Vernon, het geheimzinnige kamp
aan de oever van de Seine
i
Kaar» s
SM:
De oorzaken en de genezing van
besmettelijke abortus
Polders glorie en -Mandolinata
vulden een ganse avond
Citroën bracht baby ter wereld
met één gebruiksaanwijzing
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Franse gen. stat heeft 500 geleerden
en werktuigkundigen aan het werk
Schietproeven in de
Sahara
Eenzaam kamp
Slotsom
Interessante lezino voor veehouders ie Breezand
Vijf koeien kwamen voor
rekening van fonds
Film over „Meer en Bosch"
Kostganger bekent nu
zijn hospes te hebben
vermoord
Texel
Damclub Texel
Vele Breezanders in
zaal-Blokdijk
Een proefrit met het
nieuwste snufje
MARKTBERICHTEN
n
DINSDAG 2 DECEMBER 1953
D^envan de Stille Zu?dzee,rdVhRuS"CnUhebbVaPenS ergens op dc wniame ato1"
Hjke lege ruimte van het koude Siberië de EnveU de onmete"
doel over een kustgebied van het schaarsbevolkt* V00r datzel,de
nEZE mededeling kan ik u doen, dank
v zij een bezoek aan een bijkans even
geheimzinnige plek ergens in Frank
rijk. Er stond, nu enige dagen geleden,
een kleine autobus op de Quai d'Orsay
te Parijs. Toen zij vertrok zaten daar
enige officieren en een aantal burgers
in, o.w. schrijver dezes. De bus verliet
de metropool en stoof het platteland
op, beklom de heuvels ten Westen,
dook de dalen in en raakte ver van
huis, terwijl de inzittenden af en toe
het liedje neurieden van la petite dili
gence sur les beaux chemins de France.
Het doel was Vernon, één der stadjes
aan de Seine tussen Parijs en de zee.
Het zag er nog altijd deerlijk geha
vend uit en de brug over de rivier
was nog een bailey-constructie. In 1944,
kort voor de inval in Normandië, heb
ben Britse precisie-bommenwerpers
alle bruggen over de Seine over een
afstand van 150 km stuk gegooid. Men
is met het herstel druk doende. Ook te
Vernon, waar de nieuwe hoofden in
aanbouw waren naast de bailey.
De bus zocht de overkant en trok de
heuvels in. Beboste heuvels, waar geen
enkele woning stond. Eenzaam, onher
bergzaam, zonder enige aantrekkelijk
heid. Een triest landschap onder de
eerste natte sneeuwvlokken van het
jaar. Plotseling stonden wij voor een
slagboom dwars over de weg. Een
schildwacht trad te voorschijn, argwa
nend de burgers bekijkend. Hij liet ons
door na een lang gesprek. Bij een
tweede slagboom eenzelfde uiteenzet
ting. Zo ging dat verder. Tot wij ten
slotte voor een for® kantoorgebouw
stonden, waarachter zich allerlei an
dere bouwsels verhieven te midden
van de onopgeruimde rommel van een
nog slechts ten dele gerooid bos. Wij
waren aangeland in het Franse Oak
Ridge. de geheime werkplaats van 500
geleerden en werktuigkundigen in
dienst van de Franse generale staf.
VERNON, het militaire Vernon wel te
verstaan (dat niets met het stadje
heeft te maken, maar geen eigen naam
heeft), is een streng bewaakt kamp
met een oppervlakte van 450 ha. In
feite is het één reusachtig laborato
rium, verspreid over een reeks ver
uit elkaar gelegen gebouwen, waartus
sen de woningen staan van de mensen
die er werken. Villa's voor de leidende
figuren, voortreffelijke woningen voor
de arbeiders. Clublokalen tn ontspan
ningszalen om de verveling te bestrij
den. Men woont, zeker in de winter,
niet voor zijn genoegen in zo'n kamp.
De 1400 bewoners zitten dag in dag uit
tegen elkaar aan te kijken, ontvangen
zo goed als geen bezoek vanwege de
geheimzinnigheid. Toen wij er, voort
durend argwanend nagekeken, binnen
reden, was er nog nooit eerder een
journalist geweest, zelfs geen man van
de Franse pers.
De commandant, een kolonel van het
Franse leger, was niettemin een be
minnelijk en tot op zekere hoogte een
mededeelzaam man. Kijk gerust wat
rond, zei hij en hij liet allerlei deuren
openen. Niet alle, maar enfin, men
mag als buitenlandse gast ook niet èl
te nieuwsgierig zijn. En hij vertelde er
ronduit bij, dat zijn mensen er bezig
waren nieuwe waoens uit te denken.
Voor zover hij zich daarover uitliet,
bleek, dat mén de aandacht concen
treerde op wat wij raketten zouden
noemen. Wij zoeken, zei hij, naar ver
betering van de voortstuwing, de vorm
en de richting van projectielen. Vooral
dat richten is belangwekkend. Men
kent tegenwoordig middelen, waar
door projectielen worden aangetrok
ken door de objecten, die zij moeten
vernietigen. Die middelen zijn echter
nog maar gebrekkig mtwikkeld en J
men tracht ze allerwege te verbeteren.
Eveneens tracht men de radiografische
besturing te vervolmaken. Ook hier te
Vernon.
Eén van de gebouwen, die wij be
zochten in het kamp, was een wind
tunnel. Op zichzelf is dat niets bijzon
ders, want windtunnels vindt men in
alle landen, waar vliegtuigen worden
ontworpen en gebouwd. Er staat er o.a.
een te Amsterdam. Deze echter had
met de luchtvaart niets te maken. Hu
IIRK
GEBOUW OP DE BEGRAAFPLAATS
URK. Op het r-ieuwe kerkhof is
een bergplaats klaargekomen, die gelij
kertijd als lijkenhuis kan dienst doen.
Het gebouw heeft een voor Urk ietwat
typische bouwtrant. Maar met beplan
ting en begroeiing moet het het wel
doen. lp ieder geval het ligt buiten de
sanering.
STAMBOEKVEE OP URK
URK. Door het inkrimpen en ont
eigenen van zijn land gaat de veehouder
T. Roos zich nu meer toeleggen op het
vetweiden en het houden van stamboek
vee. Nu heeft hij twee stamboekkoeien
aangekocht, terwijl hij reeds een vet
beest verkocht naar Enkhuizen.
VISSERIJ
URK. Zaterdag voerden 66 vaartui
gen aan: 9778 pond Snoekbaars, prijs
46—52 ct. 196 p. R. Baars, 83—92 ct. 2731
P- Blei, 9—11 ct. 2640 p. Voorn, 0—10 ct.
63 p. Karper. 36 ct. 13 p. Snoek 70 ct.
alles per pond.
BURGERLIJKE STAND
URK. Gehuwd: Lubbertje Hak-
voort en Hendrikje Hakvoort.
Ondertrouwd: Jelle Romkes en Lam-
Hertje Visser.
was gebouwd om de vorm van grana
ten te bepalen. En het merkwaardigste
was, dat men er zich uisluitend bezig
hield met snelheden boven die van het
toe maa* de geluidssnelheid
De commandant vertelde verder, dat
men alle nieuw ontworpen wapens be
proeft op een uitgestrekt terrein er
gens in de Sahara. Men vuurt er tot
een hoogte van 15.000 meter.
Onze gastheer liet het bescheidenlijk
aan ons over de slotsom, te trekken over
wat hij had verteld en wat hij had
laten zien. Goed dan, als wij tot een
samenvatting komen, vallen vier ele
menten in het onderzoek op:
a. zeer grote snelheden;
b. zeer grote hoogten;
c. doel-zoekende eigenschappen;
d. radio-grafische besturing.
spe
ons blad is zojuist teruggekeerd
van een reis door Frankrijk en
de Franse z°ne van Duitsland,
waar hij een week heeft ver
toefd als gast van de Franse ge
nerale staf. Hij heeft er tal van
hoogwaardigheidsbekleders ont'
mOet en vele gesprekken gevoerd
over Europese vraagstukken, die
ook voor ons Nederlanders van
het grootste gelang zijn. Zijn in
drukken heeft hij vastgelegd in
een reeks artikelen, waarvan wij
vandaag het eerste afdrukken.
Welke projectielen moeten éLeze
eigenschappen bezitten? Welke aan
valswapens bestrijdt men op grote of-
stand? Hier moet sprake zijn van een
ijverig zoeken naar een doeltreffend
middel tegen luchtvloten, wellicht ook
tegen de atoombom.
De achillespees van de atoomb°m is
in de eerste plaats het gewicht en
verder het feit, dat zij over een verre
afstand door de lucht moet worden
aangevoerd. Zij kan dus onderschept
worden, mits men de juiste middelen
daartoe bezit Frankrijk is doende die
middelen te vervaardigen. In hoeverre
de geleerden van Vernon daarin reeds
zijn geslaagd is een militair geheim,
dat ik u niet kan en niet mag onthul
len. Maar men kan er van verzekerd
zijn, dat wat hier gebeurt van de
grootste betekenis is voor de verdedi
ging van Frankrijk niet alleen, maar
voor geheel West-Europa.
Op de vergadering van het Onderling
Veefonds sprak de heer W. v. d. Sluis,
dierenarts te 't Zand, over het „verwer
pen" bij rundvee (te vroeg werpen of
abortus). Hij noemde als oorzaken o.ui.
verzwakking door sterke veredeling, te
jeugdig laten dekken, ondervoeding of
overvoeding, schrik en uitwendige in
vloeden, b.v. onvoorzichtig onderzoek.
Er is echter ook een besmettelijk ver
werpen. Drie soorten bacteriën kunnen
laarvan de verwekkers zijn en de melk
van het besmette vee kan ook de mens
onaangename gevolgen bezorgen (ziek
tesymptomen, spier- en gewrichtspijn en
's nachts sterk transpireren) maar het
geneesmiddel er tegen is ook bekend.
De heer v. d. Sluis besprak uitvoerig
hoe de besmetjipg bij .het vee tot stand
kan komer. n.1. door opname van voed
sel en drinkwater door de huid èn bij
de dekking. Besmettelijk verwerpen
komt niet vaak voor de tweede keer
Voor en door tijdige inenting kan het
voorkomen worden. Spr. noemde ook
maatregelen ter voorkoming van de be
smetting, die door bloed- of melkonder-
zoek is te constateren en beantwoordde
na zijn lezing tal van vragen.
Vooraf was het huishoudelijk deel der
vergadering afgewerkt. Bij de opening
werd het overleden bestuurslid, de heer
Joh Bas herdacht. De voorzitter ver
zocht daarna de leden te zorgen de
„schetsen" bij de haijd te hebben als de
taxateur der vereniging komt. De heer
J. Pranger gef een overzicht over het
afgelopen jaar. Er kwamen 5 koeien
voor rekening van het fonds. Een paar
brachten niets op. Zo moest f 3406,88
worden uitgekeerd en werd maar
f 961,98 terug ontvangen. Het verschil
f 2444,90 vermeerderd met f 507,94 aan
andere uitgaven, deed de totale uitga
ven stijgen tot f 2952,84. De ontvangsten
en het kassaldo van het vorige jaar wa
ren samen f 3867,86. Er is dus nu nog
f 915,02 in kas. Men is iets achteruit
geboerd, maar is met een heffing van
1 in het eerste half jaar ook wat aan
de lage kant geweest. Het ledental, zo
werd medegedeeld, gaat gestadig om
hoog. Besloten werd voor het komende
jaar l'/o premie te heffen. De verkie
zingen hadden het volgende resultaat:
de heer J. Koster blijft taxateur, de he
ren G. Kater en Jb. de Ridder zullen de
bescheiden van de penningmeester con
troleren; de heer J. Pranger werd her
kozen en in de bestuurs-vacatüre voor
zien door de benoeming van de heer
Joh. Davids.
De afdeling Breezand van „De macht
van het kleine" organiseerde in het
verenigingsgebouw van de Herv. Evan
gelisatie een voorlichtingsavond over
vallende ziekte en de verpleging en de
bestrijding ervan. De heer A. Veenhof
sprak een inleidend woord en vertelde
bij de film „Een leven staat op het
spel", die de geschiedenis weergeeft
van een meisje, dat aan vallende ziek
te lijdt, daardoor op school niet kan
meekomen en als patiënte wordt op
genomen in „Meer en Bosch", De film
laat het leven der patiënten in deze
inrichting zien, het moderne onderzoek,
de klinische en sociaal-paedagogische
behandeling, waardoor voor velen weer
nieuwe levenskansen ontstaan. Ook de
nazorg wordt er in "belicht en het werk
van de propagandisten. Voor dit alles
is veel geld nodig. Alleen het maken
van deze film heeft 20.000 gekost. Er
werd dus opgewekt de vereniging te
steunen.
De verdwijning in Roosendaal
Vrouw van slachtoffer was
oo de hoogte
De kostganger van de verdwenen
Roosendaalse chauffeur M. van B., de
dertigjarige H. C. M., heeft voor de
officier van Justitie bekend, Van B.
met voorbedachten rade van het leven te
hebben beroofd. De vrouw van Van B.,
die heeft toegegeven van de plannen
van haar kostganger op de hoogte te
zjjn geweest, is eveneens gearresteerd,
Het is thans duidelijk geworden, hoe
de geschiedenis zich heeft afgespeeld.
Het huwelijk van de Van B.'s was verre
van ideaal. De man was voortdurend
op buitenechtelijke paden en de vrouw
zocht hierop haar troost bij de kost
ganger M. De autorit om aardappelen
te gaan halen in St. Philipsland was ge
heel door het tweetal geënsceneerd om
Van B. mee te lokken naar een stille
plaats. Eenmaal daar aangekomen, wist
M. zijn slachtoffer uit de auto te krij
gen voor een „kleine reparatie" en
daarop sloeg hij hem enkele malen
krachtig met een staaf ijzer op het
hoofd. Volgens de verklaring van ver
dachte was Van B. dood geweest, toen
hij hem in een sloot had laten glijden.
Later had hij het stoffelijk overschot
weer in de auto meegenomen en het in
de Roosendaalse Vliet geworpen. Het
voortdurend dreggen in dit water heeft
echter nog steeds geen resultaat opge
leverd.
De uitslagen van 28 November lui
den: C. van HeerwaardenP. Jansen
20, P. JansenJ. Vinke 2-0, J. Vinke
P. Kooi 11, S. v. Heerwaardea
Wijker 02, S. BakkerS. Ros 02.
B: J. P. Stam—C. P. Burger 20,
N. de GraafA. v. d. Slikke 20. J,
HooybergJ. Kikkert 02, A. Vinke
W. v. Zeijlen 02.
Op eervolle wijze ging ons eerste
tiental tegen het sterke Damlust ten
onder.
C. DijkerP. Beers 2—0, S. van
HeerwaardenF. de Haas 02, S. Ros
—Joh. Huitema 1—1, C. van Heerwaar
denJ. Zijp 11, S. BakkerN. Job
0—2, J. Vinke—K. v. d. Hoven 0—2, P.
JansenP. Balder 02, G. DrosP. v.
d. Molen 1—1, P. Kooi—D. Hoogeboom
11, W. A. van LeylenJac. Kramer
11. Eindstand 713.
25 JAAR BIJ DE T.E.M.
Op 1 Dec. 1927 trad de heer J. Bruin
als administrateur in dienst bij de
T.E.M. Daar de jubilaris een zeer be
scheiden man is, is dit feit slechts in
besloten kring herdacht.
SPEELTUINMIDDAG
Op Zaterdag 13 Dec. geeft de speel
tuin „De Hollebol" een feestelijke mid
dag voor de speeltuin jeugd.
UITVOERING STEM DES VOLKS
18 Dec. geeft de Stem des Volks een
tweede uitvoering, eveneens met de re
vue van mevr. Graanen: Gaat u even
mee?
Met ingang van heden. 1 Dec. is
als leraar tekenen aan de U.L.O. te Den
Burg benoemd de heer H. Tielemans.
Het aantal bezoekers was zeker niet
ver van de driehonderd toen het accor
deon-orkest Polders Glorie en het
mandoline orkest Polders Mandolinata
onder leiding van de heer Ph. Pruim
concerteerden. De heer Wuis heette
hen allen en in het bijzonder het be-
EEN eigenaardig ding
om te zien, maar
lopen dat'ie doet! De
wonderlijkste geruchten
hadden ons al bereikt
over die nieuwste Ci
troën, die zo ongeveer o-p
niets zou lopen en toch
een snelheid van tegen
de honderd moest kun
nen halen. En dat met
vier man aan boord en
voorin een iets uitgebreid
bromfietsmotortje. We
hebben er altijd plezier
in, de nieuwste snufjes
op automobielgebied te
proberen, en dat is nu
met de baby-Citroën ge
lukt. Er is geen aardig-
heid aan, zo'n modern
apparaat alleen maar te
bekijken. Er moet mee
gereden worden, en dat
liefst niet uitsluitend Op
een rechte betonweg.
r\NDER ons gezegd:
U toen het ding kwam
voorgereden, hadden we
er weinig vertrouwen in.
Bijzonder fraai zag het
er niet uit en de deur
knoppen (het bleek een
heuse vierdeurs cabrJ°
let!) waren kleiner dan
een normale pink. En
toen we instapten (het
vehikel had vier ruime
zitplaatsen) nieejiden
we, dat baby Citroen
prompt door de knietjes
zakte. Maar dat was de
vering, een vernuftig-
heidje op zichzelf. Dat
hebben we gemerkt
in Den Helder, waar
een opzettelijk meege
pikte trottoirband werd
„genomen" alsof er een
takje op de weg lag.
LIET meest hebben we
n ons verbaasd over de
fut van dat kleine 2 PK
motortje, voorin de neus.
De twee (liggende) cy-
linders van dit kopklep
pertje hebben samen
een inhoud van 375 cc,
maar er komt aardig
wat kracht uit. In de
derde versnelling haalde
het karretje de zeventig
met gemak. We hebben
de „overdrive" niet ge
probeerd (dat mocht
niet, want het proefko
nijn was op 142 kilome
ter na gloednieuw),
maar konden aannemen
dat de maximum snel
heid op een behoorlijke
weg tegen de honderd
bedraagt.
p\E zitbankjes, heel
simpel van con
structie, zijn uitneem-
baar en kunnen bij een
picnic netjes dienst
doen. Het wagentje kan
dan als tent worden ge
bruikt! Op het ogenblik
interesseerde het ons
meer, dat baby van een
behoorlijke verwarming
voorzien was, en dat de
koplampen (°nze proef
rit geschiedde nogal laat
op de avond) flink licht
verspreidden. Ze waren
van de cabine uit ver
stelbaar, wat ook al in
het voordeel van deze
snelle baby pleitte. Een
beetje lastig was het
wel, dat de snelheidsme
ter geen lichtje rijk was,
maar daar stond tegen
over dat de versnelling
bijzonder soepel func'
tionneerde.
VAN de werking van
de veren - ergens
midden Onder het wa
gentje - hebben we
voorlopig nog niet veel
begrepen, alleen dat het
vernuftig is en tiptop
functionneert. Het was
te donker om onder het
chassis te kijken, hoe de
zaak daar in elkaar zat.
Wel werd het ons duide
lijk, dat het afstellen van
het verensysteem een
zeer speciaal werkje Is.
waarvoor de fabriek een
„gebruiksaanwijzing" van
ettelijke pagina's heeft
samengesteld. Maar dat
schijnt dan de enige ge
bruiksaanwijzing te zijn.
die baby nodig heeft. Ze
loopt 25 kilometer op
één liter (benzine wel te
verstaan) en kost zo'n
vierduizend gulden. Voor
alle zekerheid hebben we
na de proefrit nog even
in onze portemonnaie
gekeken, maar de inhoud
bleek niet voldoende..
stuur van een zustervereniging uit Ju-
lianadorp welkom. Spr. wees ook op de
eer, die de verenigingen genoten, door
voor de radio te mogen optreden. Hij
roemde dit vooral als een verdienste
van de dirigent.
In het goed gevulde en afwisselende
programma traden beide verenigingen
een keer vóór en een keer na de pauze
op. De openingsmars van Polers Glorie
kon ons daarbij het minst bekoren. Het
eerste nummer Balalaika Souvenir van
Joh. B. Kok stak er ver boven uit en
van het tweede optreden noemen we
nog in het bijzonder Santa Fé van A
Gima.
Aan de bas, bespeeld door F. Pruim,
hadden beide orkesten flinke steun,
Toch bleef, zelfs ook met de wat lichte
aanvulling van een accordeon, het ge
luid van het mandoline-orkestje maar
schriel. Doch er hebben zich nieuwe
leden gemeld. Dat kan dus een volgen
de keer beter zijn. „Vrolijke jeugd" en
na de pauze, toen de stemming beter
was, „Valse d'amour" en „Rolschaatsen-
wals' waren o.i. de beste nummers van
Mandolinata. Mia Bakker jodelde weer
lustig in de op verzoek op het program
ma geplaatste „Klanken uit Tirol', wat
een shownummer was, evenals „Ta
bleau Holland" en „Avond op de prairie"
Alie Tiel en Jan de Boer, wier samen
spel we laatst met pleizier hoorden, wa
ren nu minder gelukkig in hun optre
den. Een enkel foutje „omdat er te
lang op was gestudeerd en getracht
werd uit het hoofd te spelen" zien we
graag over het hoofd, maar (ook een
gevolg van te veel herhalen?) er ging
weinig van hun spel uit. Het leek meer
op gedachteloos neuriën dan op het
met overtuiging zingen van een solo.
Beiden kunnen beslist beter! Rinus
Schouwerliar en Piet Kranenburg, Rie
Bakkum en Klazien Warmerdam
speelden wat forser en al hadden eerst-
genoemden wat moeilijkheden door te
weinig licht, hun populaire muziek
sloeg in. Ten slotte was er de kleine
Annie van Genderen met de grote ac
cordeon, die aan het te zware Nonnen
koor een hele kluif had. maar zich met
bravour door de moeilijkheden heen
sloeg.
MEDEMBLIK. 29 Nov. '52 Ronde
bleten A 14.80—15.40, B 13.60—14.20, C
4.00—5.00, modjo 10.50—11.00. peen II
13.10, III 12.00, uien gewoon 20.30—21.30.
grove 20.60—21.30, drielingen 25.20. nep
33.00. stek 8.00—12.50, bloemkool A I
45.00, B I 38.00—43.00, B II 23.00—35.00,
C I 33.00( groene kool 6,20—9.50, rode kool
4.80—10.00, gele kool 6.50, spruiten 36.00,
witlof 56.00, grove aardappelen 10.30—
11.20, Rode Star 11.00.
IJET feest van de goede Sint nadert nu snel. Vol verlangen kijkt dit meiske
naar de prachtige pop, die ze op haar verlanglijstje heeft gezet. Als de
Goedheiligman nu maar geld genoeg zal hebben om haar liefste wens te
vervullen!
Aalsum, 29-11 van R'dam naar Antwer
pen Alkaid, CalcuttaR'dam, pass.
30-11 Ceylon naar Aden Arendsdijk,
29-11 van R'dam naar Hamburg Aar-
dijk, R'damNew York, 30-11 van Ant
werpen Adinda (t), 29-11 van Bangkok
naar Pladju Alamak, BahreinR'dam,
pass. 29-11 Gibraltar Alcyone, R'dam
Calcutta, pass. 30-11 Ouessant naar Port
Said Aldabi, BuenosAiresR'dam,
29-11 van Montevideo naar Santos Al-
hena, R'damBuenos Aires, 30-11 te Rio
ae Janeiro Alioth, R'damBuenos Aires,
pass. 30-11 Finisterre naar Rio de Janeiro
Almkerk, R'dam—Australië, 30-11 te
Genua Altair, 1-12 van Rio Grande
te Paranagua AlwaSi, 29-11 n.m. van
Buenos Aires te New York Amsteldijk,
29-11 n.m. van New Orleans naar Houston
Annenkerk, Australië—R'dam, 1-12 te
Genua Armilla (t), 30-11 van Haiphong
te Pladju Adrl 1. R'dam—Tandjong
Priok, 28-11 18.40 uur van Suez AIu-
dra, CalcuttaR'dam, 29-11 te Chitta-
gong Almdijk, R'damGolf van Mexi
co, 30-11 van Lissabon naar Havanna
Axeldijk, 29-11 van Tampa te New Or
leans Baarn, A'damZuid Pac. Kust,
30-11 van Trinidad te Curagao Blom-
mersdijk, 30-11 v. R'dam te New York
Borneo, A'damIndonesië, 30-11 v.m.
van Algiers naar Port Said Britsum, van
29 op 30-11 van Bremen naar Narvik
Caltex The Hague (t), SidonR'dam,
30-11 te westen van Kreta Ceronia
(t), 30-11 van Stanlow naar Singapore
Chama (t), R'damMena el Armadi, 2-12
te Port Said verwacht Caltex Leiden
(t), R'damSidon, pass. 1-12 Kaap Bon
Congostroom, 1-12 van Hamburg te A'
dam Cronenburgh, 30-11 van IJmuiden
naar Bilbao Cottiea, GeorgetownA'
dam, 30-11 van Paramaribo naar Granada
Duivendijk, 29-11 van R'dam naarHam-
burg Duivendrecht (t), Liverpool
Dakar. pass. 1-12 Las Palmas Daler-
dijk, VancouverR'dam, 30-11 v.m. van
Cristobal naar Antwerpen Delfland, A'
damBuenos Aires, 30-11 te Recife
Esso Den Haag (t), 29-11 van Aruba te
R'dam Fairsea, 29-11 van R'dam naar
Australië Friesland (KRL), 5-12 ca.
12 uur van Tandjong Priok te R'dam
verwacht Friesland (SSM), 30-11 van
Vlaardingen te Casablanca Garoet,
R'damIndonesië, 29-11 te Genua Gor-
dias, 30-11 van Yerakint naar Miri
Groote Kerk, Oost-Afrika—A'dam, 30-11
te Antwerpen Gaasterkerk, A'dam
Oost-Afrika, 29-11 van Genua naar Port
Said Gouwe, Domsö—A'dam, 1-12 te
IJmuiden. Groote Beer, A'damKaap
stad, 30-11 100 mijl west van Lissabon
naar Las Palmas Haarlem, 29-11 van
Puerto Plata te R'dam Hercules, A'
damTunis, 29-11 van R'dam Hersi-
lia, PeruA'dam, 30-11 n.m. van Buena-
ventura naar Cristobal Hector, 30-11
van Bona te Napels Hestia, 30-11 van
Buenaventura te Guayaquil Hathor,
1-12 van Valencia naar R'dam Helena,
30-11 van Trinidad te Pluerto Plata
Hera, 29-11 van A'dam naar Bremen
Indrapoera, Tandjong PriokR'dam, 30-11
410 mijl oost ten zuiden van Guardafui
n. Aden Jupiter, 30-11 v. Kalamata n.
A'dam via Gibraltar Kedoe, R'dam—
Indonesië, 30-11 te Aden Kota Baroe,
Java—New York, 30-11 n.m. te Singapore
Kota Gede, JavaNew York, 30-11 van
Calcutta naar Suez Kota Inten, Java
R'dam, 30-11 n.m. van Port Said Laag-
kerk. R'damSydney, 30-11 te Aden
Lekhaven, A'damOost-Afrika, 30-11 van
Kaapstad naar Port Elizabeth Limburg,
28-11 n.m. van Baltimore naar Galveston
Loenerkerk, R'damCalcutta, 1-12 te
Port Said Laertes, 29-11 van A'dam
naar Antwerpen Lemsterkerk, Bombay
—R'dam, pass. 1-12 Kaap St Vincent naar
Le Havre Linge, Zaandam—Port Gen-
til, pass. 30-11 Monrovia Larenberg,
R'damSavona, pass. 30-11 Ouessant
Loppersum, 30-11 van Sas van Gent te
R'dam Maasdam, New YorkR'dam,
30-11 240 mijl west ten zuiden van Scfl-
lys naar Southampton Macoma (t),
30-11 van Bombay te Bahrein verwacht
Marken, 1-12 v.m. van Tandjong Priok
te R'dam Mentor, 29-11 van de Mid
dellandse Zee te R'dam Maaskerk, W.
Afrika—A'dam. 29-11 van Dakar Maas
land, Zuid-AmerikaA'dam, 29-11 n.m. te
Paranagua Malea (t), 29-11 van Gibral
tar naar Banias Meerkerk, Chittagong
—R'dam, pass. 30-11 Ouessant naar Ant
werpen Meltskerk, R'dam—Japan. pass.
30-11 Sabang naar Singapore Mirza
(t), 30-11 van Singapore naar Bombay
Modjokerto, 30-11 n.m. van Tandjong
Priok op rede van Semarang Molen-
kerk, A'dam—Oost-Afrika, 30-11 te Mom-
Dasa Murena (t). Mena el Ahmadi—
Yokohama, 29-11 n.m. van Singapore
Maasdam, New YorkR'dam, 1-12 ca. 17
uur te Southampton verwacht Manoé-
ran, 29-11 van A'dam naar Indonesië
Nieuw-Amsterdam, 29-11 van New York
te R'dam Noordam, New YorkR'dam,
30-11 160 mijl zuid-zuidwest van Kaap
Sable Nestor, 30-11 van Barbados te
Port of Spain Orion, 29-11 van A'dam
naar Middellandse Zee Oranjestad, A'
damCristobal, pass. 29-11 Ouessant naar
Madeira Orestes, GeorgetownA'dam,
pass. 1-12 St. Maria naar R'dam Obè-
ron, 30-11 v.m. van Puerto Plata te New
York Oranje, Tandjong Priok—A'dam,
29-11 van rede Belawan naar Colombo
Overijsel, JavaR'dam, 30-11 van Mas-
sawa naar Djeddah Phrontis, Java—
A'dam, 30-11 van Singapore naar Colombo
Poelau Laut, JavaNew York, pass.
29-11 n.m. Gibraltar naar Halifax PrinS
Frederik Willem, 30-11 van R'dam te Va
lencia Prins Maurits, 30-11 van Valen
cia op rede van Grandia Prins Willem
III, ChicagoR'dam, 29-11 van Montreal
naar Le Havre Rijndam, R'damNew
York» 30-11 van Southampton Radja,
New YorkCalcutta, 30-11 van Bombay
naar Cochin Roebiah, 30-11 van Los
Angeles naar San Francisco Rondo,
New YorkJava, 30-11 te Mena el Ahmadi
Raki, 30-11 van Baytown naar New
Orleans Rijnkerk, Oost-Afrika—A'dam,
30-11 te R'dam Schie, A'dam—Italië,
pass. 30-11 Ouessant naar Tanger
Schiedijk, New YorkJava, pass. 30-11
Sabang naar Penang Sibajak, Tand
jong Priok—Rotterdam, 29-11 370 mijl
west ten noorden van Minikoy naar
Aden Sommelsdijk, 30-11 van Mo
bile te New Orleans Stad Alk
maar, 29-11 van Schiedam te Narvik
Stad Dordrecht, 1-12 van Palermo te Sa-
gurtto Salawati, 30-11 van Tandjong
Pandan te Tandjong Priok Soestdijk,
JavaNew York, 29-11 van Port Said
naar Halifax Stad Breda, 30-11 van
A'dam te Mobile Stad Maassluis, Vlaar
dingenLulea, 30-11 in Kielerkanaal
Stentor, ParamariboA'dam, pass. 29-11
Azoren Straat Malakka, JapanZuid-
Amerika, 30-11 n.m. te Penang Tabian,
30-11 van Penang te Belawan Tërakan,
JavaA'dam, 30-11 n.m. te Suez Ta-
wali, JavaA'dam, pass. 30-11 Ouessant
Teucer, A'damJava, pass. 30-11 Gi
braltar Thalatta (t), Mena el Ahmadi
Port de Bouc, pass. 29-11 Perim Tji-
bantjet, JapanKaapstad, 29-11 n.m. van
Tanga naar Lorenzo Marquez Tjipanas,
30-11 van Yokohama te Nagoya Tjitja-
lengka, Rio de JaheiroJapan, 30-11 n.m.
te Belawan Tamo, 29-11 n.m. van
Buenos Aires naar Noord-Amerika via
Trinidad Tiba, R'dam—Porto Alegre,
1-12 van Rio de Janeiro te Santos To-
sari, 29-11 van Indonesië te R'dam
Trompenberg, 30-11 v.m. van Houston te
R'dam Tabinta, New YorkIndonesië,
1-12 te Djeddah Tara, 29-11 van R'
dam te Buenos Aires Westerdam, 29-11
van R'dam naar New York Willem Ba-
rendsz, A'damKaapstad, 29-11 150 mijl
noordwest van Fernando Noronha Wil
lem Ruys, R'damTandjong Priok, pass.
1-12 v.m. Finisterre naar Port Said
Willemstad, Cristobal—A'dam, van 30-11
op 1-12 van Trinidad naar Barbados
Winsum, BonaR'dam, pass. 30-11 Oues
sant Waterman, Fremantle—R'dam,
30-11 van Aden naar Suez Wieldrecht
(t). Tandjong Uban—Auckland, pass. 1-12
noordpunt naar Zeeland Waal, Middel
landse ZeeA'dam, 30-11 van Catania
naar Messina IJssel, 1-12 van Ham
burg te A'dam Zuiderkruis, Kaapstad
—A'dam, 30-11 140 mijl noordoost van
Finisterre.
BR. OP LANGENDIJK, 1 Dec. 1952.
10.000 kg rode kool, I 7.70—10.50, II
6—7.40; 1000 kg gele kool, II 5.70; 2500
kg groene kool, A 14.10—14.50, B 9.90;
17.000 kg witte kool 5—5.10, Succes
5.30—5.60, Deense 21.60; 700 kg uien
grof 21.10; 1500 kg bieten A 14.10, B
13.20; 200 kg witlof 1 B 52, 2B 41.
AVENHORN, 29 Nov. 9500 kg rode
kool 411,80; 3500 kg gele kool 47;
29.000 kg uien: grove 20.60—21,80, gewone
20,20—21,10, drielingen 23—26,10 en nep
35—40,70; 5500 kg bieten: I rond 13—14,
II rond 1314.50, III rond 67,10 en
Modjo 7—8,50; 4800 kg peen: II 12,50—
14,40, III 14-16,20 en IV 10—11,50.
IeI
H
tl
i'
(l
1
n