Vijfde Tulpen Rallye voer het
Britse team Banks-Porter
In behouden haven.
I
De snelheidsproef bracht
weinig verandering
AGOVVontnam GoAhead
twee kostbare punten
Athletiekseizoen te
Voorburg geopend
Blackpool komt niet
naar Nederland
UteflUMEl
Van een snelle Allard en
een amechtige Peugeot
Gediskwa lificeerd
Pim, PamPom en de Wonderlamp
Longa boog het hoofd
voor Brabantia
Luister eens naar
Radioprogramma
VRIJDAG 1 MEI 1953
(Van een onzer redacteuren)
ZHE?ïïr' J)0r^ERDAGjm^G- - Twee jaar geleden werd de
Rallye de Monte Carlo ontsierd door een ernstig ongeval. De wagen van de
Engelse sternt-rijder John Banks werd bij een botsing vernield en de bestuurder
zwaar gewond naar een ziekenhuis vervoerd. Banks bracht er het leven af,
doch kreupelheid zal hem tot zijn dood herinneren aan de zware tol, welke hij
aan zijn geliefde automobielsport heeft moeten brengen. Een jaar later zagen
wij hem op het circuit in Zandvoort. Onhandig strompelde hij op krukken
over de track om Ken Wbarton, de fameuze winnaar van de Tulpen Rallye
1952, de hand te drukken. En vanmiddag stond deze 42-jarige herenboer uit
Lmcolnshire, vergezeld van zijn met een rood fluwelen „vechtpetje" getooide
teamgenoot Porter stralend naast zijn groene Bristol om de hulde te ondergaan
welke het publiek voor de triomfator van de Vijfde Internationale Tulpen
Rallye in petto had gehouden. Voor de lichamelijk gehandicapte Banks moet
deze zege van onschatbare waarde zijn. De Tulpen Rallye-trofee, welke hem
morgen m Noordwijk wordt uitgereikt, had zich geen betere eigenaar kunnen
wensen.
DANKS liet er vanmiddag tijdens de
D laatste beslissende klassementsproef,
de snelheidsrace op het circuit van
Zfmdvoort, geen ronde twijfel over be
staan wie de overwinning in deze ster-
rit naar de tulpen zou wegdragen. Bij
het „sleetje rijden" in Clervaux en tij
dens de bestorming van de Ballon
d'Alsace hadden hij en Porter 57 winst
punten bijeengereden. Een eerste plaats
in de snelheidstest in Zandvoort be
loond met 30 punten zouden hem on
bereikbaar maken voor de Appleyards,
de Elliotts en de gevreesde Franse cou
reur Grosgogeat. Van meet af aan joeg
Banks zijn snelle Bristol naar de lei
dersplaats. Noch de Rover van Lange-
straat. noch de befaamde Alfa Romeo
van Moorman konden de Britse here-
boer bedreigen. Tien maal passeerde hij
als eerste de pits, tienmaal ging de duim
omhoog en getuigde een lachende kop
voor het portierraampje van zijn ver
trouwen in eigen kracht en in die van
zijn wagen. Terwijl Banks zijn via tri-
umphalis reed, vocht Elliott in zijn
Sunbeam Talbot crp hetzelfde moment
voor zijn laatste kans. Het totaal van
86 punten, dat hij in zijn klasse van
2250 t.e.m. 2400 cc vergaarde, was even
wel een puntje te weinig voor de hoog
ste eer. Hij kon zijn troost zoeken bij
Appleyard en Grogcrgeat, die in dezelf
de omstandigheden geraakten. De feil
loze zekerheid, het niet te miskennen
meesterschap, waarmede de beschei
den Appleyard zijn Jaguar Mark 7 met
een gem. snelheid van 102,7 km langs
zijn klassegenoten schoof en reeds in de
tweede ronde de eerder gestarte ver
zamelde krachten van Ford en General
Motors bedwang, ontlokte een zucht
va" bewondering aan 8000 toeschouwers,
doch kon de Appleyards niet meer red
den.. Met de zege van Banks was ook
de wensdroom van de Painhard-rijders
Grosgogeat en Biagini wreed verstoord.
Biagini deed meer dan van hem ver
wacht mocht worden. Kort na de Volks-
wpgenklasse ging hij aan het hoofd van
een groep Panhards. Fiats en de reste
rende Volkswagens ven start. Twee ron
den later bevond hij zich prinsheerlijk
temidden van de eerste categorie en na
de tiende ronde kon hij als kopman
van het gehele veld worden afgevlf gd.
Zo verscheen vanmiddag de ene wa
gen na de andere voor de startlijn. In
vele gevallen was de race niet meer
van invloed op het klassement, omdat
de strafpunten de groepering reeds had
den bepaald of de plaatsen reeds door een
overvloed aan winstpunten waren ver
deeld. Deze wedstrijden hadden slechts
de eer als inzet. Voor deze eer sloeg
Roeloffzen in de sportwagenklasse t.e.m.
1400 cc een gat van tientallen meters
tussen zijn open MG en Bonaconsa's wat
teleurstellende Porsche. In deze race
ging de sympathie van het publiek ech
ter uit naar de gedeukte Peugeot van
Van Pelt, die de euvele moed bezat
glanzende Porsches, MG's Austins en
Panhards de handschoen toe te werpen.
Van Pelt smaakte het genoegen om de
tweede ronde achter aanvoerder Roe
loffzen te beëindigen, doch in de vol
gende omgang kwamen er verdachte
wolken uit de gemartelde Peugeot. Een
laatste gereutelals van een sterven-
dP en het zwarte wagentje was uit zijn
lijden. Wekte dit incident de lachlust
op, ernstiger werd het toen werd me
degedeeld, dat de Duitser Horn van de
weg was geraakt. Gelukkig bleef de
bestuurder ongedeerd: de Porsche ben
gelde later als een krakeling aan de
kraanwagen.
Een interessant gevecht leverde Graaf
van Zuylen van Nijevelt met de Frans
man Becquart. Een overwinning op
Becquart zou de graaf de klasse-zege
bezorgen, een nederlaag bracht hem in
puntental gelijk met de Fransman, die
dan echter zijn overwinning in Zand
voort met de eerste prijs zou beloond
zien. Zo lagen de papieren voor de
start.. In de vierde ronde slaagde Hugo
van Zuylen erin zijn concurrent het
achterlicht te laten zien. maar Becquart
sloeg terug. Opnieuw nam hij de lei
ding en nu was de uitnemend rijdende
Nederlandse edelman niet meer bij
machte om het verloren terrein te her
overen. Beide Jowett Javelins schoten
ver voor de andere wagens uit over de
zwarte race-strip, welke de Zandvoortse
duinen doorsnijdt. Het publiek volgde j
het. soannende duel geconcentreerd.
Toen Becquart de kamp te zijnen gun
ste besliste, was het applaus er niet
minder hartelijk om.
De gladiatoren.
UET WERD KOUD op het circuit toen
het tijdstip was aangebroken, waarop
de zwaardere sportwagens, de „aces
onder de deelnemers, de track zouden
bevolken. De laatste twee races zouden
evenwel de kilte van de vallende gure
lenteavond kunnen doen vergeten. He
laas het is niet gebeurd. Het ontbrak
én Murray in de klasse 1400 t.e.m. 2000
cc én de tot Brit genaturaliseerde Duit
se oorlogsvlieger Imhof in de groep
van boven de 2000 cc aan een waardige
tegenstander, die deze cracks tot een
aanslag op het absolute vermogen van
hun wagen zou hebben verleid
De Fraser Nash van de Schot Murray
was heer en meester over de Porarhes
de Jaguars, de Jowett Javelin. de BMW
en de Riley's. Onbedreigd draaide de
sierlijke sportwagen een gemiddelde
snelheid van om en nabij de 105 km en
gooide de tweede plaats te grabbel voor
Scott op Allard. Murray zegevierde zo
als hij wilde, doch moest het respect
van het publiek delen met Oosten, die
in de bocht aan het einde van de Hunze-
rug de weg plotseling versperd zag door
de slippende Porsche van Grieve. Een
flitsende reactie van Oosten voorkwam
een desastreuze botsing. Als was het een
was, was Imhof 1, Hörning 2 en de
Belg Ger.debien 3.
D'e Vijfde Internationale Tulpen Ral
lye is weer voorbij. Piet Nortier en de
zijnen kunnen er trots op zijn. Tevre
denheid zal er ook heersen bij de twee
equipes uit Noord-Holland boven het
Noorazeekanaal,. die het tot een plaats
in het eindklassement brachten. Want
at konden Ton Zwikstra op Peugeot en
ir Prins op Jaguar in de proef te Zand
voort niet tot opvallende prestaties ko
men, het feit dat de oud-Beverwijkers
Th. Zwikstra en P. Docter zesde in
klasse 2 B werden en ir H. Prins (Zaan
dam)— H. Luyting (Velsen-Noord) vijf
de in klasse 5, is in dit sterk bezette
veld van gerenommeerde rallye-rijders
een lofuiting waard.
Het eindklassement van de Tulpen-
Rally e is:
1. J. W. E. BanksM. Porter (GB)
met Bristol 87 pnt; 2 M. Grosgogeat—
P. Biagini (Fr.) met Panhard 86 pnt;
3 E. I. Appleard—mevr. P. C. Apple
yard (GB) met Jaguar 86 pnt; 4 E. El-
liot—mej. N. Elliot (GB> met Sun
beam Talbot 86 pnt; 5. M. Damonte
mej. Callirgaro (It.) met Fiat 80 pnt.;
6. M. BecquartH. Ziegler (Fr.) met
Jowett Javeli (N) 77 p.; 7. H.R.J. Graaf
van Zuylen van NijeveltF. M. A.
Eschauzier (Ned.) met Jowett Javelin 77
pnt; 8. Th. J. Koks—K. de Jong (Ned.)
met Volkswagen 72 pnt; 9. M. Carstedt
G. Carstedt (Zweden) met Simca 70
pnt; 10. A. G. Imhof—S. Ross (GB) met
Allard 70 pnt; 11. P. J. JettenL. van
Noordwijk Jr.A. J. van der Vlies
(Ned.) met Vauxhall 70 pnt; 12. J. A.
J. HeidendahlH. J. te Siepe (Ned.)
met Peugeot 67 pnt.
De Coupe des Dames werd gewonnen
door mevr. G. Molander—mevr. H. Lund-
reflexbeweging gooide hij zijn stuur om,berg (Noorwegen) met Saab 0 S 2 W.
passeerde buiten om en vervolgde zijn
weg.
Twee onooglijke maar pijlsnelle Al-
lards, zeven trotse elegante Jaguars,
vier niet minder prijzige Aston Martins
en een dappere Riley vormden de ta
bleau de la troupe in de laatste wed
strijd. Voor minstens drie ton aan auto
mobielen werd er geëtaleerd toen de
zware sportwagens onder de begerige
blikken van de toeschouwers werden
opgesteld. Dertien mannen en een
vrouw, mrs. Snow, leidden deze Ein-
zug der Gladiatoren. Toen de vlag viel
explodeerden de 192 pk, die in de Ca
dillac motor van Imhofs Allard waren
gebundeld. Als een gelanceerde torpe
do flitste de lage zwarte wagen naar
zijn doel: de zege. Imhofs messcherpe
start toverde een glimlach op het gelaat
van Appleyard, die op de perstribune
de tijden van zijn rivaal m menige
rallye ijverig en nauwgezet noteerde.
Appleyard wist op dat ogenblik, dat nie
mand de Allard meer zou bereiken.
In eentonige regelmaat draaide Imhof
zijn ronden, als een eenzame, zonder
een andere tegenstander dan het hor
loge. Een ogenblik leek het of de Zwit
ser Hörning op Jaguar naar de leider
zou kruipen, voorzover men uiteraard
bij een snelheid van 108 km van krui
pen kan spreken. Eén blik achterwaarts
was voldoende en Imhof wag weer
waakzaam. Een scheutje meer gas en
de veilige afstand tussen Allard en
Jaguair was prompt hersteld. Ook uit
het achterland waar mrs. Snow ver
toefde, was geen strijd te melden. Zin
gend zoefden de sportwagens over het
circuit. Toen het slaapliedje ten einde
Winnaar van de Tulpen Rallye 1953
werd de Engelsman W. E. B.
(rechts). Links E. I. Appleyard, Bte
derde werd.
De ere-plaatsen in de verschillende
klassen worden bezet door:
Serie-Toerwagens:
Klasse IA (t.e.m. 1X00 cc):
1. M. Grosgogeat—P. Biagini (Fr.) met
Panhard 86 pt.; 2. J. D. StruykG. Ver
schuur (Ned.) met Fiat 54 pt.; 3. J. Mar-
tens—B. Heerligh (Ned.) met Fiat 40 pt.
Klasse 1B (1100—1150 cc):
1. M. Damonte—mej. L. Calligar0 (It.)
met Fiat 80 pt.; 2. Th. J. Koks—K. de
Jong (Ned.) met Volkswagen 72 pt.; 3. H.
Stenfeld' Hansen—N. Buchsbaum (Dk)
met Volkswagen 39 pt.
Klasse 2A (1150—1240 cc):
1. M. CarstedtG. Carstedt (Zw.) met
Simca 70 pt.; 2. P. GierkeW. Scheube
(Dld) met Ford Taunus 51 pt.; 3. H. C.
G. HoogeveenG. Voogd (Ned.) met
Simca 49 pt.
Klasse 2B (1240—1400 cc):
1. J. A. J. Heidendahl—H. J. te Siepe
(Ned.) met Peugeot 68 pt.; 2. J. W. C.
van der VossenJ. C. de Bilt (Ned.) met
Peugeot 56 pt.; 3. M. A. van Beers—G. M.
Jansen (Ned.) met Peugeot 22 pt.; 6. Th.
ZwikstraP. G. Docter (Ned.) met Peu
geot 0 pt.
Klasse 3 (1400—1600 cc):
1. M. BecquartH. Ziegler (Fr.) met
Jowett Javelin 77 pt.; 2. H. R. J. Graaf
UET PUBLIEK op het circuit
van Zandvoort heeft tevergeefs
uitgezien naar de Ford Zephyrs
van Gatsonides. Rcece en Harri-
son en de Sunbeams van Van
Hemsley en Harper. Deze wagens
mochten niet aan de klassements
proef voor serie-wagens deelne
men, omdat bij de technische con
trole te Noordwijk was gebleken,
dat zij niet aan de reglemewnire
bepalingen voldeden. De Ford
Zephyrs waren voorzien van een
extra olie-filter en de twee Sun
beams van andere, remtrommels
dan de seriewagens bezitten. Het
organisatie comité was van oor
deel, dat hoewel de wijzigingen
volkomen te goeder trouw waren
aangebracht, de auto's niet meer
tot de normale seriewaaens kon
den worden gerekend. De betrok
ken equipes werden dan ook ge
diskwalificeerd.
van Zuylen van Nijevelt~F. M. A
Eschauzier (Ned.) met Jowett Javelin 77
pt.; 3. J. Scheffer—G. J. Willing (Ned.)
met Jowett Javelin 56 pt.
Klasse 4A (1600—2250 cc):
1. J. W. E. Banks—M. Porter (G.B.) met
Bristol 87 pt.; 2. L. J. H. Englebert—I. A.
Langestraat (Ned.) met Rover 57 pt.; 3.
C. I. de VriesJ. A. Moorman (Ned.) met
Alfa Romeo 42 pt.
Klasse 4B (2250—2400 cc);
1. E. Elliott—mej. N. Elliott (G.B.) met
Sunbeam Talbot 86 pt.; 2. P. J. Jetten—
L. van Noordwijk JrA. J. van der Vlies
(Ned.) met Vauxhall 70 pt.; 3. H. B. van
GelderenA. J. van Veen (Ned.) met
Sunbeam Talbot 21 pt.
Klasse 5 (2400—2500 cc)
1. E. X. Appleyard—mevr. P. C. Appley
ard (G.B.) met Jaguar 86 pt; 2. R. D.
MattockC. A. Christian—H. Taylor
(G.B.) met Jaguar 60 pt.; 3. G. Seibert—
A. Bolz (Saarl.) met Citroën 46 pt.; 5.
Ir H. D. Prins—H. Luyting (Ned.) met
Jaguar 8 pt.
Klasse 6 (boven 3500 cc):
1. R. H. R. Dee—J. F. J. Courrech Staal
jhr W. J. Teding van Berkhout (Ned.)
met Chevrolet 1S0 pt.; 2. F. W. Coenen
J. Butter (Ned.) met Ford 2 S 0 pt.; 3.
L. de GrootC. A. Groeneveld (Ned.)
met Chevrolet 3 S 0 pt.
SPORTWAGENS
Klasse 9A (te.m. 1400 cc):
1. G. F. Roeloffzen—K. ten Bruggencate
(Nëd.) met M.G. 6 S 45 pt.; 2. Y. Bona-
consaP. Ebneter (Zwits.) piet Porsche 9
S 41 pt.; 3. K. F. WaUrath—J. M. Lodé-
v.-ijks (Ned.) met Simca 10 S 18 pt.
Klasse 9B (1400—2200 cc):
1. D. G. ScottJ. H. Cinnlngham (G.B.)
met Allard 44 pt.; 2. M. Kuhn„Mam-
mouth" (Belg.) met Porsche 4 S 30 pt.;
3. D. H. Murray—M. P. Skarring (G.B.)
met Fraser Nash 8 S 69 pt.
Klasse 10 (boven 2000 cc):
1. A. G. ImhofS. Ross (G.B.) met
Allard 70 pt.; 2. Ch. Fraikin—O. J. M. F.
Gendebien (Belg.) met Jaguar 46 pt.; 3.
W. DeutschP. E. Rouselle (Belg.) met
Aston Martin 20 pt.
In de klassementsproef op het circuit
van Zandvoort waren de gemiddelde snel
heden van de winnaars:
Klasse IA: Biagini (Fr.) Panhard 96.03
k.m./h.
Klasse 1B: Damonte (It.) Fiat 90.9.
Klasse 2A: Carsted (Zweden) Simca
96.04.
Klasse 2B: Velu (Ned.) Peugeot 93.06.
Klasse 3: Becquart (Fr.) Jowett Jave
lin 97.3.
Klasse 4A; Banks (G.B.) Bristol 98.7.
Klasse 4B: Elliott (G.B.) Sunbeam Tal
bot 101.8.
Klasse 5: Appleyard (G.B.) Jaguar
102.7.
Klasse 6: De Boer (Ned.) Lincoln 95.5.
Klasse 9A: Roeloffzen (Ned.) M.G. 94.7.
Klasse 9B: Murray (G.B.) Fraser Nash
104.1.
Klasse 10: Imhof (G.B.) Allard 108.7.
Puck Brouwer en Theo Saat hebben
Donderdagmiddag het nieuwe baansei-
zoen ingezet met een zege. De wijze,
waarop beide athleten die tot stand
brachten, verschilde echter wel enigs
zins. Had Puck Brouwer op de 100 me
ter van Hilde Veth (Hollandia) en
Xenia Stad-De Jong (Meeuwen) weinig
tegenstand te ondervinden - het Cele-
bes-meisje won dan ook onbedreigd in
12.5 sec. - Saat moest er op het zelfde
nummer heel hard aan trekken om zich
Aret (DOS) van het lijf te houden. Hij
slaagde daarin niet geheel, want voor
beiden werd 11,2 sec. afgedrukt. De
jury van aankomst klasseerde de V.
en L'er echter als eerste.
5. De baron, die wel zag, dat zijn
Miesje voorlopig nog niet klaar zou
zijn met haar inkopen, besloot een
eindje om te wandelen. „Ik moet nodig
wat kiekjes maken", zei hij tot zich
zelf, terwijl hij zijn fonkelnieuw fo
totoestel bekeek, dat over zijn schouder
bengelde. Het was een heel duur toe
stel en de baron zelf zou er niet over
gepeinsd hebben om zo'n duur toestel
te kopen, maar mevrouw Babbelgraag
had er op gestaan! „Een man van jouw
stand kan niet met zo'n prul van ee.
paar gulder. op reis gaan", had ze ge
zegd. „En bovendien wil ik met goede
foto's thuiskomen van onze huwelijks
reis". Zodoende had de baron al veel
foto's genomen van zijn reis. Miesje
aan boord van de stoomboot, die hen
naar Afrika had gebracht. Miesje voor
het hotel. Miesje op het terras. Miesje
bij de fonteinIk moet nu nog
eens een paar rpeciale foto's van het
Oosten hebben", zei de baron tot zich
zelf, terwijl hij de trappen besteeg
van het nauwe omhooglopende
straatje. „Zo'n echt Oosters hoekje en
dan zo'n Ooster3 meisje er op...,"
Op dat ogenblik werd de baron uit zijn
droomwereld tot de harde werkelijk
heid teruggeroepen. Het was de barse
stem van een schildwacht, die hem
toebeet: „Zeg. wat moet dat vriendje?
Weet je niet, dat je op verboden gebied
bent?" „In de eerste plaats ben ik je
vriendje niet, beste man", sprak de ba
ron waardig. En in de tweede plaats
zul je wel zien, dat ik een vreemde
ling ben„Dat kan wel zijn",
sprak de schildw: cht. „Maar je staat
hier op het grondgebied van de emir"
O, neem me niet kwalijk", zei de
baron. „Ik wilde hier alleen maar een
kiekje nemen".
Voor de eerste klasse B wend glster-
avond de competitiewedstrijd tussen
AGOW en Go Abead gespeeld. De
ploeg uit Deventer, die de punten zeer
goed kon gebruiken, heeft met 43
verloren. In IC werd gespeeld Braban
tiaLonga welke in een 21 overwin
ning voor laatstgenoemde ploeg ein
digde.
Het bestuur van de Engelse eerste
divisie club Blackpool heeft aan de
KNVB medegedeeld, dat niet minder
dan zeven spelers van Blackpool ver
hinderd zijn naar Nederland te komen.
Garret en Johnston zijn gekozen in het
Engelse elftal, dat in Zuid- en Noord-
Amerika enkele internationale wedstflj-'
striiden zal spelen, Kelly en Brown
hebben blessures. Muddy is opgeroepen
voor militaire dienst de Zuid-Afrikaan
Perry keert een dezer dagen terug naai
zijn geboorteland om in het huwelijks
bootje te stappen en tenslotte Stanley
Matthews. aan wie rust is voorgeschre
ven. Omdat een zo gehavend elftal geen
volwaardige tegenpartij zou zijn voor
Rapid en voor het Nederlandse elftal
heeft het bestuur van de KNVB beslo
ten de overeenkomst met Blackpool te
annuleren. De secretaris-penningmee's
ter, de heer L. Brunt heeft zich daarop
naar Engeland begeven, waar hij ver
schillende .besprekingen heeft gevoerd
om een geschikte tegenpartij voor Rapid
en het Oranje-team te contracteren. Hij
is erin geslaagd om Middlesbrough. de
club van Mannion. welke de laatste
tiid opvallende successen in de eerste
divisie heeft behaald, de plaats van
Blackpool te laten innemen.
IC
Sparta
Willem 2
VW
BW
MW
Excelsior
Sittardia
Longa
Emma
SW
Brabantia
Juliana
«BS -
Theole
Voor Uw Tuinmeubelen
TJALLEMA'S
f Droogt tnol
Bostand togen hitte
Fobrikonto: Fa. Ggbr. Tjallemo. Snoek
(Advertentie, lng. Med.)
door
Mary Burcholl
45)
„Lieve Fiora,
't Valt me niet gemakkelijk, deze
brief te schrijven en ik besef, dat
het voor jou evenmin gemakkelijk
zal zijn, bem te lezen. Maar omdat
jij en ik altijd zo oprecht en rond
uit tegenover elkaar zijn geweest,
kan ik niet aannemen, dat je iets
anders zult willen dan de strikte
waarheid, hoe onaangenaam je die
ook moogt vinden".
Fiora bemerkte plotseling, dat ze
sneller dan gewoonlijk ademhaalde,
terwijl haar hart in ongehoord tempo
vol vrees was gaan kloppen; vrees,
nauwelijks in verband te brengen met
iemand als Ashley, die haar nooit een
heftige emotie had bezorgd!
Haastig las ze verder:
„Reeds toen ik Brierly verbet,
vroeg ik mij af, of jij en ik wel zo
nauw en volkomen met elkaar ver
bonden waren als we gedacht had
den en of we in de toekomst niet
tot de conclusie zouden komen, dat
we tocb minder goed bij elkander
pasten. Toen ontmoette ik, juist na
mijn aankomst te Londen, iemand,
die ik vroeger heel goed gekend
had. Je moet van me geloven, Fio
ra, dat ik niet de minste bedoeling
had, je te kwetsen, maar nu jij ver
weg op Brierley was (ik herinner
je eraan, dat je zelf daar had wil
len blijven) werd Veronica als
vanzelf mijn dagelijkse kameraad.
En naarmate ik haar meer leerde
kennen, drong het tot me door, dat
zij de vrouw was, die ik werkelijk
liefhad.
Ik weet wel, lieve Fiora, dat een
mededeling van deze aard nooit een
gunstige indruk maakt. En toch:
Wat kon ik anders doen? Je bent
edelmoedig genoeg en hebt vol
doende zelfrespect om de waarheid
te willen horen, nu het eenmaal is
gebeurd, 't Verbloemen van mijn
gevoelens zou noch jou, noch mij
ook maar in 't minst kunnen hei
pen, want lang zou ik het toch niet
uithouden. Daarom verzoek ik je,
niet slechter over me te denken
dan je mogelijk is en mij te qnt-
siaan van de band onzer verloving;
een band, die in de gegeven om
standigheden nog slechts ongeluk
voor ons beiden zou betekenen".
Er stond nog meer in de brief: Over
zijn spijt, dat hij haar verdriet moest
aandoen, enz. alles geschreven in een
taal en stijl, die wel aan Ashley deden
denken en toch niet van Ashley waren
Flora las dan ook de laatste zinsneden
zonder ze eigenlijk goed te begrijpen.
Haar geest was trouwens geheel be
vangen door de zware, overweldigende
schok, vervat in de eerste alinea's.
Ashley, van wie ze zich zo volkomen
zeker had gewaand, verdween eens
klaps uit haar leven. Hij had zich min
of meer handig teruggetrokken en haar
verward, verbijsterd, beroofd achterge
laten.
Langzaam draaide ze de velletjes
papier om en om. Papier, waarop zul
ke voor haar gewichtige woorden ston
den en ook het zijdelingse verwijt, dat
ze tegen zijn zin op Brierley was ge
bleven. Was het zijn bedoeling ge
weest. een deel van de schuld zo er
schuld was op haar te schuiven? En
had zij met dat blijven inderdaad ver
keerd gehandeld?
Nooit in haar leven had Fiora zich
nuttelozer en overbodiger gevoeld. O,
zeker, ze hield van de weinige mensen,
die het meest voor haar betekenden,
ze had behoefte aan hun genegenheid.
Maar zij van hun kant hadden haai'
niet langer nodig. Geen van allen.
Enige ogenblikken lang was ze ten
prooi aan een soort paniek van zich
verlaten en eenzaam voelen. Ze wilde
opstaan en wegrennen. Maar waar
heen waarheen?
Bij de gedachte aan de leegte, welke
Ashley's verdwijning uit haar leven
zou achterlaten, kwam even het voor
nemen op, om met de kracht der wan-
hoop de strijd tegen die plotselinge
dwaasheid, die verblinding zijnerzijds
aan te binden.
Want tenslotte was het iets anders
dan verblinding? Als zij, Fiora, bij
Ashley was geweest, zou er immers
niets van dién aard gebeurd zijn. De
kwestie was, dat hij haar had gemist
en toen bezweken was vor de aantrek
kelijkheid van één of ander meisje; in
een vlaag van romantisch heimwee.
Toen ze echter de brief andermaal
inkeek, kwam Fiora, zo onervaren als
ze dan mocht zijn, weldra tot de slot
som, dat hier geen misleid of verblind
man aan het woord was. 't Was immers
een uiterst koele en precies berekende
brief. De woorden waren met zorg ge
kozen en elke zin was weloverdacbt.
Ze schaamde zich voor hem, maar voor
haar geestesoog zag ze hoe Ashley het
schrijven had doorgelezen en 't als een
knap stukje werk had goedgekeurd.
Dit leek niets op een in vertwijfeling
geuite hartekreet, hier had geen in
zielsnood verkerend mens naar de pen
gegrepen. Wat zij, Fiora, daareven met
de post had ontvangen, bleek tenslotte
om 't eens heel kras en duidelijk te
zeggen niets dan een handig bedach
te uitvlucht.
Met de verfrommelde brief in de hand
sprong Fiora overeind. Ze voelde zich
niet slechts ontdaan en teleurgesteld,
maar ook volkomen beroofd van elke
illusie over de betrouwbaarheid van
mannen. Eerst dat geval met Lucas en
nuAshley!
Natuurlijk zou ze Ashley dadelijk
schrijven en hem mededelen, dat hij
volkomen vrij was. In geen enkel op
zicht zou ze laten blijken, dat ze zijn
motieven, zijn berekening doorzien
had. 't Zou een kort, vriendelijk brief
je, zonder enig verwijt, moeten worden.
Nog een beetje ontroerd, maar vast
beraden liep ze naar 't huis terug. Juist
op dit ogenblik echter kwam Adèle de
tuin in en wachtte bij de deur Fiora
glimlachend op. Was het" een prettige
brief, kindlief?" vroeg ze.
Geen ogenblik had Fiora er nog aan
gedacht, wat ze Adèle en erger
Lucas zou moeten vertellen. Nu echter
kwam ze eensklaps tot het besluit, de
onwelkome tijding geheim te houden.
In de eerste plaats wilde ze geen scha
duw werpen op Adèle's eigen, nog zo
prille geluk en ten tweede wenste ze
Lucas niet de voldoening te schenken,
dat hij Ashley vrijwel op de juiste
waarde had geschat. Dus antwoordde
ze, na een nauwelijks merkbare aarze
ling, zo opgewekt mogelijk: „Een beet
je kort, maar alles wat ik weten moest
stond er in".
„En het slot was zeker een nieuw
dringend verzoek, dat je zo gauw mo
gelijk bij hem zou komen", veronder
stelde Adèle. (Wordt vervolgd)
De standen in deze afdelingen zijn nu
als volgt.
1B
Heerenveen
Enschede
Haarlem
Vitesse
DWS
Stormvogels
Leeuwarden
Blauw Wit
Elinkwijk
Be Quick (Gr)
AGOW
't Gooi
Go Ahead
Achilles
21
12
4
5
28
52—33
20
10
6
4
26
38—29
20
9
7
4
25
35—25
20
11
3
6
25
30—25
20
10
4
6
24
36—24
21
10
4
7
24
47—30
21
9
4
8
22
43—32
21
8
5
8
21
26—23
20
8
3
9
19
24—27
21
6
6
9
18
39—55
20
6
6
8
13
30—30
20
5
7
8
17
19—24
21
2
6
13
10
22—41
20
2
5
13
9
23—63
21
14
3
4
31
45—20
21
12
5
4
29
62—36
21
10
6
5
26
35—30
20
10
5
5
25
42—22
21
9
7
5
25
37—24
20
9
6
5
24
50—35
22
10
3
9
23
51—56
20
10
1
9
21
34—34
21
8
3
10
19
44—46
21
9
1
11
19
42—45
21
8
0
13
16
34—42
21
4
6
10
15
27—44
-21-
4-
3
14
1W34—54
21
3
3
15
9
30—78
VIOOLCONCERT VAN TSJA1-
KOF SKI, het beroemde in D gr.t.,
dat ondanks de hoge eisen, die het
aan de violisten stelt, nog steeds
en graag wordt uitgevoerd. De
tegenwoordige lezing is de tweede.
Tsjaikofski heeft het namelijk,
nadat het eenmaal was uitge
voerd, grondig herzien in over
leg met een beroemd solist zijner
dagen, met wie hij zeer bevriend
was. Het werk heeft er nog aan
schoonheid door gewonnen. Rug-
giero Ricci speelt de solopartij.
(Zaterdag 23.45 over Rias Berlin,
439 en 303 m
ZATERDAG 2 MEI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.0024.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek.
7.15 Gewijde muziek. 7.45 Morgengebed
en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en
weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 9 00
Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden.
9.40 Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Metropole-Orkest. 10.40 Piano-recital.
11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek.
12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek, 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33
Lunchconcert. 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Lunch
concert. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Boek
bespreking. 14.10 Gram.muziek. 14.20 En
gelse les. 14.40 Amateursprogramma. 15.15
Gram.muziek. 15.30 „De schoonheid van
het Gregoriaans". 16.00 Gram.muziek. 16.10
Sportpraatje. 16.45 Gram.muziek of sport
uitslagen. 17.15 Voor de jeugd. 18.13
Journalistiek weekoverzicht. 18.25 Amu
sementsmuziek. 18.40 Regeringsuitzending:
..Zoeklicht op de Westerse Defensie". 19.00
Nieuws. 19.10 Gram.muziek. 19.15 „Samen
Europa". 19.30 Gram.muziek. 20.05 De
gewone man zegt er 't zijne van. 20.30
„Lichtbaken", causerie. 20.50 Actualitei
ten. 21.00 Gevarieerd programma. 21.50
„De vertraagde paashaas", causerie. 22.00
Amusementsmuziek. 22.30 „Wij luiden de
Zondag in". 234)0 Nieuws. 23.15 Nieuw*
in Esperanto. 23.22-24.00 Gram.muirck.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA
10.00 VPRO, 10.20 VARA. 19.30 VPRO
20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10
Gram.muziek. 7.15 Gymnastiek. 7.30 Gra-
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws en weerberich
ten. 8.18 Gram.muziek, 8.40 Idem 8 55
Voor de vrouw. 9.00 Gram.muziek. 10.00
„Tijdelijk uitgeschakeld", causerie. 10 05
Morgenwijding. 10.20 Voor de arbeid in 'de
,C,°^^bedrijVen' 1140 Piano-recital.
12 00 Gram.muziek. (Om 12.30 Land. en
Tuinbouwmededelingen.) 13.00 Nieuws en
commentaar. 13.20 Lichte muziek. 13.50
.„!h U1S Gram-muziek met
toelichting. 14.45 Boekbespreking. 15.00
a"1"mtu2'elc 15-30 „Van de wieg tot het
graf 15.45 Gram.muziek. 16.15 Sport
praatje. 16.30 Kamerorkest en soliste. 17 IS
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18 15 Vara.
'ar'a- JJji0 Koorzang. 18.40 Lichte mu
ziek. 19.00 Artistieke Staalkaart. 19 30
„Passé partout". causerie. 19.40 „Het Oude
Testament in deze Tijd", causerie. 19.55
„Deze week", causerie. 20.00 Nieuws. 80.05
Gevarieerd programma. 22.00 Socialistisch
commentaar. 22.15 Muziek uit het Zuiden
-2.40 ..Onder de Pannen", hoorspel. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Verzoekprogramma