„Wat zeg je van m'n slee van f. 14000...... Van het eiland Texel Met een trekker niet sneller dan 16 kilometer! r Jimmy Brown en de Oranjehemden Werkzaamheden aan de Schans vorderen IBIS jaagt Uw zorgen op de vlucht Urk MINDER WITVIS IN HET IJSELMEER 7 Zand Jong en oud was aan de waterkant Wel film, geen zang Vervolg stadsnieuws Laatste verkoopdag van „Sonneheerdt" Damclub vergaderde Modeshow in hotel Texel TUSSEN HAAKS EN KUITJE GRATIS 10 PAKJES IBIS EXPORT SHAG DOBBELMANN... LEKKER MAN! Nieuwe voorschriften MARKTBERICHTEN „Ooststar" in Schagen snelste op kortebaan HEEMRADEN benoemd WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1983 Als niets komt tot iets, dan is iets niets. Met dit doorzichtige raadselrijmpje zou men onder enig voorbehoud de rechtszaak kunnen kwalificeren, die gister middag voor de Aikmaarse Meervoudige Kamer diende en waarin de bollen- handelaar \v. van O. uit Breezand tot een boete van f 500 of 2 maanden werd veroordeeld, een bedrag, dat gezien de begaande verkeersovertreding zo op het eerste gezicht wel wat aan de hoge kant lag. De verdachte was op 21 Mei van dit jaar met zijn auto voor zaken naar Zuid-Holland gereden en had op de terugweg in Vogelenzang en Alkmaar in totaal vijf glazen bier gedron ken. Wel is waar niet zo'n grote hoeveelheid, maar voor iemand wiens licha melijke constitutie dit niet toeliet toch te veel. tot een aanzienlijke verlaging van de geldboete. Uitspraak over veertien dagen. Drie jongelui uit Den Helder dach ten het rechterlijk college te glad af te zijn. door het tonen van een gean tidateerde kwitantie. W. V. had aan C. G. B. een tweede ^hands auto ver kocht zonder hem er op te attende ren, dat voor deze wagen in plaats van het bij de koop vervallen num- merbewijs, een nieuw kentekenbewijs nodig was. Een derde „vriendje" was met de wagen gaan rijden en werd geverbaliseerd, omdat noch hij, 'noch de nieuwe bezitter van het vehikel het desbetreffende kentekenbewijs in hun bezit hadden. Tijdens de zitting probeerden de jon gelui het doen voorkomen alsof de wagen op dat betreffende moment nog niet verkocht was. in welk geval er geen vuiltje aan de lucht zou zijn geweest. Maar hoewel het rechterlijk college geamuseerd lachte, beet het niet in het voorgehouden lokaas, zo dat de officier de lage geldboeten, die de kantonrechter reeds opgelegd had, opnieuw opgelegd wilde zien. Bij el kaar zal het drietal er dan ook wel afkomen met een gezamenlijke boete van 28,of 17 dagen. Onderweg had de bollenhandelaar, die zich al lang niet „lekker" meer voelde, nog een liftende vrouw opge pikt, die hij daarop naar Den Helder bracht. En daar begon het lieve leven. Met een grote snelheid reed hij des avonds door de Koningstraat en dat voorts op een manier, die twee dienst doende agenten er toe bracht een stop signaal te geven. De automobilist stopte met een ruk, keek vertwijfeld achterom en stoof er toen weer in de tweede versnelling vandoor. Met een gang van 70 km per uur had hij de linkerbocht naar deSpoorstraat ge nomen, waarbij hij met de Ünkerwie- len van zijn wagen over het trottoir was geraasd. Hoe het kwam, dat deze manoeuvre met die snelheid mogelijk was zal wel altijd een raadsel blijven, maar hij redde het, zonder zelfs de voorbijgangers, die in paniek opzij sprongen, te raken. Links van de Spoorstraat reed de suto in de richting van de Bierstraat, waar de chauffeur een kennis van hem zag. Hij stopte, sprong uit de wagen, zwaaide met zijn armen en riep als maar: „Wat zeg je van m'n slee van 14.000.Veertien mille heeft hij ge kost". Toen wipte hij met zijn kleine gestalte weer in de coach en schoof met de wielen over het trottoirgedeel te van de brug in de richting van de Rijkswerf om te laten zien, waartoe hij en zijn „slee" wel in staat waren. De kennis keek hem met open mond na.... Diezelfde avond nog kwam de po litie hem in zijn woning te Breezand opzoeken, waar bleek, dat hij nog ge heel in een roes van „verhoogde le vensintensiteit" leefde. De verdediger in deze zaak, mr H. Jonker, probeerde het scherpe requi sitoir van de officier, mr A. W. Hol- steyn. te ontzenuwen door de licha melijke en mentale constitutie van zijn cliënt te belichten. Volgens hem was verdachte iemand, die zich met ƒ40, in zijn portefeuille had opgewerkt tot iemand, die thans directeur was van het grootste bloemljollenbedrijf in An na Paulowna. maar in de grond van zijn hart nog de „kinderlijke" neiging had bewaard met de gelukkige aan winst van een nieuwe auto te pron ken, door er demonstratief mee te stoppen en „weg te scheuren". Boven dien wees de raadsman on de merk waardige bijkomstigheid, dat verdach te, na zijn wilde tocht, de wagen, die precies in de garage paste, zonder een schrammetje naar binnen had geloodst. Hij concludeerde primair tot vrij spraak, subsidiair tot aanhouding van de zaak tot het inwinnen van een des kundig rapport inzake de constitutie van verdachte en in de derde plaats Doordat het weer twee tot drie et maal te stormachtig was voor het uit oefenen van de visserij, was de aanvoer teleurstellend te noemen. Bleef in het begin der week de prijs zeer matig, later liep deze ongeveer 10 cent per pond op. De motorloze zeilvaartuigen hadden vangsten per etmaal tot 77 pond per zeilvaartuig. De weekbesommingen waren tot 260 per zeilvaartuig. De motorvaartuigen brachten per etmaal vangsten aan de markt tot 210 pond per schuit. De weekbesommingen wa ren van deze categorie vissers van 300 tot 700. Opmerkelijk is het dat de vangsten van snoekbaars en witvis zeer aan de lage kant zijn. Vooral on dervinden dit de staandnetvissers. Veel al kon niet eens worden gemarkt, we gens de zeer lage vangsten. Niettegen staande de zeer weinige aanvoer van snoekbaars, bleef deze laag in prijs. Gemiddeld 43 cent per pond. De ver diensten van de staandnetvissers vari eerden van 40 tot 90 per vaartuig. Door het ruwe weer kon de lijn- of beugaalvisserij maar één tot twee et maal worden uitgevoerd. De gevangen ljjn- of beugaal was zeer dun van stuk. De vangsten van de beugers varieer den per etmaal van 30 tot 89 pond per vaartuig, met een gemiddelde prijs van 77 cent per pond. De weekresultaten van deze vissers waren van 90 tot J 130 per vaartuig. Bij een vergelijking met dezelfde V'eek van het vorige jaar treft het, dat de aanvoer van kuilpaling ongeveer stabiel is. Nu 49.908 pond, toen 47.786 Pond. De lijnaal is nu aanmerkelijk minder. Nu 2587 pond, toen 4755 pond. Werd het vorige jaar in deze week 5265 pond snoekbaars aangevoerd, thans was dit slechts 914 pond. Rode ,|.ars was verleden jaar 683 pond, nu 164 pond. Dus geregeld een teruggang van de witvis. De vorige weck was de verhandeling ongeveer 54.000 (vorig Jaar 58.000). De jeugd van 't Zand heeft gevist en de leden van de Snoekbaars heb ben het ook weer geprobeerd. Het suc ces was, zoals we dat dit jaar gewend zijn, weer uitermate gering. Zaterdag middag bonden de leerlingen van de beide lagere scholen de strijd aan in de Egalementssloten in 't Zand onder leiding van de heren Wolters en Den Brasem. Er werden in totaal 37 vissen gevangen en de veertien prijswinnaars kwamen als volgt uit de bus: D. Pronk 6. A. Vader 6, J. van Diepen 6, W. van der Molen 5, J. Koopman 4, G. Bobel- dijk 3, A. Mak, M. Pronk, R. Boers- ma cn C. Bocrsma ieder 2 en G. de Moei, K. Visser, Jac. Keijzer en L. Vries ieder 1 punt. Zondags werd er een baarswedstrijd gehouden in het Noordhollands kanaal. Twaalf leden namen aan deze wedstrijd deel en zij vingen dertien baarsjes, waarvan er niet één de maat had. De uitslag was: 1 A. Jager, 2 F. Durieux, 3 D. den Brasem, 4 Th. Steijn, allen twee baars jes. De beker voor de grootste baats en de totale lengte werd gewonnen door de heer A. Jager, De beker voor de grootste gezamenlijke lengte was eveneens voor hem. De leden van Zanglust worden er op attent gemaakt, dat er aanstaande Vrij dag in de zaal van de heer De Wit geen repetitie is, daar dan de gratis filmvertoning wordt gegeven van de film Oostpriesterhulp. Personen boven 16 jaar hebben tot deze filmavond vrij toegang. Tevens zal deze dag een in zameling worden gehouden van kle ding, levensmiddelen en geld, waar door de mensen in de doorgangskam pen in Duitsland geholpen kunnen worden. Een ieder wordt vriendelijk verzocht iets gereed te houden. Het eerste nunt, waarvandaan in de noodlottige Rampnacht een slechte melding kwam, was de sluis bij de Schans. Het water stroomde er met woeste kracht onderdoor en vulde in een oogwenk de sluiskolk tot aan het gemaal. Niet lang duurde het of de dijken langs deze kolk toegaven het en het zoute water begon ziin opmars naar de sloten van de polder. In het duister van de zwarte nacht, onder een gietende en striemende regen, kwamen de vrijwilligers uit Oudeschild, Den Burg en Den Hoorn. Over de glibberige kruin van de klei-gladde dijk sjouwden zii met zwa re bazaltblokken en zandzakken, ter wijl onwaarschijnlijk sterke enkwaad- Gisteren werd in het Tehuis voor mi litairen aan de Kanaalweg een begin gemaakt met de verkoop van artikelen, die door de verpleegden uit het bliri- rentehuis „Sonneheerdt" zijn vervaar digd. In deze Christelijke instelling smaken dagelijks zes-en-zeventig blin den de vreugde van de arbeid. Door het vervaardigen van borstels, matten, hiandjes, kleedjes, theedoeken enz. kun nen zijn in hun onderhoud voorzien. De Werkstukken zijn van uitstekende kwa- uteit en worden tegen de normale prij zen verkocht. Vandaag is de tweede en laatste verkoopdag. Van hedenmiddag half twee tot vanavond tien uur kan ■hen er terecht. De Texelse damclub "heeft haar jaar lijkse ledenvergadering weer achter de rug. Voorzitter G. Dros memoreerde een belangijke gebeurtenis in het club- bestaan, de simultaanpartii tegen Kei ler. die zoveel sportieve strijd had op geleverd en verder het behoud van het eerste klasseschap, door de gevaar lijke degradatiewedstrijden tegen Dam- lust 2 te winnen. Het renteloze voorschot dat een damvriend de club had verleend ten einde tot nodige uitbreiding van het materiaal over tel gaan. Penningmeester J. Kikkert, die her kozen werd kon trots wijzen op een klein voordelig saldo. Voor de clubcompetitie gaat het eer ste tiental de groen-zwarte kleuren weer verdedigen in de Noordhollandse Dambond, terwijl twèe lagere teams zich zoals we in zoveel takken van sport op Texel zien moeten verge noegen met deelname aan een eiland- competitie. Bij de persoonlijke competitie znn de afdelingen van tien on twaalf ge bracht. en zullen na afloop twee deel nemers automatisch promoveren en degraderen. Het aantal leden, zo deelde secreta ris Gomes nog mede. had een kleine stijging ondergaan en toedroeg nu bn- na veertig. Tenslotte, wat de toekomst betreft, hartewens is een jeugdafdeling. En de jaarlijkse feestdag komt in November. Ook op Texel blijven we graag van de vorderingen van de grillige mode op de hoogte Twee shows zullen binnen kort aan dit verlangen nieuw voedsel geven. Deze week komt de eerste, ge geven door de firma Vlessing, in hotel Texel. Een groepje heuse mannequins uit Leiden zullen hoofdzakelijk Tweka artikelen demonstreren, vooral twee- en driedelige pakjes. Grijs zal de nieuwe modekleur zijn. De prijzen zullen van dien aard zijn, dat ook een smalle beurs aan-bod kan komen. Verder komen er Falcon-jassen en herenwinterjassen op het appèl. Donderdagavond worden de „buiten dorpers" verwacht en Vrijdagavond de inwoners van Den Burg. TONEELVERENIGING U.D.I. De toneelvereniging UDI heeft voor de 15e November een stuk van A. Rid- ley in studie genomen, getiteld: Fatale Druppels (oorspr. titel: Murder hap pens). 9 Jan. speelt de vereniging ten bate van de Nutsbcwaarschool en op 15 Maart komt de tweede avond voor de donateurs. Gisteren arriveerden in Nieuwe- diep de Engelse mijnenvegers Wiay, Bildiston, Rattlesnake. Cockatrice, 1586, 1728, 1778, 1558 en 1583. Hr Ms. „Douwe Aukus" is naar het Bassin gegaan. Voorts werd genoteerd de Duitse kustvaarder „Brandaris", die de reis naar Lobith binnendoor voortzette. Het is morgtn hoog water om 0.00 en 12.45 uur, en laag water om 6.45 en 19.10 uur. De temperatuur van het zee water was 14,3 graden Celsius. aardige windstoten hen in zee dreig den te werpen. Honderden zakken en stenen verdwe nen in het wielende water. tot. in de morgenuren een wand van spoorrails, gesteund door deze zakken, een halt aan het water toeriep. Juist op tijd, want ae lager gelegen weiden stonden reeds onder en kleine golfjes knabbel den hier en daar aan de rand van de wegen. Dat was Februari. Nu is het Septem ber. Het herstel is gaande. Het moest evenwel tot half Juli duren, eer er een aanvang met deze herstelwerkzaamhe den werd gemaakt. Er was natuurlijk meer te herstellen op Texel. Samen met de firma Kondor uit Am sterdam is het waterschap der Dertig Polders hier hard aan het werk. Het grondwerk is voor de Polder, het maken van de nieuwe sluis voor het betonaannemersbedriif. Eerst is er een nooddijk om de uit monding van de oude sluis neergelegd en daarna werd gedeeltelijk op de oude voeting een nieuwe dubbele sluiskolk aangebracht. De oorspronkelijke - enkele - slui» was 12 meter lang: de nieuwe dubbele heeft een respectabeler lengte: 21 me ter. De totale doorstroming is nu drie meter, ook weer een meter winst ver geleken met de oude toestand. Twee sterke schuifsluizen van groen- hard-hout, bestand tegen de zee en de beruchte paalworm, zullen het zeewa ter veilig buiten de polder kunnen houden. Dezer dagen wordt de bekis ting voltooid en het beton op de zwa re wapening gestort. Na het hardingsproces en het aan brengen van allerlei noodzakelijkhe den kan dan de definitieve dijk weer worden gelegd en de nooddijk verdwij nen. SMITS Dat zal je gebeuren. Maandagmorgen om kwart over acht. Je wipt, om op te schieten, even door het rode stoplicht heen en rijdt dan net op het Amsterdamse Leid- seplein een agent in zijn armen. Da's óók om op te schieten Maar gelukkig de Ibis vogel (troost der pechvogels) vloog op 7 Sept. net boven zijn hoofd met de camera en knipte. Als deze pech vogel nu zijn naam, zijn adres en zijn vaste siga renwinkelier opgeeft aan Dobbelmann, Waddinx- veen, krijgt hij bij wijze van troost Bovendien Maar pech of geen pech: of U nu Ibis Export - de 100 o/0 Engelse shag van grote ver maardheid - of Ibis pure Virginia - de pittige favoriet van alle shag kenners - rookt, van één ding kunt U altijd zeker zijn als de al te haastige fietser plechtig belooft, dat hij nóóit meer door rode lichten heen zal wippen, betaalt de goedhartige Ibis vogel voor deze keer óók nog zfln boete. (Advertentie. Ing. Med.) Zoals wel bekend is. komen bij het in werkingtreden van de nieuwe verkeerswetgeving steeds weer nieu we bepalingen aan de orde. Per 1 Augustus jl. is weer een dergelijke bepaling in werking getreden. Volgens de nieuwe verkeerswetge- ving zijn met ingang van 1 Augustus 1953 geen kentekenbewijzen meer ver eist voor: a. Motorrijtuigen, welke niet sneller kunnen rijden dan 20 km per uur bv. stoom- en motorwalsen, hand wagens met motorvermogen ea; b. Motorrijtuigen, welke bestemd zijn om anders dan op de weg te worden gebruikt, bv, landbouw- en industrietractoren, heftrucks ed. In verband met deze bepaling be hoeven voor deze catagorieën motor voertuigen geen kentekenbewijzen meer te worden aangevraagd. De af gifte hiervan is stopgezet en aanvra- gen hiervoor worden door de Rijks dienst voor het Wegverkeer niet meer in behandeling genomen. De op de genoemde voertuigen aan wezige kentekenbewijzen kunnen worden afgenomen en dienen te wor den vervangen door maximum-snel heidsborden (a:6 of b 16 km/uur) als voorgeschreven in artikel 18 on der e en f van het Wegenverkeers reglement, zoals dit bij Koninklijk Besluit van 17 Juni 1953 (Staatsblad no 337) werd gewijzigd. Aan de eigenaren of houders van deze motorvoertuigen, welke niet aan grensverkeer deelnemen, wordt ver zocht de hun uitgereikte kenteken, bewijzen niet te vernietigen, doch ter intrekking in te leveren bij de Rijks dienst voor het Wegverkeer te 's-Gra. venhage. Indien zij daarbij berichten, dat de kentekenplaten van het voer. tuig zijn verwijderd, zal hun f 1 van de betaalde leges worden geresti tueerd op de door hen verlangde wijze. Het voorschrift, dat de kenteken bewijzen overbodig maakt, lijkt een punt van vooruitgang, doch is dit niet. Deze vrijstelling bewijst ons geen dienst, evenmin als de vrijstelling van het rijbewijs. Door deze vrijstelling en tevens verplichting van het snelheidsbord van 16 km per uur, komen deze trac toren in een heel nauw parket. Het is natuurlijk wel bekend, dat een trekker niet sneller mag rijden dan 16 km per uur, wat met aanhangwa gens en werktuigen wel juist is. Wanneer nu echter met een losse trekker sneller dan 16 km per uur wordt gereden, dan valt de trekker onder de snelverkeerswetgeving, met als gevolg, dat hiervoor dan wegen belasting moet worden betaald en bo vendien weer een rijbewijs is ver- NOORD-SCHARWOUDE, 15 Sept. 10000 kg aardappelen: Eerstelingen 10.50; Eigenheimers 11.7011.90; Blauwe eigenheimers 12.40; Bevelanders 9.90— 10.50; Kooomans blauwe 10.70; Bintjes 11; Souvenir 8.90; IJsselster 9; Meer- banders 10.20; grove 9.4011.40; drie- dingen 4.60—5; kriel 3.50; 37000 kg uien 4 40—6; grove 4—5.70; drielingen 7—10; nep 18—22; 1800 kg kroten A 6 30—6.60; 7000 kg sperciebonen IA 5863; I 4a— 58- II 37—48; afwijkend 25—38; 600 kg rode kool A 10.90; 6000 kg gele kool A 8 40—10.60; gele kool B 3—4; 4000 kg groene kool A 9.10-11; groene kool B 7.20; 144000 kg witte kool 3.50—3.70. BROEK OP L'DTJK, 15 Sept. 1100 kg aardappelen: Ysselster 10,10, Beve landers 9.80; 31000 kg rode kool A 7.20 —13 70 B 3,60—6,20; 16000 kg gele kool A 660-10.70, B 4,60; 10500 kg groene kool A 9.10-10,70; 125000 kg witte kool q 504' 6400 kg uien 4,906,40, nep 17.10 —18,80; 2000 kg peen 5.26—6.10; 5000 kg bieten A 5,10-7.60, modjei 4—4,50: 1000 kg andijvie 9.40—11.20; 4®00.kf T1„^ nen 33—59; 5100 st. bloemkool B I 19.50 —27,10; B II 8—10,60; doorgedraaid 13000 kg witte kool. GROOTEBROEK, 14 Sept. 7000 kg aardapp.: Eersteling 11.40-11.70 Elgenh. 11.70, blw. Eigenh. 13. Yselster 8,60- 10.20; 4000 kg bieten A 5,80—6 B 4A0— 4 60- 2000 kg rode kool 5—11.70, 1700 kg gele kool 4,10-7.90; 2000 kg groene kool 9 60—11 30; 165.000 stuks bloemkool t.s. B 21 70-^—22,80, B II 14.40—14.60 stek 8— —10.90, z.d. B 16,70—28.40, Bil 9—16,30, stek 5, ZWAAG, 14 Sept. Veilingvereniging „Bangert en Omstreken". Vr. aardappe len 9.50—12.50, spinazie 27—42, uien 6—18.10. bieten 7—7.50, groene kool 12 2014; rode kool 5.7014,90, sla- bonen 40—65, snijbonen 42—58. tomaten 2037, augurken 1977, breekpeen 7.20, waspeen 25, bospeen (p. 100 bos 24-125, gare biet 13—17, alles per 100 kg.; andijvie 13—15, sla 5.70—114. bloem kool 1833. komkommers 1422, knoi- selderie B 13—14. perziken 10—16, alles per 100 stuks; Reine Victoria pr. 13— 53, Tcmneboer 10, Alicante 81—1.03, Fr^nkenthaler 6095, bramen 101, suikermeloen 40—49. netmeloen 22—34, Ellisons Orange 18—33, Glorie van Hol land 21—25. James Grieve 28—48, Mank's Godlin 14—32, Schellinkhouter 29—41, Signe Tillisch 16—37, Transp. de Croncels 17, Zigeunerin 16—12b, Beurré de Mérode 1833. Beurré Har- fjy 36—54, Beurré Lebrun 12—29, d'Avranches 29-45, Clapp's Favounte 34 Marguerite Marillat 2132, Seign. d'Èsperen 23—34. Triomphe de Vienne 2265, William Duchesse 23—24. Emile Royal 72—86, Benoni 33—46, Golden Champion 1 04—1.15, meloen 33—43, Muscat 93—1.29, alles per 100 kg. WOGNUM. 14 Sent. Blauwe Eigen heimers 13.10—13.60, vroege aardappe len 8.50—13.10, slaboncn I 70—74, II 31 —63, tomaten 20—41. Alicant 67—96, Frankenthaler 77—99. rode kool 3—8 80, komkommers 1117, andijvie 15—18, meloen 18—41, knolbieten A 7—8.30. B 5.20, bospeen 23, uien 717.10. breek peen 5.50, waspeen 17—26, sla B 5.90— 6.10, Triumf 16—46. Rival appel 13—16, Beucré Hardy 3036. WARMENHUIZEN, 15 Sept. 18300 kg aardappelen: Eigenh. 12.60—13. Meer- landers 10.60—11, Bintjes 10.40—10 50, Alfa 9.50; 1900 kg slabonen 27—67: 1700 kg uien 5.10—5.40. driel. 8, nep 15.90— 1640; 44000 kg witte kool 3.50: 200 kg bieten A 5,40; 230 kg andijvie 6,80. HEM 14 Sept. Doré 8,5010.80, Meerlanders 9.40—10.80. Eigenheimers 13.10—13.30, rode kool 7.20—11.50, uien driel. 78. nep 17. middel 6.50—6.80, groene kool 17. ronde bieten 4.50—6.30, bloemkool 828. tomaten 2024. andij vie 14, slabonen 70, Frankenthalers 79— 103, Schelinkhouter 935, James Grieve 154i Beurré Hardy 8—52. Princesse Noble 10—27, Wealthy 22—25, Jacques Lebel 6—14. TEXEL. 14 Sept. 2 koeien 700—850, 25 graskalveren 200325. 110 lammeren 60—85. 60 schapen 7090, 30 rammen 100—160, 35 biggen 4055, 6 nuchtere kalveren 4060. eist. Daarnaast zullen dan ook de eisen voor richtingaanwijzers ed. van kracht kunnen worden. Het is dus thans zeer gevaarlijk om met een trekker sneller te rijden dan 16 km per uur. Een lichtpunt is, dat nummerborden aan de wagens niet meer nodig zijn. De lengte-driehoeken blijven ver plicht, evenals de vervoersvergunning en de kosteloze wegenkaart. H. DE HAAN. (Mededelingen van de Rijksland- bouwvoorlichtingsdienst te Schagen). 89. Jimmy Brown was in ziin leven wel eens geschrokken, maar toch nooit zo ais deze keer. Hij dacht aan al die dreigementen, welke hem de laatste da gen waren toegestuurd en het is begrij pelijk dat hij dit onmiddellijk in ver band bracht met hetgeen er hier in nuts gebeurd moest zijn. „Het lijkt veel op een overval", bromde hij, terwijl hij met drie treden tegelijk naar boven snelde, naar de slaapkamer van Jackie en Mie bet. Hij duwde wild de dcurenopen. maar er was niemand! Zelfs de bedden onbeslapen.. Jimmy floot even. „Dan heeft alles zich gisteravond al afge speeld", dacht hij. Haastig begon hij het huis te doorzoeken. „Zouden die schooiers hen allebei hebben wegge voerd?" Jimmy rende van de ene deur naar de andere, maar nergens vond hij ook maar de geringste aanwijzing. „De kelder", dacht hij, „alleen de kelder heb ik nog niet gehad". In drie sprongen was hij beneden, holde naar de kelder deur die hii meteens wilde openrukken. Maar dat lukte niet, omdat het ding ste vig op slot zat. „Vréémd, heel vre md" bromde Jimmy, want Miebet sluit de ze deur nooit af en zij laat altijd de 3iiu- tel in het slot steken. Jimmy gunde zich niet de tijd de sleutel te gaan zjeken. Hij nam een kleine aanloop en wierp zich met zijn volle gewicht tegen het houtwerk van de deur. Het dink kraak te, maar week toch niet meteen Wéér nam Jimmy een aanloop en weer beukte hij met heel zijn lichaam de deur. Toen vloog een der panelen er uit. Snel maak te hij de opening groter. Hij trapte met zijn schoenen het andere paneel er fi naal uit. „Miebet! Jackie!!" riep hij, ter wijl hij zich door de opening werkte. De prachtige donkerbruine merrie „Ooststar", bereden door pikeur De Meulder, heeft in Schagen Dinsdag middag de kortebaandraverij gewon nen. Gezien de uitbetalingen van de toto was dit een verrassing- velen moe ten hebben gemeend, dat Öoststar het in de tweede omloop tegen O Marijke niet zou kunnen bolwerken. De uitslag was: 1 Ooststar f 650, 2 Partout, bèrijder N. Heskes f 275, 3 Karei Pluto, berijder C. Swart f 125, 4 Nanda O., berijder J. Wagenaar f 50. De toto keerde uit voor de eerste om loop winnend 5.90, plaats 2.30, 1.60 en 5.30; tweede omloop winnend 7.70, 3.00, 1.90 en 1.70; derde omloop win nend 2.10, plaats 1.10, 1.10 en 1.20. Er waren zestien paarden aan de start verschenen. Bij Kon. besluit ziin benoemd: Met ingang van 1 October 1953, tot heemraad van de Anna Paulownapol- der. G. C. Van Balen Blanken, te Anna Paulowna. Met ingang van 1 October 1953, tot heemraad van de polder Waard-Nieuw- land op Wieringen, M. Heijblok Mzn„ te Wieringen. Met ingang van 1 October 1953, tot heemraad van de polder Wieringer- waard, C. Boekei, te Wieringerwaard. Met ingang van 1 October 1953, tot heemraad van de polder Eijerland op Texel) Flens, te Eijerland (gem. Met ingang van 1 October 1953, tot heemraad van het heemraadschap Wie ringen. J. Mulder Dzn., te Wieringen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7