jongeren denken over Lippenstift en Poederkwast DE VERMISTE OORRING De vergeten categorie S5 SS ït^ïtass'WWE Niei ie jong Mei smaak Ja en Neen Conclusie £n nu pfiMtem ïlo. 4 C Pim. Pain, Pom in k\ nienwp hms Ook Uw ingewanden LAXEER-AKKERTJES Jongetje kwam om in een brandende schuur Blinden bedienen een telefooncentrale KINDJE VERDRONKEN IN EEN TEIL WATER Hand van jongetje door vleesmachine afgerukt De Velser affaire weer actueel Concertgebouworkest is bijna een stichting Meer radioluisteraars DOOR PATRI CIA WENTWORTH Nieuwe vice-voorzitter der Tweede Kamer JluLiteb eerió naak Hel Radioprogramma Mijnhardtjes: sterke jb DONDERDAG 8 NOVEMBER 1958 VENT u Huygens' gedicht over ,'t u Voorhout van 's-Gravenhage"? HU verheerlUkt de geneugten van die lindenlaan in. lente, zomer herfst en winter en schildert In lel vendige kleuren de gebeurtenissen van morgen-, middag- en avond stond. Vooral de zomerse ochtend bekoort hem: hy raadt zün lezers aan, vroeg het Bedde en het kalme neuluw stveet te rnymen" de vmreu i„ j en 1 Kalmc hun gezang en dit vooral \o bestuderen en te genieten van „Kostclicker minnen-balsem quam daer «emmermeer in 't licht Dan getempert met den alssein Van een nuchtcren gesicht." En dan vervolgt hu: ,,'s Morgens raeekt men aen de waerheit, Wat het Meisken voor gestel, Wat voor haer, en ofs' oock haer helt, Wat gedaente, vleesch of vel: 's Morgens, eer de lippen kleven, Eer de plaestcr staet te pronck, Eer de poeyer-doosen geven Dat den Hemel noyt en schonck". U ziet, er is niets nieuws onder de zon: ook in de zeventiende eeuw maakten de meisjes zich op en spotten de mannen er mee. Precies als in onze dagen waren er voor- en tegenstanders, vcrmoedelUk ook al onder de jonge mensen alleen kregen ze niet de gelegenheid, hun mening in de krant te uiten zoals het nu in onze rubriek geschiedt. Hoor b.v. een 14-jarige jongen uit de eerste klas van een Helderse u.l.o.: Overigens - veel meningsver schillen zijn er niet: over het alge meen deelt men het standpunt, dat in de beide laatste der opgenomen brieven wordt ingenomen. Er zijn een paar princiële tegenstanders, meisjes èn jongens: „het is louter aanstellerij, onnodig, tijdverprutse- rij, niet goed" meent de één; „een opgemaakt meisje maakt mij altijd een beetje wantrouwig", zegt de ander: „het is immers zeer waar schijnlijk, dat zij dit doet met het voornemen, mismaaktheden te ver bergen, of, in elk geval, zich mooier voor te doen, dan zij in werkelijk heid is", en hij voegt er o.m. aan toe, dat zij, die zich opmaken, „de Schepper beledigen door zich niet ingenomen te tonen met het door Hem geschapen uiterlijk". Kees Wiese noemt het „huichelach tig" en jaagt de meisjes de dood schrik op het lijf door mede te de len, dat rouge bestaat uit spek steenpoeder en een aftreksel van cochenille-luizen. Een vierde is van oordeel, „dat de meisjes zich opma ken, niet omdat ze het nodig vinden, maar omdat ze het vam elkaar zien" - het is dus een modever schijnsel, dat sterk in de hand wordt gewerkt doör bepaalde ad vertenties, beelden van filmsterren en artikeltjes uit sommige geïllu streerde periodieken. Toch kan ook dit meisje zich voorstellen, dat men het „een enkele keer en niet al te opvallend doet" en dat is het oor deel van ongeveer allen, die zich uitten. „Blanke nagellak, wat crème en bij uitzondering een klein beetje lippenstift, waarom niet?" Maar 1JIIJN mening, of het goed is dat een meisje zich opmaakt, is: een meisje maakt zich vaak op, waar om? Wordt ze er knapper door?.. Och, misschien Wel. Als een meisje eenmaal volwassen is, dan kan dat geen kwaad, maar meisjes van 14 tot IS jaar, vee, dat is volgens mij niet helemaal in orde. Natuur- is het niet nodig, ongekamd of on- gewassen de deur uit te gaan, maar als ze op die leeftijd al lippenstift en verdere poeders en snufjes ge bruiken, nee, dat kan volgens mij niet goed zijn, want als ze zo jong zijn, dan zijn ze nog knap genoeg van zichzelf. J. VAN STEENW1JK, Kerkgracht 23, Den Helder. De meisjes kunnen het zich voor gezegd rekenen en het mannelijk compliment dankbaar en blozend (zonder rouge) aanvaarden! jongeman zegt Ook een 18-jarige zijn mening. F het goed dat een meisje zich op maakt? Ik vind: dat kun je met ja en met nee beantwoorden, al- naar gelang de make-up is. Als een meisje haar lippen een beet je schminkt en een heel klein beet je rouge gebruikt, kan dat een heel aardig effect opleveren. Maar als een meisje net zo'n beetje een wandelend schilderü wordt niet zo mooi, maar wel zo kleu rig) met vuurrode lippen, dunne ge tekende wenkbrauwen, zo'n on natuurlijke kleur op de wangen, nee dat vind ik (het spijt me dat tk het zeggen moet) Waardeloos. En dfln: zo'n „opgebonden paarden staart" vind ik helemaal iets ver schrikkelijks. Ik hoop niet, dat ik hiermee een paar van die bebop-girls beledig, trant volgens mij zullen er nog ge noeg mensen zijn (ook jongens) die dit mooi vinden. Pus in 't kort is mijn mening zo: Maakt een meisje zich in beschei den mate op, goed. maar staan ze zo erg in de grondverf, dan vindt ik dat zij zich mooier denken te maken, dan zij zijn. Waarom? Alleen om de aandacht te trékken van het sterke geslacht. F. BIJTJES, St. Annastr. 51, Alkmaar Ten slotte een meisje van 18: J4ET was verleden Donderdag, op een fuifje, toen ik van één van m'n kennisjes hoorde, wat het nieuwe onderwerp zou zijn: „Mag een meisje zich opmaken?" Ik keek eens rustig om mij heen en als van zelf kwam het antwoord al in mij op. „Ja en nee". Veel meisjes had den zich niet opgemaakt. Heel ge woon! Maar toch vond ik dat gepoe derde neusje en het dunne streek- je lippenstift bij anderen erg leuk staan. Vaak hoor je moeders kermen, dat een zeker meisje toch zfn le lijke huid zal krijgen, als ze ouder wordt, omdat ze zich nu al poedert. Maar ik geloof daar niets van! Als je je fris wast, voordat je naar bed gaat, dan zal het met die lelijke huid heus Wel loslopen. Opeens viel m'n oog echter op een ander gezicht, of liever gezegd een mas ker. Want het hele gezicht was vol- gekalkt. Aan de éne kant had ik medelijden met het kind. maar aan de andere kant moest ik moeite doen om niet m'n tong tegen haar uit te steken. Meisjes, die zich een beetje opmaken, kunnen er dik wijls welverzorgd uitzien, maar ieder meisjes moet voor zich per soonlijk goed weten, tot hoever zij gaan kan, om niet ordinair te lijken. A. Dü BURCK Alkmaar MEER dan ooit spijt het mij. dat wij maar drie stukken kunnen Plaatsen: er waren tientallen ge tuigenissen, die opneming in deze kolommen dubbel en dwars waard zouden zijn. Hoe goed schrijven b.v. •fan Balder en Hans Reinders, hoe eerlijk is de overtuiging van Ria Vogelpoel uit Velsen geformuleerd en de opinie van Dikkie Harteveld uit de Wieringermeei van Kees Wiese uit Hoorn. Froukje Span uit "inkel en onze trouwe medewerk ster A. O., die onbekend wil blijven, omdat ze het „een uiterst gevaar ItJk terrein" vindt, dat we hier be- wanHoinji j?(n 7(1 7jjn Pr veel meer men verzet zich tegen „het knal rood lakken van nagels, zodat het eerder klauwen dan meisjeshanden zijn, het knalrood maken van lip pen, zodat het wel bloed lijkt, het épileren van wenkbrauwen, het overdadig gebruik van rouge", men wil eenvoud, harmonie, een ver fijnde, onopvallende verschijning en noch uitdaging noch maskerade. „AAN mijn meisje geen schilder- werk, maar een doodgewoon, goed verzorgd uiterlijk", vraagt Hans Reinders en hij maakt de rake opmerking: „door make-up doe je je niet ènders, m-er precies zo voor als je bent: wat van buiten getuigt van scjpreeuwerigheid kan van binnen ook wei eens tegenvallen". Jan Balder merkt in verband daar- mee op. dat de zinsnede: we mogen ons toch niet anders voordoen dan we zijn. meer betrekking heeft op het karakter dan op het uiterlijk: „zou niet iedereen door het masker van lippenstift en rouge heen kijken?" Maar ook hij moet niets hebben van „wandelende verf dozen" en met welbehagen ver meldt hij de volgende anecdote: „Het Was in de tijd vlak na de oorlog, dat twee opzichtig opge maakte dames op een lift stonden te wachten. Toen er een vrachtauto aankwam, maakten zij het bekende gebaar en de chauffeur stopte. Op de keurige vraag van de dames of zij mochten meerijden, antwoordde de chauffeur prompt: „Wai ver- voere gien skilderaie!" QOK IJ. v. S. uit Den Helder merkte op. dat „make-up. al worden eventueel kleine onvol maaktheden soms geraffineerd weg gewerkt andere dingen weer aan het licht brengt: de aard en de wijze, waarop de opmaak is aange bracht, geven n.1. vaak aanwijzin gen omtrent ijdelheid, smaak, han digheid of slordigheid van het meisje". En terecht schrijven verschillende medewerkers, dat ieder, die z'n haren knipt, zich scheert, zich goed kleedt, zijn nagels verzorgt of een wratje laat wegnemen bezig is, zich op te maken. Kortom: men aan vaardt vrijwel unaniem de lichaams verzorging en zelfs voor wie het nodig heeft de lichaamsverfraaiing binnen bepaalde grenzen, al zijn die moeilijk te trekken en min of nieer individueel. „Blonde meisjes moe ten zich niet Opmaken, donkere wel, maar met mate", vindt Jb. Bas uit Heerhugowaard, al vindt hij het lakken van nagels „grote onzin", omdat „mooie witte nagels veel mooier staan'" pN Trudy Wijtema uit Hoorn wijst er op, dat de omstandigheden bepalend zijn: „het is helemaal niet erg, dat een meisje, wanneer zij uitgaat, een beetje lip-stick ge bruikt als het nv»ar zo is. dat er aan het natuurlijke van haar ge zicht niets verandert: er zijn veel meisjes, die er aantrekkelijker uit gaan zien, als ze zich poeieren en wat rouge gebruiken. Iets anders is het. als een meisje een sportwed strijd moet spelen. Hoeveel meisjes zijn er niet. die vlak vóór de wed strijd zich nog even moeten opma ken. Dit vind ik bespottelijk. Vol gens mij is er. vooral bij sportwed strijden en lesuren op school niets meer nodig dan een fris gezicht". Ook andere meisjes zijn van me ning. dat uitgaan, sierlijk kleden en een lichte, harmonische make- up samen dienen te gaan. Maar hoe die harmonie te bereiken en de al gemene en individuele grenzen te vinden? Maya Bouma geeft de op lossing: „Wanneer aan alle meisjes scholen en natuurliik ook aan de meisjes op gemengde scholen, les sen worden gegeven in het han teren der cosmetische middelen, zouden heel w?t meisjes er leuker uitzien". Waaruit volgt, dat ons overladen leerplan met een nieuw vak verrijkt dreigt te worden, dat zich ongetwijfeld in de belangstel ling van de meisjes-leerlingen zal kunnen verheugen en dat onver moede perspectieven opent voor de leraren in biologie en tekenen! MAG ik tenslotte nog even terug komen op de kwestie van het liften? Corrie Blom uit Hoorn en de heer J. Faber, autodealer in Be verwijk, vestigen er de aandacht op, „dat het laten liften voor de auto bestuurder of eigenaar zeer riskant is, daar hij bij een eventueel onge val aansprakelijk gesteld kan wor den voor de ingestelde vorderingen van de nabestaanden en waarvoor de verzekering zich niet verant woordelijk stelt. Men zou iedere lifter eerst een verklaring moeten laten tekenen, dat hij alle risico zelf aanvaardt en daarom wordt er in de verschillende autobladen vaak tegen gewaarschuwd". Wg zijn dankbaar voor dit zeer be- langrgke argument. iiHiHiiiiiiiiiiiiiiiiuiiNunHitNiiunuiifliJiiiiiiiiiiniiiiiHiMiiiiniiiiiimnwiHiiiinnmiiiiiiinn ■yELEN onder jullie zullen ln het Concertgebouw of via de radio enkele dagen geleden Louis Armstrong en zün Allstars hebben gehoord. Kun je deze muziek en in het algemeen de jazz waarderen? Waarom? En kun je verklaren, waarom vooral ouderen er afkerig 1 van zün? Brieven vóór Dinsdagmiddag aan D. L. Daalder, Komlaan 8,1 Bergen (NH|. 98. Nadat Baron van Pottum de ei tjes van boer Krelis opgeborgen nad, ging hij naar de salon om een vers pijpje te stoppen, zoals altijd zijn ge woonte was. vooral als hij moest na denken En dat was nu zeker het geval. „Ik moet vanavond naar mijn geheime bergplaats", zei de baron hardop tot zich zelf „Ik moet absoluut de boeken bij houden. Wat een geld heb ik vandaag uitgegeven. Als dat zo doorgaat, heb ik eerstdaags geen cent meer over Dat was schromelijk overdreven van de baron, want hij had in zijn geheime kelder zoveel geld opgestapeld, dat hij gemakkelijk aan alle inwoners van Die- rendorp een tientje had kunnen uit reiken. Terwijl de baron zat te piekeren over zijn verloren geldje, waren Pim, Pam en Pom al gauw naar de winkel van Sinkel gerend om hun stuiver in een droplollie om te zetten. Het was er nogal druk en het duurde een hele tijd, voordat de broertjes aan de beurt wa ren. En dus neusden zij een beetje in het rond „Ik vind het toch echt aardig van de baron om ons ieder vijf cent te geven", zei Pom en keek al begerig naar de trommel met droplollies. „Ja, dat kan nu wel zijn", antwoordde Pim, „maar dat kost hem maar vijftien cent. Het vervelende is, dat hij boer Krelig niet genoeg gegeven heeft en die arme man heeft het zo hard nodig. Het is jammer voor de baron, maar we zullen hem vanavond nog een bezoek moeten brengen." moeten op tijd „gewassen worden. Neem eens per week éèn of twee (Advertentie. Ing. Med.» (Advertentie, Ing. Med.) Bij een brand, die gistermorgen uit brak in een landbouwschuur te Breda is het vijfjarig jongetje Hansje Evers omgekomen. Het kind, dat zelf ook in Breda woonde, logeerde sinds enige tijd bij zijn grootouders, het echtpaar Van Gorp, omdat de moeder in het zieken huis was opgenomen Een tante ontdek te de brand, zij hoorde het kind nog om hulp roepen. Zij noch de buren kon den vanwege de verstikkende rook en de vuurgloed de kleine naderen. De niet verzekerde Schuur brandde geheel uit, terwijl bovendien nog een koe in de vlammen omkwam. De Philips telecommunicatie industrie (NSF) heeft aan het blindeninstituut te Bussum de apparatuur geschonken voor een nieuwe telefooncentrale, welke niet alleen geschikt is voor het distribueren van binnenkomende en uitgaande ge sprekken, maar waaraan ook blinden tot telefonist (e) kunnen worden opge leid. Gistermorgen is de centrale over gedragen en gedemonstreerd. Zoals bij een gewone installatie, beginnen er lampjes te gloeien, wanneer er een ge sprek wordt aangevraagd of binnen komt. Hier laat het toestel echter ook geluiden horen, die voor alle lijnen tel kens een quint in toon verschillen, zo dat blinden aan deze toon merken op welke lijn een gesprek wordt aange vraagd, dan wel binnenkomt. Gistermiddag is een jongetje van 14 maanden oud, in de ouderlijke woning aan de Molukkenstraat te AmstenVim in een onbewaakt ogenblik in een met water gevulde teil gevallen en ver dronken. Het vijfjarig zoontje van de fam. Ver- duyn te Waalwijk, dat aan het spelen was met een kind van een slager, kwam op een gegeven ogenblik in de slagerij terecht. Op een onbewaakt moment moet het jongetje van V. zijn handje in de vleesmachine hebben gestoken, met het noodlottige gevolg dat het rech terhandje werd afgerukt, of afgesneden. Het kindje is in ernstige toestand over gebracht naar een ziekenhuis in Den Bosch. Vrijdag 7 November zal de Officier van Justitie bij de Haarlemse Recht bank, mr Grasso, zijn standpunt bepa len tegenover de bezwaren, die de raadslieden van de vijf verdachten in de z.g. Velser-affaire dezer dagen in de raadkamer hebben toegelicht. Nadat hoor en wederhoor is toegepast, zal de president, mr E. J. W. Top, beslissen wanneer de rechtbank haar oordeel over deze bezwaren zal uitspreken. De Raadsfracties van de WD, de PvdA en de KVP hebben zich gisteren geschaard achter het voorstel van de Amsterdamse wethouder van Onder wijs en Kunstzaken, om de N.V. „Het Concertgebouworkest" te herscheppen ir. een stichting, zulks in verband met het beheer en de toekenning van aan zienlijke subsidies. Bewogen debatten vormden de begeleiding van het voor stel in de Amsterdamse Raad. De CPN wcrnd zich op over het gedrag van de N.V., die betiteld werd als een corps van „duitenplatters". Hedenmiddag zal vermoedelijk de beslissing vallen. Dan immers worden de besprekingen over dit punt voortgezet. Het aantal aangegeven radio-ontvang toestellen in Nederland bedroeg op 1 November 1.710.815 tegen 1. 702.771 op 1 October. Op 1 October waren er 484.920 aangeslotenen op het Rijksradio- distributienet tegen 483.133 op 1 Sep tember. 28) „Nee, meneer". Tot nu toe had Lamb achterover in zijn stoel geleund, met zijn grote vier kante handen op de knieën. Nu boog hij zich, beide armen op tafel, voorover. „Je hebt gediend, hè? Leerden ze je ook niet dat kunstje om iemgnds nek te breken? Om het vlug en stil te uoen?" „Maar meneer. „Je hebt het geleerd, nietwaar? Je kon het heel gemakkelijk hebben ge daan, toen ze zich omdraaide en het huis wilde ingaan". Waarom zou ik dat gedaan hebben? Ik" hield veel van haar", sprak hij wat hakkelend. Toen lichtte hij eensklaps het hoofd op. „Ik wil bij alles wat me lief is zweren, dat ik haar nooit heb aangeraakt, meneer!" Eindelijk liet Lamb hem weggaan Toen de deur achter Joe gesloten was, zei de hoofdinspecteur: „Er is alle re den om aan te nemen, dat het zo ge beurd is als ik denk, maar bewijzen liebben we niet. Dit wordt een lastig eeval tenzij we een of andere aanwij zing 'krijgen. Turnberry is van een vreedzaam slag. maar je kunt er nooit van op aan wat een man, die te ver gedreven wordt, op een gegeven ogen blik zal doen. Denk ie. dat zij zon soort mejsje^wa^oordde Frank Abbott aarzelend, wat hem een boze blik van zijn meerdere bezorgde. „Wat te gemakkelijk voor jou.... is het niet? Niet geheimzinnig genoeg!" „Dat is het niet, meneer, maar hoort u nu eens. „Welnu?" Frank streek met de hand door zijn keurig verzorgde haardos. „Nu, meneer, als hij haar vermoord heeft, waarom zou hij dan de deur ge opend en gesloten hebben? Dat had toch geen zin, nietwaar? Als u een meisje vermoordde, zou u er toch niet expres de aandacht op vestigen door de huisdeur toe te slaan". „Wie zegt, dat ze is toegeslagen?" ,,'t Moet vrij hard gebeurd zijn, want anders hadden de Stokes 't niet in de keuken gehoord". „Hm", bromde Lamb. „Veronderstel eens, dat het meisje de deur had ge opend en juist naar binnen wilde gaandan zou hij de deur toch ze ker sluiten uit vrees, dat er iemand zou komen vóór hij het lijk had wee gewerkt". Even een wenkbrauw optrekkend. zei Frank: „Maar hij zou niet met de deur slaan. Misschien het meisje wel" „Waarom?" „Ze kan genoeg van Joe's gemok heb ben gekregen. In elk geval is hij niet bepaald een amusante prater En stel eens, dat ze iemand anders zou ont- moeten, dan kon die slag wel eens een teken, een signaal zijn geweest, mis schien ook, naar ze dacht, wat meer veiligheid voor haar zelf. Volgens mij iè het niet mogelijk, die zaak met Louise Rogers van dit geval te schei- dep. Als er enige waarheid stak in het verhaal, dat Mary Stoke heeft gedaan, was er iemand in de buurt, die er be lang bij had. haar mond te snoeren. Ook staat het vast, dat zij iemand in het Houtvestershuis heeft ontmoet. En die iemand was niet Joe Turnberry.dat blijkt uit de vingerafdrukken. Ik voor mij vind, dat we die vent moeten op sporen vóór we verdere stappen noen Daarom raad ik aan, vingerafdrukken ta nemen van Grant Hathaway, Mark Harlow en Albert Gaddle en hun te vragen, wat ze gisteravond deden". Tot besluit van 't gesprek floot Lamb geruisloos tussen zijn tanden. HOODFSTUK XV. Wat later op de das werd de belang stelling van Maggie Bell in hoge mate geprikkeld door een kort gesprek tus sen juffrouw Silver en meneer Frank. Eerst werd „Tomlin's we roepen en zei een politie-stem: „Hallo" 't Moest wei iemand uit Lenton zijn ge weest, want het was niet de stem van Joe Turnberry. Die Joe zou trouwens nu wel gearresteerd zijn. Maggie trilde bij voorbaat, toen ze een licht kuchje hoorde en daarna een vrouwenstèm, die naar brigadier Abbott vroeg. „Hier is juffrouw Silver. Wilt u zo vriendelijk zijn, hem te vragen, of hij aan de telefoon kan komen? Ik heb hem iets gewichtigs te zeggen'. Helaas, toen meneer Frank aan de telefoon kwam, vernam Maggie slechts dat juffrouw Silver hem graag zou gauw mogelijk zou spreken. „Wat is er?" vroeg Frank nog, maar zij antwoordde: „Ik zal je wel meer zeggen als ik je zie". Maggie knarste op de tanden. Zo'n oude jongejuffrouw! Dat mens deed ge- (Advertentie, Ing. Med.) héimzinnig en wilde overal bij zijn! Meneer Frank scheen het ook niet pret tig te vinden; dat hoorde je wel aan zijn stem. „Ja, maar ik weet niet Alweer dat bespottelijke kuchje. „Mevrouw Abbott vroeg me, je te vragen, de hoofdinspecteur voor de luch uit te nodigen". „Ja, ik weet niet..,. Hebt u iets in petto?" „Misschien wel". Een rare manier van spreken, vond Maggie. Toen Frank Abbott was weg gegaan, bleef ze wachten, maar haar geduld werd op een zware proef ge steld. Lamb ontving het nieuws van juf frouw Silvers tegenwoordigheid op „Abbottsleigh" met gemengde gevoe lens. Hij wildé weten, wat ze er uit voerde en zei dit op een toon, alsof hij er het liefst een krachtterm aan had toegevoegd, indien zijn opvattingen van fatsoen dit niet hadden belet. Toen hem verzekerd werd, dat zij slechts een par ticulier bezoek aan mevrouw Abbott bracht, trok hij een beetje bij. „Mijn tante heeft een erg beste keu- Kenmeid, meneer. Het.zal er zeker heel wat beter zijn dan in het hotel". „Hm", bromde de hoofdiiJSpvcteur „tegen die lunch heb ik niets. Het hangt ervan af, hoe we opschieten. Je zegt, dat juifrouw Silver je wil spre ken?" „Ochik zou denken, dat ze iets te vertellen heeft". Tegen het tijdstip, dat Frank wéér aan de telefoon kwam, was Maggie erg ongeduldig geworden en toen bleek nota bene, dat het niet de moeit! waard was geweest, ei zo lang op te w "hten. Ze hoorde niets meer dan „In orde; ik kom". (Van onze parlementaire redacteur). Door de benoeming van mr A. M. Joekes tot lid van de Raad van State, waardoor hij als lid van de Tweede Kamer moest bedanken, stond deze Kamer Woensdagmiddag voor de noodzakelijkheid in zijn plaats een tweede voorzitter te kiezen. De heer J. Schilthuis van de Partij van de Arbeid werd tot deze functie geroepen met 51 van de 59 stemmen. JULIUS CAESAR, een opera van G. F. Handel. Handel is met name bekend als componist van oratoria, werken met een sterk religieus karakter, gebaseerd op teksten uit Oud en Nieuw Testament. Voor dat hij hiertoe kwam, heeft hij o.m. vele opera's geschreven, van welke de meeste geheel vergeten zijn. Toestelbezitters kunnen er thans een beluisteren en ontdek ken, dat het afgespeelde Largo toch heus niet het belangrijkste werk van Handel is. (Vrijdag om 20.00 uur over NWDR, 309 m) of naar NEDERLANDSE KAMER MUZIEK, een programma, om vattende een trio van Henk Ba- dings en drie liederen op teksten van Walt Whitman van Wolfgang Wijdeveld (Vrijdag om 14.20 uur over Hilversum 11, 298 m). VRIJDAG 7 NOVEMBER HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7 45 Morgengebed en Liturgische kalen der. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Symphonette-Orkest en solisten. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram.muziek. 9.45 Schoolradio. 10.00 Re sidentie-Orkest. 10.40 Gram.muziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Piano a quatre- mains. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek. (12.3012.33 Land- en Tuinbouwmede- delingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Actualiteiten. 13.25 Negro spirituals. 13.45 Voor de huisvrouw. 14.00 Viool, fluit en piano. 14.45 Gram.muziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 Kamerorkest en soliste. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.35 Amusementsmuziek, tin de pauze: gram.muziek.) 18.00 Mili tair programma. 18.10 Franse chansons. 18 30 Amusementsmuziek. 18.52 Actuali teiten. 19.00 Nieuws. 19.10 Regeringsuit zending: Verklaring en toelichting. 19.30 Gram.muziek. 20.25 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.30 Metropole-Orkest en solisten. 21.15 Reis Z.K.H. Prins Bernhard naar Midden- en Zuid-Amerika. 21.20 Gram.muziek. 21.25 „Opbouw in Liefde", causerie. 21.40 Weense muziek. 22.00 „Om de Toekomst van Nederland", klankbeeld. 22.20 Sport. 22.40 Gram.muziek. 22.45 „Ik geloof ln ene, heilige Katholieke kerk", causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 Wereldkam pioenen Dammen. 23.20—24.00 Gramo- foonmuziek. HILVERSUM II. 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 16.00 VARA. 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VBRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Ochtend gymnastiek. 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek. 9 40 Voor de kleuters. 10.00 „Thuis", cau serie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gram. muziek. 10.30 Schoolradio. 10.50 Orgel spel. 11.25 Radiofeuilleton. 11.45 Vocaal dubbelkwartet. 12.00 Dansmuziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededeltngen. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gram.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gra- mofoonmuziek. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Kookpraatje. 14.20 Nederlandse Kamermuziek. 14.50 Voor dracht en muziek. 15.10 Nederlandse Ka mermuziek. 15.30 Dansmuziek. 16.00 Gra- mofoonmuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Koorzang. 17.20 Muzikale oauserie. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 „Denk om de bocht". 19.00 Kinderkoor. 19 15 „Het volle pond", causerie. 19.30 „Moreel Beraad", causerie. 19.50 Berichten. 20 00 Nieuws. 20.05 Boekbespreking. 20.15 Zang en piano. 20.30 „Europa één", causerie. -0*40 „Leven op de aarde", causerie. 21.00 Operette-muzlek 22.00 Buitenlands week overzicht. 22.15 Dansmuziek. 22.40 „Van daag". causerie. 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 „In huwelijk en gezin", causerie. 23 30-24.00 Gramofoonmuzlek. Experimenteel Televisieprogramma van de KRO. 20.15: 1. Gastenboek; 2. Weer- "verzieht; 3. „Het is maar een postzegel", tilm. - Pauze. - 4. Franse chansons. (Wordt vervolgd) pijn-, kou- en grlepbestrijderi "ffi® 4' - Kok.r 80 c«nt (Advertentie, Ing. Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 7