Hr Ms Tromp en Heemskerk in
1955 uit de dienst
Spoorlij n Nieuwediep - Alkmaar
in December 1865 geopend
Hr Ms „Ceram" heden thuis
uit Nederlandse Antillen
Mendelssohn's „Athalia": een
magistrale uitvoering
CLEMATISSTR. 4
De haven Den Helder medio
1958 gereed
Comité tot viering eeuwfeest
Adelborstenopleiding
Aanleg bracht niet wat velen
ervan hadden verwacht
Nog 1900 gezinnen
wachten op een huis
in Nieuwediep
Goede ideeën zijn
hartelijk welkom!
HELDERSE COURANT
NIEUW DEN HELDER
IN HET KORT
Feestelijkheden bij
de eerste rit
Sint Nicolaas komt
28 November aan
Memorie van Antwoord Marinebegroting
„Beemster" en „Bedum"
op 1 December binnen?
Uit de raadsportefeuille
Wielrijdster gevallen met
twee-jarig zoontje
Heijermans-avond voor
leden van „W. en O."
TUSSEN HAAKS EN KUITJE
12 October uit Willemstad vertrokken
Ex-mijnenveger van de
Australische marine
Fryske Krite Dinsdag in
Formosa bijeen
HCSC morgen naar KMVZ
Koororkestorgel en solisten traden
op in uitstekend bezette Bethelkerk
Agentschap
Selectiewedstrijd voor
junioren nu Zaterdag
Uit de geschiedenis van Den Helder (23)
w« hebben in de afgelopen jaren
wel eens op de spoorwegen
gemopperd, over het „eeuwen
oude" materiaal en de uitgereden
wagens, waarmee wij Zuidwaarts
moesten rijden. Weinigen van ons
zullen zich gerealiseerd hebben,
dat de spoorweg eigenlijk nog
maar een vinding van de jongste
tijd is; dat de spoorbaan van Den
Helder naar Alkmaar die tot
de eersten behoort nog geen
negentig jaar in gebruik is. De
honderdjarigen in ons land zullen
kunnen vertellen van de aanleg
van spoorwegen Er zijn geen
honderdjarigen in Den Helder en
daarom willen wij hier iets schrij
ven over de opening van deze,
voor onze stad zo belangrijke
spoorlijn.
VRIJDAG 20 NOVFMRF1R 1958
?e „hayenwerke" in Den Helder kan medio 1958 worden ver-
iMPmnrie'van antwnnr!i1S Cr van Dorlog en Marine in zijn zo juist verschenen
Tw^erie Kamer np fw» aan«aande de begroting van zijn departement aan de
J.lïltnJh*HJl en 1* kustmiJnenve8f'rs en vijf patrouillevaartuigen
nrüieot'loor hIhof™ gorden afgebouwd. Aangaande het voorgenomen
project voor de bouw van vier onderzeeboten wordt gezegd, dat het project gc-
rin^hehhenPVaendmed i® Engelse autoriteiten, die op dit gebied ook veel er
varing bebbcn- Va" de adviezen werd een ruim gebruik gemaakt. De accomoda-
tie van de bemanning zal aan moderne eisen voldoen.
De minister ontkent, dat onder de druk van NAVO en EVG het accent te veel
"f ?.e Fe z0,u w°rdcn gelegd. Het aanhouden van Hr Ms Tromp
en Hr Ms Jacob van Heemskerk heeft een punt van overweging uitgemaakt.
Daarbu is gebleken, dat operatief gebruik van deze kruisers slechts na uitge
breide reparatie en modernisatie, hetgeen hoge geldelijke offers zou vragen, mo
gelijk zou zijn. Hiervan is daarom na r\jp beraad afgezien. In beginsel is besloten
deze schepen, die ook overigens niet in het goedgekeurde vlootplan waren opge
nomen, begin 1955 uit de operatieve sterkte af te voeren en voorlopig als wacht
en logementschip aan te houden.
|QP DE vraag van vele leden, die
gaarne een omschrijving van de
modernisering van Hr Ms „Karei Door
man" wilden ontvangen, kan worden
medegedeeld, dat deze betreft een wij
ziging en versterking van het vliegdek,
de uitrusting en inrichting, waardoor
met zwaardere van moderne appara
tuur voorziene vliegtuigen kan worden
geopereerd, zomede vernieuwen en ver
betering van de inrichting en uitrusting
voor gevechtsformatie en vliegtuig
directie en van de bewapening.
Volgens het opbouwplan zullen 8
operationele squadrons van de Marine-
Luchtvaart-Di»nst worden geformeerd.
Hiervan zijn er thans reeds 7 aanwezig.
In het kader van de M.D.A.P. zullen
de benodigde onderzeebootbestrijdings-
vliegtuigen va« het type „Avenger" en
maritieme lange-afstandsverkennings-
vliegtuigen van het type „Neptune"
ten dele in 1954 zijn afgeleverd. Hr Ms
„Karei Doorman" was gedurende 15
maanden opgelegd en werd in die tijd
tevens gerepareerd.
Een tweede vliegkamschip valt,
althans onder de tegenwoordige om
standigheden, financieel buiten ons
bereik. Na de modernisering kan nog
gedurende 8 jaar over het huidige
vliegkampschip als operationele een
heid worden beschikt.
Op de vraag van verscheidene leden
of de minister de maritieme defensie
van Nieuw-Guinea voldoende verze
kerd acht, moge hij mededelen, dat ook
thans nog de in Nieuw-Guinea aan
wezige middelen voor de maritieme
defensie voldoen aan de behoeften,
welke onder de huidige omstandighe
den voor dat gebiedsdeel bestaan.
PERSONEEL
Op de vraag van vele leden of het
onvoldoende is, kan worden medege
deeld, dat het aantal verzoeken voor
toelating als adelborst niet minder was
dan vorig jaar. Uiteindelijk werd, na
keuring en selectie, 96 pCt van het
benodigde aantal bereikt.
Ten aanzien van het korps officieren
van de technische dienst is de minis
ter inderdaad met zorg vervuld. Dit
korps telde op 1 Januari j.1. 185 offi
cieren en was op 1 November 1953, in
hoofdzaak als gevolg van gunstige
aanbiedingen uit de burgersector, doch
mede door emigratie, teruggelopen tot
176 officieren. Waar de verzoeken om
ontslag hoofdzakelijk werden ingediend
door de tot de z.g. „middenmoot" be
horende officieren, is hier inderdaad
gebrek aan ervaren officieren ontstaan.
Aangezien het wenselijk wordt ge
oordeeld erlkele in gang zijnde oplei
dingen af te ronden, wordt de vraag
van verscheidene leden of ook de mi
nister het niet gewenst acht de werk
zaamheden van de afdeling zeemacht
van de Nederlandse militaire missie in
Indonesië eerder dan medio 1954 te
beëindigen, ontkennend beantwoord.
Per 1 November 1953 was het mari
ne-woning-tekort te Den Helder nog
ongeveer 1900 woningen, te weten
1300 woningen voor militair personeel
en 600 woningen voor burgermarine-
personeel. Begin 1954 zullen te Den
Helder nog 210 woningen gereed ko
men, terwijl nog plannen voor 334
Het lag aanvankelijk in de bedoe
ling, dat Hr. Ms. mijnenveger „Beem
ster" op Zaterdag 21 November in
Den Helder zou aankomen, op Zater
dag 28 November gevolgd door Hr.
Ms. „Bedum". Zoals bekend, zijn beide
mijnenvegers enige maanden geleden
te New Orleans overgenomen van de
Amerikaanse Marine. Inmiddels heeft
de „Beemster" onderweg met enige
vertraging te kampen gekregen, en
ook de „Bedum" is iets op het vaar-
programma ten achter. Zij zullen nu
vermoedelijk tegelijk het Nieuwediep
binnenlopen, en wel op Dinsdag 1 De
cember. Wij noemen deze datum onder
voorbehoud, omdat nog niets defini
tiefs is vastgesteld.
Evenals voor het jaar 1953 vragen
B. en W. voor het jaar 1954 machti
ging aan de raad, tot het aangaan van
kasgeldleningen met een maximum van
f 5.000.000.
Een crediet van f 7400 wordt ge
vraagd voor het bouwen van een loods
in het natuurpark „De Donkere Dui
nen", ter vervanging van de indertijd
gesloopte werkplaats en schuren.
De heren E. Otten, L. Nieuwland
en P. van der Spek, te Julianadorp zijn
door B. en W. voorgedragen ter voor
ziening in de vacature van de heerJ.
Wijngaard, die aftredend is als be
stuurslid van het Helderse Landarbei-
dersfonds.
Gistermiddag kwam in de Koning
straat een wielrijdster ten val, toen zij
ergens van schrok, op het moment, dat
zijn een geparkeerde auto passeerde en
liit tegenovergestelde richting een auto
naderde. Haar tweejarig zoontje, dat
achterop het rijwiel was gezet, kwam
lelijk terecht. Het ventje werd ter ob
servatie in het gemeenteziekenhuis
„Parkzicht" opgenomen.
In Casino komen vanavond de leden
van de personeelsvereniging „Werken
en Ontspanning" van Openbare Wer
ken bijeen. Vóór de pauze zullen de
heren Ottersberg en Nicolai voordra
gen „De brand in de Jongejan". Na de
pauze voert de eigen toneelgroep de
éénakter „Het kamerschut" op.
„Jan van Brakel" en
hebben gisteren de ha-
Hr. Ms.
„Schulpcngat"
ven verlaten.
Nieuwediep werd aangedaan door
de kustvaarder „Viking" (op weg naar
Parijs) en de palingkolter „Helrna"
(bestemd voor Den Oever).
Het is morgen hoog water om 7.30
en 20.05 uur en laag water om 1.35 en
14.05 uur. De temperatuur van het zee
water was 11.1 graden Celsius.
waar is, dat de toelogp van adelborsten woningen zijn ingediend.
GISTERMIDDAG OMSTREEKS VIJF UUR ging Hr. Ms. „Ceram" op
de rede ten anker. Op enkele mijlen na was de voorspoedig verlopen
thuisreis uit de Nederlandse Antillen ten einde. Na een verblijf van
ongeveer twee jaar in de West vertrok het fregat onder bevel van de
luitenant ter zee der eerste klasse J. W. van de Graaf op 12 October
uit Willemstad.-Van 20 tot 23 October werd een bezoek gebracht aan
Belern in Brazilië, van 31 October tot 4 November lag de „Ceram" te
Dakar, waarna tenslotte van 11 tot 14 November Lissabon werd aan
gedaan.
De Fryske Krite opent op Dinsdag 24
November het winterseizoen. In For
mosa zal voor deze vereniging optreden
het gezelschap Westra uit Stiens.
Voor vele Friezen is dit gezelschap
geen onbekende en ook ditmaal ver
wacht het bestuur een succesvolle
avond. Men heeft gemeend, ook niet-
leden in de gelegenheid te moeten stel
len, de avond bij te wonen.
Morgen begint HCSC 1 aan de tweede
helft van de competitie. Het sterke
KMVZ, dat momenteel op de ranglijst
de tweede plaats bezet, fungeert te
Amsterdam als tegenstander. Op eigen
terrein wisten onze stadgenoten een
gelijk spel te behalen. Zij spelen in de
volgende opstelling: Kerssies; Vinke en
Boon; Blind, Bais en Burgerhoff; J. van
Veen, Gootjes, De Haan, Molijn en
Bakker.
Het elftal vertrekt om 12.50 van ga
rage Moorman en om één uur van de
Werfpoort.
HET UITVOEREN VAN MENDELSSOHN'S Athaliais geen boven
menselijke opgave, maar stelt toch wel zo hoge eisen, dat wij gister
avond enigszins gespannen naar de Bethelkerk zijn gegaan. Deze span
ning kon plaats maken voor vertrouwen, zodra de eerste maten zon
der de aarzeling welke zo menig begin kenmerkt hadden geklonken.
Vrijwel onmiddellijk bereikten de executanten een enigszins hetero
geen gezelschap een zo hoge graad van samenwerking, dat een waar
lijk indrukwekkende uitvoering mogelijk bleek. De geladen dramatiek
van het kunstwerk, gestalte gevend aan één van de vele bewogen epi
soden uit de geschiedenis van het volk Israël, vond wegen te over om
zich te uiten, omdat de uitvoerenden zich onder de bezielende leiding
van de heer G. van der Kuyl konden verheffen boven het trouw weer
geven van het notenbeeld.
Naar wij vernemen, zullen alle Helderse verenigingen en instellingen, uiter
aard voorzover men beschikt over de adressen ervan, binnenkort een circulaire
ontvangen van het „Comité Eeuwfeest Adelborstenopleiding Willemsoord". Dit
is de officiële naam van het comité, dat onlangs tijdens een bijeenkomst ten
raadhuize, onder voorzitterschap van burgemeester mr G. D. Rehorst, werd
samengesteld. De burgemeester heeft met enkele hooggeplaatste marine-autori
teiten zitting in het erecomité, waarvan wij de samenstelling reeds publiceerden.
Inmiddels is Hr. Ms. „Ceram" heden
morgen. op het havenhoofd verwel
komd door de Marinierskapel der Ko
ninklijke Marine, in de haven aange
komen. Het fregat kreeg ligplaats aan
de Onderzeebootsteiger, tegenover het
kantoorgebouw van de Bewapenings-
v/erkplaatsen.
Hr. Ms. „Ceram" is één der acht voor
malige vloot-mijnenvegers van de
Australische marine, die na de capitu
latie van Japan door de Koninklijke
Marine werden overgenomen. Eind
September 1949 kwam de „Ceram" voor
het eerst in Den Helder, tegelijk met de
„Batjan", die reeds twee jaar tevoren
in Nederland was geweest. Beide sche
pen werden enigszins verbouwd en zijn
thans als fregatten geklasseerd, even
als Hr. Ms „Boeroe" en Hr. Ms. „Ter-
rat.e", welke op het ogenblik ter be
schikking staat van de marinecom
mandant in Nieuw-Guinea.
De vier andere schepen van dit type
(de oorspronkelijke ,,Bangor"-klasse),
die op Australische werven zijn ge
bouwd, werden eind 1949 begin 1950
overgedragen aan de ALRIS, de vloot
van de republiek Indonesia.
Hr. Ms. „Ceram" (de ex-„Burnie")
heeft een standaard-waterverplaatsing
van 790 ton. De lengte is 57 meter, de
breedte 9.50 meter en de diepgang 3.25
meter. Het machinevermogen bedraagt
1750 PK, de maximumsnelheid 15 kno
pen. Het fregat heeft een accomodatie
aan boord voor 75 koppen.
De secretaris van het uitvoerend
comité deed ons een volledige lijst
toekomen met de namen van dege
nen, die zich met het voorbereidende
werk willen belasten. Het dagelijks
bestuur wordt gevormd door de he
ren J. J. Landman (wethouder van
Onderwijs en Personeelszaken), L. F.
van Loo Jr. (secretaris van de Helder
se Gemeenschap), M. H. Klerk (direc
teur van de Twentsche Bank), L. D.
de Kroon (stafofficier O.S. en O. Mar-
vo), A. G. Lensen (vertegenwoordiger
commissie Middenstandstentoonstel
ling) en C. M. Schneiders (secretaris
VVV).
Het uitvoerend comité bestaat ver
der uit mevr. H. Kenter-Daalder en de
heren A. J. C. Bax, J. Bregman, J. H.
But, H. Cattula, C. A. Dekkers, W. A.
voor
Abonnementen
Losse nummers
Advertenties
Klachten e.d.
(Advertentie Ing. Med.)
Everards, J. C. Greuter, J. P. Horst,
T. v. d. Houten, P. de Jong, W. Knol,
A. P. Luders, H. Maarse, J. Midden
dorp, J. H. Mooser, W. van Prooyen,
G. Rens, F. W. S. de Ronde, M. C.
Schakel, W. Taekema, J. W. van Ven-
deloo, C. Visser, dr W. F. J. Van Wa-
veren, A. de Wit en G. W. Wolthuis.
Het behoeft geen betoog, dat het
comité zeer veel prijs stelt op sugges
ties van verenigingen en particulieren,
opdat de manifestaties tijdens de feest-
week, die van 10 tot 17 October 1954
wordt gehouden, zo succesvol mogelijk
zullen zijn. Men kan zich hiertoe
schriftelijk wenden tot de secretaris,
de heer L. F. van Loo Jr., Erasmus-
straat 14.
De vorige week te Den Helder afge
laste junioren-selectiewedstrijd is op
nieuw vastgesteld op Zaterdag 21 No
vember op het terrein van Watervogels.
De ontmoeting zal evenwel niet om
kwart over drie maar om drie uur
beginnen.
i'.jüJCi "*-*»*>. 14%. - 'V-'Cf b3
In de 'fivoli-biöscoop wordt tot en
met Maandagavond vertoond „De ha
ven der hartstocht" en in de Witte
bioscoop „Schwarzwald Madel".
Door „Tavenu" wordt op Maandag
avond 23 November in Casino het to
neelstuk „Per luchtpost" opgevoerd.
Opstandelingen in Atjeh hebben het sta.
tion Lampaku in de as gelegd. De spoor
rails in de buurt van Keumeru werden
weggehaald.
i
misten vertrouwden, dat het Noordzee
kanaal een mislukking zou blijken.
Mocht onverhoopt dat kanaal toch aan
de eisen beantwoorden, dan zou men
intussen in Den Helder een zo grote
voorsprong hebben bereikt, dat Am
sterdam niet meer aan bod kwam.
Veel belangstelling.
In deze sfeer vond de opening van
IN DE TIJD DAT DE SPOORLIJN werd aangelegd was Den Helder
1 T\ 1 1 a. 1 XI1 ucz,c ö-LCCi VUiiU UC van
min of meer de voorhaven van Amsterdam. Daarom komt net ook, de Sp0orlijn plaats. TA grote teleur- on. la
T. AHsteling van velen was de Minister van °m n ar"Veer-
Binnenlandse Zaken „wegens drukke en
amhtshezioheden" verhinderd. doch °ulzenden, niet alleen Uit Alkmaar,
dat de lijn van Den Helder naar Alkmaar, met aansluiting op Amster
dam en Haarlem, tot de eerst-geprojecteerde spoorlijnen behoort. Het
zijlijntje naar liet Bassin, dat wij tegenwoordig beschouwen als een
stukje spoorweg van weinig waarde, ?ou oorspronkelijk de belangrijk
ste zijn. Want liet bassin was onder meer gegraven om de zeeschepen
gelegenheid tot overslag te geven in binnenvaartuigen, maar ook in de
spoorwagons. De K.N.S.M. bijvoorbeeld expediëerde van Den Helder
ambtsbezigheden" verhinderd, doch
met de trein van half tien kwam toch
een voornaam deel van de Staatscom
missie aan, die de exploitatie aan de
doch ook uit de verre omtrek, waar
men nog geen spoorlijn rijk was, ston
den langs de weg geschaard om de
aankomst gade te slaan. Onder donde-
de feestvierenden
uit de lading van haar schepen direct naar bestemming door middel wers. De autoriteiten werden door de groo^Lnue^ was^sestoken£r^'
die in
van de spoorwegen.
Burgemeester aan het station ontvan- w.s gertdkern
gen, waarbij de stafmuziek van de aan "jf?)"1ge"°<ilgd!,n
AAN het leggen van de spoorlijn is
lang gewerkt. Het Koegras was
weliswaar ingedijkt en drooggelegd,
maar een behoorlijk zware spoordijk
was toch nog nodig, evenals trouwens
voor de andere nieuw-gewonnen pol
der, A nffa Paulowna. De spoorlijn
werd uitgevoerd in diverse secties, die
steeds door aannemers apart moesten
worden aangenomen, en waarbij vele
tonnen zand moesten worden aange
voerd. Ook waren er diverse landeige
naren, die in de Spoorwegen een soort
melkkoetje zagen en het op een ont
eigeningsprocedure lieten aankomen,
voor en aleer de spoorwegen in het
bezit konden komen van de benodigde
grond. Doch half November 1865 was
het dan toch zover, dat de spoorlijn
en de verschillende stations op het
traject klaar Waren, en de ingenieurs
konden gaan proefstomen. Daarbij
werden alle stations bezocht. Op Dins
dag 12 December werd aan de Helder
se bevolking bekend gemaakt, dat de
spoorlijn op 18 December, een Maan
dag, in gebruik zou worden genomen.
De raad van Administratie van de
burgemeester en leden van de raad,
benevens diverse burgerlijke en mili
taire autoriteiten. Zij werden uitgeno
digd om elf uur 's morgens met de
Marine het Wilhelmus speelde Alle aan het déjeuner-dinatoire, dat aan-
Hollandsche IJzeren Spoorwegmaat- genodigden verzamelden zich daarop in g®dodd" d?01ü de<, administratie
schappij zond uitnodigingen aan de Tivnli„ riat vonr die eeieeenheid on va.n da Hollandsche Spoorwegmaat-
„Tivoli", dat voor die gelegenheid op
smaakvolle wijze was versierd.
Intussen werd op het stationsempla-
cement de eerste officiële trein klaar
gemaakt voor vertrek, waarbij hon-
feesttrein naar Alkmaar te rijden, derden belangstellenden toekeken. De
waar een déjeuner zou worden aange
boden, waarna tot in de late avond
zou worden feestgevierd, met een bal
tot besluit. De minister van Binnen
landse Zaken zou de opening bijwo
nen en twee dagen na de officiële
opening zou de spoorweg ten dienste
van het publiek in gebruik worden
gesteld.
dames waren allen in- hun mooiste
klederen gestoken en flaneerden bab
belend en glimlachend het perron op
en neer, soms vriendelijk groetend
schappij. De erewljn stroomde en de
lofliederen op de spoorweg schenen
tot geen einde te komen.
Maar ook buiten de Prinsenzaal, op
straat, vierde het volk het feest. Dat
feest was bijzonder aantrekkelijk, zo
als ons uit een beschrijving bleek. In
ieder geval konden sommige van de
Helderse genodigden het niet over hun
officiële retourtrein, die om half zes
van Alkmaar wegreed. Zij bleven nog
liever even feestvieren en kwamen in
De Helderse bevolking zag in de
opening van de spoorlijn weer grote
perspectieven. Men was toch al zo aan
voorspoed gewend in deze bloeiperio
de, dat men dacht dat het niet op kon.
Men stelde zich voor, dat nu tal van
handelshuizen hier hun filialen zouden
vestigen, en dat een flink deel van de
transitohandel met Duitsland via Den
Helder zou worden afgewikkeld. Ook
naar de andere kant richtte men zijn
blik: de toentertijd talrijke landver
huizers zouden gemakkelijker via Den
Helder scheep kunnen gaan naar dr
Nieuwe Wereld dan via welke andere
Nederlandse haven ook. Er was sechts
één misrekening in: de grootste opti-
naar heren die zij kenden. Den Helder hart krijgen om te vertrekken^met de
werd een grote stad, met een heuse
spoorlijn en men had zich dienover
eenkomstig te gedragen.
Om elf uur namen alle genodigden d®iflaln"et £™eLd,e
Een misrekening, voor de eerste tocht plaats en nam het nachtboot uit Amsterdam in Den Hel-
stafmuziekkorps de wagen direct ach- aan'
ter de locomotief in beslag, om onder-
De spoorlUn was geopend een
weg naar hartelust te kunnen blazen, spoorlijn, die verwachtingen wekte
Om kwart over elf vertrok de trein, aan een grote bedrijvigheid in de ge-
hijgend en sissend, nagestaard en na- meente Den Helder. Het heeft niet zo
gewuifd door de tallozen, die geen uit- mogen zijn. Als wij goed zijn ingelicht,
nodiging hadden ontvangen om mee te behoort de lijn AlkmaarDen Helder
rijden. tot de onrendabele lijnen. Moge door
In Anna Paulowna, Schagen, Noord- de uitbreiding van de haven de bedrü-
scharwoude en Hugowaard werd de vigheid toenemen. Wij willen niet zo
trein feestelijk ontvangen. Er was rau- optimistisch zijn, te denken, dat „vele
ziek, er was mannenzang en er waren handelshuizen" zich hier zullen vesti-
toespraken, overal langs de spoorlijn gen, maar toch wel, dat een stad, die
:ag men vlaggen op de huizen en zelfs straks meer dan 60.000 inwoners zal
op de molens: overal in het Noorder- tellen met de rest van het land ver
kwartier heerste vreugde over het tot- bonden is door een „rendabele spoor-
standkomen van deze snelle verbinding, lijn".
De opgave was vooral moeilijk, om
dat „Athalia" eigenlijk geen oratorium
is. Aan de declamator is een belang
rijke rol toebedeeld, en dat vergt zowel
van de uitvoerenden als van de toe
hoorders telkens een overschakeling
naar een volkomen andere kunstvorm.
Daar staat tegenover, dat de declamatie
niet alleen fungeert als bindend ele
ment, maar ook als rustpunt. De wijze,
waarop ds L. Kwakkelstein zich van
zijn ondankbare taak kweet, verdiende
alle respect. De vlootpreidkant liet zich
niet verleiden tot de poging, in sugges-
tiviteit te wedijveren met de combinatie
koor-orkest-orgel. Zijn sobere voor
voordracht met juist voldoende accen
ten deed de tekst alle recht wedër-
varen.
De voornaamste taak was weggelegd
voor de instrumentale en vocale, me
dewerkenden, die zich dat zij dirèct
vastgesteld vooral tot een grote
hoogte opwerkten in de meest expres
sieve gedeelten. De indrukwekkende
fortissimo's leidden nimmer tot een te
veel aan volume, maar behielden een
bewonderenswaardige harmonie, welke
ruimte liet voor subtiele détails. Zelfs
de weke stem van de fluit en de don
kere streek van de cello werden gëen
ogenblik overstemd. In de mezzo-forte
passages hadden de sopranen enige
moeite met de hoge zetting van het
werk, maar dan was daar altijd het or
gel, dat dragen bleef, zonder te domi
neren. Het Gereformeerde gemengde
koor „Halleluja" leverde een evenwich
tig samenspel met de Helderse orkest
vereniging, welke haar partijen met
grote bezieling en opvallend trefzeker
vertolkte. Ook de riskante trompet- en
trombone-partijen voegden zich cor
rect in het welluidende geheel, evenals
de piano, die door mevr. W. Bruin-
van Toledo werd bespeeld.
Van de solisten viel de eerste sopraan
Dany Zodewa op door haar timbre,
haar gevoel voor rhythme en nuance
ring. en haar voordracht, die sterk ly
risch was en naar de opera-stijl neigde.
De tweede sopraan, Dina Otten, zong
beschaafd en met milde stem, terwijl
Betsy Riekwel—Bruin de altsoli klank
rijk en met een zekere devotie ver
tolkte. Gedrieën vormden zij een gave
eenheid.
Ook aan Feike Asma dankt de uit
voering het peil, dat gisteravond werd
bereikt. Vooral bij de overgangen tus
sen de elementen, waaruit „Athalia"
was opgebouwd, was de steun van het
orgel merkbaar en soms zelfs onmis
baar. Éénmaal kon een dreigend dé
raillement zonder nadeel voor het to
taal-effect worden voorkomen. De on
zekerheid. die een moment opdoemde,
maakte meteen plaats voor het vastbe
raden enthousiasme, dat de gehele uit
voering heeft gekenmerkt.
Het grote werk „Athalia" werd voor
afgegaan door een tweetal uitstekende
koornummers en twee werken voor or
kest. Onder leiding van de heer Jac.
Jansen voerde de Helderse orkestver
eniging een weinig gespeelde sympho-
nie uit van de Engelse componist Tho
mas Augustine Arne en een largo van
Handel, twee stukken uit de klassieke
orkest-literatuur. Bij de lof, die de
voorzitter van „Halleluja", de heer L
Kramer, in zijn slotwoord uitsprak ten
aanzien van de Helderse orkestvereni
ging, sluiten wij ons gaarne aan. Wij
willen daaraan onze erkentelijkheid
toevoegen voor de schone avond, die
men het dankbare auditorium heeft
bereid.
Onder auspiciën van het „Centraal
Sint Nicolaas-comité" wordt op Zater
dag 28 November de aankomst van
Sint Nicolaas geregeld, 's Middags om
half drie wordt de boot uit Spanje ver
wacht, waarna de Sint op de Binnen
haven ongetwijfeld door vele duizen
den kinderen wordt begroet.
Intussen worden overal voorbereidin.
6 injV?or een 2oede ontvangst
hetgeen wel duidelijk blijkt in de win
kelstraten, waar fraaie etalages tot ko
pen noden. De stemming begint er dus
al aardig in te komen. Ook de stadsbei-
aardier, de heer Tj. Joh. Dito, draagt
daartoe zijn steentje bij. Zaterdagmid-
v,0?nHn Vler tot half viJf geeft hij
op het klokkenspel van het Monument
Nederlands Reddingwezen het volgen
de concert: 1. Het loze vissertje, 2. Sin
terklaas, die goeie heer (bw.D), 3 Hoe
zal ik u ontvangen (Johanna V»th) 4,
Daar wordt aan de deur geklopt,' 5.
Hoor ik daar geen paardenvoetjes (H.
A Aalmoes), 6 Potpourri van Sint Ni-
colaas-liedjes.
De Sint Nicolaasfeesten van het Cen
traal Comité worden op 2, 3 en 4 De
cember in Casino en in de Marinecan-
tine gegeven. Afzonderlijk wordt op
Zaterdagmiddag 5 December een af
scheidsfeest georganiseerd voor kinde
ren van Marinepersoneel. De kinderen
van drie tot zes jaar van het Marine
personeel dienen onder geleide om
half twee in de cantine aanwezig te
zijn. Sinterklaas zal in gezelschap zijn
van het poppentheater van Wim Zou
tendijk. De kinderen van zeven tot
veertien jaar worden van half vijf tot
zeven uur in de cantine verwacht. Zij
kunnen dan van een filmvoorstelling
genieten