De „Willem Ruys in Rotterdam De Rallye-rijder Hans maakte een slechte de Rijk beurt De Jodenvervolging Bestrijding van structurele werkloosheid is primair Amsterdamse raad besliste nog niet over IJ-tunnels Duiiser Labriola, na 500 meier de eerste uitvaller Oorzaak botsing is nog een raadsel Snelle uitspraak van de Raad v. d. Scheepvaart DIT bevestigde ons kapitein Goede- waagen, die reeds 38 jaar bij de K.R.L. in dienst is, waarvan hij tien jaar als gezagvoerder heeft gevaren. Het was zijn vierde reis met de „Ruys". En zijn eerste ervaring. „Ik hoop dat het ook de laatste is", wenste hij uit de grond van zijn hart. Ministers wensen twee jaar verlenging Een dodelijk ongeval Zijn weldra belastingverlagingen te verwachten? Loonsverhoging brengt DE BEKENDE AMSTERDAMSE RALLYE-RIJDER HANS DE RIJK, met I.F.A. Groep Glasgow zonder strafpunten over Kanaal Verscheidene voorstanders van het plan-Groot Critiek op traagheid B. en W. van Landelijke Paardendag Voorzitter VEK zegt: Er is geen sprake van dreigement geen oplossing Twintig personen tot 6 weken veroordeeld G Mosier skikampioen van Nederland LEZERS SCHRIJVEN OVER: Dist ribufie- en hamsterwet Min. Van de Kieft antwoordde de Eerste Kamer \v,T. ^Ze speciale verslaggever) HE MAJESTUEUZE „WILLEM RUTS»" 'i. Rotterdamse Lloyd, is Woensdarmorge- --ge*?ch|P edan Holland en om elf nur raVTH"vöo7'dr0»;.ine-len ""LpaR,eerde hy Hoek van belangstellenden. dli> r patrla In de Rode Zee WoensrH^m^,J„""" •■"sscscuip van de Koninklijke W ensdagmorgen. na op zijn reis van Indonesië naar »v„ue #.ee bij Port Snj»H«7TTai_- C J"".'.'..'"" ,a" "'aonestc naar Er'lfcüi aanSekomcn. Om Al0,"*" l'e,eef" belangstellenden, die verwanten en hrtS. "Mewacht door een diehte menigte ook de journalisten, fotografen en filmnneiA wa™cn afhalen. Dit keer waren om van de kapitein, de heer r. C. Goe£?aa«n het getale "PSekomen, de aanvaring met de „Oranje" te wet.» t?7' naadJc van de koua omtrent brengen. Heel veel was van de „„™i komen en de sehade in beeld te Port Said was het grote gat voorlopV va^Wnn^ "let meer te zien- In een noodrailing aangebracht. De tweede met ut gedicht. Er was hakhoorirfi7eeUkt 7, hCl vuordpk >vls bleek bakboordzijde naar de wal liet l« nn(u :iron linn L»..: 8 18 was ontzet, alleen Aangezien de „Ruys" met ontwaren, hoe hevig de botsing 'isannitl" Van J?e kant van de Maas af te tufte door het woelige water om de hwen eoedEe.\f eepb°otJe vol fotografen ren helieoptère kruiste enige tijd boven he" schip. °P et gat te *even J.JET DRUKKE leven aan boord ging gewoon zjjn gang. „Ik sliep", zei ons een van de bezige leden der beman ning, „toen het ongeluk gebeurde" En hi) voegde eraan toe: „Mijn kameraden sliepen ook". Veel kon, of wilde hij niet vertellen, evenmin als een ander, die zich op het ogenblik van de botsing op het dek bevond. Hij haalde zijn schou ders op, alsof hij zeggen wilde „het is mij onbegrijpelijk". „Het was precies twaalf uur 's nachts", zo deelde hij mee. ..Het was helder. Een groot eind vooruit naderde de „Oranje" aan bakboordzijde. Hij wijzigde zijn koers naar links: blijk baar hebben de stuurlui van de „Ruys" toen gedacht, dat hM ons aan stuur boordzijde wilde passeren. De „Ruys" haalde tenminste enigszins links uit. doch de „Oranje" zwenkte rechts van ons bijna geheel om en botste toen te gen de voorsteven, waarna de schepen midscheeps nog even langs elkaar schuurden". De passagiers waren, naar zij ons zei den, wel geschrokken, doch toen bleek, dat alles nog vrij goed was afgelopen, waren zij gauw over die schrik heen. Het avontuur heeft geen bijster grote indruk op hen gemaakt. Zeker, zij hebben een aantal dagen oponthoud gehad, doch de verzorging door de Lloyd vonden zij prima. ZIJN EERSTE AANVARING De heer Goedewaagen is het type van de ronde Hollandse zeeman. Toen wij hem spraken, had hij vanwege de mist zestig uren aan één stuk op de brug gestaan. We gunden hem van harte zijn verdiende rust. „Dat zal nog wel enige uren aanlopen" vreesde hij. Er was nog van alles te regelen en wellicht moest hij nog verklaringen afleggen. Begrijpelijk was het. dat hij zich wilde1filEaH1Van,dJ?- aanva™K niet dienen - -Z"P rapP°r'en in- Raad maar He nj* ,zi]n bevriende collega van de „Oranje' doet dat ook. De nftmaV® Scheepvaart moet dan uitmaken, waar de schuld ligt Wij vernamen inmiddels dat het niet uitgesloten is. dat deze Raad dit geval met prioriteit zal behandelen nnf,LiRt7lchten'..dat het gehele schip ontwricht zou zijn en dat deuren niet ,de gezagvoerder ,rpai«.e. uc ronl Ki,k der fabelen. Na de nood- wachten, dat het, als het weer geen eparatie in Port Said en het onderzoek tegenslagen brengt, op 7 Maart weer in der experts, werd het schip geheel zee- de vaart kan komen. waardig verklaard. Eveneens noemde hij het een sprookje, dat de „Ruys" in ziin manoeuvres gehinderd zou ziin door een tankboot. „Ik ken geen zee, waarop men zoveel tankschepen ziet als op de Rode Zee, doch er was er op dat ogenblik geen enkele te bekennen Wel voer een ander schip in de nabij heid, doch dat had niets met de aanva ring te maken', aldus de heer Goede waagen. Naar de boten: T)IT keer is de gebruikelijke begroe- ting wel zeer ongelukkig verlopen. Direct na de botsing heeft gezagvoerder Goedewaagen de passagiers naar de boten gecommandeerd, doch dit bevel kon spoedig herroepen worden. Niette min waren alle nodige veiligheidsmaat regelen getroffen. De kapitein prees de voorbeeldige houding van de passagiers. Er is niet in het minst sprake van verontrusting geweest. De Lloyd heeft voor de pas sagiers gedaan, wat zij kon. Men heeft films van de wal laten komen en een goochelaar geëngageerd. Er zijn extra dans- en cabaretavonden gegeven en' trips naar Cairo gemaakt. Dat is zeer op prijs gesteld. De heer Ruys vertelde ons, dat de schade aan het schip op het ogenblik nog op geen tonnen na te schatten is. Het gaat in het grote dok van Wilton- Feijenoord in reparatie. De technici ver- De ministers van Economische Za ken en van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening willen de werkings duur van de distributiewet 1939 en van de prijsdrijvings- en hamsterwet 1939 met twee jaar verlengen, in plaats van, zoals zij aanvankelijk hadden voorge steld, met één jaar. NAUWELIJKS op het vaste land aangekomen vond met een der uit Glasgow gestarte equipes een ernstig ongeval plaats, waar bij een dode viel te betreuren. Het betrof de Sunbeam-Talbot van de Engelsen Christie en Menzies, die in de buurt van St. Truiden op de tramrails slipte en met volle vaart tegen een uit tegengestelde richting komende vrachtauto botste. Christie en Menzies wer den gewond een woning binnen gedragen. Hun passagier Buchtt- nan werd op slag gedood. Aan vankelijk was men van mening dat ook Christie en Menzies le vensgevaarlijk waren gewond, maar later bleek dat Christie slechts lichte verwondingen had opgelopen en door de schok alleen buiten bewustzijn was geraakt. Menzies had een paar ribben gekneusd. (Van onze parlementaire redacteur) UET IN DE TROONREDE over de werkgelegenheidspolitiek meegedeelde blijft onverminderd van kracht. Ook de regering beschouwt de bestrijding van de structurele werkloosheid, waarbij het normale bedjjfsleven het voornaamste aandeel moet leveren, in deze als het kardinale punt. Met het oog hierop zijn plannen uitgewerkt, die enerzijds een rechtvaardige verdeling der lasten huurverhoging en anderzijds de instandhouding en uitbreiding van de economische bedrijvigheid beogen. Laatstgenoemde plannen hebben onder meer betrekking op de vennootschapsbelasting, de afschrijvingen, de verliescompen satie, de accijnzen en de omzetbelasting. Aldus deelde de minister van Financien de heer Van de Kieft, Woensdagmorgen in de Eerste Kamer mee, w^a»°i*e'n Zwitserland een onaangenaam avontuur nartfcoiic Bubendorf, kort voor Liestal, had hij een aanrijding met een particuliere wagen. Hans de Ryk verklaarde zich bereid de zaak met de eigenaar van de wagen in orde te maken, maar, zc luidt de Zwitserse lezing, nadat hjj haaï BH M cJiS 5 achteruit was gereden, gaf hij vol gas en ging aan de Doütie veihnnfd nlnu Ey®b" .l wcrd h« echter aangehouden en door de a. ïluïe k Z1J bet mpJPen van de sectie Bazel van de Zwitserse A.t V00F teancs bij de politie stortte, kon De Rijk de !^tZ°, v,t:) en' lr V,°°rdat h,J Zwitserland verliet kreeg hy de verzekering «^n boe,te ,zal moeten betalen voor het nemen van de vlucht dat een Ktf«mg Zwitserse autoriteiten juist is, betekent aai een slechte beurt voor Hans de Rijk. VERSCHEIDENE deelnemers hebben inmiddels de nodige strafpunten moeten incasseren en van verschil lende punten kwamen reeds berichten binnen van uitvallers. Voor de Duitser Labriola was het Raillye-aivontuur reeds spoedig bekeken. Nauwelijks r\E GEMEENTERAAD VAN AMSTERDAM heeft in zün gistermiddag gehouden vergadering een aanvang gemaakt met de beraadslaging over de voorstellen van B. en W. met betrekking tot de IJ-oeverbindingen, doch heeft nog geen beslissing genomen. In plaats van in de avondzitting de discussies over de tunnels voort te zetten, ging de raad nameiyk over tot behandeling van een voorstel van B. en W. tot verplaatsing van de Amsterdamse vismarkt. Zoals bekend kwamen de volgende twee voorstellen aan de orde: ie: de IJ-oeververbindingen in beginsel tot stand te brengen volgens de plannen van Publieke Werken, n.1. een auto- tunnel, een oostelijke en een westelijke personentunnel; 2e: de technische voor bereiding en het bestedings-klaarma- ken van het plan voor de autotunnel onverwijld ter hand te nemen en daar voor f 500.000 te voteren. Er kwam uit de raad nogal critiek naar voren op het gebrek aan voort varendheid, dat B. en W. de afgelopen jaren hadden gedemonstreerd. Tal van prijzende woorden werden daarentegen gewijd aan de vele particuliere initia tiefnemers en plannenontwerpers. De heer Meewezen (Prot. ChnstJ meende, dat in de voorgedragen tunnel plannen te weinig wordt rekenuij 8 houden met het verkeer sPreker t0°"' de zich een vurig voorstander van het plan-Groot (gecombineerde auto-, voet caneers- en wielrijderstunnel), dat ook door de ontwerper van de Maastunnel, ir Van Herwaarden, wordt geprez Ook de heer Douqué IKVP) had woor den van lof voor het plan-Groot. Deze Attracties op Keukenhof De Nationale Bloemententoonstelling „Keukenhof" te Lisse zal dltJ wordt schillende attracties bieden. Zo wor er opnieuw een f°towedst"?d jel amateurs uitgeschreven, waa™oor ,n alleen zwart-witfoto's, maar Mk kieu renmateriaal kan worden in^ZOIlde£ De fraaiste inzendingen voor'd® Jf5en strijd van verleden jaar zullen "TSrT., e« ,n>Pl« te koop worden aangeboden, hand waarvan een antwoordi tuin den gegeven op de vraag „We is dit? Ook hiervoor zijn Pr'Jz®p sciukbaar. evenals voor de modeltuimn prijsvraag. Grote belangstelling voor de RAI Nu de inschrijving voor de Februari tot en met 3 Maart a. RAI-tentoonste]ling floten bWkt"dë heianMtelline '7'wante^ zijn. Reeds meer dan ïzo R hehben zich aaneemeld. Er Jvan wat volledig beeld worden Be.^enmotorrli er op het gebied van aut0*' markt is. wielen en bromfietsen aan spreker vreesde, dat indien de Hem- tunnel het eerst zou worden gebouwd, van een tunnel onder het IJ in lange tijd niets zou komen. De heer Gortzak (CPN) noemde de waarborg, dat na de autotunnel stellig een voetgangers- en wielrijderstunnel komt, doorslaggevend. De heer Herfst (PvdA) pleitte voor gelijktijdige bouw van de Hem- en de IJ-tunnel. De heer Seegers (CPN) noemde de voordracht het beste plan van Publieke Werken sinds jaren. Zaterdaa 14 Februari De Nederlandse Vereniging tot Be scherming van Dieren zal Zaterdag 14 Februari een „Paardendag" organiseren teneinde het paard, dat altyd klaar staat voor de mens, in hel middelpunt van 's mensen belangstelling te plaat sen. Daartoe heeft de Nederlandse vereni ging zich gewend tot het bedrijf, waar het paard bij uitstek nog steeds in hoge ere is en waarvan men op vele plaat sen de goed-verzorgde paarden dage lijks in het stadsbeeld ontmoet: Van Gend en Loos, waar nog bijna vijfhon derd paarden in dienst zijn. De direc teur van Van Gend en Loos, de heer H. van Wessem, heeft onmiddellijk zijn medewerking toegezegd, in de hoop daardoor mede de stoot te geven tot een landelijke Paardendag in de komen de jaren, waaraan alle bedrijven, waar in men nog paarden gebruikt, zullei Onrecht" zal op 14 Februari het cen trale punt zijn. In de grote zaal van het schouwburg-restaurant .Esplanade zal die dag een bijeenkomst worden be legd waar de verdiensten, maar ook de eigenaardigheden van het Paard van alle ziiden zullen worden belicht. VERZENDING VAN ZEEPOST Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data. waar od do correspondentie uiterliik te post moet n bezorgd, staan tussen haakjes achter de naam van het schip vermeld: Indonesië. Nw. Guinea: ms Johan VAantilPondessrnBreda" (27 Jam) Surina- Antillcn. pebr.): Unie van Jan Uruquav: ms vijfhonderd meter nadat hij te Mün- chen was gestart, kwam hij in botsing met een onverlichte vrachtauto, waar bij zijn Porsche zo werd beschadigd dat voortzetten van de tocht uitgesloten was. Bovendien had hij snijwonden in zijn gelaat opgelopen en was het nood zakelijk dat hij zich daarvoor in een ziekenhuis moest laten verbinden. De Opel van Mej. Rampibelli, een Zwit serse deelneemster, sloeg in de -buurt van Haigerloch over de kop en nog een tweetal andere te München ge starte deelnemers, waarvan de oor zaak niet bekend Is, garen er de brui aan. De uit Stockholm en Oslo ge starte deelnemers kwamen allen op tij.d bij hun eerste tijdcontróle, niet tegenstaande het feit dat de wegen in het Noorden „gezellig" glad waren. Van de groep Monte Carlo (84) hebben 82 equipes hun carnets op tijd te cïe- nève laten aftekenen en ook de Rallye rijders die Palermo hadden gekozen, wisten niets dan goeds te melden. De Lord Warden bracht 103 leden van de groep Glasgow over het Kanaal. Op het moment dat deze Engelsen te Dover werden ingescheept, hadden zij allen nog een blanco strafregister. De voorzitter van de Vereniging van Eerste Klassers (VEK), de heer J. Hekman te Groningen, die door ziekte eerst thans kennis genomen heeft van de berichten en commentaren inzake het besluit van de eerste klassers om vast te houden aan de „4 x 14" Inde ling, heeft meegedeeld dat in dat be sluit geen sprake was van dreigemen ten. Volgens de heer Hekman luidt het besluit als volgt: sl voorstel om 4 x 14 te handhaven, b. indien dit niet wordt geaccep teerd, het bondsbestuur vragen om interventie, c. als deze niet tot resultaten moch ten leiden, dan de houding nader bepalen. Op zijn zachtst uitgedrukt vinden wij het wel wonderlijk dat geen van zijn bestuursleden hem op de hoogte heeft gesteld of dat zij zelf niet op een of an dere manier hebben gereageerd. BERTUS DE HARDER GEWOND BIJ AUTO ONGELUK De Nederlandse voetballer Bertus de Harder, die reeds sedert enkele jaren uitkomt voor de Franse eerste klasser Bordeaux, is te Bordeaux met zijn auto op een beijzeld deel van de weg geslipt en tegen een stilstaande vrachtwagen gebotst. De Harder, die op weg was naar de training moest met een niet ernstige verwonding aan het hoofd in het ziekenhuis worden opgenomen. Verwacht wordt, dat de vroegere linksbuiten van het Nederlands elftal slechts enkele dagen in het ziekenhuis moet verblijven, doch vast staat, dat hij Zondag niet beschikbaar zal zijn voor zijn elftal. UITGANGSPUNT bij het opstellen van deze plannen is geweest het achter blijven van de investeringen in 1952 en de verontrustende toeneming van de werkloosheid. Naast deze plannen op lange termijn zijn reeds een groot aan tal maatregelen genomen ter directe bestrijding van de thans bestaande werkloosheid. Deze maatregelen dragen slechts een tijdelijk karakter; zij zijn bedoeld als leniging van de onmiddellijk aanwezige nood. Tevens kunnen zij bijdragen tot het handhaven van de binnenlandse bedrijvigheid in 1952 op een bevredigend peil: op zichzelf reeds een onmisbare voorwaarde voor het welslagen van een industrialisatie- politiek. Met nadruk stelde de minister, dat men uit het nemen van deze korte- termijn-maatregelen niet mag afleiden, dat de regering de structurele maatre gelen zou verwaarlozen. Integendeel, dg grootste spoed wordt hiermede betracht. Uitvoerig bestreed minister Van de Kieft de communistische opvatting als zou loonverhoging in deze de oplossing kunnen brengen. Onze economie is voor een buitengewoon groot deel van onze export afhankelijk. In 1952 werd niet minder dan 47 procent van de totale nationale productie uitgevoerd. Loons verhogingen zonder meer zouden de Nederlandse concurrentie-mogelijkheden in ernstig gevaar brengen met als ge volg een toenemende werkloosheid. ,.Op straffe van ondergang moeten wij internationaal georiënteerd zijn". Met het oog op deze positie streeft de rege ring krachtig naar verdere liberalisatie van het handelsverkeer, een uitbouw van de Benelux en een economische integratie in West-Europa. Eén en ander tot handhaving en verbetering van het levenspeil van de grote massa, hetgeen de minister de beste bestrijding van het communisme achtte. Overheidsinvesteringen I ANGDURIG stond de minister van Financiën voorts stil bij de beteke nis van investeringen door de overheid. In het algemeen kan men wel stellen, dat alleen bijzondere omstandigheden tot overheidsinvesteringen mogen no pen. Maar men mag toch niet vergeten, dat onder de huidige omstandigheden belangrijke investeringen in de over heidssector noodzakelijk ziin. Zo heb ben bijvoorbeeld die voor de landaan winning een bijna niet te overschatten betekenis voor boeren, arbeiders en voedselvoorziening. Ook de gelden, be steed aan wegen, kanalen, havens en dergelijke, ziin uit verkeersoogpunt zeer belangrijk. En waar, zo vroeg de minister zich af, zou men vandaag den dag de kapitalen, benodigd voor de zware industrie - hoogovens, mijnen - kunnen vinden? Hij achtte overheids investeringen voorshands dan ook on ontbeerlijk. Inzake de staatsbedrijven gaf de mi nister onomwonden toe, dat hier in ver gelijking met het particuliere bedrijf met twee maten wordt gemeten. Maar spreekt dit ook niet vanzelf? Staatsbe drijven hebben tot primaire taak dien sten aan de gemeenschap te bewijzen; en wel zo goedkoop mogelijk! ledêr vooropgezet winststreven behoort aan deze bedrijven vreemd te ziin: dien tengevolge is het niet juist staats- en particuliere bedrijven zonder meer. ook uit een oogpunt van rendement met el kaar te vergelijken. De minister zegde de Kamer toe haar nader schriftelijk te zullen inlichten over de kwestie van de belastingachter stand. Mocht blijken, dat het pessimis me van prof. Hellema (A.R.) gerecht vaardigd is, dan is de minister bereid de aftrek voor liefdadigheidsgiften na der in studie te nemen. De afschaffing der speculatie-belasting is thans in dis cussie. Inzake het rentegamme bleef minis ter Van de Kieft, ook na een nadere bestrijding door mr Teulings (K.V.P.) van oordeel, dat onder de huidige om standigheden handhaving noodzakelijk is. Voor de middengroepen kan de mi nister van Financiën maar zeer zijde lings door fiscale maatregelen iets doen. Mochten maatregelen terzake ge boden zijn, dar ligt de voornaamste taak bij de werkgevers, inbegrepen de overheid. De relleties te Beerta De Groninger politierechter heeft gisteren twintig personen uit Beerta en Finsterwolde, die hadden deelgeno men aan de relletjes in het raadhuis t« Beerta op 17 December, ieder veroor deeld tot zes weken gevangenisstraf, conform de eis van de officier vaa Justitie. Alle twintig verdachten verklaarden niet te hebben gehoord, dat de burge meester van Beerta, de heer Van Essen, had gelast de publieke tribune te ver laten. De burgemeester trad zelf als getuige op. De veroordeelden zullen allen in hoger beroep gaan. Dank zij een zeer snelle afdaling won Gert Mosier te V?J d'Isere het ski-kampioenschap van Nederland- Bij de daimes kwam de titel* terecht bij Annemarie Drossaart van Dusseldorp, die na het winnen van de slalom ook de afdaling in de snelste tijd aflegde, Bi.i de resultaten van de alpine-combi natie, slalom en afdaling, is het resul taat: Heren: 1. G. Mosier 0 pnt.; 2. J. Boon 10.28 pnt.; 3. A. Hubrecht 62.65 pnt. Dames: 1. Annemarie Drossaart van Dusseldorp 0 pnt.; 2. Lydia zur Muhlen 17.70 pnt.; 3. Reina Volz 43.80 pnt. Op 27 Januari zullen te Jeruzalem besprekingen aanvangen teneinde te ko. men tot een regeling van het handels- en betalingsverkeer van Nederland met Israël voor 1953. Plaatsing van deze stukken betekent niet, dat de redactie met de inhoud instemt. Zij acht kennisneming ervan wel van algemeen belang. Oordeelf niet. '29 „Tara' en' Nw. .2, ,.nx Geachte redactie. Gaarne een woordje als reactie op het stukje van de heer C. Staalman. Uw beschouwing onder het „motto" Jodenvervolging getuigt van inconse quentie en eigen-gereidheid. Gij schrijft zelf dat u niet wilt beoordelen (en dat kunt u ook trouwens niet) het „wel" of „niet" maar u maakt toch maar voor uzelf uit dat het noch Hitier, noch Sta- lin is. Verder strooit u kwistig met teksten uit oud- en nieuw-testament en openbaringen, waar u echter boven staande tegenstrijdigheid niet mee oplost. Door de loop der eeuwen is er meni ge oorlog gevoerd op grondslag van ge loof waarbij haat en onverdraagzaam heid bot werden gevierd (waar tevens de Joden geheel buiten stonden). Dus even hand in eigen boezem steken zou in deze nog niet zoo kwaad zijn. Nu zou ik ook wel met wat teksten op de proppen kunnen komen, doch daar zie ik het nut niet van in, omdat teksten nu eenmaal de eigenschap heb ben dat ze dikwijls op enige honder den manieren uitgelegd kunnen wor den; wat men dan ook ziet in de Prac- tijk door de verscheidenheid van aller lei kerken en secten. Toch zijn er nog wel teksten, die maar voor één uitlegging vatbaar zijn, b.v. „oordeelt niet, opdat gij niet ge oordeeld worde". Of men zich daaraan houdt, is een tweede. Dit alles is nog niet de reden waarom ik reageer op uw stukje. Die reden geldt alleen de tendenz van uw stukje gericht tot ons Christenen". Ik vind het onsmakelijk om „ons Christenen" tot haat te willen verleiden ten opzichte van de gekne velde en gemartelde Joden en je zelf dan zoo genoegzaam te verschuilen achter God. Als mens in deze absurde en materialistische wereld moeen, neen moeten wij heel erg bescheiden zijn voordat we ons wagen te beredeneren wat God wel of niet zal doen. J. GERRITSEN. Rui.ighweg 137, Den Helder. Radicale maatregelen Met veel belangstelling las ik het in gezonden stuk van de heer Staalman (17 Januari over Jodenvervolging. Hier ligt ongetwijfeld een grootse taak voor deze heer en zijn geestver wanten. Als de Jodenvervolging de wraak van een rechtvaardig God is, dan gaat het immers niet aan om met gekruiste armen toe te zien, hoe ande ren hier Gods wil uitvoeren. Dit ware een onvergeeflijke lauwheid. Een ieder, die zich geroepen acht een goed instrument des Heeren Heere te zijn worde actief antisemiet. De organisatorisch meest geschikte vorm zou m.i. wel zijn een kerkgenoot schap „Onderhoudende de Jodenvervol ging". Het voorzitterschap van de Sy node ware aan broeder Jozef op te dragen. E.e.a. zou natuurlijk strikt op Bijbel se grondslag moeten geschieden. Hei dense methoden als het vergassen moe ten principieel verworpen worden, de Heilige Schrift rept hier immers niet over? Voor een geoefend Bijbel-uitleg ger als de heer Staalman moet het ech ter een kleine moeite zijn het verbran den van Joden in zwavelpoelen, het voor de leeuwen werpen, het voeren van een bacterieoorlog tegen Israël, het werpen van atoombommen op Jeruza lem, enz. enz. te rechtvaardigen met behulp van Bijbelteksten. De Oud Testamentische gedachtenwe- reld, waarin het Christendom ziin oor sprong vond, is n.1. inderdaad vol van deze gruwelen. R. TH. ROSKAM, Timorlaan 16. Bqschrift redactie. Een gedeelte van dit ingezonden Stuk hebben wij als weinig ter zake doende ook in verband met de plaatsruimte achterwege gelaten. WIE BENT UP Met een steeds stijgende ergernis heb ik het ingezonden stuk van de heer C. Staalman gelezen over de Jodenvervol ging. Allereerst wil ik hier vermelden, dat ik geen Jood ben en nog minder aanspraak maak op de naam van Chris ten. Maar toch wil ik aan de heer Staalman vragen of hq zich zelf nu niet heel flink vindt, dat hy dat stukje heeft geschreven. Maar ik had het flin ker van hem gevonden als hij datzelfde stukje had geschreven in de tijd, dat hier te lande op gezag van Hitier de Jodenvervolging ingesteld werd, wat leder weldenkend mens met afkeer vervulde. Al had hij het alleen maar voorgelezen tussen de menigte, die aanwezig was bij de onthulling van het monument ter nagedachtenis van de Joden, die in de concentratiekampen op vreselijke wijze de dood hebben ge vonden. Dat had u, volgens u w Christelijke leer gerust kunnen doen, want God beschermt toch de Zijnen? Maar ik ftenk dat er van die bescherming niets terecht was geko men. En in het laatste deel van u v stukje suggereert u, dat Hitier en Sta- lin dienaren Gods waren en zijn, om dat zij, volgens u, geroepen waren om de Joden te straffen voor het niet luisteren naar de stem van God. Dan zal u het wel erg treurig stemmen, dat Hitier gestorven is en zult u de gealli eerden wel vervloeken, dat zij de oor zaak waren, dat de wereld van een creatuur als Hitier verlost werd En daarom, Mijnheer C. Staalman, zou ik u de raad willen geven: „Probeer zo spoedig mogelijk een plaatsje te krijgen in de buurt van het Kremlin, waar u misschien dan adviezen kunt geven voor het straffen van Joden, die niet luisteren willen naar de Goddelijke Wet. Verder zou het goed zijn als u in het vervolg uw adres vermeldde. Voor mij en vele anderen zijn Joden ook mensen, die recht hebben op een plaats op de wereld, welke voor ieder een, van welk geloof of gezindte hij moge zijn, plaats biedt. U hebt zeker in de Bijbel, waar u zo goed mee op de hoogte bent, wel gelezen van de zon daar en de farize' r. En dat beeld van de zondaar moet u eens ter navolging nemen. Want wie bent u, die de Joden vervolging aan de hand vgn de Heilige Schrift goed durft te praten? G. J. VAN LEYDEN, Gravenstraat 66, Den Helder Bekrompen fanatisme Hoe de redactie van de Helderse Courant het stukje van C. Staalman in haar blad van Zaterdag j.1. zo interes sant kan vinden, dat kennisneming er van van algemeen belang zou kunnen zijn. is mij een raadsel: opname ervan getuigt wel van een bijzonder slechte smaak. Het bewuste stukje geeft een exclu sivisme en bekrompen fanatisme weer. zo ontstellend en schrikbarend, als men in een tijd als deze niet meer mogelijk had kunnen achten. Het is. dat ik mij ervan bewust ben. dat de heer Staal man niet de exponent is van de Chris tenheid. daar dit I -t Christendom nog meer zou devalueren dan nu al het ge- val daarbij denkende aan bewape- mngswedlooR, moord, diefstal, rassen- dismminatie. concentratiekampen etc. 2000 jaar na Christus dood. doch uit sluitend de gedachte over de God weer geeft. welke hij zelf geschanen heeft en waarop men alle menselijke verant woordelijkheid kan schuiven Wat de bijbelteksten betreft, die d® heer Staalman afvuurt als mitrailleur kogels (afgezien, hoe men Jezua van Nazareth beschouwt, hetzij als mythe, als menselijk genie of als Zoon van God), zij allen hebben geen kracht, want zü duiden op een uit het verband rukken van de tekst en het naar voren brengen, van wat in de kraam te pas komt. Evenzeer als er staal: „Vreselijk is het te vallen in de handen van een levende God" staat er: „Laat ons toch door Gods hand vallen, want veel is Zijn barmhartigheid". (II Sam. 24 1 I Kron. 21 13) en evenzeer staat er in Jirmeja: „Zoals de wetten van zon en maan, sterren zee en golven nooit ophouden, zo zal Israël nakomeling schap nooit ophouden, een volk voor Mij te zijn". Zomin als ooit de hemelen worden gemeten en de fundamenten der aarde worden doorgrond, evenmin zal ik ooit Israël verwerpen", evenals er staat, dat Israël de dood Jezus moest verwerpen, want dat was het wereld plan (Hand. 2 23, 4 28, Rom 11 32); m.a.w. zou men hieruit kunnen opma ken, dat een rechter voor zijn eigen niet handelen de onschuldig aange klaagde voor eeuwig veroordeelt, te meer daar er ook staat: Tot geloof komt alleen hij, die uitgekozen is. die „de heilige geest er naar toe brengt (I Kor. 12 3), wien God het geeft (Joh. 6 65), dien God trekt (Joh. 6 44) en dat is allemaal van tevoren bepaald. Als de heer Staalman in een derge lijke trant zijn kinderen opvoedt legt hij daarin slechts de basis (in Chris tus' naam?) voor een nieuwe moord partij als een dergelijke, welke achter ons ligt. Slechts één houding is mogelijk, n.1. het schuld erkennen tegenover het Joodse Volk, voor de moordpartijen, vervolging en onrecht door alle eeuwen heen begaan vaak in Christus' naam en door het „Christendom" gepropageerd SALO MANHEIM, Den Helder, 18 Januari 1953. Byschrift redactie. Inzender moge de smaak van onze redactie hier gevoegelijk buiten be schouwing laten, daar deze bij de be slissing inzake het al dan niet opne men van ingezonden stukken geenszin» primair moet worden geacht. Als be langrijkste overweging gold voor ons, dat de lezers wel eens mogen worden geconfronteerd met uitingen als die van de heer Staalman, opdat zij zich het bestaan van de hieraan ten grond slag liggende mentaliteit bewust zijn en blijven. Overigens sluiten wi; na de stroom van meningsuitingen, d'e wij ten deze hebben ontvangen, op dit punt de dis cussie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 5