Werkkracht en fantasie brachten dorp tot bloei hei De veiling: het hart van Avenhorn volkomen benut Sleutelpositie Wegberijders en wegbereiders Een broze drie-eenheid De blikken ketel ER Het geloof, de moed en het water in Scharwoude AVENHORN - eens smokkelaarsoord ^huizen horen! al"" "storm\vas"de sVhe'"l fek°lkt' Men kon hrt in de lage - - Was op «Schermeer, deBeemster, of de Zuiderree van de de wind en de zee. Er was dan die ten oosten van het dorp lac Dan vfrm.n^i "e öfFmster. °f de Zi angst'?n^e* Itarteif van^e11 Avei^horn ers "zóudT Avenhorn stonden hoor «^'Friesland. Op de kade van Avenhorn stonden hoog opgetast de transito j j. is..!..»... .«ie. i'„."*_."ï "e "ansito-goederen en de handelswaren van de Avenhorners zelf: levensmiddelen en nog tal van L! na™elsware" v»n kropen er kleine pramen over het water Ze 1?" 1 Va S N?fh S goederen en Avenhorners hielden het roer Bii hot hoi' ?e ade™ met smokkel de wankele vaartuigjes tot nnü j J het be,ef van Alkmaar trokken !A"-"5.j:e_S_!0t onder de r.°ok van de stad en menige Spanjool ver dronk onder geheimzinnige omstandigheden LIOEVEEL is er sindsdien veranderd! De kerktorens van Avenhorn, Schar- woude en Grosthuizen, welke drie dor pen sedert een eeuw onder de naam .Avenhorn" verenigd zijn, zien thans uit op het groene Westfriese land, dat reikt tot waar de hemelschelp de aar de raakt. Met de Zuiderzee, die weleer om het dorp spoelde, bestaat nu zelfs geen goed bereikbare verbinding meer. Nochtans hoewel in andere zin dan vroeger bleef Avenhorn de schakel tussen het noordelijke kerngebied van West-Friesland en de grote steden in het zuiden. Het is nu voornamelijk het wegverkeer, dat langs Avenhorn naar het hart van West-Friesland trekt. Op de veiling te Avenhorn wordt nog voor tonnen aan tuinbouwproducten verhandeld en het kan op de primitieve kade, midden in het dorp, nog zeer druk zijn. Want de Avenhorners bleven handelslui, met aangeboren handigheid en vooral veel initiatief. Daardoor heb ben ze nog steeds de flair en de vrij moedigheid van de vroegere genera ties, die onderhandelden met de groot ste koopmanshuizen. Die van Grosthuizen zien de vlot heid van de Avenhorners niet graag. Hoewel Grosthuizen door de samen voeging een deel van Avenhorn is ge worden, behield men daar tot de dag van vandaag de eigen, wat stroeve aard. Sedert eeuwen zijn de Grosthui- zers landbouwers en veehouders op een verschraalde, gierige bodem en dat maakt de mensen wat stugger. Volkomen anders zijn weer de Schar- wouders, die het derde element in Avenhorn vormen. De Scharwouders beoefenden, vroeger de visvangst. Da gelijks zwermden hun scheepjes uit over de Zuiderzee en ze zagen er niet tegenop de vis onder de kust van En geland te gaan halen. Dappere, opge- wekte kerels waren het; -altijd te vin den voor een oorlam, maar ook bereid als het nood gaf. In de Spaanse tijd be hoorden zij tot de eersten, die zich meldden voor de strijd tegen Bossu. Trots en honend klonken hun geuzen liederen o rer het water, dat hun bond genoot was. 1UOG steeds voelt men in Avenhorn de tegenstellingen tussen de drie groe pen, die namen de gemeente vormen. Zo telt hst dorp drie hervormde ker ken, in elk der vroegere dorpen één. Hoewel die toestand reeds bijna een eeuw bestaat, is het nooit gekomen tot de bouw van één kerk op een centrale plaats in de gemeente... Liever gaan Avenhorners; Scharwouders en Grost- huizers naar hun „eigen" kerk, ook al gaan er weken voorbij, dat er in één der kerken geen dienst wordt gehou- den. De samenvoeging heeft dan ook heel wat voeten in de aarde gehad en is in wezen nog niet bepaald geslaagd te noemen. De heer D. Kamp, die één der vooraanstaande figuren in de gemeen te is en die in feite als de ongekroon de ereburger kan worden beschouwd, kan zeer interessant vertellen over het tumult, dat destijds gepaard ging aan de samenvoeging. In de Franse tijd was het reeds tot een vereniging van de drie dorpen gekomen, doch direct na de zegevierende intocht van Prins Villem van Oranje werd deze onder j?rote vreugde weer teniet gedaan. Maar rondom 1850 drongen de Staten met zoveel klem op samenwerking aan, dat de onderscheidene gemeenteraden ten slotte bezweken. Doch eerst na maan den van bekvechten en debatteren. CR zijn vele symptomen, die de bloei van Avenhorn bewijzen. In het enige hotel dat het dorp rijk is, treft men meermalen Amsterdamse zakenlieden, die onder een kopje koffie gewichtige transacties sluiten-, voortdurend da e- ren de zware auto's van de firma Al is en mooi verhaal van een oude klokkengieter, die meen de dat zijn werkstukken een ziel hadden. A's zijn klokken galmden, dan meende hij een stem te l°" ren, die hem prees voor zyn vak manschap en liefde tot het bacht. Heel wat minder liefderijk be jegenden vroeger de Scharwou ders de klok van hun dorp, die hen van de zee naar huis riep als er zwaar weer dreigde of tva - neer het mistig was. Die klok gaven ze om zijn vreemde klank de naam Blikken Ketel Gedu rende Vier perioden tn zijn lang diensttijd heeft de klok gezwe gen. Driemaal bij overstromingen, die het dorpje teisterden en de vierde keer was het tijdens a afgelopen oorlog. Doch na e overstroming vond men de „O ken Ketel"'tussen het Putn de kerk en hing men in de toren. Zelfs aan d: handen van de Duitse bezetters is de klok ontkomen. Nu roept hij deen vis sers meer naar het hleine h"1 tje: doch als hij luidt, w goed Scharwouder die 0alm bui tengemeen schoon. Men zijn trouwe zie!.', zegt vien dan. De neet?. P'«K kamP 78- - Ooms, die hier het hoofdkwartier van zijn wegenbouwbedrijf heeft gevestigd, langs de smalle straten en ettelijke ton nen uitgelezen landbouwproducten pas seren de veiling. De overhaal bij de veiling laat tientallen malen per dag letterlijk een schip te water en toch kan men als het stil is, de koeien in de wei horen loeien. Zijn welvaart dankt Avenhorn aan zijn gunsiige lig ging; zijn sleutelpositie naast de vroe gere meren. Doch de Avenhorner zelf zou wel de laatste zijn om deze gun stige toestand niet ten volle te benut- £en. Men durft initiatieven nemen en als zodanig is de inwoner van dit wel varende dorp niet verschillend van de Avenhorner uit vroegere eeuwen. CR is één naam, die in Avenhorn een legendarische klank heeft. Dat is de naam van burgemeester Spaans, een zoon uit een nijver Westfries geslacht, die een eeuw geleden naast het ambt van burgervader een beurtvaartdienst op Amsterdam had. Men kon bij de be minnelijke eerste burger overigens voor alles terecht. Hij interesseerde zich zo wel voor de veehandel als voor dijken- bouw en landarbeid. Hij droeg het hart op de rechte plaats: in dit geval onder de burgemeesterspenning van Aven horn. Het vaartuig, dat de Avenhorner van de vorige eeuw in drie uur keurig in de hoofdstad kon afleveren, genoot bekendheid onder de naam ,,'t Skip van Kees", waaruit volgt, dat de edel achtbare gezagvoerder „Kees" heette. Het was een allercharmantst heerschap. In het roefje van zijn boot hingen steeds de lange Gouwenaars gereed in de rekken en het zag er altijd blauw van de rook. Schipper Kees placht staande temidden van de toebacksneve- len verhandelingen te geven over tal van gemeenlekwesties en dit hoorde gewoon bij de service van de maat schappij. Spaans is één der grootste en voor- bee'digste voorgangers van de tegen woordige burgemeester, mr. H. Diepen veen. Onder het bestuur van de heer Diepenveen groeide Avenhorn voort, waf ook voora! te danken is aan het particulier initiatief. Zo is enige tijd geleden een coöpera tieve zuurkoolfabriek tot stand geko men. Er was moed en doorzicht nodig om tot jde oprichting van een dergelijk bedrijf te besluiten. Velen voorspelden de fabriek moeilijke tijden. Niettemin heeft ze zich weten te handhaven en thans kan ze zich veilig voor concur rentie achten. Nog kort geleden kwam er een coö peratieve grasdrogerij gereed. De losse werkkrachten,-die hier tijdens de zo mer arbeidsmogelijkheden vinden, wor den gedurende de winter tewerk ge steld in de zuurkoolfabriek, die 30 40 man kan opnemen. Die arbeiders doen enigszins denken aan de handige man. die het. beroep van ijsventer met dat van kolenbaas combineerde. Onlangs is er een badhuis te Aven horn gebouwd. Het IJselmeer is de goedkoopste waterleverancier, die men zich kan denken en ongetwijfeld zal de inrichting ook veel mensen uit de omgeving trekken. CN Avenhorn zal verder bouwen. De leden van de coöperatie, die de zuurkoolfabriek liet zetten, koesteren plannen om ook de productie van an dere conserven ter hand te nemen. Daarmee zou de bouw van een embal lage-industrie alleszins verantwoord worden. Burgemeester Diepenveen on derkent inmiddels het plaatselijke be lang terdege. De begroting van Aven- Van sparen en garen |JV' Grosthuizen woont ds. J. J. T. Spaargaren, die behoeder van de hem toevertrouwde zielen, tevens beheerder is van het kapitaal van de landelijke Bond voor Staatspensionnering, die bijna tweehonderdduizend leden telt. Als penningmeester van de bond èn warm strijder als hij is voor een premievrij staatspen sioen voor iedereen, verenigt hij met recht liet begrip „Die spaart vergaart" in zijn naam. <5ftcrSTHuize»v/ -STILLEVEN/ OP DE, VAN DE. FA, 0.00^6 2 ZONEN.... '*z born sloot nog ieder jaar, zodat de Avenhornse schatkist een kleine ader lating gemakkelijk te boven zal kun nen komen. En er zijn reeds vele be langrijke besluiten gevallen in de ouderwetse raadzaal. Kenmerkend voor de Avenhorners is hun standpunt, dat de kost voor de baat uit gaat. En dit zéggen ze niet al leen! Het brandcontract „De Veen- hoop", een brandassurantiemaatschap- pij, die reeds sedert 1795 bestaat, is er het bewijs van. Momenteel is het zo, dat iedere boerderij, vrijwel elk gebouw in Avenhorn en in een aantal plaatsen daarbuiten, bij „De Veenboop" verze kerd is. Voor brandbeveiliging In de eigen plaats en enkele andere dorper, droeg het brandcontract bijvoorbeeld twintig mille bij, waarvoor brandspui ten, blus3pparaten e.d. werden gekocht. Zo wordt, men Her herinnerd aan de werkkracht en de fantasie, die het dorp eeuwen geleden reeds kenmerkten. Zoek hier geen schone gebouwen, geen fraaie monumenten. Daarvoor hadden de za kenlieden-vissers-landbouwers nimmer tijd. Tradities bewaarden ze practisch niet, of het moest de echt-Nederlandse traditie zijn van het snelle besluiten nemen en het gemakkelijke aanpassen. Maar verder toont Avenhorn u slechts zijn economische welvaart, die in deze tijd. vermag te imponeren. MERKWAARDIG is het te constateren, hoe zeer Avenhorn ten slotte maar een plaatsje met 1509 inwoners zich heeft gespecialiseerd op het ver voer. Van oudsher was het de beurtvaart, die hier een belangrijke plaats innam, doch toen de hartslag van de tijd een grotere snelheid eiste, toen de vracht boot dit tempo niet meer kon volgen en de trailer er voor in de plaats kwam, toen het tijdperk van trekschuit en di ligence had afgedaan en de moderne touringcar haar intrede deed, is men te Avenhorn niet bij de pakken gaan neer zitten, doch heeft men ook in dit op zicht de steven gewend. Het kleine dorp is niet slechts de bakermat van een der meest bekende touringcarondernemingen in de kop van Noord-Holland, naderhand uitgegroeid tot een niet onaanzienlijk Reisbureau dat zijn wagens laat uitzwermen tot ver buiten de grenzen van ons land. Het telt voorts niet minder dan een zestal ex peditiebedrijven, waarvan er enkele mede internationaal zijn georiënteerd. Begrijpelijk, dat men daar een tikje trots op is. Maar bovenal gaat die trots uit naar wat wij zouden willen noemen de „weg- DC, 612*6 DPOö&R.^) CTx>U> óejyiTU' UfIE de harteklop van Avenhorn beluisteren wil, moet aan de veiling zijn, in en om het oude ge bouwencomplex, dat voor een gedeelte de vaart over koepelt. die ter zijde van de Jaagweg ligt. Hier, te midden van tuinders, koop lui en expediteurs, op de plaats, waar de schuiten, beladen met de producten des velds, af en aan varen, waar het een komen en gaan is van vrachtauto's en waar in het gebouw het geroezemoes verstomt, zodra de wijzer van de vei- lingklok draaien gaat, vindt ge Avenhorn op z'n best. Aan de veiling offi cieel coöperatieve land-, tuinbouw- en marktvereni- ging dankt het dorp goeddeels z'n opkomst. Het is al weer bijna een veertig jaar geleden, dat de veiling werd opgericht. Er waren mensen met een vooruitziende blik, wien het een doorn in het oog was, dat men voor het veilen van de tuinbouwproducten was aangewezen op ver afgele gen plaatsen zoals de Lan- gedijk, Purmerend en Am sterdam en die meenden, dat het dichter bij huis ook wel zou gaan. Deze pioniers wier werk om de drommel niet zo gemakkelijk is ge weest, zijn door de tijd in het gelijk gesteld. Na een pover begin met een omzet van zegge en schrijve acht duizend gulden over het eerste jaar heeft deze vei ling zich geleidelijk aan ontwikkeld tot een centrum van betekenis, waar de bei de voorafgaande jaren tel kens een omzetcijfer werd bereikt, dat beduidend boven de twee millioen gulden ligt. Wat dit voor een dorp als Avenhorn betekent, be hoeft geen nader betoog. En wat mede belangrijk is: er zijn weidse perspec tieven voor de toekomst. De cultures In het dorp en omgeving hebben zich uit gebreid, allengs zijn er nieuwe artikelen, augur ken, witlof, slabonen en spruitkool, aan de markt verschenen en met deze ont wikkeling hield het initia tief gelijke tred. Hiervan getuigt de nieuwbouw, de neerzelveiling met fust- loods, aan de overzijde ver rezen, een object, waarme de, de toegangsweg inbe grepen, zo plus minus drie ton was gemoeid. Hier zal eerlang ook het nieuwe kantoorgebouw worden ge sticht en er zijn reeds weer plannen tot de bouw van een poterbewaarplaats met een capaciteit van honderd wagons. Inderdaad, de veiling is de ziel van Avenhorn en de heer J. J. Bakker, die hier als voorzitter-veilingleider de touwtjes goeddeels in handen heeft, is weer de ziel van deze markt, die in haar bloei een juiste weer spiegeling geeft van een nijver volk, dat op de hech te basis van eenvoud en werklust naarstig aan zijn toekomst bouwt. ÜI2EW bereiders", in casu het wegenbouwbe drijf van de firma Ooms. 70NDER ook maar enige miskenning van de muzikale kwaliteiten der Avenhorners, menen wij te mogen con stateren, dat zij de walsen van Ooms over het algemeen beter kennen dan die van Strauss; het moge dan zijn, dat deze laatste licht en gracieus zijn en die van Ooms log en zwaar. Want Ooms maakt en walst en sproeit wegen en hij doet dit zeer in het groot, de gehele provincie over en zelfs ver daar buiten. Ooms, stammende uit een oud Aven- horns geslacht, is het type van de self made man, die heel in het klein begon met het onderhoud van wegen en dij ken. die oorspronkelijk zorgde voor een grint- of bazaltlaagje, voor het bijhou den van het destijds zo beruchte „paar- denpadje" en dergelijke dingen meer, maar die, toen het moderne verkeer aan de wegen veel zwaardere eisen ging stellen, onmiddellijk zijn kans zag en greep. De heer Ooms ging experimente ren met diverse proefstukken, hij on derzocht om het zo maar te zeggen alle dingen en behield het goede. Hij werd eer. der pioniers op het gebied van de moderne wegenbouwkunde en zijn be drijf, waarin inmiddels ook beide zoons zijn opgenomen, kwam na de bevrijding tot ongekende bloei, zodanig, dat op een bepaald tijdstip hierin een legertje arbeiders te werk was gesteld. Deze hausse was slechts tijdelijk, maar nog altijd beschikt de Wegenbouw van Ooms over een parate divisie en is het een respectabel bedrijf, op dit gebied vooraanstaand in den lande. In een gemoedelijk praatje heeft Jan Ooms, wiens verweerde kop er van ge tuigt, dat hij maar weinig op zijn bu reaustoel zit, ons zonder enige ophef verteld van zijn moeilijkheden en suc cessen, van alle ups en downs, die hij heeft meegemaakt. Grote man op kleine plaats ALS u onze eind-indruk wilt, is het deze. dat men ook op een kleine mirt of meer geïsoleerde plaats grote dingeq bereiken kan, mits men en hiervan is de heer Ooms een sprekend voor beeld slechts beschikt over een za kelijk inzicht en over die taaie volhar ding, die nog steeds geldt als een deï meest kenmerkende eigenschappen van het stoere Westfriese ras. LIET dorpje Scharwoude, dat een deel 11 is van Avenhorn, werd in de loop van de eeuwen niet minder dan vier maal geteisterd door het water. Er is reeds sprake van overstromingen in de veertiende eeuw. Het halve dorp werd daarbij door een geweldige watervloed verzwolgen, terwijl de kerk en de to ren wegspoelden. De schade leek on herstelbaar. Doch met man en macht werkten de Scharwouders aan de her bouw van hun dorp. Na jaren was er ook weer een nieuwe, houten kerk. Totdat deze gereed was, waren de gelo vigen van Scharwoude elke Zondag weer, naar Hoorn getrokken, ondanks storm of sneeuw... Dat was het geloof van de Scharwouders. In 1675 stormde weer het water over het land; alles op zijn weg vernielend. Nu was de Westfriese Zeedijk bij Schardam bezweken, zodat het water tot bij Rustenburg en Medemblik kwam. Nauwelijks twee weken later bezweek de dijk, die men gepoogd had te herstellen, opnieuw, waardoor zelfs het land rond Opmeer, Hoogwoud en Aartswoud werd overstroomd. Kort daarna begaven 't Keern en de Zwaag- dijk het en nu brulde het water tot voor de wallen van Hoorn en Enkhui zen. In dezelfde ramnzalige dagen brak ook de Oudendijk. Tienduizenden hec taren land stonden blank. Honderden mensen en talloze stuks vee verdronken jammerlijk. Vier en twintig kerken wa ren door het water omgeven Met het beeld van de vreselijke of fers voor ogen, kropen de Scharwou ders over de geteisterde dijken om te proberen de bressen te dichten. F.n ze slaagden daarin binnen zeven weken.. Dat was de moed van de Scharwou ders. AVENHOfcN T HOO& Of DE, VOORGROND DE OUDE. UVEfcWAAC I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 9