Vernon, het geheimzinnige kamp aan de oever van de Seine i Kaar» s SM: De oorzaken en de genezing van besmettelijke abortus Polders glorie en -Mandolinata vulden een ganse avond Citroën bracht baby ter wereld met één gebruiksaanwijzing SCHEEPVAARTBERICHTEN Franse gen. stat heeft 500 geleerden en werktuigkundigen aan het werk Schietproeven in de Sahara Eenzaam kamp Slotsom Interessante lezino voor veehouders ie Breezand Vijf koeien kwamen voor rekening van fonds Film over „Meer en Bosch" Kostganger bekent nu zijn hospes te hebben vermoord Texel Damclub Texel Vele Breezanders in zaal-Blokdijk Een proefrit met het nieuwste snufje MARKTBERICHTEN n DINSDAG 2 DECEMBER 1953 D^envan de Stille Zu?dzee,rdVhRuS"CnUhebbVaPenS ergens op dc wniame ato1" Hjke lege ruimte van het koude Siberië de EnveU de onmete" doel over een kustgebied van het schaarsbevolkt* V00r datzel,de nEZE mededeling kan ik u doen, dank v zij een bezoek aan een bijkans even geheimzinnige plek ergens in Frank rijk. Er stond, nu enige dagen geleden, een kleine autobus op de Quai d'Orsay te Parijs. Toen zij vertrok zaten daar enige officieren en een aantal burgers in, o.w. schrijver dezes. De bus verliet de metropool en stoof het platteland op, beklom de heuvels ten Westen, dook de dalen in en raakte ver van huis, terwijl de inzittenden af en toe het liedje neurieden van la petite dili gence sur les beaux chemins de France. Het doel was Vernon, één der stadjes aan de Seine tussen Parijs en de zee. Het zag er nog altijd deerlijk geha vend uit en de brug over de rivier was nog een bailey-constructie. In 1944, kort voor de inval in Normandië, heb ben Britse precisie-bommenwerpers alle bruggen over de Seine over een afstand van 150 km stuk gegooid. Men is met het herstel druk doende. Ook te Vernon, waar de nieuwe hoofden in aanbouw waren naast de bailey. De bus zocht de overkant en trok de heuvels in. Beboste heuvels, waar geen enkele woning stond. Eenzaam, onher bergzaam, zonder enige aantrekkelijk heid. Een triest landschap onder de eerste natte sneeuwvlokken van het jaar. Plotseling stonden wij voor een slagboom dwars over de weg. Een schildwacht trad te voorschijn, argwa nend de burgers bekijkend. Hij liet ons door na een lang gesprek. Bij een tweede slagboom eenzelfde uiteenzet ting. Zo ging dat verder. Tot wij ten slotte voor een for® kantoorgebouw stonden, waarachter zich allerlei an dere bouwsels verhieven te midden van de onopgeruimde rommel van een nog slechts ten dele gerooid bos. Wij waren aangeland in het Franse Oak Ridge. de geheime werkplaats van 500 geleerden en werktuigkundigen in dienst van de Franse generale staf. VERNON, het militaire Vernon wel te verstaan (dat niets met het stadje heeft te maken, maar geen eigen naam heeft), is een streng bewaakt kamp met een oppervlakte van 450 ha. In feite is het één reusachtig laborato rium, verspreid over een reeks ver uit elkaar gelegen gebouwen, waartus sen de woningen staan van de mensen die er werken. Villa's voor de leidende figuren, voortreffelijke woningen voor de arbeiders. Clublokalen tn ontspan ningszalen om de verveling te bestrij den. Men woont, zeker in de winter, niet voor zijn genoegen in zo'n kamp. De 1400 bewoners zitten dag in dag uit tegen elkaar aan te kijken, ontvangen zo goed als geen bezoek vanwege de geheimzinnigheid. Toen wij er, voort durend argwanend nagekeken, binnen reden, was er nog nooit eerder een journalist geweest, zelfs geen man van de Franse pers. De commandant, een kolonel van het Franse leger, was niettemin een be minnelijk en tot op zekere hoogte een mededeelzaam man. Kijk gerust wat rond, zei hij en hij liet allerlei deuren openen. Niet alle, maar enfin, men mag als buitenlandse gast ook niet èl te nieuwsgierig zijn. En hij vertelde er ronduit bij, dat zijn mensen er bezig waren nieuwe waoens uit te denken. Voor zover hij zich daarover uitliet, bleek, dat mén de aandacht concen treerde op wat wij raketten zouden noemen. Wij zoeken, zei hij, naar ver betering van de voortstuwing, de vorm en de richting van projectielen. Vooral dat richten is belangwekkend. Men kent tegenwoordig middelen, waar door projectielen worden aangetrok ken door de objecten, die zij moeten vernietigen. Die middelen zijn echter nog maar gebrekkig mtwikkeld en J men tracht ze allerwege te verbeteren. Eveneens tracht men de radiografische besturing te vervolmaken. Ook hier te Vernon. Eén van de gebouwen, die wij be zochten in het kamp, was een wind tunnel. Op zichzelf is dat niets bijzon ders, want windtunnels vindt men in alle landen, waar vliegtuigen worden ontworpen en gebouwd. Er staat er o.a. een te Amsterdam. Deze echter had met de luchtvaart niets te maken. Hu IIRK GEBOUW OP DE BEGRAAFPLAATS URK. Op het r-ieuwe kerkhof is een bergplaats klaargekomen, die gelij kertijd als lijkenhuis kan dienst doen. Het gebouw heeft een voor Urk ietwat typische bouwtrant. Maar met beplan ting en begroeiing moet het het wel doen. lp ieder geval het ligt buiten de sanering. STAMBOEKVEE OP URK URK. Door het inkrimpen en ont eigenen van zijn land gaat de veehouder T. Roos zich nu meer toeleggen op het vetweiden en het houden van stamboek vee. Nu heeft hij twee stamboekkoeien aangekocht, terwijl hij reeds een vet beest verkocht naar Enkhuizen. VISSERIJ URK. Zaterdag voerden 66 vaartui gen aan: 9778 pond Snoekbaars, prijs 46—52 ct. 196 p. R. Baars, 83—92 ct. 2731 P- Blei, 9—11 ct. 2640 p. Voorn, 0—10 ct. 63 p. Karper. 36 ct. 13 p. Snoek 70 ct. alles per pond. BURGERLIJKE STAND URK. Gehuwd: Lubbertje Hak- voort en Hendrikje Hakvoort. Ondertrouwd: Jelle Romkes en Lam- Hertje Visser. was gebouwd om de vorm van grana ten te bepalen. En het merkwaardigste was, dat men er zich uisluitend bezig hield met snelheden boven die van het toe maa* de geluidssnelheid De commandant vertelde verder, dat men alle nieuw ontworpen wapens be proeft op een uitgestrekt terrein er gens in de Sahara. Men vuurt er tot een hoogte van 15.000 meter. Onze gastheer liet het bescheidenlijk aan ons over de slotsom, te trekken over wat hij had verteld en wat hij had laten zien. Goed dan, als wij tot een samenvatting komen, vallen vier ele menten in het onderzoek op: a. zeer grote snelheden; b. zeer grote hoogten; c. doel-zoekende eigenschappen; d. radio-grafische besturing. spe ons blad is zojuist teruggekeerd van een reis door Frankrijk en de Franse z°ne van Duitsland, waar hij een week heeft ver toefd als gast van de Franse ge nerale staf. Hij heeft er tal van hoogwaardigheidsbekleders ont' mOet en vele gesprekken gevoerd over Europese vraagstukken, die ook voor ons Nederlanders van het grootste gelang zijn. Zijn in drukken heeft hij vastgelegd in een reeks artikelen, waarvan wij vandaag het eerste afdrukken. Welke projectielen moeten éLeze eigenschappen bezitten? Welke aan valswapens bestrijdt men op grote of- stand? Hier moet sprake zijn van een ijverig zoeken naar een doeltreffend middel tegen luchtvloten, wellicht ook tegen de atoombom. De achillespees van de atoomb°m is in de eerste plaats het gewicht en verder het feit, dat zij over een verre afstand door de lucht moet worden aangevoerd. Zij kan dus onderschept worden, mits men de juiste middelen daartoe bezit Frankrijk is doende die middelen te vervaardigen. In hoeverre de geleerden van Vernon daarin reeds zijn geslaagd is een militair geheim, dat ik u niet kan en niet mag onthul len. Maar men kan er van verzekerd zijn, dat wat hier gebeurt van de grootste betekenis is voor de verdedi ging van Frankrijk niet alleen, maar voor geheel West-Europa. Op de vergadering van het Onderling Veefonds sprak de heer W. v. d. Sluis, dierenarts te 't Zand, over het „verwer pen" bij rundvee (te vroeg werpen of abortus). Hij noemde als oorzaken o.ui. verzwakking door sterke veredeling, te jeugdig laten dekken, ondervoeding of overvoeding, schrik en uitwendige in vloeden, b.v. onvoorzichtig onderzoek. Er is echter ook een besmettelijk ver werpen. Drie soorten bacteriën kunnen laarvan de verwekkers zijn en de melk van het besmette vee kan ook de mens onaangename gevolgen bezorgen (ziek tesymptomen, spier- en gewrichtspijn en 's nachts sterk transpireren) maar het geneesmiddel er tegen is ook bekend. De heer v. d. Sluis besprak uitvoerig hoe de besmetjipg bij .het vee tot stand kan komer. n.1. door opname van voed sel en drinkwater door de huid èn bij de dekking. Besmettelijk verwerpen komt niet vaak voor de tweede keer Voor en door tijdige inenting kan het voorkomen worden. Spr. noemde ook maatregelen ter voorkoming van de be smetting, die door bloed- of melkonder- zoek is te constateren en beantwoordde na zijn lezing tal van vragen. Vooraf was het huishoudelijk deel der vergadering afgewerkt. Bij de opening werd het overleden bestuurslid, de heer Joh Bas herdacht. De voorzitter ver zocht daarna de leden te zorgen de „schetsen" bij de haijd te hebben als de taxateur der vereniging komt. De heer J. Pranger gef een overzicht over het afgelopen jaar. Er kwamen 5 koeien voor rekening van het fonds. Een paar brachten niets op. Zo moest f 3406,88 worden uitgekeerd en werd maar f 961,98 terug ontvangen. Het verschil f 2444,90 vermeerderd met f 507,94 aan andere uitgaven, deed de totale uitga ven stijgen tot f 2952,84. De ontvangsten en het kassaldo van het vorige jaar wa ren samen f 3867,86. Er is dus nu nog f 915,02 in kas. Men is iets achteruit geboerd, maar is met een heffing van 1 in het eerste half jaar ook wat aan de lage kant geweest. Het ledental, zo werd medegedeeld, gaat gestadig om hoog. Besloten werd voor het komende jaar l'/o premie te heffen. De verkie zingen hadden het volgende resultaat: de heer J. Koster blijft taxateur, de he ren G. Kater en Jb. de Ridder zullen de bescheiden van de penningmeester con troleren; de heer J. Pranger werd her kozen en in de bestuurs-vacatüre voor zien door de benoeming van de heer Joh. Davids. De afdeling Breezand van „De macht van het kleine" organiseerde in het verenigingsgebouw van de Herv. Evan gelisatie een voorlichtingsavond over vallende ziekte en de verpleging en de bestrijding ervan. De heer A. Veenhof sprak een inleidend woord en vertelde bij de film „Een leven staat op het spel", die de geschiedenis weergeeft van een meisje, dat aan vallende ziek te lijdt, daardoor op school niet kan meekomen en als patiënte wordt op genomen in „Meer en Bosch", De film laat het leven der patiënten in deze inrichting zien, het moderne onderzoek, de klinische en sociaal-paedagogische behandeling, waardoor voor velen weer nieuwe levenskansen ontstaan. Ook de nazorg wordt er in "belicht en het werk van de propagandisten. Voor dit alles is veel geld nodig. Alleen het maken van deze film heeft 20.000 gekost. Er werd dus opgewekt de vereniging te steunen. De verdwijning in Roosendaal Vrouw van slachtoffer was oo de hoogte De kostganger van de verdwenen Roosendaalse chauffeur M. van B., de dertigjarige H. C. M., heeft voor de officier van Justitie bekend, Van B. met voorbedachten rade van het leven te hebben beroofd. De vrouw van Van B., die heeft toegegeven van de plannen van haar kostganger op de hoogte te zjjn geweest, is eveneens gearresteerd, Het is thans duidelijk geworden, hoe de geschiedenis zich heeft afgespeeld. Het huwelijk van de Van B.'s was verre van ideaal. De man was voortdurend op buitenechtelijke paden en de vrouw zocht hierop haar troost bij de kost ganger M. De autorit om aardappelen te gaan halen in St. Philipsland was ge heel door het tweetal geënsceneerd om Van B. mee te lokken naar een stille plaats. Eenmaal daar aangekomen, wist M. zijn slachtoffer uit de auto te krij gen voor een „kleine reparatie" en daarop sloeg hij hem enkele malen krachtig met een staaf ijzer op het hoofd. Volgens de verklaring van ver dachte was Van B. dood geweest, toen hij hem in een sloot had laten glijden. Later had hij het stoffelijk overschot weer in de auto meegenomen en het in de Roosendaalse Vliet geworpen. Het voortdurend dreggen in dit water heeft echter nog steeds geen resultaat opge leverd. De uitslagen van 28 November lui den: C. van HeerwaardenP. Jansen 20, P. JansenJ. Vinke 2-0, J. Vinke P. Kooi 11, S. v. Heerwaardea Wijker 02, S. BakkerS. Ros 02. B: J. P. Stam—C. P. Burger 20, N. de GraafA. v. d. Slikke 20. J, HooybergJ. Kikkert 02, A. Vinke W. v. Zeijlen 02. Op eervolle wijze ging ons eerste tiental tegen het sterke Damlust ten onder. C. DijkerP. Beers 2—0, S. van HeerwaardenF. de Haas 02, S. Ros —Joh. Huitema 1—1, C. van Heerwaar denJ. Zijp 11, S. BakkerN. Job 0—2, J. Vinke—K. v. d. Hoven 0—2, P. JansenP. Balder 02, G. DrosP. v. d. Molen 1—1, P. Kooi—D. Hoogeboom 11, W. A. van LeylenJac. Kramer 11. Eindstand 713. 25 JAAR BIJ DE T.E.M. Op 1 Dec. 1927 trad de heer J. Bruin als administrateur in dienst bij de T.E.M. Daar de jubilaris een zeer be scheiden man is, is dit feit slechts in besloten kring herdacht. SPEELTUINMIDDAG Op Zaterdag 13 Dec. geeft de speel tuin „De Hollebol" een feestelijke mid dag voor de speeltuin jeugd. UITVOERING STEM DES VOLKS 18 Dec. geeft de Stem des Volks een tweede uitvoering, eveneens met de re vue van mevr. Graanen: Gaat u even mee? Met ingang van heden. 1 Dec. is als leraar tekenen aan de U.L.O. te Den Burg benoemd de heer H. Tielemans. Het aantal bezoekers was zeker niet ver van de driehonderd toen het accor deon-orkest Polders Glorie en het mandoline orkest Polders Mandolinata onder leiding van de heer Ph. Pruim concerteerden. De heer Wuis heette hen allen en in het bijzonder het be- EEN eigenaardig ding om te zien, maar lopen dat'ie doet! De wonderlijkste geruchten hadden ons al bereikt over die nieuwste Ci troën, die zo ongeveer o-p niets zou lopen en toch een snelheid van tegen de honderd moest kun nen halen. En dat met vier man aan boord en voorin een iets uitgebreid bromfietsmotortje. We hebben er altijd plezier in, de nieuwste snufjes op automobielgebied te proberen, en dat is nu met de baby-Citroën ge lukt. Er is geen aardig- heid aan, zo'n modern apparaat alleen maar te bekijken. Er moet mee gereden worden, en dat liefst niet uitsluitend Op een rechte betonweg. r\NDER ons gezegd: U toen het ding kwam voorgereden, hadden we er weinig vertrouwen in. Bijzonder fraai zag het er niet uit en de deur knoppen (het bleek een heuse vierdeurs cabrJ° let!) waren kleiner dan een normale pink. En toen we instapten (het vehikel had vier ruime zitplaatsen) nieejiden we, dat baby Citroen prompt door de knietjes zakte. Maar dat was de vering, een vernuftig- heidje op zichzelf. Dat hebben we gemerkt in Den Helder, waar een opzettelijk meege pikte trottoirband werd „genomen" alsof er een takje op de weg lag. LIET meest hebben we n ons verbaasd over de fut van dat kleine 2 PK motortje, voorin de neus. De twee (liggende) cy- linders van dit kopklep pertje hebben samen een inhoud van 375 cc, maar er komt aardig wat kracht uit. In de derde versnelling haalde het karretje de zeventig met gemak. We hebben de „overdrive" niet ge probeerd (dat mocht niet, want het proefko nijn was op 142 kilome ter na gloednieuw), maar konden aannemen dat de maximum snel heid op een behoorlijke weg tegen de honderd bedraagt. p\E zitbankjes, heel simpel van con structie, zijn uitneem- baar en kunnen bij een picnic netjes dienst doen. Het wagentje kan dan als tent worden ge bruikt! Op het ogenblik interesseerde het ons meer, dat baby van een behoorlijke verwarming voorzien was, en dat de koplampen (°nze proef rit geschiedde nogal laat op de avond) flink licht verspreidden. Ze waren van de cabine uit ver stelbaar, wat ook al in het voordeel van deze snelle baby pleitte. Een beetje lastig was het wel, dat de snelheidsme ter geen lichtje rijk was, maar daar stond tegen over dat de versnelling bijzonder soepel func' tionneerde. VAN de werking van de veren - ergens midden Onder het wa gentje - hebben we voorlopig nog niet veel begrepen, alleen dat het vernuftig is en tiptop functionneert. Het was te donker om onder het chassis te kijken, hoe de zaak daar in elkaar zat. Wel werd het ons duide lijk, dat het afstellen van het verensysteem een zeer speciaal werkje Is. waarvoor de fabriek een „gebruiksaanwijzing" van ettelijke pagina's heeft samengesteld. Maar dat schijnt dan de enige ge bruiksaanwijzing te zijn. die baby nodig heeft. Ze loopt 25 kilometer op één liter (benzine wel te verstaan) en kost zo'n vierduizend gulden. Voor alle zekerheid hebben we na de proefrit nog even in onze portemonnaie gekeken, maar de inhoud bleek niet voldoende.. stuur van een zustervereniging uit Ju- lianadorp welkom. Spr. wees ook op de eer, die de verenigingen genoten, door voor de radio te mogen optreden. Hij roemde dit vooral als een verdienste van de dirigent. In het goed gevulde en afwisselende programma traden beide verenigingen een keer vóór en een keer na de pauze op. De openingsmars van Polers Glorie kon ons daarbij het minst bekoren. Het eerste nummer Balalaika Souvenir van Joh. B. Kok stak er ver boven uit en van het tweede optreden noemen we nog in het bijzonder Santa Fé van A Gima. Aan de bas, bespeeld door F. Pruim, hadden beide orkesten flinke steun, Toch bleef, zelfs ook met de wat lichte aanvulling van een accordeon, het ge luid van het mandoline-orkestje maar schriel. Doch er hebben zich nieuwe leden gemeld. Dat kan dus een volgen de keer beter zijn. „Vrolijke jeugd" en na de pauze, toen de stemming beter was, „Valse d'amour" en „Rolschaatsen- wals' waren o.i. de beste nummers van Mandolinata. Mia Bakker jodelde weer lustig in de op verzoek op het program ma geplaatste „Klanken uit Tirol', wat een shownummer was, evenals „Ta bleau Holland" en „Avond op de prairie" Alie Tiel en Jan de Boer, wier samen spel we laatst met pleizier hoorden, wa ren nu minder gelukkig in hun optre den. Een enkel foutje „omdat er te lang op was gestudeerd en getracht werd uit het hoofd te spelen" zien we graag over het hoofd, maar (ook een gevolg van te veel herhalen?) er ging weinig van hun spel uit. Het leek meer op gedachteloos neuriën dan op het met overtuiging zingen van een solo. Beiden kunnen beslist beter! Rinus Schouwerliar en Piet Kranenburg, Rie Bakkum en Klazien Warmerdam speelden wat forser en al hadden eerst- genoemden wat moeilijkheden door te weinig licht, hun populaire muziek sloeg in. Ten slotte was er de kleine Annie van Genderen met de grote ac cordeon, die aan het te zware Nonnen koor een hele kluif had. maar zich met bravour door de moeilijkheden heen sloeg. MEDEMBLIK. 29 Nov. '52 Ronde bleten A 14.80—15.40, B 13.60—14.20, C 4.00—5.00, modjo 10.50—11.00. peen II 13.10, III 12.00, uien gewoon 20.30—21.30. grove 20.60—21.30, drielingen 25.20. nep 33.00. stek 8.00—12.50, bloemkool A I 45.00, B I 38.00—43.00, B II 23.00—35.00, C I 33.00( groene kool 6,20—9.50, rode kool 4.80—10.00, gele kool 6.50, spruiten 36.00, witlof 56.00, grove aardappelen 10.30— 11.20, Rode Star 11.00. IJET feest van de goede Sint nadert nu snel. Vol verlangen kijkt dit meiske naar de prachtige pop, die ze op haar verlanglijstje heeft gezet. Als de Goedheiligman nu maar geld genoeg zal hebben om haar liefste wens te vervullen! Aalsum, 29-11 van R'dam naar Antwer pen Alkaid, CalcuttaR'dam, pass. 30-11 Ceylon naar Aden Arendsdijk, 29-11 van R'dam naar Hamburg Aar- dijk, R'damNew York, 30-11 van Ant werpen Adinda (t), 29-11 van Bangkok naar Pladju Alamak, BahreinR'dam, pass. 29-11 Gibraltar Alcyone, R'dam Calcutta, pass. 30-11 Ouessant naar Port Said Aldabi, BuenosAiresR'dam, 29-11 van Montevideo naar Santos Al- hena, R'damBuenos Aires, 30-11 te Rio ae Janeiro Alioth, R'damBuenos Aires, pass. 30-11 Finisterre naar Rio de Janeiro Almkerk, R'dam—Australië, 30-11 te Genua Altair, 1-12 van Rio Grande te Paranagua AlwaSi, 29-11 n.m. van Buenos Aires te New York Amsteldijk, 29-11 n.m. van New Orleans naar Houston Annenkerk, Australië—R'dam, 1-12 te Genua Armilla (t), 30-11 van Haiphong te Pladju Adrl 1. R'dam—Tandjong Priok, 28-11 18.40 uur van Suez AIu- dra, CalcuttaR'dam, 29-11 te Chitta- gong Almdijk, R'damGolf van Mexi co, 30-11 van Lissabon naar Havanna Axeldijk, 29-11 van Tampa te New Or leans Baarn, A'damZuid Pac. Kust, 30-11 van Trinidad te Curagao Blom- mersdijk, 30-11 v. R'dam te New York Borneo, A'damIndonesië, 30-11 v.m. van Algiers naar Port Said Britsum, van 29 op 30-11 van Bremen naar Narvik Caltex The Hague (t), SidonR'dam, 30-11 te westen van Kreta Ceronia (t), 30-11 van Stanlow naar Singapore Chama (t), R'damMena el Armadi, 2-12 te Port Said verwacht Caltex Leiden (t), R'damSidon, pass. 1-12 Kaap Bon Congostroom, 1-12 van Hamburg te A' dam Cronenburgh, 30-11 van IJmuiden naar Bilbao Cottiea, GeorgetownA' dam, 30-11 van Paramaribo naar Granada Duivendijk, 29-11 van R'dam naarHam- burg Duivendrecht (t), Liverpool Dakar. pass. 1-12 Las Palmas Daler- dijk, VancouverR'dam, 30-11 v.m. van Cristobal naar Antwerpen Delfland, A' damBuenos Aires, 30-11 te Recife Esso Den Haag (t), 29-11 van Aruba te R'dam Fairsea, 29-11 van R'dam naar Australië Friesland (KRL), 5-12 ca. 12 uur van Tandjong Priok te R'dam verwacht Friesland (SSM), 30-11 van Vlaardingen te Casablanca Garoet, R'damIndonesië, 29-11 te Genua Gor- dias, 30-11 van Yerakint naar Miri Groote Kerk, Oost-Afrika—A'dam, 30-11 te Antwerpen Gaasterkerk, A'dam Oost-Afrika, 29-11 van Genua naar Port Said Gouwe, Domsö—A'dam, 1-12 te IJmuiden. Groote Beer, A'damKaap stad, 30-11 100 mijl west van Lissabon naar Las Palmas Haarlem, 29-11 van Puerto Plata te R'dam Hercules, A' damTunis, 29-11 van R'dam Hersi- lia, PeruA'dam, 30-11 n.m. van Buena- ventura naar Cristobal Hector, 30-11 van Bona te Napels Hestia, 30-11 van Buenaventura te Guayaquil Hathor, 1-12 van Valencia naar R'dam Helena, 30-11 van Trinidad te Pluerto Plata Hera, 29-11 van A'dam naar Bremen Indrapoera, Tandjong PriokR'dam, 30-11 410 mijl oost ten zuiden van Guardafui n. Aden Jupiter, 30-11 v. Kalamata n. A'dam via Gibraltar Kedoe, R'dam— Indonesië, 30-11 te Aden Kota Baroe, Java—New York, 30-11 n.m. te Singapore Kota Gede, JavaNew York, 30-11 van Calcutta naar Suez Kota Inten, Java R'dam, 30-11 n.m. van Port Said Laag- kerk. R'damSydney, 30-11 te Aden Lekhaven, A'damOost-Afrika, 30-11 van Kaapstad naar Port Elizabeth Limburg, 28-11 n.m. van Baltimore naar Galveston Loenerkerk, R'damCalcutta, 1-12 te Port Said Laertes, 29-11 van A'dam naar Antwerpen Lemsterkerk, Bombay —R'dam, pass. 1-12 Kaap St Vincent naar Le Havre Linge, Zaandam—Port Gen- til, pass. 30-11 Monrovia Larenberg, R'damSavona, pass. 30-11 Ouessant Loppersum, 30-11 van Sas van Gent te R'dam Maasdam, New YorkR'dam, 30-11 240 mijl west ten zuiden van Scfl- lys naar Southampton Macoma (t), 30-11 van Bombay te Bahrein verwacht Marken, 1-12 v.m. van Tandjong Priok te R'dam Mentor, 29-11 van de Mid dellandse Zee te R'dam Maaskerk, W. Afrika—A'dam. 29-11 van Dakar Maas land, Zuid-AmerikaA'dam, 29-11 n.m. te Paranagua Malea (t), 29-11 van Gibral tar naar Banias Meerkerk, Chittagong —R'dam, pass. 30-11 Ouessant naar Ant werpen Meltskerk, R'dam—Japan. pass. 30-11 Sabang naar Singapore Mirza (t), 30-11 van Singapore naar Bombay Modjokerto, 30-11 n.m. van Tandjong Priok op rede van Semarang Molen- kerk, A'dam—Oost-Afrika, 30-11 te Mom- Dasa Murena (t). Mena el Ahmadi— Yokohama, 29-11 n.m. van Singapore Maasdam, New YorkR'dam, 1-12 ca. 17 uur te Southampton verwacht Manoé- ran, 29-11 van A'dam naar Indonesië Nieuw-Amsterdam, 29-11 van New York te R'dam Noordam, New YorkR'dam, 30-11 160 mijl zuid-zuidwest van Kaap Sable Nestor, 30-11 van Barbados te Port of Spain Orion, 29-11 van A'dam naar Middellandse Zee Oranjestad, A' damCristobal, pass. 29-11 Ouessant naar Madeira Orestes, GeorgetownA'dam, pass. 1-12 St. Maria naar R'dam Obè- ron, 30-11 v.m. van Puerto Plata te New York Oranje, Tandjong Priok—A'dam, 29-11 van rede Belawan naar Colombo Overijsel, JavaR'dam, 30-11 van Mas- sawa naar Djeddah Phrontis, Java— A'dam, 30-11 van Singapore naar Colombo Poelau Laut, JavaNew York, pass. 29-11 n.m. Gibraltar naar Halifax PrinS Frederik Willem, 30-11 van R'dam te Va lencia Prins Maurits, 30-11 van Valen cia op rede van Grandia Prins Willem III, ChicagoR'dam, 29-11 van Montreal naar Le Havre Rijndam, R'damNew York» 30-11 van Southampton Radja, New YorkCalcutta, 30-11 van Bombay naar Cochin Roebiah, 30-11 van Los Angeles naar San Francisco Rondo, New YorkJava, 30-11 te Mena el Ahmadi Raki, 30-11 van Baytown naar New Orleans Rijnkerk, Oost-Afrika—A'dam, 30-11 te R'dam Schie, A'dam—Italië, pass. 30-11 Ouessant naar Tanger Schiedijk, New YorkJava, pass. 30-11 Sabang naar Penang Sibajak, Tand jong Priok—Rotterdam, 29-11 370 mijl west ten noorden van Minikoy naar Aden Sommelsdijk, 30-11 van Mo bile te New Orleans Stad Alk maar, 29-11 van Schiedam te Narvik Stad Dordrecht, 1-12 van Palermo te Sa- gurtto Salawati, 30-11 van Tandjong Pandan te Tandjong Priok Soestdijk, JavaNew York, 29-11 van Port Said naar Halifax Stad Breda, 30-11 van A'dam te Mobile Stad Maassluis, Vlaar dingenLulea, 30-11 in Kielerkanaal Stentor, ParamariboA'dam, pass. 29-11 Azoren Straat Malakka, JapanZuid- Amerika, 30-11 n.m. te Penang Tabian, 30-11 van Penang te Belawan Tërakan, JavaA'dam, 30-11 n.m. te Suez Ta- wali, JavaA'dam, pass. 30-11 Ouessant Teucer, A'damJava, pass. 30-11 Gi braltar Thalatta (t), Mena el Ahmadi Port de Bouc, pass. 29-11 Perim Tji- bantjet, JapanKaapstad, 29-11 n.m. van Tanga naar Lorenzo Marquez Tjipanas, 30-11 van Yokohama te Nagoya Tjitja- lengka, Rio de JaheiroJapan, 30-11 n.m. te Belawan Tamo, 29-11 n.m. van Buenos Aires naar Noord-Amerika via Trinidad Tiba, R'dam—Porto Alegre, 1-12 van Rio de Janeiro te Santos To- sari, 29-11 van Indonesië te R'dam Trompenberg, 30-11 v.m. van Houston te R'dam Tabinta, New YorkIndonesië, 1-12 te Djeddah Tara, 29-11 van R' dam te Buenos Aires Westerdam, 29-11 van R'dam naar New York Willem Ba- rendsz, A'damKaapstad, 29-11 150 mijl noordwest van Fernando Noronha Wil lem Ruys, R'damTandjong Priok, pass. 1-12 v.m. Finisterre naar Port Said Willemstad, Cristobal—A'dam, van 30-11 op 1-12 van Trinidad naar Barbados Winsum, BonaR'dam, pass. 30-11 Oues sant Waterman, Fremantle—R'dam, 30-11 van Aden naar Suez Wieldrecht (t). Tandjong Uban—Auckland, pass. 1-12 noordpunt naar Zeeland Waal, Middel landse ZeeA'dam, 30-11 van Catania naar Messina IJssel, 1-12 van Ham burg te A'dam Zuiderkruis, Kaapstad —A'dam, 30-11 140 mijl noordoost van Finisterre. BR. OP LANGENDIJK, 1 Dec. 1952. 10.000 kg rode kool, I 7.70—10.50, II 6—7.40; 1000 kg gele kool, II 5.70; 2500 kg groene kool, A 14.10—14.50, B 9.90; 17.000 kg witte kool 5—5.10, Succes 5.30—5.60, Deense 21.60; 700 kg uien grof 21.10; 1500 kg bieten A 14.10, B 13.20; 200 kg witlof 1 B 52, 2B 41. AVENHORN, 29 Nov. 9500 kg rode kool 411,80; 3500 kg gele kool 47; 29.000 kg uien: grove 20.60—21,80, gewone 20,20—21,10, drielingen 23—26,10 en nep 35—40,70; 5500 kg bieten: I rond 13—14, II rond 1314.50, III rond 67,10 en Modjo 7—8,50; 4800 kg peen: II 12,50— 14,40, III 14-16,20 en IV 10—11,50. IeI H tl i' (l 1 n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 7