Veel critiek op de voorgestelde maatregelen Waarom bestelt de KLM geen straalvliegtuigen? Hoed u voor vervlakking bij sanering van woonbuurten Restauratie van de „monumenten' Huurverhoging en compensatie Personele belasting is uit de tijd Industrieel klimaat nog vrij bar Heemschut waarschuwt Onderzoek naar communisme in vakbonden der VS Prof. Picard actief Blokhuis weerstond dè atoombom McCarthy noemt Korea nederlaag voor de VS Scheep vaa rtberich ten Besprekingen bij oefening Drietand Geestelijk leven Beroepingswerk Markten Barneveld-Ede Engeland kreeg een grote voorsprong op Nederland en de V.S. Passagiers tonen voorkeur voor „jet-liners" RELDEN heeft de Tweede Kauier zich met zulk een felheid op t vetsontwcrp geworpen, als thans op dat, betreffende een complex van maatregelen inzake huurverhoging en de compensatie hiervan. In een voorlopig verslag, dat de omvang van een kloosterbijbel benadert, treedt men de regering tegemoet met zijn critiek. Onverdeeld gunstig staat men bepaald niet ten opzichte van de voorgestelde maatregelen, die voor iedere bevolkingsgroep zowel arbeiders als middenstanders en beter bedeelden toch tenminste één punt hebben, dat bijzondere aandacht waard is. cqf onzekerheid en misbegrip over de onlangs aangekondig de maatregelen bad inmiddels kunnen worden voorkomen, indien de regering de indiening van de betreffende wetsontwerpen, bad laten vol gen door een beantwoording van een vragenlijst, die door een Kamer commissie over het geheel van maatregelen was opgesteld* In het voor- lopig verslag van de Kamer wordt opgemerkt, dat men volkomen in het duister verkeert omtrent de huidige budgetaire positie van de staat. Niettemin voerde de regering in haar wetsontwerp deze budgetaire po sitie, in het gewaad van een bedelaar ten tonele, evenals zij deed met de watersnood, welks consequenties op financieel gebied al evenmin door de Kamer kunnen worden overzien. De regering begint hierdoor een tweegevecht met een onzichtbare degen. een TN het voorlopig verslag merken vele leden op, dat het thans zaak is, de consumptiebeperking op te heffen, in dien tenminste ook de investeringsbe perking naar de rommelzolder gaat. Een kwestie van sociale rechtvaardig heid. De regering stelt een evenwich tige werkgelegenheidspolitiek centraal, zo zeggen deze vele leden, en dat is goed, maar dan dient er ook gestreefd te worden naar een vergroting van de binnenlandse koopkrachtige vraag. Een aanvullende maatregel zou kunnen zijn, een zodanige algemene en bindend voorgeschreven loonsverhoging, dat de consumptiebeperking volledig wordt opgeheven. Verschillende leden meenden, dat het geen regeringstaak was, het industriële klimaat in ons land te verbeteren. Deze leden zagen de oplossingen voor beide doelstellingen: compensatie voor de huurverhoging en verruiming van de investeringen slechts in enkele in grijpende maatregelen, zoals verlaging van de omzetbelasting, maar vooral herziening van het fiscale winstbegrip. Volgens verscheidene andere leden kenmerken de huidige voorstellen we derom het onstabiele belastingbeleid van de regering. Enkele leden voerden aan, dat het huidige fiscale beleid erop gericht is, verandering in de economi sche en sociale verhoudingen aan te brengen, met formele intactlating van het kader der bestaande maatschappij structuur. De financiële uitholling van industrie, middenstand en de midden groepen wijst daarop. Wat de voor het bedrijfsleven voor gestelde belastingverlichtingen betreft, waren vele leden van oordeel, dat aan deze maatregelen geen terugwerkende kracht mag worden verleend, terwijl de overige maatregelen eerst 1 Januari 1954 ingaan. Als men spreekt over „investeringen", aldus deze leden, dan moet men inderdaad bedenken, dat in ons land „investeringen" in de kennis en de bekwaamheid van onze beroeps bevolking minstens even belangrijk zijn als investeringen in dode produc tiemiddelen. In zoverre is men het eens met de regering, doch opgemerkt wordt, dat hierdoor wel een ernstig precedent wordt geschapen. Met welke argumenten denkt de regering dan te komen? wELE andere leden vroegen zich. af, waarom de regering overeenkomstig haar toezegging in de Troonrede het bedrijfsleven stimuleert door een vrij groot aantal kleinere tegemoetkomin gen, inplaats van door enkele maatre gelen van groter belang. Voorts dron gen deze leden aan op een zodanige aanvulling der voorstellen, dat het ef fect voor de middenstandsbedrijven in plaats van ongunstiger, gunstiger za' worden. Het wordt betreurd, dat de fiscale voorzieningen ter bevordering van de werkgelegenheid op lange ter mijn geen meer principieel karakter dragen. Een eerste eis zou zijn, verla ging pan het bestaande tarief van de inkomstenbelasting. Verscheidene leden achtten belasting verlaging over de gehele linie dringend noodzakelijk, om zo spoedig mogelijk een einde te maken aan het euvel, dat een groot deel der middengroepen zijn belasting niet meer uit inkomen kan betalen, maar zijn spaargelden moe* aanspreken. Volgens deze zelfde leden zal de regering spoedig ervaren, dat het Nederlandse belastingklimaat door het gehele bedrijfsleven vrij bar wordt gevonden, en stellig te onvruchtbaar is voor de investering van 1.8 mil- liard per jaar, gelijk de regering meent te kunnen bereiken. QNDER een apart hoofdstuk, dat han- delt over de huurverhoging, begin nen vele leden met op te merken, dat in beginsel moet worden gestreefd naar een volledige compensatie voor allen, die deze verhoging niet kunnen dra gen. Voor loontrekkenden wordt een loonsverhoging onmisbaar geacht, en Wel onbeperkt, dus niet alleen voor hen wier loon beneden een bepaald niveau ligt. Zij meenden daarenboven, dat de loonsverhoging, benevens de opheffing der consumptiebeperking in het algemeen bindend zouden moeten worden voorgeschreven, en dat het juist zou zijn, het zwaartepunt van de verantwoordelijkheid hiervoor te verleggen naar het georganiseerde be drijfsleven, onder coördinerend toezicnt van de Sociaal-Economische Raad, als toporgaan daarvan. Bij het. doorvoeren van een loonronde behoort uiteraard, aldus deze leden, een verhoging van het bedrag van de kinderbijslag per kind en een verbetering van de pro gressie in deze b^alag, naar gelang het kindertal Vele andere leden meen den te moeten waarschuwen tegen de verwachting van een automatische prijsdaling bij verlaging van de kost- pt'jsverhowcrde belastingen als sui> T- accijns Naai deskundigen menen, zal de verlaging van de omzetbelasting op schoeisel al evenmin tot een prijs verlaging leiden. Ook hier werd weer gewezen op de moeilijke positie van de kleine middenstanders. „STANDAARDGEZIN" VELE leden merkten nog op, dat bij de voorgestelde maatregelen geen rekening is gehouden met de huiseige naren, die hun eigen huis bewonen. Ver schillende leden washetopgevallen.dat de grondfout bij de voorstellen betref fende verlaging van d- inkomstenbe lasting schuilt in de gedachtengang, waarin men uitgaat van het in theorie gecreëerde, doch gelukkig nog niet bestaande standaardgezin. Alleen voor dc allerlaagste inkomens betekent deze verlaging van belasting een geringe verlichting, doch de lage en middel bare inkomens zullen er ongewijzigd door blijven. Vele leden betreurden het, dat het wetsontwerp zo laat is ingediend, en dat daardoor de voorgestelde huurver hoging eerst op 1 Jan. 1954 kan ingaan Het is volgens hen meer dan tijd, dat de regering een beleid gaat voeren, gericht op het zo spoedig mogelijk tot stand brengen van een woningexploita tie, die „self-supporting" is. De huur verhoging dient, aldus deze leden, in de eerr'e plaats dekking op te leve ren voor de stijging der exploitatie kosten. Een heel ander geluid lieten sommige leden horen, die de huurver hoging beschouwden als een nieuwe aanslag op het levenspeil der grote massa. Vele andere leden hadden ernstige cri tiek op het voorstel om de huren met tien. punten te verhogen, wegens extra afschrijving. Het blindelings toestaan van een huurverhoging van 10%, met de grote kans dat de eigenaar er niets voor doet of de huurder tweemaal laat betalen, is geen oplossing. Ook vroegen vele leden welke passende maatregelen er ter verzekering van het normale onderhoud van woningen zouden kun nen worden geno .ien. Tegenover de verwachting der regering, dat de huis eigenaren uit eigen beweging meer on derhoudswerk zullen laten verrichten, waren zeer vele leden sceptisch ge stemd. Sommige leden vroegen zich af, of de personele belasting nog wel dient te worden gehandhaafd. Dit is een verteringsbelasting, welke thans nog slechts de woning en het meubilair als tekenen van uiterlijke welstand kent. Ze is uit de tijd. Vele andere leden erkenden het recht van een huis eigenaar op extra-huur, als z' huis door meer gezinnen wordt bewoond. Nu over enkele jaren wellicht de grootste achterstand in de woningbouw zal zijn ingehaald, zal ook de oprui ming van krotwoningen en de sanering van woonbuurten aan de orde komen. Er is op dit terrein een grote achter stand ontstaan, waarom de minister van Wederopbouw en VolkshuisvesyngJ zoals bekend een commissie heeft inge steld, om alvast de financiële achter grond van grootscheeps? krotopruiming te bestuderen. De Bond Heemschut heeft zich nu tot de minister gewend en de aandacht gevraagd voor het feit, dat te saneren wijken zich vaak in de meest karakte ristieke, oudste delen van steden be vinden. Radicale afbraak en moderni sering zou een betreurenswaardige ver vlakking met zich meebrengen. In het buitenland heeft men voor de oorlog reeds een andere koers inreslagen: „restauratie" van oude stadswij.. waarbij met behoud van de karakteri- De republikeinse Senator John Mar shall Butler, hoofd van een speciale af deling van de juridische commissie uit de Senaat, heeft gisteren meegedeeld, dat een grootscheeps onderzoek zal wor den ingesteld naar communistishe in vloeden in de Amerikaanse vakbewe ging. In de herfst zullen te Washington hoge functionarissen van de twee voornaamste vakverbonden - de CIO ën de AFL - worden gehoord, onder wie de voorzitters van beide organisaties resp. Reuther en Meany. De „Balhysphere" van prof. Pic. card, het schip waarmee hij een record-duik van 13.000 voet wil maken, is in Italië te water ge laten. Inzet de nog steeds zo actieve Belgische onderzoeker- stieke sfeer, en de oude monumenten, gezonde en volwaardige stadswijken zijn ontstaan. De Bond Heemschut, heeft nu verzocht, de financiële zijde van soortgelijke plannen voor ons land mede te doen bestuderen. De minister is hiertoe bereid gevon den. De instructie van de commissie is daartoe aangevuld, en zal in over leg met O. K. en W. met specialisten op het gebied der monumentenzorg worden uitgebreid. Voor de eerste maal, sinds In Octo- ber 1952 bij de Alontebello eilanden een Britse atoombom tot ontploffing werd gebracht, heeft een groep bur gers journalisten Woensdag een viiegtocnt boven dit gebied mogen maken. Zij berichtten, dat een gebied van ongeveer 36 vierkante kilometer door de ontploffing werd vernield. De plantengroei op de eilanden vertoon de nog steeds duidelijke tekenen van ernstige verschroeiïng, en ijzeren con structies waren volkomen verwoest. Maar een massief blokhuis, dat waar schijnlijk was gebouwd om waar nemingsinstrumenten te herbergen, was nog geheel ongeschonden. De atoomproef toont aan, wat er zou kunnen geschieden, indien een atoombom in het ruim van een schip, dat een Britse haven bezoekt, ontploft. De republikeinse senator McCarthy heeft verklaard, dat de republikeinse belofte om „degenen, die voor onze ge weldige nederlaag in Korea verant woordelijk zijn, de gerechte straf te doen ondergaan", nog niet is vervuld. „Tenzij wij, de partij die aan de macht is, degene, die ons hebben opgedragen de oorlog in Korea niet te winnen, voor het gerecht brengen, hadden wij nooit aan de regering behoren te ko men, want wij hebben onze belofte ge broken". zei de senator op een bijeen komst van oud-militairen. Aagtekerk, pass. 5-8 Kreta naar Port Said Abbedijk, pass. 5-8 Lands End naar New York Agatha (t), 6-8 van Penang te Pladju Akkmmdijk, pass. J-8 Gibraltar naar Duinkerken Alde- ramin, 5-8 Finisterre gepass. naar Genua Alloth, pass. 5-8 Madelra naar Ant werpen Alkald, 5-8 van Las Palmas te Antwerpen Almkerk, 6-8 te Car- navon Amstelkroon, 4-8 van Mauritius naar St. Vincent Argos, pass. 5-8 Gi- braltar naar Sevilla Armilla (t), 6-8 van Pladju te Tandjong Priok Alb'ireo, 6-8 '8n Buenos Aires te Montevideo Al tair, 6-8 van Antwerpen te R'dam Alwaki, 5-8 van New York naar Buenos Aires via Trinidad Baarn, 6-8 van La- guaira te Curagao Hlommcrsdijk, 5-8 van New York naar R'dam via Antwer pen Bonaire, 5-8 van Georgetown naar Paramaribo Borneo, pass. 5-8 Kaap Guardafui naar Aden Breda, 6-8 te San Antonio Boschfontein, pass. 5-8 18.30 uur Vllssingen naar A'dam Caltex I'elft (t), 5-8 van R'dam te Sidon Cal tex Nederland ft), pass. 5-8 Kaap Bon naar R'dam Corllla (t), pass. 5-8 Aden naar Bahrein Caltex Leiden (t), pass. 5-8 n.m. Malta naar R'dam Caltex Utrecht (t), 5-8 van R'dam naar Sidon C'hama t)pass. 5-8 Kaap Bon naar Gi braltar Eos, 5-8 van Haifa te Piraeus F.sso Den Haag (t), 5-8 dwars Kaap St Vincent naar Sidon Garoet, pass. 5-8 Guardafui naar Djibouti Graveland, 0-8 v-m. te A'dam verwacht Groote Beer, 5-8 van Le Havre naar R'dam Hector, 5-8 te Tunis Heemskerk, 5-8 van Bremen naar Antwerpen Hathor, pass. 5-8 Kaap St Vineent naar Malaga Indrapoera. 5-8 van Belawan naar Aden Java, 6-8 van Belawan te Singapore Johan van Oldenbarnevelt, 6-8 van Melbourne naar Sydney Merwede, 5-8 Keywest gepass. naar Savanriah Ma- coma (tl, 5-8 van Fremantle naar Ballk Papan Muiderkerk, 6-8 v.m. van Mel bourne te Sydney Ootmarsum, 4-8 van Houston te Brownsville Oranje, 5-8 540 mijl Zuid-zuidoost van Socotra naar Suez Oranjefontein, 5-8 van Teneriffe naar Kaapstad Orion, 5-8 van R'dam naar Hamburg Overijsel, 6-8 van New Orieans te New York Prins Willem V, 6-8 v.m. vanLe Havre naar R'dam Throntls, van 5 op 6-8 te Aden Prins Frederik Hendrik, 5-8 van Hamburg te R'dam Rotula (t). pass. 5-8 Gibraltar naar Algiers Rijnkerk, 5-8 van Mar- seille naar Genua Stad Alkmaar, 6-8 n.m. van R'dam te Norfolk verwacht Stad Rotterdam, 5-8 van Newport Mon te Wabana Sibajak, 5-8 90 mijl zuid west van Kaap Clear naar Halifax Singkep, 5-8 van Singapore naar Tand- <ong Priok Stad Dordrecht, pass. 5-8 Ouessant naar Nederland Tara, pass. 5-8 Madeira naar Rio de Janeiro Ta- rakan, 6-8 te Colombo Ternate, 5-8 van Suez naar Colombo Tjibodas, oass. 5-8 Noordpunt Madagascar naar Beira Utrecht, 5-8 van Cebu naar Balik Papan Van Linschoten, 5-8 van Freetown naar Dakar Waterman, 5-8 300 miil west van Valentia naar R'dam Willem Ruys, 5-8 ten zuiden van Kreta naar Southamp- to'n Woensdrecht, pass. 5-8 Sabang naar Singapore Wonosari, 5-8 van Tandjong Priok te R'dam Zeeland (KRL), 6-8 van Surabaja te Makassar. Ned. Herv. kerk Beroepen te Ernst: J. Noltes, cand. te Woerden. Beroepen te Veenendaal (toez.) P. Bouw te Ridderkerk. Geref. kerken Beroepen te SurhuisterveenJ. Kuntz te Tzum. Aangenomen naar Heerhugo- waard: R. J. Koolstra, cand. te Leeuwar den, die bedankte voor Oldeiflarkt, Ten Post en voor Weerum. Pluimveemarkt: aanvoer ca 35000 stuks.. Handel in slachtkippen en jonge hanen vlug. Prijzen: slachtkippen, alle rassen l.VO1.80. Jonge hanen witte 2.15—2.35, andere rassen 22.15. N-H. blauwe kui kens 2.40—2.60, alles per kg. Overige per stuk: oude hanen 2.754.25, oude een den 0.851.80, tamme konijnen 2.75— 6.75, tamme Jonge duiven 0.70—0.85. Eiermarkt: aanvoer ca 1.100.000 stuks. Handel in kippeneieren matig, in hennen- eieren redelijk. Prijzen: kippeneieren 16.75—17.25. Algemene prijs 16.85 per iöo stuks; kiloprijs 2.74. Henneneieren 11—14 per 100 stuks. Veluwse eierveiling ,,Barneve!d-Edë". Aanvoer ca 700.000 stuks, waarvan er 283.500 stuks geveild werden. Prijzen: eieren van 42-50 gram 10.7013.54. Eie ren van 50-60 gram 13.92—16.85. Eieren van 60-67 gram 17—17.99, alles per 100 stuks, Élp§? W ff Oefening Drietand. De oud-commandant van het Korea-detachement, overste Cliristan (midden) in gesprek met de plv. bataljonscomman dant majoor Van der Kamp (links) en een Amerikaanse waarnemer. (Van onze luchtvaart-medewerker) [)E ONTWIKKELING van het verkeersvliegtuig is na de oorlog wel zeer snel gegaan. Doordat men gebruik kon maken van de vele ervarin gen, welke waren opgedaan gedurende de oorlog bij de bouw en de vluchten van de bommenwerpers, was het mogelijk om zowel zeer grote als snelle verkeersvliegtuigen te construeren. De ontwikkeling van de straalmotor, welke aanvankelijk alleen voor militaire doeleinden werd benut, maakte dat men zich ook ging afvragen of deze enorme kracht bronnen ook toegepast zouden kunnen worden ingebouwd in verkeers vliegtuigen. Aan de Engelsen komt de eer toe het eerste straalverkeerg- vliegtuig, de Cornet, te hebben gebouwd. LIET WAS een experiment en het aan- tal lieden, dat een fiasco voorspelde was wel zeer groot. De Britse lucht- verkeersmaatschappij B.O.A.C. heeft nu bijna anderhalf jaar met Cornets gevlo gen. De Cornet wordt geregeld gebruikt op de grote lijnen, zoals die naar Jo- hannesburg, Singapore, Ceylon enz. De bewering, dat men voor de Cornet ex tra lange startbanen nodig heeft, bleek niet juist te zijn. Evenzo dacht men. dat door het hoge brandstofverbruik ernstige moeilijkheden zouden optre den bij het landen, omdat men soms wel eens even moet blijven rondcirke len daar andere vliegtuigen eerder die nen binnen te komen of de weersom standigheden noodzaken tot vergroting van de tussentijd tussen de landingen ter vergroting van de vliegveiligheid. Geen enkele moeilijkheid deed zich in deze zin voor. De bedrijfszekerheid, waaraan ook velen twijfelden, was groot, zelfs zodanig, dat deze Cornets meer vlieguren maakten dan welk toe stel met zuigmotor ook in dienst van de B.O.A.C. Het gevaar voor brand is aanmerkelijk geringer, daar kerosene, een soort petroleum, veel minder brand baar is dan benzine. De straalverkecrsvllegtuigen bleken zeer populair te zijn bij de luchtreizi gers. Dit is niet verwonderlijk. Dc reis- duur op de lange trajecten wordt met meer dan de helft teruggebracht en niets is zo eentonig als b v. ccn vlucht naar Amerika. Hoe eerder men ter plaatse is des te liever. Het vrij zijn van trilling van het vliegtuig en liet gemis van het lawaai van de motoren maakt het luchtreizen met een straalverkeersvliegtuig veel comfortabeler. INE GEDACHTE, dat een straalver- keersvliegtuig erg gevaarlijk is, blijkt niet uit het ongevallenpercen- tage. De B.O.A.C. heeft met de Co- mets zeer voordelig gevlogen en de exploitatie was zeer lonend. Na de Cornet 1 zullen nu ook de Cornet 2 en 3 verschijnen, welke weer belangrijk verbeterde uitgaven zijn. Dank zij de Cornet zijn de vervoerscijfers van de B.O.A.C. zeer verbeterd, Amerika heeft deze voorsprong van Engeland met lede ogen aangezien. Op het terrein van het straalverkeers vliegtuig is Amerika zeker achter, even als vele andere landen en met alle mo gelijke haast proberen nu diverse Amerikaanse fabrieken ook jetlinors te bouwen. Alhoewel een der Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen een optie heeft op een aantal Cornets, is er nog geen be stelling geplaatst, omdat men uit chau vinistisch oogpunt eigenlijk liever wacht totdat een Amerikaanse jet- verkeersmachine op de markt komt. Engeland heeft echter de ervaring van anderhalf jaar achter de rug en zal deze voorsprong niet gauw prijs geven. De B.O.A.C. wil nu ook op de At lantische route met Cornets gaan vlie gen. Dan zal de concurrentiestrijd eerst goed gaan ontbranden en ten voordele van de B.O.A.C., gezien de huidige voorkeur van de passagiers voor het snellere jetlinerverkeer. Frank rijk heeft ook enige Cornet? in gébruik en is bovendien bezig metf de ontwik keling van. een eigen straalverkeers- machine. WANNEER wij de blik terugslaan ëtj denken aan het grote succes, het welk de K.L.M. destijds had toén zij begon te vliegen met de Douglas D.C.-2. waar tegenover toen de insiders ook sceptisch stonden, en wij denken aan de vele passagiers welke zij hier door naar zich toetrok, dan kunnen wij daaruit een les voor het heden trek ken. De vrees Is zeker niet ongerecht vaardigd. dat de K.L.M., die nog geen straalverkeersvliegtuigen heeft besteld, noch zich van enige optie heeft ver zekerd, straks ernstig nadeel zal on dervinden van de met jetliners opere rende maatschappijen. Men kan dit gebrek aan initiatief en vooruitstrevendheid slechts betreuren, omdat de concurrentiestrijd in de ver- keersluchtvaart eerder steeds zal toè- nemen dan afnemen en tevens veel groter felheid zal vertonen. Hoe langer gewacht wordt met de aankoop, des te later wordt de afleve ring. Het zou jammer zijn. wanneer onze nationale luchtvaartmaatschappij, de K.L.M., welke steeds aan de top stond, op deze wijze terrein zou verlie zen. Het K.L.M.-belang is een nationaal belang, ook al uit een deviezenoogtuint en mag daarom niet worden verwaar loosd. Moge dr Plesman tijdig inzien, al hoewel het reeds bijna te laat is, dat zijn te grote voorzichtigheid ten op zichte van deze nieuwe vorm van de verkeersluchtvaart wel eens bedenke lijke gevolgen kan hebben. De K.L.M. bestelie straalverkeersvliegtuigen i MARKTBERICM" FN NOORDSCHARWOUDE, 6 Aug. 60.000 kg aardappelen: Eerstelingen 12—13, rotlé idem 12,80, Doré 13,4013,50, Éigen oi- mers 12,10—14, blauwe idem 13,60—14,10, Bintjes 11,90—12,20, Bevelanders 12,10. grove 10—13. drielingen 5.10—6.10 en kriel 3.90: 5500 kg zilvernep 25—29, Idem drie lingen 9—15 en idem uien 2—3; 34.000 kg slabonen 40—43; 3000 kg rode kool: A 4 en B 3—3,10; 3200 kg gele kool: A 6,50—7,30 en B 4,30—5,30: 36.000 kg witte kool 3: 2300 kg bieten: A 5—5,30 én B 4,20; 500 kg gele nep 17 en idem drie lingen 14: 1400 kg peen B 9; 500 stuks bloemkool: AII 52 en afw. 10. Door gedraaid: 25.000 kg witte kool. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Aug. 31.000 kg aardappelen 10,90—13,30 Eigen heimers 14,10—14.80, blauwe idem 12.70 14,20, grove 11,30—13,50 en drielingen 0,10—7: 21.000 kg rode kool: A 4—7.30: 15.500 kg gele kool: A 6,10—8,10 en B 4.80—5,80; 9300 kg slabonen 36—44; 3000 kg uien: gele 11,80—12,20 en zilvernep 25,80—28,50; 850 kg tomaten: A 24—30. 27 en C 24. WARMEN HUIZEN. 6 Aug. - 64 500 kg aardappelen: gewone Schotten 13,10— 14.10, grove 12.70 12 80 E're'iheimerit 12—14,40, Bintjes 12,20 i.10. Meerjgn- derg 12—12.50 en Doré 15,30; 4270 (tg slabonen 34—44.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7