Triest wordt verdeeld tussen Italië en Joegoslavië „Liftmaster" won ruim twee op het tijdschema uur Nieuw beroep van Ver. Staten op communisten No. 10 van onze Herinnerings- prijsviuag Amerika en Engeland wensen eind te maken aan spanning Happy landing „drir Damme" RAF-Canberra no. 1 bij Cocos- eilanden aan de kop Dader steekpartij te V eisen gegrepen STIJGENDE SPANNING IN LUCHTRACE Britten en Canadezen voeren besprekingen Dr Ir Damme voorbij Karachi Kathleen Ferrier overleden WEERBERICHT De politieke conferentie moet snel beginnen Japanse communisten bereiden opstand voor tweehonderd gulden Vrijdag 9 Oct. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 78e No' 1262 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Altzangeres van grote adeldom TARIEVEN: Advertenties 16 ct p. mm Kleine advertenties („Juttertjes") tot 18 woor den 1.—, elk woord meer 6 cent. Abonnementen: per kwartaal 6.05, per maand t 2.02 bt) vooruit betaling plus incassokosten Weekabonnementen 1 0.49 Directie: j. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Bureau: Koningstraat 6264 Den Helder Postgironummer 449041 Telefoon 2345 CHSTERMIDDAG om half zes Neder- landse tijd heeft de Hertog van Gloucester het startsein gegeven voor de luchtrace Londen—Christchurch. Vijf Canberra straalbommenwerpers, een Vickers-Viscount, een Hastings en een Douglas C6A Liftmaster ijlen mo menteel over een 19.000 km lang tra ject naar Nieuw Zeeland, waar de winnaar een gouden bokaal en f 100.000 en vrijwel alle andere deelnemers eveneens' aanzienlijke geldprijzen wachten. In Nederland is de belang stelling voor de race zeer groot niet tegenstaande het feit, dat het aantal inschrijvingen gering is en wij ons de laatste weken wel eens hebben afge vraagd of er nog wel concurrenten voor het KLM-toestel „Dr ir Damme" zouden overblijven. Negentien bewo gen jaren hebben echter de herinne ring aan de zegetocht van de „Uiver" in de legendarische Melbourne-race niet kunnen vervagen. En dan mag deze Christchurch-vlucht geen scha duw zijn van de Melbourne-race, in ge dachten is het Nederlandse volk bij gezagvoerder Kooper en de zijnen, die een ernstige poging zullen doen om de prestatie van Parmentier c.s. in de handicap-race te evenaren. In de snel heidsrace is de KLM-machine kans loos. Sedert Parmentier en Moll in hun Douglas en Scott en Campbell in hun Cornet de wereld verbaasden door hun snelle vlucht naar Australië, is de techniek voortgeschreden. De straal motor begon de strijd om de verove ring van de lucht en geeft de Liftmas ter thans geen greintje kans meer te gen de Canberra's van de RAF en de RAAF. Belangrijker echter dan de vraag of de „Dr ir Damme" de handicap-race gaat winnen, is de wetenschap, dat al leen reeds door aan deze luchtrace deel te nemen, de KLM weer in het middel punt van de wereldbelangstelling wordt geplaatst. Lucht-reder Plesman heeft Kooper de opdracht gegeven om niet te racen, maar een normale, vei lige, efficiënte vlucht uit te voeren. De bemanning zal deze order van de „baas" stipt uitvoeren en, voor zover het binnen het menselijk vermogen ligt, bewijzen, dat onze nationale lucht vaartmaatschappij om een NS term te gebruiken vlug, veilig en voorde lig vliegt. Deze race biedt de KLM èn Nederland de gelegenheid om een machtig stuk /«ropaganda en goodwill te kweken. Mede daarom wensen wij de „Dr ir Damme" en zijn levende have een goede vlucht en een happy landing in Christchurch. W. M. Verwachting tot hedenavond: WEINIG VERANDERING In de ochtend hier en daar mist. In de middag over het algemeen vrij zonnig. Ongeveer dezelfde temperaturen als gisteren. Over wegend zwakke wind. Zaterdag: Zon op 6.55, onder 17.58 Maan op 9.54, onder 18.14 De politie heeft de Velsense scholier, die de 13-jarige Rudie Kramer uit IJmui- Oen Woensdagmiddag in de Herenduinen in de opwinding van het spel heeft neer gestoken, gevonden. Na hem een ver hoor te hebben afgenomen is hij naar huis gezonden. Het slachtoffer zelf is nog steeds niet buiten levensgevaar. J)E VERENIGDE STATEN hebben opnieuw via Zweden een bood schap tot de Chinese communisten en de Noordkoreancn gericht, waarin *'j dezen verzoeken zo spoedig moge- nik hun opvattingen aangaande de Pobtieke conferentie over Korea mede te delen. Er moet zeer snel worden geantwoord, aangezien de conferentie vóór 28 October dient te beginnen. In de boodschap wordt een eerder gedaan voorstel uitgewerkt, volgens hetwelk vertegenwoordigers van de Ver. Staten en de communisten de bijeenroeping van de conferentie zu'- len regelen. Op de conferentie zeil zullen de communisten dan desge wenst andere kwesties aan de orde kunnen stellen. De Indische premier Nehroe heeft in een telegram aan zijn Britse col lega Churchill de ongerustheid van zijn regering over de Zuidkoreaanse bedreigingen jegens de Indische bewa kingstroepen uitgesproken. Het tele gram is in studie. De Japanse minister van Justitie, Ken Inoekai, heeft verklaard, dat. radicale elementen in zijn land wach ten op een gunstige gelegenheid om een gewapende opstand te oeginnen. Zij versnellen op het ogenblik de vorming van militaire eenheden. De communistische partij heeft hoofd kwartieren voor gueril lastrijders en wapenopslagplaatsen gevormd. vindt U elders in dit blad, san prijzen I Doet U mee Y i ir De Britse altzangeres Kathleen Fer- rier is Donderdag in de ouderdom van een en veejtig jaar in een ziekenhuis te Londen overleden. In haar verliest de muziekwereld een der grootste vocalisten, die duizenden heeft ont roerd door de adeldom van haar stem- middelen. Een ziekte van vele maan den heeft haar het leven gekost. Kathleen Ferrier is telefoniste ge weest. Zij studeerde in haar vrije tijd zang en trad in 1946, na een voorbe reiding van zes jaar, voor het eerst in het openbaar op. Zij zong toen de rol van Lucretia, in Benjamin Brit- tens opera „De scheiding van Lucre tia", Een jaar later reeds was haar inter nationale faam gevestigd. Met buiten gewoon groot succes trad zij in 1947 in Wenen, Salzburg, Milaan en Am sterdam op. Daarna volgde gedurende drie aar een tournee door de Ver Staten. Zij had een fenomenaal veelzijdig zangtalent. De opera lag haar even zeer als het oratoriumook kon zij het lied met een bijzondere diepte van voordracht ten gehore brengen. Vier maanden geleden is haar een van de hoogste onderscheidingen toe gekend, die de muziekwereld te ver geven heeft, namelijk de gouden me daille van de Britse Kon. Philharmo- nische Vereniging. \MERIKA en Engeland hebben gisteren medegedeeld, dat zij hun troepen uit de Vrije Stad Triest zullen terugtrekken en liet bestuur over deze stad zullen overdragen aan Italië. De Zuidelijke zone van het stadsgebied, welke thans door Joegoslavië wordt beheerd, zou <lefinitief aan deze staat worden overgedragen. Het is de bedoeling, dat deze regeling binnen zes weken haar beslag krijgt. De beide geallieerde mogendheden hopen op deze wijze een eind te maken aan het menings verschil tussen Italië en Joegoslavië over Triest. Zij zullen echter geen bezwaar maken tegen wijzigingen in de grens, waarover de beide buur staten het samen eens worden. Italië heeft de voorgestelde regeling reeds aanvaard. Van Joegoslavië is echter vandaag of morgen een officieel protest tegen de verdeling te verwachten. HE BESLISSING van de beide grote mogendheden werd gi'teren bekend gemaakt, nadat Frankrijk, Italië en Joegoslavië hiervan op de hoogte wa ren gebracht Zij viel. omdat onder- nandelingen tussen Italië en Joego slavië over het lot van Triësi geei. resultaat bleken op te leveren. Italië heeft steeds de gehele vrije stad voor zich opgeëist, Joegoslavië wilde net Sloveens sprekende zuidelijke deei Dy het eigen gebied voegen en de stad internationaliseren. Officieel is op grond van het in 1948 met Italië gesloten vredesverdrag de benoeming nodig van een gouverneur. De Grote Vier hebben hierover echter nooit overeenstemming kunnen berei ken. Er is dus al die jaren een Brits- Amerikaans militair bestuur gehand- hoofd, waarbij de laatste tijd zoveel mogelijk Italianen werden ingescha keld. Aangezien de v bezettende mogendheden de toestand volkomen onbevredigend achtten, hebben zij ten slotte tot verdeling besloten. Er is reeds een begin gemaakt met voorbereidingen voor de overdracht van het gezag in de stH. zullen reeds binnen enkele dagen Italiaanse troepen de stad binnenru' 'ren. Zuidslavische demonstranten hebben Donderdagavond ruiten van net ge bouw te Belgrado, waarin het Itali aanse gezantschap i<- '-^gebracht, ingegooid. Een jeep. eigendom van het gezantschap, is beschadigd. De K.L.M. met de D.C.-S A-Lift master met de kentekens PE-TCA en gezagvoerder H. A. A. Kooper, is als eerste Donderdagmiddag ge- start. Gezagvoerder H. A. A. Koo per in zijn Liftmaster wuift ten af scheid met een glunderend gezicht vol vertrouwen in de goede afloop. vuut ue olutI/ van ae ar ir ïvi. n. Damme inspecteerde de hertog van Gloucester de bemanning. Als inzet: Het belangrijke ogenblik is gekomen; de hertog van Glouces ter zwaait met de vlag en met denderende motoren vangt de „Dr. Ir. Damme" haar zware tocht aan. In de Verenigde Staten en Canada zijn op het ogenblik besprekingen van verschillende aard gaande, welke uit eindelijk alle betrekking hebben op nieuwe revolutionnaire ontwikkelingen op het gebied der vliegtuigbouw. Vooraanstaande Britse vliegtuigbou wers zijn op het Amerikaanse ministe rie van Defensie bijeengeweest teneinde met de deskundigen de resultaten der Brits-Amerikaanse samenwerking bij de studie van bestuurbare projectielen, vliegtuigframes en motoren te bespre ken. Britten en Canadezen zijn voorts ont vangen in de atoomstad in Ontario ter bespreking van de vorderingen op het gebied van de atoomenergie. Er zijn proeven genomen met een nieuwe me taalverbinding voor bescherming tegen uitstraling bij atiommotoren. De nood zakelijke loden mantel verhindert tot dusverre de bouw van een handzame motor voor vliegtuigen. pE KLM-LIFTMASTER doet het goed in de handicap-race naar Christ church. Het vliegtuig kwam om kwart voor negen op de derde landingsplaats Karachi aan en lag ruim anderhalf uur voor op het tijd schema. En d8* ondanks het slechte weer, dat men had op de route RomeBagdad. Het vliegtuig haalt een uursnclheid van 460 km. De concurrenten Viscount en Hastings vertrokken resp. vannacht om 4.06 van Bahrein en 5.06 van Basra. In de snelheidsrace waren de Canberra's vanmorgen na zes uur op weg van CeyloA naar de Cocoseilanden. Mogelijk zal de Canberra no. 1 van de RAF direct doorgaan naar Perth op de Australische Westkust. De Australische Canberra's liggen 15 minuten op no. I achter, maar moeten tanken op de Cocoseilanden. De Britse Canberra no. 2 had niotorpech te Basra en een defect aan het landingsgestel op Ceylon. Dit vliegtuig ligt op de eerste Canberra ongeveer een uur achter. De spanning in de snelheidsrace stijgt met de minuut. MET TUSSENPOZEN van vijf minu- ten vertrokken gisteravond om streeks half zes acht vliegtuigen van London Airport. Het waren de toe stellen die gingen deelnemen aan een wedstrijd over de langste afstand uit de geschiedenis der luchtvaart: Van Londen naar Christchurch in Nieuw- Zeeland over hemelsbreed negentien duizend kilometer. Als eersten ver trokken de drie transporttoestellen die in de handicaprace uitkom-n. Daarna volgden de vijf Canberra- bommenwerpers, die elkaar de .er zullen betwisten in de snelheidswed strijd. Verwacht wordt, dat de Can berra's nog hedenavond Christchurch zullen bereiken. Precies om half zes nam de Lift master van de KLM, de PH—TGA dr ir M. H. Damme, zijn aanloop voor de start. Het toestel heeft vier en zestig passagiers en een bemanning van twaalf koppen aan boord, onder commando van gezagvoerder H. A. A. Kooper. Onder de passagiers zijn 54 emigranten, zeven journalisten, m vertegenwoordiger van de KLM on twee vertegenwoordigers van de Ame rikaanse vliegtuigindustrie. Als tweede vliegtuig vertrok de Hastings van de Koninklijke Nieuw- zeelandse luchtmacht en als derde de Vickers Viscount van de British Euro- pean Airways, een straalvliegtuig met schroefaandrijving. Deze heeft slechts twaalf man aan boord. Zoeklichten dwaalden over het vlieg veld, toen de laatste deelnemer het luchtruim koos. Alle vliegtuigen ver trokken volkomen op de vastgestelde tijd. Toen de laatste Canberra „los" was, had de Liftmaster reeds 400 kilo meter in de richting van Rome afge legd. Het was toen reeds zo goed als donker. Om vier minuten over half negen landde de Liftmaster te Rome, twee en twintig minuten later was het toestel reeds weer in de lucht. „CEN GEWONE commerciële vlucht" had men van XLM-zijde dezo tr ht genoemd. Niet geheel ten on rechte, want aan boord van de Lift master ging, toei. de drukte van de start achter de rug was, het leven volkomen zijn gewone gang. De "er- wardessen en de stewards werkten als paarden om de passagiers van hun natje en hun droogje te voorzier,, journalisten en passagiers zetten hun eerste indrukken op papier, voor in de cockpit pikten de eerste officier Griffith en de tweede of'Vier Aarts een hazenslaapje. Dat duurde nauwelijks langer dan een uurtje eenter. Want nog voor -vlt- laan waren beide mannen al weer op om de die:.st over te nemen. Ze had den allerminst het 'evoel, aan e<jn race deel te nemen niemand van de inzittenden had dat trouwens. De on derbreking te Rome bracht al even min iets bijzonders. De KLM heeft daar een filiaal van het eigen bedr jf. dat op zulke evenementen volkomen is ingeschoten. Tussen Rome en Bagdad had de KLM-machine met slecht weer te kam pen. De passagiers moesten hun veilig heidsriemen om doen. Geen der rei werd echter luchtziek. Gczix voerder Kooper koos een iets Zuide lijker koers en kwam om 3.23 uur te Bagdad aan. Het tanken ging hier al weer zeer snel en zeventien minuten later zat de Liftmaster weer in de lucht op weg naar Karachi. Hier land de het vliegtuig om twee minuten over negen. Dit betekent dat men nu meer dan wee uur op het tijdschema voor ligt. De volgende landingsplaats zou zijn Rangoon. Bij de Canberra's heerst in de snel heidsrace grote spanning. Toestel no. 1 van de RAF met Hodges doet het uit stekend en ligt op alle andere voor. Zou hij de Cocoseilanden nie aandoen, dan kan hij die voorsprong nog enorm vergroten. Canberra n. 2, waarin niet Press, maar luit. Furze vliegt, heeft helaas tegenslag en komt geheel in de achterhoede. Desondanks zet ook dit toestel snel door. De toestellen -vliegen langs verschil lende routes naar hun doel. Twee van de drie Canberra's van de RAF zullen via Shaiba (Irak), Colombo (Ceylon), de Cocoseilanden en Perth Australië trachten te bereiken, de derde, een nieuw type, wil de sprong van Cey lon naar Australië maken zonder tus senlanding. Het wint daarmee tien mi nuten. De Canberra's van de Austra lische luchtmacht vliegen via Bahrein (Saudi-Arabië), Ceylon en de Cocos eilanden naar hun doel. De winnaar in elke afdeling wacht een prijs van honderdduizend gulden. De prijs voor de tweede plaats is dertig mille, die voor de derde tienduizend gulden en voor een vierde plaats vijf duizend gulden. De winnaar in de snel heidswedstrijd krijgt bovendien de Harewoodbeker.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 1