Donau-pont in September bij Hembrug in bedrijf Voorlopige oplossing voor de gekwelde automobilisten Proefvaart was een succes Rapport over verbetering van overheidspensioenen LAATSTE NIEUWS Baby-taxi's in Amsterdam Kwakzalverpraktijken metanti- bliksem-kastjes JimmyBrownen de Oranjehemden De ravage na de treinbotsing te Weesp Gesprek in Korea is Verkoopverbod zou welkom zijn Als alles meeloopt is de tunnel over twaalf jaar gereed Kosten lopen in de millioenen SPREKENDE CIJFERS (voorlopig) opgeschort Drijvende grasdrogerij Verlaging van tarieven binnenkort mogelijk Minister Mansholt opende de Zuivelbeurs Waarde niet in verhouding tot de prijs Sneltrein is niet altijd snel Derde uraniumfabriek in Zuid-Afrika (Van een onzer redacteuren) [)E AUTOMOBILISTEN, die gisteren nabij de Hembrug in de rij stonden te wachten, tot het hun beurt zou zijn om over het Noord zeekanaal gezet te worden, moeten hun ergernis over de lange wachttijd zijn kwijt geraakt, toen zij de enorme Donau-pont met tal van technici van de Rijkswaterstaat aan boord door de geopende Hembrug zagen varen. Voor het snelverkeer, dat regelmatig langs de Hembrug passeert, is gisteren een nieuwe fase ingeluid, zij het dan dat de automobilisten hoogstwaarschijnlijk met ingang van September van de verbeterde oeververbinding over het Noordzeekanaal kunnen profiteren. Want voor September zal de Donaupont zeker niet in gebruik genomen kunnen worden. Niet omdat dit drijvend gevaarte nog niet startklaar zou zijn de proefvaart heeft gisteren wel het tegendeel bewezen maar omdat men wachten moet op de nieuwe havens, die door de Amsterdamse Ballast Maatschappij aan de Noordelijke en Zuidelijke oever van het Noordzeekanaal worden gemaakt. Havens en aanlegstei gers, die de technici voor tal van nieuwe problemen stellen en waar van het vinden van een oplossing een verhaal op zich zelf vormt. op het karakter van de noodop lossing, die door het in gebruik nemen van deze Donau-pont wordt verkregen. „De radicale oplossing bij de Hembrug is natuurlijk een tunnel, maar het zal nog wel 12 jaren duren, alvorens deze er is. En dan ben ik nog aan de opti mistische kant", voegde ir Volkers hier veelbetekenend aan toe. Even tevoren had de walkapitein van van de Nederlandse Dok- en Scheeps bouw Maatschappij te Amsterdam, waar de pont verbouwd was, het stuur over gedragen aan de heren J. Wijbenga en K. Schouten, beiden gezagvoerders van de Rijkswaterstaat te Zaandam, die op hun beurt in de komende weken de andere gezagvoerders van de Hembrug- ponten weer instructies zullen geven, vóórdat het gevaarte officieel in ge bruik genomen zal worden. Verantwoord gebruik r\E SCHIPPERS, die gisteren door het Noordzeekanaal koersten, moesten met de eerste oogopslag de gedachte hebben gekregen, dat een vliegtuig moederschip hen passeerde. De Donau-pont, die ten aanzien van het verkeersprobleem langs de Hembrug een voorlopige oplos sing zal brengen en welke oor spronkelijk bestemd was voor het vervoer van spoortreinen tussen Giurgiu (Roemenië) en Russe (Bulgarije) heeft een rijdek van 65 bij 12 meter. Hierdoor kunnen drie keer zoveel vaartuigen wor den vervoerd als met de ponten, welke momenteel in de vaart zijn. Gemiddeld zullen vijftig voertui gen een plaats op de pont vinden. Vijf rijbanen bieden de mogelijk heid het verkeer in files op de pont te voeren, zodat stagnatie zo veel mogelijk wordt voorkomen. Hoewel er drie maal zoveel auto's op deze pont kunnen, rekenen de technici van de Rijkswaterstaat op een twee maal zo vlugger vervoer, dan bij de thans in gebruik zijnde ponten. Dit laatste tengevolge van de langere los- en laadtijd. De oorspronkelijke opzet was de pont bij Velsen in te leggen. Om verscha lende redenen heeft men dit denkbeeld laten veren. Hoewel het verkeer thans bij de Hembrug van nagenoeg gelijke omvang is als bij Velsen, mag ver wacht worden, dat het in de eerstko mende jaren bij de Hembrug sneller zal toenemen dan bij Velsen en dus groter zal worden. De tunnel in Velsen zal over 5 jaar gereed zijn. Het ,cn behoeve van de Donaupont in de aan- leginrichtingen te investeren kapitaal zal bij de Hembrug langer profijt op leveren dan bij Velsen. Daar het ver keer met ponten dicht langs de rust- pijler van de Hembrug gaat was ne. wenselijk het aantal eenheden te be perken. Om echter ook bij Velsen ver lichting te brengen, zal talen hier eén der ponten, die bij de Hembrug vrij ko men, inleggen, zodat hier zolang dit no dig is, gevaren zal worden met 4 pon ten. Ir J. Volkers, hoofd-ingenieur van de Rijkswaterstaat in het arrondissement Noordzeekanaal, heeft tijdens de proefvaart de talrijke genodigden deze bijzonder heden verteld en de nadruk gelegd Door de Voith-Schneider-propellers is het verentwoord deze grote pont op het Noordzeekanaal te gebruiken. De heer k. Berger, hoofdwerktuigkundig de Rijkswaterstaat te Zaandam toonde tijdens de proefvaart met behu'P ,vsn een miniatuur-installatie aan, d«t door een speciale aandrijfinrichting het mo gelijk is de pont in alle richtingen tr laten varen. De pont is zeer goed wend baar en kan in ca. 1% minuut om haar as draaien. Tevens is de pont, ook wan neer zij geen vaart loopt, bestuurbaar zodat de snelheid tot vrijwel nul kan worden teruggebracht, vóórdat zij de aanlegsteiger bereikt. Hierdoor kan een uiterst soepel aanleggen worden ver kregen. Speciale aanleginrichtingen waren vereist. Dank zij de medewerking van het Ministerie van Oorlog kon men aan de Noordzijde van het kanaal enige loodsen afbreken, zodat ruimte werd verkregen voor het bouwen van toe- ritten. In heftorens worden toeleidende bruggen opgehangen, welke op de pont kunnen worden neergelaten. Om de schokken van de pont op te vangen, zullen verende aanvaarschotten worden gemaakt, terwijl zware funderingen no dig zijn, omdat de grond ter plaatse weinig draagkrachtig is. Een van de personenwagens kwam tengevolge van de botsing dwars over de rails te staan. De R.K. Centrale van Overheids personeel heeft dezer dagen een rap port op haar tafel gekregen, dat door twee deskundigen is opgesteld om- trenl de veelal zorgelijke positie van de 100.000 geper.sionneerden, die zijn aangesloten bij het Alg. Burg. Pen sioenfonds. In het rapport worden enkele concrete voorstellen gedaan. Als richtlijn voor het eerste voor stel gold, dat alle vroegere gepension- neerden een zelfde pensioen moeten genieten als zij, die thans in dezelf de rang en stand en bij hetzelfde aantal dienstjaren met pensioen gin gen. Dit ware te bereiken door mid del van een nader te omschrijven sa- Af et zichtbare voldoening nam gezagvoerder Wijbenga uit Zaandam het stuur over van de walkapitein van de Nederlandse Dok' en Scheepsbouw Maatschappij. Gezagvoerder Schouten, die naast zijn collega stond was niet minder enthousiast over ,de nieuwe schuit Ir J Volkers, hoofd-ingenieur van de Rijkswaterstaat heeft tij den» de proefvaart met de Donau pont enige sprekende cyfers over de verkeers-intensiviteit bi? "ei sen en de Hembrug genoemd, in 1950 werden door de ponten van de Rijkswaterstaat bij Velsen met minder dan 1.210.000 motorvoer tuigen overgevaren. Bij de Hem brug was dit cijfer in 1950 1 050.000, zodat bi? Zaandam 87 non het aantal motorvoertuigen, dat Velsen passeerde, voorbij kwam. In 1951 lagen de verhou dingen anders, want toen werden er b« Velsen 1.280.000 motorvoer- tuisen overgezet en by de Hem- brug 1.223.000 of 96 van het aantal van Velsen. Voor dit jaar noemde de heer Volkers da uol- pende cijfers: Velsen Zaandam Jan. '53 lebr. '53 Maart '53 April '53 Mei '33 94.000 88.000 106.000 126.000 134.000 94.000 88.000 112.000 114.000 123.000 Zaandam kreeg verlichting, toen in April een 4e pont bij Velsen werd ingelegd. Zodra de Donau pont in de vaart zal zijn ge bracht, zullen er tijdens de zo mermaanden nog 2 van de tegen woordige ponten bi? de Hembrug varen, maar tijdens de winter maanden zal één kleine pont in bedrijf zijn. Ongecorrigeerd De communisten te Panmoendjon hebben hedenmorgen het werk aan de voorbereidingen van een wapen stilstand en de uitwisseling van ge vangenen gestaakt. De hutten, waarin de waarnemers tijdens de besprekin gen plachten samen te komen, zijn ge sloopt. De Noordelijken besloten de besprekingen over het bestand op te schorten en verklaarden, dat deze zouden kunnen worden voortgezet, wanneer een der partijen dit verzocht. De geallieerde en communistische delegaties waren in voltallige zitting bijeen gekomen. De communisten pro testeerden tegen het vrijlaten van de niet-communistische krijgsgevangenen uit Zuidkoreaanse kampen. Zij be schuldigden de Ver. Naties er van. dat deze het vrijlaten der gevangenen oog luikend hadden toegelaten. De Noor delijken eisten vervolgens, dat de 26.000 Noord-Koreanen, die door presi dent Rhee zijn losgelaten, allen weer naar de kampen zullen worden terug gevoerd. Volgens een geallieerde woordvoer der zijn gedurende de afgelopen nacht weer 45 krijgsgevangenen uit kampen in Zuid-Korea ontsnapt. Negen hunner werden opnieuw gevangen genomen. Tijdens een ontsnapping werd een Zuidkoreaanse wachtpost gedood en een Amerikaans soldaat gewond door mitrailleurvuur van een heuvelhelling nabij het kamp. Twee zakenlieden uit Schermer- horn zijn voornemens in een motor boot van pl.m. 60 ton een groen- voederdrogerij te bouwen. Dezer da gen zal een begin worden gemaakt met het monteren van de omvang rijke installatie. Deze mobiele dro gerij, iets nieuws voor ons land, kan op alle bevaarbare wateren komen, vlak bij de producten. De capaciteit van de installatie bedraagt 300 tot 400 kg meel per uur. Het plan is, behalve gras, ook doorgedraaide groenten te drogen en compost voor bemesting van bergstreken, benevens kippen- veren voor bedvulling. nering. Het tweede voorstel regelt een verhoging van de pensioenen en het laatste wil het absolute maximum der pensioenen laten vervallen en ver- vangen door een systeem waarbij een aflopende toeneming van het pensi oen wordt bereikt. Met deze voorstel len zijn tientallen millioenen guldens gemoeid, die uit de schatkist moeten komen. Een oplossing voor de moeilijk heden in het Amsterdamse taxi bedrijf, meent men thans te heb ben gevonden in het exploiteren van kleinere wagens, namelijk de Citroen 2. c.v. Behalve lage aan schaffingsprijs, gering benzinever bruik en lage onderhoudskosten, biedt dit wagentje, dat er op het eerste oog nogal schamel uitziet, voldoende comfort aan het pu bliek, om „taxi" te mogen heten. Voor elke kleine taxi zal een gro tere plaats mpeten maken. Indien het publiek interesse toont is het mis schien mogelijk de taxitarieven te verlagen. Met tien Citroen-taxi's wordt nu in Amsterdam proef gere den, waarbij zal moeten blijken of economisch verantwoorde exploitatie mogelijk is. De Nederlandse zuivelindustrie kan de toekomst met zeer groot vertrou wen tegemoet zien, maar alleen als boer en handel zich tot het uiterste in spannen, aldus minister S. L. Mansholt in de rede, waarmee hij gisteren de Internationale Beurs voor Zuivelwerk- tuigen te Utrecht officieel opende. Daarom achtte hij het van zoveel be lang, dat deze groepen elkaar hier op de beurs kunnen ontmoeten. Dat de buitenlandse industrie hier zo ruim is vertegenwoordigd, zo ging de minister voort, is goed, want de Nederlandse industrie is alleen gediend met goede en eerlijke concurrentie van over de grenzen. De minister wenste de beurs veel bezoek, omdat hier gekocht en verkocht moet worden. EERSTE SUPER-CONN1E VOOR KLM ONDERWEG Gisteren is de eerste „Super-Con- stellation" van de serie van dertien, welke voor de KLM bestemd is, van Burbank in Caiifornië naar Neder land vertrokken. Het toestel, dat „Electron" gedoopt zal worden, komt in de loop van Maandag op Schip hol aan. Een beeld van de ravage (Van een bijzondere medewerker) \EEL reclame wordt er de laatste jaren gemaakt voor een apparaat, in de wandeling „Het Kastje" genoemd, dat aardstralen onschade lijk heet te maken en dat nanr beweerd wordt ook tegen blikseminslag beveiligt. Dezer dagen zag het comité voor bliksem- afleiderbouw te Kiel zich door persberichten genoodzaakt nadrukke lijk tegen deze afschermapparaten te waarschuwen. De kastjes hebben geen enkele werking in verband met beveiliging tegen blikseminslag. Vakmensen op het gebied van bliksembeveiliging uit drie landen hebben na een zorgvuldig onderzoek bovendien ontdekt, dat de inhoud van de wonderkastjes een waarde vertegenwoordigt, die zeer klein is, vergeleken met de verkoopprijs. r\E inhoud van de kastjes bestaat namelijk uit enkele draadlusjes, die volgens de verkopers de stralen van 1,8 Hertz zouden moeten absor beren. Men heeft proeven met de lus jes genomen, doch van een werking op meer dan enkele centimeters af stand was niets te bemerken. En dan te weten, dat de kastjes worden ge- garandeerd voor een werking in een straal van 8, 20, 40 of zelfs 1000 me ter. Merkwaardig genoeg werd be richt, dat in Oostenrijk drie boerde rijen door deb liksem zijn getroffen en tot de grond toe afgebrand, waar in deze kastjes waren geplaatst. Te Hannover wees de rechter een eis tegen de verkoper van deze appara ten toe, op de overweging dat de Voor het gebouw van de Franse communistische partij te Bayonne is Donderdag een bom ontploft, die aan zienlijke schade aan het pand en aan grenzende winkels aanrichtte. Er vie len geen slachtoffers. 14. Jackie begon ijverig met de bal te dribbelen terwijl Jimmy «,11e moeite deed hem het ronde ding te ontfutse len. Maar hoewel aan de bewegingen van Jimmy duidelijk was te zien dat hij zelf een geroutineerd voetballer was, gelukte het hem niet zijn pleeg- zoontje de bal te ontnemen. Het was net of de bal met lijm aan diens voe ten zat vastgekleefd. Meneer Bikko- bakker zat met grote ogen naar dit schouwspel te staren. Het begon lang zaam tot hem door te dringen, dat het ..spelertje om te zoenen" niemand anders was dan het pleegzoontje van Jimmy Brown. Tijd om hierover na te denken kreeg hij echter nietwant Jackie draaide achtei elkaar zijn ge hele repertoire af en dat was zo won derbaarlijk, dat meneer Bikkebakker ondanks zichzelf van de ene verDazing in de andere viel. „Moet je dat knaap je eens zien koppen", fluisterde hg tegen Tinus Tuttelaar. „Zo iets heb ik nog nooit van m'n leven gezien!" Tinus Tuttelaar straalde. „Nou. wat heb ik u gezegd?" vroeg hij trots. „U aanschouwt hier een voetbalgenie van het zuiverste water. Als die straks tussen de krijtlijnen komt, wordt-ie de sensatie van de dag. En nog sterker! Wil ik u een voorspel ling doen? Dit is de speler die De Big- gers binnen een jaar in de le klasse zal brengen!" Meneer Bikkebakker zag de ander even met grote ogen aan. „Ja, ja," bromde hij. „over een jaar of tien, als-ie volwassen is." Tinus Tut telaar schudde heftig zijn hoofd. „Néé, meneer Bikkebakker," zei bij plech tig. „Nog dit jaar!" volksgezondheid werd geschaad door de verkopers van deze kastjes, die onder meer de bewoners van een huis, dat met zo'n apparaat is toegerust, bescherming tegen kanker garandeer den.... Vakmensen op het gebied van bliksembeveiliging zouden het zeer toejuichen, als er door de over heid een verkoopverbod werd inge steld, in Groningen is men zeer ver wonderd over het feit, dat de treinverbinding met het Westen sedert de indienstneming van sneltreinen meer tijd vergt dan vroeger het geval was. Het is op het ogenblik zo, dat men zes mi nuten vlugger met de stoptrein naar Zwolle kan komen dan met de sneltrein. Het is een hoogst onbevredigende en vreemde situ atie, zo zegt de kamer van Koop handel en Fabrieken te Gronin gen, die hierover de directie van de NS heeft aangepord. Op 30 Juni zal op de Blijvooruitzicht- mijn in Transvaal de derde uranium fabriek van Zuid-Afrika worden ge opend. Het uranium wordt gewonnen uit afgewerkte gouderts. Binnen de ko mende twee jaren zullen waarschijnlijk nog tien uraniumfabrieken geope-id worden. Men verwacht, dat de jaarlijk se productie dan vierhonderd millioen gulden zal bedragen. Het uranium wordt krachtens een besluit van de Unie-regering, alleen aan Engeland en Amerika geleverd. Bij Macon (Fr.) is de Saone bui ten haar oevers getreden. Reeds on geveer 3.000 hectare bouwland staat blank. Bij de breuk bij Macon wer ken honderden vrijwilligers om de na tuurlijke dijk, die doorgebroken is. te dichten. - Nu ook de Bondsraad zich er mee heeft verenigd, zal in West-Duitaland de belasting met gemiddeld vijftien procent word»n v 'Maagd, zulks met in gang van 1 Juni jb

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 5