Kraiswoordpuzzle L HERSENGYMNASTIEK Wat de radio dit weekend biedt PU ROL: vol van weldaden r huid Om het geluk van Peter Lezers spreken! DAMRUBRIEK 1 ■8 r i p P 1 p Ij i H ■T5 P: p P B W'V B m ei m m p 1 Onze wekelijkse Puzzle-rubriek m m m m m m m m m m m m Wé m B m m m B m Wê m m m m 9 m 9 B Wi m m m m m B m rm m mmM te te Pom en de Wonderlamp Luister eens naar door Kitty Lessels Vrijzinnigen tegen nieuwe kerkorde? ZATFGDAG IR MFI 1953 Onder redactie van Max Douwes, Soestdijkerjtraatwcg 58, Hilversum. HET SPREEKT VANZELF dat we u gedurende wat we in Nederland de „zo merk-maanden noemen, wat lichtere dam- kost voorzetten dan gewoonlijk. Niet al te veel stamppot en snert met lduif, doch gemakkelijk verteerbare gerechten, die echter zeer smakelijk kunnen zijn. En zo willen we u vandaag eens nader laten kennismaken met het werk van de pro- blemist W. Schoute uit Wormer. Deze 15-jarige auteur, van wie u op deze plaats wel eens meer hebt gelezen, heeft zich in verbazingwekkend korte tijd op gewerkt tot componist van betekenis, die ook bij zijn gerenommeerde collega's in den lande niet onopgemerkt is gebleven. Zijn kracht ligt vooralsnog in compo sities met licht materieel op zichzelf al een prestatie want in dit genre ver zeilt men zeer dikwijls in overbekende thema's en bewerkingsmogelijkheden. Zie hier enkele proeven van Schoute: mm ■1 35s&>:' wm m Wit wint door 27—2211, 40—35x22 (21-27A, 16-21 gedw., 11X22) 37-32 (6-11) 31-26 (11-16 of 17B 32-27, 26X37 met tempowinst. B: (22—27, 11— 16) 21-17 (16-21) 17-12 (21-27) 26- 21, 12-7. A: (11-17, 6x17) 37-32! Een Juweel van een aanvangsstand, een pun tige afwikkeling met meerslag en tempo- werk, een eindstand die tot en met de laatste zet haarscherp is: ziedaar zuivere geconcentreerde schoonheid! No. 2. Zw.: 4, 5, 16, 21, 22. 36. W.: 24, 30, 38, 39, 41, 44. Opl.: 30-25-20! (47X29 gedw.) 24 X 33-29. 39 x 26 (4- 9) 44-39 (9-13) 39-33 (13-18) 33-28 (16-21 of?, 18-22) 28-23-19, enz. Niet onbekend doch aardig libiet-thema. No. 3. Zw.: 7, 8, 14, 25, 40. W.: 22, 23, 35, 38, 44. Opl.: 22-17-11x24 (25 -30) 24-20, 35X24. No. 4. Zw.: 11, 13, 21, 25, 30, 35, 41. W.: 23, 28, 34, 37/39, 46. Opl.: 23-18, 46 X 6 (35-40, 30-34, 25 x 34) 6-1 (34-39) 1-34, 45-40. No. 5. Zw.: 6, 11, 18, 19, 33. Wit: 26, 29, 36/38. Opl.: 29-24 X 22 (31-37) 36- 61! (37-41) 22—17, 31-27, 26x46. No. 6. Zw.: 18, 19, 25, 28, 36, 45. Wit: 29, 34. 40/42, 50. Opl.: 29-24! (19 X 39 gedw.) 40-34X12 (25-30) 12-7 (30- 34) 7-1 (34-39 of?) 50-44, 1-6. Aan de hand van bovenstaande serie snoet men niet concluderen, dat Schoute in het zwaardere genre er niets van te recht brengt. Toch zien we hierin nog een bepaalde mate van onzekerheid, getuige de soms gemengde kleuren in de aan vangsstand. De eerste twee composities van de volgende serie zijn in dit opzicht nog de beste. ik/I e ül Pi II s a m ts Wit wint door 32—28!, 49 x 38, 36— 31, 37X 28, 29-24!, 35x11!, 27-22 (7- 11) 21-16, enz. No. 8. Zw.: 6, 8, 9, 11, 17, 19, 22, 26, 27. W.: 25, 28, 31, 33, 37, 39, 48/50. Opl.: 37-32!, 49-43, 50X39, 40-42, 39-34, 25x21. No. 9. Zw.: 3, 9, 12, 14, 18, 20/22, 24, 36, 45. W.: 23, 25, 29, 32/34, 38, 40/ 42, 44. Opl.: 40-35, 32-27, 44-40, 33 X42, 35-30, 34 X 23, 30X 8, 42-38, 25 X3 (12-18) 3-9. No. 10. Zw.: 7, 18, 20/22, 27, 30, 34, 36, 45. W.: 16, 19, 32, 33, 38, 41/44, 47. Opl.: 43-39, 38 x 49, 16 x 27, 42-37, 47 X38, 19-14X1. U heeft inmiddels opgemerkt dat de afwikkelingen voortreffelijk zijn. We be sluiten met een wel bijzonder bekoorlijk stukje: Bil e te m i ii m m m ZOT- mm m m f, 0 W 8 H w m m B M ff» swalmmi TWt wint door 28—22!, 29—24X4x2 (12-17, 6X17) 36-31 (17-22) 31-27, 46-41. Het traditionele zinnetje, dat er ,,van deze jonge auteur nog veel te ver wachten is", is onzerzijds nu werkelijk eens geen gemeenplaats! Horizontaal: 1. gooi, 5. vogel, 9. soort visnet, 11. bloeiwijze, 13. getij, 15. slechte keuze, 18. vlug, 20. teken, 21. bevel, 22. geslacht, 25. de oude re, 26. omhulsel, 28. roofdier, 30 naamkaart (afk.), 31. waarborg, 33. punt, 34. erg zoet, 35. daar, 38. zee vis met lange bek, 39. Britse lucht macht, 41. iedereen, 43. windrich ting, 44. reizigers in woestijn, 47. ambtshalve, 48. klap, 49. antilope, 51. bereider, 52. steeg. Verticaal: 2. voegwoord, 3. onbe werkt, 4. rare vent, 6. jong dier, 7. voedsel, 8. puzzlen, 10, streng, 12. stamppot, 14. bewerkt weefsel, 16. Staatsspoor, 17. wielafdruk, 19. in secteneter, 23. Mongools heerser, 24. flink, 27. voedsel, 28. afsluiting, 29. kei, 32. meisjesnaam, 36 bijenpro duct, 37. dundoek, 40. schoolmees ter, 41. eerstvolgend, 42 mogelijk heid, 45. perronjongen, 46. jongens naam, 50. ambtshalve. (Aöwt«itie. lot Med.) TEGENWOORDIG hoort men ook nog wel eens een visboer zijn kwaliteiten roe men, hetgeen meestal ge beurt door de kernachtige uitdrukking: „gerookte pa ling, levendige bot." Of die bot wekelijk zo levendig is, zullen we maar in liet mid den laten. De gerookte pa ling is doorgaans echter een ding, dat waar is en welke men in alle soorten en maten op de viskar aan kan treffen. Bij het zien van zo'n kanjer van een pa ling moet ik altijd aan een „doublé" van hem denken, te weten de longvis. Deze vis is wel een der merkwaardigste schepselen der natuur. Hij beschikt naast zijn kieuwen ook nog over een paar longen. In het water valt deze vis, een beenvis, op doordat hij veel naar de oppervlakte komt om zijn longen met luclit te vullen. Wanneer de droge moes son optreedt, wordt hij echter opmerkelijker door zijn bijzondere levenswijze. Wanneer hij door het weg trekken van het water in een moeras gevangen ge houden wordt, bedekt hij zijn hele lichaam, behalve zijn bek, met een laagje gedroogd slijm, dat hij met zijn huidklieren afscheidt. Het vocht in zijn lichaam kan hierdoor nooit geheel opdrogen. Dan rolt hij zich spiraalsgewijs op en gaat in de modder slapen. Mocht de modder door de droogte hard worden, dan deert dit hem niet, want hij wil en hoeft niet eerder weg, voor dat de natte tijden zijn aangebroken. Door door zijn longen te ademen en te leven op zijn vet kan hij het wel een jaar of 4—5 uithouden. Het is wel eens gebeurd, dat blokken harde modder met longvissen erin werden verscheept naar andere de len van de wereld Vond men dan zo'n vis (kunnen een lengte van 1 meter be reiken) in diepe slaap ge wikkeld, dan probeerde men hem wakker te krij gen door hem in de rondte te slingeren of op het dro ge te laten liggen. Echter zonder succes. Voelt hij echter water, dan is hij on middellijk wakker en zet zijn leventje op de normale wijze voort Op deze ma nier kan zo'n visje meer dan 100 jaar meegaan. Voor deze week de vol gende 10 vragen: 1. Wie gebruiken een Jtinerarium"? 2. Wat betekent het bij woord „rommentom"? 3. Tot welk plantenge slacht behoort „duim kruid"? 4. Wat is de grootste dia mant, die ooit is ge vonden? 5. Waar kan men een „iokdorpeC aantreffen? 6. Wat weet U van de .krokodilwachtelaf? 7. Wat is een lacto- tegetariër"? 8. Hoe luiden de 2de en 3de naam van Prinses Irene? 9. Hoe zwaar mag de kogel maximaal we gen, die bij kogelsto ten weggeslingerd wordt? 10. Wat is een „deuren- berger ei"? (Voor de oplossingen zie men ons blad van Dinsdag a.s.). ZONDAG 17 MEI. HILVERSUM I, 402 M. 746 kc/». 8.— NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.— NCRV. 18.45—24.— KRO. NCRV: 8— Nws. en weerber, 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Vroeg dienst. 9.15 Kerkzang en kerkmuziek. KRO: 9.30 Nwa. en waterst. 9.45 Strijk orkest. 10.25 Pontificale Hoogmis. 12.30 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.Nws. en kath.nws. 13.10 Kamerorkest en solist. (13.4514.— Boekbespr.) 14.30 Amus.- muziek. 14.50 Gram. 15.Plechtigheden stadion Utrecht, NCRV: 17.—Geref. kerk dienst. 18.30 Gewijde muz. 19.Samen zang. 19.30 „Gelooft U dat?", causerie. KRO: 19.45 Nieuws. 20.Philh. sextet. 20.15 Utrechts Sted. Orkest, koor en soL (21.10—21.55 „Het visioen In de herberg", hoorspel). 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en llt.kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.— Gram. HILVERSUM n, 298 m. 1007 kc/i. 8.— VARA, 10— VPRO, 10.30 IKOR, 12— AVRO, 17— VPRO, 17.30 VARA, 20— 24.AVRO. VARA: 8.Nws., weerber. en postdulvenber. 8.20 Gram. 8.33 V. h. platteland. 8.43 Kamerkoor, 8.55 Post- duivenber. 9— Gram. 9.45 „Geestelijk leven", caus. VPRO: 10.Voor de Jeugd. IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. AVRO: 12.Evt. postdulvenber. Hierna: Amus.muz. 12.35 Even afrekenen, heren! 12.45 Gram. 13— Nieuws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 Amus.muz. 14.Boek bespr. 14.20 Radio Philharm. orkest en soliste. 15.15 Toneelbeschouwing. 15.30 Vrouwenkoor. 15.50 Dansmuz. 18.30 Sport- revue. VPRO: 17.Gesprekken met luisteraars. 17.20 „Van het Kerkelijk Erf", caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Hammondorgel. 18.45 Volkszang en woordenstrijd. 19.30 Radio- olympus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gra- mofoonmuziek. 20.25 „Déslrée", hoorspel. 21.15 Gevar. muziek. 22.10 Cabaret. 23 Nieuws. 23.15 Reportage of gram. 23.25— 24.Gram. TELEVISIE. KRO: 10.30—12.30 Pontifi cale Hoogmis. MAANDAG 18 MEI. HILVERSUM I, 402 m. 746 kc/S. 7— 24— NCRV. NCRV: 7— Nieuws. 7.13 Ge wijde muziek. 7.45 'n Woord v. d. dag. 8.Nieuws en weerber. 8.10 Sportuitsl. 8.20 Gram. 9— Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterst 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst 11— Gram. 11.15 Gevar. muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel concert. 12.59 Klokgelui. 13.Nieuws. 13.15 Metropole-orkest. 13.45 Gram. 14.Schoolradio. 14.30 Zigeunermuz. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 16— Bijbellezing. 16.30 Vocaal ens. en orgel. 16.50 Gram. 17— Voor de kleuters. 17.20 Gram. v. d. jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Regerlngsuitz.: Mr Th. H. Bot: .Nederland en de wereld". 18.Mond- accordeonver. 18.20 Sport 18.30 Gram. 18.45 Eng. les. 19.Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staat", caus. 19.45 Fluit en piano. 20.Radiokrant. 20.20 Metropole-orkest en solist. 20.50 „Meester Gangel", hoorspel. 21.50 Gram. 22.en 22.40 ld. 22.45 Avondoverden king. 23— Nieuws en SOS-ber. 23.15 ,Man en vrouw", causerie. 23.3024. Gramofoon. HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/s (7— 24— AVRO) AVRO: 7— Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.Nieuws. 8.15 Gram, 9— Morgenwijding. 9.15 Lie deren. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram. 1LVoor de vrouw. 11.15 Kamerorkest 12.Orgel en zang. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 In 't spionnetje. 12.38 Nederl. muz. 13Nieuws. 13.15 Meded. of gram- 13.20 Zigeunermuziek. 13.50 Gram. 14.„Wat gaat er om in de we reld?" 14.20 Gram. 14.30 Voordr. 14.45 Hobo en piano. 15.15 Voor de vrouw. 16.15 Gram. 17— Goodwill Day. 17.30 Gram. 17.45 Voor de padvinders. 17.50 Gram. 18.Nieuws. 18.15 Goodwill Day. 18.30 Accordeonmuzlek. 19.Muz. caus. 19.15 Vraaggesprek. 19.25 Cabaret 19.45 Regerlngsuitz.: Landbouwrubriek. 20— Nieuws. 20.05 „H Tabarro", opera. 21.05 Voordracht. 21.20 Strijkorkest. 21.45 Ca baret. 22.15 Dansmuziek. 22.55 Sport. 23.Nieuws. 23.15 Filmprogramma. 23.45 —24— Gram. 17. „Heb je ooit zoiets meegemaakt," riep Rosanna verbaasd, tot één van de andere vrouwen. „Daar ontdek ik een geheim vakje en wat denk je dat onze echtgenoot daArin bewaart? Een oud koperen lampje. Snap jij zoiets? Ter wijl we allang electrisch licht in het paleis hebben! Die man is gek op ouwe rommel. Heb je ooit zoiets meege maakt?" De andere vrouw haalde haar schouders op. „Het lijkt wel op het lampje van Aladdin." „Ach wat, non sens," zei Rosanna. „Wie gelooft er tegenwoordig nog in sprookjes?Veg met dat ouwe ding.' En het kleine koperen lampje volgde de weg van de andere kapotte dingen. Nu stond er juist on der het venster van het paleis één van de vele voddenrapers, die Bagdad kent. Hij had gehoord van de opruiming, dia plaats vond in het paleis en evenals da vorige jaren, had hij zich naar hej pa- leis gehaast met zijn karretje, omdat da ervaring hem geleerd had, dat er vaak waardevolle dingen r.aar buiten werden gegooid! Tenminste, waardevol in da ogen van een voddenraper. Want me nigmaal was het deze slimmerik gelukt om ouwe dingen uit het paleis van de emir als waardevolle souvenirs aan da vreemdelingen te verkopen. „Dat wordt weer een goeie dag voor mij," sprak da voddenraper tevreden tot zichzelf. „Ik zie er heel wat dingetjes tussen, dia ik zó weer aan die gekke vreemdelin gen kwijt raak!" PTTZZLE 293. EEN VREEMDE OPTELLING (Opl.) Een oplosing, die aan de gestelde voorwaarden voldeed, was o.m. de vol gende: 437632183905 123607843935 561240027840 Ook de volgende was b.v. goed: 438630273915 163849753230 602480027145 Er waren echter nog meerdere va rianten, die weer door anderen zijn ingezonden. Allen, die een oplosing inzonden, die geheel aan de voorwaarden voldeed, hebben meegeloot cm onze wekelijkse prijs. Deze prijs van f 5.is ditmaal ten deel gevallen aan: Mej. N. v. Heer den, Toussaintstraat 22 te Alkmaar. STRAWINSKTs CAPRICCIO voor piano en orkest. Het werk is ontstaan in een tijd, dat de com ponist een grote voorkeur voor de piano had, ook omdat hy zelf vaak als concertpianist optrad. Het ctfpriccio, in 1929 ontstaan, stelt aan de solist uitermate hoge eisen en is daardoor maar door weinigen op het repertoire geno men. Eén van hen is de Franse pianiste Monique Haas, die het samen met het Radiophilharmo- nisch Orkest onder leiding van Paul van Kempen zal uitvoeren. We horen verder van Strawinsky een circuspolka voor een jonge olifant en een werkje van Tsjai- kofsky, de Mozartiana (Zondag 14.20 uur over Hilversum II, 298 meter.) ZON DAGAVONDZANG, een sa- menzangprogramma in de Grote Kerk te Alkmaar met medewer king van de Ned. Herv. Oratori um vereniging onder leiding van Corn. Jonker en Piet Kee, orgel. PSALM 117, van Herman Strate- gier, voor bassolo en orkest, een nieuw werk, gecomponeerd in opdracht van de KRO, die ter ge legenheid van „Honderd jaar kromstaf" enige componisten min of meer belangrijk werk heeft doen schrijven (Zondag 20.15 uur over Hilversum I, 402 meter). 1L TABARRO, een opera in één acte van Puccini. Het is het eers te deel van „II Trittico", een drie luik van éénacters, tussen 1912 en 1918 ontstaan en in 1919 voor het eerst met veel succes opgevoerd. Het gegeven is uitermate luguber, een typisch staal van Verisme in de operalitteratuur. De muziek is zeer fraai (Maandag 20.05 uur over Hilversum II, 298 meter). (Advertentie Ing Med) Voorover buigend om Peter te laten spelen met haar halsketting, sprak Beatrice Lynne aan met ontwapende openhartigheid: „U vraagt zich zeker af: „Is zij kreu pel? Is zij geboren met onbruikbare verlamde benen, dit arme, vastgekluis- terde wezen?' Dat vraagt elkeen zich af als zij mij zo zien. menselijke nieuws gierigheid dat uit medelijden voortge komen is- Neen, ik ben niet kreupel geboren; t' is pas twee maanden gele den gebeurd. Een auto-ongeluk niets bijzonders dus. Bryce en ik hadden ge danst die avond; 't lijkt nu al onge looflijk dat we hadden kunnen dansen en toch zie ik 't voor mü: Ik was in 't zwart, met een grote tuil hardblauwe orchideeën op mijn schouder Haar stem brak af, maar zü werd zich zelve weer meester en voegde er aan toe „Daarna, toen wij naar huis gingen slipte de wagen— een gesprongen band wij vlogen tegen een boom op. Ik weet nog slechts dat ik op mijn rug lag, met een vreemde wazige hemel boven mij en de sterren die in elkaar overliepen in een verblindend licht van pijn en dat ik mü in de donkerheid niet kon bewegen, maar Bryce wel Daarna niets meer. Er was zand op mijn orchideeën gekomen. v Zü raakte juist die snaar van smarte lijke herinnering aan met haar laatste woorden, dat Lynne binnen in zich de buivering voelde, die door Bryce Gar- rons lichaam ging. Zün gezicht was onbeweeglijk. Beatrice smeekte; „Houd toch op met je schuldig te voelen, Bryce dat doet nog meer pün dan al 't andere t Was helemaal jouw jouw schuld niet en misschien zal Ik eens weer kunnen lopen, misschien zelfs kunnen dansen, wie weet.?" Lynne, als toeschouwer, dacht; „Zij maakt haar vergoelijkende woorden als een pil, bedekt met chocolade, en de inhoud is een zuur. zo verdelgend als vitriool dat zich in zün geweten in vreet. Wij deelden nooit zulke pillen uit In 't ziekenhuis". Zij vroeg kalm; "Een letsel aan de ruggegraat, juffrouw Penda? Ik vraag 't niet uit pure nieuwsgierigheid, maar 't treft zo dat ik apothekeres ben. Mijn belangstelling in uw geval is nou ja, onvermijdelijk nietwaar?" „Houdt u er van over uw werk te praten?" glimlachte Beatrice. Ieder een praat over zün werk. indien hij 't heeft. Op 't ogenblik", zei ze biina ver ontschuldigend, „heb ik geen werk Neen, 't is geen ruggegraat-letsel. 't Zijn mijn enkels ik denk dat 't een zenuwschok was en dat alles nu niet goed meer reageert, 't is allemaal te wetenschappelük voor mü". Haar stem stierf weg. Zü hernam haar diepe belangstelling voor Peter die, ge noeg krügend van de halsketting, op eens de loop der dingen tot eenvoudi ge werkelükheid maakte, door onrustig op Lynne's schoot rond te schuiven en iets onbegrijpelijks zei, waarop Lynne nigszins wanhopig uitriep: Ik geloof dat ik hem even mee naar boven moet nemen. Bryce's verontruste geweten ont spande en opeens was hü zeer mense- lyk, zeggende: „Door de patio en dan is 't de deur rechts dat is dichter bij dan naar boven gaan". Lynne stond op en holde weg met Peter. Beatrice uitte haar verdriet: „Hij is mooi". En Bryce dacht, maar zei het niet: „Zü is mooi". Toen Lynne terug kwam, zat Peter in haar armen en keek heel tevreden. Zü kroop weer in de diepte van de groene stoel en Beatrice leunde vooro ver en kuste hem zachtjes op z'n wang. Bryce merkte op: „Hij tijkt vreselük veel op Michael, vooral sommige uit drukkingen. Men ziet soms als 't ware flitsen, die büna griezelig gelijkend zün". Beatrice keek verwonderd. „Neen Bryce, ik zie in 't geheel geen gelijke nis. Ik heb ernaar gezocht, ernaar ver langd, maar 't niet gevonden". Lynne was 't er niet mee eens. „Oh, 'k geloof, dat u zich vergist". Hij heeft de neus en de mond en 't haar van Michael: hü begon als 't spiegel beeld van Michael, maar toen opeens veranderde hü van idee en erfde Lor- na's ogen". Peter die boordevol Intelligentie was en die 't heerlijk vond om deel te ne men aan 't gesprek hoewel belemmerd door zün beperkte woordenkennis riep opeens: „LUI" Lynne legde uit: „dat is zijn manier van Lynne te zeggen de n's zijn te moeilijk voor hem. Ik heb altüd het gevoel Iemand anders te zün als hü mü LU noemt." „Wie büvoorbeeld?" vroeg Bryce. „D* meid van een of ander kroegje". Bryce wierp zün hoofd achterover en lachte; hü had een aanstekeïyke lach die Peter aan het schateren bracht. „Hij kent al een paar woorden", vervolgde Lynne. „Hij kan „da-da" zeggen en „poes" en „op", behalve een aantal woorden in een merkwaardige vreemde taal van hem ze'f". „Da-da"! demonstreerde Peter min zaam. „Mooi zo!" moedigde Bryce aan. Beatrice hield zich afzüdig en op een afstand, alsof z(j geheel alleen was met het kind. Het was net alsof zij er niet bü hoorde en toen zü sprak, terwijl z(j Peter sterk aankeek, was 't alsof zij de anderen vergeten was: „De herrezen Michael: ja, jü bent Michael die teruggekomen is, al lük je niet op hem. Het is heerlük om Michael terug te hebben. De manier waarop zjj sprak had een diepere betekenis dau de woorden zelf: er klonk het weer opengaan tn van een wond, een wond van zeer kort geleden. Lynne vroeg zich af wat er voor verhouding was geweest tussen deze stumper en Michael Garron. Zonder twüfel werd Beatrice Penda gepünigd door de eep of andere innerlü- ke emotie. Maar, hoewel dit haar hart vaneen reet, en een zekere zeer per soonlijke onrust, haar in verwarring bracht, een onrust, waarvan Lynne de oorzaak was werd haar gezichtsuit drukking alleen maar vriendelijker. En hierin lagen de kern en het wezen van haar onaantastbaar füne macht over anderen: haar büjkbaar onaantastba re volmaaktheid. (Wondt vervolgd) Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. PLZZLE 294, VEERTIG LETTERGREPEN EN TIEN WOORDEN (Onze derde Mei-pnzzle.) Hieronder vindt men in alphabetlsch» volgorde 40 lettergrepen. Daarvan kun nen 10 woorden gevormd worden van „vier" lettergrepen. Plaatsnamen of eigennamen zijn ook toegestaan (elk* lettergreep mag slechts éénmaal ge bruikt worden). De gevonden woorden moeten alphabetisch volgens de eerst* letter worden ingezonden. LETTERGREPEN: ar bo co de de dU e gan gen ger held kar ke ken le le ma man me mo ne nl nis prt ra re ro spel spre te tl tle to tor va ven vens wijs zen. Welke 10 woorden zijn bedoeld? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 21 Mei aan de Redactie van dit blad. (Onder de inzenders van een correcte oplossing wordt weer een prijs van f 5 verloot). Plaatsing van deze stukken betekent niet, dat de redactie met de inhoud instemt. Zij acht kennisneming ervan De heer A. W. Sabel, die vóór de Nieuwe Kerkorde lid van de Alge mene Synodale commissie was en die thans vice-voorzitter is van de Alge mene Kerkvoogdij Raad en van da Generale Financiële Raad, tevens vrij zinnig kerkvoogd te Zaandam, schrijft ons het volgende: Ofschoon de vergadering van „acht en twintig kerkvoogden" goed werd verslagen, wordt toch een volkomen verkeerde indruk gewekt die ik zeer gaarne wil weg nemen. De Nieuwe .Kerkorde is niet bepaald van bovenaf opgelegd. Er is in alle in stanties der kerk, hoog en laag, breed voerig over gesproken. De voorlichting ie allerminst eenzijdig geweest en ten slotte heeft de Vereniging van Vrijzin nig Hervormden in Nederland, na be spreking in alle afdelingen, de Nieuwe Kerkorde met vüf-zesde meerderheid aanvaard De minderheid nu, de Zwing- li-groep, had door vier sympathiseren de Kerkvoogdijen de vergadering in Alkmaar doen beleggen. Vandaar dan ook een ter vergadering nauwelijks verkapte propaganda voor „Zwingli" en tal van beweringen die niet door de feiten gedekt worden, waarbü men zich niet ontzag alle vrijzinnigen die de Nieuwe Kerkorde aanvaard hebben, te classificeren als „verschoven" of „al leen in naam „vryzinnigen". Het proces-Holwerd heeft hier niets mee te maken. Dit betrof slechts een proces, waarbij de kerkvoogdij zich los maakte van het toezicht dat vóór de Nieuwe Kerkorde vigeerde. Behalve Holwerd zijn er een paar honderd kerkvoogden die zich niet bij het nieu we toezicht aansluiten, doch dit heeft niets met al of niet vrijzinnig te ma ken. Holwerd was dan ook alleen maar hulpmiddel tot de Zwingli-propaganda in Alkmaar en Hoorn. Nog een enkel woord over de „cen tralisatie". In tegenstelling tot vroeger geeft de Nieuwe Kerkordf overal een plaats aan de kerkvoogden; zij werken ook In classis en provincie. In tegen stelling met vroeger is er thans een Algemene Kerkvoogdijraad voor de kerkvoogdüzaken en is er thans een vertegenwoordiging van kerkvoogden in de Synode. De Generale Financiële Raad, die alle financiën van de kerk beheerst, telt onder haar negen leden vier kerkvoogden. Het is dan wet merkwaardig dat de sprekers in Alk maar durfden spreken van: dirigisme na-oorlogse dictatuur overheer sing der orthodoxie enstaatssocia lisme! Wanneer men dit als demago gisch betitelt, kan dat slechts een wel willende critiek genoemd worden, voor al omdat dezelfde sprekers, die deze enormiteiten beweerden, zich over een- züdige voorlichting der anderen be klaagden! Wat in een paar uur beweerd wordt, kan niet in een halve kolom in fines ses weerlegd worden. Hoofdzaak dat men goed begrijpt, dat „Zwingli slechts een zeer klein deel der vrijzin nigen vertegenwoordigt en dat de voor lichting ter vergadering in Alkmaar door de inleiders uiterst eenzijdig wak A. W. SABEL.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 10