jongeren denken over
Lippenstift en Poederkwast
DE VERMISTE OORRING
De vergeten
categorie
S5 SS ït^ïtass'WWE
Niei ie jong
Mei smaak
Ja en Neen
Conclusie
£n nu pfiMtem ïlo. 4
C Pim. Pain, Pom in k\ nienwp hms
Ook Uw ingewanden
LAXEER-AKKERTJES
Jongetje kwam om in een
brandende schuur
Blinden bedienen een
telefooncentrale
KINDJE VERDRONKEN IN
EEN TEIL WATER
Hand van jongetje door
vleesmachine afgerukt
De Velser affaire weer
actueel
Concertgebouworkest
is bijna een stichting
Meer radioluisteraars
DOOR
PATRI CIA WENTWORTH
Nieuwe vice-voorzitter
der Tweede Kamer
JluLiteb eerió naak
Hel Radioprogramma
Mijnhardtjes: sterke jb
DONDERDAG 8 NOVEMBER 1958
VENT u Huygens' gedicht over ,'t
u Voorhout van 's-Gravenhage"?
HU verheerlUkt de geneugten van
die lindenlaan in. lente, zomer
herfst en winter en schildert In lel
vendige kleuren de gebeurtenissen
van morgen-, middag- en avond
stond. Vooral de zomerse ochtend
bekoort hem: hy raadt zün lezers aan, vroeg het Bedde en het kalme
neuluw stveet te rnymen" de vmreu i„ j en 1 Kalmc
hun gezang en dit vooral \o bestuderen en te genieten van
„Kostclicker minnen-balsem
quam daer «emmermeer in 't licht
Dan getempert met den alssein
Van een nuchtcren gesicht."
En dan vervolgt hu:
,,'s Morgens raeekt men aen de waerheit,
Wat het Meisken voor gestel,
Wat voor haer, en ofs' oock haer helt,
Wat gedaente, vleesch of vel:
's Morgens, eer de lippen kleven,
Eer de plaestcr staet te pronck,
Eer de poeyer-doosen geven
Dat den Hemel noyt en schonck".
U ziet, er is niets nieuws onder de zon: ook in de zeventiende eeuw
maakten de meisjes zich op en spotten de mannen er mee. Precies als in
onze dagen waren er voor- en tegenstanders, vcrmoedelUk ook al onder
de jonge mensen alleen kregen ze niet de gelegenheid, hun mening in
de krant te uiten zoals het nu in onze rubriek geschiedt. Hoor b.v. een
14-jarige jongen uit de eerste klas van een Helderse u.l.o.:
Overigens - veel meningsver
schillen zijn er niet: over het alge
meen deelt men het standpunt, dat
in de beide laatste der opgenomen
brieven wordt ingenomen. Er zijn
een paar princiële tegenstanders,
meisjes èn jongens: „het is louter
aanstellerij, onnodig, tijdverprutse-
rij, niet goed" meent de één; „een
opgemaakt meisje maakt mij altijd
een beetje wantrouwig", zegt de
ander: „het is immers zeer waar
schijnlijk, dat zij dit doet met het
voornemen, mismaaktheden te ver
bergen, of, in elk geval, zich mooier
voor te doen, dan zij in werkelijk
heid is", en hij voegt er o.m. aan
toe, dat zij, die zich opmaken, „de
Schepper beledigen door zich niet
ingenomen te tonen met het door
Hem geschapen uiterlijk".
Kees Wiese noemt het „huichelach
tig" en jaagt de meisjes de dood
schrik op het lijf door mede te de
len, dat rouge bestaat uit spek
steenpoeder en een aftreksel van
cochenille-luizen. Een vierde is van
oordeel, „dat de meisjes zich opma
ken, niet omdat ze het nodig vinden,
maar omdat ze het vam elkaar
zien" - het is dus een modever
schijnsel, dat sterk in de hand
wordt gewerkt doör bepaalde ad
vertenties, beelden van filmsterren
en artikeltjes uit sommige geïllu
streerde periodieken. Toch kan ook
dit meisje zich voorstellen, dat men
het „een enkele keer en niet al te
opvallend doet" en dat is het oor
deel van ongeveer allen, die zich
uitten. „Blanke nagellak, wat crème
en bij uitzondering een klein beetje
lippenstift, waarom niet?" Maar
1JIIJN mening, of het goed is dat
een meisje zich opmaakt, is: een
meisje maakt zich vaak op, waar
om? Wordt ze er knapper door?..
Och, misschien Wel. Als een meisje
eenmaal volwassen is, dan kan dat
geen kwaad, maar meisjes van
14 tot IS jaar, vee, dat is volgens
mij niet helemaal in orde. Natuur-
is het niet nodig, ongekamd of on-
gewassen de deur uit te gaan, maar
als ze op die leeftijd al lippenstift
en verdere poeders en snufjes ge
bruiken, nee, dat kan volgens mij
niet goed zijn, want als ze zo jong
zijn, dan zijn ze nog knap genoeg
van zichzelf.
J. VAN STEENW1JK,
Kerkgracht 23, Den Helder.
De meisjes kunnen het zich voor
gezegd rekenen en het mannelijk
compliment dankbaar en blozend
(zonder rouge) aanvaarden!
jongeman zegt
Ook een 18-jarige
zijn mening.
F het goed dat een meisje zich op
maakt? Ik vind: dat kun je met
ja en met nee beantwoorden, al-
naar gelang de make-up is.
Als een meisje haar lippen een beet
je schminkt en een heel klein beet
je rouge gebruikt, kan dat een heel
aardig effect opleveren.
Maar als een meisje net zo'n beetje
een wandelend schilderü wordt
niet zo mooi, maar wel zo kleu
rig) met vuurrode lippen, dunne ge
tekende wenkbrauwen, zo'n on
natuurlijke kleur op de wangen,
nee dat vind ik (het spijt me dat tk
het zeggen moet) Waardeloos. En
dfln: zo'n „opgebonden paarden
staart" vind ik helemaal iets ver
schrikkelijks.
Ik hoop niet, dat ik hiermee een
paar van die bebop-girls beledig,
trant volgens mij zullen er nog ge
noeg mensen zijn (ook jongens) die
dit mooi vinden.
Pus in 't kort is mijn mening zo:
Maakt een meisje zich in beschei
den mate op, goed. maar staan ze
zo erg in de grondverf, dan vindt
ik dat zij zich mooier denken te
maken, dan zij zijn.
Waarom? Alleen om de aandacht te
trékken van het sterke geslacht.
F. BIJTJES,
St. Annastr. 51, Alkmaar
Ten slotte een meisje van 18:
J4ET was verleden Donderdag, op
een fuifje, toen ik van één van
m'n kennisjes hoorde, wat het
nieuwe onderwerp zou zijn: „Mag
een meisje zich opmaken?" Ik keek
eens rustig om mij heen en als van
zelf kwam het antwoord al in mij
op. „Ja en nee". Veel meisjes had
den zich niet opgemaakt. Heel ge
woon! Maar toch vond ik dat gepoe
derde neusje en het dunne streek-
je lippenstift bij anderen erg leuk
staan.
Vaak hoor je moeders kermen,
dat een zeker meisje toch zfn le
lijke huid zal krijgen, als ze ouder
wordt, omdat ze zich nu al poedert.
Maar ik geloof daar niets van! Als
je je fris wast, voordat je naar bed
gaat, dan zal het met die lelijke
huid heus Wel loslopen. Opeens
viel m'n oog echter op een ander
gezicht, of liever gezegd een mas
ker. Want het hele gezicht was vol-
gekalkt. Aan de éne kant had ik
medelijden met het kind. maar aan
de andere kant moest ik moeite
doen om niet m'n tong tegen haar
uit te steken. Meisjes, die zich een
beetje opmaken, kunnen er dik
wijls welverzorgd uitzien, maar
ieder meisjes moet voor zich per
soonlijk goed weten, tot hoever zij
gaan kan, om niet ordinair te
lijken.
A. Dü BURCK
Alkmaar
MEER dan ooit spijt het mij. dat
wij maar drie stukken kunnen
Plaatsen: er waren tientallen ge
tuigenissen, die opneming in deze
kolommen dubbel en dwars waard
zouden zijn. Hoe goed schrijven b.v.
•fan Balder en Hans Reinders, hoe
eerlijk is de overtuiging van Ria
Vogelpoel uit Velsen geformuleerd
en de opinie van Dikkie Harteveld
uit de Wieringermeei van Kees
Wiese uit Hoorn. Froukje Span uit
"inkel en onze trouwe medewerk
ster A. O., die onbekend wil blijven,
omdat ze het „een uiterst gevaar
ItJk terrein" vindt, dat we hier be-
wanHoinji j?(n 7(1 7jjn Pr veel meer
men verzet zich tegen „het knal
rood lakken van nagels, zodat het
eerder klauwen dan meisjeshanden
zijn, het knalrood maken van lip
pen, zodat het wel bloed lijkt, het
épileren van wenkbrauwen, het
overdadig gebruik van rouge", men
wil eenvoud, harmonie, een ver
fijnde, onopvallende verschijning
en noch uitdaging noch maskerade.
„AAN mijn meisje geen schilder-
werk, maar een doodgewoon,
goed verzorgd uiterlijk", vraagt
Hans Reinders en hij maakt de rake
opmerking: „door make-up doe je
je niet ènders, m-er precies zo voor
als je bent: wat van buiten getuigt
van scjpreeuwerigheid kan van
binnen ook wei eens tegenvallen".
Jan Balder merkt in verband daar-
mee op. dat de zinsnede: we mogen
ons toch niet anders voordoen dan
we zijn. meer betrekking heeft op
het karakter dan op het uiterlijk:
„zou niet iedereen door het masker
van lippenstift en rouge heen
kijken?" Maar ook hij moet niets
hebben van „wandelende verf
dozen" en met welbehagen ver
meldt hij de volgende anecdote:
„Het Was in de tijd vlak na de
oorlog, dat twee opzichtig opge
maakte dames op een lift stonden
te wachten. Toen er een vrachtauto
aankwam, maakten zij het bekende
gebaar en de chauffeur stopte. Op
de keurige vraag van de dames of
zij mochten meerijden, antwoordde
de chauffeur prompt: „Wai ver-
voere gien skilderaie!"
QOK IJ. v. S. uit Den Helder
merkte op. dat „make-up. al
worden eventueel kleine onvol
maaktheden soms geraffineerd weg
gewerkt andere dingen weer aan
het licht brengt: de aard en de
wijze, waarop de opmaak is aange
bracht, geven n.1. vaak aanwijzin
gen omtrent ijdelheid, smaak, han
digheid of slordigheid van het
meisje".
En terecht schrijven verschillende
medewerkers, dat ieder, die z'n
haren knipt, zich scheert, zich goed
kleedt, zijn nagels verzorgt of een
wratje laat wegnemen bezig is, zich
op te maken. Kortom: men aan
vaardt vrijwel unaniem de lichaams
verzorging en zelfs voor wie het
nodig heeft de lichaamsverfraaiing
binnen bepaalde grenzen, al zijn die
moeilijk te trekken en min of nieer
individueel. „Blonde meisjes moe
ten zich niet Opmaken, donkere wel,
maar met mate", vindt Jb. Bas uit
Heerhugowaard, al vindt hij het
lakken van nagels „grote onzin",
omdat „mooie witte nagels veel
mooier staan'"
pN Trudy Wijtema uit Hoorn wijst
er op, dat de omstandigheden
bepalend zijn: „het is helemaal niet
erg, dat een meisje, wanneer zij
uitgaat, een beetje lip-stick ge
bruikt als het nv»ar zo is. dat er
aan het natuurlijke van haar ge
zicht niets verandert: er zijn veel
meisjes, die er aantrekkelijker uit
gaan zien, als ze zich poeieren en
wat rouge gebruiken. Iets anders is
het. als een meisje een sportwed
strijd moet spelen. Hoeveel meisjes
zijn er niet. die vlak vóór de wed
strijd zich nog even moeten opma
ken. Dit vind ik bespottelijk. Vol
gens mij is er. vooral bij sportwed
strijden en lesuren op school niets
meer nodig dan een fris gezicht".
Ook andere meisjes zijn van me
ning. dat uitgaan, sierlijk kleden
en een lichte, harmonische make-
up samen dienen te gaan. Maar hoe
die harmonie te bereiken en de al
gemene en individuele grenzen te
vinden? Maya Bouma geeft de op
lossing: „Wanneer aan alle meisjes
scholen en natuurliik ook aan de
meisjes op gemengde scholen, les
sen worden gegeven in het han
teren der cosmetische middelen,
zouden heel w?t meisjes er leuker
uitzien". Waaruit volgt, dat ons
overladen leerplan met een nieuw
vak verrijkt dreigt te worden, dat
zich ongetwijfeld in de belangstel
ling van de meisjes-leerlingen zal
kunnen verheugen en dat onver
moede perspectieven opent voor de
leraren in biologie en tekenen!
MAG ik tenslotte nog even terug
komen op de kwestie van het
liften? Corrie Blom uit Hoorn en
de heer J. Faber, autodealer in Be
verwijk, vestigen er de aandacht op,
„dat het laten liften voor de auto
bestuurder of eigenaar zeer riskant
is, daar hij bij een eventueel onge
val aansprakelijk gesteld kan wor
den voor de ingestelde vorderingen
van de nabestaanden en waarvoor
de verzekering zich niet verant
woordelijk stelt. Men zou iedere
lifter eerst een verklaring moeten
laten tekenen, dat hij alle risico
zelf aanvaardt en daarom wordt er
in de verschillende autobladen vaak
tegen gewaarschuwd".
Wg zijn dankbaar voor dit zeer be-
langrgke argument.
iiHiHiiiiiiiiiiiiiiiiuiiNunHitNiiunuiifliJiiiiiiiiiiniiiiiHiMiiiiniiiiiimnwiHiiiinnmiiiiiiinn
■yELEN onder jullie zullen ln het Concertgebouw of via de radio
enkele dagen geleden Louis Armstrong en zün Allstars hebben
gehoord. Kun je deze muziek en in het algemeen de jazz waarderen?
Waarom? En kun je verklaren, waarom vooral ouderen er afkerig 1
van zün? Brieven vóór Dinsdagmiddag aan D. L. Daalder, Komlaan 8,1
Bergen (NH|.
98. Nadat Baron van Pottum de ei
tjes van boer Krelis opgeborgen nad,
ging hij naar de salon om een vers
pijpje te stoppen, zoals altijd zijn ge
woonte was. vooral als hij moest na
denken En dat was nu zeker het geval.
„Ik moet vanavond naar mijn geheime
bergplaats", zei de baron hardop tot zich
zelf „Ik moet absoluut de boeken bij
houden. Wat een geld heb ik vandaag
uitgegeven. Als dat zo doorgaat, heb ik
eerstdaags geen cent meer over
Dat was schromelijk overdreven van
de baron, want hij had in zijn geheime
kelder zoveel geld opgestapeld, dat hij
gemakkelijk aan alle inwoners van Die-
rendorp een tientje had kunnen uit
reiken. Terwijl de baron zat te piekeren
over zijn verloren geldje, waren Pim,
Pam en Pom al gauw naar de winkel
van Sinkel gerend om hun stuiver in
een droplollie om te zetten. Het was er
nogal druk en het duurde een hele tijd,
voordat de broertjes aan de beurt wa
ren. En dus neusden zij een beetje in
het rond „Ik vind het toch echt aardig
van de baron om ons ieder vijf cent te
geven", zei Pom en keek al begerig
naar de trommel met droplollies. „Ja,
dat kan nu wel zijn", antwoordde Pim,
„maar dat kost hem maar vijftien cent.
Het vervelende is, dat hij boer Krelig
niet genoeg gegeven heeft en die arme
man heeft het zo hard nodig. Het is
jammer voor de baron, maar we zullen
hem vanavond nog een bezoek moeten
brengen."
moeten op tijd „gewassen worden.
Neem eens per week éèn of twee
(Advertentie. Ing. Med.»
(Advertentie, Ing. Med.)
Bij een brand, die gistermorgen uit
brak in een landbouwschuur te Breda
is het vijfjarig jongetje Hansje Evers
omgekomen. Het kind, dat zelf ook in
Breda woonde, logeerde sinds enige tijd
bij zijn grootouders, het echtpaar Van
Gorp, omdat de moeder in het zieken
huis was opgenomen Een tante ontdek
te de brand, zij hoorde het kind nog
om hulp roepen. Zij noch de buren kon
den vanwege de verstikkende rook en
de vuurgloed de kleine naderen. De
niet verzekerde Schuur brandde geheel
uit, terwijl bovendien nog een koe in
de vlammen omkwam.
De Philips telecommunicatie industrie
(NSF) heeft aan het blindeninstituut te
Bussum de apparatuur geschonken voor
een nieuwe telefooncentrale, welke niet
alleen geschikt is voor het distribueren
van binnenkomende en uitgaande ge
sprekken, maar waaraan ook blinden
tot telefonist (e) kunnen worden opge
leid. Gistermorgen is de centrale over
gedragen en gedemonstreerd. Zoals bij
een gewone installatie, beginnen er
lampjes te gloeien, wanneer er een ge
sprek wordt aangevraagd of binnen
komt. Hier laat het toestel echter ook
geluiden horen, die voor alle lijnen tel
kens een quint in toon verschillen, zo
dat blinden aan deze toon merken op
welke lijn een gesprek wordt aange
vraagd, dan wel binnenkomt.
Gistermiddag is een jongetje van 14
maanden oud, in de ouderlijke woning
aan de Molukkenstraat te AmstenVim
in een onbewaakt ogenblik in een met
water gevulde teil gevallen en ver
dronken.
Het vijfjarig zoontje van de fam. Ver-
duyn te Waalwijk, dat aan het spelen
was met een kind van een slager, kwam
op een gegeven ogenblik in de slagerij
terecht. Op een onbewaakt moment
moet het jongetje van V. zijn handje
in de vleesmachine hebben gestoken,
met het noodlottige gevolg dat het rech
terhandje werd afgerukt, of afgesneden.
Het kindje is in ernstige toestand over
gebracht naar een ziekenhuis in Den
Bosch.
Vrijdag 7 November zal de Officier
van Justitie bij de Haarlemse Recht
bank, mr Grasso, zijn standpunt bepa
len tegenover de bezwaren, die de
raadslieden van de vijf verdachten in
de z.g. Velser-affaire dezer dagen in de
raadkamer hebben toegelicht. Nadat
hoor en wederhoor is toegepast, zal de
president, mr E. J. W. Top, beslissen
wanneer de rechtbank haar oordeel over
deze bezwaren zal uitspreken.
De Raadsfracties van de WD, de
PvdA en de KVP hebben zich gisteren
geschaard achter het voorstel van de
Amsterdamse wethouder van Onder
wijs en Kunstzaken, om de N.V. „Het
Concertgebouworkest" te herscheppen
ir. een stichting, zulks in verband met
het beheer en de toekenning van aan
zienlijke subsidies. Bewogen debatten
vormden de begeleiding van het voor
stel in de Amsterdamse Raad. De CPN
wcrnd zich op over het gedrag van de
N.V., die betiteld werd als een corps
van „duitenplatters". Hedenmiddag zal
vermoedelijk de beslissing vallen.
Dan immers worden de besprekingen
over dit punt voortgezet.
Het aantal aangegeven radio-ontvang
toestellen in Nederland bedroeg op 1
November 1.710.815 tegen 1. 702.771 op
1 October. Op 1 October waren er
484.920 aangeslotenen op het Rijksradio-
distributienet tegen 483.133 op 1 Sep
tember.
28)
„Nee, meneer".
Tot nu toe had Lamb achterover in
zijn stoel geleund, met zijn grote vier
kante handen op de knieën. Nu boog
hij zich, beide armen op tafel, voorover.
„Je hebt gediend, hè? Leerden ze je
ook niet dat kunstje om iemgnds nek
te breken? Om het vlug en stil te
uoen?"
„Maar meneer.
„Je hebt het geleerd, nietwaar? Je
kon het heel gemakkelijk hebben ge
daan, toen ze zich omdraaide en het
huis wilde ingaan".
Waarom zou ik dat gedaan hebben?
Ik" hield veel van haar", sprak hij wat
hakkelend. Toen lichtte hij eensklaps
het hoofd op. „Ik wil bij alles wat me
lief is zweren, dat ik haar nooit heb
aangeraakt, meneer!"
Eindelijk liet Lamb hem weggaan
Toen de deur achter Joe gesloten was,
zei de hoofdinspecteur: „Er is alle re
den om aan te nemen, dat het zo ge
beurd is als ik denk, maar bewijzen
liebben we niet. Dit wordt een lastig
eeval tenzij we een of andere aanwij
zing 'krijgen. Turnberry is van een
vreedzaam slag. maar je kunt er nooit
van op aan wat een man, die te ver
gedreven wordt, op een gegeven ogen
blik zal doen. Denk ie. dat zij zon
soort mejsje^wa^oordde Frank Abbott
aarzelend, wat hem een boze blik van
zijn meerdere bezorgde.
„Wat te gemakkelijk voor jou.... is
het niet? Niet geheimzinnig genoeg!"
„Dat is het niet, meneer, maar hoort
u nu eens.
„Welnu?"
Frank streek met de hand door zijn
keurig verzorgde haardos.
„Nu, meneer, als hij haar vermoord
heeft, waarom zou hij dan de deur ge
opend en gesloten hebben? Dat had
toch geen zin, nietwaar? Als u een
meisje vermoordde, zou u er toch niet
expres de aandacht op vestigen door de
huisdeur toe te slaan".
„Wie zegt, dat ze is toegeslagen?"
,,'t Moet vrij hard gebeurd zijn, want
anders hadden de Stokes 't niet in de
keuken gehoord".
„Hm", bromde Lamb. „Veronderstel
eens, dat het meisje de deur had ge
opend en juist naar binnen wilde
gaandan zou hij de deur toch ze
ker sluiten uit vrees, dat er iemand
zou komen vóór hij het lijk had wee
gewerkt".
Even een wenkbrauw optrekkend.
zei Frank: „Maar hij zou niet met de
deur slaan. Misschien het meisje wel"
„Waarom?"
„Ze kan genoeg van Joe's gemok heb
ben gekregen. In elk geval is hij niet
bepaald een amusante prater En stel
eens, dat ze iemand anders zou ont-
moeten, dan kon die slag wel eens een
teken, een signaal zijn geweest, mis
schien ook, naar ze dacht, wat meer
veiligheid voor haar zelf. Volgens mij
iè het niet mogelijk, die zaak met
Louise Rogers van dit geval te schei-
dep. Als er enige waarheid stak in het
verhaal, dat Mary Stoke heeft gedaan,
was er iemand in de buurt, die er be
lang bij had. haar mond te snoeren. Ook
staat het vast, dat zij iemand in het
Houtvestershuis heeft ontmoet. En die
iemand was niet Joe Turnberry.dat
blijkt uit de vingerafdrukken. Ik voor
mij vind, dat we die vent moeten op
sporen vóór we verdere stappen noen
Daarom raad ik aan, vingerafdrukken
ta nemen van Grant Hathaway, Mark
Harlow en Albert Gaddle en hun te
vragen, wat ze gisteravond deden".
Tot besluit van 't gesprek floot Lamb
geruisloos tussen zijn tanden.
HOODFSTUK XV.
Wat later op de das werd de belang
stelling van Maggie Bell in hoge mate
geprikkeld door een kort gesprek tus
sen juffrouw Silver en meneer Frank.
Eerst werd „Tomlin's we
roepen en zei een politie-stem: „Hallo"
't Moest wei iemand uit Lenton zijn ge
weest, want het was niet de stem van
Joe Turnberry. Die Joe zou trouwens
nu wel gearresteerd zijn. Maggie trilde
bij voorbaat, toen ze een licht kuchje
hoorde en daarna een vrouwenstèm, die
naar brigadier Abbott vroeg.
„Hier is juffrouw Silver. Wilt u zo
vriendelijk zijn, hem te vragen, of hij
aan de telefoon kan komen? Ik heb hem
iets gewichtigs te zeggen'.
Helaas, toen meneer Frank aan de
telefoon kwam, vernam Maggie slechts
dat juffrouw Silver hem graag zou
gauw mogelijk zou spreken.
„Wat is er?" vroeg Frank nog, maar
zij antwoordde: „Ik zal je wel meer
zeggen als ik je zie".
Maggie knarste op de tanden. Zo'n
oude jongejuffrouw! Dat mens deed ge-
(Advertentie, Ing. Med.)
héimzinnig en wilde overal bij zijn!
Meneer Frank scheen het ook niet pret
tig te vinden; dat hoorde je wel aan
zijn stem.
„Ja, maar ik weet niet
Alweer dat bespottelijke kuchje.
„Mevrouw Abbott vroeg me, je te
vragen, de hoofdinspecteur voor de
luch uit te nodigen".
„Ja, ik weet niet..,. Hebt u iets in
petto?"
„Misschien wel".
Een rare manier van spreken, vond
Maggie. Toen Frank Abbott was weg
gegaan, bleef ze wachten, maar haar
geduld werd op een zware proef ge
steld.
Lamb ontving het nieuws van juf
frouw Silvers tegenwoordigheid op
„Abbottsleigh" met gemengde gevoe
lens. Hij wildé weten, wat ze er uit
voerde en zei dit op een toon, alsof hij
er het liefst een krachtterm aan had
toegevoegd, indien zijn opvattingen van
fatsoen dit niet hadden belet. Toen hem
verzekerd werd, dat zij slechts een par
ticulier bezoek aan mevrouw Abbott
bracht, trok hij een beetje bij.
„Mijn tante heeft een erg beste keu-
Kenmeid, meneer. Het.zal er zeker heel
wat beter zijn dan in het hotel".
„Hm", bromde de hoofdiiJSpvcteur
„tegen die lunch heb ik niets. Het
hangt ervan af, hoe we opschieten. Je
zegt, dat juifrouw Silver je wil spre
ken?"
„Ochik zou denken, dat ze iets te
vertellen heeft".
Tegen het tijdstip, dat Frank wéér
aan de telefoon kwam, was Maggie erg
ongeduldig geworden en toen bleek
nota bene, dat het niet de moeit!
waard was geweest, ei zo lang op te
w "hten. Ze hoorde niets meer dan
„In orde; ik kom".
(Van onze parlementaire redacteur).
Door de benoeming van mr A. M.
Joekes tot lid van de Raad van State,
waardoor hij als lid van de Tweede
Kamer moest bedanken, stond deze
Kamer Woensdagmiddag voor de
noodzakelijkheid in zijn plaats een
tweede voorzitter te kiezen.
De heer J. Schilthuis van de Partij
van de Arbeid werd tot deze functie
geroepen met 51 van de 59 stemmen.
JULIUS CAESAR, een opera van
G. F. Handel. Handel is met name
bekend als componist van oratoria,
werken met een sterk religieus
karakter, gebaseerd op teksten uit
Oud en Nieuw Testament. Voor
dat hij hiertoe kwam, heeft hij
o.m. vele opera's geschreven, van
welke de meeste geheel vergeten
zijn. Toestelbezitters kunnen er
thans een beluisteren en ontdek
ken, dat het afgespeelde Largo
toch heus niet het belangrijkste
werk van Handel is. (Vrijdag om
20.00 uur over NWDR, 309 m)
of naar NEDERLANDSE KAMER
MUZIEK, een programma, om
vattende een trio van Henk Ba-
dings en drie liederen op teksten
van Walt Whitman van Wolfgang
Wijdeveld (Vrijdag om 14.20 uur
over Hilversum 11, 298 m).
VRIJDAG 7 NOVEMBER
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek.
7 45 Morgengebed en Liturgische kalen
der. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15
Symphonette-Orkest en solisten. 9.00 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Gram.muziek. 9.45 Schoolradio. 10.00 Re
sidentie-Orkest. 10.40 Gram.muziek. 11.00
Voor de zieken. 11.40 Piano a quatre-
mains. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek.
(12.3012.33 Land- en Tuinbouwmede-
delingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws
en Katholiek nieuws. 13.20 Actualiteiten.
13.25 Negro spirituals. 13.45 Voor de
huisvrouw. 14.00 Viool, fluit en piano.
14.45 Gram.muziek. 15.00 Schoolradio.
15.30 Kamerorkest en soliste. 16.00 Voor
de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.15
Kinderkoor. 17.35 Amusementsmuziek,
tin de pauze: gram.muziek.) 18.00 Mili
tair programma. 18.10 Franse chansons.
18 30 Amusementsmuziek. 18.52 Actuali
teiten. 19.00 Nieuws. 19.10 Regeringsuit
zending: Verklaring en toelichting. 19.30
Gram.muziek. 20.25 De gewone man zegt
er 't zijne van. 20.30 Metropole-Orkest en
solisten. 21.15 Reis Z.K.H. Prins Bernhard
naar Midden- en Zuid-Amerika. 21.20
Gram.muziek. 21.25 „Opbouw in Liefde",
causerie. 21.40 Weense muziek. 22.00 „Om
de Toekomst van Nederland", klankbeeld.
22.20 Sport. 22.40 Gram.muziek. 22.45 „Ik
geloof ln ene, heilige Katholieke kerk",
causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 Wereldkam
pioenen Dammen. 23.20—24.00 Gramo-
foonmuziek.
HILVERSUM II. 298 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO,
16.00 VARA. 19.30 VPRO, 21.00 VARA,
22.40 VBRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Ochtend
gymnastiek. 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuws
en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.50
Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek.
9 40 Voor de kleuters. 10.00 „Thuis", cau
serie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gram.
muziek. 10.30 Schoolradio. 10.50 Orgel
spel. 11.25 Radiofeuilleton. 11.45 Vocaal
dubbelkwartet. 12.00 Dansmuziek. 12.30
Land- en Tuinbouwmededeltngen. 12.33
Sport en prognose. 12.48 Gram.muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gra-
mofoonmuziek. 13.20 Lichte muziek. 13.50
Gram.muziek. 14.00 Kookpraatje. 14.20
Nederlandse Kamermuziek. 14.50 Voor
dracht en muziek. 15.10 Nederlandse Ka
mermuziek. 15.30 Dansmuziek. 16.00 Gra-
mofoonmuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.00
Koorzang. 17.20 Muzikale oauserie. 18.00
Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 „Denk
om de bocht". 19.00 Kinderkoor. 19 15
„Het volle pond", causerie. 19.30 „Moreel
Beraad", causerie. 19.50 Berichten. 20 00
Nieuws. 20.05 Boekbespreking. 20.15 Zang
en piano. 20.30 „Europa één", causerie.
-0*40 „Leven op de aarde", causerie. 21.00
Operette-muzlek 22.00 Buitenlands week
overzicht. 22.15 Dansmuziek. 22.40 „Van
daag". causerie. 22.45 Avondwijding. 23.00
Nieuws. 23.15 „In huwelijk en gezin",
causerie. 23 30-24.00 Gramofoonmuzlek.
Experimenteel Televisieprogramma van
de KRO. 20.15: 1. Gastenboek; 2. Weer-
"verzieht; 3. „Het is maar een postzegel",
tilm. - Pauze. - 4. Franse chansons.
(Wordt vervolgd)
pijn-, kou- en grlepbestrijderi "ffi®
4' - Kok.r 80 c«nt
(Advertentie, Ing. Med.)