De „Willem Ruys in Rotterdam
De Rallye-rijder Hans
maakte een slechte
de Rijk
beurt
De Jodenvervolging
Bestrijding van structurele
werkloosheid is primair
Amsterdamse raad besliste
nog niet over IJ-tunnels
Duiiser Labriola, na 500 meier
de eerste uitvaller
Oorzaak botsing is nog een raadsel
Snelle uitspraak van de
Raad v. d. Scheepvaart
DIT bevestigde ons kapitein Goede-
waagen, die reeds 38 jaar bij de
K.R.L. in dienst is, waarvan hij tien
jaar als gezagvoerder heeft gevaren.
Het was zijn vierde reis met de „Ruys".
En zijn eerste ervaring. „Ik hoop dat het
ook de laatste is", wenste hij uit de
grond van zijn hart.
Ministers wensen twee
jaar verlenging
Een dodelijk ongeval
Zijn weldra belastingverlagingen te verwachten?
Loonsverhoging brengt
DE BEKENDE AMSTERDAMSE RALLYE-RIJDER HANS DE RIJK, met I.F.A.
Groep Glasgow zonder
strafpunten over Kanaal
Verscheidene voorstanders van het plan-Groot
Critiek op traagheid
B. en W.
van
Landelijke Paardendag
Voorzitter VEK zegt:
Er is geen sprake van
dreigement
geen oplossing
Twintig personen tot 6
weken veroordeeld
G Mosier skikampioen
van Nederland
LEZERS SCHRIJVEN OVER:
Dist
ribufie- en hamsterwet Min. Van de Kieft antwoordde de Eerste Kamer
\v,T. ^Ze speciale verslaggever)
HE MAJESTUEUZE „WILLEM RUTS»" 'i.
Rotterdamse Lloyd, is Woensdarmorge- --ge*?ch|P
edan
Holland en om elf nur raVTH"vöo7'dr0»;.ine-len ""LpaR,eerde hy Hoek van
belangstellenden. dli> r
patrla In de Rode Zee
WoensrH^m^,J„""" •■"sscscuip van de Koninklijke
W ensdagmorgen. na op zijn reis van Indonesië naar
»v„ue #.ee bij Port Snj»H«7TTai_- C J"".'.'..'"" ,a" "'aonestc naar
Er'lfcüi aanSekomcn. Om Al0,"*" l'e,eef"
belangstellenden, die verwanten en hrtS. "Mewacht door een diehte menigte
ook de journalisten, fotografen en filmnneiA wa™cn afhalen. Dit keer waren
om van de kapitein, de heer r. C. Goe£?aa«n het getale "PSekomen,
de aanvaring met de „Oranje" te wet.» t?7' naadJc van de koua omtrent
brengen. Heel veel was van de „„™i komen en de sehade in beeld te
Port Said was het grote gat voorlopV va^Wnn^ "let meer te zien- In
een noodrailing aangebracht. De tweede met ut gedicht. Er was
hakhoorirfi7eeUkt 7, hCl vuordpk >vls bleek
bakboordzijde naar de wal liet l«
nn(u :iron linn L»..: 8 18
was ontzet,
alleen
Aangezien de „Ruys" met
ontwaren, hoe hevig de botsing 'isannitl" Van J?e kant van de Maas af te
tufte door het woelige water om de hwen eoedEe.\f eepb°otJe vol fotografen
ren helieoptère kruiste enige tijd boven he" schip. °P et gat te *even
J.JET DRUKKE leven aan boord ging
gewoon zjjn gang. „Ik sliep", zei
ons een van de bezige leden der beman
ning, „toen het ongeluk gebeurde" En
hi) voegde eraan toe: „Mijn kameraden
sliepen ook". Veel kon, of wilde hij niet
vertellen, evenmin als een ander, die
zich op het ogenblik van de botsing op
het dek bevond. Hij haalde zijn schou
ders op, alsof hij zeggen wilde „het is
mij onbegrijpelijk". „Het was precies
twaalf uur 's nachts", zo deelde hij mee.
..Het was helder. Een groot eind vooruit
naderde de „Oranje" aan bakboordzijde.
Hij wijzigde zijn koers naar links: blijk
baar hebben de stuurlui van de „Ruys"
toen gedacht, dat hM ons aan stuur
boordzijde wilde passeren. De „Ruys"
haalde tenminste enigszins links uit.
doch de „Oranje" zwenkte rechts van
ons bijna geheel om en botste toen te
gen de voorsteven, waarna de schepen
midscheeps nog even langs elkaar
schuurden".
De passagiers waren, naar zij ons zei
den, wel geschrokken, doch toen bleek,
dat alles nog vrij goed was afgelopen,
waren zij gauw over die schrik heen.
Het avontuur heeft geen bijster grote
indruk op hen gemaakt.
Zeker, zij hebben een aantal dagen
oponthoud gehad, doch de verzorging
door de Lloyd vonden zij prima.
ZIJN EERSTE AANVARING
De heer Goedewaagen is het type van
de ronde Hollandse zeeman. Toen wij
hem spraken, had hij vanwege de mist
zestig uren aan één stuk op de brug
gestaan. We gunden hem van harte zijn
verdiende rust. „Dat zal nog wel enige
uren aanlopen" vreesde hij. Er was nog
van alles te regelen en wellicht moest
hij nog verklaringen afleggen.
Begrijpelijk was het. dat hij zich
wilde1filEaH1Van,dJ?- aanva™K niet
dienen - -Z"P rapP°r'en in-
Raad
maar
He nj* ,zi]n bevriende collega van
de „Oranje' doet dat ook. De
nftmaV® Scheepvaart moet dan
uitmaken, waar de schuld ligt
Wij vernamen inmiddels dat het niet
uitgesloten is. dat deze Raad dit geval
met prioriteit zal behandelen
nnf,LiRt7lchten'..dat het gehele schip
ontwricht zou zijn en dat deuren niet
,de gezagvoerder ,rpai«.e. uc
ronl Ki,k der fabelen. Na de nood- wachten, dat het, als het weer geen
eparatie in Port Said en het onderzoek tegenslagen brengt, op 7 Maart weer in
der experts, werd het schip geheel zee- de vaart kan komen.
waardig verklaard. Eveneens noemde
hij het een sprookje, dat de „Ruys" in
ziin manoeuvres gehinderd zou ziin
door een tankboot. „Ik ken geen zee,
waarop men zoveel tankschepen ziet als
op de Rode Zee, doch er was er op
dat ogenblik geen enkele te bekennen
Wel voer een ander schip in de nabij
heid, doch dat had niets met de aanva
ring te maken', aldus de heer Goede
waagen.
Naar de boten:
T)IT keer is de gebruikelijke begroe-
ting wel zeer ongelukkig verlopen.
Direct na de botsing heeft gezagvoerder
Goedewaagen de passagiers naar de
boten gecommandeerd, doch dit bevel
kon spoedig herroepen worden. Niette
min waren alle nodige veiligheidsmaat
regelen getroffen.
De kapitein prees de voorbeeldige
houding van de passagiers. Er is niet
in het minst sprake van verontrusting
geweest. De Lloyd heeft voor de pas
sagiers gedaan, wat zij kon. Men heeft
films van de wal laten komen en een
goochelaar geëngageerd. Er zijn extra
dans- en cabaretavonden gegeven en'
trips naar Cairo gemaakt. Dat is zeer
op prijs gesteld.
De heer Ruys vertelde ons, dat de
schade aan het schip op het ogenblik
nog op geen tonnen na te schatten is.
Het gaat in het grote dok van Wilton-
Feijenoord in reparatie. De technici ver-
De ministers van Economische Za
ken en van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening willen de werkings
duur van de distributiewet 1939 en van
de prijsdrijvings- en hamsterwet 1939
met twee jaar verlengen, in plaats van,
zoals zij aanvankelijk hadden voorge
steld, met één jaar.
NAUWELIJKS op het vaste land
aangekomen vond met een der
uit Glasgow gestarte equipes
een ernstig ongeval plaats, waar
bij een dode viel te betreuren. Het
betrof de Sunbeam-Talbot van
de Engelsen Christie en Menzies,
die in de buurt van St. Truiden
op de tramrails slipte en met volle
vaart tegen een uit tegengestelde
richting komende vrachtauto
botste. Christie en Menzies wer
den gewond een woning binnen
gedragen. Hun passagier Buchtt-
nan werd op slag gedood. Aan
vankelijk was men van mening
dat ook Christie en Menzies le
vensgevaarlijk waren gewond,
maar later bleek dat Christie
slechts lichte verwondingen had
opgelopen en door de schok alleen
buiten bewustzijn was geraakt.
Menzies had een paar ribben
gekneusd.
(Van onze parlementaire redacteur)
UET IN DE TROONREDE over de werkgelegenheidspolitiek meegedeelde blijft
onverminderd van kracht. Ook de regering beschouwt de bestrijding van
de structurele werkloosheid, waarbij het normale bedjjfsleven het voornaamste
aandeel moet leveren, in deze als het kardinale punt. Met het oog hierop zijn
plannen uitgewerkt, die enerzijds een rechtvaardige verdeling der lasten
huurverhoging en anderzijds de instandhouding en uitbreiding van de
economische bedrijvigheid beogen. Laatstgenoemde plannen hebben onder meer
betrekking op de vennootschapsbelasting, de afschrijvingen, de verliescompen
satie, de accijnzen en de omzetbelasting. Aldus deelde de minister van Financien
de heer Van de Kieft, Woensdagmorgen in de Eerste Kamer mee,
w^a»°i*e'n Zwitserland een onaangenaam avontuur
nartfcoiic Bubendorf, kort voor Liestal, had hij een aanrijding met een
particuliere wagen. Hans de Ryk verklaarde zich bereid de zaak met de eigenaar
van de wagen in orde te maken, maar, zc luidt de Zwitserse lezing, nadat hjj
haaï BH M cJiS 5 achteruit was gereden, gaf hij vol gas en ging aan de
Doütie veihnnfd nlnu Ey®b" .l wcrd h« echter aangehouden en door de
a. ïluïe k Z1J bet mpJPen van de sectie Bazel van de Zwitserse
A.t V00F teancs bij de politie stortte, kon De Rijk de
!^tZ°, v,t:) en' lr V,°°rdat h,J Zwitserland verliet kreeg hy de verzekering
«^n boe,te ,zal moeten betalen voor het nemen van de vlucht
dat een Ktf«mg Zwitserse autoriteiten juist is, betekent
aai een slechte beurt voor Hans de Rijk.
VERSCHEIDENE deelnemers hebben
inmiddels de nodige strafpunten
moeten incasseren en van verschil
lende punten kwamen reeds berichten
binnen van uitvallers. Voor de Duitser
Labriola was het Raillye-aivontuur
reeds spoedig bekeken. Nauwelijks
r\E GEMEENTERAAD VAN AMSTERDAM heeft in zün gistermiddag gehouden
vergadering een aanvang gemaakt met de beraadslaging over de voorstellen
van B. en W. met betrekking tot de IJ-oeverbindingen, doch heeft nog geen
beslissing genomen. In plaats van in de avondzitting de discussies over de
tunnels voort te zetten, ging de raad nameiyk over tot behandeling van een
voorstel van B. en W. tot verplaatsing van de Amsterdamse vismarkt.
Zoals bekend kwamen de volgende
twee voorstellen aan de orde: ie: de
IJ-oeververbindingen in beginsel tot
stand te brengen volgens de plannen
van Publieke Werken, n.1. een auto-
tunnel, een oostelijke en een westelijke
personentunnel; 2e: de technische voor
bereiding en het bestedings-klaarma-
ken van het plan voor de autotunnel
onverwijld ter hand te nemen en daar
voor f 500.000 te voteren.
Er kwam uit de raad nogal critiek
naar voren op het gebrek aan voort
varendheid, dat B. en W. de afgelopen
jaren hadden gedemonstreerd. Tal van
prijzende woorden werden daarentegen
gewijd aan de vele particuliere initia
tiefnemers en plannenontwerpers.
De heer Meewezen (Prot. ChnstJ
meende, dat in de voorgedragen tunnel
plannen te weinig wordt rekenuij 8
houden met het verkeer sPreker t0°"'
de zich een vurig voorstander van het
plan-Groot (gecombineerde auto-, voet
caneers- en wielrijderstunnel), dat ook
door de ontwerper van de Maastunnel,
ir Van Herwaarden, wordt geprez
Ook de heer Douqué IKVP) had woor
den van lof voor het plan-Groot. Deze
Attracties op Keukenhof
De Nationale Bloemententoonstelling
„Keukenhof" te Lisse zal dltJ wordt
schillende attracties bieden. Zo wor
er opnieuw een f°towedst"?d jel
amateurs uitgeschreven, waa™oor ,n
alleen zwart-witfoto's, maar Mk kieu
renmateriaal kan worden in^ZOIlde£
De fraaiste inzendingen voor'd® Jf5en
strijd van verleden jaar zullen
"TSrT., e« ,n>Pl«
te koop worden aangeboden,
hand waarvan een antwoordi tuin
den gegeven op de vraag „We
is dit? Ook hiervoor zijn Pr'Jz®p
sciukbaar. evenals voor de modeltuimn
prijsvraag.
Grote belangstelling voor
de RAI
Nu de inschrijving voor de
Februari tot en met 3 Maart a.
RAI-tentoonste]ling floten
bWkt"dë heianMtelline '7'wante^
zijn. Reeds meer dan ïzo R
hehben zich aaneemeld. Er Jvan wat
volledig beeld worden Be.^enmotorrli
er op het gebied van aut0*' markt is.
wielen en bromfietsen aan
spreker vreesde, dat indien de Hem-
tunnel het eerst zou worden gebouwd,
van een tunnel onder het IJ in lange
tijd niets zou komen.
De heer Gortzak (CPN) noemde de
waarborg, dat na de autotunnel stellig
een voetgangers- en wielrijderstunnel
komt, doorslaggevend. De heer Herfst
(PvdA) pleitte voor gelijktijdige bouw
van de Hem- en de IJ-tunnel. De heer
Seegers (CPN) noemde de voordracht
het beste plan van Publieke Werken
sinds jaren.
Zaterdaa 14 Februari
De Nederlandse Vereniging tot Be
scherming van Dieren zal Zaterdag 14
Februari een „Paardendag" organiseren
teneinde het paard, dat altyd klaar
staat voor de mens, in hel middelpunt
van 's mensen belangstelling te plaat
sen.
Daartoe heeft de Nederlandse vereni
ging zich gewend tot het bedrijf, waar
het paard bij uitstek nog steeds in hoge
ere is en waarvan men op vele plaat
sen de goed-verzorgde paarden dage
lijks in het stadsbeeld ontmoet: Van
Gend en Loos, waar nog bijna vijfhon
derd paarden in dienst zijn. De direc
teur van Van Gend en Loos, de heer
H. van Wessem, heeft onmiddellijk zijn
medewerking toegezegd, in de hoop
daardoor mede de stoot te geven tot
een landelijke Paardendag in de komen
de jaren, waaraan alle bedrijven, waar
in men nog paarden gebruikt, zullei
Onrecht" zal op 14 Februari het cen
trale punt zijn. In de grote zaal van
het schouwburg-restaurant .Esplanade
zal die dag een bijeenkomst worden be
legd waar de verdiensten, maar ook de
eigenaardigheden van het Paard van
alle ziiden zullen worden belicht.
VERZENDING VAN ZEEPOST
Met de volgende schepen kan zee
post worden verzonden. De data. waar
od do correspondentie uiterliik te post
moet n bezorgd, staan tussen haakjes
achter de naam van het schip vermeld:
Indonesië. Nw. Guinea: ms Johan
VAantilPondessrnBreda" (27 Jam) Surina-
Antillcn. pebr.): Unie van
Jan Uruquav: ms
vijfhonderd meter nadat hij te Mün-
chen was gestart, kwam hij in botsing
met een onverlichte vrachtauto, waar
bij zijn Porsche zo werd beschadigd
dat voortzetten van de tocht uitgesloten
was. Bovendien had hij snijwonden in
zijn gelaat opgelopen en was het nood
zakelijk dat hij zich daarvoor in een
ziekenhuis moest laten verbinden. De
Opel van Mej. Rampibelli, een Zwit
serse deelneemster, sloeg in de -buurt
van Haigerloch over de kop en nog
een tweetal andere te München ge
starte deelnemers, waarvan de oor
zaak niet bekend Is, garen er de brui
aan. De uit Stockholm en Oslo ge
starte deelnemers kwamen allen op
tij.d bij hun eerste tijdcontróle, niet
tegenstaande het feit dat de wegen in
het Noorden „gezellig" glad waren.
Van de groep Monte Carlo (84) hebben
82 equipes hun carnets op tijd te cïe-
nève laten aftekenen en ook de Rallye
rijders die Palermo hadden gekozen,
wisten niets dan goeds te melden. De
Lord Warden bracht 103 leden van de
groep Glasgow over het Kanaal. Op
het moment dat deze Engelsen te Dover
werden ingescheept, hadden zij allen
nog een blanco strafregister.
De voorzitter van de Vereniging van
Eerste Klassers (VEK), de heer J.
Hekman te Groningen, die door ziekte
eerst thans kennis genomen heeft van
de berichten en commentaren inzake
het besluit van de eerste klassers om
vast te houden aan de „4 x 14" Inde
ling, heeft meegedeeld dat in dat be
sluit geen sprake was van dreigemen
ten. Volgens de heer Hekman luidt
het besluit als volgt:
sl voorstel om 4 x 14 te handhaven,
b. indien dit niet wordt geaccep
teerd, het bondsbestuur vragen
om interventie,
c. als deze niet tot resultaten moch
ten leiden, dan de houding nader
bepalen.
Op zijn zachtst uitgedrukt vinden wij
het wel wonderlijk dat geen van zijn
bestuursleden hem op de hoogte heeft
gesteld of dat zij zelf niet op een of an
dere manier hebben gereageerd.
BERTUS DE HARDER GEWOND
BIJ AUTO ONGELUK
De Nederlandse voetballer Bertus de
Harder, die reeds sedert enkele jaren
uitkomt voor de Franse eerste klasser
Bordeaux, is te Bordeaux met zijn auto
op een beijzeld deel van de weg geslipt
en tegen een stilstaande vrachtwagen
gebotst. De Harder, die op weg was
naar de training moest met een niet
ernstige verwonding aan het hoofd in
het ziekenhuis worden opgenomen.
Verwacht wordt, dat de vroegere
linksbuiten van het Nederlands elftal
slechts enkele dagen in het ziekenhuis
moet verblijven, doch vast staat, dat hij
Zondag niet beschikbaar zal zijn voor
zijn elftal.
UITGANGSPUNT bij het opstellen van
deze plannen is geweest het achter
blijven van de investeringen in 1952 en
de verontrustende toeneming van de
werkloosheid. Naast deze plannen op
lange termijn zijn reeds een groot aan
tal maatregelen genomen ter directe
bestrijding van de thans bestaande
werkloosheid. Deze maatregelen dragen
slechts een tijdelijk karakter; zij zijn
bedoeld als leniging van de onmiddellijk
aanwezige nood. Tevens kunnen zij
bijdragen tot het handhaven van de
binnenlandse bedrijvigheid in 1952 op
een bevredigend peil: op zichzelf reeds
een onmisbare voorwaarde voor het
welslagen van een industrialisatie-
politiek. Met nadruk stelde de minister,
dat men uit het nemen van deze korte-
termijn-maatregelen niet mag afleiden,
dat de regering de structurele maatre
gelen zou verwaarlozen. Integendeel, dg
grootste spoed wordt hiermede betracht.
Uitvoerig bestreed minister Van de
Kieft de communistische opvatting als
zou loonverhoging in deze de oplossing
kunnen brengen. Onze economie is voor
een buitengewoon groot deel van onze
export afhankelijk. In 1952 werd niet
minder dan 47 procent van de totale
nationale productie uitgevoerd. Loons
verhogingen zonder meer zouden de
Nederlandse concurrentie-mogelijkheden
in ernstig gevaar brengen met als ge
volg een toenemende werkloosheid. ,.Op
straffe van ondergang moeten wij
internationaal georiënteerd zijn". Met
het oog op deze positie streeft de rege
ring krachtig naar verdere liberalisatie
van het handelsverkeer, een uitbouw
van de Benelux en een economische
integratie in West-Europa. Eén en ander
tot handhaving en verbetering van het
levenspeil van de grote massa, hetgeen
de minister de beste bestrijding van het
communisme achtte.
Overheidsinvesteringen
I ANGDURIG stond de minister van
Financiën voorts stil bij de beteke
nis van investeringen door de overheid.
In het algemeen kan men wel stellen,
dat alleen bijzondere omstandigheden
tot overheidsinvesteringen mogen no
pen. Maar men mag toch niet vergeten,
dat onder de huidige omstandigheden
belangrijke investeringen in de over
heidssector noodzakelijk ziin. Zo heb
ben bijvoorbeeld die voor de landaan
winning een bijna niet te overschatten
betekenis voor boeren, arbeiders en
voedselvoorziening. Ook de gelden, be
steed aan wegen, kanalen, havens en
dergelijke, ziin uit verkeersoogpunt
zeer belangrijk. En waar, zo vroeg de
minister zich af, zou men vandaag den
dag de kapitalen, benodigd voor de
zware industrie - hoogovens, mijnen -
kunnen vinden? Hij achtte overheids
investeringen voorshands dan ook on
ontbeerlijk.
Inzake de staatsbedrijven gaf de mi
nister onomwonden toe, dat hier in ver
gelijking met het particuliere bedrijf
met twee maten wordt gemeten. Maar
spreekt dit ook niet vanzelf? Staatsbe
drijven hebben tot primaire taak dien
sten aan de gemeenschap te bewijzen;
en wel zo goedkoop mogelijk! ledêr
vooropgezet winststreven behoort aan
deze bedrijven vreemd te ziin: dien
tengevolge is het niet juist staats- en
particuliere bedrijven zonder meer. ook
uit een oogpunt van rendement met el
kaar te vergelijken.
De minister zegde de Kamer toe haar
nader schriftelijk te zullen inlichten
over de kwestie van de belastingachter
stand. Mocht blijken, dat het pessimis
me van prof. Hellema (A.R.) gerecht
vaardigd is, dan is de minister bereid
de aftrek voor liefdadigheidsgiften na
der in studie te nemen. De afschaffing
der speculatie-belasting is thans in dis
cussie.
Inzake het rentegamme bleef minis
ter Van de Kieft, ook na een nadere
bestrijding door mr Teulings (K.V.P.)
van oordeel, dat onder de huidige om
standigheden handhaving noodzakelijk
is. Voor de middengroepen kan de mi
nister van Financiën maar zeer zijde
lings door fiscale maatregelen iets
doen. Mochten maatregelen terzake ge
boden zijn, dar ligt de voornaamste
taak bij de werkgevers, inbegrepen de
overheid.
De relleties te Beerta
De Groninger politierechter heeft
gisteren twintig personen uit Beerta
en Finsterwolde, die hadden deelgeno
men aan de relletjes in het raadhuis t«
Beerta op 17 December, ieder veroor
deeld tot zes weken gevangenisstraf,
conform de eis van de officier vaa
Justitie.
Alle twintig verdachten verklaarden
niet te hebben gehoord, dat de burge
meester van Beerta, de heer Van Essen,
had gelast de publieke tribune te ver
laten. De burgemeester trad zelf als
getuige op. De veroordeelden zullen
allen in hoger beroep gaan.
Dank zij een zeer snelle afdaling
won Gert Mosier te V?J d'Isere het
ski-kampioenschap van Nederland- Bij
de daimes kwam de titel* terecht bij
Annemarie Drossaart van Dusseldorp,
die na het winnen van de slalom ook
de afdaling in de snelste tijd aflegde,
Bi.i de resultaten van de alpine-combi
natie, slalom en afdaling, is het resul
taat:
Heren: 1. G. Mosier 0 pnt.; 2. J.
Boon 10.28 pnt.; 3. A. Hubrecht 62.65
pnt.
Dames: 1. Annemarie Drossaart van
Dusseldorp 0 pnt.; 2. Lydia zur Muhlen
17.70 pnt.; 3. Reina Volz 43.80 pnt.
Op 27 Januari zullen te Jeruzalem
besprekingen aanvangen teneinde te ko.
men tot een regeling van het handels-
en betalingsverkeer van Nederland
met Israël voor 1953.
Plaatsing van deze stukken betekent
niet, dat de redactie met de inhoud
instemt. Zij acht kennisneming ervan
wel van algemeen belang.
Oordeelf niet.
'29
„Tara'
en' Nw.
.2, ,.nx
Geachte redactie.
Gaarne een woordje als reactie op het
stukje van de heer C. Staalman.
Uw beschouwing onder het „motto"
Jodenvervolging getuigt van inconse
quentie en eigen-gereidheid. Gij schrijft
zelf dat u niet wilt beoordelen (en dat
kunt u ook trouwens niet) het „wel"
of „niet" maar u maakt toch maar voor
uzelf uit dat het noch Hitier, noch Sta-
lin is. Verder strooit u kwistig met
teksten uit oud- en nieuw-testament en
openbaringen, waar u echter boven
staande tegenstrijdigheid niet mee oplost.
Door de loop der eeuwen is er meni
ge oorlog gevoerd op grondslag van ge
loof waarbij haat en onverdraagzaam
heid bot werden gevierd (waar tevens
de Joden geheel buiten stonden). Dus
even hand in eigen boezem steken zou
in deze nog niet zoo kwaad zijn.
Nu zou ik ook wel met wat teksten
op de proppen kunnen komen, doch
daar zie ik het nut niet van in, omdat
teksten nu eenmaal de eigenschap heb
ben dat ze dikwijls op enige honder
den manieren uitgelegd kunnen wor
den; wat men dan ook ziet in de Prac-
tijk door de verscheidenheid van aller
lei kerken en secten.
Toch zijn er nog wel teksten, die
maar voor één uitlegging vatbaar zijn,
b.v. „oordeelt niet, opdat gij niet ge
oordeeld worde". Of men zich daaraan
houdt, is een tweede. Dit alles is nog
niet de reden waarom ik reageer op
uw stukje. Die reden geldt alleen de
tendenz van uw stukje gericht tot ons
Christenen". Ik vind het onsmakelijk
om „ons Christenen" tot haat te willen
verleiden ten opzichte van de gekne
velde en gemartelde Joden en je zelf
dan zoo genoegzaam te verschuilen
achter God. Als mens in deze absurde
en materialistische wereld moeen, neen
moeten wij heel erg bescheiden zijn
voordat we ons wagen te beredeneren
wat God wel of niet zal doen.
J. GERRITSEN. Rui.ighweg 137,
Den Helder.
Radicale maatregelen
Met veel belangstelling las ik het in
gezonden stuk van de heer Staalman
(17 Januari over Jodenvervolging.
Hier ligt ongetwijfeld een grootse
taak voor deze heer en zijn geestver
wanten. Als de Jodenvervolging de
wraak van een rechtvaardig God is,
dan gaat het immers niet aan om met
gekruiste armen toe te zien, hoe ande
ren hier Gods wil uitvoeren. Dit ware
een onvergeeflijke lauwheid.
Een ieder, die zich geroepen acht een
goed instrument des Heeren Heere te
zijn worde actief antisemiet.
De organisatorisch meest geschikte
vorm zou m.i. wel zijn een kerkgenoot
schap „Onderhoudende de Jodenvervol
ging". Het voorzitterschap van de Sy
node ware aan broeder Jozef op te
dragen.
E.e.a. zou natuurlijk strikt op Bijbel
se grondslag moeten geschieden. Hei
dense methoden als het vergassen moe
ten principieel verworpen worden, de
Heilige Schrift rept hier immers niet
over? Voor een geoefend Bijbel-uitleg
ger als de heer Staalman moet het ech
ter een kleine moeite zijn het verbran
den van Joden in zwavelpoelen, het
voor de leeuwen werpen, het voeren
van een bacterieoorlog tegen Israël, het
werpen van atoombommen op Jeruza
lem, enz. enz. te rechtvaardigen met
behulp van Bijbelteksten.
De Oud Testamentische gedachtenwe-
reld, waarin het Christendom ziin oor
sprong vond, is n.1. inderdaad vol van
deze gruwelen.
R. TH. ROSKAM, Timorlaan 16.
Bqschrift redactie.
Een gedeelte van dit ingezonden Stuk
hebben wij als weinig ter zake doende
ook in verband met de plaatsruimte
achterwege gelaten.
WIE BENT UP
Met een steeds stijgende ergernis heb
ik het ingezonden stuk van de heer C.
Staalman gelezen over de Jodenvervol
ging. Allereerst wil ik hier vermelden,
dat ik geen Jood ben en nog minder
aanspraak maak op de naam van Chris
ten. Maar toch wil ik aan de heer
Staalman vragen of hq zich zelf nu
niet heel flink vindt, dat hy dat stukje
heeft geschreven. Maar ik had het flin
ker van hem gevonden als hij datzelfde
stukje had geschreven in de tijd, dat
hier te lande op gezag van Hitier de
Jodenvervolging ingesteld werd, wat
leder weldenkend mens met afkeer
vervulde. Al had hij het alleen maar
voorgelezen tussen de menigte, die
aanwezig was bij de onthulling van het
monument ter nagedachtenis van de
Joden, die in de concentratiekampen
op vreselijke wijze de dood hebben ge
vonden. Dat had u, volgens u w
Christelijke leer gerust kunnen
doen, want God beschermt toch de
Zijnen? Maar ik ftenk dat er van die
bescherming niets terecht was geko
men. En in het laatste deel van u v
stukje suggereert u, dat Hitier en Sta-
lin dienaren Gods waren en zijn, om
dat zij, volgens u, geroepen waren om
de Joden te straffen voor het niet
luisteren naar de stem van God. Dan
zal u het wel erg treurig stemmen, dat
Hitier gestorven is en zult u de gealli
eerden wel vervloeken, dat zij de oor
zaak waren, dat de wereld van een
creatuur als Hitier verlost werd En
daarom, Mijnheer C. Staalman, zou ik
u de raad willen geven: „Probeer zo
spoedig mogelijk een plaatsje te krijgen
in de buurt van het Kremlin, waar u
misschien dan adviezen kunt geven
voor het straffen van Joden, die niet
luisteren willen naar de Goddelijke
Wet. Verder zou het goed zijn als u in
het vervolg uw adres vermeldde. Voor
mij en vele anderen zijn Joden ook
mensen, die recht hebben op een
plaats op de wereld, welke voor ieder
een, van welk geloof of gezindte hij
moge zijn, plaats biedt. U hebt zeker in
de Bijbel, waar u zo goed mee op de
hoogte bent, wel gelezen van de zon
daar en de farize' r. En dat beeld van
de zondaar moet u eens ter navolging
nemen. Want wie bent u, die de Joden
vervolging aan de hand vgn de Heilige
Schrift goed durft te praten?
G. J. VAN LEYDEN,
Gravenstraat 66, Den Helder
Bekrompen fanatisme
Hoe de redactie van de Helderse
Courant het stukje van C. Staalman in
haar blad van Zaterdag j.1. zo interes
sant kan vinden, dat kennisneming er
van van algemeen belang zou kunnen
zijn. is mij een raadsel: opname ervan
getuigt wel van een bijzonder slechte
smaak.
Het bewuste stukje geeft een exclu
sivisme en bekrompen fanatisme weer.
zo ontstellend en schrikbarend, als men
in een tijd als deze niet meer mogelijk
had kunnen achten. Het is. dat ik mij
ervan bewust ben. dat de heer Staal
man niet de exponent is van de Chris
tenheid. daar dit I -t Christendom nog
meer zou devalueren dan nu al het ge-
val daarbij denkende aan bewape-
mngswedlooR, moord, diefstal, rassen-
dismminatie. concentratiekampen etc.
2000 jaar na Christus dood. doch uit
sluitend de gedachte over de God weer
geeft. welke hij zelf geschanen heeft
en waarop men alle menselijke verant
woordelijkheid kan schuiven
Wat de bijbelteksten betreft, die d®
heer Staalman afvuurt als mitrailleur
kogels (afgezien, hoe men Jezua van
Nazareth beschouwt, hetzij als mythe,
als menselijk genie of als Zoon van
God), zij allen hebben geen kracht,
want zü duiden op een uit het verband
rukken van de tekst en het naar voren
brengen, van wat in de kraam te pas
komt. Evenzeer als er staal: „Vreselijk
is het te vallen in de handen van een
levende God" staat er: „Laat ons toch
door Gods hand vallen, want veel is
Zijn barmhartigheid". (II Sam. 24 1
I Kron. 21 13) en evenzeer staat er
in Jirmeja: „Zoals de wetten van zon
en maan, sterren zee en golven nooit
ophouden, zo zal Israël nakomeling
schap nooit ophouden, een volk voor
Mij te zijn". Zomin als ooit de hemelen
worden gemeten en de fundamenten
der aarde worden doorgrond, evenmin
zal ik ooit Israël verwerpen", evenals
er staat, dat Israël de dood Jezus moest
verwerpen, want dat was het wereld
plan (Hand. 2 23, 4 28, Rom 11 32);
m.a.w. zou men hieruit kunnen opma
ken, dat een rechter voor zijn eigen
niet handelen de onschuldig aange
klaagde voor eeuwig veroordeelt, te
meer daar er ook staat: Tot geloof
komt alleen hij, die uitgekozen is. die
„de heilige geest er naar toe brengt
(I Kor. 12 3), wien God het geeft
(Joh. 6 65), dien God trekt (Joh.
6 44) en dat is allemaal van tevoren
bepaald.
Als de heer Staalman in een derge
lijke trant zijn kinderen opvoedt legt
hij daarin slechts de basis (in Chris
tus' naam?) voor een nieuwe moord
partij als een dergelijke, welke achter
ons ligt.
Slechts één houding is mogelijk, n.1.
het schuld erkennen tegenover het
Joodse Volk, voor de moordpartijen,
vervolging en onrecht door alle eeuwen
heen begaan vaak in Christus' naam en
door het „Christendom" gepropageerd
SALO MANHEIM, Den Helder,
18 Januari 1953.
Byschrift redactie.
Inzender moge de smaak van onze
redactie hier gevoegelijk buiten be
schouwing laten, daar deze bij de be
slissing inzake het al dan niet opne
men van ingezonden stukken geenszin»
primair moet worden geacht. Als be
langrijkste overweging gold voor ons,
dat de lezers wel eens mogen worden
geconfronteerd met uitingen als die
van de heer Staalman, opdat zij zich
het bestaan van de hieraan ten grond
slag liggende mentaliteit bewust zijn
en blijven.
Overigens sluiten wi; na de stroom
van meningsuitingen, d'e wij ten deze
hebben ontvangen, op dit punt de dis
cussie.