GRATIS!
De Amerikanen hebben al meer
dan 600 Stratojets
Neem zelf een
abonnement!
Grote nederlaag voor
eerste tiental MSC
Voorronden biljart-
tornooi 2e klasse
Vervolg stadsnieuws
MSC 3 noteerde 8-0
winst
Het Centrum heeft
nieuwe eigenaar
TUSSEN HAAKS EN KUITJE
ürk
De indringer in het
Koninklijk paleis'
t Zand
De heer Manneveld ernstig
gewond bij botsing
Julianadorp
„OM DE KRIBBE"
Kerst wijdingsconcert
Woonhuis aanbesteed
Filmavond van E.H.B.0.
Van de Bridgetafel
Anna PauJowna
„Kunst na Arbeid" gaat
nieuw stuk opvoeren
Uitslagen van schaakclub
„Van Ewijcksluis"
BESOMMINGEN IJMUIDEN
MARKT PURMEREND
Scheepvaartberichten
JIMMY BROWN EN DE BLOEDBOEF-BEREN
Zes motorige straalhommenwerpers die
rond duizend km. per uur vliegen
wm
MARKTBERICHTEN
De drie tientallen van de schaak
club „M.S.C." hebben deze week de
strijd aangebonden met „Het Oosten"
1, 2 en 4 uit Haarlem. Het eerste
tiental leed een zware 72J4. ne
derlaag, en MSC 2 en MSCf 3 kwamen
tot voorlopige uitslagen. De beste
prestatie werd geleverd door MSC 3,
dat in elk geval van een 8-0 zege is
verzekerd. Dit is de derde overwin
ning in successie. De kans, dat dit
tiental volgend jaar in de derde klasse
uitkomt, is vrij groot.
De gedetailleerde uitslagen waren:
MSC I—Het Oosten 1: H. A. Her
derscheeJ. J. van Kampen 0-1, J.
M. KoningC. Hovingh 1-0, R. Th.
Roskam—W. Burger 0-1, J. SmitA.
Herfst 0-1, C. A. v. BodegomC.
Rothert 0-1, J. van BrederodeP. de
Pleg 0-1, J. AllartW. de Graaff 0-1,
J. KingmaC. Hoogland v,-y„ k.
LengersL. Kensen %->/,, Th. de Jeu
Th. Bergman "uitslag 2</,-7y,
MSC II—Het Oosten II: J. Mars
man IIH. Koning Vz-'A, J. van
AmesfoortD. van Waverèn afgebr.,
C. J. BoschE. P. van Beem afgebr.
Th. AdriaanseL. Beger afgebr., P.
N. KelderC. Frijn %-%, j. Wierin-
gaF. Adams afgebr., J. Bruinsma
J. Kroonsberg 1-0, H. Voerman
G. Klein 0-1, P. KaldenJ. Roosen
0-1, R. MullerJ. Spruitenburg 0-1,
voorlopig 2-4.
MSC III—Het Oosten IV: G.
SchuckmanA. van Blokland 1-0, G.
GeusA. Hoogland afgebr., P. Duit—
P. Z. Kuyff 1-0, J. J. Gijswijtniet op
gekomen 1-0, J. N. Kuitems—niet opg.
1-0, E. M. H. KrauthJ. Z. Bosch
afgebr., A. Bakkerniet opgek. 1-0,
I. Stolk—niet opg. 1-0, J. Mostert—
Th. Sipma 1-0, H. BaisW. Schuite
maker 1-0, voorl. 8-0.
In „Formosa" zijn de eerste voorron
den gehouden voor het biljarttornooi
tweede klasse, dat begin Januari de ri
valen uit het District Den Helder elkan
ders krachten zal doen meten. Acht bil
jarters komen in dit tornooi uit, waar
onder drie of vier uit Den Helder. Zij
worden geselecteerd uit de negen deel
nemers aan de voorronden. De overigen
worden gerecruteerd uit de spelers, die
uitkomen in de voorronden te Breezand.
Het staat wel vast, dat Post (Royal) en
Krijnen (O.G.) van de partij zullen zijn.
Zij speelden gisteravond een uitermate
spannende wedstrijd, die door Post met
een moyenne van 5.76 werd gewonnen.
Zi.in hoogste serie was 55. Het moyenne
van Krijnen bedroeg 5.57. Gezien de tot
nu toe geboekte resultaten behoren ook
Zoon (O.G.), Heres (De Jutter) en Lo-
dewijks (Modern) tot de kanshebbers.
Meer zekerheid hieromtrent is Maan
dagavond, wanneer de voorronden in
„Formosa" worden voortgezet, te ver
wachten.
De heer Wolzak heeft de door hem
geëxploiteerde cafetaria „Het Centrum"
per 14 December overgedragen aan de
heer Eelman. De nieuwe eigenaar hoopt
de zaak hedenmiddag om half vier te
heropenen.
Hr. Ms. mijnenvegers „Schulpen-
gat" en „Marsdiep" zijn gisteren uit
IJmuiden teruggekeerd, terwijl ook Hr.
Ms. sleepboot „Orkaan", die Hr. Ms.
„Batjan" naar Rotterdam heeft ge
bracht, weer binnenliep.
Vanmorgen zijn Hr. Ms. torpedo-
bootjagers „Kortenaer" en „Evertsen"
en Hr. Ms. fregat „De Bitter" van het
Smaldeel V in Den Helder aangekomen.
Het is morgen hoog water om 3.55
en 16.55 uur, en laag water om 10.35 en
22.55 uur. De temperatuur vén het zee
water was 8.1 graden Celsius.
Vrijdagavond kwam de bekende ver
teller, de heer Oosterwelder uit Am
sterdam, in de Geref. kerk Noord voor
de Geref. Jeugdcentrale. De Geref.
Noorderkerk was geheel gevuld met
aandachtige toehoorders. De heer Oos
terwelder vertelde een verhaal geti
teld: „De indringer in het koninklijk
paleis", en hij deed dit op een werke
lijk sublieme wijze. Hij wist zijn ge
hoor uitermate te boeien met dit ver
haal waarin ernst en luim beurtelings
naar voren kwamen, maar waarin toch
zulk een diep geestelijke strekking zat.
Dit optreden was een proef van de
Geref. Jeugdcentrale om de jeugd iets
anders te bieden en te trachten op deze
wijze meer interesse voor het jeugd
werk te kweken en de jeugd van de
•traat te houden.
MIST-MISERE
Het laatst van de vorige week kwa
men zelfs vier schepen op het drogen
bij Urk te zitten de z.g. Vorm. Drie er
van wisten met eigen hulp weer los te
komen, doch de vierde, een schip ge
laden met suikerbieten, moest los wor
den getrokken door de U.K. 112 en de
U.K. 262. Het één en ander is een ge
volg van de mist waardoor het zicht
voor de schepen slecht is.
VERKIEZING OUDERLINGEN
In de Geref. kerk werden tot ouder
lingen gekozen de heren Johannes
Romkes, Teunis Ruiten en Gerrit
Snoek.
VOOR DE ZENDING
Woensdagavond 16 December wordt
des avcrids 8 uur in de Geref. kerk
Zu'd vanwege de Geref. zendingscom
missie een vergadering gehouden. In
deze vergadering hoopt 'e spreken de
zendeling ds Verkuyl. De collecte is
bestemd voor de zending.
WOENSDAG 16 DECEMBER 1953
Gistermorgen omstreeks kwart voor
acht, op de grens van licht en duis
ter heeft aan de Bosweg een ernstig
ongeluk plaats gehad. De bestuurder
van een vrachtauto, de heer A. uit
Den Helder haalde uit voor een wiel
rijder of rijdster die hij wilde pas
seren en kwam daarbij in botsing met
de van de tegenover liggende kant
komende motor, bestuurd door de
heer J. Manneveld uit 't Zand. Ten
gevolge van de botsing werd de heer
Manneveld in de sloot geslingerd waar
uit hij met moeite kon worden gered.
Dr. Verheul was zeer spoedig ter
plaatse en verleende eerste hulp.
Op zijn advies werd de heer Manne
veld in ernstige toestand naar bet
ziekenhuis in jUkmaar vervoerd.
Rijks- en verkeerspolitie waren spoe
dig ter plaatse om een onderzoek
naar de schuldvraag in te stellen
De wielrijder, eventueel rijdster is
doorgereden.
De jeugdclubs van de Ned. Herv.
Kerk houden op Zaterdag 19 Decem
ber een Kerstwijdingsavond in de zaal
van Van Ammers. Opgevoerd zal wor
den het Kerstspel „Om de kribbe".
Medewerking wordt verleend door het
mandoline-orkest „Mealinto".
De Chr. Gemengde Zangvereniging
„Zanglust", directeur de heer J. Jong-
kees, geeft op Donderdag 17 Decem
ber om 8 uur een Kerstwijdingscon-
cert in de zaal van de heer Van Am
mers.
Medewerking wordt verleend door
mej. A. Stins (sopraan), mevr. A. van
Baars-Hollestelle (alt) en de heer P.
Schop (tenor). Opgevoerd zal o.a.
worden het Kerstoratorium „Het
Licht der Wereld" voor koor, solo, de
clamatie, orkest en orgel.
Na onderhandse aanbesteding is als
laagste inschrijver aan de aannemer
P. de Graaf te Julianadorp de bouw
opgedragen van een woonhuis voor de
heer K. Hoornsman. Het huis wordt
gebouwd aan de Langevliet, tegen
over de Vlietstraat. Naast dit woon
huis zal de heer P. de Graaf een wo
ning bouwen voor de heer J. de Graaf
Pzn.
De Koninklijke vereniging „Eerste hulp
bij ongelukken" geeft op verzoek van
de afd. Koegras E.H.B.O. een filmavond
in de zaal van Van Ammers op Vrijdag
18 December. De toegang tot deze bij
eenkomst is vrij. Kinderen beneden ze
ventien jaar worden niet toegelaten.
De deze week gehouden competitie
drive van de bridgeclub „Julianadorp"
had tot uitslag:
Lijn A: 1. van Kempen—D. van Kem
pen 23 p.; 2. C. Bregman—D. J. de Graaf
21 p.; 3. L. Backer—C. Arpeau 19.5 p.;
4. D. Bregman—mevr. Bregman 18.5 p.;
5. D. de Graaf—mevr. De Graaf 15.5 p.;
6. A. Bregman—W. v. d. Haag 14 p.; 7.
A. Heijblok—P. van Rijn 14 p. Lijn B:
1. J. Polet—C. Schoonheden 23.5 p.; 2.
J. Buijs—K. Donkers 21.5 p.; 3. L. Tig-
chelaarJ Weidema 19 p.; 4. A. Bos—
B. Backer 18.5 p.; 5. A. Doornmevr.
Doorn 15.5 p.; 6. E. ZonJ.Homminga
15 p.; 7. J. van AmmersB. Janmaat
13.5 p.
Twee paren, C. Bregman Pzn.A.
Bregman en D. de Graafmevr. De
Graaf, namen deel aan de epen bridge
drive in Petten. Beiden kwamen met
een eerste prijs thuis.
Bij de toneelvereniging „Kunst na
Arbeid" voert thans mevr. Liefhebber-
Speets de regie. Zij studeert met deze
club „De geest van de Olmenhoeve" in,
een stuk met vrij grote rolbezetting.
„Kunst na Arbeid" heeft da.i ook ver
scheidene nieuwe krachten moeten aan
trekken, temeer, c.aar enige der oude
leden deze keer verhinderd waren
mee te spelen. Wij twijfelen niet of
onder de straffe leiding van mevrouw
Liefhebber zal „Kunst na Arbeid" de
tweede kerstdag goed voor de dag
komen. De inhoud van „De geest van
de Olmenhoeve" draait om de mis
vatting, dat Stad en Platteland
niet zouden kunnen samengaan. De
schrijver Jan Tromp schetst er de
strijd in, die een jonge vrouw uit de
stad, getrouwd met de boer van de
Olmenhoeve, heeft te voeren tegen de
dwaze vooroordelen van de overige be
woners van de boerderij.
De uitslagen van de laatst gespeelde
competitiewedstrijden zijn: Eerste klas
se: W. KooymanA. Loer 01, L.
Loer—Th. Ligtendag 1—0. Tweede
klasse: J. Hoep—A Philipsen 1—0, G.
Janssen—J. Hoep 10, R. Janssen A.
G. A. Cornelissen Vz, A. Kooij—A.
Kies 1-0, M. Spigt—A. Philipsen 1—0.
Derde klasse: C. J. Dietvors A. v. d.
Zee 1—0, M. de Jong—F. Selhorst 1—0,
J. Keuris—G. Hoep 1—0, G. Landman—
A. Janssen 10, J. PiekJb. Bakker
1-0.
De besommingen waren: IJm 20
„Polderman" f 15.2002 trawlers
f 41.800; Sch. 27 f 10.069 (haring); O
200 f 915; Ro 2 f 3090; IJm 221 f 7610;
De totale aanvoer bedroeg 6680 kisten.
De prijzen waren:
Per 1 kg: heilbot 2.502.10; gr.
tong 3.10—3.— grm. tong 1.87—1.81;
kim. tong 1.74—1.63; kl. tong I 1.56—
1.51; II 1.16—1.06; tarbot I 2—1.90;
per 50 kg: tarbot II 76—67; III 53;
IV 50; schartong 43—35; gr. schol 22;
grm. schol 36—29; kim. schol 47—38;
kl. schol I 32; kl. schol II 40—18;
schar 23—10; v. haring 13—10.50; gr.
schelvis 46—37; grm. 42—36; kim. 41
34; kl. I 3830; kl. II 258; wijting
17.50—8; gr. gul 40.50—39; mid. 36—
35.50; kl. 18—15.50; kl. haai 23; ham
94—80; poontjes 26—23; kl. koolvis
zw. 37—18.50; wit 44. Per 125 kg- gr
kabeljauw 204—100; gr. koolviszw'
84; wit 100—96; gr. le. g 90
PURMEREND, 15 December 1953.
De handel in de vette koeien was heel
wat vlugger, er waren vele slagers op
de been. Men kon merken dat er tallo
zen zijn die met de Kerstdagen toch
wel iets bijzonders aan hun klanten
willen aanbieden. Vandaar dat de prij
zen hoger waren, vooral voor de prima
beesten. Er zullen dan ook wel enkele
nog boven de notering komen. Op de
geldemarkt was maar een klein aanbod
maar door de hogere vleesprijzen was
ook daar nog wel belangstelling, even-
als voor de pinken. Die waren ook goed
gevraagd. Maar met de verse melkkoei
en ging het maar weer heel slepend
Op de nuchtere kalverenmarkt was het
weer beter. Daar was voor de slacht-
kalveren en voor de fokkers, waarvan
maar een klein aanbod was. weer een
goede vraag, zodat de prijzen ook weer
vaster waren.
Op de wolveemarkt was het vrij
kalm, maar de vette schapen lagen wel
iets vaster met de prijs. En met de
lammerenmarkt was een heel groot
aanbod, maar in de vroegte kochten de
slagers nogal aan, zodat enkelen nog
wel een paar centen boven de notering
zijn gegaan. De afloop was echter niet
zo goed. Toen zakte de prijzen flink in
en sloot dan ook heel stug. Met de vet
te zeugen was het al hetzelfde. Ook
daar was na de afloop stroever. En op
de biggenmarkt was het in de vroegte
vrij stil. Later werd er wel meer han
del ontwikkeld. De prijzen waren vrij
wel stationnair. Op de paardenmarkt
was ook niet veel leven. Een vrij stil
len boel. De pluimveemarkt gaf wel
een flink aanbod te zien, maar de han
del was vrij stroef, vooral met de ko
nijntjes.
Aangevoerd 746 runderen, waaronder:
410 vette koeien van f 2.25f 2.80 per
kg vlug. 90 melk- en kalfkoeien van
f 675—f 1050 stil, 148 gelde koeien van
f 590f 750 goed, 48 pinken van f 400—
f 640 goed, 36 graskalveren van f 210—
f 350 kalm ,228 nuchtere kalveren voor
de slacht van f 42f 110 vlug en fok
kers van f 75—f 125 vlug, 14 stieren van
f 600—f 1925 goed, 1195 vette' schapen
en lammeren, schapen van f 80f 127.50
goed, en lammeren van f 65f 110 kalm
prijshoudend, 48 bokken en geiten van
f 29—f f 60 kalm, 292 vette varkens
van f 1.78—f 1.86 per kg kalm afloop
stugger, en vette zeugen van f 1.68—
f 1.74 per kg kalhi, 930 schrammen en
biggen, schrammen van f 40f 94 en
biggen van f 38f 62 kalm prijshou
dend, 4 fokzeugen van f 240f 350
stil, 33 paarden van f 525f 750 stug.
Totaal dieren 3476.
7700 oude kippen en hanen rode en
witte van f 2f 2.15 per kg, 250 oude
kippen en hanen blauwe van f 2.10—
f 2.30 per kg, 500 jonge hanen blauwe
van f 2.40f 2.50, 400 eenden van f 1.25
f 1.75 per stuk. 1500 konijnen van f 2
f 6 per stuk, 120 ganzen van f 14
f 16.50 per stuk, 15 zwanen f 16.50 per
stuk, 250 kalkoenen van f 2 50—f 2.75
per kg, 6500 kippeneieren van f 12—
f 14 per 100 stuks, 600 eendeneieren
f 10 per 100 stuks.
EIEREN VEILING.
7000 eendeneieren van f 10f 10.17
per 100 stuks, 55000 kippeneieren, gro
te van f 13f 14.50 per 100 stuks, klei
ne van f 11f 13 per 100 stuks.
Aletta (t). 15-12 te Bangkok - Alkaid.
pass. 14-12 Finisterre naar Las Palmas
Almdljk, 14-12 te Vera Cruz - Amers-
kerk, 15-12 te Fremantle AmsteldiJk,
14-12 te Le Havre Arendskerk, 15-12
te Davao - Aat.dijk, 12-12 te Norfolk -
Akkrumdijk, 14-12 van Marseille naar
Le Havre Alblasserdijk, 14-12 van R'-
dam te Londen Alhcna, 14-12 van Mon
tevideo naar Buenos Aires Altair, 13-12
van Vittoria te Rio de Janeiro Appin-
gedijk, 10-12 n.m. van Mobile, 12-12 te
Houston Alamak, 14-12 van Genua
naar Port Said Albireo, 15-12 te Las
ralmas Aldabi. 15-12 500 mijl zuid
van Kaap Verdische Eilanden naar Ant
werpen Arkeldijk, 15-12 van Browns-
ville te New Orleans Arnedijk, 14-12
te Hamburg Axeldijk, 14-12 van Ant
werpen, 15-12 te R'dam Barendrecht,
15-12 van Lissabon te Port Said Blitar,
12-12 te Genua Bali, 14-12 van Sin
gapore naar Makansar Bonaire, 14-12
320 mijl oost-noordoost van Fayal naar
Plymouth Boskoop, pass. 14-12 Eddy-
stone naar A'dam Boschfontein, pass.
14-12 13.10 uur Vlissingen naar Ant
werpen Caltex Nederland (t). 14-12 te
Kopenhagen Caltex Pernis, 14-12 te
Sidon Ceronia, 15-12 te Napels Cal
tex Utrecht, pars. 15-12 Ouessant naar
R'dam Dongedijk, 14-12 van Portland
Erinna, pass. 14-12 Sombrero naar
Stanlow Esso Rotterdam (t), 14-12 te
Aruba Friesland (KRL), 14-12 ten zui
den van Kreta naar Beyrouth Gaas-
terland, pass. 14-12 Ouessant naar Re-
cife Gouwe, pass. 14-12 Ouessant naar
Dakar Groote Kerk, 14-12 te Port Said
Garoet, 15-12 van Bombay naar Chit-
tagong Graveland, 15-12 van Las Pal
mas te A'dam Garoet, verm. 14-12 van
Bombay naar Chlttagong Hecuba, 14-12
van Hamburg naar Antwerpen Helt-
com, 14-12 te Philadelphia Hos, pass.
14-12 Ouessant naar Alicante Indra-
poera, 14-12 180 mijl oost-zuidoost van
Minikoy naar Aden Ivoorkust, 14-12
van A'dam naar Hamburg Japara
(KRL), 15-12 van R'dam te Port Said
Jupiter, 14-12 van Hamburg naar A'
dam Java. 14-12 van Semarang naar
Surabaja Kedoe, 15-12 te Tjilatjap
Kota Gedeh. 15-12 van Pladju naar Se
marang Lindekerk, 15-12 van Djibouti
naar Port Sudan Larenberg. 14-12 van
Freetown. 15-12 te Monrovia Liseta
(t), 14-12 van Singapore naar Pladju
Laurenskerk, 14-12 van R'dam naar Ham
burg Lissekerk, pas. 15-12 Ouessant
naar R'dam Modjokerto, 15-12 7.25 uur
van Bremen te R'dam Molenkerk. 14-12
van Port Elizabeth naar Kaapstad
Maasdam. 14-12 590 mijl west van Va-
lentia naar Halifax Maashaven, 14-12
van Freetown naar Abidjan Malvina
(t), 14-12 van Curagao naar Sydney
Mentor, pass. 14-12 Ouessant naar Tunis
Mitra pass. 14-12 St Vincent naar
Stanlow Murena (t), 14-12 van Liver-
pool naar R'dam Maas. 14-12 n.m.
van Lissabon te A'dam Nieuw-Am-
sterdam, 14-12 430 mijl oost-noordoost
van Kaap Race naar New York Nieuw-
Holland. 15-12 te Hongkong Ondina
(t), 15-12 te Yokohama Phrontis. 14-12
te Amsterdam Prins Frederik Willem,
pass. 14-12 Lissabon naar R'dam Prins
Frederik Hendrik, 15-12 van Le Havre
te Antwerpen Prins Johan Willem Fri-
so, 15-12 van Hamburg naar Halifax
Prins Maurits, 15-12 van Bremen naar
Antwerpen Prins Alexander, 16-12 te
Hamburg Rijnkerk. 14-12 van Ant
werpen. 15-12 te R'dam Rijnland.
14-12 van Montevideo naar Ilheos Raki.
15-12 van Port Said te Napels Rita.
15-12 van Bangkok naar Singapore
Rotti, 15-12 van A'dam te Kopenhagen
Soestdijk. 14-12 van Newport News
te Philadelphia Stad Alkmaar, 14-12
mm. 19 uur te IJmuiden. Stad Dor
drecht. vertr. 18-12 van Cagliari naar
Porto Torres Schiedijk. 13-12 n m. van
Halifax naar Boston Sliedrecht. 15-12
van Mena al Ahmadi Stad Arnhem.
14-12 van Suez naar Perzische Golf
Stad Amsterdam. 15-12 te R'dam Sten
tor, 14-12 van Grenada naar A'dam
Tabinta. 14-12 van Port Sudan naar Suez
Tara, 15-12 te Santos Tegelberg,
15-12 van Durban naar Mauritius
Trompenberg, 14-12 te Savannah Tamo.
14-12 n.m. van Puerto Alegre te Mon
tevideo Taria. 15-12 van Ornskoldsvik
te Stockholm Tara. 15-12 te Santos
Tero. 14-12 van St Vincent (KV) te
Vittoria Waterman. 14-12 440 mijl oost
van St Helena naar Kaapstad We-tland.
14-12 te A'dam Wonogiri, 14-12 van
Djeddah naar Colombo Waal, 15-12 te
Intanbul Westerdam, 15-12 van R'dam
te New York Woensdrecht. 14-12 van
R'dam naar Stockholm Wonosarl, 1.5-12
te Djeddah IJssel. 14-12 van Alexan-
drië te Beyrouth Zeeland (KRL). 15-12
te Singapore Zuiderkruis, pass. 14-12
n.m. Gibraltar naar Port Said.
Een visser, die in IJmuiden een
maal vis wilde veroveren, had het
ongeluk van de pieren te vallen. Hij
kwam daarbij zo ongelukkig op de
glibberige stenen onder aan de pier te
recht, dat hij zijn knieschijf brak. De
hoogte daar ter plaatse is van die aard,
dat de man niet vanaf de pier gered
kon worden. Een vlet moest zee kie
zen om hem uit zijn benarde positie
te verlossen, waarna hij naar een zie
kenhuis moest worden overgebracht.
29. Zeven dagen en zeven nachten
verstreken, maar toen kon Jimmy, door
zijn voorruit turend, toch de kreet sla
ken: „Ik zie het Himalajagebergte. Kijk
maar, heel in de verte zie ik besneeu w-
d toppen!" De tocht was tot zover bij
zonder voorspoedig verlopen. Zij had
den per dag bijna 700 km afgelegd en
elke nacht in het een of ander hotelle
tje geslapen. Alleen het menu was wat
eentonig geweest, want wéér zij ook
kwamen, overal Vregen zij dikgekookte
rijst met schapenvlees opgediend, het
geen nu wel erg voedzaam is, maar op
de duur toch wel verveelt. Alleen had
Jackie de laatste twee nachten in de
jeep moeten slapen, daar de herbergier
dit telkens met klem had aangeraden
Het was niet verantwoord de jeep met
al die kostbare dingen er in onbeheerd
buiten te laten staan. Jackie had dit de
eerste keer wel aardig gevonden, maar
de volgende avond was hii al met meer
zó enthousiast geweest. Bovendien had
men hem gewaarschuwd dat er behalve
nachtelijk bezoek van minder betrouw
bare voorbijgangers ook te rekenen was
met slangen en spinnen die in de auto
een onderkomen zc den komen zoeken.
Bij elk gerucht dat Jacky niet thuis kon
brengen, zat hij telkens recht overeind
zodat hij de volgende morgen kon ge
tuigen geen oog dicht te hebben gedaan.
„Ja hoor eens even", had Jimmy met
een knipoogje naar oom Pepie gezegd,
„je wilde met alle geweld mee en je
hebt zelf met veel bravour aangekon
digd alle nare klusjes voor ons te
willen opknappen." Daar kon Jackie
niet veel op antwoorden.
U krijgt ons blad dan alle dagen
rechtstreeks in de bus! Bovendien \J
ontvangt U de tot 31 December a.s.
verschijnende nummers
vmmiimuv,.'.'
(Van een luchtvaart-
medewerker)
HOE belangrijk naast de
straaljager tegenwoor
dig ook de straalbom-
menwerper is in een mo
derne luchtmacht, blijkt
wel uit de zojuist gedane
mededeling, dat van de
zes-motorige Boeing B-
47 Stratojet al meer dan
600 machines aan de
Amerikaanse luchtmacht
zijn afgeleverd. Deze
fantastische bommenwer
per, die met zes straal
motoren is uitgerust en
een snelheid kan behalen
van om en nabij de 1000
km. per uur, wordt thans
op een schaal gebouwd,
waar slechts weinig an
dere vliegtuigen aan kun
nen tippen. Niet minder
dan drie grote vliegtuig
fabrieken, namelijk Boe
ing, Lockheed, en Dou-
glas leveren complete
Stratojets af. In totaal
echter zijn meer dan 8750
individuele firma's bij de
bouw van Stratojets be
trokken.
Hoeveel Stratojets in
totaal door de Ameri
kaanse luchtmacht be
steld zijn, is niet bekend.
Alleen is onlangs offi-
Boeing-9-47A „Stratojet" in vlucht.
cieel medegedeeld, dat
alleen al Boeing in Wi-
chita meer dan 600 Stra
tojets heeft afgeleverd.
De machines, die door
Douglas en Lockheed ge
bouwd zijn, zijn hierbij
dus niet inbegrepen.
Volgens Boeing is de B-
47 het vijfde wapen dat
op zo'n geweldige schaal
gebouwd wordt. Het eer
ste was de Boeing B-T7
Flying-Fortress, waarvan
er tijdens de oorlog door
drie grote fabrieken to
taal 12.692 gebouwd zijn.
Ook de B-24 Liberator,
de B-29 Super-Fortress
en de atoombom worden
genoemd als wapens die
op vergelijkbare schaal
geproduceerd zijn en als
vijfde volgt dan de B-i7.
17) EN van de kenmerken van de
Stratojet is de sterk pijlvormige
vleugel. Deze is zó dun uitgevoerd,
dat de straalmotoren er niet in kon
den worden aangebracht. Deze zijn
daarom in gestroomlijnde gondels
onder de vleugels bevestigd. De
vleugel van de Stratojet is wat men
noemt „flexibel", ofwel „buigzaam".
ALKMAAR. 14 Dec. Witlof A 32—
43 en B 1428; bloemkool A 70 en B
2S—40; rode kool 58; savoye kool 6;
groene kool 611; spruitkool A 2538
en B 1518; boerenkool 5—11; sla 2.50
—9; andijvie 621.50; rode bieten 57;
bospeen 15—17; winterpeen 5—7; was-
peen 18—21; uien 4—7,50; prei 8—11;
soepgroenten 24: peterselie 23; knol-
soepgroenten A 7—11 en B 2.50—5; ap
pels: Bramley Seedling K 6—12,
Goudreinetten H I 25— 38 en Gro
ninger Kroon H I 25; peren: Com-
tesse de Paris HI 28—34, Gieser Wilde
man K 15 en Winterjan K 7—13 en
HA 25.
NOORDERMARKTBOND, 15 Dec.
300 kg grove aardappelen 12,30: 9200 kg
uien 4,70—6, grove 4,105,10 en drielin
gen 9—10; 2500 kg peen B 55,40 en C
5,40—5,90; 15.000 kg rode kool A 6—8,50
en B 5: 5600 kg gele kool A 6—7.30 en
B 5; 5500 kg groene kool A 7.10-8,80
en B 5,80—6,50; 91.000 kg Deense witte
kool A 5—5,30 en D 4,50—4,60; 28.000
kg andijvie I 17,20—25,10, II 12,90-17,60,
B 7,90-12 en BII 8,80—11,50; 30 kg
witlof I 26. II 19 en afw. 12. Door
gedraaid: 10.000 kg witte kool, 2000 kg
rode kool en 1000 kg gele kool.
BROEK OP LANGENDIJK, 15 Dec. -
26.000 kg andijvie 14.70—18,90: 29.000 kg
gele kool A 6—6.40 en B 5; 20.000 kg
rode kool A 6.10—9,10 en B 5; 24.000 kg
groene kool A 7—9,50 en B 6,40—7,10:
39.000 kg witte kool 5—5,20; 7900 kg
uien 5—5.70 en drielingen 6,30—7,40; 1600
peen C 5,40; 2600 kg witlof IB 26—37;
1000 kg spruitjes 17—22; 800 kg bieten
A 5.70. Doorgedraaid: 19.000 kg gele
kool. 9000 kg rode kool en 37.000 kg
witte kool.
W ARMENHUIZEN. 15 Dec. 38 000
kg rode kool 6—7,50; 9500 kg gele kool
7,40 6,50; 19.600 kg Deense witte kool
A 5 en B 4,50; 9300 kg andijvie 15—22;
100 kg Eigenheimers 10,30; 200 kg Beve
landers 10,30; 1300 kg bieten A 5,20.
Doorgedraaid: 30.000 kg rode kool.
ZWAAG, 14 Dec. 1953. Gare biet 6-
10; Knolbieten 5.10—5.40; Gele bew.
kool 5.80; Groene kool 6.10—7.80; Rode
kool 6—9.60; Boerenkool 9; Spruitkool
Witlof 2340; Waspeen 5; An
dijvie 2023; Present van Engeland 16
—39.
HEM. 14 Dec. 1953. Bloemkool 8—67;
Andijvie 6—19; Groene kool 7—10 60'
Spruiten 15—28; Rode kool 6—6.10;
Rammenas 7; Knolselderij 3—4; Schor
seneren 17; Peen 5—5.10; Uierv midd 5
—5.20 en grove 5.30—5.90; Winterjan
1322; Winterlouwtje 1222.
WOGNUM, 14 Dee. Uien 4.50—
5.20, prei 8.50—9.10, rode kool 5—7 90
boerenkool 8—9, spruitkool 15—27
10.000 kg witlof A 28—38, B 23—34 C
20—28. stek 8—21, andijvie 20, Gieser
Wildeman 1726, Winterlauwtje 1420.
OBDAM 14 Dcc. 11000 kg peen B
C 5; 7500 kg uien 5,20-5,50, driel 8.30.
grove 5.50—5.70, nep 20.60; 600 kg rode
kool A 6.50; 180 kg witlof I 30, II 19—21'
60 kg spruitkool 24.
Als het toestel op de grond staat,
hangen de vleugeltips onder het ge
wicht van de straalmotoren naar be
neden. Tijdens de start gaan deze
tips hoger en hoger staan en dij
snelvliegen staan de tips zelfs iets
boven het horizontale vlak uit.
Felle remousstoten worden door
deze buigbare vleugels opgevangen
nog vóór dat zij zich op de romp
kunnen overplanten, zodat het vlie
gen in de Stratojet zeer geriefelijk
moet zijn. De bemanning van deze
straalbommenwerper bestaat uit
slechts drie man, te weten twee
vliegers en de bommenwerper. Tij
dens de „bomrun" voert deze man
het commando over het toestel en
het is enorm wat er dan voor hem
komt kijken. Want in fracties van
seconden moet hii de snelle bom
menwerper op de juiste wijze boven
het doel brengen en op het juiste
moment de bommen afwerpen.
Wat de defensieve bewapening
betreft, zijn alleen achter in de
staart twee kanonnen aangebracht,
die op afstand door de vliegers wor
den bediend. Een kenmerk van de
Stratojet zijn voorts nog de 18 start
raketten, waarvan er 9 ter weers
zijden van de romp zijn aangebracht.
Met behulp van deze startraketten
kan vanaf betrekkelijk kleine vlieg
velden uiterst snel worden gestart.
Het prototype van de Stratojet
maakte haar eerste vlucht reeds op
17 December 1947, Sindsdien wer
den door het toestel tal van opzien
barende vluchten gemaakt. Zo vloog
onlangs een grote formatie Strato
jets van Amerika naar Engeland,
waar geregeld formaties van deze
Amerikaanse bommenwerpers voor
het uitvoeren van trainingsvluchten
boven Europa, gestationeerd worden.
Op 28 Juli 1953 vloog zo'n B-47
van Amerika naar Engeland in de
tijd van 4 uur en 45 minuten! Een
andere Stratojet bleef vorig jaar 24
uur non-stop in de lucht, waarbij
het toestel enige malen in de lucht
getankt werd. Speciale versies van
de Stratojets worden thans ook als
foto-verkenners gebruikt, waarbij in
de rompneus een groot aantal auto-
maiiseh-werkende camera's zijn op
gesteld.
De Stratojet wordt aangeduid als
een „middelzware' bommenwerper.
Intussen ontwikkelde Boeing echter
ook al weer een „zware" straalbom-
menwerper en wel de acht-motorige
B-52 Stratofortress. Ook op dit
enorme straalvliegtuig heeft de Ame
rikaanse luchtmacht onlangs een
flinke bestelling geplaatst. Het is
nog met bekend of de B-52 uitslui
tend als foto-verkenner dienst zal
doen oi ook als zware bommenwer
per. Vast staat echter, dat de Ame
rikaanse luchtmacht tientallen van
krii^en UZenStraalb°mmenwerPers zal
De straaljagers hebben op Korea
al min of meer laten zien tot wat
zij in staat zijn. Straalbommenwer-
pers hebben tot dusverre hun kun
nen nog niet in de practijk getoond.
En we kunnen alleen maar hopen,
dat zulks ook nimmer nodig zal zijn.
Want wat de uitwerking van deze,
met atoombommen bewapende snel
heidsmonsters zou kunnen zijn, laat
zich denken!