centrale hemweg werd officieel geopend Kikvorsmannen deden aanval op Vlissingen Mariniers trokken zich terug in de verdediging DE WONDERE WAERELT Een gigantisch werk van ruim honderd millioen Indrukwekkende cijfers Ir Koeten is weer terecht Wegenwachter om het leven gekomen I C Minister C. Staf bij admiraal Benelux Vreemd ontwaken Prof. dr P. A. Diepenhorst zeer ernstig ziek Alkmaarder zes weken in Canada vermist Een nieuw systeem van radar-identificatie Oefening op de Veluwe Gevangene gaf geen kik Burgemeester van Londen tuiniert Geraakt door wegrollende autowielen KUNST EN CULTUUR Noordholl. Philh. Orkest opent het seizoen Drie jaar geëist wegens gebruik valse stukken Bouwondernemers zouden te veel verdienen Scheepvaartberichten ZATE^HAG 3 Of TOBKR l«53 vAKjr-vnm-'jfajMp Op 27 December 1903 begon in Amsterdam op de Hoogte Kadijk de eerste centrale van de Gemeente Electriciteitswerken met de levering van stroom. Op 27 December 1952 begon in Amsterdam aan de Hemweg de derde centrale van het Gemeente Energiebedrijf met de levering van stroom. Bijna vijftig jaar ligt tussen deze tijdstippen en zo ergens de machtige omwenteling van deze halve eeuw te constateren valt, dan is dat bij de vergelijking van deze twee centrales. In 1903 een vermogen van 3600 KW, in 1953 bij de officiële ingebruikneming van het eerste kwart van de nieuwe centrale 100.000 KW, dus wanneer in de toekomst het bedrijf volledig zal zijn 400.000 KW, naast de 225.000 KW van de Centrale Noord. In 1903 een investering van f 600.per KW vermogen, in 1953 f 510.per KWToen 80 a 100 KWh als equivalent van een ar beiders weekloon, thans is 800 a 1000 KWh in prijs gelijk aan het week loon, ofwel in arbeidsprestatie uitgedrukt is de zo vaak als duur uitge kreten electriciteit tot 10% van haar oorspronkelijke prijs gedaald. die aan bouw en technishe outillage hebben medegewerkt. Vaak in grote verlegenheid verkeirend door gebrek aan grondstoffen -n goede uitrusting heeft een grote groep vooraanstaande Nederlandse bedrijven een topprestatie verricht. Hoe goed deze prestatie is blijkt wel uit het feit, dat de heer Vos kon aankondigen, dat iedere turbine in staat bleek 55.000 KW te leveren in plaats van de berekende 50.000. wat de rentabiliteit va~> de tot op heden ge- investeerde 112.000.000.zeker gun stig zal beïnvloeden. De Centrale Hemweg is ontworpen door en t 'tgevoerd onder leiding van twee gemeentediensten, en wel is de zchnische installatie geheel voorbe reid door het Gemeente Energiebedrijf, terwijl de bouwwerken ontsproten zijn aan de pHloden van Publie .e Werken. De uitvoering is vrijwel geheel van Nederlandse bedrijven. Op sommige momenten waren over geheel Neder land verspreid 10.000 «arbeiders, in hoofdzaak geschoolden, bezig aan de constructie van dit gigantische bedrijf. De thans in gebruik zijnde vier ketels hebben ieder de kracht van ongeveer 60 sneltreinlocomotieven. De stoomlei- dingen krijgen een temperatuur van 500 graden C te verduren. Zij zijn dan ook van speciaal molvbdeenstaal en 15 a 19 mm dik. Iedere lasnaad is rönt- genologisch onderzocht, zodat de strek kende meter buis f 920.kost. Nog enkele frapperende cijfers wil len wij U nie, onthouden. Aan tekenin gen is tot op heden 5 hectare papier verbruikt. Aan koelwater, dat door een betonnenkanaal uit het havengebied wordt aangevoerd en in een filterge bouw gereinigd, is benodigd 10 12 maal het gebruik aan leidingwater van de gehele stad. Tot nu toe zijn geslagen 5000 betonpalen met verbreed grond vlak. Voor deze palen moest indivi dueel, via grondboringen de lengte be paald worden. Er is totaal 90 ton menie en verf verschilderd aan deze gebou wen. De nieuwe centrale, wier ingebruik stelling min of meer arbi air wordt samengesmolten met het vijfjarig be staan van het Gemeente Energiebe- tfrijf, is uiterst efficiënt gesitueerd. Vlak bij de Westelijke havens en de nieuwe industrieterreinen, heeft zij een 200 meter lange kade, waar schepen tot 8 meter diepgang, dus flinke zee schepen, kunnen laden en lossen: een aparte asafvoerhaven voor lichters voorkomt dichtslibben van het hoofd vaarwater. Een geheel overdekt kolen- Park, dat ruimte heeft voor ca. 50.000 ton, wordt gevuld vanuit de schepen tresp. treinen) via een grijperkraan en een ingenieus net van transportban den. Afgevoerd worden de kolen via een rijdende grijpkraan en een onder gronds transportbandenstelsel, dat uit mondt op een schuin naar de boven verdieping an het ketelhuis lopende band. Deze stort zijn last op de ban den, die de kolenmolens van de ver schillende ketels t"dienen. Deze ketels worden gestookt met poederkool en voorverwarmde lucht. Iedere ketel heeft een eigen schoorsteen. Twee ketels leveren telkens de stoom voor een turbine van 50.000 KW. De gebou wen, die niet direct produceren, dus sdministratie-, commando-, filter- en schakelge jouwen, wasgelegenheid en cantine. zijn direct op volledige grootte gebouwd en behoeven dus bij de vol- toriïng tot vier eenheden van 100.000 niet te worden aangevuld. Door het overdekte kolenpark en de natte vliegasvangers wordt de overlast aan de omgeving tot een minimum be perkt. SCHOORSTENEN EEN SYMBOOL De top van de schoorstenen, waar van er thans acht op het 44 meter hoge ketelhuis zijn geplaatst, steken bijna S0 meter boven de omgeving uit. Zij be heersen tot in de verre omtrek het landschap als een teken van Neder lands voortschrijdende industrialisatie want niet alleen de hoofdstad zal van ®e productie gaan profiteren, ook Zaandam en het Gooi krijgen een deeL Ir L. Vos, cii ccteur van het Gemeen te Energiebedrijf, en in in hoge mate verantwoordelijk voor de totstandko ming van de nieuwe Centrale in deze v°rm. sprak Zaterdagmorgen vóór de officiële ingebruikstelling zijn diepe voldoening uit over de resultaten, "e- reikt dank zij de niet genoeg te waar- heren inspanning van alle krachten hoor de vele Nederlandse bedrijven. MERKWAARDIGE SENSATIE Voc, de leek is het een merkwaar dige sensatie door het hete en mach tige ketelhuis met zijn brullende kolen- molens te lopen. Kijkgaten tonen een rode hel in de enorme ketels. In de wm - Een fraaie opname von de nieuwe electrische Centrale Hemweg. De machinerieën, die in het machtige gebouwencomplex met acht schoor stenen staan opgesteld, zullen de hoofdstad de nodige stroom leve ren, waaraan vooral met het oog op het steeds groeiend aantal inwo ners, dringend behoefte bestaat. brandschone machinezaal loeien de turbo-gmeratoren en het is mt 'ijk te begrijpen, dat dezp monsters in wezen niet verschillen van het kleine dynamo'tje, dat U zonder moeite in be weging brengt wanneer U 's avonds fietsen gaat. Voor het aan- en afzetten van deze reuzen kor.echter wel iets meer kijken dan de eenvoudige hand greep, voor ons allen zo gewoon. In grote kamers met schakelborden, con- trölemeters, relais e.i zelfregistrerende apparaten regelen de machinisten de gigantische eenheden. De menselijke arbeidskracht komt bij dit productie proces niet meer te pas. Slechts bij het onderhoud is deze nog nodig. In de schakelkamer leest een ieder zonder moeite hoeveel energie aan ieder stads deel of afnemer ten goede komt. Prach tige was- n recreatiegelegenheden zijn er voor de 200 arbeiders. Geventileer de kledingkastjes zorgen voor een droge regenjas of overall, terwijl air conditioning de lucht overal fris houdt. Het personeel heeft ter gedachtenis aan deze dag een gezandstraald raam aangeboden, waarop Prometheus de Amsterdamse stedemaagd het vuur overhandigt. Het raam is door me vrouw W. M. VosAalbers onthuld. Burgemeester d'Ailly, kersvers uit Amerika weergekeerd (kort tevoren kwam hy op Schiphol aan) heeft de ingebruikneming bezegeld door een stoot op de stoomfluit, die over de gehete stad hoorbaar tmts, doordat deze telefonisch gergtayeerd werd naar olie centrales, fabrieken en kan toren van het C.E.B. rtertig kikvorsmannen, leden van d« Britse special boat section, die deel. nemen aan de NAVO-vlootoefening „Mariner", zijn er gisternacht in ge slaagd op vijf puntén aan de Vlissing- se marinehaven aan land te komen. Ze waren van hun basis te Breskens uit met een onderzeeboot tot op de rede van Vlissingen gebracht. Rondom de haven ontbrandde Donderdagavond laat nog een hevige strijd tussen het te Vlissingen gestationneerde marineper soneel, dat met de verdediging van de haven was belast en de kikvorsman nen, met als resultaat een gedeeltelijk succes. Op een punt wisten de kikvors mannen direct een doorbraak te for ceren, op andere punten ondervonden ze tegenstand van schildwachten en patrouilles. De aanval had tot doel de door de verdediging gebruikte verken ningsmiddelen als radar en patrouille vaartuigen onklaar te maken. De aan vallers slaagden er in een zg. kleefmijn te bevestigen aan een op de rede lig gend vaartuig. Ook aan andere sche pen trachtten zij schade toe te brengen. Het werd voor beide partijen noch een nederlaag noch een overwinning. Gistermiddag heeft de minister van Oorlog en Marine, ir C. Staf een be zoek gebracht aan het hoofdkwartier Benelux van de oefening „Mariner" er gens op Walcheren. Daar zwaait vice- admiraal F. T. Burghard, de zg. admi- ten vrachtauto met aanhangwagen, die door een Rotterdammer werd be stuurd, geraakte in een bocht op de weg tussen Brussel en Parijs uit de koers en reed dwars door de muur van een klein café te Maubeuge zodat het voertuig terecht kwam tn de slaapkamer pan de caféhouder en zyn vrouw, die aldus ze'- ruui stt hun slaap werden opgeschikt. Het ledticant werd door de bumper ran de binnen gedrongen auto opgeschoven en het echtpaar kwam er af met enkele cer- wovdingen door neervallende brokken steen. Het huis tras echter dusdanig ontzet, dat het instortte toen de auto er uit teruggetrokken werd. De toestand van prof dr P. A. Diepen, horst, die reeds enige tijd in Epe ern stig ziek ligt. is thans zeer ernstig. De zoon van prof Diepenhorst burgemees ter I- N. T. Diepenhorst van Epe. die in Amerika vertoefde, is naar ons land teruggeroepen. raai Benelux, de scepter. De minister arriveerde omstreeks half twee per helicopter te Vlissingen in gezelschap van de chef marinestaf, vice-admiraal A. de Booy. Na aan boord van Hr Ms Heemskerk de lunch te hebben ge bruikt, begaf minister Staf zich per auto naar het hoofdkwartier van de admiraal Benelux. In de NAVO-vlootoefening zijn op 30 September twee konvooien het Kanaal binnen gevaren, na een gebied te heb ben gepasseerd, waar „Oranje"-duik- boten waren samengetrokken. De kon- vooiweg was vrijgemaakt door zee- en luchtstrijdkrachten, die vier onderzee, boten „onschadelijk" hebben gemaakt Slechts een koopvaardijschip uit deze konvooien werd tot „zinken gebracht". De Britse kruiser „Swiftsure" en de Britse torpedobootjager „Diamond", die met elkaar in aanvaring zijn geweest, zijn naar een haven op IJsland gediri geerd, waar zij brandstof moeten in nemen. .Morgen MIJN dag.T Zeven personen, onder wie een Ne derlandse ingenieur, ir K. Koeten uit Alkmaar, die sedert 25 Augustus met een vliegtuig In Canada werden ver mist. zijn naar gisteren te Chicontimi in Quebec is vernomen, veilig en wel bij een meer in het Noord-oostelijk deel van de provincie Quebec gevon den. Het vliegtuig was zoekgeraakt op een vlucht van Fort Chimo naar Ro- berval. Het was, volgens de thans ont vangen benebten, geland, omdat het te kampen had met benzinegebrek. tsenaive ir woeien, bevonden zich een Duitse en drie lanadese passa giers aan boord. De bemanning telde twee koppen. Voor de eerste maal in ons land werden gisteren geslaagde proefne mingen gehouden, waarbij een schip, varende op de Noordzee, was uitge rust met een draagbare apparatuur, die zowel radio-telefonische communi catie mogelijk maakte met een wal- radarstation. als identificatie van dit schip op het scherm van het w-al- radarstation. Dit laatste was opgesteld op het Nederlands radarproefstation te Noordwijk aan Zee. De proefnemingen werden bijge woond door de voorzitter en leden van de zojuist gereedgekomen nieuwe ha ven radarinstallatie, die het Nederlands radarproefstation op verzoek van de Westduitse Bondsregering ter beschik king heeft gesteld voor proefnemin gen aan de Elbe. Deze apparatuur zal op 1 November a.s. door Nederlandse technici te Cuxhaven in bedrijf wor den gesteld. UET DERDE infanterie bataljon van het korps Mariniers, dat reeds drie dagen de deugdelijkheid van ons defen sieapparaat op de Veluwe beproeft, heeft gisteren lijn practische lessen met een velddienstoefening in de om geving van Garderen voortgezet. Om dat de gevechtsactiviteit zich slechts beperkte tot een verdedigingsactie, was de oefening minder spectaculair dan de vorige dagen. Er werd uitge gaan van de veronderstelling, dat een front langs de IJsel zo zwaar door de vijand werd aangevallen, dat het dreig de te springen. Het was dus de taak van de verdedigende partij een tweede linie te vormen in de Gelderse Vallei, waarop men bij een eventuele door braak zou kunnen terugvallen. VERDER zou het nodig zijn, teneinde de eigen terugtrekkende troepen te kunnen opvangen en de achtervolgen de vijand tegen te houden, dwars over de Veluwe. van de Rijn tot aan de Zuiderzee, een zgn. opnemingsstelling te vormen. Om een en ander nog ge compliceerder te doen zijn. zouden pa rachutisten de oprukkende colonnes bedreigen. Reeds voor de dageraad was aange broken heerst er in het tentenkamp in Doorn een grote bedrijvigheid. Geheel volgens plan werd de ene infiltratie na de andere uitgevoerd, zonder dat de verdedigers ook maar een haar breed weken. Ook het leren behandelen van krijgs gevangenen was in het oefeningssche ma opgenomen. De man, die het con tact met zijn kameraden had verloren, weigerde een kik te geven. Kennelijk wilde hij zich als een dapper man ge dragen, want wat men ook probeerde om iets over de positie van de vijand te vernemen, zijn mond bleef gesloten. Omdat iemand, die zijn lippen op el kaar houdt ook niet in staat is een stevige maaltijd te consumeren, werd besloten de gevangene stilletjes te la ten verhongeren. Dit was de krijgs gevangene blijkbaar wel wat al te bar, want hij verdween zonder voorkennis, in de geruststellende wetenschap, dat er toch niet met scherp op hem ge schoten werd. De Mariniers brachten de dag verder door met allerlei bezig heden. die inhaerent zijn aan het ruige soldatenleven, en een burgerzoetelaar kon 's avonds, na drukke zaken, te vreden huiswaarts keren. Vanochtend omstreeks zes uur is het laatste schot gevallen. Maandag gaat het grootste deel van de bij de herhalingsoefenin gen betrokken Mariniers huistoe. Naar Anneke en Marietje om de bedreven heldendaden in geuren en kleuren te vertellen. Gistermiddag is de wegenwachter A. P. uit Oosterbeek, in dienst bij de Kon. Toeristenbond ANWB, tengevolge van een ongeluk om het leven geko men. De ANWB heeft daardoor, sinds de wegenwacht werd gesticht, de der de wegenwachter verloren, die bij de nitoefening van zijn werk is omge komen. De heer P. was gehuwd en vader van een kind. De wegenwacht reed op zijn gele motor met zijspan juist een ter rech terzijde van de weg ArnhemUtrecht gelegen uitwijkplaats op, ter hoogte van de Wolfhezerweg in Ede, toen een tandemstel achterwielen van een hem achteropkomende truck met oplegger losgeraakte. De beide losgebroken rechterachter- wielen van de oplegger kwamen naar de uitwijkplaats rollen en troffen de wegenwachtmotor gn de berijder van achteren. De heer P. werd door de kracht van de botsing en door het circa tweehonderd kg wegende stel wielen zeer ernstig gewond. Hij is naar een ziekenhuis in Arnhem ver voerd en kort na aankomst overleden. Dinsdag 6 October a.s. zal het Noord hollands Philharmonisch Orkest, de voormalige H.O.V., thans georganiseerd op provinciale basis, voor het eerst in zijn nieuwe vorm optreden met een concert in het Haarlems Concertge bouw, onder leiding van Toon Verhe.v, met als solist de Amerikaanse pianist Byron Janis. Provinciale en stedelijke autoriteiten zullen dit concert bijwonen, In het al gemeen bestuur van de stichting Nrd- hollands Philharmonisch Orkest hebben zitting de burgemeester van Alkmaar, mr dr H. J. Wytema, de wethouder van kunstzaken te Hilversum, de heer J. de Jong Czn, de wethouder van kunst zaken te Haarlem de heer D. J. A. Geluk, het lid van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland de heer L. Bouw man, verder mr A Beets. dr Th. de Crauw, dr J. R. H. de Smidt, de heren J. M. André de la Porte en B. J. Ttays- sen. CR SCHUILEN toch enorme rijkdommen in de zardbodem. Vond die Hollandse boer en kele dagen geleden een steelhandgranaat en nog wat ander genoegelijk oorlogstuig, een Engelse boer ontdekte op zijn land in Derby, in het Noorden van AÏbion, een blikken rand van een jampotdeksel dat dacht hij tenminste gaf deze aan zijn kinde ren om zich er mee te vermaken. Een bezoeker, die het voorwerp toe vallig onder ogen kreeg, zag er echter meer in en bracht de blikken jam- potdekselrand naar een museum, waar men hem vertelde, dat het een voorwerp van grote waarde was, namelijk een armband uit het bronzen tijdperk. NOG MEER over de rijkdom van de bo dem. Een complex pa pierfabrieken, dat te Teko in het Noorden van Nieuw-Zeeland in aanbouw is, zal gebrttik maken van stoom, wel ke onder hoge druk uit de aarde ontsnapt, zo wel voor verwarmings doeleinden als voor bet aandrijven van electri sche generatoren. IN WENEN was een ex- 1 patiënt van het Weense algemeen ziekenhuis zo onvoldaan over de be handeling en over de hoge verplegingskosten. welke hij niet wenste te betalen, dat hij een zeer doelmatige bom constru eerde en deze het zie kenhuis binnensmeet. Er ontstond een aanzienlijke ravage en er kwamen twee personen om het leven, onder wie de bommenwerper. Zes an deren werden gewond, maar kan mer. onder idealere omstandigheden gewond rtken dan ineen ziekenhuis? VEN kolenhandelaar te Besangon in Frank rijk, Réné Guyon, heeft in een baldadige bui het kolenhandelaarswereld- record verbeterd door met een zak kolen ran rijf tig kilogram te voet een afstand van veertig kilometer in een tijd van zeven uur en tien minu ten af te leggen. Wy ho pen, dat ónze kolenman het maar gewoon met zijn vrachtauto blyft doen De nieuwe Lord Mayor van Londen en diens echtgenote hou den van tuinieren. Onze foto graaf slaagde er in dit aardige plaatje te knippen in de tuin van de nieuwe burgemeester. Drie jaar gevangenisstraf is voor het Haagse gerechtshof geëist tegen een 62-jarige economische adviseur uit de Residentie, omdat hij bij herhaling gebruik zou hebben gemaakt van valse stukken. De man heeft in de oorlog flinke bedragen aan zwart geld ver diend. Om dit wit te maken, heeft hij gewerkt met valse schuldbekentenis sen. De man verkeert in staat van faillissement en heeft sinds 1953 tegen over zijn curator geknoeid. De Haagse rechtbank had hem veroordeeld tot twee jaar. In de Eerste Kamer is er onlangs over geklaagd, dat er een aanzienlijk premiebedrag boven de ondernemers winst in de zakken van de bouwon dernemers verdwijnen. De sectie Volks huisvesting van de Wiardi Beekman- stichting een orgaan van de Partij van de Arbeid heeft thans aan de Ministerraad en de Eerste en Tweede Kamer verzocht, eraan te willen me dewerken dat er een onpartijdig on derzoek zal worden ingesteld in de boeken van een aantal particuliere bouwondernemers. In het ziekenhuis van de H Johan- nes de Deo, aan het Westeinde, te 's-Gra- venhage, is gistermiddag overleden de heer J. R de Macedo Soares. ambassa deur van Brazilië te 's-Gravenhage. "De heer De Macedo Soares is 57 jaar oud geworden. Volgende week zal het eerste num mer verschijnen van een nieuw maand blad voor de Nederlandse strijdkrachten De naam luidt: .2.0"Het is een uitgave van de stichting ..Humanistisch Thuis front". De moordenaar van de ex-Perzische minister-president Razamara, die onder de regering-Mossadeq bij een speciale wet amnestie verkreeg, is aangehouden- Agatha (t), 3-10 van Pladju te Tand jong Priok verwacht. Argos, 2-10 van Izmir te Cavalla Arladne, 1-10 van Bre- men te A'dam Armilla (t), 1-10 van Pladju te Liencheu Averdljk, 1-10 te Le Havre Aagtedijk, 2-10 te Monte video Aalsum, pass. 1-10 Guardafui naar Belawan Albireo, 1-10 te Las Palmas Almkerk, 1-10 van R'dam naar Sydney Aphard, 2-10 van Recife te Bahia Aludra, 1-10 van Rio de Janeiro naar Buenos Aires Amerskerk, 1-10 van Marseille naar Antwerpen Andljk, 1-10 van Galveston naar R'dam via Antwer pen Arendsdtjk, 1-10 van Montevideo naar Paranagua Baarn, 1-10 van Car- thagena naar Curagao Banka, pass. 1-10 Guardafui naar Colombp Bloem» fontein, 1-10 van Teneriffe naar Kaap» stad Blltar, 1-10 v. Sydney n. R'darK via Aden Blonunersdijk, 1-10 van Nevf York naar R'dam via Antwerpen Bos* koop, 1-10 200 mijl west-noordwest vai» Flores naar Plymouth Breda, pass. 1-10 16.55 uur Vlissingen naar Antwerpen Caltex Delft (t), pass. 1-10 Lissabon naar Sidon Congostroom, 1-10 te Safi Uanae, 30-9 van Algiers naar Napels Dulvendrecht, 1-10 van Londen naar R' dam Esso Den Haag (t), pass. 1-10 Lis sabon naar Antwerpen Etrema (m), 1-10 van Pladju naar Singapore Fries land (KRL), pass. 1-10 Gibraltar naar Halifax Groote Beer, 1-10 van R'dam te Quebec Groote Kerk, 2-10 van Beira te Mocimboa Hector, 1-10 van Lissabon te Tanger Helena, 1-10 van New York naar Port au Prince Indrapoera, pass. 1-10 Kaap Palos naar Marseille Ja para (KRL), 30-9 n.m. van Colombo naar Djeddah Lawak, pass. 1-10 Cochin naar naar Bombay Lieve Vronwekerk, pass. 1-10 Kaap St Vincent naar Antwerpen Ltndekerk, 1-10 te Port Said Loener- kerk, 1-10 van Bombay naar Colombo Luna, 30-9 van Oran naar Patras Mal- vina (t), pass. 1-10 Malta naar Gibraltar Marassa (t). 1-10 te Miri Muider- kerk, 2-10 te Aden Maasdam, 1-10 van New York te R'dam Mapia, 2-10 van Bandarshapur naar Bombay Ma- riekerk, 1-10 van Kaapstad naar Tene riffe Nestor, 1-10 250 mijl west-zuid west van Lands End naar A'dam Orion, pass. 2-10 v.m. Ouessant naar R'dam Poeiau Laut, 1-10 van Tandjong Priok naar Cheribon Rijnland, pass. 1-10 Casquets, 2-10 n.m. te A'dam verwacht Salatlga. 1-10 van Singapore naar Zamboang :a Saroena (t), 1-10 van Piadju naar Balik Papan Schiedijk, 2-10 te Belawan Sheratan, 1-10 van Suez naar Mena al Ahmadi Sunetta (t). 30-9 van Balik Papan naar Miri Schie, 2-10 van Oran te Heraklion Sloterdijk, 1-10 van Tam pa naar Vera Cruz Tabinta, 2-10 te Alexandrië Telamon, 1-10 van New York naar Wil lemstad Tjimenteng, 3-10 van Sydney te Melbourne verwacht Tjipanas. 3-10 van Sydney te Melbourne verwacht Ijipanas, 1-10 van Durban te Beira lawali, 30-9 van Livorno naar Napels Teiereslas. pass 1-10 Kaap St Vin cent naar Port Said Van Heutsz, 1-10 an Surabaja naar Palembang Willem Ruys, 1-10 van Napels naar Southamp- ton Willemstad, 1-10 van A'dam naar Crïstobal Wonosari, 1-10 Ceylon ge- pass. naar Belawan Waal, 1-10 van Gibraltar naar Algiers Waterman. 1-10 S40 mijl oost ten noorden van Chatham Ei! naar Balb..a - Westland, 1-10 van Santos naai Montevideo Zuiderkruis, *10 315 mui w«M ten zuiden van Va lentie naar Habfax.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3