Olie onder de golf van Mexico Koning stierf der bedelaars als rijk man Tidelands-bill" inspireerde VS tot koortsachtige activiteit Met „moerassjees" drilboren en dynamiet op zoek naar het vloeibare goud Joseph Cheroux schreef honderden beproefde Handleiding leverde hem een boek met trucs behoorlijk inkomen op De spelende mens 99 Fortuna speelt nog steeds een rol Slechts eenmaal gefotografeerd ZATERDAG 27 JUNI 1953 Van onze correspondent) IN DE BRANDING-ZONE VAN DE GOLF VAN MEXICOin het Zuid-Oosten van de Ver enigde Statenheerst sinds vijftien jaar koortsachtige activiteit van wie hier kilometers onder het water oppervlak naar olie speuren. In toenemende mate doen dynamiet-ontploffingen dagelijks de pelikanen (daar even gewone verschijningen als de zeemeeuwen boven IJmuiden) opschrikken. Negentig meter hoge drijvende boortorens jagen een scherpe, massief ijze ren schroefboor tot kilometers onder de bodem van de zee. Post- en proviandschepen varen af en aan om het vuurtorenwachtersbestaan van de olie-deskundi gen met de kust in zicht moeten zij een week lang aan boord van de „rigs (boortorens) en productie- vlotten" blijven werken vóór zij de week daarop kunnen gaan passagieren - dragelijk te maken. Heli- copteres en watervliegtuigen scheren laag over de zeebijna als zeilboten op een zomer-Zondag over onze Kagerplassen. Modderschuiten, waarop de vlag van het bedrijf trots wappert, voeren keurig verpakte zakken met kostbare modder aan, nodig om de vereiste pressie op aangeboorde bronnen te handha ven. Amerikaanse en internationale belangen (ook Ne derlandse) hebben zich, sedert omstreeks 1940 de olie-winning uit de golven begonnen is, in hoge mate geïnteresseerd voor deze belangrijke ontwikkeling van nieuwe reserve-vooraden. Nederlanders en voormalige Nederlanders vindt men er in aanzienlijk getale. Tot hen behoort b.v. dr F. W. Oudt, die zijn we tenschappelijke opleiding in Utrecht voltooide en se dert vele jaren als hoofd van de afdeling exploratie van olie-bronnen' voor dit rayon van de V.S. is ver bonden aan de Shell Oil Company. Met andere woor den: het is zijn taak om, dank zij een moeilijk te evenaren kennis en ervaring van geologische condities en bodemformaties, de plekken aan te wijzen, waar de drilboor de meeste kans maakt het vloeibaar goud te vinden. WIL MEN ZICH een scherp-omrand beeld vormen van de moeilijkheden, waarmee de wetenschap en heel de oliewinning nog worstelt, luister dan naar deze uitspraak van dr. Oudt: „De moderne techniek heeft enorme vorde ringen gemaakt, in het bijzonder op geo-physisch terrein. Niettemin blijft het voor de olie-industrie nog uiterst moeilijk de juiste plaats te vinden voor het verrichten van proefboringen. In dien van de tien proefboringen één met succes wordt bekroond, kan men bepaald spreken van een „succes". In wezen bestaat er, qua techniek, geen al te groot verschil tussen het ver richten van boringen te land of ter zee. liet is het menselijk element en niet te vergeten de elementen van weer en Wind die de winningstechniek verder beïnvloeden. Vier methoden worden voornamelijk toegepast. De meest gebruikelijke is de c.g. „seismische" waaromtrent hieron der meer. Deze komt'neer op het meten Van de gevolgen van ontploffingen ter hoogte van de vermeende oliebron en het daaruit afleiden van conclusies omtrent olie-voorraden. Een tweede methode geldt het jneten van de ver snelling van de zwaartekracht, die be ïnvloed wordt door de structuur van de betrokken formatie. Er bestaat voorts nog een „magnetische" methode, waar door abnormaliteiten in de bodem-for matie worden gemeten en deze metin gen worden „vertaald" in termen van gunstige structuur. Tenslotte kent jnen de foto-geologische methode van lucht- verkenning, (luchtkartering) als ook menigmaal in Nieuw-Guinea is toege past. „OLIE", PHILOSOFEERT dr Oudt, «ls geen oogst die je kunt kweken en Üaarna binnenhalen. Er bestaat maar een beperkte hoeveelheid olie. Het is wel zo dat men jaar na jaar méér nieuwe olievelden heeft ontdekt dan er hude uitgeput raakten. Toch wordt het Vinden van nieuwe olievoorraden steeds moeilijker. Wat echter in het geheel niet wil zeggen, dat ik verwacht, dat er in onze generatie ooit een tekort aan «lie zal bestaan". Bij het verrichten van olie-onderzoek elk geoloog of physicus zal het er kennen speelt het geluk ook een be langrijke rol. De grondslag van heel ie op milliarden dollars geschatte Ame rikaanse olie-industrie is immers het klassieke relaas van de onbekende tvonturier, die in onherbergzame stre ken zijn eerste oliebron wilde aanbo den. Moeizaam baande zij zich, met zijn hog pfimitieve boor-apparatuur een Weg door streken, waar van een ver- keersnet geen sprake was. Geologische hulpmiddelen had hij niet. Eindelijk kwam hij op een punt terecht, waar TOEN HET AMERIKAANSE Con gres kortgeleden een wetsvoorstel aannam, waarbij de exploitatie rechten van de olie in de z.g. „tidelands" aan de afzonderlijke staten werden teruggegeven, had dit tot gevolg dat de olie-winning in de Golf van Mexico met grote kracht werd voortgezet. In. het nevenstaande artikel zet onze cor respondent, naar aanleiding van een interview met een geophysicus van Nederlandse afkomst, Dr Oudt, de betekenis van deze belangrijke olie reserves uiteen en vertelt hij een en ander over de moeilijkheden die bij de exploratie en exploitatie er van optreden. hij niet verder kon. Dikke, vette mod der zoog alles in zich vast. Teneinde raad besloot hij daar zijn eerste poging te wagen. Hij boorde prompt een rijk olieveld aan Het risico is, dank zij een hoge mate van wetenschappelijk onderzoek, thans wel zeer aanzienlijk verminderd. Maar nederige mannen der wetenschap er- DR F. W. OUDT 10% is succes kennen, dat Vrouwe Fortuna, die voor de pioniers van weleer van zo groot belang was, ook thans nog een grote rol speelt. Dit geldt niet alleen voor het vinden van de plek waar men besluit te boren; het is evenzeer van toepassing op de reeksen voorbereidende werkzaamhe den, die moeten uitwijzen of het wel raadzaam is 500.000 tot 1.000.000 aan een proefboring te spenderen. EEN TYPISCH VOORBEELD van zo'n samenloop van omstandigheden deed zich o.a. voor in de moeraslanden van Louisiana, die onmiddellijk aan de kust grenzen. Bodem-onderzoek had uitgewezen, dat de mogelijkheid van „domes" (holten onder de bodem, waar in olievoorraden zich verzamelen) zeer groot was. Het menselijk element le verde de voornaamste moeilijkheden: het was bijzonder moeilijk om dit ter rein, waarin men, al lopende, wegzakte en dat ook weer niet voldoende bevaar baar was, te verkennen. De oplossing werd (zonder dat hij er zich van bewust was) gevonden door een bewoner van New Orleans, die niet het minste belang in de olie-industrie had, Mr. Cheramie, een veeboer. Op wat hoger dan de moerassen gelegen droge grond liet hij wat vee grazen. Zijn probleem was echter zijn gras land te bereiken. Ingenieus man als hij was, ontwierp hij een „moeras-sjees", deels tractor, deels boot met stoomwals achtige, doch holle vaten als wielen. Daardoor hield hij dit gevaarte drij vende. De olie-industrie kocht zijn pa tent. De familie Cheramie in thans bij zonder welvarend. En de olie-mensen kunnen moeilijk te* bereiken streken exploreren. DE IN DE z.g. „getijlanden" van Louisiana bij olie-exploratie meest ge volgde methode is de „seismische". Een schip op zee, of een „aanhangwagen" van de „moeras-sjees" zet ontploffin gen af. Een afzonderlijke schip (resp.: de moeras-sjees) is uitgerust om me tingen te verrichten. „Geophones" (letterlijk: aard-telephoons) zijn op vastgestelde punten om het ontplof- fingsgebied geplaatst. De instrumen- STAANDE OP DE SLIB- ACHTIGE BODEM, tot het middel in het water, moet soms gewerkt worden in de olievelden, wanneer de oliebo ring voor boot noch sjees be reikbaar is. Hier „sluit" men een producerende bron. tenboot laat door middel van twee radio-kuststations haar positie peilen. Men kent voorts de afstand tussen schip en ontploffingspunt. Alle metin gen, die dus zijn verricht, kunnen zon der moeite worden teruggevoerd tot de nauwkeurig geïdentificeerde plaats waar de ontploffing plaats vond. Wijzen de metingen uit, dat dit de plek is waar men om dr Oudt te citeren 10% kans heeft een succes rijke proefboring te verrichten, dan be gint het winningsproces, dat door de foto's op deze pagina wordt geillus- treerd. nig. Meer dan twintig jaar is hij we duwnaar geweest, en hij was erg ge steld op zijn gezin, betaalde zelf de opvoeding van zijn zeven kleinkinderen. OM NOG EVEN op die foto terug te komen: die is enkele jaren geleden stiekum genomen door een familielid. (Van een bijzondere medewerker) NA VEEL MOEITE VONDEN WE ST. PIERRE, een ge- Zijn zoons mochten hem nooit fotogra- hucht in Zuid-Frankrijk, waar de koning begraven ligt. Hij Stierf er nu JotograaWbez°oek en'dan moJrt de een jaar geleden, in de respectabele leeftijd van 88 jaar. Honderden gehele familie er aan geloven, maar de uit geheel Europa kwamen hem de laatste eer bewijzen. joseph Cheroux, de koning der bedelaars, stierf als een rijk man en veel van het geld kwam uit Nederland, van Nederlandse 'ondergeschik ten'. Hij paarde een ingenieuze geest aan een uitgesproken aanleg om iets op grote schaal te organiseren. En vijftig jaar geleden besloot hij geweten wat hun oude vriend deed 7 a voordat hij zich uit zaken terugtrok. die talenten aan te wenden tot de organisatie van een grote bedel- zij vonden hem net een oude en arme gemeenschap. philosoof. Nu, arm was hy zeker niet Hij bood anderen nieuwe, meestal zelfbedachte bedeltrucs aan tegen wellicht ryker dan de bewoners van een bedrag ineens of tegen een bepaald percentage van de inkomsten. St' Pierre> d,e nu nog schouderophalend X7 t L" 'IJ Jt j DJ,- over hem vertellen. Maar z*j hadden Verder schreef hij een Handleiding voor Bedelaars, een dik boek met feiijk als zij hem een philosoof noem- j 17 den. Het verschil tussen hem en zyn academische collega's was dat hy zich het brood, alsof hij uitgehongerd was. voor zÜn filosofie behoorlek liet be- Dat is alles. Hij zegt geen woord, bedelt talen' niet, vraagt geen van de gasten om een hap eten of een aalmoes. Nog kort geleden zag ik die truc oude man zelf bleef altijd aan de kant staan. Hij is stellig de minst gefotogra feerde koning ter wereld. De buren van Cheroux hebben nooit de namen van duizenden rijke 'schenkers' in West-Europa. Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, die zal er voorzeker niet binnengaan. Marais 10 vers 15). HET BLIJKT ALTIJD WEER, dat Jezus Zijn sympathie heel ergens an ders heeft liggen dan wij. Maar het is heel verstandig om niet te snel de con clusie te trekken, dat Hij dus voort durend tegen de draad in is, maar de mogelijkheid open te laten, dat wij dat zijn. Het is nu eenmaal niet goed °m al te zeker te zijn van jezelf. Mensen die te zelfverzekerd zijn kunnen het vermoedelijk een heel eind brengen in de wereld, maar ze verliezen iets wat nog vee' belangrijker is dan het feit dat ze geslaagd zijn. Ze verliezen de werkelijke sympathie van hun me demensen, omdat ze in feite geen me demensen meer kennen. Ze worden eenzame figuren. En eenzaamheid is al leen aardig in een roman over een mens die de nare wereld ontvlucht op een eilandje, maar deze eenzame zou in het werkelijke leven een scheefge groeide stakker zijn. Want het leven zelf oordeelt scherp en spot met deze dingen. En het bekende hutje op de hei is dan ook altijd een tweepersoonshut. De sympathie van Jezus ligt bij de kinderen. Daarom is Hij anders inge steld dan wij. Wij houden het met de grote mensen, al onze betuigingen van iiefde-voor-het-kind ten spijt. Want we vinden het kind lief, maar de grote mens nemen we serieus. Dat doen we het kind niet. De wereld van het kind is niet „echt", want het kind leeft mid den in de grote-mensenwereld in een eigen wereldje, waarover wij voorbij gaand ontroerd kunnen zijn, maar het telt niet mee. Hierin zondigen ook de ouders, want ze kijken elkaar crver het hoofd van het spelende kind aan, glim lachen en hebben hun eigen verstand houding. Maar het kind speelt. En daarom heeft Jezus het kind lief. Jezus heeft die mensen lief, die zich een eigen wereld spelen in een wereld die heel anders is. Die de speelwereld niet ernstig nemen omdat ze het een dwaasheid vinden. Hierin trekt Jezu» één lijn met het kind en stelt zich te genover de verstandhouding der grote mensen. Maar wie aan de kant der gro ten blijft staan wordt een eenzame, want het spel blijkt ernstiger te zijn dan de groten meenden. Jezus zelf vertegenwoordigt het Ko ninkrijk Gods in deze wereld. En daar zijn de dingen anders dan bij ons. Al was het alleen maar omdat God daar heerst. Zo volkomen heerst dat Hij met blijdschap wordt gediend. Dit is meen ik een kenmerk van het ware heersen. Onder dit heersen Gods zijn de armen rijk en de rijken blijken arm te zijn. De verschoppelingen zijn Gods liefste kinderen en die meenden tot de voor aanstaanden te behoren, blijken er niet of ternauwernood thuis te zijn. De dood is er geen dood meer, want de op standing is daar een gewone zaak, maar wat wij leven noemen blijkt niet meer te zijn dan een kort, zij het, om der wil le van de toekomst, belangrijk voorspel Maar het jjrootste wonder is, dit on der de heerschappij van het Konink rijk Gods de zonden worden vergeven. Ze worden vergeven, overgegeven van de een op de ander, van de mens op Jezus. En niet de mens draagt zijn zon den meer, Maar Jezus draagt ze. Uit het wonder van deze vergeving zijn alle andere wonderen van het Konink rijk Gods geboren. Want deze wonde ren kunnen alleen gebeuren aan die mens die het ernstig neemt dat God hem veroordeelt, maar evenzeer ernstig neemt dat Jezus hem vrijspreekt. Oordeel en vrijspraak zijn de grond slagen van de orde Gods. Hierop grondt zich Zijn Koninkrijk. Maar hier op is het dat de grote mens schipbreuk lijdt. Want hij meent dat het slechts een spel is, dat gespeeld wordt binnen de muren van een kerk. Maar de mens die kind wil zijn speelt dit spel met grote ernst, want hij heeft ontdekt, dat het spel inderdaad ernst is. Het is even ernstig en even blij als het Koninkrijk zelve. Hij waagt het om dwaas te zijn in de ogen der ande ren, maar God noemt hem wijs, want eens zal blijken, dat wat nu spel schijnt, op zaligheid uitloopt. Het is ons niet geraden om anders te zijn dan het kind, dat opgaat in het ernstige en blijde spel Gods met hem, want het zou ons het Koninkrijk gaan kosten. Jezus' liefde ligt bij hen die kind zijn en midden in deze wereld leven in Z ij n wereld, die van oordeel en van vrijspraak, opdat het kind eens in het Rijk Zijns Vaders leven mag en spelen. H. POSTMA, Sint Pancras. PAPA CHEROUX HEEFT meer dan 4 4 honderd trucs bedacht om te bedelen een restaurant in Brussel. Mun vrien- op straat. Kijk bijvoorbeeld naar de *en "'ar.en erg onder de Indruk en ik geklede man met een zware koffer in ®aakt° ken n,et Natuu,rl«k had" de hand. Hij heeft een kleine jongen den z« de man het brood niet op de bij zich. Hij houdt een voorbijganger K™nd *ien leggen. Mon vrienden nod.g- den de stakker aan hun tafel, boden hem een lunch aan en 1 listerden vol aan en vraagt, met het accent van een buitenman, waar hij voor enkele kwar- tjes nachtlogies kan krijgen. Hij is zo- aa"dacht naar z«n trieste levensge juist in de stad aangekomen en op het ledenis. Deze station heeft een zakkenroller hem van zijn portefeuille beroofd. Het jongetje knikt en huilt: „Ik heb honger, pappie! man was overigens waariyk een artist, een meester in zijn vak. DE m „INTERVIEWERS", die hun Geloof het of niet, maar zo 'kan hij slachtoffers thuis bezoeken, staan aan een paar tientjes per dag verdienen, de top in de hiërarchie van het bede- Nog beter vond Cheroux de lucifers- laars-ambacht. De techniek om iemand truc. Een oude man of vrouw strykt over t® ^alen y®r®ist een grote mate in de duisternis van een 'nette' straat ^an behendigheid, vooral omdat de be- een lucifer aan en gaat in de goot aan delaar zijn milde gever meestal be- het zoeken. Helaas, helaas, zü heeft dert als een sociaal gelijkwaardige. lulootl l^n IV /I n nUt A-.1- - i een zilveren gulden laten vallen, waar van zij haar avondeten had moeten ko pen en betalen. Maar Cheroux dacht ook aan zijn min- der aristocratische vakbroeders, de de tram naar huis had moeten schrijvers van bedelbrieven. Vriendelijke mensen helpen Volgens hem bestaat de geslaagde haar zoeken. Tenslotte diepen zü uit bedelbrief uit vier delen de veront- hun eigen zak een kleinigheid op om schuldiging, het verhaal van de tegen- de arme ziel te troosten. slag, het verzoek om financiële steun, DE „MOERASSJEES" der oliespeudets in volle actie. MAAR HET MEEST HIELD Papa en de belofte om de schuld terug te Cheroux van een pantomime, een klein betalen. In zijn adviezen voor nieuwe- drama zonder woorden. Hij begon er "ngen schrijft: Cheroux: „Vraag nooit mee in 1892 in Parijs en noemde het de om "en gulden. Vraag b.v. om acht broodkruimel-truc. Het toneel stelt voor Kulden zestig cents. Je hebt meer kans een restaurant tijdens het lunchuur. me' preciese getallen." Een man van onbepaalde leeftijd, pover PAPA CHEROUX leidde een eenvou- maar netjes gekleed, komt binnen en dig leven, ondanks zijn aanzienlijk in gaat aan een tafel zitten, bij voorkeur komen. Hij heeft jarenlang in Parijs in het midden van de zaal. Hij bestelt gewoond nabij het Bois de Vincennes. een kop koffie verder niets. Terwijl Hij kocht een kleine villa in Zuid- hij op zijn koffie wacht, kijkt hij met Frankrijk, toen hij zeventig werd, zoals smachtende ogen naar de volle schalen vele zakenlieden, die stil gaan leven, van de gasten in zijn buurt. Hij kijkt Hij was een forse man, breedgeschou- zoals een kind met Sinterklaas naar een derd met heldere bruine ogen onder speelgoed-étalage kan kijken. Plotseling borstelige wenkbrauwen. Hij is maar ziet hij een korst brpod op de grond ééns in zijn leven gefotografeerd. Hij liggen. Hü pekt die op en verslindt at en dronk zeer matig en rookte wei-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7