Theo Baylé zong in
hei Theater an der Wien
E
r
Kappie.
JIMMY BROWN AL AUTORENNER
Chefarine .4"
Piin. Pain en Pnm in
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Wenen ligt aan de voeten van
de Kammersinger aus Holland
ABDÖSIROOP
In de greep van de woestijn
HoMyxiuw-d
Griepbestrijding met
4 middelen tegelijk!
Het
nieuwe
boek
Ovatie van negen en
een halve minuut
Waarom Vw leven te slijten
op een pijnbank?
Het Radioprogramma
Drs M. Kohnstamm benoemd
in Commissie der V.N.
op weg naar
f
WOENSDAG *8 JANT7ARI 1952
51. Het duurde een paar ronden,
voordat Jimmy wist hoe de situatie
er precies uitzag. Dit werd hem dui
delijk gemaakt door meneer Giebel
die hem telkens als hij voorbij suisde
een groot stuk bordpapier voorhield
waarop hij met rood kleurkrijt had
aangegeven, wie er aan de kop ging
en hoeveel Jimmy's achterstand be
droeg. Daardoor wist Jimmy, dat de
Betha Parisia van Armando in de der
de ronde de leiding had veroverd en
dat Rinaldi met zijn Serrari op de
tweede plaats lag. Ook wist hij, dat
hij zelf op de tiende plaats zat en dat
hij op alle wagens terrein won behalve
op de Betha Parisia van Armando.
Dit bracht een zorgelijke uitdrukking
op Jïmmy's gezicht. „Die wagen is
dus nog sneller dan de mijne", mom
pelde hij, „en ik dacht nog wel
Maar véél tijd om te gaan zitten mij
meren over de oorzaak van dit feit
gunde Jimmy zich niet. Hij besloot
het uiterste te doen om zijn eigen snel
heid nog meer op te voeren. ,-,Als ik
elke bocht een tiende seconde sneller
neem dan die Armando, dan win ik
toch terrein op hem", gromde hy en
hij stortte zich met zijn wagen in de
eerste bocht de beste zonder ook maar
een snippertje snelheid te verminde
ren....
IK herinnerde me een vriend te hebben in Wenen: Theo Baylé, uit Amsterdam,
die bijna een jaar geleden de Nederlandse Opera vaarwel zei en naar Oosten
rijk ging. In m'n hotel loop ik de kranten door. Ik zoek en vind de rubriek van
de theater-programma's. En daar staat dat diezelfde avond, om zeven uur, Kam
mersinger Baylé (aus Holland) de titelrol speelt en zingt in Rigoletto. In het
Theater an der Wien. Het was kwart over zes toen ik dit las en dank zij een
taxi-chaufeur. die bereid was enig risico te lopen, stond ik om half zeven aan
de poorten van het gebouw, waar eens Mozarts „Fidelio" z'n première beleefde.
En waar vele muzikale grootheden dezer aarde zongen, musiceerden of diri
geerden.
pc wring me tussen 't binnenstromen-
mende publiek door, en bereik een
suppoost. Ik vertel de man, dat ik m'n
vriend zoek: Theo Baylé, uit Holland.
Hij kijkt me aan en zegt: „Links urn
die Ecke, links urn die Ecke, und dann
die Garderobe".
„Die „Garderobe" blijkt iets te zijn,
dat het midden houdt tussen een kare-
vanserai van mannen, vrouwen en fi
guranten en een eethuis. Een half-ge-
klede hellebaardier is bezig met een
bord worstjes. Een juffrouw met
prachtig stroblond haar is verdiept in
een niet onaanzienlijke hors d'oeuvre.
Twee figuranten hebben elk een 2-li-
ter bierglas voor zich staan, dat ken
nelijk hun woestijndorst moet lessen
eer ze zich aan Rigoletto gaan wijden.
Het is er blauw van de rook en bruin
van de damp. De keuken is namelijk
een deel van dit vertrek.
Iemand met een uniform aan vertel
ik, dat ik Baylé zoek. Hij ziet me aan
alsof hij niet volledig van de waarheid
dezer mededeling overtuigd is en zegt:
„Wacht hier maar even".
Hij verdwijnt door een nauwe deur.
Die deur blijft op een kier staan, maar
na een kwart'minuut vliegt hij wyd
open. En daar is Baylé. Met Rigoletto s
bochel slngerend op z'n rug. Met een
half-geschminkt en dwaas gezicht. Met
een appel in z'n hand. Maar met een
stem als een kanon als we elkaar her
kennen.
Hy heeft niet veel tyd. Maar tyd
genoeg om me te zeggen, waar ik Kit-
ty Jonhs, z'n vrouw, kan vinden in het
theater. En tijd genoeg om me een
beste plaats op.de vijfde ry in het al
lang uitverkochte huis te bezorgen. En.
nu ja, natuurlijk ook tijd genoeg om
af te spreken, dat we het weerzien
feestelijk zuilen vieren. Né Rigoletto
JN de orkestbak zitten een man of
zeventig van de Wiener Philharmo-
niker. En achter Kitty Johns en my
zitten de duizenden Weners. En daar
boven, op de zeven galerijen. En in de
loges. En niet alleen Weners. Daar zit
ten Fransen en Russen, Amerikanen
en Britten. Nee, dat zijn geen vacantie-
gangers. Bezetters. Of ze geliefd in
Wenen zijn? Laat ons alleen maar
spreken over Rigoletto, vrienden.
Die avond zal ik niet spoedig verge
ten. Ik zag Rigoletto, zoals ik nog nooit
tevoren Rigoletto had gezien. En even
min gehoord. Daar was dan allereerst
de sfeer. Om zich te weten in dat
stokoude Theater an der Wien: met
herinneringen aan het Tweede Keizer
rijk. Aan flonkering en onbegrensde
rijkdom. Aan Strauss en Schubert, Mo-
zart en Beethoven. Aan muziek, die
misschien nooit heerlijker, schoner en
verrukkelijker heeft geklonken dan in
dit theater.
Als het enorme Wagnerdoek open-
ruist, weet ik, dat dit misschien het
beste zal worden, wat Wenen me te
bieden heeft. En je zakt wat weg in
het kleine fauteuiltje en luistert,
droomt en fantaseert. Twee uur lang,
drie bedrijven achtereen.
Daar zingt Dermota. Daar zingt
Bavlé. Daar zingt Wilma Lipp. Daar
Ziu<?t Alfred Jerger. Daar zingt Lud-
wig Weber. Daar zingt Sieglinde
Wavner. Namen, omruist met inter
nationale roem. Namen, die je steeds
weer vindt in de programma's van
het Milanese Scala. Tn die van de
Amerikaanse ..Met". En in die van het
Theater an der Wien. in Wenen
Wat zal men nu schrijven over zo'n
Rienietto? Daar valt niet bijster veel
te zeugen, want het was veel schoner
en veel warmer voel muzikaler en
Veel artistieker dan men 't schrijven
kan. Maar geloof mij, die tweemaal
zestig minuten, die zal ik nooit meer
vergeten. Men denkt aan een opvoe
ring in Amsterdam. Aan een andere in
Brussel. Het was, als ik me niet ver
gis, de vijfde maal in m'n leven dat
ik Rigoletto zag. Nee, ik zag hem die
avond voor de eerste maal. Dét was
Verdi en dit was Rigoletto.
^LS het uit is breekt, na een indruk
wekkende serie open doekjes en da
capo's gedurende de drie bedrijven, de
tornado van het applaus los. Een don
derbui, die losbarst en het hele Thea
ter An der Wien op z'n grondvesten
doet trillen. Een paar duizend mensen
moeten blijkbaar afreageren en ze re
ageren af, zoals men dat in Wenen
pleegt te doen.
De tornado duurt precies geteld (ik
time-de het op m'n horloge!): negen
en een halve minuut. Er waren hoog
tepunten en adempauzes. Maar iedere
keer opnieuw begon men te stampen
en te schreeuwen, te roepen en te
juichen. Men was verheugd en ont
roerd. Alleen om de muziek van de
menselijke stem. Van één stem: die
van Baylé uit Amsterdam. Baylé. die
van het Leidseplein. Ja zeker, die van
de Nederlandse opera.
Wij stonden vlak vooraan en hebben
gezegd tegen de juichende menigte die
rondom ons samendromde, dat hij on
ze vriend was. Ze hebben ons bewon
derd en benijd /o'n vriend te hebben.
Maar daarna vergaten ze ons en juich
ten Baylé opnieuw toe. Negen en een
halve minuut: vijf honderd en zeven
tig seconden lang.
J^AARNA waren we samen. Dat wil
zeggen: met Theo en Kitty Johns
in de kleedkamer. De twee assisten
ten hielpen hem snel in z'n Europese
kleren. En de bochel borgen ze op, en
de baard en de rest van de attribu
ten. En daar stond hij: groot en jong
en lenig. En zeer gelukkig. En heel
dankbaar. Enja, ook zeer beschei
den. Omdat hij weet dat men, zélfs
met een stem als een bronzen klok,
niets doet, als de inspiratie niet wil
komen. Hij bidt iedere avond om die
inspiratie. En 't wordt verhoord, dat
Bedenk, dat uit een
onverzorgde kinder-
hoest een zwakke borst
kan overblijven. Help en
bescherm Uw Kleine met
(Advertentie. Ing. Nled.)
iimiiniiiüiiiitiiiiHiromiiHiiiiiiiiiwmiiii
Oostenrijkse
reisnotities (II)
van Anth v Kampen
fiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiniiw
gebed. Ik denk omdat hij dat verdient
als gewoon-gebleven Amsterdamse
jongen, die tussen al z'n internationale
triomfen door tóch droomt van Am
sterdam en 't Leidseplein. Omdat hij
daér begon.
Kitty Johns, behalve Baylé's vrouw
ook zijn felste criticus en onvermoei
de begeleidster, hijzelf en ik verlaten
een half uur later door een donker
poortje aan de achterkant het Theater
an der Wien. Maar 't lukt niet. Twee
honderd jonge mensen staan als een
levende batterij gereed en vuren hun
verzoeken op hem af: „Autogramme
bitte, Herr Kammersinger". En een
half uur lang zet hij handtekeningen.
En daar sta je dan als redelijk nuchte
re Hollandse journalist naar te kijken
en je denkt aan Amsterdam. Waar dit
niet mogelijk is!
J.JET einde van de avond en het be
gin van de nacht zijn we ergens in
iets zeer Weens. Met Kitty, Theo en
nog twee bekenden van het internati
onale podium: Marcel Wittrich (huis
genoot van Baylé) en de eens wereld
beroemde Italiaanse tenor: Tino Pat-
tiera. We praten veel, drinken een
weinig (nu ja.... voor Weense be
grippen, wel te verstaan) en zien al
door naar het gezicht van Baylé: voor
ons zit een man die bereikt heeft wat
hi.i bereiken wilde. En die gelukkig is.
Een der uitverkorenen van de For
tuin. Maar men kan moeilijk jaloers
worden op zóveel geluk en zóveel suc
ces. Omdat deze Herr Kammersinger
zo volledig zichzelf gebleven is. Om
dat hij iedere avond bidt voor inspira
tie. En iedere nacht droomt van Am
sterdam.
ANTHONY VAN KAMPEN
Verdrijf Rheumatische Pijnen met
wortel en tak uit Uw ledematen.
Met Kruschen Salts de wereldberoemde
wetenschappelijke samenstelling van zes
minerale zouten, die Uw bloedzuiverende
organen een voor een nodig hebben, om
jeugdig en krachtig te functionneren. Bij
een regelmatig gebruik van Kruschen,
nooit opeenhoping van pijnverwekkende
onzuiverheden in het bloed. Nog veel
minder kunnen deze zich vastzetten in ge-
wrichen en scharnieren. Daar zorgen dan
lever, nieren en ingewanden wel voor,
waaop Kruschen zo'n weldadig aansporen
de werking heeft. Wapen U tegen iedere
nieuwe aanval. Begin vandaag nog met
Kruschen Salts en dan iedere morgen
die kleine dosis.
(Advertentie, Ing. Med.)
DONDERDAG 24 JANUARI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00
AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.25 Sport. 7.30 Zendersluiting.
9.00 Nieuws. 9.10 Morgenwijding. 9.25
Gram.muziek. 9.30 De Groenteman. 9.35
Waterstanden. 9.40 Gram.muziek. 10.3(1
Voor de kleuters. 11.00 Radioscoop. 11.45
.Een hengelaar vertelt". 12.00 Zang en
orgel. 12.25 In t spionnetje. 12.30 Land
en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Piano
duo. 12.50 Financieel overzicht. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.
muziek. 13.20 Lichte muziek. 13.55 U
kunt het geloven of niet. 14.00 Voor de
vrouw. 14.45 Gram-muziek. 15.00 Voor de
zieken. 16.05 Hersengymnastiek. 16.30
Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15 Voor
de jeugd. 18.30 „De toekomstplannen van
het Nederlands Olympisch Comité", cau
serie. 18.40 Promenade Orkest. 18.55 Voor
óe kinderen. 19.00 Gesproken brief uit
Londen. 19.05 Voor burger en militair.
19.15 Sport. 19.20 Avro-allerlei. 19.25 Pro
menade Orkest. 19.40 Ronde Tafel Par
lement. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Phil-
harmonisch Orkest en solist. 21.20 „Een
oud geslacht", hoorspel. 22.45 Groeten
van emigranten uit Australië. 23.00
Nieuws. 23.15 Sportactualiteiten. 23.30
24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 KRO,
10.00 NCRV, 11.00 KRO, 14.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Morgengebed
en Liturgische kalender. 7.30 Zenderslui
ting. 9.00 Nieuws. 9.10 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Gewijde
muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Voor
de zieken. 11.45 Gram.muziek. 12.00 An
gelus. 12.03 Gram.muziek. (12.3012.33
Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en khtholiek
nieuws. 13.20 Gram.muziek. 13.35 Piano
recital. 14.00 Metropole Orkest en solist.
14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek.
15.30 Strijkkwartet. 16.00 Bijbellezing
16.30 Zenderslutting. 18.00 Nieuws- 18.15
Voor de jeugd. 18.40 Op de stelling. 18.50
Gram.muziek. 19.05 Levensvragen van
allerlei aarden een pastoraal antwoord.
19.20 Verzoekprogramma. 19.40 Radio
krant. 20.00 Nieuws. 20.10 Gevarieerd
programma. 22.15 Buitenlands overzicht.
Elk tablei Chefarine „4" bevat 4
geneesmiddelen, die in de gehele
wereld beroemd zijn geworden en
mi'lioenen mensen al baat brachten.
30. Het kleine beertje, dat al een
hele tijd naar Pim, Pam en Pom had
staan luisteren, kwam plotseling de
hoek om en tikte Pim op zijn schouder.
„Dag!" riep het. Verschrikt draaide
Pim zich om. „Wel heb ik van m n le
ven", riep hy verbaasd. „Sta je hier al
lang?" „Nee, ik kwam net aanlopen en
hoorde jullie stemmen", antwoordde 't
beertje. „Willen jullie met mij spe
len?" Verbaasd staarden Pim, Pam en
Pom het beertje aan. Alleen Ina ging
een paar stapjes achteruit. „Ik mag
niet met beertjes spelen van mijn va
der", riep ze. „Dat is het zoontje van
de boze beer, die je betovert. En
meteen zette zij het op een rennen. Be
droefd staarde het beertje haar na.
doen ze nu altijd! Niemand ia er, 'die
met mij spelen wil. Iedereen zegt lelij
ke dingen van mijn vader! En het ig
niet eens waar!" Tersluiks veegde het
kleine beertje een paar tranen uit zijtt
ogen. „Nou ik ga maar weer. Er is toch
niemand die met mij spelen mag". En
meteen wilde het weggaan. Maar n«
pakte Pim hem bij de schouder. „Hé
lief beertje, niet zo vlug. Wie zegt j«
dat wy niet met je spelen mogen? Mijn
moeder heeft er tenminste niets van
gezegd". Het beertje kon zijn oren niet
geloven. Zo had er nog nooit iemand
tegen hem gesproken.
BEROEMDS GENEESMIDDELEN
IN EEN TABLET
'n 4fye doet wonderen
(Advertentie. Ing.Med.)
Algenib, R'dam—Porto Alegre, 21-1 van
Recife naar Bahia Alnari, Buenos Aires
R'dam, 21-1 nun. van Buenos Aires
naar Montevideo Altair, Porto Alegre
—R'dam, 21-1 van Santos naar Las Pal-
mas Amsteldijk, R'dam—New York,
21-1 van Antwernen Amstelveen, A'-
dam—Golf van México, pass. 21-1 v.m.
Azoren Annenkerk, Sydney—R'dam,
21-1 van Genua naar Marseille Baarn,
A'damValparaiso, 21-1 van Callao naar
Arica Bali, New York—Palembang, pass.
21-1 n.m. Minikoy naar Penang Ban
tam, New York—Calcutta, 21-1 van Bom-
bay naar Madras Esso Amsterdam (t),
Aruba—R'dam, pass. 21-1 Eiland Sombrero
Hoogkerk, R'dam—Yokohama, 21-1 van
Aden naar Singapore Hecuba, A'dam
Barranqullla. 22-1 van Ciudad Trujillo
naar Port au Prince Java, A'dam
Surabaja, 20-1 te Belawan Kota Baroe,
21-1 van Makassar te R'dam Garoet,
R'dam—Surabaja, 22-1 van Suez naar
Aden Kota Agoeng, 21-1 van Phila-
delphia naar Galveston Lutterkerk,
Perzische Golf—R'dam, 22-1 van Bahrein
naar Aiexandrie Leersum, 22-1 van
New Orleans te R'dam Luna, A'dam
Levant, 22-1 van- R'dam naar Algiers
Loosdrecht, CalcuttaR'dam, 21-1 van
Calcutta naar Madras Maasland, 23-1
v.m. van Buenos Aires voor IJmuiden ver
wacht Maaskerk, W.-Afrika—A'dam,
22-1 te Dakar verwacht Merwede, R'
dam—Golfhavens, 24-1 n.m. te Charleston
verwacht Modjokerto, R'damBalik
Papan, vertr. 22-1 van Surabaja naar Ma
kassar Murena (t), 21-1 van Llvorno
naar Port Sald Nigerstroom. A'dam—
W.-Afrika. 21-1 te Freetown Prins
Maurits, 22-1 v.m. van Llverpool te R'
dam Prins Willem IV. R'damValen-
cia, 22-1 te Gibraltar Prins Willem V.
22-1 van Dakar naar Engeland Radja.
Balik Papan—Galveston, 22-1 te Port
Swettenham verwacht Rempang, Balik
Papan—A'dam, 21-1 van Belawan naar
Colombo Ridderkerk, 22-1 van Porto
Amelia te Beira Rotula (t), Kotka—
New Orleans, pass. 21-1 Azoren Rijn
land, Buenos Aires—A'dam, 21-1 van St
Vincent Kaap Verd. Eilanden naar
A'dam Raki, A'damBalik Papan, 25-1
te Belawan verwacht Skaubryn, R'dam
Sydney, 24-1 te Colombo verwacht
MA ZWfER/G,
zweven VS GE MOT.
2WANENBERG'S
ROOKWORST
MM...AUEMAAL ZWAKENBERG'S ROOK WORST. ..KOIOSSAAL!
tssssssssi M DEPOT.
(Advertentie, ing. Med.)
Stentor, 21-1 van Cludad Trujillo na^
Porto Plata Scherpendrecht (t). 22-1
van Philadelphla ten anker ln Baal Gal.
veston Sunetta (t), 22-1 van Punt»
Cardon te Santos Slbajak, R'dam—
Wellington. 21-1 780 mtjl noordoost vat»
Tahiti Soestdijk, Tandjong Priok—New
York, pass. 21-1 Flores (Azoren) naar
Hallfax Tawali, Belawan—A'dam, 22-1
te Suez Ternate, 21-1 van Philadelphla
naar R'dam Tjtpanas, Santos—Yoko.
hama, 22-1 te Manilla verwacht To-
morl. Tandjong Priok—R'dam, 22-1 f
Colombo verwacht Tosari, New York—
Calcutta, 21-1 te Basrah Utrecht, 22-1
van Singapore te Manilla Waterman,
22-1 ca. 11 uur van Sydney te Hoek van
Holland verwacht Weltevreden, Sin
gaporePac. Kust, 18-1 te Los Angeles
Zuiderkruis, vertr. 22-1 van R'dam naar
Halifax.
De minister van buitenlandse zaken
heeft drs. M. Kohnstamm, adj. direc
teur van de directie Europa van het
ministerie van buitenlandse zaken,
aangewezen als Nederlands vertegen
woordiger ln de V.N.-commissie, welk*
tot taak heeft te onderzoeken of er in
Oost- en West-Duitsland en in Berlijn
voorwaarden aanwezig zyn voor het
houden van werkeiyk vrije verkiezin
gen.
De kunsthandelaar S. K uit Am
sterdam, die er van beschuldigd werd
twee schilderyen te hebben verduis
terd, is door de Amsterdamse recht
bank veroordeeld tot tien maande#
gevangenisstraf.
Kleine boekjes over grott
mannen. Vitg. Krusemant
Mij., Den Haag.
In de Musica-serie „Kleine boeken
over grote mannen", uitgegeven door
J. Philip Kruseman's Uitgeven M(i.
N.V., te Den Haag. zijn de deeltjes over
Claude Debussie (door Arie Verhaar),
Robert Sehumann en Felix Mendels-
sohn-Bartholdy (beide door A. C. Vos)
en Hector Berlioz (door Max Prick
van Wely) verschenen.
Zy geven de levensgeschiedenissen
van deze grote musici als 't ware in
een notedop met een portret en een
lijst van hun voornaamste werken.
15)
De drie Engelsen en Hamed lieten het
kamp, verborgen in de droge bedding,
in de hoede van de andere Arabieren
achter, tenminste zolang hun verdere
plannen nog niet vaststonden.
Mara vergat die rit in de stralende
maneschyn door de zilveren woestijn
haar hele leven niet meer. Golf na golf
blank glanzend zand, en altyd voor hun
ogen die geheimzinnige omringde stad;
die een droom-oord, een romantische
toverstad scheen. Weldra bevonden ze
zich in de diepe schaduw, die door de
hoge muur werd gevormd. Ze waren
die zo dicht mogelijk genaderd en zo
ver mogelijk verwijderd van de poorten
die overigens ver uit elkaar lagen bij dit
ongastvrije fort. Tot dusver hadden ze
door:
MARJORIE VERNON
nog geen spoor van wachtposten ont
dekt. en Jane dreef haar paard zo dicht
mogelijk naar de muur. de leiding ne
mend alsof ze daarvoor was geschapen.
De hoeven van hun paarden maakten
geen geluid in het zachte zand en Mara
voelde een groot verlangen in zich op
komen. Vurig hoopte ze dat ze een mid
del zouden vinden om de verboden stad
in te komen, ze wist dat ze ontzettend
teleurgesteld zou zijn als het niet lukte.
„Dat ziet er niet erg veelbelovend uit.
Het zachte gemompel van Jane bereikte
haar maar nauwelijks. „Ze doen wel al
het mogelijke om indringers te weren
dat moet ik zeggen, maar daardoor ben
ik des te meer benieuwd naar wat zich
achter die muren bevindt en des te vas
ter besloten om dat uit te vinden. Maar"
het klonk optimistisch „ergens
moet zich toch 'n zwakke stee bevinden,
slechts een enkele meter lager een
plek waar de deksteen en misschien een
kalklaag zich hebben begeven en het
moet ons lukken."
„Blijft staan!"
Mara s hart deed een sprongetje van
schrik by het horen van dit korte be
vel. in het Engels gegeven. De woorden
werden luid gesproken, maar er klonk
iets staalhards in de stem dat veel
dreigender was dan wanneer er ge
schreeuwd was.
„Goeie hemel!" mompelde Jana Frask.
Mara wierp een angstige blik om zich
heen en ontdekte de verbijsterde wer
kelijkheid. Arabische ruiters waren ko
men aanryden en ze besefte en huiver
de dat de Arabieren hen hadden be
slopen, hen ongezien en ongehoord had
den gevolgd, zoals wilde dieren hun
prooi, net zolang tot het ogenblik was
gekomen waarop ze konden toeslaan.
Nu hadden ze zich in een halve cirkel
62. „Voor alle zekerheid heb ik maar
de hand op dit individu gelegd", kon
digde de postbode trots aan. In de ver
warring was het een klein kunstje,
hem te overmeesteren en omdat zijn
uiterlyk mij niet aanstond en hy niet
goedschiks wilde meegaan, heb ik hem
maar gebonden!"
„Daar heb je goed aan gedaan, man",
sprak een van de agenten, „want het
is een gevaarlijk heerschap, die wy zo
vlug mogelijk achter de tralies zullen je voor, dat die nare man er met de Maat daar een w—
zetten. Daar hoort hy thuis!" Zy na- steen vandoor was gegaan! Oh, u moet en fotografen di» u Vfj a8Revers
men de schurk tussen zich in en brie- wel heel dapper zyn!" wachten stonden op te
send van woede werd Trol weggeleid. Ze nam het tweetal by de hand en „Een lioera'ti» vr,™ a. u u
„Hoe kan ik u ooit genoeg bedan- ging met hen naar buiten en tot hun „Kraak" klonk het t 6 ,.en van d®
in", begon het bruidje opnieuw. „Stel grote verrassing zagen Kappie en de nen. versche"
ken'
opgesteld en drongen de Engelsen tegen
de muur. Ze zaten in de val; hopeloos
en afschuwelijk ln de val.
„Doe dan toch iets!" hoorde het meisje
woedend tegen Gary fluisteren. „Zie je
dan niet dat we moeten proberen te
ontsnappen, idioot?"
„Dat helpt ons niets". Gary's knappe
gezicht stond gemelijk terwyl hy op de
zelfde toon terugfluisterde. „Zodra we
aanstalten tot verzet maken, steken ze
ons met hun messen in de rug, daar kun
je zeker van zijn". Maar Jane's paard
steigerde plotseling en Mara die haar
bedoeling onmiddellijk begreep, gaf haar
eigen paard zo onverwacht en fel de
sporen dat het een wilde sprong voor
waarts deed. Een ogenblik heerste er
verwarring; een flits en een knal, juist
op tijd sloeg de aanvoerder van de
bende Jane's arm omhoog en haar schot
8'ug zonder schade aan te richten over
zyn hoofd; toen legde hy zijh hand op
de teugel van haar paard en suste en
kalmeerde het verschrikte dier.
„Jullie, Ismoul, Saled, Fateh", sprak
hij snel in het Arabisch tot zyn man
nen nemen jullie die man onder je
ioede tot ik heb besloten wat ik met
u* ^,a' doen. Hij zal geen last veroor
zaken". Een spottende glimlach flitste
om zyn smalle wrede mond. Haroud en
i, nemen jullie de vrouwen mee naar
de harem".
„Allemachtig" zei Jane Frask opnieuw
6ne' na en begon een hul-
eng verhaal ln zyn eigen taal een
herhaling van het verhaal dat Hamed
hoab vroeger op de dag had gedaan
e ®rap is ver genoeg gegaan"»
onderbrak hy haar streng. „Ik heb er
P'ez'e<" meer in".
Hy wendde zich plotseling tot Mart,
e toevallig het dichtst by hem was
en voordat ze zyn bedoeling kon be-
«rijpen had hij de sluier al van haar
gezicht gerukt.
„Dat is geen Arabische vrouw!" HU
wuifde met zyn hand verachteiyk in
de richting van het meisje. „Denkt u
dat ik gek ben?"