NEDERLAND WON HET PLOEGENKLASSEMENT
De witte garde
reed f. 70.000
bijeen
Wagtmans, begiftigd met Suikerprijs,
eindigde als vijfde
Van Est, Voorting en Nolten op ere-plaatsen
LAATSTE STAND VAN DE
Tour de France
De Nederlandse ploeg aan het woord
WILKES scoort
drie goals
Louison Bobet
zegevierde
De Nederlandse renners zijn
Goddets troetelkinderen
„Blijft zorgen voor
vernieuwing!"
Voldoening over het resultaat
Buiten de daggage
Ovaties voor Bobet en gouden regen over Pellenaars' kranige equipe
De snelste Tour
DE ZEVEN Nederlandse
renners wachten op de
Pelouse van het Pare des
Princes op de huldiging,
welke hun te deel zou val
len voor het winnen van
het landenklassement. De
gezichten drukken voldoe
ning uit over het bereikte
resultaat. Met Arie van
Vliet, Jan Derksen en Ger
rit Peters, die in het bij
programma zijn opgetreden,
worden grapjes gemaakt.
Wout Wagtmans wuift naar
zijn moeder, die ergens op
de overdekte tribune moet
zitten en Kees Pellenaars
trekt een somber gezicht,
omdat hü weet, dat zijn
zoontje Pierre ook in hel
Pare des Princes is, maar
niet bij hem kan komen.
Voetbalprofs excelleren
op Duinhorst
M*ANDAO 27 jrm 1953
WAGTMANS
....op eerste plan....
(Van een speciale verslaggever)
De Nederlandse ploeg is de meest
succesvolle van de Jubileum-ronde ge
weest. De cijfers drukken dat zeer
duidelijk uit. De Nederlandse ploeg
heeft vijf etappe-' /erwinningen be
haald. De vierde etappe door Gerrit
Voorting, de achtste door Jan Noltcn,
de zestiende door Wim van Est, de
zeventiende door Wout Wagtmans -\
de eenentwintigste eveneens door
Wagtmans. Geen andere ploeg kan op
ditzelfde succes bogen. Voorts werd vijf
keer de tweede plaats veroverd, door
Wagtmans (2), Adri Voorting, Van Est
en Nolten. Drie maal werd op de
derde plaats beslag gelegd, nl. door
Roks, Gerrit Voorting en Nolten. Bo
vendien werden onze renners nog twee
keer vierde, een iraal vijfde en drie
keer zesde.
De prijzen in de 22 dagetappen be
haald, vormen een bedrag van onge
veer 10.520 gulden.
Ook de resultaten voor het dag-
ploegklassement zijn boven verwach
ting schitterend geweest. In de eerste,
tweede, vierde, achtste, negentiende
en eenentwintigste etappe, dus zes
maal in totaal (een record) streek de
Nederlandse ploeg de prijs van dui
zend gulden op. Dat onze landgenoten
tenslotte ook met de eerste prijs in
het algemeen ploegenklassement gin
gen strijken (20.000 gulden als prijs
en 10.000 gulden als premie) behoeft
na deze cijfers geen verwondering
meer te wekken. In het bergklasse-
ment hebben onze renners zelfs ook
een liec'.je meegezongen, Drie keer
werd een col van de derde categorie
door een landgenoot het eerst gepas
seerd en Nolten bezette de tweede
plaats in een col van de eerste cate
gorie (izoard). Deze bergklassementen
brachten het sommetje van 1400 gul-
d n op en dat voor renners, die uit
de lage landen komen.
Twee keer won Wagtmans de sui
kerprijs en eenmaal was Nolten de
gelukkige, zodat het zoete bedrag van
4000 gulden in de wacht kan worden
gesleept. Maar er kwamen nog 5000
gulden bij, omdat Wagtmans eerste
werd in het algemeen klassement van
deze speciale premie.
Wagtmans kon met zijn vijfde plaats
in het algemeen klassement 3500 gul
den in de algemene pot doen, Van
Est 700 gulden, Voorting en Nolten
ieder 400.Roks 300.en Van
Breenen en Suykerbuyk vielen ook
nog in de prijzen, ieder met 250.
Wanneer men de extra premies, door
firma's voor een Nederlandse etappe
zege uitgeloofd en andere extra in
komsten op 7000.schat, dan wijst
een voorlopige berekening uit, ue dag-
gage niet inbegrepen, dat de Neder
landse ploeg in de Ronde van Frank
rijk, het ronde*bedrag van ongeveer
70.000.— aan prijzen en premies
heeft verdiend.
(Van een speciale verslaggever)
LE TOUR 1953 est fini. De 4500 km. lange veertigste
Ronde van Frankrijk, die Fransen, Belgen, Italia
nen, Zwitsers, Spanjaarden en.... inillioeucn Neder
landers ruim drie weken in haar ban gevangen hield,
heeft gistermiddag in het Prinsenpark van Parijs een
machtige slotapotheose beleefd. Vijftigduizend Fran
sen, o.w. vijf ministers, werden niet moede hulde te
brengen aan de 76 wielrenners, die de Grand Boude
1953 hebben volbracht. Zij „explodeerden* in een
frenetieke vrcugdcuitharsting toen Louison Bobet,
hun Louison, de sterkste en meest begaafde coureur
van de laatste 76 ten troon werd geheven. In 129 uur
23 min. en 25 sec. zegevierde Bobet voor Mallejac,
Astrua, Close, Wagtmans en Schaer. Op de ere-tribune.
werd een plaals ingeruimd tussen de groten van de
natie voor de man in het gele tricot, die Goddet en
zijn blad „L'Equipe" het schoonste jubileumgeschenk
schonk, dat de organisatoren van de Tour zich had
den kunnen denken. Bobet winnaar van de Tour, de
Zwitser Schaer triomfator in het Jubileum-klasse
ment, de Spanjool Lerono, de Tcnsing van de Tour
karavaan, eerste in het bergklassement en.... Neder
land op de hoogste plaats in het ploegenklassement.
De 50.000 in het Pare des Princes overstemden de
plechtige tonen van het Wilhelmus toen zeven in
bestofte witte truien gehulde Nederlanders, vooraf
gegaan door hun ploegleider Kees Pellenaars, hun
ereronde reden. De Fransen juichten en jubelden toen
daar de met bloemen getooide beste ploeg van de
veertigste Ronde van Frankrijk de hulde ontving,
welke zij zo zeer verdiende, liet door de zon koffie
bruin verbrande gelaat van Pellenaars glunderde en
glansde van voldoening. Hoe kon het anders. Zijn
ploeg was de grootste openbaring van de Tour de
France. „De millionairs van 1953" luidt de eretitel,
waarmede de Nederlandse renners zijn begiftigd.
Zeventigduizend gulden aan premies en prijzen wer
den vergaard door de equipe, die aan de start te
Straatsburg als outsider was gedoodverfd, reeds in de
eerste etappe in het nieuws kwam en daarna geen dag-
course ongebruikt liet om zich te doen gelden. Neder
land won de strijd der equipes, Wout Wagtmans werd
vijfde in het algemeen klassement, een plaats, welke
nog nimmer door een Nederlander is bezet, en werd
door een internationale jury als de meest strijdlustige
renner bestempeld. Wim van Est besloot de Tour als
dertiende, Gerrit Voorting op de 17e plaats en Jan
Nolten in 19e positie. Vier landgenoten onder de eerste
twintig en de andere drie Roks, Suykerbuyk en Van
Breenen, de dappere knechtjes, no. 29, 35 en 37. In
het Jubileum-klassement reden de Nederlanders zich
naar de volgende ere-plaatsen: Van Est 5, Voorting 6,
Nolten 14 en Wagtmans 16. Zelfs in liet bergklasse
ment wist men de jongens uit het lage land niet te
weren: Nolten 9, Wagtmans 12, Voorting 17 en Van
Est 26. Het is een successenreeks even indrukwekkend
als nooit vermoed.
1 OUISON BOBET, de grote, unieke en
onvergelijkelijke Bobet zoals een
Frans blad hem noemt heeft de 40-
ste Ronde van Frankrijk gewonnen.
En wij geloven dat de zege hem in
derdaad toekomt. Kan hij nu ook op
een lijn worden gesteld met de zoge
naamde Super-azen van de weg, met
die kleine elite, waartoe Coppi en Ko-
blet. en vroeger Bartali, ongetwijfeld
behoren?Ja zeker", verklaren
zijn geestdriftige supporters, „want door
en de grote Alpenetappe en de tijdrit
te winnen, heeft hij zich de gelijke van
Koblet en Coppi getoond en bewezen,
dat hij van dezelfde klasse is".
Deze redenering is wat simplistisch.
Om te beginnen blijft het een open
vraag, wat Bobet gedaan zou hebben,
indien hij in deze ronde de Zwitser en
de Italiaan voortdurend tot tegenstan
ders had gehad. Het niet-meedoen van
de één en het uitvallen van de ander,
heeft ziin taak wel zeer vergemakke
lijkt. gezwegen nog van het feit, dat
de wedstriidformule hem wel bijzonder
goed lag waarmede wij nog niet wil
len zeggen, dat Jacques Goddet de
vooropgezette bedoeling had Bobet bo
ven ziin concurrenten te bevoordelen.
Oo ons heeft Bobet. in weerwil van
ziin werkelijk schitterend rijden in
sommige etappes niet dezelfde over
weldigende indruk gemaakt als Coppi.
Bartali en Koblet in vroegere ronden.
Wij zouden hem. als ons gevraagd werd
een rangschikking te maken, toch nog
een ietsje lager plaatsen dan de ge
noemde drie. En afgezien van zijn
ohvsieke en technische kwaliteiten
achten wii hem ook uit een oogpunt
van moreel hii is suner-nerveus
minder sterk en meer kwetsbaar. Wat
hij met de Italianen en de Zwitser ge
rpeen heeft is de zorgvuldigheid en
nauwgezetheid waarmee hii zich np be
langrijke wedstrijden voorbereidt. Het
LIET EINDKLASSEMENT van de Ronde van Frankrijk 1953 luidt: 1. Bo-
n bet (Fr.) 129.23.25 gemiddelde snelh- d 34.616 km per uur; 2. Mallejac
(Fr. W.) 129.37.43 op 14.18; 3. Astrua (It.) 129.38.26 op 15.01; 4. Close
(Belg.) 129.41.00 op 17.35; 5. WAGTMANS (NED.) 129.41.30 op 18.05; 6.
Schaer (Zwits.) 129.42.09 op 18.44; 7. Rolland (Fr.) 129.46.28 op 23.03; 8.
Lauredi (Fr.) 129.49.28 op 26.03; 9. Geminiani (Fr.) 129.50.43 op 27.18;
10. Mahe (Fr West) 129.51.51 op 28.2611. Bartali (It.) 129.55.25; 12. Miran-
do (Fr. Z.O.) 130.01.46; 13 VAN EST (NED.) 130.02.25; 14. Serra (Sp.)
130.03.57; 15. Magni (It.) 130.04.12; 16. Bauvin (Fr. NOC) 130.05.28; 17.
GEKK1T VOORTING (NED.) 130.07.27; 18. Ernzer (Lux.) 130.10.06; 19.
NOLTEN (NED.) 130.10.54; 20. Anzile (Fr. NOC) 130.14.03; 21. Lazarides
(Fr.) 130.15.41; 22. Rosello (It.) 130.18.12; 23. Impanis (Belg.) 130.22.37;
24. Trobat (Sp.) 130.27.55; 25. Bober (Ile de France) 130.31.41; 26. Teisseire
(Fr.) 130.36 22- 27. Meunier (Fr. NOC) 130.38.0"; 28. Couvreur (Belg.)
130.39.29; 29. ROKS (NED.) 130.45.24; 30. Le Quilly (Fr.)
130.45.35; 31 Quentin (Ile de France) 130.47.40; 32. Huber
(Zwits.) 130.08.2733. Van Genechten (Belg.) 130.52.59; 34. Van
Geneugden (Belg.) 130.53,42; 35. SUYKERBUYK (NED.) 130.54.49; 38
Deledda (Fr.) 131.00.49; 37. VAN BREENEN (NED.) 131.01.06; 38. Darri-
gade (Fr. Zw.) 131.02.34; 39. Molineris (Fr. Z.O.) 131.02.41; 40. Forrestier
(Fr. NOC) 131.03.40;
LIET PLOEGENKLASSEMENT: 1. NEDERLAND 387.42.54; 2. Frankrijk
n 387.54 01' 3 Frankrijk Noord Oost Centraal 388.06.16; 4. België 388.37.51;
5 Frankrijk West 388.50 45; 6. Italië 388.52.29; 7. Spanje 389.43.02; 8 frank
rijk Zuid Oost 390.11.39; 9. Ile de France 390.21.19; 10. Zwitserland
390.41.39; 11. Luxemburg 392.23.53.
LIET BERGKLASSEMENT: 1. Lorono (Spanje) 54 pnt.; 2. Bobet (Frank-
rijk) 36 pnt.; 3. Mirando (Frankrijk Zuid Oost) 30 pnt.; 4. Bauvin
(Frankrijk NOC) 25 pnt., 5 Le Guilly (Frankrijk) 24 pnt.; 6. Schaer
(Zwitserland) 22 pnt.; 7. Astrua (Italië) 20 pnt.; 8. Serra (Spanje) 19 pnt.;
9. NOLTKN (NEDERLAND)) en Huber (Zwitserland) 14 Pnt.11. Van
Genechten (België) 12 pnt.; 12. WAGTMANS (NEDERLAND) 11 pnt.; l.i,
Deledda (Fr.) 10 pnt..; 14. Dacquay (Fr 'knjk NOC) 9 pnt.; 17. G. VOOR
TING (NEDERLAND) 7 pnt.; 26. VAN EST (NEDERLAND) 4 pnt.
LIET JUBlLEUMKLASSEMEN'i 1. Schaer (Zwits. 271 pnt.; 2. Magni (It.)|
307 pnt.; 3 Geminiani (Fr.) 406.5 pnt.; 4- Rolland 413 pnt.; 5.(
VAN EST (NED.) 440 pnt.; 6. GERRIT VOORTING (NED.) 490 pnt., 7.
Astrua (It.) 536 pnt.; 8. Bobet (Fr.) 541 pnt; Bartal' AArTMa"^1
10 Impanis (Belg 620 pnt 14. HOLTEN (NED.) 680 p' t. 16 WAGTMANS
(NEU.) 694.5 pnt.
traject van de tijdrit bijvoorbeeld had
hij vcror de aanvang van de Tour vijf
maal gereden. Drie keer op de fiets en
twee keer in een auto. Hij kende het
dus op zijn duimpje. Bovendien had hii
tijdens de rit op tal van punten waar
nemers geposteerd, die hem zowel over
zijn eigen tijden van doorkomst als over
die van de andere sterke renners in
lichtten. zodat hij voortdurend wist hoe
de kaarten lagen.
NEDERLAND heeft in deze ronde, wij
behoeven dit eigenlijk niet te her
halen, een schitterend figuur geslagen.
Daar zijn alle Fransen. Italianen. Bel
gen, Zwitsers en Luxemburgers het
over eens. De ploeg van Pellenaars
heeft ons wlelerprestige versterkt in
een mate, die men niet voor mogeliik
zou hebben gehouden. En gezien de
plaats, welke de sport nu eenmaal In
het leven der volken Inneemt, kan men
zonder voorbehoud zegeen. dat deze
renners en hun leider de Nederlandse
zaak in het aleemeen een goede dienst
hebben bewezen.
Pellenaars heeft wcleens. met een
tinteling in zijn felle ogen. geconsta
teerd. dat alles nu zoveel anders is dan
vroeger. Een paar jaar geleden nam
men nauwelijks notitie van hem. Thans
zocht men hem op en spitst men de
oren als hij iets verkiest te zeggen. De
Nederlandse journalisten hebben pre
cies dezelfde ervaringen ongedaan.
De sympathie met Nederland is al
geheel en onverholen. Speciaal de
Italianen het arme Italië, dat nog
altijd een van de allersterkste wieler-
naties is, maar van de ene ontgooche-1
ling in de andere valt. omdat het doorj
interne moeilijkheden slechts een mid-1
delmatige ploeg op de been kon bren
gen stellen prijs op Nederlandse
beoordelingen en zijn kwistig met uit
nodigingen. Zij willen het volgend jaar
meer Nederlanders in Italië zien, maar
dan niet alleen in de giro, doch ook
in de klassieke Italiaanse eendags-
wedstrijden.
Er is inderdaad wel wat veranderd
sedert 1947, toen wij al zo blij waren
dat Jet Jansen, als enige overgebleven
Nederlander, de Tour kon uitrijden,
iets waarop geen enkele buitenlander
acht sloeg, maar waarvoor hij zijn
laatste reserves had moeten aanspre
ken onder de voortdurende aanmoedi
gingen en opmonteringen van een I
handjevol volgers.
Wij vergeten niet, dat vóór de twee
de wereldoorlog Nederlandse renners,
zoals de Van Schendels, Midelkamp
en Jan Lambrichs verrassende presta
ties in de Tour hebben geleverd. Lam
brichs behaalde in 1939 een achtste
plaats waarop hij nu nog trots mag
zijn. Maar dit alles was toch nog
slechts een belofte in een tijd, dat
wij op de weg nog lang niet voor vol
werden aangezien. Die beloften zijn
thans ingelost op een wijze, die ons
eigenlijk een beetje benauwd maakt
als wij aan de toekomst denken. „Zo'n
Tour als deze komt er voor jullie in
geen twintig jaar meer, en misschien
wel nooit meer", zei een Belgische
collega, overigens zonder enige af
gunst.
Hij had in zoverre gelijk, dat wij
er heel verkeerd aan zouden doen,
er op te rekenen, dat onze ploeg zich
elk jaar weer op dezelfde bijzondere
wijze zal onderscheiden. De eerste
plaats in het ploegenklassement is in
alle opzichten verdiend, en toch leven
wij er eigenlijk mee boven onze stand,
zoals Nederland in de periode-Lotsv
met de Oranjeploeg boven zijn stand
leefde op voetbal-gebied.
„Denk vooral aan de vernieuwing",
waarschuwde Goddet, die een srberp-
LOUISON BOBET
goudgeel..
zinnig man is en een groot vriend van
onze renners. Wij zullen er goed aan
doen rekening te houden met deze
waarschuwing en ons te hoeden voor
zelfoverschatting. Want in deze ronde
heeft eigenlijk bijna alles ons mee
gezeten en op zoveel geluk zullen wij
niet altijd kunnen rekenen, gezien de
grilligheid van de fortuin, die ditmaal
bijvoorbeeld de Italianen zo boos de
rug heeft toegekeerd. Onze beurt zal
ook nog wel eens komen...
TIJDENS deze Ronde van Frank-
rijk hebben Bartali en enige
Italiaanse journalisten de Tour
1953 gebagatelliseerd. De Ronde
van dit jaar zou minder zwaar
zijn dan voorgaande jaren, om
dat de etappen korter waren en
het aantal bergen verminderd
was. Deze stekelige opmerkingen
hebben ons aan het rekenen ge
bracht. Wij hebben het aantal
kilometers dat het voria jaar in
de Tour werd afgelegd, bij el
kaar geteld, evenals de tijden
van de etappewinnaars. Aan de
hand daarvan konden wij de ge
middelde uursnelheid van die
etappe-winnaars berekenen. Dat
was ruim 32 km per uur, om
precies te zijn 32.358. De Tour
1953 is korter geworden en het
aantal bergen kleiner. Deze ronde
zou dan ook lichter zijn geweest
als het gemiddelde van de etap
pe-winnaars ongeveer overeen
zou stemmen. Dit jaar is echter
aanzienlijk sneller gereden, maar
liefst 35.160 km per uur. Dat be
tekent dat aan de renners, wat
pure snelheid betreft, hogere
eisen werden gesteld en naar onze
mening vervalt het voordeel van
de kortere en lichtere etappen.
Het gemiddelde van Bobet be
droeg 34.616 km. Ook hieruit
blijkt dat er harder is gereden
dan ooit tevoren. In 1948 name
lijk verbeterde Bartali het. record
van de gemiddelde snelheid. De
Italiaan reed in dat jaar met een
gemiddelde van 33.404 km per
uur, ruim een kilometer minder
dus dan Bobet in 1953.
(Van een speciale verslaggever)
MEEN NIET, dat het een beleefdheidsfrase is, als ik zeg, dat de Neder-
1 landse successen in de Ronde van Frankrijk mij de grootste vreugde heb
ben geschonken", zei Jaeques Goddet, toen wij hem vroegen zijn oordeel te
geven over de Nederlandse ploeg. „De Nederlanders zijn mijn troetelkinde
ren. Ik houd van hun strijdlust, van hun geesteshouding in het algemeen tij
dens een wedstrijd, van hun correcte gedrag, van hun manier om zich geheel
te geven, zonder hun krachten te sparen. Deze factoren zijn de basis voor de
fraaie resultaten geweest. Jullie beschikten over een uitstekende ploeg, die
tegen elke andere was opgewassen. Maar denk er aan, dat jullie blijven zor
gen voor vernieuwing. Jullie moeten aan de toekomst denken en zorgen dat
er jongeren komen, die later de plaatsen van Wim van Est, Wagtmans en al
die anderen in kunnen nemen. Men moet steeds vernieuwen. Dat is een wet
van het leven in het algemeen en van de Ronde van Frankrijk in het bijzonder".
„W/ELKE Nederlandse renner heeft de
meeste indruk op U gemaakt?"
„Nu, ik geloof toch wel, dat Nolten
de meeste klasse heeft." luidde het
antwoord van Goddet. „Maar hij moet
zorgen, dat hij voor een belangrijke
wedstrijd het juiste evenwicht vindt,
geestelijk en lichamelijk, dat hij op
zijn best is, als het er werkelijk op aan
komt. En dat is iets, dat eigenlijk al
voor een wedstrijd verkregen wordt,
een kwestie van voorbereidng dus
Overigens wil ik hier dadelijk aan toe
voegen, dat Wagtmans en Van Est
renners van grote klasse zijn, wat wij
in Frankrijk noemen: echte kampioe
nen. Ook Gerr Voorting. In zijn
broer Adri heb ik ook veel vertrou
wen. Ik geloof vast, dat hij in de
komende jaren goede vorderingen zal
maken
„Wat denkt u van de leiding van
Kees Pellenaars?"
„Pellenaars heeft misschien niet al
tijd het juiste oog op de fijnste on
derdelen van het spel." „II manque
un peu de finesse".... maar men kan
ook te subtiel, te spitsvondig zijn en
dat is evenmin goed. Ik zou U ploeg
leiders kunnen noemen, die veel sub
tieler zijn da.i °ellenaars en die in
deze Tour veel minder bereikt heb
ben. Al met al is Pellenaars een goed
leider en ik ben geheel en al voldaan
ovor de samenwerking met hem."
„Denkt U nog wel eens aan de moge
lijkheid om in de toekomst een Ne
derlandse etappeplaats aan te wijzen
voor de Ronde van Frankrijk?"
„Ik denk er voortdurend aan. Als
het zuiver een kwestie van sentiment
was, zei ik dadelijk: ja. Maar tech-
n; h stuit ik op moeilijkheden en bo-
We hebben van de gele
genheid gebruik gemaakt de
zeven renners, die de ju
bileumronde geheel hebben
uitgereden, enkele vragen
te stellen. En hieronder
volgen hun antwoorden.
WOUT WAGTMANS: De
Ronde van dit jaar was
zwaar cn ik ben blij, dat het
er op zit. Volgend jaar hoop
ik weer van de partij te
zijn.
WIM VAN EST: Het vorig
jaar vond ik de Tour de
France moeilijker d n nu,
maar daar is een verklaring
voor. Ik reed deze keer ge
makkelijker en dan vind je
de Tour niet zo zwaar. Of
ik in 1954 weer van de par
tij zal zijn? Is dit niet een
beetje vroeg om daar nu al
over te denken?
JAN NOLTEN: Deze Ron
de was harder dan die van
1952. Ik ben niet helemaal
tevreden over mijn presta
ties. Ik houd in een boek
precies bij, hoe mijn wed
strijden verlopen, of ik ge
wonnen heb en hoe. Of ik
pech heb gehad met lekke
banden of met materiaal-
moeilijkheden. Of ik uitge
vallen ben en wat niet al.
Het ig misschien gek, dat ik
het zeg, maar in de even
jaren njd ik altijd beter, dan
in de oneven jaren. Dat is
uit mijn dagboek precies
vast te stellen. Dat slaat
niet alleen op grote wed
strijden, maar ook op de
voorbereidende coursen. Dit
seizoen heb ik zeer veel
pech gehad. Ik ben enkele
malen uitgevallen en lekke
banden zijn mij ook niet be
spaard gebleven. En zet de
uitslagen vin dit jaar eens
tegenover die van 1952, 1950
en 1948. Natuurlijk, als ik
mij forceer, bereik ik ook
in de oneven jaren wel eens
een uitstekend resultaat. Ik
doe graag in 1954 mee en
let dan maar op. Dan zijn
mijn result ten ongetwijfeld
beter dan die van nu.
GERRIT VOORTING: Deze
Ronde is voor mij niet
zwaarder geweest dan an
ders. De moraal was er en
als die er is, gaat alles veel
gemakkelijker. Tegen die
cols van de eerste categorie
zie ik erg op. Zij maken
mij zenuwachtig en dat be
invloedt in ongunstige zin
mijn verrichtingen. Die
bergjes van de tweede en
derde catgorie zijn voor mij
niet lastig, maar die hoog
ste toppen
JOS SUYKERBUYK: De
ze eerste Ronde van Frank
rijk is mij eerlijk gezegd
meegevallen. Als Kees Pel
lenaars mij het volgend jaar
weer nodig heeft, ben ik er
bij. Natuurlijk was deze
Ronde zwaarder dan die van
Italië. Ik voel mij overigens
volkomen fit.
THIJS ROKS: Die Pyre
neeën hebben mij meer
moeilijkheden bezorgd dan
de Alpen. Ik ben zeer te
vreden en ik hoop, dat Pel
lenaars het ook is. Ik vond
deze Ronde van Frankrijk
lastiger dan het vorig jaar.
Er werd meer gevochten in
elke etappe.
HEIN VAN BREENEN: lk
heb mij best geamuseerd in
de Ronde. Er werd veel har
der gefietst dan in de Ron
de van Italië en het ligt mij
nu eenmaal beter.
vendien moet U bedenken, dat vele
Fransen de Ronde van Frankrijk he
lemaal in het land willen houden. Ze
mopperen al als we de Belgische grens
over gaan...."
Goddet was over de formule voor de
Tour 1953 tevreden, maar toch meen
den we uit zijn antwoord te kunnen
opmaken, dat hij alweer denkt aan
nieuwe perfectionneringen. Maar al
vorens afscheid te nemen, herhaalde
hij nogmaals en in even warme be
woordingen, dat de prestaties van onze
jongens hem met vreugde en trots ver
vulden. „Vergeet het niet, de Neder
landse renners, dat zijn mijn troetel
kinderen."
Ruim vijfduizend voetballiefhebbers
waren Zondagmiddag naar „Duinhorst"
getogen om daar getuigen te kunnen zijn
van een voetbalwedstrijd tussen twee elf
tallen samengesteld uit bekende Neder
landse professionals en oud-spelers, die
blijkbaar niets meer om hun amateur-
status geven. Het Is uiteraard geen span
nende wedstrijd geworden, maar tech
nisch werd zo goed gespeeld dat de ken
ners hun hart eens hebben kunnen op
halen.
Faas Wilkes, die er nogal vermagerd
uitzag, deed het kalm aan. doch wat de
ex-Xerxesspeler liet zien was voortreffe
lijk cn vooral zijn opbouwend werk was
van klasse. Spil Van der Hart stak even
eens in bijzonder goede vorm. Hi1 had
het niet gemakkelijk tegen een voorhoe
de, waarin Bram Appel, Rijvers, Van Lent
en de beide De Harders opereerden en
do vijf doelpunten, die deze aanvallers
wisten te scoren waren zeker niet aan
hem te wijten. Ook Bertus de Harder gaf
duidelijk blijk het voetballen nog lang
niet verleerd te zijn, alhoewel hij aan zijn
clubgenoot uit Bordeaux De Kubber, een
een tegenstander van formaat had. In het
elftal van De Kubber vielen naast Car-
lier ook de beide Hagenaars Fuchs en
Holleman op, die zich ln dit milieu uit
stekend aanpasten. Kees Rijvers, een
beetje dikker dan voorheen, liet ln de
tweede helft verstek gaan, daar hü last
had van een oude blessure. De doel
punten waren talrük. Er werden er ln
totaal tien gescoord, broederüjk over bei
de ploegen verdeeld. De score verliep als
volgt Karei de Harder (1-0), Wilkes (1-1.
Carlier (2-1), Wilkes (3-1), Bram Appel
(3-2). Rust, Wilkes (4-2), Van Lent (4-3).
Bertus de Harder (4-4). Van Lent (5-4),
Van der Hart (5-5). De elftallen waren
als volgt opgesteld: Kelderman (ex-Ajax)
doel: Oudshoon (ex-Kranenburg) en
Srbaff (ex-ADO) achter; Numan (ex-
VUC), Hueher lex-VUC) en Hoetmer
(ex-VUC) niirlclen- Bram Appel (ex-Sit-
tard). Rijvers icx-NAC. Van Lent (ex-
HDVS). Kaï el de Harder (ex-VUC) ei»
Bertus de Harder lex-VUC) voor. B-
ploeg: Van Trier if».-Xerxes) doel: Do
Groot (ex-ODB) bn G. Appel (ex-VUC)
achter; De Kubber (ex-VUC). Van der
Hart (ex-Ajax) en Manschot (ex-Celeri-
tas) midden: Carlier (ex-VVV). Fuchs
iex-ADO. Weezenaar (ex-Archipel). Wil
kes tex-Xerxes en Holleman (ex-VUC)
voor.