r
A
m
m
m
Wi
m
m
m
W/t
Bridgerubriek
Hersengymnastiek
LS HET HART SPREEKT,,
Radioprogramma voor dit weeK-end
KRIISÏÏOORDPVZZLE
Puzzle-rubriek
S."rn i"5SS vutsS
Oxiye, QamAuAtiiek
m
m
m
m
WÊ:
m
m
m
\m
m
m
m
m
m
m
Mi
m
m
m
m
\m
m
Geslaagd dank xy...
1
RENEESHANN
SCHAAKRUBRIEK
Correspondentie over deze rubriek
aan drs J. Muilwijk, Van Maerlantlaan
142, Den Haag.
HIT DE TWEEKAMP RESHEVSKY-
NAJDORF
In de vtjfkamp om het wereldkam
pioenschap in 1948 was de Amerikaan
Reshevsky de enige, die Botwinnik
enige malen in gevaarlyke situaties
kon brengen (Keres won wel één par
tij, maar verloor er vier). De hoop van
de Westerse wereld was dan ook gro
tendeels, wat het wereldkampioen
schap betreft, op Reshevsky gevestigd.
Inmiddels kwam de Argentijn Najdorf
beiden werden overigens in Polen
geboren als concurrent; in Amster
dam '50 slaagde deze erin als eerste te
eindigen.
Onder redactie van MAX DOUWES,
Soestdijkerstraatweg 58, Hilversum.
FINALE om het Nederlands kam
pioenschap is belangrijk genoeg om
onze rubriek vandaag daarmee te be
ginnen. In de eerste ronde speelden Du-
kel en Metz een partij, die in frisheid
en originaliteit deed denken aan de
baard van Sinterklaas: er werd gladjes
op een roemloze remise aangeschoven.
Hoe dit bij stormachtige naturen als
Dukel en Metz kan gebeuren is een
mysterie en de spelers zelf zullen er
wel het meeste spijt van hebben. Nee,
dan Keiler tegen de Fries Bandstra:
M. Bandstra
;33'
ÜS
ff?
W///<
ai
m
3§
«Si
B
m
iSf
Q
§1
f,3
Ë3
m
§§t
gj
is
m
18
ËÜl
R. C. Keiler
Wit speelde 43—39! Belet (14—20)
wegens 30—25 (16—21) x (i3—19) x (x)
2319 (1218) 4742! met winststand.
Ook kan (2227) niet wegens 3025
(27—32 of?) 24—20 (x) x (x) x (32—37)
39—33 (x) 7—1 (29—33) 1—6 (37—41)
6x46 (33—39) 46—28 (39—43) 28—32!
Tenslotte volgt op (1319) x (x) het
zelfde als in de partij, waarin zwart na
4339 vervolgde met (16—21). Het spel-
verloop was: 47—42 (21—27) 42—38
(13—19) x (x) 39—34! Dreigt 23—19, en
op (14—20) volgt 30—25 (20—24) x (x)
34—29 enz. Dus na 39—34: (9—13)
2319! (x) 3430 (x) x en na enkele
zetten gaf zwart op. Een overwinning
die bewijst, dat Keiler er wel wat van
kent iets wat we overigens al wel
wisten!
De koplppers Laros (wit) en ir Van
Dijk ^peelden een boeiende en subtiele
laveerpartij: uitgekookt vakwerk in
wat men noemt, „het betere genre".
Hier volgt de krachtmeting, zonder
commentaar onzerzijds:
33—28 (18—23) 39—33 (12—18) 31—27
(7—12) 37—31 (20—24) 44—39 (14—20)
49—44 (10—14) 41—37 (5—10) 46—tl
(1_7) 34—29 (x) x29 (20—25) x (x)
31—26 (17—22) x (x) x (19—23) 33—28
(14—19) 38—33 (10—14) 42—38 (7—11)
47_42 (4—10) 41—36 (10—15) 44—40
(14—20) 37—31 (12—17) 27—22 (x) x
(x32) x (x) 42—38 (3—8) 48—42 (2—7)
42—37 (19—23) 39—34 (23—29) x
(24—30) x (x) 33—29 (18—23) x (x) x
(17—21) x (x) 31—26 (9—14) 40—34
(14—19) 50—44 (15—20) 38—33 (20—24)
45—40 (6—11) 37—32 (7—12) 43—39
(11—17) 34—29 (13—18) x (x) 36—31
(14—20) 40—34 (20—25) 31—27 (19—23)
44—40 (17—22) 40—35 (x) x (18—22)
33—29 (12—18) 37—31 (16—21) 31—26
(22—28) x (x) 17—11 (37—41) 11—7
(4146) 3430, remise.
En nu: ruimte oor de problematiek!
Van, de bekende problemist en eindspel
componist St. W. Duursma te Amster
dam ontvingen wij enkele bijdragen,
waarvan wij er nu 2 plaatsen, en waar
in alle facetten van zijn talent en tech
nische ervaring duidelijk uitkomen.
Auteur: St. W. Duursma, Amsterdam:
ijj
8
"V.
SP
is)
8H
iÜ
WW/,
iï
iHP
I§!1
HP
e
Oplossing: 26—21 x 14 (37—42) 41—37,
14—9! (22—27) 9—3 (31—37) 3—26
(27—31) 34—29! (25—30) 29—24! 46-^41,
26x5.
Auteur: St. W. Duursma, Amsterdam:
§31
Èt
B
I
o
np
i
8»
li
I
p
IP
8
m
i
sS
a
El
'mé:
'3?3
o
De match tussen deze reuzen werd
dan ook met gTote belangstelling te-
gemoetgezien. Dat Najdorf echter de
eerste vier(!) partijen zou verliezen,
kon niemand verwachten. Hier volgt
de instorting van de Argentijn in de
eerste partij:
Nimzo-indisch
Wit: M. Najdorf Zwart: S. Reshevsky
1. d2d4, Pg8—f6 2. c2—c4, e7—e6
3. Pblc3, Lf8--b4 4. Ddl—c2, c7—
c5 5. d4xc5, 00 6. a2a3 (zie bene
den voor de opening) Lb4xc5 7. Pgl
f3, Pb8c6 8. b2—b4, Lc5—e7 9. e2—
e3, d7d6 10. Lel—b2, a7—a5 (ver
zwakt wits stelling, maar kost trjd)
11. b4b5, Pc6—b8 12. Pf3—g5 Pb8
d7 13. Lfl—e2 (men zou hier eerder
Ld3 verwachten, maar de zet h6, die
daardoor afgedwongen wordt, moet op
de duur toch geschieden. Zie b.v. 13...,
Dc7 14. Pce4, e5 15. Pg3, Td8? 16.
Lh5! Tf8 17. Lg4! dreigend Lxd7 en
Ph5. Zwart moet dan g6 spelen, wat
h4h5 ten gevolge heeft) 13h7
h6 14. h2h4, Dd8—c7 (het is zon
neklaar dat hxg5 niet gaat) 15. Pc3
e4 (zie diagram).
Stelling na 15 Pe4
Thans dreigt er Pxf6t Pxf6 Lxf6 en
mat. 15hxg5 gaat niet wegens
hxg5 Pe8 Pf6t! Pdxf6 gxf6 (b.v. P. x
f6 Lxf6 Td8! Dh7t enz.) Er volgde:
15e5 16. Pg3, Td8 17. Tel,
Pf8 18. P5e4 (nu gedwongen) Le6
19. Pf5, Tac8 (Lxf5 dan Pxf6t Lxf6
Dxf5 en g4g5) 20. Pxe7t, Dxe7 21.
Pxf6t, Dxf6 22. De4, b6 (indien d5
dan Dxe5 Dxc5 Lxe5 dxc4 waarna wit
beter staat) 23. h5? (op f4 zou ko
men Lf5! fxe5? Dg6hiertegen dient
23 h5 Df4 Pe6 Df2 d5! Maar na
de tekstzet worc.en de rollen omge
draaid) 23 Pd7 24. f4, Lf5 25.
Df3, Pc5 26. fxe5? (opening van het
spel komt zwart ten goede, gezien de
zwakke witte damevleugel) dxe5 27.
0—0, Ld3 28. Tfdl (beter Dxf6) De8
29. Td2, f6 30. Dfl (wit schuift heen
en weer, maar er is geen goed plan
aan te geven) e4 31. Ddl, a4 32. Ld4
(Lxd3, Pxd3 kost pion c4) Pb3 33.
Txd3 Wit overschreed bij deze zet de
bedenktijd, maar hij had in ieder ge
val verloren.
Enkele openingsnotities: De zet 5...
00 dient om even af te wachten:
Pa6 of Pc6, al naar wit zich ontwik
kelt; b.v. 6. Pf3, Pa6, 7. a3(?), Lxc3t
8. Dxc3, Pxc5 benevens Pce4 met goed
spel voor zwart. Speelt wit echter 0
a3, dan zou Lxc3t? 7. Dxc3 een pion
verliezen, terwijl na 6Lxc5 de
zet Pa6 geen zin meer heeft. Vandaar,
dat zwart in de partij Pc6 speelde.
In de partij EuweKramer (rubriek
van 16 Februari) geschiedde 6. e3, Pc0
7. Pf3 Lxc5 8. a3, waarna zwart met
a5 de zet b4 belette. Daarna kreeg wit
het beste spel. Het verloop van de on
derhavige partij pleit ervoor, dat zwart
de zet b4 toe kan laten, terwjjl wit
wellicht van deze gelegenheid betel
geen gebruik kan maken.
Oplossing: 38ó2, 3430 (ad lib.)
49x38, 29x40, 33x4x1! (17—22) 21—17!
32—27 (11—17A) 27—21! (17—22) 50—
44—40, (45x34) 1x40 (22—28) 40—49
(28—33) 49-43 (17—22) 43—16!, wint
A: (26—31, 11—17) 36—31 (17-22 a)
50—44 (45—50, 1—6 (30x28) 31—27.
6x33! a: (17—21) 31--26 (21—27) 26—21.
5044! wint.
Een correcte aanvangsstard. een af
gemeten en knappe afwikkeling, een
verrassend eindspel als slot: Duursma
in optima forrna!
DE MOED ONTBRAK
Elke bridgespeler weet, dat er ineen
spel vaak verborgen mogelijkheden
zitten. Soms bevroedt men een derge
lijke mogelijkheid en men gaat dan
gissingen maken hoe men verder te
werk moet gaan. Het komt dan vaak
voor, dat men misschien wel succes
kan boeken als men een op het oog
riskante speelwijze durft toe te pas
sen; maar hoe vaak ontbreekt de brid-
ge-spelers niet de moed om het risico
te aanvaarden!
Een voorbeeld hiervan ontlenen wij
aan de dameswedstrijd BelgieNeder
land, die onlangs te Brussel gehouden
werd:
v
9 8,4,3,2
h,v,b,9,7,6,4,2-
4 h,b,9,8,3
4 h.v.b.10,6
X 8,4,3
8,10,7,6,4,2
9
8,5,3
V,b,9,2
5
9 a,9,7,5
a,10
4. a.h.10,7,6,5
Zuid gever, niemand kwetsbaar.
Aan beide tafels waren de eerste
twee biedingen gelijk; Zuid open
de met 1 Klaver, West bood 1 Schop
pen. De Nederlandse Noord-speelster
bood toen 2 Ruiten, waarna de Oost
speelster volop de gelegenheid kreeg
zich met het bieden te bemoeien. Niet
temin eindigden de Nederlandse da
mes op 6 Ruiten.
Aan de tweede tafel bood Noord di
rect na West's 1 Schoppenbod, 5 in
Ruiten, Oost paste en Zuid verhoogde
tot zes. Het eindcontract was dus aan
de beide tafels precies hetzelfde; Oost
moest uitkomen en beide Oost-speel
sters verzuimden de kans op een zeer
elegant tegenspel. De aangewezen uit
komst zou een kleine Schoppen (7)
geweest zijn; West komt aan slag met
Schoppenheer en zal zich moeten af
vragen, waarom haar partner onder
Schoppenaas heeft uitgespeeld. De eni
ge reden kan zijn, dat Oost renonce in
een bijkleur heeft en dus kan aftroe
ven. De Schoppen 7 geeft nog de aan
wijzing, dat Oost vermoedelijk een
hoge kleur nagespeeld wil hebben (an
ders had Oost met Schoppen 2 kunnen
uitkomen!). Speelt West in slag 2 dan
ook Harten na, dan gaat het contract
één down.
Beide Oost-speelsters begonnen ech
ter met Schoppenaas en nu was het
spel niet meer down te krijgen, daar
de Klaverkleur van Zuid gemakkelijk
vrij te spelen was. In slag 2 werd Rui
ten nagespeeld, genomen in Zuid en
nu werd direct Klaver afgetroefd, de
dummy aan slag gebracht met Ruiten
aas, weer een kleine Klaver afge
troefd enz.
Hoewel het spel op de bovenom
schreven manier dusdown te spelen
is, had Oost er toch beter aan gedaan
om 6 Schoppen te bigden; veel down
kan dat contract nooit zijn en mocht
één der tegenstanders renonce ln
Schoppen hebben, dan is het 6 R. con
tract vrij zeker gemaakt. Bij goed uit
spelen kan 6 Schoppen zelfs met één
down aflopen; men probere maar eens
hoe!
Besluit men op 6 Ruiten te passen,
dan behoort men feitelijk zo moedig
te zijn om ónder Schoppenaas uit te
komen; ten slotte heeft de partner
Schoppen geboden, dus het risico is
hiet zo bijzonder groot. Maar ja, onder
een aas uitkomen tegen een slam-
contract....
Joker.
\fANWAAR komt het woord „me-
sjokke" werd mij een dezer da
gen gevraagd. Wel, in vroeger
dagen werd het uitsluitend als
„Bargoens" gebezigd, doch tegen
woordig wordt het in algemene
zin gebruikt. Het is van Joodse
afkomst. Het Hebreeuwse „me-
shugoc" betekent n.1. „gek".
Hoewel de Nederlandse beteke
nis over het algemeen eensluidend
is. wordt er echter de laatste jaren
ook de betekenis „erg verliefd"
aan gegeven. Hij is mesjokke op
(van), nu ja, de rest vult U zelf
maar in.
Zie zo, dat weet u ook weer; nu
maar alle zeilen bijzetten voor de
vragen van de week:
1. Hoeveel dienstdoende vuur
torens heeft ons land?
2. Otwelke stoel kan men niet
zitten?
3. Welke hond behoort niet, even
als de Mexicaanse en de zee
hond, tot de familie der Hon
den?
4. Wat is een „milliade"?
5. Wie was de „Maagd van Or-
leans"?
6. Wat is de oude naam van
„Parijs"?
7. Wat betekent de afkorting
M.M.H.H.?
S. Is een „balalaika" een dans,
muziekinstrument of een Rus
sisch vleesgerecht?
9. Wat is het symbool van de
„Vrede"?
10. Van welk snaarinstrument komt
nooit muziek?
(Voor de oplossing zie men ons
nummer van Dinsdag.)
Pim. Pam, Pom en deblaowevaas
50. En zo gebeurde het, dat nog
diezelfde dag in de buurt waar Pim,
Pam en Pom woonden, vodden-koop
mannen verschenen met een wagen
volgetast met speelgoed en allerlei
lekkernijen. „Vodden.... wie heefter
nog vodden of oud papier', riep BH. e,
terwijl hij met een grote bel zwaaide
om de aandacht te trekken. Al gauw
zwermde het om zijn wagen van kin
deren, die allemaal wel iets aan te
bieden hadden en dan overgelukkig
naar huis gingen met een lollie of een
zuurstok. „Kijk, daar heb je Pim, Pam
en Pom", fluisterde Kareltje eens
klaps, terwijl hl) zijn kameraad odE«.
wonden aan zijn mouw trok. „Hé trek
niet zo, zo sterk is dit jasje ook niet"
grauwde Billie. „En denk erom'
mondje dicht. Laat mij maar het
woord doen!" „Zo, jongeheren" 2J
Billie zoetsappig, zodra Pim, pa'm
Pom bij de wagen stonden. „Heeft
jullie Moeder nog iets te koop? Vodden
of oud papier of andere oude dingen
die jullie toch niet meer gebruiken
ouwe vazen of zo., We betalen
goed voor, kijk maar eens, wat hier
allemaal op de wagen ligt!"
ZONDAG 18 MEI
HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 NCRV,
8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.00 NCRV, 19.45
—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en Weer
berichten. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Mor-
Bekende
schriftelijk» cursus
HILVERSUM
H.B.S.-Onderwijzersakte
(Advertentie, tng. Med.)
FEUILLETON
14
DOOR
22.
„Dat kan gauw worden verholpen.
Luister eens, kan ik a.s. Vrijdag ko
men? Vroeger is onmogelijk, omdat
ik hier te Londen moet zijn. Vóór Don
derdag kan ik niet vertrekken. Tus
sen twee haakjes: Ik woon niet zo
héél ver van je af".
„Ja, dat heb je me al in je brieven
verteld. Kom je Vrijdag tiyiedrinken
„Natuurlijk, als je zeker weet. dat
je het graag hebt en je familie ook"
„Dat spreekt van zelf. Moeder zal
blij zijn je te zien".
„Tot Vrijdag dan. Ik kom per auto"
„Zul je de weg kunnen vinden? Je
moet die grote ijzeren hekken kort
voorbij het dorp door".
„Die weg vind ik wel".
Barbara trachtte ha belangstelling
op de tuin te concentreren. Wat wa
ren de bloemen mooi en hoe prachtig
blauw leek het water! Echter niet zo
blauw als dat andere meer was ge
weest. Volgens Joan was er een klei
ne boot, waarmee ze er soms op uit
trokken. Welnu, op dat andere, gro
te meer waren ook boten en Jinks
verstond het roeien opperbest. Hij en
Barbara hadden over het heldere wa
ter gegleden tot hij de riemen had
losgelaten en ze rustig verder waren
gedreven, al pratend en plannen ma
kend voor de toekomst. Onwillekeu
rig hield ze haar handen voor de oren
en probeerde aldus de geluiden uit het
verleden afdoende te smoren. Wat
niet best gelukte!
Daar hoorde ze de telefoon op de
haak leggen. En dadelijk daarna Hea-
ther's stem, nu angstig en vermoeid:
„Sprak ik goed, Barbara; niet te hart
stochtelijk?"
De aangesprokene keerde zich om ee
geloofde nooit zulk een stralend, of
schoon wel vermoeid, gelaat te heb
ben gezien Misschien waren de laatste
ogenbikken Heather te zwaar geval
len.
„Natuurlijk niet"
„Ik probeerde zo kalm mogelijk te
blijven. Maar o. Barbara: hij heeft een
erg prettige stem. Hij komt Vrijdag"
„Dat heb ik begrepen".
„Ik hoop maar, dat Joan niet pro
beert hem in te palmen".
„Maak je toch geen zorgen".
„O 1a. zij heeft Benny"
„In elk geval komt meneer Char
rington voor jou".
„Als moeder nu maar aardig tegen
hem is!"
„Och, met moeder kun je niets
voorspellen".
„Maar ik wed, dat ze heel vriendelijk
zal zijn".
Over Jink's aanstaande theevisite
werd druk gesproken. Joan was erg
plagerig in haar teleurstelling, dat
Benny haar niet had getelefoneerd. De
hele dag was ze om 't huis blijven han
gen, in de hoop wat van hem te horen.
Toen ze vernam, dat Heather werd op
gebeld, was ze uitgegaan en had ei
op gevlast, bij haar terugkomst de
boodschap te krijgen, dat hij in haar af
wezigheid naar haar had gevraagd.
Na het gesprek van Heather had de
telefoon geen kik meer gegeven. En
nu zweeg 't ding in alle talen, hoe Joan
ook de oren open zette. Al drie dagen
had ze niets van Benny vernomen.
Angst bekroop haar gaandeweg. Zelrs
geen brief had ze ontvangen!
Haar leed zoveel mogelijk verkrop
pend, merkte ze op: „Grappig dat je
schrijfkameraad nu in levenqen lijve
verschijnt".
„Je zult hem toch niet zeggen, dat
je hem zo noemt?" vroeg Heather een
beetje angstig.
„Waarom niet?"
„Omdat ik het 1e erg kwalijk zou
nemen".
„Och, ik vind het een mooie naam
voor hem", zei Joan luchtig.
,,'t Kan me niet schelen wat je vindt.
Als je 't hem durft vertellen...."
,Goed, goed Wind je er niet zo over
op. 't Zal me benieuwen, hoe hij er uit
ziet. Je zult er nog ziek van worden
als hij tegenvalt. Ik denk, dat hij erg
lelijk is en misschien kijkt hij wei
scheel".
Barbara moest zich inhouden, om
niet te zeggen: „Houd op met die on
zin.. Hij is helemaal niet zo. Hij is een
van de knapste mannen, die jelui ooit
gezien hebt. Alleen déérom zou jelui
al op hem verliefd raken, zoals alle
vrouwen op onze post in Labrador';
„Hij is heel knap", verklaarde Hea
Iher uitdagend.
„Hoe weet je dat? Je hebt hem nooit
gezien"
„Ik zag zijn portret in de kranten
toen hij gedecoreerd werd"
„O, kranten!" hernam Joan min
achtend. „Daarin zien knappe lui er
altijd monsterachtig uit en de lelijke
beter dan ze zijn. Maar jij hebt je zulk
een romantische voorstelling van hem
gemaakt, dat je hem wel een Adonis
zult vinden".
„Wie zal wie een Adonis vinden?"
vroeg kolonel Melrose die als gewoon
lijk wat laat de thee kwam gebruiken.
Hij werd weldra op de hoogte ge
bracht, lachte zijn oudste dochter eens
toe, zag haar opgewekte blik en kreeg
iets als een schok in zijn hart. 't Arme
kind had zo weinig om vrolijk over te
zijn. Blijkbaar «vas ze erg opgewonden
in 't vooruitzicht, dat die jonge man
haar zou komen bezoeken. De kolonel
herinnerde zich, dat hij 't een en ander
over John Charrington's heldendaden
had gelezen. De haren rezen je er bij
ten berge!
„Wanneer verwacht je hem?"
„Vrijdagmiddag, op de thee".
„Ik kan het niet verdragen", dacht
Barbara. „Ik wil hem niet ontmoeten:
op de een of andere manier moet ik
zien, dat te vermijden".
De volgende morgen opende een
brief van Lucie haar de mogelijkheid
daartoe. „Zou je nu niet eens een
avondje naar Londen komen? Toen je
wegging beloofde je, dat nu en dan te
doen. Kun je niet proberen, je voor het
komende weekeinde vrij te maken?
Dulcie James geeft Zaterdagavond een
feestje en ik ga er na de voorstelling
heen. 't Zou leuk zijn, als je meeging.
Als het je lukt, zou het bovendien een
extra-geslaagd week-einde kunnen
worden. Julie gaat dan gelukkig naar
huis. Heus, Barbara, dat kind maakt
me razend. We kunnen niet met elkaar
opschieten, zoals ik je al voorspeld
had. Als ik dan bedenk, hoe jij en ik
't klaarspeelden
Enzovoort, enzovoort. Barbara stak
de brief in haar handtasje en ging op
zoek naar mevrouw Melrose, die ze in
haar zitkamer vond. Reeds dadelijk ne-
greep ze, dat het ogenblik slecht ge
kozen was. Het gezicht van haar werk
geefster stond somber en in haar ogen
lag een harde, boze blik
„En, juffrouw Newcombè?"
„Als 't kan. zou ik u graag even spre
ken. mevrouw".
„Ik heb het vanmorgen erg druk".
„Dat spijt me. Ik wilde u alleen vra
gen. of ik een kort verlof kon krijgen"
Mevrouw Melrose keek, alsof het
nooit bij haar was opgekomen, dat
Barbara iets dergelijks zou vragen.
„Toen ik me bij u aanmeldde", ging
Barbara vriendelijk voort, „zei u, dat
zoiets heel gemakkelijk kon worden
geschikt."
„Zei ik dat? Ik ben het vergeten
Maar als u vrijaf wilt hebben, moet ik
u wel laten gaan. denk ik, ofschoon he*
me zéér slecht zou uitkomen. En wan
neer zou het zijn?"
(Wordt vervolgd)
gengebed. 9.30 Nieuws en Waterstanden
9.45 Gram.muziek. 9.55 Hoogmis. 1130
Gram.muziek. 11.40 Kamerorkest e'n sol,
ten. 12.15 Apologie. 12.35 Gram.muziek
12.40 Lichte muziek. 12.55 Zonnewijzer
13.00 Nieuws, weerberichten en Kathol
liek nieuws. 13.10 Lunchconcert. 1345
„Uit het Boek der Boeken". 14.00 Blazers,
ensemble. 14.30 „Melodie der bergen""
causerie. 14.45 Zang en piano. 15.00 „Hal
ringziekte", klankbeeld. 15.20 Brabants!
Orkest en solist. 16.10 Katholiek Thuis-
front overal". 16.15 Sport. 16.30 Vespers
17.00 Geref. Kerkdienst. 18.30 Gewijds
muziek. 19.15 „Het gebed des Heren"
19.30 Nieuws, sportuitslagen en weer.'
berichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boek-
bespreking. 20.05 De gewone man zegt er
'r zijne van. 20.12 Gevarieerd programma,
22.45 Avondgebed en Liturgische kalen!
der. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gramo-
foonmuziek.
HILVERSUM n, 298 m.: 8.00 VARA
10.00 VPRO. 10.30 IKOR, 12.00 AVRO*
17.00 VPRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00
AVRO. 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.18 Gram.muziek. 8.30 Veiligheidspraatje,
8.40 Orgelspel. 8.57 Sportmededelingen en
postduivenberichten. 9.00 Vacantietipj,
9.10 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven",
causerie. 10.00 Voor de jeugd. 10.30 Ned!
Herv. Kerkdienst. 12.00 Orkestconcert
12.30 „Even afrekenen, herenl". 12.40 Ge.
varieerde muziek. 13.00 Nieuws en weer.
berichten. 13.05 „De Spoorwegen spre
ken". 13.15 Mededelingen of Kram .muziek,
13.20 Promenade-Orkest en solist. 13.55
Boekbespreking. 14.15 Boston Symphony
Orchestra. 15.15 „Goodwill Day". 15.30
Toneelbeschouwing. 15.45 Gram.muziek
16.30 Sportrevue 17.00 Gesprekken met
luisteraars. 17.20 „Van het kerkelijk erf".
17.30 „Monus, de man van de maan", hoor
spel voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal
18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Ce-
baret. 19.00 Gram.muziek. 19.30 Radio-
lympus. 20.00 Nieuws. 20.05 Indrukken
van de reis van het Koninklijk Paar naar
de Verenigde Staten. 20.15 Gevarieerd»
muziek. 21.15 „Een reis vol gevaren",
hoorspel. 21.45 Surinaamse Volksmuziek.
22.00 Cabaret. 22.30 Kamerokest. 23.00
Nieuws. 23.15 Weekoverzicht.
HORIZONTAAL: X. liefsten, 8. inter
val, 9. pakhuis, 11. deel van gehemel
te, 12. sjees, 14. lichaamsdeel, 16. arti
kel (afk.), 17. jeneverbes, 19. vogel
ziekte, 20. godsdienst, 21. inhoudsmaat,
22. viervoeter, 24. voedsel, 25. loop,
26. raadsel, 28. amphibie, 30. zwem-
orgaan, 32. soort erwt, 34, waardeloos,
36. inzake (afk.), 38. maling. 39, groot
glas, 40. bevel, 41. boom, 43. onder
grondse trein, 45. vallei, 46. jaspand,
4.8 vloeistof, 49. half, 50. wetsartikel,
52, werk, 53. varenplant.
VERTICAAL: 1. te eniger tijd, 2. on
geveer (afk.), 3. pers. vrnw., 4. uit
stekend, 5. muzieknoot, 6. deel van ge
zicht, 7. steegje, 8. brompot, 10. vloei
stof, 11. houterige figuur, 12. vervelend
dorp, 13. gereedschap, 15. cent, 17. lek,
18. kaas- enzym, 21. viool, 23. kwalijk',
25. recht stuk water, 27. bedrukt, 29.
hoofd van een orde, 31. meisjesnaam
33. scherpe rand. 34. nieuw, 35. eiland,
37. zoutig, 39. inhoudsmaat (afk.), 40
klipgeit, 42. stad in Rusland, 44. soort
hond, 45. deel van huis, 47. voor, 49
stad in Belgie. 51. met name (afk.) 52
onder andere.
(Oplossing zie Dinsdag).
PUZZLE 421.
KENT GIJ DEZE PLAATSEN?
(Oplossing)
De üen bedoelde plaatsen waren.
1. Singapore. 2. Helsinki. 3. Loosdul-
fiC M Wfshi"?ton. 5. Bovenkarspel.
6. Manchester. 7. Bloemendaal. 8 Bar-
celona. 9. Vlissingen. 10 Kopenhagen.
Met genoegen hebben vele lezers naar
de onbekende plaatsen gezocht, getui
ge het groot aantal oplossingen, dat van
onrierPUH '1S '"jonden. Na loting
PUZZLE 242
WELK GETAL IS BEDOELD'
ir,» 5 ls f!en getal van v»er cijfers
dit »e.?U .v°lgende gegevens kunt gij
dit getal vinden. B J
PJUS f12 plus 19C plus 23D is 443
p s 19B plus 23C Plus 9D is 4 3 9
9A plus 23B plus 9C plus 17D ls 5 0 5
23A plus 9B plus 17C plus 19D is 4 4 9
Gevraagd wordt welk getal van vier
cijfers is bedoeld?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
donderdag 22 Mei aan de Redactie
van dit blad. (Er wordt onder de in
zenders van een goede oplossing weer
een prijs van f 5 verloot)
MAANDAG 19 MEI
HILVERSUM I. 402 m.: 7.00-24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.18 Gewijde mu
ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.10 Sportuit
slagen. 8.20 Gram.muziek. 8.45 Idem. 8.5Ï
Voor de huisvrouw. 9.00 Voor de zieken.
9.30 Waterstanden. 9.35 Herhaling Fami
liecompetitie. 10.10 Orgelspel. 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Alt en piano. 11.25 Ge
varieerd programma. 12.15 Gram.muziek.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land
en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgelcon
cert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15
Instrumentaal Sextet. 13.45 Gram.muziek.
14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek.
14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek.
15.30 Cembalo gezelschap en solisten. 16.00
Bijbellezing. 16.30 Gram.muziek. 16.45
Fluitrecital. 17,00 Voor de kleuters. 17.15
Surinaamse Volksmuziek. 17.30 Voor de
kinderen. 17.45 Regeringsuitzending: Prof.
Dr. M. H. v. d. Valk: „Indonesië en
China". 18.00 Nieuws. 18.15 Sportpraatje.
18.25 „Voor de mannen ln grijs, groen en
blauw", causerie. 18.30 Gram.muziek.
19.00 „Volk en Staat", causerie. 19.15 En
gelse les. 19.30 Gram.muziek. 19.40 Ra
diokrant. 20.00 Nieuws en weerberichten.
20.10 Vijf minuten. 20.15 Lichte muziek.
20.45 „De mammoet-tand", radio-humo
reske. 21.20 Sopraan, alt, bariton en
piano. 22.20 Kamerkoor. 22.45 Avondover
denking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-berlch-
ten. 23.15—24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuw*
en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 9 00
Morgenwijding. 9.15 Gram.muziek. 9,25
Voor de vrouw 9.30 Gram.muziek. H-™
„Op de uitkijk", causerie. 11,15 Karr.er-
orkest. 12.00 Metropole-Orkest. 12-3®
Land- en Tuinbouwmededelingen. I238
„In 't spionnetje". 12.38 Twee piano's.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of 6ra"
mofoonmuziek. 13.20 „Lunchtijd in Am
sterdam", reportage. 16.50 Gram.muziek.
14.00 „Wat gaat er om ln de wereld?
causerie. 14.20 Gram.muziek. 14.30 Voor-
aracht en harpspel. 14.45 Zweedse Volks
liedjes. 15.15 Voor de vrouw. 18.15 Ne
derlandse liedjes en dansen. 16.45 Musi
calender. 17.30 Voor de padvinders. I"*8
Gram.muziek 18.00 Nieuws. 1815 Mili
tair commentaar. 18.25 Dansmuziek. I8 55
Gram.muziek. 19.00 Muzikale causerie,
19.15 Lichte muziek. 19.45 Regeringsul
zending: Landbouwrubrlek. 20.00 Nieuw*
05 Rad'oflcoop. 23.00 Nieuws
(Advertentie, Ing. M§d»)