De Nederlandse Mantelindustrie torent ver boven concurrentie „Pelléas et Mélisande" in een verantwoorde vertolking Humanistische verzorging in de DUW-kampen niet gewenst Amsterdam Fashionweek een waardevol visitekaartje Muziek voor de fijnproevers Hoe staat het met de Afsluitdijk? Nog éénmaal de 1 Utrechtse Opera „Lederen" kledingstukken iets aparts en moois Hoger beroep tegen de Rotterdamse journalisten Strenge straffen voor aardappeltelers Begroting Soc.Zaken-Volksgezondheid Uitbreiding van de schoolartsendienst Premiere van de Ned. Opera Vocale stijl parallel met gesproken woord KUNST EN CULTUUR ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953 (Vun een medewerkster) Dfc VOORAANSTAANDE Nederlandse confectiebedrijven organiseren telkenjure de Amsterdam Fashionweek, dat wil zeggen dat ZZ teurs en detaillisten uit alle delen der wereld naar Amsterdam Znge komen om hun aandeel in de rond tachtig millioen gulden welke ons Zt!ZTvZZTnfeCUen h°-0fdzaak "lanteh ^antelcostuuml Stich iZ A A Sy em uitn°diging van hel bestuur der Stichting Amsterdam Fashionweek en de niet genoeg te roemen mede- werking van de leden dezer instelling, is de pers in de gelegenheid ge- iveest niet minder dan vijfentwintig zomercollecties mantelsmantel- pakken, japonnen en rokken te zien en te bewonderen. Want wat ons van deze uiterst vermoeiende dag, die van ons gedurende elf achtereen volgende uren gespannen aandacht vergde in de eerste plaats is bij ge- bleven, is een grote voldoening. Een voldoening over het feit dat een heel enkele uitzondering daargelaten, alle collecties uit mooie, kwali- tatief goede en vlotte kledingstukken bleken te zijn samengesteld. HET moet ons van het hart, dat het eenvoudig onbegrijpelijk is, dat zo- velen nog steeds in de kledingmaga zijnen goed menen te doen buitenland se artikelen de voorkeur te geven bo ven Nederlandse. Dat eveneens zeer velen door deze magazijnen eenvoudig worden bedot en Nederlandse produc ten kopen in de heilige overtuiging dat zij een Zwitserse of Engelse jas om de schouders doen glijden, doet niets ter zake. De Nederlandse confectie staat, zeker wat mantels en costuums betreft vooraan en heeft recht op er kenning van dat feit. Model Scheveningen: Japon ge maakt uit katoen. De stof heet „magie print" en wordt U in wit met goud getoond. De boothals en de wijde rok geven deze japon een jeugdig cachet. De firma Max Haar tovert mantels, costuums, complets en japonnen, zoals iedere vrouw die zich droomt. Mantels in prachtig glanzende alpaca-kamgaren, tweed en zuivere kameelhaar brengt deze zaak voor het voorjaar, complets van mantels in tonneau-lijn gecombi neerd met herenvest en rok in een prachtig Iers tweed. Lakense mantel pakjes met als vest gesneden blouses, bronskleurige alpaca costuums, die als gegoten om het lichaam sluiten, die geen plooitje vertonen en die van a tot z met de hand zijn gemaakt. Dat deze producten veel geld zullen moe ten kosten zal een ieder begrijpen die ze heeft mogen zien. Geen couturier uit Parijs levert iets beters af. Bij de firma Groot, toonde men man tels, getailleerde zowel als rechte, die bij de jeugd weinig aftrek zullen vin den, maar bij ouderen wel appreciatie zullen ontmoeten. De japonnen van dezelfde firma echter, zijn vrijwel zon der uitzondering buitengewoon aan trekkelijk. Vooral de prachtige katoe nen stoffen verdienen vermelding, ter wijl de getoonde avondjaponnen, ook al moeten ze adembenemende prijzen opbrengen zeker aftrek zullen vinden. De N.V. Ciro verraste evenals het vorige seizoen door een reeks aller aardigste japonnetjes, laag in prijs, eenvoudig en jeugdig van opbouw. Vrolijk gekleurde jersey jurkjes in de prinses-lijn, kateenen-poplin japonne tjes met wijde rokken en katoenen cocktailjurkjes met partiele ever- me'/ r'ung ""'en zeker geen winke'u .uiers worden. Milo uit Helmond viel op door goed gemaakte eenvoudige mantels en pak- voi ral in tweed, die laag in prijs i en v;«o goede sma- k getuigen. Bcr- ccfa, v I geraffineerder in stijl en materiaalgebruik, is begrijpelijkerwijze veel hoger in prijs. Een prachtig zui ver linnen mantelpak in marineblauw en een complet bestaande uit donker blauwe rok en blauw-witgeruite tweed- .stof voor het manteltje vielen al even zeer op als het mantelpak in de prach tige grijze kamgaren-velours van Le- sur. Netex Modellen en Jolo Couture, beiden te gast bij Hollandia Katten burg, toonden zoals te verwachten was weer zeer mooie mantels en costuums wat de eerste betreft, prachtige japon nen wat de tweede aangaat. Netex brengt zeer veel getailleerde, prachtig afgewerkte mantels en pakjes. Ook hier is alpacakamgaren belangrijk evenals het mooie wollen kamgaren met in geweven motieven. Jolo toonde onder meer een strakke japon in een prach tige soupele grijze Rodier stof, met een pelerine los erbij. Anco was in zijn afdeling DE LUXE gelukkig met zijn wevenit (een jersey soort) pakjes, die in de zeer redelijke prijsklasse vallen en een gedistingeerde indruk maken. Men verzekerde ons, dat deze Nederlandse jersey minstens even goed is als de beste Zwitserse. Gebroeders Blogg en de Firma Stibbe toonden weer heel mooie mantels en mantelpakken in de gangbare mate rialen, terwijl de firma Herz heel leuke katoenen jurkjes te zien gaf. Egon Pfeiffer en de Firma Gerson L. Dreese toonden japonnen met allure, o.a. in Amerikaanse nylon-everglaze met zeer grote motieven, waarvan men veel verwacht. Plaza brengt dit voor jaar naast een voortreffelijke collec tie rechte en getailleerde mantels in tweed en naturel wol een aantal wa terafstotende rayon mantels, die zeer fraai zijn. Ook in andere collecties vin den wij die, zoals bij Berghaus en Netex. Bij de firma Neugarten mochten wij. wegens storing in het electrische net een reeks aantrekkelijke rokken be wonderen bij kaarslicht. Vooral de prachtig gemaakte avond- en cocktail rokken met geraffineerde ornamenten en inzetsels kwamen op deze manier voortreffelijk tot hun recht. Zoals men na een gevarieerd en fijn diner een glas heerlijke cognac savou- reerd, zo hebben wö iets heel aparts Wollen kamgaren complet van fa. Max Haar, Amsterdam. Alpacca-kauiguren vesthlouse Amsterdam met wtt-piqué Garnering In"wollen wès. Rechts een tweede fingertip. en moois voor het laatst bewaard. Enig ter wereld zijn de lederen kle dingstukken van Vico uit Rotterdam. Leder is eigenlijk een volkomen onvol doende omschrijving voor het satijn- zachte en vederlichte Suèdelopc, wa terdicht en vlekwerend suède, of het met water en zeep te reinigen Vilopa, waarin dromen van jasjes, schatten van sweaters en shorts en zelfs onover troffen avondmantels worden gemaakt. In New York en in de Congo, kortom overal staat men in de rij voor deze producten, die slechts in Nederland worden gemaakt en daar zelfs, zjj het mondjesmaat, te krijgen zijn. Mr B. van der Meuien, officier van Justitie te Rotterdam, heeft hoger be roep aangetekend tegen de vonnissen, die de arrondissementsrechtbank te Rotterdam heeft uitgesproken in de za ken tegen de 21-jarige leerling-journa list L. J. E. en de 44-jarige chef-redac teur L. W. S„ beiden fe Rotterdam. ten, verbonden aan een te Rotterdam ■verschijnend dagblad, Donderdag jll vrijgesproken. Deze zomer zijn aanzienlijke her stelwerkzaamheden aan de afsluitdijk verricht. Vele leden zouden, blijkens het voorlopig verslag van de Tweede Kamer, gaarne vernemen, of deze no dig waren ten gevolge van schade, in de stormnacht van 1 Februari aan gericht, en of toen is gebleken, dat de afsluitdijk volkomen voldoet. Andere leden vroegen, of de dijk voor de win ter hersteld zal zijn en of het juist is, dat het herstel van de schade in hoofd zaak een geschenk is van West-Duits- land, wat betreft basalt en arbeids krachten. Vele leden wezen er op, dat zeer veel buitenlanders langs de afsluitdijk ple gen te reizen, in verband hiermee werd er op aangedrongen een aantal picnic- parkeerplaatsen in te richten, die ook een uitzicht op de Waddenzee geven. In dit verband werd betreurd, dat de beide café's op de afsluitdijk des Zon dags gesloten zijn. Zou in het pacht- contract, zo vroegen deze leden, niet kunnen worden opgenomen, dat al thans van Mei tot October service aan het reizende publiek moet worden ge boden, ten minste voor zover verpach ting door het Rijk plaats vindt? Ook de kantonrechter te Winscho ten treedt streng op tegen overtredin gen van de wet bestrijding aardappel moeheid. Zo stonden twee landbouwers terecht, waarvan de een, Geert L. uit Sellingen, werd veroordeeld tot 7od, boete of 60 dagen hechtenis en de an der, Roelf H. uit Sellingerbeetse, tot ƒ2250,boete of 60 dagen hechtenis. Eerstgenoemde had dit seizoen aard appelen geteeld op een perceel grond ter grootte van ongeveer één ha, waar op in 1951 ook aardappelen waren ver bouwd. De tweede verdachte deed het zelfde op een perceel, dat plus minus drie-en-een-half ha groot was. De door de ambtenaar van het Open baar Ministerie gestelde eis was respec tievelijk: 100 boete of 2 maanden hechtenis plus veertien dagen voor- (Advertentte, Ing. Med.) yERSCHENEN is het voorlopig verslag van de Tweede Kamer over de begroting, voor 1954 van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Hieraan is het volgende, ontleend. Verscheidene leden wezen er op, dat de minister gewaagt van een' overspanning op de arbeidsmarkt. Kennelijk wordt hier gedoeld op het bouw bedrijf en voor sommige delen van ons land ook op de landbouw. Nlettegen- waardelijk met een proeftijd van twee i staande deze overspanning werd van de 90.000.000 voor het uitvoeren van open jaar en ƒ3000 boete of 90 dagen hech-1 bare werken nog ƒ56.000.000 uitgegeven of gecommitteerd. Dit was blijkbaar de' toestand einde Maart 1953. Wanneer bij een zo gunstige stand van de arbeids-, markt nog zulke omvangrijke aanvullende werken nodig zijn, hoe zal dan de toestand worden bij enige inzinking, zo vroegen deze leden zich af. Zeer vele' leden juichten het toe, dat de minister ter overwinning van de psychologische weerstanden tegen het werken in D.U.W.-verband plannen heeft uitgewerkt en1 reeds proeven genomen, welke er toe kunnen leiden dat de tewerkstelling in het1 vrije bedrijf zoveel mogelijk wordt benaderd. tenis plus drie weken hechtenis voor' waardelijk en een proeftijd van twee jaar. LUCHTRECHT COURANTEN EN TIJD SCHRIFTEN Met ingang van 1 December wordt een speciaal luchtrecht ingevoerd voor de verzending van hier te lande, tenminste eenmaal per maand, verschijnende cou ranten en tijdschriften naar een bestem ming bulten Europa. Dit tarief geldt niet voor advertentie-bladen en daarmee ge lijkgestelde stukken. Dit speciale lucht recht wordt berekend per 10 gram. De postkantoren verstrekken nadere inlich tingen. Omtrent de humanistische verzor ging in de DUW-kampen meenden deze leden te weten, dat de opgedane (Van een onzer medewerkers ven worden aangeduid, is er van eigen lijke leidmotieven dus geen sprake. |eder, die het werk hoort, weet dat alles wat op operagebied was ge weest in Pelléas niet of nauwelijks meer te vinden is. Maar voor alles zal hij merken met een werk te doen te het orkest de kleur te geven, die in overeenstemming is niet zijn decora tieve functie. „Ik vrees", zo liet De- bussy zich uit, „dat in Wagner's wer ken de thema's een tyrannieke wer king uitoefenen". De thema's in Pel- MEER DAN EENS is het voorgekomen, in de geschiedenis der muziek, schddTner"^^^1WagneFs llidmo'üe- dat een enkel werk het beeld der toonkunst op slag wijzigde. Als we ven en ze zijn ook aan veranderingen heel ver in de eeuwen teruggaan komen we daarvan het eerste voor- ^raln subtiel voor! beeld al tegenDe opera Orfeo van Claudio Monteverdi. In een meer stellingen zijn verbonden. Hoewel Pel- nabij verleden was het Wagner's Tristan en Isolde, waardoor een koers- léas, Mélisande en Golaud door motie- iiTt/T - 11 xrc-r, urnv-don oonflodinrl 10 dp tran cncfDn- verandering teweeg werd gebracht. Maar ook buiten het gebied der muziekdramatiek hebben zich dergelijke verschijnselen van min of meer revolutionnair karakter voorgedaan. De intieme kunst van het lied bijvoorbeeld kreeg een ander gezicht op het uur, dat Schubert zijn Gretchen am Spinnrade componeerde. Tot die i ijlpaal-scheppingen, die op eenzame hoogte de kunst een nieuwe weg wezen behoort ook het muziekdrama Pelléas et Mélisande van Claude Debussy. Voorlopig hebben dat helder is van bouw een zal deze Zeer bijzondere schepping nog wel een werk voor de muzikale werk) dat jn zjchzelf afgerond gaaf is. fijnproevers blijven. Doch ook juist deze mogen wel eens „hun" avond Men wordt een symphonlsche achter hebben en daarom is het verblijdend, dat de Nederlandse Opera grond gewaar, die een grote vloeiende Debussy's werk op het repertoire heeft genomen Trouwens wil men demende^ beweging^ nieuwe fijnproevers en bewonderaars kweken dan kan dat niet geneu- gen van kjeur in elkaar grijpen, uit ren door over Pelléas te spreken, doch alleen door het wederom op bet eenvloeien en elkaar elders, maar dan toneel te brengen. Dit is nu Donderdag in de Stadsschouwburg te Am- Srend^h^erenschap^geeR^van sterdam gebeurd. Voor de gelegenheid was de Franse dirigent Charles hetgeen gebeurt, telt drie elementen Bruck overgekomen, die de muzikale leiding en instudering op zich samen: de allesomvattende lyriek, de v n n niettemin sterke dramatiek, die de na druk niet nodig heeft en de symphoni. sche orkestrale sfeer legging. De op voering zal menigeen, die het werk nog niet kende hebben getroffen door het feit, dat de muziek zich zo totaal laat opnemen in het décor van woud en zee. Gerard Hordijk maakte décors, die zowel de licht- als de schaduwzijde van de natuur en van het drama recht deden. En wat de ruimtewerking be treft had hij het niet benauwd ge maakt. Tot het achtste tafereel leed de opvoering aan een zekere kilte, waaruit men de gevoelens slechts va gelijk zag doorschemeren. Het stati sche van het werk trok zich in het eerste deel van de opvoering door de houding der figuren enigszins samen tot verstijving, Die houding had wat meer los van de bodem mogen zijn. De laatste vier a vijf taferelen lieten de menselijke warmte voller uitbreken en dit was niet alleen een kwestie van hartstochtelijkheid maar van zuiver der bewogenheid. Innerlijke uitstra ling misstaat ook de eerste scènes niet. \l!es bijeen had de voorstelling wel stijl en was ze in de aankleding har monisch van kleuraftasting. Frans 'roon* als Pelléas wist zijn costuum •chter niet te dragen. Voor zijn figuur ad men een andere costuumopiossing moeten zoeken. Vocaal was de opvoe ring bevredigend, al is het zeker, dat passender stemtimbres voor de figu- •en van Pelléas en Mélisande denk- raar zijn. evenals een authentieker in- onatie van het Frans. Charles Bruck zette het orkestrale in pure heldere Debussyaanse klank. had genomen. Materlink's Pelléas et Mélisande, waarvan Debussy de tekst letter lijk gebruikte voor zijn compositie, wat al bijzonder is, omdat een opera libretto meestal een handige samen vatting van een verhaal is, is een bij uitstek symbolistisch drama. De figu ren, die optreden moet men dan ook niet zo zeer zien als lieden, die luis teren naar de ene naam, die zij toe vallig dragen, dan wel als vertegen woordigers van de zielstypen, zoals die altijd weer in het leven worden gevonden. Als exponent van de tijd van zijn ontstaan is Pelléas een ty pisch voorbeeld van het symbolisme. Weinig andere opera's zijn in zo sterke mate een weerspiegeling van een be paalde stijlperiode. Zelden zullen dan tekst en muziek in stylistisch opzicht zo nauw met elkaar verbonden geweest zijn als in Debussy's muziekdrama waarvoor de nasm opera ei'enlijk niet zuiver op zijn plaats is In d't spel, dat de zee en het land, lieh'-é ruimte en duistere beslotenheid als symboli sche tegenstellingen tegenover elkaar plaatst, laat Debussy zijn vocale stijl het rhythme van het gesproken woord nabij komen. Het declamatorische spreekzingen (wat ï.iet hetzelfde is als recitatief) heeft hier geen rustpunten in aria's, zoals die in de meeste andere opera's worden aangetroffen Niette min wordt men getroffen door de zui vere lyrische wendingen van deze de clamatie. Zeker niet heeft Debussy zich er van laten weerhouden om de menselijke stem te laten „zingen". Drukke uitbundigheid en oningthou- den hartstocht komen er echter niet aan te pas. [Niettegenstaande de soberheid en economie van de muzikale decla matie in overeenstemming met de lief de van de Fransman voor het woord, heeft Debussy zijn figuren nu en dan de vrijheid gegeven om zich te uiten ln een ruimer melodisch spel. Voor Debussy had het woord dus zijn on schendbare rechten en hij wensteniet. dat de muziek zich overheersend over het woord zou heenbuigen. Op het uit. drukken kwam het voor hem meer aan dan op een overdadige mededeel zaamheid De componist is er in ge slaagd de sfper in klanken op te trek ken en diep in haar door te dringen in een subtiele muziek, die wars is var alle materie. Het lijkt alsof niet d' woorden zelf op de tekst van nurz'ci zijn gezet, maar dat wat achtei do woorden leeft. En of niet de hande lingen der mensen in klank zijn ver beeld maar wat achter die handelin gen verborgen ligt. Evenwicht tussen wat muzikaal noodzakelijk is en b< paalde thematische verschijningen acht te Debussy noodzakelijk. Deze laatste treden niet meer op dan nodig is om ervaringen hebben uitgewezen, dat daaraan in tal van kampen weinig be hoefte bestaat. Door tal van andere leden werd de Buggestie gedaan, naast, sociale ambtenaren culturele verzor gers in de kampen aan te stellen.. Verder ln men van mening, dat de. vrijetijdsbesteding nog te wensen t overlaat. Met betrekking tot de lonen konden vele leden het billijken, dat; de minister geen behoefte gevoelt aan i een nieuwe loonregeling voor dei DUW. Verder wordt geïnformeerd of 1 de minister reeds zijn standpunt heefti bepaald ten aanzien van het vraag-i stuk van de gelijke beloning van man en vrouw, waarover de S.E.R. onlangs uitvoerig heeft gerapporteerd. Door vele andere leden werd de vraag ge steld, of de minister het niet gewenst acht, om van overheidswege in te grijpen, wanneer (zoals in het geval van „De Ommelanden" onlangs is ge- demonstreerd) de leiding van een on derneming een dusdanig beleid voert, dat het algemeen belang daardoor 1 aanzienlijk wordt geschaad. J-JET was vele leden opgevallen, dat voor het eerst sedert jaren in de Memorie van Toelichting weer wordt gesproken van de toekomstige defini- j tieve ouderdomsvoorziening, zond -r dat daarin tot uitdrukking komt, dat de verzekeringsgedachte daaraan ten grondslag zal liggen. Daarom wilden deze leden nogmaals uitdrukkelijk ver klaren een definitieve ouderdomsver- zekering op prijs te stellen. Zeer vele leden geven uiting aan hun waardering voor het beleid, dat inzake de volksgezondheid is gevoerd. Dat het mogelijk is gebleken om sub sidieverhogingen van betekenis ln de begroting op te nemen, waardoor van overheidswege de 4,5 millioen meer ten behoeve van de volksgezondheid beschikbaar komt, had hen ten zeerste verheugd. Met belangstelling hadden vele leden kennis genomen van het voornemen van de minister om het aantal door het rijk gesubsidieerde' schoolartsendiensten uit te breiden. In- dit verband drongen de leden er op' i aan gelden uit te trekken voor de- schoolartsencursus. Met betrekking tot' de kankerbestrijding werd gevraagd' of de minister di richtlijnen kan me dedelen van de werkwijze der Cen- trale Commissie, waarover in de toe-- lichting gesproken wordt. Bijzondere' instemming, had het besluit om de' j subsidie voor de rheumabestrijding te' verhogen. De „Utrechtse Opera", die einue Sep- i tember Jl. een laatste opvoering gaf, zal op Woensdag 25 November voor één avond uit haar graf herrijzen. Op die dag nl. zal het gezelschap 's avonds in de grote schouwburg te Rotterdam de komische opera „Don Fasquale", van Gaetano Do- r.izettt, opvoeren voor het personeel van de Kon. Rotterdamsehe Lloyd. Dit optre den, dat reeds vele maanden geleden was geregeld, werd voor het winterseizoen l953-'54 opgon-nnen In het ontwlkellngs- en ontspanningsprogramma, zoals de di rectie van de Lloyd dit jaarlijks haar personeel aanbiedt. Leiding en leden van de Utrechtse Opera hadden zoveel sym pathie voor het feit, dat een groot scheep vaartbedrijf de Stadsschouwburg afhuurt en dan een opera-gezelschap voor een avond „uitkoopt", dat zij reed? bi.) ophef fing van hun gezelschap terstond beslo ten deze uitvoering, als enige na de offi ciële liquidatie van het ensemble, te laten doorgaan. Amerika zal zijn inspanningen om ln het buitenland afzet te vinden voor zij» agrarische producten iian/.icnlttk verhogen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 17