DIT LAND VREET MENSELIJKE ENERGIE
Amsterdams Centraal Station
krijgt ander aanzicht
Nieuw „Huis" voor Rundvee
Stamboek in Den Haag
de wereld....
Oogst akkerbouwproducten in
1953 lager dan in 1952
DE WONDERE WAERELT
Meester
Kolonel Jac. Smael
begraven
Het vijfde werelddeel op het eerste gezicht
Mei heel haid aanpakken (en dat kunnen de Nederlanders)
zijn ongehoorde kansen te verwezenlijken
ZWOEGENDE MENSEN IN PERFECT
RIVIERA-DECOR
Vijf dagen „het pond" en
twee dagen zon
Zakkenrolster liep weer
eens tegen de lamp
Meer ruimte door modernisering van hal
Werk over drie jaar gereed
De KLM maakte 3000ste
chartervlucht
Tweede Liftmaster van
de KLM aangekomen
Vandaag plechtige opening
„Dora" leverde al
88.773 kg melk
Huidverzorging ter
verhoging van Uw charme
Doe het met Castella!
Meer..
Meest...
DINSDAG 17 NOVEMBER 1953
CYDNEY (New South Wa-
les), 29 Oct. - Ongestoord
genieten van de schoonheid
van het Australische land
schap is voor mij niet weg
gelegd. Ik mag wel zeggen,
dat ik van ieder vrij uur
van 60 minuten het dubbele
probeer te maken. Overi
gens ook weer niet alleen
voor eigen genoegen, want
ik kan de Nederlandse emi
grant onmogelijk losmaken
uit de omgeving, waarin
hij woont en leeft, bemint
en haat, slaagt of mislukt.
Indien ik tot nietsdoen in
staat was, dan zou ik pas
werkelijk enige teugen
kunnen nemen van deze
stad en haar wijde omge
ving; dan had ik de auto,
korte blik van Sublime
waarmee ik me uit Sydney ouu„7(MS
herhaaMeliivU\dfn sv°edde Poinnaar de in de diepte
om „ii„ j a,en stoppen gelegen plaatsjes Austinner
TJ lt,,!9 omgeving in en Thirroul, die ik benader-
te drinken, waar de natuur de als was ik Gulliver zelf.
een kunstmatig en kunstig Ik kan dit deel van New
decor lijkt, zó perfect is
iedere heuvel in het beeld
geplaatst, zo volmaakt is de
witte branding ver beneden
de Princess Highway, die
jongs de kust van de Stille
Zuidzee loopt. Ik zou overi
gens niet met een toevallige
stop tevreden zijn geweest,
evenmin met een veel te
South Wales werkelijk geen
groter eer doen dan het te
vergelijken met de Rivièra
van Hères naar Menton,
waar de beide Corniches
eenzelfde onweerstaanbare
aantrekkingskracht bezitten.
Want verliefd ben ik op
Frankrijk; Australië heeft
me tot nu toe zeker nog niet
lot bigamistische neigingen
verleid. Ik zou er wel heel
dicht bij geweest zijn
daarvan ben ik me bewust
indien de stadjes maar in
de verte de charme van een
Lavandou of Cagnes sur
Mer, van Bergen aan Zee of
Sneek zouden bezitten. Maar
de huizen staan er niet als
zijn zij geschilderd tegen de
rotsen, maar in vlakke rijen
en blokken; de stinkende
rook van staalfabrieken en
het stofgruis van steenkool
mijnen hangt in de lucht, je
ruikt er de citroenen niet en
niet de druiven en er lopen
hier geen quasi-schilders
rond met penseel en palet,
achtervolgd door sentimen
tele Engelse juffrouwen.
^EN HEEFT er geen oog voor de
natuur, behalve op het vrije en
lange weekend van Vrijdagavond af.
Zaterdag en Zondag stuiven de Au
straliërs inet auto, tent en kampecr-
gerei naar buiten; zij spelen golf op
een der ontelbare openbare terreinen
in en rond de steden; organiseren een
partijtje cricket of brengen de tijd door
op de tennisbaan. Je kunt het wel zo
stellen, dunkt me, dat de Australiër
vijf dagen voor „het pond" over heeft;
de zesde en zevende dag zijn er voor
de zon. Het overschot van de veer-
tigurcn-werkweek wordt eensdeels
door overwerk (dat uitmuntend wordt
betaald) en andcrsdeels in de „pub"
doorgebracht, waar het geld even ge
makkelijk wordt uitgegeven.
Dit is misschien een algemeen-gel
dende regel te noemen, hetgeen even
wel nog niet wil zeggen, dat iedere
Australiër op deze wijze zijn leven
inricht. Er zijn tallozen, evenals bij
ons, die maar één verlangen koeste
ren: hun kinderen meer te geven dan
zijzelf hebben gehad. Daarvoor ge
troosten zij zich grote offers. Van de
andere kant ontzien zij zich niet drie
kwart van de vaste benodigdheden
in hun huis op afbetaling aan te
schaffen: het huis zelf, de auto, de
radiotoestellen men houdt er een
in zijn huiskamer, een in de keuken
voor de vrouw en een draagbare voor
het strand stofzuigers, wasmachi
nes, ijskasten, het gaat allemaal op
gemakkelijke cond ties, zoals dat dan
officieel heet. Komt er een kink in de
kabel, dan loopt het spaak. Maar hoe
wel de Australische economie niet op
al te vaste basis is gebouwd, de ver
diensten blijven goed. Niettegenstaande
dat zijn er thans weer onderhande
lingen gaande tussen de vakbonden
en de regering van de Commonwealth
om de minimumlonen te verhogen.
Vast staat, dat de bezorgdheid,
welke men in Europa vaak treft in
de gezinnen, de zorgen ook om het
hoofd boven water te houden, in Au
stralië onbekend zijn.
]E MOET als Nederlander inderdaad
J aan deze gesteldheid wennen. Daar
van getuigde ook de heer Krijger uit
Zeist, die in Wollongong een radio-
herstelbedrijf heeft opgezet. Hij is
drie-en-twintig jaar. Zijn jonge vrouw
van negentien was medepassa-
giere in het vliegtuig, dat ons van
Schiphol naar Australië bracht. Deze
man werkt tot ontzetting van zijn
vrouw minstens zestien uur per dag.
Hij wil er in zo kort mogelijke tijd
„boven op" komen. Zijn zaak is nu
nog teveel van economische fluctu
aties afhankelijk.
Ik heb over die jonge moed ver
baasd gestaan. Je bent geneigd het
overmoed te noemen. Dit land laat
dergelijke initiatieven toe. Men heeft
het mij wel van honderden kanten
gezegd: indien je wilt werken, als je
niet bang bent om ontzettend hard te
werken, dan heeft Australië ongehoor
de kansen te bicden. „Maar de ge
braden duiven komen bepaald niet in
Enige tijd geleden stal de acht en
vijftigjarige Amsterdamse huisvrouw
J. C. v. d. B. in een kledingmagazijn
aan het Damrak uit de tas van een
winkelende dame een portemonnaie,
hetgeen haar weer eens voor politie
rechter De Blécourt bracht. De offi
cier van Justitie noemde de vrouw,
die al dertien maal was veroordeeld,
waarvan twaalf keer wegens zakken
rollerij een „zakkenrolster van pro
fessie".
„Nu komt u al weer. Kunt u ons niet
met rust laten", zo voeged de rechter
de vrouw, die haar tranen de vrije
loop liet, toe. De officier vroeg twee
maanden met aftrek. Nadat clementie
was bepleit, werd het vonnis een
maand gevangenisstraf met aftrek en
directe inhechtenisneming. .,U verdient
eigenlijk meer", aldus mr De Blécourt.
Gezicht van Sublime Point op Austinmer
je mond vliegen," zei een Tsjech. „En
gelooft U maar, dat mijn koffie-espres-
so-zaakje niet met in de zon te zitten
zo welvarend is geworden," antwoord
de de Hongaar. „Dacht U, dat mijn
eettentje zoveel bami verkocht, als
ik er niet dag en nacht bij was ge
weest," prevelt de Chinees. Op hen
allen heeft de Nederlander iets voor.
Hij kan ongelofelijk hard werken, hij
heeft meer nodig om te leven.
JK KAN lezers, in dit Australië niet
genieten. Het probleem, dat wij ons
gesteld hebben achtervolgt me. Ik zie
het steeds. Ook toen ik dat jonge
vrouwtje in Corrimal op de weg zag
staan wuiven. Voor de tweede keer.
Eerst in Perth, toen het vliegtuig van
de KLM vertrok en de groep journa
listen achterbleef. Nu opnieuw in New
South Wales, aan de verblindend mooie
kust van de Stille Zuidzee, toen een
paar van onze groep haar opnieuw
hadden ontmoet en dus opnieuw af
scheid moesten nemen.
Ik betrap mij erop, dat ik mede
lijden met haar heb. Nederland en
Zeist zijn ver weg. Zij is nog heel
jong en zal met haar man (van 23)
mee moeten vechten. De onbezorgd
heid van de jeugd, die haar eigenlijk
in hoge mate toekomt, zal haar deel
niet zijn. Zij had nog niet eens tijd
gehad om aan het strand te liggen
Haar man werkt: zestien uur per
dag. Wanneer de tijd gekomen is,
waarop hij zich misschien wat meer
luxe kan veroorloven, is die jeugd
voorbij.
Zo is Australië wel: het vreet
energie.
Je zou dat niet zeggen, wanneer je
dan opnieuw je ogen keert naar de
zee, die onvxergankelijk is. En dan
wil je ook wel eens op de gedachte
komen, dat al dit werken toch eigen
lijk een straf is. En dat de mens
dagelijks doende is van deze straf een
deugd te maken.
H. M. KOEMANS
De schrijver Willem Laatsman te Den
Haag hoogt op 8 December z'n 60ste ver
jaardag te vieren.
(Van onze speciale verslaggever)
[R H. G. J. SCHELLING, de architect van Ainstel- en Muiderpoort-
station, en van de stations in Enschede, Hengelo,. Zutfen, Leiden,
Arnhem, Bussuin en neg vele andere spoorwegplaatsen, heeft een drie
jarenplan ontworpen voor de verbouwing van Cuypers magistrale
schepping van ongeveer zeventig jaar geleden: het Amsterdamse Cen
traal Station. In 1889 na acht jaar bouw is dit Centraal Station in
gebruik genomen. Wat toen als een uitermate practische inrichting te
voorschijn kwam, kan aan de eisen van dit ogenblik niet meer voldoen.
Dagelijks leggen hier 80 a 120 duizend mensen hun voetstappen; op
sommige feestdagen zijn het er 200.000 en tijdens de kroningsfeesten
waren het er zelfs 500.000.
ring zal worden gebracht In de baga
geruimte en dergelijke. Ze zijn .echter
niet bepalend voor de indruk, die de
veranderde entree van het C.S. over
drie jaar zal bieden.
J-JET IS AL verscheidene keren voor
gekomen, dat bereden politie rege
lend moest optreden bij een reizigers-
stroom, die tot ver buiten het gebouw
een rij gevormd had. Daar moet ver
andering in komen heeft Utrecht ge
zegd.
Dit zeggen was eenvoudiger dan de
oplossing ervoor aangeven. Want voor
alles moest de architectuur van dr
Cuypers in zijn waarde gelaten wor
den. Ir Schelling meent de oplossing
gevonden te hebben door het „loketten
orgel" midden in de hal te gaan weg
breken en op die plaats nu een toe
gang te maken tot de recht er achter
liggende tunnel, die naar de verschil
lende perrons leidt. De kaartjesloket
ten komen nu links en rechts in de
hal, en voorts voor bepaalde bestem
mingen aan de voorzijde van de hal,
waar nu nog buitendeuren zijn. Van
de vijf bestaande buitendeuren ver
dwijnen er drie. De uiterst linkse en
rechtse deuren blijven slechts. Een
dergelijke entree-mogelijkheid is na
tuurlijk ver onvoldoende, om zeker op
de spitsuren de reizigersstroom te ver
werken. Daarom komt er bovendien
nog een entree door een tunnel, dat
begint op het tramplein voor het C.S.
en uitmondt in de hal van het gebouw.
Deze tunnel is de oplossing voor het
schrikwekkende verkeersvraagstuk, dat
hier al jaar en dag ligt, en dat opge
leverd wordt door de golf van reizi
gers die de baan van een aanstormend
snelverkeer moet kruisen.
De verbouwing zal natuurlijk nog
een paar andere voorzieningen op
leveren. Zo het feit, dat de stenen trap
naar de wachtkamers op het eerste
oerron zal verdwijnen, een balie ver
schijnt, waar de buitenlandse reizigers
kaartjes, inlichtingen en andere facili
teiten gegeven kan worden, verbete-
Onder buitengewoon grote belang
stelling, ook langs de lange route
welke de lijkstoet door de stad volg
de, is gisteren op de Nieuwe Ooster
Begraafplaats te Amsterdam het stof
felijk overschot van de chef-secretaris
van het Leger des Heils in Neder
land, kolonel Jac. Smael, ter aarde
besteld.
Rond het legergraf hadden de
vlaggedragers zich opgesteld, toen de
lijkstoet, de kist gedekt met de uni
formpet, de legervlag, en de openge
slagen bijbel, voorafgegaan door 15
kransen dragende heilsofficieren, de
groeve naderde. Terwijl de kist lang
zaam daalde zongen allen „Nader
mijn God tot U", cn negen de vlaggen
over de groeve. Na gebed en schrift
lezing zong het kadettenkoor „Leid
mij Heiland, aan Uw hand". Hierna
sprak brigadier P. Deurlo, die kolo
nel Smael met diens naamletters
schetste als „een strijdvaardig, moe
dig, aangenaam, enthousiast en loyaal
mens". Een broer van de overledene
sprak een dankwoord.
Een dezer dagen heeft de KLM de
3000ste chartervlucht sinds haar op
richting in 1919 uitgevoerd. Het betrof
hier een chartervlucht van New-York
naar Hamburg met 36 zeelieden.
In de periode van voor de oorlog wer
den 483 chartervluchten uitgevoerd. De
eerste historische chartervlucht werd
gemaakt op 9 Juli 1929 van Rotterdam
naar Parijs voor het vervoer van de
fokstier Nico 2 in een Fokker F-3. De
grootste vooroorlogse chartervluchten
waren die voor de Amerikaanse kran
tenkoning Van Lear Black in de jaren
1927—1928.
Na de oorlog werden tal van char
tervluchten uitgevoerd met zeelieden,
orkesten, balletten, studenten, congres
sen, missionarissen, filmgroepen, wil
de dieren en scheepsonderdelen.
De tweede „Liftmaster" van de KLM,
de PH-TGB „Generaal C. J. Snijders",
is gisteren op Schiphol aangeko
men. Zoals men weet had de KLM twee
Douglas „Liftmaster" vliegtuigen spe
ciale vrachttoestellen, besteld. Met de
PH-TGA de „Dr ir M. H. Dammc" won
de KLM de eerste prijs in de handicap
afdeling van de Christchurchrace.
(Advertentie, lng. Med
(Vati onze Haagse redactie)
DRIE LETTERS vlammen iles
avonds over de geschonden
Haagse wijk rond liet Stadhou-
dersplantsoenN.R.S. De deftige
Hagenaars, die deze lichtende ini
tialen zien, hebben er geen notie
van wat ze betekenen. Zij denken
aan een reisvereniging, of aan een
verzekeringsmaatschappij, en staan
zelfs nog verbluft te kijken, wan
neer hun verduidelijkt wordt, dat
hun in die drie vlammende letters
de afkorting van Nederlands Rund
vee-Stamboek tegemoet straalt.
„Nederlands Rundvee-Stamboek",
vragen zij dan. „Is daar dan zo'n
groot nieuw gebouw voor nodig?
Of worden er misschien koeien in
gehuisvest?"
Advertentie
Zo lang als de wereld bestaat, dat is
misschien een tikje overdreven, maar
in ieder geval zolang als er vrouwen
op aarde zijn, hebben zij altijd alles
in het werk gesteld om haar natuur
lijke charme en schoonheid te behou
den en zo mogelijk te verhogen. En
dat deden ze niet alleen door het dra
gen van mooie kleren en kostbare
sieraden, neen, al in de grijze oudheid
wisten de dochters van Eva, welk een
bekoring er uitgaat van een mooie,
gave huid, en allerlei schoonheids
middelen, bereid volgens oude recep
ten, waarin welriekende oliën een
hoofdbestanddeel vormden, werden
aangewend om dit te bereiken. Hoe
bevoorrecht is in dit opzicht de positie
van de hedendaagse vrouwEen dage
lijkse behandeling met Castella
Schoonheidszeep (2 stukken 50 ct.)
is voldoende voor de vèrzorging van
haar huid. Immers in deze zeep is de
weldadige olie verwerkt, die haar huid
de nodige zachtheid en soepelheid
geeft. Mocht Uw huid echter meer ge
baat zijn door een behandeling met
overvloedig schuim, dan is er de Cas
tella Spécial (32 ct.) en voor een
kleine beurs de heerlijke, onverpakte
Castella Bloemzeep (wacht U voor
imitaties!), in fraaie kleuren, voor
slechts 20 cent.
(Advertentie lng. Med.)
Het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek heeft in zijn statistisch bulletin
voorlopige cijfers bekend gemaakt met
betrekking tot de akkerbouwproduc
ten oogst 1953. Volgens deze cijfers
vertonen de opbrengsten van de mees-
FR ZIJN WEER nieuwe JUOG EEN TIP Donder-
gezichtspunten voor dagmorgen om elf uur
worden tn het Aroster-
de Australië-emigranten. ™mge RAl_gebouw de
In Sydney heeft zich na- taxi's van het geli-
mclijk een nieuwe In- quideerde Atax-bedrijf
dustrie gevormd, welke geveild. De honderdste
zich toelegt op de pro- taxi zal feestelijk worden
ductie en de levering
van „wurmen op ijs".
Men vangt te Kcmpscy,
een 500 kilonieter ten
Noorden van Sydney
gelegen kustplaats, de
enorme zcewurmen, die
vroeger langs de gehele
Australische kust voor
kwamen, stopt ze in een
diepvriesinslallatle en
zendt ze per vliegtuig
naar Sydney, waar de
tienduizenden Zondags
vissers met een steeds
tekort aan goed aas te
kampen hebben. In Sid-
ney met zijn twee mil-
lioen inwoners trekken
iédere vrije dag tien
duizenden dllcltanthcn-
gelaars er op uit cn de
plaatselijke bronnen van
zeewurmen zijn reeds
lang uitgeput, terwijl
verse garnalen een
(klein) fortuin kosten.
Vandaar, emigranten, dat
het beroep van zeewurm-
diepvriezer een lucratieve
bezigheid is geworden.
versierd en de opbrengst
daarvan worden ver
deeld over de Amster
damse ziekenhuizen, ten.
einde er de kleine pa
tiëntjes een kostelijke St.
Nicolaasavond mee te be
zorgen. Een firma heeft
verder voor dit doel een
bon voor duizend liter
benzine gegeven, een an
dere voor vijf nieuwe
autobanden en voor een
accu. Een textielfirma zal
bovendien de koper van
die honderdste feesttaxi
in een gloednieuw pak
steken géén taxichauf
feursuniform).
pN DAN NÓG een tip.
Zoals ge weet, maakt
onze Sovjet-Unie aanstal
ten om een hoeveelheid
goud te gaan verkopen.
Het Franse dagblad „Le
Monde" nu weet te ver
tellen, dat deze gerucht
makende goudverkoop
binnenkort te Londen zal
geschieden. U weet dus
nu, waar u zijn moet. En
wat deze tip nog aantrek
kelijker maakt: onlangs
heeft op de goudmarkt
een niet onbeduidende
prijsdaling plaats gehad.
LIET NOOIT versagende
NIPO heeft voor de
zoveelste maal onder
zocht, wie de meest be
wonderde mannen in Ne
derland zijn. Dit jaar is
Winston Churchill weer
de populairste en hij
heeft daarmee premier
Drees, die vorig jaar
kampioen was, verslagen,
oridanks de belastingver
lagingen. Dr Drees is nu
tweede en president Ei-
senhower, die vorig jaar
tweede was, is nu derde,
hetgeen symptomatisch
is. Ome Jan van Zutphen
komt ditmaal voor het
eerst op de lijst voor. Hij
is op de genoemde drie
groten na de meest be
wonderde man. Verder
staan op de lijst in deze
zelfde volgorde: Albert
Schweitzer, Paus Pius
XII, Adenauer, oud-mi
nister Turk Lieftinck,
Einstein en Abe Lenstra.
Voorwaar een merkwaar,
dig conglomeraat van
grote geesten. Voor het
overige: de gustibus non
est dispu tandum, niet
waar?
te akkerbouwgewassen zowel in totaal
als per hectare een opmerkelijke ach
teruitgang t.o.v. de oogst 1952. Zo blijkt
de totale opbrengst van tarwe, mede
als gevolg van verminderde uitzaai met
25 proeent te zijn teruggelopen, nl. van
327.000 ton tot 245.000 ton. De opbrengst
van rogge bedraagt 427.500 ton d.i.
70.000 ton minder dan in 1952. Haver
leverde 6.000 ton minder op cn mais
15.000 ton (totale opbrengst resp.
477.000 cn 37.000 ton).
Alleen aan gerst, en met name aan
zomergerst, is arnzienlijk meer geoogst
dan in het vorig jaar. Dit vindt zijn
oorzaak enerzijds in een betere hec
tare-opbrengst op de niet overstroom
de gronden en voorts in de omstan
digheid, dat het areaal zomergerst als
gevolg van de overstroming van Fe
bruari jl. met 70 pet. was uitgebieid.
De totale gerstopbrengst steeg aldus
met 35.000 ton (15 pet.) van 240.000 ton
tot 275.000 ton.
Aan consumptie-peulvruchten werd
bijna 87.000 ton geoogst, d.i. ca 9.500
ton minder dan in 1952. Ook de han
delsgewassen blijken sterk te zijn ach
teruitgegaan. Zo bedroeg de opbrengst
aan kool- en raapzaad in totaal 10.400
ton (v. j. 13.700). aan lijnzaad 20.250
ton (v. j. 28.600), aan gerepeld vlas
135.500 (v. j. 189.950). Een evenredig
beeld vormen de uitkomsten voor de
overige handelsgewassen. De op
brengst aan consumptie- en voeder
aardappelen liep terug van 3.302.3o0
ton tot 2.736.750 ton, die aan fabrieks
aardappelen van 1.056.100 ton tot
895.900 ton, een vermindering derhalve
met resp. 565.600 en 160.000 ton. On
merkelijk is daarentegen de vooruit
gang van de cijfers met betrekking tot
de opbrengst van zaaiuien. Deze stegen
per hectare van 27.800 kg tot 34.300 kg
(voor de niet overstroomde grond zelfs
tot rond 35.400 kg), terwijl de totale
productie 213.850 ton bedroeg. Gege
vens betreffende de opbrengsten van
suikerbieten en voederbieten zullen
worden verkregen bij de definitieve
opgave van de akkerbouwproductie,
die in December zal worden verstrekt.
\\/IE zal het deze Hagenaars kwalijk
hemen, dat ze zo weinig weten van
deze volgend jaar tachtig jaar oude in
stelling in ons land, die door selectie
en registratie zo'n belangrijk aandeel
heeft gehad in de verbetering van de
Nederlandse Rundveestapel? Veertig
duizend Nederlandse boeren weten er
alles van, en dat is tienvoudig belang
rijker dan dat alle Hagenezen het zou
den weten. Die veertig duizend 31
October jl. werd die veertigduizendste
geboekt zijn allen lid van Het Ne
derlandse Rundvee-Stamboek. Het is
ongeveer een vijfde gedeelte van de ge
hele Nederlandse boerenstand. Met de
6.000 leden van het Friese Rundvee-
Stamboek vormen deze veertigduizend
de categorie, die begrijpt van hoeveel
waarde een gezonde en productieve
veestapel is.
Dit vooruitstrevende begrip heeft
overigens ook geleid tot de plechtig
heid, die vandaag Dinsdag 17 No
vember tal van boeren uit het or
ganisatieleven naar de Hofstad getrok
ken heeft: de officiële ingebruikneming
van het nieuwe kantoorgebouw van
„Het Nederlandse Rundvee-Stamboek"
aan het Stadhoudersplantsoen aan de
Surinamestraat. Het oude gebouw was
door de gestage groei der vereniging
in ledental te klein geworden.
Thans heeft de vereniging eindelijk
het plan kunnen verwezenlijken, dat
in 1914 reeds bestond: een gebouw met
een ruimte en indeling naar geheel
eigen behoefte. Het is een gebouw ge
worden, dat door zijn strakke lijnen en
degelijke sobere afwerking het Stam
boek waardig is. En de plechtige inge
bruikneming heeft velen nog weer eens
even in de gelegenheid gesteld uit de
doeken te doen van hoeveel belang het
werken van deze instelling wel ge
weest is.
Om te beginnen vertelde prof. ir W.
de Jong, voorzitter van het N. R. S.,
dat het exterieur van het Nederlandse
vee zich sinds men hier in 1907 ook op
is gaan letten, zeer gunstig ontwik
keld heeft, en dat de melkproductie en
het vetgehalte van de melk. mede dank
zij de maatregelen van het Stamboek
omhoog zijn gegaan.
Enkele cijfers illustreerden de laat
ste bewering overduidelijk. De gemid
delde opbrengst van de gehele Neder
landse veestapel bedroeg in 1910 2530
kg. melk met pl.m. 3.10 pet. vet, of
78 kg. .botervet. In 1952 was deze ge
middelde productie gestegen tot 3775
kg. melk met 3,65 pet. vet, of 138 kg.
botervet. Het is de hoogste gemiddel
de opbrengst in enig land ter wereld.
Denemarken komt deze top wel nabij,
maar halen kan het hem nog steeds
niet. Overigens is interessant ook nog
kennis te nemen van de gemiddelde op
brengst van alle in het Nederlands
Stamboek ingeschreven koeien over
1952: 4307 kg. melk met 3.73 pet. vet of
161 kg. botervet.
'TOT welke resultaten het streven
van het N. R. S. kan leiden, Dora 3,
106411 Preferente Stammoeder heeft 't
in haar achttienjarig koeienleven wel
op heel uitzonderlijke wijze bewezen.
Zij is nog steeds in goede conditie en
heeft totnogtoe een totale melkproduc
tie gehad van 88.773 kg. melk met een
gemiddeld vetgehalte van 3.66 pet. De
ze uitzonderlijke prestatie leverde zij
in totaal 4561 melkdagen. Wanneer men
in aanmerking neemt, dat de lactatie-
periode per koe gemiddeld 3 a 4 jaar
is, zullen kenners deze 18-jarige pres
tatie op nog hoger waarde kunnen
schatten.
De opening van het nieuwe gebouw
van het N. R. S. In Den Haag is een
hoogtepunt in de ontwikkeling van de
ze belangrijke instelling.
Opmerkelijk is, dat de bouw van dit
trotse huis werd mogelijk gemaakt
door de leden zelf, terwijl het N. R. S.
bij zijn reorganisatie nog was aange
wezen op regeringssubsidie. Mede
daarom is gemeend, dat het nu het
ogenblik was op een bronzen herden
kingsplaat de namen vast te leggen van
wie in het verleden aan de ontwikke
ling van deze organisatie belangrijke
diensten hebben bewezen. De N.V.
Vee-Export, de enige dochteronderne
ming van het N. R. S. heeft deze her
denkingsplaat aangeboden. Het Friese
Rundvee Stamboek enige zusteror
ganisatie kwam deze middag met
een paar prachtige Makkumer vazen
aandragen ter verhoging van de luis
ter van het interieur van het jj-iVi-
VIEESWARENFABRIEK J.MEESTER N.V, WUH&
(Advertentie, lng. Med.)