Is de school wel volmaakt?
1
Korp. Jan Dekker uit Hoorn
vertelt zijn belevenissen
Duits jeugdleider in arrest
wAi ZOU je in de scholen voor jonge mensen van twaalf tot negentien jaar
1 graag anders geregeld zien? Zó luidde onze laatste vraag. En wij voegden
er onmiddellijk aan toe, dat geen critiek op leraren werd bedoeld.... Met
prijzenswaardige ijver hebben vooral de scholieren getracht, hun oordeel te
formuleren. Enkelen deden dit zeer uit
voerig over het algemeen hielden ook
zij zich aan de grote lijnen en zij verdron
ken niet in détail-critiek. Mij lijkt het
het beste, de interessantste van deze uit
gebreide beschouwingen te plaatsen en
daarna, zonder namen te noemen, de
voornaamste wensen op te sommen, die
door anderen werden uitgesproken. Het
spreekt wel vanzelf, dat de jongste garde
bij dit onderzoek vrijwel ontbrak: ze heeft nog niet genoeg ervaring om over
een ingewikkelde kwestie als schoolorganisatie een ietwat bezonnen oordeel
uit te spreken. Ook de meeste meisjes lieten verstek gaan blijkbaar interes
seert haar dit probleem minder dan de kwesties, die tot nu toe aan de orde
werden gesteld.
De vergefen
categorie
Jonge mensen zeggen hun mening
en uiten wensen
Interessant stuk
Laat de schoof zoals zij is
Deiermineerschool
Overige epistels
Catalina vloog legen Libanese berghelling....
Afschuwelijke nacht in opengereten toestel
£n nu de etyde kueüie
Radiopeiiingen waren
onvoldoende
Spaans kardinaal valt de
Protestanten aan
O.a. verdacht van een
dubbele moord
Franse nota over de Saar in
Bonn overhandigd
Kanker als doodsoorzaak
ZATERDAG 27 DECEMBER 1952
alleen tot een plan, dat mogelijk voor
bestudering en uitwerking vatbaar is.
Allereerst het mondeling examen, dit
moet plaats hebben in een natuurlijke,
vertrouwde omgeving, in gezelschap
van, behalve een eigen leraar, een
vreemde examinator. Het cijfer hier
van mag niet te veel a'fwijken van het
gemiddelde cijfer voor mondelinge
beurten in het laatste schooljaar ge
geven. Als dit wel het geval is, moet
er een z.g. herexamen plaatsvinden en
een onderzoek naar de psychische
aard van de candidaat worden inge
steld om vast te stellen, of de zenuwen
weer een woordje meespraken. Een
schriftelijk examen zal bestaan uit
verscheidene opgaven, die op verschil
lende dagen, onder toezicht van weer
een vreemde toezichthouder en in ver
trouwde omgeving, gemaakt moeten
worden. Het gemiddelde cijfer van
deze opgaven geeft het eindcijfer voor
het schriftelijk. Zo komt er ook een
eind aan de upday voor de één, die
de down-day voor de ander is. Verder
ben ik er een voorstander van om
voor elk examenvak een apart diplo
ma af te geven. Er zullen dan tenmin
ste geen candidaten meer zijn, die
voor'alles zakken of voor alles slagen.
JAN KEUKEN, 17 jaar,
B 82, Nw. Niedorp.
Als tweede komt Hans Reinders aan
het woord, die weinig critiek heeft en
een open oog voor de realiteit.
LIET doet me veel plezier, dat de
scholieren nu eens zelf in de gele
genheid gesteld worden, hun opinie
aangaande bepaalde onderwijsmetho
den uiteen te zetten en tevens veran
deringen voor te slaan, waaronder er
zeker zullen zijn'die, of al bij sommi
ge onderwijsinrichtingen toegepast
worden of later stellig in gebruik
zullen worden genomen. Ook ik heb
zo het een en ander op mijn hart, wat
ik voor de duidelijkheid maar schema
tisch resumeer.
TALEN: a. Het laten vervallen van
één der minst belangrijke vreemde ta
len, waarvoor dan Esperanto in de
plaats zou moeten komen. Uit utilita
ristisch oogpunt is het dan echter
noodzakelijk, dat dit universeel inge
voerd wordt.
b. Met behulp van de gramofoon
(óók thuis) de uitspraak perfectionne-
ren.
c. Het toepassen van de verworven
kennis in het buitenland tijdens de
vacantie's. (Men zou hiervoor een
soort uitwisselingsorganisatie in het
leven kunnen roepen) en ook door
buitenlandse krantenlectuur.
Ned. taal: De leerlingen verplichten
een aantal goede boeken van bekende
Nederlandse schrijvers te lezen.
WISKUNDE: De leerlingen zo gauw
mogelijk duidelijk maken, dat algebra
van groot practisch belang is bij het
uitwerken van diverse vraagstukken.
Men moet namelijk belangstelling voor
het schijnbaar nutteloze vak wekken.
Bij de meetkunde zal de film zeker
ten goede aangewend kunnen worden,
tevens kan het gebruik vem verschil
lende kleuren een ingewikkelde con
structie vaak heel wat aanschouwelij
ker maken.
PHYSICA en CHEMIE: Interessante
vakken voor iedereen, mits goed aan
gepakt. Veel verduidelijkende toestel
len, sensationele proefnemingen en
vooral enkele wetenschappelijke ex
cursies kunnen wonderen verrichten.
BOEKHOUDEN en HANDELSRE-
KENEN: Geef de scholieren het idee»
van eigen belang, door de practijk
enigszins na te bootsen. Als het za
kenleven in de school zo goed moge
lijk geïmiteerd wordt, waarbij iedere
leerling dus beurtelings voor commis-
sionnair, gro*uer of bankier speelt,
zullen de resultaten waarschijnlijk wel
de moeite waard zijn. Ook lijkt het
me nog niet zo gek om het typen als
algemeen leervak in te voeren. Het is
in elk geval een goede overweging
waard.
GESCHIEDENIS: Ik zou in de eerste
plaats wat meer aandacht besteed wil
len zien aan het laatste tijdvak en de
streekgeschiedenis en veel minder aan
hetgeen zich heeft afgespeeld vöór
1800. Ook voor de uitvinders en ont
dekkers acht ik wat meer attentie niet
„superflu". Daar ik weet, dat jaartallen
vijanden zijn van bijna de hele jeugd,
zou ik dat graag anders zien. Mijn idee
is: de eeuwen vóór 1800 in twee, drie,
desnoods vier tijdvakjes te verdelen en
dan niet meer de jaartallen te leren,
maar de vakjes, waarin ze thuishoren,
b.v. Frederik Hendrik werd geboren
in de laatste periode van de 16e eeuw
en dus niet 1584. Verder lijken me
enige bezoeken aan diverse musea wel
rendabel, mits men voor de jongere
leerlingen over een behalve deskundig
ook amusant persoon weet te beschik
ken.
AARDRIJKSKUNDE: Ook hier is
niet genoeg op de practijk afgestemd.
Het is wel degelijk zeer belangri.'k,
uit je hoofd te weten of Hilversum nu
ten Zuiden of ten Westen van Laren
ligt Ik heb eens meegemaakt, dat een
aardrijkskundeleraar de wanhoop na
bij was, toen hij zich ergens in Neder
land zonde kaart en ANWB-borden
een weg moest zoeken naar een be
paalde plaats. Een doeltreffende me
thode lijkt me het uit het hoofd leren
tekenen van landkaarten en daarop
duidelijk aan te geven, hoe bepaalde
plaatsen en bergen ten opzichte van
elkaar liggen. Op de geographte aan
sluitend zou ik voor de kennis van
eigen industrieën weer op het nut van
de film willen wijzen, evenals op de
excursies.
TEKENEN: Laat asjeblieft al d'e
oude voorbeelden veirdwijnen. A>
schuwlijk in één woord. Hoe tan
iemand ooit plezier in dit toch zo
uitermate boeiende en interessante
werk krijgen. Het natekenen van een
stuk natuurschoon, een reproductie
van een meesterwerk, modeltekenen,
het kan éllemaal. Laat ze eens vrij.
laat ze eens iets schilderen, wat ze zelt
mooi vinden en niet alleen naar de
smaak van de leraar. De resultaten zul
len uitwijzen, dat men zo méér berei
ken kan dan op die saaie en kinder
achtige werkwijze van vroeger.
SPORT: Sport op iedere school, zon
der uitzondering. Deze uitzonderingen
zijn lelijke albino's, die er uit moeten
Sportieve jeugd, gezonde mensen.
Doch ik ben er tegen gymnastiek als
een verplicht vak op de lesrooster te
zetten, evenals catechisatie.
EXAMENS: Niet zoals zij heden
daags gehouden worden! Het is maai
al te goed bekend, hoe weinig waarde
vaak een diploma bezit, vooral ais
men de bezitters ver^eiiikt met ande
ren, zon een re-
laas zonder einde warden. a!s ik hier
verder op in ging. Ik bepaal mij dus
LIET maakt misschien een min of meer
passieve indruk, wanneer ik hier
zonder meer verkondig, dat er mijns
inziens in de scholen, zoals wij die op
bet ogenblik kennen, weinig of niets
veranderd behoeft te worden. Toch ben
ik zeker niet iemand, die alles over zich
laat komen. Integendeel, wanneer ik
het ergens niet mee eens ben, of wan
neer ik vind, dat iets anders en beter
geregeld moet worden, zal ik heus niet
nalaten mijn mening naar voren te
brengen.
Ik geloof echter, dat er op het school
gebied, althans wat organisatie en vak
ken betreft, weinig veranderd kan
worden. Op de meeste, of eigenlijk op
alle middelbare scholen is het pro
gramma enigszins overladen. Ik doel
hier op het grote aantal vakken, dat
wordt onderwezen. Maar wanneer het
aantal vakken dan te groot is, welk
vak zou men het eerst moeten laten
vervallen? Ja, en als je het dan eens
heel nauwkeurig gaat bekijken, blijkt,
dat je eigenlijk geen van die vakken
kunt missen. Je hebt ze allemaal nodig.
In de tegenwoordige tijd behoort
iemand nu eenmaal van alles een beetje
af te weten. Algemene ontwikkeling is
iets onmisbaars geworden. Het mag op
het eerste gezicht erg mooi lijken, wan
neer scheikunde of geschiedenis
wordt afgeschaft, maar je zult vroeg of
laat toch moeten ervaren, dat je toch
ook die vakken eigenlijk niet missen
kunt! Want wat is een mens, die alleen
weet wat er tijdens zijn eigen (korte)
leven gebeurde en er geen flauw idee
van heeft, hoe de wereld er vóór zijn
geboorte uitzag? En zo zou ik meer
voorbeelden kunnen noemen.
En wat de schooltijden betreft, er
zijn velen, die pleiten voor halve da
gen. Waarom? Je zult toch, in hetzelf
de tijdsbestek, precies hetzelfde moeten
presteren als wanneer je hele dagen
school hebt. Die vrije middagen zijn
dus niet meer dan een wassen neus. In
werkelijkheid zijn het helemaal geen
vrije middagen, want wanneer je ze
toch als zodanig beschouwt en gebruikt,
zul je er mettertijd zelf de zure vruch
ten van moeten plukken. Ik vind die
„vrije" middagen daarom gevaarlijk!
Nee, ik geloof, dat organisatorische
vei"andcringen eigenlijk alleen maar
verslechteren kunnen, ook al lijken ze
in het begin op verbeteringen.
En om dan tenslotte nog even op de
schoolgebouwen te komen; daar kan
m.i. toch zo hier en daar wel iets aan
veranderd worden. Ik heb zelf de laat
ste vijf jaar les gehad in een gebouw,
waar je niet mag stampen, omdat jo
anders een gat in de vloer trapt en
waar, tijdens een sneeuwbui, binnen
precies evenveel, zo niet meer sneeuw
valt dan buiten. Ruime, frisse en water
dichte gebouwen lijken mij daarom in
het geheel geen overbodige luxe.
Maar verder zou ik zeggen: Laat de
school zoals hij is; dan komen wij er
zelf het beste af!
HANS REINDERS.
Geelvinckstraat 92, Castricum.
In de derde plaats een pleidooi voor
wat onderwijsmensen gewoon zijn de
determineerschool te noemen:
JAE VRAAG werd gesteld, wat ik in
het onderwijs van jonge mensen van
12 tot 19 jaar anders geregeld zou wil
len zien:
Allereerst de keuze van het vak. Veel
jongens van 12 of 14 jaar gaan, na de
lagere school doorlopen te hebben, naar
de ambachtsschool. Zij kiezen een vak.
Maar juist dat vak kiezen kan naar
mijn mening een jongmens van 12 of
14 jaai niet.
Soms worden zij geraden door hun
ouders of opvoeders, ook vaak is het
een gril om een bepaald vak te leren,
waarvoor geen aanleg aanwezig is.
De oplossing zou zi.in: Geen am
bachtsschool direct na de lagere school,
maar een algemene school van voort
gezet of uitgebreid lager onderwijs
(ULO). Nu weet ik, dat in veel gezin
nen het geld schaars is en dan moeten
de kinderen zo gauw mogelijk gaan
verdienen. Maar misschien zou dit
enigszins kunnen worden opgevangen
door de kinderbijslag niet van 0 tot 16
jaar (bij schoolgaande kinderen tot 18
jaar) maar b.v. van 6 tot 21 jaar uit
te keren. Pas na deze algemene school
kan een vak gekozen worden en een
ambachtsschool gevolgd worden, die
zoals van zelf spreekt dan op hoger
plan staat. Zij, die door willen leren,
kunnen normaal een HBS of andere
hogere school volgen. Deze scholen zou
den het met minder leerjaren kunnen
doen, daar een uitgebreid lagere school
gelijk kan staan met de lagere klassen
van een hogere school.
Als tweede punt wil ik aanhalen:
Meer lesuren op de scholen en geen
huiswerk! Wanneer de lesuren ver
ruimd zouden worden, kunnen de leer
lingen op de scholen leren, b.v. in een
conversatiezaal of iets dergelijks, waar
zij, ieder naar vrije keus, zich aan een
vak kunnen wijden onder het toezicht
van de leraar (of leraren). Dit dan
buiten de bestaande lesuren om. Hier
door kan de leerstof in hetzelfde pro
gramma behandeld worden, maar niet
thuis, met het onder invloed staan van
radio, schaatsenrijden, enz. Zouden de
lange vacanties ook geen invloed heb
ben op het werkprogramma, dat moet
worden opgehaald door het huiswerk?
Voorts wat psychologie en sexuele
voorlichting. Dit hebben wij jonge
mensen zo nodig. De vaderlandse ge
schiedenis kan op een andere leest ge
schoeid worden. Wat hebben wij aan al
die jaartallen van vermoorde voorva
deren en oorlogen. Er zijn m.i. nuttiger
dingen uit de geschiedenis te leren. Ilc
denk b.v. aan kunstgeschiedenis, inpol
deringen enz.
Als laatste dit: Iedere leerling gen
getuigschrift, waarop voor elk vak ver
meld wordt een gemiddeld cijfer van het
laatste leerjaar. Iedere leerling heeft
wel een bepaald vak, dat hen niet erg
ligt. En soms wordt hen daardoor het
diploma onthouden, terwijl hij of zij
met de overige vakken wel mee kan
komen. Hiermee samenhangend komt
het eindexamen te vervallen. Dit is
naar miin mening niet iets, waaruit
blijkt of je wel of geen diploma ver
diénd hebt. Veelal wordt het gevraagde
neergeschreven in een zenuwachtige,
dus abnormale toestand. Wij willen
allemaal iets worden in de maat
schappij. Wij willen vooruit komen.
Dit vooruit komen ligt toch aan je
persoonlijkheid en je karakter met be
hulp van je opgedane kennis. De we
reld vraagt niet wat je kan. maar hoe
je het doet. En juist dit doen is bij
ieder mens verschillend
K. MEESTER,
leerling tekenaar in Amsterdam,
18 jaar.
TEDERE LEZER zal moeten toegeven,
dat hier nergens sprake is van bitte
re, oppervlakkige veroordeling van wat
historisch is gegroeid, maar dat er ern
stig wordt gezocht naar een oplossing
van moeilijkheden, die ook de insider
kent. Vooral de derde brief geeft stof
tot overdenking, omdat er het vraag
stuk van de (nu meestal voortijdige)
beroepskeuze aan de orde wordt ge
steld - een probleem, waarop wij later
terugkomen.
TN de overige epistels vinden we ver-
schillende punten terug, die onze
eerste mederweker formuleerde. Bo
vendien ontdekten we de volgende wen
sen:
1. een jonge gymnasiast constateert,
dat verschillende leraren tijdens een
trimester niet meer dan één proefwerk
geven: hun 2e rapportcijfer is daardoor
niet voldoende gemotiveerd en de stof
is te uitgebreid voor één avond: hij
vraagt veel korte repetities en niet
meer dan één per dag. Ook pleit hij
voor het schriftelijk overhoren van les
sen.
2. een oudere lotgenoot van deze
knaap vindt meer voorlichting gewenst
bij de keuze tussen A- en B- afdeling;
bovendien verdeling van de proefwer
ken over het hele kwartaal en een ge
ringere betekenis van de cijfers. Daar
aan voegt hij de volgende beschouwing
toe:
„Mijn belangrijkste argument voor de,
Onder de rechtstreekse invloed van
Rusland heeft de bevolking van
Oost-Duitsland het Kerstfeest op
andere dan tot nu toe gebruikelijke
wijze moeten vieren. Alle partij
organisaties hebben haar best ge
daan om dit christelijke feest tot
een politieke vertoning te maken.
Op de foto ziet men hoe leden van
een jeugdorganisatie een „kerst
nummer" doen horen met pauken
en trompetten.
zeer interessante vraag, wat in ons on
derwijs anders geregeld moet worden,
is ongetwijfeld, dat men veel meer met
zijn tijd moet meegaan:
ons onderwijs is op zeer veel plaatsen
te ouderwets geworden. In de eerste
plaats komen de talen voor „moderni
sering" in aanmerking: in de lagere
klasse wordt te veel tijd aan Grieks en
Latijn besteed (wat desondanks nuttig
is voor het vormen van een goed inzicht
en een goede algemene ontwikkeling)
beter had men m.i. de uren voor deze
oude talen wat kunnen beperken en de
moderne wat meer moetep geven, die
immers bijna overal tegenwoordig ver
eist worden. Daarbij moet men tot de
moderne talen vooral niet vergeten het
Nederlands te rekenen, want men zal
toch allereerst goed thuis moeten zijn
in eigen taal- en letterkunde, en dit is
nu niet vaak 't geval! Kijken wij ver
der langs de lijst van vakken, dan valt
ons oog. natuurlijk, op geschiedenis,
waarin men nog veel kan veranderen.
Gelukkig heeft men ingezien dat jaar
tallen zo veel mogelijk vermeden moe
ten worden, maar men is niet zo ver
durven gaan (of heeft men er niet aan
gedacht?) voortaan één of twee uur per
week aan actuele geschiedenis te wij
den, wat zeer te betreuren is, daar toch
enigszins droge stof dan verlicht wordt
door iets wat de meesten meer boeit.
Tenslotte lijkt het mij wenselijk voor
natuurlijke historie te pleiten. Want
dit mooie en nuttige vak heeft men op
ongelukkige wijze in twee delen ge
splitst in de eerste en tweede klas een
gedeelte en in de vijfde en zesde de
rest. Waarom had men niet voor de
derde en vierde klas desnoods één uur
per week kunnen aftrekken voor dit
vaak veronachtzaamde vak? Dit zou n.1.
tot een mooie verdeling van de stof lei
den, terwijl men niet dat hinderlijke
heeft van vergeten kennis in de vijfde.
Verder kan ik niets dan goeds vinden
in het gymnasiale onderwijs, dus meer
veranderingen behoeven volgens mij
eventueel niet in beschouwing genomen
te worden."
3. verschillende inzenders vragen dan
nog: minder huiswerk voor Maandag,
de instelling van een speelkwartier
na de eerste twee of drie lessen, gro
tere vrijheid bij de keuze van examen
vakken („alle vakken verplicht volgen,
maar alleen Nederlands als examen
vak verplicht en verder de keuze van
een gegeven aantal uit de rest"), af
schaffing van de recente poging
op simmige scholen om de rap
porten enkele weken vóór de va-
cantie uit te reiken (..je voert dan die
laatste weken helemaal niets meer uit")
Het spreekt vanzelf, dat enkele van de
ze begeerten aanleiding geven tot vra
gen, die later aan de orde zullen wor
den gesteld.
(Van een onzer redacteuren.)
,UET is haast ongelofelijk dat acht man het avontuur in de Libanon overleefd
hebben," vertelt meccano Jan Dekker, één van de leden der bemanning van
de Catalina-vliegboot, welke Vrijdag 19 December daar tegen berghelling
te pletter is gevlogen. „Ik noem het een wonder, dat toen de machine tegen de
grond botste, slechts de man achter het stuur, sergeant vlieger Roeby dodeluk
werd gewond. Een groter wonder is het nog, dat de overige acht de nacht met
zijn vijftien graden vorst overleefden - we waren allemaal in tropenuniform
en het grootste wonder is wel, dat de volgende morgen de zon doorbrak en
de mist deed optrekken, waardoor we een kilometers lager gelegen dorp konden
zien en bereiken. Volgens de mensen daar gebeurt het bijna nooit, dat in dit
jaargetij de mist optrekt
1 Moeten jonge mensen zakgeld hebben? Waarom wel? Waarom niet?
I Zo ja, hoeveel? En als ze zélf verdienen en thuis wonen, moeten ze dan
un loon helemaal of gedeeltelijk aan moeder afdragen? Vertel ook
hoe je je zakgeld behoort te besteden.
Brieven zo spoedig mogelijk aan D. L. Daalder, Komlaan 8, Bergen
TAN Dekker is vijfentwintig jaar. Hij
J is nu teruggekeerd bij zijn ouders
c"'e in de Geldersesteeg te Hoorn wo
nen.
Zeven jaar geleden was hij knecht in
de smederij van de heer Visser te Wij-
denes, maar Dekker wilde wat meer
van de wereld zien en hij tekende als
vrijwilliger bij de marinevliegdienst in
Indonesië. Van 1947 tot 1949 heeft hij
dienst gedaan als boordmeccano op de
vliegbasis Surfabaia. Daarna kwam hij
een poosje thuis en ging toen naar
Arnhem als insi;\ ,leur van de front
dienst. Maar de tropen lokten weer en
in October 1951 vertrok hij naar de ba
sis Biak in Nieuw Guinea.
De dienst daar viel niet mee, het was
er saai en heet. Dekker maakte ver
schillende tochten met een Catalina
naar de Wisselmeren en hij kent de
donkere vrienden van dr Victor de
Eruin (Jungle Pimpernel). Deze maand
kwam het bericht, dat een der vlieg-
ioten voor een grote revisie'naar Ne
derland gevlogen moest worden en ne
gen man zou de tocht meemaken. Kor
poraal Dekker was meteen aan het eind
van zijn dienstverband.
Op 31 December werd gestart. Men
vloog via Laboean op Borneo, Singa
pore, Colombo, Karachi naar Basra.
Van Basra zou een sprong naar Cyprus
worden gemaakt.
Het weer was slecht, maar het eer
ste deel van het traject verliep toch
goed. Even voor het Libanongcbergte
echter kreeg het vliegtuig geen voldoen
de radiopeilingen meer en daaraan is
het te wijten, dat de bemaninng niet
precies wist waar ze zich bevond. De
Catalina vloog op ruim vijfentwintig
honderd meter en het was verschrikke
lijk donker. Opeens kwam de klap. Het
toestel was tegen een helling gevlogen
en scheurde helemaal open.
Veel weet Jan Dekker zich daarvan
niet te herinneren, want hij sloeg met
zijn hoofd tegen een instrumentenbord
en viel bewusteloos op de grond. Toen
hij weer bijkwam stoof de sneeuw om
hem heen
Hij hoorde zijn naam roepen en kroop
door een scheur in het toestel naar bui
ten. Zijn bovenlip was gescheurd en
zijn ondertand zaten een beetje los, maar
verder ging het wel.
Sergeant Roeby was er vreselijk aan
toe. Hij was met stoel en al uit de Ca-
,,Een dodelijke pest...
Kardinaal Segura, aartsbisschop van
Sevilla, heeft de Spaanse Katholieken
in een herderlijk schrijven aangeraden
„de afschuwelijke plaag der Protes
tantse propaganda" niet te onderschat
ten. Hij vergelijkt de Protestantse vlug
schriften met „muggen die de kiem van
een dodelijke pest bij zich hebben" en
wijst er op, dat dergelijke propaganda
bij de wet verboden is.
De kardinaal heeft vooral bezwaar
tegen het Protestantse geschrift „De
enige weg naar verlossing", waarin, zo
zegt hij, „een poging wordt gedaan om
aan te tonen dat de Katholieke kerk
nie( de enige weg naar eeuwige verlos
sing is".
Kardinaal Segura haalt een brief van
een geestelijke aan, waarin deze zegt
dat het aantal protestanten in Spanje
slechts één procent van de bevolking
ïrfmaakt, maar dat het aantal dagelijks
toeneemt. Tenslotte doet de kardinaal
een beroep op de organisaties van de
Katholieke Actie tot samenwerking op
dat de Protestantse propaganda gestuit
worde.
Een leider van de „Bund Deutscher
Jugend" (de „B.D.J."), die sterk natio
nalistisch is ingesteld, is gearresteerd
onder verdenking in April 1945 een
Duitse militaire dokter te hebben ver
moord. De arrestant heet Alfred Heise
De politie heeft medegedeeld, dat hij de
moord bekend heeft en als motief'op
gaf dat de vermoorde „zich op anti-
nationaalsocialistische wijze gedroeg"
De politie verklaart voorts, dat Heise er
ook van wordt verdacht een Pool, die
niet wilde werken, te hebben vermoord
Zij deelde ook mede, dat Heise tot
1943 eerste luitenant in het voormalige
Van Franse officiële zijde is gisteren
te Bonn vernomen, dat de Franse Ho
ge Commissaris in West-Duitsland, Pon-
cet, de Westduitse Bondskanelier, Ade-
nauer, Dindag een nota heeft overhan
digd, welke het antwoord is op Ade-
nauers nota van 16 October over het
Saargebied. De inhoud van het Franse
antwoord kon niet worden medegedeeld.
Duitse leger is geweest, In dat jaar
werd hij plaatselijk leider van de Hit-
Ier Jugend", om later districtsleider van
de „Weerwolf" te worden, een fanatie
ke groep, die poogde aan het einde van
de oorlog een tegen de Westerse ver
bondenen gerichte ondergrondse orga-
niPnfip nr» tn hmi
nisntie op te bouwen.
Enkele leiders der „B.D.J." zijn Ee-
noemd in de berichten over een kortge
leden ontdekte verzetsgroep, welke als
guerillastrijd tegen het rode
?r moeten voeren, indien dit
Plotseling West-Duitsland zou zijn bin
nengevallen. J D n
bijna de helft van de in iqii
overleden 42.338 Londenaren was de
doodsoorzaak kanker of een hartee
b.ck aldus een medisch "ppon va^
"e Londense graafschapsraad. 7639
mensen stierven aan kanker, 12.991 aan
hartgebreken en 1.279 aan tbc.
NAARDEN WIL GEEN SAMEN-
VOEGING MET BUSSUM
riJ Vari Naardcn hebben aan
de gemeenteraad een nota doen toeko
men, waarin zij uitvoerig het vraag
stuk bespreken van annexatie met
Bussum. Zij komen tot de slotsom, dat
mno? ja c annexatie niet
moet aanvaarden.
talina geslingerd en had al zijn ledema
ten gebroken. Na een paar uur is hy
overleden
De andere bemanningsleden bleken al
le min of meer gewond, maar hun toe
stand was niet levensgevaarlijk. Het
toestel was niet in brand gevlogen en
men zocht beschutting in n' der compar
timenten die nog enigszins in.act waren
gebleven. Een paar radio-apparaten
bleken nog te werken en rribn begon
noodseinen uit te zenden.
Een Dakota van een Syrische lucht
vaartmaatschappij ving deze signalen
op en week van zijn route af om de Ne
derlanders op te sporen. Wel heel tra
gisch is het, dat het toestel daarbij ook
tegen een berg te pletter is gevlogen,
waarbij tien van de zestien inzittenden
om het leven kwamen.
T)E NACHT was voor de acht Neder
landers afschuwelijk. Het vroor
vijftien graden en de wind floot door
de scheuren van het vliegtuig. Korpe-
raal Dekker heeft niet anders gedaan
dan zijn voeten wrijven die dreigde te
bevriezen, en in zijn handen blazen.
Slapen betekende een wisse dood.
Toen het licht werd was het vreselijk
mistig. Maar er moest wat gedaan wor
den. Vier mannen, onder wie Dekker,
besloten maar op goed geluk af de
helling af te dalen. Ze zonden zich met
touwen aan elkaar vast en juist toen
ze zouden vertrekken brak de zon door,
de mist trok op en diep in het dal zagen
ze een dorpje. Na een tocht van uren
arriveerden ze daar. Er werd links cn
rechts getelefoneerd en spoedig was
een redingscolonne van het leger met
een dokter aanwezig. Die colonne is er
in geslaagd de ander Nederlanders ook
naar beneden te halen. Maar van hun
bagage hebben de jongens niets terug
gezien. De dokter liep naderhand rond
met het fototoestel van de verongelukte
sergeant Roeby. De Libanezen houden
er volgens de heer Dekker een jutters-
mentajiteit op na. Ze vinden het een
volkomen natuurlijke zaak, dat ze an
dermans eigendommen uit een veronge
lukt vliegtuig pikken
Maar overigens is de korporaal wel te
spreken over de Libanezen. De Neder
landers werden in Cedres, zo heette het
plaatsje, goed verzorgd. De volgende
dag gingen ze naar Beiroet, dat honderd
Kilometer verder ligt. Ze zagen ook nog
de verongelukte boot de „Champollion"
en spraken het Hollandse meisje mej.
Hulsman dat het had gepresteerd om
van het wrak naar de wal te zwemmen.
Een paar dagen zijn ze in Beiroet ge
weest en toen konden ze in een KLM
toestel stappen, dat hen naar Nederland
bracht. Woensdagavond landden ze op
Schiphol.
Vader cn moeder Dekker hadden er
geen notie van wanneer hun zoon zou
arriveren en derhalve was er geen fa
milie om hem te verwelkomen. Hij reis
de rustig per trein naar Hoorn en stap
te onaangediend de ouderlijke woning
binnen. Nu, er is toen wel even gehuild
en daarna is er feest gevierd.
Wat Jan Dekker nu gaat doen? HÜ
V\eet het nog niet. Voorlopig heeft hü
zesentwintig dagen de tijd om te over
denken of hjj zal bijtekenen of probe
ren een burgerbaan te krijgen.
DUITSE VISSERSBOOT VERGAAN
i «^l^rt. metende Duitse stoomtrei-
Ebeling" uit Bremerhaven is op
23 December in het zeegebied ten Wes
ten van IJsland in een zware storm ver-
®aanv,„**,et SC'1'P had een bemanning
van 20 koppen.
Iin een telegram aan Paus Pius
ac twaalfde heeft de vice-premier van
uost-Duitsland, Otto Nuschke, om in
terventie verzocht teneinde te voorko
men, dat in de Ver. Staten het echt
paar Rosenberg wegens spionnage ter
dood wordt gebracht.
Gemeld wordt, dat de Sowjetrus-
sisuc"e .regering 7100 ton boter ter be
schikking van de Oostduitse autoriteiten
i u Scstelrl. zulks in verband met de
slechte Oostduitse levensmiddelenposi
tie.