De papieren piloot is onmisbaar voor de „Dr Ir M. H. Damme" Super Constellation met drie motoren nog luchtwaardig Nederlandse dames boekten 1-0 zege op Amerika DE WONDERE WAERELT Dick Visser heeft magische handicapgetal reeds geschat Smyslov had handen vol aan taai verdedigende Euwe T°.L Kunt U zich dit nog; herinneren (7) Noodverbinding bij Velsen? Arie Boon overleden Gelier en Petrosian komen opzetten Kans op meteoren - regen op 9 October e Christchurch-race „Mercator-Computor", zijn eigen vinding Extra televisie uitzendingen Amsterdamse tram blijft „model-rijden" Superconstellation in Johannesburg Uitvallen van een motor nauwelijks merkbaar Reis naar het Zuiden begon met vertraging Plannen voor noodbrug tijdens spitsuren Bijna 1600 mensenlevens gered Jachtpartij van de Prins ten einde Internationaal hockey tornooi Het elftal van Oostenrijk John Cooper verbeterde zeven records De Desgrange—Colombo- wJsselprijs SI)\G 6 OCTOBER 1953 ^LS DE HERTOG van Gloucester Donderdag 8 October 's middags om half zes (Ned. tijd) aan de Douglas ÜC-6a „Liftmaster" van de KLM bet vertreksein zal geven is de Londeh—Christchurch vlucht voor de „Dr Ir M. H. Damme" begonnen. Met korte tussenpozen zullen de twee mededingers van de KLM „Liftmaster", de viermotorige Handley Page „Hastings C3" van de Nieuwzeelandse Luchtmacht en de viermotorige Vickers „Viscount 700" van de „British Europeen Airways" daarna vin Londen Airport opstijgen. De drie deelnemers in de handicap-afdeling zullen dan op weg zijn naar hun eerste landingsplaats. r\P DE DAG, dat de zilveren vogels zich van de grond zullen verheffen wordt het vliegveld van twaalf uur af tegen speciale prijzen voor het pu bliek toegankelijk gesteld. Om een indruk te geven van die prijzen laten wij re hier volgenvoetgangers vijf tig cent, de volgende voertuigen met inbegrip van inzittenden of berijders personenauto's f 2.50, motorrijwielen f 1.50, fietsen f 0.75, dubbeldek tou ringcars en bussen f 35, gewone tou ringcars en bussen f 25. Bij de start worden ongeveer 150.000 bezoekers verwacht. de belangrijkste figuren, die hebben gezorgd, dat de „Ir Damme" straks met een gerust hart het lucht ruim kan kiezen, behoort Dick Visser. Als chef van het vliegtechnisch bu reau van de KLM doet hij denken aan een rustige schaakspeler in de concentratie van een match. Op hem rust de zware taak de theoretische, vliegtechnische bijdrage tot de vei ligheid, de regelmaat en de economie van de vluchtuitvoering te leveren. Hij staat met zijn beide benen op de grond, maar zijn hoofd is in de wol ken. Dick Visser werd uiteraard reeds twee jaar geleden ingeschakeld bij het werkcomité, dat de KLM-bijdrage in de a.s. Christchurchrace in studie nam. Wat toen nog maar een af en toe ter hand genomen dun mapje pa pieren was, groeide de laatste zes maanden uit tot een ware papier lawine. Het spreekt vanzelf, dat de man, die de wetenschappelijke achtergron den van de KLM-vlucht voor zijn rekening neemt, ook meegaat naar Nieuw-Zeeland. AP HET MOMENT dat de deelne- mers op het punt staan te vertrek ken wordt hun een magisch getal toe gefluisterd. Dat getal is natuurlijk door Visser aan de hand van de wed- strijdvoorwaarden reeds lang geschat, zoals hij ook de handicapgetallen Van de andere deelnemers geschat heeft. Als gezagvoerder Kooper C is zijn machine uit de herfstige grond QNDER voorbehoud, dat het filmmateriaal tijdig arriveert, zal de Nederlandse Televisiestich ting in een gezamenlijk program ma op Donderdagavond 8 Octo ber van 23.00 uur tot 23.45 uur een filmreportage geven van het vertrek der toestellen in de han dicap-race naar Christchurch, Deze reportage wordt voorafge gaan door een praatje van de heer C. A. Driessen, hoofd van het wetenschappelijk bureau van de K.L.M., over de voorbereidingen van deze tocht. Vrijdag 9 Octo ber van 19.00 uur tot 20.00 uur voorafgaande aan de uitzending van de VPRO. vertoont de Ne derlandse Televisiestichting film materiaal van het vertrek in de snelheidsrace -Zij zal dan tevens een herhaling geven van een filmpje over het vertrek van de toestellen in de handicap-race. Het Amsterdamse trampersoneel, dat zich reeds enige dagen stipt aan het „model-rijden" heeft gehouden, gisteravond besloten hiermee tot na der order voort te gaan, nadat gister middag een verzoek van de commis sie-trampersoneel om te worden toege laten tot de commissie van bijstand ten stadhuize was geweigerd. Het hoofdstedelijke trampersoneel heeft verscheidene grieven, onder meer t.a.v. het verplichte „op tijd-rijden". Bij het „model-rijden", waarbij met de voorgeschreven snelheid d°or de bochten wordt gereden en bij iedere halte wordt gestopt, ook al wenst nie mand in of uit. te stappen, komen de trams achter op het voorgeschreven tijdschema. Op het kruispunt Dortselaan—Zuid plein— Dortse Straatweg is gisteren de 84-jarige gepensionneerde veldwachter J. c. k. aangereden door een zware vracht- «utó. Hij ls later in het Zuiderziekenhuis aan zijn verwondingen overleden. van Londens luchthaven trekt, begint ook Dick Visser op zijn eenzame plaats in het crewcompartment te denken, te rekenen en om te rekenen. de hand van zijn berekeningen adviseert hij de gezagvoerder, die naar eigen inzicht beslist in hoeverre zulke adviezen kunnen worden volgd. opge- Behalve de dossiers bestaat het materiaal voor Dick Visser slechts uit een enkele moderne omreken-schijf, een „mercator-computor". Een appa raat daarmee Dick uitstekend weet om te gaan, want déze computor is zijn eigen vinding. Met deze maar schalkstaf in de hand en vertrouwend op zijn hersens en natuurlijk dat on definieerbaar beetje geluk, dat voor deze wedstrijd nodig is, zal de „papie ren piloot" zo snel mogelijk trachten de „Ir Damme" naar onze tegenvoeters te brengen. Minister-president dr W. Drees en zijn gezelschap zijn Maandag met de superconstellation „Nucleon" van de KLM in Johannesburg aangekomen. Het toestel kwam 24 uur te laat aan als gevolgvan de motorstoring, die zijn voorganger, de „Proton" na het vertrek had opgelopen. Waarom hij nu expres kaas moest eten is ons niet helemaal duidelijk, V wel? Voor nadere bijzonderheden over onze foto-prijsvraag zie men het nummer van Zaterdag 26 September (Van onze speciale verslaggever). neen, een voorspoedig verloop heeft de openingsvlucht per K. L. M.- Superconstellation op de ljjn Amster dam—Johannesburg Zaterdag niet ge had. Op het ogenblik, waarop de Pro ton op een hoogte van 5800 meter de Alpen tegemoet vloog, viel een der 18 cylindermotoren uit. De chef-piloot stond voor de keuze, met drie motoren doorvliegen naar Rome en daar trach ten het euvel te verhelpen of terugke ren naar Amsterdam. HU besloot tot het laatste. Om 6 uur 's avonds was de Proton, die om 1.45 uur was vertrok ken weer op Schiphol. De reis was voorspoedig begonnen. Via Winterswijk en Dusseldorf zette de Super Connie op een hoogte van vijf entwintighonderd meter koers naar Frankfurt. Ver boven het laaghangen de wolkendek in de volle zon. Boven Dusseldorf werd het helder. Een groots panorama gleed onder het vliegtuig voorbij. Zacht glooiende bergen, zon nige delen, kleurige stadjes: het Wes terwoud, het Taunusen prachtig heeft lag het luxueuze vliegtuig in de lucht. Van remous was geen sprake. Melodieus ronkten de drieendertig- honderd paardekrachten ontwikkelen de motoren. Om 2.45 uur daalde de Superconstellation op het vliegveld Frankfurt, waar de lunch werd ge bruikt. Om 4.34 uur werd het startsein naar Rome gegeven. Weldra was een hoogte van achtenviiftighonderd mct.-r bereikt. De K.L.M. verwent haar passagiers met de goede dingen dezer aarde, die niet alleen onze scheep vaartlijnen maar ook onze luchtvaart maatschappij zulk een goede naam ge ven in* het buitenland. Twee uur later zou Rome worden bereiktPlotseling scheen het of de Superconstellation vaart minderde en inderdaad; even later konden de passa giers zien, dat de propeller van de meest linker motor stil stond. Er -.vas een motor uitgevallen! Tegelijkertijd het was 4.47 uur deelde de rustige kilometer m kilometer geld stem van de gezagvoerder \net volgen de mede: Dames en heren wij vliegen terug naar Amsterdam. Een der moto ren heeft storing. Ladies en gentle menDaarop volgde deze mededeling in het Engels. Het spreekt vanzelf, dat er even consternatie was. Rustig echter wendde de Proton de steven en zette nu koers naar het Noorden. Nu bleek, welk een machtige machi ne deze super constellation is. Nauwe lijks was merkbaar, dat er een motor uitgevallen was. De snelheid was na tuurlijk minder groot. De passagiers echter voelden zich veilig. Dr Drees en zijn echtgenote keuvelden gezellig, mi nister Algera zat met de president commissaris der KLM, dr A. A. L. Rut- gers, te praten, jhr de Casembroot ver heugde zich er op, dat het zo goed als zeker zou zijn, dat na een nieuwe start uit Amsterdam, Cano in de Sahara, by dag bereikt zou worden. De mist, die 's morgens Schiphol zulk een herfstig uiterlijk had gegeven was weggevaagd. Keurig zette de piloot zijn machine aan de grond. Zodra de Pro ton was opgestegen, waren de inzitten den automatisch tot een grote genoeg lijke familie samengebundeld. Nu en dat was een kleine sensatie spatte het gezelschap in alle windrichtingen uiteen. Velen wensten de nacht thuis door te brengen, anderen gingen naar Rotterdam, Amsterdam of Den Haag. Weer anderen naar Noordwijk, waar de KLM in het Palace Hotel voor logies zorgde. Op Schiphol was de stemming merk baar down. Pech immers bij een ope ningsvluchtMaar het belangrijkste is toch, dat de superconstellation heeft getoond met drie motoren het toonbeeld van luchtwaardigheid te zijn. Hoewel het de afgelopen zomer goed is gegaan met de passage van het snel verkeer over het Noordzeekanaal bij Velsen, mede dank zij het inleggen van een vierde pont, die a.s. Vrijdag weer uit de vaart wordt genomen, ver wachten verkeersdeskundigen voor de komende maanden een toeneming van de moeilijkheden. Daarom zijn plannen geopperd tot een oplossing voor de ja ren, die ons van de tunnel in Velsen scheiden. Een van deze plannen betreft de bouw van een noodoeververbinding ter hoogte van de Velser brug. Het zou mogelijk zijn met deze noodbrug op de spitsuren de opstoppingen aan weers kanten van het pontveer weg te wer- wen en daarna de brug weer open te stellen. Dit moet dan gelijktijdig ge schieden met de Velser spoorbrug, zo dat het scheepvaartverkeer naar en van Amsterdam geen hinder onder vindt van deze noodoeververbinding. Voorzover de plannen thans bekend zijn, zal deze brug slechts enkele mo menten per dag in gebruik kunnen zijn. QP 85-JARIGE leeftijd is gistermor- gen de oudste schipper van de Zuid hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen overleden. Daarmee is een van de bekendste redders uit ons land heengegaan. De overledene, die gedurende 30 jaar op de stoomredding. boot „President van Heel" voer, ont ving behalve dé door Prins Hendrik uitgereikte onderscheiding ook nog onderscheidingen uit Engeland, Frank rijk, Denemarken, Noorwegen en Zwe den. Schipper Boon was betrokken bij de redding van niet minder dan 1580 schipbreukelingen. Een van de moeilijkste reddingen die Arie Boon heeft verricht was die bij de ramp van het Franse schip „Costa- nus" in Juli 1905. Hij voer toen eerst uit met de „President van Heel", daar na met de roei-zeilreddingboot. Als be loning ontving hij bij die gelegenheid van Koningin Emma de ere-reddings- medaille in zilver. Nog moeilijker was het reddingswerk bij de beruchte ramp van de Harwich-boot „Berlin" in 1907. Voor zijn onverschrokkenheid bij deze schipbreuk betoond ontving hij de Huisorde van Oranje, de eremedaille in zilver, behorende bij de orde van Oranje-Nassau en een eremedaille van de Britse regering. De begrafenis vindt Donderdagmiddag om half twee plaats op de begraafplaats te Hoek van Hol land. Prins Bernhard is Maandag te Dar es Salaam teruggekeerd van een jacht partij in, Tanganjika. Hij heeft een, leêuw,een neUshdcfrn. buffels en an der wild geschoten. ,.De wildernis was prachtig", zo verklaarde de Prins. Hij is inmiddels per vliegtuig naar Aroes- ja vertrokken. HEL1COPTERDIENST BRUSSEL BONN GEOPEND De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft Maandag de heliocopter- dienst tussen Brussel en Bonn geopend. Er worden tussenlandingen gemaakt te Luik, Maastricht en Keulen. De hefschroefvliegtuigen kunnen zeven passagiers vervoeren. Een enkele reis BrusselBonn kost ongeveer 40 gul den, terwijl voor een retour omstreeks 70 gulden moet worden betaald. Ge vlogen wordt met een snelheid van 150 kilometer per uur. (Advertentie, Ing. Med.) (Van een speciale verslaggever) SMYSLOV HEEFT nog tot de 66e zet moeten vechten om zijn af gebroken partij tegen dr Euwe tot winst té voeren. De Nederlandse kampioen heeft zijn ^grote tegen stander allerlei moeilijkheden in de weg gelegd. Hij offerde nog een 2e pion, en drong met zijn koning de witte stelling binnen. Pas toen de Rus een pion had teruggegeven konden de witte strijdkrachten zich waaiervormig over* het bord verspreiden. Smyslov wikkelde met vaardige hand af naar een lopereindspel waarin zijn snel op rukkende randpion de beslissende troef vormde. De ontmoeting NederlandVer enigde Staten voor het interna tionaal hockeytornooi is een in teressante strijd geworden, waarin de Nederlandse dames een schitte rende techniek demonstreerden. Vooral in de eerste twintig minu ten beheersten zij het veld, maar niettemin eindigde dit treffen slechts in een benauwde 10 over winning, omdat de Nederlandse voorhoede in de buurt van de cir kel telkens weer de kluts kwijt raakte en de snelle Amerikaanse verdediging gelegenheid kreeg zon der al te veel moeite in te grijpen. Een snelle Amerikaanse uitval bracht onze do( 1 verdedigster voor het eerst in actie op een schot van mevr. Allen. ItS. STOKVIS ZONEN N.V. 140 dealer» an subdaalari, .evaral In Nederland. (Advertentie, TWEE Peruaanse chi rurgen hebben met succes een patiënt ge opereerd met uitsluiten de gebruikmaking van Instrumenten uit de In- ca-tUd ,7,o'n tweeduizend jaar geleden. Er diende een bloedklonter te wor den verwijderd. Bjj dn huidige methoden ver liest het slachtoffer veel bloed, doch de Peruaan se patiënt verloor vrij wel géén bloed en Is in middels volledig hersteld. De chirurgen voltooiden deze antieke operatie in veertien minuten en ge bruikten onder meer een „Inca-aderpers". De ge schiedenis verhaalt niet, op welke wijze de ver doving plaats vond. Wel licht met een palaeoll- thische strjjdknots TN MILAAN werd dezer dagen gearresteerd de 58-jarige Giovanni Bazzi, omdat hij een deserteur was van het Italiaanse leger. Dat was echter al bijna veertig jaar gele den gebeurd, in de eerste wereldoorlog. Hij was er toen in jeugdige onbe zonnenheid vandoor ge gaan en had sindsdien in Oostenrijk en Frank rijk gewoond. Bij een kort bezoek aan Italië werd hij Ln de kraag ge vat en in afwachting van zijn berechting naar een militaire gevangenis ge zonden. Het is niet fair. na veertig jaar. De tijd heelt dus wonden. toch niet élle JN DE HAVEN van New 1 York zijn proeven ge nomen met een nieuw electronisch apparaat, dat als radar werkt en waar mee men de zee tot een diepte van vierhonderd meter kan afzoeken. Voor werpen ook vis sen die binnen het be reik van de bundels ge luidsgolven komen, wor den op een scherm zicht baar. Zij kunnen desge wenst hoorbaar worden gemaakt. Wij voorzien in de nabije toekomst een pocket-editie van deze uitvinding, speciaa' geadapteerd voor heren hengelaars. Zij trapte de bal weg en de rust ging met blanke stand in. Kort na de hervatting had Neder land moeten scoi"en. Mej. van Nierop gaf een prachtige pass ver naar voren en mej. Coops, die er achter aan i^as gegaan, plaatste de bal wiskundig zui ver voor het Amerikaanse doel waar mej. van Nierop klaar stond. Zij schoot echter tegen de doelvrouwe aan. Twee minutu. later maakte ze deze fout goed dcor de bal van korte afstand in het net te plaatsen, het eni": doel punt van de wedstrijd. De Amerikaan se dames werkten daarna hard voor de gclijkm'ker, maar onze verdediging hield stand en Jo Jurrissen stopte op schitterende wijze schoten van mej. Worthington en mej. Ralph. De uitslagen van Maandag luiden: EngelandDuitsland 80, India Frankrijk 4—1, Schotland—Oostenrijk 70, NederlandVer. Staten 10, Nieuw-Zeeland—Wales 30. Op de avond van 9 October 1933 werd Europa verrast door een grote sterrenregen. Er waren ongeveer een uur lang tientallen vallende sterren per minuut te zien. In de nacht van 9 op 10 October 1946 herhaalde zich dit verschijnsel, zij het wat minder intensief. Op grond van berekeningen wordt de sterrenregen dit jaar in de avond van Vrijdag 9 October waar schijnlijk vrij laat terugverwacht. Het is mogelijk, dat hét aantal mete oren weer zo groot zal zijn als de vo rige malen. Het is echter ook denk baar, dat er niet meer dan één of twee meteoren per minuut te zien zijn. In iedei geval is de kans op een bijzon der verschijnsel groot. Wie zich die kans niet wil laten ontgaan, houde Vrijdag 9 October van tijd tot tijd de hemel in het oog. Men kan de weten schap van dienst zijn. door de aantal len meteoren per 5 minuten te tellen en de resultaten te zenden aan de Werkgroep meteoren, Sterrenwacht Utrecht. Wie een fototoestel bezit, kan de meteoren trachten te fotograferen ALLE ANDERE partijen werden of zonder spelen beëindigd, of reeds na enkele zetten, beslist. Alleen de partij Kotov-Boleslavsky vormde een uitzon dering. Maar het was iedereen duidelijk dat eerstgenoemde tegen het onvermij delijke vocht, want hij raakte 3 pion nen achter, zonder de minste compen satie. In de kansen der deelnemers is wei nig verandering gekomen. Het enige opmerkelijke uit de laatste 4 ronden is eigenlijk dat Geiler zich ergens uit de achterhoede heeft losgemaakt, en dat ook de kansen van Petrosian zijn toegenomen. Beiden behoren tot de jongere Russische grootmeesters, en het is niet onmogelijk dat ze in het verdere verloop van het tornooi nog een hartig woordje gaan meespreken inzake de bezetting van de eerste plaats. Zij hebben namelijk aan een belangrijke voorwaarde daartoe geen gebrek, en dat is uithoudingsvermogen. De uitslagen van de afgebroken par tijen uit de 18e ronde luiden: Reshcvs- kyAverbach 10, KeresSzabo Vz SmyslovEuwe 10, GelierStahl- berg KotovBoleslavsky 0—1. 19e ronde: Boleslavsky—Geiler 01, PetrosianGligoric 1—0, Najdorf— Taimanov VzVz. Na de 19e ronde luidt de stand: 1. Smyslov 12 pnt uit 18 partijen, 2. Res- hevsy 11 pnt (18), 3. Bronstein 10% pnt f18), 4. Najdorf 10 pnt (18), 5. en 6. Keres en Petrosian 9% pnt (18), 7. Boleslavsky 9 pnt (17); 8. B. Gelier 9 p. (18), 9. Euwe 8% pnt, (18), 10 en 11. Taimanov en Kotov 8 pnt (17), 12. Sza bo 8 pnt (18), 13. Gligoric 7% pnt (17), 14. Averbach IVz pnt (18), 15. Stahl- berg 5 pnt (18). Voor de landen wedstrijd tegen Honga rije op 11 October te Wenen heeft Waiter Nausch de Oostenrijkse A-ploeg als volgt samengesteld: Zeman (Rapid); Stotz (Austria) en Happel (Rapid); Hanappl (Rapid), Ocwirk (Austria) en Golobic (Rapid): Koerner 1 (Rapid), Wagner (Wacker), Dienst (Rapid), Probst (Rapid) en Koerner 2 (Rapid). Reserves: Schmied (Vienna), Roeckl (Vienna), Giesser (Ra pid) en Waldhofer (Vienna). John Cooper heeft op het circuit van Monthlery aan het stuur van een ge stroomlijnde Cooper-racewagen zeven in ternationale records verbeterd in de klas se 1, wagens met een inhoud van maxi maal 500 cc. Hij behaalde het snelste ge middelde op de 100 mijl. Voor Cooper werd een tijd van 55 min. 16 sec. geno teerd, hetgeen neerkomt op een gemid delde van 174,85 km per uur. Het oude record stond op naam van Bonnet met 163.496 km per uur. De snelste ronde reed Cooper met een gemiddelde van 184.953 km per uur. Na Parijs—Tours leidt België in het landenklassement voor de Challenge Des grange—Colombo met 417 pnt. vóór Italië 388 pnt, Frankrijk 340 pnt, Zwitserland 154 pnt, Nederland 71 pnt en Spanje 4 pnt, Het individueel klassement luidt thans: 1 Petrucci (It.) 69 pnt, 2 Louison Bobet (Fr.) 66 pnt, 3 Fornara (It.) 43 pnt, 4 Kubler (Zwits.) 41 pnt. 5 Ockers (E>.) 40 pnt, 6 De Filippis (It.) 39 pnt 7 Germain Derijcke (B.) 38 pnt. 8 Wa'gt- mans (N.) 37 pnt, 9 Impanls (B.) 36 pnt, 10 Close (B 34 pnt. 11/12 Van Est (N.) en Storms (B 32 pnt, 13/14 Keteleer (B.) en Diot (Fr.) 28 pnt. De laatste wedstrijd welke voor de Challenge meetelt, de ron de van Lombardije, wordt 25 October verreden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3