L>e nieuwe electrische centrale aan
de Hemweg te Amsterdam
iqs
JUTTERTJES
Dat wist II niet
NU
'n Lange Lederen Jas
LEO PRIHZ
flLBERT HEIJN
Gigantisch werk van 100 millioen
Johannes Padmos, schipper op
de Hembrug-pont
WIJ
GAAN BOUWEN
Verkiezingen Tweede Kamer
Dr K. H. E. Gravemeyer verwekt
ontstemming in Zuid-Afrika
f II7.SO
Schoorsteen biedt plaats
aan auto
Scheepvaartberichten
Hij kent practisch alle schepen
Als tienjarige jongen al
op het water
MARKTBERICHTEN
Te koop aangeboden:
Te koop gevraagd:
Te huur aangeboden:
Te huur gevraagd:
Ruilen:
Personeel:
Diversen:
DAGBLAD
RECLAME.
is
Amusementsbedrijf „CENTRAAL"
prijs-danswedstrijden
Gebr. Kersbergen
Bouwondernemers
Reigerstraat 20 Den Helder
Een Flinke Kruideniersbediende
De kerkelijke keuze van
emigranten
Prinses Margaret
plantte boom
t
WOENSDAG 18 JUNI 1952
(Van onze speciale verslaggever)
wonder'lbrdo^le^we^dl't'm'' i° dan nor wel ,en* stilstaan. Hst
t« draaien om een zee van llJhfl. 4 huiskamer maar een knopje heeft om
op de Jongeren voor dat zij beseffend 'f Maar ai hebben ze dan
lij zich onmogelijk voorstellen Wvêei ^.n?^ wondfr ,wel toch kunnen
achter die eenvouditn hjnHv. denkkracht en vernuft, hoeveel zorg ook,
- en »WIi, niet meer r.'SU,ï "huit s"n' Men kr«*t indruk van
nieuwe el^trlaehe eentrau a-1 wï"nMr kUkje gaat nemen in de
aan de grote verkeerswegdi'e "rf i/'T®"'* Amstfrdam ta aanbouw is
17 November 1948 Is hT^L j vl" de Hembrug naar de hoofdstad leidt. Op
van dit IJ-poldergehied dat RMla?en ln d' vruchtbare kleigrond
sindsdien a^ rewIrkt 'J.t w industrieterrein geprojecteerd wml Gestaag is er
van de vie^gedMhi Lrreeaf1 dlt n»Jaar waaraehljnlijk het eerste
Jaar van het volnl w f u bedr«' aal kunnen worden gesteld, het voor
in 1960 het vierde. tweede, een Jaar later het derde en misschien dan
TEGEN het volgend jaar, wanneer dus
driekwart van het project gereed zal
gijn, zal er in de bouw en de geplaatste
apparaten voor een bedrag van onge
veer honderd millioen gulden zijn ge
ïnvesteerd.
Voor een dergelijk bedrag mag men
verwachten zelfs in deze tijd iets op
vallends te kunnen maken. Wel, dat is
dan ook gebeurd. Van verre al domi
neert het complex in het vlakke land
schap. De vier schoorstenen, die thans
op het gebouw staan, en welks aantal
aan het einde van 1953 uitgedijd zal
zijn tot twaalf, reiken tot tachtig meter
boven het maaiveld. En in elke schoor
steen kan een auto neergelaten wor
den. Zoals de schoorstenen zijn. is het
hele gebouwencomplex: gigantisch van
formaat.
Laien we maar eens even over het
terrein en door de gebouwen dwalen.
Dan beginnen we aan de speciaal voor
deze centrale gegraven Jan van Rie-
beeckhaven, die een aftakking is van
het nabijgelegen Noordzeekanaal. Aan
die haven is een 150 meter lange kade
gemaakt, waaraan de kolenschepen van
cverzee kunnen meren. Met behulp
van topkranen, waarvan er al twee zijn
opgesteld, die elk een loscapaciteit heb
ben van 150 ton per uur, worden de
kolen uit het schip met behulp van een
transportband gebracht naar een over
dekte kolenopslagplaats, of rechtstreeks
gevoerd naar het ketelhuis.
In de opslagplaats kan een voorraad
van 50.000 ton kolen gedeponeerd wor
den. Dat Is een hoeveelheid, waarmee
de ketels aanstonds voor zes weken ge
voed zullen kunnen worden. „Vroeger"
was b«t rewoonie een voorraad aan te
houden, voldoende voor een verbruik
van drie maanden. Wanneer men weet.
dat de voorraad van zes weken al een
kapitaalsinvestering vraagt van enige
mtllioenen guldens, kan men zich wel
indenken, dat men de vroegere termijn
maar gehalveerd heeft.
Via de kolenopslagplaats en de ver
zamelplaats van de as, de zogenaamde
vliegas (duizend ton per dag» voor
de afvoer waarvan een speciale binnen*
haven is gegraven komt men in het
ketelhuis. De hier geplaatste ketels
worden met poederkool gestookt. Met
andere woorden, er zijn hier ook molens
geplaatst, waarin de kolen tot poeder
worden vermalen.
Tot 50.000 Volt
DIJ een temperatuur van 495 gr. C zul
len de ketels in dit ketelhuis aan
stonds per stuk 120 ton stoom per uur
produceren. Deze stoom wordt geleid
naar de turbogeneratoren in de hoofd-
machinezaal, waar men nu de schoe
penbladen der turbines nog open ziet
liggen. Als de centrale in werking is,
zullen zij 3000 omwentelingen per mi
nuut maken om in de generator een
spanning op te wekken van 10.000 Volt.
Onder de generator is een transforma
tor opgesteld, van 60.000 kVa voor het
opvoeren van de spanning van 10.000
tot 50.000 VOlt.
Naast de hnofdmachinezaal is een
hulpmachinezaal gemaakt, waar een
collectie hulpapparaten is geplaatst, die
een leek al weer in de waan kunnen
brengen, dat hij aan het dwalen is door
een van die ruimten, waarmee in Lang's
..Monster"-films zo kwistig gestrooid
wordt om de goegemeente te impone
ren.
Achtereenvolgens wandelt men dan
verder door de smetteloze bedienings
ruimte om het zeefhuis voor de koel
watervoorziening. om dan ten slotte te
belanden in het commandogebouw, het
toekomstige hart van het schakelge
bouw, waarin de gehele electrische con-
tróle zal worden geconcentreerd voor
de energie leverende machines, voor
de energie-afvoerende kabels, voor de
voeding van het eigen bedrijf en voor
de landelijke koppeling onder een span
ning van 150 000 Volt, welke te zijner
tijd tot stand zal worden gebracht.
Vijf procent van alle geproduceerde
energie zal aanstond weer door de cen
trale zelf gebruikt worden voor de om
zetting van mechanische energie in
electrische energie, namelijk 15.000 kWh
van de te produceren 300.000 kWh. Geen
industrieel bedrijf in de hoofdstad ver
werkt op het ogenblik deze hoeveelheid.
Lifter
Aalsum, Bunury—Nederland, pass. 16-6
n.m. Gibraltar Alioth, R'dam—Buenos
Aires. 17-6 te Montevideo verwacht
Akkrumdijk, 16-6 van R'dam naar Ham
burg Aldabi, Buenos Aires—R'dam,
17-6 v.m. van Santos naar Rio de Janeiro
Alderamin, 16-6 van Norfolk naar Ham
burg Alkaid, Porto Alegre— R'dam, 16-6
van Rio Grande do Sul naar Paranagua
Arnedijk, 17-6 van New Orleans te R'
dam Boschfontein, A'damBelra, 16-6
n.m. van Suez naar Port Sudan Cal-
tex Leiden (t), SidonR'dam, pass. 16-6
Pantellaria Caltex Nederland (t), 18-6
van R'dam te Sidon Caltex Utreeht (t),
18-6 v.m. van Sidon aan de Hoek van
Holland verwacht Celebes, A'damSu-
rabaja, 16-6 n.m. van Suez naar Djibouti
Dalerdijk, R'dam—Pac. Kust, 17-6 te
Cristobal Eemdijk, 17-6 van Golf van
Mexico te R'dam Esso Den Haag (t).
16-6 van R'dam naar Aruba Farm-
sum, IJmuidenNorfolk, pass. 16-6 Sable
Eiland Gaasterkerk, R'damSydney,
16-6 n.m. te Port Said Hoogkerk. A'
dam—Beira, 17-6 te Kaapstad Japara
(KRL), Tandjong Prlok—New York, 17-6
n.m. te Halifax verwacht Jupiter, 16-6
n.m. van A'dam te Malta Kota Gede,
Tandjong PriokR'dam, 16-6 n.m. van
Belawan naar Aden Limburg, 16-8 van
Kopenhagen naar R'dam Maashaven,
N'orthfleet—Dakar, pass. 17-6 Fimsterre
Maasland, A'dam—Buenos Aires, pass. 16-6
Banovista Eil. Kaap Verdi naar Monte
video Murena (t), Fao—R'dam, pasi.
16-6 Gibraltar Noordwijk, 18-6 van Ca-
sablanca naar A'dam Nestor, A'dam
Georgetown, 17-6 te Trinidad verwacht
Phrontia, Java—A'dam. 16-6 n.m. van Be
lawan naar Aden Polydorus, Java
New York, 16-6 van Halifax Polyphe-
mus, Java—A'dam, 17-6 te Suez verwacht
Poseidon, A'damMaracaibo, 17-6 te Cu-
ragao verwacht Prins Alexander. Mon-
treal—R'dam, 14-6 te Quebec Prins Fre-
derik Hendrik, R'dam—Chicago, 18-6 te
Toronto Prins Willem IV. R'dam—Chi
cago, 13-6 te Toronto Prins Willem V,
P.'dam—Chicago. 16-6 van Londen naar
Montreal Roebiah, 16-6 n.m. van Char
leston naar Galveston Scherpendrecht
(t), 17-6 van Rio Grande do Sul te
Paranagua Schiedijk, Golf van Mexico
—R'dam. 16-6 van Havanna naar Le Ha-
vre Slamat, Indonesië—New York, 16-6
nm. van Penang naar Belawan Stad
Vlaardingen, 16-6 van Wabana naar R'dam
of Vlaardingen Straat Makassar. Japan
—Rio de Janeiro. 18-6 van Port Elizabeth
te Kaapstad verwacht Tabian, 17-6 van
Baytown te New York Tabinta, 13-6
van Los Angeles naar San Francisco
Tegelberg. 17-6 van Sagay te Singapore
Teiresias A'damIndonesië, 17-6 te
Port Said Tero, 16-6 van Montevideo
raar Santos Tjimenteng, 13-6 van Hong
kong naar Kohsichang Utrecht, Bom-
baySeattle, 17-6 te Iloilo Zuiderkruis,
Tandjong Priok—R'dam, pass. 17-6 Pan
tellaria.
(Van een speciale verslaggever)
ADS U VANAF de Hembrugpont het
Noordzeekanaal zou afvaren en heel
in de verte slechts een mast en een
schoorsteen zoudt kunnen waarnemen,
dan vraagt n zich wellicht af, wat voor
een soort boot er daar ginds nadert.
De 57-jarige Johannes Padmos, een ras
echte Zeeuw, die op de Pont de functie
van Schipper vervult, kan u dan met
een vertellen, welke boot daar nadert,
hy noemt onmiddelljk de naam, het
land van afkomst, wat voor soort schip
het is en als hy nog even scherp tuurt,
vertelt hy u daarbij nog welke twee
sleepboten dit schip van IJmuiden naar
Zaandam of Amsterdam slepen. V zult
dan nauweiyks een sleepboot hebben
kunnen ontdekken. De heer Padmos
heeft z'n hele leven op het water en
achter het stuurrad doorgebracht, kent
een record-aantal schepen en scheepjes
en heeft een grote ervaring als mosse
lenvisser, vissery-politiebeambte. brug
wachter en schipper aan de Pont.
Johannes Padmos was tien jaar toen
hij als mosselenvisser het zeilschuitje
van z'n grootvader betrad om mede te
helpen de boterham voor de familie te
verdienen. Dagen en nachten voer hij
met z'n vrachten mosselen van Brui-
nisse naar België. Iets dat in verband
met de verkoopsprijs zeer snel moest
gebeuren, zodat geen- schippersmaatje
het lef had om tijdens zo'n tocht een
boterham te eten. „Grootvader zou in
staat geweest zijn me overboord te
werpen," vertelde de heer Padmos
lachend. Als negentienjarige jongen
vond hij werk op de passagiers-vracht
boten, om daarna in dienst te treden
van de Visserijpolitie. Een beter man
had men voor dit werk niet kunnen
vinden, immers Padmos kende alle
trucjes en gemenigheidjes want die
waren er. van de vissers en in deze
functie oogstte hij dan ook heel wat
successen.
Het stuurrad trok
Na de periode als beambte bij de
visserij-politie trad hij in dienst van
de Rijkswaterstaat. Eerst werd hü
brugwachter, een functie die hij enige
jaren bekleedde. Maar het stuurrad
trok hem, zodat hy in 1932 op het klei
ne pontje bij Buitenhuizen begon. In
1935 werd hy overgeplaatst naar de
Hembrug, waar deze altijd goedgehu
meurde Zeeuw z'n pensioentje hoopt
te halen. Het bevalt hem - best tussen
Zaandam en Amsterdam en ofschoon
hij met veel genoegen z'n vissersverha-
len vertelt, zou hij toch niet graag naar
de mosselen en oesters terugkeren. Dat
was een slavenleven in vergelijking
met wat hij nu doet.
Geen entonig werk
Als we hem vragen of dat geheenen-
weer nu geen eentonige geschiedenis
is, schudt hij hardnekkig met z'n hoofd.
„Neen," zegt hjj beslist, „dat is hele
maal niet eentonig of vervelend. De
mensen denken dat het zo gemakkelijk
is, die Pont steeds weer in dat haventje
te duwen, maar dit is beslist niet het
geval. Het vereist altijd weer een
voortdurende oplettendheid want het is
moeilijk manoeuvreren met zo'n pont,
dat vergeten de meeste mensen."
De heer Padmos heeft in zyn lang
durige loopbaan als varensgezel nog
nimmer brokken gemaakt. Het was een
heel kunststuk om zo'n visserszeil
scheepje zonder moeiiykheden door de
storm en de branding te krijgen, maar
het lukte hem altyd. Vanzelfsprekend
moet hij wel eens lachen als hij de
plezierzeilers vanuit z'n stuurhut ziet
.m odderen", zoals hij dat noemt. JDe
meesten kennen er eerlijk gezegd niets
van," zegt hij glimlachend. „Ik zou af
en toe in staat zyn om vanuit m'n hut
zo in zo'n BM te springen en die men
sen eens te laten zien, hoe je zo'n boot
je als een pijl uit een boog door het
water kan laten schieten."
Toen we hem vroegen hoe hy ovei
een eventuele tunnel dacht, schrok hij
even. „Ik ben blij. dat ik dat niet meer
meemaak," zei hij daarna, „stel je voor,
ik zie me al lopen als papierprikker ln
de tunnel, ik moet er niet aan denken
Geef mij het stuurrad van de pont
maar, het duurt wel eens lang, maar ze
komen altijd over."
Schipper Padmos voelt zich op de
Hembrug-pont best op z'n plaats, hy
hoopt nog heel wat wagentjes over te
kunnen zetten.
ALKMAAR, 16 Juni. Aardappelen
16,5019 en drielingen 914.50; slabonen
1,291,41; snijbonen: stam 1,161,42;
peulen 1,401,57; komkommers 1223;
tomaten: A 7588 en Bonken 4854;
aardbeien 902,90; bolemkool 826; spi
nazie 1234; sla: I 715,50 en II 2
6,50; postelein 1228; andijvie 1832;
rabarber 414; bosbieten 816; bospeen
1835; bosuien 8,5014,50; soepgroenten
2,509; peterselie 26.
LANGfDIJKER GROENTEN CENTRALE,
17 Juni. 120.000 kg aardappelen: Eer
stelingen 12,8017,60, rode Schotten 16,20
—17,10, Doré 15,20—17,70, drielingen 12,20
15 en kleine 1013,38; 5000 kg rabar
ber 5.40—7.60; 250 kg tomaten: A 80 en
B 78; 1200 bos peen 8,60—11.90; 100
stuks bloemkolen AI 15,30; 4500 kg rode
kool 22—26,10.
NOORDERMARKTBOND, 17 Juni.
10.000 kg aardappelen: Doré 13.50, Schot
se muizen 13,4016,40, drielingen 10.90—
13,20 en kleine 4,709; 300 stuks bloem
kolen: AI 13,30 en BI 9,30; 68 slof
aardbeien 1,622,22.
ZWAAG, 16 Juni 4952. „Bangert en
Omstreken". Vr. aardappelen 11—
17; spinazie 1240; postelein 2327;
uien 20; slabonen 1,14—1,32; snijbonen
801,05; tuinbonen 2527; peulen 76
1,15; tomaten 25—1,08; waspeen 1425;
rabarber 1115; andijvie 3036; sla
28,10; Bloemkool 825; komkommers
15—27; perziken 2—18; aardbeien 45—
1,03; Prolefic 82—1,06; groene kruisbes
8,10—14,80.
WOGNUM, 16 Juni 1952. Vr. aard
appelen, middel 13,5015,90, grof 14
15,10, drielingen 10,70—13,20, kriel 8,10
—9,90; slabonen 131; peulen 94; was
peen 19—24; bospeen 1625; bossjalot-
ten 4—9; sla 2,10—3,10; bloemkool 8—
24; komkommers 18—22; boskisten 6
8; stoofsla 15; aardbeien 4585.
HEM, 16 Juni 1952. „Zuiderkogge". -
45.000 kg vr. aardappelen, middelbare
Schotse 11.70—15.70, kleine Schotse
10,40—14; kriel 12—13; rode Schotse
19,80; Doré 19,20; bosuien 812; peulen
63—85; bospeen 7—23; rabarber 4,10—
4.30; bloemkool 8—24; aardbeien 47—
96.
GROOTEBROEK, 16 Juni. 277.000 kg
aardappelen: Eerstelingen: grote 12—
18.70, kleine 12—16 en kriel 11—14,80;
Rode Eerstelingen: grote 18,30—22,10 en
kriel 6,70—8,10; Doré: grote 19,10—21,70
en kleine 13,3014,80.
OPPERDOES, 16 Juni 1952. 32.500
kg aardappelen, grote Ronde 20,2022,
kleine Ronde 21,2022,80, grove Ronde
12,70—13.90, kriel 10,50—11,60: gr. Mui
zen 14,9015,30, kl. Muizen 10.
MEDEMBLIK, 16 Juni 1952. 140.000
kg aardappelen, gr. Muizen 1215,80,
kl. Muizen 14,20—15.70, kriel 12,40
14,30, Rode Muizen 18,40—18,70.
OBDAM, 16 Juni 1952. 25.000 kg
aardappelen 15,5015,80; 500 kg drie
lingen 12.40—12.60 50 kg kriel 9,50;
bloemkool 19,4023,40.
AVENHORN, 16 Juni. 5000 kg aard
appelen: Schotse: middel 15,70—16,80
drielingen 13 en rode 19.30.
De adressen Bureau enz. uit
sluitend *s middags na vier nor
Een slaapkamer-ameublement
en een 2-pers. eiken ledikant
met spiraal matrassen. Adres:
Elte, Koningstraat 3.
Een goed onderhouden kin
derwagen tegen elk aann. bod
Nieuwstraat 21.
Solex 1951. Na 16 uur:
Spoorstraat 98.
DKW, 98 cc, jaar '39, met
motorkleding en een donk.bl.
winterjas. Na 6 uur: T. Beek,
Rijksweg 70, Jullanadorp.
Meisjesfiets (voor lft 10 jr)
en wandelwagentje. Br. onder
nr 44, Bur. v. d. blad.
Prima plusfour pak lft 15-
17 jaar of kleine herenmaat.
Adres: Bur. van dit blad.
Verrekijker, kampeerwater-
zak 5-10 liter. Br. met prijs,
bijz.heden, onder nr 48, Bur.
van dit blad.
Een 4-pers. kampeertent voor
f 12,50 per week. K. Rietvink,
Callantsoog, Tel. K 2248—242
Jong echtpaar zonder kin
deren vraagt woonruimte te
huur. Br. onder nr 46, Bur.
van dit blad.
Zit-slaapkamer of slaap
kamer. J. de Beurs, Koning
straat 63.
Jongensfiets met bijbetaling
voor herenfiets (laag model).
Br. met bijz.heden onder nr
49, Bur. van dit blad.
Gevraagd werkster voor de
Vrijdag of juffr. voor de huis
houding, boven 25 jaar. Adr.:
Bur. v. d. blad of telef. 2554.
Gevraagd: flinke 2e banket-
bakkersbediende; tevens jon
gen voor loop en bakkerij-
werk. Adres: Van Alphen, v.
Galenstraat 55. Na 6 uur:Kru-
gerstraat 27.
Biedt zich aan; electricien,
22 jaar, met alle werkz.heden
bekend. J. Scheringa Jbz.,
Callantsoog.
Biedt zich aan: meisje, 15
Jaar, alleen voor Zaterdags ln
een winkel of iets dergelijks
Adres: Bur. van dit blad.
Nette dame biedt zich aan
als huishoudster ln kl. gezin
of heer alleen omtrek Alk
maar—Den Helder. Br. onder
nr 43, Bur. van dit blad.
Net meisje, 16 jaar, zoekt
leuke vlotte vriendin. Br. ond
nr 45, Bur. v. d. blad.
Schrijfwerk aan huis ge
vraagd. Br.: W. Hln. Haller-
weg 1, Den Burg, Texel.
Gevraagd: net kosthuis door
aannemer: liefst bij particu
lier. Br. onder nr 50, Bur.
van dit blad.
Net persoon, eigen woning,
zoekt kennismaking met gep.
weduwe, 50 i 55 Jaar. voor
samenwoning. Br. onder nr
39, Bur. van dit blad.
DE BESTE
RECLAME
geeft heden- en Donderdagavond
voor opdrachtgevers met
herbouwplichten
Gaarne nemen wij meerdere opdrachten
in ontvangst
Geheel vrijblijvend, verstrekken wij alle
gewenste inlichtingen aan gegadigden
2.
Uitoefening kiesrecht door personen die in
dienstbetrekking zyn
De burgemeester der gemeente DEN HELDER herin
nert in verband met de aanstaande verkiezing van de
leden der tweede kamer aan de onderstaande bepalingen
der kieswet.
1. Volgens artikel I 10 der kieswet is iedere werk
gever verplicht te zorgen, dat iedere werknemer,
die bij hem in dienstbetrekking is en bevoegd is
f aan de verkiezingen deel te nemen, gedurende ten
minste twee achtereenvolgende uren tussen 's mor
gens acht uur en 's middags vyf uur daartoe ge
legenheid vindt.
Deze verplichting geldt niet ten aanzien van werk
nemers, die uit hoofde van hun dienstbetrekking
op de dag der stemming tussen deze tijdstippen
niet gedurende twee achtereenvolgende uren ver
toeven in een gemeente, waar zy bevoegd zijn aan
de stemming deel te nemen, of in een aangren
zende gemeente.
Volgens artikel I 11 ls Iedere werkgever, die arbeid
laat verrichten ln fabrieken of werkplaatsen door
personen van drie en twintig jaar en ouder, ver
plicht te zorgen, dat ln elk arbeidslokaal gedurende
tenminste twee werkdagen voor en op de dag der
stemming op zichtbare wijze is opgehangen een
door of namens hem ondertekende lijst, waarop
de uren, onder 1 bedoeld, zijn vermeld voor elk
afzonderlijk of groepsgewijs voor allen gezamenlijk.
Volgens artikel X 10 der kieswet wordt overtreding
gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien
dagen of geldboete van ten hoogste vijf en zeven
tig gulden.
Lijsten, om op te hangen in de arbeidslokalen, zijn
verkrijgbaar ter gemeentesecretarie.
DEN HELDER, 15 Juni 1952,
kost als reclame
zwart en bruin
RUNDLEDER I DUS GEGARANDEERD
Zie onze ruime keuze Lederkleding
DE SPECIAALZAAK
Alkmaar Luttik Oudorp 114 tel. 3459
Hoorn, Gouw 17, tel. 4414
3.
4.
ALBERT HEIJN vraagt voor Texel:
die tevens in het bezit is van een rijbewijs
voor het besturen van een motorcarrier
Persoonlijke of schriftelijke sollicitaties
aan het Hoofdkantoor, Westzijde 30, Zaan
dam of aan ons filiaal te Den Burg
(Texel),
(Van onze correspondent ln
Zuid-Afrika)
IN „Die Kerkbode" van de Gefede
reerde Nederlandse Gereformeerde
Kerken in Zuid-Afrika (de grootste
kerkelijke gemeenschap in de Unie) is
een verslag opgenomen van de jongste
Synodale Commissie-vergadering, waar
in scherpe woorden werden gebruikt
aan het adres van de Nederlandse pre
dikant dr K. H. E. Gravemeyer, die
vermoedelyk over enige maanden als
immigranten-predikant naar Zuid-Afri
ka zal komen.
Behandeld werd een verzoek van ae
Nederlandse Herv. Kerk (in Zuid-
Afrika) om met de Nederlandse Ge
reformeerde Kerken in corresponden
tie te mogen treden. „Dit verzoek
zo zegt het verslag is ondersteund
door dr K. H. E. Gravemeyer, een ver
tegenwoordiger van de Nederlandse
Hervormde Kerk, die op het ogenblik
(dat was een maand geleden. Red.)
in Zuid-Afrika is en die aan de Syno
dale Commissie heeft uiteengezet, dat
hij kwam om nauwer contact te zoe
ken met kerken van Gereformeerde
belijdenis, alsmede om het kerkelijk
verband van Hollandse immigranten,
die reeds in het land zijn of nog zullen
komen, te regelen. Dr Gravemeyer
heeft verduidelijkt, dat hij de Neder
landse Hervormde kerk van Afrika be
schouwt als de dochterkerk van de
Nederlandse Hervormde Kerk en dat
hij zich beijvert om zijn landgenoten
zich bij die kerk te doen aansluiten.
Alleen op die plaatsen, waar geen ge
meente van de Nederlandse Hervorm
de kerk van Afrika bestaat, zouden de
Hollanders gebruik kunnen maken van
de open deuren van de Nederlandse
Gereformeerde kerken, zo betoogde dr
Gravemeyer.
„De Synodale Commissie kon met
deze zienswijze niet accoord gaan en
heeft zowel hem als de Nederl. Her
vormde kerk in Nederland laten we-
t,en dat de Gefedereerde Ned. Gere
formeerde kerken er met evenveel, zo
niet m^t méér recht aanspraak op ma
ken, de historische voortzetting van de
Nederl. Herv. kerk in Afrika te zyn
en dat het aan immigranten uit Ne
derland, die aldaar tot de Hervormde
kerk hebben behoord, vry dient te
staan om zich volgens plaatselyke om
standigheden en persoonlijke keuze
aan te sluiten by een van de kerken
in Zuid-Afrika
„Dit was het aanvankelijke stand
punt van de Synodale Commissie. Dr
Gravemeyer heeft echter te kennen
gegeven, dat hij waarschijnlijk een be
roep naar Zuid-Afrika zal ontvangen
(dit is inmiddels gebeurd. Red.) en
dat hij dit gunstig zal overwegen. Als
onze inlichtingen juist zijn, dat hij
hier te werk gesteld zal worden om
de Hollandse immigranten van voor
lichting te dienen en als hij volhardt
bij zijn genoemde interpretatie van de
kerkgeschiedenis, dan zal de Synodale
Commissie het wellicht noodzakelyk
achten op deze kwestie terug te ko
men. Het moet voor de Hollandse im
migranten al moeilijk genoeg worden
geacht, om in het juiste kerkverband
te worden opgenomen en het zou be
treurenswaardig zijn, als de zaak voor
hen nog moeilijker wordt gemaakt
door een zó eenzijdige vertolking van
de feiten uit onze kerkgeschiedenis.
„In dit verband moet melding wor
den gemaakt zo vervolgt het ver
slag van een schryven van de
Christelijke Emigratie Centrale in Hol
land, een Protestantse organisatie, die
er voor pleit, dat de kerken in Zuid-
Afrika er werk van zullen maken Hol
landse immigranten in onze gemeenten
op te nemen. De hoop wordt gekoes
terd dat genoemde Centrale ons van
tijd tot tijd van de nodige informaties
zal voorzien om met immigranten con
tact te kunnen opnemen en hen te hel
pen bij het vinden van een kerkeiyk
thuis in Zuid-Afrika".
Nu de Engelse hofrouw ten einde
is, ziet men de Engelse koninklijke
familie steeds meer in het open
baar. Prinses Margaret bezocht
een huizencomplex voor invalide
oud-strijders waar zy een boom
ter blijvende herdenking aan dit
bezoek plantte.