Kapitein-vlieger Burton wint
de snelheidsrace
Liftmaster vrijwel zeker van
fraaie overwinning
Adenauer weer
kanselier
Joegoslavisch protest tegen de
verdeling van Triest
Reeds plm acht uur tijdwinst
Werkgevers bouwbedrijf willen
méér particuliere woningbouw
Kunt U zich dat nog
herinneren
Binnen een etmaal de halve
aardbol omgevlogen
Laat besluit
Twee deelnemers vielen uit door storingen
V.S. eisen matiging
van Zuid-Korea
Flinke meerderheid
voor Laniel
Zaterdag to Oct. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 78e ,aargang No' 1263
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
Drie Canberra 's op Christchurch
Verwachte meerderheid
niet gehaald
Opwindende strijd boven
Australisch continent
Goed herfstweer met
meer wind
WEERBERICHT
Besprekingen te Djakarta
niet geheel geslaagd
Adres aan de Eerste en
Tweede Kamer
Hoofdprijs
1 Prijs van
5 Prijzen van
20 Prijzen van
TOTAAL f 200
AAN
75.-
25.-
10.-
2.50
PRIJZEN
De uitslag wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt
Directie:
J. BLH-SMA en C. KRAK
Hoofdredacteur.
H. M. KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 62—64
Den Helder
Postgiron ummer 449041
Telefoon 2345
1LDERSE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p. mm
Kleine advertenties
(„Juttertjes") tot 15 woor
den f L— elk woord meer
5 cent
Abonnementen:
per kwartaal 6.05, per
maand t 2.02 bil vooruit
betaling plus incassokosten
Weekabonnementen 0.49
QE SNELHEIDSRACE is ten einde. De Canberra PR-3 onder com
mando van kapitein-vlieger Burton van de RAF, is gisteravond even
over half reven Nederlandse tijd neergestreken op het vliegveld Hare-
wood bij Christchurch. Hij had de 19.300 km lange afstand tussen
begin- en eindpunt afgelegd in 23 uur 51 minuten en 7.2 seconden en
vestigde daarmede een record op deze afstand. Vijftig minuten later
landde zijn rivaal, de Australische squadronleader Raw met zijn
Canberra B2, als tweede in de race, met een vliegtijd van 24 uur en 32
minften. Derde werd de Britse Canberra PR-3 met commandant
Robert M. Furze, die er 24 uur en 35 minuten over deed. Twee
Canberra's zijn op het laatste ogenblik uitgevallen, al9 gevolg van
pech aan banden of motor. De Australische, onder bevel van Cuming,
kreeg bij de tussenlanding op de Cocoseilanden een lekke band, die
niet te vervangen bleek. De Britse, met Hodges aan de stuurknuppel,
bleef in Woomera in midden-Australië staan met een defect aan een
van zijn generatoren.
Dr Konrad Adenauer ls Vrijdagmid
dag door de Westduitse Bondsdag op
nieuw voor een periode van vier jaar
tot Bondskanselier gekozen. Hij be
haalde 304 stemmen. 148 afgevaardig
den stemden tegen hem en veertien
onthielden zich van stemming. Dit laat
ste was een onaangename verrassing,
daar hij aldus niet de verwachte twee
derde meerderheid behaalde, die hij
voor de uitvoering van sommige zijner
politieke plannen nodig zal hebben.
Adenauer zal waarschijnlijk nog
slechts de laatste hand behoeven te
leggen aan de samenstelling van zün
regering. Hij wil deze nog voor Dins
dag door de presiden. laten benoemen,
op die dag zijn programma bekend ma
ken en nog de volgende week een alge
meen debat over zijn politiek laten
voeren. Voornaamste elementen van
zijn beleid zullen zijn de voortzetting
van de Europese politiek en het stre
ven cm geheel Duitsland te betrekken
ln de politieke eenwording van Europa.
VOOR DE'Australischc wlngcomman-
der Cuming was het verloop van
de race uitermate teleurstellend. Het
leek er geruime tijd op, dat hij de
wedstrijd zou winnen. Toen hij op de
Cocoseilanden neerstreek voor zijn
voorlaatste tussenlanding, had hij een
flinke voorsprong op de andere Can
berra's. Bij de landing knapte een
zijner wielbanden. De op het vlieg
veld aanwezige banden bleken voor
zijn toestel net even te klein te zijn,
zodat hem geen andere keus bleef
dan de strijd op te geven. Toen nam
wingcommander Hodges de leiding
over. Diens glorie was in Woomera
ten einde.
Toen begon de opwindende strijd
tussen de overgeblevenen, de twee
Engelse teams onder Burton en Furze
en de Australiërs onder Raw. Deze
vlogen zonder onderbreking van de
Cocoseilanden naar Woomera, maar
werden daar opgehouden door moei
lijkheden met het zuurstofapparaat,
juist toen het er op leek dat zij een
voldoende voorsprong hadden behaald
om te kunnen winnen. Anderhalf uur
verloor Raw hierdoor; dat was voor
Burton voldoende om een voorsprong
van een half uur te veroveren.
JOEGOSLAVIë heeft gisteren bij het
BritsAmerikaanse militaire be-
•tuor in Triest en bij de Britse am
bassadeur en de Amerikaanse zaak
gelastigde in Belgrado ten scherpste
geprotesteerd tegen de eenzijdige re-
HlL hogedrukgebied, waarvan
een centrum dicht bij ons
wnd ligt brengt tn de regel zon
nig en droog weer, maar in de
Belopen dagen u-aren het hard
nekkig e wolkenvelden en ook gis
teren kon de zon hier met moeite
voorkomen. In de avond en nacht
begon het hier en daar op te
niaren. Zotael vandaag als mor
gen kan het hogedrukgebied de
repressies nog op veilige afstand
«ouden. De bewolking kan gaan
oreken, maar het blijft tot Zon-
uagavond droog weer. Boven de
beginnen de depressies
rfo flink te weren, maar de
oaan, die ?y volgen loopt nog
{?rg* Schotland naar Noorwegen.
n„ i 0,1 e" in Finland riel
"onderdagnacht de eerste
tervijl het aan de Oost-
*t t>an Groenland 's nachts al
in ïrc.a,C VTiest- Vit bewijst, dat
hu 5 Woorden de winter
ui. g meer terrein wint.
ter aan de kust zal candaag en
a„~,™,o,T_0en de wind geleidelijk
f®nwakkeren uit het Zuid-Wes-
l*n.
er» achting tot Zaterdagavond:
meer wind
weer met enkele overdrij-
oeM.6 *°'^enflanken, maar in de
voornamelijk in de zuid
en j kelft van het land hier
1mist In het binnenland
m»»T- .ehjk zwakke, overigens
»..- ge tof vrij krachtige wind
anrtJ?- en west. Weinig ver-
*_,nng in temperatuur.
^adZf Zon op 6.57, onder 17.56
Maan op 11.05, onder 18.42
Zon op 6 59. onder 17.53
Maan op 12 13, onder 19.21
geling van de kwestie-Triëst en de
toekenning van deze stad aan Italië.
Zuid-Slavië heeft zich alle rechten ter
behartiging van de belangen van het
Sloveense volksdeel voorbehouden.
Hoewel de Zuidslavische regering
bij de bevolking had aangedrongen op
het handhaven van orde en rust en
het vermijden van demonstraties, is
het gisteren toch nog tot betogingen
gekomen. In Belgrado moest de brand
weer eraan te pas komen om de be
togende menigten uiteen te drijven,
die zich voor de Amerikaanse ambas
sade hadden verzameld. De politie
wist te verhinderen, dat de demon
stranten optrokken naar de Britse am
bassade en de Italiaanse legatie. Ook
in Ljoebljana werd gisteren gede
monstreerd.
Het Sloveense volksfront heeft een
telegram gezonden aan de Veiligheids
raad der Verenigde Naties, waarin
deze wordt verzocht, er bij Engeland
en Amerika op aan te dringen, dat zij
hun verplichtingen ingevolge het vre
desverdrag zullen nakomen. Voorts
stuurde het protesten aan Frankrijk
dat juist zeer verontwaardigd is
over het feit, dat het niet van te vo
ren was ingelicht Engeland en
A nerika.
In Triëst was het gisteren rustig.
Er was iets minder grensverkeer dan
gewoonlijk. In de Zuidslavische zone
waren alle bedrijven gesloten om de
bevolking de gelegenheid te geven,
deel te nemen aan demonstraties.
De Amerikaanse regering heeft bij de
Zuidkoreaanse regering er krachtig op
i aangedrongen, gematigdheid en geduld
aan de dag te leggen ten aanzien van
het vraagstuk der anti-communistische
I krijgsgevange-.en, die n'et naar huis te-
I ruggezonden wensen te woiden. Zuid-
I Korea moet er op toezien, dat de Indi-
I sche bewakingstroepen niet anger in
de uitoefening van hun taak worden
gehinderd.
De tijdelijke onderkomens, die nodig
zijn om deze gevangenen van de nodige
voorlichting te voorzien, zullen Zondag
door de VN volh oid zijp De hulp van
de communisten is if? wez°n Zo spoe
dig mogelijk zullen er permanente ge
bouwen verrijzen.
Deze had namelijk zijn koers ge
wijzigd en was boven zee inplaats
van boven land gaan vliegen. Furze
en Raw moesten toen de strijd om de
tweede plaats uitvechten. Raw ver
minderde zijn hoogte tot achtduizend
meter en haalde alles uit zijn machine
in een poging om het verloren terrein
te heroveren. Hij haalde een snelheid
van tegen de duizend kilometer per
uur. De beide Britten, die op 13.000
meter zaten, vlogen iets langzamer,
maar het verschil was toch te klein
om Raw nog een kans te laten.
Burton werd bij aankomst op Hare-
wood daverend toegejuicht door de
duizenden, die ondanks de stromende
regen zijn aankomst hadden afge
wacht.
Roland Burton is 35 jaar oud. Hij
kwam in 1937 bij de RAF. Gedurende
de oorlog was hij instructeur. Nadien
werkte hij om in Duitsland aan de
uitbreit'ig van vliegvelden voor de
luchtbrug naar Berlijn. Sinds 1950 is
hij commandant van een afdeling
fotoverkenningsvliegtuigen van de
RAF. Hij maakte de eerste luchtfoto's
van het overstroomde gebied in Oost-
Engeland.
De besprekingen, die de Japanse
minister van Buitenlandse Zaken.
Okazaki, te Djakarta heeft gevoerd
over het bedrag, dat zijn land als
herstelbetalingen aan Indonesië zal
moeten toekennen, hebben niet tot het
gewenste resultaat geleid Wel zal
worden geprobeerd, een algemene
overeenkomst tussen beide landen .ot
stand te brengen. Het blijkt, dat
Indonesië meer heeft gevraagd dan
Japan bereid was te geven
Dag en nacht zijn verslaggevers op
Schiphol om het laatste nieuws van
de lucht-race, direct aan hun dag
bladen door te geven. Guus Weitzel
fan de Wereldomroep, die ook zijn
„bifak" op het vliegveld heeft op
geslagen, verneemt de laatste be
richten fan de heer Zandvliet van
de K.L.M.
TOEN WIJ bij het ter perse gaart van dit nummer de balans opmaak
ten van de stand in de handicaprace naar Christchurch, bleek de
spanning er vrijwel volkomen uit te zijn. De KLM-Liftmaster dr ir M.
H. Damme bleek een voorsprong te hebben van liefst zeven uur en
vijftig minuten op het tijdschema en vloog in feite een gewonnen wed
strijd, omdat de Viscount van de BEA niet minder dan dertien uur op
zijn eigen tijden ten achter was. De Hastings C-3 van de Nieuwzeelandse
luchtmacht was niet meer in staat, de nationale kleuren hoog te hou
den. Het toestel werd op Ceylon uigeschakeld, omdat een der motoren
moest worden vervangen hetgeen krachtens de voorschriften verboden
is. Even na middernacht landde de Liftmaster op het vliegveld Ke-
majoran bij Djakarta, om 18 minuten na het begin van de nieuwe dag
vertrok het na een tussenlanding van 15 minuten naar Port Darwin in
Noord-Australië.
HE DAG van gisteren was voor de
„papieren vlieger" D. A. Visser een
van vele en grote vreugden. Het zal hem
allicht niet onberoerd hebben gelaten,
dat hij kort na middernacht van de ste
wardess mej. Pinault een zoen en van
gezagvoerder Kooper een zakmes ont
ving bij wijze van verjaarsgeschenken.
Want hij vierde zijn dertigste verjaar
dag op deze tweede, glorieuze dag. Er
waren voonshem, die zo lang met de
voorbereiding van deze tocht te doen
had gehad, grotere vreugden weggelegd.
Het begon al in Rome, toen er een tijd
winst van 22 minuten op het schema
bleek te zjjn gemaakt, en het duurde
de gehele dag door, toen de tijdwinst
langzamerhand uitgroeide tot zeven uur
en vijftig minuten. Allicht zal er ook
voldoening zijn geweest over het feit.
dat de Viscount „nergens" bleef en in
plaats van de toegestane twintig uur
ruim veertig voor de grote oversteek
van Londen naar Christchurch nodig
zou hebben. Het meest bevredigend is
toch wel geweest, dat deze vlucht een
normale is en dat de Viscount voor de
ze tocht speciaal is ingericht.
WOOR DE passagiers is deze tocht er
een van stilzitten en afwachten.
De tussenlandingen op de verschil
lende vlieghavenrs. zoals Rome. Bag
dad en Karachi, hadden voor hen
weinig betekenis. Pas in Rangoon,
vier en twintig uur nadat zij in Lon
den aan boord waren gegaan, kregen
zij even gelegenheid de benen te
strekken. "'ier en dertig minuten
duurde het oponthoud daar Toen be
gon de grote ruk naar Djakarta van
ruim 2800 km, die in zes uur en een
en veertig minuten werd afgelerd.
De Hastings C8 van de Nieuw
zeelandse luchtmacht heeft pech ge
had. Nada het toestel zijn etappes
strikt regelmatig en met een gemid
delde snelheid die schommelde tussen
428 en 457 km per uur had gevlogen,
maakte het een tussenlanding op Co
lombo, de grootste vlieghaven van
Ceylon. Vrij kort na de start deed
zich een storing voor in één van de
motoren. Omdat de gezagvoerder het
blijkbaar niet gev. enst achtte, op drie
motoren de grote sprong via Cocos-
eili ,id naar Australië te wagen, besloot
hij terug te keren. De motor bleek te
moeten worden vervangen. Dit is niet
toegestaan, zodat voor de Nieuwzee-
landers de wedstrijd ten einde was.
TN de Noordhollandse aannemerswe-
reld is ontstemming gewekt over het
feit, dat door de Dienst Wederopbouw
ter elfder ure de DUW-subsidie op
woningverbetering- en splitsing voer
deze provincie niet geldig is verklaard.
Dit besluit werd genomen, nadat da
Directie van Wederopbouw en Volks
huisvesting uit gegevens van het Rijks
arbeidsbureau was gebleken, dat in
deze provincie in de bouwvakken geen
werkloosheid is, jazelfs een nijpend
tekort aan bouwvakarbeiders bestaat.
In de eerste circulaire werd deze
bepaling niet gesteld en direct werden
er dan ook door de aannemers plannen
gemaakt. Plannen die uiteraard met
flinke kosten gepaard gaan. Een be
drag van f 50 voor bijvoorbeeld een
plan voor woningsplitsing is niet aan
de hoge kant. Toen deze mensen aan
hun principalen moesten mededelen
dat deze subsidie, een zesde van de
bouwkosten, niet verstrekt zal worden,
werd menige opdracht geannuleerd en
had de aannemer dus de strop van de
kosten aan het plan verbonden. In
deze kringen wordt dan ook terecht
ernstige critiek uitgeoefend op de
Dienst Wederopbouw, die in het laat
ste ogenblik deze maatregel trof. Een
maatregel, die de aannemers nimmer
hadden kunnen bevroeden, omdat vorig
jaar de subsidie wel werd verstrekt.
Voorts betwijfelen -vij of de statisti
sche gegevens waarop bovengenoemd
besluit werd gebaseerd wel in over
eenstemming zijn met de practijk. In
deze provincie immers zijn tal van
kleine aannemers, die het zich tot een
erezaak rekenen om in perioden van
werkloosheid niet direct bij het ar
beidsbureau aan te kloppen, maar op
eigen wieken te blijven dryven. De
werkelijkheid is, dat vele aannemers
zitten te springen om het werk dat
deze subsidieregeling hun zou hebben
opgeleverd. G. S.
De Franse regering heeft na een drie
daags debat over haar economische po-"
litiek in de Nationale Vergadering een
overwinning behaald. Een socialistische
motie van afkeuring werd met 300 te
gen 247 stemmen verworpen. Een com
munistische motie ging dezelfde weg.
Laniel verklaarde, niet te kunnen aan
vaarden dat stakingen een middel wor
den om druk uit te oefenen op de re
gering.
Gistermiddag is op ds Sloterweg te
Amsterdam een 69-jarige wielrijder, J.
H., die uit de richting Sloten komende,
met een bocht de rijweg overstak, door
een bestelauto gegrepen en tien meter
meegesleurd. De man werd ernstig ge
wond naar het Wilhelminagasthuis ver
voerd. waar hfj bij aankomst bleek te
zijn overleden.
JN EEN ADRES aan de leden der
Eerste en Tweede Kamer der
Staten-Generaal heeft de Stichting
Voor een militair gerechtshof te
Boekarest is een proces begonnen tegen
zestien personen, die met valschermen
boven Roemenië zouden zijn neerge
laten en spionnage en terrorisme zou
den hebben bedreven.
Vandaag plaatsen wij tot besluit van onze herinne
ringsprijsvraag de Opgaven 11 en 12.
Wij vermoeden dat het U niet moeilijk gevallen zal
zijn de juiste oplossing van elke foto vast te stellen.
De namen van de „vier van de zeven" behoeft
U niet te vermelden; alleen hun vroegere ver
blijfplaats (opgave 6).
De volgende prijzen zijn beschikbaar:
Tot en met Woensdag a.s. wordt Uw inzending, bestaande uit
12 plaatjes met onderschrift, ingewacht aan ons bnreau. Op
de enveloppe te vermelden,JIerinneringsprijsvraag", alsmede
Uw naam en adres.
Bij meerdere goede oplossingen beslist het lot.
Raad van Bestuur Bouwbedrijf,
waarin samenwerken de Neder
landse Aannemersbond en Pa
troonsbond voor de Bouwbedrij
ven in Nederland, dc Nederlandse
Katholieke Aannemers- en Pa
troonsbond, de Nederlandse bond
van Bouwondernemers, de Neder
landse Vereniging van Wegenbou
wers en de Vereniging Beton-aan-
nemersbond aangedrongen op gro-
tere vrijheid en meer mogelijk
heden voor de particuliere wo
ningbouw.
£EN "VERGELIJKING wordt getrok
ken tussen het aandeel van de bouw
ondernemers in de woningbouw vóór
en na de oorlog. Vóór de oorlog werd
door het particulier initiatief ruim 85
•',v?n wonmgbouw verzorgd, ter
wijl dit percentage na de oorlog slechts
3040 pet. bedroeg.
Vóór de oorlog hebben de particuliere
bouwondernemers bewezen te kunnen
voldoen aan de normale vraag naar al
le soorten woningen. De woningbouw-
versmgingen en gemeenten treden
slechts aanvullend .op overeenkomstig
de woningwet en het woningbesluit.
Deze verhouding ligt na de oorlog juist
omgekeerd, aldus het adres.
Als oorzaken van deze ongewenste
gang van zaken geeft de Stichting Raad
van Bestuur aan. de ongeliike financiële
bejegening door de overheid en de ster
ke bevoorrechting van de woningwet-
bouw en wel zodanig, dat de particu
liere bouwondernemers hierdoor in zeer
ernstige mate ten achter worden ge
steld.
De Raad van Bestuur acht het on
rechtmatig en in strijd met wet en be
sluit, dat de woningwetbouw wordt be
voorrecht boven de particuliere bouw.
Met klem dringt de Stichting er op
aan, dat de particuliere bouwonderne
mers thans volledig in staat worden ge
steld om aan de vraag naar woningen
in de ruimste zin te kunnen voldoen.
Bepleit wordt een herziening van de
premieregeling woningbouw 1953 en het
verschaffen van dezelfde faciliteiten en
mogelijkheden als aan de woningwet-
bouw.