Oude wet verbood de Britten „vermaken" van hun ogen het Nederland toeristenland Een bron van deviezen Belgische spoorwegen staan voor een afgrond Proces-Burke en Hare was de oorzaak Straaljagers vliegen naar Korea Dif bankbiljet wordt ongeldig Cijfers spreken Het macabere bedrijf van twee leren Edinburgse anatomist dreef sinistere handel Scheepvaartberichten Pensioenen voor 70 000 man zijn het donkere punt Wie zal dat betalen MARKTBERICHTEN EEN krantenbericht heeft er dezer HJMn thans ook de Britten Is toegestaan om n* h .chtt °P eevestigd. dat het •tellen voor de hoornvliestransplantatiedienc!^" 2 °sen bcschikbaar te alle landen ter wereld is het vermaken" van Ti Kruis. In vrijwel bijvoorbeeld hebben reeds ettëliike dn£ena °gen geooro°M- «n Nederland toegezegd aan het NederLX Rode Krut lestament hu» °gen hoornvliezen eTvan duizenden hllnrt«„ i e ogen of beter de Engeland in dit menslievende streven achterann S® za* kunnen maken. Dat oude wet, die de verkoop van lüken verbiedt w»!^ 2ljn oorzaak in een is destijds het was in 18.12 het directe revïd! 2 2 komcn van wet die de gemoederen van de gehele wereld in «J 2 'j? van.cen moord-affalre. waren twee namen aan deze zaak verbonden ,VTn dl,ng hc,e,ft gebracht. Er burgers en zelfs het kleinste kind in de eerste hriri "der® i? 4vCe Ldin" dragers van die namen en hun maciSere^^ijUe^'b^hrij^V'^ k°" f)E historie begint in een trieste, echt Engelse nacht in 1827. Ten huize van de vermaarde Edinburgse anato mist, dr. Knox, was een groepje stu denten bijeen, dat van de grootmeester der anatomie onderricht kreeg in de structuur van het menselijk lichaam Op de snijtafel lag het stoffelijk over schot van een man, dat vaardig door Knox ontleed werd. Het was doodstil in 't huis. Plotseling werd er gebeld. Voor de deur stonden twee Ieren, de één was een kleine, tengere man 'met een Slavisch gezicht en de ander was zwaarder gebouwd en had de trekken van een orang oetan. Het merkwaar dige tweetal verzocht de grote ont leedkundige om een onderhoud. Ze hadden zaken te doen, zeien ze. Al spoedig bleek, dat .voor zaken dit wa ren. Ze hadden een lijk te koop. Neen, ze hadden het niet bij zich, maar ze konden het binnen enkele uren bezor gen. De heren hadden er wel oren naar. De ontleedkunde werd in deze dagen met liefde beoefend en aange zien er weinig lichamen werden aan geboden, hadden verschillende medici en studenten reeds de handen bezoe deld aan het openen van graven. Lie ver echter maakte men gebruik van de lijkenhandel, welke macabere be zigheid ontstond uit de schaarste van het aanbod. De kopers waren wel zo verstandig niet naar de herkomst van de dode lichamen te informeren. Het eerste slachtoffer HIT gold vooral voor dr. Knox, een genie in zijn tijd. De man was be zeten van zijn hartstocht: de dissectie. Zijn persoonlijkheid was dermate lu guber, dat zelfs Burke en Hare, de twee Ieren, die zaken kwamen doen, ervan huiverden. Niettemin brachten ze het beloofde lijk en streken een be loning op van ongeveer f 70.—. Hun afscheid was hartelijk en Knox gaf hen het verzoek mee om nog eens terug te komen: liefst weer met een dode met gezel. Het lijk, dat de beide compagnons bij Knox hadden afgeleverd, was min of meer op „legale" wijze in hun bezit ge komen. De dode was de voormalige be woner van het logement, dat de twee Ieren dreven. De man was na een ziekte gestorven, en de erfenis voor de fa. Burke en Hare bestond alleen uit zijn stoffelijk overschot. De man was hen bovendien nog een groot bedrag schuldig, daar hy in maanden- geen penslongeld had betaald. Burke en Hare hadden besloten te proberen al thans iets van de schuld, die de over ledene had nagelaten, terug te krijgen. De zeventig gulden waren echter veel meer dan de man hen by zyn leven had gekost. De twee Iere zagen grote perspectie ven en al spoedig leverden ze weer een lijk af aan het huis van dr. Knox. Dit maal was de voorgeschiedenis iets an ders. Het betrof- een zieke pensiongast van de firma. Burke, ervan overtuigd dat de man zou sterven, had hem een pijnloze dood bezorgd. Dit vracht je bracht f 100.— op. Kort daarna werd de derde bewoner van het loge ment van Burke en Hare bij de ana tomist bezorgd. Deze laatste was op zijn ziekbed gesmoord. Bloeiende handel CPOEDIG was de firma, bijgestaan door de echtgenoten van de twee sinistere lieden, geheel in beslag geno men door de „handel". Men lokte los lopende zwervers mee naar huis. Daar werden ze dronken gevoerd en vervol gens gewurgd. De lichamen, lie in snel tempo het huis van dr. Knox werden binnengedragen, vertoonden geen spoor van geweldpleging en naarmate de za ken floreerden, groeide de welstand der beide firmanten en hun echtgeno ten. Hoewel het hun buren en vrien den wel voorkwam, dat deze welstand ietwat verdacht was, sprak men ner gens over. Men geloofde, dat Burke en Hare het type van de gewone lijken handelaars waren en omdat deze han del destijds niet verboden was, liet men het maar zo. Op 9 April sloeg de firma een zeer gewaagde slag. Het slachtoffer was Mary Paterson, een 18-jarige schoon heid, die in bepaalde zin een plaatse lijke vermaardheid genoot. Toen haar lichaam in het huis van dr. Knox werd binnengebracht, schrokken de aanwe zige studenten terug. Voor velen was ze om zekere redenen geen onbekende. Na Mary Paterson werden nog drie oude vrouwen en een jongen het siacnt- offer van de compagnons. De zaken dreigden echter geschaad te wora®" door onderling wantrouwen van firmanten. Hare had eenmaal een zwer ver afgeleverd, zonder Burke de hem van de opbrengst te willen geven. Voorlopig liet men alle twisten echter rusten, omdat verwijdering wel zeer gevaarlijke tegenkanten had. ïnae loop van de zomer vielen nogmaa drie slachtoffers. De ontdekking flE firma sloot inmiddels een contract U met dr Knox. waarbij werd be paald, dat deze in de winter f 1W.- en in de zomer f 80.- voor een luk zot betalen. In het late najaar van 19J» kwam onverwachts het einde. Burke en Hare hadden juist hun laatste „handelswaar" in huis. een oude bedelares, die juffrouw Docherty heet te. In die tijd woonde een familie Gray, bestaande uit man, vrouw en een kind, bij de Burke'» in. Het was Juist Allerheiligen en naar oud gebruik vierde men deze dag met een gezellig familiefuifje. De familie Gray moest echter aan het eind van het feestje worden weggewerkt, aangezien de fa bepaalde plannen met juffrouw Do cherty had. De Gray's werden dus on der een smoesje overgebracht naar het huis van Hare, dat in een ander deel van de wijk lag. 's Nachts hoorde een voorbijganger de kreet „Moord!" uit het huis van Burke komen. Verschrikt ging de voorbijganger op zoek naar een politieagent, doch toen hij er geen vond liet hij de zaak zoals ze was en spoedde zich huiswaarts. De volgende ochtend kwamen de Grays terug. De oude vrouw Docherty bleek verdwenen te zijn en Burke toonde een opvallende iegenzin, mevr. Gray in de buurt van haar eigen bed te laten komen. Dit wekte argwaan. Tegen de schemering besloot mevr. Gray, nu vergezeld van haar man, een onderzoek in te stellen. Onder een hoop stro vonden zü het vermoorde lichaam van juffrouw Docherty, van wie zij de vorige dag hfscheid hadden genomen. Geschrokken probeerde het echtpaar het huis te verlaten, doch In de gang liepen ze Burke tegen het ïyf, die bemerkende dat hy ontdekt was hen ren grote som zwyggeld aanbood. Dit had geen succes. Diezelfde avond kwam de politie. Het lichaam was ver dwenen, doch Burke en zyn vrouw werden gearresteerd. In het huls van dr. Knox, dat de volgende ochtend werd doorzocht, vond men een thee kist, waarin het ïyk van Juffrouw Docherty lag. Een half uur later was het echtpaar Hare in de boeien ge klonken. „Je hebt geboft, Nelly' CPOEDIG volgde de rechtzitting, die één van de grootste evenementen in de geschiedenis van de Britse rechts pleging is geworden. Hare, die tot kroongetuige was gebombardeerd, was graag bereid de doopceel van de firma te lichten, aangezien hij zijn leven in de waagschaal zag. Mevrouw Burke werd onschuldig verklaard aan de moordpartijen van de firma, een uitspraak die grote verras sing bracht. Toen de rechter het „niet schuldig" over mevrouw Burke uit sprak, stond haar man op en zei: „Nel ly. je hebt geboft!" Doch enkele minu ten daarna zette de rechter de zwarte kap op het hoofd en deelde William Burke mede, dat hij gehangen zou wor den en dat zijn lichaam publiekelijk aan de anatomische ontleding zou wor" den prijs gegeven. Merkwaardigerwüze werden Knox en Hare vrijgesproken. Het publiek ontstak hierover,, in woe de. Hare verdween, nadat gepoogd was hem te lynchen en dr. Knox verliet zijn huis op 12 Februari, toen een woedende volksmenigte het had be stormd. In 1862 stierf hij in Londen als een banneling. Kort na dit geruchtmakende proces werd de anatomie in alle beschaafde landen onder toezicht van de staat ge steld, terwijl in Engeland de lijkenhan del geheel werd verboden. Eerst kort geleden heeft men een clausule van de wet op de lijkenhandel gewijzigd. UijitW.VtLT JONDER veel commentaar heeft de Amerikaanse luchtmacht een presta- tie geleverd, die van „luchthistorische" betekenis is. Niet minder dan 58 straaljagers van het type „Thunderjet" zijn over de Grote Oceaan rechtstreeks naar de Japanse bases voor de Koreaanse luchtoorlog gevlo gen. Bij de landing verongelukte slechts één toestel. De grote betekenis van deze Oceaanvlucht is, dat de actieradius van de straalvliegtuigen in luttele jaren tijds, is uitgebreid van enkele honderden kilometers tot meer dan tweeduizend kilometer. Op het traject San FranciscoHawaii (3500 kilometer) worden de straaljagers in de lucht van nieuwe brandstof voor zien. Iets, dat overigens pas door zeer recente vindingen mogelijk gewor den is. De moeilijkheden van tankvulling in de lucht zijn bij de enorme snelheden van de straaljagers, die niet langzaam kunnen vliegen, zeer groot. Akkrumdijk, A'dam—O. Afrika, 5 Mom- basa verw. Albirco, Buenos Aires R'dam -4 van Vlttorla naar Bahia Al- cyone, R'damBuenos Aires 5 te Santos. Ampenan, 4 n.m. van Tandjong Prlok naar Surabaja Arendskerk R'dam Japan, 5 Singapore verw. Axeldijk, JavaNew York, 4 n.m. van Djibouti naar Suez Albadi, R'dam—Buenos Aires, p. 5 v.m., St. Pauls Rock naar Rio de Janeiro Alphanaoca. Buenos Aires New York, 4 n.m. van Santos naar Rio de Janeiro, alwaar 5 verw. Aalsum, R'damCalcutta, 5 v.m. van Aden naar Karachl Bengkaiis, Tandjong Priok —A'dam 5 te Londen. Baarn, A'dam Valparaiso 5, van Brighton Trin te La- guaira verw. Bantam 4, van Tandjong Frlok naar Cheribon Barendrecht (t.) S. van Colombo te Menael Ahmadi verw. Bintang, SeattleCalcutta 4, van Cebu naar Miri Britsum, R'damHampton Roads, p. 4 Lands End Celebes 5, van Tandjong Priok te Surabaja verw. Ce- ram, R'damCalcutta 4, van Manseille naar Genua Caltex Leiden (t.)5 v.m., van Sidon te R'dam Caltex Delft (t.) SidonR'dam 5, van Gibraltar Donge- dijk, R'damPac.kust 5 te Cristobal Pa- nnamakanaal Eendracht 4, van Salonl- klnaar R'dam Gouwe, 4 n.m. van Da kar te Monrovi verw. Hoogkerk, O. AfrikaAdam 4 van Aden naar Port Said Heelsum, 1-8 van Houston naar Galveston Lemsterkerk, 4 n.m. van Chittagong te Rdam Linge, vertr. 5 van Vaasa naar Nederland Lieve Vrou- wekerk, CalcuttaR'dam 4 te Bremen Lindekerk, 4 van Daman naar Bushire Maaskerk, W. AfrikaAdam, 5 te Dakar Meliskerk, R'damCalcutta, 6 Madras verw. Mapia, MakassarAdam, 5 van Marseille Mataram 28, 18.00 uur te Houston Merwede, 4 van R-dam naar Hamburg Nigerstroom, AdamW Afrika, 4 n.m. te Takoradi Noordwijk, 4 van Civita Vecchia naar Safi Omala, (t), 4 van Singapore naar Manilla Overijsel, New ork van Calcutta, 5 te Kowait Oranje, Tandjong Priok—Adam 5 te Colombo verw. Prins Manrits, '1 van R'dam te Chicago Parkhaven, R'damBuenos Aires, p. 4 Madeira naar Santos Polydorus, New YorkIndone sië 4, van Halifax naar Alexandrië Prins Willem 3, ChicagoR'dam, p. 4 ten N.O. Anticosti eil.-Lehavre Prins Wil lem van Oranje, ChicagoR'dam, 4 n.m. te Hamburg Rotti, A'dam—Indonesië, 4 n.m. te Port Said Roebiah, New' York—Java, 5 te Ptsudan Sibajak Wel lingtonSurabaja p. 4 ten Nn Flores In donesië Sliedrecht (t.), Menael Ahmadi Liverpol, 4 Gibraltar gepass. Straat Makassar, SantonJapan, 2 te Eest Lon den Salland, Adam—Buenos Aires, p 5 Ouessant naar St. Vincent c.v. Stad Haarlem 5, 19 uur n.m. van Lulea aan de Hoek van Holl. verw. naar R'dam Stad Vlaardingen 4, 20.00 uur te Wabana en verm. 6-8 van Wabana naar R'dam Stad Arnhem, R'damSavona, p. 4 Finis- terre Stad Dordrecht 4, van Palermo naar Sagunto Stad Haarlem 5, n.m van Lulea te R'dam verw. Tasman, 5 van Singapore te Mauritius verw. Utrecht 1-8 te Portland Oreg Veendam 5 van R'dam te New York verw. Wa terman, AdamKaapstad, 4 550 m. naar St. Helena Woensdrecht (t.), 5 van' Menael Ahmadi te Berre Bari verw. Zaan, 4 van Kotka naar Hamina. NOORDERMARKTBOND, 5 Aug. 38000 kg Eerstel. 10.50—11.40, Doré 11.80 Eigenh. 10.6011, blauwe Eigenh. 9.10 10.40. Bintje 9.109.40, IJsselster 9.20 9.40, grove 8.2010.40, driel. 7.10; 15500 kg slabonen 44—58, II 38—46; 2000 kg zilvernep 2526, zilverdriel 34; 4000 kg bieten A 4—6 30, B 4—4.80; .8500 kg rode kool A 9.10-13.10, B 4—7.60; 3500 kg gele kool A 7.608.60, B 4.80 5.80; 103.000 witte kool 6.40—9.40; 800 stuks bloemkool Al 38, A2 2022, B2 16. afw. 8—12. (Van een onzer redacteuren) UOLLAND is als een charmante en aantrekkelijke vrouw.... geheimzinnig en verleideiyk". Als dat de Zweden niet trekt, trekt niemendal. Toch kan er in de folder, die in Zweden op buime schaal verspreid is en deze Skandinaviërs moet animeren een bezoek aan Nederland te brengen, nog een schepje bovenop: in Amsterdam vindt men een schat aan diamanten en men kan er boottochten maken door de schilderachtige grachten, in Alphen is 's werelds grootste vogel park, Maastricht heeft een geheimzinnnige Romeinse grot, Alkmaar een histo rische kaasmarkt en bovendien zyn er in Nederland de droogleggingen van de Zuiderzee en.... Oosterse restaurants! Tot andere volken richt de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer zich in haar propaganda voor ons land weer in andere bewoordingen. De klederdrachten, de molens, de klompen, de polders en de düken komen er uiteraard vaak in voor. Zij zijn min of meer het Nederlandse handelsmerk geworden. Maar ook onze culturele in stellingen, het oude stedenschoon, onze woningbouw en onze industrie worden in de reclame, die de A.N.V.V. in het buitenland maakt, niet verwaarloosd. r\E cijfers bewijzen, dat deze propa- ganda succes heeft en van grote be tekenis is voor ons land. Vóór de oor log was Nederland een „toeristen-ex porterend" land. Onze landgenoten trokken naar het buitenland, slechts weinig vreemdelingen bezochten Ne derland. Thans zijn de bordjes verhan gen. Reeds kort na de bevrijding over- trof het aantal buitenlandse bezoekers, dat in Nederlandse hotels en pensions verbleef, het gemiddelde van vóór 1940 en elk volgend jaar gaf weer een stil- ging te zien ten opzichte van het voorafgaande jaar. De statistieken wij zen uit, dat 1947 178.060 bezoekers tel de 1948 284.000, 1949 315.000, 1950 400 000 en 1951 448.000. Daarbij komt voor 1950 nog een aantal grensover schrijdingen van Belgen van 4'/? mil lioen en voor 1951 van 6'/ milhoen Dit jaar zal nog weer een veel gunsti ger beeld te zien geven. Voor een belangrijk deel zijn deze gunstige cijfers te danken aan het feit, dat Nederland tn Europa een goedkoopte-eiland is. Maar zonder propaganda zou dit resultaat toch nooi bereikt ziin. Aan buitenlandse valuta lieten de vreemdelingen hier in 1947 1 19V» mU- Hoen achter, in 1948 f 27m.llioer in 1949 f 34 V< millioen, in 1950 f 58 millioen en in 1951 f 104 millioen De ANVV krijgt voor haar propaganda in het buitenland een rijkssubsidie. Pei jaar kan zij uit een budget putten, dat evenwel niet groter is dan ongeveer een half millioen. Dit bedrag steekt wel zeer ongunstig af tegen de f li<4 millioen aan deviezen, die de vreemde lingen ons land binnenbrachten. On gunstig ook tegenover de ongeveer vijl millioen, waarover de ANWB en de Nederlandse Reisvereniging laatst genoemde organisatie propageert juist het reizen van Nederlanders naar het buitenland elk beschikken. pJEZER dagen hebben we met een aantal vertegenwoordigers van ds ANVV in enige landen gesproken. De klacht was algemeen, dat men over veel te weinig middelen beschikt om een intensieve propaganda voor Ne derland als toeristenland te voeren Men was er van overtuigd dat het aan tal bezoeken van buitenlanders aan ons land nog zeer aanzienlijk op te voeren zou zijn. De Franse vertegenwoordiger ver- lelde ons, dat het toenemend automo bilisme sterk heeft bijgedragen tot de trek van Fransen naar Nederland. Hii propageert vooral het reizen ovei Maastricht, door Limburg, over Arn hem, naar de Hoge Veluwe met een bezoek aan het Kröller—Muller-muse- um met een groot aantal Van Goghs door de Zaanstreek, naar Edam, Vo- lendam, Hoorn, Enkhuizen en Medem- blik en naar Texel. En wel om de stroom wat van de traditionele route over Breda, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam af te leiden. De Fransen hebben vooral oog voor ons polderland, gestoffeerd met koeien, boerderytjes en molens, voor ons ste denschoon. voor plaatsen als Hilver sum met zijn prachtige villa's en veel groen en bloemen, voor onze zindelijk heid, voor de bloemen in onze huizen en voor de musea en zy zijn ingeno- j men met onze hotels en de hulpvaar digheid van de Nederlanders. De Zweden prijzen het afwisselende landschap in Nederland, dat zich voor hen ontrolt als een kleurenfilm. Zij zijn verrast door het kleine: de kleine huizen, de kleine ramen en de nauwe straten; zij verwonderen zich, evenals de Fransen, over het schone, over de „weigewassen huizen; over de ontel bare bloemen en de vriendelijkheid; zij vinden het eigenaardig, dat zij van voor naar achter door de Nederlandse huizen kunnen heenkijken. Een attrac tie voor hen is, dat zij veel in het open water kunnen zwemmen en.dat men in Nederland zoveel jenever kan kopen en drinken als men wil (in Zwe den krijgt men twee lieter brandewijn of jenever per maand). Welke vreemdeling ook in Neder land komt, hy zal er altijd veel aan trekkelijks vinden. Langzamerhand begint dat door te dringen. Wij pluk ken er de vruchten van, dit jaar al weer meer dan in 1951. (Van onze correspondent in Brussel) £R zou haast -een liedje te zingen zijn op het lot van de Belgische Spoorwegen. Zo in de zin van: „Wie zal dat betalen, zoete lieve Gerritje?" Waarby Ger- ritje beurtelings de Staat en de Nationale Spoorwegmaatschappij is. Het gaat de Maatschappü al lang niet meer naar den vleze en de oorzaak er van is niet te vinden in de hoge kosten, die de gewone exploitatie der Belgische Spoorwegen vraagt, maar in een zeer büzondere uitgave, waarvoor zij zich zien gesteld. Een donker punt voor de Spoorwegen vormen de pensioenen. Het aantal gepen sioneerden gaat elke verbeelding te boven: méér dan 70.000 bij een effectieve personeelssterkte van 116.000 man. Er bestaat geen enkele onderneming in de wereld, die een dergeiyke financiële last zou kunnen dragen. Neemt men hierbij nog in aanmerking, dat de mensen tegenwoordig langer leven, dan staat men er niet versteld van, dat de Spoorwegmaatschappij in Belgie op het ogenblik tot haar last heeft een aantal van 70.000 gepension- neerden, die in 1951 2.515 millioen francs gekost hebben. Voor 1952 heeft men een bedrag van 2.650 millioen berekend. Men kan werkelijk spreken van een afgrond, waarin de Belgische Spoor wegen staren. Wat moet men begin nen? En wie zal het woord spreken dat uitkomst brengt. De grote moei lijkheid ligt bij de zogenaamde Pari taire Commissie, die alleen het recht heeft de statuten van de Belgische Spoorwegen te wijzigen, maar tot hier toe pertinent geweigerd heeft dit te doen. Het enige wat nog geprobeerd zou kunnen worden, is dat de minister een wetsvoorstel bij het parlement in dient, om de statuten te wijzigen. Men neigt op het ogenblik tot de gedachte dat de miniser van vervoer voor zulk een stap niet zal terugdeinzen. Slechts op deze manier zou een eind gemaakt kunnen worden aan veel zorgen van een maatschappij, die misschien in de oorlogsjaren niet altijd zakelijk genoeg gehandeld heeft, maar tot welker eer men zal moeten zeggen dat zij een menslievende daad uit vaderlands liefde verrichtte, een daad, die haar veel gekost heeft en op het ogenblik met ondergang bedreigt. Als men vraagt hoe deze toestand is ontstaan, moet men teruggaan naar de jaren vóór de oorlog. In 1926 nam de Maatschappü het spoorwegnet van de Staat over, die het tot dat tijdstip be heerd had. In die dagen was er bij de Maatschappij een teveel aan personeel. Men rekende uit, dat minstens 35.000 man konden afvloeien. De grote vraag was, hoe men dit zou doen. Hen een voudig op straat zetten ging niet. Met overplaatsing zou ook niets te berei ken zijn. Toen kwam men op de ge dachte, die toenmaals als de verstan digste werd aangezien, om het pensi onneren van de ambtenaren te bespoe digen. De pensioengerechtigde leeftijd werd verschoven naar de 55-jarige en 60-jarige leeftyd: 55 jaar voor machi nisten, locomotiefvoerders en conduc teurs en 60 jaar voor andere beamb ten. Dit besluit leek heel verstandig, want het kost minder om een pen sioengeld te betalen dan een trakte ment voor een werker, die in werke- lykheid geen werk verzet. Nu komt echter de ellende van het geval, een ellende, die des te tragischer is, omdat zij het gevolg is van een in zichzelf mooie daad van de Spoorwe gen in de oorlogsjaren. Toen in die tijd de ene deportatie van jonge Bel gen op de andere volgde, nam de Spoorwegmaatschappij niet minder dan 30.000 manlijke krachten in dienst met de bedoeling om ze voor het lot der deportatie te bewaren. Men kan de edele bedoeling hiervan waarderen en toch zeggen, dat van te voren uit te rekenen was, dat dit op misère moest uitlopen. Wat ook geschied is. Want al waren deze krachten „tijde lijk" aangenomen en al was het de be doeling dat zij later weer zouden af vloeien, menselijke overwegingen speelden na de oorlog een grote rol; en zo werden niet slechts deze 30.000 mannen aangehouden, maar de toen malige Rongvaux stelde nog 20.000 nieuwe werkkrachten méér aan. Bovendien gingen tallozen in die dagen met pensioen uit hoofde van vroegtijdige invaliditeit, wat een aan zienlijke verhoging van het aantal gepensionneerden ten gevolge had. jE. vele vreemdelingen, die ons land bezoeken, betekenen een zeer be langrijke aanvulling van de deviezen voorraad van ons land. Het bedrag, dat hiermee gemoeid is, steeg in 1951 tot een waarde van f 104.000.000.De voor uitzichten voor dit jaar zijn nog gunsti ger. In het eerste kwartaal ontving ons land reeds een bedrag van f 27.000000. Dit is dus meer dan een vierde deel van 1951. Belangrijk is echter, hierbij te be denken, dat het tweede en derde kwar taal een veel hogere deviezenopbrengst zullen vertonen, gezien het hierin val lende vacantieseizoen. Het eerste kwar taal 1951 bijvoorbeeld werd f 9.000.000 ontvangen tegen f 104.000.000 in het gehele jaar. Bij de beschouwing van de aantallen buitenlanders dient er mede rekening te worden gehouden, dat van de 53.000 bezoekers uit West-Duitsland een zeer groot aantal Amerikaanse mi litairen is, die met verlof naar Neder land komen. Al de genoemde cijfers zijn gebaseerd op de gegevens, die de bij de Horecaf aangesloten bedrijven hebben verstrekt. De zogenaamde dagbezoeken en wel in hoofdzaak die uit België en Luxemburg, blijven dus buiten be schouwing. Om hiervan een indruk te geven, zij nog vermeld, dat de mare- chaussée langs de Belgisch-Nederlandse grens in 1951 meer dan 6,5 millioen grensoverschrijdingen heeft genoteerd. ALKMAAR, 4 Augustus. Aardap pelen 8001100 per 100 kg; driel. 400— 850; slabonen 3800—4500; snijbonen stam 31005800; komkommers 8Ö01700 per 100 stuks; tomaten A 32005500 per 100 kg; tomaten (bonken) 24003000!; bloemkool I 3000—4600; II 800—2800 per 100 stuks; rode kool 5001400 per 100 kg; savoyekool 600900; groepe kool 600—850; spinazie 3000—4500; sla 200— 800; per 100 stuks; postelein 10002500 per 100 kg; andüvie 10001900; bieten 500800; bossen winterpeen 80002400 per 100 bos; waspeen 8002100 per 100 kg; uien 8001250; soepgroenten 200— 350 per 100 bos; peterselie 200500. LANG. GROENTENVEILING, 5 Aug. 250.000 kg Aardappelen: Eerstelingen 10.10—10.80, Dorée 11.30—11.80, Blauwe Eigenheimers 9.4010.40, grove 10.10 10.70; 70000 kg rode kool a 410.70, b 3—3.60; 450000 kg gele kool a 5.70—10.20, b 35.50; 30.000 kg witte kool 910.20; 2500 kg slabonen 39.7052.10; 1500 kg Uien 13, zilvernep 22.7024.10; 600 kg Tomaten a 48—49, b 43—44 en c 52; 1000 stuks bloemkool AI 41.9045 en AII 19.1027.10 23000 kg poters, Eerstelin gen a 28/35 26.40, 35/50 17: b 28/35 24.80, 35/50 15, ab 35/50 16; rode Eerstelingen a 28/35 35.80. Doré a 28/35 32 50, Bintjes ah 35/45 18.60; Saskia a 28/35 22.90. GROOTEBROEK, 4 Aug. Eersteling grof 9.30—10.80; groot 10.10—11.40; v. v. 3.403.90; Doré grof 9.5010.30; groot 10.50—11.00; Saskia grof 10.70; groot 11.00; Blw. Eigenh. grof 8.20—9 00; groot 11.0011.50; Eigenh. grof 7.90 9.30; groot 11.10—11.80; Bintje grof 8 90 9.50 groot 9.00—9.50; Bloemkool A 34 00 —46.00; A II 20.00—32.00; stek 8.00— 14.00; B 31.00 B II 20.00. WOGNUM, 4 Aug. R. aardappelen 10.50—11.40; grof aard. 9.10—10.70; Sla bonen 35—42; Yellow appel 12—32: Snij bonen 15—41; Netmeloen 21—57; bes sen 28—46; Augurken 10.38; Pruimen 51; Perzik 3—16; Sla 4.10—7.60; Kom kommer 8—15; Wasneen 8—18; Andijvie 12—14; Suikerpeer 14—19; Zilverui 21— 24; Knolbiet 4—5.60. WARMENHUIZEN, 5 Aug. 1952. 70400 kg Aardappelen: Schotse muizen 11.80, Eigenheimers 9.50—10.70, Bintje 9.10—10.20, Doré 12.60, Saskia 7.90—9 50- 4590 kg Slabonen 45—57; 550 kg Bieten L40; 725 kg zilvernep 27.40; 100 stuks Bloemkool 33.20. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 5