De
helft van de bromfietsers na
1 Augustus vogelvrij
Moskou bereid tot deelneming
aan gesprek Grote Vier
Amerikanen verloren 140.000
man in Koreaanse oorlog
Kan Japan arbeidskrachten voor
Nieuw Guinea leveren
Veertig merken (ook de Solex)
geen rijwiel en geen motor
Berlijn
Voedsel blijft naar Berlijn stromen
Vluchtelingen mogen
de VS binnen
Schertsregeling is
onuitvoerbaar
Grotewohl wil de grondslag leggen
Anderhalf millioen
uit Zuid-Afrika
Blinde bouwde een
vaartuig
Donderdag 30 Juli 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN
78e Jaargang No. 1201
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
Congres keurt gewijzigd
plan-Eisenhower goed
PROTEST VAN VERBAASDE ANWB
Opmerkelijk bericht van Franb ^ad
SALISBURY is tevreden
Versterkingen worden
opgeruimd
Weerbericht
Vredesresolutic van de
Senaat der V.S.
Rampenfonds
Ontvluchte Van der Neut
te Uslar gepakt
Lesvliegtuig neergestort
Vraag aan Minister Luns:
Regering toont zich
gereserveerd
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 6264
Den Helder
Postgironummer 449041
Telefoon 2345
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p. mm
Kleine advertenties
(„Juttertjes") tot 15 woor
den f 1.—elk woord meer
5 cent
Abonnementen:
per kwartaal 6.05, per
maand f 2.02 bij vooruit
betaling plus incassokosten
Weekabonnementen f 0.49
Honderden tonnen extra voedings
middelen voor de Oostduitsërs zijn
Woensdag met vliegtuigen en auto's
uit Hamburg naar Berlijn gebracht.
De Oostduitse douane hield de eerste
vrachtauto aan, maar liet haar vier
uur later door, nadat de chauffeurs
•waren ondervraagd.
Men verwachtte gisteren tweehon
derdduizend mensen aan een voedsel
pakket te kunnen helpen. Maandag en
Dinsdag zijn reeds tweehonderdvijftig
duizend voorzien. Duizenden mensen
kwamen met treinen uit alle delen
van Oost-Duitsland naar Berlijn om
eten te halen. De grote toeloop maak
te verdere uitbreiding van het aan
tal uitdeelposten noodzakelijk. De ter
mijn voor de distributie is verlengd
van 9 tot 13 Augustus.
UET VERZOEK van president Eisen-
hower, om in de komende drie jaar
240.000 vluchtelingen en andere specia
le immigranten in de Verenigde Stalen
toe te laten, is niet geheel ongehavend
het Congres gepasseerd. Het Huis van
Afgevaardigden maakte er met 221 te
gen 185 stemmen 217.000 vluchtelingen
van, de Senaat verlaagde dit bijzondere
quotum met 63 tegen 30 stemmen zelfs
tot 209.000.
Er zijn bovendien nog enkele wijzi
gingen van ondergeschikt belang in
aangebracht. Zo nam het Huis een
amendement van senator MacCarran
aan, volgens het welk tweeduizend
Chinese vluchtelingen moeten worden
toeglaten, welk aantal in mindering
komt van dat voor Europa. Daaren
tegen is een amendement van senator
Jenner verworpen, volgens hetwelk
Eisenhower te allen tijde de bevoegd
heid zou hebben, deze immigratie stop
te zetten.
Volgens het voorstel zijn in dit extra
quotum vierduizend wezen onder de
tien jaar begrepen, onder wie duizend
Koreaanse oorlogswezen.
De eerste lading levensmiddelen die
per vliegtuig vanuit Amerika naar
Duitsland werd gezonden en die
bestemd was voor de Oost-Duitsers
werd officieel op het vliegveld van
Hamburg in ontvangst genomen.
Als vertegenwoordiger van de
West-Duitse bondsregering ontving
staatssecretaris Thediek het eerste
levensmiddelenpakket.
Oost-Duitsland is bereid, de route
van Zweden via Trelleborg—Sassni'.z
naar Berlijn te heropenen. Deze weid
verleden jaar gesloten.
QE A'.N.W.B. heeft, zicli tot spreekbuis gemaakt van duizenden Neder
landse bromfietsers, door protest aan te tekenen tegen de nieuwe minis
teriële regeling van het bromfietsprobleem. Deze regeling is gisteren in
het staatsblad afgekondigd, en op 1 Augustus in het hoogseizoen
zal zij in werking treden. Desalniettemin zullen ruim 120.000 bromfiet
sers, bijna de helft van het totaal aantal, nog steeds niet weten waar zij
aan toe zijn, aldus de A.N.W.B. Voor ongeveer 55 procent van de brom
fietsers is de positie van hun voertuig in het verkeer nu wettelijk ge
regeld. Zij zijn namelijk ingedeeld bij het langzame verkeer en daardoor
behoren ze thuis op het rijwielpad. De rest behoudt zijn allesbehalve
pleizierige positie van voorheen: geen vlees en geen vis.
HE minister van Verkeer en Water
staat heeft in het Staatsblad de
eigenschappen gepubliceerd, die wor
den vereist voor een rijwiel. Minister
Algera constateert, dat aan een rij
wiel aanwezig moeten zijn: een stuur
inrichting, trappers, één of meer za
dels van voor een normale fiets be
schikbare vorm en afmeting. „Deze
delen moeten zodanig zijn aange
bracht", aldus de minister, „dat het
rijwiel, ook met blijvend uitgescha
kelde hulpmotor, gedurende langere
tijd en met een redelijke krachtsin
spanning zowel door een op het zadel
gezeten bestuurder door middel van
de trappers, als door een voetganger
aan de hand kan worden voortbewo
gen". „Voorts moet de middellijn van
de wielen met luchtbanden ten minste
50 cm. bedragen".
De A.N.W.B. is van oordeel, dat het
kennelijk in de bedoeling van de mi
nister ligt, om alle bromfietsen gelijk
te stellen met het normale rijwiel. (Er
is ons geen bromfiets bekend, die niet
aan deze eisen voldoet). In de staats
courant worden echter slechts 13 van
de ruim 50 merken genoemd, die als
rijwiel moeten worden beschouwd en
dus op het rijwielpad thuis horen.
H rest valt nu onder geen enkele
bepaling. Bepaald lachwekkend is
het in deze scherts-regeling, dat de
Solex, notabene de stamvader van
alle na-oorlogse brommers in Neder
land, ook niet op het rijwielpad mag,
maar dit geldt nog voor bijna veertig
andere merken. Op de grote weg mo-
'Zen deze bromfietsen evenmin rijden,
want ze hebben geen nummerbord. De
A.N.W.B. betreurt het diep, dat de
lijst van „geregelde brommers" niet
compleet is, juist nu duizenden van de
vacantie en hun vehikel willen profi
teren.
De merken, die minister Algera in de
Staatscourant noemt, zün: Peugeot,
Mobylettc, Boy, Mosquito, Fuchs, Foxi-
nette, VAP, Bcrini, Cycle Star, Cycle
Master, Pluvier, Magneet en Cucciolo.
De voorgaande bromfietsen zijn dus
^AAR VERLUIDT zal de Sovjet-Unie binnenkort mededelen, dat zij
bereid is deel te nemen aan vier-mogendhedenbesprekingen. Het
Franse rechts-radicale dagblad 1'Aurore, dat dit in een telegram van
zijn correspondent te Moskou bericht, vermeldt hierbij, dat de voor
waarde zal worden gesteld, dat slechts de staatshoofden aan deze ont
moeting zullen mogen deelnemen. Het blad vestigt er de aandacht op,
dat deze tijding de Russische censuur zonder wijzigingen is gepasseerd.
Daarentegen weet het Engelse blad Daily Sketch te vertellen, dat de
Russische premier Malenkof telegrafisch aan Sir Winston Churchill zou
hebben bericht, het voorstel tot het houden van een vier-mogendheden-
conferentie in de herfst te steunen.
t/RIJGT de Oostduitse premier, Gro-
tewohl, zijn zin, dan zullen aan een
komende conferentie der Grote Vier
besprekingen tussen Oost- en West-
Duitsland vooraf moeten gaan. Deze
wens was vervat in de regeringsver-
DF, AMERIKAANSE strijdkrachten
in Korea hebben 140.546 man verloren.
Hiervan zijn er 22.359 man gesneuveld,
en 104.698 gewond, terwijl nog 13.489
personen worden vermist. In deze lijst
zijn de verliezen van de laatste dagen
voor de wapenstiltsand nog niet be
grepen.
Over het gehele front in Korea zijn
de geallieerden "r de communisten thans
bezig, de versterkingen te vernielen
en voorraden munitie op te blazen
Verwachting tot nedenavona
PLAATSELIJK ENKELE BUIEN
Veranderlijke bewolking, met
plaatselijk enkele buien. Matige
wind tussen Zuidwest en West
Weinig verandering in tempera
tuur.
VRIJDAG: Zon op 4.59, onder
20.32. Maan op 22.07. 'nder 11.52
Mannen van beide partijen doorkrui
sen het. gebied tussen de linies op
zoek naar gesneuvelden en met-ont
plofte granaten. De waarnemers van
de bestandscommissie zullen zo spoedig
mogelijk met hun werk beginnen. Tot
dit doe! is het gehele front in tien
sectoren verdeeld. De vijf en zeven
tig Zweedse leden zijn tezamen met
zeven leden van de Zwitserse delega
tie in Korea aangekomen. Vierduizend
man Indische troepen zullen eind Au
gustus met wee Britse schepen naar
Korea reizen, om de bewaking van
de krijgsgevangenen die niet naar hl is
willen op zich te nemen.
De communisten hebben de geallieer
den ervan beschuldigd, op acht ver
schillende plaatsen de ordei „staakt
het vuren" te hebben geschonden De
verbo' denen hebben deze klachten van
de hand gewezen.
De Amerikaanse Senaat heeft een
resolutie aanvaard, waarin het verlan
gen van de Verenigde Staten naar vre-
c en ontwapening wordt uitgespro
ken. Aan president Eisenhower wordt
verzocht, de inhoud der resolutie ter
kennis van He staatshoofden van alle
landen te brengen,
klaring, welke hij Woensdag in de
Volkskamer heeft voorgelezen. De
premier meende, dat een positief re
sultaat als basis voor een vier-mogend-
hedenontmoeting zou kunnen dienen.
Grotewohl zeide, dat de besprekin
gen liefst nog in Augustus zouden
moeten worden gehouden en betrek
king zouden moeten hebben op de na
volgende punten: een nieuwe Duitse
kieswet, de opheffing van de persoon
lijke beperkingen bij het verkeer tus
sen Oost- en West-Duitsland en uitj
breiding van de handel tussen be.de
landsdelen. Bonn is echter tot zulk
een gesprek niet bereid.
Lord Salisbury, de waarnemende
Britse minister van Buitenlandse Za
ken, heeft in het Hogerhuis verklaard,
dat hij onlangs bü de besprekingen te
Washington het voorstel van Chur
chill tot het houden van een bijeen
komst der Grote Vier heeft ingediend.
Uit wat hij dienaangaande verder zei,
laat zich afleiden, dat president Eisen
hower sterk gekant is geweest tegen
spoedige besprekingen met de Sovjet-
Unie op het hoogste niveau.
Volgens Salisbury is Churchill van
mening, dat Engeland onder de gege
ven omstandigheden te Washington
de best mogelijke resultaten heeft be
reikt. De uitnodiging aan Rusland,
om in September deel te nemen aan
een conferentie van ministers van
Buitenlandse Zaken, sluit geenszins de
mogelijkheid van een bijeenkomst van
regeringsleiders der Grote Vier uit.
Te Washington is tegengesproken,
dat Engeland de VS officieel zou heb
ben voorgesteld, een bijeenkomst van
de Grote Vier te houden naast de
voorgestelde conferentie van ministers.
In een rusthuis in New Britain (Con-
necticut) is Dinsdag overleden een zekere
Isaac Alkas Volgens de burgerlijke stand
was hij 127 jaar.
verplicht van de rijwielpaden gebruik
tc maken. Op de rijwielpaden niet
zwart bord mogen zy met uitgescha
kelde motor ryden.
TENZIJ er vóór 1 Augustus n-ig
nieuwe beschikkingen komen, waar
bij ook de overige merkenrijwielpad-
waarts worden gezonden, zuilen vele
bromfietsers in moeilijkheden komen.
De A.N.W.B. zal veiligheidshalve aan
de politie-autoriteiten in den lande,
die de regeling au-serieux wenseh te
nemen, het verzoek doen geen sancties
toe te passen ten aanzien van de mer
ken, die niet in de ministeriële be
schiking zijn vermeid, totdat al'.e pro
blemen in de bromfietsenwereld zijn
opgelost en Nederland welgemoed
kan gaan beginnen aan de ordening
van het autoped-wezen
Prins Bernhard, in zijn kwaliteit van
voorzitter van het Nationaal Rampen
fonds, heeft gisteren een cheque van
1.665.164,72 in ontvangst genomen.
Dit bedrag werd hem door de ambas
sadeur van de Unie van Zuid-Afrika
namens het Zuidafrikaanse volk en
regering aangeboden.
Dinsdag is te Uslar, een stadje na
bij Goettingen, een man gearresteerd,
die toegegeven heeft, dat hij de uit
Breda ontsnapte gevangene Van der
Neut is. Het kantongerecht ter plaatse
heef zijn inhechtenisneming gelast
wegens misbruik van identiteitspapie
ren. De man is naar het Huis van Be
waring overgebracht.
Van der Neut heeft gedurende zes
maanden onder de naam Wilhelm Braun
te Vahle geleefd. Hij zal deswege wor
den vervolgd. Overigens zal de recht
bank te Bonn uitmaken, wat er verder
met hem moet gebeuren. De man is be
waker geweest in het concentratiekamp
te Amersfoort en is wegens de daar ge
pleegde gruwelijke mishandelingen ter
dood veroordeeld. Bij gratie is deze
straf veranderd in levenslange gevange
nisstraf.
Op de vliegbasis Woensdrecht 's
gistermiddag een Fokker F-ll lesvlieg-
tuig tijdens een oefenvluent veronge
lukt. De 27-jarige bestuurder sergeant
majoor v). instr. H. Thierry uit Voór-
burg, kwam hierbij om het leven. Het
slachtoffer was gehuv.
TS WEST-BERLIJN, zoals wy nog on
langs betoogden, de toetssteen voor
de daadwerkelijke vrijheidszin van het
democratische Westen, dan is Berlijn
ongetwijfeld het wrijfpunt. Want ter
wijl alles wat wij doen altijd op enige
afstand van de machtige tegenspeler
geschiedt, raken de wederzijdse be
langen elkaar met name in Berlijn.
Deze stad is gevierendeeld, maar de
wensen en gedachten van de bevol
king lopen in geen enkel opzicht uit
een.
Wellicht is het tot voor enige weken
zo geweest, dat de bevolking van
Oost-Berlijn en Oost-Duitsland in het
algemeen de indruk wekte door de
druk van het communistische admini
stratieve en militaire apparaat te zijn
verlamd; de stakingen, gepaard gaan
de met het oproer, hebben ons ge-
leei.., dat er daar in het Oosten nog
onvermoede krachten leven, waarmee
de communistische bezetter ernstig
rekening moet houden.
Wij hebben vroeger al eens geschre
ven, dat het nieuwe na-Stalinistische
bewind in Moskou rust nodig heeft
cm met zichzelf in evenwicht te ko
men. Het lijkt erop, dat „de soldates-
ka" in Moskou op de achtergrond is
geraakt en dat de groep der „mana
gers" de overhand heeft gekregen.
Deze managers zijn geen avonturiers,
maar in de eerste plaats realisten.
Geen militaire romantici, maar man
nen van de wat wij zouden willen
noemen strikte accountancy. Zij
werken volgens ijzeren wetten, gok
ken niet en trekken onverbiddelijke
conclusies, zoals Burnham eens in zijn
beroemde boek hier al meer ter
sprake gebracht uiteenzette.
Het huidige communistische bewind
is niet zachter of menslievender ge
worden, het is slechts fundamenteel
anders dan tijdens de periode van Sta-
lin. Het is ontzaglijk moeilijk van hier
uit te beoordelen hoe de verhoudin
gen precies liggen. Het zou de moeite
zeker lonen daarnaar een onderzoek
in de Sovjet-Unie zelve in te stellen.
Doch een compact" slagschaduw is be
merkbaar in Berlijn, omdat daar de
twee botsende werelden elkaar reëel
raken.
Om deze redenen zullen wy In de
komende dagen eén poging dóen per
soonlijk en ter plaatse met deze om
standigheden in contact te komen. Wij
zullen by ons bezoek aan Berlyn
uiteraard over feiten genoeg kunnen
beschikken. De statistici staan daar
voor wel borg. Maar het is om de
sfeer te ondergaan van deze scheiding
van twee werelden, dat wij derwaarts
reizen. In de hoop, dat wij onze lezers
enige achtergrond kunnen geven,
waartegen zij de gebeurtenissen moe
ten zien.
Wij hopen daarop over enkele
dagen uitvoerig terug te komen, |^J
nNZE minister van Buitenlandse Za-
ken nummer twee, mr J. M. A. H.
Luns, heeft gi.,teren nadrukkelijk ver
klaard, dat met de Australische rege
ring geen militaire of politieke overeen
komst, betreffende Nieuw Guinea is
gesloten. Beide landen zullen niet
gebonden öoor verdragen e.d. sa
menwerken op het gebied van bestuur,
verkeer, gezondheidszorg, wetenschap
en cultuur.
MEN had de minister gevraagd, of het
inzetten van Japanse arbeidskrach
ten op Nieuw Guinea misschien een
oplossing zou zijn, voor het bestaande
tekort aan arbeiders. De heer Luns
antwoordde, dat de regering hierom
trent voorlopig een zeer gereserveerd
standpunt inneemt. Men moet rekening
houden met de bevolking van Nieuw
Guinea, terwijl het nog te weinig zeker
is, welke richting het na-oorlogse Ja
pan zal uitgaan.
Men behoeft zich achter deze op
merking slechts het verraad te herin
neren, dat de Japanners in het voor
malig Nederlands-Indië hebben ge
pleegd. Hun vijfde colonne heeft in
1942 onnoemelijke schade aangericht.
In Indonesië sprak de minister over
alle problemen die de verhouding tus
sen dat land en Nederland raken. De
oplossing van de vraagstukken zal ech
ter moeten wachten totdat er in In
donesië een nieuwe regering zal zijn
gevormd. Voor Nederlanders bestaan
er (theoretisch) enorme mogelijkheden
in Indonesië, doch alles hangt af van
de m'nier waarop het reeds in dat land
geïnvesteerde kapitaal wordt behan
deld. De arbeiders in Indonesië voelen
het werken in 'n bedrijf, dat op buiten
lands kapitaal draait, als „koloniale
uitbuiting".
Zandvoort is een nieuwe at
tractie rijk; „Het ding", dat niet
in een kist zit, maar langs de
kust van Zandvoort vaart en te
vens op het strand kan rijden.
Het is gebouwd door een 31-jarige
strandwerkerdie tijdens de oor
log zijn gezichtsvermogen in
Duitsland verloor. Het vaartuig
tvordt voortbewogen door twee
hefbomen, die de wielen doen
draaien, waarin de spaken als
schoepen fungeren.