Triest wordt verdeeld tussen
Italië en Joegoslavië
„Liftmaster" won ruim twee
op het tijdschema
uur
Nieuw beroep van Ver. Staten
op communisten
No. 10 van onze
Herinnerings-
prijsviuag
Amerika en Engeland wensen
eind te maken aan spanning
Happy landing
„drir Damme"
RAF-Canberra no. 1 bij Cocos-
eilanden aan de kop
Dader steekpartij te
V eisen gegrepen
STIJGENDE SPANNING IN LUCHTRACE
Britten en Canadezen
voeren besprekingen
Dr Ir Damme voorbij
Karachi
Kathleen Ferrier
overleden
WEERBERICHT
De politieke conferentie
moet snel beginnen
Japanse communisten
bereiden opstand voor
tweehonderd gulden
Vrijdag 9 Oct. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 78e No' 1262
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna
Altzangeres van grote
adeldom
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p. mm
Kleine advertenties
(„Juttertjes") tot 18 woor
den 1.—, elk woord meer
6 cent.
Abonnementen:
per kwartaal 6.05, per
maand t 2.02 bt) vooruit
betaling plus incassokosten
Weekabonnementen 1 0.49
Directie:
j. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 6264
Den Helder
Postgironummer 449041
Telefoon 2345
CHSTERMIDDAG om half zes Neder-
landse tijd heeft de Hertog van
Gloucester het startsein gegeven voor
de luchtrace Londen—Christchurch.
Vijf Canberra straalbommenwerpers,
een Vickers-Viscount, een Hastings en
een Douglas C6A Liftmaster ijlen mo
menteel over een 19.000 km lang tra
ject naar Nieuw Zeeland, waar de
winnaar een gouden bokaal en f 100.000
en vrijwel alle andere deelnemers
eveneens' aanzienlijke geldprijzen
wachten. In Nederland is de belang
stelling voor de race zeer groot niet
tegenstaande het feit, dat het aantal
inschrijvingen gering is en wij ons de
laatste weken wel eens hebben afge
vraagd of er nog wel concurrenten
voor het KLM-toestel „Dr ir Damme"
zouden overblijven. Negentien bewo
gen jaren hebben echter de herinne
ring aan de zegetocht van de „Uiver"
in de legendarische Melbourne-race
niet kunnen vervagen. En dan mag
deze Christchurch-vlucht geen scha
duw zijn van de Melbourne-race, in ge
dachten is het Nederlandse volk bij
gezagvoerder Kooper en de zijnen, die
een ernstige poging zullen doen om de
prestatie van Parmentier c.s. in de
handicap-race te evenaren. In de snel
heidsrace is de KLM-machine kans
loos. Sedert Parmentier en Moll in hun
Douglas en Scott en Campbell in hun
Cornet de wereld verbaasden door hun
snelle vlucht naar Australië, is de
techniek voortgeschreden. De straal
motor begon de strijd om de verove
ring van de lucht en geeft de Liftmas
ter thans geen greintje kans meer te
gen de Canberra's van de RAF en de
RAAF.
Belangrijker echter dan de vraag of
de „Dr ir Damme" de handicap-race
gaat winnen, is de wetenschap, dat al
leen reeds door aan deze luchtrace deel
te nemen, de KLM weer in het middel
punt van de wereldbelangstelling
wordt geplaatst. Lucht-reder Plesman
heeft Kooper de opdracht gegeven om
niet te racen, maar een normale, vei
lige, efficiënte vlucht uit te voeren.
De bemanning zal deze order van de
„baas" stipt uitvoeren en, voor zover
het binnen het menselijk vermogen
ligt, bewijzen, dat onze nationale lucht
vaartmaatschappij om een NS term
te gebruiken vlug, veilig en voorde
lig vliegt. Deze race biedt de KLM èn
Nederland de gelegenheid om een
machtig stuk /«ropaganda en goodwill
te kweken. Mede daarom wensen wij
de „Dr ir Damme" en zijn levende
have een goede vlucht en een happy
landing in Christchurch.
W. M.
Verwachting tot hedenavond:
WEINIG VERANDERING
In de ochtend hier en daar mist.
In de middag over het algemeen
vrij zonnig. Ongeveer dezelfde
temperaturen als gisteren. Over
wegend zwakke wind.
Zaterdag: Zon op 6.55, onder 17.58
Maan op 9.54, onder 18.14
De politie heeft de Velsense scholier,
die de 13-jarige Rudie Kramer uit IJmui-
Oen Woensdagmiddag in de Herenduinen
in de opwinding van het spel heeft neer
gestoken, gevonden. Na hem een ver
hoor te hebben afgenomen is hij naar
huis gezonden. Het slachtoffer zelf is nog
steeds niet buiten levensgevaar.
J)E VERENIGDE STATEN hebben
opnieuw via Zweden een bood
schap tot de Chinese communisten
en de Noordkoreancn gericht, waarin
*'j dezen verzoeken zo spoedig moge-
nik hun opvattingen aangaande de
Pobtieke conferentie over Korea mede
te delen. Er moet zeer snel worden
geantwoord, aangezien de conferentie
vóór 28 October dient te beginnen.
In de boodschap wordt een eerder
gedaan voorstel uitgewerkt, volgens
hetwelk vertegenwoordigers van de
Ver. Staten en de communisten de
bijeenroeping van de conferentie zu'-
len regelen. Op de conferentie zeil
zullen de communisten dan desge
wenst andere kwesties aan de orde
kunnen stellen.
De Indische premier Nehroe heeft
in een telegram aan zijn Britse col
lega Churchill de ongerustheid van
zijn regering over de Zuidkoreaanse
bedreigingen jegens de Indische bewa
kingstroepen uitgesproken. Het tele
gram is in studie.
De Japanse minister van Justitie,
Ken Inoekai, heeft verklaard, dat.
radicale elementen in zijn land wach
ten op een gunstige gelegenheid om
een gewapende opstand te oeginnen.
Zij versnellen op het ogenblik de
vorming van militaire eenheden. De
communistische partij heeft hoofd
kwartieren voor gueril lastrijders en
wapenopslagplaatsen gevormd.
vindt U elders in dit blad,
san prijzen I Doet U mee Y
i ir
De Britse altzangeres Kathleen Fer-
rier is Donderdag in de ouderdom van
een en veejtig jaar in een ziekenhuis
te Londen overleden. In haar verliest
de muziekwereld een der grootste
vocalisten, die duizenden heeft ont
roerd door de adeldom van haar stem-
middelen. Een ziekte van vele maan
den heeft haar het leven gekost.
Kathleen Ferrier is telefoniste ge
weest. Zij studeerde in haar vrije tijd
zang en trad in 1946, na een voorbe
reiding van zes jaar, voor het eerst
in het openbaar op. Zij zong toen de
rol van Lucretia, in Benjamin Brit-
tens opera „De scheiding van Lucre
tia",
Een jaar later reeds was haar inter
nationale faam gevestigd. Met buiten
gewoon groot succes trad zij in 1947
in Wenen, Salzburg, Milaan en Am
sterdam op. Daarna volgde gedurende
drie aar een tournee door de Ver
Staten.
Zij had een fenomenaal veelzijdig
zangtalent. De opera lag haar even
zeer als het oratoriumook kon zij
het lied met een bijzondere diepte
van voordracht ten gehore brengen.
Vier maanden geleden is haar een
van de hoogste onderscheidingen toe
gekend, die de muziekwereld te ver
geven heeft, namelijk de gouden me
daille van de Britse Kon. Philharmo-
nische Vereniging.
\MERIKA en Engeland hebben gisteren medegedeeld, dat zij hun
troepen uit de Vrije Stad Triest zullen terugtrekken en liet bestuur
over deze stad zullen overdragen aan Italië. De Zuidelijke zone van
het stadsgebied, welke thans door Joegoslavië wordt beheerd, zou
<lefinitief aan deze staat worden overgedragen. Het is de bedoeling, dat
deze regeling binnen zes weken haar beslag krijgt. De beide geallieerde
mogendheden hopen op deze wijze een eind te maken aan het menings
verschil tussen Italië en Joegoslavië over Triest. Zij zullen echter geen
bezwaar maken tegen wijzigingen in de grens, waarover de beide buur
staten het samen eens worden. Italië heeft de voorgestelde regeling
reeds aanvaard. Van Joegoslavië is echter vandaag of morgen een
officieel protest tegen de verdeling te verwachten.
HE BESLISSING van de beide grote
mogendheden werd gi'teren bekend
gemaakt, nadat Frankrijk, Italië en
Joegoslavië hiervan op de hoogte wa
ren gebracht Zij viel. omdat onder-
nandelingen tussen Italië en Joego
slavië over het lot van Triësi geei.
resultaat bleken op te leveren. Italië
heeft steeds de gehele vrije stad voor
zich opgeëist, Joegoslavië wilde net
Sloveens sprekende zuidelijke deei Dy
het eigen gebied voegen en de stad
internationaliseren.
Officieel is op grond van het in 1948
met Italië gesloten vredesverdrag de
benoeming nodig van een gouverneur.
De Grote Vier hebben hierover echter
nooit overeenstemming kunnen berei
ken. Er is dus al die jaren een Brits-
Amerikaans militair bestuur gehand-
hoofd, waarbij de laatste tijd zoveel
mogelijk Italianen werden ingescha
keld. Aangezien de v bezettende
mogendheden de toestand volkomen
onbevredigend achtten, hebben zij ten
slotte tot verdeling besloten.
Er is reeds een begin gemaakt met
voorbereidingen voor de overdracht
van het gezag in de stH. zullen
reeds binnen enkele dagen Italiaanse
troepen de stad binnenru' 'ren.
Zuidslavische demonstranten hebben
Donderdagavond ruiten van net ge
bouw te Belgrado, waarin het Itali
aanse gezantschap i<- '-^gebracht,
ingegooid. Een jeep. eigendom van het
gezantschap, is beschadigd.
De K.L.M. met de D.C.-S A-Lift
master met de kentekens PE-TCA
en gezagvoerder H. A. A. Kooper,
is als eerste Donderdagmiddag ge-
start. Gezagvoerder H. A. A. Koo
per in zijn Liftmaster wuift ten af
scheid met een glunderend gezicht
vol vertrouwen in de goede afloop.
vuut ue olutI/ van ae ar ir ïvi. n.
Damme inspecteerde de hertog
van Gloucester de bemanning. Als
inzet: Het belangrijke ogenblik is
gekomen; de hertog van Glouces
ter zwaait met de vlag en met
denderende motoren vangt de „Dr.
Ir. Damme" haar zware tocht aan.
In de Verenigde Staten en Canada
zijn op het ogenblik besprekingen van
verschillende aard gaande, welke uit
eindelijk alle betrekking hebben op
nieuwe revolutionnaire ontwikkelingen
op het gebied der vliegtuigbouw.
Vooraanstaande Britse vliegtuigbou
wers zijn op het Amerikaanse ministe
rie van Defensie bijeengeweest teneinde
met de deskundigen de resultaten der
Brits-Amerikaanse samenwerking bij de
studie van bestuurbare projectielen,
vliegtuigframes en motoren te bespre
ken.
Britten en Canadezen zijn voorts ont
vangen in de atoomstad in Ontario ter
bespreking van de vorderingen op het
gebied van de atoomenergie. Er zijn
proeven genomen met een nieuwe me
taalverbinding voor bescherming tegen
uitstraling bij atiommotoren. De nood
zakelijke loden mantel verhindert tot
dusverre de bouw van een handzame
motor voor vliegtuigen.
pE KLM-LIFTMASTER doet het goed in de handicap-race naar Christ
church. Het vliegtuig kwam om kwart voor negen op de derde
landingsplaats Karachi aan en lag ruim anderhalf uur voor op het tijd
schema. En d8* ondanks het slechte weer, dat men had op de route
RomeBagdad. Het vliegtuig haalt een uursnclheid van 460 km. De
concurrenten Viscount en Hastings vertrokken resp. vannacht om 4.06
van Bahrein en 5.06 van Basra.
In de snelheidsrace waren de Canberra's vanmorgen na zes uur op
weg van CeyloA naar de Cocoseilanden. Mogelijk zal de Canberra no. 1
van de RAF direct doorgaan naar Perth op de Australische Westkust.
De Australische Canberra's liggen 15 minuten op no. I achter, maar
moeten tanken op de Cocoseilanden. De Britse Canberra no. 2 had
niotorpech te Basra en een defect aan het landingsgestel op Ceylon.
Dit vliegtuig ligt op de eerste Canberra ongeveer een uur achter. De
spanning in de snelheidsrace stijgt met de minuut.
MET TUSSENPOZEN van vijf minu-
ten vertrokken gisteravond om
streeks half zes acht vliegtuigen van
London Airport. Het waren de toe
stellen die gingen deelnemen aan een
wedstrijd over de langste afstand uit
de geschiedenis der luchtvaart: Van
Londen naar Christchurch in Nieuw-
Zeeland over hemelsbreed negentien
duizend kilometer. Als eersten ver
trokken de drie transporttoestellen
die in de handicaprace uitkom-n.
Daarna volgden de vijf Canberra-
bommenwerpers, die elkaar de .er
zullen betwisten in de snelheidswed
strijd. Verwacht wordt, dat de Can
berra's nog hedenavond Christchurch
zullen bereiken.
Precies om half zes nam de Lift
master van de KLM, de PH—TGA dr
ir M. H. Damme, zijn aanloop voor
de start. Het toestel heeft vier en
zestig passagiers en een bemanning
van twaalf koppen aan boord, onder
commando van gezagvoerder H. A. A.
Kooper. Onder de passagiers zijn 54
emigranten, zeven journalisten, m
vertegenwoordiger van de KLM on
twee vertegenwoordigers van de Ame
rikaanse vliegtuigindustrie.
Als tweede vliegtuig vertrok de
Hastings van de Koninklijke Nieuw-
zeelandse luchtmacht en als derde de
Vickers Viscount van de British Euro-
pean Airways, een straalvliegtuig met
schroefaandrijving. Deze heeft slechts
twaalf man aan boord.
Zoeklichten dwaalden over het vlieg
veld, toen de laatste deelnemer het
luchtruim koos. Alle vliegtuigen ver
trokken volkomen op de vastgestelde
tijd. Toen de laatste Canberra „los"
was, had de Liftmaster reeds 400 kilo
meter in de richting van Rome afge
legd. Het was toen reeds zo goed als
donker.
Om vier minuten over half negen
landde de Liftmaster te Rome, twee
en twintig minuten later was het
toestel reeds weer in de lucht.
„CEN GEWONE commerciële vlucht"
had men van XLM-zijde dezo
tr ht genoemd. Niet geheel ten on
rechte, want aan boord van de Lift
master ging, toei. de drukte van de
start achter de rug was, het leven
volkomen zijn gewone gang. De "er-
wardessen en de stewards werkten
als paarden om de passagiers van hun
natje en hun droogje te voorzier,,
journalisten en passagiers zetten hun
eerste indrukken op papier, voor in
de cockpit pikten de eerste officier
Griffith en de tweede of'Vier Aarts
een hazenslaapje.
Dat duurde nauwelijks langer dan
een uurtje eenter. Want nog voor -vlt-
laan waren beide mannen al weer op
om de die:.st over te nemen. Ze had
den allerminst het 'evoel, aan e<jn
race deel te nemen niemand van de
inzittenden had dat trouwens. De on
derbreking te Rome bracht al even
min iets bijzonders. De KLM heeft
daar een filiaal van het eigen bedr jf.
dat op zulke evenementen volkomen
is ingeschoten.
Tussen Rome en Bagdad had de
KLM-machine met slecht weer te kam
pen. De passagiers moesten hun veilig
heidsriemen om doen. Geen der rei
werd echter luchtziek. Gczix
voerder Kooper koos een iets Zuide
lijker koers en kwam om 3.23 uur te
Bagdad aan. Het tanken ging hier al
weer zeer snel en zeventien minuten
later zat de Liftmaster weer in de
lucht op weg naar Karachi. Hier land
de het vliegtuig om twee minuten over
negen. Dit betekent dat men nu meer
dan wee uur op het tijdschema voor
ligt. De volgende landingsplaats zou
zijn Rangoon.
Bij de Canberra's heerst in de snel
heidsrace grote spanning. Toestel no. 1
van de RAF met Hodges doet het uit
stekend en ligt op alle andere voor.
Zou hij de Cocoseilanden nie aandoen,
dan kan hij die voorsprong nog enorm
vergroten. Canberra n. 2, waarin niet
Press, maar luit. Furze vliegt, heeft
helaas tegenslag en komt geheel in de
achterhoede. Desondanks zet ook dit
toestel snel door.
De toestellen -vliegen langs verschil
lende routes naar hun doel. Twee van
de drie Canberra's van de RAF zullen
via Shaiba (Irak), Colombo (Ceylon),
de Cocoseilanden en Perth Australië
trachten te bereiken, de derde, een
nieuw type, wil de sprong van Cey
lon naar Australië maken zonder tus
senlanding. Het wint daarmee tien mi
nuten. De Canberra's van de Austra
lische luchtmacht vliegen via Bahrein
(Saudi-Arabië), Ceylon en de Cocos
eilanden naar hun doel.
De winnaar in elke afdeling wacht
een prijs van honderdduizend gulden.
De prijs voor de tweede plaats is dertig
mille, die voor de derde tienduizend
gulden en voor een vierde plaats vijf
duizend gulden. De winnaar in de snel
heidswedstrijd krijgt bovendien de
Harewoodbeker.