Kraiswoordpuzzle
L
HERSENGYMNASTIEK
Wat de radio
dit weekend
biedt
PU ROL: vol van weldaden r huid
Om het geluk van Peter
Lezers spreken!
DAMRUBRIEK
1
■8
r
i
p
P
1
p
Ij
i
H
■T5
P:
p
P
B
W'V
B
m ei
m
m p 1
Onze wekelijkse Puzzle-rubriek
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
Wé
m
B
m
m
m
B
m
Wê
m
m
m
m
9
m
9
B
Wi
m
m
m
m
m
B
m
rm
m
mmM
te te
Pom en de Wonderlamp
Luister eens naar
door Kitty Lessels
Vrijzinnigen tegen
nieuwe kerkorde?
ZATFGDAG IR MFI 1953
Onder redactie van Max Douwes,
Soestdijkerjtraatwcg 58, Hilversum.
HET SPREEKT VANZELF dat we u
gedurende wat we in Nederland de „zo
merk-maanden noemen, wat lichtere dam-
kost voorzetten dan gewoonlijk. Niet al
te veel stamppot en snert met lduif, doch
gemakkelijk verteerbare gerechten, die
echter zeer smakelijk kunnen zijn. En zo
willen we u vandaag eens nader laten
kennismaken met het werk van de pro-
blemist W. Schoute uit Wormer. Deze
15-jarige auteur, van wie u op deze
plaats wel eens meer hebt gelezen, heeft
zich in verbazingwekkend korte tijd op
gewerkt tot componist van betekenis, die
ook bij zijn gerenommeerde collega's in
den lande niet onopgemerkt is gebleven.
Zijn kracht ligt vooralsnog in compo
sities met licht materieel op zichzelf
al een prestatie want in dit genre ver
zeilt men zeer dikwijls in overbekende
thema's en bewerkingsmogelijkheden. Zie
hier enkele proeven van Schoute:
mm
■1
35s&>:'
wm m
Wit wint door 27—2211, 40—35x22
(21-27A, 16-21 gedw., 11X22) 37-32
(6-11) 31-26 (11-16 of 17B 32-27,
26X37 met tempowinst. B: (22—27, 11—
16) 21-17 (16-21) 17-12 (21-27) 26-
21, 12-7. A: (11-17, 6x17) 37-32! Een
Juweel van een aanvangsstand, een pun
tige afwikkeling met meerslag en tempo-
werk, een eindstand die tot en met de
laatste zet haarscherp is: ziedaar zuivere
geconcentreerde schoonheid!
No. 2. Zw.: 4, 5, 16, 21, 22. 36. W.:
24, 30, 38, 39, 41, 44. Opl.: 30-25-20!
(47X29 gedw.) 24 X 33-29. 39 x 26 (4-
9) 44-39 (9-13) 39-33 (13-18) 33-28
(16-21 of?, 18-22) 28-23-19, enz. Niet
onbekend doch aardig libiet-thema.
No. 3. Zw.: 7, 8, 14, 25, 40. W.: 22,
23, 35, 38, 44. Opl.: 22-17-11x24 (25
-30) 24-20, 35X24.
No. 4. Zw.: 11, 13, 21, 25, 30, 35, 41.
W.: 23, 28, 34, 37/39, 46. Opl.: 23-18,
46 X 6 (35-40, 30-34, 25 x 34) 6-1
(34-39) 1-34, 45-40.
No. 5. Zw.: 6, 11, 18, 19, 33. Wit: 26,
29, 36/38. Opl.: 29-24 X 22 (31-37) 36-
61! (37-41) 22—17, 31-27, 26x46.
No. 6. Zw.: 18, 19, 25, 28, 36, 45. Wit:
29, 34. 40/42, 50. Opl.: 29-24! (19 X
39 gedw.) 40-34X12 (25-30) 12-7 (30-
34) 7-1 (34-39 of?) 50-44, 1-6.
Aan de hand van bovenstaande serie
snoet men niet concluderen, dat Schoute
in het zwaardere genre er niets van te
recht brengt. Toch zien we hierin nog een
bepaalde mate van onzekerheid, getuige
de soms gemengde kleuren in de aan
vangsstand. De eerste twee composities
van de volgende serie zijn in dit opzicht
nog de beste.
ik/I
e
ül
Pi
II
s
a m
ts
Wit wint door 32—28!, 49 x 38, 36—
31, 37X 28, 29-24!, 35x11!, 27-22 (7-
11) 21-16, enz.
No. 8. Zw.: 6, 8, 9, 11, 17, 19, 22, 26,
27. W.: 25, 28, 31, 33, 37, 39, 48/50.
Opl.: 37-32!, 49-43, 50X39, 40-42,
39-34, 25x21.
No. 9. Zw.: 3, 9, 12, 14, 18, 20/22, 24,
36, 45. W.: 23, 25, 29, 32/34, 38, 40/
42, 44. Opl.: 40-35, 32-27, 44-40, 33
X42, 35-30, 34 X 23, 30X 8, 42-38, 25
X3 (12-18) 3-9.
No. 10. Zw.: 7, 18, 20/22, 27, 30, 34,
36, 45. W.: 16, 19, 32, 33, 38, 41/44, 47.
Opl.: 43-39, 38 x 49, 16 x 27, 42-37, 47
X38, 19-14X1.
U heeft inmiddels opgemerkt dat de
afwikkelingen voortreffelijk zijn. We be
sluiten met een wel bijzonder bekoorlijk
stukje:
Bil
e te
m
i
ii
m m
m
ZOT- mm
m m f,
0 W
8
H w
m m
B M ff»
swalmmi
TWt wint door 28—22!, 29—24X4x2
(12-17, 6X17) 36-31 (17-22) 31-27,
46-41. Het traditionele zinnetje, dat er
,,van deze jonge auteur nog veel te ver
wachten is", is onzerzijds nu werkelijk
eens geen gemeenplaats!
Horizontaal: 1. gooi, 5. vogel, 9.
soort visnet, 11. bloeiwijze, 13. getij,
15. slechte keuze, 18. vlug, 20. teken,
21. bevel, 22. geslacht, 25. de oude
re, 26. omhulsel, 28. roofdier, 30
naamkaart (afk.), 31. waarborg, 33.
punt, 34. erg zoet, 35. daar, 38. zee
vis met lange bek, 39. Britse lucht
macht, 41. iedereen, 43. windrich
ting, 44. reizigers in woestijn, 47.
ambtshalve, 48. klap, 49. antilope,
51. bereider, 52. steeg.
Verticaal: 2. voegwoord, 3. onbe
werkt, 4. rare vent, 6. jong dier, 7.
voedsel, 8. puzzlen, 10, streng, 12.
stamppot, 14. bewerkt weefsel, 16.
Staatsspoor, 17. wielafdruk, 19. in
secteneter, 23. Mongools heerser, 24.
flink, 27. voedsel, 28. afsluiting, 29.
kei, 32. meisjesnaam, 36 bijenpro
duct, 37. dundoek, 40. schoolmees
ter, 41. eerstvolgend, 42 mogelijk
heid, 45. perronjongen, 46. jongens
naam, 50. ambtshalve.
(Aöwt«itie. lot Med.)
TEGENWOORDIG hoort
men ook nog wel eens een
visboer zijn kwaliteiten roe
men, hetgeen meestal ge
beurt door de kernachtige
uitdrukking: „gerookte pa
ling, levendige bot." Of die
bot wekelijk zo levendig is,
zullen we maar in liet mid
den laten. De gerookte pa
ling is doorgaans echter
een ding, dat waar is en
welke men in alle soorten
en maten op de viskar aan
kan treffen. Bij het zien
van zo'n kanjer van een pa
ling moet ik altijd aan een
„doublé" van hem denken,
te weten de longvis.
Deze vis is wel een der
merkwaardigste schepselen
der natuur. Hij beschikt
naast zijn kieuwen ook nog
over een paar longen. In
het water valt deze vis, een
beenvis, op doordat hij veel
naar de oppervlakte komt
om zijn longen met luclit
te vullen.
Wanneer de droge moes
son optreedt, wordt hij
echter opmerkelijker door
zijn bijzondere levenswijze.
Wanneer hij door het weg
trekken van het water in
een moeras gevangen ge
houden wordt, bedekt hij
zijn hele lichaam, behalve
zijn bek, met een laagje
gedroogd slijm, dat hij met
zijn huidklieren afscheidt.
Het vocht in zijn lichaam
kan hierdoor nooit geheel
opdrogen. Dan rolt hij zich
spiraalsgewijs op en gaat in
de modder slapen. Mocht
de modder door de droogte
hard worden, dan deert dit
hem niet, want hij wil en
hoeft niet eerder weg, voor
dat de natte tijden zijn
aangebroken. Door door
zijn longen te ademen en
te leven op zijn vet kan hij
het wel een jaar of 4—5
uithouden.
Het is wel eens gebeurd,
dat blokken harde modder
met longvissen erin werden
verscheept naar andere de
len van de wereld Vond
men dan zo'n vis (kunnen
een lengte van 1 meter be
reiken) in diepe slaap ge
wikkeld, dan probeerde
men hem wakker te krij
gen door hem in de rondte
te slingeren of op het dro
ge te laten liggen. Echter
zonder succes. Voelt hij
echter water, dan is hij on
middellijk wakker en zet
zijn leventje op de normale
wijze voort Op deze ma
nier kan zo'n visje meer
dan 100 jaar meegaan.
Voor deze week de vol
gende 10 vragen:
1. Wie gebruiken een
Jtinerarium"?
2. Wat betekent het bij
woord „rommentom"?
3. Tot welk plantenge
slacht behoort „duim
kruid"?
4. Wat is de grootste dia
mant, die ooit is ge
vonden?
5. Waar kan men een
„iokdorpeC aantreffen?
6. Wat weet U van de
.krokodilwachtelaf?
7. Wat is een lacto-
tegetariër"?
8. Hoe luiden de 2de en
3de naam van Prinses
Irene?
9. Hoe zwaar mag de
kogel maximaal we
gen, die bij kogelsto
ten weggeslingerd
wordt?
10. Wat is een „deuren-
berger ei"?
(Voor de oplossingen zie
men ons blad van Dinsdag
a.s.).
ZONDAG 17 MEI.
HILVERSUM I, 402 M. 746 kc/». 8.—
NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.— NCRV.
18.45—24.— KRO. NCRV: 8— Nws. en
weerber, 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Vroeg
dienst. 9.15 Kerkzang en kerkmuziek.
KRO: 9.30 Nwa. en waterst. 9.45 Strijk
orkest. 10.25 Pontificale Hoogmis. 12.30
Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.Nws. en
kath.nws. 13.10 Kamerorkest en solist.
(13.4514.— Boekbespr.) 14.30 Amus.-
muziek. 14.50 Gram. 15.Plechtigheden
stadion Utrecht, NCRV: 17.—Geref. kerk
dienst. 18.30 Gewijde muz. 19.Samen
zang. 19.30 „Gelooft U dat?", causerie.
KRO: 19.45 Nieuws. 20.Philh. sextet.
20.15 Utrechts Sted. Orkest, koor en soL
(21.10—21.55 „Het visioen In de herberg",
hoorspel). 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed
en llt.kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.—
Gram.
HILVERSUM n, 298 m. 1007 kc/i. 8.—
VARA, 10— VPRO, 10.30 IKOR, 12—
AVRO, 17— VPRO, 17.30 VARA, 20—
24.AVRO. VARA: 8.Nws., weerber.
en postdulvenber. 8.20 Gram. 8.33 V. h.
platteland. 8.43 Kamerkoor, 8.55 Post-
duivenber. 9— Gram. 9.45 „Geestelijk
leven", caus. VPRO: 10.Voor de Jeugd.
IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkdienst.
AVRO: 12.Evt. postdulvenber. Hierna:
Amus.muz. 12.35 Even afrekenen, heren!
12.45 Gram. 13— Nieuws. 13.05 Meded.
of gram. 13.10 Amus.muz. 14.Boek
bespr. 14.20 Radio Philharm. orkest en
soliste. 15.15 Toneelbeschouwing. 15.30
Vrouwenkoor. 15.50 Dansmuz. 18.30 Sport-
revue. VPRO: 17.Gesprekken met
luisteraars. 17.20 „Van het Kerkelijk
Erf", caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en
sportuitslagen. 18.30 Hammondorgel. 18.45
Volkszang en woordenstrijd. 19.30 Radio-
olympus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gra-
mofoonmuziek. 20.25 „Déslrée", hoorspel.
21.15 Gevar. muziek. 22.10 Cabaret. 23
Nieuws. 23.15 Reportage of gram. 23.25—
24.Gram.
TELEVISIE. KRO: 10.30—12.30 Pontifi
cale Hoogmis.
MAANDAG 18 MEI.
HILVERSUM I, 402 m. 746 kc/S. 7—
24— NCRV. NCRV: 7— Nieuws. 7.13 Ge
wijde muziek. 7.45 'n Woord v. d. dag.
8.Nieuws en weerber. 8.10 Sportuitsl.
8.20 Gram. 9— Voor de zieken. 9.30
Voor de vrouw. 9.35 Waterst 9.40 Gram.
10.30 Morgendienst 11— Gram. 11.15
Gevar. muz. 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel
concert. 12.59 Klokgelui. 13.Nieuws.
13.15 Metropole-orkest. 13.45 Gram.
14.Schoolradio. 14.30 Zigeunermuz.
14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 16—
Bijbellezing. 16.30 Vocaal ens. en orgel.
16.50 Gram. 17— Voor de kleuters. 17.20
Gram. v. d. jeugd. 17.30 Voor de jeugd.
17.45 Regerlngsuitz.: Mr Th. H. Bot:
.Nederland en de wereld". 18.Mond-
accordeonver. 18.20 Sport 18.30 Gram.
18.45 Eng. les. 19.Nieuws en weerber.
19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staat", caus.
19.45 Fluit en piano. 20.Radiokrant.
20.20 Metropole-orkest en solist. 20.50
„Meester Gangel", hoorspel. 21.50 Gram.
22.en 22.40 ld. 22.45 Avondoverden
king. 23— Nieuws en SOS-ber. 23.15
,Man en vrouw", causerie. 23.3024.
Gramofoon.
HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/s (7—
24— AVRO) AVRO: 7— Nieuws. 7.10
Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.Nieuws.
8.15 Gram, 9— Morgenwijding. 9.15 Lie
deren. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram.
1LVoor de vrouw. 11.15 Kamerorkest
12.Orgel en zang. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded. 12.33 In 't spionnetje. 12.38
Nederl. muz. 13Nieuws. 13.15 Meded.
of gram- 13.20 Zigeunermuziek. 13.50
Gram. 14.„Wat gaat er om in de we
reld?" 14.20 Gram. 14.30 Voordr. 14.45
Hobo en piano. 15.15 Voor de vrouw.
16.15 Gram. 17— Goodwill Day. 17.30
Gram. 17.45 Voor de padvinders. 17.50
Gram. 18.Nieuws. 18.15 Goodwill Day.
18.30 Accordeonmuzlek. 19.Muz. caus.
19.15 Vraaggesprek. 19.25 Cabaret 19.45
Regerlngsuitz.: Landbouwrubriek. 20—
Nieuws. 20.05 „H Tabarro", opera. 21.05
Voordracht. 21.20 Strijkorkest. 21.45 Ca
baret. 22.15 Dansmuziek. 22.55 Sport.
23.Nieuws. 23.15 Filmprogramma. 23.45
—24— Gram.
17. „Heb je ooit zoiets meegemaakt,"
riep Rosanna verbaasd, tot één van de
andere vrouwen. „Daar ontdek ik een
geheim vakje en wat denk je dat onze
echtgenoot daArin bewaart? Een oud
koperen lampje. Snap jij zoiets? Ter
wijl we allang electrisch licht in het
paleis hebben! Die man is gek op ouwe
rommel. Heb je ooit zoiets meege
maakt?" De andere vrouw haalde haar
schouders op. „Het lijkt wel op het
lampje van Aladdin." „Ach wat, non
sens," zei Rosanna. „Wie gelooft er
tegenwoordig nog in sprookjes?Veg met
dat ouwe ding.' En het kleine koperen
lampje volgde de weg van de andere
kapotte dingen. Nu stond er juist on
der het venster van het paleis één van
de vele voddenrapers, die Bagdad kent.
Hij had gehoord van de opruiming, dia
plaats vond in het paleis en evenals da
vorige jaren, had hij zich naar hej pa-
leis gehaast met zijn karretje, omdat da
ervaring hem geleerd had, dat er vaak
waardevolle dingen r.aar buiten werden
gegooid! Tenminste, waardevol in da
ogen van een voddenraper. Want me
nigmaal was het deze slimmerik gelukt
om ouwe dingen uit het paleis van de
emir als waardevolle souvenirs aan da
vreemdelingen te verkopen. „Dat wordt
weer een goeie dag voor mij," sprak da
voddenraper tevreden tot zichzelf. „Ik
zie er heel wat dingetjes tussen, dia
ik zó weer aan die gekke vreemdelin
gen kwijt raak!"
PTTZZLE 293.
EEN VREEMDE OPTELLING (Opl.)
Een oplosing, die aan de gestelde
voorwaarden voldeed, was o.m. de vol
gende:
437632183905
123607843935
561240027840
Ook de volgende was b.v. goed:
438630273915
163849753230
602480027145
Er waren echter nog meerdere va
rianten, die weer door anderen zijn
ingezonden.
Allen, die een oplosing inzonden, die
geheel aan de voorwaarden voldeed,
hebben meegeloot cm onze wekelijkse
prijs. Deze prijs van f 5.is ditmaal
ten deel gevallen aan: Mej. N. v. Heer
den, Toussaintstraat 22 te Alkmaar.
STRAWINSKTs CAPRICCIO
voor piano en orkest. Het werk is
ontstaan in een tijd, dat de com
ponist een grote voorkeur voor de
piano had, ook omdat hy zelf
vaak als concertpianist optrad.
Het ctfpriccio, in 1929 ontstaan,
stelt aan de solist uitermate hoge
eisen en is daardoor maar door
weinigen op het repertoire geno
men. Eén van hen is de Franse
pianiste Monique Haas, die het
samen met het Radiophilharmo-
nisch Orkest onder leiding van
Paul van Kempen zal uitvoeren.
We horen verder van Strawinsky
een circuspolka voor een jonge
olifant en een werkje van Tsjai-
kofsky, de Mozartiana (Zondag
14.20 uur over Hilversum II, 298
meter.)
ZON DAGAVONDZANG, een sa-
menzangprogramma in de Grote
Kerk te Alkmaar met medewer
king van de Ned. Herv. Oratori
um vereniging onder leiding van
Corn. Jonker en Piet Kee, orgel.
PSALM 117, van Herman Strate-
gier, voor bassolo en orkest, een
nieuw werk, gecomponeerd in
opdracht van de KRO, die ter ge
legenheid van „Honderd jaar
kromstaf" enige componisten min
of meer belangrijk werk heeft
doen schrijven (Zondag 20.15 uur
over Hilversum I, 402 meter).
1L TABARRO, een opera in één
acte van Puccini. Het is het eers
te deel van „II Trittico", een drie
luik van éénacters, tussen 1912 en
1918 ontstaan en in 1919 voor het
eerst met veel succes opgevoerd.
Het gegeven is uitermate luguber,
een typisch staal van Verisme in
de operalitteratuur. De muziek is
zeer fraai (Maandag 20.05 uur
over Hilversum II, 298 meter).
(Advertentie Ing Med)
Voorover buigend om Peter te laten
spelen met haar halsketting, sprak
Beatrice Lynne aan met ontwapende
openhartigheid:
„U vraagt zich zeker af: „Is zij kreu
pel? Is zij geboren met onbruikbare
verlamde benen, dit arme, vastgekluis-
terde wezen?' Dat vraagt elkeen zich
af als zij mij zo zien. menselijke nieuws
gierigheid dat uit medelijden voortge
komen is- Neen, ik ben niet kreupel
geboren; t' is pas twee maanden gele
den gebeurd. Een auto-ongeluk niets
bijzonders dus. Bryce en ik hadden ge
danst die avond; 't lijkt nu al onge
looflijk dat we hadden kunnen dansen
en toch zie ik 't voor mü: Ik was in
't zwart, met een grote tuil hardblauwe
orchideeën op mijn schouder
Haar stem brak af, maar zü werd zich
zelve weer meester en voegde er aan
toe „Daarna, toen wij naar huis gingen
slipte de wagen— een gesprongen band
wij vlogen tegen een boom op. Ik weet
nog slechts dat ik op mijn rug lag, met
een vreemde wazige hemel boven mij
en de sterren die in elkaar overliepen
in een verblindend licht van pijn en
dat ik mü in de donkerheid niet kon
bewegen, maar Bryce wel Daarna niets
meer. Er was zand op mijn orchideeën
gekomen. v
Zü raakte juist die snaar van smarte
lijke herinnering aan met haar laatste
woorden, dat Lynne binnen in zich de
buivering voelde, die door Bryce Gar-
rons lichaam ging. Zün gezicht was
onbeweeglijk. Beatrice smeekte; „Houd
toch op met je schuldig te voelen, Bryce
dat doet nog meer pün dan al 't andere
t Was helemaal jouw
jouw schuld niet en
misschien zal Ik eens weer kunnen
lopen, misschien zelfs kunnen dansen,
wie weet.?"
Lynne, als toeschouwer, dacht; „Zij
maakt haar vergoelijkende woorden als
een pil, bedekt met chocolade, en de
inhoud is een zuur. zo verdelgend als
vitriool dat zich in zün geweten in
vreet. Wij deelden nooit zulke pillen
uit In 't ziekenhuis".
Zij vroeg kalm; "Een letsel aan de
ruggegraat, juffrouw Penda? Ik vraag
't niet uit pure nieuwsgierigheid, maar
't treft zo dat ik apothekeres ben. Mijn
belangstelling in uw geval is nou ja,
onvermijdelijk nietwaar?"
„Houdt u er van over uw werk te
praten?" glimlachte Beatrice. Ieder
een praat over zün werk. indien hij 't
heeft. Op 't ogenblik", zei ze biina ver
ontschuldigend, „heb ik geen werk
Neen, 't is geen ruggegraat-letsel. 't
Zijn mijn enkels ik denk dat 't een
zenuwschok was en dat alles nu niet
goed meer reageert, 't is allemaal te
wetenschappelük voor mü".
Haar stem stierf weg. Zü hernam haar
diepe belangstelling voor Peter die, ge
noeg krügend van de halsketting, op
eens de loop der dingen tot eenvoudi
ge werkelükheid maakte, door onrustig
op Lynne's schoot rond te schuiven en
iets onbegrijpelijks zei, waarop Lynne
nigszins wanhopig uitriep: Ik geloof
dat ik hem even mee naar boven
moet nemen.
Bryce's verontruste geweten ont
spande en opeens was hü zeer mense-
lyk, zeggende: „Door de patio en dan
is 't de deur rechts dat is dichter
bij dan naar boven gaan".
Lynne stond op en holde weg met
Peter. Beatrice uitte haar verdriet: „Hij
is mooi". En Bryce dacht, maar zei het
niet: „Zü is mooi".
Toen Lynne terug kwam, zat Peter
in haar armen en keek heel tevreden.
Zü kroop weer in de diepte van de
groene stoel en Beatrice leunde vooro
ver en kuste hem zachtjes op z'n
wang.
Bryce merkte op: „Hij tijkt vreselük
veel op Michael, vooral sommige uit
drukkingen. Men ziet soms als 't ware
flitsen, die büna griezelig gelijkend
zün".
Beatrice keek verwonderd. „Neen
Bryce, ik zie in 't geheel geen gelijke
nis. Ik heb ernaar gezocht, ernaar ver
langd, maar 't niet gevonden".
Lynne was 't er niet mee eens.
„Oh, 'k geloof, dat u zich vergist". Hij
heeft de neus en de mond en 't haar
van Michael: hü begon als 't spiegel
beeld van Michael, maar toen opeens
veranderde hü van idee en erfde Lor-
na's ogen".
Peter die boordevol Intelligentie was
en die 't heerlijk vond om deel te ne
men aan 't gesprek hoewel belemmerd
door zün beperkte woordenkennis riep
opeens: „LUI"
Lynne legde uit: „dat is zijn manier
van Lynne te zeggen de n's zijn te
moeilijk voor hem. Ik heb altüd het
gevoel Iemand anders te zün als hü
mü LU noemt."
„Wie büvoorbeeld?" vroeg Bryce.
„D* meid van een of ander kroegje".
Bryce wierp zün hoofd achterover en
lachte; hü had een aanstekeïyke lach
die Peter aan het schateren bracht.
„Hij kent al een paar woorden",
vervolgde Lynne. „Hij kan „da-da"
zeggen en „poes" en „op", behalve een
aantal woorden in een merkwaardige
vreemde taal van hem ze'f".
„Da-da"! demonstreerde Peter min
zaam.
„Mooi zo!" moedigde Bryce aan.
Beatrice hield zich afzüdig en op
een afstand, alsof z(j geheel alleen
was met het kind. Het was net alsof
zij er niet bü hoorde en toen zü sprak,
terwijl z(j Peter sterk aankeek, was
't alsof zij de anderen vergeten was:
„De herrezen Michael: ja, jü bent
Michael die teruggekomen is, al lük je
niet op hem.
Het is heerlük om Michael terug
te hebben.
De manier waarop zjj sprak had
een diepere betekenis dau de woorden
zelf: er klonk het weer opengaan tn
van een wond, een wond van zeer kort
geleden. Lynne vroeg zich af wat er
voor verhouding was geweest tussen
deze stumper en Michael Garron.
Zonder twüfel werd Beatrice Penda
gepünigd door de eep of andere innerlü-
ke emotie. Maar, hoewel dit haar hart
vaneen reet, en een zekere zeer per
soonlijke onrust, haar in verwarring
bracht, een onrust, waarvan Lynne de
oorzaak was werd haar gezichtsuit
drukking alleen maar vriendelijker. En
hierin lagen de kern en het wezen van
haar onaantastbaar füne macht over
anderen: haar büjkbaar onaantastba
re volmaaktheid.
(Wondt vervolgd)
Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden
toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
PLZZLE 294,
VEERTIG LETTERGREPEN EN
TIEN WOORDEN
(Onze derde Mei-pnzzle.)
Hieronder vindt men in alphabetlsch»
volgorde 40 lettergrepen. Daarvan kun
nen 10 woorden gevormd worden van
„vier" lettergrepen. Plaatsnamen of
eigennamen zijn ook toegestaan (elk*
lettergreep mag slechts éénmaal ge
bruikt worden). De gevonden woorden
moeten alphabetisch volgens de eerst*
letter worden ingezonden.
LETTERGREPEN:
ar bo co de de dU e gan gen ger held
kar ke ken le le ma man me mo ne nl
nis prt ra re ro spel spre te tl tle to tor
va ven vens wijs zen.
Welke 10 woorden zijn bedoeld?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 21 Mei aan de Redactie
van dit blad. (Onder de inzenders van
een correcte oplossing wordt weer een
prijs van f 5 verloot).
Plaatsing van deze stukken betekent
niet, dat de redactie met de inhoud
instemt. Zij acht kennisneming ervan
De heer A. W. Sabel, die vóór de
Nieuwe Kerkorde lid van de Alge
mene Synodale commissie was en die
thans vice-voorzitter is van de Alge
mene Kerkvoogdij Raad en van da
Generale Financiële Raad, tevens vrij
zinnig kerkvoogd te Zaandam, schrijft
ons het volgende:
Ofschoon de vergadering van „acht
en twintig kerkvoogden" goed werd
verslagen, wordt toch een volkomen
verkeerde indruk gewekt die ik zeer
gaarne wil weg nemen.
De Nieuwe .Kerkorde is niet bepaald
van bovenaf opgelegd. Er is in alle in
stanties der kerk, hoog en laag, breed
voerig over gesproken. De voorlichting
ie allerminst eenzijdig geweest en ten
slotte heeft de Vereniging van Vrijzin
nig Hervormden in Nederland, na be
spreking in alle afdelingen, de Nieuwe
Kerkorde met vüf-zesde meerderheid
aanvaard De minderheid nu, de Zwing-
li-groep, had door vier sympathiseren
de Kerkvoogdijen de vergadering in
Alkmaar doen beleggen. Vandaar dan
ook een ter vergadering nauwelijks
verkapte propaganda voor „Zwingli"
en tal van beweringen die niet door
de feiten gedekt worden, waarbü men
zich niet ontzag alle vrijzinnigen die
de Nieuwe Kerkorde aanvaard hebben,
te classificeren als „verschoven" of „al
leen in naam „vryzinnigen".
Het proces-Holwerd heeft hier niets
mee te maken. Dit betrof slechts een
proces, waarbij de kerkvoogdij zich los
maakte van het toezicht dat vóór de
Nieuwe Kerkorde vigeerde. Behalve
Holwerd zijn er een paar honderd
kerkvoogden die zich niet bij het nieu
we toezicht aansluiten, doch dit heeft
niets met al of niet vrijzinnig te ma
ken. Holwerd was dan ook alleen maar
hulpmiddel tot de Zwingli-propaganda
in Alkmaar en Hoorn.
Nog een enkel woord over de „cen
tralisatie". In tegenstelling tot vroeger
geeft de Nieuwe Kerkordf overal een
plaats aan de kerkvoogden; zij werken
ook In classis en provincie. In tegen
stelling met vroeger is er thans een
Algemene Kerkvoogdijraad voor de
kerkvoogdüzaken en is er thans een
vertegenwoordiging van kerkvoogden
in de Synode. De Generale Financiële
Raad, die alle financiën van de kerk
beheerst, telt onder haar negen leden
vier kerkvoogden. Het is dan wet
merkwaardig dat de sprekers in Alk
maar durfden spreken van: dirigisme
na-oorlogse dictatuur overheer
sing der orthodoxie enstaatssocia
lisme! Wanneer men dit als demago
gisch betitelt, kan dat slechts een wel
willende critiek genoemd worden, voor
al omdat dezelfde sprekers, die deze
enormiteiten beweerden, zich over een-
züdige voorlichting der anderen be
klaagden!
Wat in een paar uur beweerd wordt,
kan niet in een halve kolom in fines
ses weerlegd worden. Hoofdzaak
dat men goed begrijpt, dat „Zwingli
slechts een zeer klein deel der vrijzin
nigen vertegenwoordigt en dat de voor
lichting ter vergadering in Alkmaar
door de inleiders uiterst eenzijdig wak
A. W. SABEL.