Jacques Faih en de Bolero IVOROL 9 Zoek de letters Muiabile Semper UctoA i^xoAl en iftel o CL Puzzle met tekening Zon en strand wachten m Opletten de boodschap DE BRUILOFT 'M ZATERDAG 17 MEI 19152 VULLEN wij er ditmaal eens een echte Vrouwenpraat van maken? Ik heb mij laten vertellen, dat de mannen óók nogal eens een oogje aan deze kolom wagen, en zich zelfs vermeten daar commentaar op te leveren. Nu, dat zal hun vandaag niet glad zitten, want wij zullen hen heerlijk op vrouwenmanier de deur uitbabbelen. Wij hebben hen nu eens helemaal niet nodig, en zij zullen vanzelf het nieuwsgierig hoofd om de hoek van de deur wel weer in- trekken, als zij bemerken, waarover wij het zo druk hebben: Jurken. Zo maar gewoon jurken. En misschien hoedjes. Waarschijnlijk ook nog schoenen. Enfin, de hele zichtbare garderobe. De onzichtbare, met de onderjurk te beginnen, laten wij in het publiek maar discreet buiten beschou wing. Het zint ons maar half en min der, dat onze dessous-tjes tegenwoordig zo maar open en bloot dagelijks in de kranten verschijnen. Waartoe bijvoor beeld die hausse in b.h. advertenties dient verklaart Saskia niet te begrij pen. Het aanbod lijkt wel wat over dreven in verhouding tot de vraag of voldoen die coquette en indiscrete plaatjes misschien aan een andere, niet bij uitstek vrouwelijke behoefte? Wij zullen het punt onbeslist laten en ons maar in het nette bezighouden met de zichtbare laag. Die kan problemen opwerpen, pro-ble-men mag ik wel zeggen, met tien kilo nadruk op elke lettergreep. Een lezeres heeft mij op het idee ge bracht, ik zou daar uit mijzelf nooit op gekomen zijn. Niet omdat ik een jurk met toebehoren niet uiterst belangrijk vind. Integendeel: het is één van de gewichtigste en ingrijpendste aange legenheden des levens. Een nieuwe japon is niet maar zoiets, een kwestie van tien minuten in een willekeurig magazijn van damesconfectie. Een japon is.... Ja, wacht even. Een mens moet in de krant zo deksels oppassen. Ik bedank ervoor om mij in de vingers te snijden of een crisis in de kledingindustrie te riskeren. De textielbranche staat er toch al zo miserabel voor. Goed: ik verklaar dus, dat ik ieder die in het vervaardigen respectievelijk aan de vrouw brengen van damesconfectie het dagelijks brood verdient van ganser harte een dik belegde boterham, liefst met natuurboter, toewens. Alleen zij mij toegestaan, dat ik aan die boterham voor geen kruimel part of deel heb. Om redenen van persoon lijke aard, mag ik wel verklappen. Er valt aan het aardigste klaar gekochte jurkje altijd iets in te nemen of uit te leggen of op te halen, en men kan niet straffeloos met standaardmaten om springen. Bovendien heb ik, en dat is heel eigengereid, ik weet het, een in geboren afkeer van alles wat mij kant en klaar, gereed voor het gebruik, en mar,se wordt toegediend. Zomin als ik geloof aan schoonheid in een doosje of kip in een pakje, zomin heb ik de moed om een zaal vol jurken binnen te stappen, al of niet vergezeld van een vriendin met critisch oog, en net zo lang tussen de kleerhangers te grab belen en japonnen over het kapsel te trekken totdat Let resultaat mij plus minus bevalt. Ik zei u al: ik mis daartoe de moed. De natuur en de kunst hebben mij nu eenmaal geleerd, dat alles vat bevre diging schenkt langzaam tot stand komt. En is een japon ook niet, als het goed is, een gracieuze combinatie van natuur en kunst? Dat maakt juist de aanschaf van een nieuwe jurk tot zo iets heerlijks, bijna een avontuur. LIET begint met een flinke portie eer- lijke, uiterst critische zelfkennis. Hetgeen betekent, dat men een hele serie lieve illusies resoluut moet uit schakelen. Een japon, die uw blonde en slanke buurvrouw allervoordeligst bekleedt, staat uw mollige donkerheid in genen dele. Een gezellig propje met niet ge heel onberispelijke onderdanen doet w:'s haar rokzoom flink laag te nemen, ook al decreteert Madame Mode weer zichtbare kuiten. Een korte volle hals verdraagt geen hooggesloten japon, een al te strakke coupe en te glimmende stof is funest voor een vrouwspersoon met uitgespro ken rondingen. Een nieuwe japon is dus geen hemelse wensdroom, maar een zeer aardse combinatie van ver vulbare mogelijkheden. Wie zich daar op instelt, komt nooit thuis met een rouwkoop, en heeft nooit last van dat wezenlijk ondraaglijke gevoel, na de vijfde of zesde keer dragen: Ik kan dat vervelende ding niet meer zien... De lieve lezeres, die mij verzocht over deze „hebbelijkheid van het zwakke geslacht": het spoedig beu zijn van een jurkje of hoedje, eens te schrijven, wil mij daarom wel ver geven dat ik niet van geestdrift blaak voor een „ruilcentrum" ten gerieve van teleurgestelde koopsters. Van dat ruilen komt immers toch ook weer pruilen, en de rouwkoop zet zich dan om in een rouwruil. De narigheid zit hem in typisch vrouwe lijke besluiteloosheid, in gebrek aan zelfkennis, en daar worden wij nu toch heus te groot voor. Een jurk, een hoed die u verveelt is in de grond een critiek op uw smaak. Wat werkelijk goed, doeltreffend en mooi is verveelt nooit. Het zijn meestal de snufjes van één seizoen, de grillige buitenissigheden die het eerst ver velen. Waag u daar niet aan, tenzij u over een overvloedig speldegeld be schikt. Een eenvoudig maar goed ge sneden jurkje met verwisselbare acces soires komt uiteindelijk veel voordeli ger dan het charmantse „koopje" van Uitzonderlijk model. Misschien hebt u te weinig kijk op wat uw type werkelijk staat. Neem dan een ervaren modiste In de arm;die zal u precies kunnen vertellen wat uw snit, uw kleur, uw model is. Als u daaraan durft troi w te blijven, zal een koop u niet gauw vervelen. Maar wacht u voor de haast, de naaperij en het zelfbedrog. En laten wij met besluiteloosheid de mannelijke spotzucht niet al te zeer in de hand werken. Wij lopen van de oudheid af toch al met een etiket op: Immer is de vrouw een wuft en ver anderlijk wezen. Blank* tanden - Frisse adem (AUverteutie, lag Med.) Ooed van vertrouwen als V is, let V soms niet op, of U Vw MAÏZENA DURYEA die toch nadrukkelijk vraagt - ook werkelijk krijgt. Ja, thuis, in het gebruik dan merkt U het verschil ga uw genoeg. Want er be staat geen beter bindmiddel voor groenten, soepen en sau sen dan de echte MAÏZENA DURYEA. Niet zonder reden wereldvermaard. Vraag dus niet alleen MAÏZENA DURYEA, maar zie toe dat U het ook krijgt. De naam DURYEA staat op ieder pak. (Advertentie, Ing. Med.) JACQUES FATH doet het voorkomen, alsof Spanje zijn hart aan het ver overen is. Klaarblijkelijk werd hij ge ïnspireerd door de bolero; hij voerde deze dan ook in, zij het met een Franse versie. Niet ontkent mag worden, dat deze dracht voordeel heeft: de eerste kilte kan worden weerstaan. Tevens kan men de japon een geheel ander aanzien geven en tweeledig draagbaar maken. Neen, het is stellig niet onverdien stelijk, dat Fath deze mode meer op gang wil doen maken. Het ensemble, hier afgebeeld, heeft als stof voor de bolero grijs flanel en voor de rok de zelfde tint, echter in wollen uitvoering. De twee plooien in het voorpand van de rok verlenen een sportief cachet. Men lette vooral op het taillestuk, dat aan de rok werd gezet; diegenen, die naar het corpulente zwemen, kunnen hiervan profijt trekken, omdat deze gordel absoluut slanker doet lijken. Onder de bolero wordt een alleraar digste kleurencombinatie een hel rode blouse gedragen, met een smalle manchette, welke even onder de bolero- mouw uitkijkt. Dat marineblauw met wit altijd in tel blijft, bewijst Fath nog eens met deze creatie. Een keurig middagtoilet, van wollen poplin. De gladde rok compenseert de extra grote manchetten van wit piqué, welke het sluitstuk van de mouwen der blou se vormen. Een grote stofknoop fun geert als enige garnering. Ook hier weer een soort gordel. Veelal gebruikt de Franse vrouw een lange shawl als losse garnering, ten einde een veel gedragen rok en blouse een nieuw aanzien te geven. De kleu ren blijven grotendeels effen; niet schreeuwerig! De grote Byronkraag van de middag japon is eveneens van wit piqué, bij kans onverslijtbaar materiaal, dat ideaal is, omdat de kleur een lange draag- periode niet toelaat en dus meer dan eens de hulp van de wasvrouw moet worden ingeroepen. Grappig is ook de grote strik, welke niet altijd in dezelfde tint behoeft te zijn als de japon. Zo kan men zachte tinten, welke goed harmoniëren met de hoofdkleur, gebruiken en daardoor steeds een nieuwe afwisseling toepas sen. Het schijnt, dat Jacques Fath geen speciale voorliefde heeft voor de groot te van hoedmodel. Hij coquetteert hier met het wagenwiel, evenals met de matelot. Het is maar de vraag hoelang dit zal duren. Eén ding staat vast: dat de Parijzenaar alle grillen, welke hem ook maar invallen, ten volle uitbuit voor zijn hobby: de mode en.ook hieraan kan men haast niet twijfelen. de portemonnaie. Wij vrouwen, zullen, zij het dan iets later dan onze Franse zusters, lijdzaam volgen, ondanks dat de heren der schep ping bedenkelijk zullen kijken, als wij graag iets nieuws willen aanschaffen. Zo is het nu eenmaal en zo zal het altijd wel blijven ook! nE TIJD voor tennis en andere buiten- sport is weer aangebroken en dus verschijnt hier prompt een eenvoudig patroon voor een vlot pakje met broek- rokje. Voor de tennisbaan heeft wit de voorkeur met stiksels langs de hals, armsgaten en plooien, maar voor an dere sport is gekleurd linnen met af stekende band gegarneerd niet minder leuk. De lengte van het broekrokje kan men naar eigen smaak wijzigen, waarbij ook de leeftijd een belangrijke rol speelt. U heeft nodig circa 3 M. stof van 90 breed. In de plooien kunt u zo nodig een naad verwerken. U sluit zij- en schoudernaden van het lijfje, naait het beleg tegen de voorkanten en brengt de knoopsluiting aan. Armsgaten en rughal3 worden met schuine repen stof afgewerkt, waarna u de randen op 1 cm afstand tweemaal doorstikt. In de achterbaan van de broekrok maakt u de figuurnaadjes. Van voren knipt u de plooi onder de sluitkant tot de midden- vocrlijn in, naait het aangeknipte beleg tegen en brengt de knoopsluiting aan. De plooien rijgt u x op c vallend in. De voorzijplooien worden over een lengte van 17 cm dicht- en afgéstikt, de achterplooi over 20 cm. Been- en zij naden sluiten en daarna de midden naad dichtstikken. Het lijfje wordt van onderen licht ingerimpeld aan de broek- rol: gezet. Maakt u het broekrekje liever apart, zodat u er diverse bloesjes bij kunt dragen, dan werkt u de bovenrand met een reep stof aan de binnenkant af of u zet hem net als een rokje op een tailleband. In dat geval kimt u de voor sluiting laten vervallen en in de linker zijnaad een split met treksluiting nemen. Van voren tekent u dan de plooi vol gens het stippellijntje door. U kunt de shorts ook maken met alleen mid denvoor- ei» -achter- plooien en met opgestikte of ingezette zakken. U tekent dan het gedeelte van de voorbaan rechts van de voorzij plooi in eens aan dat links. Zo is het in khaki uitgevoerd een aardig kampbroekje. ELLA BEZEMER. In onderstaande tekening staan negen letters kris kras door elkaar. Zoek eerst alle letters op, zet ze daarna in de juiste volgorde en je krijgt de naam van iemand waar je zeker wel eens van gehoord hebt 1. Een haai wilde eens bruiloft vieren en nodigde alle water dieren. 2. Hij zocht een leuke witvis uit en maakte die toen tot zijn bruid. 3. De tafel was naar bruigom's zin. Toen traden alle gasten in. 4. Een dikke paling in gelei die drong zich op de eerste rij. 5. Een spiering nam een kleine stoel en at terstond een hele bóeL 6. Een kikker, die niet kwaken kon blies zich snel op als een ballon. 7. Een schelvis, die over tafel boog, keek in de schaal met een lodderoog. 8. De schol ging naast de spiering zitten en begon meteen te vitten. 9. Een pracht makreel van zestien pond zwom snuffelend de eetzaal rond. 10. De aal vond de pastei niet fijn en werd gegooid in de maneschijn. 11. Een bot kreeg graatjes in zijn keel Hij werd eerst rood, toen blauw, toen geeL 12. De schar vond het diner een straf Knipte de bruid haar staartje af. 13. Toen werd de haal ver schrikkelijk boos en sloeg het scharretje een hele poos 14. De kreeft, die vriend was van de schar zei: „Snert-haai, dat is gemeen, dat 's bar!" 15. De haai liet al zijn tanden zien, Het waren er veel meer dan tien. 18. Toen at hij alle gasten op Dat was voor hen een droevig lot. 17. Hij heeft zijn bruid óók opgegeten en had, zodoende, nie mand vergeten. 18. De bruidegom was toen voldaan en sprak: „Nu wil ik slapen gaan!" io '9 wy LIGGEN Ik 13 -> woorden worden geplaatst en deze woorden zijn alle maal uitgebeeld. Een pijltje naar rechts betekent hori zontaal, een pijltje naar be- In de vakjes moeten 23 neden verticaaL Toen Mies de melk aan 't koken ging. Deed juist de telefoon „ring-ring" 't Was tante Spitsneus uit Nieuw-Druten, Ze praatte lang.... Wel tien minuten. ....Weet je, mijn melk staat op het vuur, En kookt over, wat is dat zuur!" Nóg tien minuten ging het door Voor tante zei: „Nu stop ik hoor.... „Oh", zuchtte Mies. „Kijk toch eens aan! Mijn goede melk is naar de maan!" Een elegant strandensemble van koraalkleurig linnen met groene bladmotieven. Gecombineerd met het losse half lange jasje is dit pakje met schou derbanden een flatteuze dracht voor het strand. ï.-. i m 1 r .- Dit pakje is bijzonder geschikt voor niet al te slanke figuren. De dub bele garnering camoufleert de breedte van heupen en dijen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 11