VALDA
Parijse staatstheaters
werden gesloten
In 1958 straalvliegtuigen in
gebruik
r
Gerard H. Boedijn
zestig jaar
N.A.C.O.-chauffeur
redde drie kinderen
Ernstig bromfiets
ongeval te Berkhout
Nieuw protest tegen
het ontslag
Parasiterende zangers en verwende musici
maakten reorganisatie noodzakelijk
r
I)r A. Plesman blikt in de toekomst
Dienst Amsterdam-Eelde
De kwestie-Dinkelberg
Ook Nederlandse boter
Naar W.-Duitsland
Jan Lemaire gehuldigd
TEGEN HOEST
PASTI LI-ES
oe°rScHrt VALDAMILD
Radioprogramma
Pinis Pam Pom en de wonderlamp
De vakbonden wilden het
onderste uit de kan
Tussen Amsterdam
fdoor F. DE
en Jm Parijs
MAANDAG l(i NOVUMREK 1Ö">3
WAT de toekomst van de luchtvaart betreft is ook de K.L.M. op haar
qm vive. Zij zal de wereldontwikkeling nauwlettend volgen. In
1958 tv orden zogenaamde jetvliegtuigen en vliegtuigen met straal
motoren met propellers die snelheden van 600 km per uur kunnen
halen, in gebruik genomen. Zodra dit economisch verantwoord is,
zullen ook atoomvliegtuigen worden ingezet. Dit alles deelde de pre
sident-directeur van de K.L.M.dr A. Plesman, mede tijdens een bij-
eenkomst van de Groninger Commerciële Club in een inleiding over
verkeer en wereldontwikkeling. Hij zag de oplossing van de gevaren,
die nog aan atoomenergie kleven, binnen de 15 jaar. De toestellen
sullen dan sneller zijn dan het geluid en boven de 1220 km per uur
uitkomen, liet ligt in de bedoeling dan een supernet van lange af-
standsvliegluigen met atoomkracht te pr ojecteren, waarbij een non
stop dienst zul worden ondernomen tussen Amsterdam en Sydney.
nAARBIJ zullen in een toestel 180
passagiers kunnen worden vervoerd.
Binnen tien jaar zullen de straalvlieg
tuigen voor passagiersdiensten worden
ingezet. „De KLM heelt het verwijt ge
troffen", zo vervolgde de heer Plesman
„dat men niet direct helicopters heeft
ingezet, evenals de Sabena". De heer
Plesman kondigde aan, dat het nog wel
enkele jaren zal duren voor de KLM
zo ver is. Over de vooruitgang en re
sultaten van onze nationale luchtvaart
maatschappij toonde de president-di
recteur zich overigens zeer tevreden.
In 1951, 1952 en 1953 is een redelijke
winst gemaakt. De winst over het lo
pende jaar zal waarschijnlijk 9 millioen
gulden bedragen. Hij constateerde, dat
er thans een omzet is van ongeveer
driehonderd millioen gulden.
yERVOLGENS merkte de heer Ples
man op, dat de KLM overweegt een
dienst AmsterdamEelde in te leggen,
zodra de startbanen op Eelde klaar zijn.
Alvorens' een besluit hieromtrent wordt
genomen, zal een onderzoek worden in
gesteld of een dergelijke dienst econo
misch verantwoord is. De laatste keer,
dat iets dergelijks werd georganiseerd
bedroeg het verlies zes ton. Uitvoerig
ging dr Plesman vervolgens in op zijn
plan voor internationale samenwerking,
dat hij onder de aandacht van verschil
lende regeringen en hooggeplaatste au
toriteiten heeft gebracht. Het plan komt
neer op een zeer intensieve samenwer
king tussen de landen, die verbonden
zijn in de International Council. Het
plan is niet tegen de Europese integra
tie. Men zal gelijktijdig kunnen starten.
Het is hier geen kwestie van studie,
maar van élan.
(Eigen bericht)
Bij de ernstige ongevallen, waarvan
we vandaag in deze krant melding
moeten maken, had er nóg een kunnen
komen. Op de 1'rovinciaieweg bij Zijde
wind zijn Zaterdagmiddag drie kinde
ren uit één gezin als door een wonder
aan de dood ontsnapt toen zij, rakelings
voorlangs een dienstbus van de NACO,
overstaken. De chauffeur, de heer A.
Oldersma uit Schagen, slaagde er in de
kinderen te ontwijken door zeer krach
tig remmen en omdat hij met grote
tegenwoordigheid van geest zijn bus de
berm inreed.
Toch werd nog één der kinderen, een
drie en een halfjarig knaapje uit het
gezin Wit, door de naar links zwenken
de autobus geraakt. Het is, vermoede
lijk met een beenbreuk, naar Alkmaar
overgebracht.
De chauileur was op de plotselinge
manoeuvre van de kinderen volmaakt
onvoorbereid. Zij renden voor de bus
uit en probeerden daarna over te ste
ken. De twee grootsten konden dank
zij de zwaai van de bus en het krachtige
remmen nog juist in veiligheid komen,
doch het kleinste kind werd ver
moedelijk door de achterbumper van
de bus tegen het asfalt geslingerd.
Bescherm Uw auto
EIS DIT MERK
POLISHES-CLEANERS-WAXES.
Zorg dat Uw auio niat van het winterweer heeft
te lijden. Bescherm lak- en chroomwerk tegen
alle weersinvloeden. Dat spaart Uw kostbare
auto. Niet iedere auto kan op dezelfde wijze
worden behandeld. VALMA heeft echter
voor elke auto het juiste onderhouds
middel, Vraag Uw garagehouder.
V 1 21
(Advertentie Ing. Med.)
De componist Gerard H. Boedijn te
Hoorn wordt op 19 November zestig
jaar. Hij heeft zich vooral na de
oorlog internationale .bekendheid
verworven als componist van talrijke
muziekstukken voor harmonie en fan
fare en als stijlvernieuwer van het re
pertoire der blaasmuziek.
In opdracht van de Nederlandse re
gering heeft hij enige jaren geleden
de „Landelijke suite" gecomponeerd.
Andere alom in West-Europa ge
speelde werken voor blaasmuziek van
zijn hand zijn „Halewijn" het sympho-
nisch gedicht „Sint Hubertus", „de vijf
epigrammen van de schoolmeester",
„Marche gammatique" etc.
Ook voor beiaard heeft Boedijn vele
werken geschreven. Zo componeerde
hij in opdracht, van de stad Rotterdam
ter gelegenheid van de Caland-herden-
king de .Caland suite'', speciaal voor
het carillon van het Rotterdamse stad
huis. Zijn „partita voor beiaardwerd
vorig jaar door de bieaardschool te
Mechelen met een eerste prijs be
kroond.
Boedijn is jurylid van de Nederland
se Federatie van Harmonie- en Fan
faregezelschappen. Hij is ook een diri
gent geweest van tal van koren en
corpsen. Thans heeft hij nog slechts ae
directie van de harmonie „Kunst na
Arbeid" in zijn woonplaats en van nei
Enkhuizer Mannenkoor.
(Eigen bericht).
Zondagmiddag heeft op het Parallel-
weggetje te Berkhout, dat langs
de Rijksweg no. 7 loopt, een ernstig
ongeval plaats gehad, waarbij dc brom
fietser Gocdemans uit Haarlem een
schedelbasisfractuur heeft opgelopen.
De heer Gocdemans heeft geremd om
vaart te minderen, daai de weg met
zand was bestrooid. Niettemin is Qe
bromfiets geslipt en is hij zo ongeluk
kig terechtgekomen, dat hij per v-
kenauto naar het Sint Jansgasthuis
moest worden vervoerd. Zijn dochten,
van omstreeks twaalf jaar, dat op ae
bagagedrager zat, liep hoegenaamd
geen letsel op. Zeer sympathiek was
de geste van een passerende ah10"?®"
bilist.'die op weg was naar Leeuwarden
en zich bereid verklaarde bei
naar de ouderlijke woning in Haaucm
te brengen.
De l' and van de heer Gocdemans
is critiek.
De ontslagkwestie Dinkelberg, welke
destijds, vooral in de kringen der Fede
ratie van V.V.V.'s boven het Noordzee,
kanaal, de nodige beroering heeft ver
wekt, heeft nog steeds geen einde ge
vonden. Dit mogen wij althans conclu
deren uit een nieuwe brochure, welke
de heer J. J. Dinkelberg te Koog aan
de Zaan, het licht heeft doen zien en
waarin hij o.m. onder voorbehoud van
een beroep op de kantonrechter de
rechtsgeldigheid van het aan hem als
directeur der Federatie gegeven ontslag
betwist.
Uit dit verweerschrift, waarin de heer
Dinkelberg zich op een 23-tal punten
verantwoordt en waarin hij fel reageert
op de beschuldigingen, welke op de
laatstgehouden algemene vergadering
op Texel aan zijn adres werden geuit,
stippen wij aan, dat op 6 Nov. jl. beide
partijen van gedachten hebben gewis
seld met het doel tot een oplossing van
alle geschilpunten te geraken en daarna
een basis te zoeken, waarop de belan
gen van de Federatie weer door de
heer Dinkelberg zouden kunnen wor
den behartigd. Het initiatief tot deze
bespreking was van de heer Dinkelberg
uitgegaan en nu deze niet tot het be
oogde resultaat heeft geleid, heeft hij
in de reeds eerder genoemde brochure
aan alle aangesloten afdelingen zijn
verweerpunten kenbaar gemaakt.
Aan het einde betoogt de heer Din
kelberg nog, geen genoegen te kunnen
nemen met hetgeen op zeer discrimi
nerende wijze door de voorzitter der
Federatie jegens hem in het openbaar
is gezegd, dat hij zich niet slechts in
eer en goede naam acht aangetast, maar
dat hij ook financiële schade lijdt, wel
ke hij niet voor zijn rekening wenst te
nemen.
Officieel is bekendgemaakt, dat voor
een bedrag van 2.175.000 DM aan goe
deren uit Nederland mag worden in
gevoerd. Daarbij is invoer tot een be
drag van 1 millioen DM aan slachtaf
val, 1 millioen DM aan snijbloemen en
bindgroen en 175.000 DM aan vruchten
pasta. Tevens werd bekendgemaakt, dat
boter mag worden ingevoerd.
Een waardegrens werd daarbij niet
genoemd.
Talloze kunstbroeders en -zusters, w.o.
Rika Hopper, hebben Zaterdag Jan Le
maire gelukgewenst met zijn vijftigjarig
jubileum als beroepstoneelspeler. Reeds
vóór zijn twintigste jaar stond Jan voor
het eerst „om den brode" op de planken.
Ook Ome Jan van Zutfen kwam felici
teren en de jubilaris een geschenk aan
bieden. Gisteren was een geheel gevuld
City-theater getuige van Lemaire's jubi
leumvoorstelling, waarin deze de zeven
rollen van „De brand in de Jonge Jan"
vertolkte. Bij wijze van dankbetuiging
declameerde Jan Lemaire „Branding" van
Adama van Scheltema.
(Advertentie, Ing. Med.)
DINSDAG 17 NOVEMBER
HILVERSUM I. 402 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15
Idem. 7-45 Morgengebed en LiturgUche
i.alender. 8 00 Nieuws en weerberichten.
8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 „Lichtbaken", causerie.
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50
..Als de ziele luistert", causerie. 12.00
Angelus. 12.03 Lunchconcert. (12 30
12.33 Land. en Tuinbouwmededellngen.)
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka
tholiek nieuws. 13.20 Lunchconcert. 14.00
Gevar. programma. 14.50 Gram. 15.00
Idem. 15.30 „Ben je zestig!". 16 0(T Voor
de zieken. 16.30 Zickenlof. 17.00 Voor de
kinderen. 17.15 Felicitaties voor de Jeugd.
17.45 Regeringsuitzending: Broeder Casi-
mirus: „Papoea-jeugd in Merauke". 18.00
„Dit is Leven", causerie. 18.15 Gram.
18.20 Sportpraatje. 18.30 R.VU.: D. v. d.
Meulen: Drie belangrijke gebieden in
Arabië". 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei
ten. 19.15 „Uit het Boek der Boeken".
19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30
Radio Philharmonisch Orkest en solist.
21.15 Gram. 21.20 „Ken een haan een
ei liggen?". 21.15 Orgelconcert. 22.00
„Ouders en kinderen", causerie. 22.15
Blaaskwintet. 22-45 Avondgebed en Litur
gische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 Vo
caal Ensemble. 23.5024.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
AVRO (7-50—8.00 VPRO) - 7.00 Nieuws.
7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.50
Dagopening, 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00
Morgenwijding. 9.15 Gram. 9.30 Voor de
vrouw. 9.35 Gram. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Piano
voordracht. 12.00 Metropole-Orkest. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12-33
Voor het platteland. i2.40 Hammondorgel.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of
gram. 13.30 Dansmuziek. 14.00 Amerik,
muziek-kaleidoscoop. 14-30 Gram. 14.40
Schoolradio. 15.00 Gram. 15.15 Voor de
vrouw. 15.45 Gram. 16.30 Voor de jeugd.
17.30 Lichte muziek. 17.4.5 Reportage of
gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30
Amus.muziek. 19.00 Voor de kinderen.
19.0.5 Paris vous parle. 19.10 Koorcoijcert.-
19.35 Viool en piano. 20.00 Nieuws. 20.05
Gevar. Programma. 21.15 Lichte muziek.
21.35 Mededelingen. 21.40 Lichte muziek.
21.50 Sport. 22.05 Amus.muziek. 22.45
Buitenlands overzicht. 23.00 Nieuws. 23-15
Nek York calling. 23.2024.00 Gram.
173. Het aardige plaatsje Dierendorp
was weer een attractie rijker gewor
den. „Het dorp met de wonderlamp",
zo noemde men het al in de krant En
van heinde en verre kwamen nieuwsgie
riger. naar Dierendorp om te proberen
een glimp op te vangen van de wonder
lamp of alleen maar in de hoop, dat er
wéér een wonder zou gebeuren. En
onder al degenen, die naar Dierendorp
trokken, waren er ook, die de hele af
stand te voet aflegden. Dat waren zij,
die geen geld hadden om trein of bus
te betalen en die ook niet in het be
zit waren van een fiets of auto. En
zo marcheerden daar een deftige edel
man uit het vet re Oosten, gevolgd door
zijn knecht, naar Dierendorp. Want
Emir Pukkel bin Sukkel had na de
bootreis geen cent meer over om de
bus te betalen. „Als ik eerst maar weer
die wonderlamp in mijn bezit heb",
mompelde de emir. „Dan is liet leed
gauw genoeg geleden." En een derge
lijk gesprek werd ook gevoerd door
twee landlopers, die langs een andere
weg op Dierendorp aans apten. „Als ik
maar eerst die wonderlamp in mijn
bezit heb", zei Billie. „Dan zal ik je
een nufnmertje snelwensen laten zien".
„Wat wens je het eerst?", vroeg Karei,
tje zijn kleine metgezel.
„Eerst een broodje en een kop koffie",
zei Billie. lk rammel van de honger."
„Maak er twee broodjes en tv. oe kon
pen koffie van", verzocht Kareltje. „lk
heb óók hongerl"
(Advertentie Ing. Med.)
Televisie-programma. NCRV. 20.15—
£1.45: 1. Journaal; 2. Weerberichten; 3,
Voordracht. - Pauze. - 4. „Rechts gaat
voor", programma over links- en rechts-
handigheid; 5. Dagsluiting.
OORLOGSSCHEPEN IN BREST
De torpedobootjager „Marnix" en het op
leidingsschip „Paets van Troostwijck"
zijn in de haven van Brest aangekomen.
De gezagvoerders brachten een bezoek
(Van onze correspondent te Parijs).
|)E VIER Parijse staatstheaters zijn nu al veertien dagen lang ge
sloten. Het gehele, bijna drieduizend man sterke personeel is
ontslagen en de poorten van de eerbiedwaardige gebouwen wor
den door politieagenten bewaakt. De een-en-ncgentig toneelknech
ten van de Opera waren namelijk in staking gegaan, met het ge
volg dat het practisch niet meer mogelijk was in het Paleis van
Garnier (zoals men de Opera noemt) te spelen. De Franse minister
van Kunstzaken is hierop erg boos geworden en heeft onmiddellijk
bevel gegeven zowel het Théatre Francais, het Odcon, de Opéra
als de Opéra Comique te sluiten. De vier nationale theaters zullen
nu geheel gereorganiseerd worden.
DEZE op zichzelf natuurlijk bijzon
der vreemde geschiedenis, waar in
Parijs erg veel over gesproken en
geschreven wordt, heeft de vraag
nog eens opgeworpen in hoeverre
deze staatstheaters in onze moderne
tijd nog levensvatbaar zijn. Het gro
te verschil tussen b.v. de Comedie
Frangaise, die nog door Molière is
gesticht en de particuliere schouw
burgen op de boulevards is, de Co-
médie Frangaise, die in de eerste
plaats een opvoedende taak heeft,
terwijl de -boulevardtheaters zich la
ten lichten door de smaak van het
publiek, speelt voornamelijk oude
stukken op een ouderwets degelijke
manier. Er wordt nooit geëxperi
menteerd en nieuwe ideeën komen
in het Huis van Molière niet binnen.
Aangezien de Parijse staatsthea
ters zuiver culturele instellingen zijn,
waarbij de artistieke directeuren zich
niet om commerciële overwegingen
behoeven te bekommeren, terwijl bo
vendien de toegangsprijzen aan
merkelijk lager zijn dan bij de par
ticuliere schouwburgen, ligt het voor
WONDEN GENEZEN SNELLER MET
(Advertentie Ing Med.)
29)
Had men haar bedrogen en mis
bruik gemaakt van haar goede trouw,
van haar onnozelheid eigenlijk? Het
ware zo! Maar zij zou dan in ieder ge
val loyaai blijven en zo het moest;
till the bitter end!
In ieder geval had zq bij die laag-
bij-de-grondse smokkelhandel in
„sneeuw" bij haar weten part noch
deel gehad én het gaf haar een vol
doening te bedenken, dat ze die ene
partij helemaal had vernietigd en dat
ze door dat te doen de bende een scha
de had berokkend, welke dat begreep
ze nu heel goed, in de duizenden liep!
Wat ze eerst naar Parijs had ge
bracht, wist ze niet. Vriesendorp had
er haar iets van laten zien, ingepakt
en wel en dat waren in geen geval do
zen en kartonnetjes met verdovende
middelen geweest; het had ook veel
meer gewicht; het woog zelfs zwaar,
zodat ze te geredelijker kon geloven
en misschien nog kon geloven
dat het toen toch machine-onderdelen
waren geweest.
Vraagstekens!
Vindt u goed. dat ik een sigaret op
steek?" vroeg ze en ze presenteerde de
tegenóver haar zittende inspecteur er
meteen een uit haar koker. „Want daar
snak ik al zo lang naar. na al die ze
nuwschokkende belevenissen!
„O, kijk es aan! In plaats dat u m«
de eer laat, juffrouw de Wilde. Maar
heel graag! Mag ik u
En hij knipte zijn aansteker en bood
haar vuur.
„Zo, zo, ja. Had u zoveel zenuw
schokkende belevenissen?" vroeg hij
lachend. „En in het vliegtuig mocht u
niet roken!"
„Nee, dat was het juist", antwoordde
ze, maar ze wist op hetzelfde ogenblik
dat dit een dom antwoord was.
„Dus de zenuwschokkende belevenis
sen! waren al in Parijs begonnen",
merkte hij ook dadelijk op, terwijl hij
haar wel lachend, maar toch heel
scherp aanzag. „Met welk doel was u
deze keer in Parijs, juffrouw de Wil
de?"
„Hetzelfde doel als de vorige keer".
„Als de vorige keer? Toen had u een
opdracht van professor de Raat. Ging
u dan nu ingevolge een soort posthu-
me opdracht?"
„Zo iets. Maar evenmin als de vori
ge keer wens ik me daarover uit te
laten!"
Hij knikte.
„Dat is heel loyaal van u tegenover
de nagedachtenis van een dierbare
overledene. Maar juffrouw de Wilde,
het gaat ditmaal nu toch om iets an
ders. Ik ga niet proberen om u op een
jokkentje te betrappen, wat overigens
een klein kunstje is. ik zal u liever
eenvoudig vertellen wat ik weet van
uw bewegingen en handelingen om
daarna misschien tot een belang
rijk resultaat te komen!
Misschien ook niet! Maar ook het
streven is schoon, zegt men wel eens!
U heeft dan gistermiddag om twaalf
uur ongeveer in een kamer bij Schil
ler een samenkomst gehad met me
neer Vriesendorp. Ik neem aan daf u
weet, dat die meneer eigenlijk geen
Vriesendorp heette".
„Ja. hij zei dat zijn naam eigenlijk
Van der Meer was".
„En ook dat was niet waar. Maar
die meneer was er misschien zelf mee
in de war, want hij werkte met een
verbijsterend aantal pseudoniemen!
Zijn eigenlijke naam was Gerrit Jo-
hannes Grafhomt, als u dat soms in
teresseert".
„Niet bijzonder. Maar was hij elec-
trotechnisch ingenieur?"
„Helemaal niet. Hij heeft vele ba
nen gehad, maar hij had geen enkel
diploma; hij is bookmaker geweest, hij
heeft agenturen gehad in brandblusap-
paraten en duikerpakken: hij heeft in
limonade gehandeld, in radiotoestellen,
in stofzuigers natuurlijk, in auto's,
noemt u maar op! Een zeer veelzijdig
man! Hij is een paar maal gefailleerd
en heeft ook al eens gezeten wegens
bedrieglijke bankbreuk; enfin, de mor-
tuus nil nisi bene, maar dat is ten op
zichte van hem wel een beetje moei
lijk, want hij was een zeer onfrisse
sinjeur, al leek hij zo in uiterlijk en
manieren soms heel wat! Hoe kwam u
eigenlijk aan die relatie?"
„Indirect door professor de Raat".
„Hoezo indirect?"
„Dat woord ontviel me; ik neem het
terug".
Hij lachte
„Goed. Dus hij was u aanbevolen
door professor de Raat. 'n Beetje pijn
lijk, zo'n aanbeveling! Enfin. Maar ik
ga verder met uw belevenissen. U had
dat onderhoud met Vriesendorp. Daar
na heeft u samen met hem in het re
staurant koffie gedronken; hij nam
een uitsmijter en u twee spiegeleieren
met ham. u merkt wel met welk een
fijne déta'illering mijn waarnemingen
zijn gedaan! Ja, dat is geen half
werk!"
Ze glimlachte.
„Heel interessant voor u! Vooral die
spiegeleieren met ham, daar kan heel
wat inzitten".
„Ja, zeker, maar het interessantste
komt nog. Maar toen was u al weg. U
is om 2 uur met een taxi cn een suit-
case naar Schiphol gegaan. U had ook
een paraplu met een bruine knop en
een kettinkje cn dat tasje daar en u
droeg ook het beige mantelpakje, dat
u op 't ogenblik aan beeft!"
„Hulde!" zei Marta spottend en ze
stompte haar sigarettenpeukje af in de
asbak.
„Dank u. Rookt u nu soms een siga
ret van mij?"
„Graag!"
Ze staken beiden opnieuw op.
„Wilt u een kop koffie?"
„Nee, dank u: ik heb er in het vlieg
tuig al twee gehad. Maar laat ik er u
niet van afhouden".
Hij schudde het hoofd.
„Doet u heus niet. Ik ga verder".
De Inspecteur vervolgde: „Toen u
weg was, ongeveer vijf minuten later
werd de heer Vriesendorp door de
loudspeaker van de portier aan de te
lefoon geroepen. Hij ging naar de cel.
Enfin, juffrouw de Wilde. L'histoire se
répète. Toen de portier na enige tijd
zag, dat het licht in de telefooncel nog
brandde, maar hij geen hoofd meer
ontwaarde voor het toestel, deed hij de
celdeur open cn vond toen de heer
Vriesendorp daar op de vloer liggen.
(Wordt vervolgd.)
de hand dat de staat bij iedere voor
stelling handenvol geld moet leg
gen. Dit wordt door iedereen aan
vaard. Levensvatbaar zijn die na
tionale theaters al lang niet m*er.
De grote vraag is echter hoeveel
geld de staat vóór subsidies kan uit
trekken.
AM EENS na te gaan in hoeverre
A' de Opéra van Parijs nu te veel
geld uitgeeft heeft een Franse krant
de Opéra vergeleken met de Scala
te Milaan cn Covent-Garden in Lon
den. Toen bleek, dat de Parijse
Opéra jaarlijks een subsidie krijgt
van liefst tien millioen gulden, ter
wijl de beroemde Italiaanse opera
van Milaan het met drie millioen
gulden en Covent-Garden met slechts
anderhalf millioen guldens moet
doen.
Nu speelt de Parijse opera jaar
lijks wel 480 keer tegen de Scala
van Milaan 200 en Covent-Uarden
280 maal, maar dit neemt toch niet
weg dat het Paleis van Garnier per
voorstelling verreweg het meeste aan
de staat kost. Bij iedere voorstelling
van de Opéra past de staat 20.000
gulden bij. Wanneer u een avond
naar Faust gaat kijken en u betaalt
vijf guldens voor uw plaats, dan
kost die plaats in werkelijkheid ruim
15 gulden; het ministerie van kun
sten legt er het verschil van 10 gul
dens per plaats bij. Bij de Scala di
Milano is dat verschil 7 gulden bij
de Covent-Garden 4 gulden. Daarbij
dient men echter niet te vergeten
dat de Parijse Opéra een ballet in
dienst heeft van 80 personen (Mi
laan 65, Londen 35), een orkest van
140 musici (Milaan 105 en Londen
85) en een koor dat 94 -zangers telt
(Milaan 121 en Londen 45).
TOCH SCHIJNEN deze sterke be-
I zettingen niet in hoofdzaak de
oorzaken te zijn van de geweldige
bedragen die de Opera nodig heeft.
De musici, de technici, de dansers
en de belichters zijn ondergebracht
in machtige syndicaten, die de be
langen van hun leden fel verdedigen.
Misschien wel eens te fel.
De musici werken bijvoorbeeld
slechts 17 uur per week, maar zij
worden betaald alsof zij heel hun
tijd ter beschikking van dc Opéra
stellen. In iverkelijkheid zorgt hun
vakvereniging er voor dat zij niet
meer dan 17 uur behoeven te wer
ken opdat zij alle tijd hebben om er
iets bij te verdienen.
Het gevolg is dat er van de 140
musici nooit meer dan 70 tegelijk
aanwezig zijn, zodat de Opéra eigen
lijk twee orkesten moet onderhou
den. Dit gaat in mindere mate ook
op voor de toneelknechten, die 40
uur werken en geen overuren willen
maken.
Maar daarbij blijven de moeilijk
heden niet. Naast e~Vle van de
beste zangers, waarover Frankrijk
beschikt heeft de Opéra ook een heel
stel zeer middelmatige artistcn in
dienst, die een behoorlijk maandin
komen hebben, die „monsieur de
1 Opera" op hun visitekaartje mo
gen zetten, maar die eigenlijk nooit
zingen. Ze zijn door middel van een
machtige politieke vriend bij de
Ouera gekomen, waar zij als een
soort rentenierende ambtenaren le
ven.
Andere, ronduit slechte zangers of
zangeressen kunnen niet ontslagen
worden, aangezien hun vakbond zich
hier met grote vastberadenheid te
gen verzet. Van het ballet kan vrij
wel hetzelfde gezegd worden.
Al deze moeilijke verhoudin
gen zijn nu eindelijk op springen
uitgelopen. De minister heeft
iedereen op straat gezet en de
onderhandelingen over een even
tuele hervatting van het werk
vorderen maar heel langzaam.
Iedereen is er echter van over
tuigd dat een fikse reorganisa
tie de Parijse staatstheaters geen
kwaad zal doen.