De tunnelcommissie geïnstalleerd
OPLOSSING
Amsterdam begroet Rallye-rijders
LAXEER-AKKERTJES
Vier leden van ondernemingsstaf
Pulu Sambu gewond
Vierennegentig equipes uit Monte
Carlo te laat in Luxemburg
Verkeei via leembrug-ponten groeit
sneller dan bij Velsen en Buitenhuizen
Alles gaat beter
fc
Naar eenjpetere verbinding over het Noordzeekanaal
Meer dan een locaal
belang
Schipper Brinkman ten
grave gedragen
Amphibie-vaariuig breekt
Amelands isolement
Troebelen in Nepal
Vrouwen
Sj liuu-
cd Ui de üuó
LET OP DE DATUM EN ZORGT DAT U ER BIJ BENT!
Europeaan eei veertien
kilo vis per jaar
Indonesiërs vielen mei
ijzeren siaven aan
SCHEERAPPARA TEN
IN BRITSE TANKS
V.S. plaatsen militaire
orders in NAVO-landen
Vele teams nog zonder
strafpunten
Denen zijn niet Rallye-
minded
Jonge vaklieden naar de
Verenigde Staten
Een dappere emigrant
onderscheiden
Twaalf vissers vermist in
Zuid-Portugal
Moskou eist terugtrekking
van troepen uit Libye
Zesduizend Chinezen in
Indo-China
Andersen ongenaakbaar
Deelnemers aan Hannie Schaft-
herdenking beboet
Onrustig;, gejaagd!
KERKELIJK NIEUWS
(Van onze speciale verslaggever)
JN het Sebouw van de Kamer van Koophande. en Fabrieken voor Zaanland te
hTvnan ZaLTm T C°mmiSSie «eï^alleerd, die onder voorzitter
schap van Zaandams burgemeester, de heer W. Thomassen, de oeververbindingen
"emen °°k J' C' Sijpestevn die
kortelings het denkbeeld opperde voor een noodtunne, bij Buitenhuizen van
betonsegmenten, b .n deze commissie opgenomen. Voort, maken er deel van uit
vertegenwoord.gers van de Kamers van Koophandel van A.kma* Amsterdam,
de Noordelijke provincies en Leiden en Den Haag.
MA een inleidend woord van de voor-
zitter van de Zaanse Kamer, de heer
A. Vis, schetste de heer Thomassen doel
en taak der commissie. Eerste taak is
een bijdrage te leveren tot oplossing
van het zo langzamerhand brandende
vraagstuk der oeververbinding. Noord-
Holland komt relatief in een steeds on
gunstiger positie te verkeren ten op
zichte van andere delen in het westen
van het land. Dit heeft het dringend
als Uw stofwisseling in.
orde is! Niets beter dan
(Advertentie. Ing. Nled.)
Duizenden be'angsfe//enc/en
Gistermiddag is Op de begraafplaats
te Stellendam het stoffelijk overschot
van schipper Jan Brinkman, gezag
voerder van de reddingboot „Jan Leis"
ter aarde besteld. Een schier onafzien
bare stoet volgde de schipper op zijn
laatste reis. Duizenden sloegen de
stoet gade. De overgebleven beman
ning van de „Jan Leis" droeg haar
schipper zelf ten grave. Talrijke spre
kers voerden het woord en na de ter
aardebestelling trokken duizenden in
défilé langs de groeve om schipper
Brinkman, die tientallen mensenlevens
heeft gered, vaarwel te zeggen. Een
schat van bloemen dekte het graf.
Aan de weduwe van schipper Brink
man is gistermorgen de gouden medail
le overhandigd, welke aan schipper
Brinkman posthuum is toegekend door
de Kon. Zuidhollandsè Mij. tot redding
van schipbreukelingen.
De aanslibbing van het wad tussen
Holwerd en Ameland is meermalen zo
danig dat de boot de steiger niet kan
bereiken. Teneinde de isolatie van het
eiland tot een minimum te beperken is
een „Biesel" (een soort amphibievaar-
tuig) in gebruik gesteld.
Reeds enkele dagen heeft dit vaar
tuig postpassagiers en goederen van
Holwerd af door het slib naar de geul
gebracht, waar de postboot in diep
uater blijft liggen. Het schijnt met zijn
rupstuielen zonder bezwaar de geslibde
oppervlakte Westelijk van Holwerd te
kunnen bereiken. Het behoeft zelfs
geen diepwater geulen te mijden, daar
het ook kan varen zonder schroef, en
dan door rubberwielen wordt voort
bewogen.
Woensdag is in de hoofdstad van Ne
pal, Khatmandoe,- opstand uitgebroken
onder de binnenlandse strijdkrachten.
De opstand begon, toen de leider van
de opstandelingen uit West-Nepal, dr.
Ki Singh, die onlangs was gearresteerd,
werd vrijgelaten.
In de middag hadden regeringstroe
pen het vliegveld, het arsenaal, de te
lefooncentrale en een radiostation, die
de opstandelingen aanvankelijk hadden
bezet, heroverd.
Boete voor ex-officier van
de „Willem Barendsz"
De Noord Ludvig Larsen uit Andebu.
die van 1946 tot 1951 officier is ge
weest op de Nederlandse walvisvaardei
„Willem Barendsz" is te Oslo veroor
deeld tot een boete van 1500 Kronen
omdat hij in strijd met de Noorse wet
op de walvisvaart, had deelgenomen
aan Nederlandse walvis-expedities.
en dwingend karakter gegeven aan het
probleem. Aan verschillende denkbeel
den, die een oplossing zouden beteke-
nen, kleeft het bezwaar, dat verwezen
lijking geruime tijd zal vorderen. De
vraag, waarmee de commissie zich dus
zal hebben bezig te houden, is of men
niet kan komen tot een plan op korte
termijn.
Ook over de gewenste plaats van ves
tiging van een tunnel zal de commissie
zich hebben te beraden. De heer Kaars
Sijpesteyn heeft gedacht aan Buiten
huizen. Een nadere studie zal aan het
licht kunnen brengen, of dit denkbeeld
wellicht correctie behoeft, en zo ja
waarom.
Spoedige verwezenlijking van een
tunnelplan is voor geheel Noord-Hol
land niet alleen van essentieel belang,
maar ook voor de rest van Nederland.
Amsterdam is er zeer in het bijzonder
bij geïnteresseerd. Daar zijn al lang de
z.g. IJ-tunnelplannen. Een verkeerde
oplossing van het oever-verbindings-
vraagstuk zou Amsterdam wellicht
voor verkeersproblemen voor zijn bin
nenstad plaatsen, die niet te overzien
zijn.
Omdat tevens in de schoot der toe
komst ligt, dat de spoorbruggen over
het kanaal moeten verdwijnen, zijn ook
de Spoorwegen geïnteresseerden. Het
vrije gebruik van de bruggen door het
spoorwegverkeer is niet gewaarborgd,
omdat Utrecht altijd rekening zal moe
ten blijven houden met het scheepvaart
verkeer. Omgekeerd plaatst het wach
ten voor de bruggen bij Hembrug en
Velsen het scheepvaartverkeer voor niet
geringe nautische problemen.
Opmerkelijk noemde de heer Thomas
sen het voorts, dat het autoverkeer bij
de Hembrug sneller groeit dan bjj Vel
sen en Buitenhuizen. In Velsen ver
voerden de ponten in 1950 1.210.000
auto's en in 1951 het respectabele aan
tal van 1.280.000. Voor de Hembrug wa
ren deze cijfers respectievelijk 1.048.000
en 1.223.000. Voor Buitenhuizen 344.000
en 345.000.
Behalve van nationaal belang is de
kwestie ook van locaal belang. De com
missie mag dus tevens verschillende ge
meentebesturen in haar overleg betrek
ken. Wellicht wordt in deze kring de
bereidheid gevonden om een passende
bijdrage te leveren in de oplossing van
het vraagstuk. Reeds is er een gemeen
te. die 'n fonds zou willen vormen om
direct geld beschikbaar te hebben voor
enige activiteit als de Velser tunnel ge
reed is. De gemeenteraad van Amster
dam zal in Februari beraadslagen over
de vraag, of de hoofdstad eerst moet
ijveren voor een tunnel onder het IJ
of de voorkeur moet geven aan een
tunnel bij de Hembrug. Wellicht kan
hier gecoördineerd worden. Het vraag
stuk van het IJ-tunnelplan is nu een
maal niet los te denken van het gehele
probleem der Noordzeekanaal-oeverver
binding.
Hoe het zij, de commissie gaat wer
ken aan een vraagstuk, dat de publieke
opinie, mede dank zij de initiatieven
van de heer Kaars Sijpesteyn, zeer ern
stig bezig houdt. Het was de heer Tho
massen onder meer ook gebleken uit
een opzienbarend bericht in „Het Vrije
Volk". Dat bericht meldde, dat een be-
tonbouwer bereid was een tunnelver
binding gratis tot stand te brengen, on
der voorwaarde, dat hem gedurende een
bepaald aantal jaren optie gegeven zou
worden op het project. Dit zou dan in
houden, dat er een tolheffing zou plaats
vinden. In Amerika wordt op sommige
plaatsen gedurende een korte periode
een forse tol geheven. De commissie
mag zich bezig houden met de vraag,
of ook hier een tol wenselijk zou zijn.
Na deze algemene formulering van
het studieprogram, kwam de commissie
in besloten vergadering bijeen om een
werkplan samen te stellen en enkele
subcommissies te formeren, die zich
met onderdelen van heli program zul
len bezig houden.
iviotie van vertrouwen
Belgische regering
in
De Belgische kamer van afgevaar
digden heeft met 103 tegen 97 stemmen
bij twee onthoudingen (rooms-katho-
lieken) een motie van vertrouwen
aangenomen in de nieuwe regering vai
Van Houtte. Tegen stemden alleen de
socialisten en liberalen.
Vrouwen hebben vaak moeilijke en
Pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aan
merkelijk verlichten, ja die pijnen
doen verdwijnen door het gebruik
van Togal, de grote pijnverdrijver.
Togal is onschadelijk voor ha
nieren en maag. Bij apotheek en
drogist f 0.83, f 2.08 cn f 7 94
(Advertentie, Ing. Med.)
Tot en met ZATERDAG 26 JANUARI
a.s. kunt U oplossingen inzenden voor
onze PRIJSVRAAG „BOUW DE PERS"
De inzendingen stromen al binnen 11
iffliiniiiiiiiiiitiiiiiiiiiinniniiHwinflnfliHRmmmiiiwnHiiiMtninniniiitiiiiiitiiiflHiiflmnniiiiiiiM
(Advertentie, Ing. Med.)
Samson, de 57-jarige buschauffeur
die in Chatham de dood van 24
marine-cadetjes veroorzaakte, heeft
terechtgestaan. Hij kreeg een boete
van f200 en zijn rijbewijs werd
gedurende drie jaar ingetrokken.
Samson (rechts) bij het verlaten
van de rechtszaal, nadat de uit
spraak was gedaan.
DE BESTEDING VAN DE
MARSHALL-DOLLARS
De 22 millioen dollars, die in het ka
der van de Amerikaanse hulpverlening
in Juli en Augustus van het vorige jaar
aan Nederland werden toegewezen, zijn
voor het grootste gedeelte besteed voor
de aankoop van graan en andere land
bouwproducten. De specificatie van de
besteding luidt als volgt: broodgraan,
sojabonen, mais en andere graansoorten
13.280.000 dollar, katoenpluksel voor
synthetische vezels en voorraden ten
behoeve van de marine 490.000 dollars,
blik, koper, ijzer, staal, aluminium,
vliegtuigonderdelen (in hoofdzaak voor
de K.L.M.) en rubberproducten 6.640.000
lol'ars, verschepingskosten 1.590.000 dol
lars.
In een rapport over vis, dat gisteren
gepubliceerd werd door de organisatie
voor Europese economische samenwer
king wordt medegedeeld, dat de vis
sers in West-Europa ongeveer 1/5 van
de totale visvangst in de wereld aan
land brengen en dat elke Europeaan
gemiddeld meer dan 14 kg vis per jaar
eet
Indonesische arbeiders, met ijzeren
staven bewapend, hebben vier leden
van de staf der Anglo-Saxon petroleum
company op het eiland Pulu Sai.ibu,
ongeveer 20 km. ten zuidwesten van
Singapore, verwond.
Volgens officiële kring begonnen de
moeilijkheden, toen de maatschappij
weigerde een Indonesische arbeider, die
cnlangs ontslagen was, weer te werk te
stellen. Twee Indo-Europese technici
werden ernstig gewond en naar het
ziekenhuis in Singapore gebracht. Het
De Britse Centurion-tanks in Korea
zullen worden uitgerust met electrische
scheerapparaten, die door een Britse
firma, per vliegtuig naar Korea worden
overgebracht. De apparaten zijn aan de
speciale omstandigheden aangepast om
de tankbemanning het gebruik ervan
gemakkelijk te maken. „Als we dit
nieuwe „wapen" niet geheim houden",
aldus merkte een tank-officier op, „zul
len er spoedig rijen infanteristen bij
de tanks verschijnen om te wachten op
het opengaan van de barbiersalon".
Ter waarde van 500.000.000
Naar in Washington wordt verno
men zouden de Amerikaanse autoritei
ten in beginsel besloten hebben om van
de gelden, waarover het bureau voor
wederzijdse beveiliging de beschikking
heeft, 500 millioen dolars te bestemmen
voor het plaatsen van bestellingen
voor onderdelen voor militair materieel
en munitie in de NAVO-landen. In
Frankrijk zou voor 150 a 200 millioen
dollars worden besteld.
Vragen van communistisch
Kamerlid Wagenaar
Het Tweede Kamerlid Wagenaar
(CPN) heeft de ministers van Oorlog
en Justitie de vraag gesteld of de ver
oordeling door een Amerikaanse krijgs
raad op Korea, van drie Nederlandse
Korea-vrijwilligers, die gedeserteerd
waren, niet in strijd moet worden ge
acht met de Nederlandse Grondwet en
het wetboek van Militair Strafrecht.
Enkele der verband houdende vragen
informeren ernaar, of de Kroon enige
invloed op de behandeling heeft kun
nen uitoefenen: of de verdachten een
Nederlandse raadsman hebben gehad
en of de vonnissen in het openbaar zijn
uitgesproken.
Kefauver candidaat voor
presidentschap der V.S.
De Amerikaanse Senator Kefauver
(Tennessee) is het eerste lid van de
Democratische Partij, die zich candi
daat' wil stellen voor de voorverkiezin
gen voor het presidentschap.
Op het moment dat Koning Winter z(jn eerste schuchtere pogingen deed ook
het Nederlandse landschap in een wit kleed te steken, rolden omstreeks kwart
vóór een de eerste deelnemers aan de Rallye van Monte Carlo vannacht de
hoofdstand van ons land binnen. Het waren de in. Glasgow gestarte deelnemers,
allen Engelsen. De Kennedy's, Johnson's en Warrens', de Appleyard's, Brown's
cn Russelss, al deze flegmatieke Britten, lieten hun gemoedsrust door die
weinige en kleine sneeuwvlokjes niet verstoren. In de eerste plaats hadden zij
in eigen land reeds voor „hetere" vuren gestaan en bovendien was er voor hen
geen enkele aanleiding om zich te haasten of nerveus te maken. Integendeel,
velen arriveerden ver vóór tijd in Amsterdam en lieten zich voorlopig nog niet
bij de controlepost bfj het Apollopaviljoen zien.
naar hun werk begaven. Naar-
Hoewel de belangstelling in Amster
dam minder groot was dan vorig jaar,
vermoedelijk in verband met het feit
dat de eerste deelnemers eerst om cir
ca half drie officieel de controle moes
ten passeren, waren er altijd nog hon
derden Rallye-fans op de been toen de
eerste wagens te Amsterdam binnen
kwamen. Zij konden zich vergapen
aan al het moois dat daar in de buurt
van het Apollopaviljoen voor de auto
sportliefhebber viel te genieten. Ge
ruisloos gleden de Jaguars, Sunbeam-
Talbots, de Hillmans. Austins, een fan
tastische Bristol en hoe al die andere
merken ook mogen heten, voorbij. Op
de Bernard Zweerskade, tegenover het
paviljoen waren de service-afdelingen
geplaatst waar knappe monteurs in
no-time wagens doorsmeerden, onwil
lige bougies verwisselden en alle mo
gelijke reparaties verrichten om toch
maar te zorgen dat de bestuurders uit
handen van het strafpuntenspook kon
den blijven. Snel maar rustig werkten
die naamlozen maar voor Rallyerijders
onmisbare mannen. Straks als de Ral
lye ten einde is. zal men de namen van
deze stille werkers niet horen noemen,
maar de insiders weten dat het wel
slagen van een dergelijke tocht voor
een belangrijk deel afhankelijk is van
de vakkennis van deze auto-experts.
Rallye-leed
De drukte in en om het Apollo
paviljoen hield aan. reeds lang nadat
vele niet in de Rallye geïnteresseerden
zich
mate de nacht vorderde werd de be
drijvigheid groter. De rustige Engel
sen hadden Amsterdam vaarwel ge
zegd toen de 94 uit Monte Carlo ge-
startte equipes stuk voor stuk kwamen
binnen druppelen. Hiermede was de
betrekkelijke rust verdwenen. Druk-
gebarende Fransen vertelden en ge
baarden op hun radde manier hoe
moeilijk zij het hadden op het traject
van Metz naar Luxemburg. De be
ijzelde wegen waren namelijk oorzaak
dat de deelnemers uit Monte Carlo,
waaronder tien Nederlandse equipes,
allen strafpunten hadden opgelopen.
Voordat deze pechvogels hun Rallye
leed in alle toonaarden aan een ieder
die het horen wilde en dat waren
er velen hadden kunnen meedelen
kwamen de rijzige bewoners van
Scandinavië binnen.
De eersten uit Stockholm Waren de
Zweden Hartley en Jansson met Ford
Zephir. De Denen, Zweden en Noren
zijn het meest gekleed in uniformen of
in kleding, die sterk aan het militaire
doet denken. Een fleurige noot tussen
dit grijs, groen en lichtbruin vormde
de Zweedse equipe van mevrouw Mo-
lander met Saab-93. Mevrouw Molan-
der helblond haar en in kleurige
rode kleding gestoken rijdt voor de
elfde keer de Rallye mee en voelde
zich niet in het minst vermoeid na de
honderden kilometers, die zij achter de
rug heeft. Om tien minuten over half
vier kwam de eerste Nederlandse equi
pe binnen. Het waren Proos Hoogen-
dijk en Seitz met Hillman Minx, de
enige Nederlanders, die uit Stockholm
zijn vertrokken. Zij hadden niets bij-
dan, dat
zonders te melden, behalve
met hen alles goed gaat.
De te Oslo gestarte mevr. A. B. Nor-
ling (Zweden) die met mevr. E. Berg
land in een Volvo rijdt, arriveerde zeer
verontwaardigd. Ze was op de pont
van Koersoer (Denemarken) uitgegle
den en met een hand op een paar fles
sen terecht gekomen. Hierbij verwond
de ze zich, en men had haar meege
deeld dat een dergelijk incident tijdens
een rallye strafpunten meebrengt....
De tweede Nederlandse equipe uit
Stockholm, die van Zaman en Veninga
(Zaandam) met Citroen had in Am
sterdam slechts vijf minuten speling.
Zij had aan de Duits-Nederlandse
grens motorpech gekregen: er man
keerde iets aan de ontsteking en het
duurde een half uur eer het euvel ver
holpen was.
Van de gelegenheid om telegrammen
te versturen werd door de deelnemers
in Amsterdam een opvallend druk ge-
De Denen blijken niet wat men
noemt Ralley-minded. De autori
teiten zijn uiterst streng en
prompt kreeg het Zweedse paar
Sandgren-Bergendal, dat met pech
te kampen had, een boete van
100 kronen toen men probeerde
de verloren tijd in te halen. Bij
deze pogingen hadden zij de
maximum snelheid overschreden.
bruik gemaakt. De dokter daarentegen
kon voorlopig op zijn lauweren rusten.
Er waren voor hem heel weinig klan
ten. De contrölezaal was rijkelijk ver
sierd met de echt Nederlandse bloem,
de tulp, wat de buitenlanders zeer op
prijs stelden. Trouwens ook het pakket
chocolade, dat aan iedere equipe werd
uitgereikt, viel in goede aarde, vooral
b(j de Britten, die met chocolade in
hun land niet verwend worden.
Het Nederlandse koppel J. HeidendahlJ. D. Roy met hun „Volkswagen"
bij de start in München.
hoofd van de installatie, de Nederlan
der J. de Vries, en nog een technicus
werden licht gewond.
Nadat leden van de Indonesische po
litie van een naburig eiland te hulp
waren geroepen, werden drie Indone
siërs gearresteerd.
Achttien jonge Nederlandse vaklie
den uit diverse bedrijven zullen als
eerste groep op Dinsdag 29 Januari aan
boord van de „Nieuw Nederland" van
de Holland-Amerika lijn naar de Ver
enigde Staten vertrekken. Daar zullen
zij binnen het raam van het zogenaam
de „work-study-training-program" in
dc gelegenheid worden gesteld een jaar
lang als een doorsnee Amerikaan te le
ven, Werken en studeren. Zoals reeds
eerder gemeld, zullen uit ons land hon
derd jonge vaklieden tussen de 20 en
33 jaar voor deze unieke reis In aan
merking komen.
De jonge vaklieden zullen dan ook
een volwaardige betrekking krijgen in
Amerikaanse bedrijven en een loon van
45 tot 55 dollar per week ontvangen.
Daarvan moeten zij in hun onderhoud
voorzien en evenals hun Amerikaanse
collega's belasting betalen. Voor hen
gelden echter ook de bestaande sociale
voorzieningen. Voorts bestaat er gele
genheid, dat de jonge Europeanen, die
in „colleges" worden ondergebracht, in
hun vrije tijd kunnen studeren. Er zul
len voor hen speciale cursussen worden
gegeven.
Willem Koele, een Nederlandse emi
grant, heeft uit handen van onze am-
:assa'eur in Canada, tis heer A. H. J.
Lovirit, een Nederlfindse onderschei
ding ontvangen omdat hij in Mei van
het vorige jaar drie militaire leerling
vliegers uit een brandend vliegtuig
heeft gered.
Koele is landbouwer in de streek van
Exeter (Ontario). Het vliegtuig was op
de boerderij van Koele terechtgekomen
en aan aéfn dapper optreden is het te
danken, dat het leven van tenminste
twee der inzittenden werd gered.
In de Zuidportugpse vissershaven
Olhao heerst grote ongerustheid over
het lot van een twaalftal vissers, dat
na een hevige storm vermist wordt.
Een negental kleine vissersboten, dat
door een zware storm werd overval
len worden vermist. Een vijftigtal vis
sers werd gered door een Portugese
reddingboot.
In de speciale politieke commissie van
de V.N. heeft de Sowjetunie een ont-
werp-resolutie ingediend, waarin de al
gemene vergadering wordt verzocht als
haar mening te kennen te geven, dat
binnen drie maanden de in Libye ge
legerde buitenlandse strijdkrachten
moeten worden teruggetrokken en alle
buitenlandse militaire bases moeten
worden geliquideerd.
Het Franse leger verklaart, dat vol
gens inlichtingen van de geheime dienst
in de afgelopen acht maanden onge
veer 6.000 Chinese vrijwilligers Noord-
Indo-China zijn binnengekomen om
werkzaamheden achter het front van
de Vieminh-troepen te verrichten.
Bij nationale wedstrijden te Hoene-
foss in de omgeving van Oslo won
Hjalmar Andersen de 5000 meter in 8
min. 32.4 sec., een nieuw baanrecord.
Sverre Haugh was tweede in 8.36.5. Op
de 500 meter maakten Andersen en
Sverre Farstad dezelfde tijd, n.1. 44.9
seconden.
De Haarlemse kantonrechter, mr. Th.
F. Raedt, heeft gisteren zeven deelne
mers aan de door de overheid ver
boden Hannie Schaft-herdenking op
25 November te Bloemendaal tot f 3
boete subs. één dag hechtenis veroor
deeld.
De tenlastelegging vermeldde het be
treden van de erebegraafplaats, hoewel
de toegang daartoe verboden was. De
ambtenaar bij het O.M., mr. J. van den
Oever, had f 10 boete subs. drie dagen
hechtenis geëist. De verdachten waren
in de avonduren van genoemde dag
dwars door de duinen heen naar de ere
begraafplaats getrokken, daar over een
hek geklommen en hadden ten slotte
bloemen op het graf van Hannie Schaft
gelegd.
Mijnharde s Zen u w t» bietten
•terken en kalmeren Uw zenuwen.
(Advertentie. Ing. Med.)
Ned. Herv. kerk Aangenomen naar
Etten: W. Dijckmeester. reserve leger-
predikant te Warnsveld. Bedankt voor
Mirboo-North (Australië): M. J. J. Bon-
tingh te Rijnsburg. Bedankt voor Sua-
woude: D. Siemeling te Hoog- en Leeg-
kerk (Gr.).
Geref. Kerken: beroepen te IJlst: B.
Scholten, candidaat te kampen.