NEDERLAND WON HET PLOEGENKLASSEMENT De witte garde reed f. 70.000 bijeen Wagtmans, begiftigd met Suikerprijs, eindigde als vijfde Van Est, Voorting en Nolten op ere-plaatsen LAATSTE STAND VAN DE Tour de France De Nederlandse ploeg aan het woord WILKES scoort drie goals Louison Bobet zegevierde De Nederlandse renners zijn Goddets troetelkinderen „Blijft zorgen voor vernieuwing!" Voldoening over het resultaat Buiten de daggage Ovaties voor Bobet en gouden regen over Pellenaars' kranige equipe De snelste Tour DE ZEVEN Nederlandse renners wachten op de Pelouse van het Pare des Princes op de huldiging, welke hun te deel zou val len voor het winnen van het landenklassement. De gezichten drukken voldoe ning uit over het bereikte resultaat. Met Arie van Vliet, Jan Derksen en Ger rit Peters, die in het bij programma zijn opgetreden, worden grapjes gemaakt. Wout Wagtmans wuift naar zijn moeder, die ergens op de overdekte tribune moet zitten en Kees Pellenaars trekt een somber gezicht, omdat hü weet, dat zijn zoontje Pierre ook in hel Pare des Princes is, maar niet bij hem kan komen. Voetbalprofs excelleren op Duinhorst M*ANDAO 27 jrm 1953 WAGTMANS ....op eerste plan.... (Van een speciale verslaggever) De Nederlandse ploeg is de meest succesvolle van de Jubileum-ronde ge weest. De cijfers drukken dat zeer duidelijk uit. De Nederlandse ploeg heeft vijf etappe-' /erwinningen be haald. De vierde etappe door Gerrit Voorting, de achtste door Jan Noltcn, de zestiende door Wim van Est, de zeventiende door Wout Wagtmans -\ de eenentwintigste eveneens door Wagtmans. Geen andere ploeg kan op ditzelfde succes bogen. Voorts werd vijf keer de tweede plaats veroverd, door Wagtmans (2), Adri Voorting, Van Est en Nolten. Drie maal werd op de derde plaats beslag gelegd, nl. door Roks, Gerrit Voorting en Nolten. Bo vendien werden onze renners nog twee keer vierde, een iraal vijfde en drie keer zesde. De prijzen in de 22 dagetappen be haald, vormen een bedrag van onge veer 10.520 gulden. Ook de resultaten voor het dag- ploegklassement zijn boven verwach ting schitterend geweest. In de eerste, tweede, vierde, achtste, negentiende en eenentwintigste etappe, dus zes maal in totaal (een record) streek de Nederlandse ploeg de prijs van dui zend gulden op. Dat onze landgenoten tenslotte ook met de eerste prijs in het algemeen ploegenklassement gin gen strijken (20.000 gulden als prijs en 10.000 gulden als premie) behoeft na deze cijfers geen verwondering meer te wekken. In het bergklasse- ment hebben onze renners zelfs ook een liec'.je meegezongen, Drie keer werd een col van de derde categorie door een landgenoot het eerst gepas seerd en Nolten bezette de tweede plaats in een col van de eerste cate gorie (izoard). Deze bergklassementen brachten het sommetje van 1400 gul- d n op en dat voor renners, die uit de lage landen komen. Twee keer won Wagtmans de sui kerprijs en eenmaal was Nolten de gelukkige, zodat het zoete bedrag van 4000 gulden in de wacht kan worden gesleept. Maar er kwamen nog 5000 gulden bij, omdat Wagtmans eerste werd in het algemeen klassement van deze speciale premie. Wagtmans kon met zijn vijfde plaats in het algemeen klassement 3500 gul den in de algemene pot doen, Van Est 700 gulden, Voorting en Nolten ieder 400.Roks 300.en Van Breenen en Suykerbuyk vielen ook nog in de prijzen, ieder met 250. Wanneer men de extra premies, door firma's voor een Nederlandse etappe zege uitgeloofd en andere extra in komsten op 7000.schat, dan wijst een voorlopige berekening uit, ue dag- gage niet inbegrepen, dat de Neder landse ploeg in de Ronde van Frank rijk, het ronde*bedrag van ongeveer 70.000.— aan prijzen en premies heeft verdiend. (Van een speciale verslaggever) LE TOUR 1953 est fini. De 4500 km. lange veertigste Ronde van Frankrijk, die Fransen, Belgen, Italia nen, Zwitsers, Spanjaarden en.... inillioeucn Neder landers ruim drie weken in haar ban gevangen hield, heeft gistermiddag in het Prinsenpark van Parijs een machtige slotapotheose beleefd. Vijftigduizend Fran sen, o.w. vijf ministers, werden niet moede hulde te brengen aan de 76 wielrenners, die de Grand Boude 1953 hebben volbracht. Zij „explodeerden* in een frenetieke vrcugdcuitharsting toen Louison Bobet, hun Louison, de sterkste en meest begaafde coureur van de laatste 76 ten troon werd geheven. In 129 uur 23 min. en 25 sec. zegevierde Bobet voor Mallejac, Astrua, Close, Wagtmans en Schaer. Op de ere-tribune. werd een plaals ingeruimd tussen de groten van de natie voor de man in het gele tricot, die Goddet en zijn blad „L'Equipe" het schoonste jubileumgeschenk schonk, dat de organisatoren van de Tour zich had den kunnen denken. Bobet winnaar van de Tour, de Zwitser Schaer triomfator in het Jubileum-klasse ment, de Spanjool Lerono, de Tcnsing van de Tour karavaan, eerste in het bergklassement en.... Neder land op de hoogste plaats in het ploegenklassement. De 50.000 in het Pare des Princes overstemden de plechtige tonen van het Wilhelmus toen zeven in bestofte witte truien gehulde Nederlanders, vooraf gegaan door hun ploegleider Kees Pellenaars, hun ereronde reden. De Fransen juichten en jubelden toen daar de met bloemen getooide beste ploeg van de veertigste Ronde van Frankrijk de hulde ontving, welke zij zo zeer verdiende, liet door de zon koffie bruin verbrande gelaat van Pellenaars glunderde en glansde van voldoening. Hoe kon het anders. Zijn ploeg was de grootste openbaring van de Tour de France. „De millionairs van 1953" luidt de eretitel, waarmede de Nederlandse renners zijn begiftigd. Zeventigduizend gulden aan premies en prijzen wer den vergaard door de equipe, die aan de start te Straatsburg als outsider was gedoodverfd, reeds in de eerste etappe in het nieuws kwam en daarna geen dag- course ongebruikt liet om zich te doen gelden. Neder land won de strijd der equipes, Wout Wagtmans werd vijfde in het algemeen klassement, een plaats, welke nog nimmer door een Nederlander is bezet, en werd door een internationale jury als de meest strijdlustige renner bestempeld. Wim van Est besloot de Tour als dertiende, Gerrit Voorting op de 17e plaats en Jan Nolten in 19e positie. Vier landgenoten onder de eerste twintig en de andere drie Roks, Suykerbuyk en Van Breenen, de dappere knechtjes, no. 29, 35 en 37. In het Jubileum-klassement reden de Nederlanders zich naar de volgende ere-plaatsen: Van Est 5, Voorting 6, Nolten 14 en Wagtmans 16. Zelfs in liet bergklasse ment wist men de jongens uit het lage land niet te weren: Nolten 9, Wagtmans 12, Voorting 17 en Van Est 26. Het is een successenreeks even indrukwekkend als nooit vermoed. 1 OUISON BOBET, de grote, unieke en onvergelijkelijke Bobet zoals een Frans blad hem noemt heeft de 40- ste Ronde van Frankrijk gewonnen. En wij geloven dat de zege hem in derdaad toekomt. Kan hij nu ook op een lijn worden gesteld met de zoge naamde Super-azen van de weg, met die kleine elite, waartoe Coppi en Ko- blet. en vroeger Bartali, ongetwijfeld behoren?Ja zeker", verklaren zijn geestdriftige supporters, „want door en de grote Alpenetappe en de tijdrit te winnen, heeft hij zich de gelijke van Koblet en Coppi getoond en bewezen, dat hij van dezelfde klasse is". Deze redenering is wat simplistisch. Om te beginnen blijft het een open vraag, wat Bobet gedaan zou hebben, indien hij in deze ronde de Zwitser en de Italiaan voortdurend tot tegenstan ders had gehad. Het niet-meedoen van de één en het uitvallen van de ander, heeft ziin taak wel zeer vergemakke lijkt. gezwegen nog van het feit, dat de wedstriidformule hem wel bijzonder goed lag waarmede wij nog niet wil len zeggen, dat Jacques Goddet de vooropgezette bedoeling had Bobet bo ven ziin concurrenten te bevoordelen. Oo ons heeft Bobet. in weerwil van ziin werkelijk schitterend rijden in sommige etappes niet dezelfde over weldigende indruk gemaakt als Coppi. Bartali en Koblet in vroegere ronden. Wij zouden hem. als ons gevraagd werd een rangschikking te maken, toch nog een ietsje lager plaatsen dan de ge noemde drie. En afgezien van zijn ohvsieke en technische kwaliteiten achten wii hem ook uit een oogpunt van moreel hii is suner-nerveus minder sterk en meer kwetsbaar. Wat hij met de Italianen en de Zwitser ge rpeen heeft is de zorgvuldigheid en nauwgezetheid waarmee hii zich np be langrijke wedstrijden voorbereidt. Het LIET EINDKLASSEMENT van de Ronde van Frankrijk 1953 luidt: 1. Bo- n bet (Fr.) 129.23.25 gemiddelde snelh- d 34.616 km per uur; 2. Mallejac (Fr. W.) 129.37.43 op 14.18; 3. Astrua (It.) 129.38.26 op 15.01; 4. Close (Belg.) 129.41.00 op 17.35; 5. WAGTMANS (NED.) 129.41.30 op 18.05; 6. Schaer (Zwits.) 129.42.09 op 18.44; 7. Rolland (Fr.) 129.46.28 op 23.03; 8. Lauredi (Fr.) 129.49.28 op 26.03; 9. Geminiani (Fr.) 129.50.43 op 27.18; 10. Mahe (Fr West) 129.51.51 op 28.2611. Bartali (It.) 129.55.25; 12. Miran- do (Fr. Z.O.) 130.01.46; 13 VAN EST (NED.) 130.02.25; 14. Serra (Sp.) 130.03.57; 15. Magni (It.) 130.04.12; 16. Bauvin (Fr. NOC) 130.05.28; 17. GEKK1T VOORTING (NED.) 130.07.27; 18. Ernzer (Lux.) 130.10.06; 19. NOLTEN (NED.) 130.10.54; 20. Anzile (Fr. NOC) 130.14.03; 21. Lazarides (Fr.) 130.15.41; 22. Rosello (It.) 130.18.12; 23. Impanis (Belg.) 130.22.37; 24. Trobat (Sp.) 130.27.55; 25. Bober (Ile de France) 130.31.41; 26. Teisseire (Fr.) 130.36 22- 27. Meunier (Fr. NOC) 130.38.0"; 28. Couvreur (Belg.) 130.39.29; 29. ROKS (NED.) 130.45.24; 30. Le Quilly (Fr.) 130.45.35; 31 Quentin (Ile de France) 130.47.40; 32. Huber (Zwits.) 130.08.2733. Van Genechten (Belg.) 130.52.59; 34. Van Geneugden (Belg.) 130.53,42; 35. SUYKERBUYK (NED.) 130.54.49; 38 Deledda (Fr.) 131.00.49; 37. VAN BREENEN (NED.) 131.01.06; 38. Darri- gade (Fr. Zw.) 131.02.34; 39. Molineris (Fr. Z.O.) 131.02.41; 40. Forrestier (Fr. NOC) 131.03.40; LIET PLOEGENKLASSEMENT: 1. NEDERLAND 387.42.54; 2. Frankrijk n 387.54 01' 3 Frankrijk Noord Oost Centraal 388.06.16; 4. België 388.37.51; 5 Frankrijk West 388.50 45; 6. Italië 388.52.29; 7. Spanje 389.43.02; 8 frank rijk Zuid Oost 390.11.39; 9. Ile de France 390.21.19; 10. Zwitserland 390.41.39; 11. Luxemburg 392.23.53. LIET BERGKLASSEMENT: 1. Lorono (Spanje) 54 pnt.; 2. Bobet (Frank- rijk) 36 pnt.; 3. Mirando (Frankrijk Zuid Oost) 30 pnt.; 4. Bauvin (Frankrijk NOC) 25 pnt., 5 Le Guilly (Frankrijk) 24 pnt.; 6. Schaer (Zwitserland) 22 pnt.; 7. Astrua (Italië) 20 pnt.; 8. Serra (Spanje) 19 pnt.; 9. NOLTKN (NEDERLAND)) en Huber (Zwitserland) 14 Pnt.11. Van Genechten (België) 12 pnt.; 12. WAGTMANS (NEDERLAND) 11 pnt.; l.i, Deledda (Fr.) 10 pnt..; 14. Dacquay (Fr 'knjk NOC) 9 pnt.; 17. G. VOOR TING (NEDERLAND) 7 pnt.; 26. VAN EST (NEDERLAND) 4 pnt. LIET JUBlLEUMKLASSEMEN'i 1. Schaer (Zwits. 271 pnt.; 2. Magni (It.)| 307 pnt.; 3 Geminiani (Fr.) 406.5 pnt.; 4- Rolland 413 pnt.; 5.( VAN EST (NED.) 440 pnt.; 6. GERRIT VOORTING (NED.) 490 pnt., 7. Astrua (It.) 536 pnt.; 8. Bobet (Fr.) 541 pnt; Bartal' AArTMa"^1 10 Impanis (Belg 620 pnt 14. HOLTEN (NED.) 680 p' t. 16 WAGTMANS (NEU.) 694.5 pnt. traject van de tijdrit bijvoorbeeld had hij vcror de aanvang van de Tour vijf maal gereden. Drie keer op de fiets en twee keer in een auto. Hij kende het dus op zijn duimpje. Bovendien had hii tijdens de rit op tal van punten waar nemers geposteerd, die hem zowel over zijn eigen tijden van doorkomst als over die van de andere sterke renners in lichtten. zodat hij voortdurend wist hoe de kaarten lagen. NEDERLAND heeft in deze ronde, wij behoeven dit eigenlijk niet te her halen, een schitterend figuur geslagen. Daar zijn alle Fransen. Italianen. Bel gen, Zwitsers en Luxemburgers het over eens. De ploeg van Pellenaars heeft ons wlelerprestige versterkt in een mate, die men niet voor mogeliik zou hebben gehouden. En gezien de plaats, welke de sport nu eenmaal In het leven der volken Inneemt, kan men zonder voorbehoud zegeen. dat deze renners en hun leider de Nederlandse zaak in het aleemeen een goede dienst hebben bewezen. Pellenaars heeft wcleens. met een tinteling in zijn felle ogen. geconsta teerd. dat alles nu zoveel anders is dan vroeger. Een paar jaar geleden nam men nauwelijks notitie van hem. Thans zocht men hem op en spitst men de oren als hij iets verkiest te zeggen. De Nederlandse journalisten hebben pre cies dezelfde ervaringen ongedaan. De sympathie met Nederland is al geheel en onverholen. Speciaal de Italianen het arme Italië, dat nog altijd een van de allersterkste wieler- naties is, maar van de ene ontgooche-1 ling in de andere valt. omdat het doorj interne moeilijkheden slechts een mid-1 delmatige ploeg op de been kon bren gen stellen prijs op Nederlandse beoordelingen en zijn kwistig met uit nodigingen. Zij willen het volgend jaar meer Nederlanders in Italië zien, maar dan niet alleen in de giro, doch ook in de klassieke Italiaanse eendags- wedstrijden. Er is inderdaad wel wat veranderd sedert 1947, toen wij al zo blij waren dat Jet Jansen, als enige overgebleven Nederlander, de Tour kon uitrijden, iets waarop geen enkele buitenlander acht sloeg, maar waarvoor hij zijn laatste reserves had moeten aanspre ken onder de voortdurende aanmoedi gingen en opmonteringen van een I handjevol volgers. Wij vergeten niet, dat vóór de twee de wereldoorlog Nederlandse renners, zoals de Van Schendels, Midelkamp en Jan Lambrichs verrassende presta ties in de Tour hebben geleverd. Lam brichs behaalde in 1939 een achtste plaats waarop hij nu nog trots mag zijn. Maar dit alles was toch nog slechts een belofte in een tijd, dat wij op de weg nog lang niet voor vol werden aangezien. Die beloften zijn thans ingelost op een wijze, die ons eigenlijk een beetje benauwd maakt als wij aan de toekomst denken. „Zo'n Tour als deze komt er voor jullie in geen twintig jaar meer, en misschien wel nooit meer", zei een Belgische collega, overigens zonder enige af gunst. Hij had in zoverre gelijk, dat wij er heel verkeerd aan zouden doen, er op te rekenen, dat onze ploeg zich elk jaar weer op dezelfde bijzondere wijze zal onderscheiden. De eerste plaats in het ploegenklassement is in alle opzichten verdiend, en toch leven wij er eigenlijk mee boven onze stand, zoals Nederland in de periode-Lotsv met de Oranjeploeg boven zijn stand leefde op voetbal-gebied. „Denk vooral aan de vernieuwing", waarschuwde Goddet, die een srberp- LOUISON BOBET goudgeel.. zinnig man is en een groot vriend van onze renners. Wij zullen er goed aan doen rekening te houden met deze waarschuwing en ons te hoeden voor zelfoverschatting. Want in deze ronde heeft eigenlijk bijna alles ons mee gezeten en op zoveel geluk zullen wij niet altijd kunnen rekenen, gezien de grilligheid van de fortuin, die ditmaal bijvoorbeeld de Italianen zo boos de rug heeft toegekeerd. Onze beurt zal ook nog wel eens komen... TIJDENS deze Ronde van Frank- rijk hebben Bartali en enige Italiaanse journalisten de Tour 1953 gebagatelliseerd. De Ronde van dit jaar zou minder zwaar zijn dan voorgaande jaren, om dat de etappen korter waren en het aantal bergen verminderd was. Deze stekelige opmerkingen hebben ons aan het rekenen ge bracht. Wij hebben het aantal kilometers dat het voria jaar in de Tour werd afgelegd, bij el kaar geteld, evenals de tijden van de etappewinnaars. Aan de hand daarvan konden wij de ge middelde uursnelheid van die etappe-winnaars berekenen. Dat was ruim 32 km per uur, om precies te zijn 32.358. De Tour 1953 is korter geworden en het aantal bergen kleiner. Deze ronde zou dan ook lichter zijn geweest als het gemiddelde van de etap pe-winnaars ongeveer overeen zou stemmen. Dit jaar is echter aanzienlijk sneller gereden, maar liefst 35.160 km per uur. Dat be tekent dat aan de renners, wat pure snelheid betreft, hogere eisen werden gesteld en naar onze mening vervalt het voordeel van de kortere en lichtere etappen. Het gemiddelde van Bobet be droeg 34.616 km. Ook hieruit blijkt dat er harder is gereden dan ooit tevoren. In 1948 name lijk verbeterde Bartali het. record van de gemiddelde snelheid. De Italiaan reed in dat jaar met een gemiddelde van 33.404 km per uur, ruim een kilometer minder dus dan Bobet in 1953. (Van een speciale verslaggever) MEEN NIET, dat het een beleefdheidsfrase is, als ik zeg, dat de Neder- 1 landse successen in de Ronde van Frankrijk mij de grootste vreugde heb ben geschonken", zei Jaeques Goddet, toen wij hem vroegen zijn oordeel te geven over de Nederlandse ploeg. „De Nederlanders zijn mijn troetelkinde ren. Ik houd van hun strijdlust, van hun geesteshouding in het algemeen tij dens een wedstrijd, van hun correcte gedrag, van hun manier om zich geheel te geven, zonder hun krachten te sparen. Deze factoren zijn de basis voor de fraaie resultaten geweest. Jullie beschikten over een uitstekende ploeg, die tegen elke andere was opgewassen. Maar denk er aan, dat jullie blijven zor gen voor vernieuwing. Jullie moeten aan de toekomst denken en zorgen dat er jongeren komen, die later de plaatsen van Wim van Est, Wagtmans en al die anderen in kunnen nemen. Men moet steeds vernieuwen. Dat is een wet van het leven in het algemeen en van de Ronde van Frankrijk in het bijzonder". „W/ELKE Nederlandse renner heeft de meeste indruk op U gemaakt?" „Nu, ik geloof toch wel, dat Nolten de meeste klasse heeft." luidde het antwoord van Goddet. „Maar hij moet zorgen, dat hij voor een belangrijke wedstrijd het juiste evenwicht vindt, geestelijk en lichamelijk, dat hij op zijn best is, als het er werkelijk op aan komt. En dat is iets, dat eigenlijk al voor een wedstrijd verkregen wordt, een kwestie van voorbereidng dus Overigens wil ik hier dadelijk aan toe voegen, dat Wagtmans en Van Est renners van grote klasse zijn, wat wij in Frankrijk noemen: echte kampioe nen. Ook Gerr Voorting. In zijn broer Adri heb ik ook veel vertrou wen. Ik geloof vast, dat hij in de komende jaren goede vorderingen zal maken „Wat denkt u van de leiding van Kees Pellenaars?" „Pellenaars heeft misschien niet al tijd het juiste oog op de fijnste on derdelen van het spel." „II manque un peu de finesse".... maar men kan ook te subtiel, te spitsvondig zijn en dat is evenmin goed. Ik zou U ploeg leiders kunnen noemen, die veel sub tieler zijn da.i °ellenaars en die in deze Tour veel minder bereikt heb ben. Al met al is Pellenaars een goed leider en ik ben geheel en al voldaan ovor de samenwerking met hem." „Denkt U nog wel eens aan de moge lijkheid om in de toekomst een Ne derlandse etappeplaats aan te wijzen voor de Ronde van Frankrijk?" „Ik denk er voortdurend aan. Als het zuiver een kwestie van sentiment was, zei ik dadelijk: ja. Maar tech- n; h stuit ik op moeilijkheden en bo- We hebben van de gele genheid gebruik gemaakt de zeven renners, die de ju bileumronde geheel hebben uitgereden, enkele vragen te stellen. En hieronder volgen hun antwoorden. WOUT WAGTMANS: De Ronde van dit jaar was zwaar cn ik ben blij, dat het er op zit. Volgend jaar hoop ik weer van de partij te zijn. WIM VAN EST: Het vorig jaar vond ik de Tour de France moeilijker d n nu, maar daar is een verklaring voor. Ik reed deze keer ge makkelijker en dan vind je de Tour niet zo zwaar. Of ik in 1954 weer van de par tij zal zijn? Is dit niet een beetje vroeg om daar nu al over te denken? JAN NOLTEN: Deze Ron de was harder dan die van 1952. Ik ben niet helemaal tevreden over mijn presta ties. Ik houd in een boek precies bij, hoe mijn wed strijden verlopen, of ik ge wonnen heb en hoe. Of ik pech heb gehad met lekke banden of met materiaal- moeilijkheden. Of ik uitge vallen ben en wat niet al. Het ig misschien gek, dat ik het zeg, maar in de even jaren njd ik altijd beter, dan in de oneven jaren. Dat is uit mijn dagboek precies vast te stellen. Dat slaat niet alleen op grote wed strijden, maar ook op de voorbereidende coursen. Dit seizoen heb ik zeer veel pech gehad. Ik ben enkele malen uitgevallen en lekke banden zijn mij ook niet be spaard gebleven. En zet de uitslagen vin dit jaar eens tegenover die van 1952, 1950 en 1948. Natuurlijk, als ik mij forceer, bereik ik ook in de oneven jaren wel eens een uitstekend resultaat. Ik doe graag in 1954 mee en let dan maar op. Dan zijn mijn result ten ongetwijfeld beter dan die van nu. GERRIT VOORTING: Deze Ronde is voor mij niet zwaarder geweest dan an ders. De moraal was er en als die er is, gaat alles veel gemakkelijker. Tegen die cols van de eerste categorie zie ik erg op. Zij maken mij zenuwachtig en dat be invloedt in ongunstige zin mijn verrichtingen. Die bergjes van de tweede en derde catgorie zijn voor mij niet lastig, maar die hoog ste toppen JOS SUYKERBUYK: De ze eerste Ronde van Frank rijk is mij eerlijk gezegd meegevallen. Als Kees Pel lenaars mij het volgend jaar weer nodig heeft, ben ik er bij. Natuurlijk was deze Ronde zwaarder dan die van Italië. Ik voel mij overigens volkomen fit. THIJS ROKS: Die Pyre neeën hebben mij meer moeilijkheden bezorgd dan de Alpen. Ik ben zeer te vreden en ik hoop, dat Pel lenaars het ook is. Ik vond deze Ronde van Frankrijk lastiger dan het vorig jaar. Er werd meer gevochten in elke etappe. HEIN VAN BREENEN: lk heb mij best geamuseerd in de Ronde. Er werd veel har der gefietst dan in de Ron de van Italië en het ligt mij nu eenmaal beter. vendien moet U bedenken, dat vele Fransen de Ronde van Frankrijk he lemaal in het land willen houden. Ze mopperen al als we de Belgische grens over gaan...." Goddet was over de formule voor de Tour 1953 tevreden, maar toch meen den we uit zijn antwoord te kunnen opmaken, dat hij alweer denkt aan nieuwe perfectionneringen. Maar al vorens afscheid te nemen, herhaalde hij nogmaals en in even warme be woordingen, dat de prestaties van onze jongens hem met vreugde en trots ver vulden. „Vergeet het niet, de Neder landse renners, dat zijn mijn troetel kinderen." Ruim vijfduizend voetballiefhebbers waren Zondagmiddag naar „Duinhorst" getogen om daar getuigen te kunnen zijn van een voetbalwedstrijd tussen twee elf tallen samengesteld uit bekende Neder landse professionals en oud-spelers, die blijkbaar niets meer om hun amateur- status geven. Het Is uiteraard geen span nende wedstrijd geworden, maar tech nisch werd zo goed gespeeld dat de ken ners hun hart eens hebben kunnen op halen. Faas Wilkes, die er nogal vermagerd uitzag, deed het kalm aan. doch wat de ex-Xerxesspeler liet zien was voortreffe lijk cn vooral zijn opbouwend werk was van klasse. Spil Van der Hart stak even eens in bijzonder goede vorm. Hi1 had het niet gemakkelijk tegen een voorhoe de, waarin Bram Appel, Rijvers, Van Lent en de beide De Harders opereerden en do vijf doelpunten, die deze aanvallers wisten te scoren waren zeker niet aan hem te wijten. Ook Bertus de Harder gaf duidelijk blijk het voetballen nog lang niet verleerd te zijn, alhoewel hij aan zijn clubgenoot uit Bordeaux De Kubber, een een tegenstander van formaat had. In het elftal van De Kubber vielen naast Car- lier ook de beide Hagenaars Fuchs en Holleman op, die zich ln dit milieu uit stekend aanpasten. Kees Rijvers, een beetje dikker dan voorheen, liet ln de tweede helft verstek gaan, daar hü last had van een oude blessure. De doel punten waren talrük. Er werden er ln totaal tien gescoord, broederüjk over bei de ploegen verdeeld. De score verliep als volgt Karei de Harder (1-0), Wilkes (1-1. Carlier (2-1), Wilkes (3-1), Bram Appel (3-2). Rust, Wilkes (4-2), Van Lent (4-3). Bertus de Harder (4-4). Van Lent (5-4), Van der Hart (5-5). De elftallen waren als volgt opgesteld: Kelderman (ex-Ajax) doel: Oudshoon (ex-Kranenburg) en Srbaff (ex-ADO) achter; Numan (ex- VUC), Hueher lex-VUC) en Hoetmer (ex-VUC) niirlclen- Bram Appel (ex-Sit- tard). Rijvers icx-NAC. Van Lent (ex- HDVS). Kaï el de Harder (ex-VUC) ei» Bertus de Harder lex-VUC) voor. B- ploeg: Van Trier if».-Xerxes) doel: Do Groot (ex-ODB) bn G. Appel (ex-VUC) achter; De Kubber (ex-VUC). Van der Hart (ex-Ajax) en Manschot (ex-Celeri- tas) midden: Carlier (ex-VVV). Fuchs iex-ADO. Weezenaar (ex-Archipel). Wil kes tex-Xerxes en Holleman (ex-VUC) voor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3