KLM RAMP EIST VIJF EN VEERTIG DODEN Slechts drie personen overleefden de catastrofe DC-6 ^KoninginJu//ana" bij Frankfort neergestort TORNADO'S TEISTEREN VIER AMERIKAANSE STATEN John Foster Dulles verbreekt de banden met zijn regering VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN TOESTEL PLOEGDE ZICH LANGE! BAAN DOOR DE BOSSEN Bonn wil praten met autoriteiten van het Saargebied Ongeregeldheden te Triëst De bemanning van hei ioestel Noodlanding van Venlo bij Bangkok De namen der slachtoffers Gebied ten Oosten van Oder-Neisse blijft Duits terrein Maandag 24 Maart 1952 77e Jaargransj No. 11368 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna Franse verklaring tweemaal tegengesproken Echte verkiezingen zijn Op huwelijksreis omgekomen Honderdvijftig gewonden talrijke arrestaties nog niet gehouden Irak brengt zaak Tunis voor Veiligheidsraad De droevige lijst DE Honderden doden, vele duizenden daklozen Nederlandse chauffeurs in Duifsland omgekomen Handen vrij voor een politieke aanval? Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur; H. M. KOEMANS BUREAU: Koningstraat 62—64 Den Helder Telefoon 2345 Postgironummer 449041 TARIEVEN: Advertenties16 ct p. m.m. Kleine advertenties („Juttertjes") tot 15 woor den Lelke woord meer 5 cent Abonnementen per kwar taal ƒ6.05, per maand 2.02 bij vooruitbetaling plus incassol.osten Weekabonnementen ƒ0.49 Toen na enige tijd de brand in het wrak van het vliegtuig geblust was, doorzochten Amerikaanse en Duitse brandweerlieden de wrak- stukken» De Westduitse regering heeft Zaterdag verklaard, dat „contact met de autori teiten van het Saargebied onvermijdelijk is, indien wordt gesproken over de toekomstige status van dit gebied en voorbereidingen worden getroffen, opdat aldaar wezenlijk vrije verkiezingen kunnen worden gehouden". Door deze ver klaring heeft de Westduitse regering voor de tweede maal in 24 uur tijds ver klaringen tegengesproken, welke te Parijs door minister Schuman en door de Franse diplomatieke vertegenwoordiger in het Saargebied, waren afgelegd. UET TOTAAL verwoeste en in vele brokken uiteengevallen KLM-toestel „Koningin Juliana" een DC 6ligt thans uitgebrand in een bos vlak by het Rhein-Main-vliegveld, acht kilometer ten zuiden van Frankfort. Vier en veertig mensen hebben hier het leven gelaten bij een van de zwaarste vliegrampen, die na de oorlog in Duitsland zijn voorgekomen. Nog slechts drie inzittenden van de trotse vogel zijn in leven: de stewardess mej. A. J C. Gautier, uit Halfweg, het enige lid van de bemanning, dat de ramp overleefde, verder de Zuidafrikaan dr P. Schaumberg en de Duitse mevrouw Ruth Horn. Drie anderen, die nog leef den, toen zij uit het verwoeste vliegtuig werden gered, overleden tijdens het ver voer naar het ziekenhuis of kort na aankomst aldaar. Nog steeds is niet duidelijk, wat de oorzaak is geweest van deze ramp. Hoewel het zicht slecht was, is men geneigd, de oorzaak in andere richting te zoeken. sen konden worden gered. Zij slaag den er met veel moeite in, een opening te forceren en vonden daar een onbe schrijfelijke chaos, waartussen zij zwaar gewonden hartverscheurend hoorden gillen en jammeren. De redding QNMIDDELLIJK lichtten zij Ruth Horn, tot voor kort grondhortess bij de KLM te Frankfort, uit het wrak en slaagden er vervolgens in, nog en kele andere gewonden naar de weg te brengen. Toen vloog met een ont zettende slag een der benzinetanks uit elkaar. Brokken van de romp werden ver door het bos geslingerd, steek vlammen schoten omhoog. Wel slaag den de redders er nog in, ook de heer Horn uit het wrak te trekken, maar hij was toen reeds zo deerlijk ver brand. dat hij tijdens het vervoer naar het ziekenhuis de laatste adem uit blies. Binnen enkele ogenblikken kwamen Amerikaanse en Duitse hulpauto's en brandweerwagens aanjagen. Zij hadden in betrekkelijk korte tijd de brand bedwongen, waarna met bulldozers de romp uit elkaar werd getrokken. De resten vdn de in de ramp omgekomen inzittenden werden naar de universi teitskliniek in Frankfort overgebracht en daar geïdentificeerd. De zes gewonden werden naar een Amerikaans hospitaal vervoerd, doch onderweg bezweken twee hunner, on der wie de jonge echtgenoot van Ruth Horn; zij waren pas van een korte hu welijksreis naar Rome teruggekeerd en nog slechts enkele dagen gehuwd. Zaterdagavond bezweek voorts de Egyptenaar Girgis. De toestand van dr. Schaumberg was gisteravond nog kritiek. Mej. Gautier en mevrouw Horn hebben het er naar omstandig heden zeer goed afgebracht. Kort na de ramp is een commissie van onderzoek van de KLM naar Frankfort gevlogen. Met haar ging mee mevrouw Hoefnagel, de nog jonge echtgenote van de telegrafist van het verongelukte toestel. Zij wist toen nog niet, of haar man de ramp had overleefd. Pas in Frankfort kreeg zij zekerheid. commissie van onderzoek, die da- AM ELF uur Zaterdagmorgen moest de Koningin Juliana, welke uit Johannesburg onderweg was naar Schiphol, op het Rhein-Mainvliegveld landen. Omstreeks kwart voor elf stuurde gezagvoerder Poutsma het toestel uit de vrij laag hangende wol ken in een fijne motregen naar om laag en naderde het vliegveld uit Noordoostelijke richting. Het toestel zat toen zo laag, dat arbeiders, die het zagen passeren, vreesden, dat het tegen een fabriek zou opvliegen. Dat gebeurde echter niet. De machine scheerde schuin over de Frankfurter- strasse en raakte toen In volle vaart met een van de vleugels een hoge den. Deze knapte af. Bij de volgende boom brak de tip van de vleugel af. Zaterdag heeft een opgewonden volksmenigte een aanval gedaan op de gebouwen van de Brits-Amerikaanse bezettingsautoriteiten in Triëst. Tege lijkertijd demonstreerden grote troepen studenten in de stad. Ze gooiden stenen naar de regeringsgebouwen en zongen pro-Italiaanse liederen. De politie moest van stralen water gebruik maken om de orde enigszins te kunnen herstellen. Er werden 157 personen, waaronder 51 leden der politie, gewond. Eén en ies- tig mensen werden gearresteerd. De onlusten ontbrandden, nadat 60.000 arbeiders een staking van 12 uur en de gemeentelijke autoriteiten een campagne van „niet-samenwerken" wa ren begonnen, uit protest tegen het op treden van de politie bij een pro-Ita liaanse betoging op Donderdag jJ. Ook in Rome werd betoogd voor de samen voeging van Triëst met Italië. Radio Moskou heeft Zondag de Wes telijke mogendheden ervan beschuldigd haar verplichtingen op grond van net Italiaanse vredesverdrag ten aanzien van Triëst, niet te zijn nagekomen. Vol gens dit verdrag, aldus Radio-Moskou, had Triëst neutraal gebied moeten wor den. Er liggen thans tienduizend man Britse en Amerikaanse bezettingstroe pen in de stad. ZACHTER Verwachting tct hedenavond. Overwegend zwaar bewolkt met tijdelijk enige lichte regen. Aan vankelijk zwakke veranderlijke, later matige wind uit Zuidelijke richtingen. Zachter. DINSDAG: Zon op 19.02. Maan op 6.10, 6.31, onder onder 1858. De Franse staatslieden hadden ge zegd, dat het instemmen van Adenauer met het voorstel om, tezamen met ver tegenwoordigers der Franse en Saar- landse regeringen, een gemeenschappe lijke commissie voor besprekingen te vormen, een erkenning van de Saar- landse regering inhield. In de Westduitse verklaring wordt verder gezegd dat „de Westduitse fede rale regering van mening was en is dat in het Saargebied nog geen verkiezin gen op democratische basis zijn gehou den". Besloten wordt met de mededeling dat bondskanselier Adenauer en minis ter Schuman deze week te Parijs over eengekomen zijn dat de nieuwe Saar- landse volksvertegenwoordiging, tot stand gekomen na het houden van vrije verkiezingen, de te isluiten overeen komsten moet bekrachtigen. De regering van Irak heeft officieel bekendgemaakt, dat zij de Tunesische kwestie voor de Veiligheidsraad zal brengen en niets ongedaan zal laten om deze zaak te steunen. De ramp met de Koningin Juliana is de zevende, die de KLM sinds het einde van de oor log heeft getroffen. De droeve lijst ziet er als volgt uit: 14 November 1946: Dakota op Séhiphot~ gezagvoerder Morctcs, 26 doden. 26 Januari 1947: Douglas DC 3 op Kastrup (Kopenhagen); ge zagvoerder Geyssendorffer, 22 doden. 20 October 1948: Constellation Nijmegen op Prestwick; gezag voerder Parmentier, 40 doden. 21 Juni 1949: Constellation Roermond in zee bij Bari; gezag voerder Plesman, 23 doden. 12 Juli 1949: Constellation Fra- neker bij Bombay; gezagvoerder Van der Vaart, 45 doden. 2 Februari 1950: Dakota post vliegtuig in Noordzee; gezag voerder Van der Heide, 7 doden. Het toestel brak zich vervolgens een baan door het dichte bos, werd zelf uit elkaar getrokken en verwoestte over een afstand van enige honderden meters alles wat het op zijn weg tegenkwam. Tenslotte boorde het voorste gedeelte van de romp zich in de grond en velde met zijn neus een flinke boom met wortel en tak. Drie Duitsers die met een vracht wagen vlakbij over de Frankfurter- strasse reden, lieten hun auto de auto en holden naar de verwoeste vlieg- tuigromp, om te zien of er nog men- Boven: v.l.n.r. L. E. J. Pout sma, gezagvoerder, J. J. Gart, tweede bestuurder, A. M. van der Stelt, derde be stuurder, G. van Etten, eer ste boordwerktuigkundige en H. van der Lee, tweede boordwerktuigkundige. Onder: v.l.n.r. G. Hoef nagel, eerste radiotelegra fist S. de Waard, tweede radiotelegrafist, F. J. Koers- huis, eerste steward, J. Blaauw, tweede steward en mej. A. J. G. Gautier, ste wardess; laatstgenoemde is de enige overlevende van de bemanning. klaar zou zijn geworden, waardoor het toestel sterk verminderd bestuur baar was geworden. De bestuurder schijnt het toestel niet meer te heb ben kunnen optrekken. Verschillende aanwijzingen schijnen er op te dui den, dat hij nog gepoogd heeft, van route te wijzigen. Het laatste, dat men van de bestuurder heeft vernomen, was het signaal, dat hij van radio baken Staden naar baken Offenbach wilde vliegen. Van het passeren van Offenbach heeft hij geen melding ge maakt. Men was het contact toen kwijt. Pas enkele minuten later kwam het bericht binnen van het ongeluk en rukten de brandweerauto's uit. Inzittenden ongedeerd, toestel vernield De K.L.M.-Constellation Venlo, onder gezagvoerder Creel, welke Vrijdag avond van Schiphol vertrok met be stemming Sydney, heeft Zondagmorgen om zes uur Nederlandse tijd wegens een motorstoring bij Bangkok een nood landing moeten maken. Passagiers en bemanning bleven ongedeerd, het toe stel werd echter zwaar beschadigd. Het is de bedoeling, dat de passagiers d« tocht zo spoedig mogelijk met een an der vliegtuig voortzetten. De Venlo had vier en dertig passa giers en een bemanning van tien per sonen aan boord. De noodlanding werd uitgevoerd op vijf mijl afstand van het Bangkokse vliegveld Don Muang. Reeds is een delegatie van de K.L.M. onder weg naar Bangkok voor het instellen van een onderzoek. delijk met haar werkzaamheden is begonnen heeft zich nog hoegenaamd niet uitgelaten over de oorzaak van de ramp. Zij heeft ook commentaar geweigerd op de berichten, die dien aangaande de ronde doen. Slechts heeft zij de ravage in het bos in ogen schouw genomen en luchtfoto's ge maakt van de baan, welke het toestel door het geboomte heeft geploegd. AFP, het Franse persbureau, wist te melden, dat het oliedruksysteem on- De navolgende leden van de bemanning hebben het leven bij de ramp gelaten: Gezagvoerder L. E. J. Poutsma; hij werd geboren te Amsterdam op 28 November 1918, woonde in Krommenie en was sinds 18 Maart 1946 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had twee kinderen. Tweede piloot J. J. Gart; hij werd 14 October 1916 te Amsterdam ge boren, woonde in Zwanenburg en was sinds 1 Maart 1946 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had twee kinderen. Derde piloot A. M. van der Stelt; hij was geboren te Alm- kerk op 28 October 1927, woonde te Amsterdam en was sinds 1 Januari van dit jaar in dienst van de KLM. Hij was ongehuwd. Eerste radiotelegrafist C. Hoef nagel; hij werd geboren te Rot terdam op 18 Februari 1918, woonde te Amstelveen en was sinds 1939 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had twee kinderen. Tweede radiotelegrafist S. de Waard werd op 5 April 1922 te Kota Radja geboren en was sinds 18 Augustus 1947 In'öienst van de KLM. Hij was gehuwd en had twee kinderen. Eerste mecano C. van Etten; hij werd geboren te Gouda op 21 Augustus 1926, woonde in Den Haag en was sinds 2 September 1946 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had een kind. Tweede mecano H. van der Lee; hij werd geboren te Amster dam op 30 April 1925 en woonde aldaar. Hij was sinds 21 October 1951 in dienst van de KLM, was gehuwd en had een kind. Eerste steward F. J. Koershuis; hij werd geboren te Enschede op 4 Maart 1916, woonde te Wasse naar en was sinds 3 December 1945 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had twee kinde ren. Tweede steward J. Blaauw; hij werd geboren te Assen op 23 No vember 1923, woonde te Dor drecht, was sinds 15 Mei 1951 in dienst van de KLM en was ge huwd en vader van twee kinderen. Verder zijn de navolgende pas sagiers omgekomen: mevr. R. L. Friedstein, mevr. A. W. H. Wof- findin, E. Garber, J. Jaffe, A. Hansen (Noorwegen), A. Arvesen (Noorwegen), mevr. P. Davies, Steiner, Djirdirian, mevr. N. Kuhn (Z.-Afrika), J. Schorr (Z.-Afrika), P. R. Botscheider (Z.-Afrika), E. Angle (USA), K. Horn (Duits land), R. de Vries (Ned.), H. A. Bennink (Ned.), Gulliver, mevr. I. Shaeffer (Eng.), Capt. K. Lar- sen (Noorwegen), N. J. Smit (Ned.), A. de Koning (Ned.), Feuth (Ned.), mevr. F. M. Jardine (Eng.), Nielsen (Noorwegen), Strebelle (Frankrijk). A. J. Knott (Eng.), mevr. E. G. Knott (Eng.), L. Nali (Italië), J. Bickford (USA), I. Bezner (Israël), D. Otzari (Israël) J. Schmeidler (Eng.), P. Pizzonia (Italië) en B. Fuad Girgis Eguee (Egypte). Officieel bulletin van Westduitse regering: In een officieel bulletin van de Westduitse regering is Zaterdag ver klaard, dat de Westerse mogendheden niet langer gebonden zyn door de over eenkomsten van Yalta en Potsdam om Polen de voormalige Duitse gebieden ten Oosten van de Oder-Neisseiyu te geven. Volgens het bulletin kwamen de „Grote 'Drie" te Yalta overeen, dat deze kwestie uiteindelijk op een vre desconferentie moest worden gere geld. Tevens werd vastgelegd, dat Polen een „voorlopige regering van nationale eenheid op brede democratische basis" moest vormen, welke zo spoedig mo gelijk „vrye en ongehinderde verkie zingen" moest doen houden. Polen is thans echter een bolsjewistische staat geworden en aan geen der gestelde voorwaarden was voldaan". Zaterdagmorgen vroeg hebben torna do's de vier Zuidelijke Amerikaanse staten Arkansas, Tennessee, Missouri en Missisippi geteisterd. Gehele steden werden met de grond gelük gemaakt, huizen werden door de wervelstorm van hun funderingen getrokken en tientallen mensen werden hulpeloos de lucht in geslingerd. Volgens de laatste berichten kwamen 226 personen om het leven, ruim duizend personen zün ge wond en vele honderden zün dakloos geworden. Regen en koude belemmeren het reddingwerk en vergroten het lij den van de getroffenen. Er is voor mli- lioenen dollars schade aangericht. Noord-Oost Arkansas werd het ern stigst geteisterd. Enorme schade is aangericht, door dat grote en kleine rivieren door de geweldige regenval buiten hun oevers traden. De „Vereniging voor finanie- ring van de wederopbouw" heeft de vier getroffen staten tot rampgebied verklaard, hetgeen onmiddellijke rege- gingshulp mogelijk maakt. Uit het ge hele land worden reddingploegen uit gezonden. De ziekenhuizen raken snel vol. Men heeft tal van noodhospitalen moeten inrichten. In Noord-West Kan sas, Nebraska en in gedeelten van Iqjva woedt thans een hevige sneeuw storm. Nieuwe tornado's worden ver wacht. De veertigjarige H. Cox en de 33- jarige Chr. Nijs. beiden chauffeur van Venloos expeditiebedrijf zijn bij een auto-ongeluk in de Russische zone in Duitsland omgekomen. In Washington verluidt, dat John Foster Dulles, de republikeinse raad gever van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, in de loop van deze week president Truman en mi nister Acheson in kennis heeft ge steld van zyn besluit alle officiële ban den tussen hem en de regering te ver breken. Een reden van Dulles' beslissing zou zijn dat hij, met het oog op de komen de presidentsverkiezingen, geheel vrij wil zijn de huidige Amerikaanse bui tenlandse politiek aan te vallen, In dien hy dat nodig acht. Een andere reden zou zijn, dat hij eveneens de handen vrij wil hebben om, voor zover mogel\jk, invloed uit te oefenen op de politiek der Republikeinse party. Fos ter Dulles was de geesteiyke vader van het vredesverdrag met Japan. Men verwacht, dat Truman dit ontwerp deze week zal bekrachtigen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 1