ê- ;m Het doel in ons leven GLOSTER's vliegende fotograaf Russell Adams snelt met de camera achter de Javelin en Hawker Hunter KHHHM i MR «S Jr iiSBiiaBs „O.K., we kunnen beginnen'' I H N' D' KANARIES STRIJDEN OM HET WERELDKAMPIOENSCHAP Zang of kleur Over schokkels, klingels, rollers en kleuren - - Ter overdenking LjOE WERD je nu eigenlijk vliegend fotograaf luidt de vraag, die mij minstens éénmaal per week gedurende de laatste jaren gesteld is. Het antwoord is altijd: Omdat ik het wilde vurig wenste, meer dan iets anders Diegenen, die mij kenden van vóór de oorlog, zullen zich mij nog herinneren als radiomonteur met een eigen werkplaats en winkel in mijn geboortestad Plymouth En zij, die mij ontmoetten tijdens de oorlog zullen misschien nog wel eens denken aan een van de technici van de instrumenten afdeling op een R.A F.-basis, die steeds zo vol verlangen keek naar de landende en opstijgende vliegtuigen en die tegen iedereen, die het maar horen wilde vertelde hoe veel hij er voor over zou hebben om ook met die toestellen het luchtruim te kiezen Na de oorlog kwam ik op de research-afdeling van de Gloster fabrieken, aanvankelijk als specialist voor instrumenten. Men leerde mijn hobby, de fotografie, kennen en langzamerhand werden mij steeds meer werkjes, die hiermede te maken hadden, opgedragen. En zo groeideik naar de vliegtuig- fotografie Juist in die tijd kwam de Meteor tot ontwikkeling, een vliegtuig met p'aats voor twee DIT VERHA door RUSSELL ADAMS Als een ra l<et Slecht weer Acrobatiek Uriehoekvleugel zou ziin- WÜ hadden geluk en ik kon M W fvv -«L. s x ■MB r' .■%v::;i$' :AAi% :":S# s H - f n—I - - n x ,rS t METEOR ATTACKER 24 raketten en 2 vleugeltanks £EN ZEKER SCHRIJVER zegt, op de eerste bladzijde van zijn boek, en in de eerste regel: „De grootste nood van ons bestaan is het gevoel van doelloos heid." Dit is zeker een uiterst waar woord, en niet het minst in deze na-oorlogse tijd voelen duizenden van ons die doel loosheid. We leven vandaag in een wereld die vol is van donkere dreiging. Je vraagt je somtijds af: „Waarvoor leven en waarvoor werken we eigen lijk?" Is er nog toekomst voor ons, vooral ons, jonge mensen? Of is het alles toch ijdel en tevergeefs wat je ook doet en nastreeft? Wie weet wat de toekomst zal brengen? Je kunt je een levenspositie opbou wen met bloed en zweet en tranen, maar wie zal zeggen of het brengen zal, wat je er van verwacht? Als je denkt: nu ben ik er breekt er een oorlog uit en het ligt alles in gruzelementen, in derdaad, bij onze Jonge mensen vooral, leeft dit gevoel van doelloosheid wel heel sterk. Moedeloos en lusteloos vra gen ze zichzelf en elkander af waar voor heel de rommel dient en waarvoor ze zelf nog dienen. Er is een jonge vliegenier. Hij is sportief aangelegd, technisch goed ont wikkeld en heeft het ver gebracht. Hij heeft zijn ideaal inderdaad bereikt. Hij is vliegenier geworden. Intussen is hij getrouwd en heeft een gelukkig gezin. Op zekere dag voert hij een gesprek met een oudere collega, en vraagt dan: „Is er iets, dat boven liefde en vriend schap, boven vrijheid en een goede po sitie uitgaat? Is er niet een God in wie ik ankeren kan? Ik moet toch de zin van mijn vliegen verstaan; ik kan toch niet tot het einde van mijn dagen tussen hemel en aarde blijven zweven? Ik moet toch weten, wie ik met dit alles dien. Het antwoord is: „Wie je dient? Kerel, je dient de vooruitgang, iets moois, dat de mensheid nodig heeft en ze op de been houdt." Maar dan zegt de jonge man: „De vooruitgang? Maar dat is immers een illusie en wie wil, mag daarin geloven. Hoe meer dingen er zijn en hoe volmaakter ze zijn, des te zwaarder wordt het, de bedoeling van God daarachter te doorgronden.. Kijk. hier is een jongeman, die mid den in de wonderen der techniek zit. En deze jongen spreekt, als het er op aankomt, van behoefte aan innerlijke zekerheid, aan een beetje werkelijk houvast in het leven. Hij zegt elge"llJ._ je maakt je wijs, dat je wat hebt in het leven en je hebt in werkelijkheid niets. Je vaart van het ene land naar het andere je „pendelt" tussen heme en aarde, en toch je hebt niets, hebt het gevoel een luchtspiegeling n te En^mderdaad, zo is het. Bij alles wat een mens heeft of bezitten mag, hij zich vaak zo arm en zo leeg. zou dat toch in zitten? Niet dat ieder mens zich dat zo kiaa bewust is. Duizenden pakken eenvoud g maar aan wat het leven biedt e vragen daarbij niet verder. Ze 1 er maar wat op los, zonder 00lt diepere bezinning te komen. En verd wie dan leeft, wie dan zorgt. De vraag mag toch gesteld: 's een leven de moeite van leven waard^ Er moet toch iets zijn, dat boven alles uitgaat? Er moet toch erge vast punt te vinden zijn en het moet toch een achtergrond en oo al een doel hebben? Waar kuni J ders in ankeren' Er moet e toch een God zijn, in wie Je mkerer kunt, voor tijd en eeuwigheid Ja. die schreeuw naar -odl Klinai vandaag wel heel sterk op u mensenharten. Vooral in deze t j gaat er mee als met die gymna een lezing bijgewoond had. waa spreker er op aangedrongen had. jeugd toch vooral practisch ^venmoesi. Als hij er met een vriend over na praat, barst hij ineens uit: „Als ik niet meer God mag zeggen, dan stik ik. Dan kan ik niet meer leven!" Twee jonge handen, die zich snakkend uitstrekken tot God. Het is de enig juiste weg om doel en inhoud in ons leven te ver krijgen. De Bijbel spreekt van Paulus de grote heiden-apostel. Hij heeft het ge heim leren kennen. Al zijn illusies zijn hem uit de hand geslagen, maar hij heeft er één ding voor in de plaats gekregen. Hij zegt ergens van God; „Wiens ik ben, welken ik ook dien". En hiermee heeft hij het levenshouvast ge vonden, dat hem nooit meer zal ver laten en nooit beschamen zal. Waarlijk, dit is nu en voortaan de glorie van zijn leven. Hij ankert vast in God. Hij heeft HET doelpunt gevon den. Hij is Gods eigendom en leeft in alles voor God. Is dit glorie? Het lijkt ons mensen veel aanlokkelijker om helemaal vrij te zijn. Niemands eigen te zijn, maar zelf te mogen beslissen. „Als ik eerst maar 21 en helemaal onafhankelijk ben...." Helaas! Het is niet meer dan een illusie. Straks weet de jonge mens met het grote leven geen raad. Hij heeft geen houvast in het leven. Hij is een schip zonder roer, in elk geval zonder stuur man. Zal hij niet eindelijk stranden, en smadelijk ondergaan? Augustinus, een groot kerkvader van voor eeuwen, die zjjn jonge leven in uitviering van zonde besteed had, heeft het wel recht ge zegd: „Gij hebt ons tot U geschapen en onrustig is ons hart, totdat het rust vinde in U!" Wij zijn in onze schepping op God aangelegd, en daarom vinden we eerst rust en ware levensinhoud, en komen we tot het enig rechte doel van heel ons menselijk leven als we God weer leren vinden en aan Hem gebonden zijn. Dan heeft het leven zin en doel. Dan heeft het inhoud gekrej «n. Gods eer wordt ons dan alles. Ds. D. HENSTRA, Broek op Langendijk. man eneen beetje voor een camera. En dergelijke toestellen zijn tot dusverre altijd mijn trouwe bases gebleven, van waaruit ik heb geopereerd. N MIJN JEUGD had ik wel eens in zo'n langzame tweedekker gevlogen en.... had er toen eigenlijk al de smaak van beetgekregen. Men kan zich voorstellen, hoe opge wonden ik was, toen Rodney Drijland, een testpiloot van Gloster om de deur van mijn werkkamer keek en zei: „O. K., we kunnen beginnen. Zorg dat je om twee uur op het vliegveld bent en dat je een parachute en een helm op de kop tikt en hij was al bijna weg vergeet vooral niet een paar ca mera's en een filmtoestel mee te ne men". Het is testpiloten niet gegeven bij iets bepaald lang stil te staan. Nadat hij mij in kernachtige woorden verte|d had, waar ik wel en waar ik vooral niet mocht aankomen, startten wij en was ik voor het eerst in mijn leven in een straalvliegtuig los. Wij klommen in minder dan drie minuten tot 3700 meter net boven een prachtig veld van cumu luswolken, die mijn fotografenhart goed deden. En ja, toen ben ik maar aan het experimenteren geslagen. Ik maakte wat plaatjes en nam een stukje film op. Hoewel mijn plaats betrekkelijk klein was, hinderde mij dat niet erg, omdat ik zelf ook nogal bescheiden van for maat ben. Er waren twee grotere moei lijkheden: voor mij persoonlijk de stuurknuppel, die mij tot op de dag van heden altijd dwars gezeten heeft, en van foto-technisch standpunt bezien de persplex stuurhut-kap, waar ik doorheen moest fotografen. Dit plastic materiaal reflecteert onmiddellijk het geringste zonnestraaltje, iets wat niet direct bevorderlijk is voor het slagen van opnamen. Hieraan heb ik bijzon dere aandacht moeten besteden, maar het is bewezen, dat met enige moeite deze moeilijkheid glansrijk overwonnen kan worden. nAG IN DAG UIT verschijnen u er in de gehele wereldpers vliegtuigfoto's. Het is een onmis kenbaar feit, dat de opnamen steeds fraaier en geraffineerder worden. De mannen, die tot taak hebben het moderne vliegtuig tot in de fijnste details te fotografe ren, blijken de moeilijkheden, die zij bij dit specialistenwerk onder vinden voor het grootste deel te hebben overwonnen. De luchtfotograaf speelt bij de ontwikkeling van de huidige vlieg tuigindustrie een belangrijke rol. Behalve de taak, die hij heeft het vliegtuig via de foto bekendheid te geven aan het publiek, moet hij de gedragingen van ieder vliegtuig, dat zich in het experi mentele stadium bevindt, nauw keurig op de gevoelige plaat vast leggen, opdat naderhand ontwer pers, testpiloten en researchaf delingen hieruit hun conclusie kunnen trekken. Russell Adams, vliegend fotograaf voor de Gloster vliegtuigfabrieken en tevens fotograaf voor de Haw ker Siddeley Groep, waarvan de Glosterfabrieken lid zijn, vertelt in nevenstaand verhaal op onop gesmukte wijze iets over zijn ver antwoordelijk beroep. Russell Adams, die dit relaas voor ons blad in exclusiviteit voor Ne derland schreef, stelt er prijs op juist op deze plaats een woord van dank te richten tot de Neder landse luchtmacht-invlieger bij de Glosterfabrieken, kapitein Vijze laar, die samen met de vele an dere invliegers van de fabrieks- groep, zoveel heeft bijgedragen tot het maken van waardevolle op namen. de veiligheidsdienst het verbod om foto's te publiceren ophief, voorhanden was om aan de pers uit te reiken. De tweede foto was gelukkig beter. Zoals wij dat gewend waren, wilden wij ook de Javelin fotograferen op de manier, waarop wij de Meteoor zo vaak vereeuwigd hadden. En ofschoon het toestel pas twee maanden vloog, waren wij toch in de gelegenheid er een eerste acrobatische opname van te maken. Het is de enige gelegenheid geweest dat wij in formatie met de GA 5 een acrobatische vlucht hebben uitgevoerd. Bill Waterton vloog de Javelin en na wat routinewerk vroegen wij hem of hij er een looping mee kon uitvoeren. Hij antwoordde „Going up now". DE HAWKER HUNTER Geluidsbarrière doorbroken en, zoals uiteindelijk bleek, de plaatjes toonden juist die technische gegevens, die Zurakowski aan de ontwerpafde ling had willen tonen. A DIT AANVANKELIJK „spelen" deed zich enkele dagen later de eerste gelegenheid voor, een wer kelijk waardevol stuk werk af te leve ren. Wq waren opgestegen met Jan E vliegtuigontwikkeling ging voort en het moment brak aan, waarop wij de „ground attacker" versie van de Meteor, de P.V., zouden gaan ET LEEK of de Delta ineens op zijn staart ging staan. Een imposant ge zicht. Als een raket spoot het toestel naar boven en slechts met de grootste moeite kon Geoff. Worral, die de Me teor bestuurde, deze formidabele stij ging bijhouden. Steeds groter werd de afstand tussen de beide bijna loodrecht stijgende toestellen en ik begon al te vrezen, dat ik de opname rustig zou zou kunnen vergeten tegen de tijd, dat r\ I het toestel hiervoor in de juiste positie de begeerde opname maken. Een eerste ling in de wereld van de vluchtfoto- grafie. Het eerste driehoeksvliegtuig ge fotografeerd tijdens een acrobatische elkaar afgestemd vliegen van de beide piloten was het op een gegeven moment mogelijk de kist te fotograferen uit een zodanige hoek, dat zijn gehele gevaar lijke last aan raketten tijdens een scher pe stijgvlucht te zien was. N TOEN kwam de GA 5, de Javelin. He; was tegen het einde van de zomer. De eerste jager met drie- d__, hoekvleugel. Met onze trouwe Meteoor- vlucht. PEN MENS zonder lief- hebberijen is maar een half mens. O* dat nu postzegels verzamelen is, dan wel het verzamelen van lucifersmerken is ons om het even. Al stijgt de graad onzer bewondering en waardering naarmate de moeite en zorg, die men zich voor zijn hobby moet getroosten, groter wordt. Na deze dag me nen we te moeten ge loven, dat onze hoogste graad van bewondering de kanariekwekers toe komt. Die liefhebberij bergt een zo grote kans op teleurstelling, dat men er een aparte knobbel voor moet hebben, om er het genoegen van te kun nen smaken, dat de on geveer vijftienduizend kwekers in ons land en het ongetelde aantal over de hele wereld genieten. En dat is geen gering ge noegen. Zo groot is het, dat men zich de zorg van een jarenlange kweek Zurakowski de chef-testpiloot op de opnemen. Natuurlijk ook gedurende een bok van de trainer en kwamen angstig serie van acrobatische vluchten. Toen dicht bij een andere Meteor. opzet was ik de technici bezig zag het toestel uit trainer begeleiden wij het delta-vlieg- Zeer kort geleden werd mii opgedra- de nauwkeurige observatie van de ge- te rusten met niet minder dan 24 ra- tuig tijdens zijn eerste zeventien vluch- gen een serie acrobatische opnamen te dragingen van het andere toestel in ketten en bovendien nog twee extra ten. Honderden meters film heb ik op maken van de supersone Hawker Hun- slechte weercondities. Nu het weer benzine-tanks aan de vleugeltips had het toestel „verschoten", teneinde een ter Het maken van deze hiirnndpr» nn. was slecht. Wü vlogen laag en hobbel- ik zo het gevoel, dat dit onnodige waag- volledig beeld te hebben van zijn ge- namen is eigenlijk steeds meer een bé den als de paarden van een draaimolen, halzerij ging worden. Een zo zwaar bi- dragingen. 8 roeTop zichfelf geworden ïls onderdeel Helemaal lekker voelde ik mq niet en last vliegtuig moest volgens mij niet Na de zeventiende vlucht was het voor van het meer normale vlucht-fotogra- die steigerende Meteor naast mq liet aan spanningen blootgesteld worden, de Meteoor niet meer mogelqk de Jave- feren. En juist hiertoe voel ik mij zo zich niet zo gemakkelqk in de zoeker die voortkomen uit manoeuvres als loo- lin bij te houden, omdat tqdens de bijzonder aangetrokken. Waarom? Dat vangen. Maar het lukte ten slotte en pmgs en rolls. Ik hield mijn lekenge- tests de snelheid en ook de hoogte is moeilijk te zeggen. Wellicht omdat zo maakte ik mijn eerste vluchtopna- dachten maar voor mij en terecht. Za- waarop gevlogen werd voortdurend men juist hier samen met de ontwer- h^rtln Wat ™Kowski en de ™ensen vande ont- werd vergroot. Tijdens de tweede vlucht pers en de testpiloten pionierswerk ver- f nnt we'P?*dellfn? .haddel? meer kijk op. was ik in staat een foto uit het *aur richt in de ontwikkeling van de lucht- Het toestel hield zich prachtig, terwijl, te slepen. Ofschoon het wat wy noe- vaart. Hier geldt in het bijzonder, dat ,1 j!! j gevoel van voldoening wij als vogels in de lente om elkaar men „gesluierd materiaal" was. was het alleen goed teamwerk de gewenste re- gaf, was, dat de opnamen scherp waren heenspeelden. Dank zq naukeurig op de enige foto, die op de datum, waarop sultaten kan opleveren. Is het niet zo, dat de fotograaf bij het maken van de vluchtopnamen volledig afhankelijk is van het begrip en de .feeling", die de beide vliegers, van eigen kist en „het onderwerp", voor de fotografie hebben. Zij moeten fotograaf en model in de goede stand ten opzichte van elkaar manoeuvreren. En dit zal nog in veel sterker mate gaan gelden wanneer, zoals zich dat nu al enigszins met de Hunter heeft voorgedaan, de snelheden, waarbij gefotografeerd moet worden, de ge luidssnelheid gaan benaderen en zonder twijfel gaan overtreffen. Want juist in dat stadium zal er volgens mij nog heel wat te leren zijn uit hetgeen film en foto te vertellen hebben. jong groot te brengen, over het tocht- Voor de ware liefbehber w over de eer de bestl S mooisfe togels'te kunnen kweken. De ware liefhebbers, dat zijn degenen, die na gedane arbeid een stam onder de lamp kunnen plaat sen en er stil van worden, wanneer ze dat kwartet de krachttoer van een schokkel horen volbrengen: dat zijn nE WARE LIEFHEBBERS hebben al- H tijd minstens een xamer van hun n;pt grote huis voor de vogels vrheemaakt Wie gemakkelijk in zqn geld grijpt zal er een speciaal huis voor hnnwen wie het minder breed heeft doet het met een slaapkamertje of keuken. En dan komt de studie. De voortplantingswetten van Mendel vin den volledige toepassing. Aan de hand van ingewikkelde formules weet de kweker nauwkeurig te bepalen, wat de training, die nodig is om de kanarie op het juiste moment zijn hoogste lied te laten horen en over de compositie van een „stam", een groep van vier vogels, wier rollers en trillers feilloos wil getroosten, om de op elkaar afgestemd zijn heid'varf een zangersstam DAT de kanariekwekers thans met degenen, die na zo'n concert zeker twee of kleurvariëteit te bena- n°S meer Uver, nog meer liefde en ™et elkaar kunnen praten over de dp nog meer geduld het nagenoeg vol- s van het wonder dat zq hoorden, maakte trachten te bereiken, vindt zijn e vrouw alleen maar las- Hebt u dat woordje oorzaak in het feit, dat voor het eerst in vmden. wanneer ze het waagt tqdens „of" goed tot u laten de geschiedenis van deze opmerkelijke „{et concert met een krant te knisperen doordringen? Want men liefhebberij, die al bijzonder oud is, een een woord te spreken kweekt vrijwel altijd of wereldwedstrqd zal worden georgani- zangers of kleuren. s erd Nederland krijgt deze primeur Slechts een enkeling legt begin Februari. Dan zal in Utrecht een zich op beide toe. Eerder wereldshow worden gehouden, waar de zal het voorkomen, dat wereldkampioenen in de zang, van de men in de zangkunst van kleur en om hun postuur aangewezen de kleine gevederde zullen worden. vrienden nog weer spe- In de kringen der liefhebbers is de cialisten zoekt, dan wel belangstelling voor deze gebeurtenis zijn kleurkeus richt op enorm. Begrijpelijk. Sinds 1939 weet één of enkele van de vijf- men in ons land niet meer, hoe het Duitse vogelmateriaal is. Het zal aan deze show en aan deze wedstrijd deel nemen naast vogels uit Italië. Dene marken, I uxemburg. België. Frank rijk. Zuid-Amerika en Canada. België en Nederland stonden lange tijd aan de spits Zullen ze nu geheel of gedeelteliik v"-drongen worden door Duitsland? Economisch gezien is dat or dit ogenblik niet eens zo belangrijk Noorwegen en Japan hebben Neder lanrj r»r> r)iiT?4 vDri fïo lr'»ranriö-r>\'pr>»*v met hun lage priiz.en van de markt, die zich hoofdzakelijk richt oo Zuid Amerika, gedrukt. Deze economische ziide is voor de ware liefhebbers niel van zoveel betekenis, al vindt hij het nog zo prettig, als hij door die export zijn kosten vrijwel geheel kan dekken. en-vijftig variëteiten, die er mogelijk zqn. man of pop zal worden, waarbij opge merkt mag worden, dat de zang altijd alleen van de mannen gewaardeerd wordt de poppen missen te enen male de capaciteit om een gave schok kei, holrol, klingel, knor of waterslag te laten horen en wanneer op kleur gekweekt wordt, mannetjes én wijfjes beide aan bod komen, omdat in dat ge val het stemmcnmateriaal niet van be lang is. Voelt u, dat we zo langzamerhand ai midden in de techniek zitten. En toch vertelden we nog niets over de onein dige zorg, die vereist wordt om een QOK DE KANARIE vergeet haar jongen niet. Het voederen vraagt grof \jver, want een kanarie-bekje is niet gauw gevuld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7