centrale hemweg werd
officieel geopend
Kikvorsmannen deden aanval
op Vlissingen
Mariniers trokken zich terug
in de verdediging
DE WONDERE WAERELT
Een gigantisch werk van ruim
honderd millioen
Indrukwekkende
cijfers
Ir Koeten is weer
terecht
Wegenwachter om
het leven gekomen
I C
Minister C. Staf bij
admiraal Benelux
Vreemd ontwaken
Prof. dr P. A. Diepenhorst
zeer ernstig ziek
Alkmaarder zes weken in
Canada vermist
Een nieuw systeem van
radar-identificatie
Oefening op de Veluwe
Gevangene gaf geen
kik
Burgemeester van Londen tuiniert
Geraakt door wegrollende
autowielen
KUNST EN CULTUUR
Noordholl. Philh. Orkest
opent het seizoen
Drie jaar geëist wegens
gebruik valse stukken
Bouwondernemers zouden
te veel verdienen
Scheepvaartberichten
ZATE^HAG 3 Of TOBKR l«53
vAKjr-vnm-'jfajMp
Op 27 December 1903 begon in Amsterdam op de Hoogte Kadijk de
eerste centrale van de Gemeente Electriciteitswerken met de levering
van stroom. Op 27 December 1952 begon in Amsterdam aan de Hemweg
de derde centrale van het Gemeente Energiebedrijf met de levering van
stroom. Bijna vijftig jaar ligt tussen deze tijdstippen en zo ergens de
machtige omwenteling van deze halve eeuw te constateren valt, dan is
dat bij de vergelijking van deze twee centrales. In 1903 een vermogen
van 3600 KW, in 1953 bij de officiële ingebruikneming van het eerste
kwart van de nieuwe centrale 100.000 KW, dus wanneer in de toekomst
het bedrijf volledig zal zijn 400.000 KW, naast de 225.000 KW van de
Centrale Noord. In 1903 een investering van f 600.per KW vermogen,
in 1953 f 510.per KWToen 80 a 100 KWh als equivalent van een ar
beiders weekloon, thans is 800 a 1000 KWh in prijs gelijk aan het week
loon, ofwel in arbeidsprestatie uitgedrukt is de zo vaak als duur uitge
kreten electriciteit tot 10% van haar oorspronkelijke prijs gedaald.
die aan bouw en technishe outillage
hebben medegewerkt. Vaak in grote
verlegenheid verkeirend door gebrek
aan grondstoffen -n goede uitrusting
heeft een grote groep vooraanstaande
Nederlandse bedrijven een topprestatie
verricht. Hoe goed deze prestatie is
blijkt wel uit het feit, dat de heer Vos
kon aankondigen, dat iedere turbine in
staat bleek 55.000 KW te leveren in
plaats van de berekende 50.000. wat de
rentabiliteit va~> de tot op heden ge-
investeerde 112.000.000.zeker gun
stig zal beïnvloeden.
De Centrale Hemweg is ontworpen
door en t 'tgevoerd onder leiding van
twee gemeentediensten, en wel is de
zchnische installatie geheel voorbe
reid door het Gemeente Energiebedrijf,
terwijl de bouwwerken ontsproten zijn
aan de pHloden van Publie .e Werken.
De uitvoering is vrijwel geheel van
Nederlandse bedrijven. Op sommige
momenten waren over geheel Neder
land verspreid 10.000 «arbeiders, in
hoofdzaak geschoolden, bezig aan de
constructie van dit gigantische bedrijf.
De thans in gebruik zijnde vier ketels
hebben ieder de kracht van ongeveer
60 sneltreinlocomotieven. De stoomlei-
dingen krijgen een temperatuur van
500 graden C te verduren. Zij zijn dan
ook van speciaal molvbdeenstaal en
15 a 19 mm dik. Iedere lasnaad is rönt-
genologisch onderzocht, zodat de strek
kende meter buis f 920.kost.
Nog enkele frapperende cijfers wil
len wij U nie, onthouden. Aan tekenin
gen is tot op heden 5 hectare papier
verbruikt. Aan koelwater, dat door een
betonnenkanaal uit het havengebied
wordt aangevoerd en in een filterge
bouw gereinigd, is benodigd 10 12
maal het gebruik aan leidingwater van
de gehele stad. Tot nu toe zijn geslagen
5000 betonpalen met verbreed grond
vlak. Voor deze palen moest indivi
dueel, via grondboringen de lengte be
paald worden. Er is totaal 90 ton menie
en verf verschilderd aan deze gebou
wen.
De nieuwe centrale, wier ingebruik
stelling min of meer arbi air wordt
samengesmolten met het vijfjarig be
staan van het Gemeente Energiebe-
tfrijf, is uiterst efficiënt gesitueerd.
Vlak bij de Westelijke havens en de
nieuwe industrieterreinen, heeft zij een
200 meter lange kade, waar schepen
tot 8 meter diepgang, dus flinke zee
schepen, kunnen laden en lossen: een
aparte asafvoerhaven voor lichters
voorkomt dichtslibben van het hoofd
vaarwater. Een geheel overdekt kolen-
Park, dat ruimte heeft voor ca. 50.000
ton, wordt gevuld vanuit de schepen
tresp. treinen) via een grijperkraan en
een ingenieus net van transportban
den. Afgevoerd worden de kolen via
een rijdende grijpkraan en een onder
gronds transportbandenstelsel, dat uit
mondt op een schuin naar de boven
verdieping an het ketelhuis lopende
band. Deze stort zijn last op de ban
den, die de kolenmolens van de ver
schillende ketels t"dienen. Deze ketels
worden gestookt met poederkool en
voorverwarmde lucht. Iedere ketel
heeft een eigen schoorsteen. Twee
ketels leveren telkens de stoom voor
een turbine van 50.000 KW. De gebou
wen, die niet direct produceren, dus
sdministratie-, commando-, filter- en
schakelge jouwen, wasgelegenheid en
cantine. zijn direct op volledige grootte
gebouwd en behoeven dus bij de vol-
toriïng tot vier eenheden van 100.000
niet te worden aangevuld.
Door het overdekte kolenpark en de
natte vliegasvangers wordt de overlast
aan de omgeving tot een minimum be
perkt.
SCHOORSTENEN EEN SYMBOOL
De top van de schoorstenen, waar
van er thans acht op het 44 meter hoge
ketelhuis zijn geplaatst, steken bijna S0
meter boven de omgeving uit. Zij be
heersen tot in de verre omtrek het
landschap als een teken van Neder
lands voortschrijdende industrialisatie
want niet alleen de hoofdstad zal van
®e productie gaan profiteren, ook
Zaandam en het Gooi krijgen een deeL
Ir L. Vos, cii ccteur van het Gemeen
te Energiebedrijf, en in in hoge mate
verantwoordelijk voor de totstandko
ming van de nieuwe Centrale in deze
v°rm. sprak Zaterdagmorgen vóór de
officiële ingebruikstelling zijn diepe
voldoening uit over de resultaten, "e-
reikt dank zij de niet genoeg te waar-
heren inspanning van alle krachten
hoor de vele Nederlandse bedrijven.
MERKWAARDIGE SENSATIE
Voc, de leek is het een merkwaar
dige sensatie door het hete en mach
tige ketelhuis met zijn brullende kolen-
molens te lopen. Kijkgaten tonen een
rode hel in de enorme ketels. In de
wm -
Een fraaie opname von de nieuwe
electrische Centrale Hemweg. De
machinerieën, die in het machtige
gebouwencomplex met acht schoor
stenen staan opgesteld, zullen de
hoofdstad de nodige stroom leve
ren, waaraan vooral met het oog
op het steeds groeiend aantal inwo
ners, dringend behoefte bestaat.
brandschone machinezaal loeien de
turbo-gmeratoren en het is mt 'ijk
te begrijpen, dat dezp monsters in
wezen niet verschillen van het kleine
dynamo'tje, dat U zonder moeite in be
weging brengt wanneer U 's avonds
fietsen gaat. Voor het aan- en afzetten
van deze reuzen kor.echter wel iets
meer kijken dan de eenvoudige hand
greep, voor ons allen zo gewoon. In
grote kamers met schakelborden, con-
trölemeters, relais e.i zelfregistrerende
apparaten regelen de machinisten de
gigantische eenheden. De menselijke
arbeidskracht komt bij dit productie
proces niet meer te pas. Slechts bij het
onderhoud is deze nog nodig. In de
schakelkamer leest een ieder zonder
moeite hoeveel energie aan ieder stads
deel of afnemer ten goede komt. Prach
tige was- n recreatiegelegenheden zijn
er voor de 200 arbeiders. Geventileer
de kledingkastjes zorgen voor een
droge regenjas of overall, terwijl air
conditioning de lucht overal fris houdt.
Het personeel heeft ter gedachtenis
aan deze dag een gezandstraald raam
aangeboden, waarop Prometheus de
Amsterdamse stedemaagd het vuur
overhandigt. Het raam is door me
vrouw W. M. VosAalbers onthuld.
Burgemeester d'Ailly, kersvers uit
Amerika weergekeerd (kort tevoren
kwam hy op Schiphol aan) heeft de
ingebruikneming bezegeld door een
stoot op de stoomfluit, die over de
gehete stad hoorbaar tmts, doordat
deze telefonisch gergtayeerd werd
naar olie centrales, fabrieken en kan
toren van het C.E.B.
rtertig kikvorsmannen, leden van d«
Britse special boat section, die deel.
nemen aan de NAVO-vlootoefening
„Mariner", zijn er gisternacht in ge
slaagd op vijf puntén aan de Vlissing-
se marinehaven aan land te komen. Ze
waren van hun basis te Breskens uit
met een onderzeeboot tot op de rede
van Vlissingen gebracht. Rondom de
haven ontbrandde Donderdagavond laat
nog een hevige strijd tussen het te
Vlissingen gestationneerde marineper
soneel, dat met de verdediging van de
haven was belast en de kikvorsman
nen, met als resultaat een gedeeltelijk
succes. Op een punt wisten de kikvors
mannen direct een doorbraak te for
ceren, op andere punten ondervonden
ze tegenstand van schildwachten en
patrouilles. De aanval had tot doel de
door de verdediging gebruikte verken
ningsmiddelen als radar en patrouille
vaartuigen onklaar te maken. De aan
vallers slaagden er in een zg. kleefmijn
te bevestigen aan een op de rede lig
gend vaartuig. Ook aan andere sche
pen trachtten zij schade toe te brengen.
Het werd voor beide partijen noch een
nederlaag noch een overwinning.
Gistermiddag heeft de minister van
Oorlog en Marine, ir C. Staf een be
zoek gebracht aan het hoofdkwartier
Benelux van de oefening „Mariner" er
gens op Walcheren. Daar zwaait vice-
admiraal F. T. Burghard, de zg. admi-
ten vrachtauto met aanhangwagen,
die door een Rotterdammer werd be
stuurd, geraakte in een bocht op de
weg tussen Brussel en Parijs uit de
koers en reed dwars door de muur
van een klein café te Maubeuge zodat
het voertuig terecht kwam tn de
slaapkamer pan de caféhouder en zyn
vrouw, die aldus ze'- ruui stt hun
slaap werden opgeschikt. Het ledticant
werd door de bumper ran de binnen
gedrongen auto opgeschoven en het
echtpaar kwam er af met enkele cer-
wovdingen door neervallende brokken
steen. Het huis tras echter dusdanig
ontzet, dat het instortte toen de auto
er uit teruggetrokken werd.
De toestand van prof dr P. A. Diepen,
horst, die reeds enige tijd in Epe ern
stig ziek ligt. is thans zeer ernstig. De
zoon van prof Diepenhorst burgemees
ter I- N. T. Diepenhorst van Epe. die in
Amerika vertoefde, is naar ons land
teruggeroepen.
raai Benelux, de scepter. De minister
arriveerde omstreeks half twee per
helicopter te Vlissingen in gezelschap
van de chef marinestaf, vice-admiraal
A. de Booy. Na aan boord van Hr Ms
Heemskerk de lunch te hebben ge
bruikt, begaf minister Staf zich per
auto naar het hoofdkwartier van de
admiraal Benelux.
In de NAVO-vlootoefening zijn op 30
September twee konvooien het Kanaal
binnen gevaren, na een gebied te heb
ben gepasseerd, waar „Oranje"-duik-
boten waren samengetrokken. De kon-
vooiweg was vrijgemaakt door zee- en
luchtstrijdkrachten, die vier onderzee,
boten „onschadelijk" hebben gemaakt
Slechts een koopvaardijschip uit deze
konvooien werd tot „zinken gebracht".
De Britse kruiser „Swiftsure" en de
Britse torpedobootjager „Diamond", die
met elkaar in aanvaring zijn geweest,
zijn naar een haven op IJsland gediri
geerd, waar zij brandstof moeten in
nemen.
.Morgen MIJN dag.T
Zeven personen, onder wie een Ne
derlandse ingenieur, ir K. Koeten uit
Alkmaar, die sedert 25 Augustus met
een vliegtuig In Canada werden ver
mist. zijn naar gisteren te Chicontimi
in Quebec is vernomen, veilig en wel
bij een meer in het Noord-oostelijk
deel van de provincie Quebec gevon
den.
Het vliegtuig was zoekgeraakt op
een vlucht van Fort Chimo naar Ro-
berval. Het was, volgens de thans ont
vangen benebten, geland, omdat het
te kampen had met benzinegebrek.
tsenaive ir woeien, bevonden zich
een Duitse en drie lanadese passa
giers aan boord. De bemanning telde
twee koppen.
Voor de eerste maal in ons land
werden gisteren geslaagde proefne
mingen gehouden, waarbij een schip,
varende op de Noordzee, was uitge
rust met een draagbare apparatuur,
die zowel radio-telefonische communi
catie mogelijk maakte met een wal-
radarstation. als identificatie van dit
schip op het scherm van het w-al-
radarstation. Dit laatste was opgesteld
op het Nederlands radarproefstation
te Noordwijk aan Zee.
De proefnemingen werden bijge
woond door de voorzitter en leden van
de zojuist gereedgekomen nieuwe ha
ven radarinstallatie, die het Nederlands
radarproefstation op verzoek van de
Westduitse Bondsregering ter beschik
king heeft gesteld voor proefnemin
gen aan de Elbe. Deze apparatuur zal
op 1 November a.s. door Nederlandse
technici te Cuxhaven in bedrijf wor
den gesteld.
UET DERDE infanterie bataljon van
het korps Mariniers, dat reeds drie
dagen de deugdelijkheid van ons defen
sieapparaat op de Veluwe beproeft,
heeft gisteren lijn practische lessen
met een velddienstoefening in de om
geving van Garderen voortgezet. Om
dat de gevechtsactiviteit zich slechts
beperkte tot een verdedigingsactie,
was de oefening minder spectaculair
dan de vorige dagen. Er werd uitge
gaan van de veronderstelling, dat een
front langs de IJsel zo zwaar door de
vijand werd aangevallen, dat het dreig
de te springen. Het was dus de taak
van de verdedigende partij een tweede
linie te vormen in de Gelderse Vallei,
waarop men bij een eventuele door
braak zou kunnen terugvallen.
VERDER zou het nodig zijn, teneinde
de eigen terugtrekkende troepen te
kunnen opvangen en de achtervolgen
de vijand tegen te houden, dwars over
de Veluwe. van de Rijn tot aan de
Zuiderzee, een zgn. opnemingsstelling
te vormen. Om een en ander nog ge
compliceerder te doen zijn. zouden pa
rachutisten de oprukkende colonnes
bedreigen.
Reeds voor de dageraad was aange
broken heerst er in het tentenkamp in
Doorn een grote bedrijvigheid. Geheel
volgens plan werd de ene infiltratie
na de andere uitgevoerd, zonder dat
de verdedigers ook maar een haar
breed weken.
Ook het leren behandelen van krijgs
gevangenen was in het oefeningssche
ma opgenomen. De man, die het con
tact met zijn kameraden had verloren,
weigerde een kik te geven. Kennelijk
wilde hij zich als een dapper man ge
dragen, want wat men ook probeerde
om iets over de positie van de vijand
te vernemen, zijn mond bleef gesloten.
Omdat iemand, die zijn lippen op el
kaar houdt ook niet in staat is een
stevige maaltijd te consumeren, werd
besloten de gevangene stilletjes te la
ten verhongeren. Dit was de krijgs
gevangene blijkbaar wel wat al te bar,
want hij verdween zonder voorkennis,
in de geruststellende wetenschap, dat
er toch niet met scherp op hem ge
schoten werd. De Mariniers brachten
de dag verder door met allerlei bezig
heden. die inhaerent zijn aan het ruige
soldatenleven, en een burgerzoetelaar
kon 's avonds, na drukke zaken, te
vreden huiswaarts keren. Vanochtend
omstreeks zes uur is het laatste schot
gevallen. Maandag gaat het grootste
deel van de bij de herhalingsoefenin
gen betrokken Mariniers huistoe. Naar
Anneke en Marietje om de bedreven
heldendaden in geuren en kleuren te
vertellen.
Gistermiddag is de wegenwachter
A. P. uit Oosterbeek, in dienst bij de
Kon. Toeristenbond ANWB, tengevolge
van een ongeluk om het leven geko
men. De ANWB heeft daardoor, sinds
de wegenwacht werd gesticht, de der
de wegenwachter verloren, die bij de
nitoefening van zijn werk is omge
komen. De heer P. was gehuwd en
vader van een kind.
De wegenwacht reed op zijn gele
motor met zijspan juist een ter rech
terzijde van de weg ArnhemUtrecht
gelegen uitwijkplaats op, ter hoogte
van de Wolfhezerweg in Ede, toen een
tandemstel achterwielen van een hem
achteropkomende truck met oplegger
losgeraakte.
De beide losgebroken rechterachter-
wielen van de oplegger kwamen naar
de uitwijkplaats rollen en troffen de
wegenwachtmotor gn de berijder
van achteren. De heer P. werd door
de kracht van de botsing en door het
circa tweehonderd kg wegende stel
wielen zeer ernstig gewond. Hij is
naar een ziekenhuis in Arnhem ver
voerd en kort na aankomst overleden.
Dinsdag 6 October a.s. zal het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, de
voormalige H.O.V., thans georganiseerd
op provinciale basis, voor het eerst in
zijn nieuwe vorm optreden met een
concert in het Haarlems Concertge
bouw, onder leiding van Toon Verhe.v,
met als solist de Amerikaanse pianist
Byron Janis.
Provinciale en stedelijke autoriteiten
zullen dit concert bijwonen, In het al
gemeen bestuur van de stichting Nrd-
hollands Philharmonisch Orkest hebben
zitting de burgemeester van Alkmaar,
mr dr H. J. Wytema, de wethouder van
kunstzaken te Hilversum, de heer J. de
Jong Czn, de wethouder van kunst
zaken te Haarlem de heer D. J. A.
Geluk, het lid van Gedeputeerde Staten
van Noord-Holland de heer L. Bouw
man, verder mr A Beets. dr Th. de
Crauw, dr J. R. H. de Smidt, de heren
J. M. André de la Porte en B. J. Ttays-
sen.
CR SCHUILEN toch
enorme rijkdommen
in de zardbodem. Vond
die Hollandse boer en
kele dagen geleden een
steelhandgranaat en nog
wat ander genoegelijk
oorlogstuig, een Engelse
boer ontdekte op zijn
land in Derby, in het
Noorden van AÏbion, een
blikken rand van een
jampotdeksel dat
dacht hij tenminste
gaf deze aan zijn kinde
ren om zich er mee te
vermaken. Een bezoeker,
die het voorwerp toe
vallig onder ogen kreeg,
zag er echter meer in en
bracht de blikken jam-
potdekselrand naar een
museum, waar men hem
vertelde, dat het een
voorwerp van grote
waarde was, namelijk
een armband uit het
bronzen tijdperk.
NOG MEER over de
rijkdom van de bo
dem. Een complex pa
pierfabrieken, dat te
Teko in het Noorden
van Nieuw-Zeeland in
aanbouw is, zal gebrttik
maken van stoom, wel
ke onder hoge druk uit
de aarde ontsnapt, zo
wel voor verwarmings
doeleinden als voor bet
aandrijven van electri
sche generatoren.
IN WENEN was een ex-
1 patiënt van het Weense
algemeen ziekenhuis zo
onvoldaan over de be
handeling en over de
hoge verplegingskosten.
welke hij niet wenste te
betalen, dat hij een zeer
doelmatige bom constru
eerde en deze het zie
kenhuis binnensmeet. Er
ontstond een aanzienlijke
ravage en er kwamen
twee personen om het
leven, onder wie de
bommenwerper. Zes an
deren werden gewond,
maar kan mer. onder
idealere omstandigheden
gewond rtken dan ineen
ziekenhuis?
VEN kolenhandelaar te
Besangon in Frank
rijk, Réné Guyon, heeft
in een baldadige bui het
kolenhandelaarswereld-
record verbeterd door
met een zak kolen ran
rijf tig kilogram te voet
een afstand van veertig
kilometer in een tijd van
zeven uur en tien minu
ten af te leggen. Wy ho
pen, dat ónze kolenman
het maar gewoon met zijn
vrachtauto blyft doen
De nieuwe Lord Mayor van
Londen en diens echtgenote hou
den van tuinieren. Onze foto
graaf slaagde er in dit aardige
plaatje te knippen in de tuin
van de nieuwe burgemeester.
Drie jaar gevangenisstraf is voor het
Haagse gerechtshof geëist tegen een
62-jarige economische adviseur uit de
Residentie, omdat hij bij herhaling
gebruik zou hebben gemaakt van valse
stukken. De man heeft in de oorlog
flinke bedragen aan zwart geld ver
diend. Om dit wit te maken, heeft hij
gewerkt met valse schuldbekentenis
sen. De man verkeert in staat van
faillissement en heeft sinds 1953 tegen
over zijn curator geknoeid. De Haagse
rechtbank had hem veroordeeld tot
twee jaar.
In de Eerste Kamer is er onlangs
over geklaagd, dat er een aanzienlijk
premiebedrag boven de ondernemers
winst in de zakken van de bouwon
dernemers verdwijnen. De sectie Volks
huisvesting van de Wiardi Beekman-
stichting een orgaan van de Partij
van de Arbeid heeft thans aan de
Ministerraad en de Eerste en Tweede
Kamer verzocht, eraan te willen me
dewerken dat er een onpartijdig on
derzoek zal worden ingesteld in de
boeken van een aantal particuliere
bouwondernemers.
In het ziekenhuis van de H Johan-
nes de Deo, aan het Westeinde, te 's-Gra-
venhage, is gistermiddag overleden de
heer J. R de Macedo Soares. ambassa
deur van Brazilië te 's-Gravenhage. "De
heer De Macedo Soares is 57 jaar oud
geworden.
Volgende week zal het eerste num
mer verschijnen van een nieuw maand
blad voor de Nederlandse strijdkrachten
De naam luidt: .2.0"Het is een uitgave
van de stichting ..Humanistisch Thuis
front".
De moordenaar van de ex-Perzische
minister-president Razamara, die onder
de regering-Mossadeq bij een speciale
wet amnestie verkreeg, is aangehouden-
Agatha (t), 3-10 van Pladju te Tand
jong Priok verwacht. Argos, 2-10 van
Izmir te Cavalla Arladne, 1-10 van Bre-
men te A'dam Armilla (t), 1-10 van
Pladju te Liencheu Averdljk, 1-10 te
Le Havre Aagtedijk, 2-10 te Monte
video Aalsum, pass. 1-10 Guardafui naar
Belawan Albireo, 1-10 te Las Palmas
Almkerk, 1-10 van R'dam naar Sydney
Aphard, 2-10 van Recife te Bahia
Aludra, 1-10 van Rio de Janeiro naar
Buenos Aires Amerskerk, 1-10 van
Marseille naar Antwerpen Andljk, 1-10
van Galveston naar R'dam via Antwer
pen Arendsdtjk, 1-10 van Montevideo
naar Paranagua Baarn, 1-10 van Car-
thagena naar Curagao Banka, pass.
1-10 Guardafui naar Colombp Bloem»
fontein, 1-10 van Teneriffe naar Kaap»
stad Blltar, 1-10 v. Sydney n. R'darK
via Aden Blonunersdijk, 1-10 van Nevf
York naar R'dam via Antwerpen Bos*
koop, 1-10 200 mijl west-noordwest vai»
Flores naar Plymouth Breda, pass. 1-10
16.55 uur Vlissingen naar Antwerpen
Caltex Delft (t), pass. 1-10 Lissabon naar
Sidon Congostroom, 1-10 te Safi
Uanae, 30-9 van Algiers naar Napels
Dulvendrecht, 1-10 van Londen naar R'
dam Esso Den Haag (t), pass. 1-10 Lis
sabon naar Antwerpen Etrema (m),
1-10 van Pladju naar Singapore Fries
land (KRL), pass. 1-10 Gibraltar naar
Halifax Groote Beer, 1-10 van R'dam
te Quebec Groote Kerk, 2-10 van Beira
te Mocimboa Hector, 1-10 van Lissabon
te Tanger Helena, 1-10 van New York
naar Port au Prince Indrapoera, pass.
1-10 Kaap Palos naar Marseille Ja
para (KRL), 30-9 n.m. van Colombo naar
Djeddah Lawak, pass. 1-10 Cochin naar
naar Bombay Lieve Vronwekerk, pass.
1-10 Kaap St Vincent naar Antwerpen
Ltndekerk, 1-10 te Port Said Loener-
kerk, 1-10 van Bombay naar Colombo
Luna, 30-9 van Oran naar Patras Mal-
vina (t), pass. 1-10 Malta naar Gibraltar
Marassa (t). 1-10 te Miri Muider-
kerk, 2-10 te Aden Maasdam, 1-10
van New York te R'dam Mapia, 2-10
van Bandarshapur naar Bombay Ma-
riekerk, 1-10 van Kaapstad naar Tene
riffe Nestor, 1-10 250 mijl west-zuid
west van Lands End naar A'dam Orion,
pass. 2-10 v.m. Ouessant naar R'dam
Poeiau Laut, 1-10 van Tandjong Priok
naar Cheribon Rijnland, pass. 1-10
Casquets, 2-10 n.m. te A'dam verwacht
Salatlga. 1-10 van Singapore naar
Zamboang :a Saroena (t), 1-10 van
Piadju naar Balik Papan Schiedijk,
2-10 te Belawan Sheratan, 1-10 van
Suez naar Mena al Ahmadi Sunetta
(t). 30-9 van Balik Papan naar Miri
Schie, 2-10 van Oran te Heraklion
Sloterdijk, 1-10 van Tam pa naar Vera
Cruz Tabinta, 2-10 te Alexandrië
Telamon, 1-10 van New York naar Wil
lemstad Tjimenteng, 3-10 van Sydney
te Melbourne verwacht Tjipanas. 3-10
van Sydney te Melbourne verwacht
Ijipanas, 1-10 van Durban te Beira
lawali, 30-9 van Livorno naar Napels
Teiereslas. pass 1-10 Kaap St Vin
cent naar Port Said Van Heutsz, 1-10
an Surabaja naar Palembang Willem
Ruys, 1-10 van Napels naar Southamp-
ton Willemstad, 1-10 van A'dam naar
Crïstobal Wonosari, 1-10 Ceylon ge-
pass. naar Belawan Waal, 1-10 van
Gibraltar naar Algiers Waterman. 1-10
S40 mijl oost ten noorden van Chatham
Ei! naar Balb..a - Westland, 1-10 van
Santos naai Montevideo Zuiderkruis,
*10 315 mui w«M ten zuiden van Va
lentie naar Habfax.