Veel critiek op de voorgestelde
maatregelen
Waarom bestelt de KLM
geen straalvliegtuigen?
Hoed u voor vervlakking bij
sanering van woonbuurten
Restauratie van de
„monumenten'
Huurverhoging en compensatie
Personele belasting is uit de tijd
Industrieel klimaat nog
vrij bar
Heemschut waarschuwt
Onderzoek naar communisme
in vakbonden der VS
Prof. Picard actief
Blokhuis weerstond dè
atoombom
McCarthy noemt Korea
nederlaag voor de VS
Scheep vaa rtberich ten
Besprekingen bij oefening Drietand
Geestelijk leven
Beroepingswerk
Markten Barneveld-Ede
Engeland kreeg een grote voorsprong
op Nederland en de V.S.
Passagiers tonen voorkeur
voor „jet-liners"
RELDEN heeft de Tweede Kauier zich met zulk een felheid op t
vetsontwcrp geworpen, als thans op dat, betreffende een complex van
maatregelen inzake huurverhoging en de compensatie hiervan. In een
voorlopig verslag, dat de omvang van een kloosterbijbel benadert, treedt
men de regering tegemoet met zijn critiek. Onverdeeld gunstig staat men
bepaald niet ten opzichte van de voorgestelde maatregelen, die voor
iedere bevolkingsgroep zowel arbeiders als middenstanders en beter
bedeelden toch tenminste één punt hebben, dat bijzondere aandacht
waard is. cqf onzekerheid en misbegrip over de onlangs aangekondig
de maatregelen bad inmiddels kunnen worden voorkomen, indien de
regering de indiening van de betreffende wetsontwerpen, bad laten vol
gen door een beantwoording van een vragenlijst, die door een Kamer
commissie over het geheel van maatregelen was opgesteld* In het voor-
lopig verslag van de Kamer wordt opgemerkt, dat men volkomen in het
duister verkeert omtrent de huidige budgetaire positie van de staat.
Niettemin voerde de regering in haar wetsontwerp deze budgetaire po
sitie, in het gewaad van een bedelaar ten tonele, evenals zij deed met de
watersnood, welks consequenties op financieel gebied al evenmin door
de Kamer kunnen worden overzien. De regering begint hierdoor een
tweegevecht met een onzichtbare degen.
een
TN het voorlopig verslag merken vele
leden op, dat het thans zaak is, de
consumptiebeperking op te heffen, in
dien tenminste ook de investeringsbe
perking naar de rommelzolder gaat.
Een kwestie van sociale rechtvaardig
heid. De regering stelt een evenwich
tige werkgelegenheidspolitiek centraal,
zo zeggen deze vele leden, en dat is
goed, maar dan dient er ook gestreefd
te worden naar een vergroting van de
binnenlandse koopkrachtige vraag. Een
aanvullende maatregel zou kunnen zijn,
een zodanige algemene en bindend
voorgeschreven loonsverhoging, dat de
consumptiebeperking volledig wordt
opgeheven.
Verschillende leden meenden, dat het
geen regeringstaak was, het industriële
klimaat in ons land te verbeteren.
Deze leden zagen de oplossingen voor
beide doelstellingen: compensatie voor
de huurverhoging en verruiming van
de investeringen slechts in enkele in
grijpende maatregelen, zoals verlaging
van de omzetbelasting, maar vooral
herziening van het fiscale winstbegrip.
Volgens verscheidene andere leden
kenmerken de huidige voorstellen we
derom het onstabiele belastingbeleid
van de regering. Enkele leden voerden
aan, dat het huidige fiscale beleid erop
gericht is, verandering in de economi
sche en sociale verhoudingen aan te
brengen, met formele intactlating van
het kader der bestaande maatschappij
structuur. De financiële uitholling van
industrie, middenstand en de midden
groepen wijst daarop.
Wat de voor het bedrijfsleven voor
gestelde belastingverlichtingen betreft,
waren vele leden van oordeel, dat aan
deze maatregelen geen terugwerkende
kracht mag worden verleend, terwijl
de overige maatregelen eerst 1 Januari
1954 ingaan. Als men spreekt over
„investeringen", aldus deze leden, dan
moet men inderdaad bedenken, dat in
ons land „investeringen" in de kennis
en de bekwaamheid van onze beroeps
bevolking minstens even belangrijk
zijn als investeringen in dode produc
tiemiddelen. In zoverre is men het
eens met de regering, doch opgemerkt
wordt, dat hierdoor wel een ernstig
precedent wordt geschapen. Met welke
argumenten denkt de regering dan te
komen?
wELE andere leden vroegen zich. af,
waarom de regering overeenkomstig
haar toezegging in de Troonrede het
bedrijfsleven stimuleert door een vrij
groot aantal kleinere tegemoetkomin
gen, inplaats van door enkele maatre
gelen van groter belang. Voorts dron
gen deze leden aan op een zodanige
aanvulling der voorstellen, dat het ef
fect voor de middenstandsbedrijven in
plaats van ongunstiger, gunstiger za'
worden. Het wordt betreurd, dat de
fiscale voorzieningen ter bevordering
van de werkgelegenheid op lange ter
mijn geen meer principieel karakter
dragen. Een eerste eis zou zijn, verla
ging pan het bestaande tarief van de
inkomstenbelasting.
Verscheidene leden achtten belasting
verlaging over de gehele linie dringend
noodzakelijk, om zo spoedig mogelijk
een einde te maken aan het euvel, dat
een groot deel der middengroepen zijn
belasting niet meer uit inkomen kan
betalen, maar zijn spaargelden moe*
aanspreken. Volgens deze zelfde leden
zal de regering spoedig ervaren, dat
het Nederlandse belastingklimaat door
het gehele bedrijfsleven vrij bar wordt
gevonden, en stellig te onvruchtbaar
is voor de investering van 1.8 mil-
liard per jaar, gelijk de regering meent
te kunnen bereiken.
QNDER een apart hoofdstuk, dat han-
delt over de huurverhoging, begin
nen vele leden met op te merken, dat
in beginsel moet worden gestreefd naar
een volledige compensatie voor allen,
die deze verhoging niet kunnen dra
gen. Voor loontrekkenden wordt een
loonsverhoging onmisbaar geacht, en
Wel onbeperkt, dus niet alleen voor
hen wier loon beneden een bepaald
niveau ligt. Zij meenden daarenboven,
dat de loonsverhoging, benevens de
opheffing der consumptiebeperking in
het algemeen bindend zouden moeten
worden voorgeschreven, en dat het
juist zou zijn, het zwaartepunt van
de verantwoordelijkheid hiervoor te
verleggen naar het georganiseerde be
drijfsleven, onder coördinerend toezicnt
van de Sociaal-Economische Raad, als
toporgaan daarvan. Bij het. doorvoeren
van een loonronde behoort uiteraard,
aldus deze leden, een verhoging van
het bedrag van de kinderbijslag per
kind en een verbetering van de pro
gressie in deze b^alag, naar gelang
het kindertal Vele andere leden meen
den te moeten waarschuwen tegen de
verwachting van een automatische
prijsdaling bij verlaging van de kost-
pt'jsverhowcrde belastingen als sui> T-
accijns Naai deskundigen menen, zal
de verlaging van de omzetbelasting
op schoeisel al evenmin tot een prijs
verlaging leiden. Ook hier werd weer
gewezen op de moeilijke positie van
de kleine middenstanders.
„STANDAARDGEZIN"
VELE leden merkten nog op, dat bij
de voorgestelde maatregelen geen
rekening is gehouden met de huiseige
naren, die hun eigen huis bewonen. Ver
schillende leden washetopgevallen.dat
de grondfout bij de voorstellen betref
fende verlaging van d- inkomstenbe
lasting schuilt in de gedachtengang,
waarin men uitgaat van het in theorie
gecreëerde, doch gelukkig nog niet
bestaande standaardgezin. Alleen voor
dc allerlaagste inkomens betekent deze
verlaging van belasting een geringe
verlichting, doch de lage en middel
bare inkomens zullen er ongewijzigd
door blijven.
Vele leden betreurden het, dat het
wetsontwerp zo laat is ingediend, en
dat daardoor de voorgestelde huurver
hoging eerst op 1 Jan. 1954 kan ingaan
Het is volgens hen meer dan tijd, dat
de regering een beleid gaat voeren,
gericht op het zo spoedig mogelijk tot
stand brengen van een woningexploita
tie, die „self-supporting" is. De huur
verhoging dient, aldus deze leden, in
de eerr'e plaats dekking op te leve
ren voor de stijging der exploitatie
kosten. Een heel ander geluid lieten
sommige leden horen, die de huurver
hoging beschouwden als een nieuwe
aanslag op het levenspeil der grote
massa.
Vele andere leden hadden ernstige cri
tiek op het voorstel om de huren met tien.
punten te verhogen, wegens extra
afschrijving. Het blindelings toestaan
van een huurverhoging van 10%, met
de grote kans dat de eigenaar er niets
voor doet of de huurder tweemaal laat
betalen, is geen oplossing. Ook vroegen
vele leden welke passende maatregelen
er ter verzekering van het normale
onderhoud van woningen zouden kun
nen worden geno .ien. Tegenover de
verwachting der regering, dat de huis
eigenaren uit eigen beweging meer on
derhoudswerk zullen laten verrichten,
waren zeer vele leden sceptisch ge
stemd. Sommige leden vroegen zich af,
of de personele belasting nog wel dient
te worden gehandhaafd. Dit is een
verteringsbelasting, welke thans nog
slechts de woning en het meubilair
als tekenen van uiterlijke welstand
kent. Ze is uit de tijd. Vele andere
leden erkenden het recht van een huis
eigenaar op extra-huur, als z' huis
door meer gezinnen wordt bewoond.
Nu over enkele jaren wellicht de
grootste achterstand in de woningbouw
zal zijn ingehaald, zal ook de oprui
ming van krotwoningen en de sanering
van woonbuurten aan de orde komen.
Er is op dit terrein een grote achter
stand ontstaan, waarom de minister
van Wederopbouw en VolkshuisvesyngJ
zoals bekend een commissie heeft inge
steld, om alvast de financiële achter
grond van grootscheeps? krotopruiming
te bestuderen.
De Bond Heemschut heeft zich nu
tot de minister gewend en de aandacht
gevraagd voor het feit, dat te saneren
wijken zich vaak in de meest karakte
ristieke, oudste delen van steden be
vinden. Radicale afbraak en moderni
sering zou een betreurenswaardige ver
vlakking met zich meebrengen. In het
buitenland heeft men voor de oorlog
reeds een andere koers inreslagen:
„restauratie" van oude stadswij..
waarbij met behoud van de karakteri-
De republikeinse Senator John Mar
shall Butler, hoofd van een speciale af
deling van de juridische commissie uit
de Senaat, heeft gisteren meegedeeld,
dat een grootscheeps onderzoek zal wor
den ingesteld naar communistishe in
vloeden in de Amerikaanse vakbewe
ging. In de herfst zullen te Washington
hoge functionarissen van de twee
voornaamste vakverbonden - de CIO ën
de AFL - worden gehoord, onder wie
de voorzitters van beide organisaties
resp. Reuther en Meany.
De „Balhysphere" van prof. Pic.
card, het schip waarmee hij een
record-duik van 13.000 voet wil
maken, is in Italië te water ge
laten. Inzet de nog steeds zo
actieve Belgische onderzoeker-
stieke sfeer, en de oude monumenten,
gezonde en volwaardige stadswijken
zijn ontstaan. De Bond Heemschut,
heeft nu verzocht, de financiële zijde
van soortgelijke plannen voor ons land
mede te doen bestuderen.
De minister is hiertoe bereid gevon
den. De instructie van de commissie
is daartoe aangevuld, en zal in over
leg met O. K. en W. met specialisten
op het gebied der monumentenzorg
worden uitgebreid.
Voor de eerste maal, sinds In Octo-
ber 1952 bij de Alontebello eilanden
een Britse atoombom tot ontploffing
werd gebracht, heeft een groep bur
gers journalisten Woensdag een
viiegtocnt boven dit gebied mogen
maken.
Zij berichtten, dat een gebied van
ongeveer 36 vierkante kilometer door
de ontploffing werd vernield. De
plantengroei op de eilanden vertoon
de nog steeds duidelijke tekenen van
ernstige verschroeiïng, en ijzeren con
structies waren volkomen verwoest.
Maar een massief blokhuis, dat waar
schijnlijk was gebouwd om waar
nemingsinstrumenten te herbergen,
was nog geheel ongeschonden.
De atoomproef toont aan, wat er
zou kunnen geschieden, indien een
atoombom in het ruim van een schip,
dat een Britse haven bezoekt, ontploft.
De republikeinse senator McCarthy
heeft verklaard, dat de republikeinse
belofte om „degenen, die voor onze ge
weldige nederlaag in Korea verant
woordelijk zijn, de gerechte straf te
doen ondergaan", nog niet is vervuld.
„Tenzij wij, de partij die aan de macht
is, degene, die ons hebben opgedragen
de oorlog in Korea niet te winnen,
voor het gerecht brengen, hadden wij
nooit aan de regering behoren te ko
men, want wij hebben onze belofte ge
broken". zei de senator op een bijeen
komst van oud-militairen.
Aagtekerk, pass. 5-8 Kreta naar Port
Said Abbedijk, pass. 5-8 Lands End
naar New York Agatha (t), 6-8 van
Penang te Pladju Akkmmdijk, pass.
J-8 Gibraltar naar Duinkerken Alde-
ramin, 5-8 Finisterre gepass. naar Genua
Alloth, pass. 5-8 Madelra naar Ant
werpen Alkald, 5-8 van Las Palmas
te Antwerpen Almkerk, 6-8 te Car-
navon Amstelkroon, 4-8 van Mauritius
naar St. Vincent Argos, pass. 5-8 Gi-
braltar naar Sevilla Armilla (t), 6-8 van
Pladju te Tandjong Priok Alb'ireo, 6-8
'8n Buenos Aires te Montevideo Al
tair, 6-8 van Antwerpen te R'dam
Alwaki, 5-8 van New York naar Buenos
Aires via Trinidad Baarn, 6-8 van La-
guaira te Curagao Hlommcrsdijk, 5-8
van New York naar R'dam via Antwer
pen Bonaire, 5-8 van Georgetown naar
Paramaribo Borneo, pass. 5-8 Kaap
Guardafui naar Aden Breda, 6-8 te
San Antonio Boschfontein, pass. 5-8
18.30 uur Vllssingen naar A'dam Caltex
I'elft (t), 5-8 van R'dam te Sidon Cal
tex Nederland ft), pass. 5-8 Kaap Bon
naar R'dam Corllla (t), pass. 5-8 Aden
naar Bahrein Caltex Leiden (t), pass.
5-8 n.m. Malta naar R'dam Caltex
Utrecht (t), 5-8 van R'dam naar Sidon
C'hama t)pass. 5-8 Kaap Bon naar Gi
braltar Eos, 5-8 van Haifa te Piraeus
F.sso Den Haag (t), 5-8 dwars Kaap
St Vincent naar Sidon Garoet, pass.
5-8 Guardafui naar Djibouti Graveland,
0-8 v-m. te A'dam verwacht Groote
Beer, 5-8 van Le Havre naar R'dam
Hector, 5-8 te Tunis Heemskerk, 5-8
van Bremen naar Antwerpen Hathor,
pass. 5-8 Kaap St Vineent naar Malaga
Indrapoera. 5-8 van Belawan naar Aden
Java, 6-8 van Belawan te Singapore
Johan van Oldenbarnevelt, 6-8 van
Melbourne naar Sydney Merwede, 5-8
Keywest gepass. naar Savanriah Ma-
coma (tl, 5-8 van Fremantle naar Ballk
Papan Muiderkerk, 6-8 v.m. van Mel
bourne te Sydney Ootmarsum, 4-8 van
Houston te Brownsville Oranje, 5-8
540 mijl Zuid-zuidoost van Socotra naar
Suez Oranjefontein, 5-8 van Teneriffe
naar Kaapstad Orion, 5-8 van R'dam
naar Hamburg Overijsel, 6-8 van New
Orieans te New York Prins Willem V,
6-8 v.m. vanLe Havre naar R'dam
Throntls, van 5 op 6-8 te Aden Prins
Frederik Hendrik, 5-8 van Hamburg te
R'dam Rotula (t). pass. 5-8 Gibraltar
naar Algiers Rijnkerk, 5-8 van Mar-
seille naar Genua Stad Alkmaar, 6-8
n.m. van R'dam te Norfolk verwacht
Stad Rotterdam, 5-8 van Newport Mon
te Wabana Sibajak, 5-8 90 mijl zuid
west van Kaap Clear naar Halifax
Singkep, 5-8 van Singapore naar Tand-
<ong Priok Stad Dordrecht, pass. 5-8
Ouessant naar Nederland Tara, pass.
5-8 Madeira naar Rio de Janeiro Ta-
rakan, 6-8 te Colombo Ternate, 5-8 van
Suez naar Colombo Tjibodas, oass. 5-8
Noordpunt Madagascar naar Beira
Utrecht, 5-8 van Cebu naar Balik Papan
Van Linschoten, 5-8 van Freetown naar
Dakar Waterman, 5-8 300 miil west
van Valentia naar R'dam Willem Ruys,
5-8 ten zuiden van Kreta naar Southamp-
to'n Woensdrecht, pass. 5-8 Sabang naar
Singapore Wonosari, 5-8 van Tandjong
Priok te R'dam Zeeland (KRL), 6-8
van Surabaja te Makassar.
Ned. Herv. kerk
Beroepen te Ernst: J. Noltes, cand. te
Woerden. Beroepen te Veenendaal (toez.)
P. Bouw te Ridderkerk.
Geref. kerken
Beroepen te SurhuisterveenJ. Kuntz
te Tzum. Aangenomen naar Heerhugo-
waard: R. J. Koolstra, cand. te Leeuwar
den, die bedankte voor Oldeiflarkt, Ten
Post en voor Weerum.
Pluimveemarkt: aanvoer ca 35000 stuks..
Handel in slachtkippen en jonge hanen
vlug. Prijzen: slachtkippen, alle rassen
l.VO1.80. Jonge hanen witte 2.15—2.35,
andere rassen 22.15. N-H. blauwe kui
kens 2.40—2.60, alles per kg. Overige per
stuk: oude hanen 2.754.25, oude een
den 0.851.80, tamme konijnen 2.75—
6.75, tamme Jonge duiven 0.70—0.85.
Eiermarkt: aanvoer ca 1.100.000 stuks.
Handel in kippeneieren matig, in hennen-
eieren redelijk. Prijzen: kippeneieren
16.75—17.25. Algemene prijs 16.85 per
iöo stuks; kiloprijs 2.74. Henneneieren
11—14 per 100 stuks.
Veluwse eierveiling ,,Barneve!d-Edë".
Aanvoer ca 700.000 stuks, waarvan er
283.500 stuks geveild werden. Prijzen:
eieren van 42-50 gram 10.7013.54. Eie
ren van 50-60 gram 13.92—16.85. Eieren
van 60-67 gram 17—17.99, alles per 100
stuks,
Élp§? W ff
Oefening Drietand. De oud-commandant van het Korea-detachement,
overste Cliristan (midden) in gesprek met de plv. bataljonscomman
dant majoor Van der Kamp (links) en een Amerikaanse waarnemer.
(Van onze luchtvaart-medewerker)
[)E ONTWIKKELING van het verkeersvliegtuig is na de oorlog wel
zeer snel gegaan. Doordat men gebruik kon maken van de vele ervarin
gen, welke waren opgedaan gedurende de oorlog bij de bouw en de
vluchten van de bommenwerpers, was het mogelijk om zowel zeer grote
als snelle verkeersvliegtuigen te construeren. De ontwikkeling van de
straalmotor, welke aanvankelijk alleen voor militaire doeleinden werd
benut, maakte dat men zich ook ging afvragen of deze enorme kracht
bronnen ook toegepast zouden kunnen worden ingebouwd in verkeers
vliegtuigen. Aan de Engelsen komt de eer toe het eerste straalverkeerg-
vliegtuig, de Cornet, te hebben gebouwd.
LIET WAS een experiment en het aan-
tal lieden, dat een fiasco voorspelde
was wel zeer groot. De Britse lucht-
verkeersmaatschappij B.O.A.C. heeft nu
bijna anderhalf jaar met Cornets gevlo
gen. De Cornet wordt geregeld gebruikt
op de grote lijnen, zoals die naar Jo-
hannesburg, Singapore, Ceylon enz. De
bewering, dat men voor de Cornet ex
tra lange startbanen nodig heeft, bleek
niet juist te zijn. Evenzo dacht men.
dat door het hoge brandstofverbruik
ernstige moeilijkheden zouden optre
den bij het landen, omdat men soms
wel eens even moet blijven rondcirke
len daar andere vliegtuigen eerder die
nen binnen te komen of de weersom
standigheden noodzaken tot vergroting
van de tussentijd tussen de landingen
ter vergroting van de vliegveiligheid.
Geen enkele moeilijkheid deed zich
in deze zin voor. De bedrijfszekerheid,
waaraan ook velen twijfelden, was
groot, zelfs zodanig, dat deze Cornets
meer vlieguren maakten dan welk toe
stel met zuigmotor ook in dienst van
de B.O.A.C. Het gevaar voor brand is
aanmerkelijk geringer, daar kerosene,
een soort petroleum, veel minder brand
baar is dan benzine.
De straalverkecrsvllegtuigen bleken
zeer populair te zijn bij de luchtreizi
gers. Dit is niet verwonderlijk. Dc reis-
duur op de lange trajecten wordt met
meer dan de helft teruggebracht en
niets is zo eentonig als b v. ccn vlucht
naar Amerika. Hoe eerder men ter
plaatse is des te liever.
Het vrij zijn van trilling van het
vliegtuig en liet gemis van het lawaai
van de motoren maakt het luchtreizen
met een straalverkeersvliegtuig veel
comfortabeler.
INE GEDACHTE, dat een straalver-
keersvliegtuig erg gevaarlijk is,
blijkt niet uit het ongevallenpercen-
tage. De B.O.A.C. heeft met de Co-
mets zeer voordelig gevlogen en de
exploitatie was zeer lonend. Na de
Cornet 1 zullen nu ook de Cornet 2 en
3 verschijnen, welke weer belangrijk
verbeterde uitgaven zijn. Dank zij de
Cornet zijn de vervoerscijfers van de
B.O.A.C. zeer verbeterd,
Amerika heeft deze voorsprong van
Engeland met lede ogen aangezien.
Op het terrein van het straalverkeers
vliegtuig is Amerika zeker achter, even
als vele andere landen en met alle mo
gelijke haast proberen nu diverse
Amerikaanse fabrieken ook jetlinors
te bouwen.
Alhoewel een der Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen een optie heeft op
een aantal Cornets, is er nog geen be
stelling geplaatst, omdat men uit chau
vinistisch oogpunt eigenlijk liever
wacht totdat een Amerikaanse jet-
verkeersmachine op de markt komt.
Engeland heeft echter de ervaring van
anderhalf jaar achter de rug en zal
deze voorsprong niet gauw prijs geven.
De B.O.A.C. wil nu ook op de At
lantische route met Cornets gaan vlie
gen. Dan zal de concurrentiestrijd
eerst goed gaan ontbranden en ten
voordele van de B.O.A.C., gezien de
huidige voorkeur van de passagiers
voor het snellere jetlinerverkeer. Frank
rijk heeft ook enige Cornet? in gébruik
en is bovendien bezig metf de ontwik
keling van. een eigen straalverkeers-
machine.
WANNEER wij de blik terugslaan ëtj
denken aan het grote succes, het
welk de K.L.M. destijds had toén zij
begon te vliegen met de Douglas
D.C.-2. waar tegenover toen de insiders
ook sceptisch stonden, en wij denken
aan de vele passagiers welke zij hier
door naar zich toetrok, dan kunnen wij
daaruit een les voor het heden trek
ken.
De vrees Is zeker niet ongerecht
vaardigd. dat de K.L.M., die nog geen
straalverkeersvliegtuigen heeft besteld,
noch zich van enige optie heeft ver
zekerd, straks ernstig nadeel zal on
dervinden van de met jetliners opere
rende maatschappijen.
Men kan dit gebrek aan initiatief en
vooruitstrevendheid slechts betreuren,
omdat de concurrentiestrijd in de ver-
keersluchtvaart eerder steeds zal toè-
nemen dan afnemen en tevens veel
groter felheid zal vertonen.
Hoe langer gewacht wordt met de
aankoop, des te later wordt de afleve
ring. Het zou jammer zijn. wanneer
onze nationale luchtvaartmaatschappij,
de K.L.M., welke steeds aan de top
stond, op deze wijze terrein zou verlie
zen. Het K.L.M.-belang is een nationaal
belang, ook al uit een deviezenoogtuint
en mag daarom niet worden verwaar
loosd.
Moge dr Plesman tijdig inzien, al
hoewel het reeds bijna te laat is, dat
zijn te grote voorzichtigheid ten op
zichte van deze nieuwe vorm van de
verkeersluchtvaart wel eens bedenke
lijke gevolgen kan hebben. De K.L.M.
bestelie straalverkeersvliegtuigen i
MARKTBERICM" FN
NOORDSCHARWOUDE, 6 Aug. 60.000
kg aardappelen: Eerstelingen 12—13, rotlé
idem 12,80, Doré 13,4013,50, Éigen oi-
mers 12,10—14, blauwe idem 13,60—14,10,
Bintjes 11,90—12,20, Bevelanders 12,10.
grove 10—13. drielingen 5.10—6.10 en kriel
3.90: 5500 kg zilvernep 25—29, Idem drie
lingen 9—15 en idem uien 2—3; 34.000 kg
slabonen 40—43; 3000 kg rode kool: A
4 en B 3—3,10; 3200 kg gele kool: A
6,50—7,30 en B 4,30—5,30: 36.000 kg witte
kool 3: 2300 kg bieten: A 5—5,30 én B
4,20; 500 kg gele nep 17 en idem drie
lingen 14: 1400 kg peen B 9; 500 stuks
bloemkool: AII 52 en afw. 10. Door
gedraaid: 25.000 kg witte kool.
BROEK OP LANGENDIJK, 6 Aug.
31.000 kg aardappelen 10,90—13,30 Eigen
heimers 14,10—14.80, blauwe idem 12.70
14,20, grove 11,30—13,50 en drielingen
0,10—7: 21.000 kg rode kool: A 4—7.30:
15.500 kg gele kool: A 6,10—8,10 en B
4.80—5,80; 9300 kg slabonen 36—44; 3000
kg uien: gele 11,80—12,20 en zilvernep
25,80—28,50; 850 kg tomaten: A 24—30.
27 en C 24.
WARMEN HUIZEN. 6 Aug. - 64 500 kg
aardappelen: gewone Schotten 13,10—
14.10, grove 12.70 12 80 E're'iheimerit
12—14,40, Bintjes 12,20 i.10. Meerjgn-
derg 12—12.50 en Doré 15,30; 4270 (tg
slabonen 34—44.