- Atoombom „aan de ogenschijnlijk een lunch" mislukking Voor ieder vak een BEVA-pak WÖVUtW- L Televisieproef opent toch wijd perspectief De foiografie werd als kunstvorm A'dpvracht/Mder^ziin^hot'dor^H^r onKebrulkelijke achtergrond, "Eedr£T"€iS.ee,?£ Vijftig Nederlandse schilders op één expositie Drs A. Groot over Bedrijfsefficiency VAKKLEDING reiaresse vergaf haar wenkbrauwstift Bij Zeg epraal van de wetenschap Alleen punten en strepen De betekenis Goed initiatief van M.G M. en Kunst en Bedrijf Provinciale kunstenaars goed vertegenwoordigd een tentoonstelling te Amsterdam Belangwekkende lezing voor Maatschappij voor Nijverheid en Handel en K. v. K Vluchtelingen scharen zich achter agitatoren Verbod van staalvervoer in Amerika opgeheven MARKT BARNEVELD Scheepvaartberichten BEVA-werkkleding verkrijgbaar bij: NEELS Kledingmagazijn - Keizerstraat - DEN HELDER Fa. E. W. VET - Langestraat 35 - ALKMAAR HET NIEUWE, SYNTHETISCHE WASMIDDEL Al Uw wasgoed wordt stra lend schoon met PERR. PERR is een omwenteling op wasmiddelengebied. Geef Uw kostbare goed alleen het beste, geef het PERR, het zui nige, overvloedig-schuimen de synthetische wasmiddel. PERR beschermt Uw goed, want PERR bevat V.B.S. (Vezel Beschermende Stoffen). VRIJDAG 9 MEI 1952 .trDI„ (Va" onze correspondent te New York) naar binnen en de nerfertA c 0,ie-magnaat werkte ijlings zijn omelet gebruiken In de od win d I n w a"?* vergat 7eUs haar wenkbrauwstift te georumen in de opmnding over de atoomexplosie die van 3000 miil ver de zandwoestijn van Nevada, op het televisiescherm ie Xew York zichtbaar zou ..middaguur Komieken (een contradictio in terminis) het finaal af<releeen althans zo lang de hoop levendig bleef, dat menT atoolónï zóu zien l\IAAR Hollywood heeft ons verwend. 1 Zodra bleek dat het scherm voor namelijk „sneeuw", „regen", een won derlijk stramien van parabolen en kris-kras dooreen slingerende lijnen en punten gaf. lieten de afvalligen hun bittere critiek horen. Zij hadden gerekend op een journaal-filmachtige opname van ..de bom" (waarvan de uitwerking gelijk staat aan 20.000 ton dynamiet), die onder bewaking van de F.B.I. in een bommenwerper zou zijn bevestigd van soldaten die, hun hoofden naar de grond gekeerd, in vos- seholletjes gehurkt, bescherming tegen de luchtdruk zochten van mannen der wetenschap, die strak naar de ma nometers van onbegrijpelijk gecompli ceerde instrumenten staarden van een navigator, die met van spanning verwrongen gezicht door de „inter com" de commandant van het vlieg tuig „reeht-zo, recht-zo, één graad naar stuurboord" had toegeroepen, dan op een bellenknopje had gedrukt en „Bombs away" had gezegd van een ontploffing die het gehele scherm in beslag had genomen met brokstukken van mensen, woningen en bergwan den die door dikke stofwolken omge ven de lucht in waren geslingerd. TN PLAATS van dit alles, zag men slechts punten en strepen, krissen en krassen, met af en toe een stukje her kenbaar vergezicht van de Yucca.- vlakte, 3000 mijl van ons vandaan, ter wijl de commentator ons allerlei ver telde over de donkere stofbrillen, die de toeschouwers ter plaatse, ter be scherming van hun ogen. moesten dra gen om vooral de verblindende vuur bal niet te zien, honderd zonnen sterk en in staat hun oogpupillen te doen smelten. De meeste tele-atoomkijkers hadden de moed al lang opgegeven, toen op de seconde de bom boven de woestijn werd gedetoneerd, het televisiescherm geheel verduisterde met uitzondering van een hei-witte speldenprik midden in, terwijl het geluid van de ontplof fing een halve minuut later uit de luidsprekers kwam rochelen. De honderd zonnen sterke lichtzee had de kathodebuis met zoveel licht verzadigd, dat een „maan-effect" was ontstaan omdat de buis een zodanige sterkte niet kun verwerken. Als een „show" was het schouwspel derhalve een grandioze mislukking behalve voor hen, die zich een ogenblik kon den verplaatsen in de achtergrond van wat ons niettemin als een technische triomf voorkwam. Zes televisie-camera's waren op strategische punten om de Yücca-vlak- te geïnstalleerd op afstanden vari ërend van 17 tot 60 km van de „roos". Om de camera's te bedienen hadden technici vier dagen lang hun tenten moeten opslaan in het moeilijk begaan baar terrein van steile rotsgebergter. waar elke nacht sneeuw viel en de temperatuur tot ver onder het vries punt zakte. Relayeerstations waren per heliocopter naar andere bergtoppen gevlogen. Zo had men de ruim 500 km afstand tussen de Yucca-vlakte en Los Angelos overbrugd. Dat het resultaat van de „uitzen ding" teleurstelde, was op zichzelf geen teleurstelling. Vele technici had den het voor onmigelijk gehouden om ook nïaar enig beeld te kunnen op vangen. Ernstige storingen moeten on dervonden zijn van de uitgebreide electronische apparatuur, die de man nen der wetenschap gebruikten om al lerlei proefnemingen te kunnen meten, van de hitte die op dit woestijnzand fel wordt weerkaatst en van de stralin gen van de ontploffing zelf. De micro golf relayeringsmethode beschouwde men als verdere aanleiding voor ver lies van kwaliteit in 't beeld, dat ten slotte vanuit Los Angelos naar de Oost kust moest worden gerelayeerd. P)AT er zich onder dergelijke omstan- digheden, af en tqf een enigermate duidelijk beeld aftekende, is o.i. een triomf voor de televisie, zoals voor de atcmische geleerden het feit van deze minutieus gecontroleerde ontploffing als een zegepraal van nog veel groter formaat moet worden beschouwd. Want zelfs voor de leek moet het dui delijk zijn, dat het gebruik van tac tische atoomwapens en de bom die hier tot ontploffing werd gebracht was een zodanig wapen het een betrek kelijk kleine troepenmacht mogelijk maakt een superieure strijdkracht te beteugelen. Vandaar, dat wij geneigd waren in de parabolen, de krissen en krassen van wat de critici vermoedelijk terecht als een „mislukt experiment" zullen beschouwen, een visioen te zien van een groter tijd, waarin een verder ziend oog van dé mensheid over ocea nen en tot slagvelden kan reiken, en het besef van de onbegrensde macht der techniek de balans vormt tussen 's mensen inhaerente zwakten en hun politieke holle-bolle-Gijs ambities. (Van een onzer redacteuren) MGM brengt binnenkort in Neder land de nieuwe technicolorfilm „An American in Paris" in roulatie. Aan gezien deze rolprent iets met een schil der uit te staan heeft, hechtte de Ne derlandse afdeling van dit filmbedrijf er waarde aan, samen met de stich ting Kunst en Bedrijf een expositie van moderne schilderijen te organise ren. Op een bovenzaaltje van Gerzons Modemagazijn aan de Kalverstraat te Amsterdam kan men thans het resul taat der gezamenlijke inspanningen be wonderen. Van vijftig schilders hangt hier van ieder een werk. We zullen er maar niet over twisten, of deze collectie represen tatief is voor de huidige stand van de Nederlandse beeldende kunsten. Daar over zal bij een passender gelegen heid nog wel eens iets worden ge zegd. Belangrijker is, dat men zich niet alleen tot de êrkende grootheden heeft gericht, doch ook bepaalde groepen uit de provincies aan bod heeft laten komen. Zo konden we hier werk uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag vinden naast stukken uit Zuid- Limburg, Brabant, Zeeland, Gronin gen, Friesland, Staphorst en Putten. Men hoeft zich overigens geen illu sies te maken: van een provinciaal ac cent is hier geen sprake; navolging van de hedendaagse Parijse stromin gen geschiedt los van alle gewestelij ke overwegingen. Aan de andere kant blijken deze bewoners der buitenge westen toch wel zeer behoorlijk mee te kunnen doen. Kunst wordt er niet alleen vervaardigd in de grote steden: ook van de daar buiten gelegen gebie den blijkt veel goeds te kunnen ko men. We noemen twee voorbeelden: het fraaie „Staphorster Boeren" van Stien Eelsingh en het „Prelude d'A- mour" van de Middelburger R. Kimpe, een der zeer weinige doeken, waarin kleur en vorm ons overtuigden van de innerlijke noodzaak van deze visie. Om meer in eigen omgeving te blij ven: de Bergenaren zijn hier met vijf man vertegenwoordigd. Jaap de Car- pentier zond een zeer tragische „Clown" in, uitstekend van opzet en uitwerking. Van C. H. Roelofs vonden we er een zeer geestige Haan met Kippen. Jaap Min verloochende ook ditmaal zijn Sterke voorliefde voor bijbelse en reli gieuze onderwerpen niet; zijn „Schep ping van Eva" vonden we decoratief van vlakverdeling en zeer fraai van kleur; de verbazing om het wonder der schepping had niet zuiverder kun nen worden verbeeld. De „Compositie vrouwenfiguur" van David Kouwenaar hebben we al eerder gezien. Het stuk vermag ons niet te overtuigen van de noodzaak dezer visie, hoeveel waarde ring we overigens ook hebben voorde kundige vlakverdeling en de verfbe- handeling. Van Dirk Trap is er een „Stilleven met clarinet", goed van compositie, vrijwel in toon geschil derd. Van W. Is fotografie kunst? Alle stellig niet. Zeker niet de huis-tuin-en-kepken- plaatjes, die de pagina's van een dag blad sieren. Deze hebben trouwens ook niet die pretentie. Zij hebben slechts de bedoeling, het nieuws toe te lichten en zij zijn te beter, naar mate zij meer aan de eisen voldoen, duidelijk te zijn en het essentiële van een gebeurtenis weer te geven. Maar het werk van een Eva Besnyö? Van een Emmy Andriesse. 'n Cas Oost- huys, een Carel Blazer? Wanneer men het beziet, zoals het op het ogenblik in enkele kabinetjes van het Stedelijk Museum te Amsterdam is opgehangen, heeft men de neiging, het inderdaad als een uiting van kunst te beschou wen. Dat is niet ongevaarlijk. In een tijd, waarin brede lagen van de mens heid de meest realistische uitbeelding in de schilderkunst nog altijd als hoog ste wijsheid en schoonheid beschouwt, kan opneming van de fotografie onder de rij der muzen spoedig tot verwar ring en vervaging der grenzen leiden. In een schilderij heeft altijd de per soonlijkheid van de maker meegespro ken: in zijn keuze van en zijn visie op het onderwerp, in het gamma van zijn kleuren, in de compositie van zijn werk. De schilderkunst is in feite al tijd symbolisch, om niet te zeggen ma gisch van karakter geweest men denke maar aan de functie van de rotstekeningen onzer voorhistorische vaderen terwijl de fotografie aan vankelijk geen andere taak had dan een zo nauwkeurig mogelijke uitbeel ding van het geziene. Pas in de laatste decennia heeft men de mogelijkheid ontdekt, om doormid del van de lens bijzondere aspecten van het geziene zichtbaar te maken. Nadat men zich eerst tot het uiterste in allerlei effecten had uitgeleefd, streeft men er thans weer naar, het object zelf te laten spreken. Men wil het leven zelf vangen in zijn beelden. En dit nu bepaalt het werk van de vier fotografen, wier namen we hier boven noemden. Uiteraard is hun werk niet volkomen uniform. Want zelfs in hun streven naar uitbeelding van het leven zelf openbaart zich hun persoon lijkheid. hun visie. Elk hunner kiest zijn onderwerpen op zijn of haar wijs. De mannen benaderen de dingen vaak meer van de kant van, de techniek van het koele, objectieve waarnemen. De vrouwen laten sterker allerlei ge voelselementen meespreken. Bij haar spreekt het moederlijke mee, het men selijke in de mens raakt haar. Cas Oorthuys heeft veel van de re porter in zich, Carel Blazer wordt nog al eens aangeraakt door allerlei, dat met techniek en met bouwen te ma ken heeft. Emmy Andriesse zoekt de mens. Eva Besnyö ontdekt in vrouwen met kinderen iets van zichzelf. Maar bij alle verschil in aanpak van de dingen is er toch deze grote over eenkomst: dat zij met grote gevoelig heid openstaan voor de dingen om hen heen en dat zij het vermogen hebben, ons deze dingen zo te laten zien, dat wij er eveneens door worden geraakt op een volkomen nieuwe manier. Fo tograferen moge een technische bezig heid zijn, op deze wijze bedreven kan het inderdaad tot de kunsten worden gerekend. Mits men het dan beziet van de eigen gezichtshoek uit en niet in vergelijking met een der andere beeldende kunsten. Drs A. Groot, directeur van het Instituut voor Onderzoek en Voorlichting op het gebied van bedrijfs- en bestuursefficiëntie heeft gistermiddag in Hotel Victory te Alkmaar voor de leden van het departement Alkmaar van de Neder landse Maatschappij voor Nijverheid en Handel en de Kamer van Koophandel en Fabrieken Hollands Noorderkwartier een lezing gehouden over „Efficiency in het bedrijf". Vóór de lunch, welke aan de inleiding vooraf ging, herdacht de voorzitter van het departement, de heer L. F. Ie Blansch, de dezer dagen over leden voorzitter van de Kamer van Koophandel, de heer S. W. Arnzt. In ge voelvolle woorden memoreerde de heer Le Blansch de vele verdiensten van de overledene, in wie allen, die met hem in contact kwamen een goed vriend hebben verloren. deelnemers de eenvoudige analyse methoden bij te brengen, waardoor z( in staat zijn zelf analyses te maken. Bij de gedachtenwisesling, welke or de inleiding van drs Groot volgde, zei de de directeur van het I.O.V. nog. da reeds de fröbelscholen en lagere scho len in de Verenigde Staten de leerlin gen getraind worden in het gezamen ijk oplossn van problemen. Dat Ne derlandse werkgevers niet genege: zouden zijn bij een collectief onder zoek gegevens uit te wisselen, is, naa drs Groot uit ervaring mededeelde nimmer een struikelblok geweest. N opgemerkt te hebben, dat een tekor aan arbeidsproductiviteit meestal nif het gevolg is van een te geringe ai beidsinspanning, maar van een foutic ve werkwijze, zei spreker ten slottr dat men van een organisatie-onder zoek geen operationeel ingrijpen moe verwachten. Het draagt een evolutie nair karakter. De heer Le Blansch nodigde vervo" gens de aanwezigen, die interesse het ben voor een collectief onderzoek va de bedrijven, uit zich bij het secretf riaat van het departement Alkmar van de Ned. Maatschappij voor Har - del en Nijverheid, dan wel bij de K; mer van Koophandel te melden. B voldoende belangstelling zullen vei dere stappen worden ondernomen or tot een eerste conferentie te komen. Welvaart in Nederland afhan kelijk van de kleine bedrijven De efficiency in Nederland, aldus ving de heer Groot zijn causerie aan, staat of valt met de kleine bedrijven. Daar de welvaart in ons land afhan kelijk is van de kleine zaken, waarin de meeste mensen werkzaam zijn, is het belangrijker dat de efficiency in deze bedrijven met twee procent wordt op gevoerd dan in enkele grote bedrijven met tien procent. De gedachte, dat ook de grotere bedrijven afhankelijk zijn van hun kleinere collega's heeft ertoe geleid, dat zestien grote firma's, o.w. de Hoogovens, Werkspoor, Philips, A.K.U., K.L.M. e.a. de stoot hebben ge geven tot de oprichting van het Insti tuut voor Onderzoek en Voorlichting op het gebied van Bearijfs- en Be- stuursefficiency. Evenals de medische wetenschap, die steunt op waarnemin gen en daaraan conclusies verbindt, is het ook de taak van de organisatie wetenschap de ziekteverschijnselen in een bedrijf op te sporen en vervolgens weg te nemen. Een individueel onder zoek ligt financieel buiten het bereik van bedrijven met 200 of minder men sen. In de kleine bedrijven is alleen iets te bereiken via het collectieve on derzoek. De inventieve wijze van wer ken is verdwenen, de essentie van het vak is goede waarnemingen. Wat be treft het inschakelen van medewer kers uit de bedrijven in het organisa- tiewerk en de opleiding van arbeids- analysten staat Europa aan de spits. Ook van deze materie ligt de baker mat in Amerika, doch hetgeen in Euro pa gebeurt, is grondiger en .serieuzer. Toch heeft de reis naar de Verenigde Staten drs Groot tot het inzicht ge bracht, dat men in Amerikaanse be drijven zij het dan ook oppervlak kiger in veel ruimere kring op de hoogte is van organisatie-onderzoek, dat men weet wat een arbeidsanalyse is en men de kunst verstaat deze te interpreteren. Op cursussen worden de bedrijfsleiders, afdelingschefs en werkbazen de eenvoudige methoden van waarneming bijgebracht, welke veelal tot bezuinigingen in de bedrij ven leiden. De ideeënbussen in onze industrieën, aldus spreker, zullen leeg blijven zolang men de werknemers de vaardigheid van een elementair on derzoek niet bijbrengt. In Amerika hebben de „in plan"-, de supervisor- en de excutive-training een grote vlucht genomen en ook in Nederland zullen directeuren-, bedrijfsleiders- en bazenconferenties naar het gewenste doel moeten leiden. Uitvoerig ging drs Groot in op deze conferenties en de wijze .waarop zij door deskundigen moeten worden geleid. Het is de taak van de conferentieleider de discussies op een door hem te houden inleiding in de hand te houden, doch daarnevens de gedachten van de deelnemers over verbeteringen in het bedrijf, het weg nemen van storingen, de voorstellen voor vereenvoudigingen e.d. de vrije loop te laten. Op deze wijze zullen de verkeerde conclusies naar buiten tre den en zal de conferentie-leider de gelegenheid hebben eerst de misvat tingen weg te nemen en vervolgens de Mr. G. J. van Heuven Goedhart, d< Hoge-Commissaris van de V.N. voo vluchtelingen, heeft op een persconfe rentie te Londen verklaard, dat er aan wijzingen zijn. dat communistische fascistische agitatoren in Oostenrijks* vluchtelingenkampen enige aanhan; verwerven. Hij zou binnenkort eei vertegenwoordiger naar Australië ei Nieuw-Zeeland zenden om besprekin gen te voeren over de mogelijkheid on meer vluchtelingen als immigranten ir. deze landen toegelaten te krijgen. De Amerikaanse regering heeft giste, ren het verbod op het vervoer var staal uit opslagplaatsen opgeheven. He- verbod werd op 29 April enige uren nr het begin van een staking van 650.00( staalarbeiders opgelegd. Na drie dager werd het werk, op verzoek van Tru- man, hervat. BARNEVELD, 8 Mei 1952 Pluim- veemarkt: Handel redelijk. Aanvoer ca. 29.000 stuks. Prijzen: oude kippen 2— 2.25, jonge hanen 2.20—2.50, N.H blauwe kuikens 2.502.80 per kg, overige per stuk: oude hanen 2.75— 4.75, oude eenden 1.602.60, tamme ko nijnen 39, tamme jonge duiven 0.70 0.95 per stuk. Eiermarkt: Handel rede lijk met aflopende markt. Aanvoer ca. 950.000 stuks. Prijzen: 1414.50, alge mene prijs 14.20 per 100 stuks, kilo prijs 2.34. Atdabi. R'dam—Buenos Aires. pass. 7-5 Fernando Noronha naar Rio de Janeiro Arendskerk, KobeR'dam. pass. 7-5 Kaap Guardaful naar Aden Alamak, Calcutta—R'dam, 7-5 te Genua Albireo Buenos AiresR'dam, pass. 7-5 Kaap St Vincent Argos, 8-5 van A'dam te R' dam Breda, ChiliA'dam, 7-5 van Cristobal naar Curagao Bloemfontein, 8-5 n.m. te Beira verwacht Caltex Nederland, SidonR'dam, pass. 7-5 Malta Eendracht, Stratoni—R'dam, pass. 7-5 Malta Friesland (SSM), 7-5 van New Castle te R'dam Heelsum, R'dam—Golf van Mexico, pass. 7-5 Keywest naar New Orleans Helder, 7-5 van R'dam naar A'dam Hestia, Chili—A'dam, 7-5 van Guayaquil naar Buenaventura Indra- poera, 7-5 van R'dagi naar Tandjong Priok Iris, 8-5 van A'dam te R'dam Japara (KRL),' Java—New York, 8-5 van Tand jong Priok te Singapore Kertosono, Ealik PapanR'dam, 8-5 van Singapore Kota Agoeng, New YorkCalcutta, 7-5 te Madras Kota Inten, R'dam—Tand jong Priok, 8-5 te Penang naar Port Swet- tenham Lekkerkerk, CalcuttaR dam. 7-5 van Bombay naar Aden Lieve- vrouwekerk, R'damCalcutta. 8-5^ van Karachi te Bombay Laagkerk. R'dam-- Calcutta, pass. 8-5 Straat Messina naar Port Said Maashaven, Buenos Aires— Engeland, pass. 7-5 n.m. Kaap Frio Madoer?., MakassarA'dam, 8-5 van Pa- naroekan te Semarang verwacht Mar- kelo, W.-Afrika—A'dam, 7-5 van Le Havie Marken, R'dam—Tandjong Priok. 8-5 te Djeddah Meerkerk. 7-5 van R'dam naar Hamburg Murena. Singapore— Djibouti, pass. 7-5 Kaap Guardatui - Nieuw-Amsterdam, R'damNew York, 8-5 van Southampton Oranje, Adam —Tandjong Priok, pass. 7-5 Westpunt Kreta Oranjestad. A'dam—Cristobal 7-5 van Curagao naar Port Limon Pi in* Frederik Willem, 7-5 van Hamburg te R'- cain Prins Johan Willem Fi so, 7-. van R'dam naar Montreal Singkep, Pac. Kust—Bombay, 7-5 van Tandjong Priok naar Singapore Stad Dordrecht Sagunot—R'dam, pass. 8-5 Ouessant Tegelberg, Rio de Janeiro-K->be. cO-5 140 mijl west ten zuiden van Kaap Sela tan 8-5 te Hongkong verwacht Teucer, 7-5 van A'dam naar Londen Trompen- berg. New Orleans—R'dam. 7-. Ouessant naar Le Havre Willemstad, Cristobal—A'dam, 7-5 te Antwerpen. Monteurs, metaalbewerkers en bouwvakarbeiders, zij allen dragen BEVA-vakkleding, de ideale werk kleding met de prima pasvorm en gegarandeerde kwaliteit. Ook tijdens het werk ziet U er in een BEVA-overall netjes uit. Doordat alle stoffen grondig zijn getest op duurzaamheid en samenstelling, is BEVA-vakkleding bijna onver woestbaar. Alle plaatsen, die kun nen inscheuren zijn bovendien versterkt. De zakken stevig afgetrensd. De BEVA-vakkleding ver- laat de fabriek onder volle O-*1 garantie. BEVA UON Dc populaire overall voor Je lage prijs, i 14.90. Wie BEVA vakkleding draagt, heeft et ieder uur plezier van. Let hf aankoop of het BEVA etiket. Het etiket garandeert afwerking en stof kwaliteit. Alle BEVA i ak kleding voorzien tan garantiebeuijs. UW WAS PERR lost zelfs in koud water onmiddellijk op. PERR geeft nooit zink- of kalkvlekken. PERR maakt uitspoelen in warm water overbodig. Spoel uit in koud water en het is voor eikaart PERR IS EEN PRODUCT. DUS OOK VEILIG 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 3