B.H.'s
voor April
KOORN
Zelfstandige betrekking
Vakkleding
NEELS
Deutsche Lufthansa werkt
aan haar plannen
r
MANSHANDEN
Moderne interieurverzorging
Zoeteliet
BEVA - KLM
Goliath en Berkel
Over enkele jaren weer geduchie
concurrent in burgerluchtvaart
Hef zonnige, zuinige Zuiden
fyxtaAe,
n
NAAISTERS
KNIPSTERS
en LEERLING
NAAISTERS
Internationale Flora
Haarlem-Lichtstad
Ua)
n\m\acui
üieaitifye/iitwi
Uitnodiging
Zaaikalender
Stukken goedkoper!
MOLENSTRAAT 149
kleinel Huizen
OVers
Super Connies hebben
de voorkeur
Urk
Nieuwe directeur
gemeentewerken
MARKTBERICHTEN
Hedenavond viert
ZIJN ÉÉNJARIG BESTAAN
WIJ VRAGEN
GEBR. MEIJER
RUYGHWEG 73
f 12.50 en f 26.50
In 7 cupvormen
en vele modellen
Elastieken
corsetten xonder
baleinen v.a. f 15.75
Dan 'n TILLEY straalkachel
Zaadhandel
Keizerstraat 55 Den Helder
voor grote en
brengen onze gordijnen
de iuiate
Lentesfeer
Koningstraat 41-45
jongens Padvindersbroeken
5 7 jaar 9 jaar
44S 515 Vs
ZATERDAG 28 MAART 1953
EEN LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ, zonder een enkel vliegtuig, zonder
één vlieger en zonder een enkele luchtvaartroute om te exploiteren, presenteert
zich op het ogenblik en wel als een van de belangrijkste aanstaande concurren
ten op het gebied van de burgerluchtvaart De naam van deze onderneming is
Deutsche Lufthansa, de nieuwe Duitse Luchtvaartmaatschappij, die zich voor
bereidt op haar terugkeer in het luchtruim om dan haar vóóroorlogse naam
een van de meest vooraanstaande luchtrederijen weer te verdienen. Vele
plannen zijn al tot in de kleinste détails uitgewerkt door een aantal leiding
gevende figuren uit de Duitse burgerluchtvaart. Er zijn vliegers aangezocht en
grond-employé's staan klaar om hun werkzaamheden te beginnen. Het wach
ten is op toestemming, op politieke toestemming. De negentiende Maart be
tekende een belangrijke stap in de goede richting. Immers op die dag ratifi
ceerde de Bondsdag het vredesverdrag met de geallieerden. Daarvan hing in
beginsel de toekomst van de nieuwe Lufthansa af.
QFSCHOON de Duitsers zelf er niet
vonl ntror willen Totftfnn ie tnnh
een werkprogramma bekend geworden,
dat van durf en vooruitstrevendheid
getuigt. Het ziet er als volgt uit, waar
bij men aanneemt, dat in de lente van
1954 met het uitvoeren van de eerste
luchtdiensten begonnen zal worden:
1954/1955: Luchtdiensten in Europa
op Londen, Parijs, Amsterdam, Brus
sel, Kopenhagen, Stockholm en Ziirich.
Hierop zullen zo spoedig mogelijk
diensten volgen naar New York en
Rio de Janeiro.
1955/1956: Uitbreiding r.aar het Oos
ten naar Calcutta en Bangkok. Wat
Europa betreft diensten naar Milaan
en Rome.
1956/1957: In Europa diensten naar
Barcelona, Madrid en Lissabon. Begin
van een dienst naar Zutd-Afrika.
1957/1958: Uitbreiding van de dien
sten van Calcutta en Bangkok naar
Hongkong en Tokio.
Men verwacht, dat de vloot aanvan
kelijk ongeveer twintig tot vier en
twintig vliegtuigen zal omvatten. Voor
de korte trajecten zal een keus ge
maakt worden uit de Britse turbo-prop
Vickers Viscount en de Amerikaanse
Convair. Voor de lange afstanden zijn
op het ogenblik beschikbaar de Britse
Cornet, de Boeing Strato-Cruiser, de
Douglas DC 6 B en tenslotte Lock-
heed's nieuwe Super Constellation.
Wat de Lufthansa ongeveer twee
jaar, nadat men met de diensten be
gonnen is het meest nodig zal hebben,
zijn intercontinentale vliegtuigen. De
Cornet behoort nog niet tot de belang
rijke gegadigden, omdat deze zuivere
straalmachine nog niet de gewenste
actieradius bezit. En de Boeing Stra-
tocruiser, welke thans op de Noord-
Atlantische route gebruikt wordt, is
niet langer in productie en zal dus
niet aangekocht kunnen worden.
De keuze zal derhalve moeten vallen
óf op de DC 6 B óf op de Super Con
stellation. De eerste wordt thans ge
bruikt voor toeristenklassediensten op
de Noord Atlantische route en boven
dien om vluchtelingen uit Berlijn weg
te voeren. Het ziet er naar uit, dat dit
vliegtuig over twee jaar een zuiver
toeristenklassevliegtuig zal worden,
zulks in tegenstelling tot de Super-
Constellation.
Goed geïnformeerde kringen in Bonn
geven te kennen dat bij de technici
van de Lufthansa een voorliefde voor
dit vliegtuig schijnt te bestaan, we
gens zijn prestaties en economische
voordelen. Men wijst erop, dat het
waarschijnlijk geacht kan worden, dat
uit diezelfde economische overwegin
gen vooralsnog een voorzichtige hou
ding ten opzichte van de zuivere
Straalmotoren voor de burgerluchtvaart
zal worden aangenomen.
Zowel Lockheed als Douglas heb
ben gedurende en na dé oorlog een
reputatie opgebouwd door de kwali
teit en de prestaties van hun produc
ten. Douglas door zijn series DC
Vliegtuigen, beginnende met de Dakota
Of DC 3 en Lockheed met zijn Con-
stellations. Van deze serie is de Super
Constellation de laatste ontwikkeling.
Bijna zes meter langer dan de model
len, die op het ogenblik in gebruik
zijn is de Super Connie het grootste
passagiersvliegtuig, dat thans gebouwd
wordt. De snelheid zal liggen tussen
de 600 en 700 kilometer per uur. Het
zal lange afstanden sneller kunnen af
leggen dan het straal-passagiersvlieg-
tuig, omdat dit laatste nog altijd tal
van tussenlandingen moet maken om
brandstof bij te laden, terwijl de aan
zienlijke actieradius van de Connie
zulks overbodig maakt. Het toestel is
ontworpen voor 59 passagiers, doch
kan gemakkelijk omgebouwd worden
voor honderd reizigers.
Strijd om haven.
p\E voorbereiding van de opzet van
de Lufthansa vindt plaats in Keu
len, in de kantoren, die kortweg de
zakelijke naam dragen van Bureau
Bongers. Hans Bongers wordt in de
leiding van deze organisatie bijgestaan
door dr Hoeltje, die de technische zij
de voor zijn rekening neemt, terwijl
een andere belangrijke figuur is dr
Kurt Weigeit, de laatste president-
directeur van de oude Lufthansa en
thans voorzitter van de adviescommis
sie voor de nieuwe organisatie.
Achter de schermen is inmiddels
een gevecht aan de gang tussen Frank-
furt en Düsseldorf, welke van beide
plaatsen de thuishaven zal worden
voor de nieuwe maatschappij. Op het
eerste gezicht maakt Frankfurt met
zijn ultra moderne Rhein-Main-lucht-
haven een zeer goede kans. Vóór de
oorlog was Keulen de thuishaven en
thans heeft het dichtbij liggende Düs
seldorf zich zo ontwikkeld, dat het,
vooral omdat de administratieve afde
lingen in Keulen gevestigd blijven en
omdat het Rijn- en Roergebied het na
tuurlijke zakencentrum van Duitsland
vormt, zegr sterke troeven in handen
houdt.
Groningse encyclopaedie
is persklaar
Naar alle waarschijnlijkheid zal bin
nen afzienbare tijd een Groningse en
cyclopaedie verschijnen, waarin de ge
hele geschiedenis van deze provincie,
van de tijd der Romeinen af, de aard
rijkskunde, waterstaat, onderwijs, op
voeding, kerkelijke geschiedenis, han
del, nijverheid, landbouw, scheepvaart,
verkeer en folklore zullen worden be
handeld. Samensteller is de bekende
heer K. ter Laan. Het wachten is nog
op een subsidie, die de uitgave moge
lijk maakt.
De Raad der gemeente Urk verga
derde Donderdagavond in een spoed
zitting. Aan de orde was de benoeming
van een Directeur van Gemeentewer
ken. B. en W. hadden de Raad hiervoor
aanbevolen als nummer 1. de heer A.
W. Fey, technisch ambtenaar bij Ge
meentewerken te Eist (Gelderland), Sis
nummer 2. de heer C. Wijker, adj.
Directeur van Gemetenewerken te Wie-
ringermeer. Benoemd werd de heer Fey
met 8 van de 11 stemmen. De heer Wij
ker verkreeg 2 stemmen en de heer
Wartena te Haarlemmerliede 1 stem.
Een stuk gemeentegrond werd tijde
lijk verpacht aan P. van Urk te Urk
voor f 20.— van 1 Maart tot 1 Septem
ber 1953.
De Burgemeester deed aan het slot
enige belangrijke mededelingen over
de uitgifte van gronden, welke de ge
meente binnenkort zal krijgen van het
gebied van de N.O. Polder. Voor deze
uitgifte benoemde de Raad een Com
missie van deskundigen nl. de heer ir
Veltman van de Rijks Landbouwvoor-
lichtingsdienst te Emmeloord, de heer
ir Kalisvaart te Kampen en de heer W.
de Feyter, voorzitter van de Chr. Boe
ren en Tuindersbond in de N.O. Polder.
BEVESTIGING EN INTREDE
Naar thans is komen vast te staan zal
ds Baas van Bozum (Fr.) zijn intrede
te Urk doen bij de Geref. Kerk op Zon
dag 7 Juni. Als bevestiger hoopt dan
op te treden ds Welbedacht van Schar-
negoutum.
ALKMAAR, 25 Maart. Aardappelen 7.50
9; witlof 2751; rode kool 7—12; sa-
voyekool 6,5013; groene kool 1322,50;
spruitkool 15—48, extra 50—62; spinazie
4154; sla 2627; andijvie 54—58; ra
dijs 1521; rabarber 5861; bieten 58;
winterpeen 67; waspeen 11—28; uien
1264; prei 19—45; soepgroenten 511.
MEDEMBLIK. Ronde biet A 5-
6.80, B 6.60—7.20, C 4; lange biet A
6.50, B 4; Uien gewoon 60, afwijkende
2440; rode kool 79.50; gele kool 9;
witte kool 69.40; peen B 1214.60, C
6.70—7.70; witlof I 45—48, II 38—43,
III 30.
OPPERDOES, 26 Maart. Ronde
biet A 6.60—7.30. B 6.90—7.40, C 4; peen
B 12.40—17.30, C 7.70—8.30.
AVENHORN, 26 Maart. Bevelanders
1011,80; 3500 kg Deense witte kool 6
8.50; 13.000 kg rode kool 7—11,50; 6500 kg
gele kool 6,5013,10; 3200 kg uien: grove
53,40 en gewone 55,9058,40; 32.000 kg
bieten: I lang 8.50, II rond 6.907,90 en
II 6,90—7,60 6700 kg witlof: I 41—48,
II 38—42 en III 31—37; 29.000 kg peen:
II 12,90—17,70. III 850—9.90 en IV 4-
4.30. Doorgedraaid: 16.000 kg kool.
BROEK OP LANGENDIJK, 27 Maart.
30000 kg Rode kool I 7—12.30; 35000 kg
Gele kool I 6.5014.90; 30000 kg Deense
witte 6—11.10: 2000 kg Peen B 9.30, C
7.70—8.30; 1800 kg Witlof I 37—41, II 29
-32-
WOGNUM 27-3. Witlof A 41—52,
B 39—47, C 27—39, Stek 12—30. Spruit
jes 22. Knolbieten 4.106. Rode kool
710.30. Aardappelen 9.7010. Prei
1131. Spinazie 41. Uien 4653. Goud-
reinet 1554. Jonathan 1862. Winter-
jan 612. Gieser Wildeman 516.
Browly 6—13.
jyE Rijks Post Spaarbank geeft
maand een overzicht van de
'elke
kan
toren die het hoogste bedrag aan in
leggingen hebben ontvangen. De ge
meenten zijn hierbij naar omvang in
een aantal klassen ingedeeld. Van
iedere klas hebben wij de drie hoogst
geplaatste gemeenten opgenomen in
deze „Spaarkaart van Nederland".
Merkwaardig is de hieruit naar voren
springende spaarzaamheid van het
Zuiden. De eerst voorkomende ge
meente in enige klas in de noordelijke
zxjn
dat
provincies is Winschoten, dat in
klas op de vijfde plaats komt.
Tevens is het bedrag berekend
gemiddeld per keer bij een spaarbank
is ingelegd Januari toont gemiddeld
een vrij grote ontsporing op deze
manier.
Daar echter het aantal inleggingen
belangrijk groter is dan het aantal te
rugbetalingen (de verhouding is ruim
2 tot 1) is het spaarsaldo nog wel posi
tief.
Allen zijn hartelijk welkom. Ook die
bij de opening van het vorig jaar
aanwezig zijn geweest, nodig ik
langs deze weg uit, om deze dag
feestelijk mee te herdenken.
Vele attracties, vlotte muziek en ar-
tlsten. Prima consumptie en een ge
zellig versierde en verlichte zaal.
D. EELMAN
Aanmelden
le en 2e PAASDAG naar de
•n
Per luxe touringcar. Heenreis langs de Duinstreek.
Reiskosten f 3.50 p.p. Vertrek 14.00 uur.
REISBUREAU „DE KOMEET"
Koningatr. 60 Tel. 2676
VAN KONINGSBRUGGEN
I.oodHgracht 22, Tel. 2026, Vlolenstr. 60, Tel. 3223.
franse elegance
Het corset
MONA LISA
is prima
In pasvorm,
kwaliteit en prijs
De prijzen liggen tussen
Hiervoor koopt U dan
ook een prachtig corsel
van uitstekende pasvorm
//-
paskamers
aanwezig
GARAGE
MIDDENWEG 189,
Telef. 2953, Den Helder
SLUISD0KSTRAAI 73
DE KACHEL WEG?
heerlijk warm! Ideaal
voor huls-, slaap-, bad-,
studeerkamer.
Brandt absoluut reuk
loos 12 uren op 1 L.
petrol. Demonstratie
dagelijks In de zaak,
desgewenst aan huis.
Keizerstraat 7875,
Telef. 2603.
OPENBARE LEZING
op MAANDAG 30 MAART, des avonds
8 uur, in 't Kerkgebouw Doopsgezinde
Gemeente, Kerkgracht 49.
ONDERWERP:
De Antl-Chrlst!
Spreker Ds. B. SLOND,
Pred. Adv. Kerk, Adam.
Kerk verwarmd.
Ut] het inzenden van nura-
merbrieven op advertenties
wordt beleefd verzocht het
juiste nummer tn de linker
bovenhoek van de enve
loppe te plaatsen.
NU ZAAIEN WE:
andijvie, bieten, tuinbonen, doperwten, peu
len, bloemkool, rode, groene en witte kool,
spruitkool, koolrapen, mais, peterselie
selderie, prei, radijs, raapstelen, kropsla,
snjjbiet, spinazie, uien en wortelen.
Bloemzaden en graszaad in verschillende
soorten.
A.S.F.-KORRELMEST 45 ct. per kg.
Patentkali, Superfosfaat, Kalkammonsalp.
Pootaardappelen, Eerstelingen, Eigenhei
mers, Noordelingen, enz.
Wij kannen atv advertentie goed
verzorgen als V deze maar
TIJDIG aaa ons opgeeli
Wij ontvingen deze week nog een party.
Zware Wiltons
De prijzen van deze buitengewoon mooie
kleden zijn byzonder laag.
KROON, MACH. SMYRNA, AXMIN8TER, 1
HAAR VELOURS, BOUCLé en HOLTAP
KARPETTEN in de
Vloerkledenhal
(uitgez. Kroon).
In zakenmilieu in DEN HELDER wordt een
AANGEBODEN aan dame van 25 tot 50 Jaar.
Salaris f 1500.— tot f 2000.— per jaar.
Brieven aan de Verenigde Noord-Hollandse Dag
bladen, Voordam, onder letters CB te Alkmaar.
I hei speciale
l\l Vsi Iss I adres voor
Uie kwaliteit
in de bekende merken
Voorgekrompen, prima kwaliteit
OVERALL, 25
merk Goliath, voor I I
Voorgekrompen OVERALL, Q95
prima 7
Alleen bij NEELS verkrijgbaar.
BEVA en LYON OVERALL, -9Q
ruim gesneden model I J
Zware manchester
MANSBROEKEN,
de echte bruikbare kleur 5
le kwaliteit
SCHILDERSOVERALL, BEVA I 4
Zware JONGENSZEILJOPPERS,
in 12 opvolgende maten, merk 50
Oxford, vanaf
LINNEN JONGENSJACKS 1 #150
voor alle leeftijden, vanaf IU
IJzersterke
enz enz.
Koopt bij
de vertrouwde zaak met volle
garantie