Eerste diesel als feesttrein over het
traject Alkmaar-Den Helder
Er moet f15.750 komen
LOOM
AKKERTJES
OPRUIMING
2867
TUI SANDERSE
Permanent Wave
Luisterrijke ontvangst in Nieuwediep
Nieuws uit Anna Paulowna
SPAARREKENING
NUTSSPAARBANK
Lutherse Kerk
Hedenavond 8 uur
Verdere verbeteringen
met ingang van 18 Mei
„Goudtransport" in Wifte-
bioscoop
Urk
Weekoverzicht visserij
Julianadorp
julianadorp wil meer
vreemdelingenverkeer
Nieuws van de bridgetafel
Anders wordt de bouw van
21 woningen onmogelijk
't Zand
Brid^enieuws
Ziioer Damclub
Zijpe
Burgerlijke stand
Texel
Uitslag aanbesteding
Onderwijzeres benoemd
PURMERENDER MARKT
De Korf met
Zomervruchten
BESOMMINGEN IJMUIDEN
CORSETTEN,
BUIKBANDEN
en B.H.s
KEEP-UP
P. J. STEINBERG
Batcunb
KARPETTEN
Coupons BALATUM
LOPERS
MATTING
Woninginrichting
T. C. G O VERS
Sigarenzaak of
Pensionbedrijf
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiuiiiiiiiiiiiiii
CREMATIE
KENT U DIT
TEL No.
v. Galenstraat 117
JAC. DE BOER
AVOND
WdjDaKG
C. J. RIJKENBEKG
ben advertentie
in dit blad
treft doel
WOENSDAG 9 JANUARI 1952.
(Van een onzer redacteuren)
QP DE LAGERE SCHOOL leerden we al, dat in 1839 de eerste spoortrein reed
in ons goede land. Iets van de sfeer, die toen dat rookbrakende ijzeren paard
tnoet hebben omgeven, nam gistermorgen de diesel mee, die het traject Alkmaar
Den Helder stormenderhand veroverde. Een nieuwe phase in de geschiedenis
van het verkeer in de kop van Noord-Holland werd door deze feestelijke
openingsrit ingeluid. Vreugde heerste op de tussenstations, vooral in Schagen,
en in Den Helder was zelfs sprake van groot enthousiasme. Boven op de zand
heuvels bü de Burgemeester Houwingsingel stonden al mensen vrolijk te
zwaaien met levensgrote vlaggen, voorboden van de honderden dundoeken die
de passagiers van de baanbrekende dieseltrein zouden zien in de binnenstad van
Den Helder. De spoorwegautoriteiten, die met een aantal genodigden deze eerste
rit meemaakten, waren zichtbaar verrast over de oprechte vreugde, die de Hei
deree bevolking bij de aankomst van de diesel aan de dag legde.
Voordat de trein om 9.19 uur uit Alk
maar vertrok werden de genodigden in
één der wachtkamers verwelkomd. Het
was een select gezelschap, waarin de
directie der N.S. werd vertegenwoor
digd door de chef van de Dienst van
Exploitatie, de heer W. R. Blankert.
Hoe belangrijk ook de Nederlandse
Spoorwegen deze dag beschouwden,
bleek voorts uit de aanwezigheid van
de heren mr. J. van Ballegooijen de
Jong (inspecteur van het Vervoer), ir.
O. Schutte (hoofdingenieur van de weg
te Amsterdam), ir. E. van Bilderbeek
(ingenieur van de weg te Amsterdam),
ir. J. Wiltschut (ingenieur van tractie
te Amsterdam), E. J. G. Scheffers (in
genieur van het seinwezen te Amster
dam) en J. F. E. M. Aghina (perschef
der N.S. te Utrecht).
Laatstgenoemde fungeerde als een
wandelende encyclopaedie voor de tal
rijke journalisten, die hem aan een
waar kruisvuur van vragen onderwier
pen. De heer Aghina kon de vreugde
volle mededeling doen, dat met ingang
van 18 Mei het aantal diesel-electri-
sche treinen op het traject Alkmaar
Den Helder kan worden verdubbeld,
omdat dan wederom elders in den lan
de electrificaties gereed zullen zijn. Tot
18 Mei rijdt tussen Den Helder en Alk
maar één treinstel van drie wagens.
Op Dinsdag, Woensdag en Donderdag
worden vijf „slagen" gemaakt, op Vrij
dag rijdt de diesel vier maal heen en
weer tussen de beide eindpunten, die
verder door stoomtractie verbonden
blijven. Van Zaterdag tot en met Maan
dag staat het treinstel voor onderhoud
in Utrecht en kan het tevens zo nodig
elders als reserve-materieel worden in
gelegd. De N.S. laten deze onderhouds-
dagen samenvallen met de weekends,
omdat dan toch het ene diesel-electri-
sche treinstel dat voor dit traject be
schikbaar is, het drukke vervoer niet
zou kunnen verwerken.
Nog wensen
Ook diesels met de weekends.... Dat
is een begrijpelijke en gerechtvaardig
de wens, die men vooral in Nieuwediep
nu nog gevoelt. De kapitein ter zee A.
J. Quanjer, chef-staf Zeemacht Neder
land, die de schout bij nacht C. W. Slot
vertegenwoordigde en op het Heideree
perron de eerste diesel verwelkomde
namens de Koninklijke Marine, heeft
aan deze wens uiting gegeven naast de
gevoelens van dankbaarheid en waar
dering, die de Marine koestert voor de
belangrijke verbetering op het boemel
lijntje naar de kaasstad.
Burgemeester mr. G. D. Rehorst ge
tuigde namens het gemeentebestuur
van Den Helder van zijn vreugde over
het thans geopende nieuwe perspectief.
Terecht kon hij verwijzen naar de
grote belangstelling op het perron en
het Stationsplein, toen hij zeide dat
ook de Helderse bevolking deze geste
der N.S. buitengewoon op prijs stelt.
De zes man sterke bemanning van
onze eerste diesel werd bij deze fees
telijke* ontvangst betrokken, toen de
heer K. Groenewegen hun namens de
V.V.V. Den Helder sigaren aanbood.
De heer W. R. Blankert uitte zijn er
kentelijkheid voor de wijze, waarop de
kop van Noord-Holland deze techni
sche vooruitgang begroette. De direc
tie der N.S. heeft een open oog voor
de wensen, die ook thans nog leven.
Zij is zich bewust van haar dienende
taak en zal geen enkele verbetering
achterwege laten, wanneer de techni
sche en economische mogelijkheden
daartoe aanwezig zijn.
Ruimtelijke behoefte-spanningen
Na de korte plechtigheid op het Hel
derse perron, waar deputaties van de
Koninklijke Marine het cachet van de
gebeurtenis hadden verhoogd, werd de
genodigden een lunch aangeboden in
hotel „Bellevue". Daar vonden ver
scheidene sprekers gelegenheid, hun
gelukwensen uit te spreken.
Namens de Alkmaarse Kamer van
Koophandel constateerde mr. C. P.
Eecen, dat de N.S. opnieuw hebben be
wezen te doen hetgeen mogelijk is. De
heer G. Th. J. de Munk sprak namens
het gemeentebestuur van Alkmaar en
burgemeester W. J. Wognum onder
streepte nogmaals namens de Schager
bevolking de dankbare gevoelens, die
reeds op het station te Schagen waren
uitgesproken door notaris P. de Boer.
voorzitter van de Schager V.V.V. „Al
gemeen Belang".
Wethouder mr. H. J. Jonker van An
na Paulowna concludeerde, dat de N.S.
wederom een bijdrage leverden tot het
„opheffen van de ruimtelijke behoefte
spanningen" in het Noordelijk deel van
onze provincie. In het vertrouwen, dat
„moeder" N.S. en „dochter" NACO goed
op elkander waren afgestemd, bracht
de heer Jonker de wens naar voren,
dat de busdienstregelingen betere aan
sluitingen op de treinen dienden te
waarborgen. Hij sprak ten slotte de
hoop uit, dat de N.S., nu sneller en
minder geruchtmakend materieel is in
gelegd, ook aandacht zal besteden aan
de beveiliging der onbewaakte over
wegen, in het bijzonder die over de
Burgemeester Lovinkstraat te Bree-
zand.
Namens de Federatie van VVV's. die
in samenwerking met de helderse
VVV (de initiatief-neemster) en de
VVV's te Alkmaar en Schagen, deze
feestelijke dag had voorbereid, sprak
de heer J. J. Dinkelbeig vol bewonde
ring over het omvangrijke herstel- en
uitbreidingswerk, dat de Nederlandse
Spoorwegen na de bevrijding in nog
geen zeven jaar tijd hebben verlicht
Tijdens de lunch, die door burge
meester mr G. D. Rehorst werd ge
presideerd, sprak de secretaris van de
Kamer van Koophandel, de heer D J.
Scheffel, in zijn kwaliteit als voorzit
ter van de Alkmaarse WV. Na op
geestige wijze de veronderstelling te
hebben uitgesproken, dat de „Feeën-
trein" op 14 December 1951 wellicht
een toverfee had vervoerd, die de
stoomlocomotief met haar staf had be
ïoerd en in een dieseltrein had veran
derd, bracht de heer Scheffel de in
getreden en nog te verwachten verbe
tering in de verbinding van Den Hel
der met het „achterland" in verband
met de positie van de middenstand. Nu
er sneller en gerieflijker treinen lo
pen, zal men er misschien gemakkelij
ker toe komen, naar Alkmaar of Am
sterdam te gaan om bepaalde inkopen
te doen. De heer Scheffel adviseerde
de middenstand, nog meer service en
een nog beter assortiment te bieden,
opdat het kopend publiek Den Helder
trouw blijft. Hij haalde aan, dat men
in Alkmaar met succes cursussen voor
het winkelpersoneel heeft georgani
seerd.
Nadat nog het woord was gevoerd
door de heer P. Breeuwer namens de
VVV „Texel" en de luitenant ter zee
der eerste klasse L. D. de Kroon, be
tuigde de heer W. R. Blankert ook In
deze intieme kring zijn dankbaarheid
voor de aandacht, die aan de komst
van de diesel-electrische tractie waj
besteed.
„Wij vinden het eigenlijk normaal.
Waarom te dansen van plezier, wan
neer je gewoon je taak vervult? Maar
Gelauwerd noordwaarts
De reis van de eerste diesel-elec
trische week in zoverre af ran de
dienstregeling, dat in Schagen
tijd jnoest worden genomen voor
een kleine plechtigheid. Namens
de V.V.V. bood notaris P. de Boer
een prachtige krans aan, die voor
op de trein werd bevestigd. Ge
lauwerd heeft de trein toen het
traject verder afgelegd tn een be
hoorlijk tempo, zodat de achter
stand keurig werd ingehaald en
men precies op tijd in Den Hel
der arriveerde.
wij begrijpen, waarom in Noordelijk
Noord-Holland de ingetreden verbete
ring met zoveel blijdschap wordt be
groet. Het is altijd prettig, wanneer
men waardering ondervindt voor een
bereikt resultaat. Natuurlijk zijn er
nog wensen, die misschien niet alle in
vervulling gaan. De voornaamste zul
len echter langs de weg der geleide
lijkheid worden verwezenlijkt."
Na deze optimistische en toch van
realiteitszin getuigende woorden sloot
burgemeester Rehorst de bijeenkomst,
onder dankzegging aan de vele geno
digden, die door hun aanwezigheid
luister hadden bijgezet aan de verwel
koming van het nieuwe vervoermid
del.
Een afdeling van de Koninklijke Marine stond gistermorgen aangetreden op
hiïstation in Den Helder toen de eerste Diesel-electrxsche trein daar bin-
venreed De burgemeester, mr. C. D. Rehorst, hield een toespraak tot de
passagiers en de autoriteiten van de Nederlandse Spoorwegen die waren
meegereisd Hiermede werd een aanzienlijke verbetering in de d.erwt tussen
Alkmaar en Den Helder ingeluid. Van Dinsdag tot en met Vrijdag zullen
thans vijf treinen heen en terug rijden en met Met zal dit aantal nog
worden opgevoerd.
Joel McCrea vertolkte de hoofdrol
in de film „Goudtransport", die tot en
met Donderdagavond in de Witte-bios-
coop op het witte doek wordt gebracht.
Het verhaal speelt in 1865, wanneer de
oorlog tussen Noord en Zuid in Noord-
Amerika nog in volle gang is. Will
Owen (McCrea) en zijn vrienden Clint
Priest (James Whitmore) en Jesse Wal-
lace (Barry Sullivan) zijn in krijgsge
vangeschap van de Noordelijken. Zij
weten te ontsnappen, onder aanvoering
van Keeley, die hen dwingt bij hem
dienst te nemen.
Zij krijgen al spoedig een opdracht
ook. Zij moeten een goudtransport voor
de Noordelijken in handen spelen van
deze Keeley. Will Owen bevroedt niet,
dat het zijn opdrachtgever uitsluitend
te doen is om zelf met het goud te kun
nen verdwijnen. Dat komt hij eerst veel
later te weten, wanneer hij zich reeds
heeft voorgenomen de karavaan niet
aan Keeley over te leveren. Alleen Jes
se kiest de partij van de guerillastrijder.
Wanneer beide mannen bovendien nog
verliefd worden op dezelfde vrouw
(Arlene Dahl) zijn de poppen pas goed
aan het dansen. Er is een happy-end,
maar daarvóór zijn heel wat offers ge
vallen.
„Goudtransport" is weer eens wat
anders in het „cowboy-genre". Men
volgt de karavaan door een woest land
(uitstekend opgenomen) en beleeft al
le avonturen en avontuurtjes mee. De
film is in Technicolor en mag zeker
gezien worden.
Vooraf gaant een tekenfilmpje van
..Tom and Jerry", men kent dat geestige
duo (kat en muis) wel,
PERSONALIA
De schrijver ter in oectie invoer
rechten en accijnzen te Den Helder, de
heer W. F. Ligteringen. is benoemd tot
adjunct commies titulair.
De afgelopen week was de aanvoer,
ondanks het feit, dat slechts drie dagen
gevist kon worden, tamelijk goed. De
vangsten der sleepvissers waren over
het algemeen goed te noemen. Deze
waren per span van 40 tot 600 pond per
dag. De vangsten der staandnetvissers
waren weer heel gering. Vangsten per
vaartuig van 20 tot 90 pond per dag
werden gemeld. De noteringen voor
snoekbaars waren per pond van f 0.81
tot f 0.85. Aanvoer van rode baars was
ook bevredigend. Hier kwamen vang
sten voor van 470 pond per span. De
noteringen hiervoor waren per pond
van f 0.70 tot f 0.84. Aanvoer van blei
en voorn was ook goed. De noteringen
waren per pond van f 0.05 tot f 0.09.
Karper noteerde per pond van f 0.41
tot f 0.43. Snoek per pond van f 0.50
tot f 0.60. Andere vissoorten werden
niet aangevoerd.
De weekbesommingen der sleepvis
sers varieerden per span van f 70 tot
f 900. Bij de staandnetvissers was dit
per vaartuig van f 40 tot f 80.
Aangevoerd werd: 7196 pond snoek
baars; 1665 pond rode baars; 6865 pond
voorn en blei; 13 pond karper en 5
pond snoek. De totale omzet bedroeg
f 7700.
URK, 8 Jan. Door 24 vaartuigen
werd aangevoerd: 1545 pond snoekbaars
f 0.83f 0.84; 105 pond rode baars f 0.75
f 0.80; 2077 pond blei f 0.06—f 0.07 en
38 pond karper f 0.43, alles per pond
De Gemeenschap Julianadorp Voor
uit heeft uit haar midden een commis
sie benoemd, die zich bezig zal houden
met de bevordering van het vreemde
lingenverkeer en de ontwikkeling van
Julianadorp als vacantiecentrum. Het
mooie, brede strand ten Westen van
Julianadorp biedt daarvoor een prach
tige gelegenheid. Verschillende ingeze
tenen hebben reeds in de vorige zomer
vacantiegangers huisvesting geboden.
De commissie voor vreemdelingenver
keer is nu bezig een foldertje samen te
stellen, waarin al deze adressen voor
komen. Mochten er nyg gegadigden
zijn, die iets hebben aan te bieden,
hetzij pension. vri!e kamers of kam-
neergeleeenbeid. dan diene men zich
ten sooedigste aan te melden h'i dc heer
L. Tigchelaar. Loonuytpark 24.
De bridgeclub Julianadorp hield
haar zevende comnetitiebridgedrive. De
uitslag was: C. Bregman Pzn—D J. de
Graaf 388% p: A. van Kemnen--L Ti
chelaar 37 p; C Arneau—A. HevMok
36% p: P. van RiinT,. van Veten 29u>
n; A. Doornmem Doorn 8'A n- A
BosA. Bregman 28 n: J. Fm-»
F. Zon 25 o; C. Bregman Kznmevr.
Bregman 25 p.
De gemeente Anna Paulowna heeft
plannen, om aan de Kleine Sluis een en
twintig woningen te bouwen. Hiervoor
moet een lening worden gesloten van
f 210.000 met 'n looptijd van zes jaar.
Als rente Is bedongen het percentage
van 4 3/4 pet. Krachtens de voorschrif
ten van het Rijk mag hiervoor echter
niet meer dan 3'/« pet. worden betaald.
Het verschil beloopt in totaal een be
drag van f 15.750.dat er zal moeten
komen, wil de lening mogelijk zijn.
De stand in de personenwedstrijd
ven de hridnnn'ub is na de laatste wed -
strijd als volgt:
A-lijn: T. Strooper 34, S. Lenting 33
N. Koemeester 32. J. Louter 32. H. Veul
31. A. van der Voort 31. D. den Bra
sem 30 en A. Strooper 29 punten.
B-lijn: mr Kriek 35. W. de Wit 35.
J. Doedens 33. H. Schi'der 32 F. Hen
driks 32, K. Slik 30. T. de Wit 29 en
R. Hartogh 26 punten.
De uitslagen van de laatste wedstrij
den voor de competitie van de Zijper
damclub waren als volgt: P. Hoedjes
W. Jimmink 02, A. Louwe—P. J
Waiboer 11. A. Slijkerman Pz.C.
Kooij 2—0. A. Slijkerman Jz.P Koop
man 02 en P. de WitA. Blokker
2—0.
Geboren: Florina Jacquelina, dv
Dirk Pieter Groen en Maria Schotvan
ger Jack, zv Jacob van Leijen en
Grietje Dragtsma.
Ondertrouwd: Gerardus Ladislaus
Baltus en Johanna Noppen.
Getrouwd: Cornelis Schouwvlieger,
en Cornelia Joanna Maria Stet.
Overleden: Willem Glas, 49 jaar.
Door ai'ci.i»».» i P. de Graaf uit Am
sterdam is de bouw van een woonhuis
in de Weverstraat te Den Burg voor de
heer G. Dros aanbesteed. De laagste
inschijvers waren D. Trap (metsel)
f 6643; Jn. Daalder (timmeren) f 5735;
J. Oele (sanitair) f 1152; M. Bakker
(electra) f 234; totaal f 13764.
Tot onderwijzeres in tijdelijke d:enst
aan de O.L.S. te De Cocksdorp is be
noemd mej. M. Oosterhuis uit Den
Helder. Gelijktijdig werd aan mevr. W.
M. de Graaf-Bakker uit De Cocksdorp
eervol ontslag uit deze functie verleend.
DAMCLUB TEXEL
Uitslagen van 4 Januari. A-lijn: G.
DrosC. Dijker 02, S. v. Heerwaar
denS. Ros 02, J. VinkeC. v. Heer
waarden 02.
B-lijn: J. Vonk—J. P. Stam 1—1, C.
P. BurgerJ. Kikkert 11, W. A. van
ZeijlenA. v. d. Slikke 20 en Joh.
D. BakkerJ. Hooijberg 11.
BOUWVERGUNNING
De volgende bouwvergunningen wer
den verleend. Aan de wed. J. Eelman
te De Waal tot de verbouw van haar
woning en aan H. J. Barends-Postma te
Den Hoorn tot de bouw van een woon
huis.
VISAFSLAG TE OUDESCHILD
An de visafslag te Oudeschild werd
aangevoerd: 75 kg bot 7770; 40 kg
schar 4039; 31 kg kabeljauw 8075;
1677 kg garnalen (export) 209177; 890
kg wulken 140110; 709 kg kruikels
29—25.
EIERVEILING
In de week van 24 tot en met 30 De
cember 1951 werden aan de eierveiling
te Den Burg 74.978 eieren aangevoerd.
De gemiddelde kiloprijs bedroeg in deze
periode f 2.72.
Er is nu een commissie gevormd,
waarvan de heer J. Hooimeijer voor
zitter, de heer G. H. Geerligs (giro
190557) penningmeester en mr. H. Jon
ker adviseur is. Deze wil het bedrag
in een korte tijd aan giften uit de be
volking bijeen zien te krijgen. Eerst zal
er een folder uitgaan, daarna zal een
speldjesactie nogmaals de aandacht op
de zaak vestigen en ten slotte zullen
lijsten worden aangeboden eerst aan
hen, van wie men meent een grote gift
te mogen verwachten, daarna ook aan
de andere inwoners.
PURMEREND 8 Januari 1952. Er
was een aardig aanbod van vette
koeien, maar de handel was goed.
Vooral de prima beesten werden heel
vlug verkocht, en met verhoogde prij
zen. Ook op de gelde markt was het
vrij levendig, de prijzen waren vrij
hoog. Maar de verse melkkoeien kon
den maar kalm verkocht worden. Ook
het jonge vee was slecht gevraagd. In
de nuchtere kalveren ging het in de
vroegte echter heel goed. Zij brachten
hoge prijzen op. Later op de dag, toen
het aanbod nog al aanhield, werd het
minder vlug en zakten de prijzen wel
iets. De vette kalveren, waarvan maar
een klein aanbod was, werden ving en
voor hoge prijzen verhandeld. Op de
schapenmarkt was een kalme gang,
maar de prijzen bleven zowel van de
vette schapen als de lammeren goed
prijshoudend. Ook de bokken en geiten
werden vlug verhandeld. Bij de vette
varkens was het aanbod te groot. De
inzet van enkele van 2.16 zakte al snel.
De gemiddelde prijs was 2.08 tot 2.10,
maar zakte later op de dag nog lager.
De vette zeugen kwamen onder de f 2.—
terecht. Met de biggen was het ook
niet te vlot, waardoor de prijzen dan
ook niet hoger waren. Op de paarden
markt was het een kalme gang. De
pluimveemarkt gaf ook maar een kal
me handel te zien.
PURMEREND, 8 Jan. Aangevoerd
585 runderen waaronder 259 vette
koeien 2.153.10. per kg, vlug: 66 melk
en kalf koeien 680-1050 per stuk, kalm;
192 gelde koeien 550750, goed; 32 pin
ken 425540, kalm; 17 graskalveren
210325, kalm; 19 stieren 5851250,
goed; 6 vette kalveren 220'<95, vlug;
324 nuchtere kalveren 40105, goed;
688 vette schapen en lammeren 95
160 en 80132.50, goed; 29 bokken en
geiten 10-4-60, vlug; 211 vette varkens
1.902.16 per kg, stug; 941 schrammen,
zware biggen, lichte biggen 4090, 38
—75 en 3036, stug; 3 fokzeugen, geen
notering; 48 paarden 580—875, kalm.
Totaal 2835 dieren.
PLUIMVEEMARKT
1500 oude kippen en hanen, rode en
witte 2.252.50 per kg; 400 oude kip
pen en hanen, blauwe 2.402.60 1600
jonge hanen, blauwe 22.50; 950 een
den 1.502.50 per stuk; 600 konijnen
1.509.50 4000 kipeieren 1415 per 100
stuks.
André R. Haghebaert
en
Elizabeth Smit
hebben de eer U kennis te
geven van hun voorgeno
men huwelijk, waarvan de
voltrekking zal plaats heb
ben op 17 Januari 1952 des
voormiddags 11.30 uur te
Den Helder.
Oostende (België),
Blauwkasteelstraat 86,
Den Helder,
Ruyghweg 77.
Januari 1952.
Gelegenheid tot feliciteren
van 46 uur Ruyghweg 77.
Met dank aan God en
grote blijdschap geven wij
hiermede kennis van de
geboorte van onze Dochter
ANNA JANNETJE.
F. PRONK
H. E. PRONK—
BOOGAARD.
Den Helder, 8 Jan. 1952.
Jan in 't Veltstraat 119.
Voor de Staatk. Geref.
Partij alhier hoopt D.V.
Donderdag 10 -Januari a.s.
om 7.30 uur in het gebouw
Janzendwarsstr. 8 op te
treden de WelEerw. Heer
Ds. H. Visser Mzn., pred.
der Chr. Geref. gemeente
te Rotterdam.
Onderwerp
HET BESTUUR.
De besommingen van Dinsdag wa
ren: kotters IJ 27 f 2340, TX 39 f 2110,
32 f 1940. Prijzen per kg: gr. tong 445
400, grm. tong 285—265, kim. tong 245
—240, kl. tong I 230—220. kl. tong II
145—141, tarbot I 350—310. Per 50 kg:
gr. schol 66, grm. schol 71, kim. schol
75, kl. schol I 67, kl. schol II 56-24.
schar 3833, wijting 3329. De totale
aanvoer was 110 kisten.
Op een onbewaakte overweg na
bij Oudenbosch is een negenjarig
meisje door een electrische trein ge
grepen en gedood.
Het grote succes is bij
de opruiming van onze
de alom bekende prima
kwaliteiten en de merk
waardig lage prijzen!!!
Wij bieden U verder
aan: De enige echte
Bustehouder,
in 4 verschillende uit
voeringen.
Keizerstraat 47—49
Zo'n onbeschrijfelijk gevoel
van lusteloosheid en lande
righeid is dikwijls de voor
bode van een opkomende
kou of griep. Neem één of
twee „AKKERTJES" met
hete melk of thee en ga vroeg
onder de wol. Terwijl gij
slaapt doet de geneeskrach
tige inhoud zijn werk en als
ge opstaat, zegt gij verbaasd
maar met overtuiging:
Ja waarlijk
direct!
van
enz enz.
Koningstraat 44—48
■IlIHHHlIllllilRIIIIUUMHiniUlllililllllllHlimHIIIIIHIIIIIIIIllllilUllilli
Ter overname gevr.
Br. met prijsopgaaf onder
nr. H.A. 978 Bur. Ver.
Noordh. Dagbladen, Voor-
dam 11, Alkmaar.
Het lidmaatschap der Ver. voor Facultatieve Lijkver
branding geelt recht op toepassing van lage crematie-
tarieven. Gezins-contributie 1 3.- per jaar. De Vereniging
bemiddelt voor gezinsverzekering op speciale voorwaarden.
Alle gewenste Inlichtingen: Hoofdkantoor
Riouwstraat 186 - TeL 554797 - 's-Gravenhage.
Begint het jaar goed.
Opent .thans een
bij de
Duizenden gingen
U voor!
POHIRET A 1'LLIEH
KEIZERSTRAAT 119
DEN HELDER
OPNAMEN
WOENSDAG 5
DONDERDAG
VRIJDAG van 2-5 uur
ZATERDAO J
TROUWFOTO'S BESPREKEN
boven de Pauw.
TEL. 3416.