Bijbel-onderwijs of -geschiedenis gewenst ook op de openbare school Noodzakelijk voor algemene ontwikkeling en mogelijke gids voor het leven r De man uit Australië Merendeel wenst echter objectieve uiteenzetting, geen doctrine DE VERGETEN CATEGORIE AA N HET WOORD RHEUMATIEK R 12 En nu de volgende kwestie Mei VELPON zie je er geen barst van! Een groot gtfed en een rijkebron Objectief onderwijs is nodig Met leven en denken verweven Kan niet verplicht gesteld worden Uiteenzetting van principes Pim, Pam Pom en de wonderlamp Ons dagelijks feuilleton Radioprogramma DONDERDAG 8 OCTOBF.R 1953 jy./.\A££7{ WE de iraag tan deze ueek willen be- den om er godsdienstonderwijs te ontvangen. Maar antwoorden, zo zegt een enkele uit de vergelen een groot aantal - of het toenemend is weten categorie, dan dienen we eerst uit te makeny wat er we niet - van de leerlingen der beide laatste precies mee wordt be doeld. Dat op een Katho- lieke school en een School met de Bijbel het boek der boeken centraal wordt gesteld, spreekt vanzelf. Er be schooltypes doet dat niet: het groeit op in volslagen onwetendheid of oppervlakkige kennis van de bijbelse verhalen en de kerkgeschiedenis en het is de vraag, of dat toe hoeft dus niet te worden betoogd, dat op deze scholen te juichen of te betreuren is. Welk antwoord geeft de bijbelonderwijs noodzakelijk is. Evenmin behoeft te vergeten categorie op deze vraag? En, wanneer men worden vastgesteld, dat de kindewen der openbare tot de conclusie komt, dat bijbelkennis voor ieder scholen en die der neutraal tfj zonde re (die der noodzakelijk is, wat is dan het karakter van het on- schoolverenigingen dus) geen bijbelonderwijs nodig derwijs, dat in verband hiermee moet worden ge- hebben, wanneer zij door hun ouders regelmatig geven? Tenslotte: waar moet het gegeven worden? naar Zondagsscholen en catechisaties worden gezon- En wie moet het doen? fr ALS EERSTE krijgt PH. BOSSCHER uit Heiloo het, woord: Naar mijn metning is bijbelonderwijs op school v^Jor iedereen een groot goed. De Bijtjel is een van de eerbied waardigste ^verken uit de wereldlite ratuur en 'hij is bovendien een onuit puttelijke 'bron van inspiratie geweest voor allet soorten kunstenaars, van de vroeg-ch'nstelijke tijd tot vandaag toe. Hierom - alleen al moet ieder beschaafd mens (jen zekere mate van bijbelken nis bezitten. Is het niet beschamend, als ec ;n H.B.S.-er over Paulus alleen weet te vertellen, dat deze de Duitse troe^fen bij Stalingrad commandeerde? (Ditrt is geen verzinsel). En niet alleen, omriat hij bepaalde dingen nu eenmaal mo-et weten, is voor ieder beschaafd m<?ns de Bijbel van belang: hij zou ^chzelf onrecht doen, als hij niet, al Bvas 't dan slechts én keer, de schoon- .Ineid van het Hooglied, de Psalmen, de t Apocalyps onderging. Verantwoord bijbelonderwijs kan ook veel doen om de mensen te gene zen van meningen als „d vorm, waar in onze godsdienst gegoten is, is vol komen in strijd met de logica en de palacontologie". Ik hoop niet, dat ik iemand beledig, als ik zeg, dat het mij pijnlijk getroffen heeft, dat tegen woordig nog iemand van ons zoiets neer kan schrijven. Tenslotte is voor mij de voornaam ste reden, waarom ik bijbelonderwijs belangrijk vind: de Bijbel is het woord van God en als er iets waard is om steeds beter gekend te worden, dan is het dat Woord! En wat is niet de Bijbel voor iedereen een begrijpende gids door 't leven, een rijke bron van troost en bemoediging in alle moeilijk heden. Voor iedereen: ook hij die niet kerks is, ook hij die meent niet gelo vig te zijn. Hij, die eenmaal gegrepen ls door deze woorden, geladen met een onuitsprekelijke liefde, een begrip en een zachtheid, die men haast nergens vindt, zal proberen een beter mens te worden. Meer is gelukkig niet nodig. Ais allen de Bijbel de plaats gaven waar hij recht op heeft, dan zouden misschien sommige dogmatische ver schillen blijven bestaan, maar toch zou God's woord vervuld zijn: „Het zal zijn één schaapstal en één herder!" PH. BOSSCHER ALS TWEEDE geeft D. F. ALBERTZ uit Groot-Schermer zijn mening: In antwoord op de aan de „Vergeten Categorie" gestelde kwestie van 1 Oc- Jober, neem ik het volgende standpunt ln: In het dagelijks verkeer, zowel in •ls buiten school, komt het herhaalde lijk voor, dat in verband met een poli tiek, economisch, sociaal of cultureel probleem de Bijbel, of een gedeelte hieruit, ter sprake wordt gebracht. Dan staat de „Vergeten Categorie", voorzover niet opgevoed in een stren ge sfeer, met de mond vol tanden. Zoals Bram Beek vorige week te recht opmerkte, behoort elke West- Europeaan, ruimer gezien, ieder 'ie zich Christen noemt, de Bijbel te ken nen. Om in deze leemte te voorzien kan men naar catechisatie gaan, waar men als regel de Bijbel behandelt van uit een bepaalde geloofsovertuiging gezien, of naar de bijzondere school, r i?.r op dezelfde wijze de Bijbel 2- ucht wordt. Er bestaat naar mijn me- 'ng bij beide methoden een gevaar an net aankweken van de z.g. „Schot- Doeltreflende bestrijding van Tegen spier-, zenuw- en gewrichts- rheumaöek. ischias, spit. lumbago. verkoudheden en pijnen kan R 12 CQ zeerste aanbevolen worden. Dit Preparaat bestrijdt rheumatische ont- He ingen. werkt gunstig op de af- k :ng van het urinezuur en oefent R,? sp<*(^9t pijnstillende werking uit. zonder aangenaam is het feit, dat e tabletten practtsch smaakloos en halve gemakkelijk in te nemen zijn. doeltreffendheid - zonder onaan- flcnair.e of schadelijke nevenverschijn- wtrd door onderzoekingen be- p ^°°rrtrP ing. inh. 48 tabletten. 1 erlcrijgbaar by apothekers en drogisten. (Advertentie Ing. Med-i jesgeest", vooral als óf de ouders van het onderwezen kind, óf het kind zelf óf de leraar kortzichtige mensen zijn. Deze subjectiviteit ten opzichte van het geloof en de Bijbel is niet geheel te verrtiijden, wél te beperken. Omdat het er hier echter om gaat in een belangrijke leemte te voorzien, acht ik het nuttig en noodzakelijk om op elke school, zo objectief mogelijk, Bijbelkennis en kerkgeschiedenis als vak in te voeren, ook al omdat men sen, die anders misschien nooit in aanriking gekomen zouden zijn met de godsdienst, nu misschien hierin een steun zouden vinden voor hun verdere leven. D. F. ALBERTZ Pastorie Gr. Schermer R.H.B.S. 5A DN IN DE derde plaats geven wij de uitvoerige en gedetailleerde be schouwing van BRAM BEEK uit Schoorl. ^IET om één reden vind ik het nood zakelijk, dat er op de scholen onder wijs wordt gegeven in algemene bijbel kennis, d.w.z. „over de Schrift", zonder invloed van bepaalde afwijkende in terpretaties. Dit grondvest ik op de volgende punten: le. Onze maatschappij is Christelijk, d w.z. de tien geboden door Jahwe op Sinaï aan Mozes gegeven, en speciaal de vijf welke de ordening van de maat schappij aangeven, nl. gij zult niet doodslaan, echtbreken, stelen, valse getuigenis afleggen of overspel plegen, zijn in de grondwetten der W.-Euro- pese en Amerikaanse landen opge nomen. Koningen, regerings- en andere overheidspersonen beroepen zich op God („Zo waarlijk helpe mij God al machtig", indien zij dit niet wensen met een eenvoudig „Dat beloof ik!") Ons strafrecht is ook op deze gronden gebaseerd. Bovendien zijn we Christe nen, we zullen \.t program", de Bijbel dus moeten kennen. 2e. Ontwikkeld of beschaafd zijn be tekent niet het einddiploma van een middelbare school bezitten, doch ook de bijbel en de bijbelse geschiedenis kennen, daar deze kennis beslist nood zakelijk is of zal zijn bij de studie van: a. literatuur: b.v. de Middel eeuwen, waarin deze diende om het geloof te verheerlijken (geestelijk dra ma), Vondel met zijn drama's Lucifer, Noach, Adam in Ballingschap, Jephta, moderne schrijvers zoals Van Eeden b.v., buitenlandse schrijvers, zoals John Bunyan met Pilgrim's Progress", Klopstock, Chateaubriand, de moderne Zweedse schrijfster Selma Lagerlöf met Christuslegenden. Wijsbegeerte (zie f). b. Muziek: bv. J. S. Bach, tijd genoot van Klopstock, componeerde o.a. „Mattheus Passion", verder ora toria van Haydn en Handel. c. Schilderkunst: Middeleeu wen, denk b.v. aan de Venetiaanse schilders. d. Beeldhouwkunst: Middel eeuwen, versiering van kerken. e. Bouwkunst: Talrijke stijlen van kerken. f. Wijsbegeerte: Middeleeuwse wijsbegeerte, o.a. Scholastiek; nieuwere wijsbegeerte, o.a. Renaissance (Bacon), 't Constructieve stelsel (Descartes, Spi- nazo), Verlichting (J. Locke). Moderne wijsbegeerte eveneens; o.a. 't idealis tische stelsel (Kant), echter ook 't po sitivisme en de levensphilosophie van bv. Nietzsche, Bergsan. Ook voor de literatuur zijn deze richtingen, met die van de klassieken (Plato, Socrates, Aristoteles) onontbeerlijk. g. Politiek en b.v. godsdienst oorlogen, confessionele partijen, p o- ltike geschiedenis (debat Zondagsrust in Kamer). Zo kan ik nog wel enige tijd door gaan; ons gehele leven en denken is verweven met bijbelse opvattingen, zij vormen bij verschillende studies wel niet de uitgang misschien, doch wel het wezen, indien de „goede lezer 't halve woord hierboven" heeft be grepen. Tenslotte als alle regeerders, staatslieden en generaals uit de bijbel op school hadden geleerd, dan zouden zij, al geloofden zij het niet, in ieder geval vernomen hebben, dat „we de naaste lief moeten hebben gelijk ons zelf", wat zou het dan vredig zijn op deze wereld (misschien?) Zij hadden in ieder geval 't schoonste literaire werk gelezen, want dat is de Bijbel onge twijfeld. BRAM BEEK. Heerenweg 46 SchoorL IAEZE DRIE inzenders zijn dus una- niem van mening, dat bijbelonder wijs noodzakelijk is en ieder kind om de wereld rondom te begrijpen, zich thuis te voelen in een maatschappij, die zich ietwat euphen.istisch christelijk noemt en om de godsdienstige en voor al de paedagogische en psychologische betekenis, de bijbel dient te kennen. Twee van hen geven aan, hoe zij dit onderwijs wensen: „objectief", zegt Al- bertz, die bang is voor waterdichte schotten tussen de verschillende secten, „zonder invloed van bepaalde afwijken de interpretaties", meent Bram Beek, die in de loop der discussies herhaalde malen blijk heeft gegeven, dat ook hem een soort „christendom boven geloofs verdeeldheid" voor ogen zweeft. Met andere woorden: zij wensen voor de groep, die drejgt op te groeien zonder enige kennis vuj, zonder inzicht in de geschiedenis van christendom en de kerk een onderwijs, dat -niet tte be doeling heeft de kinderen die het ont vangen. vertrouwd te maken met een bepaalde kerkelijke dogmatiek, een min of meer gesloten leer omtrent het christendom, maar uitsluitend met de feiten, die in de bijbel worden ver meld, overtuigd, dat deze gebeurtenis sen en verhoudingen van merkwaardige persoonlijkheden in zich zelf kracht genoeg bezitten om de werking te ver oorzaken, die vooral Ph. Bosscher ver langt. Albertz ziet wef in, dat dit hoge eisen stelt aan de docent (.subjectivi teit is niet geheel te vermijden"), maar hij wil de confessionele interpretatie toch zoveel mogelijk „beperken". Zij vermelden niet. dat ook de openbare scholen wettelijk verplicht zijn, de „christelijke en maatschappelijke deug den" positief te handhaven het is hun trouwens niet voldoende: .zij wen sen een systematische bespreking van de gedachten, en gevoelswereld, waar uit deze deugden hun oorsprong nemen. Het spreekt voor hen vanzelf, dat de school, die nu eenmaal geroepen is, de cultuur aan kinderen over te dragen, ook deze taak op zich neemt. Waar zou het trouwens anders moeten geschie den? Rest de vraag, die door geen van hen wordt beantwoord: wie moet hei geven? Een predikant? Misschien hij is in ieder geval een deskundige. Maai hij vertegenwoordigt een bepaalde con fessie en zal daardoor meer moeite heb ben objectief te zijn dan iemand, bij wie dat niet het geval is. Zó vermoed ik, dat het standpunt van onze brief schrijvers zal zijn- Vermoedelijk willen zij liever het onderwijs overlaten aan „de meester", die immers ook de an dere „vakken" geeft? In dat geval zal hij op de kweekschool of daarnaast een speciale opleiding in deze richting moe ten ontvangen: er is hier nog veel te wensen over. En ook moet nog uitdrukkelijk wor den vastgesteld, dat het bijbelonder wijs nooit anders dan facultatief kan zijn: niet alleen is het overbodig voor de catechisanten, maar ook ouders, die graag het christendom zouden zien ver dwijnen, moeten het reoht hebben, hun kinderen thuis te houden. Al dienden zij te begrijpen, dat men niet met vrucht kan bestrijden, wat men niet door en door kent! IJ ET STANDPUNT van ons drietal wordt in hoofdzaak door de andere medewerkers gedeeld. Er zijn bij hun brieven enkele getuigenissen, o.a. van W. KEYZER uit Koog-ZaanJijk en J. L. SCHREUDER te Velsen, met over tuiging geschreven, die een pleidooi houden voor de christelijke school en spreken over de grote waarde, die de bijbel als basis voor hun denken en handelen door het onderwiis op die school heeft gekregen. - /Si, 140. Zodra meneer Klapperoor weïr een «beetje tot bedaren was gekomen, holde hij op de baron af en schreeuw de woedend, terwijl hij hem een vuist onder de neur duwde: „U zult meer van mij horen, reken daar maar op. Ik laat niet met mij spotten1 En dat hebt U gedaanU hebt een ambtenaar in functie belachelijk gemaakt!" Weer zwaaide de ambtenaar zijn vuist on der de neus van de baron. Deze werd nu ook een beetje kwaad. Hij begreep zelf niet goed, wat er allemaal aan de hand was, maar één ding wist hij zeker, hij was zich van geen kwaad bewust en dat vertelde hij meneer Klapperoor dan ook. „Ja, ja, U pro beert U schoon te praten", schreeuwde meneer Klapperoor, terwijl zijn oren 1 kracht van Ah I weer recht overeind gingen staan. „Maar wacht maar, totdat U voor de rechter staat, dan zult U wel een toon tje lager zingen". .Ach man, vlieg op", zei de baron kortaf, want de opgewon den ambtenaar begon hem danig te vervelen. Maar toen gebeurde het wonderlijke! Tot zijn grote schrik vloog meneer Klapperoor opHij ver hief zich langzaam in de lucht als een soort helicopter, waarbij zijn oren dienst deden als wieken en als een razende in de rondte draaiden. „Hela, zo bedoelde ik het niet", riep de baron verschrikt. Maar meneer Klapperoor kon niet meer naar beneden. Hij was de lucht ingedreven, door jullie begrijDt het natuurlijk al de tover- sr is een voortreffelijk s'uk van W. KOOIMAN uit Hensbroek, die schroom heeft voor de objectieve bespreking van de geloofswaarheden uit de bübel, maar voorstander is van een uiteenzet ting der principes van de verschillende godsdienstige richtingen: „daardoor zou wellicht de onder'inge verhouding der mensen verbeteren. Wei moeten we daarbij natuurlijk terdege rekening houden met de geestelijke rijpheid van het kind. Zo zouden we naar mijn in zicht met -et meest nuttige effect hier aan in de hoogste klassen der lagere school en in de eerste klas der middel bare school aandacht gunnen besteden. Naast deze algemene vorming zou het dan de taak der kerk kunnen zijn om door catechisatie en lering de jeugd tot meer inzicht te brengen." A TTIE KOPPEN, leerlinge van de (^school voor maatschappelijk werk te Breda, pleit voor eenvormigheid van Katholieke en Protestantse bijbels en is overtuigd, „dat het van groot nut zou zijn, wanneer de mensen leefden volgens de geboden, die er in staan maar dat is helaas niet het geval". Ook zij is van mening, dat bijbelkennis „behoort bij de algemene ontwikke ling"; „wanneer je daar niet over mee kunt praten, ben je een nul". De uitvoerige brief van G. DE BOER uit Den Helder geeft geen nieuwe ge zichtspunten; ook hij heeft ervaren, „dat de bijbel ons een juist beeld geeft van de historie der wereld en licht in de duisternis en de donkerheid van et heden en verwachting van de onbe kende toekomst"; ook hij vindt dus bijbelkennis absoluut noodzakelijk. JANNIE SUK uit Alkmaar (15 jaar) oordeelt „Ik vind, dat ook op de openbare scholen het Bijbelonderwijs in prak tijk moet worden gebracht. Want wat £N NA DIT ALLES wenden we ons naar een probleem van totaal andere orde. De vraag is ingezonden door Hans Reinders: „Is het goed en verstandig, dat jonge mensen een dagboek bij houden, waarin zij op gezette tijden hun zorgen, problemen en ervaringen opschrijven, waarmee ze op dat moment eigenlijk geen raad weten? Zo ja, moet men het opgeschrevene dan be waren, of moet men het. nadat men zijn problemen heeft „af gereageerd", vernietigen?" Ik voeg er aan toe: „Moet, mag je het aan anderen laten lezen?" Brieven uiterlijk Maandagmiddag verzenden aan D. L. Daalder, Komlaan 8, Bergen (N.-H.). Een niet overbodige vraag: Wil je 't papier aan één kant beschrijven? 10 GOED UM1 VEI PON VtAAG Dl lUSTt SOUU (Advertentie. Ing. Med.) 52) Tegelijk met het vertrek van Kitty was Dicks hoop om veel tijd met Claudia door te brengen alleen of in een groepje van vier verdwenen Iedereen kende iedereen in Pottsville en Claudia kon niet riskeren, dat ze met hem alleen zou worden gezien. De een of twee keren, dat ze aan de glu rende ogen van praatzieke buren wa ren ontsnapt, hadden het vonkje, dat tijdens dat onderbroken treffen in de garage was opgesprongen, niet aange wakkerd tot een groot vuur. Nu Cecilia hier was om alles te regelen, werden de vooruitzichten voor Dick bepaalu somber. Hij had al ge hoord. dat de pottenbakkerij nog lang niet rendabel was en dit slechte nieuws gaf zijn hoop een flinke knak. Peter had zich in het onvermijdelijke geschikt. Niet. dat hij dit absoluut on draaglijk vond. Per slot van rekening was Claudia een allerliefst meisje en waren zijn 'loppen sensatie van de hele buurt geworden. Hij had altijd een of twee by zich. waar hij ook ging Vooral Minnie de I min was zijn grote vriendin. Hij vond troost in het praten met haar waarbij hij deed alsof hij Snipper de schildpad was en niemand nam aanstoot aan zijn vreemd gedrag, omdat Peter nu een maal Peter wa en ze hem allemaal graag mochten. Met Tom Cavanagh was het een an der geval Zeker, hij werd beleefd be handeld. maar het gevoel van wrok was er nog steeds. Zo nu en dan stak dat zijn wanstaltige kop op. als er een verschil van mening was. Tom accep teerde dat zonder meer. Hij deed zijn maar. werk zo goed hij kon, hakte waar het moest en liet de spaanders achteloos achter zich vallen. Cecilia was meer dan tevreden met het resultaat van zijn werk, maar het dat nog door geen bemoedigend knikje merken. Ze bekeek de fabriek van binnen en van buiten er las zijn rap porten nauwkeurig en met begerige blikken. „Ik kan zien, dat je het druk gehad hebt en dat je je best gedaan hebt, jongeman. Maar dat is ook alles". Ze was achter het bureau van Tom gaan zitten en zag met ogen vol berekening op naar zijn lange, slanke gestalte. ,.E1- wood verdient het weliswaar niet. maar we zullen zijn nek en een flink stuk van myn geld bijtijds redden". „Je lijkt me een verstandige jongen, Cavanagh", ging ze even later verder, maar vertel me eerst eens waarom jij Peter steeds aangemoedigd en zelfs ge holpen hebt met die belachelijke pop- pengeschiedenis? Hij heeft me eens doen geloven, dat ik gek was. Door die afschuwelijke stemmen die ik steeds hoorde. Overal in het huis waren ze, boven, beneden en in de tuin. Ik zou durven zweren, dat ik ze zelf nog op weg naar huis heb gehoord en in Sydney". Tom lachte jongensachtig. „De eerste keer, dat ik ze hoorde, schrok ik me dood. Maar het is een opwindend tijd verdrijf als je erin betrokken raakt. Als u wilt. kunt u horen, dat ik een heel goede Zwarthart de magiër maak Natuurlijk vraagt een rol als die van Holle Bolle Gys meer karaktertekening Cecillia sloeg met haar vlake hand op het prachtig gepoetste blad van het bureau. „Cavanagh. Wil je zo vrien delijk zijn je tot de zaken te bepalen? Daarvoor word je betaald. En als ik nog één woord hoor over die poppen- onzin, kun je direct je biezen pakken". De glimlach bleef op Toms gezicht. „Ieder zijn smaak, mevr. Ponsonby". „Ha. Als iedereen zou doen wat hij wilde in deze wereld, zou Claudia al mevr. Forrester zijn en zou ze uit was sen moeten gaan om haar gezin te onderhouden. Gelukkig genoeg wist ik haar te bewegen, naar rede te luiste ren". „Maar ze is nog niet met Peter ge trouwd". Het leek, of Cecilia's ogen uit de kassen vielen. „Wat il je daar mee zeggen?" „Niets, het is alleen maar het con stateren van een feit". Nog steeds speelde het lachje om zijn mond. „Is er nog iets, dat u wilt wetenover de zaken?" Met een snauw stuurde Cecilia hem weg, maar die ene losse opmerking brandde na in haar gedachten. Ze klampte Claudia na het eten aan en vroeg haar hoe het met Kitty ging. „Dus het is niets geworden tussen Dick Forrester en haar hé? Ze leken anders aardig met elkaar te kunnen opschie ten, toen ik weg ging. Ik mocht dat meisje wel. Ze had tenminste gezond verstand". ..Genoeg gezond verstand, om te be grijpen. dat Dick niet van haar hield. Dat doet Peter weL Nu ze toch niet terugkomt hindert het niet, dat u dat weet". Cecilia sprong op, alsof ze een klap in haar gezicht had gekregen. Zwijgend ging haar mond open en weer dicht, alsof ze de woorden van Claudia wüde kauwen. Toen ze eindelijk zelf woorden vond. was haar stem bijna onhoorbaar. „Dat geloof ik niet, Kitty is een artiste. Peter zou nooitZe bedacht zich en weerhield Claudia er met haar glin sterende kraaloogjes van. weg te lopen. „Of het waar was of niet, het veran- det niets aan de zaak. En als Jij nog steeds die monteur in je gedachten hebt Claudia draaide zich om en sprak zonder Cecilia aan te zien. „Wat zou u zeggen als ik u vertelde, dat ik maan den geleden in het geheim met Dick getrouwd was?" Er kwam zelfs geen zucht uit de oude dame in de stoel. Claudia draaide zich ontsteld om. Cecilia had haar vingers krampach tig in elkaar gestrengeld. Haar handen rustten in haar schoot. Haar neus leek een grote schaduw op haar gezicht. Haar vooruitspringende kin beefde merkbaar. „Claudia", kraste ze „als dat waar ls" „Ja?", herhaalde Claudia. Haar hart klopte zo hevig, dat het leek. alsof het uit haar borst zou barsten. „Als dat waar is, wat zou u dan doen?" De oude dame leek in haar stoel te verschrompelen. Haar indrukwekkende verwaandheid was in één klap hulpe loos. „Claudia, als je my de w. irheid verteltin mijn kamer liggen pape rassen afschriften van p -erassen. die het een en ander over je ouders be wijzen!" Ze ademde diep en dwong zichzelf op te kijken. „Ik wil. dat je ze leest. De originelen zijn alle door getuigen ondertekendJe kunt ze bewaren of vernietigen. Dan zal ik de waarheid weten, en alles over jou. Neem ze! Lees ze! Ze zullen je redding of je veroordeling zijn. Ik zal tot het einde van deze week op je beslissing wach ten. Dan zullen we de huwelijksdatum '1.45: 1. Inleiding: 2. Kinae -ireus El- vaststellen. Of niet! Dat hangt var eboog": 3. Weerberichten 4 Gesprek jouw geweten af!" over de Dag der Verenigde Naties- 3 (Wordt vervolgd.) I.L'Homme", film. je op school uit de Bijbel hoort, is nooit weg. Want wat in de Bijbel staat is waar, omdat het Gods Woord is. En God liegt nooit. Ikzelf ben Neder lands Hervormd. Ik keek op school altijd verlangend uit naar het mo ment, dat er uit de Bijbel verteld of gelezen zou worden". Een afwijkende mening heeft ELLY TIJMES uit Akersloot (14 jaar): „Op de vraag, of ik een voorstander ben van Bijbelonderwijs op school, is mijn antwoord: nee. Er is genoeg ge legenheid buiten de school om Bijbel onderwijs te genieten. B.v. de Zondags school, catechisatie, enz. Daarom vind ik Bijbelonderwijs op school eigenlijk een beetje overbodig. Als ouders een jong kind naar een Zondagsschool of catechisatie laten gaan, kan ik dat niet anders dan goedkeuren. Dan vind ik het verstandig van die ouders, dat zij hun kind kennis laten maken met het geloof, zoals het daar voorgespie geld wordt. Want elke kerk en elk geloof stelt het weer anders voor, al hoewel het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt". Tenslotte is het woord aan HANS REINDERS uit Castricum. Aan zijn brief ontlenen we het volgende: „Ik kan het bijbelonderwijs in de zin van „Kennis van de inhoud der Heilige Schrift" of eenvoudiger: „Bij belse geschiedenis" alleen maar toe juichen. Wanneer men op de middel bare scholen één lesuur per veek aan dit onderwerp zou besteden, dan zou dat mijns inziens de culturele vorming van de 1 erlingen alleen maar ten goe de komen. Maar nu komen we op een ander punt: Het bijbelonderwijs in de vorm „Godsdienstonderwijs",dat wordt ge geven door een geestelijke of gods dienstonderwijzer. Dit soort bijbelon derwijs hoort volgens mij niet thuis op de school, maar op de Zondags school, catechisatie enz. Dat men op school kennis neemt van de geschie denis en inhoud van het Boek der boe ken is heel goed, maar men moet zich onthouden van een bepaalde godsdien stige uitleg van dit alles". VRIJDAG 8 OCTOUER HILVERSUM I, 401 m.: 7 00—24.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. 9-45 Schoolradio. 10.00 Resi- aentie-Orkest. 10.50 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Kamerkoor en sol. 12.00 Angelus. 12 03 Lunchconcert. 12.30 Land en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Salon- orkest. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.0 Piano en orgel. 13.45 Voor de vrouw. 14-00 Franse mu ziek. 14.30 Gram. 15.00 Schoolradio. 15.30 Kamermuziek. 16.00 Voor de zieken. 17 00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. (In termezzo: Gram.) 17.40 Mandoline-mu- ziek. 18-00 Gram. 18.10 Gevar. muziek. 18.40 Vragenbeantwoording. 18.52 Actua liteiten. 19.00 Nieuwe 19.10 Regeringsuit zending: „Verklaring en Toelichting". 19.30 Gram. 20 23 De gewone man. 20.30 Politiek Forum. 21.00 Amus.muziek. 21.30 „Priesterschap en huwelijk", causerie. 2J.45 Kamerkoor. 22.15 Gram. 22.40 Idem. 22.45 „Eerbied voor de Heilige", causerie. 23.00 Nieuws. 2315—24.00 Gra- mofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO. 16.00 VARA, 19.30 VPRO, 2100 VARA, 22 40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 710 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.54 Voor de huisvrouw 9.00 C^m. voor de huisvrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Mor genwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10 40 Pianorecital 11.00 Voordracht. 11.20 Gram. 11.35 Orgelspel. 12.00 Lichte mu ziek 12.30 Land- en Tuinbouwmedede lingen. 12-33 Sportuitzending. 12.48 Gram. 13 00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en gram.muziek. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Viool, harp en fluit. 14.30 Voordracht. 14.50 Sopraan, alt en piano. 15.10 Kook- praatje 15.30 Musette-Orkest. 16.00 Ame rikaanse liederen. 16.30 Muzikale cause rie. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia. 18-20 Felicitaties. 18.45 ,.De spijkerbak", hoorspel. 19.00 Voor de kinderen. 19-10 Kinderkoor. 19 30 „Wat wij Vrijzinnige Protestanten geloven", causerie. 19.50 Mededelingen. 20.00 Nieuws. 20 05 Boek bespreking. 20.15 Voordracht en muziek. 20.30 ..Europa één", reportage 20.50 „Naar de eenwording van Europa", cau serie 21.00 Voor de Jeugd 21.35 Lichte muziek. 21.55 Buitenlands weekover zicht. 22.10 Amus-muziek. 22 40 „Van daag". causerie. 22.45 Avondwijdmg. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Holland Festival 1953: Radio Philharmonisch Orkest en solist Televisie-programma. VPRO. 20.15

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7