GRATIS! De Amerikanen hebben al meer dan 600 Stratojets Neem zelf een abonnement! Grote nederlaag voor eerste tiental MSC Voorronden biljart- tornooi 2e klasse Vervolg stadsnieuws MSC 3 noteerde 8-0 winst Het Centrum heeft nieuwe eigenaar TUSSEN HAAKS EN KUITJE ürk De indringer in het Koninklijk paleis' t Zand De heer Manneveld ernstig gewond bij botsing Julianadorp „OM DE KRIBBE" Kerst wijdingsconcert Woonhuis aanbesteed Filmavond van E.H.B.0. Van de Bridgetafel Anna PauJowna „Kunst na Arbeid" gaat nieuw stuk opvoeren Uitslagen van schaakclub „Van Ewijcksluis" BESOMMINGEN IJMUIDEN MARKT PURMEREND Scheepvaartberichten JIMMY BROWN EN DE BLOEDBOEF-BEREN Zes motorige straalhommenwerpers die rond duizend km. per uur vliegen wm MARKTBERICHTEN De drie tientallen van de schaak club „M.S.C." hebben deze week de strijd aangebonden met „Het Oosten" 1, 2 en 4 uit Haarlem. Het eerste tiental leed een zware 72J4. ne derlaag, en MSC 2 en MSCf 3 kwamen tot voorlopige uitslagen. De beste prestatie werd geleverd door MSC 3, dat in elk geval van een 8-0 zege is verzekerd. Dit is de derde overwin ning in successie. De kans, dat dit tiental volgend jaar in de derde klasse uitkomt, is vrij groot. De gedetailleerde uitslagen waren: MSC I—Het Oosten 1: H. A. Her derscheeJ. J. van Kampen 0-1, J. M. KoningC. Hovingh 1-0, R. Th. Roskam—W. Burger 0-1, J. SmitA. Herfst 0-1, C. A. v. BodegomC. Rothert 0-1, J. van BrederodeP. de Pleg 0-1, J. AllartW. de Graaff 0-1, J. KingmaC. Hoogland v,-y„ k. LengersL. Kensen %->/,, Th. de Jeu Th. Bergman "uitslag 2</,-7y, MSC II—Het Oosten II: J. Mars man IIH. Koning Vz-'A, J. van AmesfoortD. van Waverèn afgebr., C. J. BoschE. P. van Beem afgebr. Th. AdriaanseL. Beger afgebr., P. N. KelderC. Frijn %-%, j. Wierin- gaF. Adams afgebr., J. Bruinsma J. Kroonsberg 1-0, H. Voerman G. Klein 0-1, P. KaldenJ. Roosen 0-1, R. MullerJ. Spruitenburg 0-1, voorlopig 2-4. MSC III—Het Oosten IV: G. SchuckmanA. van Blokland 1-0, G. GeusA. Hoogland afgebr., P. Duit— P. Z. Kuyff 1-0, J. J. Gijswijtniet op gekomen 1-0, J. N. Kuitems—niet opg. 1-0, E. M. H. KrauthJ. Z. Bosch afgebr., A. Bakkerniet opgek. 1-0, I. Stolk—niet opg. 1-0, J. Mostert— Th. Sipma 1-0, H. BaisW. Schuite maker 1-0, voorl. 8-0. In „Formosa" zijn de eerste voorron den gehouden voor het biljarttornooi tweede klasse, dat begin Januari de ri valen uit het District Den Helder elkan ders krachten zal doen meten. Acht bil jarters komen in dit tornooi uit, waar onder drie of vier uit Den Helder. Zij worden geselecteerd uit de negen deel nemers aan de voorronden. De overigen worden gerecruteerd uit de spelers, die uitkomen in de voorronden te Breezand. Het staat wel vast, dat Post (Royal) en Krijnen (O.G.) van de partij zullen zijn. Zij speelden gisteravond een uitermate spannende wedstrijd, die door Post met een moyenne van 5.76 werd gewonnen. Zi.in hoogste serie was 55. Het moyenne van Krijnen bedroeg 5.57. Gezien de tot nu toe geboekte resultaten behoren ook Zoon (O.G.), Heres (De Jutter) en Lo- dewijks (Modern) tot de kanshebbers. Meer zekerheid hieromtrent is Maan dagavond, wanneer de voorronden in „Formosa" worden voortgezet, te ver wachten. De heer Wolzak heeft de door hem geëxploiteerde cafetaria „Het Centrum" per 14 December overgedragen aan de heer Eelman. De nieuwe eigenaar hoopt de zaak hedenmiddag om half vier te heropenen. Hr. Ms. mijnenvegers „Schulpen- gat" en „Marsdiep" zijn gisteren uit IJmuiden teruggekeerd, terwijl ook Hr. Ms. sleepboot „Orkaan", die Hr. Ms. „Batjan" naar Rotterdam heeft ge bracht, weer binnenliep. Vanmorgen zijn Hr. Ms. torpedo- bootjagers „Kortenaer" en „Evertsen" en Hr. Ms. fregat „De Bitter" van het Smaldeel V in Den Helder aangekomen. Het is morgen hoog water om 3.55 en 16.55 uur, en laag water om 10.35 en 22.55 uur. De temperatuur vén het zee water was 8.1 graden Celsius. Vrijdagavond kwam de bekende ver teller, de heer Oosterwelder uit Am sterdam, in de Geref. kerk Noord voor de Geref. Jeugdcentrale. De Geref. Noorderkerk was geheel gevuld met aandachtige toehoorders. De heer Oos terwelder vertelde een verhaal geti teld: „De indringer in het koninklijk paleis", en hij deed dit op een werke lijk sublieme wijze. Hij wist zijn ge hoor uitermate te boeien met dit ver haal waarin ernst en luim beurtelings naar voren kwamen, maar waarin toch zulk een diep geestelijke strekking zat. Dit optreden was een proef van de Geref. Jeugdcentrale om de jeugd iets anders te bieden en te trachten op deze wijze meer interesse voor het jeugd werk te kweken en de jeugd van de •traat te houden. MIST-MISERE Het laatst van de vorige week kwa men zelfs vier schepen op het drogen bij Urk te zitten de z.g. Vorm. Drie er van wisten met eigen hulp weer los te komen, doch de vierde, een schip ge laden met suikerbieten, moest los wor den getrokken door de U.K. 112 en de U.K. 262. Het één en ander is een ge volg van de mist waardoor het zicht voor de schepen slecht is. VERKIEZING OUDERLINGEN In de Geref. kerk werden tot ouder lingen gekozen de heren Johannes Romkes, Teunis Ruiten en Gerrit Snoek. VOOR DE ZENDING Woensdagavond 16 December wordt des avcrids 8 uur in de Geref. kerk Zu'd vanwege de Geref. zendingscom missie een vergadering gehouden. In deze vergadering hoopt 'e spreken de zendeling ds Verkuyl. De collecte is bestemd voor de zending. WOENSDAG 16 DECEMBER 1953 Gistermorgen omstreeks kwart voor acht, op de grens van licht en duis ter heeft aan de Bosweg een ernstig ongeluk plaats gehad. De bestuurder van een vrachtauto, de heer A. uit Den Helder haalde uit voor een wiel rijder of rijdster die hij wilde pas seren en kwam daarbij in botsing met de van de tegenover liggende kant komende motor, bestuurd door de heer J. Manneveld uit 't Zand. Ten gevolge van de botsing werd de heer Manneveld in de sloot geslingerd waar uit hij met moeite kon worden gered. Dr. Verheul was zeer spoedig ter plaatse en verleende eerste hulp. Op zijn advies werd de heer Manne veld in ernstige toestand naar bet ziekenhuis in jUkmaar vervoerd. Rijks- en verkeerspolitie waren spoe dig ter plaatse om een onderzoek naar de schuldvraag in te stellen De wielrijder, eventueel rijdster is doorgereden. De jeugdclubs van de Ned. Herv. Kerk houden op Zaterdag 19 Decem ber een Kerstwijdingsavond in de zaal van Van Ammers. Opgevoerd zal wor den het Kerstspel „Om de kribbe". Medewerking wordt verleend door het mandoline-orkest „Mealinto". De Chr. Gemengde Zangvereniging „Zanglust", directeur de heer J. Jong- kees, geeft op Donderdag 17 Decem ber om 8 uur een Kerstwijdingscon- cert in de zaal van de heer Van Am mers. Medewerking wordt verleend door mej. A. Stins (sopraan), mevr. A. van Baars-Hollestelle (alt) en de heer P. Schop (tenor). Opgevoerd zal o.a. worden het Kerstoratorium „Het Licht der Wereld" voor koor, solo, de clamatie, orkest en orgel. Na onderhandse aanbesteding is als laagste inschrijver aan de aannemer P. de Graaf te Julianadorp de bouw opgedragen van een woonhuis voor de heer K. Hoornsman. Het huis wordt gebouwd aan de Langevliet, tegen over de Vlietstraat. Naast dit woon huis zal de heer P. de Graaf een wo ning bouwen voor de heer J. de Graaf Pzn. De Koninklijke vereniging „Eerste hulp bij ongelukken" geeft op verzoek van de afd. Koegras E.H.B.O. een filmavond in de zaal van Van Ammers op Vrijdag 18 December. De toegang tot deze bij eenkomst is vrij. Kinderen beneden ze ventien jaar worden niet toegelaten. De deze week gehouden competitie drive van de bridgeclub „Julianadorp" had tot uitslag: Lijn A: 1. van Kempen—D. van Kem pen 23 p.; 2. C. Bregman—D. J. de Graaf 21 p.; 3. L. Backer—C. Arpeau 19.5 p.; 4. D. Bregman—mevr. Bregman 18.5 p.; 5. D. de Graaf—mevr. De Graaf 15.5 p.; 6. A. Bregman—W. v. d. Haag 14 p.; 7. A. Heijblok—P. van Rijn 14 p. Lijn B: 1. J. Polet—C. Schoonheden 23.5 p.; 2. J. Buijs—K. Donkers 21.5 p.; 3. L. Tig- chelaarJ Weidema 19 p.; 4. A. Bos— B. Backer 18.5 p.; 5. A. Doornmevr. Doorn 15.5 p.; 6. E. ZonJ.Homminga 15 p.; 7. J. van AmmersB. Janmaat 13.5 p. Twee paren, C. Bregman Pzn.A. Bregman en D. de Graafmevr. De Graaf, namen deel aan de epen bridge drive in Petten. Beiden kwamen met een eerste prijs thuis. Bij de toneelvereniging „Kunst na Arbeid" voert thans mevr. Liefhebber- Speets de regie. Zij studeert met deze club „De geest van de Olmenhoeve" in, een stuk met vrij grote rolbezetting. „Kunst na Arbeid" heeft da.i ook ver scheidene nieuwe krachten moeten aan trekken, temeer, c.aar enige der oude leden deze keer verhinderd waren mee te spelen. Wij twijfelen niet of onder de straffe leiding van mevrouw Liefhebber zal „Kunst na Arbeid" de tweede kerstdag goed voor de dag komen. De inhoud van „De geest van de Olmenhoeve" draait om de mis vatting, dat Stad en Platteland niet zouden kunnen samengaan. De schrijver Jan Tromp schetst er de strijd in, die een jonge vrouw uit de stad, getrouwd met de boer van de Olmenhoeve, heeft te voeren tegen de dwaze vooroordelen van de overige be woners van de boerderij. De uitslagen van de laatst gespeelde competitiewedstrijden zijn: Eerste klas se: W. KooymanA. Loer 01, L. Loer—Th. Ligtendag 1—0. Tweede klasse: J. Hoep—A Philipsen 1—0, G. Janssen—J. Hoep 10, R. Janssen A. G. A. Cornelissen Vz, A. Kooij—A. Kies 1-0, M. Spigt—A. Philipsen 1—0. Derde klasse: C. J. Dietvors A. v. d. Zee 1—0, M. de Jong—F. Selhorst 1—0, J. Keuris—G. Hoep 1—0, G. Landman— A. Janssen 10, J. PiekJb. Bakker 1-0. De besommingen waren: IJm 20 „Polderman" f 15.2002 trawlers f 41.800; Sch. 27 f 10.069 (haring); O 200 f 915; Ro 2 f 3090; IJm 221 f 7610; De totale aanvoer bedroeg 6680 kisten. De prijzen waren: Per 1 kg: heilbot 2.502.10; gr. tong 3.10—3.— grm. tong 1.87—1.81; kim. tong 1.74—1.63; kl. tong I 1.56— 1.51; II 1.16—1.06; tarbot I 2—1.90; per 50 kg: tarbot II 76—67; III 53; IV 50; schartong 43—35; gr. schol 22; grm. schol 36—29; kim. schol 47—38; kl. schol I 32; kl. schol II 40—18; schar 23—10; v. haring 13—10.50; gr. schelvis 46—37; grm. 42—36; kim. 41 34; kl. I 3830; kl. II 258; wijting 17.50—8; gr. gul 40.50—39; mid. 36— 35.50; kl. 18—15.50; kl. haai 23; ham 94—80; poontjes 26—23; kl. koolvis zw. 37—18.50; wit 44. Per 125 kg- gr kabeljauw 204—100; gr. koolviszw' 84; wit 100—96; gr. le. g 90 PURMEREND, 15 December 1953. De handel in de vette koeien was heel wat vlugger, er waren vele slagers op de been. Men kon merken dat er tallo zen zijn die met de Kerstdagen toch wel iets bijzonders aan hun klanten willen aanbieden. Vandaar dat de prij zen hoger waren, vooral voor de prima beesten. Er zullen dan ook wel enkele nog boven de notering komen. Op de geldemarkt was maar een klein aanbod maar door de hogere vleesprijzen was ook daar nog wel belangstelling, even- als voor de pinken. Die waren ook goed gevraagd. Maar met de verse melkkoei en ging het maar weer heel slepend Op de nuchtere kalverenmarkt was het weer beter. Daar was voor de slacht- kalveren en voor de fokkers, waarvan maar een klein aanbod was. weer een goede vraag, zodat de prijzen ook weer vaster waren. Op de wolveemarkt was het vrij kalm, maar de vette schapen lagen wel iets vaster met de prijs. En met de lammerenmarkt was een heel groot aanbod, maar in de vroegte kochten de slagers nogal aan, zodat enkelen nog wel een paar centen boven de notering zijn gegaan. De afloop was echter niet zo goed. Toen zakte de prijzen flink in en sloot dan ook heel stug. Met de vet te zeugen was het al hetzelfde. Ook daar was na de afloop stroever. En op de biggenmarkt was het in de vroegte vrij stil. Later werd er wel meer han del ontwikkeld. De prijzen waren vrij wel stationnair. Op de paardenmarkt was ook niet veel leven. Een vrij stil len boel. De pluimveemarkt gaf wel een flink aanbod te zien, maar de han del was vrij stroef, vooral met de ko nijntjes. Aangevoerd 746 runderen, waaronder: 410 vette koeien van f 2.25f 2.80 per kg vlug. 90 melk- en kalfkoeien van f 675—f 1050 stil, 148 gelde koeien van f 590f 750 goed, 48 pinken van f 400— f 640 goed, 36 graskalveren van f 210— f 350 kalm ,228 nuchtere kalveren voor de slacht van f 42f 110 vlug en fok kers van f 75—f 125 vlug, 14 stieren van f 600—f 1925 goed, 1195 vette' schapen en lammeren, schapen van f 80f 127.50 goed, en lammeren van f 65f 110 kalm prijshoudend, 48 bokken en geiten van f 29—f f 60 kalm, 292 vette varkens van f 1.78—f 1.86 per kg kalm afloop stugger, en vette zeugen van f 1.68— f 1.74 per kg kalhi, 930 schrammen en biggen, schrammen van f 40f 94 en biggen van f 38f 62 kalm prijshou dend, 4 fokzeugen van f 240f 350 stil, 33 paarden van f 525f 750 stug. Totaal dieren 3476. 7700 oude kippen en hanen rode en witte van f 2f 2.15 per kg, 250 oude kippen en hanen blauwe van f 2.10— f 2.30 per kg, 500 jonge hanen blauwe van f 2.40f 2.50, 400 eenden van f 1.25 f 1.75 per stuk. 1500 konijnen van f 2 f 6 per stuk, 120 ganzen van f 14 f 16.50 per stuk, 15 zwanen f 16.50 per stuk, 250 kalkoenen van f 2 50—f 2.75 per kg, 6500 kippeneieren van f 12— f 14 per 100 stuks, 600 eendeneieren f 10 per 100 stuks. EIEREN VEILING. 7000 eendeneieren van f 10f 10.17 per 100 stuks, 55000 kippeneieren, gro te van f 13f 14.50 per 100 stuks, klei ne van f 11f 13 per 100 stuks. Aletta (t). 15-12 te Bangkok - Alkaid. pass. 14-12 Finisterre naar Las Palmas Almdljk, 14-12 te Vera Cruz - Amers- kerk, 15-12 te Fremantle AmsteldiJk, 14-12 te Le Havre Arendskerk, 15-12 te Davao - Aat.dijk, 12-12 te Norfolk - Akkrumdijk, 14-12 van Marseille naar Le Havre Alblasserdijk, 14-12 van R'- dam te Londen Alhcna, 14-12 van Mon tevideo naar Buenos Aires Altair, 13-12 van Vittoria te Rio de Janeiro Appin- gedijk, 10-12 n.m. van Mobile, 12-12 te Houston Alamak, 14-12 van Genua naar Port Said Albireo, 15-12 te Las ralmas Aldabi. 15-12 500 mijl zuid van Kaap Verdische Eilanden naar Ant werpen Arkeldijk, 15-12 van Browns- ville te New Orleans Arnedijk, 14-12 te Hamburg Axeldijk, 14-12 van Ant werpen, 15-12 te R'dam Barendrecht, 15-12 van Lissabon te Port Said Blitar, 12-12 te Genua Bali, 14-12 van Sin gapore naar Makansar Bonaire, 14-12 320 mijl oost-noordoost van Fayal naar Plymouth Boskoop, pass. 14-12 Eddy- stone naar A'dam Boschfontein, pass. 14-12 13.10 uur Vlissingen naar Ant werpen Caltex Nederland (t). 14-12 te Kopenhagen Caltex Pernis, 14-12 te Sidon Ceronia, 15-12 te Napels Cal tex Utrecht, pars. 15-12 Ouessant naar R'dam Dongedijk, 14-12 van Portland Erinna, pass. 14-12 Sombrero naar Stanlow Esso Rotterdam (t), 14-12 te Aruba Friesland (KRL), 14-12 ten zui den van Kreta naar Beyrouth Gaas- terland, pass. 14-12 Ouessant naar Re- cife Gouwe, pass. 14-12 Ouessant naar Dakar Groote Kerk, 14-12 te Port Said Garoet, 15-12 van Bombay naar Chit- tagong Graveland, 15-12 van Las Pal mas te A'dam Garoet, verm. 14-12 van Bombay naar Chlttagong Hecuba, 14-12 van Hamburg naar Antwerpen Helt- com, 14-12 te Philadelphia Hos, pass. 14-12 Ouessant naar Alicante Indra- poera, 14-12 180 mijl oost-zuidoost van Minikoy naar Aden Ivoorkust, 14-12 van A'dam naar Hamburg Japara (KRL), 15-12 van R'dam te Port Said Jupiter, 14-12 van Hamburg naar A' dam Java. 14-12 van Semarang naar Surabaja Kedoe, 15-12 te Tjilatjap Kota Gedeh. 15-12 van Pladju naar Se marang Lindekerk, 15-12 van Djibouti naar Port Sudan Larenberg. 14-12 van Freetown. 15-12 te Monrovia Liseta (t), 14-12 van Singapore naar Pladju Laurenskerk, 14-12 van R'dam naar Ham burg Lissekerk, pas. 15-12 Ouessant naar R'dam Modjokerto, 15-12 7.25 uur van Bremen te R'dam Molenkerk. 14-12 van Port Elizabeth naar Kaapstad Maasdam. 14-12 590 mijl west van Va- lentia naar Halifax Maashaven, 14-12 van Freetown naar Abidjan Malvina (t), 14-12 van Curagao naar Sydney Mentor, pass. 14-12 Ouessant naar Tunis Mitra pass. 14-12 St Vincent naar Stanlow Murena (t), 14-12 van Liver- pool naar R'dam Maas. 14-12 n.m. van Lissabon te A'dam Nieuw-Am- sterdam, 14-12 430 mijl oost-noordoost van Kaap Race naar New York Nieuw- Holland. 15-12 te Hongkong Ondina (t), 15-12 te Yokohama Phrontis. 14-12 te Amsterdam Prins Frederik Willem, pass. 14-12 Lissabon naar R'dam Prins Frederik Hendrik, 15-12 van Le Havre te Antwerpen Prins Johan Willem Fri- so, 15-12 van Hamburg naar Halifax Prins Maurits, 15-12 van Bremen naar Antwerpen Prins Alexander, 16-12 te Hamburg Rijnkerk. 14-12 van Ant werpen. 15-12 te R'dam Rijnland. 14-12 van Montevideo naar Ilheos Raki. 15-12 van Port Said te Napels Rita. 15-12 van Bangkok naar Singapore Rotti, 15-12 van A'dam te Kopenhagen Soestdijk. 14-12 van Newport News te Philadelphia Stad Alkmaar, 14-12 mm. 19 uur te IJmuiden. Stad Dor drecht. vertr. 18-12 van Cagliari naar Porto Torres Schiedijk. 13-12 n m. van Halifax naar Boston Sliedrecht. 15-12 van Mena al Ahmadi Stad Arnhem. 14-12 van Suez naar Perzische Golf Stad Amsterdam. 15-12 te R'dam Sten tor, 14-12 van Grenada naar A'dam Tabinta. 14-12 van Port Sudan naar Suez Tara, 15-12 te Santos Tegelberg, 15-12 van Durban naar Mauritius Trompenberg, 14-12 te Savannah Tamo. 14-12 n.m. van Puerto Alegre te Mon tevideo Taria. 15-12 van Ornskoldsvik te Stockholm Tara. 15-12 te Santos Tero. 14-12 van St Vincent (KV) te Vittoria Waterman. 14-12 440 mijl oost van St Helena naar Kaapstad We-tland. 14-12 te A'dam Wonogiri, 14-12 van Djeddah naar Colombo Waal, 15-12 te Intanbul Westerdam, 15-12 van R'dam te New York Woensdrecht. 14-12 van R'dam naar Stockholm Wonosarl, 1.5-12 te Djeddah IJssel. 14-12 van Alexan- drië te Beyrouth Zeeland (KRL). 15-12 te Singapore Zuiderkruis, pass. 14-12 n.m. Gibraltar naar Port Said. Een visser, die in IJmuiden een maal vis wilde veroveren, had het ongeluk van de pieren te vallen. Hij kwam daarbij zo ongelukkig op de glibberige stenen onder aan de pier te recht, dat hij zijn knieschijf brak. De hoogte daar ter plaatse is van die aard, dat de man niet vanaf de pier gered kon worden. Een vlet moest zee kie zen om hem uit zijn benarde positie te verlossen, waarna hij naar een zie kenhuis moest worden overgebracht. 29. Zeven dagen en zeven nachten verstreken, maar toen kon Jimmy, door zijn voorruit turend, toch de kreet sla ken: „Ik zie het Himalajagebergte. Kijk maar, heel in de verte zie ik besneeu w- d toppen!" De tocht was tot zover bij zonder voorspoedig verlopen. Zij had den per dag bijna 700 km afgelegd en elke nacht in het een of ander hotelle tje geslapen. Alleen het menu was wat eentonig geweest, want wéér zij ook kwamen, overal Vregen zij dikgekookte rijst met schapenvlees opgediend, het geen nu wel erg voedzaam is, maar op de duur toch wel verveelt. Alleen had Jackie de laatste twee nachten in de jeep moeten slapen, daar de herbergier dit telkens met klem had aangeraden Het was niet verantwoord de jeep met al die kostbare dingen er in onbeheerd buiten te laten staan. Jackie had dit de eerste keer wel aardig gevonden, maar de volgende avond was hii al met meer zó enthousiast geweest. Bovendien had men hem gewaarschuwd dat er behalve nachtelijk bezoek van minder betrouw bare voorbijgangers ook te rekenen was met slangen en spinnen die in de auto een onderkomen zc den komen zoeken. Bij elk gerucht dat Jacky niet thuis kon brengen, zat hij telkens recht overeind zodat hij de volgende morgen kon ge tuigen geen oog dicht te hebben gedaan. „Ja hoor eens even", had Jimmy met een knipoogje naar oom Pepie gezegd, „je wilde met alle geweld mee en je hebt zelf met veel bravour aangekon digd alle nare klusjes voor ons te willen opknappen." Daar kon Jackie niet veel op antwoorden. U krijgt ons blad dan alle dagen rechtstreeks in de bus! Bovendien \J ontvangt U de tot 31 December a.s. verschijnende nummers vmmiimuv,.'.' (Van een luchtvaart- medewerker) HOE belangrijk naast de straaljager tegenwoor dig ook de straalbom- menwerper is in een mo derne luchtmacht, blijkt wel uit de zojuist gedane mededeling, dat van de zes-motorige Boeing B- 47 Stratojet al meer dan 600 machines aan de Amerikaanse luchtmacht zijn afgeleverd. Deze fantastische bommenwer per, die met zes straal motoren is uitgerust en een snelheid kan behalen van om en nabij de 1000 km. per uur, wordt thans op een schaal gebouwd, waar slechts weinig an dere vliegtuigen aan kun nen tippen. Niet minder dan drie grote vliegtuig fabrieken, namelijk Boe ing, Lockheed, en Dou- glas leveren complete Stratojets af. In totaal echter zijn meer dan 8750 individuele firma's bij de bouw van Stratojets be trokken. Hoeveel Stratojets in totaal door de Ameri kaanse luchtmacht be steld zijn, is niet bekend. Alleen is onlangs offi- Boeing-9-47A „Stratojet" in vlucht. cieel medegedeeld, dat alleen al Boeing in Wi- chita meer dan 600 Stra tojets heeft afgeleverd. De machines, die door Douglas en Lockheed ge bouwd zijn, zijn hierbij dus niet inbegrepen. Volgens Boeing is de B- 47 het vijfde wapen dat op zo'n geweldige schaal gebouwd wordt. Het eer ste was de Boeing B-T7 Flying-Fortress, waarvan er tijdens de oorlog door drie grote fabrieken to taal 12.692 gebouwd zijn. Ook de B-24 Liberator, de B-29 Super-Fortress en de atoombom worden genoemd als wapens die op vergelijkbare schaal geproduceerd zijn en als vijfde volgt dan de B-i7. 17) EN van de kenmerken van de Stratojet is de sterk pijlvormige vleugel. Deze is zó dun uitgevoerd, dat de straalmotoren er niet in kon den worden aangebracht. Deze zijn daarom in gestroomlijnde gondels onder de vleugels bevestigd. De vleugel van de Stratojet is wat men noemt „flexibel", ofwel „buigzaam". ALKMAAR. 14 Dec. Witlof A 32— 43 en B 1428; bloemkool A 70 en B 2S—40; rode kool 58; savoye kool 6; groene kool 611; spruitkool A 2538 en B 1518; boerenkool 5—11; sla 2.50 —9; andijvie 621.50; rode bieten 57; bospeen 15—17; winterpeen 5—7; was- peen 18—21; uien 4—7,50; prei 8—11; soepgroenten 24: peterselie 23; knol- soepgroenten A 7—11 en B 2.50—5; ap pels: Bramley Seedling K 6—12, Goudreinetten H I 25— 38 en Gro ninger Kroon H I 25; peren: Com- tesse de Paris HI 28—34, Gieser Wilde man K 15 en Winterjan K 7—13 en HA 25. NOORDERMARKTBOND, 15 Dec. 300 kg grove aardappelen 12,30: 9200 kg uien 4,70—6, grove 4,105,10 en drielin gen 9—10; 2500 kg peen B 55,40 en C 5,40—5,90; 15.000 kg rode kool A 6—8,50 en B 5: 5600 kg gele kool A 6—7.30 en B 5; 5500 kg groene kool A 7.10-8,80 en B 5,80—6,50; 91.000 kg Deense witte kool A 5—5,30 en D 4,50—4,60; 28.000 kg andijvie I 17,20—25,10, II 12,90-17,60, B 7,90-12 en BII 8,80—11,50; 30 kg witlof I 26. II 19 en afw. 12. Door gedraaid: 10.000 kg witte kool, 2000 kg rode kool en 1000 kg gele kool. BROEK OP LANGENDIJK, 15 Dec. - 26.000 kg andijvie 14.70—18,90: 29.000 kg gele kool A 6—6.40 en B 5; 20.000 kg rode kool A 6.10—9,10 en B 5; 24.000 kg groene kool A 7—9,50 en B 6,40—7,10: 39.000 kg witte kool 5—5,20; 7900 kg uien 5—5.70 en drielingen 6,30—7,40; 1600 peen C 5,40; 2600 kg witlof IB 26—37; 1000 kg spruitjes 17—22; 800 kg bieten A 5.70. Doorgedraaid: 19.000 kg gele kool. 9000 kg rode kool en 37.000 kg witte kool. W ARMENHUIZEN. 15 Dec. 38 000 kg rode kool 6—7,50; 9500 kg gele kool 7,40 6,50; 19.600 kg Deense witte kool A 5 en B 4,50; 9300 kg andijvie 15—22; 100 kg Eigenheimers 10,30; 200 kg Beve landers 10,30; 1300 kg bieten A 5,20. Doorgedraaid: 30.000 kg rode kool. ZWAAG, 14 Dec. 1953. Gare biet 6- 10; Knolbieten 5.10—5.40; Gele bew. kool 5.80; Groene kool 6.10—7.80; Rode kool 6—9.60; Boerenkool 9; Spruitkool Witlof 2340; Waspeen 5; An dijvie 2023; Present van Engeland 16 —39. HEM. 14 Dec. 1953. Bloemkool 8—67; Andijvie 6—19; Groene kool 7—10 60' Spruiten 15—28; Rode kool 6—6.10; Rammenas 7; Knolselderij 3—4; Schor seneren 17; Peen 5—5.10; Uierv midd 5 —5.20 en grove 5.30—5.90; Winterjan 1322; Winterlouwtje 1222. WOGNUM, 14 Dee. Uien 4.50— 5.20, prei 8.50—9.10, rode kool 5—7 90 boerenkool 8—9, spruitkool 15—27 10.000 kg witlof A 28—38, B 23—34 C 20—28. stek 8—21, andijvie 20, Gieser Wildeman 1726, Winterlauwtje 1420. OBDAM 14 Dcc. 11000 kg peen B C 5; 7500 kg uien 5,20-5,50, driel 8.30. grove 5.50—5.70, nep 20.60; 600 kg rode kool A 6.50; 180 kg witlof I 30, II 19—21' 60 kg spruitkool 24. Als het toestel op de grond staat, hangen de vleugeltips onder het ge wicht van de straalmotoren naar be neden. Tijdens de start gaan deze tips hoger en hoger staan en dij snelvliegen staan de tips zelfs iets boven het horizontale vlak uit. Felle remousstoten worden door deze buigbare vleugels opgevangen nog vóór dat zij zich op de romp kunnen overplanten, zodat het vlie gen in de Stratojet zeer geriefelijk moet zijn. De bemanning van deze straalbommenwerper bestaat uit slechts drie man, te weten twee vliegers en de bommenwerper. Tij dens de „bomrun" voert deze man het commando over het toestel en het is enorm wat er dan voor hem komt kijken. Want in fracties van seconden moet hii de snelle bom menwerper op de juiste wijze boven het doel brengen en op het juiste moment de bommen afwerpen. Wat de defensieve bewapening betreft, zijn alleen achter in de staart twee kanonnen aangebracht, die op afstand door de vliegers wor den bediend. Een kenmerk van de Stratojet zijn voorts nog de 18 start raketten, waarvan er 9 ter weers zijden van de romp zijn aangebracht. Met behulp van deze startraketten kan vanaf betrekkelijk kleine vlieg velden uiterst snel worden gestart. Het prototype van de Stratojet maakte haar eerste vlucht reeds op 17 December 1947, Sindsdien wer den door het toestel tal van opzien barende vluchten gemaakt. Zo vloog onlangs een grote formatie Strato jets van Amerika naar Engeland, waar geregeld formaties van deze Amerikaanse bommenwerpers voor het uitvoeren van trainingsvluchten boven Europa, gestationeerd worden. Op 28 Juli 1953 vloog zo'n B-47 van Amerika naar Engeland in de tijd van 4 uur en 45 minuten! Een andere Stratojet bleef vorig jaar 24 uur non-stop in de lucht, waarbij het toestel enige malen in de lucht getankt werd. Speciale versies van de Stratojets worden thans ook als foto-verkenners gebruikt, waarbij in de rompneus een groot aantal auto- maiiseh-werkende camera's zijn op gesteld. De Stratojet wordt aangeduid als een „middelzware' bommenwerper. Intussen ontwikkelde Boeing echter ook al weer een „zware" straalbom- menwerper en wel de acht-motorige B-52 Stratofortress. Ook op dit enorme straalvliegtuig heeft de Ame rikaanse luchtmacht onlangs een flinke bestelling geplaatst. Het is nog met bekend of de B-52 uitslui tend als foto-verkenner dienst zal doen oi ook als zware bommenwer per. Vast staat echter, dat de Ame rikaanse luchtmacht tientallen van krii^en UZenStraalb°mmenwerPers zal De straaljagers hebben op Korea al min of meer laten zien tot wat zij in staat zijn. Straalbommenwer- pers hebben tot dusverre hun kun nen nog niet in de practijk getoond. En we kunnen alleen maar hopen, dat zulks ook nimmer nodig zal zijn. Want wat de uitwerking van deze, met atoombommen bewapende snel heidsmonsters zou kunnen zijn, laat zich denken!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 4