-
Atoombom „aan de
ogenschijnlijk een
lunch"
mislukking
Voor ieder vak
een BEVA-pak
WÖVUtW-
L
Televisieproef opent toch wijd
perspectief
De foiografie
werd als kunstvorm
A'dpvracht/Mder^ziin^hot'dor^H^r onKebrulkelijke achtergrond,
"Eedr£T"€iS.ee,?£
Vijftig Nederlandse schilders op
één expositie
Drs A. Groot over Bedrijfsefficiency
VAKKLEDING
reiaresse vergaf haar wenkbrauwstift
Bij
Zeg
epraal van de
wetenschap
Alleen punten en strepen
De betekenis
Goed initiatief van M.G M. en Kunst en Bedrijf
Provinciale kunstenaars
goed vertegenwoordigd
een tentoonstelling
te Amsterdam
Belangwekkende lezing voor Maatschappij voor
Nijverheid en Handel en K. v. K
Vluchtelingen scharen zich
achter agitatoren
Verbod van staalvervoer in
Amerika opgeheven
MARKT BARNEVELD
Scheepvaartberichten
BEVA-werkkleding verkrijgbaar bij:
NEELS Kledingmagazijn - Keizerstraat - DEN HELDER
Fa. E. W. VET - Langestraat 35 - ALKMAAR
HET NIEUWE, SYNTHETISCHE
WASMIDDEL
Al Uw wasgoed wordt stra
lend schoon met PERR.
PERR is een omwenteling op
wasmiddelengebied. Geef
Uw kostbare goed alleen het
beste, geef het PERR, het zui
nige, overvloedig-schuimen
de synthetische wasmiddel.
PERR beschermt Uw goed,
want PERR bevat V.B.S.
(Vezel Beschermende
Stoffen).
VRIJDAG 9 MEI 1952
.trDI„ (Va" onze correspondent te New York)
naar binnen en de nerfertA c 0,ie-magnaat werkte ijlings zijn omelet
gebruiken In de od win d I n w a"?* vergat 7eUs haar wenkbrauwstift te
georumen in de opmnding over de atoomexplosie die van 3000 miil ver de
zandwoestijn van Nevada, op het televisiescherm ie Xew York zichtbaar zou
..middaguur Komieken (een contradictio in terminis) het finaal af<releeen
althans zo lang de hoop levendig bleef, dat menT atoolónï zóu zien
l\IAAR Hollywood heeft ons verwend.
1 Zodra bleek dat het scherm voor
namelijk „sneeuw", „regen", een won
derlijk stramien van parabolen en
kris-kras dooreen slingerende lijnen
en punten gaf. lieten de afvalligen
hun bittere critiek horen. Zij hadden
gerekend op een journaal-filmachtige
opname van ..de bom" (waarvan de
uitwerking gelijk staat aan 20.000 ton
dynamiet), die onder bewaking van de
F.B.I. in een bommenwerper zou zijn
bevestigd van soldaten die, hun
hoofden naar de grond gekeerd, in vos-
seholletjes gehurkt, bescherming tegen
de luchtdruk zochten van mannen
der wetenschap, die strak naar de ma
nometers van onbegrijpelijk gecompli
ceerde instrumenten staarden van
een navigator, die met van spanning
verwrongen gezicht door de „inter
com" de commandant van het vlieg
tuig „reeht-zo, recht-zo, één graad naar
stuurboord" had toegeroepen, dan op
een bellenknopje had gedrukt en
„Bombs away" had gezegd van een
ontploffing die het gehele scherm in
beslag had genomen met brokstukken
van mensen, woningen en bergwan
den die door dikke stofwolken omge
ven de lucht in waren geslingerd.
TN PLAATS van dit alles, zag men
slechts punten en strepen, krissen en
krassen, met af en toe een stukje her
kenbaar vergezicht van de Yucca.-
vlakte, 3000 mijl van ons vandaan, ter
wijl de commentator ons allerlei ver
telde over de donkere stofbrillen, die
de toeschouwers ter plaatse, ter be
scherming van hun ogen. moesten dra
gen om vooral de verblindende vuur
bal niet te zien, honderd zonnen sterk
en in staat hun oogpupillen te doen
smelten.
De meeste tele-atoomkijkers hadden
de moed al lang opgegeven, toen op de
seconde de bom boven de woestijn
werd gedetoneerd, het televisiescherm
geheel verduisterde met uitzondering
van een hei-witte speldenprik midden
in, terwijl het geluid van de ontplof
fing een halve minuut later uit de
luidsprekers kwam rochelen.
De honderd zonnen sterke lichtzee
had de kathodebuis met zoveel licht
verzadigd, dat een „maan-effect" was
ontstaan omdat de buis een zodanige
sterkte niet kun verwerken. Als een
„show" was het schouwspel derhalve
een grandioze mislukking behalve
voor hen, die zich een ogenblik kon
den verplaatsen in de achtergrond van
wat ons niettemin als een technische
triomf voorkwam.
Zes televisie-camera's waren op
strategische punten om de Yücca-vlak-
te geïnstalleerd op afstanden vari
ërend van 17 tot 60 km van de „roos".
Om de camera's te bedienen hadden
technici vier dagen lang hun tenten
moeten opslaan in het moeilijk begaan
baar terrein van steile rotsgebergter.
waar elke nacht sneeuw viel en de
temperatuur tot ver onder het vries
punt zakte. Relayeerstations waren per
heliocopter naar andere bergtoppen
gevlogen. Zo had men de ruim 500
km afstand tussen de Yucca-vlakte en
Los Angelos overbrugd.
Dat het resultaat van de „uitzen
ding" teleurstelde, was op zichzelf
geen teleurstelling. Vele technici had
den het voor onmigelijk gehouden om
ook nïaar enig beeld te kunnen op
vangen. Ernstige storingen moeten on
dervonden zijn van de uitgebreide
electronische apparatuur, die de man
nen der wetenschap gebruikten om al
lerlei proefnemingen te kunnen meten,
van de hitte die op dit woestijnzand
fel wordt weerkaatst en van de stralin
gen van de ontploffing zelf. De micro
golf relayeringsmethode beschouwde
men als verdere aanleiding voor ver
lies van kwaliteit in 't beeld, dat ten
slotte vanuit Los Angelos naar de Oost
kust moest worden gerelayeerd.
P)AT er zich onder dergelijke omstan-
digheden, af en tqf een enigermate
duidelijk beeld aftekende, is o.i. een
triomf voor de televisie, zoals voor de
atcmische geleerden het feit van deze
minutieus gecontroleerde ontploffing
als een zegepraal van nog veel groter
formaat moet worden beschouwd.
Want zelfs voor de leek moet het dui
delijk zijn, dat het gebruik van tac
tische atoomwapens en de bom die
hier tot ontploffing werd gebracht was
een zodanig wapen het een betrek
kelijk kleine troepenmacht mogelijk
maakt een superieure strijdkracht te
beteugelen.
Vandaar, dat wij geneigd waren in
de parabolen, de krissen en krassen
van wat de critici vermoedelijk terecht
als een „mislukt experiment" zullen
beschouwen, een visioen te zien van
een groter tijd, waarin een verder
ziend oog van dé mensheid over ocea
nen en tot slagvelden kan reiken, en
het besef van de onbegrensde macht
der techniek de balans vormt tussen
's mensen inhaerente zwakten en hun
politieke holle-bolle-Gijs ambities.
(Van een onzer redacteuren)
MGM brengt binnenkort in Neder
land de nieuwe technicolorfilm „An
American in Paris" in roulatie. Aan
gezien deze rolprent iets met een schil
der uit te staan heeft, hechtte de Ne
derlandse afdeling van dit filmbedrijf
er waarde aan, samen met de stich
ting Kunst en Bedrijf een expositie
van moderne schilderijen te organise
ren. Op een bovenzaaltje van Gerzons
Modemagazijn aan de Kalverstraat te
Amsterdam kan men thans het resul
taat der gezamenlijke inspanningen be
wonderen.
Van vijftig schilders hangt hier van
ieder een werk. We zullen er maar niet
over twisten, of deze collectie represen
tatief is voor de huidige stand van de
Nederlandse beeldende kunsten. Daar
over zal bij een passender gelegen
heid nog wel eens iets worden ge
zegd. Belangrijker is, dat men zich
niet alleen tot de êrkende grootheden
heeft gericht, doch ook bepaalde
groepen uit de provincies aan bod
heeft laten komen. Zo konden we hier
werk uit Amsterdam, Rotterdam, Den
Haag vinden naast stukken uit Zuid-
Limburg, Brabant, Zeeland, Gronin
gen, Friesland, Staphorst en Putten.
Men hoeft zich overigens geen illu
sies te maken: van een provinciaal ac
cent is hier geen sprake; navolging
van de hedendaagse Parijse stromin
gen geschiedt los van alle gewestelij
ke overwegingen. Aan de andere kant
blijken deze bewoners der buitenge
westen toch wel zeer behoorlijk mee
te kunnen doen. Kunst wordt er niet
alleen vervaardigd in de grote steden:
ook van de daar buiten gelegen gebie
den blijkt veel goeds te kunnen ko
men. We noemen twee voorbeelden:
het fraaie „Staphorster Boeren" van
Stien Eelsingh en het „Prelude d'A-
mour" van de Middelburger R. Kimpe,
een der zeer weinige doeken, waarin
kleur en vorm ons overtuigden van de
innerlijke noodzaak van deze visie.
Om meer in eigen omgeving te blij
ven: de Bergenaren zijn hier met vijf
man vertegenwoordigd. Jaap de Car-
pentier zond een zeer tragische „Clown"
in, uitstekend van opzet en uitwerking.
Van C. H. Roelofs vonden we er een
zeer geestige Haan met Kippen. Jaap
Min verloochende ook ditmaal zijn
Sterke voorliefde voor bijbelse en reli
gieuze onderwerpen niet; zijn „Schep
ping van Eva" vonden we decoratief
van vlakverdeling en zeer fraai van
kleur; de verbazing om het wonder
der schepping had niet zuiverder kun
nen worden verbeeld. De „Compositie
vrouwenfiguur" van David Kouwenaar
hebben we al eerder gezien. Het stuk
vermag ons niet te overtuigen van de
noodzaak dezer visie, hoeveel waarde
ring we overigens ook hebben voorde
kundige vlakverdeling en de verfbe-
handeling. Van Dirk Trap is er een
„Stilleven met clarinet", goed van
compositie, vrijwel in toon geschil
derd. Van W.
Is fotografie kunst? Alle stellig niet.
Zeker niet de huis-tuin-en-kepken-
plaatjes, die de pagina's van een dag
blad sieren. Deze hebben trouwens
ook niet die pretentie. Zij hebben
slechts de bedoeling, het nieuws toe
te lichten en zij zijn te beter, naar
mate zij meer aan de eisen voldoen,
duidelijk te zijn en het essentiële van
een gebeurtenis weer te geven.
Maar het werk van een Eva Besnyö?
Van een Emmy Andriesse. 'n Cas Oost-
huys, een Carel Blazer? Wanneer men
het beziet, zoals het op het ogenblik
in enkele kabinetjes van het Stedelijk
Museum te Amsterdam is opgehangen,
heeft men de neiging, het inderdaad
als een uiting van kunst te beschou
wen. Dat is niet ongevaarlijk. In een
tijd, waarin brede lagen van de mens
heid de meest realistische uitbeelding
in de schilderkunst nog altijd als hoog
ste wijsheid en schoonheid beschouwt,
kan opneming van de fotografie onder
de rij der muzen spoedig tot verwar
ring en vervaging der grenzen leiden.
In een schilderij heeft altijd de per
soonlijkheid van de maker meegespro
ken: in zijn keuze van en zijn visie op
het onderwerp, in het gamma van zijn
kleuren, in de compositie van zijn
werk. De schilderkunst is in feite al
tijd symbolisch, om niet te zeggen ma
gisch van karakter geweest men
denke maar aan de functie van de
rotstekeningen onzer voorhistorische
vaderen terwijl de fotografie aan
vankelijk geen andere taak had dan
een zo nauwkeurig mogelijke uitbeel
ding van het geziene.
Pas in de laatste decennia heeft men
de mogelijkheid ontdekt, om doormid
del van de lens bijzondere aspecten
van het geziene zichtbaar te maken.
Nadat men zich eerst tot het uiterste
in allerlei effecten had uitgeleefd,
streeft men er thans weer naar, het
object zelf te laten spreken. Men wil
het leven zelf vangen in zijn beelden.
En dit nu bepaalt het werk van de
vier fotografen, wier namen we hier
boven noemden. Uiteraard is hun werk
niet volkomen uniform. Want zelfs in
hun streven naar uitbeelding van het
leven zelf openbaart zich hun persoon
lijkheid. hun visie. Elk hunner kiest
zijn onderwerpen op zijn of haar wijs.
De mannen benaderen de dingen vaak
meer van de kant van, de techniek
van het koele, objectieve waarnemen.
De vrouwen laten sterker allerlei ge
voelselementen meespreken. Bij haar
spreekt het moederlijke mee, het men
selijke in de mens raakt haar.
Cas Oorthuys heeft veel van de re
porter in zich, Carel Blazer wordt nog
al eens aangeraakt door allerlei, dat
met techniek en met bouwen te ma
ken heeft. Emmy Andriesse zoekt de
mens. Eva Besnyö ontdekt in vrouwen
met kinderen iets van zichzelf.
Maar bij alle verschil in aanpak van
de dingen is er toch deze grote over
eenkomst: dat zij met grote gevoelig
heid openstaan voor de dingen om hen
heen en dat zij het vermogen hebben,
ons deze dingen zo te laten zien, dat
wij er eveneens door worden geraakt
op een volkomen nieuwe manier. Fo
tograferen moge een technische bezig
heid zijn, op deze wijze bedreven kan
het inderdaad tot de kunsten worden
gerekend. Mits men het dan beziet
van de eigen gezichtshoek uit en niet
in vergelijking met een der andere
beeldende kunsten.
Drs A. Groot, directeur van het Instituut voor Onderzoek en Voorlichting op
het gebied van bedrijfs- en bestuursefficiëntie heeft gistermiddag in Hotel
Victory te Alkmaar voor de leden van het departement Alkmaar van de Neder
landse Maatschappij voor Nijverheid en Handel en de Kamer van Koophandel
en Fabrieken Hollands Noorderkwartier een lezing gehouden over „Efficiency
in het bedrijf". Vóór de lunch, welke aan de inleiding vooraf ging, herdacht de
voorzitter van het departement, de heer L. F. Ie Blansch, de dezer dagen over
leden voorzitter van de Kamer van Koophandel, de heer S. W. Arnzt. In ge
voelvolle woorden memoreerde de heer Le Blansch de vele verdiensten van de
overledene, in wie allen, die met hem in contact kwamen een goed vriend
hebben verloren.
deelnemers de eenvoudige analyse
methoden bij te brengen, waardoor z(
in staat zijn zelf analyses te maken.
Bij de gedachtenwisesling, welke or
de inleiding van drs Groot volgde, zei
de de directeur van het I.O.V. nog. da
reeds de fröbelscholen en lagere scho
len in de Verenigde Staten de leerlin
gen getraind worden in het gezamen
ijk oplossn van problemen. Dat Ne
derlandse werkgevers niet genege:
zouden zijn bij een collectief onder
zoek gegevens uit te wisselen, is, naa
drs Groot uit ervaring mededeelde
nimmer een struikelblok geweest. N
opgemerkt te hebben, dat een tekor
aan arbeidsproductiviteit meestal nif
het gevolg is van een te geringe ai
beidsinspanning, maar van een foutic
ve werkwijze, zei spreker ten slottr
dat men van een organisatie-onder
zoek geen operationeel ingrijpen moe
verwachten. Het draagt een evolutie
nair karakter.
De heer Le Blansch nodigde vervo"
gens de aanwezigen, die interesse het
ben voor een collectief onderzoek va
de bedrijven, uit zich bij het secretf
riaat van het departement Alkmar
van de Ned. Maatschappij voor Har -
del en Nijverheid, dan wel bij de K;
mer van Koophandel te melden. B
voldoende belangstelling zullen vei
dere stappen worden ondernomen or
tot een eerste conferentie te komen.
Welvaart in Nederland afhan
kelijk van de kleine bedrijven
De efficiency in Nederland, aldus
ving de heer Groot zijn causerie aan,
staat of valt met de kleine bedrijven.
Daar de welvaart in ons land afhan
kelijk is van de kleine zaken, waarin de
meeste mensen werkzaam zijn, is het
belangrijker dat de efficiency in deze
bedrijven met twee procent wordt op
gevoerd dan in enkele grote bedrijven
met tien procent. De gedachte, dat ook
de grotere bedrijven afhankelijk zijn
van hun kleinere collega's heeft ertoe
geleid, dat zestien grote firma's, o.w.
de Hoogovens, Werkspoor, Philips,
A.K.U., K.L.M. e.a. de stoot hebben ge
geven tot de oprichting van het Insti
tuut voor Onderzoek en Voorlichting
op het gebied van Bearijfs- en Be-
stuursefficiency. Evenals de medische
wetenschap, die steunt op waarnemin
gen en daaraan conclusies verbindt, is
het ook de taak van de organisatie
wetenschap de ziekteverschijnselen in
een bedrijf op te sporen en vervolgens
weg te nemen. Een individueel onder
zoek ligt financieel buiten het bereik
van bedrijven met 200 of minder men
sen. In de kleine bedrijven is alleen
iets te bereiken via het collectieve on
derzoek. De inventieve wijze van wer
ken is verdwenen, de essentie van het
vak is goede waarnemingen. Wat be
treft het inschakelen van medewer
kers uit de bedrijven in het organisa-
tiewerk en de opleiding van arbeids-
analysten staat Europa aan de spits.
Ook van deze materie ligt de baker
mat in Amerika, doch hetgeen in Euro
pa gebeurt, is grondiger en .serieuzer.
Toch heeft de reis naar de Verenigde
Staten drs Groot tot het inzicht ge
bracht, dat men in Amerikaanse be
drijven zij het dan ook oppervlak
kiger in veel ruimere kring op de
hoogte is van organisatie-onderzoek,
dat men weet wat een arbeidsanalyse
is en men de kunst verstaat deze te
interpreteren. Op cursussen worden
de bedrijfsleiders, afdelingschefs en
werkbazen de eenvoudige methoden
van waarneming bijgebracht, welke
veelal tot bezuinigingen in de bedrij
ven leiden. De ideeënbussen in onze
industrieën, aldus spreker, zullen leeg
blijven zolang men de werknemers de
vaardigheid van een elementair on
derzoek niet bijbrengt. In Amerika
hebben de „in plan"-, de supervisor-
en de excutive-training een grote
vlucht genomen en ook in Nederland
zullen directeuren-, bedrijfsleiders- en
bazenconferenties naar het gewenste
doel moeten leiden. Uitvoerig ging drs
Groot in op deze conferenties en de
wijze .waarop zij door deskundigen
moeten worden geleid. Het is de taak
van de conferentieleider de discussies
op een door hem te houden inleiding
in de hand te houden, doch daarnevens
de gedachten van de deelnemers over
verbeteringen in het bedrijf, het weg
nemen van storingen, de voorstellen
voor vereenvoudigingen e.d. de vrije
loop te laten. Op deze wijze zullen de
verkeerde conclusies naar buiten tre
den en zal de conferentie-leider de
gelegenheid hebben eerst de misvat
tingen weg te nemen en vervolgens de
Mr. G. J. van Heuven Goedhart, d<
Hoge-Commissaris van de V.N. voo
vluchtelingen, heeft op een persconfe
rentie te Londen verklaard, dat er aan
wijzingen zijn. dat communistische
fascistische agitatoren in Oostenrijks*
vluchtelingenkampen enige aanhan;
verwerven. Hij zou binnenkort eei
vertegenwoordiger naar Australië ei
Nieuw-Zeeland zenden om besprekin
gen te voeren over de mogelijkheid on
meer vluchtelingen als immigranten ir.
deze landen toegelaten te krijgen.
De Amerikaanse regering heeft giste,
ren het verbod op het vervoer var
staal uit opslagplaatsen opgeheven. He-
verbod werd op 29 April enige uren nr
het begin van een staking van 650.00(
staalarbeiders opgelegd. Na drie dager
werd het werk, op verzoek van Tru-
man, hervat.
BARNEVELD, 8 Mei 1952 Pluim-
veemarkt: Handel redelijk. Aanvoer ca.
29.000 stuks. Prijzen: oude kippen 2—
2.25, jonge hanen 2.20—2.50, N.H
blauwe kuikens 2.502.80 per kg,
overige per stuk: oude hanen 2.75—
4.75, oude eenden 1.602.60, tamme ko
nijnen 39, tamme jonge duiven 0.70
0.95 per stuk. Eiermarkt: Handel rede
lijk met aflopende markt. Aanvoer ca.
950.000 stuks. Prijzen: 1414.50, alge
mene prijs 14.20 per 100 stuks, kilo
prijs 2.34.
Atdabi. R'dam—Buenos Aires. pass. 7-5
Fernando Noronha naar Rio de Janeiro
Arendskerk, KobeR'dam. pass. 7-5
Kaap Guardaful naar Aden Alamak,
Calcutta—R'dam, 7-5 te Genua Albireo
Buenos AiresR'dam, pass. 7-5 Kaap St
Vincent Argos, 8-5 van A'dam te R'
dam Breda, ChiliA'dam, 7-5 van
Cristobal naar Curagao Bloemfontein,
8-5 n.m. te Beira verwacht Caltex
Nederland, SidonR'dam, pass. 7-5 Malta
Eendracht, Stratoni—R'dam, pass. 7-5
Malta Friesland (SSM), 7-5 van New
Castle te R'dam Heelsum, R'dam—Golf
van Mexico, pass. 7-5 Keywest naar New
Orleans Helder, 7-5 van R'dam naar
A'dam Hestia, Chili—A'dam, 7-5 van
Guayaquil naar Buenaventura Indra-
poera, 7-5 van R'dagi naar Tandjong Priok
Iris, 8-5 van A'dam te R'dam Japara
(KRL),' Java—New York, 8-5 van Tand
jong Priok te Singapore Kertosono,
Ealik PapanR'dam, 8-5 van Singapore
Kota Agoeng, New YorkCalcutta, 7-5
te Madras Kota Inten, R'dam—Tand
jong Priok, 8-5 te Penang naar Port Swet-
tenham Lekkerkerk, CalcuttaR dam.
7-5 van Bombay naar Aden Lieve-
vrouwekerk, R'damCalcutta. 8-5^ van
Karachi te Bombay Laagkerk. R'dam--
Calcutta, pass. 8-5 Straat Messina naar
Port Said Maashaven, Buenos Aires—
Engeland, pass. 7-5 n.m. Kaap Frio
Madoer?., MakassarA'dam, 8-5 van Pa-
naroekan te Semarang verwacht Mar-
kelo, W.-Afrika—A'dam, 7-5 van Le Havie
Marken, R'dam—Tandjong Priok. 8-5
te Djeddah Meerkerk. 7-5 van R'dam
naar Hamburg Murena. Singapore—
Djibouti, pass. 7-5 Kaap Guardatui -
Nieuw-Amsterdam, R'damNew York,
8-5 van Southampton Oranje, Adam
—Tandjong Priok, pass. 7-5 Westpunt
Kreta Oranjestad. A'dam—Cristobal
7-5 van Curagao naar Port Limon Pi in*
Frederik Willem, 7-5 van Hamburg te R'-
cain Prins Johan Willem Fi so, 7-.
van R'dam naar Montreal Singkep,
Pac. Kust—Bombay, 7-5 van Tandjong
Priok naar Singapore Stad Dordrecht
Sagunot—R'dam, pass. 8-5 Ouessant
Tegelberg, Rio de Janeiro-K->be. cO-5
140 mijl west ten zuiden van Kaap Sela
tan 8-5 te Hongkong verwacht Teucer,
7-5 van A'dam naar Londen Trompen-
berg. New Orleans—R'dam. 7-.
Ouessant naar Le Havre Willemstad,
Cristobal—A'dam, 7-5 te Antwerpen.
Monteurs, metaalbewerkers en
bouwvakarbeiders, zij allen dragen
BEVA-vakkleding, de ideale werk
kleding met de prima pasvorm
en gegarandeerde kwaliteit. Ook
tijdens het werk ziet U er in een
BEVA-overall netjes uit. Doordat
alle stoffen grondig zijn getest
op duurzaamheid en samenstelling,
is BEVA-vakkleding bijna onver
woestbaar. Alle plaatsen, die kun
nen inscheuren zijn bovendien
versterkt. De zakken
stevig afgetrensd. De
BEVA-vakkleding ver-
laat de fabriek onder volle O-*1
garantie.
BEVA UON
Dc populaire overall voor Je
lage prijs, i 14.90.
Wie BEVA vakkleding draagt, heeft et
ieder uur plezier van. Let hf aankoop of
het BEVA etiket. Het etiket garandeert
afwerking en stof kwaliteit. Alle BEVA
i ak kleding voorzien tan garantiebeuijs.
UW WAS
PERR lost zelfs in koud
water onmiddellijk op.
PERR geeft nooit zink-
of kalkvlekken.
PERR maakt uitspoelen in warm water overbodig.
Spoel uit in koud water en het is voor eikaart
PERR IS EEN
PRODUCT.
DUS
OOK
VEILIG
1