Duitse probleem nummer één op
de Bermuda's
Bouw van IJ- en Hemtunnel
staat niet los van elkaar
Vijf Tsjechen in een wagon met
hout naar de vrijheid
Per minuut verdwijnen 50.000 liter water
Schade van millioenen voor het
bedrijfsleven
Twee kinderen gevoed
met pruimenjenever
Siamese tweeling uit Nigeria
in Londen gescheiden
Spoedig antwoord aan Moskou
Chauffeur kwam in
vlammen om
Vrijdag 4 Dcc. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 78e Jaar8ane No-1310
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
„Bruidjes" en sigaren
Heeze huldigde zijn
honderdjarige
WEERBERICHT
DE Westduitse regeringspartijen heb
ben er te elfder ure vanaf gezien
aan de vooravond van de Bermuda
conferentie een betoging van trouw
aan het Europese Legerverdrag af te
leggen, aldus een speciale correspon
dent te Bonn. Er gingen nl. geruchten,
dat men een grondwetswijziging, die
de militarisatie van West-Duitsland
zou moeten mogelijk maken, wilde in
dienen. Men heeft dit voornemen nu
verschoven tot Januari. De leider der
Socialisten had tevoren te kennen ge
geven, dat zijn partij aan een dergelijk
demonstratief onderlijnen van de EVG
niet zou meewerken, omdat dit de voor
bereiding van een betere verstandhou
ding tussen Oost en West zou kunnen
verhinderen. De regering hoopt nu in
een later stadium de stemmen der So
cialisten te kunnen winnen voor het
invoegen van militaire artikelen in de
grondwet. Er heerst in Bonn overigens
ongerustheid, dat de Westelijken op
een eventuele ontmoeting met de Rus
sen op het Duitse terrein concessies
zouden doen in ruil voor Russische
toegevendheid in Oost-Azië. Vooral de
vredespogingen van de communisten in
Indo-China versterken de Duitse be
zorgdheid, dat de Russen in staat zul
len zijn tenminste Frankrijk „tot een
meer eigenzinnige politiek te bewe
gen". Officieel wordt gewaarschuwd
het optimisme t.a.v. een ontmoeting
met de Russen te overdrijven. Men
hoopt te Bonn voor alles,, dat men op
de Bermuda's zal komen tot echte over
eenstemming tussen de Westelijke
Grote Drie.
Regering vraagt f 900.000
voor televisie
Eert onhoudbare
toestand
Drie maal met de
trein over de grens
Edam-A msterdam
DE SAMENSTELLERS van het rap
port stellen da ook met grote
nadruk vast, dat het niet langer de
vraag is of er tunnels moeten komen,
maar hoe sne' ze er zullen komen, en
dan nog, hoe men in de tijd, dat ze
gebouwd worden enorme verliezen, die
ver boven de kosten van de tunnel
bouw uitgaan, voorkomt.
Een der (baby-) meisjes
bezweken
Uitstel voor onderwijzers
van militaire dienst
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 62—64
Den Helder
Postgironummer 449041
Telefoon 2345
DU MUIT
TARIEVEN;
Advertenties 16 ct p. mm
Kleine advertenties
(„Juttertjes")
tot 15 woorden.... J L—
elk woord meer 5 cent.
Abonnementen:
per kwartaal 6.05
per maand f 2.02
bij vooruitbetaling
plus incassokosten.
Weekabonnementen f 0.<
]SJADAT vanmiddag; ook president Eisenhower en diens medewerkers
in Hamilton zullen zijn gearriveerd, zal vanavond de zolang ver
wachte en met spanning tegemoet geziene Bermuda-conferentie begin
nen. De Franse premier, Laniel, en minister Bidault, kwamen gister
middag al aan en werden door Cliurchill en Eden verwelkomd. Het
lijkt zeer waarschijnlijk, dat de Westelijke Grote Drie nog voor het
einde van de bijeenkomst hun antwoord inzake de door Moskou voor
gestelde conferentie van de ministers van Buitenlandse Zaken der
Grote Vier te Berlijn, aan het Kremlin zullen overhandigen. Hiertoe
zou zijn besloten in de besprekingen, die aan de bijeenkomst op de
Bermuda s voorafgingen. Men wil daarmee de volkomen overeenstem
ming van de Westelijke Drie onderstrepen. Diplomatieke kringen in
de Franse hoofdstad achten de kansen op welslagen van de conferentie
gunstig. De Fransen willen voorstellen de ontmoeting der ministers
van de Grote Vier niet in Berlijn, doch te Wenen of Lugano te houden'.
Dr Adenauer heeft de wens uitgesproken het Duitse vraagstuk vooraan
op de agenda te plaatsen en het los van de overige problemen te be
handelen.
y^EEL het Brabantse dorp Heeze vier
de gisteren feest omdat Toon Wijnen
er zijn honderdste verjaardag beleefde.
Om half tien haalde de motor- en auto
club hem af van zijn huis. Samen reed
men naar de kerk, waar een dubbele
rij „bruidjes" de jarige stond op te
wachten. De mis werd gecelebreerd
door een deken met twee kapelaans,
die samen negen en negentig jaar oud
waren.
Van de kerk ging het in optocht door
het vlaggende dorp naar het stadhuis.
Daar werd de heer Wijnen door de
burgemeester gefeliciteerd. De burger
vader zei het zich tot een eer te reke
nen iemand de hand te mogen drukken,
die zowel de eerste bestrating als de
eerste fietsen in het dorp had zien ver
schijnen.
Gistermiddag werd een rondrit door
Heeze gemaakt. Om half zeven werd
Toon Wijnen door de gilden St. Agatha
en Sint Joris, waarvan hij het oudste
lid is, een vendelhulde gebracht. Later
nog op de avond kwamen de buurtbe
woners de honderdjarige huldigen. Als
cadeau kreeg hij een enorme mand met
eetwaren, drank, tabak, sigaren en wat
dies meer zij.
Diverse gelukwensen bereikten de
heer Toon Wijnen, o.a. van H M. de
Koningin, van de bisschop van 's-Her-
togenbosch, mgr Mutsaerts, onn de
commissaris der Koningin in Noord-
Brabant, alsmede van het lid van de
Baad. van State en ond-minister mr dr
L N. Deckers, die zelf in Heeze is ge
boren.
Acht personen ïi.in gedood en ten
minst- twint'g gewond door een tor
nado. die gister de AmeHtrnanse staat
Louisiana geteisterd heeft. Vele huizen
en gebouwen werden verwoest.
Verwachting tot Vrijdagavond:
NOG IF.TS ZACHTER
Veranderlijke bewolking met
plaatselijk opklaringen. Matige,
af en toe vrij krachtige, Zuid
westelijke wind. Nog iets zachter
dan gisteren.
Zaterdag: Zon op 8.31. onder 16.30
Maan op 7.51, onder 15.20
DEUTER meldt uit Parijs, dat er vol
gens Franse waarnemers tekenen
zijn, die er op wijzen, dat Washington
enigszins gaat twijfelen aan de drin
gende noodzaak om West-Duitsland her
te bewapenen. Een standpunt, dat reeds
lang in Frankrijk veld heeft gewon
nen. Indien ook Eisenhower deze me
ning is toegedaan, zal het volgens deze
Parijse kringen eenvoudiger worden
om over het Europese Legerplan en
over eventuele wijzigingen daarvan te
spreken.
Zolang de oorlog in Indo-China
voortduurt, moet Frankrijk wel de
mindere zijn van een bewapend Duits
land. Volgens door de Franse autori
teiten verkregen inlichtingen is de re
gering van Bonn van plan 20.000 offi
cieren van de voormalige „Wehrmacht"
en 80.000 onderofficieren op te roepen.
Dit zou voldoende zijn om vijftien di
visies op volledige sterkte op de been
te brengen. Volgens het EVG-verdrag
zal aan West-Duitsland echter verzocht
worden, slechts twaalf divisies te leve
ren, waarvan acht op drie kwart
sterkte.
Laniel noch Bidault kan een defini
tieve verzekering geven, dat het EVG-
verdrag in zijn huidige bovennationale
vorm kan worden bekrachtigd. Indien
echter Engeland zich nauwer met de
EVG zou willen verbinden, zouden
enige bezwaren van Franse afgevaar
digden kunnen worden weggenomen.
Op de Rijksweg tussen Delft en Rijs
wijk heeft zich gisteren ter hoogte van
het vliegveld Ypenburg een tragisch
ongeval voorgedaan, dat aan de 57-
jarige J. B. uit Den Haag het leven
heeft gekost. B. reed met een vracht
auto op de Rijksweg en wilde deze
oversteken om het vliegveld op te rij
den, toen uit de richting Rotterdam
een vrachtauto kwam, welke werd be
stuurd door de 23-jarige J. van der P.
uit die stad. Dt auto's kwamen met
elkaar in botsing, waarbij de benzine
tank van de wagen van B. uit Den
Haag lek stootte. B. raakte in de ca
bine in brand. Hij wist er uit te ko
men, doch stapte toen juist in een plas
benzine. Een hoge steekvlam sloeg op
en B. kreeg dermate ernstige brand
wonden, dat hij vrijwel onmiddellijk
overleed. De cabine van de andere
auto was ingedeukt. De bestuurder.
Van der P., had echter kans gezien
zich snel van achter het stuur af weg te
schuiven, zodat hij met de schrik vrij
kwam.
Bij de Tweede Kamer is ingediend
een wetsontwerp tot wijziging van
hoofdstuk zes der Rijksbegroting voor
het dienstjaar 1953. De wijziging houdt
verband met de uitgaven betreffende
de voortzetting der televisie-uitzendin
gen.
In verband met een en ander wordt
thans voor de uitgaven in het lopende
jaar een bedrag van f 900.340 aange
vraagd.
De Vierbannenpolder op Duiveland wordt leeggep ompt met pompen, die tezamen een capaciteit heb
ben van 50.000 liter water per minuut. Men ziet hoe het water in zee wordt geloosd.
EEA DEPUTATIE van vooraanstaande industriëlen, leiders van de
grootste bedrijven in Amsterdam Noord, bestaande uit de heren
F. de Boer, ir J. T. Dttyvis en ir J. WR. Thomson, waurbij zich had
aangesloten de voorzitter van het IJ-tunnelcomité, de heer M. E, Ver
steeg, heeft gistermorgen aan de commissaris van de Koningin in de
provincie Noord-Holland als voorzitter van de Commissie van advies
inzake oeververbindingen Noordzeekanaal en IJ, een rapport aan
geboden, waarin de wenselijkheid wordt bepleit om op korte termijn
de bouw van een tunnel onder het IJ tot stand te doen komen. De sa
menstellers van het rappart hebben in een begeleidend schrijven er
met nadruk op gewezen, dat de bouw van een Ij-tunnel en een Hem
tunnel niet los van elkaar kunnen worden gezien en dat uit het onder
zoek, in het rapport verwerkt, de urgentie van een gelijktijdige bouw
van beide tunnels blijkt.
y^AN de hand van nauwgezette bere
keningen komen de samenstellers
van het rapport tot de conclusie:
1. dat het bedrijfs' jn tengevol
ge van het wachten bij de pont-
veren over het IJ in dit jaar 1953
een schade zal lijden van rond
f 725.000.—
2. dat bij een ongewijzigde capa
citeit van deze veren en een jaar
lijks te verwachten toeneming van
het verkeer met 6°/o het bedrag
\JIJE TSJECHEN, onder wie Iwee kinderen, zijn er na
veel moeiten en ontberingen in geslaagd, naar de
Amerikaanse zone van Oostenrijk uit te wijken. Op 21
November verlieten Bedrich Cech, zijn 30-jarige zoon
Marian (een houthandelaar) diens 24-jarige vrouw
Drahomira, die binnenkort een kind verwacht, en hun
twee kinderen Ladislaus (4 jaaren Vlasta (2 jaar) Cer-
vena, dat 160 kilometer van de Oostenrijkse grens ligt.
De iwee mannen hadden een wagon met hout met be
stemming Triest zo geladen, dat er onder het hout een
ruimte van twee meter breedte was uitgespaard voor het
gezelschap. In deze schuilplaats hadden zij ook een zuur
stoftank voedsel, water en slivovitza (pruimenjenever)
meegenomen. Toen de trein de grens naderde, stopten ze
alle kieren met dik pakpapier dicht, opdat de speurhon
den van de grenspolitie geen lucht van de vluchtelingen
zouden krijgen. Bij Horni-Drvoristi passeerde het gezel
schap ongemerkt de Oostenrijkse grens, waarna de Tsjechen
ter viering van het welslagen van hun plan de gehele
voedsel- en watervocyrraad opmaakten. Zij bleken echter
te vroea te hebben gejuicht, want de trein zette zich op-
...-beweging, doch nu in de richting van Tsjecho-
nieuw m
Slowakije
nRIE dagen leden de vluch
telingen honger en dorst
in de houtwagon, die op een
Tsjechisch emplacement was
gezet. Het enige wat men
de kinderen, die om water
huilden, kon geven was in
pruimenjenever gedoopte
suiker...
Toen besloot Bedrich Cech
zich aan te geven. Hij hoop
te dat, als hij de schuld op
zich zou nemen, hij wellicht
zou worden opgehangen en
zijn zoon en schoondochter
zouden worden gevangen ge
nomen, maar dat men ten
minste de kinderen zou
sparen. Met zijn zoon boor
de hij een gat in de houtla
ding. „Wij tuimelden naar
buiten als dode vliegen", zo
zeide hij later in Linz. In
de nabijheid van hun wa
gon zagen zij juist een hout-
trein in de richting van de
grens vertrekken, maar zij
konden er niet meer op
klimmen.
Hierop besloten zij nog één
wanhopige poging te doen
om het buitenland te berei
ken. Zij lieten de stations
chef hun papieren zien en
slaagden er in hem te over
tuigen van de noodzaak om
hun wagon met zijn „drin
gend gewenste lading" de
volgende dag over de grens
te brengen.
Deze volgende dag passeer
de de wagon inderdaad, nu
voor de derde maal, de
Tsjechische grens. Ook nu
weer werden zij niet opge
merkt. Toen zij na een reis
door de Russische zone van
Oostenrijk in Linz, in de
Amerikaanse zone, waren
aangekomen, kroop Marian
Cech naar buiten en vroeg:
„Ben ik hier in de Russische
zone?". De Tsjechen waren
uitgelaten van vreugde, toen
zij bemerkten, dat zij in de
Amerikaanse zone waren.
De vluchtelingen zijn thans
ondergebracht in een kamp
te Wels in Opper-Oostenrijk.
waar zij wachten op toe
stemming om naar de VS te
gaan. Zij hadden nl. reeds
aan het plan gewerkt, sinds
Bedrichs dochter, de 19-ja-
rige Vlaste, in 1949 kans had
gezien naar Linz uit te wij
ken, daar met een Ameri
kaanse militair trouwde en
vervolgens naar Iowa ver
huisde.
van deze schade van jaar tot jaar
groter zal worden en in 1960 onge
veer f 13 millioen zal zijn. Dat be
tekent, dat na acht jaar van nor
male verkeersontwikkeling die
schade in totaal over die periode
ruim f 45 millioen zal bedragen en
dat, afgezien van de zeer snel
stijgende verliezen als gevolg van
wachttijden der voertuigen, te
verwachten is dat binnen enkele
jaren het bedrijfsleven door de
onvoldoende verbinding, onmoge
lijk wordt gemaakt;
3. dat een opvoering van de capa
citeit van de veren (vergroting
van het dekoppervlak der ponten
en, met terzijdestelling van vele
bezwaren, inleggen van een derde
pontveer) weliswaar de huidige si
tuatie van de wachttijden naar het
jaar 1967 zal verschuiven, doch dat
als gevolg van vermeerdering van
het aantal wachtende voertuigen
de door het bedrijfsleven geleden
schade dan in 1967 niet f 725.000.
zal bedragen maar rond f 1.6 mil
lioen met daarna van jaar tot jaar
snel oplopende bedragen, die astro
nomische afmetingen aannemen. De
conclusie is dus gerechtvaardigd,
dat de pontverbindingen op de lan
ge duur als volkomen onmogelijk
en te enenmale als ontoereikend
voor een toekomstige verkeersont-
,Jn 1960 zullen er aan de IJ-
oevers wachttijden van 10 uren
gemaakt moeten worden", zo ver
telde ir J. T. Duyvis gistermiddag
tijdens een gehouden persconfe
rentie van het actieve IJ-Tunnel
Comité Amsterdam-Noord.
„Dat wil zeggen, dat wanneer
men Vrijdags in het centrum van
Amsterdam moet zijn, men
Donderdags al moet vertrekken.
Wanneer men van Edam naar
Amsterdam moet rijden, is het in
1960 economisch beter verant
woord, wanneer men van Edam
via de Afsluitdijk rondom het
lJselmeer naar de hoofdstad toe-
rijdt", aldus ir Duyvis, die deze
uitspraken deed aan de hand van
de sprekende cijfers, welke in het
gedegen rapport over de „Renta
biliteit van de IJ-oeververbindin
gen" zijn opgenomen.
De heer Duyvis voegde hier nog
aan toe, dat niet alleen een IJ-
tunnel, maar ook een tunnel bij
de Hembrug dringend noodzake
lijk is, omdat zowel in Amster
dam-Noord, als bil de Hembrug
de toestand onhoudbaar is gewor
den.
wikkeling moeten worden gekwa
lificeerd, terwijl deze conclusie on
omstotelijk de no dzaak van de
tunnelbouw aantoont;
4. dat tenslotte de jaarkosten
van een autotunnel de bouw
kosten op C huidige prijsbasis
van f 100 millioen gesteld inclu
sief kapitaallasten circa f 5.850.000
zullen bedragen. De jaarlijkse las
ten voor het bedrijfsleven bij de
tegenwoordige pontverbinding zul
len reeds in 1957 en bij de ver
grote pontveercapaciteit in 1968
de jaarkosten van een autotunnel
overtreffen.
(Zie vervolg pag. 2, kolom 1)
|N Londen is door professor Ian Aird
de vier maanden oude „Siamese"
tweeling Davics uit Nigeria langs ope
ratieve weg gescheiden. De kinderen
waren aan het onderlichaam met el
kaar verbonden. De eigenlijke operatie
nam vijf en negentig minuten in be
slag. Twee uur na de voltooiing is een
der meisjes, Tomonotanye („Godswil")
geheten bezweken... Do moeder van
dr tweeling is een twintigjarige win
keljuffrouw uit Kano in Nigeria. Zij
was in het ziekenhuis aanwezig. De
toestand van het andere meisje, Wari-
boko, wordt goed genoemd.
Het overleden meisje had na de
operatie bloedtransfusies ontvangen cn
werd in een incubator geplaatst toen
het instortte. Vijf en twintig medische
deskundigen hebben de operatie bij
gewoond. Er zijn van de operatie kleu-
ren- en geluidsfilms gemaakt voor
studiedoeleinden.
(Van onze parlementaire redacteur)
DE onderwijzers die in 1954 hun vol
ledige bevoegdheid verwerven en
dus voor de klassen kunnen staan, zul-
en uitstel van eerste oefening kunnen
kragen. De minister van Oorlog en
Marine, ir Staf, deelde dit Donderdag-
de Tweede Kamer tijdens de
behandeling van de begroting mede.
Deze maatregel heeft h« in overleg
d® I^,"!ster ,van Onderwijs. Kun-
*n Wetens-happen genomen. De
vrni e/Va" is fn'8ermate in het
erote tekort aan onderwijzers te voor-