r A m m m Wi m m m W/t Bridgerubriek Hersengymnastiek LS HET HART SPREEKT,, Radioprogramma voor dit weeK-end KRIISÏÏOORDPVZZLE Puzzle-rubriek S."rn i"5SS vutsS Oxiye, QamAuAtiiek m m m m WÊ: m m m \m m m m m m m Mi m m m m \m m Geslaagd dank xy... 1 RENEESHANN SCHAAKRUBRIEK Correspondentie over deze rubriek aan drs J. Muilwijk, Van Maerlantlaan 142, Den Haag. HIT DE TWEEKAMP RESHEVSKY- NAJDORF In de vtjfkamp om het wereldkam pioenschap in 1948 was de Amerikaan Reshevsky de enige, die Botwinnik enige malen in gevaarlyke situaties kon brengen (Keres won wel één par tij, maar verloor er vier). De hoop van de Westerse wereld was dan ook gro tendeels, wat het wereldkampioen schap betreft, op Reshevsky gevestigd. Inmiddels kwam de Argentijn Najdorf beiden werden overigens in Polen geboren als concurrent; in Amster dam '50 slaagde deze erin als eerste te eindigen. Onder redactie van MAX DOUWES, Soestdijkerstraatweg 58, Hilversum. FINALE om het Nederlands kam pioenschap is belangrijk genoeg om onze rubriek vandaag daarmee te be ginnen. In de eerste ronde speelden Du- kel en Metz een partij, die in frisheid en originaliteit deed denken aan de baard van Sinterklaas: er werd gladjes op een roemloze remise aangeschoven. Hoe dit bij stormachtige naturen als Dukel en Metz kan gebeuren is een mysterie en de spelers zelf zullen er wel het meeste spijt van hebben. Nee, dan Keiler tegen de Fries Bandstra: M. Bandstra ;33' ÜS ff? W///< ai m 3§ «Si B m iSf Q §1 f,3 Ë3 m §§t gj is m 18 ËÜl R. C. Keiler Wit speelde 43—39! Belet (14—20) wegens 30—25 (16—21) x (i3—19) x (x) 2319 (1218) 4742! met winststand. Ook kan (2227) niet wegens 3025 (27—32 of?) 24—20 (x) x (x) x (32—37) 39—33 (x) 7—1 (29—33) 1—6 (37—41) 6x46 (33—39) 46—28 (39—43) 28—32! Tenslotte volgt op (1319) x (x) het zelfde als in de partij, waarin zwart na 4339 vervolgde met (16—21). Het spel- verloop was: 47—42 (21—27) 42—38 (13—19) x (x) 39—34! Dreigt 23—19, en op (14—20) volgt 30—25 (20—24) x (x) 34—29 enz. Dus na 39—34: (9—13) 2319! (x) 3430 (x) x en na enkele zetten gaf zwart op. Een overwinning die bewijst, dat Keiler er wel wat van kent iets wat we overigens al wel wisten! De koplppers Laros (wit) en ir Van Dijk ^peelden een boeiende en subtiele laveerpartij: uitgekookt vakwerk in wat men noemt, „het betere genre". Hier volgt de krachtmeting, zonder commentaar onzerzijds: 33—28 (18—23) 39—33 (12—18) 31—27 (7—12) 37—31 (20—24) 44—39 (14—20) 49—44 (10—14) 41—37 (5—10) 46—tl (1_7) 34—29 (x) x29 (20—25) x (x) 31—26 (17—22) x (x) x (19—23) 33—28 (14—19) 38—33 (10—14) 42—38 (7—11) 47_42 (4—10) 41—36 (10—15) 44—40 (14—20) 37—31 (12—17) 27—22 (x) x (x32) x (x) 42—38 (3—8) 48—42 (2—7) 42—37 (19—23) 39—34 (23—29) x (24—30) x (x) 33—29 (18—23) x (x) x (17—21) x (x) 31—26 (9—14) 40—34 (14—19) 50—44 (15—20) 38—33 (20—24) 45—40 (6—11) 37—32 (7—12) 43—39 (11—17) 34—29 (13—18) x (x) 36—31 (14—20) 40—34 (20—25) 31—27 (19—23) 44—40 (17—22) 40—35 (x) x (18—22) 33—29 (12—18) 37—31 (16—21) 31—26 (22—28) x (x) 17—11 (37—41) 11—7 (4146) 3430, remise. En nu: ruimte oor de problematiek! Van, de bekende problemist en eindspel componist St. W. Duursma te Amster dam ontvingen wij enkele bijdragen, waarvan wij er nu 2 plaatsen, en waar in alle facetten van zijn talent en tech nische ervaring duidelijk uitkomen. Auteur: St. W. Duursma, Amsterdam: ijj 8 "V. SP is) 8H iÜ WW/, iï iHP I§!1 HP e Oplossing: 26—21 x 14 (37—42) 41—37, 14—9! (22—27) 9—3 (31—37) 3—26 (27—31) 34—29! (25—30) 29—24! 46-^41, 26x5. Auteur: St. W. Duursma, Amsterdam: §31 Èt B I o np i 8» li I p IP 8 m i sS a El 'mé: '3?3 o De match tussen deze reuzen werd dan ook met gTote belangstelling te- gemoetgezien. Dat Najdorf echter de eerste vier(!) partijen zou verliezen, kon niemand verwachten. Hier volgt de instorting van de Argentijn in de eerste partij: Nimzo-indisch Wit: M. Najdorf Zwart: S. Reshevsky 1. d2d4, Pg8—f6 2. c2—c4, e7—e6 3. Pblc3, Lf8--b4 4. Ddl—c2, c7— c5 5. d4xc5, 00 6. a2a3 (zie bene den voor de opening) Lb4xc5 7. Pgl f3, Pb8c6 8. b2—b4, Lc5—e7 9. e2— e3, d7d6 10. Lel—b2, a7—a5 (ver zwakt wits stelling, maar kost trjd) 11. b4b5, Pc6—b8 12. Pf3—g5 Pb8 d7 13. Lfl—e2 (men zou hier eerder Ld3 verwachten, maar de zet h6, die daardoor afgedwongen wordt, moet op de duur toch geschieden. Zie b.v. 13..., Dc7 14. Pce4, e5 15. Pg3, Td8? 16. Lh5! Tf8 17. Lg4! dreigend Lxd7 en Ph5. Zwart moet dan g6 spelen, wat h4h5 ten gevolge heeft) 13h7 h6 14. h2h4, Dd8—c7 (het is zon neklaar dat hxg5 niet gaat) 15. Pc3 e4 (zie diagram). Stelling na 15 Pe4 Thans dreigt er Pxf6t Pxf6 Lxf6 en mat. 15hxg5 gaat niet wegens hxg5 Pe8 Pf6t! Pdxf6 gxf6 (b.v. P. x f6 Lxf6 Td8! Dh7t enz.) Er volgde: 15e5 16. Pg3, Td8 17. Tel, Pf8 18. P5e4 (nu gedwongen) Le6 19. Pf5, Tac8 (Lxf5 dan Pxf6t Lxf6 Dxf5 en g4g5) 20. Pxe7t, Dxe7 21. Pxf6t, Dxf6 22. De4, b6 (indien d5 dan Dxe5 Dxc5 Lxe5 dxc4 waarna wit beter staat) 23. h5? (op f4 zou ko men Lf5! fxe5? Dg6hiertegen dient 23 h5 Df4 Pe6 Df2 d5! Maar na de tekstzet worc.en de rollen omge draaid) 23 Pd7 24. f4, Lf5 25. Df3, Pc5 26. fxe5? (opening van het spel komt zwart ten goede, gezien de zwakke witte damevleugel) dxe5 27. 0—0, Ld3 28. Tfdl (beter Dxf6) De8 29. Td2, f6 30. Dfl (wit schuift heen en weer, maar er is geen goed plan aan te geven) e4 31. Ddl, a4 32. Ld4 (Lxd3, Pxd3 kost pion c4) Pb3 33. Txd3 Wit overschreed bij deze zet de bedenktijd, maar hij had in ieder ge val verloren. Enkele openingsnotities: De zet 5... 00 dient om even af te wachten: Pa6 of Pc6, al naar wit zich ontwik kelt; b.v. 6. Pf3, Pa6, 7. a3(?), Lxc3t 8. Dxc3, Pxc5 benevens Pce4 met goed spel voor zwart. Speelt wit echter 0 a3, dan zou Lxc3t? 7. Dxc3 een pion verliezen, terwijl na 6Lxc5 de zet Pa6 geen zin meer heeft. Vandaar, dat zwart in de partij Pc6 speelde. In de partij EuweKramer (rubriek van 16 Februari) geschiedde 6. e3, Pc0 7. Pf3 Lxc5 8. a3, waarna zwart met a5 de zet b4 belette. Daarna kreeg wit het beste spel. Het verloop van de on derhavige partij pleit ervoor, dat zwart de zet b4 toe kan laten, terwjjl wit wellicht van deze gelegenheid betel geen gebruik kan maken. Oplossing: 38ó2, 3430 (ad lib.) 49x38, 29x40, 33x4x1! (17—22) 21—17! 32—27 (11—17A) 27—21! (17—22) 50— 44—40, (45x34) 1x40 (22—28) 40—49 (28—33) 49-43 (17—22) 43—16!, wint A: (26—31, 11—17) 36—31 (17-22 a) 50—44 (45—50, 1—6 (30x28) 31—27. 6x33! a: (17—21) 31--26 (21—27) 26—21. 5044! wint. Een correcte aanvangsstard. een af gemeten en knappe afwikkeling, een verrassend eindspel als slot: Duursma in optima forrna! DE MOED ONTBRAK Elke bridgespeler weet, dat er ineen spel vaak verborgen mogelijkheden zitten. Soms bevroedt men een derge lijke mogelijkheid en men gaat dan gissingen maken hoe men verder te werk moet gaan. Het komt dan vaak voor, dat men misschien wel succes kan boeken als men een op het oog riskante speelwijze durft toe te pas sen; maar hoe vaak ontbreekt de brid- ge-spelers niet de moed om het risico te aanvaarden! Een voorbeeld hiervan ontlenen wij aan de dameswedstrijd BelgieNeder land, die onlangs te Brussel gehouden werd: v 9 8,4,3,2 h,v,b,9,7,6,4,2- 4 h,b,9,8,3 4 h.v.b.10,6 X 8,4,3 8,10,7,6,4,2 9 8,5,3 V,b,9,2 5 9 a,9,7,5 a,10 4. a.h.10,7,6,5 Zuid gever, niemand kwetsbaar. Aan beide tafels waren de eerste twee biedingen gelijk; Zuid open de met 1 Klaver, West bood 1 Schop pen. De Nederlandse Noord-speelster bood toen 2 Ruiten, waarna de Oost speelster volop de gelegenheid kreeg zich met het bieden te bemoeien. Niet temin eindigden de Nederlandse da mes op 6 Ruiten. Aan de tweede tafel bood Noord di rect na West's 1 Schoppenbod, 5 in Ruiten, Oost paste en Zuid verhoogde tot zes. Het eindcontract was dus aan de beide tafels precies hetzelfde; Oost moest uitkomen en beide Oost-speel sters verzuimden de kans op een zeer elegant tegenspel. De aangewezen uit komst zou een kleine Schoppen (7) geweest zijn; West komt aan slag met Schoppenheer en zal zich moeten af vragen, waarom haar partner onder Schoppenaas heeft uitgespeeld. De eni ge reden kan zijn, dat Oost renonce in een bijkleur heeft en dus kan aftroe ven. De Schoppen 7 geeft nog de aan wijzing, dat Oost vermoedelijk een hoge kleur nagespeeld wil hebben (an ders had Oost met Schoppen 2 kunnen uitkomen!). Speelt West in slag 2 dan ook Harten na, dan gaat het contract één down. Beide Oost-speelsters begonnen ech ter met Schoppenaas en nu was het spel niet meer down te krijgen, daar de Klaverkleur van Zuid gemakkelijk vrij te spelen was. In slag 2 werd Rui ten nagespeeld, genomen in Zuid en nu werd direct Klaver afgetroefd, de dummy aan slag gebracht met Ruiten aas, weer een kleine Klaver afge troefd enz. Hoewel het spel op de bovenom schreven manier dusdown te spelen is, had Oost er toch beter aan gedaan om 6 Schoppen te bigden; veel down kan dat contract nooit zijn en mocht één der tegenstanders renonce ln Schoppen hebben, dan is het 6 R. con tract vrij zeker gemaakt. Bij goed uit spelen kan 6 Schoppen zelfs met één down aflopen; men probere maar eens hoe! Besluit men op 6 Ruiten te passen, dan behoort men feitelijk zo moedig te zijn om ónder Schoppenaas uit te komen; ten slotte heeft de partner Schoppen geboden, dus het risico is hiet zo bijzonder groot. Maar ja, onder een aas uitkomen tegen een slam- contract.... Joker. \fANWAAR komt het woord „me- sjokke" werd mij een dezer da gen gevraagd. Wel, in vroeger dagen werd het uitsluitend als „Bargoens" gebezigd, doch tegen woordig wordt het in algemene zin gebruikt. Het is van Joodse afkomst. Het Hebreeuwse „me- shugoc" betekent n.1. „gek". Hoewel de Nederlandse beteke nis over het algemeen eensluidend is. wordt er echter de laatste jaren ook de betekenis „erg verliefd" aan gegeven. Hij is mesjokke op (van), nu ja, de rest vult U zelf maar in. Zie zo, dat weet u ook weer; nu maar alle zeilen bijzetten voor de vragen van de week: 1. Hoeveel dienstdoende vuur torens heeft ons land? 2. Otwelke stoel kan men niet zitten? 3. Welke hond behoort niet, even als de Mexicaanse en de zee hond, tot de familie der Hon den? 4. Wat is een „milliade"? 5. Wie was de „Maagd van Or- leans"? 6. Wat is de oude naam van „Parijs"? 7. Wat betekent de afkorting M.M.H.H.? S. Is een „balalaika" een dans, muziekinstrument of een Rus sisch vleesgerecht? 9. Wat is het symbool van de „Vrede"? 10. Van welk snaarinstrument komt nooit muziek? (Voor de oplossing zie men ons nummer van Dinsdag.) Pim. Pam, Pom en deblaowevaas 50. En zo gebeurde het, dat nog diezelfde dag in de buurt waar Pim, Pam en Pom woonden, vodden-koop mannen verschenen met een wagen volgetast met speelgoed en allerlei lekkernijen. „Vodden.... wie heefter nog vodden of oud papier', riep BH. e, terwijl hij met een grote bel zwaaide om de aandacht te trekken. Al gauw zwermde het om zijn wagen van kin deren, die allemaal wel iets aan te bieden hadden en dan overgelukkig naar huis gingen met een lollie of een zuurstok. „Kijk, daar heb je Pim, Pam en Pom", fluisterde Kareltje eens klaps, terwijl hl) zijn kameraad odE«. wonden aan zijn mouw trok. „Hé trek niet zo, zo sterk is dit jasje ook niet" grauwde Billie. „En denk erom' mondje dicht. Laat mij maar het woord doen!" „Zo, jongeheren" 2J Billie zoetsappig, zodra Pim, pa'm Pom bij de wagen stonden. „Heeft jullie Moeder nog iets te koop? Vodden of oud papier of andere oude dingen die jullie toch niet meer gebruiken ouwe vazen of zo., We betalen goed voor, kijk maar eens, wat hier allemaal op de wagen ligt!" ZONDAG 18 MEI HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.00 NCRV, 19.45 —24.00 KRO. 8.00 Nieuws en Weer berichten. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Mor- Bekende schriftelijk» cursus HILVERSUM H.B.S.-Onderwijzersakte (Advertentie, tng. Med.) FEUILLETON 14 DOOR 22. „Dat kan gauw worden verholpen. Luister eens, kan ik a.s. Vrijdag ko men? Vroeger is onmogelijk, omdat ik hier te Londen moet zijn. Vóór Don derdag kan ik niet vertrekken. Tus sen twee haakjes: Ik woon niet zo héél ver van je af". „Ja, dat heb je me al in je brieven verteld. Kom je Vrijdag tiyiedrinken „Natuurlijk, als je zeker weet. dat je het graag hebt en je familie ook" „Dat spreekt van zelf. Moeder zal blij zijn je te zien". „Tot Vrijdag dan. Ik kom per auto" „Zul je de weg kunnen vinden? Je moet die grote ijzeren hekken kort voorbij het dorp door". „Die weg vind ik wel". Barbara trachtte ha belangstelling op de tuin te concentreren. Wat wa ren de bloemen mooi en hoe prachtig blauw leek het water! Echter niet zo blauw als dat andere meer was ge weest. Volgens Joan was er een klei ne boot, waarmee ze er soms op uit trokken. Welnu, op dat andere, gro te meer waren ook boten en Jinks verstond het roeien opperbest. Hij en Barbara hadden over het heldere wa ter gegleden tot hij de riemen had losgelaten en ze rustig verder waren gedreven, al pratend en plannen ma kend voor de toekomst. Onwillekeu rig hield ze haar handen voor de oren en probeerde aldus de geluiden uit het verleden afdoende te smoren. Wat niet best gelukte! Daar hoorde ze de telefoon op de haak leggen. En dadelijk daarna Hea- ther's stem, nu angstig en vermoeid: „Sprak ik goed, Barbara; niet te hart stochtelijk?" De aangesprokene keerde zich om ee geloofde nooit zulk een stralend, of schoon wel vermoeid, gelaat te heb ben gezien Misschien waren de laatste ogenbikken Heather te zwaar geval len. „Natuurlijk niet" „Ik probeerde zo kalm mogelijk te blijven. Maar o. Barbara: hij heeft een erg prettige stem. Hij komt Vrijdag" „Dat heb ik begrepen". „Ik hoop maar, dat Joan niet pro beert hem in te palmen". „Maak je toch geen zorgen". „O 1a. zij heeft Benny" „In elk geval komt meneer Char rington voor jou". „Als moeder nu maar aardig tegen hem is!" „Och, met moeder kun je niets voorspellen". „Maar ik wed, dat ze heel vriendelijk zal zijn". Over Jink's aanstaande theevisite werd druk gesproken. Joan was erg plagerig in haar teleurstelling, dat Benny haar niet had getelefoneerd. De hele dag was ze om 't huis blijven han gen, in de hoop wat van hem te horen. Toen ze vernam, dat Heather werd op gebeld, was ze uitgegaan en had ei op gevlast, bij haar terugkomst de boodschap te krijgen, dat hij in haar af wezigheid naar haar had gevraagd. Na het gesprek van Heather had de telefoon geen kik meer gegeven. En nu zweeg 't ding in alle talen, hoe Joan ook de oren open zette. Al drie dagen had ze niets van Benny vernomen. Angst bekroop haar gaandeweg. Zelrs geen brief had ze ontvangen! Haar leed zoveel mogelijk verkrop pend, merkte ze op: „Grappig dat je schrijfkameraad nu in levenqen lijve verschijnt". „Je zult hem toch niet zeggen, dat je hem zo noemt?" vroeg Heather een beetje angstig. „Waarom niet?" „Omdat ik het 1e erg kwalijk zou nemen". „Och, ik vind het een mooie naam voor hem", zei Joan luchtig. ,,'t Kan me niet schelen wat je vindt. Als je 't hem durft vertellen...." ,Goed, goed Wind je er niet zo over op. 't Zal me benieuwen, hoe hij er uit ziet. Je zult er nog ziek van worden als hij tegenvalt. Ik denk, dat hij erg lelijk is en misschien kijkt hij wei scheel". Barbara moest zich inhouden, om niet te zeggen: „Houd op met die on zin.. Hij is helemaal niet zo. Hij is een van de knapste mannen, die jelui ooit gezien hebt. Alleen déérom zou jelui al op hem verliefd raken, zoals alle vrouwen op onze post in Labrador'; „Hij is heel knap", verklaarde Hea Iher uitdagend. „Hoe weet je dat? Je hebt hem nooit gezien" „Ik zag zijn portret in de kranten toen hij gedecoreerd werd" „O, kranten!" hernam Joan min achtend. „Daarin zien knappe lui er altijd monsterachtig uit en de lelijke beter dan ze zijn. Maar jij hebt je zulk een romantische voorstelling van hem gemaakt, dat je hem wel een Adonis zult vinden". „Wie zal wie een Adonis vinden?" vroeg kolonel Melrose die als gewoon lijk wat laat de thee kwam gebruiken. Hij werd weldra op de hoogte ge bracht, lachte zijn oudste dochter eens toe, zag haar opgewekte blik en kreeg iets als een schok in zijn hart. 't Arme kind had zo weinig om vrolijk over te zijn. Blijkbaar «vas ze erg opgewonden in 't vooruitzicht, dat die jonge man haar zou komen bezoeken. De kolonel herinnerde zich, dat hij 't een en ander over John Charrington's heldendaden had gelezen. De haren rezen je er bij ten berge! „Wanneer verwacht je hem?" „Vrijdagmiddag, op de thee". „Ik kan het niet verdragen", dacht Barbara. „Ik wil hem niet ontmoeten: op de een of andere manier moet ik zien, dat te vermijden". De volgende morgen opende een brief van Lucie haar de mogelijkheid daartoe. „Zou je nu niet eens een avondje naar Londen komen? Toen je wegging beloofde je, dat nu en dan te doen. Kun je niet proberen, je voor het komende weekeinde vrij te maken? Dulcie James geeft Zaterdagavond een feestje en ik ga er na de voorstelling heen. 't Zou leuk zijn, als je meeging. Als het je lukt, zou het bovendien een extra-geslaagd week-einde kunnen worden. Julie gaat dan gelukkig naar huis. Heus, Barbara, dat kind maakt me razend. We kunnen niet met elkaar opschieten, zoals ik je al voorspeld had. Als ik dan bedenk, hoe jij en ik 't klaarspeelden Enzovoort, enzovoort. Barbara stak de brief in haar handtasje en ging op zoek naar mevrouw Melrose, die ze in haar zitkamer vond. Reeds dadelijk ne- greep ze, dat het ogenblik slecht ge kozen was. Het gezicht van haar werk geefster stond somber en in haar ogen lag een harde, boze blik „En, juffrouw Newcombè?" „Als 't kan. zou ik u graag even spre ken. mevrouw". „Ik heb het vanmorgen erg druk". „Dat spijt me. Ik wilde u alleen vra gen. of ik een kort verlof kon krijgen" Mevrouw Melrose keek, alsof het nooit bij haar was opgekomen, dat Barbara iets dergelijks zou vragen. „Toen ik me bij u aanmeldde", ging Barbara vriendelijk voort, „zei u, dat zoiets heel gemakkelijk kon worden geschikt." „Zei ik dat? Ik ben het vergeten Maar als u vrijaf wilt hebben, moet ik u wel laten gaan. denk ik, ofschoon he* me zéér slecht zou uitkomen. En wan neer zou het zijn?" (Wordt vervolgd) gengebed. 9.30 Nieuws en Waterstanden 9.45 Gram.muziek. 9.55 Hoogmis. 1130 Gram.muziek. 11.40 Kamerorkest e'n sol, ten. 12.15 Apologie. 12.35 Gram.muziek 12.40 Lichte muziek. 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nieuws, weerberichten en Kathol liek nieuws. 13.10 Lunchconcert. 1345 „Uit het Boek der Boeken". 14.00 Blazers, ensemble. 14.30 „Melodie der bergen"" causerie. 14.45 Zang en piano. 15.00 „Hal ringziekte", klankbeeld. 15.20 Brabants! Orkest en solist. 16.10 Katholiek Thuis- front overal". 16.15 Sport. 16.30 Vespers 17.00 Geref. Kerkdienst. 18.30 Gewijds muziek. 19.15 „Het gebed des Heren" 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weer.' berichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boek- bespreking. 20.05 De gewone man zegt er 'r zijne van. 20.12 Gevarieerd programma, 22.45 Avondgebed en Liturgische kalen! der. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gramo- foonmuziek. HILVERSUM n, 298 m.: 8.00 VARA 10.00 VPRO. 10.30 IKOR, 12.00 AVRO* 17.00 VPRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.30 Veiligheidspraatje, 8.40 Orgelspel. 8.57 Sportmededelingen en postduivenberichten. 9.00 Vacantietipj, 9.10 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Voor de jeugd. 10.30 Ned! Herv. Kerkdienst. 12.00 Orkestconcert 12.30 „Even afrekenen, herenl". 12.40 Ge. varieerde muziek. 13.00 Nieuws en weer. berichten. 13.05 „De Spoorwegen spre ken". 13.15 Mededelingen of Kram .muziek, 13.20 Promenade-Orkest en solist. 13.55 Boekbespreking. 14.15 Boston Symphony Orchestra. 15.15 „Goodwill Day". 15.30 Toneelbeschouwing. 15.45 Gram.muziek 16.30 Sportrevue 17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.20 „Van het kerkelijk erf". 17.30 „Monus, de man van de maan", hoor spel voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Ce- baret. 19.00 Gram.muziek. 19.30 Radio- lympus. 20.00 Nieuws. 20.05 Indrukken van de reis van het Koninklijk Paar naar de Verenigde Staten. 20.15 Gevarieerd» muziek. 21.15 „Een reis vol gevaren", hoorspel. 21.45 Surinaamse Volksmuziek. 22.00 Cabaret. 22.30 Kamerokest. 23.00 Nieuws. 23.15 Weekoverzicht. HORIZONTAAL: X. liefsten, 8. inter val, 9. pakhuis, 11. deel van gehemel te, 12. sjees, 14. lichaamsdeel, 16. arti kel (afk.), 17. jeneverbes, 19. vogel ziekte, 20. godsdienst, 21. inhoudsmaat, 22. viervoeter, 24. voedsel, 25. loop, 26. raadsel, 28. amphibie, 30. zwem- orgaan, 32. soort erwt, 34, waardeloos, 36. inzake (afk.), 38. maling. 39, groot glas, 40. bevel, 41. boom, 43. onder grondse trein, 45. vallei, 46. jaspand, 4.8 vloeistof, 49. half, 50. wetsartikel, 52, werk, 53. varenplant. VERTICAAL: 1. te eniger tijd, 2. on geveer (afk.), 3. pers. vrnw., 4. uit stekend, 5. muzieknoot, 6. deel van ge zicht, 7. steegje, 8. brompot, 10. vloei stof, 11. houterige figuur, 12. vervelend dorp, 13. gereedschap, 15. cent, 17. lek, 18. kaas- enzym, 21. viool, 23. kwalijk', 25. recht stuk water, 27. bedrukt, 29. hoofd van een orde, 31. meisjesnaam 33. scherpe rand. 34. nieuw, 35. eiland, 37. zoutig, 39. inhoudsmaat (afk.), 40 klipgeit, 42. stad in Rusland, 44. soort hond, 45. deel van huis, 47. voor, 49 stad in Belgie. 51. met name (afk.) 52 onder andere. (Oplossing zie Dinsdag). PUZZLE 421. KENT GIJ DEZE PLAATSEN? (Oplossing) De üen bedoelde plaatsen waren. 1. Singapore. 2. Helsinki. 3. Loosdul- fiC M Wfshi"?ton. 5. Bovenkarspel. 6. Manchester. 7. Bloemendaal. 8 Bar- celona. 9. Vlissingen. 10 Kopenhagen. Met genoegen hebben vele lezers naar de onbekende plaatsen gezocht, getui ge het groot aantal oplossingen, dat van onrierPUH '1S '"jonden. Na loting PUZZLE 242 WELK GETAL IS BEDOELD' ir,» 5 ls f!en getal van v»er cijfers dit »e.?U .v°lgende gegevens kunt gij dit getal vinden. B J PJUS f12 plus 19C plus 23D is 443 p s 19B plus 23C Plus 9D is 4 3 9 9A plus 23B plus 9C plus 17D ls 5 0 5 23A plus 9B plus 17C plus 19D is 4 4 9 Gevraagd wordt welk getal van vier cijfers is bedoeld? Oplossingen (per briefkaart) tot en donderdag 22 Mei aan de Redactie van dit blad. (Er wordt onder de in zenders van een goede oplossing weer een prijs van f 5 verloot) MAANDAG 19 MEI HILVERSUM I. 402 m.: 7.00-24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.18 Gewijde mu ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.10 Sportuit slagen. 8.20 Gram.muziek. 8.45 Idem. 8.5Ï Voor de huisvrouw. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Waterstanden. 9.35 Herhaling Fami liecompetitie. 10.10 Orgelspel. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Alt en piano. 11.25 Ge varieerd programma. 12.15 Gram.muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgelcon cert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrumentaal Sextet. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.30 Cembalo gezelschap en solisten. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gram.muziek. 16.45 Fluitrecital. 17,00 Voor de kleuters. 17.15 Surinaamse Volksmuziek. 17.30 Voor de kinderen. 17.45 Regeringsuitzending: Prof. Dr. M. H. v. d. Valk: „Indonesië en China". 18.00 Nieuws. 18.15 Sportpraatje. 18.25 „Voor de mannen ln grijs, groen en blauw", causerie. 18.30 Gram.muziek. 19.00 „Volk en Staat", causerie. 19.15 En gelse les. 19.30 Gram.muziek. 19.40 Ra diokrant. 20.00 Nieuws en weerberichten. 20.10 Vijf minuten. 20.15 Lichte muziek. 20.45 „De mammoet-tand", radio-humo reske. 21.20 Sopraan, alt, bariton en piano. 22.20 Kamerkoor. 22.45 Avondover denking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-berlch- ten. 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuw* en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 9 00 Morgenwijding. 9.15 Gram.muziek. 9,25 Voor de vrouw 9.30 Gram.muziek. H-™ „Op de uitkijk", causerie. 11,15 Karr.er- orkest. 12.00 Metropole-Orkest. 12-3® Land- en Tuinbouwmededelingen. I238 „In 't spionnetje". 12.38 Twee piano's. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of 6ra" mofoonmuziek. 13.20 „Lunchtijd in Am sterdam", reportage. 16.50 Gram.muziek. 14.00 „Wat gaat er om ln de wereld? causerie. 14.20 Gram.muziek. 14.30 Voor- aracht en harpspel. 14.45 Zweedse Volks liedjes. 15.15 Voor de vrouw. 18.15 Ne derlandse liedjes en dansen. 16.45 Musi calender. 17.30 Voor de padvinders. I"*8 Gram.muziek 18.00 Nieuws. 1815 Mili tair commentaar. 18.25 Dansmuziek. I8 55 Gram.muziek. 19.00 Muzikale causerie, 19.15 Lichte muziek. 19.45 Regeringsul zending: Landbouwrubrlek. 20.00 Nieuw* 05 Rad'oflcoop. 23.00 Nieuws (Advertentie, Ing. M§d»)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 8