im, Pam en Pom in Zwitserland
Kappie
Ho-i£y,UMXul
In de greep van de woestij
JMMY BROWN ALS AUJO^NER
Een nijver volkje
De oude piano
hMr
Het sprookje werd een
nachtmerrie
Het Radioprogramma
op weg naar
Iets voor handige knutselaars
i
wektheid^^en^e^e^kamer'doo ]'°PRe"
door:
MARJONIE VERNO
dinsdag 8 JA NT ART 1952
37. Zodra meneer Bernhard de
namen Pim, Pam en Pom hoorde,
spitste hij de oren. „Jullie namen ko
men mij zo bekend voor, zijn jullie
hier al eens eerder geweest?" „Nee
meneer", antwoordden ze alle drie.
„Het is de eerste keer, dat wij in
Zwitserland komen". „En toch heb ik
die namen al eens eerder horen noe
men". Dat was het ogenblik voor Moe
der Woeffie om naar voren te treden.
„Misschien hebt U wel eens iets over
die zoontjes van mij in de krant gele
zen. Zij zijn op hun manier óók speur
dershonden, detectives zo gezegd, en zij
hebben al over de hele wereld ge
zworven". „De hele wereld niet Moe
der!" „Nou ja, jullie zijn toch in Afri
ka geweest! Ik voor mij vind dat ver
genoeg". „Zozo", meneer Bernhard
schudde nadenkend zijn hoofd. „Jaja,
dat kan dan wel, ik herinner me zo
iets. Ja, wat is er?" vervolgde hij, toen
hij bemerkte dat zijn zoontje zijn aan
dacht probeerde te trekken. „Mag ik
het even in uw oor zeggen?" „Vooruit
dan maar, kinderachtige jongen",
bromde zijn vader en tilde de kleine
Paul eventjes op. „Mogen Pim, Pam
en Pom niet eens een paar dagen bij
ons spelen. Pap? Wij hebben nooit
vriendjes, omdat we zo hoog in de
bergen wonen".
De Zutfense rechtbank heeft het Ini
tiatiefcomité Apeldoorn failliet ver
klaard. Dit heeft de afgelopen zomer
de Opera-fantasie in Berg en Bos ge
organiseerd. Er was een tekort van
f 68.000. De crediteuren waren niet vol
daan over de wijze, waarop het ICA de
zaken heeft afgewikkeld. Carel Briels
heeft uiteindelijk het faillissement aan
gevraagd. Hij had de artistieke leiding
van het opera-experiment.
OPLOSSING HERSENGYMNASTIEK
1. Peter I. Tsjaikowsky; 2. Stengel van
tabaksplant, nadat de bladen er af ge
haald zijn; 3. Om zijn song-schrijvers;
4. Houweel; 5. Honkbal; 6. Een duizend
poot met gewrichtsrheumatiek; 7. In
Augustus de drie dagen volgend op de
Hondsdagen; 8. Poort der Tranen; 9. 100
jaar; 10. Over Tibet.
OPLOSSING KRUISWOORDPUZZLE
Horizontaal; 1 kpi, 4 rke, 6 pna, 9
rama, 10 aser, 11 aad, 12 sap, 14 lta, 15
deri, 17 mdae, 19 eg, 20 gerpa, 21 la, 23
dneor, 25 olkse, 27 ka, 28 we, 29 lenet,
32 knoor, 34 at, 35 being, 36 ik, 37 koli,
39 aipn, 41 sri, 42 Ito. 44 spi, 46 lede, 47
noer, 48 osn, 49 loe, 50 lie.
Horizontaal: 1 kip, 4 rek, 6 pan, 9
raam, 10 Ares, 11 Ada, 12 spa, 14 lat, 15
drie 17 made, 19 eg, 20 gaper, 21 la,
23 doren, 25 oksel, 27 ka, 28 we, 29 len
te, 32 kroon, 34 A.T., 35 begin, 36 ik, 37
kilo, 39 apin, 41 Sir, 42 lot, 44 sip, 46
leed, 47 Nero, 48 ons, 49 Leo, 50 lei.
Verticaal: 1 kra, 2 paadgn, 3 imde,
5 kma, 6 psla, 7 netels, 8 ara, 12 sier,
13 pmpo, 16 rgoaebl, 18 dalwngi, 19
ednla, 22 aenrk, 24 ekn, 26 keo, 30
etkres, 32 teil, 32 knao, 33 oinpei, 38
oidn 40 psol, 41 slo, 43 tlo, 45 ire.
Verticaal: 1 kar, 2 Padang, 3 idem,
5 kam, 6 plas, 7 nestel, 8 aar, 12 sire,
WOENSDAG 9 JANUARI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO. 10.20 VARA, 19.30 VPRO,
20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15
Ochtendgymnastiek. 7.30 Zendersluiting.
9.00 Nieuws en weerberichten. 9.12 Gra-
mofoonmuziek. 9.50 Voor de huisvrouw.
10.00 Boekbespreking. 10.05 Morgenwij
ding. 10.20 Voor de vrouw. 10.30 Piano
duo. 10.45 Voor de voruw. 11.00 Gram.-
muziek. 12.00 Voordracht. 12.15 Gram.-
muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmede-
delingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Orgel en zang. 12.55 Kalender. 13.00
Nieuws. 13.15 Dansmuziek. 13.50 Rege
lingsuitzending; Mevr. M. A. Lith—Van
Schreven: „Het verhaal van Sumardja",
jeugduitzending. 14.00 Gesproken portret.
14.15 Gram.muziek. 15.00 Kinderkoor.
15.20 Pianorecital. 15.30 Voor de jeugd.
16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15
Vara-varia. 18.20 Actualiteiten. 18.35 Amu
sementsmuziek. 19.00 „Mag de Kerk aan
politiek doen?", discussie. 19.20 Gram-
muziek. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws.
20.05 Politiek commentaar. 20.15 Prome
nade-Orkest, klein koor en solisten. 21.00
Sportforum. 21.40 Strijkkwartet. 22.15
„Tussen mens en nevelvlek", causerie.
22.30 Joods halfuur. 23.00 Nieuws. 23.15
—24.00 Gevarieerd programma.
HILVERSUM IL 298 m.: 7.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Een woord
voor de dag. 7.30 Zendersluiting. 9.00
Nieuws en weerberichten. 9.10 Voor de
zieken. 9.30 Gram.muziek. 10.15 Idem.
10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.muziek.
1130 „De Amourette van Catharina
ü'Orléans", hoorspel. 12.00 Piano-trio.
12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen.
12.33 Vocaal Dubbelkwartet en orgel.
12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Pro
testants Interkerkelijk Thuisfront. 13.20
Gevarieerde muziek. 13.50 Gram.muziek
14.00 Idem. 14.45 Voor de meisjes. 15.00
Kamerorkest en solist. 15.45 Voor de
jeugd. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws
18.15 Piano-duo. 18.30 Surinaamse volks
muziek. 19.00 „Spectrum van het Chris
telijk Organisatie- en Verenigingsleven".
19.15 Boekbespreking. 19.30 Gram.muziek,
19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weer
berichten. 20.10 Commentaar Familie
competitie. 20.20 Omroeporkest. 21.15
„Internationale Samenwerking: Luxe of
noodzaak?", causerie. 21.35 Kamerkoor.
22.00 Banjo-orkest. 22.30 Internationaal
Evangelisch commentaar. 22.40 Gram.
muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nieuws. 23.15 Gram.muziek. 23.20 „Hoe
zit dat met mijn kind?", causerie. 23.35
24.00 Gram.muziek.
13 pomp, 16 ragebol, 18 dwaling, 19
eland, 22 anker, 24 enk, 26 koe, 30 ek
ster, 31 Tiel, 32 kano, 33 opinie, 38
Odin 40 pols, 41 sol, 43 tol, 45 Ier.
38.
Toen Dorus Draadnagel de vol
gende morgen om half zeven zijn pa
troon kwam wekken, moffelde hij
vliegensvlug de sleutel van de brand
kast in de broek van meneer Giebel,
welke achteloos over een stoel gewor
pen lag en zo gelukte 't hem alle ach
terdocht te vermijden. Meneer Giebel
dacht zelfs niet meer aan de tekening
in zijn brandkast. Hij dacht maar aan
Van - „rnsfrit ZOU 1
ontbijt
dat hij zijn eerste proefrit zou kunnen
maken. Die ochtend1 aan het
kwamen meneer Giebel en
Brown overeen, dat zij hun pn
duet de Meteoor I zouden noemen en
op stapel zou worden gezet de M
„,ïi versehiinen niet op
races, voordat ze allebei tiptop jn
zijn", zei hij tegen Jimmy. „wat
zij een ogen opzetten. Juist het feu®
wij hier zo diep in het geheim
dat,,
JA»
uen meester maken. Die lui
wagens kunnen bouwen, maakt^""
ons met één slag van alle race,
Betha Parisiafabrieken
v«i
zullen .{,i
van woede kijken als zij ons met Jjj
recordwagens zullen zien
^T-schijnen
49. Ja, de taxi was weer in bewe
ging, doch men kon het nauwelijks rij
den noemen. Onder het uitstoten van
verschrikkelijke knallen schokte het
ding met kleine rukjes vooruit. Het
duurde dus niet lang of achter zich
hoorden zij. boven het gesputter van
de motor uit, het gerinkel van de
brandweerbel.
De Maat, die nog steeds heel sma
kelijk aan zijn pijp zat te trekken, keek
eens om. Hij verschoot en slaakte een
hoge jammerkreet, toen hij de brand
weerauto in volle vaart op hen zag af
stuiven.
„Oh, Kappie! Kijk toch! Wat kan dat
nu weer betekenen? Vast weer nieu
we ellende! Zaten we maar weer rus
tig in Sliddersiel!"
Ook de taxichauffeur was geschrok
ken van zoveel verkeer op de weg.
Blijkbaar vond hij het veiliger, zijn wa
gen maar langs de kant te zetten, wat
hij dan ook deed. Maar op hetzelfde
ogenblik had de brandweerauto de
taxi ingehaald en nu stonden de twee
auto's naast elkaar stil. De brandweer
lieden waren er al afgesprongen en
aangezien er nog steeds grote rook
wolken uit de taxi opkrinkelden, be
gonnen zij haastig de slangen uit te leg
gen.
„Wat is dat ja allemaal!" riep Kappie.
„Die klanten doen, alsof er ergens
brand is!" Hij en de Maat waren opge
staan om beter te kunnen zien, maar de
spuitgasten waren inmiddels klaar en
op het commando van de brandmeester
begonnen zij te spuiten. En juist toen
Kappie en de Maat wilden uitstappen,
kregen zij een onverwacht stortbad.
„Ga tot de mieren, lui
aard!" wordt wel eens ge
zegd en met recht Mieren
zijn nijvere beestjes en daar
naast zijn ze erg handig. Ik
zal je er eens iets van ver
tellen. Ze leven in mieren
hopen, een berg van denne-
naalden, dunne takjes en
grassprietjes, zó gebouwd
dat het nooit In kan storten
en verdeeld in honderden
hokjes. Zo'n mierenhoop
wordt bestuurd door ver
schillende koninginnen. Er
leven wel 100.000 mieren in,
die per dag ieder één insect
opeten, daarom zijn ze erg
nuttig. De werkmieren zor
gen voor het voeden van
de larven, het halen van
eten of het bouwen van het
nest. De soldaten-mieren
hebben krachtige kaken en
een grote kop waarmee ze
de kolonie verdedigen. Oor
log voeren tegen andere
mierenhopen doen ze graag
en da overwonnen tegen
standers worden naar huis
gesleept en als wintervoor
raad opgeslagen. Mieren ko
men uit eitjes. Als ze heel
jong zjjn hebben ze vleugels
maar die raken ze later
kwijt. Er zijn verschillende
soorten mieren, n.1. witte,
zwarte, rode en bruine en ze
zijn allemaal dol op zoetig
heid. Daarom nemen ze een
zeker soort bladluis gevan
gen die een zoet vocht af
scheiden. De mieren voeden
en verzorgen deze luizen en
hebben zodoende de hele dag
lekkernij in huis. De rode
mieren kunnen behoorlijk
steken. Ga dus nooit per on
geluk op hun nest zitten!!
Teken op een plaatje
triplex van 13x25 cm. bo
venstaande illustratie over
en plaats overal de aange
geven cijfers van 1 tm. 4 in.
Zaag dan met de figuurzaag
alle huisjes, raampjes, deur
tjes en stoepjes uit. Leg alle
deeltjes met het zelfde num
mer bi) elkaar en schuur de
randen glad. Neem nu 4 ver
schillende kleuren beits (1.
is erg licht, 4 is donker en
2 en 3 liggen er tussen) en
beits de deeltjes. Leg de
illustratie weer in elkaar en
plak alles op een tweede
stukje triplex. Nu nog een
smal lijstje er omheen ma
ken en je hebt een leuke
wandversiering.
Het was treurig gesteld
met de oude piano „Nie
mand houdt meer van me!"
pruilde hij. „Vroeger was ik
nummer één in huis en nu...
nu willen ze me wegdoen!!
Straks komt er natuurlijk
de een of andere opkoper
om te kijken wat ik nog
waard ben!" Ja, het zag er
niet mooi uit voor het oude
instrument. En hij wist heus
wel hoe het kwam hoor!
Lang geleden was er een
gramofoon in huis gekomen.
Er werden vrolijke plaatjes
gedraaid en omdat plaatjes
draaien gemakkelijker is
dan piano-spelen bleef de
piano soms wekenlang on
aangeroerd staan. Toen
kwam er een radio bij. Het
hele huis was steeds vol mu
ziek ennaar de piano
werd niet meer omgekeken.
„Hij moet maar weg!" had
de heer des huizes gezegd.
„Hij staat in de weg, mor
gen ben ik jarig, dan komen
er veel mensen en we heb
ben toch al te weinig ruim
te!" 's Nachts kon de oude
piano niet in slaap komen.
Hij zuchtte diep, zó diep dat
de gramofoon vroeg: „Wat
scheelt er aan", en de radio
zei: „Je bent vast niet goed,
piano!" De piano vertelde
nu het hele verhaal. „We
zullen je helpen!" beloofden
de radio en de gramofoon.
„Let maar eens op!" De
volgende dag liep het huis
vol mensen. Er heerste een
vrolijke stemming en me
neer liep naar de radio om
wat leuke muziek te zoeken.
H-R --Upjf N
HOE Iüipt DIT SPRtEKwoogp?
Maarde radio kraakte
en piepte alleen maar „Oei...
hij is kapot!!" riep meneer.
„Dan gaan we maar een
plaatje draaien'" Hij wond
de gramofoon op totdat
deze ineens een klap gaf.
„Hemeltjeook de gra
mofoon doet het niet meer..,
wat nu?? Verdraaid, nu zit
ten we de hele avond zonder
muziek!!" „Niets er van!",
lachte een van de gasten.
„Ik speel wat op die piano!"
Het werd een pracht avond.
Er werd gelachen en ge
danst en toen de gasten weg
waren zei meneer: „Nee, we
doen die piano toch niet
weg. Hij is best van pas ge
komen. Ik moet hém alleen
laten stemmen want
mag weieens!"
d&t
Toen Mies juist wat
slapen ging,
Deed de telefoon
ring-ringl
„Brrr.bromt ons
klein muisje kwaad,
„Wie belt nu zo
vreselijk laat?"
„De mensen slapen op
dit uur!"
Pats.... ze loopt tegen
een muur.
Rommelebom. Oei,
au, boem, flap
Mies rolt ook nog
van een trap
Hallo!", roept ze met een
bult op haar snoet.
Het toestel doet alleen
.toet.... toet...J"
(2
„Ik denk dat er wel een paar hon
derd avontuurlijke juffies op zullen af
komen", sprak ze in zichzelf. „Zoiets
trekt vele meisjes".
Maar toen ze de volgende morgen bij
een keurig dienstmeisje in een strenge,
maar smaakvol gemeubileerde kamer
werd gelaten, wachtten daar slechts
drie meisjes. Mara nam ze ongemerkt
op, en ze vatte moed. !Ze waren juist
van het type dat de adverteerder niet
wenste, als men tenminste die zin in de
advertentie mocht geloven. Twee ervan
waren blondines, de derde een roodha
rige: alle drie opzichtig opgemaakt, met
belachelijke kleine hoedjes op het hoofd
en hooggehakte schoentjes aan de voe
ten.
Zijzelf droeg een eenvoudig blauw
mantelpakje, met een zedig wit kraag
je, een baret en stevige bruine molières.
„Als dit mijn enige mededingsters
zijn, heb ik wel een kans", dacht ze bij
zichzelf. „In ieder geval hebben ze die
advertentie niet al te ernstig opgevat".
Op dit ogenblik werd de eerste sol
licitante binnen geroepen en Mara
bleef ademloos, met kloppend hart en
gespannen zenuwen zitten. Zou zij aan
een onderhoud toekomen? Zou er wer
kelijk een kansje bestaan dat deze
fraai uitgedoste juffies zouden worden
afgekeurd?
Maar ze hoefde niet lang in spanning
te zitten, want binnen drie minuten
kwam Blondje no. 1 weer te voorschijn
smeet de deur met een woedende slag
achter zich dicht en liep met trots ge
heven hoofd en een donkerrode blos
onder haar rouge weg
Mara klemde haar handen zo stijf op
elkaar dat de nagels in de palmen
drongen, en haar spanning nam toe Zou
ze een kans krijgen? Zou ze heus!
Er waren na haar nog twee meisies
toeAls^ze 0rne" maS"" dat deed er »iet
toe. Als ze maar eenmaal in die kamer
"i?f™
pen dat moest en dat zou' Nu
de roodharige binnen.... Mara sLvf
ook ztilt ZUCht Va" Ver,ichting toen
verdween en Mara ££n
se ver'" h°e de toek°mstige werk
gever eruit zou zien. Was het ja.
andere monster dat je het liif f
huid en haar m. "efst met
"Ifs als dat zo was S
uit het veld slaan 7® ntet
baantje hebben. en zou dat
Pen. kreeg'Mara^en6^6 "V* opgeroe-
aangeland. het heiligdom
d,
maar niet onhebbelijk *!decideerd,
een gevoel van oDlurhH a kreeg
opwinding. Een vröuw, Dan" Van
vrouw het onderhoud met or.twapena
de openhartigheid, en Mara kon h
niet laten even in zichzelf te glii
lachen. De arendsogen ontdekte», d
maar ze scheen het niet af te keuren
„U ziet er zelfs naar uit alsof u
goede portie gezond verstand hek
Hoe heet u?"
„Mara Denley".
„Hm. Dat is een fantasienaam. mi!
dat kunt u niet helpenIk ben bl
dat u zichzelf niet te mooi vindt o
behoorlijke schoenen te dragen".
Bij die plotselinge opmerking bloo*
Mara diep. maar inwendig wenste
zichzelf geluk met haar vooruitzieni
blik.
„Dank u mompelde ze zacht.
„Daar hoeft u me niet voor te bed»
ken. Wat doet u voor de kost?"
„Op het ogenblik niets". Mara lach
witjes. „Ik ben zonder werk".
„O". Er klonk even iets van telen
stelling in de stem van de ander. „Tw
ik dat zinnetje over durf in mijn adve
tentie plaatste, bedoelde ik daar oo
mee een meisje dat durf genoeg v
hebben om een veilig, goed betsa!
baantje op te geven voor een luchtka
teel. Maar daar u zonder werk ben
heeft u niets te verliezen, en u dacl
zeker dat iets beter was dan niets, hè
„O, o neen, helemaal niet". M»
hapte naar adem en was verontwsï
digd. „De de toon van uw advertei
tie trok me aan, als u begrijpt wat i
bedoel. Die was origineel en »nde
dan anders".
„Inderdaad". De andere vrouw W'
op droge toon. „En wat verwachtte t
Een baan bij de film aangeboden
krijgen een min of meer gewffl
slachtoffer van de handel in blani
slavinnen te worden, of opgenomen
worden in een roversbende, of
Mara barstte spontaan in lachen f
..Ik hoopte dat dat niet het gevala
zijn", bekende ze met charmante w
moedigheid. „Eerlijk gezegd was
daar wel een beetje bang voor. Het W
al te mooi om nou ja, om in de hst
te zyn".
Voor de eerste maal ontspande h|
gezicht van de andere vrouw zich 1
een glimlach. „Ik geloof dat ik u aardl
zal vinden", verklaarde ze kalm.
Mara's hart klopte sneller. „Ik vind
aardig", had ze kunnen i&O
maar ze voelde dat dat indiscreet V
z>jn en dus zweeg ze. Maar het zou
waarheid zijn geweest. Met een blik1
de stevige gestalte in een onbeHspöJ
tweed mantelpak en een mannen)1
overhemdblouse. op het krachtige brui
gebrande gezicht met de srhrand»
grijze ogen en het kortgeknipte ha»
realiseerde ze zich misschien voor
eerst van haar leven hoeveel me
^?ard* Persoonlijkheid heeft d»
schoonheid alleen. Deze vrouw vtn
3aar °f v'Jf en veertig, maakte nte
t u u aansPraak of schoonheid of
'gdeid of zelfs maar élégance:
TV?* buitengewoon aantrekkdj
nel Z een charme, die men.
nipt men d'e eenmaal had onderl^
met meer van zich af kon schudden,
oudere vrouw nam een sigaret
schoof »Veren doos' stak die a'in iii'
toe (*00s naar
(Wordt ver*
rvoH^
t