Een eeuw lang op de bres voor de
belangen van het bedrijfsleven
KLEINE HANDELSADVERTENTIES
A
Een bemiddelende taak tussen
de overheid en de zakenman
ROOKWORST
Gebruikte Automobielen
Solo Sun Strip1
Honderd jaar Kamer van Koophandel
Familieberichten
Protesten en adviezen
Texel
BURGERLIJKE STAND
Tandarts
M. J. E. KETTLER
AFWEZIG
Flinke jongen
Auto- en
Kousenreparatie
PhiUshave
De nieuwe PhiUshave
Weide-, afrastering
en drooglijnpalen.
Fa. H. Booy en Zn., Hout
en Steenkolenhandel, Molen-
str. 184. Tel. 2381 en 2396.
Heeft U al
Drankenservice
Originele Pe-Zet
Board, timmerhout,
U weet toch ook,
Kop en schotels
De grootste
Waarom Uw maaltijd
Bromfiets
en motorkleding het meest
gesorteerd.
Dames
Dansschool Siebeling
Uw kapster aan huis.
Jo-Ja's
De hoogste waarde
VRAGEN
NAAISTERS
KNIPSTERS
en LEERLING
NAAISTERS
GEBR. MEIJER - RUYGHWEG 73
EET BOERSEMA's
JAC. MET's Automobielbedrijf N.V.
VAN
TOT
DINSDAG 7 APRIL 1953
0
MEN BEHOEFT WAARLIJK NIET VEEL FANTASIE TE HEBBEN om te
kunnen nagaan welke verschillen er liggen tussen het jaar 1853 en de dag van
vandaag en evenmin is het nodig de zware, door de tijd vergeelde folianten op
te slaan, waarin ijverige secretarissen van de Kamer van Koophandel met sier
lijke letters de notulen vastlegden van de vele besprekingen en vergaderingen,
welke door de besturen in het belang van het bedrijfsleven in Hollands Noor
derkwartier werden gehouden. Ach, een grote bloei had dat bedrijfsleven hon
derd jaar geleden nog niet genomen. Hoe kon dat ook in een tijd, waarin de
trekschuit het voornaamste middel van vervoer vormde, de wegen niets anders
waren dan karresporen en een spoorwegverbinding alleen nog maar bestond in
de gedachten van het bestuur van de Kamer van Koophandel, die op 1 Mei
1853 door Alkmaars burgemeester, de heer P. A. de Lange, werd geïnstalleerd.
Diezelfde spoorwegverbinding heeft het toenmalige bestuur lang bezig gehou
den, want het voelde terdege van welk een belang een snelle verbinding met
de overige delen van het land zou zijn voor de ontwikkeling van het economi
sche leven in dit district, dat tot centrum Alkmaar had, een plaatsje van
10.000 inwoners met als enige industrieën wat zoutziederijen en bierbrouwe
rijen, Wat nu de Velser tunnel betekent, was toen de spoorlijn en men kan zich
de vreugde voorstellen, die er heerste, toen op 20 December 1865 de spoorlijn
van Alkmaar naar Den Helder werd geopend en op 1 Mei 1867 de plechtige
ingebruikneming van de lijn naar Uitgeest en Haarlem volgde. Alkmaar stond
voor geheel Europa open, zo werd op een diner in de Stadsschouwburg be
toogd. Het was door het Noordhollands Kanaal met alle wereldzeeën verbonden
en door de spoorwegverbinding voor het gehele vasteland ontsloten.
IAAT WAS honderd jaar geleden. In
wezen is er zo bitter weinig veran
derd bij thans vergeleken. Het decor
mag weliswaar veranderd zijn, het
toneel nu verlicht met schijnwerpers in
velerlei kleurschakeringen in plaats
van door walmende petroleumlampjes,
maar het spel is hetzelfde gebleven.
Ook nu heeft het toneelstuk, dat in
1853 begon te spelen, nog steeds de
zelfde naam: „De bevordering van de
belangen van het bedrijfsleven" en het
is zeker niet overdreven de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Hol
lands Noorderkwartier de spreekbuis
te noemen van dit bedrijfssleven, dat
in de eeuw van het bestaan van de
Kamer zulk een ontwikkeling mee
maakte. We denken aan de telefoon, de
telegraafdienst, de electriciteit, het be
talingsverkeer, de ontwikkeling in de
vervoersmiddelen, de wegenbouw, het
ontstaan van industrieën, van zuivel
fabrieken, die de zelfkazende boerin
van haar plaats schoven. Zou er eigen
lijk wel iets te noemen zijn wat niet
in deze evolutie werd betrokken?
Jaren van strijd
W/IJ aanvaarden het alles zo gemak-
kelijk, zoals ook ons nageslacht het
als vanzelfsprekend zal accepteren, dat
er onder het IJ diverse tunnels naar
Noord-Holland leiden. Maar evenmin
als wij thans zullen zij straks de moei
lijkheden beseffen, die er moesten wor
den overwonnen voor het zover was.
Moeilijkheden, die de Kamer van
Koophandel niet uit de weg ging, doch
die zij met haar adviezen en ook wel
protesten trachtte zo goed mogelijk op
te lossen.
Zou er één Alkmaarder zijn, die,
wanneer hij over de Kanaalkade loopt,
er een ogenblik aan denkt, dat het
twintig jaar van verbitterde strijd
heeft gekost, voordat in 1913 de Ka-
naalboorden werden vergeterd en er 'n
loswal werd aangelegd? Een kwestie,
die in 1898 zelfs zo hoog liep, dat een lid
voorstelde om uit protest tegen een
Onaangename bejegening door de ge
meenteraad en bloc ontslag te nemen.
Die strijd is reeds lang vergeten.
Men zou toch .de notulenboeken uit de
archiefruimte moeten slepen om haar
fijn na te kunnen gaan hoe dit alles
precies is verlopen. Bij een honderd
jarig jubileum als dat wat op 1 Mei
door de Kamer op sobere wijze zal
worden gevierd, zijn deze herinnerin
gen aardig om de feestredenaars inte
ressante stof voor hun toespraken te
verschaffen, maar tot de tegenwoor
dige bestuursleden spreken zij slechts
weinig, omdat deze te doen hebben
met de problemen van vandaag. En die
laten zich nu eenmaal niet met de
vraagstukken uit 1898 vergelijken.
Vasthoudend
QF het zou de ijver en vasthoudend-
heid van de Kamers van toen moe
ten zijn, maar wat dat betreft behoeft
men de tegenwoordige bestuurders niet
te leren. Wij herinneren aan de
herhaalde pleidooien voor een verbe
tering van de verbinding over het
Noordhollands kanaal, die in 1952 een
feit werd, aan de menigvuldige verzoe
ken om een tunnel onder de Berger
overweg, aan de ontelbare adviezen,
welke haar werden gevraagd en prompt
verstrekt, of het nu over de winkel
sluitingswet ging of over de instelling
van een najaarsmarkt en aan al die
andere zaken meer, die direct in ver
band stonden met het bedrijfsleven,
dat zijn belangen graag aan de Kamer
toevertrouwde en nog toevertrouwt.
Het in 1921 ingevoerde Handels
register is een ander aspect van de
werkzaamheden, die aan de Kamer
zijn opgedragen.
Er zijn nog zoveel andere voorbeel
den: de behartiging van de midden-
standsbelangen en de hulp bij de ont
wikkeling van het vreemdelingenver
keer. Het is moeilijk een opsomming
van de uitgebreide taak van de Kamer
na te laten, omdat het zo eenvoudig is
een greep te doen uit de veelheid van
gegevens, die hierop betrekking heb
ben. Laat ons echter volstaan met d,
definitie, dat de Kamer de bemiddc
laar is tussen Overheid en Bedrijfs
leven. Wij menen, dat de positie met
deze uitspraak zuiver is gesteld.
M.s
^IJ zijn ook wel eens mis geweest, d'
bestuurders uit vroeger jaren. 1
1896 zond de Kamer een vlammei
protest tegen de vervanging van c
Vlotbrug door een stoompont, omd;
deze, dwars over het water, langs een
der een marinebasis was, te danken,
dat de stad gelegenheid kreeg zich van
de terugslag te herstellen en aan haar
verdere bloei voort te bouwen.
In 1921 werden de plaatselijke Ka
mers van Koophandel gereorganiseerd
tot districts-Kamers en daardoor vloei
den de Kamers van Alkmaar erl Deiii
Helder ineen tot de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Hollands
Noorderkwartier, een vorm, die tot nu
toe bewaard bleef, zij het, dat In de
oorlogsjaren tijdelijk aen andere situa
tie ontstond. Tot voorzitter werd ge
kozen de heei; W. G. Visser, die slechts
korte tijd zitting had. Een half jaar la
ter ,op 16 Januari 1923, werd hij opge
volgd door de heer S. W. Arntz, wiens
naam onverbrekelijk aan de Kamer zal
blijven verbonden.
Sober feest
yUJN overlijden op 10 Mei van het
vorige jaar, nadat hij de Kamer
bijna dertig jaar had gepresideerd is
één van de redenen, waarom men thans
van een uitbundig feest heeft afgezien.
eD nationale ramp, die ons land trof
is de andere oorzaak van de sobere
buitengewone algemene vergadering op
de eerste Mei, een lunch in intieme
kring en een receptie in de middag
uren.
De heer J. F. Le Blansch volgde de
heer Arntz op. Hij vond bij het aan
vaarden van zijn nieuwe functie een
onmisbare steun aan zijn zijde in de
persoon veil de heer D. J. Scheffel,
die sinds 1 December 1923 het -ecre-
tariaat leidt, nadat mr P. Verdam deze
taak sinds de reorganisatie een half
jaar had waargenomen. In zekere zin
zal dit honderdjarig jubileum ook zijn
jubileum zijn, want als iemand weet
wat er in dit district omgaat is het de
heer Scheffel. Hij heeft de ontwikke
ling van de handel en industrie de
laatste dertig jaar van zeer nabij mee
gemaakt, betrokken als hij werd in tal
van problemen, die met de groei van
het bedrijfsleven nauw verband hiel
den.
Hecfen overleed, ge
heel onverwacht, onze
lieve Man, Vader, Be
huwd- en Grootvader,
de Heer
ADRIANUS
JOHANNES MELIEF,
in leven gepens. Staf
muzikant K.M.,
op de leeftijd van 72
jaar.
Den Helder,
4 April 1953.
Singel 47.
Uit aller naam:
Mevr. J. M. MELIEF
BOENDERMAKER.
De teraardebestelling
heeft plaats Woensdag
8 April op de Alg. Be
graafplaats te Huis
duinen. Vertrek vanuit
Singel 47 te 14 uur.
Hiermede betuigen
wij onze innige deelne
ming met het plotse
ling overlijden van de
Heer
A. MELIEF.
Wij verloren in hem
een goede vriend en
een zeer gewaardeerde
medewerker.
Hy ruste in vrede.
Fam. POLMAN.
Koningdwarsstraat 27.
De beer D. J. Scheffel, die sinds
1 December 1923 als secretaris aan
de Kamer van Koophandel is ver
bonden.
ketting gaande, niet zou kunnen ma
noeuvreren, waardoor personen en goe
deren herhaaldelijk aan ernstige geva
ren van aanvaringen zouden zijn bloot
gesteld en twee jaar later adviseerde
men de Alkmaarse gemeenteraad geen
abattoir in te stellen omdat dit de han
del teveel zou belemmeren.
In Den Helder
TERWIJL in Alkmaar de Kamer van
Koophandel in 1853 haar werkzaam
heden begon, werd deze instelling twee
jaar later te Den Helder gevestigd. Het
zwaartepunt werd daar gelegd op de be
drijvigheid, welke door het Noordhol
lands kanaal zou worden bevorderd.
Scheepvaartmaatschappijen stichtten
hier hun kantoren en de scheepvaart
en daardoor ook de handel namen ge
stadig toe. De opening van het Noord
zeekanaal in 1876 betekende voor deze
bedrijvigheid de genadeslag en met
alle inspanning trachtte de Kamer voor
Den Helder andere welvaartsbronnen
aan te boren. Het was voor een be
langrijk deel aan het feit, dat Den Hel-
U.L.O.-ELFTAL OEFENDE VOOR HET
PAASTORNOOI
Het elftal, dat aanstonds (vandaag is
de eerste wedstrijd tegen A.B.S. 8) in
Den Helder aan het Paastornooi gaat
deelnemen, om, de kleuren van de
Texelse ULO té verdedigen, heeft een
oefenwedstrijd tegen een „Bootelftal",
een team, samengesteld uit jongeng die
geregeld met de boot naar school gaan,
gespeeld op het Texel-terrein. Leyen
was niet verschen en v. d. Wulp viel
na enkele minuten uit, zodat nu het
eigenlijke „Paaselftal" aan bod was.
De ULO won met 31. En nii de
beker verdedigen,, t
AANBESTEDING VAN WÖ5ÏING
Voor R. Langeveld werd aanbesteed
een woning in plan Zuid door architect
J. Tiessen. Het werk is gegund aan:
W. Boon (metselwerk), J. Agter (elec-
tra). Bakker en Koorn (timmerwerk),
J. Dekker (schilderwerk) en J. Oele
(loodgieterswerk)
MOTORRIJDERS WEER ACTIEF
Op de Tweede Paasdag begint de mo
torsport weer. De eerste rit van het
seizoen, waarvoor veel belangstelling
wordt verwacht, gaat langs de Texelse
„bollenvelden" en de start is in de Mo
lenstraat om twee uur 's middags.. In
schrijving in hotel Texel vóór de wed
strijd.
Geboren: Angelica Agatha Lucia, dv
Johannes A. Commandeur en Cornelia
M. Verberne; Theodora Johanna Ma
ria, dv Martha H. Hoogenbosch (wed.
van Dirk Kuip).
Ondertrouwd: Cornelis Jan Kuijper
en Martha Anna Gieles. Nicolaas Cor
nelis Rijk en Maria Bonne.
Getrouwd: Gerard Vlas en Thelma
Zandstra.
Overleden: Pietje Smit. 59 jaar, on
gehuwd. Dirk Johan Bakker, 79 jaar,
wedn. van Marretje Gieles,
Met diep leedwezen
namen wij kennis van
het overlijden van ons
Erelid, de Heer
A. J. MELIEF.
Bestuur en leden
Kleindiersportver-
eniging „H. en O."
Den Helder, 4 April '53
Heüen overleed, na
een langdurige ziekte,
nog vrij onverwacht,
mijn lieve Man, Broer,
Zwager en Oom, de
Heer
CORNELIS BOON,
in leven Gepens.
Majoor-Torpedoma
ker K.M.,
op de leeftijd van 68
jaar.
Den Helder, 5 April '53.
Julianapark 9..
Vit aller naam,
Mevr, J. BOON-BAIS.
De teraardebestelling
heeft plaats Donderdag
9 April op de Algem.
Begraafplaats te Huis
duinen. Vertrek vanuit
Julianapark 9 te 14 u.
Ge"en bloemen.
VAN 7 t/m. 10 APRIL
lllllllllll«l!ll!llllllI!!llllliUlllllll»lllllllil!lllllllllllllli
GEVRAAGD,
pl.m. 16 jaar, voor bezorgen
en wasserijwerkzaamheden
STOOMWASSERIJ
ROOVERS,
Ambonstraat 90.
Als U weet, dat wü
een collectie vul
pennen In voorraad
hebben in de beste merken
en U vakkundige voor
lichting en service ge
ven, dan weet U, dat U
voor EEN VULPEN
nergens beter kunt slagen
Een mand vol latakia (spreek uit: Latakieja),
de fijnste maar ook de teerste tabak ter wereld,
die haar bijzondere smaak alleen
krijgt in gefilterd zonlicht (sunstrip').
In Solo-Shag en alleen in Solo*
is de echte Latakia geblend. Daardoor
heeft alleen Solo-Shag dat
unieke aroma, dat iedereen verrukt,
l of hij gewend is middel,
licht of zwaar te roken.
I
UITSLUITEND VOOR ZAKENLIEDEN
Prijs: 4 gedrukte regels, grote kop inbegrepen, f 1.50, elke regel meer f 0.30
Kopy minstens één dag tevoren j
Plaatsing eika Woensdag en Vrijdag
Motorhandel. Fa. W. G.
Manshanden Zn., Mid
denweg 189. Tel. 2953. Di
verse nieuwe en gebruikte
auto's en motoren.
Dealer van Renault.
Dodge en Standard.
B. S. A. en Maico.
Goed, vlug, voordelig.
Succes". Alle ladders 5 ct
Mevr. Varenhorst, Ambon-
straat 84.
reeds voor t 1.50 per week.
Radio De Zeeuw,
Kelzerstr. 80 - Tel. 3055
met 2 scheerhoofden, nu
reeds leverbaar v.a. 1.95
per week.
Radio Moor, Slulsdyk-
straat 89, tel. 8413.
kennis gemaakt met het
nieuwe plastic tomaten-
zaagje voor 25 ct?
Manhelm, Konlngstr. 39.
Maak gebruik van onze
voor Uw feestje of recep
tie. Deze verstrekt U alle
inlichtingen over het grote
probleem: De juiste hoe
veelheid en soort dranken,
die U nodig heeft.
Tlelemans' Wijnhandel,
Konlngstr. 87. Tel. 2892.
Plak zelf plasticzolen. Oer
sterk, goedkoop. Muurvast
te bevestigen. Alleenver
koop onder garantie.
Clty-MagazUn,
Spoorstraat 22.
drooglijn, hek- en afraste-
ringspalen, alles tegen con
currerende prijzen.
Slopersbedrijf
v.h. De Leeuw,
Tel. 3161, na 6 uur tel.
3369, Bassingracht 151.
dat Manheim steeds het
mooiste en beste brengt
tegen de laagste prijzen?
Manheim, Konlngstr, 89.
voor slechts 89 ct.; 9-delige
theeserviesjes voor 9.85.
Beide in 4 pastelkleuren.
Manheim, Konlngstr. 39.
sortering tuingereedschap
vindt U bij
Jan Govers,
Koningstraat 66.
bederven met een slechte
aardappel; als het anders
kan? Het Friese Aardap
pelhuis garandeert U puik-
beste klei- en duinzand
(geen zwarte). Roodster
20 ct. per kg. Noordeling
18, Bevelander 19, Noorde
ling 16, rode 17, blanke 16
en reeds per 10 kg. 2 ct.
per kg. korting.
Beleefd aanbevelend,
Th. v. d. Stoop, Wagen
straat 27 - Tel. 3389.
Klaas Middelbeek,
Loet. Tel. 251.
Rijwiel Solex off. station.
Mocht U van plan zijn een
mantelcostuum of mantel
te kopen, dan raden wjj U in
Uw eigen belang aan eerst
eens bij ons te komen kij
ken. Wij hebben zo juist de
nieuwste stalen ontvangen
waar U zeker keus uit
zoudt kunnen maken. Er
is niets beter dan maat
werk en U kunt zelf Uw
model uitzoeken.
C. W. Scheltls en Zn.,
Keizerstraat 109. Tel. 3227,
lavastraat 116. Telef. 2681
Club- en Privélessen.
Waarom zou U Uw huis
houding in de steek laten
als U zonder prijsverhoging
aan huis gepermanent
wordt
<1. v. d. Velde, Keizer
straat 26, tel. 2735.
Rubber Corsetten zijn toch
beter! Verkrijgbaar bjj
Maffazjjn „De Ster",
Spoorstraat 2628.
voor wol gebreid, lompen,
metalen, ijzer, cementzak-
ken, kranten, cartoo, etc.
betaalt
B. Leufgen, Ruyghweg
hoek Bassingracht.
Wij kunnen geen verant-
woordeiykheld aanvaarden
voor de juiste zet- of schryf-
wgze van telefonisch opge
geven advertenties.
DE DIRECTIE
Aanmelden
„Kennemerhoek", het pand op de hoek van de Kennemerstngel en de Straat
weg, waarin in 1950 de Kamer van Koophandel en Fabrieken werd gevestigd,
Reiqerstraat
Oo. evaar straal
V, KVA? 'f-s
Door inruiling bieden wij diverse in prima staal
verkerende wagens aan:
o.a. CHEVROLET Sedan 1950, OPEL Kapitfcn
1950, STUDEBAKER Champion 4-D Sedan 1948,
MORRIS OXFORL Sedan 1950, HUMBER Hawx
Sedan 1948, OPEL Olympia 1950, STANDARD
8 Coach 1948, MINOR Coach 1950, VAUXHALL
Sedan 4-cyl. 1948, CITROëN Sedan 1948, 2-FORD
V 8 Coach 1934 en 1936, FORD Prefect 1947.
Gaarne verstrekken wij nadere inlichtingen eu
prijzen.
ALKMAAR, tel. 3444 HOORN, tel. 4455
Ook hebben wij nog diverse gebruikte vracht- en
bestelwagens in voorraad.
De goedkoopste vorm van reclame
is dagblad-reclame. De advertenties,
geplaatst in deze courant, worden
door duizenden koopkrachtige lezers
van A tot L gelezen. Zorgt er voor
dat deze koopkrachtige lezers ook Uw
advertentie onder de