im, Pam en Pom in Zwitserland Kappie Ho-i£y,UMXul In de greep van de woestij JMMY BROWN ALS AUJO^NER Een nijver volkje De oude piano hMr Het sprookje werd een nachtmerrie Het Radioprogramma op weg naar Iets voor handige knutselaars i wektheid^^en^e^e^kamer'doo ]'°PRe" door: MARJONIE VERNO dinsdag 8 JA NT ART 1952 37. Zodra meneer Bernhard de namen Pim, Pam en Pom hoorde, spitste hij de oren. „Jullie namen ko men mij zo bekend voor, zijn jullie hier al eens eerder geweest?" „Nee meneer", antwoordden ze alle drie. „Het is de eerste keer, dat wij in Zwitserland komen". „En toch heb ik die namen al eens eerder horen noe men". Dat was het ogenblik voor Moe der Woeffie om naar voren te treden. „Misschien hebt U wel eens iets over die zoontjes van mij in de krant gele zen. Zij zijn op hun manier óók speur dershonden, detectives zo gezegd, en zij hebben al over de hele wereld ge zworven". „De hele wereld niet Moe der!" „Nou ja, jullie zijn toch in Afri ka geweest! Ik voor mij vind dat ver genoeg". „Zozo", meneer Bernhard schudde nadenkend zijn hoofd. „Jaja, dat kan dan wel, ik herinner me zo iets. Ja, wat is er?" vervolgde hij, toen hij bemerkte dat zijn zoontje zijn aan dacht probeerde te trekken. „Mag ik het even in uw oor zeggen?" „Vooruit dan maar, kinderachtige jongen", bromde zijn vader en tilde de kleine Paul eventjes op. „Mogen Pim, Pam en Pom niet eens een paar dagen bij ons spelen. Pap? Wij hebben nooit vriendjes, omdat we zo hoog in de bergen wonen". De Zutfense rechtbank heeft het Ini tiatiefcomité Apeldoorn failliet ver klaard. Dit heeft de afgelopen zomer de Opera-fantasie in Berg en Bos ge organiseerd. Er was een tekort van f 68.000. De crediteuren waren niet vol daan over de wijze, waarop het ICA de zaken heeft afgewikkeld. Carel Briels heeft uiteindelijk het faillissement aan gevraagd. Hij had de artistieke leiding van het opera-experiment. OPLOSSING HERSENGYMNASTIEK 1. Peter I. Tsjaikowsky; 2. Stengel van tabaksplant, nadat de bladen er af ge haald zijn; 3. Om zijn song-schrijvers; 4. Houweel; 5. Honkbal; 6. Een duizend poot met gewrichtsrheumatiek; 7. In Augustus de drie dagen volgend op de Hondsdagen; 8. Poort der Tranen; 9. 100 jaar; 10. Over Tibet. OPLOSSING KRUISWOORDPUZZLE Horizontaal; 1 kpi, 4 rke, 6 pna, 9 rama, 10 aser, 11 aad, 12 sap, 14 lta, 15 deri, 17 mdae, 19 eg, 20 gerpa, 21 la, 23 dneor, 25 olkse, 27 ka, 28 we, 29 lenet, 32 knoor, 34 at, 35 being, 36 ik, 37 koli, 39 aipn, 41 sri, 42 Ito. 44 spi, 46 lede, 47 noer, 48 osn, 49 loe, 50 lie. Horizontaal: 1 kip, 4 rek, 6 pan, 9 raam, 10 Ares, 11 Ada, 12 spa, 14 lat, 15 drie 17 made, 19 eg, 20 gaper, 21 la, 23 doren, 25 oksel, 27 ka, 28 we, 29 len te, 32 kroon, 34 A.T., 35 begin, 36 ik, 37 kilo, 39 apin, 41 Sir, 42 lot, 44 sip, 46 leed, 47 Nero, 48 ons, 49 Leo, 50 lei. Verticaal: 1 kra, 2 paadgn, 3 imde, 5 kma, 6 psla, 7 netels, 8 ara, 12 sier, 13 pmpo, 16 rgoaebl, 18 dalwngi, 19 ednla, 22 aenrk, 24 ekn, 26 keo, 30 etkres, 32 teil, 32 knao, 33 oinpei, 38 oidn 40 psol, 41 slo, 43 tlo, 45 ire. Verticaal: 1 kar, 2 Padang, 3 idem, 5 kam, 6 plas, 7 nestel, 8 aar, 12 sire, WOENSDAG 9 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws en weerberichten. 9.12 Gra- mofoonmuziek. 9.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Boekbespreking. 10.05 Morgenwij ding. 10.20 Voor de vrouw. 10.30 Piano duo. 10.45 Voor de voruw. 11.00 Gram.- muziek. 12.00 Voordracht. 12.15 Gram.- muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmede- delingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgel en zang. 12.55 Kalender. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansmuziek. 13.50 Rege lingsuitzending; Mevr. M. A. Lith—Van Schreven: „Het verhaal van Sumardja", jeugduitzending. 14.00 Gesproken portret. 14.15 Gram.muziek. 15.00 Kinderkoor. 15.20 Pianorecital. 15.30 Voor de jeugd. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia. 18.20 Actualiteiten. 18.35 Amu sementsmuziek. 19.00 „Mag de Kerk aan politiek doen?", discussie. 19.20 Gram- muziek. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek commentaar. 20.15 Prome nade-Orkest, klein koor en solisten. 21.00 Sportforum. 21.40 Strijkkwartet. 22.15 „Tussen mens en nevelvlek", causerie. 22.30 Joods halfuur. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Gevarieerd programma. HILVERSUM IL 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Een woord voor de dag. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws en weerberichten. 9.10 Voor de zieken. 9.30 Gram.muziek. 10.15 Idem. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.muziek. 1130 „De Amourette van Catharina ü'Orléans", hoorspel. 12.00 Piano-trio. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Vocaal Dubbelkwartet en orgel. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Pro testants Interkerkelijk Thuisfront. 13.20 Gevarieerde muziek. 13.50 Gram.muziek 14.00 Idem. 14.45 Voor de meisjes. 15.00 Kamerorkest en solist. 15.45 Voor de jeugd. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws 18.15 Piano-duo. 18.30 Surinaamse volks muziek. 19.00 „Spectrum van het Chris telijk Organisatie- en Verenigingsleven". 19.15 Boekbespreking. 19.30 Gram.muziek, 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weer berichten. 20.10 Commentaar Familie competitie. 20.20 Omroeporkest. 21.15 „Internationale Samenwerking: Luxe of noodzaak?", causerie. 21.35 Kamerkoor. 22.00 Banjo-orkest. 22.30 Internationaal Evangelisch commentaar. 22.40 Gram. muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram.muziek. 23.20 „Hoe zit dat met mijn kind?", causerie. 23.35 24.00 Gram.muziek. 13 pomp, 16 ragebol, 18 dwaling, 19 eland, 22 anker, 24 enk, 26 koe, 30 ek ster, 31 Tiel, 32 kano, 33 opinie, 38 Odin 40 pols, 41 sol, 43 tol, 45 Ier. 38. Toen Dorus Draadnagel de vol gende morgen om half zeven zijn pa troon kwam wekken, moffelde hij vliegensvlug de sleutel van de brand kast in de broek van meneer Giebel, welke achteloos over een stoel gewor pen lag en zo gelukte 't hem alle ach terdocht te vermijden. Meneer Giebel dacht zelfs niet meer aan de tekening in zijn brandkast. Hij dacht maar aan Van - „rnsfrit ZOU 1 ontbijt dat hij zijn eerste proefrit zou kunnen maken. Die ochtend1 aan het kwamen meneer Giebel en Brown overeen, dat zij hun pn duet de Meteoor I zouden noemen en op stapel zou worden gezet de M „,ïi versehiinen niet op races, voordat ze allebei tiptop jn zijn", zei hij tegen Jimmy. „wat zij een ogen opzetten. Juist het feu® wij hier zo diep in het geheim dat,, JA» uen meester maken. Die lui wagens kunnen bouwen, maakt^"" ons met één slag van alle race, Betha Parisiafabrieken v«i zullen .{,i van woede kijken als zij ons met Jjj recordwagens zullen zien ^T-schijnen 49. Ja, de taxi was weer in bewe ging, doch men kon het nauwelijks rij den noemen. Onder het uitstoten van verschrikkelijke knallen schokte het ding met kleine rukjes vooruit. Het duurde dus niet lang of achter zich hoorden zij. boven het gesputter van de motor uit, het gerinkel van de brandweerbel. De Maat, die nog steeds heel sma kelijk aan zijn pijp zat te trekken, keek eens om. Hij verschoot en slaakte een hoge jammerkreet, toen hij de brand weerauto in volle vaart op hen zag af stuiven. „Oh, Kappie! Kijk toch! Wat kan dat nu weer betekenen? Vast weer nieu we ellende! Zaten we maar weer rus tig in Sliddersiel!" Ook de taxichauffeur was geschrok ken van zoveel verkeer op de weg. Blijkbaar vond hij het veiliger, zijn wa gen maar langs de kant te zetten, wat hij dan ook deed. Maar op hetzelfde ogenblik had de brandweerauto de taxi ingehaald en nu stonden de twee auto's naast elkaar stil. De brandweer lieden waren er al afgesprongen en aangezien er nog steeds grote rook wolken uit de taxi opkrinkelden, be gonnen zij haastig de slangen uit te leg gen. „Wat is dat ja allemaal!" riep Kappie. „Die klanten doen, alsof er ergens brand is!" Hij en de Maat waren opge staan om beter te kunnen zien, maar de spuitgasten waren inmiddels klaar en op het commando van de brandmeester begonnen zij te spuiten. En juist toen Kappie en de Maat wilden uitstappen, kregen zij een onverwacht stortbad. „Ga tot de mieren, lui aard!" wordt wel eens ge zegd en met recht Mieren zijn nijvere beestjes en daar naast zijn ze erg handig. Ik zal je er eens iets van ver tellen. Ze leven in mieren hopen, een berg van denne- naalden, dunne takjes en grassprietjes, zó gebouwd dat het nooit In kan storten en verdeeld in honderden hokjes. Zo'n mierenhoop wordt bestuurd door ver schillende koninginnen. Er leven wel 100.000 mieren in, die per dag ieder één insect opeten, daarom zijn ze erg nuttig. De werkmieren zor gen voor het voeden van de larven, het halen van eten of het bouwen van het nest. De soldaten-mieren hebben krachtige kaken en een grote kop waarmee ze de kolonie verdedigen. Oor log voeren tegen andere mierenhopen doen ze graag en da overwonnen tegen standers worden naar huis gesleept en als wintervoor raad opgeslagen. Mieren ko men uit eitjes. Als ze heel jong zjjn hebben ze vleugels maar die raken ze later kwijt. Er zijn verschillende soorten mieren, n.1. witte, zwarte, rode en bruine en ze zijn allemaal dol op zoetig heid. Daarom nemen ze een zeker soort bladluis gevan gen die een zoet vocht af scheiden. De mieren voeden en verzorgen deze luizen en hebben zodoende de hele dag lekkernij in huis. De rode mieren kunnen behoorlijk steken. Ga dus nooit per on geluk op hun nest zitten!! Teken op een plaatje triplex van 13x25 cm. bo venstaande illustratie over en plaats overal de aange geven cijfers van 1 tm. 4 in. Zaag dan met de figuurzaag alle huisjes, raampjes, deur tjes en stoepjes uit. Leg alle deeltjes met het zelfde num mer bi) elkaar en schuur de randen glad. Neem nu 4 ver schillende kleuren beits (1. is erg licht, 4 is donker en 2 en 3 liggen er tussen) en beits de deeltjes. Leg de illustratie weer in elkaar en plak alles op een tweede stukje triplex. Nu nog een smal lijstje er omheen ma ken en je hebt een leuke wandversiering. Het was treurig gesteld met de oude piano „Nie mand houdt meer van me!" pruilde hij. „Vroeger was ik nummer één in huis en nu... nu willen ze me wegdoen!! Straks komt er natuurlijk de een of andere opkoper om te kijken wat ik nog waard ben!" Ja, het zag er niet mooi uit voor het oude instrument. En hij wist heus wel hoe het kwam hoor! Lang geleden was er een gramofoon in huis gekomen. Er werden vrolijke plaatjes gedraaid en omdat plaatjes draaien gemakkelijker is dan piano-spelen bleef de piano soms wekenlang on aangeroerd staan. Toen kwam er een radio bij. Het hele huis was steeds vol mu ziek ennaar de piano werd niet meer omgekeken. „Hij moet maar weg!" had de heer des huizes gezegd. „Hij staat in de weg, mor gen ben ik jarig, dan komen er veel mensen en we heb ben toch al te weinig ruim te!" 's Nachts kon de oude piano niet in slaap komen. Hij zuchtte diep, zó diep dat de gramofoon vroeg: „Wat scheelt er aan", en de radio zei: „Je bent vast niet goed, piano!" De piano vertelde nu het hele verhaal. „We zullen je helpen!" beloofden de radio en de gramofoon. „Let maar eens op!" De volgende dag liep het huis vol mensen. Er heerste een vrolijke stemming en me neer liep naar de radio om wat leuke muziek te zoeken. H-R --Upjf N HOE Iüipt DIT SPRtEKwoogp? Maarde radio kraakte en piepte alleen maar „Oei... hij is kapot!!" riep meneer. „Dan gaan we maar een plaatje draaien'" Hij wond de gramofoon op totdat deze ineens een klap gaf. „Hemeltjeook de gra mofoon doet het niet meer.., wat nu?? Verdraaid, nu zit ten we de hele avond zonder muziek!!" „Niets er van!", lachte een van de gasten. „Ik speel wat op die piano!" Het werd een pracht avond. Er werd gelachen en ge danst en toen de gasten weg waren zei meneer: „Nee, we doen die piano toch niet weg. Hij is best van pas ge komen. Ik moet hém alleen laten stemmen want mag weieens!" d&t Toen Mies juist wat slapen ging, Deed de telefoon ring-ringl „Brrr.bromt ons klein muisje kwaad, „Wie belt nu zo vreselijk laat?" „De mensen slapen op dit uur!" Pats.... ze loopt tegen een muur. Rommelebom. Oei, au, boem, flap Mies rolt ook nog van een trap Hallo!", roept ze met een bult op haar snoet. Het toestel doet alleen .toet.... toet...J" (2 „Ik denk dat er wel een paar hon derd avontuurlijke juffies op zullen af komen", sprak ze in zichzelf. „Zoiets trekt vele meisjes". Maar toen ze de volgende morgen bij een keurig dienstmeisje in een strenge, maar smaakvol gemeubileerde kamer werd gelaten, wachtten daar slechts drie meisjes. Mara nam ze ongemerkt op, en ze vatte moed. !Ze waren juist van het type dat de adverteerder niet wenste, als men tenminste die zin in de advertentie mocht geloven. Twee ervan waren blondines, de derde een roodha rige: alle drie opzichtig opgemaakt, met belachelijke kleine hoedjes op het hoofd en hooggehakte schoentjes aan de voe ten. Zijzelf droeg een eenvoudig blauw mantelpakje, met een zedig wit kraag je, een baret en stevige bruine molières. „Als dit mijn enige mededingsters zijn, heb ik wel een kans", dacht ze bij zichzelf. „In ieder geval hebben ze die advertentie niet al te ernstig opgevat". Op dit ogenblik werd de eerste sol licitante binnen geroepen en Mara bleef ademloos, met kloppend hart en gespannen zenuwen zitten. Zou zij aan een onderhoud toekomen? Zou er wer kelijk een kansje bestaan dat deze fraai uitgedoste juffies zouden worden afgekeurd? Maar ze hoefde niet lang in spanning te zitten, want binnen drie minuten kwam Blondje no. 1 weer te voorschijn smeet de deur met een woedende slag achter zich dicht en liep met trots ge heven hoofd en een donkerrode blos onder haar rouge weg Mara klemde haar handen zo stijf op elkaar dat de nagels in de palmen drongen, en haar spanning nam toe Zou ze een kans krijgen? Zou ze heus! Er waren na haar nog twee meisies toeAls^ze 0rne" maS"" dat deed er »iet toe. Als ze maar eenmaal in die kamer "i?f™ pen dat moest en dat zou' Nu de roodharige binnen.... Mara sLvf ook ztilt ZUCht Va" Ver,ichting toen verdween en Mara ££n se ver'" h°e de toek°mstige werk gever eruit zou zien. Was het ja. andere monster dat je het liif f huid en haar m. "efst met "Ifs als dat zo was S uit het veld slaan 7® ntet baantje hebben. en zou dat Pen. kreeg'Mara^en6^6 "V* opgeroe- aangeland. het heiligdom d, maar niet onhebbelijk *!decideerd, een gevoel van oDlurhH a kreeg opwinding. Een vröuw, Dan" Van vrouw het onderhoud met or.twapena de openhartigheid, en Mara kon h niet laten even in zichzelf te glii lachen. De arendsogen ontdekte», d maar ze scheen het niet af te keuren „U ziet er zelfs naar uit alsof u goede portie gezond verstand hek Hoe heet u?" „Mara Denley". „Hm. Dat is een fantasienaam. mi! dat kunt u niet helpenIk ben bl dat u zichzelf niet te mooi vindt o behoorlijke schoenen te dragen". Bij die plotselinge opmerking bloo* Mara diep. maar inwendig wenste zichzelf geluk met haar vooruitzieni blik. „Dank u mompelde ze zacht. „Daar hoeft u me niet voor te bed» ken. Wat doet u voor de kost?" „Op het ogenblik niets". Mara lach witjes. „Ik ben zonder werk". „O". Er klonk even iets van telen stelling in de stem van de ander. „Tw ik dat zinnetje over durf in mijn adve tentie plaatste, bedoelde ik daar oo mee een meisje dat durf genoeg v hebben om een veilig, goed betsa! baantje op te geven voor een luchtka teel. Maar daar u zonder werk ben heeft u niets te verliezen, en u dacl zeker dat iets beter was dan niets, hè „O, o neen, helemaal niet". M» hapte naar adem en was verontwsï digd. „De de toon van uw advertei tie trok me aan, als u begrijpt wat i bedoel. Die was origineel en »nde dan anders". „Inderdaad". De andere vrouw W' op droge toon. „En wat verwachtte t Een baan bij de film aangeboden krijgen een min of meer gewffl slachtoffer van de handel in blani slavinnen te worden, of opgenomen worden in een roversbende, of Mara barstte spontaan in lachen f ..Ik hoopte dat dat niet het gevala zijn", bekende ze met charmante w moedigheid. „Eerlijk gezegd was daar wel een beetje bang voor. Het W al te mooi om nou ja, om in de hst te zyn". Voor de eerste maal ontspande h| gezicht van de andere vrouw zich 1 een glimlach. „Ik geloof dat ik u aardl zal vinden", verklaarde ze kalm. Mara's hart klopte sneller. „Ik vind aardig", had ze kunnen i&O maar ze voelde dat dat indiscreet V z>jn en dus zweeg ze. Maar het zou waarheid zijn geweest. Met een blik1 de stevige gestalte in een onbeHspöJ tweed mantelpak en een mannen)1 overhemdblouse. op het krachtige brui gebrande gezicht met de srhrand» grijze ogen en het kortgeknipte ha» realiseerde ze zich misschien voor eerst van haar leven hoeveel me ^?ard* Persoonlijkheid heeft d» schoonheid alleen. Deze vrouw vtn 3aar °f v'Jf en veertig, maakte nte t u u aansPraak of schoonheid of 'gdeid of zelfs maar élégance: TV?* buitengewoon aantrekkdj nel Z een charme, die men. nipt men d'e eenmaal had onderl^ met meer van zich af kon schudden, oudere vrouw nam een sigaret schoof »Veren doos' stak die a'in iii' toe (*00s naar (Wordt ver* rvoH^ t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 4