„Wat zeg je van m'n slee van
f. 14000......
Van het eiland Texel
Met een trekker niet sneller
dan 16 kilometer!
r
Jimmy Brown en de Oranjehemden
Werkzaamheden aan
de Schans vorderen
IBIS jaagt Uw zorgen op de vlucht
Urk
MINDER WITVIS IN HET
IJSELMEER
7 Zand
Jong en oud was aan de
waterkant
Wel film, geen zang
Vervolg stadsnieuws
Laatste verkoopdag van
„Sonneheerdt"
Damclub vergaderde
Modeshow in hotel Texel
TUSSEN HAAKS EN KUITJE
GRATIS 10 PAKJES IBIS EXPORT SHAG
DOBBELMANN...
LEKKER MAN!
Nieuwe voorschriften
MARKTBERICHTEN
„Ooststar" in Schagen
snelste op kortebaan
HEEMRADEN benoemd
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1983
Als niets komt tot iets, dan is iets niets. Met dit doorzichtige raadselrijmpje
zou men onder enig voorbehoud de rechtszaak kunnen kwalificeren, die gister
middag voor de Aikmaarse Meervoudige Kamer diende en waarin de bollen-
handelaar \v. van O. uit Breezand tot een boete van f 500 of 2 maanden
werd veroordeeld, een bedrag, dat gezien de begaande verkeersovertreding zo
op het eerste gezicht wel wat aan de hoge kant lag. De verdachte was op 21
Mei van dit jaar met zijn auto voor zaken naar Zuid-Holland gereden en had
op de terugweg in Vogelenzang en Alkmaar in totaal vijf glazen bier gedron
ken. Wel is waar niet zo'n grote hoeveelheid, maar voor iemand wiens licha
melijke constitutie dit niet toeliet toch te veel.
tot een aanzienlijke verlaging van de
geldboete.
Uitspraak over veertien dagen.
Drie jongelui uit Den Helder dach
ten het rechterlijk college te glad af
te zijn. door het tonen van een gean
tidateerde kwitantie. W. V. had aan
C. G. B. een tweede ^hands auto ver
kocht zonder hem er op te attende
ren, dat voor deze wagen in plaats
van het bij de koop vervallen num-
merbewijs, een nieuw kentekenbewijs
nodig was. Een derde „vriendje" was
met de wagen gaan rijden en werd
geverbaliseerd, omdat noch hij, 'noch
de nieuwe bezitter van het vehikel het
desbetreffende kentekenbewijs in hun
bezit hadden.
Tijdens de zitting probeerden de jon
gelui het doen voorkomen alsof de
wagen op dat betreffende moment nog
niet verkocht was. in welk geval er
geen vuiltje aan de lucht zou zijn
geweest. Maar hoewel het rechterlijk
college geamuseerd lachte, beet het
niet in het voorgehouden lokaas, zo
dat de officier de lage geldboeten, die
de kantonrechter reeds opgelegd had,
opnieuw opgelegd wilde zien. Bij el
kaar zal het drietal er dan ook wel
afkomen met een gezamenlijke boete
van 28,of 17 dagen.
Onderweg had de bollenhandelaar,
die zich al lang niet „lekker" meer
voelde, nog een liftende vrouw opge
pikt, die hij daarop naar Den Helder
bracht. En daar begon het lieve leven.
Met een grote snelheid reed hij des
avonds door de Koningstraat en dat
voorts op een manier, die twee dienst
doende agenten er toe bracht een stop
signaal te geven. De automobilist
stopte met een ruk, keek vertwijfeld
achterom en stoof er toen weer in de
tweede versnelling vandoor. Met een
gang van 70 km per uur had hij de
linkerbocht naar deSpoorstraat ge
nomen, waarbij hij met de Ünkerwie-
len van zijn wagen over het trottoir
was geraasd. Hoe het kwam, dat deze
manoeuvre met die snelheid mogelijk
was zal wel altijd een raadsel blijven,
maar hij redde het, zonder zelfs de
voorbijgangers, die in paniek opzij
sprongen, te raken.
Links van de Spoorstraat reed de
suto in de richting van de Bierstraat,
waar de chauffeur een kennis van hem
zag. Hij stopte, sprong uit de wagen,
zwaaide met zijn armen en riep als
maar: „Wat zeg je van m'n slee van
14.000.Veertien mille heeft hij ge
kost". Toen wipte hij met zijn kleine
gestalte weer in de coach en schoof
met de wielen over het trottoirgedeel
te van de brug in de richting van de
Rijkswerf om te laten zien, waartoe
hij en zijn „slee" wel in staat waren.
De kennis keek hem met open mond
na....
Diezelfde avond nog kwam de po
litie hem in zijn woning te Breezand
opzoeken, waar bleek, dat hij nog ge
heel in een roes van „verhoogde le
vensintensiteit" leefde.
De verdediger in deze zaak, mr H.
Jonker, probeerde het scherpe requi
sitoir van de officier, mr A. W. Hol-
steyn. te ontzenuwen door de licha
melijke en mentale constitutie van zijn
cliënt te belichten. Volgens hem was
verdachte iemand, die zich met ƒ40,
in zijn portefeuille had opgewerkt tot
iemand, die thans directeur was van
het grootste bloemljollenbedrijf in An
na Paulowna. maar in de grond van
zijn hart nog de „kinderlijke" neiging
had bewaard met de gelukkige aan
winst van een nieuwe auto te pron
ken, door er demonstratief mee te
stoppen en „weg te scheuren". Boven
dien wees de raadsman on de merk
waardige bijkomstigheid, dat verdach
te, na zijn wilde tocht, de wagen, die
precies in de garage paste, zonder een
schrammetje naar binnen had geloodst.
Hij concludeerde primair tot vrij
spraak, subsidiair tot aanhouding van
de zaak tot het inwinnen van een des
kundig rapport inzake de constitutie
van verdachte en in de derde plaats
Doordat het weer twee tot drie et
maal te stormachtig was voor het uit
oefenen van de visserij, was de aanvoer
teleurstellend te noemen. Bleef in het
begin der week de prijs zeer matig,
later liep deze ongeveer 10 cent per
pond op. De motorloze zeilvaartuigen
hadden vangsten per etmaal tot 77 pond
per zeilvaartuig. De weekbesommingen
waren tot 260 per zeilvaartuig. De
motorvaartuigen brachten per etmaal
vangsten aan de markt tot 210 pond
per schuit. De weekbesommingen wa
ren van deze categorie vissers van
300 tot 700. Opmerkelijk is het dat
de vangsten van snoekbaars en witvis
zeer aan de lage kant zijn. Vooral on
dervinden dit de staandnetvissers. Veel
al kon niet eens worden gemarkt, we
gens de zeer lage vangsten. Niettegen
staande de zeer weinige aanvoer van
snoekbaars, bleef deze laag in prijs.
Gemiddeld 43 cent per pond. De ver
diensten van de staandnetvissers vari
eerden van 40 tot 90 per vaartuig.
Door het ruwe weer kon de lijn- of
beugaalvisserij maar één tot twee et
maal worden uitgevoerd. De gevangen
ljjn- of beugaal was zeer dun van stuk.
De vangsten van de beugers varieer
den per etmaal van 30 tot 89 pond per
vaartuig, met een gemiddelde prijs van
77 cent per pond. De weekresultaten
van deze vissers waren van 90 tot
J 130 per vaartuig.
Bij een vergelijking met dezelfde
V'eek van het vorige jaar treft het, dat
de aanvoer van kuilpaling ongeveer
stabiel is. Nu 49.908 pond, toen 47.786
Pond. De lijnaal is nu aanmerkelijk
minder. Nu 2587 pond, toen 4755 pond.
Werd het vorige jaar in deze week
5265 pond snoekbaars aangevoerd,
thans was dit slechts 914 pond. Rode
,|.ars was verleden jaar 683 pond, nu
164 pond. Dus geregeld een teruggang
van de witvis. De vorige weck was de
verhandeling ongeveer 54.000 (vorig
Jaar 58.000).
De jeugd van 't Zand heeft gevist
en de leden van de Snoekbaars heb
ben het ook weer geprobeerd. Het suc
ces was, zoals we dat dit jaar gewend
zijn, weer uitermate gering. Zaterdag
middag bonden de leerlingen van de
beide lagere scholen de strijd aan in
de Egalementssloten in 't Zand onder
leiding van de heren Wolters en Den
Brasem. Er werden in totaal 37 vissen
gevangen en de veertien prijswinnaars
kwamen als volgt uit de bus: D. Pronk
6. A. Vader 6, J. van Diepen 6, W. van
der Molen 5, J. Koopman 4, G. Bobel-
dijk 3, A. Mak, M. Pronk, R. Boers-
ma cn C. Bocrsma ieder 2 en G. de
Moei, K. Visser, Jac. Keijzer en L.
Vries ieder 1 punt. Zondags werd er
een baarswedstrijd gehouden in het
Noordhollands kanaal. Twaalf leden
namen aan deze wedstrijd deel en zij
vingen dertien baarsjes, waarvan er
niet één de maat had. De uitslag was:
1 A. Jager, 2 F. Durieux, 3 D. den
Brasem, 4 Th. Steijn, allen twee baars
jes. De beker voor de grootste baats
en de totale lengte werd gewonnen
door de heer A. Jager, De beker voor
de grootste gezamenlijke lengte was
eveneens voor hem.
De leden van Zanglust worden er op
attent gemaakt, dat er aanstaande Vrij
dag in de zaal van de heer De Wit
geen repetitie is, daar dan de gratis
filmvertoning wordt gegeven van de
film Oostpriesterhulp. Personen boven
16 jaar hebben tot deze filmavond vrij
toegang. Tevens zal deze dag een in
zameling worden gehouden van kle
ding, levensmiddelen en geld, waar
door de mensen in de doorgangskam
pen in Duitsland geholpen kunnen
worden. Een ieder wordt vriendelijk
verzocht iets gereed te houden.
Het eerste nunt, waarvandaan in de
noodlottige Rampnacht een slechte
melding kwam, was de sluis bij de
Schans. Het water stroomde er met
woeste kracht onderdoor en vulde in
een oogwenk de sluiskolk tot aan het
gemaal. Niet lang duurde het of de
dijken langs deze kolk toegaven het en
het zoute water begon ziin opmars
naar de sloten van de polder. In het
duister van de zwarte nacht, onder een
gietende en striemende regen, kwamen
de vrijwilligers uit Oudeschild, Den
Burg en Den Hoorn.
Over de glibberige kruin van de
klei-gladde dijk sjouwden zii met zwa
re bazaltblokken en zandzakken, ter
wijl onwaarschijnlijk sterke enkwaad-
Gisteren werd in het Tehuis voor mi
litairen aan de Kanaalweg een begin
gemaakt met de verkoop van artikelen,
die door de verpleegden uit het bliri-
rentehuis „Sonneheerdt" zijn vervaar
digd. In deze Christelijke instelling
smaken dagelijks zes-en-zeventig blin
den de vreugde van de arbeid. Door
het vervaardigen van borstels, matten,
hiandjes, kleedjes, theedoeken enz. kun
nen zijn in hun onderhoud voorzien. De
Werkstukken zijn van uitstekende kwa-
uteit en worden tegen de normale prij
zen verkocht. Vandaag is de tweede en
laatste verkoopdag. Van hedenmiddag
half twee tot vanavond tien uur kan
■hen er terecht.
De Texelse damclub "heeft haar jaar
lijkse ledenvergadering weer achter de
rug. Voorzitter G. Dros memoreerde
een belangijke gebeurtenis in het club-
bestaan, de simultaanpartii tegen Kei
ler. die zoveel sportieve strijd had op
geleverd en verder het behoud van
het eerste klasseschap, door de gevaar
lijke degradatiewedstrijden tegen Dam-
lust 2 te winnen.
Het renteloze voorschot dat een
damvriend de club had verleend ten
einde tot nodige uitbreiding van het
materiaal over tel gaan.
Penningmeester J. Kikkert, die her
kozen werd kon trots wijzen op een
klein voordelig saldo.
Voor de clubcompetitie gaat het eer
ste tiental de groen-zwarte kleuren
weer verdedigen in de Noordhollandse
Dambond, terwijl twèe lagere teams
zich zoals we in zoveel takken van
sport op Texel zien moeten verge
noegen met deelname aan een eiland-
competitie.
Bij de persoonlijke competitie znn
de afdelingen van tien on twaalf ge
bracht. en zullen na afloop twee deel
nemers automatisch promoveren en
degraderen.
Het aantal leden, zo deelde secreta
ris Gomes nog mede. had een kleine
stijging ondergaan en toedroeg nu bn-
na veertig.
Tenslotte, wat de toekomst betreft,
hartewens is een jeugdafdeling. En de
jaarlijkse feestdag komt in November.
Ook op Texel blijven we graag van
de vorderingen van de grillige mode op
de hoogte Twee shows zullen binnen
kort aan dit verlangen nieuw voedsel
geven. Deze week komt de eerste, ge
geven door de firma Vlessing, in hotel
Texel. Een groepje heuse mannequins
uit Leiden zullen hoofdzakelijk Tweka
artikelen demonstreren, vooral twee- en
driedelige pakjes. Grijs zal de nieuwe
modekleur zijn.
De prijzen zullen van dien aard zijn,
dat ook een smalle beurs aan-bod kan
komen. Verder komen er Falcon-jassen
en herenwinterjassen op het appèl.
Donderdagavond worden de „buiten
dorpers" verwacht en Vrijdagavond de
inwoners van Den Burg.
TONEELVERENIGING U.D.I.
De toneelvereniging UDI heeft voor
de 15e November een stuk van A. Rid-
ley in studie genomen, getiteld: Fatale
Druppels (oorspr. titel: Murder hap
pens). 9 Jan. speelt de vereniging ten
bate van de Nutsbcwaarschool en op 15
Maart komt de tweede avond voor de
donateurs.
Gisteren arriveerden in Nieuwe-
diep de Engelse mijnenvegers Wiay,
Bildiston, Rattlesnake. Cockatrice, 1586,
1728, 1778, 1558 en 1583.
Hr Ms. „Douwe Aukus" is naar
het Bassin gegaan.
Voorts werd genoteerd de Duitse
kustvaarder „Brandaris", die de reis
naar Lobith binnendoor voortzette.
Het is morgtn hoog water om 0.00
en 12.45 uur, en laag water om 6.45 en
19.10 uur. De temperatuur van het zee
water was 14,3 graden Celsius.
aardige windstoten hen in zee dreig
den te werpen.
Honderden zakken en stenen verdwe
nen in het wielende water. tot. in de
morgenuren een wand van spoorrails,
gesteund door deze zakken, een halt
aan het water toeriep. Juist op tijd,
want ae lager gelegen weiden stonden
reeds onder en kleine golfjes knabbel
den hier en daar aan de rand van de
wegen.
Dat was Februari. Nu is het Septem
ber. Het herstel is gaande. Het moest
evenwel tot half Juli duren, eer er een
aanvang met deze herstelwerkzaamhe
den werd gemaakt. Er was natuurlijk
meer te herstellen op Texel.
Samen met de firma Kondor uit Am
sterdam is het waterschap der Dertig
Polders hier hard aan het werk.
Het grondwerk is voor de Polder,
het maken van de nieuwe sluis voor
het betonaannemersbedriif.
Eerst is er een nooddijk om de uit
monding van de oude sluis neergelegd
en daarna werd gedeeltelijk op de
oude voeting een nieuwe dubbele
sluiskolk aangebracht.
De oorspronkelijke - enkele - slui»
was 12 meter lang: de nieuwe dubbele
heeft een respectabeler lengte: 21 me
ter. De totale doorstroming is nu drie
meter, ook weer een meter winst ver
geleken met de oude toestand.
Twee sterke schuifsluizen van groen-
hard-hout, bestand tegen de zee en de
beruchte paalworm, zullen het zeewa
ter veilig buiten de polder kunnen
houden. Dezer dagen wordt de bekis
ting voltooid en het beton op de zwa
re wapening gestort.
Na het hardingsproces en het aan
brengen van allerlei noodzakelijkhe
den kan dan de definitieve dijk weer
worden gelegd en de nooddijk verdwij
nen.
SMITS
Dat zal je gebeuren.
Maandagmorgen om
kwart over acht. Je wipt,
om op te schieten, even
door het rode stoplicht
heen en rijdt dan net op
het Amsterdamse Leid-
seplein een agent in zijn
armen. Da's óók om op te
schieten
Maar gelukkig de
Ibis vogel (troost der
pechvogels) vloog op
7 Sept. net boven zijn
hoofd met de camera en
knipte. Als deze pech
vogel nu zijn naam, zijn
adres en zijn vaste siga
renwinkelier opgeeft aan
Dobbelmann, Waddinx-
veen, krijgt hij bij wijze
van troost
Bovendien
Maar pech of geen pech: of
U nu Ibis Export - de 100 o/0
Engelse shag van grote ver
maardheid - of Ibis pure
Virginia - de pittige favoriet
van alle shag kenners -
rookt, van één ding kunt
U altijd zeker zijn
als de al te haastige fietser
plechtig belooft, dat hij nóóit
meer door rode lichten heen zal
wippen, betaalt de goedhartige
Ibis vogel voor deze keer óók
nog zfln boete.
(Advertentie. Ing. Med.)
Zoals wel bekend is. komen bij het
in werkingtreden van de nieuwe
verkeerswetgeving steeds weer nieu
we bepalingen aan de orde. Per 1
Augustus jl. is weer een dergelijke
bepaling in werking getreden.
Volgens de nieuwe verkeerswetge-
ving zijn met ingang van 1 Augustus
1953 geen kentekenbewijzen meer ver
eist voor:
a. Motorrijtuigen, welke niet sneller
kunnen rijden dan 20 km per uur
bv. stoom- en motorwalsen, hand
wagens met motorvermogen ea;
b. Motorrijtuigen, welke bestemd
zijn om anders dan op de weg te
worden gebruikt, bv, landbouw-
en industrietractoren, heftrucks
ed.
In verband met deze bepaling be
hoeven voor deze catagorieën motor
voertuigen geen kentekenbewijzen
meer te worden aangevraagd. De af
gifte hiervan is stopgezet en aanvra-
gen hiervoor worden door de Rijks
dienst voor het Wegverkeer niet meer
in behandeling genomen.
De op de genoemde voertuigen aan
wezige kentekenbewijzen kunnen
worden afgenomen en dienen te wor
den vervangen door maximum-snel
heidsborden (a:6 of b 16 km/uur)
als voorgeschreven in artikel 18 on
der e en f van het Wegenverkeers
reglement, zoals dit bij Koninklijk
Besluit van 17 Juni 1953 (Staatsblad
no 337) werd gewijzigd.
Aan de eigenaren of houders van
deze motorvoertuigen, welke niet aan
grensverkeer deelnemen, wordt ver
zocht de hun uitgereikte kenteken,
bewijzen niet te vernietigen, doch ter
intrekking in te leveren bij de Rijks
dienst voor het Wegverkeer te 's-Gra.
venhage. Indien zij daarbij berichten,
dat de kentekenplaten van het voer.
tuig zijn verwijderd, zal hun f 1 van
de betaalde leges worden geresti
tueerd op de door hen verlangde
wijze.
Het voorschrift, dat de kenteken
bewijzen overbodig maakt, lijkt een
punt van vooruitgang, doch is dit
niet.
Deze vrijstelling bewijst ons geen
dienst, evenmin als de vrijstelling van
het rijbewijs.
Door deze vrijstelling en tevens
verplichting van het snelheidsbord
van 16 km per uur, komen deze trac
toren in een heel nauw parket. Het
is natuurlijk wel bekend, dat een
trekker niet sneller mag rijden dan
16 km per uur, wat met aanhangwa
gens en werktuigen wel juist is.
Wanneer nu echter met een losse
trekker sneller dan 16 km per uur
wordt gereden, dan valt de trekker
onder de snelverkeerswetgeving, met
als gevolg, dat hiervoor dan wegen
belasting moet worden betaald en bo
vendien weer een rijbewijs is ver-
NOORD-SCHARWOUDE, 15 Sept.
10000 kg aardappelen: Eerstelingen
10.50; Eigenheimers 11.7011.90; Blauwe
eigenheimers 12.40; Bevelanders 9.90—
10.50; Kooomans blauwe 10.70; Bintjes
11; Souvenir 8.90; IJsselster 9; Meer-
banders 10.20; grove 9.4011.40; drie-
dingen 4.60—5; kriel 3.50; 37000 kg uien
4 40—6; grove 4—5.70; drielingen 7—10;
nep 18—22; 1800 kg kroten A 6 30—6.60;
7000 kg sperciebonen IA 5863; I 4a—
58- II 37—48; afwijkend 25—38; 600 kg
rode kool A 10.90; 6000 kg gele kool A
8 40—10.60; gele kool B 3—4; 4000 kg
groene kool A 9.10-11; groene kool B
7.20; 144000 kg witte kool 3.50—3.70.
BROEK OP L'DTJK, 15 Sept. 1100
kg aardappelen: Ysselster 10,10, Beve
landers 9.80; 31000 kg rode kool A 7.20
—13 70 B 3,60—6,20; 16000 kg gele kool
A 660-10.70, B 4,60; 10500 kg groene
kool A 9.10-10,70; 125000 kg witte kool
q 504' 6400 kg uien 4,906,40, nep 17.10
—18,80; 2000 kg peen 5.26—6.10; 5000 kg
bieten A 5,10-7.60, modjei 4—4,50: 1000
kg andijvie 9.40—11.20; 4®00.kf T1„^
nen 33—59; 5100 st. bloemkool B I 19.50
—27,10; B II 8—10,60; doorgedraaid
13000 kg witte kool.
GROOTEBROEK, 14 Sept. 7000 kg
aardapp.: Eersteling 11.40-11.70 Elgenh.
11.70, blw. Eigenh. 13. Yselster 8,60-
10.20; 4000 kg bieten A 5,80—6 B 4A0—
4 60- 2000 kg rode kool 5—11.70, 1700 kg
gele kool 4,10-7.90; 2000 kg groene kool
9 60—11 30; 165.000 stuks bloemkool t.s.
B 21 70-^—22,80, B II 14.40—14.60 stek 8—
—10.90, z.d. B 16,70—28.40, Bil 9—16,30,
stek 5,
ZWAAG, 14 Sept. Veilingvereniging
„Bangert en Omstreken". Vr. aardappe
len 9.50—12.50, spinazie 27—42, uien
6—18.10. bieten 7—7.50, groene kool
12 2014; rode kool 5.7014,90, sla-
bonen 40—65, snijbonen 42—58. tomaten
2037, augurken 1977, breekpeen
7.20, waspeen 25, bospeen (p. 100 bos
24-125, gare biet 13—17, alles per 100
kg.; andijvie 13—15, sla 5.70—114. bloem
kool 1833. komkommers 1422, knoi-
selderie B 13—14. perziken 10—16, alles
per 100 stuks; Reine Victoria pr. 13—
53, Tcmneboer 10, Alicante 81—1.03,
Fr^nkenthaler 6095, bramen 101,
suikermeloen 40—49. netmeloen 22—34,
Ellisons Orange 18—33, Glorie van Hol
land 21—25. James Grieve 28—48,
Mank's Godlin 14—32, Schellinkhouter
29—41, Signe Tillisch 16—37, Transp.
de Croncels 17, Zigeunerin 16—12b,
Beurré de Mérode 1833. Beurré Har-
fjy 36—54, Beurré Lebrun 12—29,
d'Avranches 29-45, Clapp's Favounte
34 Marguerite Marillat 2132, Seign.
d'Èsperen 23—34. Triomphe de Vienne
2265, William Duchesse 23—24. Emile
Royal 72—86, Benoni 33—46, Golden
Champion 1 04—1.15, meloen 33—43,
Muscat 93—1.29, alles per 100 kg.
WOGNUM. 14 Sent. Blauwe Eigen
heimers 13.10—13.60, vroege aardappe
len 8.50—13.10, slaboncn I 70—74, II 31
—63, tomaten 20—41. Alicant 67—96,
Frankenthaler 77—99. rode kool 3—8 80,
komkommers 1117, andijvie 15—18,
meloen 18—41, knolbieten A 7—8.30. B
5.20, bospeen 23, uien 717.10. breek
peen 5.50, waspeen 17—26, sla B 5.90—
6.10, Triumf 16—46. Rival appel 13—16,
Beucré Hardy 3036.
WARMENHUIZEN, 15 Sept. 18300 kg
aardappelen: Eigenh. 12.60—13. Meer-
landers 10.60—11, Bintjes 10.40—10 50,
Alfa 9.50; 1900 kg slabonen 27—67: 1700
kg uien 5.10—5.40. driel. 8, nep 15.90—
1640; 44000 kg witte kool 3.50: 200 kg
bieten A 5,40; 230 kg andijvie 6,80.
HEM 14 Sept. Doré 8,5010.80,
Meerlanders 9.40—10.80. Eigenheimers
13.10—13.30, rode kool 7.20—11.50, uien
driel. 78. nep 17. middel 6.50—6.80,
groene kool 17. ronde bieten 4.50—6.30,
bloemkool 828. tomaten 2024. andij
vie 14, slabonen 70, Frankenthalers 79—
103, Schelinkhouter 935, James Grieve
154i Beurré Hardy 8—52. Princesse
Noble 10—27, Wealthy 22—25, Jacques
Lebel 6—14.
TEXEL. 14 Sept. 2 koeien 700—850,
25 graskalveren 200325. 110 lammeren
60—85. 60 schapen 7090, 30 rammen
100—160, 35 biggen 4055, 6 nuchtere
kalveren 4060.
eist. Daarnaast zullen dan ook de
eisen voor richtingaanwijzers ed. van
kracht kunnen worden.
Het is dus thans zeer gevaarlijk om
met een trekker sneller te rijden dan
16 km per uur.
Een lichtpunt is, dat nummerborden
aan de wagens niet meer nodig zijn.
De lengte-driehoeken blijven ver
plicht, evenals de vervoersvergunning
en de kosteloze wegenkaart.
H. DE HAAN.
(Mededelingen van de Rijksland-
bouwvoorlichtingsdienst te Schagen).
89. Jimmy Brown was in ziin leven
wel eens geschrokken, maar toch nooit
zo ais deze keer. Hij dacht aan al die
dreigementen, welke hem de laatste da
gen waren toegestuurd en het is begrij
pelijk dat hij dit onmiddellijk in ver
band bracht met hetgeen er hier in nuts
gebeurd moest zijn. „Het lijkt veel op
een overval", bromde hij, terwijl hij met
drie treden tegelijk naar boven snelde,
naar de slaapkamer van Jackie en Mie
bet. Hij duwde wild de dcurenopen.
maar er was niemand! Zelfs de bedden
onbeslapen.. Jimmy floot even. „Dan
heeft alles zich gisteravond al afge
speeld", dacht hij. Haastig begon hij
het huis te doorzoeken. „Zouden die
schooiers hen allebei hebben wegge
voerd?" Jimmy rende van de ene deur
naar de andere, maar nergens vond hij
ook maar de geringste aanwijzing. „De
kelder", dacht hij, „alleen de kelder heb
ik nog niet gehad". In drie sprongen
was hij beneden, holde naar de kelder
deur die hii meteens wilde openrukken.
Maar dat lukte niet, omdat het ding ste
vig op slot zat. „Vréémd, heel vre md"
bromde Jimmy, want Miebet sluit de
ze deur nooit af en zij laat altijd de 3iiu-
tel in het slot steken. Jimmy gunde zich
niet de tijd de sleutel te gaan zjeken.
Hij nam een kleine aanloop en wierp
zich met zijn volle gewicht tegen het
houtwerk van de deur. Het dink kraak
te, maar week toch niet meteen Wéér
nam Jimmy een aanloop en weer beukte
hij met heel zijn lichaam de deur. Toen
vloog een der panelen er uit. Snel maak
te hij de opening groter. Hij trapte met
zijn schoenen het andere paneel er fi
naal uit. „Miebet! Jackie!!" riep hij, ter
wijl hij zich door de opening werkte.
De prachtige donkerbruine merrie
„Ooststar", bereden door pikeur De
Meulder, heeft in Schagen Dinsdag
middag de kortebaandraverij gewon
nen. Gezien de uitbetalingen van de
toto was dit een verrassing- velen moe
ten hebben gemeend, dat Öoststar het
in de tweede omloop tegen O Marijke
niet zou kunnen bolwerken.
De uitslag was: 1 Ooststar f 650, 2
Partout, bèrijder N. Heskes f 275, 3
Karei Pluto, berijder C. Swart f 125, 4
Nanda O., berijder J. Wagenaar f 50.
De toto keerde uit voor de eerste om
loop winnend 5.90, plaats 2.30, 1.60 en
5.30; tweede omloop winnend 7.70,
3.00, 1.90 en 1.70; derde omloop win
nend 2.10, plaats 1.10, 1.10 en 1.20.
Er waren zestien paarden aan de
start verschenen.
Bij Kon. besluit ziin benoemd:
Met ingang van 1 October 1953, tot
heemraad van de Anna Paulownapol-
der. G. C. Van Balen Blanken, te Anna
Paulowna.
Met ingang van 1 October 1953, tot
heemraad van de polder Waard-Nieuw-
land op Wieringen, M. Heijblok Mzn„
te Wieringen.
Met ingang van 1 October 1953, tot
heemraad van de polder Wieringer-
waard, C. Boekei, te Wieringerwaard.
Met ingang van 1 October 1953, tot
heemraad van de polder Eijerland op
Texel) Flens, te Eijerland (gem.
Met ingang van 1 October 1953, tot
heemraad van het heemraadschap Wie
ringen. J. Mulder Dzn., te Wieringen.