Bijbel-onderwijs of -geschiedenis gewenst
ook op de openbare school
Noodzakelijk voor algemene ontwikkeling en
mogelijke gids voor het leven
r
De man uit Australië
Merendeel wenst echter objectieve uiteenzetting, geen doctrine
DE VERGETEN CATEGORIE
AA N HET WOORD
RHEUMATIEK
R 12
En nu de volgende kwestie
Mei VELPON zie je er geen barst van!
Een groot gtfed en
een rijkebron
Objectief onderwijs
is nodig
Met leven en denken
verweven
Kan niet verplicht
gesteld worden
Uiteenzetting van
principes
Pim, Pam Pom en de wonderlamp
Ons dagelijks feuilleton
Radioprogramma
DONDERDAG 8 OCTOBF.R 1953
jy./.\A££7{ WE de iraag tan deze ueek willen be- den om er godsdienstonderwijs te ontvangen. Maar
antwoorden, zo zegt een enkele uit de vergelen een groot aantal - of het toenemend is weten
categorie, dan dienen we eerst uit te makeny wat er we niet - van de leerlingen der beide laatste
precies mee wordt be
doeld. Dat op een Katho-
lieke school en een
School met de Bijbel
het boek der boeken
centraal wordt gesteld,
spreekt vanzelf. Er be
schooltypes doet dat
niet: het groeit op in
volslagen onwetendheid
of oppervlakkige kennis
van de bijbelse verhalen
en de kerkgeschiedenis en
het is de vraag, of dat toe
hoeft dus niet te worden betoogd, dat op deze scholen te juichen of te betreuren is. Welk antwoord geeft de
bijbelonderwijs noodzakelijk is. Evenmin behoeft te vergeten categorie op deze vraag? En, wanneer men
worden vastgesteld, dat de kindewen der openbare tot de conclusie komt, dat bijbelkennis voor ieder
scholen en die der neutraal tfj zonde re (die der noodzakelijk is, wat is dan het karakter van het on-
schoolverenigingen dus) geen bijbelonderwijs nodig derwijs, dat in verband hiermee moet worden ge-
hebben, wanneer zij door hun ouders regelmatig geven? Tenslotte: waar moet het gegeven worden?
naar Zondagsscholen en catechisaties worden gezon- En wie moet het doen?
fr
ALS EERSTE krijgt PH. BOSSCHER
uit Heiloo het, woord:
Naar mijn metning is bijbelonderwijs
op school v^Jor iedereen een groot
goed. De Bijtjel is een van de eerbied
waardigste ^verken uit de wereldlite
ratuur en 'hij is bovendien een onuit
puttelijke 'bron van inspiratie geweest
voor allet soorten kunstenaars, van de
vroeg-ch'nstelijke tijd tot vandaag toe.
Hierom - alleen al moet ieder beschaafd
mens (jen zekere mate van bijbelken
nis bezitten. Is het niet beschamend,
als ec ;n H.B.S.-er over Paulus alleen
weet te vertellen, dat deze de Duitse
troe^fen bij Stalingrad commandeerde?
(Ditrt is geen verzinsel). En niet alleen,
omriat hij bepaalde dingen nu eenmaal
mo-et weten, is voor ieder beschaafd
m<?ns de Bijbel van belang: hij zou
^chzelf onrecht doen, als hij niet, al
Bvas 't dan slechts én keer, de schoon-
.Ineid van het Hooglied, de Psalmen, de
t Apocalyps onderging.
Verantwoord bijbelonderwijs kan
ook veel doen om de mensen te gene
zen van meningen als „d vorm, waar
in onze godsdienst gegoten is, is vol
komen in strijd met de logica en de
palacontologie". Ik hoop niet, dat ik
iemand beledig, als ik zeg, dat het mij
pijnlijk getroffen heeft, dat tegen
woordig nog iemand van ons zoiets
neer kan schrijven.
Tenslotte is voor mij de voornaam
ste reden, waarom ik bijbelonderwijs
belangrijk vind: de Bijbel is het woord
van God en als er iets waard is om
steeds beter gekend te worden, dan is
het dat Woord! En wat is niet de
Bijbel voor iedereen een begrijpende
gids door 't leven, een rijke bron van
troost en bemoediging in alle moeilijk
heden. Voor iedereen: ook hij die niet
kerks is, ook hij die meent niet gelo
vig te zijn. Hij, die eenmaal gegrepen
ls door deze woorden, geladen met een
onuitsprekelijke liefde, een begrip en
een zachtheid, die men haast nergens
vindt, zal proberen een beter mens te
worden. Meer is gelukkig niet nodig.
Ais allen de Bijbel de plaats gaven
waar hij recht op heeft, dan zouden
misschien sommige dogmatische ver
schillen blijven bestaan, maar toch
zou God's woord vervuld zijn: „Het
zal zijn één schaapstal en één herder!"
PH. BOSSCHER
ALS TWEEDE geeft D. F. ALBERTZ
uit Groot-Schermer zijn mening:
In antwoord op de aan de „Vergeten
Categorie" gestelde kwestie van 1 Oc-
Jober, neem ik het volgende standpunt
ln:
In het dagelijks verkeer, zowel in
•ls buiten school, komt het herhaalde
lijk voor, dat in verband met een poli
tiek, economisch, sociaal of cultureel
probleem de Bijbel, of een gedeelte
hieruit, ter sprake wordt gebracht.
Dan staat de „Vergeten Categorie",
voorzover niet opgevoed in een stren
ge sfeer, met de mond vol tanden.
Zoals Bram Beek vorige week te
recht opmerkte, behoort elke West-
Europeaan, ruimer gezien, ieder 'ie
zich Christen noemt, de Bijbel te ken
nen. Om in deze leemte te voorzien
kan men naar catechisatie gaan, waar
men als regel de Bijbel behandelt van
uit een bepaalde geloofsovertuiging
gezien, of naar de bijzondere school,
r i?.r op dezelfde wijze de Bijbel 2-
ucht wordt. Er bestaat naar mijn me-
'ng bij beide methoden een gevaar
an net aankweken van de z.g. „Schot-
Doeltreflende bestrijding van
Tegen spier-, zenuw- en gewrichts-
rheumaöek. ischias, spit. lumbago.
verkoudheden en pijnen kan R 12
CQ zeerste aanbevolen worden. Dit
Preparaat bestrijdt rheumatische ont-
He ingen. werkt gunstig op de af-
k :ng van het urinezuur en oefent
R,? sp<*(^9t pijnstillende werking uit.
zonder aangenaam is het feit, dat
e tabletten practtsch smaakloos en
halve gemakkelijk in te nemen zijn.
doeltreffendheid - zonder onaan-
flcnair.e of schadelijke nevenverschijn-
wtrd door onderzoekingen be-
p ^°°rrtrP ing. inh. 48 tabletten.
1 erlcrijgbaar by apothekers
en drogisten.
(Advertentie Ing. Med-i
jesgeest", vooral als óf de ouders van
het onderwezen kind, óf het kind zelf
óf de leraar kortzichtige mensen zijn.
Deze subjectiviteit ten opzichte van
het geloof en de Bijbel is niet geheel
te verrtiijden, wél te beperken.
Omdat het er hier echter om gaat in
een belangrijke leemte te voorzien,
acht ik het nuttig en noodzakelijk om
op elke school, zo objectief mogelijk,
Bijbelkennis en kerkgeschiedenis als
vak in te voeren, ook al omdat men
sen, die anders misschien nooit in
aanriking gekomen zouden zijn met
de godsdienst, nu misschien hierin een
steun zouden vinden voor hun verdere
leven. D. F. ALBERTZ
Pastorie
Gr. Schermer
R.H.B.S. 5A
DN IN DE derde plaats geven wij de
uitvoerige en gedetailleerde be
schouwing van BRAM BEEK uit
Schoorl.
^IET om één reden vind ik het nood
zakelijk, dat er op de scholen onder
wijs wordt gegeven in algemene bijbel
kennis, d.w.z. „over de Schrift", zonder
invloed van bepaalde afwijkende in
terpretaties. Dit grondvest ik op de
volgende punten:
le. Onze maatschappij is Christelijk,
d w.z. de tien geboden door Jahwe op
Sinaï aan Mozes gegeven, en speciaal
de vijf welke de ordening van de maat
schappij aangeven, nl. gij zult niet
doodslaan, echtbreken, stelen, valse
getuigenis afleggen of overspel plegen,
zijn in de grondwetten der W.-Euro-
pese en Amerikaanse landen opge
nomen. Koningen, regerings- en andere
overheidspersonen beroepen zich op
God („Zo waarlijk helpe mij God al
machtig", indien zij dit niet wensen
met een eenvoudig „Dat beloof ik!")
Ons strafrecht is ook op deze gronden
gebaseerd. Bovendien zijn we Christe
nen, we zullen \.t program", de Bijbel
dus moeten kennen.
2e. Ontwikkeld of beschaafd zijn be
tekent niet het einddiploma van een
middelbare school bezitten, doch ook
de bijbel en de bijbelse geschiedenis
kennen, daar deze kennis beslist nood
zakelijk is of zal zijn bij de studie van:
a. literatuur: b.v. de Middel
eeuwen, waarin deze diende om het
geloof te verheerlijken (geestelijk dra
ma), Vondel met zijn drama's Lucifer,
Noach, Adam in Ballingschap, Jephta,
moderne schrijvers zoals Van Eeden
b.v., buitenlandse schrijvers, zoals John
Bunyan met Pilgrim's Progress",
Klopstock, Chateaubriand, de moderne
Zweedse schrijfster Selma Lagerlöf
met Christuslegenden. Wijsbegeerte
(zie f).
b. Muziek: bv. J. S. Bach, tijd
genoot van Klopstock, componeerde
o.a. „Mattheus Passion", verder ora
toria van Haydn en Handel.
c. Schilderkunst: Middeleeu
wen, denk b.v. aan de Venetiaanse
schilders.
d. Beeldhouwkunst: Middel
eeuwen, versiering van kerken.
e. Bouwkunst: Talrijke stijlen
van kerken.
f. Wijsbegeerte: Middeleeuwse
wijsbegeerte, o.a. Scholastiek; nieuwere
wijsbegeerte, o.a. Renaissance (Bacon),
't Constructieve stelsel (Descartes, Spi-
nazo), Verlichting (J. Locke). Moderne
wijsbegeerte eveneens; o.a. 't idealis
tische stelsel (Kant), echter ook 't po
sitivisme en de levensphilosophie van
bv. Nietzsche, Bergsan. Ook voor de
literatuur zijn deze richtingen, met die
van de klassieken (Plato, Socrates,
Aristoteles) onontbeerlijk.
g. Politiek en b.v. godsdienst
oorlogen, confessionele partijen, p o-
ltike geschiedenis (debat
Zondagsrust in Kamer).
Zo kan ik nog wel enige tijd door
gaan; ons gehele leven en denken is
verweven met bijbelse opvattingen,
zij vormen bij verschillende studies
wel niet de uitgang misschien, doch
wel het wezen, indien de „goede lezer
't halve woord hierboven" heeft be
grepen. Tenslotte als alle regeerders,
staatslieden en generaals uit de bijbel
op school hadden geleerd, dan zouden
zij, al geloofden zij het niet, in ieder
geval vernomen hebben, dat „we de
naaste lief moeten hebben gelijk ons
zelf", wat zou het dan vredig zijn op
deze wereld (misschien?) Zij hadden in
ieder geval 't schoonste literaire werk
gelezen, want dat is de Bijbel onge
twijfeld.
BRAM BEEK.
Heerenweg 46
SchoorL
IAEZE DRIE inzenders zijn dus una-
niem van mening, dat bijbelonder
wijs noodzakelijk is en ieder kind om
de wereld rondom te begrijpen, zich
thuis te voelen in een maatschappij, die
zich ietwat euphen.istisch christelijk
noemt en om de godsdienstige en voor
al de paedagogische en psychologische
betekenis, de bijbel dient te kennen.
Twee van hen geven aan, hoe zij dit
onderwijs wensen: „objectief", zegt Al-
bertz, die bang is voor waterdichte
schotten tussen de verschillende secten,
„zonder invloed van bepaalde afwijken
de interpretaties", meent Bram Beek,
die in de loop der discussies herhaalde
malen blijk heeft gegeven, dat ook hem
een soort „christendom boven geloofs
verdeeldheid" voor ogen zweeft. Met
andere woorden: zij wensen voor de
groep, die drejgt op te groeien zonder
enige kennis vuj, zonder inzicht in de
geschiedenis van christendom en
de kerk een onderwijs, dat -niet tte be
doeling heeft de kinderen die het ont
vangen. vertrouwd te maken met een
bepaalde kerkelijke dogmatiek, een
min of meer gesloten leer omtrent het
christendom, maar uitsluitend met de
feiten, die in de bijbel worden ver
meld, overtuigd, dat deze gebeurtenis
sen en verhoudingen van merkwaardige
persoonlijkheden in zich zelf kracht
genoeg bezitten om de werking te ver
oorzaken, die vooral Ph. Bosscher ver
langt. Albertz ziet wef in, dat dit hoge
eisen stelt aan de docent (.subjectivi
teit is niet geheel te vermijden"), maar
hij wil de confessionele interpretatie
toch zoveel mogelijk „beperken". Zij
vermelden niet. dat ook de openbare
scholen wettelijk verplicht zijn, de
„christelijke en maatschappelijke deug
den" positief te handhaven het is
hun trouwens niet voldoende: .zij wen
sen een systematische bespreking van
de gedachten, en gevoelswereld, waar
uit deze deugden hun oorsprong nemen.
Het spreekt voor hen vanzelf, dat de
school, die nu eenmaal geroepen is, de
cultuur aan kinderen over te dragen,
ook deze taak op zich neemt. Waar zou
het trouwens anders moeten geschie
den? Rest de vraag, die door geen van
hen wordt beantwoord: wie moet hei
geven? Een predikant? Misschien hij
is in ieder geval een deskundige. Maai
hij vertegenwoordigt een bepaalde con
fessie en zal daardoor meer moeite heb
ben objectief te zijn dan iemand, bij
wie dat niet het geval is. Zó vermoed
ik, dat het standpunt van onze brief
schrijvers zal zijn- Vermoedelijk willen
zij liever het onderwijs overlaten aan
„de meester", die immers ook de an
dere „vakken" geeft? In dat geval zal
hij op de kweekschool of daarnaast een
speciale opleiding in deze richting moe
ten ontvangen: er is hier nog veel te
wensen over.
En ook moet nog uitdrukkelijk wor
den vastgesteld, dat het bijbelonder
wijs nooit anders dan facultatief kan
zijn: niet alleen is het overbodig voor
de catechisanten, maar ook ouders, die
graag het christendom zouden zien ver
dwijnen, moeten het reoht hebben, hun
kinderen thuis te houden. Al dienden
zij te begrijpen, dat men niet met
vrucht kan bestrijden, wat men niet
door en door kent!
IJ ET STANDPUNT van ons drietal
wordt in hoofdzaak door de andere
medewerkers gedeeld. Er zijn bij hun
brieven enkele getuigenissen, o.a. van
W. KEYZER uit Koog-ZaanJijk en
J. L. SCHREUDER te Velsen, met over
tuiging geschreven, die een pleidooi
houden voor de christelijke school en
spreken over de grote waarde, die de
bijbel als basis voor hun denken en
handelen door het onderwiis op die
school heeft gekregen.
- /Si,
140. Zodra meneer Klapperoor weïr
een «beetje tot bedaren was gekomen,
holde hij op de baron af en schreeuw
de woedend, terwijl hij hem een vuist
onder de neur duwde: „U zult meer
van mij horen, reken daar maar op.
Ik laat niet met mij spotten1 En dat
hebt U gedaanU hebt een ambtenaar
in functie belachelijk gemaakt!" Weer
zwaaide de ambtenaar zijn vuist on
der de neus van de baron. Deze werd
nu ook een beetje kwaad. Hij begreep
zelf niet goed, wat er allemaal aan
de hand was, maar één ding wist hij
zeker, hij was zich van geen kwaad
bewust en dat vertelde hij meneer
Klapperoor dan ook. „Ja, ja, U pro
beert U schoon te praten", schreeuwde
meneer Klapperoor, terwijl zijn oren 1 kracht van Ah I
weer recht overeind gingen staan.
„Maar wacht maar, totdat U voor de
rechter staat, dan zult U wel een toon
tje lager zingen". .Ach man, vlieg op",
zei de baron kortaf, want de opgewon
den ambtenaar begon hem danig te
vervelen. Maar toen gebeurde het
wonderlijke! Tot zijn grote schrik
vloog meneer Klapperoor opHij ver
hief zich langzaam in de lucht als een
soort helicopter, waarbij zijn oren
dienst deden als wieken en als een
razende in de rondte draaiden. „Hela,
zo bedoelde ik het niet", riep de baron
verschrikt. Maar meneer Klapperoor
kon niet meer naar beneden. Hij was
de lucht ingedreven, door jullie
begrijDt het natuurlijk al de tover-
sr is een voortreffelijk s'uk van W.
KOOIMAN uit Hensbroek, die schroom
heeft voor de objectieve bespreking
van de geloofswaarheden uit de bübel,
maar voorstander is van een uiteenzet
ting der principes van de verschillende
godsdienstige richtingen: „daardoor
zou wellicht de onder'inge verhouding
der mensen verbeteren. Wei moeten
we daarbij natuurlijk terdege rekening
houden met de geestelijke rijpheid van
het kind. Zo zouden we naar mijn in
zicht met -et meest nuttige effect hier
aan in de hoogste klassen der lagere
school en in de eerste klas der middel
bare school aandacht gunnen besteden.
Naast deze algemene vorming zou het
dan de taak der kerk kunnen zijn om
door catechisatie en lering de jeugd tot
meer inzicht te brengen."
A TTIE KOPPEN, leerlinge van de
(^school voor maatschappelijk werk
te Breda, pleit voor eenvormigheid
van Katholieke en Protestantse bijbels
en is overtuigd, „dat het van groot nut
zou zijn, wanneer de mensen leefden
volgens de geboden, die er in staan
maar dat is helaas niet het geval".
Ook zij is van mening, dat bijbelkennis
„behoort bij de algemene ontwikke
ling"; „wanneer je daar niet over
mee kunt praten, ben je een nul".
De uitvoerige brief van G. DE BOER
uit Den Helder geeft geen nieuwe ge
zichtspunten; ook hij heeft ervaren, „dat
de bijbel ons een juist beeld geeft van
de historie der wereld en licht in de
duisternis en de donkerheid van et
heden en verwachting van de onbe
kende toekomst"; ook hij vindt dus
bijbelkennis absoluut noodzakelijk.
JANNIE SUK uit Alkmaar (15 jaar)
oordeelt
„Ik vind, dat ook op de openbare
scholen het Bijbelonderwijs in prak
tijk moet worden gebracht. Want wat
£N NA DIT ALLES wenden we ons naar een probleem van totaal
andere orde. De vraag is ingezonden door Hans Reinders:
„Is het goed en verstandig, dat jonge mensen een dagboek bij
houden, waarin zij op gezette tijden hun zorgen, problemen en
ervaringen opschrijven, waarmee ze op dat moment eigenlijk
geen raad weten? Zo ja, moet men het opgeschrevene dan be
waren, of moet men het. nadat men zijn problemen heeft „af
gereageerd", vernietigen?"
Ik voeg er aan toe: „Moet, mag je het aan anderen laten lezen?"
Brieven uiterlijk Maandagmiddag verzenden aan D. L. Daalder,
Komlaan 8, Bergen (N.-H.).
Een niet overbodige vraag: Wil je 't papier aan één kant
beschrijven?
10 GOED UM1 VEI PON
VtAAG Dl lUSTt SOUU
(Advertentie. Ing. Med.)
52)
Tegelijk met het vertrek van Kitty
was Dicks hoop om veel tijd met
Claudia door te brengen alleen of in
een groepje van vier verdwenen
Iedereen kende iedereen in Pottsville
en Claudia kon niet riskeren, dat ze
met hem alleen zou worden gezien. De
een of twee keren, dat ze aan de glu
rende ogen van praatzieke buren wa
ren ontsnapt, hadden het vonkje, dat
tijdens dat onderbroken treffen in de
garage was opgesprongen, niet aange
wakkerd tot een groot vuur.
Nu Cecilia hier was om alles te
regelen, werden de vooruitzichten voor
Dick bepaalu somber. Hij had al ge
hoord. dat de pottenbakkerij nog lang
niet rendabel was en dit slechte nieuws
gaf zijn hoop een flinke knak.
Peter had zich in het onvermijdelijke
geschikt. Niet. dat hij dit absoluut on
draaglijk vond. Per slot van rekening
was Claudia een allerliefst meisje en
waren zijn 'loppen sensatie van de
hele buurt geworden. Hij had altijd een
of twee by zich. waar hij ook ging
Vooral Minnie de I min was zijn
grote vriendin. Hij vond troost in het
praten met haar waarbij hij deed
alsof hij Snipper de schildpad was
en niemand nam aanstoot aan zijn
vreemd gedrag, omdat Peter nu een
maal Peter wa en ze hem allemaal
graag mochten.
Met Tom Cavanagh was het een an
der geval Zeker, hij werd beleefd be
handeld. maar het gevoel van wrok
was er nog steeds. Zo nu en dan stak
dat zijn wanstaltige kop op. als er een
verschil van mening was. Tom accep
teerde dat zonder meer. Hij deed zijn maar.
werk zo goed hij kon, hakte waar het
moest en liet de spaanders achteloos
achter zich vallen.
Cecilia was meer dan tevreden met
het resultaat van zijn werk, maar het
dat nog door geen bemoedigend knikje
merken. Ze bekeek de fabriek van
binnen en van buiten er las zijn rap
porten nauwkeurig en met begerige
blikken.
„Ik kan zien, dat je het druk gehad
hebt en dat je je best gedaan hebt,
jongeman. Maar dat is ook alles". Ze
was achter het bureau van Tom gaan
zitten en zag met ogen vol berekening
op naar zijn lange, slanke gestalte. ,.E1-
wood verdient het weliswaar niet.
maar we zullen zijn nek en een flink
stuk van myn geld bijtijds redden".
„Je lijkt me een verstandige jongen,
Cavanagh", ging ze even later verder,
maar vertel me eerst eens waarom jij
Peter steeds aangemoedigd en zelfs ge
holpen hebt met die belachelijke pop-
pengeschiedenis? Hij heeft me eens
doen geloven, dat ik gek was. Door die
afschuwelijke stemmen die ik steeds
hoorde. Overal in het huis waren ze,
boven, beneden en in de tuin. Ik zou
durven zweren, dat ik ze zelf nog op
weg naar huis heb gehoord en in
Sydney".
Tom lachte jongensachtig. „De eerste
keer, dat ik ze hoorde, schrok ik me
dood. Maar het is een opwindend tijd
verdrijf als je erin betrokken raakt.
Als u wilt. kunt u horen, dat ik een
heel goede Zwarthart de magiër maak
Natuurlijk vraagt een rol als die van
Holle Bolle Gys meer karaktertekening
Cecillia sloeg met haar vlake hand
op het prachtig gepoetste blad van het
bureau. „Cavanagh. Wil je zo vrien
delijk zijn je tot de zaken te bepalen?
Daarvoor word je betaald. En als ik
nog één woord hoor over die poppen-
onzin, kun je direct je biezen pakken".
De glimlach bleef op Toms gezicht.
„Ieder zijn smaak, mevr. Ponsonby".
„Ha. Als iedereen zou doen wat hij
wilde in deze wereld, zou Claudia al
mevr. Forrester zijn en zou ze uit was
sen moeten gaan om haar gezin te
onderhouden. Gelukkig genoeg wist ik
haar te bewegen, naar rede te luiste
ren".
„Maar ze is nog niet met Peter ge
trouwd".
Het leek, of Cecilia's ogen uit de
kassen vielen. „Wat il je daar mee
zeggen?"
„Niets, het is alleen maar het con
stateren van een feit". Nog steeds
speelde het lachje om zijn mond. „Is er
nog iets, dat u wilt wetenover de
zaken?"
Met een snauw stuurde Cecilia hem
weg, maar die ene losse opmerking
brandde na in haar gedachten.
Ze klampte Claudia na het eten aan
en vroeg haar hoe het met Kitty ging.
„Dus het is niets geworden tussen Dick
Forrester en haar hé? Ze leken anders
aardig met elkaar te kunnen opschie
ten, toen ik weg ging. Ik mocht dat
meisje wel. Ze had tenminste gezond
verstand".
..Genoeg gezond verstand, om te be
grijpen. dat Dick niet van haar hield.
Dat doet Peter weL Nu ze toch niet
terugkomt hindert het niet, dat u dat
weet".
Cecilia sprong op, alsof ze een klap
in haar gezicht had gekregen. Zwijgend
ging haar mond open en weer dicht,
alsof ze de woorden van Claudia wüde
kauwen.
Toen ze eindelijk zelf woorden vond.
was haar stem bijna onhoorbaar. „Dat
geloof ik niet, Kitty is een artiste.
Peter zou nooitZe bedacht zich en
weerhield Claudia er met haar glin
sterende kraaloogjes van. weg te lopen.
„Of het waar was of niet, het veran-
det niets aan de zaak. En als Jij nog
steeds die monteur in je gedachten
hebt
Claudia draaide zich om en sprak
zonder Cecilia aan te zien. „Wat zou
u zeggen als ik u vertelde, dat ik maan
den geleden in het geheim met Dick
getrouwd was?"
Er kwam zelfs geen zucht uit de oude
dame in de stoel. Claudia draaide zich
ontsteld om.
Cecilia had haar vingers krampach
tig in elkaar gestrengeld. Haar handen
rustten in haar schoot. Haar neus leek
een grote schaduw op haar gezicht.
Haar vooruitspringende kin beefde
merkbaar.
„Claudia", kraste ze „als dat waar ls"
„Ja?", herhaalde Claudia. Haar hart
klopte zo hevig, dat het leek. alsof het
uit haar borst zou barsten. „Als dat
waar is, wat zou u dan doen?"
De oude dame leek in haar stoel te
verschrompelen. Haar indrukwekkende
verwaandheid was in één klap hulpe
loos. „Claudia, als je my de w. irheid
verteltin mijn kamer liggen pape
rassen afschriften van p -erassen.
die het een en ander over je ouders be
wijzen!" Ze ademde diep en dwong
zichzelf op te kijken. „Ik wil. dat je
ze leest.
De originelen zijn alle door getuigen
ondertekendJe kunt ze bewaren of
vernietigen. Dan zal ik de waarheid
weten, en alles over jou. Neem ze!
Lees ze! Ze zullen je redding of je
veroordeling zijn. Ik zal tot het einde
van deze week op je beslissing wach
ten. Dan zullen we de huwelijksdatum '1.45: 1. Inleiding: 2. Kinae -ireus El-
vaststellen. Of niet! Dat hangt var eboog": 3. Weerberichten 4 Gesprek
jouw geweten af!" over de Dag der Verenigde Naties- 3
(Wordt vervolgd.) I.L'Homme", film.
je op school uit de Bijbel hoort, is
nooit weg. Want wat in de Bijbel staat
is waar, omdat het Gods Woord is.
En God liegt nooit. Ikzelf ben Neder
lands Hervormd. Ik keek op school
altijd verlangend uit naar het mo
ment, dat er uit de Bijbel verteld of
gelezen zou worden".
Een afwijkende mening heeft ELLY
TIJMES uit Akersloot (14 jaar):
„Op de vraag, of ik een voorstander
ben van Bijbelonderwijs op school, is
mijn antwoord: nee. Er is genoeg ge
legenheid buiten de school om Bijbel
onderwijs te genieten. B.v. de Zondags
school, catechisatie, enz. Daarom vind
ik Bijbelonderwijs op school eigenlijk
een beetje overbodig. Als ouders een
jong kind naar een Zondagsschool of
catechisatie laten gaan, kan ik dat niet
anders dan goedkeuren. Dan vind ik
het verstandig van die ouders, dat
zij hun kind kennis laten maken met
het geloof, zoals het daar voorgespie
geld wordt. Want elke kerk en elk
geloof stelt het weer anders voor, al
hoewel het uiteindelijk op hetzelfde
neerkomt".
Tenslotte is het woord aan HANS
REINDERS uit Castricum. Aan zijn
brief ontlenen we het volgende:
„Ik kan het bijbelonderwijs in de
zin van „Kennis van de inhoud der
Heilige Schrift" of eenvoudiger: „Bij
belse geschiedenis" alleen maar toe
juichen. Wanneer men op de middel
bare scholen één lesuur per veek aan
dit onderwerp zou besteden, dan zou
dat mijns inziens de culturele vorming
van de 1 erlingen alleen maar ten goe
de komen.
Maar nu komen we op een ander
punt: Het bijbelonderwijs in de vorm
„Godsdienstonderwijs",dat wordt ge
geven door een geestelijke of gods
dienstonderwijzer. Dit soort bijbelon
derwijs hoort volgens mij niet thuis
op de school, maar op de Zondags
school, catechisatie enz. Dat men op
school kennis neemt van de geschie
denis en inhoud van het Boek der boe
ken is heel goed, maar men moet zich
onthouden van een bepaalde godsdien
stige uitleg van dit alles".
VRIJDAG 8 OCTOUER
HILVERSUM I, 401 m.: 7 00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45
Morgengebed en Liturgische kalender.
8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.
9.00 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden.
9.40 Gram. 9-45 Schoolradio. 10.00 Resi-
aentie-Orkest. 10.50 Gram. 11.00 Voor de
zieken. 11.40 Kamerkoor en sol. 12.00
Angelus. 12 03 Lunchconcert. 12.30 Land
en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Salon-
orkest. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws
en Katholiek nieuws. 13.0 Piano en orgel.
13.45 Voor de vrouw. 14-00 Franse mu
ziek. 14.30 Gram. 15.00 Schoolradio. 15.30
Kamermuziek. 16.00 Voor de zieken. 17 00
Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. (In
termezzo: Gram.) 17.40 Mandoline-mu-
ziek. 18-00 Gram. 18.10 Gevar. muziek.
18.40 Vragenbeantwoording. 18.52 Actua
liteiten. 19.00 Nieuwe 19.10 Regeringsuit
zending: „Verklaring en Toelichting".
19.30 Gram. 20 23 De gewone man. 20.30
Politiek Forum. 21.00 Amus.muziek. 21.30
„Priesterschap en huwelijk", causerie.
2J.45 Kamerkoor. 22.15 Gram. 22.40
Idem. 22.45 „Eerbied voor de Heilige",
causerie. 23.00 Nieuws. 2315—24.00 Gra-
mofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO.
16.00 VARA, 19.30 VPRO, 2100 VARA,
22 40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 710 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.54 Voor de
huisvrouw 9.00 C^m. voor de huisvrouw.
9.10 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Mor
genwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10 40
Pianorecital 11.00 Voordracht. 11.20
Gram. 11.35 Orgelspel. 12.00 Lichte mu
ziek 12.30 Land- en Tuinbouwmedede
lingen. 12-33 Sportuitzending. 12.48 Gram.
13 00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en
gram.muziek. 13.30 Lichte muziek. 14.00
Viool, harp en fluit. 14.30 Voordracht.
14.50 Sopraan, alt en piano. 15.10 Kook-
praatje 15.30 Musette-Orkest. 16.00 Ame
rikaanse liederen. 16.30 Muzikale cause
rie. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Lichte
muziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia.
18-20 Felicitaties. 18.45 ,.De spijkerbak",
hoorspel. 19.00 Voor de kinderen. 19-10
Kinderkoor. 19 30 „Wat wij Vrijzinnige
Protestanten geloven", causerie. 19.50
Mededelingen. 20.00 Nieuws. 20 05 Boek
bespreking. 20.15 Voordracht en muziek.
20.30 ..Europa één", reportage 20.50
„Naar de eenwording van Europa", cau
serie 21.00 Voor de Jeugd 21.35 Lichte
muziek. 21.55 Buitenlands weekover
zicht. 22.10 Amus-muziek. 22 40 „Van
daag". causerie. 22.45 Avondwijdmg. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Holland Festival 1953:
Radio Philharmonisch Orkest en solist
Televisie-programma. VPRO. 20.15