regen
nog
maakt tulpen rallye
zwaarder dan zij is
:z£zz7,rgzdrritór - -
Landbouwbeurs Utrecht
gisteren geopend
werd
Mensen van Battenoord krijgen
hun dorp terug
Op de Ballon d Alsace ging
een villing door de karavaan
r
Ra llye-randsch rift
Mist, regen, modder
en gladde wegen
Zaanse equipe wint
in haar klasse
KRONING VOOR
DE TELEVISIE
Mouwen opstropen
in Nieuw-Guinea
"N
Het oordeel van de boer gevraagd
ONS LAND KOMT GOED VOOR DE DAG
OUD-INDISCHE AMBTENAREN EISEN
ACHTERSTALLIGE BETALINGEN
Hoop op redding is
opgegeven
hM-\
Proef te Clervaux
Proeven geslaagd
Gouverneur Van Baal
Auto met koeien
gekanteld
Overflakkee herstelt
zich
Ia li Appleyard
gescheiden
D
Machinesdie alles
kunnen
Boerderij branden door
blikseminslag
LEVEN GERED DOOR EEN
ZAKBOEKJE
Regering in gebreke
gebleven
Duizendste taart
kwam gevlogen
Een banket-recordvlucht..
De„ Carthage" is eindelijk
vlot gesleept
De ramp in Mexico
DINSDAG 28 APRIL 1953
Van onze redacteur
Maar de Maandag heeft avonturen gebracht, maarvan zelfs de opper-organi-
'gen, mist, modder, geen uit-
Ae/ technisch wonder van deze rallye en alle "sèenll? 'I' Natuur, Sefakt
mtetr hii J. ,7 T* W'
o w, SCVTCH.Ut, wat
sator Piet Nortter niet heeft durven dmmc* d„„„„
2«V£f, slipgevaar werden als laatste sluitstukken ™'U' m° er' geen u,t'
niets vergeleken bij de opgaven welke neerdaalden uit de zwarte wolkengroep
boven de schone Ardennen en de lieflijke Vogezen.
/"jNZE PRESTATIE kon maar een
fractie van die der wedstrijdrijders
zijn, maar wij hadden vanavond kramp
in onze vingers. We bestormden de
Ballon d'Alsace en vlogen de speciale
etappe op en dansten een hoger gemid
delde, dan een gewone automobiel kan
verdragen. Er is dan ook als het ware
een rilling door de straf puntloze rij
ders gegaan. Om zonder strafpunten te
blijven grensde aan het bovenmense
lijke. Zelfs voor het dappere team van
de RAC-West district Noord-Holland-
Noord. Dokter Groenhardt was tot aan
de Ballon d'Alsace strafpuntloos, maar
in de bijzondere etappe van Willer
naar Schweighouse over 23 kilometer
kwam hij een minuut te laat. Maar wat
Reeds in de eerste klassementsproef van
de Vijfde Internationale Tulpenrallye, de
afdaling in de vrijloop bij Clervaux heb
ben de Noordhollandse deelnemers zich
onderscheiden. Het beste resultaat boekte
de Zaanse équipe G. Iwema Bakker—W.
A. Meurs met Peugeot. In de klasse 2 B
(boven 1240 t.e.m. 1400 cc) veroverden
zij met een tijd van 1 min. 40.6 sec. de
eerste plaats en 10 waardevolle winstpun
ten. Ir H. D. Prins uit Zaandam, die H.
Luyting uit Velsen-Noord als co-équipier
heeft, werd in klasse 5 (boven 2400 t.e.m.
3500 cc) met zijn Jaguar tweede (8 pun
ten). In deze groep was Kuiper, eveneens
op Jaguar, met 1 min. 40.8 sec. de snel
ste. Prins en Luyting verwezen evenwel
niemand minder dan Appleyard naar de
derde plaats.
In de sportwagen-klasse boven 2000 cc
klasseerden J. Bos, Eyssen en P. Bos Eys-
sen met Jaguar zich vierde achter de
Zwitser Hörning, die met 1 min. 37.9 sec.
de snelste tijd van alle rijders noteerde,
de Nedernnder Hertzberger met Aston
Martin en de Brit Gillies, eveneens met
Aston Martin.
Het was even opvallend als verrassend
dat geroutineerde automobilisten als Gat-
sonides, Imhof, Becquart en Dries v. d.
Lof geen punten behaalden. Een favoriet
als de Fransman Grosgogeat oo Panhard.
bracht het in zijn klasse niet verder dan
de derde plaats vóór Flinterman en de
bekende Noorse rallye-rijdster Gertha
Molander. Graaf Van Zuylen van Nijevelt
boekte de op één na snelste tijd van de
proef. Zijn Jowett Javelin daalde in 1
min. 39.4 sec. en verdiende daarmede tien
punten.
Voorts won de Duitser Müller met Por
sche in de sportwagen-klasse boven 1400
t.e.m. 2000 cc, en werd de Britse kans
hebber Reece met Ford Zephyr in klasse
4 B derde.
In het laatste uur van de klassements
proef regende het, waardoor het traject
glibberig werd. De tijden van de sport
wagen-klassen werden daardoor ongunstig
beïnvloed en zouden bij betere weersom
standigheden drie tot vier seconden snel
ler zijn geweest.
77 we.et- dat op de Grand
Ballon, de Col Amic en de Markstein
M 7st 1° dicht hinR' dat zelfs Piet
(Mortier, de „vader van de rallye", met
geen mogelijkheid het moyenne van
43 tot 53 minuten over 42 km kon ha-
ïi1' 70mpt besloot hij de tijden voor
alle klassen met vijf minuten te ver
lengen. Een verstandig besluit, waar
voor alle deelnemers hem dankbaar
mogen zijn en dat voor Groenhardt de
redding betekende. De Ballon-bestor
de i gebracht en mochten de versnel
lingen niet worden gebruikt. Bij over
treding daarvan werd de deelnemer
uitgesloten van het behalen van winst
punten. Ge kunt zich voorstellen, welk
een tegennatuurlijke eisen aan de auto
werden gesteld en welk een rijvaardig
heid nodig was om dit geaccidenteerde
terrein van 1150 meter met een niveau
verschil van 100 meter, op deze wijze
te „nemen" Het ging snel, akelig snel
Dat was de eerste klassementsproef en
men had ons 's Maandags in Spa al in
het oor gefluisterd, dat dit wel het
grootste grapje was. Hoe de rijders er
dit grapje hebben afgebracht, konden
wij niet aan de weet komen, omdat wij
direct daarna van Clervaux doorreden
naar Wilwerwitz. waar de start was
van een speciale etappe over 82 kilo
meter, welke met een verhoogd gemid
delde moest worden afgelegd. Wel, er
moest aan getrokken worden om een
schoon strafblad te houden. En er is
aan getrokken!
Zo gaat de Tulpen Rallye de tweede
nacht in. De rijders vertrekken uit
Belfort en keren over Genève terug
naar Gerardmer. Zij hebben op dit tra
ject nog een aantal klassementsproe
ven voor de boeg. Maar zoals zij zeg
gen en zoals wij zelf hebben kunnen
constateren: „Kwader dan vanavond
kan het niet". Nog niet zozeer de
vondsten van Piet Nortier dan wel de
weersomstandigheden hebben het de
rijders vandaag ontzaglijk moeilijk ge
maakt.
Tulpenrallye 1953. Gatsonides met
papier m de hand bij de controle
post te Almelo.
ming ging hem prima af, evenals Kok-
kes. die ilï 9 min. 55 sec. de berg be
dwong. Bos Eyssen had met moeilijk
heden te kampen en overmeesterde de
Ballon in tien minuten, hetgeen lang
zaam is voor zijn snelle Jaguar. Een
minuut daarop vlogen Appleyard, ver
volgens Imhof en Gatsonides, met rim
pels in het voorhoofd en rode spleet
oogjes, naar boven. Nog even bleven
de rode achterlichten zichtbaar totdat
een van de vele hairpins de wagens
aan het oog onttrok en nog slechts het
oor het team op zijn rooftocht naar
winstpunten kon volgen.
Fortuin en pech. It is all in the game.
Zo kwam Dries van der Lof op MG,
als een van de favorieten gestart, zon
der benzine aan de kant te staan en
gaf op. De nachtelijke beklimming van
de Ballon d'Alsace, gevolgd door een
speciale etappe, waren niet de eerste
grapjes, welke Piet Nortier voor zijn
rallye-rijders had uitgedacht. Het be
gon reeds met de klassementsproef bij
Clervaux, alwaar de rijders hun motor
moesten afzetten en hun versnellingen
in de vrijloop moesten plaatsen. Op
het moment van de staande start werd
door een official een blok voor de wie
len weggetrokken en de wagen rolde
in zijn vrijloop naar beneden. Tot aan
de controle, na de „vliegende finish",
mocht de motor niet in beweging wor-
In December 1952 besloten het Na
tionaal Instituut voor Radio-Omroep
'België), de Nederlandse televisiestich
ting, de Vord West P^nbrhpr Rund
funk, de BBC en de Radio Diffusion
Franpaise pioeven te doen met bet doe
te komen tot het doorgeven van dc
BBC-tplevisieiiit-endin" van de Lngelsf
kroning door de televisiestations op he
continent.
In de afgelopen week zijn deze proe
ven genomen en de resultaten vvaren
bevredigend beschouwd. Men verwacht
dat op 2 Juni a s de volgende Europes-
zenders de BBC televisie-uitzendin'
van de kronmssplechtigheden zul'en
doorgeven: in Frankrijk: Parijs en Riis-
sel; in Nederland: Lopik en Eindhoven
in West-Duitsland: Keulen, Langen-
berg. Hannover, Hamburg en missehier
Berlijn en Frankfort
Ik kan u verzekeren, dat de Neder
landse regering zeer bepaald de spoe
dige ontwikkeling van land en volk
van Nieuw-Guinea wenst, aldus gou
verneur dr J. van Baal. die dezer dagen
in zijn standplaats aankwam en zich
over de zender van Hollandia Zaterdag
tot de bevolking van dit Rijksdeel
overzee richtte. De heer Van Baal
bracht allereerst namens de Neder
landse regering dank voor de hulp. die
men ook hier heeft willen geven voor
de slachtoffers van de ramp in Neder
land. Daarna uitte hij zijn waardering
voor het werk van zijn voorganger de
heer Van Waardenburg. Onder diens
bestuur is er al veel ten goede veran
derd. Het voornaamste zal nu zijn de
mouwen opstropen, meer en beter wer
ken. Wij moeten uit het moeras, gebrek
en ontbering moeten verdwijnen, het
land, hoewel niet rijk, is ruim genoeg
om ons allen te voeden. Voor dat voed
sel moeten wij onafhankelijk wor|>n
van het buitenland. Dit is een eersle
voorwaarde voor een economische
bloei.
Op de verbindingsweg Amersfoort—
Zwolle, de zgn. „Zuiderzeestraatweg",
is tegen zes uur tussen Harderwijk en
Nunspeet een grote trailer met koeien
gekanteld. De trailer kwam geheel
dwars over de weg te liggen. Verkeer
werd daardoor onmogelijk.
Persoonlijke ongelukken hebben zich
echter niet voorgedaan en ook de koeien
konden direct uit haar benarde omstan
digheden bevrijd worden. In de trailer
bevonden zich zestien koeien.
Het gehucht Battenoord onder Nieu-
we-Tor.ge (Overf!akkee) zal worden
herbouwd. Dit 150 inwoners tellende
dorpje werd door het watergeweld op
1 Febr. op enkele huizen na geheel
verwoest. In een vergadering met de
inwoners heeft de meerderheid er de
voorkeur aan gegeven naar Battenoord
terug te keren.
De vier km lange zeedijk bij Her-
kinsen wordt met grcot materiaal her
steld door het aannemersbedrijf Van
Hattum en Blankevoort uit Beverwijk.
Nu de zeedijk van Battenoord naar
Herkingen van noodkaden is voorzien
en het stroomgat nabij Herkingen is
gedicht, hebben de herstelwerkzaam
heden zich verplaatst naar de zeedijk
ten Westen van Herkingen. Vier drag
lines en twee bulldozers wor hn inge
schakeld. Verwerkt zullen worden
20.000 kob. rrmter zand en 70.000 kub.
meter klei. Men hoopt er in Augustus
mee gereed te kernen. Het zal in het
dorp Herkingen een hele drukte geven,
daar er dagelijks 450 vrachtauto's zul
len passeren.
J\E TULPEN RALLYE
zou geen echte ral
lye zijn als er niet aan-
stonds aardige bijzon
derheden te melden wa
ren, zelfs op het sim
pele aanlooptraject naar
Spa, ja zelfs nog voor
dat de sterritrijders van
„honk" waren gegaan.
Zo reden de Appleyards
en Imhof Zondagavond
naar het oude KNAC-
gebouw aan de Lange
Vijverberg in Den Haag
en schrokken zich een
hoedje toen zij bemerk
ten, dat het er op dit
nachtelijke uur doodstil
was. Het vervelende was,
dat zij niemand iets kon
den verwijten. De Ap
pleyards en Imhof had
den hun papieren slecht
nagekeken want daarin
stond duidelijk vermeld,
dat het vertrek bij het
Kurhaus zou plaats vin
den Een politieagent
hielp hen tenslotte uit
de moeilijkheden, zodat
de Engelsen nog ruim
op tijd in Scheveningen
arriveerden.
jj»
IN ALMELO testte de
Jowett Javelin van
de Engelse equipe Nej-
son-Harris de kwaliteit
van de Volkswagen-car
rosserie van Bornstein-
Cohen. Het gevolg was
een gst in het front van
Jowett Javelin, waar
door men een prachtig
„uitzicht" had op de
draaiende ventilator en
schade aan de achterzij
de v?o de Volkswagen.
De Jowett met zijn ge
schonden neus reed
zonder oponthoud te
Arnhem door naar Spa,
alwaar men tijd hoopte
te vinden de wagen te
repareren. Bornstein
Cohen waren minder for
tuinlijk. Zij passeerden
met veertig minuten ver
traging de controlepost
in de hoofdstad van
Gelre.
99
E klassementsproef in
Clervaux, een afda
ling in de vrijloop over
een lengte van 1150 me
ter met een hoogtever
schil van 100 meter, stel
de hoge eisen aan de De-
stuurders ende con
troleurs. Met arendsblik
zagen laatstgenoemden
toe, dat de motor niet in
beweging kwam en de
versnellingen niet wer
den ingeschakeld. Ap
pleyard, wiens Jaguar
van Servo-remmen is
voorzien, die alleen b j
draaiende motor bru
baar zón zodat hij a®
motor aan moest hebben,
kreeg een official in zijn
wagen mee. die contro
leerde. dat de draaiende
motor inderdaad in de
Sop bleef. Mrs AP-
pleyard zet met naast
haar man in deze Proef'
wellicht voor het eerst
in de jaren, dat het echt
paar aan rallyes deel
neemt.
PN ONDERTUSSEN
HEEFT de Tulpen
Rallye reeds de eerste
uitvallers. In Spa werd
tevergeefs gewacht op
het Engelse team Bar-
rack-Campbell, dat, naar
later bleek, tussen Brus
sel en Spa er de brui
aan gaf. Kort na Cler
vaux moest de Engels
man Arndt met een La-
go Talbot de strijd sta
ken wegens een kapotte
achterbrug en voorts
verdween ook de Belg
Lalou met Tatra van het
toneel. Ruim. 80 k.m.
verder tussen Heider-
scheidergrund en Luxem
burg verdwenen het
Belgische Fiat-team van
Pieters en de Healey
van de Engelsman Proc-
ten uit het veld. Van
Ooy in Den Haag gestart
arriveerde op tijd in Lux
emburg, maar is in ver
band met een defect niet
meer vertrokken.
HET weer speelt de ral-
lye-karavaan parten.
De regen maakt de we
gen spekglad en eist de
uiterste oplettendheid van
de bestuurders. Vele
deelnemers hadden op de
eerste speciale etappe
tussen Wilwerwitz en
Heiderscheidergrund de
grootste moeite het voor
geschreven gemiddelde te
halen. Zodoende konden
de controleurs aan het
eindpunt van deze etap
pe aan bijna 20 équipes
strafpunten uitdelen.
(Van onze speciale verslaggever
RONDER ENIG OFFICIEEL VERTOON is de tweede internationale land-
bouwbeurs Maandag te Utrecht geopend. Tot 2 Mei zal hier Neerlands
boerenstand alles wat hem in zijn werk te stade zal komen, in de nieuwste
verschijningsvormen kunnen aantreffen. In bonte verscheidenheid staan op de
terreinen de duizenden moderne landbouwwerktuigen, in velerlei vorm en
kleur tentoongesteld, en in de reusachtige Prins Bernhardhal treft de land bouw
man een keur van tractoren en andere mechanische machines aante veel om op
te noemen. De mechanisatie in de landbouw heeft zich ook dit taar weer door
gezet. In dit verband een enkel cijfer: in 1939 waren op de Voorsaarsbeurs
4000 vierwielige tractoren, in dit jaar ruim 28000 stuksUiteraard zijn er hon
derden exemplaren bij van buitenlandse makelij, en dit is geen wonder! Des
kundigen vertelden ons, dat de buitenlandse fabrikanten, in het bijzonder
waarde hechten aan het nuchtere oordeel van de Nederlandse boer.Valt dit
oordeel gunstig uit, dan kan men er staat op maken dat de fabrikant rustig
zijn serie aanmaakt.
QNDERTUSSEN is voor Nederlandse
fabrikantenzijde de druk van de
Amerikaanse concurrent iets afgeno
men. Inderdaad; wat Amerika laat
zien, is hypermodern en goed, maar
voor de Hollandse portemonnaie peper
duur. Daarentegen komt de Duitse
landbouwindustrie meer en meer opzet
ten. Merkwaardig is, dat we ter beurze
ook een combinatie aantroffen, van
Amerika en Duitsland samen, want
terwijl in de VS het stro van weinig
betekenis is, en daarbij rekening is ge
houden met de bouw van de Ameri
kaanse dorsmachines, heeft in Neder
land het stro wèl waarde. De Ameri
kaanse maai-dorsmachine is daarom
over het algemeen niet in ons land te
gebruiken. Daarop heeft een Duitse
firma iets gevonden. Op de beurs is
een Amerikaanse maai-dorsmachine te
zien, met een Duitse aangebouwde
pers
De Nederlandse industrie, die van
regeringswege wordt beschermd en ge.
stimuleerd, laat zien dat zij ook op
velerlei gebied haar mannetje staat.
Van Nederlands fabrikaat zijn er
landbouwwagens op luchtbanden, met
bf perkte vering, anti-slipcabine, een
vol-automatische aardappelrooimachi.
ne, een wiedmachine op vier wielen,
die bestuurd wordt door één persoor
en die voorzien is van een schoffelhou
der. een kunstmeststrooier, een bollen-
sorteerder, berustend op het schoksy-
steem, een aardappelpootmachine, een
dorsmachine en zo nog het een en an.
der
Voor emigranten
GEDURENDE de laatste drie jaar. is
de export van Nederlandse landbouwma
chines naar Nederlandse Immigranten in
Canada gestegen van 3 tot 9 ton ln
totaal. Verscheidene verbeteringen zijn er
te zien op het gebied van transport; in
ons land nog altijd een probleem. Nieuw
is een dergelijke machine, voorzien van
een horizontale transportband, voor het
overbrengen van aardappelen. Speciaal
voor Nederland Is van belang een boot,
uitgerust met een maaimachine, voor het
afsnijden en verwijderen van waterplan
ten. De geulentrekker en de Engelse
Water-Buffalo, te gebruiken in drassig
land, hebben nog pas een proef door
staan, en dragen daarvan de sporen. En
nu wij toch aan de polder z(jn: er is een
Amerikaanse maai-dorsmachine, die in de
Noordoostpolder gepionierd heeft. Over
het algemeen wordt in ons land de trek
ker gebruikt, die loopt op Dieselmotoren
Amerikanen daarentegen, zijn met het
oog op de voor hen gunstige omstandig
heden voorstanders van benzinemotoren
Veel van de paardentractie is vervangen
door motortractie; al heeft de eerste
methode nog vele aanhangers.
Voor de plattelandsvrouwen ls er dit
maal geen speciaal object, want de
„Schouw vqor de Vrouw" heeft verstek
laten gaan. Tenslotte nog een voor dit
jaar bijzondere noot: de land- en tuin
bouwers uit de noodgebieden hebben gra
tis toegang ter beurze. Reeds op de eer
ste dag waren er velen van de Zeeuwse
en Zuidhollandse eilanden aanwezig, om
te kijken of er wat van hun gading was
De bliksem is de oorzaak van heel
wat branden in Nederland, voorname
lijk van boerderijbtanden. Dit is wel
te begrijpen, want in zeer veel geval
len staan de boerderijen afzonderlijk in
het vrije veld. Het gevaar voor inslag
is daardoor groter en de brandweer
heeft meer tijd nodig om de plaats van
de brand te bereiken.
Volgens gegevens van het Centraal
Bureau voor de Statistiek zijn ii) 1950
door blikseminslag 158 branden ont
staan, in 1951 86 en in 1952 143, waar
van resp. 108, 66 en 110 in boerderijen.
Het merendeel van deze branden
ontstond door inslag in gebouwen,
hooibergen en dergelijke. In drie jaren
werden in totaal 210 gebouwen ver
woest. De schade bedroeg 4.861.000
Een „normale" boerderijbrand ver
oorzaakte in 1951 gemiddeld een
schade van 16700; een boerderij-
brand door blikseminslag echter een
gemiddelde van 26.600.Voor 1952
waren deze getallen 15.400 en 23.600
De procureur-generaal bij het Amster
damse Gerechtshof, heeft wegens poging
tot doodslag 3 jaar gevangenisstraf geëist
tegen de 48-jarige sjouwerman J. van D
uit Bussum.
Van D. was ten laste gelegd, dat hij
op 5 November 1952 gepoogd heeft een
zekere De R. uit minnenijd van het leven
te beroven door met een broodmes in de
richting van diens borst te steken. Het
mes stuitte af op het zakboekje, dat De
R in zijn binnenzak droeg.
De federatie van ambtenarenorgani-
saties uit Indonesië heeft een ruim 100
pagina's tellend rapport doen verschij
nen over het vraagstuk van de ach
terstallige betalingen" aan Nederlan
ders, die tijdens de Japanse bezetting
m Indonesië waren.
Dit raprort geeft een opsomming en
een toelichting op de bedragen die de
Nederlandse oorlogsslachtoffers uit In
donesië, naar het inzicht van de fede
ratie, van de Nederlandse regering be
taald dienen te krijgen, wegens het
met-uitbetalen van salaris, loon, pen.
sioen of onderstand gedurende de oor
logsperiode, en het achterwege blijven
van vergoeding van of tegemoei ko
ming in geleden materiële oorlogs
schade.
Bij de kwestie van de achterstallige
betalingen zijn 150.010 tot 200.000 perso
nen betrokken. Met de uitbetaling van
de achterstallige salarissen en pen.
sioenen aan de ambtenaren zou een
bedrag van ongeveer 100 000.000 zijn
gemoeid en met de vergoeding van de
geleden materiële oorlogsschade onge
veer 227.500 000.
De werkzaamheden aan het dichten
van de bressen in de Afsluitdijk vor
deren gestaag. Onder leiding van
Nederlandse opzichters is een groot
aantal Duitse vrijwilligers aan het
werk bij het zetten der basaltblok
ken. Deze foto werd gemaakt nabij
K nrnwerderzand
Vliegende taarten mogen voor het
grote publiek minder opwindend zijn,
dan vliegende schotels, blijde harten
maken ze zeer zeker. De Nederlandse
banketbakkers hebben de laatste ander
half taar een onderlinge gebak-expres-
dienst, die zijn vertakkingen in het
gehele land en over de gehele wereld
heeft.
Stap in Rio de Janeiro, Teheran,
Winschoten, Canberra, of Tilburg een
taartjeswinkel binnen en bestel een
fikse slagroom-verrassing voor thuis
(in Holland).
Tien tegen één, heeft die banketbak
ker yan de Nederlandse gebakexpresse
gehoord. U betaalt en hij zorgt voor de
rest.
Dat wil zeggen: hij seint een berich-
tie naar de taartencentrale hier te lan
de. Die zorgt dan voor prompte bedie
ning.
Dit systeem van „vliegende taarten"
neemt zo'n grote vlucht, dat gisteren
de duizendste bestelling uit het buiten,
land kon worden bezorgd. Een Haagse
moeder kreeg een taart van haar zoon
uit Australië. En de verenigde banket
bakkers deden er nog een taart plus
een doos fijne bonbons bij.
De „Carthage", die sinds 1 Febr. jl.
op het strand bij Scheveningen zat, is
gistermiddag om kwart over een vlot-
getrokken door de sleepboten „Blan
kenburg" en „Waterweg" en het ber
gingsvaartuig „Dolfijn.
In de orkaan van I Februari sloeg het
casco van dit ruim vijftig jaar oude
Franse schip op het strand voor het
Seinpostduin. Na weken lang zwoegen
gelukte het Van der Tak's bergings
maatschappij het schip zonder brokken
weer op de golven te brengen.
Rond het schip was een ruim bassin
gegraven, waarna men het met de neus
in de richting van de zee sleurde. Toen
werd een sleuf gemaakt, waardoor het
naar buiten zou kunnen worden ge
trokken.
Wel bevrijd, niet vrij
Zodra het schip, dat voor onderzoek
en eventuele reparaties naar Rotter
dam wordt gebracht, voor de wal komt,
zal het aan de ketting worden gelegd.
Een Franse werf, die een ander schip
van de rederij van de „Carthage" re
pareerde en daarvoor een vordering
heeft, liet enige tijd geleden door een
Haagse deurwaarder beslag op het ge
strande vaartuig leggen. Zolang deze
kwestie niet geregeld is, zal het beslag
blijven voortduren.
De hoop op redding van de veertien
mijnwerkers, die sedert Zaterdag in een
zilvermijn nabij Aganqueo, 120 km ten
Noordwesten van de stad Mexico, op
gesloten zitten, is gisteren opgegeven.
Zij bevinden zich driehonderd meter
onder de grond. Een gedeelte van de
mijn was ingestort na een explosie. Er
zijn in totaal elf lijken geborgen. Het
bergen van de lijken der veertien mijn
werkers zal niet mogelijk zijn, alvorens
de rook verdwenen is.
Op het ogenblik van de ontploffing
bevonden zich 350 man in de mijn On
geveer honderd werden behandeld we
gens gevolgen van de rookontwikke
ling. De ramp is de ergste in Je ge
schiedenis van de Mexicaanse mijn-in
dustrie. Zij werd veroorzaakt door kort
sluiting.
Ongeveer 700 mijnwerkers komen
per jaar in Duitse mijnen om het leven
tengevolge van ongevallen, aldus is op
een vergadering van mijnwerkers te
Gelsenkirchen meegedeeld.