Hr Ms Tromp en Heemskerk in 1955 uit de dienst Spoorlij n Nieuwediep - Alkmaar in December 1865 geopend Hr Ms „Ceram" heden thuis uit Nederlandse Antillen Mendelssohn's „Athalia": een magistrale uitvoering CLEMATISSTR. 4 De haven Den Helder medio 1958 gereed Comité tot viering eeuwfeest Adelborstenopleiding Aanleg bracht niet wat velen ervan hadden verwacht Nog 1900 gezinnen wachten op een huis in Nieuwediep Goede ideeën zijn hartelijk welkom! HELDERSE COURANT NIEUW DEN HELDER IN HET KORT Feestelijkheden bij de eerste rit Sint Nicolaas komt 28 November aan Memorie van Antwoord Marinebegroting „Beemster" en „Bedum" op 1 December binnen? Uit de raadsportefeuille Wielrijdster gevallen met twee-jarig zoontje Heijermans-avond voor leden van „W. en O." TUSSEN HAAKS EN KUITJE 12 October uit Willemstad vertrokken Ex-mijnenveger van de Australische marine Fryske Krite Dinsdag in Formosa bijeen HCSC morgen naar KMVZ Koororkestorgel en solisten traden op in uitstekend bezette Bethelkerk Agentschap Selectiewedstrijd voor junioren nu Zaterdag Uit de geschiedenis van Den Helder (23) w« hebben in de afgelopen jaren wel eens op de spoorwegen gemopperd, over het „eeuwen oude" materiaal en de uitgereden wagens, waarmee wij Zuidwaarts moesten rijden. Weinigen van ons zullen zich gerealiseerd hebben, dat de spoorweg eigenlijk nog maar een vinding van de jongste tijd is; dat de spoorbaan van Den Helder naar Alkmaar die tot de eersten behoort nog geen negentig jaar in gebruik is. De honderdjarigen in ons land zullen kunnen vertellen van de aanleg van spoorwegen Er zijn geen honderdjarigen in Den Helder en daarom willen wij hier iets schrij ven over de opening van deze, voor onze stad zo belangrijke spoorlijn. VRIJDAG 20 NOVFMRF1R 1958 ?e „hayenwerke" in Den Helder kan medio 1958 worden ver- iMPmnrie'van antwnnr!i1S Cr van Dorlog en Marine in zijn zo juist verschenen Tw^erie Kamer np fw» aan«aande de begroting van zijn departement aan de J.lïltnJh*HJl en 1* kustmiJnenve8f'rs en vijf patrouillevaartuigen nrüieot'loor hIhof™ gorden afgebouwd. Aangaande het voorgenomen project voor de bouw van vier onderzeeboten wordt gezegd, dat het project gc- rin^hehhenPVaendmed i® Engelse autoriteiten, die op dit gebied ook veel er varing bebbcn- Va" de adviezen werd een ruim gebruik gemaakt. De accomoda- tie van de bemanning zal aan moderne eisen voldoen. De minister ontkent, dat onder de druk van NAVO en EVG het accent te veel "f ?.e Fe z0,u w°rdcn gelegd. Het aanhouden van Hr Ms Tromp en Hr Ms Jacob van Heemskerk heeft een punt van overweging uitgemaakt. Daarbu is gebleken, dat operatief gebruik van deze kruisers slechts na uitge breide reparatie en modernisatie, hetgeen hoge geldelijke offers zou vragen, mo gelijk zou zijn. Hiervan is daarom na r\jp beraad afgezien. In beginsel is besloten deze schepen, die ook overigens niet in het goedgekeurde vlootplan waren opge nomen, begin 1955 uit de operatieve sterkte af te voeren en voorlopig als wacht en logementschip aan te houden. |QP DE vraag van vele leden, die gaarne een omschrijving van de modernisering van Hr Ms „Karei Door man" wilden ontvangen, kan worden medegedeeld, dat deze betreft een wij ziging en versterking van het vliegdek, de uitrusting en inrichting, waardoor met zwaardere van moderne appara tuur voorziene vliegtuigen kan worden geopereerd, zomede vernieuwen en ver betering van de inrichting en uitrusting voor gevechtsformatie en vliegtuig directie en van de bewapening. Volgens het opbouwplan zullen 8 operationele squadrons van de Marine- Luchtvaart-Di»nst worden geformeerd. Hiervan zijn er thans reeds 7 aanwezig. In het kader van de M.D.A.P. zullen de benodigde onderzeebootbestrijdings- vliegtuigen va« het type „Avenger" en maritieme lange-afstandsverkennings- vliegtuigen van het type „Neptune" ten dele in 1954 zijn afgeleverd. Hr Ms „Karei Doorman" was gedurende 15 maanden opgelegd en werd in die tijd tevens gerepareerd. Een tweede vliegkamschip valt, althans onder de tegenwoordige om standigheden, financieel buiten ons bereik. Na de modernisering kan nog gedurende 8 jaar over het huidige vliegkampschip als operationele een heid worden beschikt. Op de vraag van verscheidene leden of de minister de maritieme defensie van Nieuw-Guinea voldoende verze kerd acht, moge hij mededelen, dat ook thans nog de in Nieuw-Guinea aan wezige middelen voor de maritieme defensie voldoen aan de behoeften, welke onder de huidige omstandighe den voor dat gebiedsdeel bestaan. PERSONEEL Op de vraag van vele leden of het onvoldoende is, kan worden medege deeld, dat het aantal verzoeken voor toelating als adelborst niet minder was dan vorig jaar. Uiteindelijk werd, na keuring en selectie, 96 pCt van het benodigde aantal bereikt. Ten aanzien van het korps officieren van de technische dienst is de minis ter inderdaad met zorg vervuld. Dit korps telde op 1 Januari j.1. 185 offi cieren en was op 1 November 1953, in hoofdzaak als gevolg van gunstige aanbiedingen uit de burgersector, doch mede door emigratie, teruggelopen tot 176 officieren. Waar de verzoeken om ontslag hoofdzakelijk werden ingediend door de tot de z.g. „middenmoot" be horende officieren, is hier inderdaad gebrek aan ervaren officieren ontstaan. Aangezien het wenselijk wordt ge oordeeld erlkele in gang zijnde oplei dingen af te ronden, wordt de vraag van verscheidene leden of ook de mi nister het niet gewenst acht de werk zaamheden van de afdeling zeemacht van de Nederlandse militaire missie in Indonesië eerder dan medio 1954 te beëindigen, ontkennend beantwoord. Per 1 November 1953 was het mari ne-woning-tekort te Den Helder nog ongeveer 1900 woningen, te weten 1300 woningen voor militair personeel en 600 woningen voor burgermarine- personeel. Begin 1954 zullen te Den Helder nog 210 woningen gereed ko men, terwijl nog plannen voor 334 Het lag aanvankelijk in de bedoe ling, dat Hr. Ms. mijnenveger „Beem ster" op Zaterdag 21 November in Den Helder zou aankomen, op Zater dag 28 November gevolgd door Hr. Ms. „Bedum". Zoals bekend, zijn beide mijnenvegers enige maanden geleden te New Orleans overgenomen van de Amerikaanse Marine. Inmiddels heeft de „Beemster" onderweg met enige vertraging te kampen gekregen, en ook de „Bedum" is iets op het vaar- programma ten achter. Zij zullen nu vermoedelijk tegelijk het Nieuwediep binnenlopen, en wel op Dinsdag 1 De cember. Wij noemen deze datum onder voorbehoud, omdat nog niets defini tiefs is vastgesteld. Evenals voor het jaar 1953 vragen B. en W. voor het jaar 1954 machti ging aan de raad, tot het aangaan van kasgeldleningen met een maximum van f 5.000.000. Een crediet van f 7400 wordt ge vraagd voor het bouwen van een loods in het natuurpark „De Donkere Dui nen", ter vervanging van de indertijd gesloopte werkplaats en schuren. De heren E. Otten, L. Nieuwland en P. van der Spek, te Julianadorp zijn door B. en W. voorgedragen ter voor ziening in de vacature van de heerJ. Wijngaard, die aftredend is als be stuurslid van het Helderse Landarbei- dersfonds. Gistermiddag kwam in de Koning straat een wielrijdster ten val, toen zij ergens van schrok, op het moment, dat zijn een geparkeerde auto passeerde en liit tegenovergestelde richting een auto naderde. Haar tweejarig zoontje, dat achterop het rijwiel was gezet, kwam lelijk terecht. Het ventje werd ter ob servatie in het gemeenteziekenhuis „Parkzicht" opgenomen. In Casino komen vanavond de leden van de personeelsvereniging „Werken en Ontspanning" van Openbare Wer ken bijeen. Vóór de pauze zullen de heren Ottersberg en Nicolai voordra gen „De brand in de Jongejan". Na de pauze voert de eigen toneelgroep de éénakter „Het kamerschut" op. „Jan van Brakel" en hebben gisteren de ha- Hr. Ms. „Schulpcngat" ven verlaten. Nieuwediep werd aangedaan door de kustvaarder „Viking" (op weg naar Parijs) en de palingkolter „Helrna" (bestemd voor Den Oever). Het is morgen hoog water om 7.30 en 20.05 uur en laag water om 1.35 en 14.05 uur. De temperatuur van het zee water was 11.1 graden Celsius. waar is, dat de toelogp van adelborsten woningen zijn ingediend. GISTERMIDDAG OMSTREEKS VIJF UUR ging Hr. Ms. „Ceram" op de rede ten anker. Op enkele mijlen na was de voorspoedig verlopen thuisreis uit de Nederlandse Antillen ten einde. Na een verblijf van ongeveer twee jaar in de West vertrok het fregat onder bevel van de luitenant ter zee der eerste klasse J. W. van de Graaf op 12 October uit Willemstad.-Van 20 tot 23 October werd een bezoek gebracht aan Belern in Brazilië, van 31 October tot 4 November lag de „Ceram" te Dakar, waarna tenslotte van 11 tot 14 November Lissabon werd aan gedaan. De Fryske Krite opent op Dinsdag 24 November het winterseizoen. In For mosa zal voor deze vereniging optreden het gezelschap Westra uit Stiens. Voor vele Friezen is dit gezelschap geen onbekende en ook ditmaal ver wacht het bestuur een succesvolle avond. Men heeft gemeend, ook niet- leden in de gelegenheid te moeten stel len, de avond bij te wonen. Morgen begint HCSC 1 aan de tweede helft van de competitie. Het sterke KMVZ, dat momenteel op de ranglijst de tweede plaats bezet, fungeert te Amsterdam als tegenstander. Op eigen terrein wisten onze stadgenoten een gelijk spel te behalen. Zij spelen in de volgende opstelling: Kerssies; Vinke en Boon; Blind, Bais en Burgerhoff; J. van Veen, Gootjes, De Haan, Molijn en Bakker. Het elftal vertrekt om 12.50 van ga rage Moorman en om één uur van de Werfpoort. HET UITVOEREN VAN MENDELSSOHN'S Athaliais geen boven menselijke opgave, maar stelt toch wel zo hoge eisen, dat wij gister avond enigszins gespannen naar de Bethelkerk zijn gegaan. Deze span ning kon plaats maken voor vertrouwen, zodra de eerste maten zon der de aarzeling welke zo menig begin kenmerkt hadden geklonken. Vrijwel onmiddellijk bereikten de executanten een enigszins hetero geen gezelschap een zo hoge graad van samenwerking, dat een waar lijk indrukwekkende uitvoering mogelijk bleek. De geladen dramatiek van het kunstwerk, gestalte gevend aan één van de vele bewogen epi soden uit de geschiedenis van het volk Israël, vond wegen te over om zich te uiten, omdat de uitvoerenden zich onder de bezielende leiding van de heer G. van der Kuyl konden verheffen boven het trouw weer geven van het notenbeeld. Naar wij vernemen, zullen alle Helderse verenigingen en instellingen, uiter aard voorzover men beschikt over de adressen ervan, binnenkort een circulaire ontvangen van het „Comité Eeuwfeest Adelborstenopleiding Willemsoord". Dit is de officiële naam van het comité, dat onlangs tijdens een bijeenkomst ten raadhuize, onder voorzitterschap van burgemeester mr G. D. Rehorst, werd samengesteld. De burgemeester heeft met enkele hooggeplaatste marine-autori teiten zitting in het erecomité, waarvan wij de samenstelling reeds publiceerden. Inmiddels is Hr. Ms. „Ceram" heden morgen. op het havenhoofd verwel komd door de Marinierskapel der Ko ninklijke Marine, in de haven aange komen. Het fregat kreeg ligplaats aan de Onderzeebootsteiger, tegenover het kantoorgebouw van de Bewapenings- v/erkplaatsen. Hr. Ms. „Ceram" is één der acht voor malige vloot-mijnenvegers van de Australische marine, die na de capitu latie van Japan door de Koninklijke Marine werden overgenomen. Eind September 1949 kwam de „Ceram" voor het eerst in Den Helder, tegelijk met de „Batjan", die reeds twee jaar tevoren in Nederland was geweest. Beide sche pen werden enigszins verbouwd en zijn thans als fregatten geklasseerd, even als Hr. Ms „Boeroe" en Hr. Ms. „Ter- rat.e", welke op het ogenblik ter be schikking staat van de marinecom mandant in Nieuw-Guinea. De vier andere schepen van dit type (de oorspronkelijke ,,Bangor"-klasse), die op Australische werven zijn ge bouwd, werden eind 1949 begin 1950 overgedragen aan de ALRIS, de vloot van de republiek Indonesia. Hr. Ms. „Ceram" (de ex-„Burnie") heeft een standaard-waterverplaatsing van 790 ton. De lengte is 57 meter, de breedte 9.50 meter en de diepgang 3.25 meter. Het machinevermogen bedraagt 1750 PK, de maximumsnelheid 15 kno pen. Het fregat heeft een accomodatie aan boord voor 75 koppen. De secretaris van het uitvoerend comité deed ons een volledige lijst toekomen met de namen van dege nen, die zich met het voorbereidende werk willen belasten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de he ren J. J. Landman (wethouder van Onderwijs en Personeelszaken), L. F. van Loo Jr. (secretaris van de Helder se Gemeenschap), M. H. Klerk (direc teur van de Twentsche Bank), L. D. de Kroon (stafofficier O.S. en O. Mar- vo), A. G. Lensen (vertegenwoordiger commissie Middenstandstentoonstel ling) en C. M. Schneiders (secretaris VVV). Het uitvoerend comité bestaat ver der uit mevr. H. Kenter-Daalder en de heren A. J. C. Bax, J. Bregman, J. H. But, H. Cattula, C. A. Dekkers, W. A. voor Abonnementen Losse nummers Advertenties Klachten e.d. (Advertentie Ing. Med.) Everards, J. C. Greuter, J. P. Horst, T. v. d. Houten, P. de Jong, W. Knol, A. P. Luders, H. Maarse, J. Midden dorp, J. H. Mooser, W. van Prooyen, G. Rens, F. W. S. de Ronde, M. C. Schakel, W. Taekema, J. W. van Ven- deloo, C. Visser, dr W. F. J. Van Wa- veren, A. de Wit en G. W. Wolthuis. Het behoeft geen betoog, dat het comité zeer veel prijs stelt op sugges ties van verenigingen en particulieren, opdat de manifestaties tijdens de feest- week, die van 10 tot 17 October 1954 wordt gehouden, zo succesvol mogelijk zullen zijn. Men kan zich hiertoe schriftelijk wenden tot de secretaris, de heer L. F. van Loo Jr., Erasmus- straat 14. De vorige week te Den Helder afge laste junioren-selectiewedstrijd is op nieuw vastgesteld op Zaterdag 21 No vember op het terrein van Watervogels. De ontmoeting zal evenwel niet om kwart over drie maar om drie uur beginnen. i'.jüJCi "*-*»*>. 14%. - 'V-'Cf b3 In de 'fivoli-biöscoop wordt tot en met Maandagavond vertoond „De ha ven der hartstocht" en in de Witte bioscoop „Schwarzwald Madel". Door „Tavenu" wordt op Maandag avond 23 November in Casino het to neelstuk „Per luchtpost" opgevoerd. Opstandelingen in Atjeh hebben het sta. tion Lampaku in de as gelegd. De spoor rails in de buurt van Keumeru werden weggehaald. i misten vertrouwden, dat het Noordzee kanaal een mislukking zou blijken. Mocht onverhoopt dat kanaal toch aan de eisen beantwoorden, dan zou men intussen in Den Helder een zo grote voorsprong hebben bereikt, dat Am sterdam niet meer aan bod kwam. Veel belangstelling. In deze sfeer vond de opening van IN DE TIJD DAT DE SPOORLIJN werd aangelegd was Den Helder 1 T\ 1 1 a. 1 XI1 ucz,c ö-LCCi VUiiU UC van min of meer de voorhaven van Amsterdam. Daarom komt net ook, de Sp0orlijn plaats. TA grote teleur- on. la T. AHsteling van velen was de Minister van °m n ar"Veer- Binnenlandse Zaken „wegens drukke en amhtshezioheden" verhinderd. doch °ulzenden, niet alleen Uit Alkmaar, dat de lijn van Den Helder naar Alkmaar, met aansluiting op Amster dam en Haarlem, tot de eerst-geprojecteerde spoorlijnen behoort. Het zijlijntje naar liet Bassin, dat wij tegenwoordig beschouwen als een stukje spoorweg van weinig waarde, ?ou oorspronkelijk de belangrijk ste zijn. Want liet bassin was onder meer gegraven om de zeeschepen gelegenheid tot overslag te geven in binnenvaartuigen, maar ook in de spoorwagons. De K.N.S.M. bijvoorbeeld expediëerde van Den Helder ambtsbezigheden" verhinderd, doch met de trein van half tien kwam toch een voornaam deel van de Staatscom missie aan, die de exploitatie aan de doch ook uit de verre omtrek, waar men nog geen spoorlijn rijk was, ston den langs de weg geschaard om de aankomst gade te slaan. Onder donde- de feestvierenden uit de lading van haar schepen direct naar bestemming door middel wers. De autoriteiten werden door de groo^Lnue^ was^sestoken£r^' die in van de spoorwegen. Burgemeester aan het station ontvan- w.s gertdkern gen, waarbij de stafmuziek van de aan "jf?)"1ge"°<ilgd!,n AAN het leggen van de spoorlijn is lang gewerkt. Het Koegras was weliswaar ingedijkt en drooggelegd, maar een behoorlijk zware spoordijk was toch nog nodig, evenals trouwens voor de andere nieuw-gewonnen pol der, A nffa Paulowna. De spoorlijn werd uitgevoerd in diverse secties, die steeds door aannemers apart moesten worden aangenomen, en waarbij vele tonnen zand moesten worden aange voerd. Ook waren er diverse landeige naren, die in de Spoorwegen een soort melkkoetje zagen en het op een ont eigeningsprocedure lieten aankomen, voor en aleer de spoorwegen in het bezit konden komen van de benodigde grond. Doch half November 1865 was het dan toch zover, dat de spoorlijn en de verschillende stations op het traject klaar Waren, en de ingenieurs konden gaan proefstomen. Daarbij werden alle stations bezocht. Op Dins dag 12 December werd aan de Helder se bevolking bekend gemaakt, dat de spoorlijn op 18 December, een Maan dag, in gebruik zou worden genomen. De raad van Administratie van de burgemeester en leden van de raad, benevens diverse burgerlijke en mili taire autoriteiten. Zij werden uitgeno digd om elf uur 's morgens met de Marine het Wilhelmus speelde Alle aan het déjeuner-dinatoire, dat aan- Hollandsche IJzeren Spoorwegmaat- genodigden verzamelden zich daarop in g®dodd" d?01ü de<, administratie schappij zond uitnodigingen aan de Tivnli„ riat vonr die eeieeenheid on va.n da Hollandsche Spoorwegmaat- „Tivoli", dat voor die gelegenheid op smaakvolle wijze was versierd. Intussen werd op het stationsempla- cement de eerste officiële trein klaar gemaakt voor vertrek, waarbij hon- feesttrein naar Alkmaar te rijden, derden belangstellenden toekeken. De waar een déjeuner zou worden aange boden, waarna tot in de late avond zou worden feestgevierd, met een bal tot besluit. De minister van Binnen landse Zaken zou de opening bijwo nen en twee dagen na de officiële opening zou de spoorweg ten dienste van het publiek in gebruik worden gesteld. dames waren allen in- hun mooiste klederen gestoken en flaneerden bab belend en glimlachend het perron op en neer, soms vriendelijk groetend schappij. De erewljn stroomde en de lofliederen op de spoorweg schenen tot geen einde te komen. Maar ook buiten de Prinsenzaal, op straat, vierde het volk het feest. Dat feest was bijzonder aantrekkelijk, zo als ons uit een beschrijving bleek. In ieder geval konden sommige van de Helderse genodigden het niet over hun officiële retourtrein, die om half zes van Alkmaar wegreed. Zij bleven nog liever even feestvieren en kwamen in De Helderse bevolking zag in de opening van de spoorlijn weer grote perspectieven. Men was toch al zo aan voorspoed gewend in deze bloeiperio de, dat men dacht dat het niet op kon. Men stelde zich voor, dat nu tal van handelshuizen hier hun filialen zouden vestigen, en dat een flink deel van de transitohandel met Duitsland via Den Helder zou worden afgewikkeld. Ook naar de andere kant richtte men zijn blik: de toentertijd talrijke landver huizers zouden gemakkelijker via Den Helder scheep kunnen gaan naar dr Nieuwe Wereld dan via welke andere Nederlandse haven ook. Er was sechts één misrekening in: de grootste opti- naar heren die zij kenden. Den Helder hart krijgen om te vertrekken^met de werd een grote stad, met een heuse spoorlijn en men had zich dienover eenkomstig te gedragen. Om elf uur namen alle genodigden d®iflaln"et £™eLd,e Een misrekening, voor de eerste tocht plaats en nam het nachtboot uit Amsterdam in Den Hel- stafmuziekkorps de wagen direct ach- aan' ter de locomotief in beslag, om onder- De spoorlUn was geopend een weg naar hartelust te kunnen blazen, spoorlijn, die verwachtingen wekte Om kwart over elf vertrok de trein, aan een grote bedrijvigheid in de ge- hijgend en sissend, nagestaard en na- meente Den Helder. Het heeft niet zo gewuifd door de tallozen, die geen uit- mogen zijn. Als wij goed zijn ingelicht, nodiging hadden ontvangen om mee te behoort de lijn AlkmaarDen Helder rijden. tot de onrendabele lijnen. Moge door In Anna Paulowna, Schagen, Noord- de uitbreiding van de haven de bedrü- scharwoude en Hugowaard werd de vigheid toenemen. Wij willen niet zo trein feestelijk ontvangen. Er was rau- optimistisch zijn, te denken, dat „vele ziek, er was mannenzang en er waren handelshuizen" zich hier zullen vesti- toespraken, overal langs de spoorlijn gen, maar toch wel, dat een stad, die :ag men vlaggen op de huizen en zelfs straks meer dan 60.000 inwoners zal op de molens: overal in het Noorder- tellen met de rest van het land ver kwartier heerste vreugde over het tot- bonden is door een „rendabele spoor- standkomen van deze snelle verbinding, lijn". De opgave was vooral moeilijk, om dat „Athalia" eigenlijk geen oratorium is. Aan de declamator is een belang rijke rol toebedeeld, en dat vergt zowel van de uitvoerenden als van de toe hoorders telkens een overschakeling naar een volkomen andere kunstvorm. Daar staat tegenover, dat de declamatie niet alleen fungeert als bindend ele ment, maar ook als rustpunt. De wijze, waarop ds L. Kwakkelstein zich van zijn ondankbare taak kweet, verdiende alle respect. De vlootpreidkant liet zich niet verleiden tot de poging, in sugges- tiviteit te wedijveren met de combinatie koor-orkest-orgel. Zijn sobere voor voordracht met juist voldoende accen ten deed de tekst alle recht wedër- varen. De voornaamste taak was weggelegd voor de instrumentale en vocale, me dewerkenden, die zich dat zij dirèct vastgesteld vooral tot een grote hoogte opwerkten in de meest expres sieve gedeelten. De indrukwekkende fortissimo's leidden nimmer tot een te veel aan volume, maar behielden een bewonderenswaardige harmonie, welke ruimte liet voor subtiele détails. Zelfs de weke stem van de fluit en de don kere streek van de cello werden gëen ogenblik overstemd. In de mezzo-forte passages hadden de sopranen enige moeite met de hoge zetting van het werk, maar dan was daar altijd het or gel, dat dragen bleef, zonder te domi neren. Het Gereformeerde gemengde koor „Halleluja" leverde een evenwich tig samenspel met de Helderse orkest vereniging, welke haar partijen met grote bezieling en opvallend trefzeker vertolkte. Ook de riskante trompet- en trombone-partijen voegden zich cor rect in het welluidende geheel, evenals de piano, die door mevr. W. Bruin- van Toledo werd bespeeld. Van de solisten viel de eerste sopraan Dany Zodewa op door haar timbre, haar gevoel voor rhythme en nuance ring. en haar voordracht, die sterk ly risch was en naar de opera-stijl neigde. De tweede sopraan, Dina Otten, zong beschaafd en met milde stem, terwijl Betsy Riekwel—Bruin de altsoli klank rijk en met een zekere devotie ver tolkte. Gedrieën vormden zij een gave eenheid. Ook aan Feike Asma dankt de uit voering het peil, dat gisteravond werd bereikt. Vooral bij de overgangen tus sen de elementen, waaruit „Athalia" was opgebouwd, was de steun van het orgel merkbaar en soms zelfs onmis baar. Éénmaal kon een dreigend dé raillement zonder nadeel voor het to taal-effect worden voorkomen. De on zekerheid. die een moment opdoemde, maakte meteen plaats voor het vastbe raden enthousiasme, dat de gehele uit voering heeft gekenmerkt. Het grote werk „Athalia" werd voor afgegaan door een tweetal uitstekende koornummers en twee werken voor or kest. Onder leiding van de heer Jac. Jansen voerde de Helderse orkestver eniging een weinig gespeelde sympho- nie uit van de Engelse componist Tho mas Augustine Arne en een largo van Handel, twee stukken uit de klassieke orkest-literatuur. Bij de lof, die de voorzitter van „Halleluja", de heer L Kramer, in zijn slotwoord uitsprak ten aanzien van de Helderse orkestvereni ging, sluiten wij ons gaarne aan. Wij willen daaraan onze erkentelijkheid toevoegen voor de schone avond, die men het dankbare auditorium heeft bereid. Onder auspiciën van het „Centraal Sint Nicolaas-comité" wordt op Zater dag 28 November de aankomst van Sint Nicolaas geregeld, 's Middags om half drie wordt de boot uit Spanje ver wacht, waarna de Sint op de Binnen haven ongetwijfeld door vele duizen den kinderen wordt begroet. Intussen worden overal voorbereidin. 6 injV?or een 2oede ontvangst hetgeen wel duidelijk blijkt in de win kelstraten, waar fraaie etalages tot ko pen noden. De stemming begint er dus al aardig in te komen. Ook de stadsbei- aardier, de heer Tj. Joh. Dito, draagt daartoe zijn steentje bij. Zaterdagmid- v,0?nHn Vler tot half viJf geeft hij op het klokkenspel van het Monument Nederlands Reddingwezen het volgen de concert: 1. Het loze vissertje, 2. Sin terklaas, die goeie heer (bw.D), 3 Hoe zal ik u ontvangen (Johanna V»th) 4, Daar wordt aan de deur geklopt,' 5. Hoor ik daar geen paardenvoetjes (H. A Aalmoes), 6 Potpourri van Sint Ni- colaas-liedjes. De Sint Nicolaasfeesten van het Cen traal Comité worden op 2, 3 en 4 De cember in Casino en in de Marinecan- tine gegeven. Afzonderlijk wordt op Zaterdagmiddag 5 December een af scheidsfeest georganiseerd voor kinde ren van Marinepersoneel. De kinderen van drie tot zes jaar van het Marine personeel dienen onder geleide om half twee in de cantine aanwezig te zijn. Sinterklaas zal in gezelschap zijn van het poppentheater van Wim Zou tendijk. De kinderen van zeven tot veertien jaar worden van half vijf tot zeven uur in de cantine verwacht. Zij kunnen dan van een filmvoorstelling genieten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3