De RA!, is ditmaal een kopersmarkt
AUSTIN
Pin, Pain en Pom in Zwitserland^)
MAARTEN SMIT
In de greep van de woestijn
Op de R.A.I.
Op de R.A.I.
Op de R.A.I.
Helderse Auto Centrale
GARAGE JAN BRUYN
Garage J. NEUS
ADVERTEERT IN DIT BLAD
lïLJ1^ ^Valhalla der auiominnaars
Genoeg aanbod verminderde vraag
Dromen van wagens
Het Radioprogramma
Op straten en wegen
komt U Englebert
H. C. NOORDERMEER
R.A.I. TENTOONSTELLING
Dodge RenauH Standard
Firma W. G HANSHANDEN
CHEVROLET
en OPEL
door:
MARJORIE VERNON
£EN DORADO voor automobielliefhebbers is van vandaag af het R.A.I.-
ln Amsterdam. Wat daar te genieten is aan schoonheid van lijn
a *J^on°eren aan technisch vernuft is zeker niet met enkele woorden ge
zegd. Waarom, zo kan men zich afvragen, trekt een autoshow steeds zulk een
grote belangstelling. Het aantal autobezitters in Nederland is nog altijd betrek
kelijk gering al zou men dit niet zeggen, wanneer men bij de ponten in
Velsen of dij Hembrug staat te wachten! en de economische toestand van
ons land laat niet toe, dat dit getal spoedig aanmerkelijk hoger zal worden
Het merendeel diergenen, die in de komende dagen het RAI.-gebouw zullen
bezoeken, bestaat ongetwijfeld uit hen, die zich wel eens, daartoe aangemaand
door de schitterende modellen, willen voorstellen hoe zij in zo'n wagen er uit
zouden zien
P)EZE derde na-oorlogse personen-
wagen-tentoonstelling beslaat een
oppervlakte van totaal 13.000 vierkante
meter. De ruimte is vrijwel geheel
door personen- en kampeeraanhangwa-
gens bezet, omdat de fabrikanten van
accessoires en onderdelen ditmaal heb
ben afgezien van deelneming. Er zijn
72 merken geëxposeerd, waarvan 24 uit
Engeland, 17 uit de Ver. Staten, 12 uit
Oost- en West-Duitsland, 8 uit Frank
rijk, 3 uit Italië, 4 geassembleerde uit
Nederland, 2 uit Tsjecboslowakije en
2 uit Zweden. Ford komt voor onder
Amerika. Duitsland, Engeland en
Frankrijk.
ZATERDAG 1 MAART
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO,
30.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18
Gram .muziek. 8.00 Nieuws en weerberich
ten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.00 Gram.muziek. (9.30—9.35
Waterstanden.) 10.00 Tijdelijk uitgescha
keld", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20
Voor de arbeiders in de eontinu-bedrijven.
11.35 Strijkkwartet. 12.00 Metropole
orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmede-
delingen. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws.
13.15 „Kleine zonden", hoorspel. 13.30
Accordeonorkest en solist. 14.10 Film
programma. 14.35 Gronings programma.
15.00 Dansmuziek. 15.30 „Van de wieg tot
het graf", causerie. 15.45 Gram.muziek.
16.15 Kamerorkest. 17.00 Wereldkampioen
schappen Schaatsenrijden in Trondheim.
17.15 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Vara-varia. 18.20 Lichte muziek. 18.40 Re
geringsuitzending: „Zoeklicht op de Wes-
terese Defensie". 19.00 Vijfjarig bestaan
N.R.U.: Omroeporkest, Promenade-orkest,
Radio Phllharmonlseh-orkest, lichte mu
ziek en voordracht. 20.00 „Vijf jaar Ne
derlandse Radio Unie", toespraak. 20.05
Nieuws en weerberichten. 20.12 Actual'tei-
ten. 20.20 Gevarieerd programma. 21.20
Weense muziek. 21.50 Socialistisch com
mentaar. 22.05 Zang en gitaar. 22.25 „On
der de pannen", hoorspel. 22.45 Lichte
muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.20
—24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM n, 298 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gewijde muziek. 7.45 Mor
gengebed en Liturgische kalender. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.
muziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35
Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Gram-muziek. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram-muziek. 12.00 Angelus. 12.03
Gram.muziek. (12.3012.33 Land- en
Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws
13.20 Groot Amusementsorkest en solist.
14.00 Boekbespreking. 14.10 Gram.muziek.
14.20 Engelse les. 14.40 Jeugdorkest en
soliste. 15.15 Kroniek van letteren en kun
sten. 15.53 Radio Philharmonisch Orkest.
16.30 De schoonheid van het Gregoriaans
17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Journalistiek weekoverzicht. 18.25 Pro
menade-orkest. 18.45 Buitenlandse corres
pondenties. 19.00 Filmprogramma. 1915
Parlementsoverzicht. 19.25 Metropole-or-
kest. 19.45 wereldkampioenschappen
Schaatsenrijden te Drontheim. 20.00 „Vijl
jaar Nederlandse Radio Unie", toespraak.
20.05 Vijfjarig bestaan N.R.U.: Radio Phil
harmonisch Orkest. Kamerorkest, Kamer
koor, voordracht en lichte muziek.
Symphonette Orkest en solisten. 21.S5 Ac
tualiteiten. 21.45 Gram.muziek. 22.301 Wfl
lulden de Zondag in. 23.00 Nieuws. 23.15
Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Radio
Philharmonisch Orkest.
Men kan misschien met enig recht
van spreken zeggen, dat deze R. A. I.
zich van haar voorgangsters onder
scheidt door het feit. dat vrijwel alle
wagens kunnen worden geleverd ofwel
op korte termijn ofwel uit voorraad. Er
is dus sprake van een konercmarkt
maar wij dienen daaraan dadelijk toe
te voegen, dat dit niet uitfluitend een
gevolg is van de omstandigheid, dat
de imoort beter is geregeld, maar voor
al ook van de minder gunstige econo
mische oositie, waarin ons la"d ver
keert. Na 19J5 was er ontzagliike vraag
naar automobielen. Toen was er niet
voldoende aanbod. Thans is er genoe"
aanbod, maar de vraag is verminderd
omdat enerziids de autobezitters van
een nieuwe, na-oorlogse wagen zün
■"oorzien- bovendien, omdat nog altüd
ig nroeent van de nercneenanto's voor
1940 ziin eebmtwd. 44 000 wagens date
reu van die tüd.
Men kan rich afvragen of oos land
on bet webhnl van de motnrUafie een
achterstand heeft in te halen, riet
nersonenwavennark steeg van 99 986
stuks op 1 Augustus mao tot 158 685 »u
1 Aiip. 1050 en 157 000 uer 1 Aug. 1°5'
Tn Nederlaud rüdeo 15 8 avta's oo 1000
inwoners Dat is in vergeiüUng met
andere land°o laag. Tn PetgifS bet
aantal ner looo inwnnors 8g in F-artV-
i-Ülr 80. Zwitserland 39. Fnvoland 49
ia poupYnauVen 28 en in T.uxemhorv
81. Wii kunnen ons vnnuetallpn. dat de
nrona vandisten van mntorisatie uit de
ze eiifers menart te moeten arialden. dat
er in ons land ras een groot afzetge
bied van automobielen aanwezig js.
fneb tvnifalen wil aan de juistheid van
*tese stelling a^en Van nu eenmaal njet
oiieen on grond van eiifers oordelen
rTot is een hoVerS feit. dat partieuliero
anfobeyit.ters na 1045 nog pauweliiVs
'iin te vinden. rü^t auto „oo de
raak", „oo de ontere omina" en men
roet; t.T inftineV betaalt müs waeen
toeb". Maar T loftjneV betaalt de flllto
van de nartieiiUer 7°er benaald niet
F.n het mag een uitzondering worden
"onnemd dat, iemand, die sl epn De
cotn bezit, voor de afwisseling een
ander waven van rond f 21003 aan-
"ohaft De duurste Euroneaan. een
iZerrsri-snort van iets van f 6° 001 is op
do F A T. wiiselüV weecrobleven!
Trouwens, al wordt er vo'eens de eii
fers momenteel in ons land meer auto-
"ereden dan vroeger, ook uit een an
dere tendens kunnen wii afie'den, dat
Mederland tenslotte een straatarm land
is.
Veer de oorlog was 2014 oet van de
norsonenwagens niet zwaarder dan
inoo kg Thans is dit aantal van de
i'ehte oersonenwagens toegenomen tot
47 9 oet. Büng de helft, van d» oerso-
eenwaapns die in Nederland rilden, be
hoort zodoende tot de lichte klasse.
Voor een groot deel is deze verschui
ving naar de lichte oersonenwagens een
se volg van de imnort van grote aan
tallen automobielen uit de Euronese
fabrieken, die zich voor het m°rendee'
'n het büzonder hebben toegelegd op
de houw van lichte wagens.
Vóór de oorlog echter werd ongeveer
60 pet. van de in Nederland verkochte
personenauto's uit de Verenigde Staten
geïmporteerd. De schaarste aan dollars
heeft deze importen echter vooral de
laatste iaren aanzienlijk beperkt.
Slechts zeer geringe toewijzingen
dollars worden voor dit doel nog ver
strekt en dan nog alleen voor de goed-
koonste Amerikaanse merken in hun
sohorcte 4-deurs uitvoering.
Invoer van Amerikaanse personenwa
gens van alle merken en typen is ech
ter mogelijk met behulp van de over
draagbare export-bonusdollars. De
koers van de exportdollar is de laatste
maanden niet onaanzienlijk gedaald, zo
dat de prijs in guldens waarvoor Ame
rikaanse wagens in Nederland kunnen
worden geleverd, aantrekkelijker is ge
worden. Hoewel daaruit een zekere
stijging van de invoer van Amerikaanse
personenwagens kan voortvloeien, zal
het grootste deel van de behoefte van
automobielen in Nederland toch door
de Europese merken moeten worden
gedekt.
Gelukkig daarom, dat de Europese
automobielindustrie producten kent die
constructief en kwalitatief op hoog ni
veau staan. Bovendien biedt zij een
zeer ruime keuze van een eenvoudig
zuinig vierpersoons wagentje tot een
snelle sportwagen en van een statige
directiewagen tot een handige, duur
zame vertegenwoordigersauto. Ook qua
uiterlijk heeft de Europese auto na de
oorlog een grote evolutie ondergaan en
hoewel daarbij veel werd overgenomen
van Amerikaanse voorbeelden wisten
de ontwerpers de Europese wagen toch
ziin eigen karakter te laten behouden.
Vooral de Europese automobielin
dustrie heeft daarvan talrijke frappan
te voorbeelden.
Het is bijvoorbeeld opvallend hoe het
raamoppervlak van de Europese wa
gens de laatste jaren is toegenomen.
Ook het rijcomfort werd veel verbe
terd door de plaatsing van de zittingen
tussen de assen, waartoe het no
dig was om de motor meer naar voren
in het chassis te plaatsen.
Motoren-nieuws
DIJ de Europese merken beperkt het
u motoren«nieuws zich tot het hoger
opvoeren van de motoren door Tnlddel
van gunstig gevormde verbrandings
ruimten, het vergroten van de diameter
van de kleppen, waardoor de motoren
beter kunnen „ademen" en het ver
korten van de slag en het vergroten
van de boring, waardoor beide maten
ongeveer aan elkaar gelijk worden en
men spreekt van „vierkante" motoren.
De bedoeling van deze laatste construc
tie-tendens js het beperken van de zui
gersnelheden en het verminderen van
de slijtage van de motoren.
Ook de ontwikkeling van de motoren
van de Amerikaanse wagens gaat on
geveer lanes dezelfde lijnen. De nieu
we 6-cylinder kopklepmotor van de
Amerikaanse Fords is er een goed voor
beeld van.
De Amerikaanse automobielfabrieken
rekenen evenwel op een nog aanzien
lijke stijging van de comoressieverhou-
ding en zij streven daarom naar de
bouw van korte, stijve motorb'okken
De populariteit van de V-vormtge
plaatsing bij de modernste Ameri
kaanse 8-cylinder motoren is daar het
gevolg van. Deze nieuwste Amerikaan
se V 8-kopklepmotoren hebben veelal
een lichter motorblok dan hun voor
gangers doch zijn aanzienlijk stijver en
ontwikkelen per liter cylinderinhoud
aanmerkelijk meer vermogen. Onder
meer vindt men deze nieuwste V 8-
kopkleprmotoren bij de merken Cadil
lac, Oldsmobile. Studebaker, Chrysler,
Lincoln en de „Soto".
(Advertentie, lag. Med.)
kunt U de nieuwste Fordmodellen bewonderen.
ia U in de gelegenheid een PROEFRIT te maken
met de TAUNUS 12 M. 1952
EEN NIEUWE FORD-CREATIE
kunt U een FORD ANGLIA en nog andere mooie
prijzen winnen door deel te nemen aan de
FORD-Opinieonderzoek Prijsvraag (F.O.P.)
Een bezoek aan de prachtige FORD-STAND
alleen al Is een reis naar het R.A.L-gebouw
dubbel waard.
OFF. FORD-DEALER.
RIJKSWEG 9699 JULIA NA DORT.
1952
A 40
SOMERSET
4 cyl. kopkl.
benzinegebruik
1 12
A. 30
SEVEN
4 cyl. kopkl.
benzinegebruik
1 18
Geheeil nieuwe ruime modellen.
De SENSATIE van de RAI,
STAND 38.
Vraagt inlichtingen
NIEUWSTRAAT 5 TELEFOON 2516
Wy bieden U de grootste sortering
ln AUTOMOBIELEN
Wy geven U tevens een prima service.
DE RENAULT BESTEL- en VRACHTAUTO'S
tevens in Amsterdam te bezichtigen.
wy verstrekken U gaarne vrybiyvend de nodige
inlichtingen.
DEN HELDER
TELEFOON 2953
Verkoop
Service
Stalling
GESPECIALISEERD
VALVOLINE DOORSMEERSTATION
OOSTSLOOTSTR. 4—6, DEN HELDER. Tel. 3395
Agent voor Den Helder en omstreken
van
Spoorstraat 62
Telefoon 2710
IIWIMIIIM
De luchtkoeling. onder meer toege
past door Volkswagen, Panhard, Por
sche en Tatra, vond geen andere aan
hangers. Ook de plaatsing van de mo
tor in het chassis werd nog niet ten
gunste van een plaatsing voorin of een
plaatsing achterin beslist.
Transmissie.
VAN het transmissiefront is er weinig
nieuws, zij het dan dat bijna alle
Amerikaanse personenwagens tegen
woordig met vol- of half-automatische
versnellingsbakken kunnen worden ge
leverd. Bij de Europese automobiel-
merken wint de automatische trans
missie nog weinig terrein. Borgward
heeft reeds op de vorige R. A. I.-ten-
toonstelling een hydraulische transmis
sie geintroduceerd, die inmiddels in
productie is gebracht.
Nieuwe modellen.
TOT de' modellen, die de automobiel
industrie in de afgelopen maanden
heeft uitgebracht behoren de 1952 ty-
van wij in het bijzonder noemen de
Ford, Mercury en Lincoln wagens met
de nieuwe 6-cylinder kopklepmotor van
Ford en de 160 pk V 8-kopklepmotor
van Lincoln de „de Soto" met nieuwe
V 8 kopklepmotor van 160 pk, en de
nieuwe Willys personenauto. Deze
Willys personenauto wordt op de
R. A. I. voor het eerst in Nederland
geëxposeerd.
Nieuw voor Nederland is ook de
Austin Seven, officieel Austin A ,30
genoemd. Deze lichte Engelse wagen
werd vorig jaar October geintrodu
ceerd en vormde de clou van de auto
mobieltentoonstelling in Londen. Even
eens nieuw is de Austin A 40 Somer
set, die in Amsterdam zijn tentoon
stellingsdebuut maakt.
Voor de R. A. L zijn onder meer ook
nieuw de Engelse Ford Consul en Ze-
phyr, de nieuwe Velox en Wyvern mo
dellen van Vauxhall, de Jaguar Mark
VII Saloon met de XK 120 motor, de
DB 2 Aston Martin en de Lanchester 14.
Bij de Franse merken maakt de Sim-
ca Aronde zijn R. A. I.-debuut, terwijl
Panhard zijn productieprogramma heeft
uitgebreid met een sportmodel en op
gevoerde motoren. Ook de Renault Fré-
gate is voor het eerst op de R. A. I.
tentoongesteld, evenals de Ford Co-
mète.
Van de Duitse wagens, die men voor
het eerst op de R. A. I. ziet, noemen
wij de Champion, DKW in zijn tegen
woordig uiterlijk, de EMW, een pro
duct van de vroegere BMW fabrieken
in Oost-Duitsland, de Mercedes Benz
type 220 en 300, de Opeis in hun tegen
woordige gedaante en de Porsche.
Nieuw voor de R. A. I. zijn ook de
I. F. A. personenwagens uit Oost-
Duitsland die als enig merk zijn uitge
rust met de 3-cylinder tweetact motor.
Bijzondere vermelding verdient nog
de nieuwe nog niet op onze wegen ver
schenen Ford Taunus, die een geheel
nieuwe zelfdragende carrosserie kreeg
en onafhankelijke voorwielvering.
Uit Italië, krijgen we de voor da
R. A. I. nieuwe Alfa Romeo, 1900 en
Lancia Aurelia te zien. Zweden verrast
met een voor Nederland nieuw merjc,
de SAAB. bekend uit de Rallye van
Monte Carlo, constructief enigszins
verwant aan DKW en vervaardigd door
een Zweedse vliegtuigfabriek.
82. De kaartjes, die Pim, Pam en
Pom hadden, gaven toegang tot het ge
hele terrein en ieder kon zelf een
plaatsje uitzoeken, vanwaar hij het
beste de wedstrijd zou kunnen volgen.
Maar Pim, Pam en Pom bleven in de
buurt van het hokje, waar de wed
strijd-commissie bij elkaar zat. „Hier
moet iedereen zich melden", fluisterde
Pim tegen zijn broertjes. „Moet je op
letten joh, hier kun je ze allemaal heel
goed £ien". Op datzelfde ogenblik
kwam een van de wedstrijd-commissa
rissen naar buiten met een grote me
gafoon en daverend klonk het over
terrein: De deelnemers aan de bob
slee-race gelieven zich voor de aanvang
bij de wedstrijd-commissaris te mel
den! Vol belangstelling keken Pim,
Pam en Pom toe, terwijl de beroemde
mannen zich naar het hokje van de
wedstrijd-commissie begaven. „Kijk,
daar heb je Dirk Durfal", fluisterde
Pom opgewonden. „Je herkent .iem
duidelijk van de foto's uit de kranten-
Ze zeggen, dat hij alle wedstrijden
wint. Nergens is hij bang voor". „Moet
je die zware helmen zien!" riep Pam
vol bewondering. „Ik denk, dat het
wel een beetje harder gaat dan met
onze bobslee, als we ons thuis van de
helling laten afglijden". „Oh ja, net
gaat net zo hard als een auto, niet
waar meneer", riep Pim. Maar de be
roemdheden keken op noch om. Ach,
ze waren aan al die bewondering ge
wend en zulke jongetjes als Pim, Pam
en Pom beschouwden ze gewoon als
lucht
(47
HOOFDSTUK XIV
„Waarom zou hij Mara dit onschuldig
genoegen weigeren?"
Jane Frask fronste haar voorhoofd,
terwijl ze zich deze vraag stelde. Ze
wandelde langs een groep oleanders,
want ze had dadelijk gebruik gemaakt
van de door Amid aangeboden bewe
gingsvrijheid en genoot van de wande
lingetjes door de bonte tuinen en de
rust en schoonheid die ze daar aantrof.
Maar iedere keer dat ze haar secreta
resse achterliet in de hun toegewezen
donkere, koele kamers, had ze het ge
voel, egoïst te zijn, en dat gevoel kwel
de haar dikwijls wanneer ze, overigens
volkomen tevreden, dwaalde tussen de
rijkbloeiende heesters. En omdat daar
door haar gemoedsrust verstoord werd,
was ze boos op Ben Hasrif vanwege
deze schijnbaar onredelijke beperking
tegenover het meisje. Het scheen haar
niet alleen onredelijk, maar ook onno
dig, tenzij hij het gewenst vond zijn
gezag op te leggen aan een vrouw die
hem meei dan eens had getart Jane
moest lachen bij de gedachte daaraan
Het zou hem geen kwaad doen om
eens te worden tegengewerkt en zelfs
al won hij tenslotte altijd, toch zou
hij het meisje er des te meer om waar
deren.
Maar desalniettemin vónd Jane dat
deze rigoureuze beperking van Mara's
vrijheid onredelijk was. Ze kon im
mers toch niet ontsnappen!.... Of zou
hij willen voorkomen dat ze haar ver
loofde ontmoette? Juffrouw Frask
knikte, want ze begreep dat dit wair
schijnlijk de oplossing was.
„Amid is natuurlijk jaloers", peinsd'
Jane, „en zal er niet op gesteld zijn
hen samen te brengen en dan nog
wel in zo'n prachtige omgeving. Arme
Mara! Ze zit tussen twee vuren een
nietsnut en een Arabier wat een
keus!"
Zijzelf was Cromer een paar keer op
haar wandelingen tegengekomen, maar
hij scheen niet erg op haar gezelschap
gebrand. Ze waren allesbehalve ver
wante zielen, en hoewel er geen open
lijke breuk bestond, voelde elk de af
keer van de ander.
Maar toch was dit (haar gedachten
gingen naar hun oorspronkeiyk onder
werp terug) vervelend van Amid. Al
verschillende malen, toen ze op 't punt
stond van haar tuinwandelingetjes te
gaan genieten, had ze Mara's verdrietig
gezichtje gezien. Ze was bereid om haar
wandelingetjes op te geven, maar het
meisje had gezegd, dat het haar niets
hielp of juffrouw Frask haar genoegens
opgaf, en had er bij haar op aangedron
ger te profiteren van wat werd aan
geboden.
„Maar het bederft mijn eigen genoe
gen als ik denk hoe zij daar zit opge
sloten, vooral daar het toch uiteindelijk
aan mij is te wijten dat ze haar vrij
heid is kwijt geraakt", mompelde ze bij
zichzelf.
Ze wandelde verdei langs vlammende
hibiscus en vuurrode poinsettias en ge
noot van al die kleuren onder de stra
'end blauwe lucht. Over witte muurtjes
hing de bouguinvillea en leeuwenbek
ken bloeiden lar.g. de rand van he'
a; 1 getreden zandpad dat zacht was on
"Ier haar voeten. Ze hief haar hoofd or
daar ze enig gerucht hoorde en zag da'
haar schreden haar naar de salaamlik
hadden gevoerd, en dat Gary Cromer
op zijn geliefkoosde plaats, de marme-
rer. bank bij de met rozen begroeide
pergola, was gezeten.
„Hallo!" Ze wuifde hem luchtig toe.
„Wat hebt u het weer druk! Poeh! Wat
is het warm!" Zonder op een uitnodi
ging te wachter zonk ze op de plaats
naast hem neer, en Cromer dankte in
stilte de hemel dat Yhula hem net der
tig seconden vóór het verschijnen van
jufrouw Frask had verlaten. Het was
allemachtig vervelend, dat ze zo op
ieder ogenblik van de dag onverwachts
kwam opdagen. Hij moest Yhula waar
schuwen dat ze moest proberen uit te
vinden of de oudere vrouw er een ge
woonte van maakte haar wandelin
getjes te maken op het uur waarop
Yhula hem meestal bezocht.
„Ja, dat is het zeker. Ik vraag me af
waarom u uw wandelingetjes niet
voor 's avonds bewaart, dan is het veel
koeler en prettiger".
„O, ik zie de tuinen graag op elk
ogenblik van de dag", antwoordde Ja
ne in gezegende onschuld en Cromer
vloekte inwendig. „21e hebben op ieder
uur een andere bekoring".
Hij baalde zwijgend zijn schouders
op.
„Ik merk er niet veel van. Voor mij
is het alleen maar zonnig en verdraaid
warm overdag en donker en niet zo
warm bij avond".
Jane lachte toegeeflijk. „Van een
man en nog wel een die beweert vol
komen onartistiek te zijn, kun je niet
anders verwachten. Maar ik vrees dat
u er wel schoon genoeg van zult heb
ben langzamerhand, is het niet?"
„Inderdaad".
Jane Frask keek over het roze en
rood en purper van al die stralende
bloesems heen naar de beveerde palm-
kronen, die zwakjes bewogen tegen de
azuren hemel. Schoon genoeg in een
dergelijke omgeving! Wat een mentali
telt! Maar dat was de vloek van de
moderne jeugd de onmogelijkheid
om je eigen belangstelling en pretjes
te vormen, het gebrek aan waardering
voor de eenvoudige natuurlijke genoe
gens van het leven en de daaruit voort
vloeiende volslagen afhankelijkheid en
kunstmatig vertier. Dansen, café's, bi
oscopen allemaal verdovende midde
len om hen in hun vrije tijd bezig te
houden, opdat ze nooit de kwelling van
de verveling zouden kennen. Jane hui
verde bij de gedachte wat er zou ge
beuren als die middeltjes geen effect
meer zouden hebben, of niet meer be
taald konden worden, wanner die „vro
lijke jeugd" volkomen gestrar d en ont
redderd zou zijn en de tijd zwaar op
zich zou voelen drukken. Dan zou het
te Iaat zijn om de weg naar het ware
geluk nog te vinden, het geluk dat ver
oorzaakt wordt door zonsondergang en
bloemen en wind door de bomen, door
een wandeling door de bossen na een
regenbui, wanneer de vogels weer gaan
zingen.... grootgebracht als ze zijn in
schijn en klatergoud, lawaai en opsmuk
zouden ze slechts minachting hebben
voor het denkbeeld dat dergelijke din
gen vreugde kunnen geven. Leeghoof
dige stomme schepsels
„Hoe lang moeten we dit nog ver
dragen?" Cromers stem onderbrak ruw
de stilte die tussen hen was gevallen
en bij de aggressieve vijandige klank in
zijn stem keerde Jane zich om en
staarde hem verbaasd aan.
„Weet ik dat!" Ze sprak langzaam en
haar voorhoofd was gerimpeld van ver
bazing, terwijl ze het slappe gezicht
van da jongeman bekeek en trachtte
de oorzaak van deze aanval te door
gronden.
„Nou, dat hangt toch zeker min of
meer van u af?"
„Ik begrijp unit" Wat wilde hy?
De afkee: van Jane Frask voor de ver
loofde van haar secretaresse steeg
'chnkbarend.
Cromer maakte een gebaar van on
geduld.
(Wordt vervolgd).