ALS HET ZEER WARM IS
Coup Soleil, modern kapsel
Wacht u voor het
spandoek
MONSIEUR ANTONIO
Shorts vallen in
smaak
de
Een geheim:
IK KAN ZIEN
Opaatje de
poppenkastspeler
Heeft Peter negen
noten?
DE ECHOPUT
Zwarte zijden organza
barré cocktailjapon
MET li misschien een ouderwetse llef-
hebberU van ml) maar ik kan het
nu eenmaal niet laten om elke dag
een stukjw te lezen. Niet alleen de
krant: dat gaat om zo te zeggen be
roepshalve. Ook niet een snoepkapit-
teltje uit de roman van de dag: ro
mans vormen een hoofdmaaltijd, geen
kor» d'oeuvre. Maar moer zo'n bladzij-
de of wat pittiger kost, waaruit men
hier en daar een' zinnetje kan lichten
om een dag over na te denken.
Een mens heeft in deze tijd nu een
maal uit zelfbehoud dringend zo'n gees
telijke schuilkelder nodig, waarvan
men de deur kan grendelen om dan de
actualiteit verder ongestoord tonnen
explosief boven het hoofd te laten re
genen.
Terwille van dat uurtje retraite heb
lk dan ook een rijtje boeken op mijn
schrijftafel staan, dat zo maand voor
maand met één tegelijk opschuift. Op
het ogenblik geniet Erich Kastner de
voorrang met zijn bundel „Der tagliche
Kram", en ik zou om een lief ding
willen dat niet alleen u, maar vooral
de diverse machtige meneren, die het
op onze planeet voor het zeggen heb
ben, dat bescheiden en geestige boek
tot dagelijkse lectuur kozen.
Erich Kastner verstaat uitnemend
de kunst om langs zijn neus weg van
die spitse en ironische zinnetjes op
papier te zetten: zinnetjes, die men
wel levensgroot op alle filmdoeken ter
wereld zou willen laten projecteren,
tot vermaan der hardleerse mensheid.
Hier hebt u er één, zo'n vriendelijk
glimlachend stekelvarkentje: „Von
einem einzigen Menschen habe Ich das
Hecht, Ideen zuliebe Opfer zu verlan
gen: von mir selbst. Ich welsz, dasz das
ein etwas klaglicher, mediokrer Stand-
punkt ist. Er hat nur einen Vorrang:
den der Ehrlichkelt".
Voor het geval u met Duits niets te
maken wilt hebben (KSstner is overi
gens voor honderd procent betrouw
baar: in het Derde Rijk werden zijn
boeken verboden, hij had twaalf jaar
lang „schrijfverbod") wil ik u de ver
taling er wel gratis bijleveren. Deze
man, die twee oorlogen aan den lijve
heeft ondervonden en uit beide arm
en berooid, maar onverwoestbaar Idea
listisch te voorschijn is gekomen, ver
klaart, dat hij maar van één mens mag
eisen, dat hij terwille van ideeën offers
brengt: en wel van hemzelf. Hij geeft
toe, dat dit misschien een zielig, mid
delmatig standpunt is, maar het heeft
één ding voor: het is eerlijk.
DIJ enig nadenken zult u moeten toe-
u stemmen, dat hij wel eens gelijk
kon hebben. Dat het toch wel een beet
je erg vrijmoedig is, van een ftnder of
fers te verlangen voor de idee, die men
zelf propageert. Het is natuurlijk heel
mooi en prijzenswaardig, in deze we
reld leuzen aan te heffen, hoogstaande
denkbeelden te propageren, Maar als
het toepassen van deze leuzen en
denkbeelden in het dagelijkse leven
enige onaangename risico's met zich
brengt, zoals een opgeven van gemak,
voordeel, gezondheid of zelfs de le
venszekerheid, dan dient de propagan
dist in dezen toch zelf het voorbeeld
te geven. De beste bode is, volgens on
ze wijze voorvaderen, nog altijd de
man zelf.
Mooi; maar als u deze waarheid als
een koe beaamt, moet u daarbij meteen
bedenken, dat u zodoende een flink
gat hebt geschoten in de meeste span
doeken van deze tijd. Dat u met uw
critisch oordeel uzelf immuun hebt ge
maakt voor de leuze-zonder-meer. En
dat is een verheugend feit. Want het
is één van de nare verschijnselen van
deze tijd, dat onze ogen zo voortdurend
worden verblind door het gewemel der
spandoeken, onze oren verdoofd door
het sonore geschal der slagzinnen.
Prachtige, hoogstaande, morele slagzin
nen zijn aan de orde van de dag
maar zij hebben geen kracht, omdat er
geen werkelijke overtuiging achter zit.
En dat verkeert hun effect in het te
gendeel.
Weest op uw hoede, meer dan ooit
Dit kleine citaat van Erich Kastner is
het overschrijven en in het geheugen
prenten dubbel waard. Speciaal voor
de vrouw.
Ten eerste, omdat wij, vrouwen, voor
leuzen, vooral als zij appelleren aan
onze beste gevoelens, altijd bijzonder
gevoelig zijn. Wij hebben altijd nog
iets (een heel klein tikje maar) kin
derlijks en goedgelovigs. Wij nemen
de mensen op hun woord, en, wat er
ger is, wij staan te gauw klaar met on
ze offerbereidheid. Wij kunnen dat
misschien niet helpen. Wij hebben zo
lang veilig tbuis gezeten, onder toe
zicht van vader, man en zoon. Wij zijn
log pas een honderd jaar, ruim ge-
schat, „ins feindliche Leben" gestapt
«ii geloven heus nog te vaak dat alles
goud is wat er blinkt.
Nog eens wees gewaarschuwd, en
scherp uw critische nuchterheid. Loop
niet te gauw achter een vaandel met
een aandoenlijke spreuk aan, maar
probeer eerst de ware bedoelingen van
de vaandeldrager te doorgronden
Heeft hij het algemeen belang op het
oog. of mogelijk alleen het zijne?
Want, en dit ten tweede, ik geef u
°P een briefje dat wij een tijd van
nog klinkender, nog hoogdravender
leuzen tegemoet gaan. Er zal van vele
kanten een beroep gedaan worden op
ons moreel, onze beurs, onze hand en
ons hart.
Offers zult u grif kwijt kunnen, zo
veel als u wilt. Als u dan maar terde
ge uitkijkt of d'e offers goed besteed
ziin. en werkelijk een verheven doe)
dienen, niet een of ander tijdelijk be
lang.
Als u het mij vraagt, er is maar één
devies dat de wereld in rechte koers
zou kunnen houden, indien het werd
nageleefd. Het vraagt veel van ons.
maar niet te veel en wie het uitsprak
beeft het metterdaad bewezen.
Het oude. eenvoudige, eerlijke de
vies: Hebt uw naasten Hef ais uzelf
Begrijpt u. Niet minder maar ook
Biet méér.
SASKIA.
mooi weer. Naar zee, heerlijk luieren en
brulnbakken, op de plassen met de
schoot in de handen of op de fiets er
De vacantles staan weer voor de tussen uit, hoe het ook zij, een short
deur. Sommigen genieten er al van en komt immers van pas!
allemaal hopen we voor die tijd on veel
u u" Dat het dragen van deze korte sport-
broekjes steeds meer aan populariteit
wint, blijkt wel uit de etalages, waarin
modellen in velerlei variaties prijken.
Hafde, frisse kleuren, groen, geel, rood
en blauw, effen en met garnering in
contrasterende kleur, alsmede de Schot
se ruit maken veel opgang. Het voor
deel van de ruiten is, dat zij minder
behoeven te worden gewassen, hetgeen
tijdens de vacantie wel van pas komt.
Wat zegt u echter van de bijgaande af
beelding, die echt Parijse creatie?
Zwart linnen is het materiaal, dat
hiervoor gebruikt werd. Wat de lengte
betreft, die is wel iets aan de tè Fran
se kant, doch deze kan naar verkiezing
en eigen smaak worden aangepast.
De short wordt op haar plaats ge
houden door een vleugel-taillestuk met
elastische tailleband. Grote insteek-
zakken bieden gelegenheid tot het be
waren van de geldbeurs.
Ter completering dient een geellin-
nen sportblouse met lange mouwen,
welke echter ook in driekwart model
kunnen worden gedragen. De garne
ring van kraag, hals en manchetten is
ln afstekende kleur gehouden. Heel
goed kan men uitgaan van de kleur
van de short zodat men dan meer de
idee krijgt van een ensemble. Echt
Frans is ook de veel voorkomende slui
ting in de blouse van hals tot zoom
door een koord. Het staat alleraardigst
en men kan de blouse opendragen zo
ver men zelf verkiest....
Reeds eerder maakten wij melding
van de moderne brede ceintuurs. Hier
ziet u dan een afbeelding van een zeer
breed model, dat aan de voorzijde ver
minderd is tot een vierde. Wat de
shawls en hoofddoeken aangaat, doet
men in Parijs zijn uiterste best om ook
hierin een zo groot mogelijke sortering
_ZU_NAAD. ACHTERBAAN
Z'JNAAD
De zonnejurkjes met losse bolero,
pelerine en wat dies meer zij, blijven
populair en dat zal niemand verwon
deren. Het is de ideale kledij, als we
onze vrije tijd buiten of aan het strand
willen doorbrengen zonder al te veel
bagage mee te slepen.
Hier ziet u weer eens zo'n vlot mo
delletje. De bolero kan men op ver
te brengen. Dunne stof, zoals voile en
andere weefsels, komen in tal van va
riaties ter wereld. Genopt, gebloemd
en ook met afbeeldingen van de plaats
van inwoning zijn zeer geliefd bij de
Frangaises.
Vooral met het oog op ons klimaat
mag men zeker niet verzuimen zo'n
dergelijke doek in de koffer te stop
pen, wil men er zeker van zijn, dat het
kapsel de vereiste stijl behoudt.
Over de kapsels gesproken, monsieur
Antonio, grootmeester op coiffeur-
gebied, is dit seizoen een voorstander
van het korte vrouwelijke kapsel. De
wrong, vals of echt, heeft bij hem af
gedaan. Gezien de gejaagdheid in deze
tijd, gunt, volgens Antonio de vrouw
van heden zich niet zoveel tijd meer
voor haar coiffure. Hij houdt de lengte
van het haar op 3 tot 6 cm; in het mid
den of opzij is een soms ver over het
achterhoofd doorlopende scheiding, ter
wijl het haar eindigt in een krans van
lichte, omhoog gekamde krullen, even
boven de oren rond het hoofd gekapt.
Een „specialité d' Antonio" zijn de
haarpunten en golven met goud- of
zilverlak bestreken, de z.g. coup soleil.
Een dergelijk kapsel bespaart inder
daad heel veel tijd; met een enkele
haal van de kam zit het keurig, alsof
men regelrecht uit de kapsalon komt.
RÏTA.
Het was zes uur in de
morgen en ik liep op de hel
de. Een uurtje geleden lag
ik nog in bed. De zon kwam
Juist op; ik was helemaal
uitgeslapen. „Nü ga ik wan
delen!", dacht ik. „Nü is de
hele wereld van mij alleen!"
en ik ging naar de heide. De
vogels waren ook al wakker.
Ze tjilpten vrolijk. Ze wip
ten op en neer ln de kleine
boompjes, zodat de dauw
druppels in het rond vlogen
en in duizend kleuren uit
een spatten op de grond.
„Wat is de wereld mooi!",
mijmerde ik. „Waarom heb
ik zoveel prachtige uren
voorbij laten gaan?,Ik
bukte me voorover, plukte
een klein bloempje af en be
keek het aardachtig. „Wat
een kleuren!", zei ik hardop.
Ik schrok van mijn eigen
stem en keek wat verlegen
rond. Ik had het gevoel als
of Iemand me gehoord had.
Mijn gevoelens waren Juist,
Tegen een klein zandheuvel
tje zat een jongeman. Hij
lachte me vriendelijk toe.
„Ik heb zin om met U te pra
ten!", zei hij. „Ik weet niet
wie U bent, maar dat doet er
ook niet toe. Hier, midden
in de prachtige natuur zijn
we allemaal broers van el
kaar". Ik was getroffen door
deze woorden en zette me
naast hem neer. „Ik heb de
gehele nacht gewerkt", ver
volgde de jongeman. „Ik ben
schilder.... er zijn zo wei
nig mensen die men begrij
pen.... lk ben artist.... De
natuur heeft zoveel moois,
dat ik alles zou willen vast
houden.... élles zou willen
schilderen....!"
De jongeman staarde voor
zich uit naar de wolken aan
de horizon waaruit de mach
tige zon zich langzaam los
maakte. „Wat een kleu
ren....!", zei hij zacht. „Je
hoeft alleen maar te kijken
....je krijgt het allemaal
voor niets.lk begrijp niet
dat de mensen ruzie kun
nen maken!"
We zwegen beiden lang.
Ik voelde een rust in me, die
ik niet kende en toen sprak
de jonge schilder naast me
weerIk ben zo dank
baar dat ik kan zien....
iedereen heeft ogen, maar
slechts weinigen gebruiken
ze....!"
In de verte begon een
klokje te luiden. Ik ont
waakte uit een soort droom
en keek op mijn horloge.
„Ja", zei de schilder zonder
op te zien. „Ik ga zover met
U mee.... ik dank U dat U
naar me hebt willen luiste
ren". We slenterden samen
naar de bewoonde wereld
terug. „Misschien ben ik wel
een dromer", zei de artist.
„Maar ik heb een geheim
ik kan het mooie zien".
Deze ochtend heb ik nooit
vergeten. Ik ontdekte toen
pas hoe de wereld is en dat
d: prachtige natuur kan
boelen.... zó boeien, dat al
het andere er voor moet ver
dwijnen. Ja, probeer het
mooie te zien!
„Opaatje" roemden de kin
deren de oude poppenkast
speler. Iedere Woensdag
middag zette de grijze man
op het marktplein zijn kastje
in elkaar en liet zijn poppen
dan vrolijk dansen, tot groot
vermaak van de honderden
kinderen.
Maar eens op een middag,
toen Opaatje juist met de
voorstelling wilde beginnen,
kreeg hij de schrik van zijn
leven. „Waar Is Jan Klaas-
sen", riep hij verschrikt. Hij
zocht overal, maar Jan was
en bleef weg. Met een treu
rig gezicht richtte de oude
man het woord tot de kin
deren. „Jan Klaassen is
weg!", zei hij. „En zonder
Jan Klaassen kan ik geen
voorstelling gevenlk ga
hem direct zoeken.... wil
len jullie me een handje
helpen?" Nu, dat wilden de
kinderen wel. En zo stond
even later de poppenkast
alleen en verlaten op het
marktplein. Maar.... wat
was datWat kwam
daar voor een klein, bont ge
kleurd mannetje aange
rend„Hier ben ik
al!", riep het mannetje. „Hier
is Jan Klaassen alOpaatje
heeft me onderweg hierheen
verloren1 ai, wat ben ik
hard gevallen.Jan klom
behendig tegen de poppen
kast op. „Ze zijn je allemaal
aan het zoeken!", mopperde
Catreintje. „Jij bent me ook
een mooie, hoor....!" Ook
de andere poppen bemoei
den zich er mee. „We moe
ten Opaatje gaan waarschu
wen dat je al gevonden
bent!", stelden ze voor. En
zo gleden alle poppen even
later langs de latten van de
kast naar beneden en trok
ken het dorpje in. Oh, oh,
vat was de oude man blij
toen hij zijn lievelingen alle
maal bij elkaar in een van
de straatjes tegenkwam. Hij
nam ze links en rechts on
der zijn arm en gaf tot slot
een poppenkastvoorstelling,
zóóóó leuk dat de kinderen
na afloop elkaar een hand
gaven en een rondedans
maakten om opaatje en....
die rakker van een Jan
Klaassen.
Neen, Peter heeft GEEN
negen noten. Hoeveel dan
wel? Dat zal de verdere op
lossing van de puzzle je ver
tellen. Er zijn in boven
staand figuur 4 woorden van
vijf letters ingevuld. Alle
andere in te vullen woorden
bestaan uit 3 letters. Deze
woorden zijn: NEE EPE
KON INA FIE IER ANS
ERE OKE ALK EIN ONE
SHE IST UNO GIL ERO
MTS ONS UNE.
Probeer deze woorden
eens in het figuur te plaat
sen. Als je het goed doet
vormen de vier letters in de
uitstekende vakjes 1-2-3 en
4 het juiste getal.
„Kijk dames en heren!",
zei het oude vrouwtje tegen
de bezoekers. „Dit is de be
roemde echoput. Als ik bo
ven de opening iets zeg,
hoort U duidelijk de stem
van de echo". Het vrouwtje
boog zich voorover en riep:
2. „Wat heeft iedere boer
derij en iedere hut?"
„Put", galmde het terug.
1. „Welke put wordt het
meest geprezen?" „Deze!"
3. „Vroeger was het een
drinkplaats voor menig
hert!" „Werd".
9. „Maar nu zie je deze ran
ke dieren niet in het land
meer!" „Land-heer".
5. „Hoeveel meter diep ben
je, dat ik de bodem niet
mag zien?" „Achttien".
8. „En hoe breed is je ge
welf?" „Elf".
4. „Waar ben Je, echo?
„Waar is je begin?" „In".
8. „Ik ben zo blij als lk je
hoor!" „Door".
7. „Je stem is me zo ver
trouwd!" „Gebouwd".
10. „Ik vraag, en jij ant
woord maar snel....l"
„Ka-rel!"
De bezoekers stonden ver
baasd over de duidelijkheid
van de antwoorden en vroe
gen. „Wie bouwde deze put
en wanneer?" Het vrouwtje
lachte geheimzinnig. „De
put zelf heeft het al ver
teld!", zei ze. „Zet U alle
echo's maar ln - de juiste
volgorde....!"
Weten jullie het ook?
Over een kwartier gaat
Mies die uit logeren gaat, zij pas weg/
Komt voor de bus
„Wat duurt dat lang", Plots slaat de motor aanMies staat op dezelfde
zegt Mies met 'n gaap Mies gilt: plaats op straat.
vast niet te laat.
„Ik ga maar binnen zitten En spoedig valt de muis „lk ben er al
ln slaap.
stop als je wilt!"
Nu is ze tóch voor de bus
te laat!
schillende manieren uitvoeren. Bijv. In
de stof van de japon met een belegje
volgens de stippellijn van dezelfde of
andere stof. De mouwtjes, de hals en
de onderkant van het rugpand worden
dan met schuine repen stof afgewerkt
U kunt hem ook volgens het zelfde
patroon geheel voeren met afstekende
stof, zodat u naar believen de ene of
de andere kant boven kunt dragen. De
revers worden dan niet scherp gevou
wen, maar met een aardig speldje vast
gezet of helemaal niet omgeslagen. Dat
vormt ook een aardige halslijn zoals u
bij de donkere bolero ziet. Heeft de
stof van uw jurkje meerdere kleuren,
dan is het wel leuk om de bolero ge
heel effen te maken in twee van die
kleuren: één voor de binnen- en één
voor de buitenkant, natuurlijk met bij
behorende ceintuur.
Het jurkje heeft nu eens geen schou
derbanden, maar een ingerimpeld
schouderstukje. De vierbaansrok is
wijd klokkend. Bij effen of gestreepte
stof of bij een dessin zonder klim of
val kunt u de rokbanen tegen elkaar
in knippen. U heeft dan voor de Jurk
zonder bolero 3.50 m. van 90 c.m. breed
nodig. In voor- en rugpand stikt u de
figuurnaadjes. U rimpelt de schouder-
stukjes (A) tot 6 c.m. in en zet ze aan
het voorpand (B). Zij- en schouderna
den sluiten en de hals en de armsga
ten met schuine biesjes afwerken. U
verbindt de vier rokbanen met elkaar
en naait de rok aan het lijfje. Zo nodig
brengt u in de linkerzijnaad een taille-
split aan.
Dit patroon is ook buitengewoon
aardig voor een avondjaponnetje. De
zijlijnen van de rok trekt u dan tot de
gewenste lengte door.
ELLA BEZEMEF
Cocktailjapon van zwarte zijden
organza barré, gevoerd met rose
duchesse.
B.W. 92 c.M.