SCHAAKRUBRIEK ff» Pam, Pom en de blauwe De man die was gestorven GESLAAGD. In de greep van de woestijn Hersengymnastiek Radioprogramma voor dit weeK-end Scheepvaartberichten Kruiswoordpuzzelaars 33* c IlBil i DANK ZIJ HILVERSUM Onze Bridgerubriek ZATERDAG 29 MAART 1952 ERGERNIS is steeds een teken, dat in iemand iets wezenlijks geraakt is. Het met-wezenlijke kan men achteloos pas ieren. Maar wie zich getroffen wee, in wat hem de kern der zaak toeschijnt, hij weet zich gekwetst, en geeft in dui delijke woorden van zijn ergernis blijk. Deze ergernis heeft de Engelse mijn- werkerszoon D. H. Lawrence, die een zeer avontuurlijk leven leidde, in meer dan voldoende mate opgewekt bij zijn land- en tijdgenoten. Want hij heeft een principieel onchristelijke, heidense le vensvisie en levenshouding in zijn. wer ken en leven gepropageerd. Het ging hem niet om kleinigheden, waarin hij het niet eens was met de kerk van zijn land. Het ging hem niet om een slang, die al of niet sprak, om tneer of minder rechtgelovigheid, om de ene of de andere kerkvorm. Het ging hem kortweg om Christus en om dien» wijze van zijn in de wereld. Niet dus de vraag: Heeft de Christus dit won der wel, en dat soms niet verricht? Was zijn opstanding een historisch en voor ieder te constateren feit? Heeft Petrus waarlijk de sleutelmacht ont vangen? Niets van dat alles. Het ging hem om de meest centrale vraag: Kan ik de levenshouding van Jezus Christus zoals deze tot ons komt in het Nieuwe Testament, in de traditie en het leven van de kerk der eeuwen aanvaarden, Ja dan neen? Het antwoord van Law rence was een niet mis te verstaan „neen!" Omdat nu de vraag van Law rence principieel was, omdat bovenal zijn antwoord principieel was, heeft de kerk de plicht hier een ander antwoord, even duidelijk en even klaar, te doen horen. TN het werkje „De man die gestorven 1 was" The man who died spreekt Lawrence zich in een litterair bijzon der mooie en geslaagde vorm uit over het hierboven gestelde probleem. Zoals de titel al aangeeft, handelt zijn boekje over de opgestane Christus. Maar de opgestane Christus zoals Lawrence die wil, verschilt radicaal van de opgesta ne Christus die de kerk kent en pre dikt. De opgestane Heer der kerk is geestelijk, onaards, spiritueel. De opge stane mag al vis eten, zijn wonden tonen, spreken tot de zijnen. Maar hij komt binnen door gesloten deuren, ver schijnt nu hier, dan daar. Zijn verblijf Op de aarde na zijn» opstanding heeft iets onwezenlijks; Hij is mens, en niet meer mens. Hij is vergeestelijkt. Hij heeft een onaards en hemels lichaam, dat straks de wetten der zwaartekracht trotserend, ten hemel zal stijgen. Welnu, tegen deze onaardse Christus verzet zich al wat Lawrence in zich san zelfverworven waarden weet. Hij vervloekt deze onaardsheid, deze spiri tualiteit. Hij wenst geen onaardse liefde, geen liefde van het dode lichaam. Al leen de liefde van het warme, bloed-' warme lichaam, een liefde die twee mensen samen in hun intimiteit door leven kunnen, is hem dierbaar. Wanneer Lawrence dan ook de Chris tus laat verrijzen uit zijn graf, laat hij hem de aardsheid aannemen. In een heel andere zin echter dan vóór Zijn kruisiging. Hij laat de Christus Zijn ei gen prediking verloochenen Hij keert niet weer terug tot de prediking van voorheen. Hij zoekt een nieuwe ver lossing. Deze verlossing zal niet liggen ln een doden van het lichaam, in een afzweren van de aardse liefde, in een (platonisch) streven naar de goddelijke zuiverheid van het onaardse. Maar juist omgekeerd! De Christus van Lawrence neemt het aardse aan. Hij accepteert de liefde, ook de vleselijke liefde* Hij laat zich na zijn opstanding opnemen ln de groeikracht van de aarde. Hij be kent een vrouw, en ervaart in zijn ver loochening van zijn vroeger evangelie een nieuwe, maar nu volkomen aardse Verlossing. AIT is een principiële critiek. Hier staat de ene verlossingsleer tegen over de andere. Hier staat een heidense natuurmystiek, erotisch warm, tegen over het bijbels dualisme, tegenover de vergeestelijking van het aardse, tegen over wal Lawrence zou noemen de de naturering van de liefde. De eenwor ding met de natuur, beleefd in de extase der erotiek, staat hier tegenover de eenheid met God. Het één-zijn met de natuur staat hier tegenover het kind schap Gods. De zwijmeling der groei kracht is de antipode van het altijd dualistische ik-gij der geloofsrelatie. Het behoeft geen betoog hoe fel de ergern's om Lawrence is geweest. Het behoeft ook geen betoog, dat de kerk van Christus aan het eens gegeven evan gelie vast houdt. Maar wat wel betoog, en meer dan dat, levend bewijs behoeft, is de vraag die deze heidense ketter stelt. Wat is de plaats van het lichaam in het Chris'endom? Wat is daar de plaats van de l:efde? Wat houdt het in wanneer de vleselijke opstanding van de Heer straks met Pasen wordt verkondigd? Deze vragen zijn dermate dringend, dat de ergernis daarvoor wijken moet. ZONDAG 30 MAART HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA. 12.00 AVRO, 17.00 VARA. 18.30 VPRO, 19.00 KOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuw» en weerberichten. 8.18 Gram.- muziek. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Orgelspel. 8.57 Sportmededelingen en postduivenberichten. 9.00 Vacantletlps. 9.10 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven' causerie. 10.00 Volksliederen. 10.15 „Met en zonder omslag". 10.45 Semi-klassleke muziek. 11.15 Cabaret. 12.00 Reportage met muziek. 12.40 Voer de Jeugd. 12.50 Gram.muziek. 13.00 Nieuws en weerberlch ten. 13.05 Mededelingen of gram.muziek. 13.10 „New York CaUing". 13.15 Amuse mentsmuziek. 13.50 „Even afrekenen, herenl". 14.00 Gram.muziek. 14.05 Boek bespreking. 14.30 Instrumentaal kwintet. 15.05 Filmpraatje. 15.20 Disco-causerie. 16.00 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. 17.00 Amusemenstmuziek. 17.25 „Monus, de man van de maan", hoorspel voor de Jeugd. 17.45 Pianospel. 17.55 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Korte Luth. Kerkdienst. 19.00 Jeugddienst. 19.35 Bijbelvertelling. 20.00 Nieuws. 20.05 Amu sementsmuziek. 20.45 „Het Testament van een zonderling", hoorspel. 21.25 Gram.' muziek. 21.45 Reportage met muziek. 22.00 Hersengymnastiek. 22.25 Avro-aller- lel. 22.30 Strijkorkest. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM H. 298 m.: 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 IKOR, 19.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en Waterstanden. 9.45 Vocaal dubbelkwartet. 10.00 Geref. Kerkdienst. 11.30 Gram.muziek. 12.00 Geestelijke liederen. 12.15 Apologie. 12.35 Gramofoonmuziek. 12.40 Idem. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en katholiek nieuws. 13.10 „Matthaus Pas sion", oratorium. (Pl.m. 14.40 „De Passie des Heren in de Beeldende Kunst", cau serie.) 16.35 Gram.muziek. 17.00 Ned. Herv. Kerkdienst. 18.00 „De open deur". 18.25 „De Kerk spreekt van Troost", causerie. 19.00 Gram.muziek. 19.15 „Met de Chris tenheid van alle eeuwen", apostolische geloofsbelijdenis. 19.30 Nieuws, sportuit slagen en weerberichten. 19.45 Actualitei ten. 19.52 Boekbespreking. 20.05 De ge wone man zegt er 't zijne van. 20.12 Ge varieerd programma. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. MAANDAG 31 Maart. HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.30 Voor de huisvrouw. 8.40 Gram.muziek. 9.10 „Onder de pannen", hoorspel. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.muziek. 10.00 „Voor de oude dag", causerie. 10.05 Mor genwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Voor de zieken. 11.45 Cello en piano. 12.00 Gram.muziek. 12.15 Dansmuziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Dansmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Metropole-orkest. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.15 Pianorecital. 14.45 Gram.muziek. 15.30 Gevarieerd pro gramma. 16.30 Omroeporkest. 17.00 Voor de Jeugd. 17.30 Gram.muziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Militair commentaar. 18.25 Vara- varia. 18.30 Politle-kapel. 19.00 Parlemen tair overzicht. 19.15 Concertgebouw-kwar tet. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. C. P. Scheepers: „Het bedrijfsplan voor het weldebedrijf". 20.00 Nieuws. 20.05 Actu aliteiten. 20.12 „De heilige vlam", hoor spel. 21.20 Amusementsmuziek. 21.45 „De weg naar vrijheid", causerie. 22.00 Radio Philharmonlsch Orkest en solist. 23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieuws ln Es peranto. 23.20 Orgelspel. 23.4524.00 Gra mofoonmuziek. HILVERSUM n. 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuw». 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberich ten. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Gewijde mu ziek. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zie ken. 9.30 Herhaling Familie-competitie. 10.05 Orgelspel. 10.30 Morgendienst. 11.00 Fluit en piano. 11.25 Gevarieerd pro gramma. 12.15 Gram.muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en Tuin bouwmededelingen. 12.33 Orgelconcert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 18.15 Banjo-orkest. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.35 Kamermuziek. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gram.muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending: W. Ruys: „On derwijs aan het Nederlandse kind ln In donesië". 18.00 Nieuws. 18.15 Sport- p/aatje. 18.25 „Voor de mannen in grijs, groen en blauw", causerie. 18.30 Gram. muziek. 19.00 „Volk en Staat", causerie. 19.15 Engelse les. 19.30 Viool en Mozart- vleugel. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weerberichten. 20.10 „Vijf minuten". 20.15 Amerikaanse en Engelse songs. 20.45 Gram.muziek. 20.55 Viool, cello en piano. 21.30 „Het Droomkasteel van Harold van Avezate", hoorspel. 22.05 Gram.muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 23.1524.00 Gram.muziek. Aalsdyk, R'damGolf van Mexico, 28-3 te Antwerpen. Alphacca, New York— Buenos Aires, 28-3 van Curagao te Trt- nidad Argos, 27-3 van R'dam naar Lis sabon Amstelveen, LondenCuracao, pass. 27-3 Ouessant Aalsum, R'dam— Saigon, pass. 27-3 Socotra Bengkalis, KaapstadHongkong, 27-3 van Durban naar Mauritius Boschfontein, A'dam— Beira, 27-3 van Zanzibar naar Dar es Salaam Caltex Nederland, R'dam— Sidon, 28-3 aldaar verwacht Cottica, A'damGeorgetown, 28-3 te Madelra Demerdyk, 26-3 van Los Angeles naar R' dam Elmina, 29-3 van W.-Afrika te A'dam verwacht Friesland (KRL), R' dam—Tandjong Priok, 27-3 van Singa pore naar Tandjong Priok Hoogkerk, JapanR'dam, 27-3 van Port Swettenham naar Penang Hercules, A'damLevant, pass. 26-3 Gibraltar naar Didjelll Iris, A'damLevant. 27-3 van Lipari naar Pa- lermo Ittersum, 27-3 van New Orleans te R'dam Klipfontein, Beira—A'dam, 27-3 van Kaapstad naar Teneriffe'Lau- renskerk, Perzische Golf—R'dam, 28-3 te Port Said Lawak, 28-3 van Los Angeles naar Portland Leerdam, 27-3 van New York naar R'dam Ltevevrouwekerk, 27-3 van Antwerpen te R'dam Laren- berg, A'damW.-Afrika, 27-3 van Lagos naar Luanda Lekkerkerk, R'damCal- cutta, 27-3 rede Calcutta wachtend op loods Leuvekerk, 27-3 van Southamp- ton naar R'dam Loenerkerk, Calcutta— R'dam, 28-3 te Djiboetl Lombok, Cal cutta—Seattle, 27-3 van Calcutta naar Sin gapore Maaskerk, A'dam—W.-Afrika, 28-3 te Akkra Marlekerk, A'dam- Beira, 27-3 van Suez naar Aden HET is elk jaar een weerkerend verschijnsel, dat de vogeltrek begint, waarbij onze zomergasten hun winterverblijf en onze win- tergasten ons landje weer komen bezoeken. In verband hiermede de vol gende vraag:,, Welke vogel trekt elk jaar het verste weg?" Het antwoord luidt: ,Xen Vis- dief, dat de zomer aan de Noord- pooi en de winter aan de Zuid pool doorbrengt. Het vogeltje legt hierdoor elk jaar weer een afstand af van ca. 22.000 mijl, boven zijn gewone „vlieguren" dus. Hu de vragen voor deze week: 1. Wat doet ee n ongewapende inlander, als hij hoort ratelen en wat een Amsterdamse huisvrouw? 2. Wanneer was Leidens Ontzet? 3. Wie is de schepper van „Paul Temple", bij ons be'er be kend als „Paul Vlaanderen? 4. Van wie is de uitspraak: „Wat de mensen ook van u mogen denken, doet wat u denkt, dat recht is"? 5. Staat de „Aya-Sophia" in Tokio, Instanboel of Caïro?" 6. Wie is de huidige president van Frankrijk? 7. Als „het" open is, is „zij" dicht; als „zij" open is, is ,het" dicht. Ra ra, wat is dat? 8. Waar ligt de streek „Lilli- put"? ft. Wat gebeurde er op 7 Decem ber 1941? 10. 't Staat in Van Dale, maar kent u het ook: Is een „mira bel" een vaartuig, een vrucht of een hoogwaardigheidsbe kleder? Voor de antwoorden zie men ons blad van Dinsdag. Horizontaal: 1. Eng. maat, 5. hete hals, 47. gast, 48. meisjesnaam, luchtstreek, 11. Amerik. staat, 13. vee voer, 15. stromen, 18. kaft, 20. poreuze steen, 21. hoofddeksel, 23. afloop, 24. loot, 26. rechtsvordering, 27. wind richting, 28. muntstuk (afk.), 29. Duits componist, 31. vaatwerk, 32. opgeld, 33. varken, 36. Regionale Dagblad Pers, 37. vaartuig, 39. lidwoord, 40. vrouw van Jacob, 41. onaangename stem ming, 42. helling, 43. meisjesnaam, 45. 9. Voorlopig konden Billie en Karel tje niet beter doen dan zo snel moge lijk de benen nemen. Maar Kareltje, die elk ogenblik achterom keek, werd steeds zenuwachtiger. „Hij haalt ons in!" riep hij half huilend. „Wat moeten we beginnen?" „Schreeuw niet zo, dat helpt je niets!" grauwde Billie, die tus sen de hutten van de nog slapende ne gers doorrende. Totdat hij eensklaps stokstijf bleef staan. „Wat doe je nou? Ben je gek geworden?" riep Kareltje. terwijl hij angstig naar zijn vriend keek. „Wil je dan met alle geweld ge pakt worden?" „Stil ik krijg een reu zen idee," riep Billie, terwijl hij aan dachtig naar de huid van een opge spannen leeuw staarde. „Zie je die leeuwenhuid? Die zal ons helpen!" „Jij kunt doen wat je wilt, maar ik ga er van door," antwoordde Kareltje. „Ik voel er niets voor om weer in zo'n hut opgesloten te worden". Maar Billie luis terde biet eens naar hem. Met een paar vlugge handbewegingen had hij de leeuwenhuid van de bamboestokken losgetrokken en toen snelde hij zijn vriend Kareltje weer achterna. Correspondentie over deze rubriek aan drs J. Muilwijk, Van Maer- lantlaan 142, Den Haag. EEN SNEL EINDE WANNEER u de onderstaande partij naspeelt zult u zich wellicht verba zen over de fout die Van Scheltinga maakt, één van de vier Nederlanders met de internationale meestertitel nog wel (de anderen zijn Prins, Cortlever en Muhring; Eu we is grootmeester, Donner heeft merkwaardigerwijze de titel nog niet verworven)Enfin, fouten moeten er nu eenmaal zijn, anders werd alles remise, maar deze fout is zeer leer zaam: Slavisch Damegambiet Wit: A. O'Kelly de Galway (België). Zwart: Th. D. van Scheltinga Gespeeld te Beverwijk 1952. 1. d2d4, d7d5; 2. c2—c4, e7—e6; 3. Pblc3, c7c6; 4, e2—e3, Pb8—d7; 5. Lfld3, Pg8—f6; 6. Pgl—f3, a7—a6; 7. e3—e4, d5xc4; 8. Ld3xc4, b7—b5; 9. Lc4b3 (met omwisseling van zetten is er een zeer bekende variant, de Meraner ontstaan. Had wit 6. Ld3 ge speeld dan kan afgezien van ettelijke andere gecompliceerde voortzettingen het gevolg zijn: 9. Ld3, c5; 10. e5, cxd4; 11. Pxb5, Pxe5; 12. Pxe5, axb5. Na de tekstzet, 9. Lb3, zou c5 met d5 beant woord worden). 9b5b4; 10. e4 e5, b4 x c3 (als Pf6 wijkt, geschiedt Pe4) 11. e5 x f6, Pd7xf6; 12. b2xc3, c6—c5? (er was niet de minste reden voor dit overhaast openen van die diagonaal a4— e8); 13. Pf3e5, Lc8d7 (niet Pd7? we gens Pxf7 en Df3t); 14. d4d5 (zie diagram). X mm Dreigt 15. P x d7, P x d7 (D x d7? La4) 16. d x e6 met ruinering van zwarts stel ling. Op 14e x d5 volgt 15. L x d5, (gedwongen)16. D x d5, Le6 (idem) 17. Dcöt, Ke7 )Ld7T, Pxd7); 18. Dxc5t rnet winnende aanval. Er volgde verder in de diagramstelling: 14c5c4; 15. d5 x e6! (na L x c4 is de mogelijkheid La4 verdwenen; Zwart kan b.v. met Ld6 voortzetten). 15Ld7xe6? (cxb3?; 16. e x f7t, Ke7; 17. Dxb3 met de dodelijke dreiging La3t, bv Ph5; 18. 00 benevens Lg5t en Db4t of Tdl. Op 15f x e6 zou 16. La4 dreigt L x d7t en Dh5t Lxa4; 17. Dxa4t, Pd7; 18. Dc6 kunnen volgen). 16. Lb3a4t, Pf6d7; 17. Ddl—f3, Ta8—a7 (er dreig de Lxd7t, Lxd7; Dxf7t); 18. Pe5— c6, Dd8a8; 19. Pc6xa7, Da8xa7; 20. Lele3, Da7—b8 (Zwart kon het hier gevoeglijk opgeven. Op Lc5 zou L x c5, Dx c5, Da8t volgen); 21. Taldl, Db8— c8; 22. Df3e4, Lf8—e7; 23. Le3—g5! Dc8 d8 (Lxg5 dan Lxd7t met dame winst, want Le6 is gepend!) 24. I,g5 x e7, Dd8xe7; 25. 00. Zwart geeft het op. want 0—-0 zou een stuk kosten wegens Lxd7 of Txd7. OPLOSSING PROBLEEM 1 1. Kd2—el (dreigt Dd4±) P x a6; 2. c3±, 1Pd3t; 2. cxd3±; 1Pb3; 2. cxb3±; 1Pxd7; 2. c4±. Een z.g. „albino", de witte pion c3 doet alle vier mogelijke zétten. Een fraai geheel OPLOSSING PROBLEEM 2 Daar 1. Kg6 (met de dreiging h7t) op- Te6t!, f xe6, blDt zou falen, wordt eerst de toren afgeleid of althans gepend 1. Da8!. Txa8; 2. Kg8; 1Pc7; 2. Kg6 enz; 1Kf7; 2. Dd5t; 1 Kh7 of 1blD; 2. Dxe8(t) enz. Btkend* tchritimlijkm curgut Hoofdcorresp. - V.T H.-ex (Advertentie, Ing. Med.) 72 Hij had besloten haar te bezitten, had er zich mateloos op verheugd haar te zullen veroveren, liaar naar zijn wil te buigen; hij had haar pit en geest kracht bewonderd en er onnoemelijk naar verlangd in die mooie ogen haar liefde voor hem te zullen lezen en haar in heerlijke overgave in zijn armen te houden Die zwakkeling, Cromer was van minder belang voor zijn plannen geweest dan een zandkorreltje in de woestijn. Hij was slechts een marionet die achteloos ter zijde kon worden ge worpen wanneer de tijd rijp was. Maar nu hadden zich onvoorziene Omstandigheden voorgedaan, die al zijn plannen in de war hadden gestuurd. Cromers dood en Mara's verdriet en lusteloosheid die daarvan het gevolg war en en nu Ben Hasrif zuchtte diep toen hij uit zijn raam keek naar het landschap dat hij zo liefhad. Op de een of andere geheimzinnige, wonderbaarlijke wijze was de zorgvul dig bewaarde waarheid, of althans een Sedeelte daarvan, uitgelekt en werd in e bazaars met steeds toenemende op winding besproken. Voor het eerst in zijn dertig jaren wist door MARJORIE VERNON en, wat erger is, hij wist niet hoe het te doen ophouden. Zijn volk was altijd gehoorzaam en volgzaam geweest, maar nu was hij zich bewust van nieuws gierige blikken vol verwachting wan neer hij door de menigte schreed, die hem altijd met vreugde had begroet. Niet vijandig.... neen, maar iets eisend. Dat was hetze verwachtten iets van hemen plotseling brak het zweet Amid uit, want hij begreep. De Engelse! Ze had iemand het leven benomen daarvoor moest ze boeten! Dat was het wat ze van hem eisten rechtvaardigheid, zoals hij hen zelf onvermoeid had onderwezen! Amid legde zijn hoofd op zijn armen en kreunde. Sheik Ali had besloten dat rechtvaar digheid in El Araish moest heersen, en Amid had zijn opvattingen voortgezet. Een leven voor een leven dat was de straf na een onpartijdig onderzoek, net als in het Westen. Nu verwachtten zijn mensen, die zijn wet hadden aan vaard, dat hijzelf die ook zou nakomen. Wanneer hij in gebreke bleef zou zijn gezag ondermijnd zijn, het vertrouwen en de eerbied van de gehele stam ge schonden, dan zou het hele systeem waarop El Araish tot bloei was ge Amid niet wat te doen. en hij vond dat bracht, vernietigd zijn. Maar te doen geen prettige sensatie. Hij wist Aiet wie wat ze wensten en Mara op te offeren dit gerucht in de wereld had gebracht, was natuurlijk ondenkbaar. Amid ben Hasrif ijsbeerde de kamer met gefronst voorhoofd rond, en ein delijk nam hij een besluit, dat hem ech ter nieuw verdriet bracht. Het hield in dat hij El Araish opgaf de stad die zijn grote liefde had ge had en zijn lichtend ideaal was geweest. Amid kromp ineen wanneer hij dacht aan de blikken van zijn volk aan de teleurstelling en de verachting, waar hij vroeger liefde en eerbied had gezien; en nog erger, hij scheen het oude vrien delijke gezicht van sheik Ali voor zich te zien, toen hij op zijn sterfbed de stad aan hem had overgedragen en hem had gesmeekt het vertrouwen niet te be schamen. „Laat er één plaats in de woestijn zijn waar vrede en welvaart, rechtvaardig heid en verdraagzaamheid heersen, mijn zoon", had hij gezegd. „Mijn hele leven heb ik er voor gewerkt, dat het zo zou zijn, en ik vertrouw er op dat jij met Allahs hulp het zelfde zult nastreven Stel je volle energie in het werk om de krachten der duisternis armoede en ziekte, wreedheid, vuil en misdaad te bestrijden. Tot op heden heb je goed gehandeld ik vertrouw dat je dat in de toekomst nog beter zult doen. Wees trouw aan El Araish en je volk, mijn zoon.... Trouw aan El Araish en je volk Amid kreunde opnieuw. En verleid door een blond hoofdje en twee blanke armen was Amid op 't punt dat volk te verraden en zijn plechtige belofte aan Sheik Ali te schenden. Toch zag hij geen andere oplossing om Mara te redden dan om de schuld zelf op zich te nemen. Het nieuws van de moord op Gary Cromer was als een lopend vuurtje r<^nd gegaan, en de stam van ben Hasrif verwachtte, dat hun wetten zouden worden hooggehouden. Vroeger of later moest de Raad der Ouden bijeen komen en de misdadiger worden verhoord; en wanneer hij als verdachte voor hen moest staan, zou dat het einde van alles betekenen. Hij had geen erfgenaam, niemand in wiens handen hij de toekomst van El Araish met vertrouwen kon overdra gen. Weliswaar kon het bestuur aan de Raad der Ouden worden toever trouwd, waarvan alle leden rechtvaar dig en wijs waren, maar zij waren- oude mannen en de last zou te zwaar voor hen zijn. Vreemd, vóór de komst van Mara Denley had hij nooit over trou wen gedacht, maar nu zag hij de nood zaak in van een opvolger, die de tra dities en het werk, dat Sheik Ali en hijzelf waren begonnen, zou voortzet ten. Waarom had hij die noodzakelijk heid over het hoofd gezien? Daarin al leen al was hij tegenover El Araish tekort geschoten en nu was het te laat om het verzuim te herstellen. „Ik moet een dappere en bekwame jonge ling uitzoeken en hem opleiden om in mijn plaats mijn taak voort te zetten". Hij maakte nu snel allerhande plannen. „En wanneer Ik voor de Raad der Ouden moet komen, moet ik een ver haal verzinnen dat de ernst van de misdaad wat vermindert. Dat Cromer me in het donker aanviel, dat ik bij het gevecht dat volgde de dolk uit zijn handen wrong en hij tegen de punt aanviel. Ja, ik moet terwille van El Araish worden vrijgesproken. Niet. dat mij dat persoonlijk veel goed zal doen Mijn gezag bij de stam zal verdwenen zijn. Ze zullen dat verhaal niet geloven want ze weten dat ik Mara begeer en ze zullen natuurlijk de gevolgtrekking maken, dat ik haar verloofde dood de om haar zelf te kunnen bezitten Maar myn opzet is, tijd te winnen tjjd om een jongeman te trainen om mijn plaats in te nemen Het vooruitzicht zijn geliefde taak te moeten opgeven, zijn stad en stam te moeten verlaten, veroorzaakte hem onnoemelijk veel verdriet. Maar Amid ben Hasrif had een sterk karakter. Hij had zijn keus gedaan: een andere od- lossing was niet mogelijk. HOOFDSTUK 20. De Raad der Ouden verkeerde in een staat van grote opwinding. Ze hadden complotten gesmeed en plannen beraamd, en alles was goed ge gaan tot op zekere hoogte. Dat wil zeggen, ze hadden hun zorgvuldig voor bereide verhaal in de bazaars laten verspreiden en het was van mond tot mond gegaan, zonder iets van gewicht w li, na"ve[teHen te verliezen' en w?s 111 razernij ontstoken te gen de blanke vrouw die naar El Araish was gekomen en de heilige wetten had overtreden, die zoveel beroering en opwinding had veroorzaakt en zeifs hun meester had verleid, zodat hii talmde met haar ter bestraffing uit te leveren. Ah, tot zover was alles vol gens plan verlopen. H«ri»r w hadden buiten Amid ben Hasrif zelf gerekend. Vreemd, dat zij, die hem zo goed kenden, de fout konden maken te me nen dat hij zijn leven door een ander zou laten regelen! (Wordt vervolgd). 50. wonderen verrichten, 52. geestig, 5^ plof, 55. bestrijken, 56. heden. Verticaal: 2. bijwoord, 3. chemisi (afk.), 4. duintop, 6. antwoord taald, 7. burgemeester Rotterdam, j. en 9. naspel, 10. voorkomen, 12. uit. roep, 14. jongensnaam, 16. uiteinde, 17 plooi, 19. breed water, 22. uitroep van voldoening, 25. langzaam, 29. politieks partij in Ned., 30. houdingen, 31. jon. ge hond, 32. spreekwoord, 34. rivier 35. maangodin, 36. jongensnaam, 3J. pret, 39. hertog van Genua, 40. kleur, 42. nest, 44. jongensnaam, 46. kwab, 47. meisjesnaam, 49. schijn, 51. klein stukje, 53. pers. vrnw. J7R werd eens een bndgewedstrijd ge houden, waarbij plotseling aan een tafel een meer dan normale „deining" ontstond. De wedstrijdleider snelde er heen en nadat de verhitte gemoederen enigszins tot bedaren waren gebracht bleek, dat mijnheer A (spelende met mevrouw A), Schoppen had geboden, alhoewel hij slechts één klein Schop- pentje in handen had. De familie B de tegenpartij nam dat niet, want door heer A's toe doen hadden zij geen Schoppen durven bieden en er bleek 4 Schoppen voor de B's in te zitten. Termen als „kof fiehuismanieren", „vals spel", werden gewisseld met „onnozel bridge" en „ik zal bieden wat ik wil", hetgeen natuur- lijk de aangename sfeer niet ten goed» kwam. Incidenten van deze strekking ple gen zich vaker voor te doen en aan gezien er op dit gebied veel misver standen bestaan, zullen wij deze kol eens bij de horens vatten. Het z.g. „psychologisch bieden" (iets bieden wat je niet hebt!) is vol komen geoorloofd volgens alle be staande nationale en internationale re glementenmits de partner even zeer voor een verrassing wordt ge plaatst als de tegenpartij! Als de familie A van het boven- staand relaas dus afgesproken zou hebben om Schoppen te bieden op één kleine Schoppen, zou er reden tot pro- test zgn, tenzijde familie A deze Dieatechniek tevoren aan de tegenpartij had kenbaar gemaakt, in welk geval 7H„iWeer wèl 6eoorloofd geweest zou In dien mevrouw A echter evenzeer hL I ungewisse verkeerde omtrent net Schoppenbod van haar eega als de tegenpartij, dan bestaat immers het grote gevaar, dat mevrouw A othJ*°°s Schoppen zou hebben bij- 1 ni waarna ZÖ natuurlijk zéér veel gedoubleerd down zouden zijn gegaan! En, lezers, denkt U nu dat part'J °°k in dat geval gepro testeerd zou hebben tegen het bie- nfu. Xan mÜnheer A? Neen natuur- 'OKI Zij zouden met veel plezier het 1 d°wnpuntensaldo in hun aan- wiKenKoiom opgeschreven hebben en ouden zich hebben verkneukeld b# de gedachte „Wie een kuil graaft voor een ander Uit een en ander volgt dus, dat nu B er wèl ingelopen is, zij zich niet mocht beklagen over het nun aangedane „onrecht", dat geens zins een onrecht is; het gaat immers iet aan, om wèl te protesteren als de zaak mislukt en niet te proteste ren als men door het bod van de te- haalcT'he Ven belangrijk voordeel be- Overigens valt er over dit onder werp nog het volgende te zeggen, inaien men zou denken, dat vooraan staande spelers (b.v. de Nederlandse meester- en hoofdklassers en de in- internationals) zeer vaak gebruik zou den maken van het „psychologisch biedenslaat men de plank vèr mis. 'fS zeer z^den ziet men in een wedstrijd van zeer sterke spelers een psychologisch bod gebruiken; immers het risico, dat de partner het bod voor „echt" zal opnemen Is zó groet, dat een goede speler zich wel tien maal zal bedenken alvorens hjj tot een dergelijk bod overgaat. Dat een dergelijk bod echter, zowel reglemen tair als ethisch, geoorloofd is, staat 8 e®n paal boven water. De bied- teehniek van de tegenpartij (en ook van ons zelf) m0et zó goed ziin. dat men ln staat Is om ondanks het eventuele psychologische bod dat ze- daan is tóch het goede eindbod te bereiken! Nog ln het laatste wereldkampioen schap, dat ln Napels tussen Amerika en Italië werd gespeeld, gebruikten de Amerikanen zo nu en dan een psv- chologisch bod; het gelukte hen zelf" door in een spel met 1 SA te openen op een volkomen ponloze kaart, de tegenpartij te laten volstaan met 3 SA, terwtll er f»^-->kke'Hk groot- s!am te maken vte' Dit groot-slam- bod werd aan de andere tafel door de Amerikanen wèl geboden. JOKER-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 10