Theo Baylé zong in hei Theater an der Wien E r Kappie. JIMMY BROWN AL AUTORENNER Chefarine .4" Piin. Pain en Pnm in SCHEEPVAARTBERICHTEN Wenen ligt aan de voeten van de Kammersinger aus Holland ABDÖSIROOP In de greep van de woestijn HoMyxiuw-d Griepbestrijding met 4 middelen tegelijk! Het nieuwe boek Ovatie van negen en een halve minuut Waarom Vw leven te slijten op een pijnbank? Het Radioprogramma Drs M. Kohnstamm benoemd in Commissie der V.N. op weg naar f WOENSDAG *8 JANT7ARI 1952 51. Het duurde een paar ronden, voordat Jimmy wist hoe de situatie er precies uitzag. Dit werd hem dui delijk gemaakt door meneer Giebel die hem telkens als hij voorbij suisde een groot stuk bordpapier voorhield waarop hij met rood kleurkrijt had aangegeven, wie er aan de kop ging en hoeveel Jimmy's achterstand be droeg. Daardoor wist Jimmy, dat de Betha Parisia van Armando in de der de ronde de leiding had veroverd en dat Rinaldi met zijn Serrari op de tweede plaats lag. Ook wist hij, dat hij zelf op de tiende plaats zat en dat hij op alle wagens terrein won behalve op de Betha Parisia van Armando. Dit bracht een zorgelijke uitdrukking op Jïmmy's gezicht. „Die wagen is dus nog sneller dan de mijne", mom pelde hij, „en ik dacht nog wel Maar véél tijd om te gaan zitten mij meren over de oorzaak van dit feit gunde Jimmy zich niet. Hij besloot het uiterste te doen om zijn eigen snel heid nog meer op te voeren. ,-,Als ik elke bocht een tiende seconde sneller neem dan die Armando, dan win ik toch terrein op hem", gromde hy en hij stortte zich met zijn wagen in de eerste bocht de beste zonder ook maar een snippertje snelheid te verminde ren.... IK herinnerde me een vriend te hebben in Wenen: Theo Baylé, uit Amsterdam, die bijna een jaar geleden de Nederlandse Opera vaarwel zei en naar Oosten rijk ging. In m'n hotel loop ik de kranten door. Ik zoek en vind de rubriek van de theater-programma's. En daar staat dat diezelfde avond, om zeven uur, Kam mersinger Baylé (aus Holland) de titelrol speelt en zingt in Rigoletto. In het Theater an der Wien. Het was kwart over zes toen ik dit las en dank zij een taxi-chaufeur. die bereid was enig risico te lopen, stond ik om half zeven aan de poorten van het gebouw, waar eens Mozarts „Fidelio" z'n première beleefde. En waar vele muzikale grootheden dezer aarde zongen, musiceerden of diri geerden. pc wring me tussen 't binnenstromen- mende publiek door, en bereik een suppoost. Ik vertel de man, dat ik m'n vriend zoek: Theo Baylé, uit Holland. Hij kijkt me aan en zegt: „Links urn die Ecke, links urn die Ecke, und dann die Garderobe". „Die „Garderobe" blijkt iets te zijn, dat het midden houdt tussen een kare- vanserai van mannen, vrouwen en fi guranten en een eethuis. Een half-ge- klede hellebaardier is bezig met een bord worstjes. Een juffrouw met prachtig stroblond haar is verdiept in een niet onaanzienlijke hors d'oeuvre. Twee figuranten hebben elk een 2-li- ter bierglas voor zich staan, dat ken nelijk hun woestijndorst moet lessen eer ze zich aan Rigoletto gaan wijden. Het is er blauw van de rook en bruin van de damp. De keuken is namelijk een deel van dit vertrek. Iemand met een uniform aan vertel ik, dat ik Baylé zoek. Hij ziet me aan alsof hij niet volledig van de waarheid dezer mededeling overtuigd is en zegt: „Wacht hier maar even". Hij verdwijnt door een nauwe deur. Die deur blijft op een kier staan, maar na een kwart'minuut vliegt hij wyd open. En daar is Baylé. Met Rigoletto s bochel slngerend op z'n rug. Met een half-geschminkt en dwaas gezicht. Met een appel in z'n hand. Maar met een stem als een kanon als we elkaar her kennen. Hy heeft niet veel tyd. Maar tyd genoeg om me te zeggen, waar ik Kit- ty Jonhs, z'n vrouw, kan vinden in het theater. En tijd genoeg om me een beste plaats op.de vijfde ry in het al lang uitverkochte huis te bezorgen. En. nu ja, natuurlijk ook tijd genoeg om af te spreken, dat we het weerzien feestelijk zuilen vieren. Né Rigoletto JN de orkestbak zitten een man of zeventig van de Wiener Philharmo- niker. En achter Kitty Johns en my zitten de duizenden Weners. En daar boven, op de zeven galerijen. En in de loges. En niet alleen Weners. Daar zit ten Fransen en Russen, Amerikanen en Britten. Nee, dat zijn geen vacantie- gangers. Bezetters. Of ze geliefd in Wenen zijn? Laat ons alleen maar spreken over Rigoletto, vrienden. Die avond zal ik niet spoedig verge ten. Ik zag Rigoletto, zoals ik nog nooit tevoren Rigoletto had gezien. En even min gehoord. Daar was dan allereerst de sfeer. Om zich te weten in dat stokoude Theater an der Wien: met herinneringen aan het Tweede Keizer rijk. Aan flonkering en onbegrensde rijkdom. Aan Strauss en Schubert, Mo- zart en Beethoven. Aan muziek, die misschien nooit heerlijker, schoner en verrukkelijker heeft geklonken dan in dit theater. Als het enorme Wagnerdoek open- ruist, weet ik, dat dit misschien het beste zal worden, wat Wenen me te bieden heeft. En je zakt wat weg in het kleine fauteuiltje en luistert, droomt en fantaseert. Twee uur lang, drie bedrijven achtereen. Daar zingt Dermota. Daar zingt Bavlé. Daar zingt Wilma Lipp. Daar Ziu<?t Alfred Jerger. Daar zingt Lud- wig Weber. Daar zingt Sieglinde Wavner. Namen, omruist met inter nationale roem. Namen, die je steeds weer vindt in de programma's van het Milanese Scala. Tn die van de Amerikaanse ..Met". En in die van het Theater an der Wien. in Wenen Wat zal men nu schrijven over zo'n Rienietto? Daar valt niet bijster veel te zeugen, want het was veel schoner en veel warmer voel muzikaler en Veel artistieker dan men 't schrijven kan. Maar geloof mij, die tweemaal zestig minuten, die zal ik nooit meer vergeten. Men denkt aan een opvoe ring in Amsterdam. Aan een andere in Brussel. Het was, als ik me niet ver gis, de vijfde maal in m'n leven dat ik Rigoletto zag. Nee, ik zag hem die avond voor de eerste maal. Dét was Verdi en dit was Rigoletto. ^LS het uit is breekt, na een indruk wekkende serie open doekjes en da capo's gedurende de drie bedrijven, de tornado van het applaus los. Een don derbui, die losbarst en het hele Thea ter An der Wien op z'n grondvesten doet trillen. Een paar duizend mensen moeten blijkbaar afreageren en ze re ageren af, zoals men dat in Wenen pleegt te doen. De tornado duurt precies geteld (ik time-de het op m'n horloge!): negen en een halve minuut. Er waren hoog tepunten en adempauzes. Maar iedere keer opnieuw begon men te stampen en te schreeuwen, te roepen en te juichen. Men was verheugd en ont roerd. Alleen om de muziek van de menselijke stem. Van één stem: die van Baylé uit Amsterdam. Baylé. die van het Leidseplein. Ja zeker, die van de Nederlandse opera. Wij stonden vlak vooraan en hebben gezegd tegen de juichende menigte die rondom ons samendromde, dat hij on ze vriend was. Ze hebben ons bewon derd en benijd /o'n vriend te hebben. Maar daarna vergaten ze ons en juich ten Baylé opnieuw toe. Negen en een halve minuut: vijf honderd en zeven tig seconden lang. J^AARNA waren we samen. Dat wil zeggen: met Theo en Kitty Johns in de kleedkamer. De twee assisten ten hielpen hem snel in z'n Europese kleren. En de bochel borgen ze op, en de baard en de rest van de attribu ten. En daar stond hij: groot en jong en lenig. En zeer gelukkig. En heel dankbaar. Enja, ook zeer beschei den. Omdat hij weet dat men, zélfs met een stem als een bronzen klok, niets doet, als de inspiratie niet wil komen. Hij bidt iedere avond om die inspiratie. En 't wordt verhoord, dat Bedenk, dat uit een onverzorgde kinder- hoest een zwakke borst kan overblijven. Help en bescherm Uw Kleine met (Advertentie. Ing. Nled.) iimiiniiiüiiiitiiiiHiromiiHiiiiiiiiiwmiiii Oostenrijkse reisnotities (II) van Anth v Kampen fiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiniiw gebed. Ik denk omdat hij dat verdient als gewoon-gebleven Amsterdamse jongen, die tussen al z'n internationale triomfen door tóch droomt van Am sterdam en 't Leidseplein. Omdat hij daér begon. Kitty Johns, behalve Baylé's vrouw ook zijn felste criticus en onvermoei de begeleidster, hijzelf en ik verlaten een half uur later door een donker poortje aan de achterkant het Theater an der Wien. Maar 't lukt niet. Twee honderd jonge mensen staan als een levende batterij gereed en vuren hun verzoeken op hem af: „Autogramme bitte, Herr Kammersinger". En een half uur lang zet hij handtekeningen. En daar sta je dan als redelijk nuchte re Hollandse journalist naar te kijken en je denkt aan Amsterdam. Waar dit niet mogelijk is! J.JET einde van de avond en het be gin van de nacht zijn we ergens in iets zeer Weens. Met Kitty, Theo en nog twee bekenden van het internati onale podium: Marcel Wittrich (huis genoot van Baylé) en de eens wereld beroemde Italiaanse tenor: Tino Pat- tiera. We praten veel, drinken een weinig (nu ja.... voor Weense be grippen, wel te verstaan) en zien al door naar het gezicht van Baylé: voor ons zit een man die bereikt heeft wat hi.i bereiken wilde. En die gelukkig is. Een der uitverkorenen van de For tuin. Maar men kan moeilijk jaloers worden op zóveel geluk en zóveel suc ces. Omdat deze Herr Kammersinger zo volledig zichzelf gebleven is. Om dat hij iedere avond bidt voor inspira tie. En iedere nacht droomt van Am sterdam. ANTHONY VAN KAMPEN Verdrijf Rheumatische Pijnen met wortel en tak uit Uw ledematen. Met Kruschen Salts de wereldberoemde wetenschappelijke samenstelling van zes minerale zouten, die Uw bloedzuiverende organen een voor een nodig hebben, om jeugdig en krachtig te functionneren. Bij een regelmatig gebruik van Kruschen, nooit opeenhoping van pijnverwekkende onzuiverheden in het bloed. Nog veel minder kunnen deze zich vastzetten in ge- wrichen en scharnieren. Daar zorgen dan lever, nieren en ingewanden wel voor, waaop Kruschen zo'n weldadig aansporen de werking heeft. Wapen U tegen iedere nieuwe aanval. Begin vandaag nog met Kruschen Salts en dan iedere morgen die kleine dosis. (Advertentie, Ing. Med.) DONDERDAG 24 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.25 Sport. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws. 9.10 Morgenwijding. 9.25 Gram.muziek. 9.30 De Groenteman. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram.muziek. 10.3(1 Voor de kleuters. 11.00 Radioscoop. 11.45 .Een hengelaar vertelt". 12.00 Zang en orgel. 12.25 In t spionnetje. 12.30 Land en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Piano duo. 12.50 Financieel overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. muziek. 13.20 Lichte muziek. 13.55 U kunt het geloven of niet. 14.00 Voor de vrouw. 14.45 Gram-muziek. 15.00 Voor de zieken. 16.05 Hersengymnastiek. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15 Voor de jeugd. 18.30 „De toekomstplannen van het Nederlands Olympisch Comité", cau serie. 18.40 Promenade Orkest. 18.55 Voor óe kinderen. 19.00 Gesproken brief uit Londen. 19.05 Voor burger en militair. 19.15 Sport. 19.20 Avro-allerlei. 19.25 Pro menade Orkest. 19.40 Ronde Tafel Par lement. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Phil- harmonisch Orkest en solist. 21.20 „Een oud geslacht", hoorspel. 22.45 Groeten van emigranten uit Australië. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportactualiteiten. 23.30 24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 KRO, 10.00 NCRV, 11.00 KRO, 14.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Morgengebed en Liturgische kalender. 7.30 Zenderslui ting. 9.00 Nieuws. 9.10 Voor de huis vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Gewijde muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. 12.00 An gelus. 12.03 Gram.muziek. (12.3012.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en khtholiek nieuws. 13.20 Gram.muziek. 13.35 Piano recital. 14.00 Metropole Orkest en solist. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.30 Strijkkwartet. 16.00 Bijbellezing 16.30 Zenderslutting. 18.00 Nieuws- 18.15 Voor de jeugd. 18.40 Op de stelling. 18.50 Gram.muziek. 19.05 Levensvragen van allerlei aarden een pastoraal antwoord. 19.20 Verzoekprogramma. 19.40 Radio krant. 20.00 Nieuws. 20.10 Gevarieerd programma. 22.15 Buitenlands overzicht. Elk tablei Chefarine „4" bevat 4 geneesmiddelen, die in de gehele wereld beroemd zijn geworden en mi'lioenen mensen al baat brachten. 30. Het kleine beertje, dat al een hele tijd naar Pim, Pam en Pom had staan luisteren, kwam plotseling de hoek om en tikte Pim op zijn schouder. „Dag!" riep het. Verschrikt draaide Pim zich om. „Wel heb ik van m n le ven", riep hy verbaasd. „Sta je hier al lang?" „Nee, ik kwam net aanlopen en hoorde jullie stemmen", antwoordde 't beertje. „Willen jullie met mij spe len?" Verbaasd staarden Pim, Pam en Pom het beertje aan. Alleen Ina ging een paar stapjes achteruit. „Ik mag niet met beertjes spelen van mijn va der", riep ze. „Dat is het zoontje van de boze beer, die je betovert. En meteen zette zij het op een rennen. Be droefd staarde het beertje haar na. doen ze nu altijd! Niemand ia er, 'die met mij spelen wil. Iedereen zegt lelij ke dingen van mijn vader! En het ig niet eens waar!" Tersluiks veegde het kleine beertje een paar tranen uit zijtt ogen. „Nou ik ga maar weer. Er is toch niemand die met mij spelen mag". En meteen wilde het weggaan. Maar n« pakte Pim hem bij de schouder. „Hé lief beertje, niet zo vlug. Wie zegt j« dat wy niet met je spelen mogen? Mijn moeder heeft er tenminste niets van gezegd". Het beertje kon zijn oren niet geloven. Zo had er nog nooit iemand tegen hem gesproken. BEROEMDS GENEESMIDDELEN IN EEN TABLET 'n 4fye doet wonderen (Advertentie. Ing.Med.) Algenib, R'dam—Porto Alegre, 21-1 van Recife naar Bahia Alnari, Buenos Aires R'dam, 21-1 nun. van Buenos Aires naar Montevideo Altair, Porto Alegre —R'dam, 21-1 van Santos naar Las Pal- mas Amsteldijk, R'dam—New York, 21-1 van Antwernen Amstelveen, A'- dam—Golf van México, pass. 21-1 v.m. Azoren Annenkerk, Sydney—R'dam, 21-1 van Genua naar Marseille Baarn, A'damValparaiso, 21-1 van Callao naar Arica Bali, New York—Palembang, pass. 21-1 n.m. Minikoy naar Penang Ban tam, New York—Calcutta, 21-1 van Bom- bay naar Madras Esso Amsterdam (t), Aruba—R'dam, pass. 21-1 Eiland Sombrero Hoogkerk, R'dam—Yokohama, 21-1 van Aden naar Singapore Hecuba, A'dam Barranqullla. 22-1 van Ciudad Trujillo naar Port au Prince Java, A'dam Surabaja, 20-1 te Belawan Kota Baroe, 21-1 van Makassar te R'dam Garoet, R'dam—Surabaja, 22-1 van Suez naar Aden Kota Agoeng, 21-1 van Phila- delphia naar Galveston Lutterkerk, Perzische Golf—R'dam, 22-1 van Bahrein naar Aiexandrie Leersum, 22-1 van New Orleans te R'dam Luna, A'dam Levant, 22-1 van- R'dam naar Algiers Loosdrecht, CalcuttaR'dam, 21-1 van Calcutta naar Madras Maasland, 23-1 v.m. van Buenos Aires voor IJmuiden ver wacht Maaskerk, W.-Afrika—A'dam, 22-1 te Dakar verwacht Merwede, R' dam—Golfhavens, 24-1 n.m. te Charleston verwacht Modjokerto, R'damBalik Papan, vertr. 22-1 van Surabaja naar Ma kassar Murena (t), 21-1 van Llvorno naar Port Sald Nigerstroom. A'dam— W.-Afrika. 21-1 te Freetown Prins Maurits, 22-1 v.m. van Llverpool te R' dam Prins Willem IV. R'damValen- cia, 22-1 te Gibraltar Prins Willem V. 22-1 van Dakar naar Engeland Radja. Balik Papan—Galveston, 22-1 te Port Swettenham verwacht Rempang, Balik Papan—A'dam, 21-1 van Belawan naar Colombo Ridderkerk, 22-1 van Porto Amelia te Beira Rotula (t), Kotka— New Orleans, pass. 21-1 Azoren Rijn land, Buenos Aires—A'dam, 21-1 van St Vincent Kaap Verd. Eilanden naar A'dam Raki, A'damBalik Papan, 25-1 te Belawan verwacht Skaubryn, R'dam Sydney, 24-1 te Colombo verwacht MA ZWfER/G, zweven VS GE MOT. 2WANENBERG'S ROOKWORST MM...AUEMAAL ZWAKENBERG'S ROOK WORST. ..KOIOSSAAL! tssssssssi M DEPOT. (Advertentie, ing. Med.) Stentor, 21-1 van Cludad Trujillo na^ Porto Plata Scherpendrecht (t). 22-1 van Philadelphla ten anker ln Baal Gal. veston Sunetta (t), 22-1 van Punt» Cardon te Santos Slbajak, R'dam— Wellington. 21-1 780 mtjl noordoost vat» Tahiti Soestdijk, Tandjong Priok—New York, pass. 21-1 Flores (Azoren) naar Hallfax Tawali, Belawan—A'dam, 22-1 te Suez Ternate, 21-1 van Philadelphla naar R'dam Tjtpanas, Santos—Yoko. hama, 22-1 te Manilla verwacht To- morl. Tandjong Priok—R'dam, 22-1 f Colombo verwacht Tosari, New York— Calcutta, 21-1 te Basrah Utrecht, 22-1 van Singapore te Manilla Waterman, 22-1 ca. 11 uur van Sydney te Hoek van Holland verwacht Weltevreden, Sin gaporePac. Kust, 18-1 te Los Angeles Zuiderkruis, vertr. 22-1 van R'dam naar Halifax. De minister van buitenlandse zaken heeft drs. M. Kohnstamm, adj. direc teur van de directie Europa van het ministerie van buitenlandse zaken, aangewezen als Nederlands vertegen woordiger ln de V.N.-commissie, welk* tot taak heeft te onderzoeken of er in Oost- en West-Duitsland en in Berlijn voorwaarden aanwezig zyn voor het houden van werkeiyk vrije verkiezin gen. De kunsthandelaar S. K uit Am sterdam, die er van beschuldigd werd twee schilderyen te hebben verduis terd, is door de Amsterdamse recht bank veroordeeld tot tien maande# gevangenisstraf. Kleine boekjes over grott mannen. Vitg. Krusemant Mij., Den Haag. In de Musica-serie „Kleine boeken over grote mannen", uitgegeven door J. Philip Kruseman's Uitgeven M(i. N.V., te Den Haag. zijn de deeltjes over Claude Debussie (door Arie Verhaar), Robert Sehumann en Felix Mendels- sohn-Bartholdy (beide door A. C. Vos) en Hector Berlioz (door Max Prick van Wely) verschenen. Zy geven de levensgeschiedenissen van deze grote musici als 't ware in een notedop met een portret en een lijst van hun voornaamste werken. 15) De drie Engelsen en Hamed lieten het kamp, verborgen in de droge bedding, in de hoede van de andere Arabieren achter, tenminste zolang hun verdere plannen nog niet vaststonden. Mara vergat die rit in de stralende maneschyn door de zilveren woestijn haar hele leven niet meer. Golf na golf blank glanzend zand, en altyd voor hun ogen die geheimzinnige omringde stad; die een droom-oord, een romantische toverstad scheen. Weldra bevonden ze zich in de diepe schaduw, die door de hoge muur werd gevormd. Ze waren die zo dicht mogelijk genaderd en zo ver mogelijk verwijderd van de poorten die overigens ver uit elkaar lagen bij dit ongastvrije fort. Tot dusver hadden ze door: MARJORIE VERNON nog geen spoor van wachtposten ont dekt. en Jane dreef haar paard zo dicht mogelijk naar de muur. de leiding ne mend alsof ze daarvoor was geschapen. De hoeven van hun paarden maakten geen geluid in het zachte zand en Mara voelde een groot verlangen in zich op komen. Vurig hoopte ze dat ze een mid del zouden vinden om de verboden stad in te komen, ze wist dat ze ontzettend teleurgesteld zou zijn als het niet lukte. „Dat ziet er niet erg veelbelovend uit. Het zachte gemompel van Jane bereikte haar maar nauwelijks. „Ze doen wel al het mogelijke om indringers te weren dat moet ik zeggen, maar daardoor ben ik des te meer benieuwd naar wat zich achter die muren bevindt en des te vas ter besloten om dat uit te vinden. Maar" het klonk optimistisch „ergens moet zich toch 'n zwakke stee bevinden, slechts een enkele meter lager een plek waar de deksteen en misschien een kalklaag zich hebben begeven en het moet ons lukken." „Blijft staan!" Mara s hart deed een sprongetje van schrik by het horen van dit korte be vel. in het Engels gegeven. De woorden werden luid gesproken, maar er klonk iets staalhards in de stem dat veel dreigender was dan wanneer er ge schreeuwd was. „Goeie hemel!" mompelde Jana Frask. Mara wierp een angstige blik om zich heen en ontdekte de verbijsterde wer kelijkheid. Arabische ruiters waren ko men aanryden en ze besefte en huiver de dat de Arabieren hen hadden be slopen, hen ongezien en ongehoord had den gevolgd, zoals wilde dieren hun prooi, net zolang tot het ogenblik was gekomen waarop ze konden toeslaan. Nu hadden ze zich in een halve cirkel 62. „Voor alle zekerheid heb ik maar de hand op dit individu gelegd", kon digde de postbode trots aan. In de ver warring was het een klein kunstje, hem te overmeesteren en omdat zijn uiterlyk mij niet aanstond en hy niet goedschiks wilde meegaan, heb ik hem maar gebonden!" „Daar heb je goed aan gedaan, man", sprak een van de agenten, „want het is een gevaarlijk heerschap, die wy zo vlug mogelijk achter de tralies zullen je voor, dat die nare man er met de Maat daar een w— zetten. Daar hoort hy thuis!" Zy na- steen vandoor was gegaan! Oh, u moet en fotografen di» u Vfj a8Revers men de schurk tussen zich in en brie- wel heel dapper zyn!" wachten stonden op te send van woede werd Trol weggeleid. Ze nam het tweetal by de hand en „Een lioera'ti» vr,™ a. u u „Hoe kan ik u ooit genoeg bedan- ging met hen naar buiten en tot hun „Kraak" klonk het t 6 ,.en van d® in", begon het bruidje opnieuw. „Stel grote verrassing zagen Kappie en de nen. versche" ken' opgesteld en drongen de Engelsen tegen de muur. Ze zaten in de val; hopeloos en afschuwelijk ln de val. „Doe dan toch iets!" hoorde het meisje woedend tegen Gary fluisteren. „Zie je dan niet dat we moeten proberen te ontsnappen, idioot?" „Dat helpt ons niets". Gary's knappe gezicht stond gemelijk terwyl hy op de zelfde toon terugfluisterde. „Zodra we aanstalten tot verzet maken, steken ze ons met hun messen in de rug, daar kun je zeker van zijn". Maar Jane's paard steigerde plotseling en Mara die haar bedoeling onmiddellijk begreep, gaf haar eigen paard zo onverwacht en fel de sporen dat het een wilde sprong voor waarts deed. Een ogenblik heerste er verwarring; een flits en een knal, juist op tijd sloeg de aanvoerder van de bende Jane's arm omhoog en haar schot 8'ug zonder schade aan te richten over zyn hoofd; toen legde hy zijh hand op de teugel van haar paard en suste en kalmeerde het verschrikte dier. „Jullie, Ismoul, Saled, Fateh", sprak hij snel in het Arabisch tot zyn man nen nemen jullie die man onder je ioede tot ik heb besloten wat ik met u* ^,a' doen. Hij zal geen last veroor zaken". Een spottende glimlach flitste om zyn smalle wrede mond. Haroud en i, nemen jullie de vrouwen mee naar de harem". „Allemachtig" zei Jane Frask opnieuw 6ne' na en begon een hul- eng verhaal ln zyn eigen taal een herhaling van het verhaal dat Hamed hoab vroeger op de dag had gedaan e ®rap is ver genoeg gegaan"» onderbrak hy haar streng. „Ik heb er P'ez'e<" meer in". Hy wendde zich plotseling tot Mart, e toevallig het dichtst by hem was en voordat ze zyn bedoeling kon be- «rijpen had hij de sluier al van haar gezicht gerukt. „Dat is geen Arabische vrouw!" HU wuifde met zyn hand verachteiyk in de richting van het meisje. „Denkt u dat ik gek ben?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 4