Donau-pont in September bij
Hembrug in bedrijf
Voorlopige oplossing voor de
gekwelde automobilisten
Proefvaart was
een succes
Rapport over verbetering van
overheidspensioenen
LAATSTE NIEUWS
Baby-taxi's in
Amsterdam
Kwakzalverpraktijken metanti-
bliksem-kastjes
JimmyBrownen de Oranjehemden
De ravage na de treinbotsing te Weesp
Gesprek in Korea is
Verkoopverbod zou
welkom zijn
Als alles meeloopt is de tunnel over
twaalf jaar gereed
Kosten lopen in de
millioenen
SPREKENDE
CIJFERS
(voorlopig) opgeschort
Drijvende grasdrogerij
Verlaging van tarieven
binnenkort mogelijk
Minister Mansholt opende
de Zuivelbeurs
Waarde niet in verhouding tot de prijs
Sneltrein is niet
altijd snel
Derde uraniumfabriek in
Zuid-Afrika
(Van een onzer redacteuren)
[)E AUTOMOBILISTEN, die gisteren nabij de Hembrug in de rij
stonden te wachten, tot het hun beurt zou zijn om over het Noord
zeekanaal gezet te worden, moeten hun ergernis over de lange wachttijd
zijn kwijt geraakt, toen zij de enorme Donau-pont met tal van technici
van de Rijkswaterstaat aan boord door de geopende Hembrug zagen
varen. Voor het snelverkeer, dat regelmatig langs de Hembrug passeert,
is gisteren een nieuwe fase ingeluid, zij het dan dat de automobilisten
hoogstwaarschijnlijk met ingang van September van de verbeterde
oeververbinding over het Noordzeekanaal kunnen profiteren. Want
voor September zal de Donaupont zeker niet in gebruik genomen
kunnen worden. Niet omdat dit drijvend gevaarte nog niet startklaar
zou zijn de proefvaart heeft gisteren wel het tegendeel bewezen
maar omdat men wachten moet op de nieuwe havens, die door de
Amsterdamse Ballast Maatschappij aan de Noordelijke en Zuidelijke
oever van het Noordzeekanaal worden gemaakt. Havens en aanlegstei
gers, die de technici voor tal van nieuwe problemen stellen en waar
van het vinden van een oplossing een verhaal op zich zelf vormt.
op het karakter van de noodop
lossing, die door het in gebruik
nemen van deze Donau-pont wordt
verkregen. „De radicale oplossing
bij de Hembrug is natuurlijk een
tunnel, maar het zal nog wel 12
jaren duren, alvorens deze er is.
En dan ben ik nog aan de opti
mistische kant", voegde ir Volkers
hier veelbetekenend aan toe.
Even tevoren had de walkapitein van
van de Nederlandse Dok- en Scheeps
bouw Maatschappij te Amsterdam, waar
de pont verbouwd was, het stuur over
gedragen aan de heren J. Wijbenga en
K. Schouten, beiden gezagvoerders van
de Rijkswaterstaat te Zaandam, die op
hun beurt in de komende weken de
andere gezagvoerders van de Hembrug-
ponten weer instructies zullen geven,
vóórdat het gevaarte officieel in ge
bruik genomen zal worden.
Verantwoord gebruik
r\E SCHIPPERS, die gisteren door het
Noordzeekanaal koersten, moesten
met de eerste oogopslag de gedachte
hebben gekregen, dat een vliegtuig
moederschip hen passeerde.
De Donau-pont, die ten aanzien
van het verkeersprobleem langs
de Hembrug een voorlopige oplos
sing zal brengen en welke oor
spronkelijk bestemd was voor het
vervoer van spoortreinen tussen
Giurgiu (Roemenië) en Russe
(Bulgarije) heeft een rijdek van
65 bij 12 meter. Hierdoor kunnen
drie keer zoveel vaartuigen wor
den vervoerd als met de ponten,
welke momenteel in de vaart zijn.
Gemiddeld zullen vijftig voertui
gen een plaats op de pont vinden.
Vijf rijbanen bieden de mogelijk
heid het verkeer in files op de
pont te voeren, zodat stagnatie zo
veel mogelijk wordt voorkomen.
Hoewel er drie maal zoveel auto's
op deze pont kunnen, rekenen de
technici van de Rijkswaterstaat op
een twee maal zo vlugger vervoer,
dan bij de thans in gebruik zijnde
ponten. Dit laatste tengevolge van
de langere los- en laadtijd.
De oorspronkelijke opzet was de pont
bij Velsen in te leggen. Om verscha
lende redenen heeft men dit denkbeeld
laten veren. Hoewel het verkeer thans
bij de Hembrug van nagenoeg gelijke
omvang is als bij Velsen, mag ver
wacht worden, dat het in de eerstko
mende jaren bij de Hembrug sneller
zal toenemen dan bij Velsen en dus
groter zal worden. De tunnel in Velsen
zal over 5 jaar gereed zijn. Het ,cn
behoeve van de Donaupont in de aan-
leginrichtingen te investeren kapitaal
zal bij de Hembrug langer profijt op
leveren dan bij Velsen. Daar het ver
keer met ponten dicht langs de rust-
pijler van de Hembrug gaat was ne.
wenselijk het aantal eenheden te be
perken. Om echter ook bij Velsen ver
lichting te brengen, zal talen hier eén
der ponten, die bij de Hembrug vrij ko
men, inleggen, zodat hier zolang dit no
dig is, gevaren zal worden met 4 pon
ten.
Ir J. Volkers, hoofd-ingenieur
van de Rijkswaterstaat in het
arrondissement Noordzeekanaal,
heeft tijdens de proefvaart de
talrijke genodigden deze bijzonder
heden verteld en de nadruk gelegd
Door de Voith-Schneider-propellers is
het verentwoord deze grote pont op het
Noordzeekanaal te gebruiken. De heer
k. Berger, hoofdwerktuigkundig
de Rijkswaterstaat te Zaandam toonde
tijdens de proefvaart met behu'P ,vsn
een miniatuur-installatie aan, d«t door
een speciale aandrijfinrichting het mo
gelijk is de pont in alle richtingen tr
laten varen. De pont is zeer goed wend
baar en kan in ca. 1% minuut om haar
as draaien. Tevens is de pont, ook wan
neer zij geen vaart loopt, bestuurbaar
zodat de snelheid tot vrijwel nul kan
worden teruggebracht, vóórdat zij de
aanlegsteiger bereikt. Hierdoor kan een
uiterst soepel aanleggen worden ver
kregen.
Speciale aanleginrichtingen waren
vereist. Dank zij de medewerking van
het Ministerie van Oorlog kon men
aan de Noordzijde van het kanaal enige
loodsen afbreken, zodat ruimte werd
verkregen voor het bouwen van toe-
ritten. In heftorens worden toeleidende
bruggen opgehangen, welke op de pont
kunnen worden neergelaten. Om de
schokken van de pont op te vangen,
zullen verende aanvaarschotten worden
gemaakt, terwijl zware funderingen no
dig zijn, omdat de grond ter plaatse
weinig draagkrachtig is.
Een van de personenwagens kwam
tengevolge van de botsing dwars
over de rails te staan.
De R.K. Centrale van Overheids
personeel heeft dezer dagen een rap
port op haar tafel gekregen, dat door
twee deskundigen is opgesteld om-
trenl de veelal zorgelijke positie van
de 100.000 geper.sionneerden, die zijn
aangesloten bij het Alg. Burg. Pen
sioenfonds. In het rapport worden
enkele concrete voorstellen gedaan.
Als richtlijn voor het eerste voor
stel gold, dat alle vroegere gepension-
neerden een zelfde pensioen moeten
genieten als zij, die thans in dezelf
de rang en stand en bij hetzelfde
aantal dienstjaren met pensioen gin
gen. Dit ware te bereiken door mid
del van een nader te omschrijven sa-
Af et zichtbare voldoening nam gezagvoerder Wijbenga uit Zaandam
het stuur over van de walkapitein van de Nederlandse Dok' en
Scheepsbouw Maatschappij. Gezagvoerder Schouten, die naast zijn
collega stond was niet minder enthousiast over ,de nieuwe schuit
Ir J Volkers, hoofd-ingenieur
van de Rijkswaterstaat heeft tij
den» de proefvaart met de Donau
pont enige sprekende cyfers over
de verkeers-intensiviteit bi? "ei
sen en de Hembrug genoemd, in
1950 werden door de ponten van
de Rijkswaterstaat bij Velsen met
minder dan 1.210.000 motorvoer
tuigen overgevaren. Bij de Hem
brug was dit cijfer in 1950
1 050.000, zodat bi? Zaandam 87
non het aantal motorvoertuigen,
dat Velsen passeerde, voorbij
kwam. In 1951 lagen de verhou
dingen anders, want toen werden
er b« Velsen 1.280.000 motorvoer-
tuisen overgezet en by de Hem-
brug 1.223.000 of 96 van het
aantal van Velsen. Voor dit jaar
noemde de heer Volkers da uol-
pende cijfers:
Velsen Zaandam
Jan. '53
lebr. '53
Maart '53
April '53
Mei '33
94.000
88.000
106.000
126.000
134.000
94.000
88.000
112.000
114.000
123.000
Zaandam kreeg verlichting, toen
in April een 4e pont bij Velsen
werd ingelegd. Zodra de Donau
pont in de vaart zal zijn ge
bracht, zullen er tijdens de zo
mermaanden nog 2 van de tegen
woordige ponten bi? de Hembrug
varen, maar tijdens de winter
maanden zal één kleine pont in
bedrijf zijn.
Ongecorrigeerd
De communisten te Panmoendjon
hebben hedenmorgen het werk aan
de voorbereidingen van een wapen
stilstand en de uitwisseling van ge
vangenen gestaakt. De hutten, waarin
de waarnemers tijdens de besprekin
gen plachten samen te komen, zijn ge
sloopt. De Noordelijken besloten de
besprekingen over het bestand op te
schorten en verklaarden, dat deze
zouden kunnen worden voortgezet,
wanneer een der partijen dit verzocht.
De geallieerde en communistische
delegaties waren in voltallige zitting
bijeen gekomen. De communisten pro
testeerden tegen het vrijlaten van de
niet-communistische krijgsgevangenen
uit Zuidkoreaanse kampen. Zij be
schuldigden de Ver. Naties er van. dat
deze het vrijlaten der gevangenen oog
luikend hadden toegelaten. De Noor
delijken eisten vervolgens, dat de
26.000 Noord-Koreanen, die door presi
dent Rhee zijn losgelaten, allen weer
naar de kampen zullen worden terug
gevoerd.
Volgens een geallieerde woordvoer
der zijn gedurende de afgelopen nacht
weer 45 krijgsgevangenen uit kampen
in Zuid-Korea ontsnapt. Negen hunner
werden opnieuw gevangen genomen.
Tijdens een ontsnapping werd een
Zuidkoreaanse wachtpost gedood en
een Amerikaans soldaat gewond door
mitrailleurvuur van een heuvelhelling
nabij het kamp.
Twee zakenlieden uit Schermer-
horn zijn voornemens in een motor
boot van pl.m. 60 ton een groen-
voederdrogerij te bouwen. Dezer da
gen zal een begin worden gemaakt
met het monteren van de omvang
rijke installatie. Deze mobiele dro
gerij, iets nieuws voor ons land, kan
op alle bevaarbare wateren komen,
vlak bij de producten. De capaciteit
van de installatie bedraagt 300 tot 400
kg meel per uur. Het plan is, behalve
gras, ook doorgedraaide groenten te
drogen en compost voor bemesting
van bergstreken, benevens kippen-
veren voor bedvulling.
nering. Het tweede voorstel regelt een
verhoging van de pensioenen en het
laatste wil het absolute maximum der
pensioenen laten vervallen en ver-
vangen door een systeem waarbij een
aflopende toeneming van het pensi
oen wordt bereikt. Met deze voorstel
len zijn tientallen millioenen guldens
gemoeid, die uit de schatkist moeten
komen.
Een oplossing voor de moeilijk
heden in het Amsterdamse taxi
bedrijf, meent men thans te heb
ben gevonden in het exploiteren
van kleinere wagens, namelijk de
Citroen 2. c.v. Behalve lage aan
schaffingsprijs, gering benzinever
bruik en lage onderhoudskosten,
biedt dit wagentje, dat er op het
eerste oog nogal schamel uitziet,
voldoende comfort aan het pu
bliek, om „taxi" te mogen heten.
Voor elke kleine taxi zal een gro
tere plaats mpeten maken. Indien het
publiek interesse toont is het mis
schien mogelijk de taxitarieven te
verlagen. Met tien Citroen-taxi's
wordt nu in Amsterdam proef gere
den, waarbij zal moeten blijken of
economisch verantwoorde exploitatie
mogelijk is.
De Nederlandse zuivelindustrie kan
de toekomst met zeer groot vertrou
wen tegemoet zien, maar alleen als
boer en handel zich tot het uiterste in
spannen, aldus minister S. L. Mansholt
in de rede, waarmee hij gisteren de
Internationale Beurs voor Zuivelwerk-
tuigen te Utrecht officieel opende.
Daarom achtte hij het van zoveel be
lang, dat deze groepen elkaar hier op
de beurs kunnen ontmoeten. Dat de
buitenlandse industrie hier zo ruim is
vertegenwoordigd, zo ging de minister
voort, is goed, want de Nederlandse
industrie is alleen gediend met goede
en eerlijke concurrentie van over de
grenzen. De minister wenste de beurs
veel bezoek, omdat hier gekocht en
verkocht moet worden.
EERSTE SUPER-CONN1E VOOR
KLM ONDERWEG
Gisteren is de eerste „Super-Con-
stellation" van de serie van dertien,
welke voor de KLM bestemd is, van
Burbank in Caiifornië naar Neder
land vertrokken. Het toestel, dat
„Electron" gedoopt zal worden, komt
in de loop van Maandag op Schip
hol aan.
Een beeld van de ravage
(Van een bijzondere medewerker)
\EEL reclame wordt er de laatste jaren gemaakt voor een apparaat,
in de wandeling „Het Kastje" genoemd, dat aardstralen onschade
lijk heet te maken en dat nanr beweerd wordt ook tegen
blikseminslag beveiligt. Dezer dagen zag het comité voor bliksem-
afleiderbouw te Kiel zich door persberichten genoodzaakt nadrukke
lijk tegen deze afschermapparaten te waarschuwen. De kastjes
hebben geen enkele werking in verband met beveiliging tegen
blikseminslag. Vakmensen op het gebied van bliksembeveiliging uit
drie landen hebben na een zorgvuldig onderzoek bovendien ontdekt,
dat de inhoud van de wonderkastjes een waarde vertegenwoordigt,
die zeer klein is, vergeleken met de verkoopprijs.
r\E inhoud van de kastjes bestaat
namelijk uit enkele draadlusjes,
die volgens de verkopers de stralen
van 1,8 Hertz zouden moeten absor
beren. Men heeft proeven met de lus
jes genomen, doch van een werking
op meer dan enkele centimeters af
stand was niets te bemerken. En dan
te weten, dat de kastjes worden ge-
garandeerd voor een werking in een
straal van 8, 20, 40 of zelfs 1000 me
ter. Merkwaardig genoeg werd be
richt, dat in Oostenrijk drie boerde
rijen door deb liksem zijn getroffen
en tot de grond toe afgebrand, waar
in deze kastjes waren geplaatst. Te
Hannover wees de rechter een eis
tegen de verkoper van deze appara
ten toe, op de overweging dat de
Voor het gebouw van de Franse
communistische partij te Bayonne is
Donderdag een bom ontploft, die aan
zienlijke schade aan het pand en aan
grenzende winkels aanrichtte. Er vie
len geen slachtoffers.
14. Jackie begon ijverig met de bal
te dribbelen terwijl Jimmy «,11e moeite
deed hem het ronde ding te ontfutse
len. Maar hoewel aan de bewegingen
van Jimmy duidelijk was te zien dat
hij zelf een geroutineerd voetballer
was, gelukte het hem niet zijn pleeg-
zoontje de bal te ontnemen. Het was
net of de bal met lijm aan diens voe
ten zat vastgekleefd. Meneer Bikko-
bakker zat met grote ogen naar dit
schouwspel te staren. Het begon lang
zaam tot hem door te dringen, dat het
..spelertje om te zoenen" niemand
anders was dan het pleegzoontje van
Jimmy Brown. Tijd om hierover na te
denken kreeg hij echter nietwant
Jackie draaide achtei elkaar zijn ge
hele repertoire af en dat was zo won
derbaarlijk, dat meneer Bikkebakker
ondanks zichzelf van de ene verDazing
in de andere viel. „Moet je dat knaap
je eens zien koppen", fluisterde hg
tegen Tinus Tuttelaar. „Zo iets heb
ik nog nooit van m'n leven gezien!"
Tinus Tuttelaar straalde. „Nou. wat
heb ik u gezegd?" vroeg hij trots.
„U aanschouwt hier een voetbalgenie
van het zuiverste water. Als die
straks tussen de krijtlijnen komt,
wordt-ie de sensatie van de dag. En
nog sterker! Wil ik u een voorspel
ling doen? Dit is de speler die De Big-
gers binnen een jaar in de le klasse
zal brengen!" Meneer Bikkebakker zag
de ander even met grote ogen aan.
„Ja, ja," bromde hij. „over een jaar of
tien, als-ie volwassen is." Tinus Tut
telaar schudde heftig zijn hoofd. „Néé,
meneer Bikkebakker," zei bij plech
tig. „Nog dit jaar!"
volksgezondheid werd geschaad door
de verkopers van deze kastjes, die
onder meer de bewoners van een huis,
dat met zo'n apparaat is toegerust,
bescherming tegen kanker garandeer
den.... Vakmensen op het gebied
van bliksembeveiliging zouden het
zeer toejuichen, als er door de over
heid een verkoopverbod werd inge
steld,
in Groningen is men zeer ver
wonderd over het feit, dat de
treinverbinding met het Westen
sedert de indienstneming van
sneltreinen meer tijd vergt dan
vroeger het geval was. Het is op
het ogenblik zo, dat men zes mi
nuten vlugger met de stoptrein
naar Zwolle kan komen dan met
de sneltrein. Het is een hoogst
onbevredigende en vreemde situ
atie, zo zegt de kamer van Koop
handel en Fabrieken te Gronin
gen, die hierover de directie van
de NS heeft aangepord.
Op 30 Juni zal op de Blijvooruitzicht-
mijn in Transvaal de derde uranium
fabriek van Zuid-Afrika worden ge
opend. Het uranium wordt gewonnen
uit afgewerkte gouderts. Binnen de ko
mende twee jaren zullen waarschijnlijk
nog tien uraniumfabrieken geope-id
worden. Men verwacht, dat de jaarlijk
se productie dan vierhonderd millioen
gulden zal bedragen. Het uranium
wordt krachtens een besluit van de
Unie-regering, alleen aan Engeland en
Amerika geleverd.
Bij Macon (Fr.) is de Saone bui
ten haar oevers getreden. Reeds on
geveer 3.000 hectare bouwland staat
blank. Bij de breuk bij Macon wer
ken honderden vrijwilligers om de na
tuurlijke dijk, die doorgebroken is. te
dichten.
- Nu ook de Bondsraad zich er mee
heeft verenigd, zal in West-Duitaland
de belasting met gemiddeld vijftien
procent word»n v 'Maagd, zulks met in
gang van 1 Juni jb