„Eenzame vlieger op weg naar Europa'' Over de stichting Weer licht in blinde ogen (Kpfariite 4 De politieke crisis in Zuid-Afrika plotseling bezworen Nederlandse journalist beleefde de start van Charles Lindbergh Madalena Het enige kenmerk AMSTERDAMS PODIUM ïPiudtnlen en aó$a£tjeug,d Herinnering aan de eerste vlucht New-York Parijs Niemand geloofde in zijn kans van slagen Regering-Malan behaalde grote meerderheid Eenzaam avontuur ten einde Hima Kesarcodi uit India in Europa Uitstekende resultaten van hoornvlies transplantatie (Van een speciale verslaggever) ^arp" aanwezig; op het Roosevelt-vliegveld bij j Pharles A i n ii k"'aartl,Se daS op 20 Mei een kwart eeuw geleden 8 •,m0C el-a,lee,i opsteeg voor een nonstopvlucht naar Parijs. Het waren nu wijlen Anthonie Fokker, de toen zo befaamde vlieg tuigbouwer de heer S. Numan, die thans l.oofd is van de reclame-afdeling van Philips te Eindhoven en de heer B. Prinsen Geerligs, die te Wassenaar woont en het beroep van public relation officer beoefent. De laatste troffen we dezer dagen ergens onder het hoge geboomte van het schone Twello, waar hij ons het relaas deed van die merkwaardige gebeurtenis. Destijds was hij journalist en hu vertegenwoordigde derhalve die dag geheel alleen de Nederlandse pers op dat historische ogenblik. £)e Zweeds-Amerikaanse zakenman, Raymond Orteig, zo vertelde hij, had een prijs van 25.000 dollars uitge loofd voor de vlieger, die in staat zou Zijn zonder onderbreking van New York naar Parijs te vliegen. Over dat aanbod werd veel gepraat en herhaal delijk zag men dan ook foto's in de dagbladen van mensen, die aankondig den een gooi te doen naar dat aar- dige sommetje. De meesten echter, die er over praatten, dachten er in werkelijkheid helemaal niot over. Zij zeiden het maar om in de krant te komen. Wie er zich wél ernstig op voorbereidden waren admiraal Richard Byrd en de vlieger^ Bertaud en Chamberlin. Byrd zou het met een drie-motorige Fokker proberen en de beide anderen samen met een Bel- lanca. Plotseling echter kwam letterlijk en figuurlijk de postvlieger Lindbergh op het Curtiss-vliegveld op Long ls- lar.d uit de lucht vallen. Niemand had ooit van hem gehoord. Hij was 27 jaar, vrijgezel, en hij had in de vlie gerij nooit iets bijzonders gepresteerd OP HET MATJE fONDER vooringenomen te zijn op grond, van de Engelse theorie, dat men nooit moet schoppen naar de hond die onder ligt, zonder te lijden aan de gevaarlijke zwakheid, die sommige onberedeneerde mensen al tijd en a priori partij laat kiezen voor de beklaagde, kon ik deze verdachte begrijpen. Dat gebeurt niet vaak. De meeste mensen, die voor het hekje komen, zijn mallotige domoren die zelf om de roede heb ben gevraagd. Maar deze jonge kerel, deze stevige Kees met zijn braniekuif, dat was van Holland, de harde knuisten van wat anders. Dat was de frisse wind een ongecompliceerd voorgeslacht, de simpele noblesse van een stam, die zich aan de regels van het maatschap pelijk spel houdt, ten goede of ten kwade. U hebt Willem Koreneef ge schopt en geslagen, begon de rechter. Een blauw oog, twee kiezen en een bloedneus. Is dat zo uw gewone ma nier van doen? Kees schudde het hoofd. Hij zei: Willem kon ze hande niet thuis houwe, dat wou 'k 'm aflere. Me avvekaat weet 'r alles van. 't Ging om me meisje. De „avvekaat" was een man van grote effecten. Op het dieptepunt van het debat liet hij het meisje roepen en toen zij binnen zweefde om ge tuigenis af te leggen was dat als een onverwachte zonnestraal op een miezerige Novemberdag. Ze heette Madalena, ze droeg een lief jurkje van kleurig katoen, haar blonde krullen vielen sierlijk langs een gezichtje dat schoon was 'lijk een bellefleur en toen begreep ik, dat de verdachte een paar kolossale klappen had geplaatst. Want het madeliefje zei, met 'n blos van ver legenheid, dat Willem Koreneef haar al drie keer had lastig gevallen. Lastig gevallen?, vroeg de rechter. Het meisje aarzelde. Onbehoorlijk, zei ze zacht. Hij is een engerd. De rechter riep de gekwetste heer Koreneef op de voorgrond en vroeg: Is dat waar? Indirect, zei de geteisterde. Ik plaagde maar een beetje. Ik stoeide maar wat. Was het plagen en stoeien?, vroeg de rechter, maar Madelena zei kortaf: Het was geméén! De advocaat maakte er een roman van in drie delen. 1De Zuivere Liefde; 2) De Zwarte Ziel en 3) De Wraak van de Held. Het was prach tig van conceptie en fraai van taal. Kees kreeg twee tientjes boete. Voor iedere kies een tientje, het blauwe oog en de bloedneus als kor ting voor netto-contant. Want het recht is soms een soepel ding. KAREL k Vier beroemde en betrouwbare geneesmiddelen. Bij zware hoofdpijn, rheuinatiek, zenuw- ijnen, enz. is het een veilig gevoel t» ..unnen vertrouwen op de 4 geneesmid delen, verenigd in één tablet Chefarin» ,,4". Eén der bestanddelen ls Chcfarox. Hierdoor hebben de tabletten een krachtig» maar toch weldadige werking, zonder zelfs een gevoelige maag van streek te maken. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN EÉN TABLET PUNfcN fcN GftlfcP 20 O-'i (Advertentie, tng. Med.) Zijn geboorteplaats was San Diego, maar zakenmensen uit St. Louis had den hem financieel in staat gesteld aan de wedstrijd deel te nemen. Daar om had hg zijn machine „Spirit of St. Louis" gedoopt. Het was een Ryan- eendekker met slechts één motor. Vóóruitzien was alleen mogelijk door een periscoop. De motor was luchtge- koeld en had een vermogen van net 200 pk. „Gekkenwerk, zelfmoord", zei Fokker, toen men hem van Lind- bergh's voornemen op de hoogte bracht. Toch was Fokker in de avond van 19 Mei op Curtiss-field toen Lindbergh zou vertrekken. Hg had 451 gallons (1707 liter) benzine geladen; dat was voldoende volgens 'n summiere bereke ning. Maar toen men naging of die 200 pk de 2600 kg wegende machine wel de lucht in zouden kunnen krij gen, vond men de startbanen ter plaatse te kort. Die moeilijkheid werd echter spoedig opgelost. De staart van de „Spirit" werd achterop een vracht auto gelegd en zo reed men de ma chine achterwaarts door de stille stra ten van New York naar het Roose velt-vliegveld, dat groot genoeg werd geacht. Die rit duurde uren, want telkens moest men stoppen om de lagers te koelen. 1"egen de ochtend was men dan zo ver, dat de Wright Whirl-wind-mo- tor kon worden aangeslagen. „Het ge luid is goed", zei Doe Mulligan, de be drijfsleider van de fabriek. Tot dat ogenblik had Lindbergh in een stool gelegen om te proberen wat te sla pen, maar dat was hem niet gelukt. Hij voelde zich puik en Stapte gemoe dereerd in de cockpit met vijf brood jes-met-kaas-en-ham in zijn linker hand. „Moet je niet meer eten meene men?" vroegen bezorgde omstanders „Nee", zei Lindbergh, „als ik in Pa rijs aankom zal daar wel meer te krijgen zijn en als ik er niet aan kom heb ik niet meer nodig dan dit". Daar bleef het dus bij. Het weer was slecht, maar volgens de berichten moest het boven de Atlantische Oceaan goed zijn. De blonde vlieger knikte eens, zei niets en zette de ma chine in beweging. Het was een moeilijke start. Een paar keer wipte zg terug op de grond, maar ten slotte ging zij dan toch de lucht in. Zij kwam maar net boven de hoogspan ningsdraden uit, die even voorbij het vliegveld een gevaarlgk obstakel vormden. Er waren ongeveer 1000 mensen bij, toen zij uit het gezicht verdween Die avond, zo ging de heer Prin sen Geerligs verder, bezocht ik een boksmatch in de open lucht, omdat ik correspondent was van de Ned. Indische bladen en op Java was men verzot op boksreportages. Het was erg spannend. De tribune gilde: „Hit 'em in the bread basket, Bill, hit 'em hard!" En toen opeens een plechtige stem uit de luidsprekers: „Dames en heren, een eenzame vlieger bevindt zich boven de Atlantische Oceaan op weg naar Europa. Wij hebben sind3 uren niets van hem vernomen. Ik verzoek u allen op te staan en een minuut lang met uw gedachten bij hem te verwijlen". En als één man rees het ruwe volk omhoog en zwijgend stond het een minuut lang stil. Je kreeg er tranen van in de ogen. Toen begon de volgende ronde en de menigte begon weer te loeien: „Hit 'em hardNa afloop kwam ik langs het gebouw van de New York Times, waar een schoolbord voor de ramen hing met de medede ling: „Wij hebben niets naders van de eenzame vlieger gehoord; gelieve niet op te bellen.." Geslaagd. pas in de daarop volgende namid dag kwam er een telegram Uit Pa rijs: Lindbergh was om 22.22 uur op Le Bourget geland na een tocht van 33.30 uur. Hij had nog 322 liter ben zine over en had dus veel verder kun nen komen. Gemiddeld had hij 174 km per uur gevlogen met de wind in de rug. Per uur had hij 41 liter brand stof verstookt. De 5 broodjes waren op en hij had wel trek in meer toen hij uitstapte. De „Spirit" is later per schip te ruggehaald naar de V.S. en staat nu als historisch document te pronk in het Smithonian museum. Byrd, Ber taud en Chamberlin hebben sportief gereageerd op Lindbergh's succes. Oppositie legde het hoofd in de schoot (Van onze correspondent in Kaapstad) r>E politieke crisis in Zuid-Afrika, die zich een paar weken geleden zo ernstig liet aanzien blijkt niet veel meer dan een lawaai-crisis te zijn geweest. De oppositie heeft, nadat de regering-Malan extra politietroepen naar Kaapstad had gedirigeerd om op alle gebeurlijkheden voorbereid te zijn, onverwacht het hoofd in de schoot gelegd. Haar samengaan met het Fak kelcommando in een tegen de regering gericht eenheidsfront heeft zoveel on rust onder de bevolking verwekt, dat de Verenigde Partij er stellig meer na deel dan voordeel van zal ondervinden. Vermoedelijk is thans de spanning voorbij en kan het leven z(jn normale loop hernemen. Voor de regering-Malan, die bij de stemmingen over het omstreden wets ontwerp (tot instelling van een Hoge Raad van het Parlement) een meer derheid van 19 stemmen kreeg, is de ze gang van zaken een groot succes. De wet, over welks indiening zes da gen werd gedebatteerd, werd binnen twee uren aangenomen. Het lijdt geen twijfel, dat ook de Senaat ziin sanctie aan het ontwerp zal verlenen. Daarmee heeft de nationale regering dan bereikt, dat er een Hoge Raad van het Parlement tot stand komt. die over de rechtsgeldigheid van wetten zal hebben te beslissen Hierdoor komt het parlement vrij van de bepalingen in de dusgenaamde Afrika-wet, die het Brit se parlement in 1909 vaststelde en daarmee heeft de regering-Malan een nieuwe stap gezet op het pad naar absolute souvereiniteit. De tegenstand van de oppositie is als een mislukte pudding in elkaar ge zakt. In de Volksraad heerste opge wonden verbazing, toen de leider van de oppositie - die veertien dagen ge leden nog had uitgeroepen te zullen vechten als een tijger - het debat op gaf zonder ook maar één woord te heb ben gezegd over de wetsartikelen. Hit vroeg slechts hoofdelijke stemming en bleef daarbij ver in de minderheid. Dr Malan, die tevoren tijdens een ononderbroken dag-en-nacht debat van dertig uren het woord had gevoerd, richtte opnieuw een ernstige waarschu wing tot het Fakkel-commando, dat stoottroepen laat optreden op politie ke vergaderingen. Dit optreden, zo zei Malan, roept herinneringen op aan Hit- Ier, die met straatgevechten bereikte wat hij in een eerlijk politiek debat niet winnen kon. Men acht het niet onmogelijk, dat de regering het Fakkel-commando thans spoedig zal verbieden. MEN ontkomt maar moeilijk aan de 1 indruk, dat vele Christenen hun geloof meer met de mond dan met de daad bewijzen. Er is nu eenmaal ook onder degenen die zich naar Christus noemen kaf onder het koren. Hun eigen positie, hun geëerde naam, hun kerke lijk of maatschappelijk bestaantje weegt vaak zwaarder dan de eis van het evangelie, dat wij hebben toe te nemen in liefde tot God ende naaste. Dat is zo'n lastig, bijbels woord. Het is zo ruim, zo alles en iedereen omvattend. Het beperkt zich niet tot het eigen gezin, tot het eigen milieu. Het is feitelijk allemaal niet aan eni gerlei beperking onderhevig. Geloof, hoop en liefde zijn drie voor name elementen in het leven des ge- loofs, maar de bijbel aarzelt niet om in onverbloemde taal te zeggen, dat de liefde het belangrijkste is. „Zonder geloof is het onmogelijk God welge vallig te zijn", dat is waar. Maar een geloof zonder de daad is dood. Dat is niet minder waar. En Paulus, de grote kruisvader van het Christendom, zegt het in ironisch, bijtend sarcasme tot allen, die Christen-met-de-mond en huichelaar-met-de-daad zijn: Gij zijt niets meer dan een ratelende bel, een lawaaierig stuk metaal! Een brute egoïst, die zich Christen wil noemen, moge het zich voor ge zegd houden, dat zijn geloof, indien er geen liefde uit opbloeit die resulteert in waarlijk christelijke barmhartigheid en naastenliefde, minder dan niets en ijdelheid is. Geloof zonder „goede wer ken" dat is. betoon van ruimheid des harten, eerbied voor de ander, hulpvaardigheid, rechtschapenheid en een barmhartige vergevensgezindheid i s geen geloof. Het is alleen maar christelijke fraaiigheid, godsdienstig geleuter zonder werkelijke achtergrond en het is in feite een belediging van Jezus Christus, wiens naam om derzul- ken wil gehoond en gelasterd wordt. Christendom moet niet alleen maar voor-gepraat, het moet vooral voor- gelééfd worden. Christendom is een doorlopende daad van goedertieren heid, van reddende en louterende en heiligende liefde. Het is beter éénmaal waarlijk christelijk te doen, dan honderd keer christelijk te praten zon der waarachtig mededogen met de ar me, de hulpeloze en de verdwaalde. Het kruis van Christus is de triomf van de hoogste liefde. „Door zijn strie men is ons genezing geschonken en de straf, die hij vrijwillig (en zondeloos) op zich nam, brengt ons de vrede aan". Dat is genadeloze ontferming, ja ge nade, rijk en vrij. Dat is het goddelij ke voorbeeld van de ware, de alles ge vende, de alles verdragende, de alles vergevende liefde. Wie Christus navolgt op het spoor van zijn triomferende liefde zal weten, dat Gods eeuwige licht hem omstralen blijft ook als de avondschaduwen val len over .zijn levenspad. Want liefde dat enige kenmerk der ware kinderen Gods is het thema van der engelen lied en het is de sleutel op de poorten des hemels. D EN ik op weg naar Ti mor?, vroeg enige weken geleden de Australiër Jack Fairweather in de Timorzee aan een hem passerende vis ser. Ja, zei de verbaasde visser. Voor verbazing was wel enige reden. Want Jacks vaartuig bestond uit wat drijfhout, tezamen gebonden op drie vliegtuigtanks. Daar stond een dunne mast op het zeil was nog slechts een gerafeld en gescheurd vod. Be schutting was er niet, voedsel slechts zeer weinig. Toen de visser in Austra lië terugkeerde, waarschuwde hij de autoriteiten, die vliegtuigen uitzonden om Jack op te zoeken. Deze vonden echter niets meer Thans blijkt, dat de eenzame zwer ver meer geluk heeft gehad dan men had durven hopen. Weliswaar is hij niet in Deli aan wal gestapt, maar Timor blijkt hij wel te hebben bereikt. Zijn vlot is namelijk gestrand nabij Koepang, op 180 mijl ten Zuidoosten van zijn bestemming. Jack maakt het goed. ptEZE tgd gonst van plannen, ideeën, acties en manifestaties, die iets met sociaal werk te maken hebben. Nationaal en internationaal. De kranten staan er vol van. Brochures fladderen van werelddeel tot werelddeel. De radio spreekt er over. En men vergadert: in heel de wereld, in Nederland en in Amsterdam. Maar in datzelfde Amsterdam zün er, ruwweg, zo'n "8.000 jonge mensen, tussen de tien en vijf en twintig jaar, aan wie dat alles voorbijgaat. Dat zijn de kinderen, die niets te maken hebben, of willen hebben, met een jeugd beweging, die geen binding hebben met welke politieke of christelijke organisa tie dan ook. De kinderen, die hun eigen weg gaan. De weg van huis naar de fabriek vice versa, en al de zijwegen daartussen. De jongens en de meisjes," die de Amsterdamse asfaltjeugd vormen. Die waarschijnlijk wel dénken dat ze gelukkig zijn, maar die alleen een surrogaat-geluk koesteren. De jeugd die zich bewust werd in de dagen van Wereldoorlog II. De jeugd, waarvan een deel op groeit in veel te kleine, veel te miserabele woningen. De jeugd die de stad bezit, de bioscoop, en de beeldroman, maar die geen weet heeft van al dat andere, dat buiten de stad is en leeft en wacht. De straatjeugd, met een maximum aan zakgeld en een minimum aan idealen. De jeugd uit de krotten, uit de duizenden kleine mensen-cellen ergens in Amsterdam. Zonder een bepaald levensdoel, zonder enig feu sacré voor wat dan ook. Eigenlijk: een verloren, bedorven en vermorste jeugd. DEN kleine jroep studenten is op dit ogenblik in Amsterdam bezig deze jeugd op te vangen. Het is geen grote organisatie, en ze is tot nu toe weinig spectaculair. Maar er wordt met een moed en optimisme gewerkt, dat de stukken er afvliegen. En met het tem po van: de jeugd. Dezer dagen spraken we met de heer W. Spruit, een der lei dende figuren van de Stichting J.E.S., d.w.z. „Jeugd en Studenten", en wat we hoorden was bijzonder verblijdend en verheugend. Er z ij n nog mensen die hun tijd en hun belangstelling aan anderen willen schenken, en wat deze studenten van Amsterdam doen. is zeker waard in brede kring bekend gemaakt te worden. Men werkt met zeer povere middelen, omdat er natuur lijk veri te weinig geld is. Maar men beschikt nu over een stuk trein, be- schikbaar gesteld door de N.S., op aan beveling van de Koningin, waarmee de jongens, die men voor enige uren uit hun milieu haalt, de stad kunnen verlaten. Men heeft een boot. Zelf ge maakt door de studenten, die voor hetzelfde doel gebruikt wordt. Men doet aan lubwerk, men houdt excur sies door de stad, men organiseert schilder- en tekenwedstrijden, men be zoekt musea en men organiseert zwerf tochten. Dit werk is uiterst moeilijk en vaak uiterst ondankbaar. Men moet een aan zienlijk dikke huid hebben, om niet na korte tijd uit het veld geslagen te zijn en er de brui aan te geven. Omdat deze jonge mensen verwend zijn. En om dat ze geld in hun zak hebben. En om dat ze zo al het een en ander gewend zijn. Men moet dat alles heel „psycho logisch" aanpakken, en het moet vooral de sfeer, het klimaat zijn, waarmee men deze groep pakt. Soms heeft men ge luk en succes, soms mislukt een gehele opzet. Maar deze studenten gaan dóór, omdat ze van begin af aan een aan zienlijke portie pech en teleurstelling in hun plannen verdisconteerden. Een deel der jeugd komt na een- of twee maal niet meer op de basis terug, maar een ander deel wel. Om dat deel gaat het. En men zou kunnen zeggen: al houden ze er maar tien vast, dan krij gen tien jonge Amsterdamse mensen de kans op een beetje echt geluk. LIET Gemeentelijk Bureau Jeugdzorg staat volledig achter deze actie en dat is een goed ding. Maar men zou méér willen cfoen, als men over méér geld beschikte. Er wordt hard genoeg gewerkt om dat geld te krijgen, en de studenten hebben het aardig ver ge bracht in het „los-praten" van bepaalde mensen en instanties. Ten slotte wil iedereen wel iets doen aan dit sociaal culturele werk, als men maar even warm gemaakt wordt en het doel ziet. Wij spraken lang met de student die ons dit alles vertelde. En een paar din gen troffen ons: toen wij hoorden dat steeds opnieuw blijkt tijdens het werk met deze groepen stadsbevolking, dat de „lagere" klasse bepaald niet een „slechtere" klasse hoeft te zijn. Dat er een wonderlijke hoeveelheid sportivi teit, belangstelling en eergevoel be staat juist -nder deze groepen. En dat men zich zeer zou vergissen als men bijvoorbeeld aannam dat het „sex- probleem" bepaaldelijk een probleem van deze groepen is. Het tegendeel is .waar. Een kleine groep studenten is dag aan dag bezig met jonge Amsterdamse mensen. Men doet dat nogal eenvoudig en men slaat op alle grote trommen, die wellicht beschikbaar zouden zijn. Deze studenten zoeken zichzelf niet, maar anderen. En als men over zoiets hoort spreken en men merkt hoe warm dat spreken is, en hoe gloeiend-heet de ene jonge mens zich nog kan maken voor de andere jonge mens, dan moet men van gegoten staal of drievoudig gewapend beton zijn om niet ook warm te worden. En om niet volledig achter deze acties en doelstellingen te gaan staan. Ook al hebben die dan niets te maken met al die andere, grote officiële en semi-officiële instellingen, die ook dat werk doen. Maar die een deel van jong-Amsterdam niet kunnen grijpen. LIET is de vraag of deze studenten tien procent, vijf procent of één procent zullen kunnen grijpen. Of nóg min der. Is dat percentage het belangrijk ste? Neen. al waren het honderd of tien van die jongensdan nóg was het een verblijdend resultaat. U heeft dit gelezen, vrienden en ik weet niet of ik er in geslaagd ben de temperatuur van uw enthousiasme en instemming met een graad te verhogen. Zo ja, dan zou dit af te reageren zijn op gironummer 533500 te Amsterdam, ten name van de Stichting „Jeugd en Studenten". Natuurlijk zullen honder den, duizenden lezers dit verzoek voor kennisgeving aannemen. Maar mis schien zullen er een paar zijn die tóch naar hun giroboek grijpen. Die moeten we hebben. Neenniet „we". Zij. De eenzame Amsterdamse asfaltjeugd, die niet eens weet dat ze eenzaam is. ANTHONY VAN KAMPEN. (Van onze Haagse redacteur) MEN kan zich moeilijk het geluk voorstellen van hen, die blind of nagenoeg blind waren en door een gelukkige operatie het gezichtsvermogen hebben teruggekregen. Niet alleen is een wereld voor hen open gegaan en kunnen zjj genieten van de schoonheden, die de natuur biedt; niet alleen ook zijn zij weer in staat zich gemakkelijk in hun omgeving te bewegen en allerlei werkzaam heden te verrichten, maar ook en vooral: zij hebben hun gevoel van volvaardig heid hervonden. Zoals die militair die na zijn afkeuring zelfs geen gewone be trekking kon krijgen, omdat hij niet goed meer kon zien en die nu na de hoornvliestransplantatie weer geschikt is voor de militaire dienst. En zoals anderen, die vrijwel blind waren en nu weer een auto kunnen besturen. Binnenkort vijfde centrum voor operaties QNGEVEER twee jaar wordt thans in ons land de hoornvliestransplan taties; waartoe vooral het Nederlandse Rode Kruis de stoot heeft gegeven, toe gepast. Overziende, wat tot dusver be reikt is, mag men tevreden zijn. Er zij uitstekende resultaten en het laat zien aanzien, dat in de toekomst de trans plantatie door een voortschrijdende techniek en door een groeiende erva ring van de chirurgen, met nog meer succes zal kunnen worden toegepast. Men weet het: bij hoornvliestransplan- tal ic wordt een klein stukje hoornvlies uit het oog van een pas gestorvene ge zet in het oog van een patiënt, wiens hoornvlies is vertroebeld of op eniger lei wijze is aangedaan. De operatie le vert uiteraard geen resultaat op, wan neer het oog ziek is, of andere afwij kingen vertoont, die blindheid veroor zaken Er zijn thans vier plaatsen, waar de operatie wordt verricht, namelijk Am sterdam, Utrecht, Rotterdam en Leiden. Binnenkort komt daar Arnhem bij. In 1950 zijn 209 transplantaties toegepast en in 1951 150. Het grotere aantal in 1950 wüst erop, dat toen een achter stand was in te halen. Verwacht mag werden, dat in de komende jaren het aantal hoornvliestransplantaties gemid deld 100 zal bedragen. Voldoende materiaal. LIET spreekt vanzelf, dat de trans- n plantaties slechts mogelijk zijn, ais men in de hoornvliescentra over vol doende materiaal - ogen van overlede nen - beschikt. Het Rode Kruis maakt propaganda om het publiek te beweg°n zijn ogen na de dood af te staan. In overeenstemming met de Begrafeniswet kan dat op twee manieren. Het is v<» doende, als men bij zijn leven toestem ming verleent zijn ogen na het overlij den voor hoornvliestransplantatie te ge bruiken. De tweede weg. die de Begrafeniswet openlaat, is dat de naaste familie van een overledene toestemming verleent diens ogen voor hoornvliestransplanta tie te gebruiken. In de practijk komt het erop neer, dat alleen ogen gebruikt worden van mensen die in een zieken huis *van een der centra overlijden. Als men de verlangde toestemming krijgt, wordt onmidde.'ïjk iemand opgeroepen, die voor de transolantatie in aanmerking komt. Het voordeel van deze methode is. dat men in de ziekenhuizen de over leden patiënt kent en dus weet, of met de overplanting van een stukje hoorn vlies niet tegelijkertijd een infectie overgebracht kan worden. In de hoorn vliescentra wordt de propaganda thans het intensiefst gevoerd. Het ligt in het voornemen een cen traal medisch archief te stichten, be rustende bij het Rode Kruis, waarin de resultaten van de hoornvliestransplan taties geregistreerd zijn. Gemakkelijk zal dat intussen niet zijn, omdat het vei loop van de operaties ambtsgeheim zijn van de desbetreffende doctoren. Het aantal mislukkingen wordt steed* geringer - dank zij een betere techniek en het beschikbaar zijn van meer mid delen tegen infectie - en het vertrou wen in de goede resultaten van de hoornvliestransplantatie neemt daar door toe. Zo zelfs, dat tegenwoordig niet alleen meer blinden worden ge opereerd, maar ook zeer slecht zienden, bij wie een mislukking het laatste beetje licht uit de ogen zou kunnen wegnemen. Als de operatie goed slaagt, krijgt de patiën het normale gezichts vermogen terug. Hima Kesarcodi, India's wereld beroemde danseres, heeft haar tournee door Europa geopend met een voorstelling in Londen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 3