DIT LAND VREET MENSELIJKE ENERGIE Amsterdams Centraal Station krijgt ander aanzicht Nieuw „Huis" voor Rundvee Stamboek in Den Haag de wereld.... Oogst akkerbouwproducten in 1953 lager dan in 1952 DE WONDERE WAERELT Meester Kolonel Jac. Smael begraven Het vijfde werelddeel op het eerste gezicht Mei heel haid aanpakken (en dat kunnen de Nederlanders) zijn ongehoorde kansen te verwezenlijken ZWOEGENDE MENSEN IN PERFECT RIVIERA-DECOR Vijf dagen „het pond" en twee dagen zon Zakkenrolster liep weer eens tegen de lamp Meer ruimte door modernisering van hal Werk over drie jaar gereed De KLM maakte 3000ste chartervlucht Tweede Liftmaster van de KLM aangekomen Vandaag plechtige opening „Dora" leverde al 88.773 kg melk Huidverzorging ter verhoging van Uw charme Doe het met Castella! Meer.. Meest... DINSDAG 17 NOVEMBER 1953 CYDNEY (New South Wa- les), 29 Oct. - Ongestoord genieten van de schoonheid van het Australische land schap is voor mij niet weg gelegd. Ik mag wel zeggen, dat ik van ieder vrij uur van 60 minuten het dubbele probeer te maken. Overi gens ook weer niet alleen voor eigen genoegen, want ik kan de Nederlandse emi grant onmogelijk losmaken uit de omgeving, waarin hij woont en leeft, bemint en haat, slaagt of mislukt. Indien ik tot nietsdoen in staat was, dan zou ik pas werkelijk enige teugen kunnen nemen van deze stad en haar wijde omge ving; dan had ik de auto, korte blik van Sublime waarmee ik me uit Sydney ouu„7(MS herhaaMeliivU\dfn sv°edde Poinnaar de in de diepte om „ii„ j a,en stoppen gelegen plaatsjes Austinner TJ lt,,!9 omgeving in en Thirroul, die ik benader- te drinken, waar de natuur de als was ik Gulliver zelf. een kunstmatig en kunstig Ik kan dit deel van New decor lijkt, zó perfect is iedere heuvel in het beeld geplaatst, zo volmaakt is de witte branding ver beneden de Princess Highway, die jongs de kust van de Stille Zuidzee loopt. Ik zou overi gens niet met een toevallige stop tevreden zijn geweest, evenmin met een veel te South Wales werkelijk geen groter eer doen dan het te vergelijken met de Rivièra van Hères naar Menton, waar de beide Corniches eenzelfde onweerstaanbare aantrekkingskracht bezitten. Want verliefd ben ik op Frankrijk; Australië heeft me tot nu toe zeker nog niet lot bigamistische neigingen verleid. Ik zou er wel heel dicht bij geweest zijn daarvan ben ik me bewust indien de stadjes maar in de verte de charme van een Lavandou of Cagnes sur Mer, van Bergen aan Zee of Sneek zouden bezitten. Maar de huizen staan er niet als zijn zij geschilderd tegen de rotsen, maar in vlakke rijen en blokken; de stinkende rook van staalfabrieken en het stofgruis van steenkool mijnen hangt in de lucht, je ruikt er de citroenen niet en niet de druiven en er lopen hier geen quasi-schilders rond met penseel en palet, achtervolgd door sentimen tele Engelse juffrouwen. ^EN HEEFT er geen oog voor de natuur, behalve op het vrije en lange weekend van Vrijdagavond af. Zaterdag en Zondag stuiven de Au straliërs inet auto, tent en kampecr- gerei naar buiten; zij spelen golf op een der ontelbare openbare terreinen in en rond de steden; organiseren een partijtje cricket of brengen de tijd door op de tennisbaan. Je kunt het wel zo stellen, dunkt me, dat de Australiër vijf dagen voor „het pond" over heeft; de zesde en zevende dag zijn er voor de zon. Het overschot van de veer- tigurcn-werkweek wordt eensdeels door overwerk (dat uitmuntend wordt betaald) en andcrsdeels in de „pub" doorgebracht, waar het geld even ge makkelijk wordt uitgegeven. Dit is misschien een algemeen-gel dende regel te noemen, hetgeen even wel nog niet wil zeggen, dat iedere Australiër op deze wijze zijn leven inricht. Er zijn tallozen, evenals bij ons, die maar één verlangen koeste ren: hun kinderen meer te geven dan zijzelf hebben gehad. Daarvoor ge troosten zij zich grote offers. Van de andere kant ontzien zij zich niet drie kwart van de vaste benodigdheden in hun huis op afbetaling aan te schaffen: het huis zelf, de auto, de radiotoestellen men houdt er een in zijn huiskamer, een in de keuken voor de vrouw en een draagbare voor het strand stofzuigers, wasmachi nes, ijskasten, het gaat allemaal op gemakkelijke cond ties, zoals dat dan officieel heet. Komt er een kink in de kabel, dan loopt het spaak. Maar hoe wel de Australische economie niet op al te vaste basis is gebouwd, de ver diensten blijven goed. Niettegenstaande dat zijn er thans weer onderhande lingen gaande tussen de vakbonden en de regering van de Commonwealth om de minimumlonen te verhogen. Vast staat, dat de bezorgdheid, welke men in Europa vaak treft in de gezinnen, de zorgen ook om het hoofd boven water te houden, in Au stralië onbekend zijn. ]E MOET als Nederlander inderdaad J aan deze gesteldheid wennen. Daar van getuigde ook de heer Krijger uit Zeist, die in Wollongong een radio- herstelbedrijf heeft opgezet. Hij is drie-en-twintig jaar. Zijn jonge vrouw van negentien was medepassa- giere in het vliegtuig, dat ons van Schiphol naar Australië bracht. Deze man werkt tot ontzetting van zijn vrouw minstens zestien uur per dag. Hij wil er in zo kort mogelijke tijd „boven op" komen. Zijn zaak is nu nog teveel van economische fluctu aties afhankelijk. Ik heb over die jonge moed ver baasd gestaan. Je bent geneigd het overmoed te noemen. Dit land laat dergelijke initiatieven toe. Men heeft het mij wel van honderden kanten gezegd: indien je wilt werken, als je niet bang bent om ontzettend hard te werken, dan heeft Australië ongehoor de kansen te bicden. „Maar de ge braden duiven komen bepaald niet in Enige tijd geleden stal de acht en vijftigjarige Amsterdamse huisvrouw J. C. v. d. B. in een kledingmagazijn aan het Damrak uit de tas van een winkelende dame een portemonnaie, hetgeen haar weer eens voor politie rechter De Blécourt bracht. De offi cier van Justitie noemde de vrouw, die al dertien maal was veroordeeld, waarvan twaalf keer wegens zakken rollerij een „zakkenrolster van pro fessie". „Nu komt u al weer. Kunt u ons niet met rust laten", zo voeged de rechter de vrouw, die haar tranen de vrije loop liet, toe. De officier vroeg twee maanden met aftrek. Nadat clementie was bepleit, werd het vonnis een maand gevangenisstraf met aftrek en directe inhechtenisneming. .,U verdient eigenlijk meer", aldus mr De Blécourt. Gezicht van Sublime Point op Austinmer je mond vliegen," zei een Tsjech. „En gelooft U maar, dat mijn koffie-espres- so-zaakje niet met in de zon te zitten zo welvarend is geworden," antwoord de de Hongaar. „Dacht U, dat mijn eettentje zoveel bami verkocht, als ik er niet dag en nacht bij was ge weest," prevelt de Chinees. Op hen allen heeft de Nederlander iets voor. Hij kan ongelofelijk hard werken, hij heeft meer nodig om te leven. JK KAN lezers, in dit Australië niet genieten. Het probleem, dat wij ons gesteld hebben achtervolgt me. Ik zie het steeds. Ook toen ik dat jonge vrouwtje in Corrimal op de weg zag staan wuiven. Voor de tweede keer. Eerst in Perth, toen het vliegtuig van de KLM vertrok en de groep journa listen achterbleef. Nu opnieuw in New South Wales, aan de verblindend mooie kust van de Stille Zuidzee, toen een paar van onze groep haar opnieuw hadden ontmoet en dus opnieuw af scheid moesten nemen. Ik betrap mij erop, dat ik mede lijden met haar heb. Nederland en Zeist zijn ver weg. Zij is nog heel jong en zal met haar man (van 23) mee moeten vechten. De onbezorgd heid van de jeugd, die haar eigenlijk in hoge mate toekomt, zal haar deel niet zijn. Zij had nog niet eens tijd gehad om aan het strand te liggen Haar man werkt: zestien uur per dag. Wanneer de tijd gekomen is, waarop hij zich misschien wat meer luxe kan veroorloven, is die jeugd voorbij. Zo is Australië wel: het vreet energie. Je zou dat niet zeggen, wanneer je dan opnieuw je ogen keert naar de zee, die onvxergankelijk is. En dan wil je ook wel eens op de gedachte komen, dat al dit werken toch eigen lijk een straf is. En dat de mens dagelijks doende is van deze straf een deugd te maken. H. M. KOEMANS De schrijver Willem Laatsman te Den Haag hoogt op 8 December z'n 60ste ver jaardag te vieren. (Van onze speciale verslaggever) [R H. G. J. SCHELLING, de architect van Ainstel- en Muiderpoort- station, en van de stations in Enschede, Hengelo,. Zutfen, Leiden, Arnhem, Bussuin en neg vele andere spoorwegplaatsen, heeft een drie jarenplan ontworpen voor de verbouwing van Cuypers magistrale schepping van ongeveer zeventig jaar geleden: het Amsterdamse Cen traal Station. In 1889 na acht jaar bouw is dit Centraal Station in gebruik genomen. Wat toen als een uitermate practische inrichting te voorschijn kwam, kan aan de eisen van dit ogenblik niet meer voldoen. Dagelijks leggen hier 80 a 120 duizend mensen hun voetstappen; op sommige feestdagen zijn het er 200.000 en tijdens de kroningsfeesten waren het er zelfs 500.000. ring zal worden gebracht In de baga geruimte en dergelijke. Ze zijn .echter niet bepalend voor de indruk, die de veranderde entree van het C.S. over drie jaar zal bieden. J-JET IS AL verscheidene keren voor gekomen, dat bereden politie rege lend moest optreden bij een reizigers- stroom, die tot ver buiten het gebouw een rij gevormd had. Daar moet ver andering in komen heeft Utrecht ge zegd. Dit zeggen was eenvoudiger dan de oplossing ervoor aangeven. Want voor alles moest de architectuur van dr Cuypers in zijn waarde gelaten wor den. Ir Schelling meent de oplossing gevonden te hebben door het „loketten orgel" midden in de hal te gaan weg breken en op die plaats nu een toe gang te maken tot de recht er achter liggende tunnel, die naar de verschil lende perrons leidt. De kaartjesloket ten komen nu links en rechts in de hal, en voorts voor bepaalde bestem mingen aan de voorzijde van de hal, waar nu nog buitendeuren zijn. Van de vijf bestaande buitendeuren ver dwijnen er drie. De uiterst linkse en rechtse deuren blijven slechts. Een dergelijke entree-mogelijkheid is na tuurlijk ver onvoldoende, om zeker op de spitsuren de reizigersstroom te ver werken. Daarom komt er bovendien nog een entree door een tunnel, dat begint op het tramplein voor het C.S. en uitmondt in de hal van het gebouw. Deze tunnel is de oplossing voor het schrikwekkende verkeersvraagstuk, dat hier al jaar en dag ligt, en dat opge leverd wordt door de golf van reizi gers die de baan van een aanstormend snelverkeer moet kruisen. De verbouwing zal natuurlijk nog een paar andere voorzieningen op leveren. Zo het feit, dat de stenen trap naar de wachtkamers op het eerste oerron zal verdwijnen, een balie ver schijnt, waar de buitenlandse reizigers kaartjes, inlichtingen en andere facili teiten gegeven kan worden, verbete- Onder buitengewoon grote belang stelling, ook langs de lange route welke de lijkstoet door de stad volg de, is gisteren op de Nieuwe Ooster Begraafplaats te Amsterdam het stof felijk overschot van de chef-secretaris van het Leger des Heils in Neder land, kolonel Jac. Smael, ter aarde besteld. Rond het legergraf hadden de vlaggedragers zich opgesteld, toen de lijkstoet, de kist gedekt met de uni formpet, de legervlag, en de openge slagen bijbel, voorafgegaan door 15 kransen dragende heilsofficieren, de groeve naderde. Terwijl de kist lang zaam daalde zongen allen „Nader mijn God tot U", cn negen de vlaggen over de groeve. Na gebed en schrift lezing zong het kadettenkoor „Leid mij Heiland, aan Uw hand". Hierna sprak brigadier P. Deurlo, die kolo nel Smael met diens naamletters schetste als „een strijdvaardig, moe dig, aangenaam, enthousiast en loyaal mens". Een broer van de overledene sprak een dankwoord. Een dezer dagen heeft de KLM de 3000ste chartervlucht sinds haar op richting in 1919 uitgevoerd. Het betrof hier een chartervlucht van New-York naar Hamburg met 36 zeelieden. In de periode van voor de oorlog wer den 483 chartervluchten uitgevoerd. De eerste historische chartervlucht werd gemaakt op 9 Juli 1929 van Rotterdam naar Parijs voor het vervoer van de fokstier Nico 2 in een Fokker F-3. De grootste vooroorlogse chartervluchten waren die voor de Amerikaanse kran tenkoning Van Lear Black in de jaren 1927—1928. Na de oorlog werden tal van char tervluchten uitgevoerd met zeelieden, orkesten, balletten, studenten, congres sen, missionarissen, filmgroepen, wil de dieren en scheepsonderdelen. De tweede „Liftmaster" van de KLM, de PH-TGB „Generaal C. J. Snijders", is gisteren op Schiphol aangeko men. Zoals men weet had de KLM twee Douglas „Liftmaster" vliegtuigen spe ciale vrachttoestellen, besteld. Met de PH-TGA de „Dr ir M. H. Dammc" won de KLM de eerste prijs in de handicap afdeling van de Christchurchrace. (Advertentie, lng. Med (Vati onze Haagse redactie) DRIE LETTERS vlammen iles avonds over de geschonden Haagse wijk rond liet Stadhou- dersplantsoenN.R.S. De deftige Hagenaars, die deze lichtende ini tialen zien, hebben er geen notie van wat ze betekenen. Zij denken aan een reisvereniging, of aan een verzekeringsmaatschappij, en staan zelfs nog verbluft te kijken, wan neer hun verduidelijkt wordt, dat hun in die drie vlammende letters de afkorting van Nederlands Rund vee-Stamboek tegemoet straalt. „Nederlands Rundvee-Stamboek", vragen zij dan. „Is daar dan zo'n groot nieuw gebouw voor nodig? Of worden er misschien koeien in gehuisvest?" Advertentie Zo lang als de wereld bestaat, dat is misschien een tikje overdreven, maar in ieder geval zolang als er vrouwen op aarde zijn, hebben zij altijd alles in het werk gesteld om haar natuur lijke charme en schoonheid te behou den en zo mogelijk te verhogen. En dat deden ze niet alleen door het dra gen van mooie kleren en kostbare sieraden, neen, al in de grijze oudheid wisten de dochters van Eva, welk een bekoring er uitgaat van een mooie, gave huid, en allerlei schoonheids middelen, bereid volgens oude recep ten, waarin welriekende oliën een hoofdbestanddeel vormden, werden aangewend om dit te bereiken. Hoe bevoorrecht is in dit opzicht de positie van de hedendaagse vrouwEen dage lijkse behandeling met Castella Schoonheidszeep (2 stukken 50 ct.) is voldoende voor de vèrzorging van haar huid. Immers in deze zeep is de weldadige olie verwerkt, die haar huid de nodige zachtheid en soepelheid geeft. Mocht Uw huid echter meer ge baat zijn door een behandeling met overvloedig schuim, dan is er de Cas tella Spécial (32 ct.) en voor een kleine beurs de heerlijke, onverpakte Castella Bloemzeep (wacht U voor imitaties!), in fraaie kleuren, voor slechts 20 cent. (Advertentie lng. Med.) Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek heeft in zijn statistisch bulletin voorlopige cijfers bekend gemaakt met betrekking tot de akkerbouwproduc ten oogst 1953. Volgens deze cijfers vertonen de opbrengsten van de mees- FR ZIJN WEER nieuwe JUOG EEN TIP Donder- gezichtspunten voor dagmorgen om elf uur worden tn het Aroster- de Australië-emigranten. ™mge RAl_gebouw de In Sydney heeft zich na- taxi's van het geli- mclijk een nieuwe In- quideerde Atax-bedrijf dustrie gevormd, welke geveild. De honderdste zich toelegt op de pro- taxi zal feestelijk worden ductie en de levering van „wurmen op ijs". Men vangt te Kcmpscy, een 500 kilonieter ten Noorden van Sydney gelegen kustplaats, de enorme zcewurmen, die vroeger langs de gehele Australische kust voor kwamen, stopt ze in een diepvriesinslallatle en zendt ze per vliegtuig naar Sydney, waar de tienduizenden Zondags vissers met een steeds tekort aan goed aas te kampen hebben. In Sid- ney met zijn twee mil- lioen inwoners trekken iédere vrije dag tien duizenden dllcltanthcn- gelaars er op uit cn de plaatselijke bronnen van zeewurmen zijn reeds lang uitgeput, terwijl verse garnalen een (klein) fortuin kosten. Vandaar, emigranten, dat het beroep van zeewurm- diepvriezer een lucratieve bezigheid is geworden. versierd en de opbrengst daarvan worden ver deeld over de Amster damse ziekenhuizen, ten. einde er de kleine pa tiëntjes een kostelijke St. Nicolaasavond mee te be zorgen. Een firma heeft verder voor dit doel een bon voor duizend liter benzine gegeven, een an dere voor vijf nieuwe autobanden en voor een accu. Een textielfirma zal bovendien de koper van die honderdste feesttaxi in een gloednieuw pak steken géén taxichauf feursuniform). pN DAN NÓG een tip. Zoals ge weet, maakt onze Sovjet-Unie aanstal ten om een hoeveelheid goud te gaan verkopen. Het Franse dagblad „Le Monde" nu weet te ver tellen, dat deze gerucht makende goudverkoop binnenkort te Londen zal geschieden. U weet dus nu, waar u zijn moet. En wat deze tip nog aantrek kelijker maakt: onlangs heeft op de goudmarkt een niet onbeduidende prijsdaling plaats gehad. LIET NOOIT versagende NIPO heeft voor de zoveelste maal onder zocht, wie de meest be wonderde mannen in Ne derland zijn. Dit jaar is Winston Churchill weer de populairste en hij heeft daarmee premier Drees, die vorig jaar kampioen was, verslagen, oridanks de belastingver lagingen. Dr Drees is nu tweede en president Ei- senhower, die vorig jaar tweede was, is nu derde, hetgeen symptomatisch is. Ome Jan van Zutphen komt ditmaal voor het eerst op de lijst voor. Hij is op de genoemde drie groten na de meest be wonderde man. Verder staan op de lijst in deze zelfde volgorde: Albert Schweitzer, Paus Pius XII, Adenauer, oud-mi nister Turk Lieftinck, Einstein en Abe Lenstra. Voorwaar een merkwaar, dig conglomeraat van grote geesten. Voor het overige: de gustibus non est dispu tandum, niet waar? te akkerbouwgewassen zowel in totaal als per hectare een opmerkelijke ach teruitgang t.o.v. de oogst 1952. Zo blijkt de totale opbrengst van tarwe, mede als gevolg van verminderde uitzaai met 25 proeent te zijn teruggelopen, nl. van 327.000 ton tot 245.000 ton. De opbrengst van rogge bedraagt 427.500 ton d.i. 70.000 ton minder dan in 1952. Haver leverde 6.000 ton minder op cn mais 15.000 ton (totale opbrengst resp. 477.000 cn 37.000 ton). Alleen aan gerst, en met name aan zomergerst, is arnzienlijk meer geoogst dan in het vorig jaar. Dit vindt zijn oorzaak enerzijds in een betere hec tare-opbrengst op de niet overstroom de gronden en voorts in de omstan digheid, dat het areaal zomergerst als gevolg van de overstroming van Fe bruari jl. met 70 pet. was uitgebieid. De totale gerstopbrengst steeg aldus met 35.000 ton (15 pet.) van 240.000 ton tot 275.000 ton. Aan consumptie-peulvruchten werd bijna 87.000 ton geoogst, d.i. ca 9.500 ton minder dan in 1952. Ook de han delsgewassen blijken sterk te zijn ach teruitgegaan. Zo bedroeg de opbrengst aan kool- en raapzaad in totaal 10.400 ton (v. j. 13.700). aan lijnzaad 20.250 ton (v. j. 28.600), aan gerepeld vlas 135.500 (v. j. 189.950). Een evenredig beeld vormen de uitkomsten voor de overige handelsgewassen. De op brengst aan consumptie- en voeder aardappelen liep terug van 3.302.3o0 ton tot 2.736.750 ton, die aan fabrieks aardappelen van 1.056.100 ton tot 895.900 ton, een vermindering derhalve met resp. 565.600 en 160.000 ton. On merkelijk is daarentegen de vooruit gang van de cijfers met betrekking tot de opbrengst van zaaiuien. Deze stegen per hectare van 27.800 kg tot 34.300 kg (voor de niet overstroomde grond zelfs tot rond 35.400 kg), terwijl de totale productie 213.850 ton bedroeg. Gege vens betreffende de opbrengsten van suikerbieten en voederbieten zullen worden verkregen bij de definitieve opgave van de akkerbouwproductie, die in December zal worden verstrekt. \\/IE zal het deze Hagenaars kwalijk hemen, dat ze zo weinig weten van deze volgend jaar tachtig jaar oude in stelling in ons land, die door selectie en registratie zo'n belangrijk aandeel heeft gehad in de verbetering van de Nederlandse Rundveestapel? Veertig duizend Nederlandse boeren weten er alles van, en dat is tienvoudig belang rijker dan dat alle Hagenezen het zou den weten. Die veertig duizend 31 October jl. werd die veertigduizendste geboekt zijn allen lid van Het Ne derlandse Rundvee-Stamboek. Het is ongeveer een vijfde gedeelte van de ge hele Nederlandse boerenstand. Met de 6.000 leden van het Friese Rundvee- Stamboek vormen deze veertigduizend de categorie, die begrijpt van hoeveel waarde een gezonde en productieve veestapel is. Dit vooruitstrevende begrip heeft overigens ook geleid tot de plechtig heid, die vandaag Dinsdag 17 No vember tal van boeren uit het or ganisatieleven naar de Hofstad getrok ken heeft: de officiële ingebruikneming van het nieuwe kantoorgebouw van „Het Nederlandse Rundvee-Stamboek" aan het Stadhoudersplantsoen aan de Surinamestraat. Het oude gebouw was door de gestage groei der vereniging in ledental te klein geworden. Thans heeft de vereniging eindelijk het plan kunnen verwezenlijken, dat in 1914 reeds bestond: een gebouw met een ruimte en indeling naar geheel eigen behoefte. Het is een gebouw ge worden, dat door zijn strakke lijnen en degelijke sobere afwerking het Stam boek waardig is. En de plechtige inge bruikneming heeft velen nog weer eens even in de gelegenheid gesteld uit de doeken te doen van hoeveel belang het werken van deze instelling wel ge weest is. Om te beginnen vertelde prof. ir W. de Jong, voorzitter van het N. R. S., dat het exterieur van het Nederlandse vee zich sinds men hier in 1907 ook op is gaan letten, zeer gunstig ontwik keld heeft, en dat de melkproductie en het vetgehalte van de melk. mede dank zij de maatregelen van het Stamboek omhoog zijn gegaan. Enkele cijfers illustreerden de laat ste bewering overduidelijk. De gemid delde opbrengst van de gehele Neder landse veestapel bedroeg in 1910 2530 kg. melk met pl.m. 3.10 pet. vet, of 78 kg. .botervet. In 1952 was deze ge middelde productie gestegen tot 3775 kg. melk met 3,65 pet. vet, of 138 kg. botervet. Het is de hoogste gemiddel de opbrengst in enig land ter wereld. Denemarken komt deze top wel nabij, maar halen kan het hem nog steeds niet. Overigens is interessant ook nog kennis te nemen van de gemiddelde op brengst van alle in het Nederlands Stamboek ingeschreven koeien over 1952: 4307 kg. melk met 3.73 pet. vet of 161 kg. botervet. 'TOT welke resultaten het streven van het N. R. S. kan leiden, Dora 3, 106411 Preferente Stammoeder heeft 't in haar achttienjarig koeienleven wel op heel uitzonderlijke wijze bewezen. Zij is nog steeds in goede conditie en heeft totnogtoe een totale melkproduc tie gehad van 88.773 kg. melk met een gemiddeld vetgehalte van 3.66 pet. De ze uitzonderlijke prestatie leverde zij in totaal 4561 melkdagen. Wanneer men in aanmerking neemt, dat de lactatie- periode per koe gemiddeld 3 a 4 jaar is, zullen kenners deze 18-jarige pres tatie op nog hoger waarde kunnen schatten. De opening van het nieuwe gebouw van het N. R. S. In Den Haag is een hoogtepunt in de ontwikkeling van de ze belangrijke instelling. Opmerkelijk is, dat de bouw van dit trotse huis werd mogelijk gemaakt door de leden zelf, terwijl het N. R. S. bij zijn reorganisatie nog was aange wezen op regeringssubsidie. Mede daarom is gemeend, dat het nu het ogenblik was op een bronzen herden kingsplaat de namen vast te leggen van wie in het verleden aan de ontwikke ling van deze organisatie belangrijke diensten hebben bewezen. De N.V. Vee-Export, de enige dochteronderne ming van het N. R. S. heeft deze her denkingsplaat aangeboden. Het Friese Rundvee Stamboek enige zusteror ganisatie kwam deze middag met een paar prachtige Makkumer vazen aandragen ter verhoging van de luis ter van het interieur van het jj-iVi- VIEESWARENFABRIEK J.MEESTER N.V, WUH& (Advertentie, lng. Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3