Tekort op begroting 1954 bedraagt 995 millioen
Inkomsten- en loonbelasting
belangrijk verlaagd
TROONREDE VAN DE KONINGIN
Ook voor 1954 streefgetal
van 65.000 woningen
1500 millioen voor de defensie
Moedige daad
Middelen en uitgaven van de Staat
Productie en werkgelegenheid
liggen op hoog niveau
De nieuwe belastingtarieven
voor inkomsten en loon
Dinsdag 15 Sept. 1953
VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN
78e Jaargang No. 1241
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
Streven naar verhoging
nationale welvaart
MEI,
WEERBERICHT
Voor de scholenbouw f 140 millioen
Herstel van oorlogsschade
loopt ten einde
Directie:
J. BIJ1/SMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 6264
Den Helder
Postgironummer 449041
Telefoon 2345
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p. m.m
Kleine advertenties
(„Juttertjes") tot 15 woor
den f 1— elk woord meer
5 cent
Abonnementen:
per kwartaal 6.05, per
maand t 2.02 bu vooruit
betaling plus incassokosten
Weekabonnementen 1 049
T^EE financiële projeelen van bijzonder groot belang zijn vanmiddag bij de Tweede Kamer ingediend.
Daar is in de eerste plaats de INota betreffende de toestand van 's Rijks Financiën, populair genoemd de
Millioenennota; voorts een nieuw ontwerp van wet tot herziening van de tarieven van de inkomstenbelas
ting en van de loonbelasting, min oi' meer vastgehecht aan de memorie van antwoord naar aanleiding van
bet vooilopig verslag van «Ie Iweede Kamer op de wetsontwerpen nopens fiscale voorzieningen in bet
belang van de werkgelegenheid op langere termijn en in verband met de huurverhoging, alsmede op dat
inzake de wijziging van de huurwet.
Uit de Millioenennota dan blijkt, dat voor het dienstjaar 1954 de inkomsten op 5.517 millioen gulden
worden begroot, waartegenover de uitgaven op 6.512 millioen gulden worden geraamd. Zodat de begroting
een tekort vertoont van bijna één milliard gulden: 995 millioen De financiële mutaties, welke in de
reeds gepubliceerde en bet thans ingediende ontwerp van wet worden voorgesteld, komen het Rijk te
staan op een totale vermindering van belastingen van 517 millioen gulden. De minister van Financiën
merkt op, dat zowel de begroting van 1953 als die van 1954 ongunstig zijn beïnvloed door de financiële
gevolgen van de watersnood, welke (zoals bekend-) zijn geraamd op 800 millioen. De helft van dit bedrag is
komen te rusten op 1953, zodat 400 millioen op 1954 moest worden ondergebracht.
TROONREDE en Millioenennota zijn
uiteraard politieke stukken, om
dat zij elk op eigen manier de politie
ke inzichten van het kabinet voor het
komende parlementaire jaar bepalen.
Zijn zij telkenjare alleen om deze re
den van groot belang, dit jaar zal de
interesse van het Nederlandse volk
wel voornamelijk uitgaan naar de vol
komen onverwachte verlaging van de
inkomsten- en loonbelasting over de
gehele linie, die de schatkist ongeveer
190 millioen zal kosten.
Deze verrassende stap van de rege
ring is daarom zo belangwekkend, om
dat de overheid kennelijk bij voorbaat
gezwicht is voor de steeds luider klin
kende wensen uit niet-socialistische
kring om niet alleen de arbeiders,
maar ook de middengroepen en de
r-iet in loondienst zijnde mensen door
een behoorlijke belastingverlaging te
gemoet te komen. Dat met deze be
lastingverlaging een flink stuk wind
wordt genomen uit de zeilen van hen,
die bij de komende debatten over dé
nieuwe belastingontwerpen in verband
met de huurverhoging, sterk zouden
opponeren, lijkt ons buiten kijf. De
frontale aanval van de KVP, welke wel
vrij algemeen werd verwacht, is zeker
voor een deel bij voorbaat gepareerd.
Overigens is deze Millioenennota
enerzijds een benauwend stuk. De uit
gaven van het Rijk belopen bedragen
van een recordhoogte, zelfs 30 procent
van het gehele nationale inkomen! Er
is een wassende stroom van uitgaven,
welke geen dijken schijnt te kennen.
Bovendien valt het ons van de minis
ter van Financiën bepaald tegen, dat
hij geen krachtig geluid laat horen te
gen verhoogde departementale uitga
ven en het oplopen van het aantal
ambtenaren. Naar onze mening moeten
op dit terrein belangrijke besparingen
mogelijk zijn. Benauwend is boven
dien, dat ongeveer driekwart van deze
uitgaven onbewegelijk vast liggen. Ze
zullen ieder jaar weer moeten worden
gedaan.
Dit is wel globaal het beeld van de
toestand van 's Rijks Financiën. De
vraag is hoe het fantastische tekort
van bijna één milliard moet worden
gedekt. Gelukkig is er geld genoeg op
de kapitaalmarkt. De laatste leningen
zijn ruim en ruim overstekend: zozeer
zelfs, dat verschillende inschrijvers,
naar bekend, overgingen tot ..majo
reren" om hun eigenlijk bedoelde toe
wijzing te verkrijgen. Wordt evenwel
het kastekort groter dan 800 millioen.
dan zal de inflatiespuit moeten worden
gebruikt!
Minister Van de Kieft heeft niette
min het risico durven nemen, omdat
onze economie onveranderd een ge
zond beeld vertoont. En in dit licht
gezien betekent het indienen van deze
begroting zonder twijfel een moedige
daad.
Het vertrouwen .in de gezondheid
van de Nederlandse samenleving is
eveneens in de tekst van de Troon
rede weerspiegeld, waarbij wij vooral
willen wijzen op de paragraaf betref
fende Nieuw-Guinea. De overige on
derwerpen waren al tevoren min of
meer tot de openbaarheid doorge
drongen.
Alles bijeen menen wij te mogen
Zeggen, dat de toestand van ons land
zeker niet onbevredigend mag wor
den genoemd, waarbij wij er onze
vreugde over uitspreken, dat de over
heid thans kennelijk een begin heeft
gemaakt met het uitstrekken van haar
zorg raar die groepen, die tot
nu toe veronachtzaamd werden, [7,1
Daarvoor zijn wij dankbaar.
I\f. t de watersnood is aan de maatregelen tot verruiming van de werk
gelegenheidwelke voor 1953 waren voorzien, althans ten dele de zin
Lomen te ontvallen, aldus zegt de minister in zijn inleidende beschou-
tring. Ook overigens heeft de werkgelegenheid zich gedurende het
lopende jaar gunstig ontwikkeld. De inhoud van de ontwerpbegroting
1954 wordt uiteraard in belangrijke mate bepaald door de verplichtin
gen, waartoe ons land zich heeft verbonden in het kader van de Noord-
Atlantische defensieinspanning. Ook in 1954 zal het Nederlandse volk
zich zware offers moeten getroosten ten behoeve van zijn militaire bij
drage aan het gemeenschappelijk verdedigingssysteem. Voor defensie
doeleinden wordt opnieuw een bedrag van 1500 millioen aangevraagd.
VAN de hoge uitgaven, welke met het
herstel van de getroffen gebieden
zullen zijn gemoeid, mag evenals in
1953 een gunstig effect op de werkge
legenheid worden verwacht Voorts zul
len verschillende uitgaven, welke tot
de normale Rijkstaak behoren, meer
dan in vorige jaren een stimulerende
uitwerking op de werkgelegenheid heb
ben, waarbij o.m. ware te denken aan
de hogere uitgaven ten behoeve van de
zorg voor de land- en waterwegen, de
wederopbouw en de volkshuisvesting,
alsmede aan het herstel van oorlogs
schade. Tegelijkertijd beoogt het on
langs bij de Tweede Kamer der Staten-
Generaal ingediende wetsontwerp, hou
dende fiscale voorzieningen in het be
lang van de werkgelegenheid 0p lan
gere termijn, eveneens de werkgele
genheid te bevorderen.
Aangezien voor de belastingmiddelen
lagere opbrengsten zijn geraamd dan
zonder genoemde fiscale voorzieningen
MINISTER VAN DE KIEFT
het geval zou zijn geweest, kan wor
den gesteld, dat de zorg voor de werk
gelegenheid, welke in het Regerings
beleid bij voortduring een centrale
plaatg inneemt, in de begroting 1954 zo
wel aan de uitgaven- als aan de mid
delenzijde tot uitdrukking komt. De uit
gaven voor specifieke maatregelen, ge
richt op bestrijding van de werkloos
heid op korte termijn, kunnen dan ook
in de thans ingediende begroting van
een meer beperkte omvang blijven dan
in vorige jaren werd voorzien.
Voorts zijn in de raming der midde
len tot uitdrukking gebracht de gevol
gen van de verlaging van de tarieven
van inkomsten- en loonbelasting, welke
de Regering zal bevorderen.
Nu de financiële en monetaire situa
tie van de Nederlandse volkshuishou
ding zich sedert enige tijd kenmerkt
door een zekere ontspanning en stabi
lisatie, kan worden gezegd, aldus merkt
de minister van Financiën op, dat bjj
de samenstelling van de ontwerp
begroting 1954 als riohtsnoer heeft ge
golden het streven om door vergroting
van de bestedingsmogelijkheden in de
bedrüfs- en gezinshuishoudingen de ie.
vensstandaard van het Nederlandse
volk te verhogen en op deze wijze, zon
der het verkregen monetaire evenwicht
in gevaar te brengen, via de Rijksbe
groting een zo groot mogelijke hüdragc
te leveren aan een verhoging van de
nationale welvaart.
I-JEDENMIDDAG heeft llare
Majesteit de Koningin in de Rid
derzaal op het Binnenhof te Den
Haag de nieuwe zitting van de
Staten-Generaal geopend niet de
volgende Troonrede.
Leden der Staten-Generaal,
Verwachting tot hedenavond:
Aanvankelijk weinig, later van
het Westen uit toenemende be
wolking. maar tot de avond waar
schijnlijk nog overal droog weer
Hogere temperaturen Overwe
gend matige Zuidoos'eiijke wind.
Woensdag: Zon op 6.14. ondër 18.56
gespannen aandacht volgen wij
allen de ontwikkeling van de inter
nationale toestand, die ook voor ons
volk van zo grote betekenis is. Nog
valt niet te zeggen of de wijzigingen,
die zich in het afgelopen jaar hebben
voorgedaan, zullen leiden tot een wer
kelijke ontspanning. Op Korea is in
tussen. na moeizame onderhandelingen
een wapenstilstand bereikt, waardoor
althans de mogelijkheid tot herstel van
de vrede voor het zwaargeteisterde
Koreaanse volk is geopend. Met diepe
dankbaarheid herdenk ik onze dappere
vrijwilligers uit Nederland en Suri
name, waarvan zovelen zijn gevallen in
deze strijd voor collectieve veiligheid
Het beleid der regering richt zich on
verminderd op een voortzetting der in
ternationale samenwerking, zowel in de
Verenigde Naties als in Atlantisch en
Europees verband. Binnen het kader
van de Noord-Atlantische verdrags
organisatie gaat de opbouw der dcfen-
io. regelmatig voort.
Economische integratie ziet de rege
ring als een van de voornaamste doel
stellingen bij de vorming ener Euro
pese gemeenschap. Desbetreffende
voorstellen harerzijds zullen met andere
belangrijke vraagstukken, welke aan
de vorming van een dergelijke gemeen
schap verbonde*- zijn, onderwerp uit
maken van het op gang zijnd overleg
tussen de regeringen, waarvoor de ar
beid der assemblee ad hoe een waarde
volle bijdrage heeft geleverd. In West-
Europa is nauwe samenwerking nood
zakelijk, ook met landen, die niet deel
nemen aan de integratiepogingen. De
organisatie voor Europese Economische
samenwerking en andere intergouver
nementele organisaties benevens de
raad van Europa blijven dan ook van
groot belang.
Overleg tussen de regeringen der
Benelux-landen heeft geleid tot over
eenstemming omtrent tijdelijke maat
regelen ter vermindering van gerezen
moeilijkheden. Nauwere coördinatie
van het interne en externe economisch
beleid zal daarop moeten volgen. Tot
standkoming van de voorgestelde inter
parlementaire adviesraad zal een we
zenlijke stimulans kunnen zijn voor de
groei der Benelux-gedachte in de drip
landen. Wetsontwerpen, betrekking
hebbende op de behoede regelingen
zullen u spoedig bereiken.
LIET regeringsbeleid blijft gericht op
I et onderhouden van goede betrek
kingen met Indonesië en het zoveel
mogelijk verbeteren dier betrekkingen.
De regering heeft aan de landsregerin
gen van Suriname en de Nederl. An
tillen voorstellen gedaan om te komen
tot hervatting van het overleg over de
nieuwe rechtsorde in het Koninkrijk.
Er is grond voor de verwachting, dat
de besprekingen spoedig kunnen aan
vangen. Maatregele in het belang van
de economische, geestelijke en sociale
verheffing van de bevolking van
Nieuw-Guinea zullen geleidelijk en in
onderling verband wo"dcn getroffen.
Een belangrijke taak is weggelegd voor
zending en missie. Aan de mogelijk
heden voor een toekomstige politieke
ontwikkeling zal de regering bij voort
during aandacht schenken. De reeds
cp verschillend gebied aangevangen
exploratie-werkzaamheden ter bevor
dering van de economische openlegging
van het land zullen voortgang hebben
In het bijzonder is de agndacht gericht
op verbetering en uitbreiding van de
landbouw voor eigen voorziening,
naast winning van exportproducten
De regering zal, waar zulks in het be
lang is van het land, particulier initia
tief aanmoedigen en steunen.
WOOR ONS land zal 1953 in de her
innering voortleven als het jaar
van de watersnood, die zoveel leed
bracht en zoveel schade aanrichtte.
Onafscheidelijk zal daarmede echter
verbonden blijven de heugenis aan het
ontroerend medeleven in binnen- en
buitenland, aan de warme spontani
teit. waarmede hulp werd r.eboden
en aan de betoonde offervaardigheid.
Het Rampenfonds en het Roode Kruis
hebben veel gedaan om de getroffenen
tegemoet te komen. De regering ver
trouwt, dat het wetsontwerp in zake
de schaderegeling spoedig in behanrip-
ling zal komen.
(Zie vervolg elders in dit blad)
TEGEN 1 Januari is een belangrijke verlaging in de tarieven van de
inkomsten- en de loonbelasting voorzien. De vroeger voorgestelde ver-
lichting aan de voet voor de kleinere inkomens is gehandhaafd en in net
nieuwe tarief verwerkt. Met deze tariefsverlaging is een zeer belangrilk
offer aan belastingopbrengst gemoeid. Naar globale schatting betekent zij
een verlies aan belastingopbrengst van 190 millioen per jaar. Kenmerkend
voor het nieuwe tarief is een verlaging van het marginale heffingspercen
tage (het percentage aan belasting, dat over de laatste toevoeging aan het
inkomen wordt geheven), in het bijzonder voor de middeninkomens.
Voor gezinnen met kinderen is de belastingverlaging relatief iets groter
dan voor de andere groepen van belastingplichtigen.
Van de bedragen, die bij verschillende inkomens volgens het geldende
en volgens het nu voorgestelde tarief verschuldigd zijn. alsmede van de
absolute en relatieve vermindering, die uit het wetsontwerp voortvloeien,
kan voor enkle tariefgroepen het volgende overzicht worden gegeven:
Tariefgroep I (ongehuwden):
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin-
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
445
373
72
16.2
6.000
1.456
1.279
177
12.2
9.000
2.743
2.410
333
12,1
18.000
7.676
7.135
541
7.0
30000
15.664
15.075
589
3,7
Tariefgroep II (gehuwden zonder kinderen):
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
216
180
36
16.6
6.000
871
741
130
14,9
9.000
1.759
1.482
277
15,7
18000
5.430
4.890
540
9.9
30.000
11..905
11.202
703
5,9
Tariefgroep III-2
(gehuwden met
2 kinderen)
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets
vermin
Vermindering
tarief
ontwerp
dering
in procenten
v. bestaand
tarief
3.000
69
26
43
62,3
6.000
572
460
112
19,6
9.000
1.350
1.097
253
18,7
18.000
4.792
4.265
527
11,0
30000
11 144
10.447
697
6,3
Tariefgroep III-5
(gehuwden met
5 kinderen)
zuiver inkomen
bestaand
tarief wets-
vermin-
Vermindering
3.000
6.000
9.000
18.000
30.000
tarief
209
781
3.868
10.011
ontwerp
118
574
3.363
9.328
dering
91
207
505
683
in procenten
v. bestaand
tarief
43,5
26.5
13.0
6,8
De voorgestelde verlaging heeft aanleiding gegeven ook het bijzonder
tarief van de loonbelasting (art. 10 van het Besluit op de Loonbelasting
1940) voor beloningen, die boven het normale loon worden genoten (zoals
tantièmes, gratificatiën e.d.) enigszins naar beneden te brengen:
Voor groep I wordt het percentage 20 (thans 22%)
Voor groep II wordt het percentage 13 (thans 15%)
Voor groep III-l wordt het percentage 9 (thans 11%)
Voor groep III-2 wordt het percentage 5 (thans 7%)
Voor groep III-3 wordt het percentage 2 (thans 4%)
Voor groep I1I-4 wordt het percentage nihil (thans III-4 2%)
f{ET WONINGBOUWPROGRAMMA voor 1954 zal op hetzelfde niveau
worden gehandhaafd als het reeds verhoogde bouwprogramma van dit
jaar, nl. 65.000 woningen. Dit aantal zal als volgt zijn verdeeld: 27J500
woningwetbouw-woningen, 25.000 premiebouw-woningen, 10.000 tvonin-
gen herbouw oorlogsschade), 1500 woningen (herbouw watersnood-
schade) en 1.000 woningen in de zg. vrije sector. Het is niet aan te be
velen het cijfer van 65.000 lager te stellen, in aanmerking nemend, dat
de woningbouw onmiskenbaar prioriteit moet hebben met het oog op
de talrijke belangen, welke verbonden zijn met een verbetering van de
woningvoorziening. Men behoeft in dit geval slechts te denken aan de
psychologische, morele en sociale ellende, die de woningnood met zich
brengt, en aan de kapitalen, waarmee de industrie wordt belast en waar
door het industriële product dus duurder dan nodig wordt gemaakt, nl.
de transportkosten van arbeiders, die geen woning in de plaats, waar zij
werken, kunnen verkrijgen. Tevens worden de belangen van de werk
gelegenheid met deze plannen gediend, aldus de minister van Weder
opbouw en Volkshuisvesting in een schrijven aan de Tweede Kamer.
MET de geschatte kosten voor de uit-
breiding van woningen, f 5 mil
lioen, zal met deze werken in totaal een
bedrag van f 800 millioen zijn ge
moeid. Mocht het aantal aanvragen
voor premiebouw achterblijven bij de
opzet, dan zal het aantal woningwet
woningen met een gelijk aantal worden
vermeerderd. Het eindbedrag zal dan
lager blijven, daar woningwetwoningen
goedkoper zijn dan premiewoningen.
Door het toekennen van z.g. DUW-
premii zal de woningverbetering in
de winterseizoenen 1953'54 en 1954
'55 worden gestimuleerd. In verband
hiermee is voor „normale" verbetering
thans acht millioen uitgetrokken.
Voor de verbouw van woningen is he!
geraamde bedrag voor volgend jaar
gebracht op f 75 millioen, waarbij is
aangenomen, dat de regeling voor ver
betering en splitsing van woningen ook
in 1954 van kracht zijn.
De totale kosten voor scholenbouw
wordt voor 1954 geraamd op f 140 mil
lioen. Verwacht mag worden, dat voor
dit doel in 1953 ongeveer f 110 millioen
zal worden besteed. In 1952 was dit 'n be
drag van f 60 millioen, waaruit de dui
delijke stijging in deze nieuwe bouw
sector sterk naar voren komt. Uit de
verdeling van de som van f 140 millio.n
noemen wij voor gebouwen voor kleu
teronderwijs f 8 millioen, voor het ge
hele lager onderwijs f 55 millioen en
bv. voor de bouw van gymnastieklo
kalen f 12 millioen.
Wat betreft herstel oorlogsscl a$®
werd in 1952 voor een bedrag vartx
f 7 millioen verwerkt, terwijl de ver
wachting voor dit jaar 3 a 4 millioen
gulden is. Op grond van het aflopende
karakter van deze werkzaamheden is
het volume voor 1954 op f 3 millioen
gesteld, waarvan f 1 millioen voor
Rijksgebouwendienst.
Wat de bouw van boerderijen aan
gaat, wordt het voor 1954 benodigde be
drag geraamd op f 54 millioen. Hier
van is f 16 millioen bestemd voor
bouw in de Noordoostpolder, f 2 mil
lioen voor Domeinen en f 36 millioen
voor particuliere bouw, waarvan on-
gev -er f 30 millioen voor herbouw van
de in de oorlog verwoeste boerderijen,
waarmede dan deze herbouw practisch
voltooid is. en ook hetgeen nodig zal
zij voor de gesubsidieerde particuliere
bouw. Onder het totaal bedrag voor
bierderiienbouw valt ook nog een aan-
tr' •'"■-nirgen.
(£ie vervolg elders In dit blad»