B.H.'s voor April KOORN Zelfstandige betrekking Vakkleding NEELS Deutsche Lufthansa werkt aan haar plannen r MANSHANDEN Moderne interieurverzorging Zoeteliet BEVA - KLM Goliath en Berkel Over enkele jaren weer geduchie concurrent in burgerluchtvaart Hef zonnige, zuinige Zuiden fyxtaAe, n NAAISTERS KNIPSTERS en LEERLING NAAISTERS Internationale Flora Haarlem-Lichtstad Ua) n\m\acui üieaitifye/iitwi Uitnodiging Zaaikalender Stukken goedkoper! MOLENSTRAAT 149 kleinel Huizen OVers Super Connies hebben de voorkeur Urk Nieuwe directeur gemeentewerken MARKTBERICHTEN Hedenavond viert ZIJN ÉÉNJARIG BESTAAN WIJ VRAGEN GEBR. MEIJER RUYGHWEG 73 f 12.50 en f 26.50 In 7 cupvormen en vele modellen Elastieken corsetten xonder baleinen v.a. f 15.75 Dan 'n TILLEY straalkachel Zaadhandel Keizerstraat 55 Den Helder voor grote en brengen onze gordijnen de iuiate Lentesfeer Koningstraat 41-45 jongens Padvindersbroeken 5 7 jaar 9 jaar 44S 515 Vs ZATERDAG 28 MAART 1953 EEN LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ, zonder een enkel vliegtuig, zonder één vlieger en zonder een enkele luchtvaartroute om te exploiteren, presenteert zich op het ogenblik en wel als een van de belangrijkste aanstaande concurren ten op het gebied van de burgerluchtvaart De naam van deze onderneming is Deutsche Lufthansa, de nieuwe Duitse Luchtvaartmaatschappij, die zich voor bereidt op haar terugkeer in het luchtruim om dan haar vóóroorlogse naam een van de meest vooraanstaande luchtrederijen weer te verdienen. Vele plannen zijn al tot in de kleinste détails uitgewerkt door een aantal leiding gevende figuren uit de Duitse burgerluchtvaart. Er zijn vliegers aangezocht en grond-employé's staan klaar om hun werkzaamheden te beginnen. Het wach ten is op toestemming, op politieke toestemming. De negentiende Maart be tekende een belangrijke stap in de goede richting. Immers op die dag ratifi ceerde de Bondsdag het vredesverdrag met de geallieerden. Daarvan hing in beginsel de toekomst van de nieuwe Lufthansa af. QFSCHOON de Duitsers zelf er niet vonl ntror willen Totftfnn ie tnnh een werkprogramma bekend geworden, dat van durf en vooruitstrevendheid getuigt. Het ziet er als volgt uit, waar bij men aanneemt, dat in de lente van 1954 met het uitvoeren van de eerste luchtdiensten begonnen zal worden: 1954/1955: Luchtdiensten in Europa op Londen, Parijs, Amsterdam, Brus sel, Kopenhagen, Stockholm en Ziirich. Hierop zullen zo spoedig mogelijk diensten volgen naar New York en Rio de Janeiro. 1955/1956: Uitbreiding r.aar het Oos ten naar Calcutta en Bangkok. Wat Europa betreft diensten naar Milaan en Rome. 1956/1957: In Europa diensten naar Barcelona, Madrid en Lissabon. Begin van een dienst naar Zutd-Afrika. 1957/1958: Uitbreiding van de dien sten van Calcutta en Bangkok naar Hongkong en Tokio. Men verwacht, dat de vloot aanvan kelijk ongeveer twintig tot vier en twintig vliegtuigen zal omvatten. Voor de korte trajecten zal een keus ge maakt worden uit de Britse turbo-prop Vickers Viscount en de Amerikaanse Convair. Voor de lange afstanden zijn op het ogenblik beschikbaar de Britse Cornet, de Boeing Strato-Cruiser, de Douglas DC 6 B en tenslotte Lock- heed's nieuwe Super Constellation. Wat de Lufthansa ongeveer twee jaar, nadat men met de diensten be gonnen is het meest nodig zal hebben, zijn intercontinentale vliegtuigen. De Cornet behoort nog niet tot de belang rijke gegadigden, omdat deze zuivere straalmachine nog niet de gewenste actieradius bezit. En de Boeing Stra- tocruiser, welke thans op de Noord- Atlantische route gebruikt wordt, is niet langer in productie en zal dus niet aangekocht kunnen worden. De keuze zal derhalve moeten vallen óf op de DC 6 B óf op de Super Con stellation. De eerste wordt thans ge bruikt voor toeristenklassediensten op de Noord Atlantische route en boven dien om vluchtelingen uit Berlijn weg te voeren. Het ziet er naar uit, dat dit vliegtuig over twee jaar een zuiver toeristenklassevliegtuig zal worden, zulks in tegenstelling tot de Super- Constellation. Goed geïnformeerde kringen in Bonn geven te kennen dat bij de technici van de Lufthansa een voorliefde voor dit vliegtuig schijnt te bestaan, we gens zijn prestaties en economische voordelen. Men wijst erop, dat het waarschijnlijk geacht kan worden, dat uit diezelfde economische overwegin gen vooralsnog een voorzichtige hou ding ten opzichte van de zuivere Straalmotoren voor de burgerluchtvaart zal worden aangenomen. Zowel Lockheed als Douglas heb ben gedurende en na dé oorlog een reputatie opgebouwd door de kwali teit en de prestaties van hun produc ten. Douglas door zijn series DC Vliegtuigen, beginnende met de Dakota Of DC 3 en Lockheed met zijn Con- stellations. Van deze serie is de Super Constellation de laatste ontwikkeling. Bijna zes meter langer dan de model len, die op het ogenblik in gebruik zijn is de Super Connie het grootste passagiersvliegtuig, dat thans gebouwd wordt. De snelheid zal liggen tussen de 600 en 700 kilometer per uur. Het zal lange afstanden sneller kunnen af leggen dan het straal-passagiersvlieg- tuig, omdat dit laatste nog altijd tal van tussenlandingen moet maken om brandstof bij te laden, terwijl de aan zienlijke actieradius van de Connie zulks overbodig maakt. Het toestel is ontworpen voor 59 passagiers, doch kan gemakkelijk omgebouwd worden voor honderd reizigers. Strijd om haven. p\E voorbereiding van de opzet van de Lufthansa vindt plaats in Keu len, in de kantoren, die kortweg de zakelijke naam dragen van Bureau Bongers. Hans Bongers wordt in de leiding van deze organisatie bijgestaan door dr Hoeltje, die de technische zij de voor zijn rekening neemt, terwijl een andere belangrijke figuur is dr Kurt Weigeit, de laatste president- directeur van de oude Lufthansa en thans voorzitter van de adviescommis sie voor de nieuwe organisatie. Achter de schermen is inmiddels een gevecht aan de gang tussen Frank- furt en Düsseldorf, welke van beide plaatsen de thuishaven zal worden voor de nieuwe maatschappij. Op het eerste gezicht maakt Frankfurt met zijn ultra moderne Rhein-Main-lucht- haven een zeer goede kans. Vóór de oorlog was Keulen de thuishaven en thans heeft het dichtbij liggende Düs seldorf zich zo ontwikkeld, dat het, vooral omdat de administratieve afde lingen in Keulen gevestigd blijven en omdat het Rijn- en Roergebied het na tuurlijke zakencentrum van Duitsland vormt, zegr sterke troeven in handen houdt. Groningse encyclopaedie is persklaar Naar alle waarschijnlijkheid zal bin nen afzienbare tijd een Groningse en cyclopaedie verschijnen, waarin de ge hele geschiedenis van deze provincie, van de tijd der Romeinen af, de aard rijkskunde, waterstaat, onderwijs, op voeding, kerkelijke geschiedenis, han del, nijverheid, landbouw, scheepvaart, verkeer en folklore zullen worden be handeld. Samensteller is de bekende heer K. ter Laan. Het wachten is nog op een subsidie, die de uitgave moge lijk maakt. De Raad der gemeente Urk verga derde Donderdagavond in een spoed zitting. Aan de orde was de benoeming van een Directeur van Gemeentewer ken. B. en W. hadden de Raad hiervoor aanbevolen als nummer 1. de heer A. W. Fey, technisch ambtenaar bij Ge meentewerken te Eist (Gelderland), Sis nummer 2. de heer C. Wijker, adj. Directeur van Gemetenewerken te Wie- ringermeer. Benoemd werd de heer Fey met 8 van de 11 stemmen. De heer Wij ker verkreeg 2 stemmen en de heer Wartena te Haarlemmerliede 1 stem. Een stuk gemeentegrond werd tijde lijk verpacht aan P. van Urk te Urk voor f 20.— van 1 Maart tot 1 Septem ber 1953. De Burgemeester deed aan het slot enige belangrijke mededelingen over de uitgifte van gronden, welke de ge meente binnenkort zal krijgen van het gebied van de N.O. Polder. Voor deze uitgifte benoemde de Raad een Com missie van deskundigen nl. de heer ir Veltman van de Rijks Landbouwvoor- lichtingsdienst te Emmeloord, de heer ir Kalisvaart te Kampen en de heer W. de Feyter, voorzitter van de Chr. Boe ren en Tuindersbond in de N.O. Polder. BEVESTIGING EN INTREDE Naar thans is komen vast te staan zal ds Baas van Bozum (Fr.) zijn intrede te Urk doen bij de Geref. Kerk op Zon dag 7 Juni. Als bevestiger hoopt dan op te treden ds Welbedacht van Schar- negoutum. ALKMAAR, 25 Maart. Aardappelen 7.50 9; witlof 2751; rode kool 7—12; sa- voyekool 6,5013; groene kool 1322,50; spruitkool 15—48, extra 50—62; spinazie 4154; sla 2627; andijvie 54—58; ra dijs 1521; rabarber 5861; bieten 58; winterpeen 67; waspeen 11—28; uien 1264; prei 19—45; soepgroenten 511. MEDEMBLIK. Ronde biet A 5- 6.80, B 6.60—7.20, C 4; lange biet A 6.50, B 4; Uien gewoon 60, afwijkende 2440; rode kool 79.50; gele kool 9; witte kool 69.40; peen B 1214.60, C 6.70—7.70; witlof I 45—48, II 38—43, III 30. OPPERDOES, 26 Maart. Ronde biet A 6.60—7.30. B 6.90—7.40, C 4; peen B 12.40—17.30, C 7.70—8.30. AVENHORN, 26 Maart. Bevelanders 1011,80; 3500 kg Deense witte kool 6 8.50; 13.000 kg rode kool 7—11,50; 6500 kg gele kool 6,5013,10; 3200 kg uien: grove 53,40 en gewone 55,9058,40; 32.000 kg bieten: I lang 8.50, II rond 6.907,90 en II 6,90—7,60 6700 kg witlof: I 41—48, II 38—42 en III 31—37; 29.000 kg peen: II 12,90—17,70. III 850—9.90 en IV 4- 4.30. Doorgedraaid: 16.000 kg kool. BROEK OP LANGENDIJK, 27 Maart. 30000 kg Rode kool I 7—12.30; 35000 kg Gele kool I 6.5014.90; 30000 kg Deense witte 6—11.10: 2000 kg Peen B 9.30, C 7.70—8.30; 1800 kg Witlof I 37—41, II 29 -32- WOGNUM 27-3. Witlof A 41—52, B 39—47, C 27—39, Stek 12—30. Spruit jes 22. Knolbieten 4.106. Rode kool 710.30. Aardappelen 9.7010. Prei 1131. Spinazie 41. Uien 4653. Goud- reinet 1554. Jonathan 1862. Winter- jan 612. Gieser Wildeman 516. Browly 6—13. jyE Rijks Post Spaarbank geeft maand een overzicht van de 'elke kan toren die het hoogste bedrag aan in leggingen hebben ontvangen. De ge meenten zijn hierbij naar omvang in een aantal klassen ingedeeld. Van iedere klas hebben wij de drie hoogst geplaatste gemeenten opgenomen in deze „Spaarkaart van Nederland". Merkwaardig is de hieruit naar voren springende spaarzaamheid van het Zuiden. De eerst voorkomende ge meente in enige klas in de noordelijke zxjn dat provincies is Winschoten, dat in klas op de vijfde plaats komt. Tevens is het bedrag berekend gemiddeld per keer bij een spaarbank is ingelegd Januari toont gemiddeld een vrij grote ontsporing op deze manier. Daar echter het aantal inleggingen belangrijk groter is dan het aantal te rugbetalingen (de verhouding is ruim 2 tot 1) is het spaarsaldo nog wel posi tief. Allen zijn hartelijk welkom. Ook die bij de opening van het vorig jaar aanwezig zijn geweest, nodig ik langs deze weg uit, om deze dag feestelijk mee te herdenken. Vele attracties, vlotte muziek en ar- tlsten. Prima consumptie en een ge zellig versierde en verlichte zaal. D. EELMAN Aanmelden le en 2e PAASDAG naar de •n Per luxe touringcar. Heenreis langs de Duinstreek. Reiskosten f 3.50 p.p. Vertrek 14.00 uur. REISBUREAU „DE KOMEET" Koningatr. 60 Tel. 2676 VAN KONINGSBRUGGEN I.oodHgracht 22, Tel. 2026, Vlolenstr. 60, Tel. 3223. franse elegance Het corset MONA LISA is prima In pasvorm, kwaliteit en prijs De prijzen liggen tussen Hiervoor koopt U dan ook een prachtig corsel van uitstekende pasvorm //- paskamers aanwezig GARAGE MIDDENWEG 189, Telef. 2953, Den Helder SLUISD0KSTRAAI 73 DE KACHEL WEG? heerlijk warm! Ideaal voor huls-, slaap-, bad-, studeerkamer. Brandt absoluut reuk loos 12 uren op 1 L. petrol. Demonstratie dagelijks In de zaak, desgewenst aan huis. Keizerstraat 7875, Telef. 2603. OPENBARE LEZING op MAANDAG 30 MAART, des avonds 8 uur, in 't Kerkgebouw Doopsgezinde Gemeente, Kerkgracht 49. ONDERWERP: De Antl-Chrlst! Spreker Ds. B. SLOND, Pred. Adv. Kerk, Adam. Kerk verwarmd. Ut] het inzenden van nura- merbrieven op advertenties wordt beleefd verzocht het juiste nummer tn de linker bovenhoek van de enve loppe te plaatsen. NU ZAAIEN WE: andijvie, bieten, tuinbonen, doperwten, peu len, bloemkool, rode, groene en witte kool, spruitkool, koolrapen, mais, peterselie selderie, prei, radijs, raapstelen, kropsla, snjjbiet, spinazie, uien en wortelen. Bloemzaden en graszaad in verschillende soorten. A.S.F.-KORRELMEST 45 ct. per kg. Patentkali, Superfosfaat, Kalkammonsalp. Pootaardappelen, Eerstelingen, Eigenhei mers, Noordelingen, enz. Wij kannen atv advertentie goed verzorgen als V deze maar TIJDIG aaa ons opgeeli Wij ontvingen deze week nog een party. Zware Wiltons De prijzen van deze buitengewoon mooie kleden zijn byzonder laag. KROON, MACH. SMYRNA, AXMIN8TER, 1 HAAR VELOURS, BOUCLé en HOLTAP KARPETTEN in de Vloerkledenhal (uitgez. Kroon). In zakenmilieu in DEN HELDER wordt een AANGEBODEN aan dame van 25 tot 50 Jaar. Salaris f 1500.— tot f 2000.— per jaar. Brieven aan de Verenigde Noord-Hollandse Dag bladen, Voordam, onder letters CB te Alkmaar. I hei speciale l\l Vsi Iss I adres voor Uie kwaliteit in de bekende merken Voorgekrompen, prima kwaliteit OVERALL, 25 merk Goliath, voor I I Voorgekrompen OVERALL, Q95 prima 7 Alleen bij NEELS verkrijgbaar. BEVA en LYON OVERALL, -9Q ruim gesneden model I J Zware manchester MANSBROEKEN, de echte bruikbare kleur 5 le kwaliteit SCHILDERSOVERALL, BEVA I 4 Zware JONGENSZEILJOPPERS, in 12 opvolgende maten, merk 50 Oxford, vanaf LINNEN JONGENSJACKS 1 #150 voor alle leeftijden, vanaf IU IJzersterke enz enz. Koopt bij de vertrouwde zaak met volle garantie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 4