De gedrukte wandïappen UECOVITOL^Ufe^^^flB^ J±ssistente Let eens wat i ieer op U zelf HET 5 doktoren het misbruik van laxeermiddelen DOKTERS Nieuwe vormen in een oude kunst Het succes van twee schilders waarschuwen tegen Radioprogramma Luister eens naar: ADELAIDE HUMPHRIES m Potn en de wonderlamp Een kleed in wording. Ulco Kooistra aan het werk. WANDKLEED, de gobelin, is opgestaan uit de toestand van schijndood waarin het verkeerde sedert de uitvinding van het machinale patroonweven. In verschillende landen is men zich op nieuw gaan interesseren voor deze zo oude kunstvorm en de resul taten zijn vaak verrassend mooi. Vooral in Frankrijk, waar zeer vooraanstaande schilders de ontwerpen verzorgen, zijn hoogte punten bereikt welke moeilijk te evenaren, laat staan te overtref fen zijn. Naast deze geweven kleden hebben zich tegenwoordig ook de geborduurde en geappliqueerde wanddoeken een plaats ver overd, terecht, gezien de prachtige voorstellingen, welke met deze technieken op verschillende stoffen zijn aangebracht. Een groot nadeel kleeft echter aan deze kunstvormen: de zeer hoge prijs. Moet men voor een schilderij reeds veel betalen, omdat de schilder zijn kunnen beloond wil zien, bij het wandkleed moet naast de schilder-ontwerper ook de kunstzinnige uitvoerder voor zijn lang durige en moeilijke arbeid worden beloond, terwijl tenslotte het materiaal vaak ook nog een woordje meespreekt. J-JET succes van iemand, die via een geheel nieuwe techniek wand doeken zou gaan maken, evenzeer artistiek verantwoord als de gewe ven of geborduurde kleden, zou dus redelijkerwijs van tevoren vast staan, mits zijn producten voor een redelijk bedrag te koop zouden zijn. Wanneer nu in de kunst ook de lo gica een rol speelde, dan lag de op lossing voor de hand. In de textiel industrie' warén de'gedrukte stoffen in staat dié met ingeweven patroon 'Voor een belangrijk deel te vervan gen, omdat de productie eenvoudiger en goedkoper is. Gedrukte wand kleden zouden dus een goede kans maken hun zoveel moeizamer tot stand gekomen zuster te beconcur reren. Inderdaad zijn sedert enige jaren twee Nederlandse schilders bezig te experimenteren met deze materie en zulks met groot succes. Zij kwamen echter niet tot dit procédé via de redenering, maar door een toeval. Ulco Kooistra moest voor een tex tielfabriek een stofontwerp maken en wilde het ontwerp op de stof zien voor hij het afleverde. Om het te drukken maakte hij gebruik van een techniek, welke hij als jong kunstenaar had toegepast om flu welen gordijnen met goudkleurige taferelen te bedrukken. Hij sneed de geestelijke vader op het idee kwam dat er met deze techniek wel iets te beginnen viel. Samen mot Gras Hey- cn ging hij aan het werk. waarbij zij ervan uitgingen, dat hun pro ducten geen imitatie mochten wor den van schilderijen of gobelins. Een geheel eigen beeldvorm moesten zij ontwikkelen en zij zijn daarin uit stekend geslaagd. Zij zochten naar variatie- en uitdrukkingsmogelijk heden en bereikten waarlijk ver rassende resultaten. Kooistra, die zich altijd intensief met de dans kunst heeft beziggehouden, vond hier een ideaal middel om de dans uit te beelden, terwijl Gras Heyen zijn ge liefde Noord-Afrika in zeer simpele motieven tot leven wist te brengen. Een prachtige vondst was het twee- of driemaal afdrukken van een figuur, welke slechts eenmaal met verf was ingerold. De steeds 1 lichter wordende afdruk weet diepte te suggereren, terwijl het de moge lijkheid schept ornamenten voor de incest verschillende doeleinden te gebruiken. De twee schilders drukken op jute of ongeruwde molton, dus grove weefsels, wat een levendig oppervlak geeft. Zij hebben zelfs voorstellin gen gemaakt van steden (Amster dam, Den Haag, Rotterdam, Parijs), welke vooral bij toeristen grote af trek vinden in een Amsterdamse an tiekzaak en in Den Haag. Ondanks dit succes kunnen wij deze pogingen niet zeer bewonderen. De techniek leent zich niet goed voor zulke inge wikkelde beelden, welke bovendien gemakkelijk vervallen in enigszins afgezaagde clichévoorstellingen. Als u geregeld laxeermiddelen slikt, is er nu een manier om er van af te komèn. 83 van de 100 personen lukte het; u kunt het ook. En wel zo; Drink in de loop van elke dag enkele glazen water en bepaal een vast uur voor uw stoel- gang. Neem de eerste week elke avond twee Carter s Leverpilletjes. Tweede week - elke avond één. Derde week - om dé andere avond één. Daarna niets meer, want Carter's Lever- pilletjes ftellen uw ingewanden in staat weer op ei?en kracht te werken, zonder laxeer middelen. Wanneer zorgen, vermoeidheid of te veel eten het tempo van uw ingewanden tijdelijk vertragen, neem dan tijdelijk Carter's Lever pilletjes om u weer op gang te helpen. Zo raakt u uw verstopping kwijt en vervalt u niet in de laxeermiddelen-gewoonte. Vraag Carter s Leverpilletjes. (Advertentie Ing Med.) Hoewel voor verschillende kleden dezelfde gesneden linoleumvormen worden gebruikt, zijn geen twee doe ken aan elkaar gelijk, omdat de kunstenaar zich tijdens het drukken steeds door stemming en gevoel laat leiden en daardoor steeds andere resultaten in kleur en compositie bereikt. Dit meerdere malén ge bruiken van de linoleumsneden en de eenvoud van beelden en mate riaal maken echter, dat de prijs van deze wandkleden voor niemand bezwaarlijk is. Ondanks hun rijkdom aan kleur vormen deze lappén een rustige wandversiering, welke ook in de ogen van vele kieskeurige bin nenhuisarchitecten genade heeft ge vonden en in vrijwel ieder smaakvol interieur past. Naar onze mening biedt deze kunstvorm nog vele mo gelijkheden en wij hopen, dat Ulco Kooistra en Gras Heyen ertoe zullen komen ook grote wandkleden te maken, teneinde te bewijzen, dat hun techniek zich ook hier met weven en borduren kan meten. WOENSDAG 9 DECEMBER HILVERSUM I. 402 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde mu ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 815 Gram. 8.30 Tot Üw dienst. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Water standen. 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst- 11.00 Gram. 12.30 Land- en Tuinbouw- mededelingen. 12.33 Gram. 12.37 Tweede Adventsstonde. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Mu- sette-trlo. 13.40 Grain. 15.05 Omroep orkest en solist. 15.45 Gram. 16 00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Orgelconcert. 1S.00 Mil. klankbeeld. 18.10 Gram. 18.15 „Meer dan 'n lialve kip en oliebollen", causerie, f6.30 R.V.U.: Mr N,. W. A. van Eyk: „Jeugd in de branding". 19.00 -Nieuws en weerberichten. 19.10 Boek bespreking. 19.25 Gram. 19.30 Buiten lands overzicht. 19.50 Twee violen en or gel. 20.00 Radiokrant. 20 20 Strijkorkest. 21.0.5 „Christelijk sociaal nu", causerie. 21.25 Gram. 21.45 Causerie over Jorda nië- 21.55 Meisjeskoor. 22.10 Voordracht. 22-25 Pianorecital. 22.43 Avondoverden king. 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. HILVERSUM II, 298 m.I 7.00 VARA, 10 00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.33 Gram. 8.00 Nieuws- 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. 9.10 Gram. 10.00 Schoolradio. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en Tuinbouwmede- delingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 1300 Nieuws. 13.15 Tentoonstcl- hngsagenda. 13.18 Metropole-Orkest. 13.45 „De weg omhoog", causerie. 14.00 Voor de kinderen. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Jeugdconrert. 17.15 Dansmuziek- 17.50 Regeringsuitzending: P. G. Wong: „Sociale zorg in Suriname". 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.35 Lichte muziek. 19 00 Voor de kinderen. 19.10 Politieke causerie. 19.25 Vara-varia. 19.30 Voor de Jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek commentaar. 20.13 Concert gebouw-orkest en solist. 2105 Utrecht naar de stembus. 21.15 „Plautus", blij spel. „De Bluffer", causerie. 21.20 „De Bluffer", hoorspel. 22.30 Orgel en viool. 22.43 „Gletschërs", causerie. 23-00 Nieyws. 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20—24.00 Gram.muziek. welen gordijnen met goudkleurige taferelen te bedrukken. Hij sneed de figuren in linoleum, bedekte deze met éen dun laagje verf en drukte ze af op de stof. Het resultaat was bevredigend en de tekeningen gin- ;en naar de fabriek. De gedrukte ap echter bleef en zwierf door het huis. Zij bleef zwerven totdat de fe:Üüt Marokko, een kleed met motieven van Ulco Kooistra en Gras Heyen. WONDEN GENEZEN SNELLER MET (Advertentie, Ing. Med.) DOOR: VIJFDE SYMPHONIE in Es gr. t. op. 82 van Jean Sibelius. Een buitengewoon fraaie compositie, die nauto verwant is aan het Scandinavische landschap. Hoewel absolute muziek pröcft ge toch iets van de sfeer, die beheerst wordt door fjorden, baaien en dichte wouden. Het Andante mos- so quasi allegretto vooral is een subliem en zeer subtiel gecompo neerd gedeelte. Het wordt uitge voerd door het Philharmonia- orkest o.l.v. Herbert von Karajan. (Dinsdag 23.20 over Hilversum II, 298 meter). SUZANNE DANCO. Deze Belgi sche zangeres, wier schitterende carrière zich pas na de tweede wereldoorlog heeft ontwikkeld is een zeer begaafde kunstenares. En veelzijdig. Want niet alleen, dat zij het moderne Franse lied op perfecte wijze weet te inter preteren, op het terrein van de opera voelt zij zich evenmin op glad ijs. Talrijke opnamen van fragmenten uit beroemde muzi kale drama's zijn daar het spre kend bewijs van. Doch ook het oratorium is haar niet vreemd. Het is bewonderenwaardig zoals zij de kloof tussen de hartstocht, het bonte aspect van de opera en de majesteitelijke compositie- vorm tian Bach weet te overbrug gen. Luistert U naar de manier waarop zij aan het orgel begeleid door Jean ne Demessieux, het „Eile nicht, Gott zu erretten", uit „Geistliche Konzerte" van Hein- rich Schütz en „Bist du bei mir" van Joh. S. Bach zingt. (Dinsdag 23.50 uur over Hilversum l, 402 m.). 7) Janice voelde zich een beetje be schaamd. Maar ze voelde zich ook be ter; niet meer zo moe, zo gedepri meerd. Hoewel ze niet kon ontdekken, waarom ze zo gedrukt was geweest. Ze was blij Ben weer thuis te hebben. Eigenlijk moest ze meer zijn dan blij alleen, ze behoorde zo dankbaar te zijn, dat haar stemming steeg tot dui zelingwekkende hoogte. Om dit goed te maken, schoof ze haar stoel terug en stond met een vro lijke glimlach op. „Natuurlijk blijf je!" Dat was beter, al was het een beetje laat. „We moesten eens lekker uit lachen om deze heel bijzondere gele genheid te vieren, vindt u ook niet, moesjelief? Wat zou je denken van die sherry van vader, die hij zo hardnek kig bewaard heeft voor juist zo'n ge legenheid als deze? Het spijt me, Ben- gy. we hebben niets sterkers". Haar manier van doen was oprecht en ze vloeide over van die echte warmte, die niet alleen Janice bij veel mensen geliefd, maar ook haar aan trekkelijke gezichtje op zijn mooist maakte. „Natuurlijk, dé sherry", verklaarde mevrouw Hilary. Ze was druk in de weer met de potten en pannen, die de door Ben genoemde geuren afgaven. Vanwege het dienstbodenprobleem en de hoge lonen had Mildred Hilary de laatste vier jaren zelf het werk in huis gedaan, De laatste tijd had ze er over gedacht om het ook maai te doen zon- I der de werkvrouw, die twee keer in de week kwam voor de was en het zware werk, maar daar had Janice niet van willen horen. „Het lijkt me niet juist om meneer Hilary van zijn sherry te beroven", protesteerde Ben, „al heb ik geen voorkeur voor iets sterkers, dank je wel Janice". De vrolijkheid was in zijn ogen teruggekeerd; die verliet ze zelden voor lang. „Ik kreeg mijn portie inboorlingenvuurwater wel binnen, dank u wel, mevrouw. De binnenkant van mijn arme maag is wel aan rust toe!" Meneer Hilary zou er op staan je zijn sherry te schenken", zei Mildred met overtuiging. Er kon geen twijfel aan bestaan, gezien haar zelfverzekerde be. wering, dat Ze precies wist wat de hou ding van haar echtgenoot ten opzichte van zowat alles was. De Hilary's waren na zeven en twintig jaren nog net zo dol op elkaar, als toen ze de gelofte hadden afgelegd niet meer nr.ar ande ren te kijken en zich slechts aan elkaar le wijden. Ze hadden een volmaakt ge lukkig huwelijk. De kleine vóór- en tegenspoeden hadden er alleen maar toe bijgedragen de banden nog sterker te maken, in plaats van dat de sterke grondvesten ondermijnd werden. Ik hoop maar, dacht ze, terwijl haar geest even bezig was als haar handen, dat mijn dochters net zulke gelukkige hu welijken zullen sluiten. Ik hoop, dat ze net zulke goede mannen zullen vinden. Vooral Janice, hoewel Janice toch de sterkste van 4e twee was. Soms was ze wel eens bang dat haar oudste doch ter te sterk, te zelfstandig zou worden. Met deze eigenschappen kon een mens veeleisend worden en te zeer ingesteld op volmaaktheid. Dat had ze wel meer zien gebeuren met meisjes, die even veel, soms zelfs nog meer, verdienden dan de jongelui, die ze kenden. Met tertijd werden ze hoe langer hoe kies keuriger en zo veeleisend, dat ze ten slotte dikwijls met lege handen bleven zitten. Laat dat als 't u blieft niet ge beuren, lieve God, dacht Janice's moe der, terwijl ze het vlees in de oven bedroop en met de vork in de goud bruine aardappelen prikte. Mildred Hilary deed dikwijls een schietgebedje, terwijl ze kookte of schrobde, of verstelde of in het park wandelde. Ze was niet wat men noemt een godsdienstige vrouw, maar ze had hetzelfde rotsvaste geloof als haar Quaker-voorouders. „O jongens!" Ben maakte het klik kende geluid met zijn tong, dat het algemeen geldende teken van goed keuring is. „Ruikt dat even hemels! Als ik denk aan de rantsoenen, waar wij onszelf mee voor de gek moesten houden en ons zelf wijsmaakten, dat het geen stro was! Ik waarschuw je, Milly Hilary, u zult er spijt van heb ben, dat u me uitnodigde. U zult niet genoeg vlees overhouden voor een ge- haktje morgen of voor haché!" „Loop heen. Als je ons de oren niet van het hoofd eet, word ik boos". Me vrouw Hilary lachte hem toe. Daarop joeg ze hen beiden weg met een zwaai van haar schort. „En nu jullie tweeën naar boven. Ik kan beter opschieten zonder publiek. De tafel is al gedekt, Janice. En ik geloof dat ik je zusje hoor thuiskomen. Dan kun je haar meteen onze verrassing tonen. En je zult zelf verrast zijn, Ben, als je ziet hoe groot onze Albie is geworden". „Dat moet ik zien", verklaarde Ben. DINSDAG 8 DECEMBER 1958 192. Billie kreeg nu het Sportwagcn- tje op gang en juist op het moment, dat Moeder wéér naar bulten ge stormd kwam, gevolgd door de woedende Emir en de baron en z.ijn vrouw verdween hot sportwagentje in een wolk van stof! „We zijn te laat", riep Moeder ontzet. Ja, zo leek het ook, maar zij wist niet, dat twee van haar zoontjes zich in de kofferruimte verborgen hadden, zodat er nog een kleine kans was, dat de wonderlamp weer bij zijn rechtmatige eigenaar zou terugkeren! En dat wist Billie de Spinner óók niet, anders zou hij niet zo zelfverzekerd tegen zijn maat ge sproken hebben, als hij nu deed! „Zo Karei, en wat heb je nu te wensen?" riep hij opgewekt. „Zeg het maar en Billie zal het voor je te voorschijn to verenHij wees naar dc tas van Moeder Woeffie, die aan zijn voeten lag en waarin de wonderlamp verbor gen zat. Karei was echter te zeerover- stuur om Billie aan een goed idee te helpen. Deze keek zijn compagnon eens minachtend aan en haalde toen zijn schouders op. „Goed, als jij niets weet, zal IK het maar weer zeggenOp dat ogenblik werd zijn aandacht afge leid door een groot bankgebouw, waar ze langs tuften. „Aha, ik weet het al", riep hij en met een gierend geknars van remmen stopte het wagentje voor het bankgebouw. vyEET u reeds, hoe uw gang is? Gang? Nu ja, hoe u wandelt, loopt! Zo niet, dan wordt het toch werkelijk tijd, dat u zich met dit vraagstuk ern stig bezig gaat houden. Om de dood eenvoudige reden, dat er in de toekomst door de modeontwerpers rekening mee gehouden zal worden Wij vrouwen, zullen dan in verschil lende categorieën ingedeeld worden, vermoedelijk zoiets als: afd. trip-trip of de forse wandelpas en wat er nog meer komt kijken. Naar gelang uw „loop", zult u zich van kleren kunnen voorzien, welke bij uw type passen.... Is het niet de short- of new-look, waar mee de ontwerpers zich bezig houden, dan is het heus wel iets anders. Wie zal zeggen, wat er nog meer onder de loupe genomen wordt? Neemt in ieder geval een goede raad aan en bestudeer uzelf eens in de win kelruiten of voor de spiegel. Is het niet met het oog op de over enige tijd nieuw aan te schaffen garderobe, dan kan het beslist geen kwaad, om eens critisch op uw dagelijkse houding te letten. Wat lopen er bijvoorbeeld schrikwekkend veel dames in gebogen houding en.... wat kunnen zij er soms onverzorgd uit zien. Neen. het excuus: „Och het is maar even fluks een boodschap doen", is onaanvaardbaar. Gelijk ook het feit, dat men zich nodeloos vermoeit met het, staande, strijkenBeslist zult u zich minder „afgetakeld" voelen als u uw was zittend strijkt Per slot van re kening is het voor uw echtgenoot ook niet zo plezierig met een humeurige vrouw (door oververmoeidheid na haar dagtaak) de gehele avond opgescheept te zitten. Heus, onderzoekt u zelf, wat dit aangaat, als uw man wat men noemt „uithuizig" begint te worden.. Maar komaan, we wilden iets over bijgaande illustraties vertellen. Hebt u opgemerkt, dat men tegenwoordig in de etalages veel japonnen ziet met een ingebreide pas, eindigend in een hoge boord en gebreide manchetten? Het kan aardig staan, als men de juist* kleurenharmonie kiest. Men diene ech. ter te bedenken, dat sportwol niet ge schikt is om een geklede japon te com- pagneren; ook andersom is het niet di rect geslaagd. (Advertentie, Ing. Med.) „Niemand kan mij wijsmaken, dat die spillebeen zich ontpopt heeft tot een schone jongedame. Eigenlijk stemt het me wat droevig. Ik heb het gevoel dat ik een beetje teveel veranderingen zie". Zijn ogen beschuldigden Janice, en zijn oprechte blik zei haar, dat hij er niet zeker van was, of hij de ver anderingen, die hij in haar had opge merkt, wel kon bewonderen. Daarop nam hij haar hand en trok haar met zich mee. „Ik vertrouw, dat ik niet zo teleur gesteld zal zijn in uw andere dochter, mevrouw, als in deze", wierp hij mevr. Hilary nog toe vanaf de onderste trede van de trap en dat ik een wat war mere begroeting zal krijgen dan dc kille, die ik van onze geweldig volwas sen werkende vrouw kreeg. Kom mee!" Hij gaf Janice nog een rukje. „Zullen we Albie besluipen en haar de stuipen op het lijf jagen? Of kun jij een verfijnder benadering beden ken? Hé!" Hij stond halverwege de steile trap stil. Zijn gezicht droeg een uitdrukking van grappige teleurstel ling„Denk je dat ze me zal herken. nen?" „Hoe zou Albie of wie ook jou ooit kunnen vergeten, jou verwaande kwast." Toch vroeg ze zich hetzelfde af, zon. der de bijtende spot die ze hem had toegediend. Hoe kan iemand ooit Ben- gy vergeten? Hij was een schat. En ze was blij, dat hij weer thuis was. HOOFDSTUK III Jutfrouw Willows had wel degelijk een voornaam, al kende Betty-Janc deze niet en al werd die door niemand gebruikt. Tenminste niet in dokter Hol- brook's appartementen, en de wacht kamer van dokter Holbrook was be halve haar eigen flat in Brooklyn dc enige plaats waar men haar goed genoeg kende om zo familiaar te kun nen zijn. (Wordt vervolgd). De streep-jersey jumpers en vesten vinden eveneens ingang. Wat zegt u van de afbeelding. Een enigszins mannelijke inslag ver toont de driekwart sportmantel, welke een shawlkraag in zich bergt. Brede mouwomslagcn en forse klepzakken zijn niet iets, wat elke vrouw zal staan, zeker niet, als zij de kokerrok mijdt Wil zij geen afstand doen van de klok- rok, dan is het stellig beter, om een lange mantel aan te schaffen. Immers, daaronder kunnen allerlei rokmodellen gedragen worden. Verder willen wij u wijzen op de Franse voorkeur voor de kapjes, welke achter tegen het hoofd „aangeplakt" worden. Grappig, doch dan dient men ook een coiffure, te hebben welke hiermee in overeenstem ming is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 2