Een eeuw lang op de bres voor de belangen van het bedrijfsleven KLEINE HANDELSADVERTENTIES A Een bemiddelende taak tussen de overheid en de zakenman ROOKWORST Gebruikte Automobielen Solo Sun Strip1 Honderd jaar Kamer van Koophandel Familieberichten Protesten en adviezen Texel BURGERLIJKE STAND Tandarts M. J. E. KETTLER AFWEZIG Flinke jongen Auto- en Kousenreparatie PhiUshave De nieuwe PhiUshave Weide-, afrastering en drooglijnpalen. Fa. H. Booy en Zn., Hout en Steenkolenhandel, Molen- str. 184. Tel. 2381 en 2396. Heeft U al Drankenservice Originele Pe-Zet Board, timmerhout, U weet toch ook, Kop en schotels De grootste Waarom Uw maaltijd Bromfiets en motorkleding het meest gesorteerd. Dames Dansschool Siebeling Uw kapster aan huis. Jo-Ja's De hoogste waarde VRAGEN NAAISTERS KNIPSTERS en LEERLING NAAISTERS GEBR. MEIJER - RUYGHWEG 73 EET BOERSEMA's JAC. MET's Automobielbedrijf N.V. VAN TOT DINSDAG 7 APRIL 1953 0 MEN BEHOEFT WAARLIJK NIET VEEL FANTASIE TE HEBBEN om te kunnen nagaan welke verschillen er liggen tussen het jaar 1853 en de dag van vandaag en evenmin is het nodig de zware, door de tijd vergeelde folianten op te slaan, waarin ijverige secretarissen van de Kamer van Koophandel met sier lijke letters de notulen vastlegden van de vele besprekingen en vergaderingen, welke door de besturen in het belang van het bedrijfsleven in Hollands Noor derkwartier werden gehouden. Ach, een grote bloei had dat bedrijfsleven hon derd jaar geleden nog niet genomen. Hoe kon dat ook in een tijd, waarin de trekschuit het voornaamste middel van vervoer vormde, de wegen niets anders waren dan karresporen en een spoorwegverbinding alleen nog maar bestond in de gedachten van het bestuur van de Kamer van Koophandel, die op 1 Mei 1853 door Alkmaars burgemeester, de heer P. A. de Lange, werd geïnstalleerd. Diezelfde spoorwegverbinding heeft het toenmalige bestuur lang bezig gehou den, want het voelde terdege van welk een belang een snelle verbinding met de overige delen van het land zou zijn voor de ontwikkeling van het economi sche leven in dit district, dat tot centrum Alkmaar had, een plaatsje van 10.000 inwoners met als enige industrieën wat zoutziederijen en bierbrouwe rijen, Wat nu de Velser tunnel betekent, was toen de spoorlijn en men kan zich de vreugde voorstellen, die er heerste, toen op 20 December 1865 de spoorlijn van Alkmaar naar Den Helder werd geopend en op 1 Mei 1867 de plechtige ingebruikneming van de lijn naar Uitgeest en Haarlem volgde. Alkmaar stond voor geheel Europa open, zo werd op een diner in de Stadsschouwburg be toogd. Het was door het Noordhollands Kanaal met alle wereldzeeën verbonden en door de spoorwegverbinding voor het gehele vasteland ontsloten. IAAT WAS honderd jaar geleden. In wezen is er zo bitter weinig veran derd bij thans vergeleken. Het decor mag weliswaar veranderd zijn, het toneel nu verlicht met schijnwerpers in velerlei kleurschakeringen in plaats van door walmende petroleumlampjes, maar het spel is hetzelfde gebleven. Ook nu heeft het toneelstuk, dat in 1853 begon te spelen, nog steeds de zelfde naam: „De bevordering van de belangen van het bedrijfsleven" en het is zeker niet overdreven de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hol lands Noorderkwartier de spreekbuis te noemen van dit bedrijfssleven, dat in de eeuw van het bestaan van de Kamer zulk een ontwikkeling mee maakte. We denken aan de telefoon, de telegraafdienst, de electriciteit, het be talingsverkeer, de ontwikkeling in de vervoersmiddelen, de wegenbouw, het ontstaan van industrieën, van zuivel fabrieken, die de zelfkazende boerin van haar plaats schoven. Zou er eigen lijk wel iets te noemen zijn wat niet in deze evolutie werd betrokken? Jaren van strijd W/IJ aanvaarden het alles zo gemak- kelijk, zoals ook ons nageslacht het als vanzelfsprekend zal accepteren, dat er onder het IJ diverse tunnels naar Noord-Holland leiden. Maar evenmin als wij thans zullen zij straks de moei lijkheden beseffen, die er moesten wor den overwonnen voor het zover was. Moeilijkheden, die de Kamer van Koophandel niet uit de weg ging, doch die zij met haar adviezen en ook wel protesten trachtte zo goed mogelijk op te lossen. Zou er één Alkmaarder zijn, die, wanneer hij over de Kanaalkade loopt, er een ogenblik aan denkt, dat het twintig jaar van verbitterde strijd heeft gekost, voordat in 1913 de Ka- naalboorden werden vergeterd en er 'n loswal werd aangelegd? Een kwestie, die in 1898 zelfs zo hoog liep, dat een lid voorstelde om uit protest tegen een Onaangename bejegening door de ge meenteraad en bloc ontslag te nemen. Die strijd is reeds lang vergeten. Men zou toch .de notulenboeken uit de archiefruimte moeten slepen om haar fijn na te kunnen gaan hoe dit alles precies is verlopen. Bij een honderd jarig jubileum als dat wat op 1 Mei door de Kamer op sobere wijze zal worden gevierd, zijn deze herinnerin gen aardig om de feestredenaars inte ressante stof voor hun toespraken te verschaffen, maar tot de tegenwoor dige bestuursleden spreken zij slechts weinig, omdat deze te doen hebben met de problemen van vandaag. En die laten zich nu eenmaal niet met de vraagstukken uit 1898 vergelijken. Vasthoudend QF het zou de ijver en vasthoudend- heid van de Kamers van toen moe ten zijn, maar wat dat betreft behoeft men de tegenwoordige bestuurders niet te leren. Wij herinneren aan de herhaalde pleidooien voor een verbe tering van de verbinding over het Noordhollands kanaal, die in 1952 een feit werd, aan de menigvuldige verzoe ken om een tunnel onder de Berger overweg, aan de ontelbare adviezen, welke haar werden gevraagd en prompt verstrekt, of het nu over de winkel sluitingswet ging of over de instelling van een najaarsmarkt en aan al die andere zaken meer, die direct in ver band stonden met het bedrijfsleven, dat zijn belangen graag aan de Kamer toevertrouwde en nog toevertrouwt. Het in 1921 ingevoerde Handels register is een ander aspect van de werkzaamheden, die aan de Kamer zijn opgedragen. Er zijn nog zoveel andere voorbeel den: de behartiging van de midden- standsbelangen en de hulp bij de ont wikkeling van het vreemdelingenver keer. Het is moeilijk een opsomming van de uitgebreide taak van de Kamer na te laten, omdat het zo eenvoudig is een greep te doen uit de veelheid van gegevens, die hierop betrekking heb ben. Laat ons echter volstaan met d, definitie, dat de Kamer de bemiddc laar is tussen Overheid en Bedrijfs leven. Wij menen, dat de positie met deze uitspraak zuiver is gesteld. M.s ^IJ zijn ook wel eens mis geweest, d' bestuurders uit vroeger jaren. 1 1896 zond de Kamer een vlammei protest tegen de vervanging van c Vlotbrug door een stoompont, omd; deze, dwars over het water, langs een der een marinebasis was, te danken, dat de stad gelegenheid kreeg zich van de terugslag te herstellen en aan haar verdere bloei voort te bouwen. In 1921 werden de plaatselijke Ka mers van Koophandel gereorganiseerd tot districts-Kamers en daardoor vloei den de Kamers van Alkmaar erl Deiii Helder ineen tot de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, een vorm, die tot nu toe bewaard bleef, zij het, dat In de oorlogsjaren tijdelijk aen andere situa tie ontstond. Tot voorzitter werd ge kozen de heei; W. G. Visser, die slechts korte tijd zitting had. Een half jaar la ter ,op 16 Januari 1923, werd hij opge volgd door de heer S. W. Arntz, wiens naam onverbrekelijk aan de Kamer zal blijven verbonden. Sober feest yUJN overlijden op 10 Mei van het vorige jaar, nadat hij de Kamer bijna dertig jaar had gepresideerd is één van de redenen, waarom men thans van een uitbundig feest heeft afgezien. eD nationale ramp, die ons land trof is de andere oorzaak van de sobere buitengewone algemene vergadering op de eerste Mei, een lunch in intieme kring en een receptie in de middag uren. De heer J. F. Le Blansch volgde de heer Arntz op. Hij vond bij het aan vaarden van zijn nieuwe functie een onmisbare steun aan zijn zijde in de persoon veil de heer D. J. Scheffel, die sinds 1 December 1923 het -ecre- tariaat leidt, nadat mr P. Verdam deze taak sinds de reorganisatie een half jaar had waargenomen. In zekere zin zal dit honderdjarig jubileum ook zijn jubileum zijn, want als iemand weet wat er in dit district omgaat is het de heer Scheffel. Hij heeft de ontwikke ling van de handel en industrie de laatste dertig jaar van zeer nabij mee gemaakt, betrokken als hij werd in tal van problemen, die met de groei van het bedrijfsleven nauw verband hiel den. Hecfen overleed, ge heel onverwacht, onze lieve Man, Vader, Be huwd- en Grootvader, de Heer ADRIANUS JOHANNES MELIEF, in leven gepens. Staf muzikant K.M., op de leeftijd van 72 jaar. Den Helder, 4 April 1953. Singel 47. Uit aller naam: Mevr. J. M. MELIEF BOENDERMAKER. De teraardebestelling heeft plaats Woensdag 8 April op de Alg. Be graafplaats te Huis duinen. Vertrek vanuit Singel 47 te 14 uur. Hiermede betuigen wij onze innige deelne ming met het plotse ling overlijden van de Heer A. MELIEF. Wij verloren in hem een goede vriend en een zeer gewaardeerde medewerker. Hy ruste in vrede. Fam. POLMAN. Koningdwarsstraat 27. De beer D. J. Scheffel, die sinds 1 December 1923 als secretaris aan de Kamer van Koophandel is ver bonden. ketting gaande, niet zou kunnen ma noeuvreren, waardoor personen en goe deren herhaaldelijk aan ernstige geva ren van aanvaringen zouden zijn bloot gesteld en twee jaar later adviseerde men de Alkmaarse gemeenteraad geen abattoir in te stellen omdat dit de han del teveel zou belemmeren. In Den Helder TERWIJL in Alkmaar de Kamer van Koophandel in 1853 haar werkzaam heden begon, werd deze instelling twee jaar later te Den Helder gevestigd. Het zwaartepunt werd daar gelegd op de be drijvigheid, welke door het Noordhol lands kanaal zou worden bevorderd. Scheepvaartmaatschappijen stichtten hier hun kantoren en de scheepvaart en daardoor ook de handel namen ge stadig toe. De opening van het Noord zeekanaal in 1876 betekende voor deze bedrijvigheid de genadeslag en met alle inspanning trachtte de Kamer voor Den Helder andere welvaartsbronnen aan te boren. Het was voor een be langrijk deel aan het feit, dat Den Hel- U.L.O.-ELFTAL OEFENDE VOOR HET PAASTORNOOI Het elftal, dat aanstonds (vandaag is de eerste wedstrijd tegen A.B.S. 8) in Den Helder aan het Paastornooi gaat deelnemen, om, de kleuren van de Texelse ULO té verdedigen, heeft een oefenwedstrijd tegen een „Bootelftal", een team, samengesteld uit jongeng die geregeld met de boot naar school gaan, gespeeld op het Texel-terrein. Leyen was niet verschen en v. d. Wulp viel na enkele minuten uit, zodat nu het eigenlijke „Paaselftal" aan bod was. De ULO won met 31. En nii de beker verdedigen,, t AANBESTEDING VAN WÖ5ÏING Voor R. Langeveld werd aanbesteed een woning in plan Zuid door architect J. Tiessen. Het werk is gegund aan: W. Boon (metselwerk), J. Agter (elec- tra). Bakker en Koorn (timmerwerk), J. Dekker (schilderwerk) en J. Oele (loodgieterswerk) MOTORRIJDERS WEER ACTIEF Op de Tweede Paasdag begint de mo torsport weer. De eerste rit van het seizoen, waarvoor veel belangstelling wordt verwacht, gaat langs de Texelse „bollenvelden" en de start is in de Mo lenstraat om twee uur 's middags.. In schrijving in hotel Texel vóór de wed strijd. Geboren: Angelica Agatha Lucia, dv Johannes A. Commandeur en Cornelia M. Verberne; Theodora Johanna Ma ria, dv Martha H. Hoogenbosch (wed. van Dirk Kuip). Ondertrouwd: Cornelis Jan Kuijper en Martha Anna Gieles. Nicolaas Cor nelis Rijk en Maria Bonne. Getrouwd: Gerard Vlas en Thelma Zandstra. Overleden: Pietje Smit. 59 jaar, on gehuwd. Dirk Johan Bakker, 79 jaar, wedn. van Marretje Gieles, Met diep leedwezen namen wij kennis van het overlijden van ons Erelid, de Heer A. J. MELIEF. Bestuur en leden Kleindiersportver- eniging „H. en O." Den Helder, 4 April '53 Heüen overleed, na een langdurige ziekte, nog vrij onverwacht, mijn lieve Man, Broer, Zwager en Oom, de Heer CORNELIS BOON, in leven Gepens. Majoor-Torpedoma ker K.M., op de leeftijd van 68 jaar. Den Helder, 5 April '53. Julianapark 9.. Vit aller naam, Mevr, J. BOON-BAIS. De teraardebestelling heeft plaats Donderdag 9 April op de Algem. Begraafplaats te Huis duinen. Vertrek vanuit Julianapark 9 te 14 u. Ge"en bloemen. VAN 7 t/m. 10 APRIL lllllllllll«l!ll!llllllI!!llllliUlllllll»lllllllil!lllllllllllllli GEVRAAGD, pl.m. 16 jaar, voor bezorgen en wasserijwerkzaamheden STOOMWASSERIJ ROOVERS, Ambonstraat 90. Als U weet, dat wü een collectie vul pennen In voorraad hebben in de beste merken en U vakkundige voor lichting en service ge ven, dan weet U, dat U voor EEN VULPEN nergens beter kunt slagen Een mand vol latakia (spreek uit: Latakieja), de fijnste maar ook de teerste tabak ter wereld, die haar bijzondere smaak alleen krijgt in gefilterd zonlicht (sunstrip'). In Solo-Shag en alleen in Solo* is de echte Latakia geblend. Daardoor heeft alleen Solo-Shag dat unieke aroma, dat iedereen verrukt, l of hij gewend is middel, licht of zwaar te roken. I UITSLUITEND VOOR ZAKENLIEDEN Prijs: 4 gedrukte regels, grote kop inbegrepen, f 1.50, elke regel meer f 0.30 Kopy minstens één dag tevoren j Plaatsing eika Woensdag en Vrijdag Motorhandel. Fa. W. G. Manshanden Zn., Mid denweg 189. Tel. 2953. Di verse nieuwe en gebruikte auto's en motoren. Dealer van Renault. Dodge en Standard. B. S. A. en Maico. Goed, vlug, voordelig. Succes". Alle ladders 5 ct Mevr. Varenhorst, Ambon- straat 84. reeds voor t 1.50 per week. Radio De Zeeuw, Kelzerstr. 80 - Tel. 3055 met 2 scheerhoofden, nu reeds leverbaar v.a. 1.95 per week. Radio Moor, Slulsdyk- straat 89, tel. 8413. kennis gemaakt met het nieuwe plastic tomaten- zaagje voor 25 ct? Manhelm, Konlngstr. 39. Maak gebruik van onze voor Uw feestje of recep tie. Deze verstrekt U alle inlichtingen over het grote probleem: De juiste hoe veelheid en soort dranken, die U nodig heeft. Tlelemans' Wijnhandel, Konlngstr. 87. Tel. 2892. Plak zelf plasticzolen. Oer sterk, goedkoop. Muurvast te bevestigen. Alleenver koop onder garantie. Clty-MagazUn, Spoorstraat 22. drooglijn, hek- en afraste- ringspalen, alles tegen con currerende prijzen. Slopersbedrijf v.h. De Leeuw, Tel. 3161, na 6 uur tel. 3369, Bassingracht 151. dat Manheim steeds het mooiste en beste brengt tegen de laagste prijzen? Manheim, Konlngstr, 89. voor slechts 89 ct.; 9-delige theeserviesjes voor 9.85. Beide in 4 pastelkleuren. Manheim, Konlngstr. 39. sortering tuingereedschap vindt U bij Jan Govers, Koningstraat 66. bederven met een slechte aardappel; als het anders kan? Het Friese Aardap pelhuis garandeert U puik- beste klei- en duinzand (geen zwarte). Roodster 20 ct. per kg. Noordeling 18, Bevelander 19, Noorde ling 16, rode 17, blanke 16 en reeds per 10 kg. 2 ct. per kg. korting. Beleefd aanbevelend, Th. v. d. Stoop, Wagen straat 27 - Tel. 3389. Klaas Middelbeek, Loet. Tel. 251. Rijwiel Solex off. station. Mocht U van plan zijn een mantelcostuum of mantel te kopen, dan raden wjj U in Uw eigen belang aan eerst eens bij ons te komen kij ken. Wij hebben zo juist de nieuwste stalen ontvangen waar U zeker keus uit zoudt kunnen maken. Er is niets beter dan maat werk en U kunt zelf Uw model uitzoeken. C. W. Scheltls en Zn., Keizerstraat 109. Tel. 3227, lavastraat 116. Telef. 2681 Club- en Privélessen. Waarom zou U Uw huis houding in de steek laten als U zonder prijsverhoging aan huis gepermanent wordt <1. v. d. Velde, Keizer straat 26, tel. 2735. Rubber Corsetten zijn toch beter! Verkrijgbaar bjj Maffazjjn „De Ster", Spoorstraat 2628. voor wol gebreid, lompen, metalen, ijzer, cementzak- ken, kranten, cartoo, etc. betaalt B. Leufgen, Ruyghweg hoek Bassingracht. Wij kunnen geen verant- woordeiykheld aanvaarden voor de juiste zet- of schryf- wgze van telefonisch opge geven advertenties. DE DIRECTIE Aanmelden „Kennemerhoek", het pand op de hoek van de Kennemerstngel en de Straat weg, waarin in 1950 de Kamer van Koophandel en Fabrieken werd gevestigd, Reiqerstraat Oo. evaar straal V, KVA? 'f-s Door inruiling bieden wij diverse in prima staal verkerende wagens aan: o.a. CHEVROLET Sedan 1950, OPEL Kapitfcn 1950, STUDEBAKER Champion 4-D Sedan 1948, MORRIS OXFORL Sedan 1950, HUMBER Hawx Sedan 1948, OPEL Olympia 1950, STANDARD 8 Coach 1948, MINOR Coach 1950, VAUXHALL Sedan 4-cyl. 1948, CITROëN Sedan 1948, 2-FORD V 8 Coach 1934 en 1936, FORD Prefect 1947. Gaarne verstrekken wij nadere inlichtingen eu prijzen. ALKMAAR, tel. 3444 HOORN, tel. 4455 Ook hebben wij nog diverse gebruikte vracht- en bestelwagens in voorraad. De goedkoopste vorm van reclame is dagblad-reclame. De advertenties, geplaatst in deze courant, worden door duizenden koopkrachtige lezers van A tot L gelezen. Zorgt er voor dat deze koopkrachtige lezers ook Uw advertentie onder de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7