WAT DE POST BRACHT
•ri-y
Pim, Pam en Pom in het luchtruim
9999
ONS HOEKJE Allen op zoek naar het adres van Jantje!
Cor maakt het
zich moeilijk
i~:i;-,v
Wie wil Kees helpen
met dit geheimschrift
Zelf rails en seinpalen maken
7
In behouden haven
miiiitniintiininiiffliiiiiimiiniiitiiitmiiinümimijiflinifflfii
Zelfs de "oude geleerde
kon hem niet helpen
Het Radioprogramma
A
L
door
Mary Burchell
ONZE KINDERKRANT
BESTE Kivnrprv I
BESTE KINDEREN,
Gelukkig melden zich de laatste we
ken ook weer wat nieuwe neven aan.
En het aantal nichten, dat ik erbij
gekregen heb kan ik bijna niet tellen!
Misschien komt dat door die reken-
puzzle, die zo gemakkelijk was, dat
iedereen boven de tien het antwoord
Mei moest vinden. Deze week zijn er
twee raadsels, één bar eenvoudig en
één waar je iets langer op moet tu
ren. Julie zoeken het maar uit!
Antwoorden kunnen desgewenst ge
stuurd worden aan Tante Paulien,
Bureau van dit blad.
TN HET BOS woonde een oude geleer
de man. Hij wist zoveel, dat hij het
onmogelijk allemaal kon onthouden.
Daarom schreef hij alles op in dikke
boeken. Zijn hele huisje stond vol met
boeken. Maar nu komt het. De geleer
de man had nu zoveel geschreven, dat
hij niet meer zelf wist wat.
Als iemand bij hem kwam en hem
iets vroeg, dan antwoordde de man
treurig: „Ja het antwoord weet ik wel,
maar het staat in één van mijn duizend
boeken en ik weet werkelijk niet in
welke en op welke bladzijde.
Zo wist de geleerde man dus eigen
lijk toch bitter weinig.
Kleine Cor zat in de derde klas en
Cor woonde bij zijn vader en moeder
aan de rand van het bos. Oh ja, hij
kende de geleerde man goed en ging
vaak bij hem op bezoek. Zo gebeurde
het dus dat Cor op een middag in de
gezellige en rommelige kamer van de
oude man zat. „Wat heb je vandaag
geleerd?", vroeg de man. „De juffrouw
heeft vandaag gezegd", zei Cor, „dat ik
nooit van drie peren twee appels kan
aftrekken!" „Dat is zo!", lachte de oude
man, „en wat nog meer?" „De juf
frouw heeft ook gezegd, dat water niet
van beneden naar boven, maar alleen
van boven naar beneden kan stromen
en ook dat het water in de zee zout is
en het water in de beek zoet. Nu heeft
de juffrouw verder nog uitgelegd waar
om dat allemaal zo is, maar.... eh....
ik heb niet zo erg goed opgelet ziet u
en daarom kwam ik aan u vragen hoe
het zit, want ik snap er niets van!"
]~)E OUDE MAN frommelde nadenkend
in zijn baard. „Ik heb het allemaal
wel geweten....", zei hij langzaam....,
„het moet in één van mijn boeken
staan.... maar welke....? Ik heb er
in de loop van de tijd duizend vol ge
schreven..
„Zal ik eens gaan zoeken?", stelde
Cor voor. „Misschien heb ik geluk!" De
jongen stond op, /pakte een trapje en
haalde een stoffig, dik boek van de
plank. Hij bladerde er erg lang in en
zette het toen weer op z'n plaats. „Hier
staat het niet in", zei hij, „ik zal eens
een ander proberen!" Drie.... vier
vijf boeken zocht hij van voor tot ach
ter door en tenslotte ging hij met een
zucht weer naast de geleerde man zit
ten. „Niet te vinden!", zei hij somber.
,.En nu weet ik nog niet waarom ik
niet twee peren van drie appels kan
aftrekken, waarom water alleen maar
naar beneden stroomt en waarom zee-
water zout is!" „Tóch moet het hier er
gens in staan", hield de geleerde man
vol. Dus ging Cor weer aan het zoe
ken. Nog tien boeken bladerde hij door.
ZATERDAG 14 MAART
HILVERSUM X, 402 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO,
2O.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13
en 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en
weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.30
Orgelspel. 8.35 Voor de huisvrouw. 9.00
Gram.muziek. (Om 9.35 Waterstanden.)
1000 „Tijdelijk uitgeschakeld", causerie.
10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de ar
beiders in de continu-bedrijven. 11.30
Pianorecital. 12.00 Dansmuziek. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33
Orgelspel. 13.00 Nieuws en commentaar.
13.20 Metropole-Orkest en solist. 13.50
Radioweekjournaal. 14.15 Hawaiian-muziek
14.35 Fries programma. 15.00 Accordeon
orkest. 15.30 „Eerst denken, dan doen",
causerie. 15.45 Gram.muziek. 16.15 Sport-
piaatje. 16.30 Kamerokest. 17.15 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia.
18.20 Filmland. 18.40 Regeringsuitzending:
Zoeklicht op de Westerse Defensie. 19.00
Artistieke Staalkaart. 19.30 „Passepartout",
causerie. 19.40 „Het Oude Testament m
deze tijd", causerie. 19.55 „Deze week",
causerie. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram.muziek
en/of actualiteiten. 20.15 „Beurzen open
Dijken dicht". 21.50 Socialistisch commen
taar. 22.05 Weense muziek. 22.40 „Onder
ce Pannen", hoorspel. 23.00 Nieuws. 23.15
24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek.
7 i5 Ochtendgymnastiek. 7.30 Geestelijke
i.tueren. 7.45 Morgengebed en Liturgische
kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten
8 15 Gram.muziek. 9.00 Voor de huis
vrouw. 9.35 Gram.muziek. 10 00 Voor de
kleuters. 10.15 Gram.muziek. 11.00 Voor
dc zieken. 11.45 Residentie-Orkest. 12.00
Angelus. 12.03 Gram.muziek. (12.3012.33
Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55
Zonnewijzer 13.00 Nieuws en Katholiek
nieuws. 13.20 Amusementsmuziek. 13.50
Zang en piano. 14.00 Boekbespreking.
14 10 Wij maken een Paasgroep. 14.20
Engelse les. 14.40 Oratoriumvereniging.
15.00 Kroniek van Letteren en Kunsten.
15.40 Strijkensemble. 16.00 Zang en piano.
16.20 „De vliegende Hollander", causerie.
16.30 De Schoonheid van het Gregoriaans.
17.00 Voor de jeugd. 1800 Instrumentaal
ensemble en solist. 18.15 Journalistiek
weekoverzicht. 18.25 Dansmuziek. 18.45
Buitenlandse correspondenties. 19.00
Nieuws. 19.10 Gram.muziek. 19.20 Parle-
mentsoverzicht. 19.30 Gram.muziek. 20.00
„Lichtbaken", causerie. 20.15 „Beurzen
kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in
open Dijken dicht". 22.00 „Veronica",
hoorspel. 22.45 Avondgebed en Liturgische
Esperanto. 23.22—24.00 Kamermuziek.
12 n
CR WAS een nieuwe jcrngen op school gekomen.
Zjjn naam was Jantje en het was zo'n leuke
jongen, dat hij direct al vier dikke vrienden had.
Dc zevende dag ging Jantje naar school in zijn
Zondagse pak en met een grote zak toffee's.
„Ik ben j^iïg, meester!" riep hij vrolijk. „En
daarom wil ik graag tracteren!" De hele klas
mocht in Jan zijn snoepzakje grabbelen. Natuur
lijk ook zijn vrienden. Ja, hij nodigde ze zelfs alle
vier uit om na schooltijd zijn verjaardag thuis nog
verder te komen vieren. Je begrijpt natuurlijk,
ciat het viertal daar wel voor te porren was. Maar
toen de vrienden des middags, nadat hun huis
werk af was, elkaar ontmoetten op een afge
sproken plaats, zei er een: „Gunst ik zou niet eens
weten waar Jan woont!" Ook de andere drie
wisten het niet. Daar stonden ze; ze wisten eerst
niet wat te doen. Tenslotte kwam er één op het
idee om het de meester te gaan vragen. Die zou
het wel weten.
De meester ontving hen lachend. „Ik verwachtte
jullie al!", zei hij. „Judie weten natuurlijk niet
waar Jan woont. Nou, ik mag het niet zeggen,
hoor! Maar Jan heeft me wel een kaarte gegeven,
dat ik aan jullie moest overhandigen. Hier kunnen
jullie het adres van Jan op lezen!" Nu, de oplossing viel nogal mee. die schreven ze op.. Zo deden ze ook
Verbaasd keken de vrienden naar het Spoedig kwamen de jongens lot de met de cijfers 2-2, 3-3, 4-4 en zo voort
kaartje met letters en cijfers, groetten ontdekking dat ze de twee cijfertjes tot 12-12 toe.
de meester en gingen toen naast elkaar één met een lijn moesten verbinden. Toen wisten ze het adres van Jan.
op de stoep zitten puzzlen. Ze kruisten dan precies een letter en Kunnen jullie het ook vinden?
10*
12»
L
Het werd al donker. De oude man stak
het licht aan en Cor zocht weer verder.
De geleerde ging tenslotte naar bed en
Cor zocht door tot de volgende morgen
kwart voor negen. Maar toen had hij
het nog niet gevonden....!
Met lood in zijn schoenen en slape
rige ogen sjokte de jongen naar school.
Toen moest hij zijn les opzeggen en....
en nu wist hij nog niets. Een half uur
tje later was het al zover. „Cor" sprak
de juffrouw, „waarom kun je nooit
twee appels van drie peren aftrekken?"
De jongen begon verschrikkelijk te
stotteren en ten einde raad vertelde hij
de juffrouw het hele verhaal.
Juist.... zo zie je", sprak de juf
frouw streng"dat je het beste
maar goed op kunt letten op school. Dat
had je véél, véél moeite bespaard en.
zo zie je dat je alles veel beter in je
hoofd kunt bewaren dan het opschrij
ven en.... vergeten....!"
RILLEN JULLIE even helpen? Onze vriend Kees
heeft een briefje ontvangen waar hij beslist geen
raad mee weet. Het is een soort geheimschrift en
Kees wil dolgraag weten van wie het komt en
wat er op staat.
Ja, zullen jullie zeggen „Nederlands is het niet".
Maar toch, kijk maar eens goed. De oplossing is
makkelijker dan je denkt. Het is namelijk wel
Nederlands:je moet het nu eenmaal op een
bepaalde manier lezen.
Het briefje ziet er zo uit:
VOOR DE SPOORBAAN
yÈRSCHILLENDEN van jullie hebben
wel een spoortrein met wat rails.
Ik had er vroeger ook een en ik weet
nog best hoe fijn ik het vond. wanneer
mijn trein een iang stuk kon rijden.
Maar ja, ik had niet veel rails. Eigenlijk kon ik
niet meer maken dan een grote cirkel of een
ovaal. Totdat.... ik iets vond. Ik vond op de
zolder namelijk een stuk of tien latjes. Ze waren
maar één cm. dik en twee breed. Maar ze waren
1.50 meter lang. Ik legde twee van de latjes pre
cies op rails-breedte naast elkaar, bevestigde aan
de onderkant voorzichtig een paar dwarsleggers
en..,, ineens had ik er haast 7.50 meter rails bij,
om mijn trein op te laten lopen. Op de tekening
zie je een afbeelding en ook hoe je de ronde
«uls.gan dè tetten kunt koppelen. Zie je wel, nu
karftje ie trdki de helè kamer en de gang door
laten rijdert;
Nu we het toch over spoortreinen hebben,
maken we direct maar een paar seinpalen. Eerst
zaag je 4 maal het figuur A. van triplex. Je kunt
ze makkelijk in elkaar tekenen, dat bespaart je
veel zaagwerk (B). Timmer deze vier stukjes nu
aan elkaar zoals in fig. C aangegeven en plaats
de paal op een voetstuk (D). Zaag nu de seinarm
<E) uit. De hefboom beneden kan een klein me
talen stangetje zijn. Kijk maar naar de schets van
de seinpaal (F), hoe de hefboom aan de seinarm
zit
72. De verschrikte boer beefde echjer
zo, dat hij het zakje met geld uit zyn
handen liet vallen. „Wie ben jij? En
waar .kom je vandaan?" stotterde hij
„Ik?.... Ik kom uit de lucht", antwoordde
Billy, alsof dat de gewoonste zaak van
de wereld was. „Kom, kom, sta me niet
zo aan te staren alsof ik een geestver
schijning ben.... ik ben hier even gestopt
om dat geld mee te nemen". Boer Bou-
dewijn Bigmans kon geen antwoord
geven. Hij wreef zijn ogen uit, terwijl hij
naar het vreemdsoortige toestel op
Billy's rug staarde. „Nou, komt er nog
wat van?" riep Billy dreigend, maar
de arme boer staarde hem niet-begrij-
pend aan. Billy greep kordaat het leren
zakje van de grond op en pakte ver
volgens de stapeltjes goudstukken, die
hij één voor één in het zakje liet vallen,
„Dat is een mooi sommetje", riep hij
tevreden. „Ja, maar dat is voor de
koeien, die ik kopen moet", riep Bou-
dewijn Bigmans, die eindelijk zijn
spraak had terug gekregen. „Ik moet
naar de markt". „Ja, hoor eens even,
daar heb ik niets mee te maken", ant-
woordde Billy, terwijl hij het zakje
dichtknoopte. „Ik kan dat heel goed
gebruiken en jij hebt nog wel wat meer
in die ouwe kous van je. Waar of niet!"
Zonder zich verder om de verschrikte
boer te bekommeren, stapte hij naar
het raam toe, wierp zijn benen over de
vensterbank en was verdwenen.
Van Cilientje en Marietje Briars uit
Amsterdam ontving ik een goede oplos
sing van het raadsel en een lange brief.
Ik kan me voorstellen dat Cilientje, als
oudste, minder moeite had met de re-
kenpuzzle dan Marietje. Voor een meis
je uit de eerste klas was dit echt nog
veel te ingewikkeld, hè? Ik denk, dat
Marietje nog volop in de plus- en min-
sommetjes zit op school.
Joan de Bihiijne uit Den Helder is
een nieuwe neef. Je hebt het raadsel
goed opgelost, hoor!
Ook van Jan te Kuek ontving ik een
juiste oplossing. Doe je de volgende
keer weer mee?
En daar vind ik warempel weer eens
een brief van Lida Lakeman uit Den
Burg op Texel. Hoe gaat het nu met je?
Je moet natuurlijk alsmaar heel stil in
je bed blijven liggen. Fijn. dat je de
puzzle toch hebt kunnen oplossen. En
het briefje met potlood is keurig ge
schreven! Het allerbeste en sterkte,
hoor!
Van Jan Bakker ontving ik een goe
de oplossing en een paar grappige vers
jes en tekeningen. Dank je wel. hoor!
Jij wordt al echt een trouwe neef.
Ria Rensmaak is een nieuwe nicht- Zij
heeft het mooiste postpapier, dat je je
voor kunt stellen. Wat enig. dat je
Wiesje van Schaik kent. Ria! Het raad
sel was niet moeilijk, hè? Je oplossing
is keurig. hoor! Wat hebben jullie veel
dieren. Een hond, een poes en ook nog
kippen.
Ferdinand Nellestein is gelukkig weer
beter. Je oplossing is goed hoor! Je
vindt het zeker wel erg prettig als er
op school wordt voorgelezen, hè?
Rob v. d. Handel stuurde weer van
allerlei: een goede oplossing, een brief
en een zelfgemaakt plaatje. Lees jij je
zusje altijd de avonturen van Mies de
Muis voor? Ze zal er nog wel niets van
begrijpen, maar de plaatjes vindt ze na
tuurlijk prachtig.
Miesje heeft veel
schoolvriendinnen.
Allerhande muisjes klein,
Die, om samen wat te
praten,
Graag nog hij elkander
zijn.
Zo kreeg Miesje op een
morgen,
Plots een brief van
een vriendin
En die schreef:
„Tegen Maart kom ik!"
Dat was iets naar
Miesjes zin.
En ze keek op de
kalender.
„Grut", riep zé, „dat is
vandaag!
Mijn vriendin kan
aanstonds komen!
Trek die jurk aan
met die kraag!"
Toen ging Miesje zitten
wachten.
Het werd twee uur,
drie uur, vier!
„Poeh!", zuchtte de muis
tenslotte,
M\jn vriendin is niet
vroeg hier!"
Ze keek nog eens op
de kalender.
„Oh", riep ze„ wat zie
ik daar.
Die kalender in mijn
kamer.
Is nog van het
vorig jaar.,..!"
li
„Vrienden?" herhaalde Nan scherp.
„Al haar vrienden wonen ver weg".
„O, maar soms mag je van een
speciale vriend verwachten, dat hij zich
een lange reis voor haar zal getroos
ten'. hernam Lucas droogjes, terwijl hij
andermaal zijn heldere blauwe ogen op
Fiora richte. dat-ze er verlegen onder
werd, „Ik wilde haar maar vertellen,
dat ze gerust iemand te logeren kan
vragen".
„Dank u zeer", antwoordde Fiora,
maar Lucas wees, van tafel opstaande,
die dank beslist af. „Ik hoop", voegde
hij erbij, „dat je af en toe je vriend
Ashley Burrell zult uitnodigen. Ik zou
hem graag nog eens terugzien".
Op dit ogenblik zou Fiora graag de
„overgeschoten" één-honderd-twee-en—
dertig pond, elf shilling en zeven pence
van haar erfenis hebben afgestaan als
ze Lucas' motief voor zijn gastvrijheid
jegens Ashley had kunnen doorgronden.
Lucas had onverschillig-weg gespro
ken, maar er waren twee mogelijkhe
den óf hii bedoelde Fiora iets aan te
bieden in ruil voor haar vriendelijkheid
jegens Adèle of hij wilde haar veront
rusten en nog meer in de war brengen
door belangstelling voor Ashley aan de
dag te leggen. Niet wetend, waar hij
heen wilde, bleef ze het stilzwijgen be
waren. terwijl noch Nan noch Adèle de
betekenis van zijn laatste woorden ge
vat schenen te hebben.
„Ga mee naar mijn atelier, als je er
zin in hebt", zei Adèle. „Ik wil het
laatste avondlicht zien op te vangen
voor een schets, waarmee ik bezig ben".
Fiora wilde echter liever het terrein
van Brierle.y wat verkennen, zeide ze;
ze was niet van plan, Adèle te laten op
draaien voor het bezighouden van de
pas aangekomen gast.
„Zoals je verkiest', antwoordde
Adèle glimlachend, terwijl ze de kamer
verliet.
Lucas was haar reeds voorgegaan,
omdat hij een of ander werkje had te
verrichten en Fiora stond op het punt,
door de openslaande deuren de tuin te
betreden, toen Nan. met een stem. die
koeler en scherper klonk dan gewoon
lijk, haar staande hield. „Een ogenblik,
alsjeblieft, Fiora".
Fiora keerde dadelijk op haar schre
den terug en kreeg een vermaning te
slikken.
„Ik twijfel er niet aan. dat je geen
moeilijkheden wenste uit te lokken,
maar ik zou je toch dringend willen
verzoeken, om besprekingen over gelde
lijke aangelegenheden alleen te voeren
wanneer Lucas en Adèle er niet bij
zijn".
Even flikkerde er iets opstandigs in
Flora's blik, maar toen zei ze kalm:
..Het snijt me. dat ik niet meer tact en
beleefdheid heb getoond, maar vroeger
op de middag heeft het me erg gehin
derd. dat Adèle en naar ze dacht ook
Lucas mij min of meer financieel af
hankelijk van u achtte".
„Och", merkte Nan, nu weer lachend,
op: „Aan Adèlas verhalen moet je niet
te veel gewicht hechten. Meestal merkt
ze niet eens wat in haar omgeving ge
zegd of gedaan wordt. Ze verdiept zich
volkomen in haar schilderijen, het arme
kind, ofschoon ik niet geloof, dat ze er
ooit verder mee zal komen. Een van
mijn vrienden, qp dit gebied een auto
riteit, zegt, dat ze niet meer dan een
begaafd amateur is. Intussen heeft ze
ongetwijfeld een wat je noemt artistiek
temperament, als dat tenminste een ze
kere vaagheid en gebrek aan opmer
kingsvermogen betekent".
Onder dit relaas moest Fiora telkens
denken aan de besliste manier, waarop
Adèle Nan's verzekering jegens Lucas
over haar. Fiora's afhankelijkheid had
weergegeven. Nan kon echter blijkbaar
zo goed en zo gemakkelijk liegen, dat
het maar beter was. er het zwijgen toe
te doen.
Nan scheen dit stilzwijgen verkeerd
uit te leggen. „Trek het je maar niet
aan. Fiora". sprak ze evenwel vergelij
kend. „Er is geen man mee over boord.
Maar denk er voortaan om. dat alles
wat .betrekking heeft op de regeling
tussen jou en mij ook tussen ons twee
ën moet blüven".
„Goed, als Lucas en Adèle maar be
grijpen, dat ik niet....
„Lucas en Adèle zullen alles begrijpen
wat ze moeten begrijpen", viel Nan haar
koel en beslist in de rede. „Ik wens
geen tyrannieke of veeleisende voogdes
te zijn. maar als ik ergens op sta, dan
vertrouw ik dat je met mijn wensen
rekening zult houden. Is dat duidelijk?"
„Janatuurlijk".
Fiora voelde zich diep gekrenkt. Nooit
had haar vader in de overigens nogal
formele verhouding, waarin ze tot el-
kaars tonden, haar op zulk een wijze
op
toegesproken- Misschien kwam het ook,
doordat ze hem er nimmer reden toe
had gegeven. Nu echter haar koele,
knappe en onwaarschijnlijk jonge tante
zo onverwacht een toon van gezag had
aangeslagen, kreeg Fiora het gevoel als
of ze een kind van zes was, dat tot de
orde werd geroepen. Achteraf bedacht
ze, dat ze helemaal niet was opgetre
den als een verontwaardige erfdochter,
die de tante in kwestie nog pas
schaamteloos bedrog had betrapt.
Intussen had Nan, na aldus de puntjes
op de is te hebben gezet blijkbaar
zonder enige spijt over haar uitval en
met een kort knikje in Fiora's richting
de kamer verlaten, terwijl haar gari
val tegenstrijdige gevoelens andermaal
de schreden tuinwaarts richtte. Geluk
Har» w Ze zachte stl"alen der on
dergaande zon een kalmerende uitwer-
riènhevn ?eraakte ze Kaanderweg onder
de 'bekoring van zoveel schoonheid en
rust. Een betrekkelijke rust wel te ver
staan, nu en dan onderbroken door lan
delijke geluiden, als het getjilp van een
wfiHerHaT* *eworden vogel, het ver
wijderde loeien van vee het
von insecten en zo meer. Alles hier bui
ten was zo prettig, zo totaal anders dan
des panning en verwikkelingen binnens
huis. dat Fiora weldra veel vroliiker be
stemd over het grasveld drentelde.
nnTo?." .ze ver wnoeg van 't huis was
tot de
weare„b0iel
ITJn' Z\R ze.t>iigebouwdïschuren en
in de Sr
wees erop. dat hier een herehnor u!
meeste stallen thans leeg te ziinsUcht
SrS.r
(Wordt vervolgd)
Ineke Scheper uit Den Helder stuur
de een goede oplossing, een briefje en
een paar snoezige tekeningen. Dank je
wel, hoor! Doe je de volgende keer
weer mee?
Tonia Linschoten is ook ditmaal weer
present met een brief en een goede op.
lossing. Fijn, dat je ook al „van de ho.
ge" durft. Je hebt het dus van Wiesje
geleerd. Is je zusje vandaag jarig? Wil
je haar gelukwensen? Tot de volgende
keer!
Wiesje van Schaik heeft ditmaal weer
veel werk van haar inzending gemaakt,
je hebt het gedicht van Helène Swarth
keurig voor me overgeschreven. Ik zal
het bewaren. Hoe gaat het nu met de
waterpokken? Niet aan krabben, hoorl
Je oplossing van het raadsel is goed,
Wie heeft dat gedichtje voor het ram-
penfonds gemaakt. Jijzelf toch zeker
niet? Ik vind het erg mooi. Was het
Zondag leuk bii Tonia?
Daar hebben we zowaar weer een
nieuwe neef: Jaap Ambuul uit Juliana-
dorp! Hartelijk welkom in onze kring.
Je oplossing van het raadsel is goed,
hoor! Doe je de volgende keer weer
mee?
Jannie Bakker uit Schagerbrug is een
nieuwe nicht. Hartelijk welkom in enze
kring! Je oplossing is goed hoor! I
Van Margreet Spaans uit Barsinger.
hom ontving ik een goede oplossing,
een gezellige brief en een alleraardigst
versje. Wat heb je dat leuk versierd! j
Ja, het is vaak net of populieren fluis-
terpraatjes houden als de wind door
hun blaadjes strijkt. Hoe is het nu met
je oortje? Ik hoop maar, dat je al weer 1
beter bent! Wat heeft het vroege voor
jaar een lammetjes gebracht, zeg! Jam
mer, dat er één niet in leven kon
blijven.
Nanda Plakman heeft me uitgelegd
hoe het kwam, dat haar brief de ene
keer het poststempel Schagerbrug droeg
en vervolgens dat van Oudesluis. Het
is maar een weet! Om precies te zijn
woon je dus in Keinsmerbrug. Je op
lossing van het raadsel is goed hoor!
Het leugenliedje uit Lombardije heb ik
met plezier gelezen. Doe je de volgen
de keer weer mee?
Arie Droog uit Kolhorn stuurde mij
alweer een brief. Wat heb jij een on
geluk gehad, zeg! Wie zijn neus schendt
schendt zijn aangezicht. Gelukkig is al
les nog heel goed afgelopen. Julie hebt
met z'n drietjes het raadsel goed op
gelost. Kun je al goed noten lezen?
Rina de Ruyter uit Kolhorn verveeld#
zich zo en toen besloot ze ook eens
een briefje te schrijven. Heel verstan
dig. Ben je al weer beter? Is je baby
broertje een lief kereltje? Je zult we!
dol op hem zijn! Je oplossing van het
raadsel is goeid, hoor!
Van Rietje de Vries uit Hoogwoud
ontving ik twee goede oplossingen. Eén
van het aardrijkskunderaadsel en één
van de rekenpuzzle van deze week.
Verder een erg gezellige brief. Wat enig
dat jullie zo aan het knutselen zijn ge
gaan op school. De kinderen uit de
rampgebieden zullen wat blij zijn me'
al het speelgoed dat jullie voor ze ma
ken. Ja, het is echt tollentijd op bet
ogenblik. Ik heb laatst even gepro
beerd of het nog ging. Nu, het lu^5'e
best Worden de grijs-groene sokjes
mooi?
Van Tinie Thomas uit Beverwijk
ontving ik een goede oplossing en eer
mooie tekening. Jij verlangt zeker ai
naar de Paasvacantie, hè?
Tilly de Smet uit Beverwijk stuurde
pen bijzonder verzorgde inzending- Eer-
ust voor het oog! Ik kan wel merker-
dat jij Mies de Muis graag leest,
oplossing van het raadsel is goed. hoo
ook
Doe je de volgende keer weer mee?
Eefje Kuil uit Beverwijk was
ditmaal weer present met een gezeik»
brief en een goede oplossing.
al gauw jarig. zeg. Nog eert paar wees
jes geduld oefenen. Je vond de rek*
Puzzle dus niet moeilijk. Nu. dat
ni.l eigenlijk ook niet.
Van Ineke Kater uit Beverwijk. 0f£
ving ik een goede oplossing van de
kenpuzzle en een mooie teken
Dank je wel, hoor!
Nellie Kelder uit Krommenie is
eer
of
nieuwe nicht. Hartelijk welkom ,,je
ze kring! Wat heb je een leuk ver
gemaakt, zeg! Je oplossing van het
sel is goed. hoor! En nu zou ik wa
Pel bijna vergeten je geluk te
met je verjaardag! Hiep. hiep. hp
TANTE PAUTJ'J
Op/ossmg raadsel 6 M*3^