LUCHTVAART IN ACTIE Een beeld van de groie nood Vliegtuigen droppen medicamenten voedsel en DE REGERING ZAL HULPWERK KRACHTIG AANPAKKEN Helicopières en rubberboten helpen redden Luchstrijdkrachten volledig ingezet Water, koude en angst Langere werkuren toegestaan Dr Prees sprak voor de radio KON. JACHT „PIET HEIN" NOODHOSPITAALSCHIP Vlucht over eindeloze watervlakten Tonelen rond de Moerdijk OPRPPP VAN SYNODE DER NED HERV. KERK TIJDENS EEN GISTERAVOND uitgesproken radio-rede, heeft minister president dr WDrees uitdrukking gegeven aan de gevoelens van regering en zijn persoon naar aanleiding van de grote ramp die ons land door orkaan en springvloed zo zwaar heeft geteisterd. „Groot", aldus dr Drees, ,ftijn helaas de verliezen aan mensenlevens. De volle omvang daarvan is nog niet bekend, maar zeker is dat honderden zijn omgekomen. Daarvan velen bij pogingen om ande ren te redden. Wij herdenken hen met diepe eerbted en onze gevoelens gaan tevens uit naar de nabestaanden van die slachtoffer werden van het watergeweld. Er is veel geleden, ook door die zijn ontsnapt aan de dood in de golven. Het is een beklemmende gedachte hoevelen alles hebben moeten prijsgeven, die, na uren op zolders of zelfs op daken temidden van de woedende storm, tenslotte op het nippertje het vege lijf konden redden. Nog beklemmender is het feit, dat anderen nu nog in angstige afwachting uitzien of redding komt opdagen. Met alle middelen van de moderne techniek wordt het menselijk mogelijke gedaan om hen op te sporen, te bereiken en te redden. Wij weten nog niet bij benade ring, hoe groot de schade tenslotte zal blijken te zijn. Maar zeker is zij buitenge woon ernstig. Het gebeurde betekent een zware terugslag in de opgang van ons volk na de oorlog. Een opgang, die zich juist duidelijker begon af te tekenen. Verheugend temidden van deze ellende is de geest waarmee ons volk dit alles tegemoet treedt en de daad werkelijke sympathie, die wij van alle zijden ook uit de overzeese rijksdelen en Uit het buitenland mogen ondervin den. Hat ging en gaat er voor het ogen blik in de eerste plaats om mensen in veiligheid te brengen, onderdak en ver der hulp te verschaffen. En daarnaast alle krachten in te spannen waar nog afweer van het water mogelijk is en waar vee en voorraden kunnen worden geborgert. Gemeentelijke-, provinciale- en rijks organen hebben zich daarvoor tenvolle ingezet- Prachtig is daarnaast de geest driftigs bereidwilligheid van zeer velen, om zich persoonlijk voor alle arbeid en alle steunverlening beschikbaar te stel len. Prachtig ook de krachtdadige medewerking van vele organisaties. Overstelpend zijn de toezeggingen en aanbiedingen van medewerking die ons toestromen. Er zal in deze gehandeld worden in nauw overleg tussen de legering en het nationale rampenfonds dat de particuliere steun bundelt. Van regeringswege is een interdepar tementale commissie ingesteld, die de Werkzaamheden van de verschillende tijksorganen coördineert en het contact Inet het rampenfonds zal onderhouden. In de Staten Generaal hoop ik morgeB (heden) nadere mededelingen te doen over de toestand en over de verdere voornemens ten aanzien van de hulp verlening, de financiering van het her stel en de voor de giften te verlenen belastingfaciliteiten enz. De betrokkenen kunnen rekenen op een krachtige aan pak, waarbij de regering zich gesteund weet door u allen. Ons volk heeft in de worsteling met het water, dat in menig opzicht onze vriend is, maai telkens ook weer een ons bedreigende Vijand, voor het ogenblik een ernstige nederlaag geleden- YVü weten echter dat het op den duur in de worsteling tel kens weer de overhand weet te ver krijgen en dat ons land daarbu is gegroeid en sterker geworden. De wapenspreuk van de Drov'"c]^ Zeeland, nu weer één van de er*at,f noodgebieden. is „Luctor et Emergo „Ik worstel en kom boven, boven u de zee". De mededelingen die ons van alle kanten bereiken, getuigen h°ezf® dit woord thans weer de leuze is heel ons volk. j„, De tijding omtrent het ongeluk aan zovele landgenoten overkomen - en dat zijn weerslag heeft op on algemene toestand heeft bij velen beste karaktereigenschappen aan dag doen treden. Er is een vaste gezamenlijk de slachtoffers te neilP om gezamenlijk weer de dijk te .1 en wat verwoest werd opnieuw te stellen. Bliive deze wil u allen be - als ook verder op uw medewerkinz uw offervaardigheid een beroep pprlaon Ook Sint Philipsland biedt een troosteloze aanblik. Vele huizen zijn volkomen weggespoeld. In vele ge vallen staat nog slechts een deur of een muurtje overeind. Voor de hulpverlening Het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid maakt in verband met de nationale ramp het volgende bekend: Ingevolge de arbeidswet 1919 is voor arbeiders van zestien jaar en ouder ver gunning verleend om in ondernemin gen, waarin werkzaamheden worden verricht ter voorziening in de behoef ten der getroffen gebieden eventuele steunacties hieronder begrepen lan ger te werken en wel tot het maximum aantal uren, dat krachtens de arbeids wet bü vergunning kan worden toege staan. Deze algemene vergunning geldt tot en met Zaterdag 14 Februari. Uit alle delen van het land bereiken ons berichten, dat personeel van bedrij ven en fabrieken gaat overwerken voor noodgebieden. Vele directies voegen bij de op deze wijze gevormde bedraden grote sommen gelds, alles ten behoeve van het Nationaal Rampenfonds. De Luchtvaart heeft zich gisteren bü de hulpverlening aan de noodgebieden niet onbetuigd gelaten. Op het vlieg- vel Valkenburg zijn bergen werk ver zet. Grote hoeveelheden geconserveer de levensmiddelen, brood, rubberboten en vele andere artikelen en materialen zgn in eendrachtige samenwerking door vliegtuigen van de Marine-Luchtvaart dienst, de L.S.K., de Rijksluchtvaart school, de K.L.M. en niet te vergeten door twee vliegboten van „RESCUE- SERVICE" van de Amerikaanse Lucht macht boven de overstroomde delen van ons land afgeworpen. Ook heeft de he- licopter van de MarineLuchtvaartdienst zij - goede diensten bewezen. Toen in de namiddag een „Sea-otter" een marine-amphibievliegtuig tussen Oude- en Nieuwe-Tonge op Goeree-Overflakkee was geland en ver geefs probeerde een rubberboot af te leveren aan een geïsoleerde boerderij de stroom was te sterk kwam de helicopter te hulp. De inwoners had den zich op het dak voorlopig in vei ligheid kunnen stellen. De toestand werd echter met het uur gevaarlijker: de boerderij was al gedeeltelijk inge stort. Een touwladder werd uit de helicopter neergelaten en na enige aar zeling waagde de zoon de luchtreis. Zijn jongere zusje en tenslotte zijn bejaarde moeder overwonnen hierop haar vrees, waarna het drietal veilig naar Nieuwe Tonge kon worden overgebracht. De oudste zoon, die nog in de boerderü was achtergebleven, trof het minder gelukkig Nadat de helicopter weer bo ven de boerderij was teruggekeerd, stapte ook hij op de touwladder. Zo hangend op de touwladder, kon hü be houden op de dichtstbijzijnde dijk wor den afgezet. Hij kon niet aan boord worden genomen, doordat de hüsln- richting onklaar was geraakt. Maar t'gcnover deze en vele andere gesiaagde reddingspogingen staan de gevallen van slachtoffers, die nog steeds niet uit hun benarde positie waren be vrijd en de derde nacht op het dak of de zolder van hun woning tegemoet gingen. 1'oen wij in de namiddag een vlucht meemaakten met een vliegtuig van de M.L.D.. dat rubberboten in het gebied ten Noorden van Zierikzee uitwierp, zagen we nog enkele büna onder water gelopen boerderijen, waarvan de be woners waren samengehokt op fcet dak en die met de nationale vlag, bedde- lakens en andere tekens de aandacht van de overvliegende toestellen wisten te trekken. Sommige boten dreven echter door de sterke stroom af. Een Zondagavond laat naar Zuid- Holland gezonden Belgisch hefschroef- vliegtuig heeft twaalf inwoners van het eiland Goeree-Overflakkee gered. Het hefschroefvliegtuig helpt mede aan het reddingswerk in de omgeving van Ber gen op Zoom. Op Koninklijk bevel wordt het ko ninklijk jacht „Piet Hein" op de rijks werf te Den Helder met man en macht vaarklaar gemaakt. Vandaag vertrekt het schip naar Amsterdam, waar het snel tot noodhospitaalschip zal worden ingericht. Zo spoedig mogelijk zal dit drijvende koninklijke hospitaal naar de rampgemeenten vertrekken. (Van onze speciale verslaggever) HET VLIEGVELD VALKENBURG is het ravitailleringscentrum van de geteisterde gebieden. In een der grote vliegtuigloodsen zijn willige manschap pen van onze luchtmacht dag en nacht aan het werk om pakketten levensmid delen klaar te maken, die gedropped worden boven volkomen geïsoleerde plaatsen in de overstroomde gewesten van ons land. Grote voorraden brood en hele maaltijden in blik, alsmede blikken drinkwater worden hier verzameld en gebundeld tot pakketten, die gedragen zullen kunnen worden door de veder lichte witzijden parachutes, die wij ons nog zo goed herinneren uit de dagen vóór onze bevrijding. Het is een koortsachtige bedrijvigheid, daar op Valken burg. Want iedereen hoog en laag zou graag nóg meer willen doen, dan met vereende krachten gedaan kan worden. Maar het aantal vliegtuigen, dat ingezet kan worden is maar beperkt, al is het dan ook al het transportmateri aal, waarover de luchtmacht beschikt, en al werden ons bovendien van Engelse en Amerikaanse zijde nog enkele toestellen meer ter beschikking gesteld. (Van een speciale verslag gever) WAT MOET men grijpen uit dit diep tragisch gebeuren Men weet het niet, de indrukken zijn veel en vrijwel alle in-droevig Mag ik enkele beelden in mün herinnering terugroe pen, dan zie ik ergens bij de Moerdijk een man en een vrouw met twee kinderen, geassisteerd door twee mili tairen, in een boot op het water zwalken. Een paard staat nog net met zijn hoofd boven water van zijn stal naar buiten te kijken. Een boerenknecht waadt tot zijn borst door het water om de touwen, waarmee het vee in de stal len is vastgebonden, los te snpden. Hij rukt aan de halsters van de dieren, doen onwrikbaar blijven ze staan, onwillig om twintig meter door 'iet water te wa den en de veilige wal te be reiken. Te Fijnaart wordt een gebroken oude man een Rode Kruispost binnenge bracht en snikkend vertelt hü, hoe zün vrouw in de nacht van het dak is gegle den en in het kolkende wa ter is verdwenen. Een lid van de comman do's uit Roosendaal kar de dringende bede van een hoofdingeland niet weer staan en zwemt met een touw om zijn middel naar een honderd meter verder gelegen boerderij, waar de vrouw van de ingeland en diens twee kinderen op de bovenverdieping zijn sa mengedrongen. Hij brengt een verbinding tot stand en weet, behalve dit gezin ook de buren te redden. In een hoog verhitte bunker te Roosendaal staan dampende commando's hun kleren droog te- stomen. Zojuist zijn ze doornat uit het wa tergebied teruggekeerd en hun enige wens is, om zo spoedig mogelijk met droge plunje weer terug te keren. Ergens op een droog stuk land staan honderden stuks loeiend vee met volte uiers. Zij zijn voorlopig ge red, maar vele zijn zwaar ziek en zullen binnenkort aan longontsteking sterve t. Ieder roept om boten, maar men ziet er slechts weinig. En een ieder vloekt en klaagt, waarom er nu juist op dit punt geen vaartui gen zijn die de hulpeloze slachtoffers, die daar ginds uit de bovenverdiepingen met handdoeken zwaaien, kunnen redden. En komt er dan eindelijn een boot. dan kan men vrij wel niets tegen de nog steeds hard waaiende wind oproeien en telkens wordt de schuit weer teruggesla gen. De buitenboordmotoren kan men de eerste tientallen meters vaak niet genriuken, doordat ze vastslaan in de bodem, riet is telkens weer een demonstratie van men selijke onmacht tegen de kracht van de elementen, die daar rond de MoerdijK en rond Willemstad nóg steeds hoogtij vieren. Stormvlagen jagen de natte sneeuwbuien over het geteisterde land, waar nog steeds slachtoffers vallen en satanisch loert soms het bl.-ke gelaat van de zon door de wolkenflarden. Mensen worstelen voor hun leven, elke minuut van deze vreselijke dagen en het is de tragiek, dat vaak eerder de dijken dicht moeter of jieuwe doorbraken moeten word n voorkomen, voordat men zich kan bekommeren om het lot van de duizen den, die met angst om h»t hart wachten op een roei boot, die hen naar de vei ligheid daar heel in de verte kan brengen. In deze kaart geven wij een nauw keurig overzicht van de zoals deze thans bekend is. De b voor deze publicatie is tn ho J - zaak de stafkaart van generaal Buurman van Vreeden. NIET ALLEEN levensmiddelen wor den intussen on deze manier naar de bedreigde gebieden gebracht. Ook rub berboten, zakkenmateriaal, waarin het zand ter plaatse gedaan kan worden, waar dijkversterking of -reparatie nodig is en medicamenten gaan erheen In de deurloze leger-Dakota X I heb ben we zo'n „operationele vlucht" on- der leiding van majoor S. de Jong mee gemaakt. Dertig pakken van vijf-en- twintig kilo jute-zakken lagen in het „AA® 11van het vliegtuig gestapeld. Vijf-en-zeventig-honderd zakken, waar voor geen kostbare parachutes nodig waren om te voorkomen, dat ze bescha digd op de grond zouden komen. Ze konden wel tegen een stootje. De helft van deze voorraad was bestemd voor Vlissingen of het kleine plaatsje Sou burg even ten noordoosten van deze Scheldestad, de andere helft voor het zwaar geteisterde dorpje Stavenisse op het Zeeuwse eiland Tholen- Juist vóór twee kleine met rubber boten geladen Beechcrafts van de Rijksluchtvaartschool en achter de met levensmiddelen geladen X 4 stegen we van Valkenburg op. Een koude wind gierde langs de huidopening, waarbij vastgesjord aan haken in de tegenover de opening gelegen vliegtuigwand de L.S.K.-dienstplichtige Van de Water uit Laren en de beroepsmilitair Crama uit Leiden zich genesteld hadden. Luite nant Haakman uit Bergen (N.H.) en sergeant Smakman uit Amsterdam stonden naast hen, om hen straks te assisteren bij het aansjouwen van de pakken, die het tweetal met een fikse trap buiten het vliegtuig moesten wer ken. Onmiddellijk na het vertrek van Val kenburg zocht de X I de kuststrook on. De steil afgekalfde duinrand tekende zich als een scherpe lijn onder ons af. Bij Scheveningen zagen we het gister morgen gestrande Franse s.s. „Carthage" enige tientallen meters uit het strand liggen, ter hoogte van Terheide, in de lengte-as op het strand en diep in het zand weggedoken de eerder gestrande coaster. Stampend baande ons vl'egtuig zich vervolgens een weg door een zware hagelbui, die zich boven het Westland ontlastte. Hoek van Holand en de brede Waterweg trokken onder de X I door. Rozenburg, Het Brielse Gat en Voorne en Putten. De eerste tekenen van de ramp. die ons land getroffen heeft, ontvouwden zich onder ons. Grote gedeelten staan blank, maar hoog uit de lucht vandaan krijgt men hier niet het juiste beeld van de ernst van het gebeuren. Dat ontvouwt zich pas goed, wanneer men het Haringvliet heeft overgestoken en Goeree en Over- f'akkee onder zich ziet wegglijden Hier water en nog eens water met dijkstukken, waarin grote gaten gesla gen zijn. Dijkstukken, die nog maar ïuist boven het wateroppervlak uitste ken. Vuilgrauw ziet het rimpelend water waarin hout, stro en cadavers opgemerkt kunnen worden en zwaar beschadigde dorpjes als onwezenlijke monumenten omhoog rijzen. Er is in die dorpjes geen spoor van leven te bekennen in de flits, die men ervan te zien krijgt, ter wijl men erover heen vliegt. Het is onmogelijk langer de juiste koers te volgen, die het vliegtuig zich gekozen heeft. Water en nog eens water, hier en daar doorsneden door kaarsrechte strepen van wat eens pol derdijken waren, is al wat men ziet. En dan de verspreide boerenplaatsen, waarvan men alleen nog een rood pan nendak kan ontwaren. Op de kaart proberen we ons te oriënteren. Het is uiterst moeilijk. We kennen de richting die gekozen is. De richting Stavenisse op het Zeeuwse eiland Tholen, maar, wanneer men even het oog heeft losgemaakt van het beeld, dat men te zien krijgt door de kleine vliegtuigvensters, vraagt men zich af, wat is nu vaarwater en wat is onder gelopen land. We weten het niet meer. Het is niet meer te volgen voor het ongeoefende oog. Dwars over de Gre- velingen moeten we getrokken zijn, en toen over de Noord-Oostpunt van Duiveland. Het is een eindeloze water plas, waar men overheen trekt. Van St. Philipsland dat links opgemerkt had moeten worden, ontwaart men weinig of niets meer. En dan Tholen. Opnieuw gaat het op deze dag dubbel milde zon netje achter een wolk schuil. Een zware hagebuj ontlast zich andermaal. Zo hevig, dat de piloot van onze X I ons slechts een blik gunt op het ge zochte Stavenisse en doorkoerst over het nog goeddeels boven water liggende Walcheren naar het vrijwel onbescha digde Middelburg en vervolgens naar Vlissingen, waar duidelijk de kapotge slagen boulevard zich aftekent en vaag de onder water staande stadsgedeelten te onderscheiden zijn. Twee belletjes in ons vliegtuig waarschuwen de man schappen zich gereed te houden om de eerste zakkenpakken uit het vliegtuig te stoten. Bij Souburg ten noordoosten van Vlissingen is een geschikt dropping- veld met witte vlaggen gemarkeerd. Enige malen cirkelen we er over heen om de situatie goed te verkennen. Dan weer kermt het schelle belgeluid door de vliegtuigruimte. Uit alle macht trappen de mannen tegen de stapel zakken voor de opening. Zonder geruis vallen ze naar buiten- Waarnemers constateerden, dat ze goed terecht kwamen. Behalve één pak, dat in een sloot terecht kwam. Vier, vijf maal wordt de manoeuvre herhaald. Terug ging het toen naar Stavenisse. Dwars over het ook zwaar getroffen Zuid-Beveland. De spoorver binding over het Sloe tussen Walcheren en Zuid-Beveland zien we verbroken. De diik is kapotgeslagen, zoals er zo vele dijken aangevreten en kapotgesla gen zijn, de kracht van het aanstromen de water niet te hebben kunnen weer staan. En dan komen we boven Stave nisse. Een trieste wanhoop dit volkomen geïsoleerde dorpje- Geen huis is, zo lijkt het, onbeschadigd. Het lijkt alsof het oorlogsgeweld erover heen gegaan is. Ontstellend. Het is moeilijk een plekje te vinden om de resterende zak ken uit het vliegtuig te deponeren. Even moeilijk als het voor de ons vol gende X 4 is om de mondvoorraad voor de geïsoleerde bewoners van dit dorpje te lossen. Een smal dijkje wordt uitge kozen. Reeds hebben er enkele mensen postgevat. Enige malen cirkelen we er laag over heen- Dan ratelt weer het heiteken, dat gelost moet worden. Gelukkig er bliikt goed gegooid te zü Over Willemstad. Dordrecht en de Alblasserwaard ziin we vervolgens huistoe gegaan. Steeds maar weer waren er de oneindige watervlakken, waarboven domies uitstaken. Een tries te film van alleen maar wanhoop en leed. Het M"dererr\on van de Nederlands Hervormde Kerk. in deze handelend nampng (je Generale Synode deelt o.a. mee: Het Moderamen steunt met alle kracht de oproep tot medewerking aan de nationale inzamelingen, welke op roep mede in 7'in naam gedaan is door de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland. Het Moderamen heeft het voornemen de gemeente op te wekken in de mor een godsdienstoefening van Zondag 8 Februari te komen tot bijzon dere verootmoediging, gebed en offer. DINSDAG S FEBRUARI 1953 -. •c.'»»:s --. y

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3