Voordelen van klasse-systeem dienen gehandhaafd HERSENGYMNASTIEK Om het geluk van Peter Moderne school zoeke juiste midden tussen gewelddadige collectivisatie en anarchie r Geïndividualiseerde klasse biedt leraar en leerlingen beste mogelijkheden Radioprogramma voor dit week-end BOEKEN BULLETIN Verkenning van de school der toekomst (2) Objectief rapport gewenst Pim, Pam, Pom en de wonderlamp door Kitty Lessels Luister eens naar: Kamer-en Volière vogels ZATERDAG 87 JUNI 1953 ALS EERSTE PRINCIPE VAN DE „nieuwe" school ontdekten wij: de klassen moeten worden opgeheven en vervangen door wisselende en tijdelijke groepen; wil men de klassen behouden, dan moet daarin individueel wor den gewerkt. Hoe is de situatie in de „oude" school? Er zijn enkele vaardigheden, die ieder kind moet ontwikkelen, er is een traditionele leerstof, die door allen dient te worden verwerkt, er zijn leerboeken, door elk kind te gebruiken en werkmethoden, waaraan het wordt onderworpen: de eerste twee worden beschouwd als maatschappelijk onmisbaar, de laatste twee zijn, op 'n best, afgestemd op een fictieve gemiddelde leerling, van wie wordt verondersteld, dat hij in een bepaalde tijd, dus in een „normaal" tempo, vooraf vastgestelde resultaten kan bereiken. Maar in werkelijkheid be staat de klas uit kinderen van zeer uiteenlopende be gaafdheid, belangstelling, concentratievermogen en ijver en ondanks alle toewijding en bekwaamheid van de onderwijzer en de leraar, ondanks het geraffineer de cijfersijsteem: 5 plussen en „dikke" zessen, ondanks vriendelijke aanmoediging, boze woorden en al of niet „gepeperde" straffen, de uitbuiting van de wed ijver en van de vrees voor doublering, slagen zij er niet in, alle kinderen in een jaar zó „ver te krijgen", dat zij meegaan naar de volgende klas. .Waardoor de „zittenblijvers" gedoemd worden alles opnieuw te doen, ook voor de vakken, waarin zij uitblonken of niet achterkwamen. Terwijl de uitblinkers in bepaalde vakken voortdurend worden geremd, omdat zij niet boven „het gemiddelde peil" van de klas mogen uit stijgen. TERECHT MERKEN de schoolher- vormers op, dat deze gewelddadige collectivisering noch paedagogisch noch psychologisch te verantwoorden is en zeker betere resultaten zouden worden bereikt, wanneer men zou kunnen na gaan, op welke wijze leder kind afzon derlijk tot de oplossing van problemen en de uitwerking van opdrachten kan worden gebracht. Op sommige scholen laat men de doublerende kinderen voor hun „goede vakken" individueel doorwerken. Op de Daltonscholen met hun afwisseling van mondelinge lessen en een groot aan tal uren van zelfwerkzaamheid heeft ieder de mogelijkheid, mèèr tijd te be steden aan de „zwakkere vakken", maar aan het eind van een bepaalde periode, een week, een maand, moet tóch hetzelfde punt door elk kind worden worden-bereikt. Consequenter is dien op de Montessori-scholen en de „scho len met persoonlijkheidsonderwijs", waar men voor een bepaald vak tijde lijk groepen vormt, die gelijk-op wer ken of volledig individualiseert: de vrije scholen" vormen vaste groepen, waarbinnen ieder in eigen tempo en naar eigen aanleg werkt. Over het algemeen worstelen de .mo derne" scholen nog met grote moei lijkheden: niet alleen worden ze vaak een toevluchtsoord voor kinderen, die door de centrifuge van het „gewone" onderwijs werden uitgeworpen, maar men mist nog de leer- en oefenboeken, die zelfwerkzaamheid zonder intensieve uitleg mogelijk maken, de docenten, die didactisch en psychologisch genoeg ge schoold gijn om individuele werkme thoden t#e te passen, de ervaring om nieuwe wegen te gaan, de geldmiddelen om een groter aantal leerkrachten te betalen, die dit geïndividualiseerde on derwijs nodig heeft en het overzicht over vrije, beweeglijke groepen, waarin ieder met eigen werk bezig is, onder linge hulp wordt gegeven, veel wordt gelopen en gepraat en de hoeveelheid schriftelijk werk zó groot wordt, dat de leraar wordt tot correctie-machine of onvoldoende controleert. De kans op wanorde en slabakken is er zeker groter dan bij de gewone klassi kale school, al is de tegenovergesteld heid van leraar en leerling er geringer, waardoor de gespannenheid bij de do cent afneemt en de mogelijkheid van uitbarstingen vermindert. Daar staat tegenover, dat vlugge en geïnteresseerde leerlingen sneller kun nen opschieten, dat de zelfwerkzaam heid kan leiden tot grotere zelfstandig heid en de lust ontwikkelt tot snuffelen, speuren en opbouwen van persoonlijke 6tudies, dat er meer gelegenheid is tot sociale vorming en minder kans op ver wringing. Maar het gevaar, dat de zwak ken dupe worden van het systeem door te weinig hulp, gebrek aan controle en veel afleiding in de zoemende bijen korf, is niet gering, terwijl de moge lijkheid voor de leraar om door boeien de mondelinge lessen aan een stimule rende groep een vak interessant te ma ken vaak tot een minimum wordt ge reduceerd. Men moet de klas als opvoedend en biologerend element niet onderschatten. Nergens wordt zo Intensief de groeps- eenheid beleefd, nergens leert men zo grondig in de loop der jaren mensen van allerlei soort kennen en begrijpen, nergens ondergaat men zo sterk de in vloed van personen van betekenis èn van de collectiviteit, waarvan men deel uitmaakt, ten goede èn ten kwade. Een klas, die pas na lang samenzijn uiteenvalt, wordt een organisme met een eigen ziel; het is goed voor een individu, dat uit moet groeien tot per soonlijkheid tijdelijk, in het bijzonder tijdens de puberteitsperiode, op te gaan in een dynamische gemeenschap. Noch de te uitgebreide schoolgemeenschap, noch de veranderlijke groep kunnen de romantische en dramatische span ningen verschaffen van de homogene en tóch heterogene kassegemeenschap. ALS TWEEDE PRINCIPE stelden wij vast: individuele werkmethoden moeten wor den toegepast in dienst van een ge meenschappelijk ideaal. In aansluiting aan het voorafgaande kunnen wij de vraag stellen of bij de toepassing van de individuele werkme thode toch niet het behoud van de ge- individualiseerde klasse de voorkeur verdient boven de geïndividualiseerde school. In den regel geeft men bij de laatste aan alle kinderen dezelfde taken ter verwerking, waarbij men een groot ver schil in tempo constateert. De leider, die op een klas, dus een beperkte groep, is geconcentreerd, is gemakkelijk in staat, speciale methoden te zoeken, die voor een bepaald kind productief wer ken. Men kan opdrachten geven met individuele vrijheid binnen een groot verband, die aanleiding geven tot scher pe observatie en dus tot kennis van ieder kind afzonderlijk. ZELFSTANDIG WERK met onder linge hulp is noodzakelijk aldus het derde in het eerst# artikel geformuleerde principe. Er zal wel niemand zijn, die beU aut van zelfstandigheid ontkent. Maaz er is alle reden te waarschuwen tegen het gevaar, dat het nuchtere, zakelijke leer boek de plaats in gaat nemen van de levende, emotionele, subjectieve leraar, die, vooral bij de lessen in een uitgeba lanceerde en gedifferentieerde klasse in staat is, belangstelling te wekken in een mate, die de leerboeken nooit kunnen bereiken. Een klas werkt inspi rerend, prikkelt de docent tot activiteit en artisticiteit en ze geeft hem in de voortdurende wisselwerking tussen hem en zijn auditorium, de gelegen heid, rekening te houden met de ty pische mentaliteit van de klas in z'n geheel en iedere leerling in het bijzon der. Er worden in deze klasselessen krach ten geactiveerd en regionen van de menselijke ziel aangeraakt, die bij in dividueel taakwerk passief en onbe roerd blijven. De reactie van de klas, de vragen en opmerkingen, de spanning en de verzwakking van de aandacht zijn voor een ervaren docent onmisbare symptomen van een proces, dat het belangrijkste is van de hele schoolar- beid: de overdracht van cultuur door een geïnspireerd mens. Het is een onmiskenbare verarming van ons onderwijs, wanneer men deze collectieve doorleving wegindividuali- seert. Om maar te zwijgen van de kans, die de leraar loopt, te worden tot cor rector en administrateur bij een al te ver doorgevoerd takensysteem, terwijl de kinderen slordig en nonchalant gaan werken, als hij een belangrijk deel van de correctie aan hen zelf overlaat. En dan: de onderlinge hulp. Sociale actie van betekenis, mits de onder- MAAK ZELF JAM MET NATUUR.9e|«"n,d IN 10 MINUTEN (Adv Ing. Med.) wijzer en de leraar de mogelijkheden beseffen, dat onnodige hulp een kwaad is en tot verslapping leidt, dat er „ge boomd" wordt over zaken, die niets met het werk te maken hebben en de helper de gesteunde van de wal in de sloot duwt. HET VIERDE PRINCIPE dat wij vonden, luidde: Er moet worden gestreefd naar meer en individueel contact van leerlingen en leiders, waardoor een betere aan passing aan de mensheid mogelijk wordt. Hierover kan ik kort zijn: het blijft voor mij de vraag, of in de volledig ge ïndividualiseerde scholen het contact intensiever is dan in de scholen met getemperd klassikaal onderwijs en in dividuele verwerking in klasseverband; ik meen van niet: de structuur is ïn het tweede geval overzichtelijker dan in het eerste; wanneer ik mij voort durend kan concentreren op vijf en twintig leerlingen is de „eenheid" gro ter dan wanneer ik nu en dan een kort onderhoud heb met een van de twee honderd, die overal verspreid zijn, vooral, wanneer ik ondertussen in ijl tempo corrigeer. HET WORDT WEL duidelijk, dat mijn voorkeur uitgaat naar een school met vaste klassen, waarin zoveel mogelijk wordt geïndividua liseerd. Het volgende artikel zal moeten uitmaken of een nadere be schouwing van de vier laatste prin cipes een bevestiging van dat standpunt betekent. 52. De baron en zijn vrouw waren wel wat vermoeid van de lange reis en verlangden om naar binnen te gaan. Maar eerst moesten zij nog een liedje aanhoren, dat de kinderen ter ere van hun terugkomst ingestudeerd hadden. Gelukkig, ook dit ging voorbij en ein delijk kregen de kasteelheer en zijn vrouw de gelegenheid om zich terug te trekken. Pim, Pam en Pom, die een bevoorrechte positie bekleedden, liepen af en aan en werden afgunstig door de andere kinderen nagestaard. „Wacht U maar, baron, wij brengen wel even de koffers voor U naar binnen," riepen ze en holden om het hardst met de koffers het bordes op. „En binnen staat de koffie al klaar," vervolgde Pim. „Die heeft moeder voor U gezet, maar ze is nu weer naar huis gegaan. En er is nóg een verrassing!" „Wat? Een appeltaart?" riep de baror. verheugd, terwijl hij in zijn luie stoel neerzonk. „Daar ben ik juist zo gek op!" Maar na het verorberen van de appeltaart wilde de baron toch weer gauw naar buiten gaan. Hij was nieuwsgierig hoe zijn tuin er bij stond. Overal geurden bloemen en langs de rand van het ga zon waren heesters geplant. Op het grasveld zelf was geen onkruidje te zien. „Ik sta paf," zei de baron einde lijk. „Hebben jullie dat allemaal ge daan?" Pim, Pam en Pom knikten vol trots. „Ja, we hebben elke dag naar het weerbericht geluisterd!" riep Pim. „En naar het landbouwpraatje," vulde Pom aan. „We weten er nu heel wat van!" „Dat zie ik," riep de baron te vreden. „Maar laten we nu naar bin nen gaan. „Ik heb ook nog een verras sing voor jullie!" HORIZONTAAL: 1. dartel: 5. jong uitgetrokken sla, 10. meisjes naam, 12. zoogdier, 13. als volgt (afk.), 15. deel van een fiets, 16. pers. vrnw., 17. bier, 19. afschei ding, 20. bootje, 21. pluis, 23. pri ma, 24. titel, 26. ongesmeerd, 27. plaats in Limburg, 29. damp. 32. meisjesnaam, 34. vod, 35. onder wijs, 37. aanw. vrnw., 40. masker, 41. ten bedrage van, 42. hoorbaar drinken, 44. afstandsmaat, 45. -hard schot, 46. roofdier, 48. ophouden, 49. kwaadsprekerij. VERTIKAAL: 1. kluchig, 2. voedsel, 3. loot, 4. boot, 6. delen van de dag, 7. grappeninok#*, 5. heilige, 9. verlaten ruimte, 11, Af druk, 14. door middel van, 16. snij- werktuig, 18. werkkracht, 19. plaats bij Renkum, 21. spijker, 22. arm zalig, 24. bewijsstuk, 25. meisjes naam, 28. rhythme, 30. verder, 31. schaduw, 33. deksel, 36. bosje haar, 38. geen uitgezonderd, 39. uitroep, 42. geit, 43. nummers, 45. per adres, 47. wees stil. ZONDAG 28 JUNI HILVERSUM I, 402 m., 8.00 NCRV, 9 30 KRO, 17.00 IKOR, 19.00 NCRV, 19.45— 24.00 KRO. 800 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconcert. 8.30 Morgenwijding. 3.15 Vocaal ensemble. 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9-55 Pontificale Hoogmis. 11.45 Strijkorkest en soliste. 12.15 Apologie. 12.35 Lichte muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws. 13.10 Amusementsmuziek. 13-40 Boekbespre king. 13.55 Radio Philharm. orkest en solist. 15.05 Gram. 15.15 Radio Philharm. sextet. 15.45 Tenor en piano. 16.10 Ka tholiek Thuisfront Overal. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. 17.00 Vespers. 18.00 Zang- dienst. 18.45 „De kerk luistert naar uw vragen", causerie. 19.00 Koor en orgel. 19.30 „Gelooft u dat?", causerie. 19 45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 Musette orkest en solist. 20.55 „Monsieur De St. Yves", hoorspel. 21.40 Promenadeorkest en solist. 22.20 Actuali teiten. 22.30 Gevarieerde muziek. 22.45 Avondgebed en liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 Actualiteiten. 23.2024.00 Bram. HILVERSUM n, 298 m., 8 00 VARA. 10.00 VPRO, 10.30 IKOR. 12.00 AVRO, 17.00 VPRO, 17.30 VARA, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws, weerbericht en postduivenberichten, 8.20 Gram. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Nederlandse volkslie deren. 8.55 Sport- en postduivenberichten. 9.00 „Langs ongebaande wegen". 9.10 Gram. met toelichting. 9 45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Voor de jeugd. 10.30 Ned. Herv. Kerkdienst. 12.00 Evt. postduivenberichten, hierna Amusements muziek. 12.35 „Even afrekenen, heren". 12.45 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.05 Mede delingen en gram. 13.15 Gram. 14.00 Boekbespreking. 14.20 Instrumentaal sex tet. 14.50 Toneelbeschouwing. 15.05 Gram. 16.00 Dansorkest. 16.30 Sportrevue. 17.00 „Tussen Kerk en Wereld", causerie. 17.20 „Van het Kerkelijk Erf", causerie. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Ham mondorgel. 18.45 „Spontane reacties". 19.15 Weense muziek. 20.00 Nieuws. 22.05 Operetteconcert. 20.55 Cabaret. 21.25 Omroeporkest. 21.55 „Moet je horen!". 22.10 Lichte muziek. 22.40 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Reportage of gram. 23.25 24.00 Muziekshow, MAANDAG 29 JUNI HILVERSUM I, 402 m., 7.00 NCRV, 20.00—2400 NATIONAAL PROGRAMMA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8 00 Nieuws en weerbericht. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Water- •tanden. 9.35 Voor de vrouw. 9-40 Gram 10.80 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.80 Herhaling Vossenjacht. 12.25 Voor Boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwme- dedeüngen. 12.33 Orgelconcert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Reportage 13.20 Gevarieerde muziek. 13.50 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Vocaal ensemble. 15.30 42. Zelfs als men tegen Bryce zou zeg gen: „Zij is niet de hulpeloze kreupele, die jij denkt, Bryce. Hoever zij lopen kan, weet ik niet; maar 't is in ieder geval de afstand naar haar toilettafel en terug. Ongelooflijk dat een vrouw de voorkeur zou geven om te kwijnen in een rolstoel, terwijl zij kan rond lopen. Niet als je haar de waardemeter aanlegt van een paar gewonde enkels. Zij kan veel sneller alle gewenste pun ten op haar pad bereiken op rubber banden en die punten zijn: macht, hu welijk en luxe. Zij is niet normaal; je kunt haar niet beoordelen volgens de normale maatstaf; zij is ermee .behept dat zij de levens van anderen wil be studeren, om ze de wet voor te schrij ven en te onderwerpen en te beheersen. Zulke obsessies zijn gevaarlijke dingen, zij verdraaien, zij kweken slimheid en gewetenloosheid die heel ver kunnen gaan. Zij zal ontkennen,, dat zij gelo pen heeft, Bryce, maar Maar 't had geen zin. Tot 't bittere einde en met 't voorkomen van een martelares die door haar vijand aan de kaak gesteld wordt, zou Beatrice dit feit weerleggen. Zij zou een overweldi gende hoeveelheid overtuiging op haar engelen-vleugels aandragen en je zou bijna de orgel-muziek van haar ziel kunnen horen, terwijl die, in de ogen van de Garron's tot nog groter hoogte van volmaaktheid opsteeg. Niets kon men bewijzen, zonder be wijs. Ezij had geen bewijs. Zij stak de sigaret aan, waarvoor zij de rose en zilveren aansteker gebruikte, die zü naast 't asbakje. Zij stond even stil om naar Peter te kijken en hem opeens te beklagen. Toen ging zij naar de deur en liep die door. Beatrice's blik had haar gevolgd, toen richtte die zich op de sigarettendoos waar hij enige tijd op bleef rusten, voor dat die eerst naar de toilettafel werd overgebracht en eindelijk naar 't sla pende kind. De pupillen van haar ogen knepen samen tot speldeknoppen. toen zij Peter's vredig gezichtje bekeek. Op eenvoudige wijze door te schreeu wen had hij al enige van haar be rekeningen doen mislukken. Op die zelfde wijze, was hij gedurende de laatste vijf minuten oorzaak geweest van een nieuw en gevaarlijk element in haar leven. Zij bemerkte de blauwe rook, die als een spiraal opsteeg. Zij staarde naar de half-gerookte sigaret op bet asbakje. Toen, met een wild gebaar, drukte zij die uit. Dat Beatrice haar ontdekking be merkt had, daarvan werd Lynne steeds meer overtuigd in de onplezierige da gen, die volgden. Mevrouw Garron's houding was er een bewijs van: die plotselinge toene mende haast dat zij zou pakken en ver trekken, die dringende wijze van de weg te banen voor haar vertrek door, met Beatrice, de verzorging van Peter over te nemen die aarzelende gastvrijheid die steeds minder werd door de invloed van Beatrice. Natuurlijk was er geen sprake van, dat Beatrice met Patricia Garron zou terugzette op precies dezelfde plaats praten over zoiets gevaarlijk als Lyn- ne's achterdocht: dat was een vat bus kruit en Beatrice werkte nooit met buskruit. Haar streven om Lynne eruit te wer ken werd, als altijd, bereikt door slim me insinuaties, toespelingen en vrien delijke inblazingen. Deze geïnfiltreerd in mevrouw Garron's wezen hadden 't resultaat, dat Lynne in de positie ge raakte van iemand, die er bii hing, iemand voor wie geen levensruimte meer was in de Casa. Dat Bryce, nog schichtig na zijn moe ders aanval op Lynne, Lynne verde digd had met een grimmig: „Uw angst voor mij was nodeloos zij is ver loofd met iemand in Engeland", maakte geen verschil. Mevrouw Garron was opgelucht, maar Beatrice niet, in haar opinie kon een verloving net zo mak kelijk breken als een el dat op de grond viel en haar privé-reden voor het vertrek van juffrouw Carrick was net zo dringend al3 voorheen. Beatrice maakte mevrouw Garron op handige manier wijs, dat haar zoon in de gevaarlijke greep van een verliefd heid was en dat juffrouw Carrick zeer ondernemend was een familietrek. Daarop namen zij het ritueel van het baden van Peter op zich en dat was Lynne's laatste overgebleven schakel die haar met hem verbond. En Peter, die eerst niet wou, gaf eindelijk toe, missqhien omdat ihij gewend raakte aan deze nieuwe omstandigheden, of misschien om een andere reden, voor 't uitleggen waarvan hij niet over de nodige woorden beschikte. Op vele, zeer voorzichtig gekozen manieren werd Lynne terzijde gesteld en werd haar kenbaar gemaakt dat zij overbodig was. Peter moest leren haar niet te missen en 't leek Lynne, die op hem lette, dat 't een moeilijke les was. „Wilt u dit briefje naar Rockley bren gen voor Beatrice?" En: „Ik dacht dat u wel passende borduurzijde voor mij hierbij zou willen uitzoeken, nu u de kans heeft? En bent u al in Balboa ge weest? U zult de ingang naar de Stille Zuidzee van 't Kanaal heel interessant vinden". Zo ging dat totdat Lynne er haast toe gebracht werd te zeggen: „Waarom gaat u niet weg en blijft u niet weg, juffrouw Carrick? Bent u zo dikhuidig, dat u geen van deze spelde- prikken voelt?" Haar trots kromp samen, maar kop pig zocht zij bijpassende borduurzijde, bracht briefjes naar Rockley, bekeek de City en de brede, moderne door gangen van Balboa. Tussen de bedrijven door ging zij af en toe dansen met Bryce, maar er was nu tussen hen een verwijdering en 't leek wel dat, geen geliefden zijnde, zij niet wisten hoe zij gewoon vrienden moesten zijn. Ondertussen bespiedde zij Beatrice, maar kon geen bewijs aan haar ver denking toevoegen. Al die tijd lette zij op Peter en zag zij een merkwaardige verandering bij hem. Iets begon bij hem te verdwijnen en dat wls zijn heerlijke, voor alles openstaande vrolijkheid. Hij was stil ler, hy was gedrukt, hij had dat la chende vertrouwen in zich zelf en in de wereld om hem heer verloren, zijn daden waien niet langer een vrolijke, vrije impuls, hij was teruggetrokken, aarzelend, zijn ogen keken je aan alsof een langzaam proces van iets, dat hem beangst maakte in hem aan 't werk was, een proces dat langzaam zijn geestkracht uitdoofde. Het werd wel noodzakelijker, maar steeds minder makkelijk, om bewijzen te verzameler tegen de geweldige huichelarij van Beatrice. (Wordt vervolgd). ALMA MUSICA, een instrumen taal sextet, zal zich laten horen in muziek van twee zeer uiteen lopende stijlen. Het begint met een uitvoering van enkele fuga's uit de Kunst der Fuge van Bach, be werkt door Bertus van Lier, nl, de nummers I, II en VI. Daarna hoort men het in 1948 gecompo neerde Sextuor van de Fransman Daniël Lesur. (Zondag 14.20 over Hilversum II, 298 m.) RADIOPH1LHARMONISCH OR KEST. Het voert o.m. uit de Berk shire Symphonies van Jurriaan Andriessen. Het werk ontstond in 1949, toen Andriessen een jaar voor studie in de Verenigde Sta ten vertoefde. Het is de weerslag van de natuurimpressies, die de componist daar opdeed. Andries sen toont zich hierin een muscus met een eigen idioom. Het werk heeft van stonden af veel succes gehad. (Zondag 13.55 ovet Hilver sum I, 402 m.) CHILDRENS CORNER van De- bussy. Caplet verzorgde de instru mentatie van dit oorspronkelijk voor piano geschreven werk, dat bestaat uit 'n reeks korte stukjes. De naam zegt al, dat het voor kinderen is gedacht; de muziek is daarvoor overigens veel te ver fijnd. Alleen de namen van de on derdelen handhaven de oorspron kelijke sfeer van de kinderkamer. (Maandag 11.15 over Hilversum II, 298 m.- Viool en piano. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Radio Philh. orkest en soliste, 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending: prof. Ir W, de Jong: „Veeteelt in Suriname". 18.00 Koorzang. 18.20 Sport. 18.30 Gevarieerde muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht, 19.10 Mannenkoor en orgel. 19.20 „Volk en Staat", causerie. 19.35 Gram. 19.40 Radiokrant. NATIONAAL PROGRAM MA: 20.00 Nieuws. 20.05 „Geeft acht", wedstrijd tussen Zeemacht, Landmacht en Luchtmacht. 21.10 Toespraak door prof. dr J. Waterink. 21.15 Militaire orkesten. 22.00 „Het Prins Bernhardfonds", klank- heeld. 22-30 Gevarieerd programma. 23.15 Nieuws. 23.3024.00 Gevarieerde muziek. HILVERSUM II, 298 m., 7.00 AVRO, 20.00—24.00 NATIONAAL PROGRAMMA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.45 Gram. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Liederen. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram. 11.00 Voordracht. 11.15 Kamerorkest. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 „In 't spionnetje". 12.38 Hammondorgel. 13.00 Nieuwe. 13.15 Mededelingen en gram. 13.30 Zigeuner- muziek. 14.00 „Wat gaat er om in de wereld?", causerie- 14.20 Gram. 14.30 Voordracht. 14.45 Pianorecital. 15.15 Voor de vrouw. 16.15 Gram. 17.30 Voor de pad vinders. 17.45 Gram. 17.50 Militair com mentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Gram. 18.20 Reportage of Gram. 18.25 Amusements muziek. 19.05 Intern, tenniskampioen schappen te Wimbledon. 19.15 Lichte mu ziek. 19.45 Regeringsuitzending: Landb.- rubrlek. 20.00—24.00 NATIONAAL PRO GRAMMA (zie Hilversum I). De uitgevermij „Kosmos" te Amster dam heeft met haar reeks Weten en Kunnen een goede slag geslagen. Er zijn honderden onderwerpen, die al in deze serie zijn behandeld. Degenen, die zich voor de vogels interesseren kunnen uit deze reeks het boekje Kamer en voliè revogels halen, dat verschenen is van de hand van de heer J. H. Noordzij, voorzitter van de Nederlandse Bond van vogelliefhebbers. Na een inleiding over de inrichting van een volière, de samen stelling van de bevolking en de voe ding behandelt de schrijver een groot aantal inlandse en tropische vogels. Het boekje is met talrijke foto's en tekenin gen verlucht en voor de vogelliefheb bers een begeerd bezit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 8