Vergeten Categorie: Geen klasseprijzen VALDA Het is geen persoonlijke verstandig te zijn verdienste Assistente r DE VERGETEN CATEGORIE AAN HET WOORD En nu de volgende kwestie Stimulans die tot verslapping leidt Er is al tweedracht genoeg Bron van jaloezie Verslapping van ijver in het geding Pim, Pa"1 Pom en de graafmachine TEGEN HOEST VALDAMIID DOKTERS ADELAIDE HUMPHRIES stras* z'h'i ïiSbSrvïrï; biswd"rz? bXmVsr it" Meubelfabriek in Gouda afgebrand Luister eens naar: Radioprogram ma WOENSDAG 80 DECEMBER 1958 OP SOMMIGE SCHOLEN bestaat (nog) de ge woonte bij de overgang prijzen uit te delen aan de kinderenmet het hoogste gemiddeldede meeste onderwijsinstellingen hebben dit gebruik al lang af geschaft of nooit ingevoerd. Dit feit bracht Meta de Vries uit Heiloo tot de vraag aan de Vergeten Cate gorie: hoe denken jullie over het uitreiken van der gelijke klasseprijzen? En natuurlijk is ook nu weer onze trouwe groep niet in gebreke gebleven; voor mij ligt een hoge stapel brieven, die op schifting en samenvatting wach ten. Meta zelf heeft nog een aanvulling ingezonden, die haar bedoeling ver duidelijkt; ze schrijft: „-dis ik in m'n vorige brief de mening gewekt mocht hebben, dat de beoor deling, of iemand al dan niet voor een prijs in aanmerking komt, niet goed is, wil ik dit toch even herstellen. Ik heb namelijk natuurlijkhet volste vertrou wen in hel oordeel van de heren curatoren, mensen met een jarenlange ervaring. Maar als er twee kinderen eigenlijk eikaars van getuigenissen koos ik de drie volgende: „rivalen" zijn, zal het voor degene, die de prijs niet ontvangt, zeer moeilijk zijn „sportief" te blijven. In elk geval verbetert het in vele gevallen denver- houdingen onderling niet. Men krijgt de gave, goed te kunnen leren, van God mee en moet daar alleen maar erg dankbaar voor zijn en er ook gebruik van maken. Dan is een prijs voor zo'n gave toch niet nodig?" Twee motieven brengen Meta dus tot haar afwij zende houding: er ont staat een niet altijd edele wedijver tussen enkele van de knapsten, vaak gepaard met jaloezie, en het is geen persoonlijke verdienste, verstandig te zijn: „men heeft het om niet ontvangen, dus geeft men het ons niet" het mag niet zijn; „wie heeft, die zal gegeven worden." Deze constatering van Meta vinden we in onge veer alle brieven terug, soms met een lange uitwei ding, een pro- en contra-behandeling of méér mo tieven dan zij heeft aangegeven, maar vrijwel een stemmig met dezelfde aanwinst. Uit de overvloed „ALVORENS de vraag direct te beant woorden, zou ik eerst de klas als zodanig aan een beschouwing willen onderwerpen, omdat we toch eerst een duidelijk beeld hiervan voor ogen moe ten hebben, om te kunnen beoordelen, of het uitreiken van een klasseprijs 'n goede instelling is of niet. Een klas is een gemeenschap, een groep bij elkaar horende mensen (mensjes), die het belangrijkste deel van de dag met elkaar moeten door brengen, en daarom juist moet de klas een eenheid zijn, een gezellige groep en in die groep mag een gezonde riva liteit heersen, die echter beslist niet in naijver mag ontaarden, omdat dit in breuk zou maken op de eenheid, met alle gevolgen van dien. De kinderen, die de klas vormen, hebben allen een eigen individualiteit, welke bij elk kind wat betreft aanleg, opvoeding kunnen en kennen verschil lend is. In onze klas wordt door allen 't zelfde werk verricht met verschillen de ijver, die gestimuleerd kan worden, maar vooral ook, en dit is zo belang rijk, dat 't bij dit onderwerp beslist niet over het hoofd mogen zien of ver waarlozen, met verschillend kunnen en kennen. Laten we nu eens de beide uitersten bëkijken. In de klas zit een jongen die gewel dig zijn best aoet, zich inspant en ploe tert, dus met alles werkt', wat hij op kan brengen en elke keer is het resul taat matig en nooit ziet hij een kans, eens de allerbeste van de klas te wor den. Gelukkig heeft hij een verstandige onderwijzerfes) of leraar (es), hij houdt vol en blijft werken zoals hij gewend is te doen. In dezelfde klas zit ook een jongen, die veel meer mee heeft gekregen, en en 't werk, waar een ander voor ploe tert en zwoegt, gaat hem vlot en ge makkelijk af, hij spant zich nauwelijks in en het resultaat is elke keer weer geweldig goed. Een klasseprijs veroorzaakt op het moment, dat hij in 't vooruitzicht wordt gesteld, een geweldige stimulans voor de gehele klas, maar al spoedig ver andert dit, want al gauw weet de klas en vaak weet ze dat eerder dan de man of vrouw vóór de klas, wat elk waard is. En wat gebeurt nu? De minder goe den verslappen, kunnen toch niet het niveau van de goeden bereiken en de prijs, die eerst stimulans voor de hele klas was, wordt voor de slechte leer lingen een gehaat idee en blijft slechts voor een groepje van drie of vier. De minder „knappen" raken gedeprimeerd en zijn op weg om een minderwaardig heidscomplex te krijgen en de betere leerlingen, die goed weten, dat ze be ter zijn, groeien steeds meer in eigen oog en dit zou aanleiding kunnen zijn om op de zwakke broeders neer te zien. Dit is misschien wat pessimistisch bezien, maar ik ben tegen de klasse prijs. Waardeer elke leerling naar de moeite, die hij (zij) aan zijn (haar) werk besteedt en daarna pas naar het resultaat. En niet alleen de leerkracht moet elk naar zijn eigen waarde beoordelen, maar zo moet 't ook bij de jeugd onder ling gaan. Laat de klas een eenheid blijven, en laat er geen officiële klassekoning (in) 'komen door het uitreiken van een klas seprijs. De jeugd kiest weliswaar zijn eigen aanvoerder en dat is goed. omdat dat in elke samenleving natuurlijk is, maar iaten volwassenen dit niet stimu leren, vaak maken ze daar minder mee goed dan gedacht wordt. Ik ben slechts in twee gevallen vóór een klasseprijs. Ie. als deze gegeven wordt voor gedane moeite, dus prac- tisch niet uitvoerbaar, omdat er nog geen maat is om die te meten, en ten tweede, als er een leerkracht voor de klas staat, die zich deze beoordeling wel kan vei oorloven en volgens mij is dat één op de duizend zonder hiermee ook maar één man of vrouw voor de klas te kort te willen doen. J. H. KREYGER. Californiestraat 12, Den Helder. f)E KLASSERRiJS is volgens mij ver keerd. Er zijn verschillende rede nen voor mijn mening. Ten eerste: de klasseprys wordt geqeven aan de beste leerling(e) van de klas. Maar zal er wel altijd rekening worden gehouden met de capaciteiten van de leerling'! De een haalt nu eenmaal zonder moei te een acht of een negen, terwijl een minder begaafde leerling uren moet ploeteren om een mager zesje te halen. Wie van deze twee verdient de prijs nu? Mijns inziens degene, die het meest gewerkt heeft. Naar alle waar schijnlijkheid vindt deze het onbillijk. Wat ik me wel enigszins voor kan stellen. De onderwijzer zal in dit ge val in een moeilijk parket zitten. Ten tweede heb ik er dit op tegen: twee jongens, of meisjes, die het vóór de instelling van een klasseprijs goed met elkaar konden hebben, gunnen elkaar plotseling het licht in de ogen niet meer, daar de een steeds de prijs voor de ander z'n neus wegkaapt. En daar er in een klas meestal al tweedracht genoeg is, lijkt me dit hoogst onver standig. Natuurlijk heeft de prijs ook zijn voordelen, daar een leerling die wel leren kan, maar het niet doet, er mis schien toe geprikkeld zal worden, beter z'n best te doen. Doch daar dit niet erg waarschijnlijk is, en de tegendelen groter dan de voordelen zijn, zou ik zo'n klasseprijs (als ik onderwijzees was) nooit in m'n klas willen hebben. Ook als scholier persoonlijk, voel ik er weinig voor". TRUUS KALLANSEE. 14 jaar, Stationsstraat 43, Alkmaar. AN zo'n. prijs zijn zeer veel nadelen verbonden; ik ben heel bang,dat er in de klas een soort cijfer-race ontstaat, die leidt tot jaloezie van de leerlingen onder elkaar. En wat is eigenlijk de waarde van zo'n prijs? Hij wordt aan diegene gegeven, die het hoogste aan tal punten heeft. Op welke manier men daar aan gekomen is, wordt niet in overweging genomen. Verder zegt vol gens mij een cijfer zo weinig. Het is zo'n gebrekkig middel om de kennis van iemand tot uitdrukking te bren gen. Daarom vind ik, dat men in een klas, waarin een goede sfeer heerst, geen klasseprijs moet uitdelen. In een bepaald soort klas kan het misschien wel eens een goede uitwer king hebben. Ik doel hier op een klas, waarin alle werklust verdwenen is, geen grijntje eerzucht meer te vinden is en waarin een geest van Jan Salie heerst. Hier kan zo'n prijs misschien een stimulans zijn om wat geestdrift aan de dag te leggen". CORRIE VERMEULEN, R.H.B.S. AV., Alkmaar. ontdekken in deze drie brieven naast de twee motieven van Meta: „onaangename verhoudingen" en „be loning voor wat men niet zelf heeft geschapen" nog het volgende: de ijver komt niet voldoende in Jiet geding, verslapping treedt in bij hen, die weten, dat zeUoch niet veel kans hebben en er ontwikkelt zich een minderwaardig heidscomplex, de eenheid van de klas wordt geschonden, cijfers drukken de werkelijke waarde van een leerling niet uit en het is uiterst moeilijk na te gaan, of die cijfers eerlijk zijn ver overd. Daar staat dan tegenover, dat een slappe klas misschien tot werken geprikkeld zal worden, wat ook met een enkele leerling het geval kan zijn, dat het gewenst maar onmogelijk is, een prijs voor inspanning te geven en een enkele paedagoog-bjj-de-gratie- Gods mogelijk in staat is, met de klasseprijs zo te manoeuvreren, dat de uitwerking alleen maar goed is. Wat zegt de rest? Enkele uittreksels mogen laten zien, dat men het over 't algemeen roerend met elkaar eens is. Hilda Hoogcarspel uit Ber gen: „De klasseprijs is absoluut fout." De harde werker komt de prijs toe, maar ijver is niet te meten. „Ik ben dus tegen zo'n prijs, niet omdat ik zeker weer dat ik er zelf niet een zou krijgen, indien men bij ons op school ook iets dergelijks zou invoe ren, maar wel omdat ik me werke lijk niet kan indenken, dat de leerlin gen daarom, maar iets harder gaan werken, hetgeen tenslotte toch de be doeling is. Daarom hoop ik, dat deze „aanmoe digingsprijzen" zo gauw mogelijk ver dwenen zijn, en dat de leraren een an dere manier zullen bedenken om de leerlingen zo hard mogelijk te laten werken." Elsje Soeters uit B e v e r w ij k: Ze noemt dezelfde motieven als Meta. Een vervolgt dan: „Is het nu juist nood zakelijk, dat diegene met de mooiste cijfers of die het hardst gewerkt heeft, een prijs ontvangt? Ach nee, natuurlijk niet; zelfs het toekennen van prijzen aan de hardste werk (st) er kan ik niet toejuichen. Werk je nu voor een prijs of voor jezelf? Veel beter is volgens mij het zeggen van enige woorden, het zij loftuitingen of berispingen, bij het uitdelen van de rapporten. Dit moet echter ook niet overdreven worden, want elke scholier heeft een ontzetten de hekel aan „preken"; doch het uit reiken van prijzen is m.i. niet de juiste methode iemand te belonen." Attie Koppen uit Breda: „Tenslotte moeten wij niet studeren voor een prijs; 't is onze plicht en wij moeten die verantwoording hebben t.o. onze ouders. Het is een groot voor recht te mogen studeren, maar 't is zo vreselijk moeilijk, ernstig te blijven. Je maakt zo gemakkelijk te veel plezier. Toch moeten we niet gaan studeren voor een prijs, die toch zo duidelijk 't symbool is van vergankelijke roem Bep Bouwmeester uit Zn8ü" d a m is tegen de prijs, Simon B oe- der uit Wognum kan hem wei waarderen en komt (als enige) tot de conclusie, dat men hem de begaafde moet gunnen, een opvatting, die Ger- rit de Boer uit Den Helder niet deelt, al vindt hij een eervolle vermelding met het oog op de toekomst wel belangrijk; Corry S tolten- borgh uit A1 k m a a r wil desnoods twee prijzen zien toekennen: oók een aan de ijverigste leerling. Elly Tijmes uit Akersloot: „Er zijn ook leerlingen (ze zijn talrijker dan het schijnt), die thuis of elders gehol pen worden met hun huiswerk, of nog erger, die het een ander laten doen. Zo 'krijgen deze leerlingen vaak door hun valsheid goede cijfers op hun rap porten, zodat ze dus ook bij de cate gorie „beste" leerlingen terecht komen, terwijl ze toch eigenlijk gestraft in- plaats van geprezen moesten worden Willy Mantel uit Bergen: „Ik vind het erg leuk, als men bij wedstrijden aan de winnaar een prijs toekent, maar het studeren is nu éénmaal geen wed strijd, want de één heeft meer capaci teiten om hoge cijfers te halen dan de ander". Deze keer heb ik in hoofdzaak jon geren en nieuwelingen het woord ge geven. Behalve een aantal epistels, die geen nieuws meer bevatten, liggen er nog vijf brieven van „prominenten" onder onze medewerkers, van wie het werk ongetwijfeld een ereplaats ver dient, maar die ik nu op de achter grond houd: anderen moeten ook eens een „prijs" hebben als hun werk de moeite waard is. Het zijn de beschou wingen van Hans Rcinders, Wim Kooy- man, A. Beek, Piet Kat en Inge van Erenstein. Ik mag hun artikeltjes wel in enkele zinnen samenvatten Hans Reinders stelt pienter Mientje tegenover ijverig, maar weinig begaafd Kareltje en laat „meester" aan de eerste een prijs uitreiken. Dan zegt hij: „Als dit paedagogie is. als dit een toe passing is van de kinderpsychologie, dan weet ik het niet meer.Gooi dit premiestelsel zo gauw mogelijk over boord en geef de mensen, die het ver dienen een waarderend en bemoedi gend woord. Dat is veel belangrijker". Wim Kooyman: Op de lagere school kan het, op de middelbare is het een funest systeem. „Waarom moet in het leven alles .beloond worden?" A. Beek: „De verstandelijk begaafde leerling een prijs toekennen? Zeker niet, wel een extra prijsje voor hen, die door onverzettelijke wilskracht en taaie energie toch het gestelde doel („einddiploma") bereiken. De maatschappij heeft trouwens be wezen. dat deze „middelmatigen" de „besten" bleken te zijn, want in de strijd voor het bestaan speelt niet al leen het verstand een rol, de dr of mr- graad, die men behaalt, maar vooral het karakter van de mens, en statistie- ken,- wijzen uit, dat juist de leden van de laatste groep „karaktermensen" wa ren en zijn". Piet Kat: „De beste leerling van een klas ontvangt z'n beloning al door een rapport met uitstekende cijfers. Waar om dan nog een klasseprijs? „Ik heb eens gezien, dat een klasse prijs uitgereikt werd. Er ontstond een Onprettige sfeer. De bekroonde leer ling werd met schele ogen aangekeken, We weten wel hoe het dan gaat. Er ontstonden twee partijen. Alles was vol haatdragendheid en jaloezie. Als dit het resultaat is van een klasseprijs, dan blijkt wel duidelijk dat het een on juiste en waardeloze instelling is". Zoals jullie gezien hebben, sche nen Billie en Kareltje de cel als een rustoord te beschouwen w»" *e rdat tig konden eten en slapen, z di hit hun een cent kostte. Zelfs klea S was hun nog gratis verstrekt hoewei Billie bezwaar had gemaakt tegeni streepje, dat hij een beetje opacm g vond. „Dat kan zijn had Piet Pa kum hen onverstoorbaar «ef."t**°rtr, „maar, de kwaliteit is onverslutbaar„. Ën toen was de deur weer «clh ,®r in het slot gevallen en koitten de t bandieten zich de tijd met een kwikkend slaapje: Maar aan deze rus- pauze zou gauw genoeg een emde ko men, want toen de commissarU een ogenblik later werd opgebeld door de burgemeester, die eens naar de stand van de gevangenen kwam infor meren kon de laatste geen woord ver staan. „Wat is dat daar voor een la- PASTILLES OE°Z*CHrf waai op het bureau", informeerde de burgemeester. „Zijn ze aan het verbou. wen'' Ik kan geon w00rd „vels,aaa door al dat gezaag". „Nee... eh burge. meester", stotterde de commlssari». Dat zijn de gevangenen, die doen hun middagdutje.ze snurken een beet. Middagdutje?" brulde de burge. meester. „Hebben ze niets anders te doen' Eten en slapen op kosten van de gemeente. Dat moet afgelopen zijn, ogenblikkelijk, hoort U dat? Nou, toen was het inderdaad gauw afgelo. pen Nog geen minuut later stond de commissaris al in de cel van Billie en Kareltje. „Sta op. luiaards riep hij. „Jullie moeten aan het werk! „Ik? Werken?" riep Billie ontsteld. „En m'n zwakke hart dan?" „Niets mee te maken", riep de commissaris dreigend. „Jullie gaan direct mee". Inge van Erenstein: „Meer dan een. der anderen houdt zij rekening met de factoren, die de resultaten op school beïnvloeden. „Zo kan het voorkomen, dat een leerling met hetzelfde intelligentie peil als een boven het gemiddelde uit stekende leerling toch niet die resul taten behaalt, als met de laatste het geval is. De oorzaken kunnen verschil lend zijn: moeilijke omstandigheden thuis, het kind kan ziek zijn, of het volgt klassikaal onderwijs, waar het kind misschien niet voor geschikt is. terwijl het bij individueel onderwijs waarschijnlijk veel betere resultaten zou boeken Zij meent, dat deze factoren bij de beoordeling mee moeten tellen. Bovendien heeft zij een open oog voor de paedagogische betekenis van de klassegemeenschap, waarvan de so lidariteit door de prijsuitreiking wordt bedreigd. „In de kleine gemeenschap, als de klas is, is het zeer moeilijk een spor tieve, vrije, kameraadschappelijke sfeer te bewaren. De kleine groep bestaat uit de meest verschillende menser» die dag in dag uit, zelfs jaren op elkaar aangewezen zijn. Dat heeft grote voor delen, daar het de gemeenschapszin, kameraadschap en sociaa; gevoel, ele menten, waar men in de huidige mij. niet meer buiten kan. zeer bevordert en ontwikkelt. Doch daarnaast liggen andere gevoelens op de loer, om, zo snel als ze de kans krijgen, een slacht offer te bespringen en Hem zeer moei lijk weer los laten. Deze elementen: jaloezie, haat, minderwaardigheids complex etc. kunnen enigszins ver meden worden, wanneer men de aan leiding er niet voor schept. EN met dit wijze woord eindigen we onze bespiegelingen en wen- den ons tot de volgende vraag: Vind je muziekonderwijs op alle middelbare en ulo-scholen noodzakelijk? Zo ja, waarom? En hoe moet het in dat geval gegeven worden? Deze keer moeten de antwoorden worden gezonden aan een ander adres: D. L. Daalder, ESPELERLAAN 58, Emmeloord (NO- Polder); uiterlijk Maandagmiddag vroeg verzenden! 24) „Waaraan denk je, schat", vroeg hij haar, alsof hij voelde, dat haar ge dachten waren afgedwaald. „Je ogen zijn als koele, diepe meren, het ene ogenblik vol zonlicht, en dan weer val schaduw. Je hebt zulke prachtige ogen, Janice, zo rein, zo rustig. Heeft iemand je wel eens verteld h0e mooi je ogen zijn? Maar natuurlijk, ik kan onmogelijk de eerste zijn. Ik wou wel dat ik de eerste was en de laatste". Hij was de eerste man aan wie zij haar hart had gegeven. Dit had ze hem kunnen zeggen. En hij zou ook de laatste zijn, want hoe zou er ooit een ander kunnen komen nu ze Eric had liefgehad? Toen dacht ze: maar voOr hem ben ik niet de eerste. Dat was een ge dachte die al eerder bij haar had kun nen opkomen, die er ook wel was ge weest. maar die ze direct had onder drukt. daar ze die pas wilde toelaten op dat ogenblik in de toekomst waar op het heerlijke heden zijn einde zou vinden. Ik kan je niet zeggen waaraan ik denk", zei Janice, „want het is net of ik niet kan denken als ik bij jou ben, Eric; tenminste niet redelijk. Niet consequent: alleen maar in flitsen. Maar ik weet dat dit niet kan voort duren, want aan alles komt een eind". „Nog niet, laten we dat alsjeblieft nog even uitstellen". Zijn ogen waren smekend. Ze vroegen om uitstel, om de kans dat er misschien geen dag van morgen zou behoeven te komen. Toch DOOR wist hij net zo goed als zij, dat het spoedig zover zou zijn. Vandaag nog had hij een brief van Elissa ontvangen. Ze had geschreven dat ze van plan was eerder terug te keren dan eerst in haar bedoeling had gelegen. Frank rijk was zichzelf niet meer. Elissa ver veelde zich. Eigenlijk was er geen en kele reden om er nog langer te blij ven. En hoe had Eric het zonder haar? Gedroeg hij zich wel netjes; zou hij blij zijn haar terug te hebben? Dergelijke regels als deze laatste schreef Elissa gewoonlijk niet. Maar brieven verrie den zelden enig gqvoel. Zou ze mis schien iets hebben vernomen? had Eric zich afgevraagd toen hij die re gelen las. Waarom zou ze informeren of hij zich wel netjes gedroeg en of hij blij zou zijn, haar weer bij zich te heb ben? Waarom zou ze zo'n haast maken met haar terugkeer? Maar neen zei hij tot zichzelf, het was uitgesloten dat Elissa iets zou hebben vernomen. Ér viel niets te vernemen. Hij was bui tengewoon voorzichtig geweest. Hij was met Janice in geen enkele ge legenheid geweest waar men hem had kunnen herkennen. Niet dat hij zich schaamde voor Janice, of voor hun liefde. Maar het zou door het soort mensen dat hij en Elissa kenden, zeker verkeerd worden uitgelegd. Ze zouden het als een onverkwikkelijke geschie denis beschouwen: een dokter van middelbare leeftijd met zijn assistente. Ze zouden er iets lelijks van maken. En het was helemaal niet lelijk en onverkwikkelijk. Het was het heer lijkste, wat hem ooit was overkomen Zoals hij Janice had verteld: het was mooi en rein en jong. Het had een ander mens van hem gemaakt, zoals hij haar ook had verteld. Of hij er mee kon doorgaan als Elissa terug was, was een andere kwestie Hij wenste deze en de eventuele andere consequenties voorlopig nog niet onder ogen te zien. En daarom pleitte hii nu Voor nog wat uitstel. „Eens moet het toch gebeuren" zei Janice. Haar ogen keken droef en haar stem was vol verdriet. „Ik beloof je, dat we er eens over zullen praten, liefste/ maar vanavond met", smeekte Eric. „Vertel me nog eens dat je van me houdt en wanneer je dat voor het eerst ontdekte." En zo ging het voort - de dwaze conversatie tussen mensen die elkaar liefhebben; de steeds herhaalde zinnen de kleine details die zo belangrijk wa ren geworden. En dan dat warme ge voel van te leven, de magische beko ring ervan, de frisse kijk die je op ie omgeving kreeg en het bewust daarvan genieten, zoals dat alleen het geval is als men verliefd is. Ook Janice had er zorgvuldig voor gewaakt haar geheim te bewaren Ze vreesde echter dat het op haar gezicht stond geschreven, zichtbaar voor de hele wereld, toen ze zichzelf in de spie gel zag. Het was onmogelijk dat ze er maar steeds hetzelfde? zou blijven uit zien. Alles wat in haar leefde, drong zich naar de oppervlakte en wilde er uit, net als bij een vulkaan, die op het punt van uitbarsten staat, of als de zon die door de wolken breekt of als mu ziek die aanzwelt op de wind. Soms verbeeldde ze zich, dat enkele mensen haar wat vreemd aankeken haar moeder bijvoorbeeld, wier zachte blau we ogen opvallend scherp zagen of juffrouw Willows, wier lange speur neus elke aanduiding van iets onge woons ontdekte, en Ben maar ze wilde ook nog niet aan Bengy denken t6aSeenezek^erkten aJ die oen een zekere verandering in haar E?i°e z°ndag bijvoorbeeld, toen naar iemand op Lonc I^ianH mnr, had haar moeder plotsêflnfgemart of Janice zich wel goed voelde ».Ja natuurlijk, lieve schaf' Tomi antwoord kwam misschien ie;, niet altijd gezegd dat Jani?p had had die ihdrnk töch Vg",™"; r°T<s, kik SffPv'Z".: rwFM "T leVEh blijvpn werken^ejanice?" 3® hele wat geforceerd' wVwii'mn'li™ l8chte Uk? Denkt ze'dater Js en wil ze me hellen? in,"rde over gedacht. Maar zP had rt g6r ,nooit nooit iets voor haar 00^ n°g gen gehad. moeder te verber- eens6willen trouwIJv^De^ mlsschlen klonk onschuldig maar op.m,erkln* heleboel meer achter S,ak een van ^ar winterkliphet Verstel" (Wordt vervolgd.) Door kortsluiting is gistermorgen In de meubelfabriek van de firma Van der Kleyn te Gouda een felle brand uitgebroken, die in een kwartier tijd» de gehele uit hout opgetrokken fa briek tot een puinhoop maakte. Hoe wel de Goudse brandweer zeer spot- die ter plaatse was en met elf slangen het vuur aantastte, kon zij toch niet voorkomen, dat de fabriek geheel werd vernield. Een twintigtal ameublemen ten, dat op een bovenverdieping was opgeslagen, werd een prooi der vlam men. Het vuur greep zo snel om zich heen, dat de leden van het personeel niet eens de gelegenheid hadden hun gereedschappen te redden. De totale schade 'wordt geraamd op f 100.000.-% De verzekering dekt de schade. JOHANN STRAUSS. Compositie» pan de tvalsenkontnp u-ordeti ge speeld door het Concertgebouw orkest o.l.v. Joee) Krips. De mu ziek van Strauss is onsterfelijk geworden, tvant wie herinnert zich niet werken als: Ouverture Der Zigeunerbaron", Jlosen aus dem Suden", „Kaiserualzer" en Ouverture ..Die Fledermaus"? U kunt ze alle in deze uitzending horen. [Donderdag 11.00 uur Ofcr Hilversum 11, 298 meter.) VOOR DE LAATSTE MAAL VAN 'T JAAR BEKENDE SO LISTEN EN ORKESTEN. In dit. programma kunt U o.a. luisteren «aar de Ouverture „Dichter und Bauer", de klokjesaria uit „Lak- mé" pan Delibes gezongen door Mado Robin, ,J>arlez moi de ma mére" uit „Carmen" pan Bi zet. (Donderdag 20.45 uur over Hil versum I 402 meter). DONDERDAG 31 DECEMBER HILVERSUM I, 402 m. 7.00 KRO, 1000 NCRV. 11.00 KRO. 14.00 NCRV, 0.30-2.00 KRO. 7.00 Nieuws. Grant. 7.45 Morgengebed en Liturg kalender. 8.00 Nieuws en weerber 8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Gram. 10.00 Gram. 10 30 Morgendienst. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Angelu». 12.03 Lunchconcert. (12.30 Land en Tulnbouwmededeltngen. 12.33—12 40 Voor de boeren.) 12.55 Zonnewiizer.H Nieuws en Kath. nieuws. 13 20 Gr» 13.45 Koorzang en dankwoord. Kamermuziek. 14.28 Gram. 14 45 Voo. vrouw. 15.15 Gram. 15.25 Idem. 1000 Bij bellezing. 18.30 Plano-kwartet 17.00 Voor de jeugd 17.30 Emigranten-groeten. 18)5 Gram. 18,30 „Dienen", causerie 10 :h* ht 13 00 14.00 rit ..„iïiicii causerie. 18.40 Gram. 18.50 Nieuws en weerbericht. 19 nO Kerkdien-t. 20.15 Vocaal Ensemble en sol. 20.45 Gram. 21.45 Terugblik 1953. 22.!8 Gram. 23.00 Nieuws en 3 O.S.-berichtM- 23.15 Groeten en Oudejaarsindnikken uK verre Gewesten. 23.25 Vocaal kwartet 23.35 „De avond van het Jaar", toespraak. 23.55 Reportage. 24.00 Klok. 0 01 Cari'- '°n. 0.03 Nieuwjaarswens. 0 08 Delft I' °P' 0.30 Nieuwjaarswens. 0 33— 2.00 Gram muziek. HILVERSUM n, 298 m.: 7 00 AVRO. vpRO. 8.00 AVRO, 19.00 VPRO. 21.00 AVRO, 0.30—2.00 VARA. ""O - snUW*' 710 Gram' ?.15 Gym. 7 .30 Gram. °««°renlng. 8.00 Nieuws 8.15 Gram. 9-00 Morgenwijding. 9 15 Koorzang. oor de hulavrouw. 9.33 Gram. 10'® oor de kleuters. 11.00 Concerteebouw- l9iu? Net Is niet waar", causerl* en P'an°. 12.25 In 't spion* Uni! 12,'?° Und" en Tuinhnuwmedrde- hoHrilV 1 1 0r«e,attel. 12.50 „Uit het oedrljfsleven". 13.OO Nieuws. 13.15 Motte* 13 *mi 11Lichte muziek- VW fab,:r,', 14 30 Kamermuziek. 1 s™ ïken 1545 r'"m 18.00 ..Tus* 17 30 bh,®n VtU"- ,M5 Voor de je»8<1' hoor.ne?",,S,h,V"I.e" P^rie-duivc^ oö oncnrr en 7tjn nralrie-dui Th Rot U'45 "cgerlngsuitzendlng 'Nederland en de wereld", l"'"" Portae'e n," ^"^^temen. 18.25 Re- voor kina ®rani' '8 30 Pianowedstrijd voor kinderen. 19.00 „Voor de eerst» 20 43 nu 30 Oudelaarsavonddicnst' 2100 'r. lMr"' t°csrraak. 20.35 Nieuws. Nieuws êaor',.rnUzi<>k' 22'15 Gram' 23 23 45 Tn. Strijkorkest. 23.30 Gram- Koninaln iPr!fk door de Comm. van d« ziek oa on prov' Zeeland. 23.55 M«* Laüra" ooi ®aarwt«seling in Staatsmijn 0 30 Nip.i Nieuwjaarswens. 0.10 GraiO. NteuwsJaarwens. 0.40-2 00 Gram- 2i*0:*Vl,1leTaï.ramma NTS. 2015- groat U eldoacoop 1953; 2. Europ»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 2