Oude wet verbood de Britten
„vermaken" van hun ogen
het
Nederland toeristenland
Een bron van deviezen
Belgische spoorwegen staan voor
een afgrond
Proces-Burke en Hare was de oorzaak
Straaljagers vliegen naar Korea
Dif bankbiljet wordt ongeldig
Cijfers spreken
Het macabere bedrijf van twee leren
Edinburgse anatomist
dreef sinistere handel
Scheepvaartberichten
Pensioenen voor 70 000 man zijn het donkere punt
Wie zal dat betalen
MARKTBERICHTEN
EEN krantenbericht heeft er dezer HJMn
thans ook de Britten Is toegestaan om n* h .chtt °P eevestigd. dat het
•tellen voor de hoornvliestransplantatiedienc!^" 2 °sen bcschikbaar te
alle landen ter wereld is het vermaken" van Ti Kruis. In vrijwel
bijvoorbeeld hebben reeds ettëliike dn£ena °gen geooro°M- «n Nederland
toegezegd aan het NederLX Rode Krut lestament hu» °gen
hoornvliezen eTvan duizenden hllnrt«„ i e ogen of beter de
Engeland in dit menslievende streven achterann S® za* kunnen maken. Dat
oude wet, die de verkoop van lüken verbiedt w»!^ 2ljn oorzaak in een
is destijds het was in 18.12 het directe revïd! 2 2 komcn van wet
die de gemoederen van de gehele wereld in «J 2 'j? van.cen moord-affalre.
waren twee namen aan deze zaak verbonden ,VTn dl,ng hc,e,ft gebracht. Er
burgers en zelfs het kleinste kind in de eerste hriri "der® i? 4vCe Ldin"
dragers van die namen en hun maciSere^^ijUe^'b^hrij^V'^ k°"
f)E historie begint in een trieste, echt
Engelse nacht in 1827. Ten huize
van de vermaarde Edinburgse anato
mist, dr. Knox, was een groepje stu
denten bijeen, dat van de grootmeester
der anatomie onderricht kreeg in de
structuur van het menselijk lichaam
Op de snijtafel lag het stoffelijk over
schot van een man, dat vaardig door
Knox ontleed werd. Het was doodstil
in 't huis. Plotseling werd er gebeld.
Voor de deur stonden twee Ieren, de
één was een kleine, tengere man 'met
een Slavisch gezicht en de ander was
zwaarder gebouwd en had de trekken
van een orang oetan. Het merkwaar
dige tweetal verzocht de grote ont
leedkundige om een onderhoud. Ze
hadden zaken te doen, zeien ze. Al
spoedig bleek, dat .voor zaken dit wa
ren. Ze hadden een lijk te koop. Neen,
ze hadden het niet bij zich, maar ze
konden het binnen enkele uren bezor
gen. De heren hadden er wel oren
naar. De ontleedkunde werd in deze
dagen met liefde beoefend en aange
zien er weinig lichamen werden aan
geboden, hadden verschillende medici
en studenten reeds de handen bezoe
deld aan het openen van graven. Lie
ver echter maakte men gebruik van
de lijkenhandel, welke macabere be
zigheid ontstond uit de schaarste van
het aanbod. De kopers waren wel zo
verstandig niet naar de herkomst van
de dode lichamen te informeren.
Het eerste slachtoffer
HIT gold vooral voor dr. Knox, een
genie in zijn tijd. De man was be
zeten van zijn hartstocht: de dissectie.
Zijn persoonlijkheid was dermate lu
guber, dat zelfs Burke en Hare, de
twee Ieren, die zaken kwamen doen,
ervan huiverden. Niettemin brachten
ze het beloofde lijk en streken een be
loning op van ongeveer f 70.—. Hun
afscheid was hartelijk en Knox gaf hen
het verzoek mee om nog eens terug te
komen: liefst weer met een dode met
gezel.
Het lijk, dat de beide compagnons bij
Knox hadden afgeleverd, was min of
meer op „legale" wijze in hun bezit ge
komen. De dode was de voormalige be
woner van het logement, dat de twee
Ieren dreven. De man was na een
ziekte gestorven, en de erfenis voor de
fa. Burke en Hare bestond alleen uit
zijn stoffelijk overschot. De man was
hen bovendien nog een groot bedrag
schuldig, daar hy in maanden- geen
penslongeld had betaald. Burke en
Hare hadden besloten te proberen al
thans iets van de schuld, die de over
ledene had nagelaten, terug te krijgen.
De zeventig gulden waren echter veel
meer dan de man hen by zyn leven
had gekost.
De twee Iere zagen grote perspectie
ven en al spoedig leverden ze weer een
lijk af aan het huis van dr. Knox. Dit
maal was de voorgeschiedenis iets an
ders. Het betrof- een zieke pensiongast
van de firma. Burke, ervan overtuigd
dat de man zou sterven, had hem
een pijnloze dood bezorgd. Dit vracht
je bracht f 100.— op. Kort daarna
werd de derde bewoner van het loge
ment van Burke en Hare bij de ana
tomist bezorgd. Deze laatste was op
zijn ziekbed gesmoord.
Bloeiende handel
CPOEDIG was de firma, bijgestaan
door de echtgenoten van de twee
sinistere lieden, geheel in beslag geno
men door de „handel". Men lokte los
lopende zwervers mee naar huis. Daar
werden ze dronken gevoerd en vervol
gens gewurgd. De lichamen, lie in snel
tempo het huis van dr. Knox werden
binnengedragen, vertoonden geen spoor
van geweldpleging en naarmate de za
ken floreerden, groeide de welstand
der beide firmanten en hun echtgeno
ten. Hoewel het hun buren en vrien
den wel voorkwam, dat deze welstand
ietwat verdacht was, sprak men ner
gens over. Men geloofde, dat Burke en
Hare het type van de gewone lijken
handelaars waren en omdat deze han
del destijds niet verboden was, liet men
het maar zo.
Op 9 April sloeg de firma een zeer
gewaagde slag. Het slachtoffer was
Mary Paterson, een 18-jarige schoon
heid, die in bepaalde zin een plaatse
lijke vermaardheid genoot. Toen haar
lichaam in het huis van dr. Knox werd
binnengebracht, schrokken de aanwe
zige studenten terug. Voor velen was
ze om zekere redenen geen onbekende.
Na Mary Paterson werden nog drie
oude vrouwen en een jongen het siacnt-
offer van de compagnons. De zaken
dreigden echter geschaad te wora®"
door onderling wantrouwen van
firmanten. Hare had eenmaal een zwer
ver afgeleverd, zonder Burke de hem
van de opbrengst te willen geven.
Voorlopig liet men alle twisten echter
rusten, omdat verwijdering wel zeer
gevaarlijke tegenkanten had. ïnae
loop van de zomer vielen nogmaa
drie slachtoffers.
De ontdekking
flE firma sloot inmiddels een contract
U met dr Knox. waarbij werd be
paald, dat deze in de winter f 1W.-
en in de zomer f 80.- voor een luk zot
betalen. In het late najaar van 19J»
kwam onverwachts het einde.
Burke en Hare hadden juist hun
laatste „handelswaar" in huis. een oude
bedelares, die juffrouw Docherty heet
te. In die tijd woonde een familie
Gray, bestaande uit man, vrouw en een
kind, bij de Burke'» in. Het was Juist
Allerheiligen en naar oud gebruik
vierde men deze dag met een gezellig
familiefuifje. De familie Gray moest
echter aan het eind van het feestje
worden weggewerkt, aangezien de fa
bepaalde plannen met juffrouw Do
cherty had. De Gray's werden dus on
der een smoesje overgebracht naar het
huis van Hare, dat in een ander deel
van de wijk lag. 's Nachts hoorde een
voorbijganger de kreet „Moord!" uit
het huis van Burke komen. Verschrikt
ging de voorbijganger op zoek naar een
politieagent, doch toen hij er geen
vond liet hij de zaak zoals ze was en
spoedde zich huiswaarts.
De volgende ochtend kwamen de
Grays terug. De oude vrouw Docherty
bleek verdwenen te zijn en Burke
toonde een opvallende iegenzin, mevr.
Gray in de buurt van haar eigen bed
te laten komen. Dit wekte argwaan.
Tegen de schemering besloot mevr.
Gray, nu vergezeld van haar man, een
onderzoek in te stellen. Onder een hoop
stro vonden zü het vermoorde lichaam
van juffrouw Docherty, van wie zij de
vorige dag hfscheid hadden genomen.
Geschrokken probeerde het echtpaar
het huis te verlaten, doch In de gang
liepen ze Burke tegen het ïyf, die
bemerkende dat hy ontdekt was hen
ren grote som zwyggeld aanbood. Dit
had geen succes. Diezelfde avond
kwam de politie. Het lichaam was ver
dwenen, doch Burke en zyn vrouw
werden gearresteerd. In het huls van
dr. Knox, dat de volgende ochtend
werd doorzocht, vond men een thee
kist, waarin het ïyk van Juffrouw
Docherty lag. Een half uur later was
het echtpaar Hare in de boeien ge
klonken.
„Je hebt geboft, Nelly'
CPOEDIG volgde de rechtzitting, die
één van de grootste evenementen in
de geschiedenis van de Britse rechts
pleging is geworden. Hare, die tot
kroongetuige was gebombardeerd, was
graag bereid de doopceel van de firma
te lichten, aangezien hij zijn leven in
de waagschaal zag.
Mevrouw Burke werd onschuldig
verklaard aan de moordpartijen van de
firma, een uitspraak die grote verras
sing bracht. Toen de rechter het „niet
schuldig" over mevrouw Burke uit
sprak, stond haar man op en zei: „Nel
ly. je hebt geboft!" Doch enkele minu
ten daarna zette de rechter de zwarte
kap op het hoofd en deelde William
Burke mede, dat hij gehangen zou wor
den en dat zijn lichaam publiekelijk
aan de anatomische ontleding zou wor"
den prijs gegeven. Merkwaardigerwüze
werden Knox en Hare vrijgesproken.
Het publiek ontstak hierover,, in woe
de. Hare verdween, nadat gepoogd was
hem te lynchen en dr. Knox verliet
zijn huis op 12 Februari, toen een
woedende volksmenigte het had be
stormd. In 1862 stierf hij in Londen als
een banneling.
Kort na dit geruchtmakende proces
werd de anatomie in alle beschaafde
landen onder toezicht van de staat ge
steld, terwijl in Engeland de lijkenhan
del geheel werd verboden. Eerst kort
geleden heeft men een clausule van
de wet op de lijkenhandel gewijzigd.
UijitW.VtLT
JONDER veel commentaar heeft de Amerikaanse luchtmacht een presta-
tie geleverd, die van „luchthistorische" betekenis is. Niet minder dan
58 straaljagers van het type „Thunderjet" zijn over de Grote Oceaan
rechtstreeks naar de Japanse bases voor de Koreaanse luchtoorlog gevlo
gen. Bij de landing verongelukte slechts één toestel. De grote betekenis
van deze Oceaanvlucht is, dat de actieradius van de straalvliegtuigen in
luttele jaren tijds, is uitgebreid van enkele honderden kilometers tot meer
dan tweeduizend kilometer. Op het traject San FranciscoHawaii (3500
kilometer) worden de straaljagers in de lucht van nieuwe brandstof voor
zien. Iets, dat overigens pas door zeer recente vindingen mogelijk gewor
den is. De moeilijkheden van tankvulling in de lucht zijn bij de enorme
snelheden van de straaljagers, die niet langzaam kunnen vliegen, zeer groot.
Akkrumdijk, A'dam—O. Afrika, 5 Mom-
basa verw. Albirco, Buenos Aires
R'dam -4 van Vlttorla naar Bahia Al-
cyone, R'damBuenos Aires 5 te Santos.
Ampenan, 4 n.m. van Tandjong Prlok
naar Surabaja Arendskerk R'dam
Japan, 5 Singapore verw. Axeldijk,
JavaNew York, 4 n.m. van Djibouti
naar Suez Albadi, R'dam—Buenos
Aires, p. 5 v.m., St. Pauls Rock naar Rio
de Janeiro Alphanaoca. Buenos Aires
New York, 4 n.m. van Santos naar Rio
de Janeiro, alwaar 5 verw. Aalsum,
R'damCalcutta, 5 v.m. van Aden naar
Karachl Bengkaiis, Tandjong Priok
—A'dam 5 te Londen. Baarn, A'dam
Valparaiso 5, van Brighton Trin te La-
guaira verw. Bantam 4, van Tandjong
Frlok naar Cheribon Barendrecht (t.)
S. van Colombo te Menael Ahmadi verw.
Bintang, SeattleCalcutta 4, van Cebu
naar Miri Britsum, R'damHampton
Roads, p. 4 Lands End Celebes 5, van
Tandjong Priok te Surabaja verw. Ce-
ram, R'damCalcutta 4, van Manseille
naar Genua Caltex Leiden (t.)5 v.m.,
van Sidon te R'dam Caltex Delft (t.)
SidonR'dam 5, van Gibraltar Donge-
dijk, R'damPac.kust 5 te Cristobal Pa-
nnamakanaal Eendracht 4, van Salonl-
klnaar R'dam Gouwe, 4 n.m. van Da
kar te Monrovi verw. Hoogkerk, O.
AfrikaAdam 4 van Aden naar Port
Said Heelsum, 1-8 van Houston naar
Galveston Lemsterkerk, 4 n.m. van
Chittagong te Rdam Linge, vertr. 5
van Vaasa naar Nederland Lieve Vrou-
wekerk, CalcuttaR'dam 4 te Bremen
Lindekerk, 4 van Daman naar Bushire
Maaskerk, W. AfrikaAdam, 5 te Dakar
Meliskerk, R'damCalcutta, 6 Madras
verw. Mapia, MakassarAdam, 5 van
Marseille Mataram 28, 18.00 uur te
Houston Merwede, 4 van R-dam naar
Hamburg Nigerstroom, AdamW
Afrika, 4 n.m. te Takoradi Noordwijk,
4 van Civita Vecchia naar Safi Omala,
(t), 4 van Singapore naar Manilla
Overijsel, New ork van Calcutta, 5 te
Kowait Oranje, Tandjong Priok—Adam
5 te Colombo verw. Prins Manrits, '1
van R'dam te Chicago Parkhaven,
R'damBuenos Aires, p. 4 Madeira naar
Santos Polydorus, New YorkIndone
sië 4, van Halifax naar Alexandrië
Prins Willem 3, ChicagoR'dam, p. 4 ten
N.O. Anticosti eil.-Lehavre Prins Wil
lem van Oranje, ChicagoR'dam, 4 n.m.
te Hamburg Rotti, A'dam—Indonesië,
4 n.m. te Port Said Roebiah, New'
York—Java, 5 te Ptsudan Sibajak Wel
lingtonSurabaja p. 4 ten Nn Flores In
donesië Sliedrecht (t.), Menael Ahmadi
Liverpol, 4 Gibraltar gepass. Straat
Makassar, SantonJapan, 2 te Eest Lon
den Salland, Adam—Buenos Aires, p
5 Ouessant naar St. Vincent c.v. Stad
Haarlem 5, 19 uur n.m. van Lulea aan
de Hoek van Holl. verw. naar R'dam
Stad Vlaardingen 4, 20.00 uur te Wabana
en verm. 6-8 van Wabana naar R'dam
Stad Arnhem, R'damSavona, p. 4 Finis-
terre Stad Dordrecht 4, van Palermo
naar Sagunto Stad Haarlem 5, n.m
van Lulea te R'dam verw. Tasman, 5
van Singapore te Mauritius verw.
Utrecht 1-8 te Portland Oreg Veendam
5 van R'dam te New York verw. Wa
terman, AdamKaapstad, 4 550 m. naar
St. Helena Woensdrecht (t.), 5 van'
Menael Ahmadi te Berre Bari verw.
Zaan, 4 van Kotka naar Hamina.
NOORDERMARKTBOND, 5 Aug.
38000 kg Eerstel. 10.50—11.40, Doré 11.80
Eigenh. 10.6011, blauwe Eigenh. 9.10
10.40. Bintje 9.109.40, IJsselster 9.20
9.40, grove 8.2010.40, driel. 7.10;
15500 kg slabonen 44—58, II 38—46; 2000
kg zilvernep 2526, zilverdriel 34;
4000 kg bieten A 4—6 30, B 4—4.80; .8500
kg rode kool A 9.10-13.10, B 4—7.60;
3500 kg gele kool A 7.608.60, B 4.80
5.80; 103.000 witte kool 6.40—9.40; 800
stuks bloemkool Al 38, A2 2022, B2
16. afw. 8—12.
(Van een onzer redacteuren)
UOLLAND is als een charmante en aantrekkelijke vrouw.... geheimzinnig
en verleideiyk". Als dat de Zweden niet trekt, trekt niemendal. Toch kan er
in de folder, die in Zweden op buime schaal verspreid is en deze Skandinaviërs
moet animeren een bezoek aan Nederland te brengen, nog een schepje bovenop:
in Amsterdam vindt men een schat aan diamanten en men kan er boottochten
maken door de schilderachtige grachten, in Alphen is 's werelds grootste vogel
park, Maastricht heeft een geheimzinnnige Romeinse grot, Alkmaar een histo
rische kaasmarkt en bovendien zyn er in Nederland de droogleggingen van de
Zuiderzee en.... Oosterse restaurants! Tot andere volken richt de Algemene
Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer zich in haar propaganda
voor ons land weer in andere bewoordingen. De klederdrachten, de molens, de
klompen, de polders en de düken komen er uiteraard vaak in voor. Zij zijn min
of meer het Nederlandse handelsmerk geworden. Maar ook onze culturele in
stellingen, het oude stedenschoon, onze woningbouw en onze industrie worden
in de reclame, die de A.N.V.V. in het buitenland maakt, niet verwaarloosd.
r\E cijfers bewijzen, dat deze propa-
ganda succes heeft en van grote be
tekenis is voor ons land. Vóór de oor
log was Nederland een „toeristen-ex
porterend" land. Onze landgenoten
trokken naar het buitenland, slechts
weinig vreemdelingen bezochten Ne
derland. Thans zijn de bordjes verhan
gen. Reeds kort na de bevrijding over-
trof het aantal buitenlandse bezoekers,
dat in Nederlandse hotels en pensions
verbleef, het gemiddelde van vóór 1940
en elk volgend jaar gaf weer een stil-
ging te zien ten opzichte van het
voorafgaande jaar. De statistieken wij
zen uit, dat 1947 178.060 bezoekers tel
de 1948 284.000, 1949 315.000, 1950
400 000 en 1951 448.000. Daarbij komt
voor 1950 nog een aantal grensover
schrijdingen van Belgen van 4'/? mil
lioen en voor 1951 van 6'/ milhoen
Dit jaar zal nog weer een veel gunsti
ger beeld te zien geven.
Voor een belangrijk deel zijn deze
gunstige cijfers te danken aan het
feit, dat Nederland tn Europa een
goedkoopte-eiland is. Maar zonder
propaganda zou dit resultaat toch nooi
bereikt ziin.
Aan buitenlandse valuta lieten de
vreemdelingen hier in 1947 1 19V» mU-
Hoen achter, in 1948 f 27m.llioer
in 1949 f 34 V< millioen, in 1950 f 58
millioen en in 1951 f 104 millioen De
ANVV krijgt voor haar propaganda in
het buitenland een rijkssubsidie. Pei
jaar kan zij uit een budget putten, dat
evenwel niet groter is dan ongeveer
een half millioen. Dit bedrag steekt
wel zeer ongunstig af tegen de f li<4
millioen aan deviezen, die de vreemde
lingen ons land binnenbrachten. On
gunstig ook tegenover de ongeveer vijl
millioen, waarover de ANWB en de
Nederlandse Reisvereniging laatst
genoemde organisatie propageert juist
het reizen van Nederlanders naar het
buitenland elk beschikken.
pJEZER dagen hebben we met een
aantal vertegenwoordigers van ds
ANVV in enige landen gesproken. De
klacht was algemeen, dat men over
veel te weinig middelen beschikt om
een intensieve propaganda voor Ne
derland als toeristenland te voeren
Men was er van overtuigd dat het aan
tal bezoeken van buitenlanders aan
ons land nog zeer aanzienlijk op te
voeren zou zijn.
De Franse vertegenwoordiger ver-
lelde ons, dat het toenemend automo
bilisme sterk heeft bijgedragen tot de
trek van Fransen naar Nederland. Hii
propageert vooral het reizen ovei
Maastricht, door Limburg, over Arn
hem, naar de Hoge Veluwe met een
bezoek aan het Kröller—Muller-muse-
um met een groot aantal Van Goghs
door de Zaanstreek, naar Edam, Vo-
lendam, Hoorn, Enkhuizen en Medem-
blik en naar Texel. En wel om de
stroom wat van de traditionele route
over Breda, Rotterdam, Den Haag en
Amsterdam af te leiden.
De Fransen hebben vooral oog voor
ons polderland, gestoffeerd met koeien,
boerderytjes en molens, voor ons ste
denschoon. voor plaatsen als Hilver
sum met zijn prachtige villa's en veel
groen en bloemen, voor onze zindelijk
heid, voor de bloemen in onze huizen
en voor de musea en zy zijn ingeno-
j men met onze hotels en de hulpvaar
digheid van de Nederlanders.
De Zweden prijzen het afwisselende
landschap in Nederland, dat zich voor
hen ontrolt als een kleurenfilm. Zij
zijn verrast door het kleine: de kleine
huizen, de kleine ramen en de nauwe
straten; zij verwonderen zich, evenals
de Fransen, over het schone, over de
„weigewassen huizen; over de ontel
bare bloemen en de vriendelijkheid;
zij vinden het eigenaardig, dat zij van
voor naar achter door de Nederlandse
huizen kunnen heenkijken. Een attrac
tie voor hen is, dat zij veel in het open
water kunnen zwemmen en.dat
men in Nederland zoveel jenever kan
kopen en drinken als men wil (in Zwe
den krijgt men twee lieter brandewijn
of jenever per maand).
Welke vreemdeling ook in Neder
land komt, hy zal er altijd veel aan
trekkelijks vinden. Langzamerhand
begint dat door te dringen. Wij pluk
ken er de vruchten van, dit jaar al
weer meer dan in 1951.
(Van onze correspondent in Brussel)
£R zou haast -een liedje te zingen zijn op het lot van de Belgische Spoorwegen.
Zo in de zin van: „Wie zal dat betalen, zoete lieve Gerritje?" Waarby Ger-
ritje beurtelings de Staat en de Nationale Spoorwegmaatschappij is. Het gaat de
Maatschappü al lang niet meer naar den vleze en de oorzaak er van is niet te
vinden in de hoge kosten, die de gewone exploitatie der Belgische Spoorwegen
vraagt, maar in een zeer büzondere uitgave, waarvoor zij zich zien gesteld. Een
donker punt voor de Spoorwegen vormen de pensioenen. Het aantal gepen
sioneerden gaat elke verbeelding te boven: méér dan 70.000 bij een effectieve
personeelssterkte van 116.000 man. Er bestaat geen enkele onderneming in de
wereld, die een dergeiyke financiële last zou kunnen dragen.
Neemt men hierbij nog in aanmerking,
dat de mensen tegenwoordig langer
leven, dan staat men er niet versteld
van, dat de Spoorwegmaatschappij in
Belgie op het ogenblik tot haar last
heeft een aantal van 70.000 gepension-
neerden, die in 1951 2.515 millioen
francs gekost hebben. Voor 1952 heeft
men een bedrag van 2.650 millioen
berekend.
Men kan werkelijk spreken van een
afgrond, waarin de Belgische Spoor
wegen staren. Wat moet men begin
nen? En wie zal het woord spreken
dat uitkomst brengt. De grote moei
lijkheid ligt bij de zogenaamde Pari
taire Commissie, die alleen het recht
heeft de statuten van de Belgische
Spoorwegen te wijzigen, maar tot hier
toe pertinent geweigerd heeft dit te
doen. Het enige wat nog geprobeerd
zou kunnen worden, is dat de minister
een wetsvoorstel bij het parlement in
dient, om de statuten te wijzigen. Men
neigt op het ogenblik tot de gedachte
dat de miniser van vervoer voor zulk
een stap niet zal terugdeinzen. Slechts
op deze manier zou een eind gemaakt
kunnen worden aan veel zorgen van
een maatschappij, die misschien in de
oorlogsjaren niet altijd zakelijk genoeg
gehandeld heeft, maar tot welker eer
men zal moeten zeggen dat zij een
menslievende daad uit vaderlands
liefde verrichtte, een daad, die haar
veel gekost heeft en op het ogenblik
met ondergang bedreigt.
Als men vraagt hoe deze toestand is
ontstaan, moet men teruggaan naar de
jaren vóór de oorlog. In 1926 nam de
Maatschappü het spoorwegnet van de
Staat over, die het tot dat tijdstip be
heerd had. In die dagen was er bij de
Maatschappij een teveel aan personeel.
Men rekende uit, dat minstens 35.000
man konden afvloeien. De grote vraag
was, hoe men dit zou doen. Hen een
voudig op straat zetten ging niet. Met
overplaatsing zou ook niets te berei
ken zijn. Toen kwam men op de ge
dachte, die toenmaals als de verstan
digste werd aangezien, om het pensi
onneren van de ambtenaren te bespoe
digen. De pensioengerechtigde leeftijd
werd verschoven naar de 55-jarige en
60-jarige leeftyd: 55 jaar voor machi
nisten, locomotiefvoerders en conduc
teurs en 60 jaar voor andere beamb
ten. Dit besluit leek heel verstandig,
want het kost minder om een pen
sioengeld te betalen dan een trakte
ment voor een werker, die in werke-
lykheid geen werk verzet.
Nu komt echter de ellende van het
geval, een ellende, die des te tragischer
is, omdat zij het gevolg is van een in
zichzelf mooie daad van de Spoorwe
gen in de oorlogsjaren. Toen in die
tijd de ene deportatie van jonge Bel
gen op de andere volgde, nam de
Spoorwegmaatschappij niet minder
dan 30.000 manlijke krachten in dienst
met de bedoeling om ze voor het lot
der deportatie te bewaren. Men kan
de edele bedoeling hiervan waarderen
en toch zeggen, dat van te voren uit
te rekenen was, dat dit op misère
moest uitlopen. Wat ook geschied is.
Want al waren deze krachten „tijde
lijk" aangenomen en al was het de be
doeling dat zij later weer zouden af
vloeien, menselijke overwegingen
speelden na de oorlog een grote rol;
en zo werden niet slechts deze 30.000
mannen aangehouden, maar de toen
malige Rongvaux stelde nog 20.000
nieuwe werkkrachten méér aan.
Bovendien gingen tallozen in die
dagen met pensioen uit hoofde van
vroegtijdige invaliditeit, wat een aan
zienlijke verhoging van het aantal
gepensionneerden ten gevolge had.
jE. vele vreemdelingen, die ons land
bezoeken, betekenen een zeer be
langrijke aanvulling van de deviezen
voorraad van ons land. Het bedrag, dat
hiermee gemoeid is, steeg in 1951 tot
een waarde van f 104.000.000.De voor
uitzichten voor dit jaar zijn nog gunsti
ger. In het eerste kwartaal ontving ons
land reeds een bedrag van f 27.000000.
Dit is dus meer dan een vierde deel van
1951. Belangrijk is echter, hierbij te be
denken, dat het tweede en derde kwar
taal een veel hogere deviezenopbrengst
zullen vertonen, gezien het hierin val
lende vacantieseizoen. Het eerste kwar
taal 1951 bijvoorbeeld werd f 9.000.000
ontvangen tegen f 104.000.000 in het
gehele jaar. Bij de beschouwing van de
aantallen buitenlanders dient er mede
rekening te worden gehouden, dat van
de 53.000 bezoekers uit West-Duitsland
een zeer groot aantal Amerikaanse mi
litairen is, die met verlof naar Neder
land komen. Al de genoemde cijfers zijn
gebaseerd op de gegevens, die de bij de
Horecaf aangesloten bedrijven hebben
verstrekt. De zogenaamde dagbezoeken
en wel in hoofdzaak die uit België en
Luxemburg, blijven dus buiten be
schouwing. Om hiervan een indruk te
geven, zij nog vermeld, dat de mare-
chaussée langs de Belgisch-Nederlandse
grens in 1951 meer dan 6,5 millioen
grensoverschrijdingen heeft genoteerd.
ALKMAAR, 4 Augustus. Aardap
pelen 8001100 per 100 kg; driel. 400—
850; slabonen 3800—4500; snijbonen stam
31005800; komkommers 8Ö01700 per
100 stuks; tomaten A 32005500 per 100
kg; tomaten (bonken) 24003000!;
bloemkool I 3000—4600; II 800—2800 per
100 stuks; rode kool 5001400 per 100
kg; savoyekool 600900; groepe kool
600—850; spinazie 3000—4500; sla 200—
800; per 100 stuks; postelein 10002500
per 100 kg; andüvie 10001900; bieten
500800; bossen winterpeen 80002400
per 100 bos; waspeen 8002100 per 100
kg; uien 8001250; soepgroenten 200—
350 per 100 bos; peterselie 200500.
LANG. GROENTENVEILING, 5 Aug.
250.000 kg Aardappelen: Eerstelingen
10.10—10.80, Dorée 11.30—11.80, Blauwe
Eigenheimers 9.4010.40, grove 10.10
10.70; 70000 kg rode kool a 410.70, b
3—3.60; 450000 kg gele kool a 5.70—10.20,
b 35.50; 30.000 kg witte kool 910.20;
2500 kg slabonen 39.7052.10; 1500 kg
Uien 13, zilvernep 22.7024.10; 600 kg
Tomaten a 48—49, b 43—44 en c 52; 1000
stuks bloemkool AI 41.9045 en AII
19.1027.10 23000 kg poters, Eerstelin
gen a 28/35 26.40, 35/50 17: b 28/35 24.80,
35/50 15, ab 35/50 16; rode Eerstelingen
a 28/35 35.80. Doré a 28/35 32 50, Bintjes
ah 35/45 18.60; Saskia a 28/35 22.90.
GROOTEBROEK, 4 Aug. Eersteling
grof 9.30—10.80; groot 10.10—11.40; v. v.
3.403.90; Doré grof 9.5010.30; groot
10.50—11.00; Saskia grof 10.70; groot
11.00; Blw. Eigenh. grof 8.20—9 00;
groot 11.0011.50; Eigenh. grof 7.90
9.30; groot 11.10—11.80; Bintje grof 8 90
9.50 groot 9.00—9.50; Bloemkool A 34 00
—46.00; A II 20.00—32.00; stek 8.00—
14.00; B 31.00 B II 20.00.
WOGNUM, 4 Aug. R. aardappelen
10.50—11.40; grof aard. 9.10—10.70; Sla
bonen 35—42; Yellow appel 12—32: Snij
bonen 15—41; Netmeloen 21—57; bes
sen 28—46; Augurken 10.38; Pruimen
51; Perzik 3—16; Sla 4.10—7.60; Kom
kommer 8—15; Wasneen 8—18; Andijvie
12—14; Suikerpeer 14—19; Zilverui 21—
24; Knolbiet 4—5.60.
WARMENHUIZEN, 5 Aug. 1952.
70400 kg Aardappelen: Schotse muizen
11.80, Eigenheimers 9.50—10.70, Bintje
9.10—10.20, Doré 12.60, Saskia 7.90—9 50-
4590 kg Slabonen 45—57; 550 kg Bieten
L40; 725 kg zilvernep 27.40; 100 stuks
Bloemkool 33.20.
4