Tachtig jaar geleden strandde
„König Wilhelm" op de Haaks
BREGMAN
Tuinstraat en Brakkeveidweg
moeten worden verbreed
Fa J. N. QUERELLE
De watervoorziening op Texel
Predikbeurten
Vletten brachten de zeventig
passagiers in veiligheid
Ook de bemanning
PINDABRANDER'J
kon worden gered
Vrijdag opening van
„Hong Kong"
Wat de beide theaters
brengen
OPRUIMINGS
AANBIEDING
IN HET KORT
Bestuur M.H.
JIMMY BROWN EN DE BLOEDBOEF-BEREN
'I Zand
Callantsoog
Uit de geschiedenis van Den Helder (25)
POLDERWEG
Vergeefse pogingen
Brief in fles
Bekende namen
Onderdeel van het nieuwe Centrum-plan
IN HET GEWIJZIGDE CENTRUM-PLAN zijn ook enkele werkzaam
heden opgenomen, die weliswaar buiten de grenzen van it p
moeten worden uitgevoerd, maar die toch noodzakelijk zijn om e
wederopbouwplan ten volle tot zijn recht te laten komen, liet betre
hier een verbreding van Tuinstraat en Brakkeveidweg, dit n aan
zienlijk intensiever verkeer te verwerken zullen krijgen, en het door
trekken van de Kievitstraat naar de huidige overweg.
Verlenging Kievitstraat
naar huidige Overweg
Buitengewone
Deel der bossen zal ten offer vallen
Opmerkingen Ged. Staten
Eindelijk succes
„KTk™'«-ZE*"
Beiaardbespelingen
„Stralende sterren" in
het Tivoli-theater
Damnieuws van „ROE"
Bromfietser met auto in
botsing
Examens
Schipper J. Bakker gaat
met pensioen
Bridgenieuws
BESOMMINGEN IJMUIDEN
jlssk:' 9-1^^-opTai K.Yu1, gïfi fe
DONDERDAG 31 DECEMBER 195S
(Advertentie, Ing. Med.)
0^ d'e gedenkwaardige 26e Novem
oer 1873 raakte omstreeks half
HnRe" het dorp 'Iu'sduinen in beroe
ring. er was een Duitse stuurman
aangekomen die sleepboothulp vroeg
voor zijn schip, de „König Wilhelm",
die al een paar uur vast zat op de
banken ten Zuiden van het dorp. De
kapitein vond de toestand gevaarlijk
en had daarom zijn stuurman er met
de vlet op uit gezonden om hulp te
gaan zoeken. De „König Wilhelm"
was een schip van 2500 ton, dat een
geregelde dienst onderhield tussen
New York en Hamburg, en behalve
zeventig passagieres tabak en katoen
als lading vervoerde.
De agent van de sleepdienst aarzel
de wel een ogenblik alvorens aan de
sleepboten toestemming te geven om
uit te varen. De wind stak al meer en
meer op en de lucht was zeer dik:
er zou dus weinig kans bestaan het
schip onder deze omstandigheden vlot
te slepen. Maar toch stoomden een
uur later de beide sleepboten „Stad
Amsterdam" en „Noordzee" naar bui
ten om een poging te wagen.
Op de plaats van het onheil bleek,
dat men niet dicht genoeg bij de „Wil
helm" kon komen om de slepers over
te brengen; bovendien zat het schip
er zeer gevaarlijk en dus besloten de
sleepboot-kapiteins direct naar de ha
ven terug te stomen om verslag van
de toestand te doen aan de leden van
de plaatselijke reddingscommissie.
De heren van de reddingscommissie
gaven onmiddellijk order, de roei-
reddingboot in gereedheid te brengen,
die om half twee 's nachts, gesleept
door de „Stad Amsterdam" de haven
verliet. Een half uur later was de
sleepboot opnieuw op de strandings
plaats en ging schipper Koningstein
van de reddingboot proberen aan
boord van de „König Wilhelm" te
komen. Om hem zijn werken te ver
gemakkelijken werd tussen de sleep
boot en het gestrande schip een onaf
gebroken flambouwvuur onderhou
den. Alle pogen was echter tever
geefs.
I")E reddingboot sloeg vol en moest
tenslotte terugkeren. Het had geen
zin die nacht nog verdere pogingen te
ondernemen en de sleepboot voer met
de reddingboot terug om met dag-
worden een hernieuwde poging te
doen. Om acht uur werd het nog
eens geprobeerdweer geen resul
taat. Schipper Koningstein zou wel
iswaar kans zien aan boord van het
wrak te komen, maar niet om het
weer te verlaten. Daartoe diende de
ebstroom te worden afgewacht.
Om twaalf uur 's middags stoomde
de „Stad Amsterdam" andermaal de
haven uit. Ditmaal niet alleen met
de reddingboot op sleeptouw, maar
ook de vlet „De Drie Gebroeders
van A. Wilner. Intussen was de angst
van de passagiers van de „Konig Wil
helm" steeds groter geworden. Reeds
tweemaal hadden zij de reddingboot
pogingen zien ondernemen om hen
van het schip af te halen, beide ma
len zonder resultaat. Wij kunnen ons
voorstellen hoe deze mensen met wan
hoop in het hart de sleepboot weer
zagen verschijnen: zou ditmaal de
redding gelukken, of zouden zij een
graf vinden in de golven? De zee
beukte het schip, en geen enkel schip
hoe hecht en sterk ook gebouwd
kan op de duur de kracht van de aan
rollende golven weerstaan.
bovenmenselijke inspanning moesten
getroosten. Pas de vierde keer lukte
het aan lij van de „König Wilhelm"
te komen en nog acht mensen over te
n.emjn» die aan boord van de nog
steeds op en neer houdende sleep-
°/^L "Noordzee" werden gebracht.
Om half vijf Donderdagmiddag voe
ren de beide sleepboten met hun kost
bare last de haven binnen. De redders,
die ruwe visserlui, konden geen woor
den vinden om de tonelen te "beschrij
ven die zij aan boord van de „König
Wilhelm" hadden aanschouwd. Vol
gens het principe „vrouwen en kinde
ren eerst" moesten deze gered worden
vóór de mannen. Aangrijpende tonelen
hadden zich afgespeeld, toen de vrou
wen en kinderen afscheid namen van
de mannen en de vaders, die zij wel
licht nooit meer zouden zien. Een ge
schiedschrijver uit die dagen noteerde
„Het hart van de zeeman "-«rd daarbij
klein". J
£)E équipage was nog steeds aan
boord gebleven, doch de volgende
morgen, des Vrijdags, werd doormid
del van een brief in een fles ge
vraagd ook hen van boord te halen.
Dat karwei nam de Huisduiner red
dingboot op zich: een en twintig le
den van de bemanning werden die
dag van boord gehaald. Nu moet men
zich niet voorstellen, dat bij „stran
den" een schip hoog en droog op het
strand zit. Direct na het aan de grond
lopen bijvoorbeeld zat de boot op on
geveer een kilometer uit de wal met
de voorsteven naar het strand. Onder
invloed van wind en golven werkte
het schip zich steeds vaster, zodat het
daags daarna evenwijdig aan het
strand geheel aan de grond zat, zoals
wij ons nog wel van de „Eugenia"
herinneren. De steeds aanstormende
zeeën bleven evenwel hun werk doen,
zodat een week later het schip bij
laagwater geheel droog, dus op het
strand zat.
£)OOR een toevallige omstandigheid
zijn wij in het bezit van de namen
van hen, die de drie reddingboten be- mensen in nood.
J)E GESCHIEDENIS van onze
kust is rijk aan scheepsram
pen: vooral in de tijd van de zeil
vaart strandden bij storm en
slecht zicht tal van schepen op de
Haaksgronden en op de Razende
Bol. Door de geschiedenis van
Den Helder loopt als een rode
draad het verhaal van de vele
schepen die hier op de kust bler
ven, over de talrijke tochten die
de reddingboot en de vletterlie*
den moesten maken om mensen
levens te redden, en over de vele
verkopingen die de notarissen
hier ter stede jaarlijks moesten
verrichten van aangespoelde la
ding, wrakgeslagen schepen en
scheepsinventarissen. Daarom
past het in deze serie de ge
schiedenis te vertellen van de
Duitse mailboot „König Wil
helm", die in 1873 bij slecht zicht
in de buurt van Falga strandde.
manden. Daar treffen wij vele be
kende Helderse namen bij aan, die
wij aan de vergetelheid willen ont
rukken. De Helderse reddingboot was
bemand door: Jan Koningstein, P.
van der Wiele, G. van der Wiele, N.
Koningstein, Jan Visser, S. Visser, P.
Borst, P. de Wijn, J. de Jong, W.
Verberne en W. Sluisman. De vlet
„De Drie Gebroeders" door A. Wilner,
P. Kikkert, J. Verberne, A. Baak, J.
A. Jansen, H. Kuiper, C. Jansen, C.
Kikkert en W. van der Wiele. De
Huisduiner reddingboot door Klaas
Duit, Willem Zeeman, Jan Abbenes,
Lodewijk Vermeulen, Jakob Been, A.
Been, Dirk Strop, Pieter Rensmaag,
Pieter Geerlof, Dorus Rijkers, Hen
drik Rensmaag. Dit zijn dus wel de
namen van een uitgeleze-. schare Jut
ters, die de naam van Redders hoog
hielden.
Wat valt er nog meer te vertellen?
Dit was een gelukkige redding. Het
heeft de reddingboten mogen geluk
ken allen van boord te halen iets
wat lang niet altijd het geval was.
Vergelijken wij de roei-reddingboten
van toen, die met handkracht voort
bewogen vletten, met de moderne mo
torreddingboten van thans, dan kun
nen wfj niet anders dan bewondering
hebben voor de menslievendheid van
deze jutters, die storm en ontij hun
leven veil hadden voor hun mede-
In de Keizerstraat 56 zjjn drie Chi
nese heren een restaurant begonnen,
dat op 1 Januari 's morgens om tien
uur zal worden geopend. Een aantal
dames en heren heeft gisteravond tjj
de«s een uitgebreid diner reeds een
voorproefje gehad van de voortreffe-
lenke Chinese keuken, waarin onmis
kenbaar een vakman aan het werk
was.
In dit korte bestek is het ons niet
mogelijk, een opsomming te geven van
de talloze heerlijkheden, welke het
gezelschap zijn ten deel gevallen. Er
werden dertien gangen geserveerd, en
daaruit kon gemakkelijk de conclusie
worden getrokken, dat het de gasten
van „Hong Kong" straks aan niets zal
mankeren.
Het diner werd gegeven in een Ne
derlands-Chinees interieur, eenvoudig
doch smaakvol. Vindingrijke lieden
hadden voor aantrekkelijke Chinese
lampen gezorgd, en het geheel ademde
een internationale sfeer. Voor de ver
bouwing zorgde de fa. Reijers, de elec-
trische installatie is van de fa. Buis,
het schilderwerk van de fa. Sanders,
en de stoffering van de fa. Zuidweg.
De architectuur is van de heer L. Sok.
In de beide Helderse bioscopen is he
denavond uiteraard geen voorstelling.
Vrijdag wordt het nieuwe programma in
Tivoli begonnen met de uitstekende, be
kroonde Italiaanse film „Verboden ver
haal". Op Dinsdag- en Woensdagavond
wordt „De vrouw uit de Lisbon-club"
vertoond. Op Donderdagavond biedt Ti-
voli een cabaret-revue met onder andere
de Kilima Hawaiians. In de Witte gaat
van Vrijdag tot en met Maandagavond
„Abbott en Costello gaan naar Mars", en
van Dinsdag, tot en met Donderdagavond
draait „Harten Vrouw".
Bij het opstellen van het „phasen-
plan", waarover wij in ons nummer
van Maandag jl. schreven, is reeds
met deze werkzaamheden rekening
gehouden. In afwijking van het oor
spronkelijke plan zijn enkele andere
onderdelen overgebracht naar de z.g.
tweede urgentie. Deze komen dus na
de afwerking van het zeven phasen-
plan aan de orde.
In eerste urgentie komen de plan-
delen, die rechtstreeks in verband
staan met het herstel der oorlogs
schade. In de kosten hiervan wordt
voórlopig met zestig procent door
het Rijk bijgedragen. Daarbij behoort
ook de „doorbraak" van de bocht in
in echt lederen
DAMESTASSEN
en onze bekende goede
PARAPLUIES
Maandag 4 Januari begint de verkoop.
BREEWATERSTR. 5 b.d. Sporstraat.
(Advertentie, Ing. Med.)
(Advertentie, Ing. Med.)
Alt AAR dit keer lukte het wei. De
reddingboot mocht er in slagen, in
vier reizen vier en vijftig mensen aan
boord van de sleepboot te brengem
De „Drie Gebroeders mocht het, na
onnoemelijke inspanning, gelukken in
twee reizen zestien passagiers af te
halen en op de sleepboot over te
brengen.
Intussen had de reddingboot van
Huisduinen de gehele m°rgen gereed
eestaan. Tot viermaal toe was een
Doeing gewaagd om door de branding
heen te komen; sleepboothulp was
voor deze reddingboot niet aanwezig,
zodat de redders zich teüter.ma^c aa -
gevuurd door schipper Klaas Dun,
I- Ch- Palmstraat: 19.30 uur ds Borg-
hardt:' Huisduinen: 19 uur vicaris Crhnm.
Gcref. Kerk: Bcthclkerk: 20 ur d-
Hartkamp; Rehobothkerk: 20 ur ds Ham-
rrJng Geref. Gem.: Janzendwarsstraat
I>130 uur leesdienst Geref. Kerk,
Weststraat: 2030 uur ds F. Tollenaar
Lutli Kerk, Wezenstraat. 19.30
uur dr J A. SteUway - Vrije Evang.
Gemeente, Hoogstraat: 19 30 uur evan
geMst Glazer - Vrije Clmstengemeen-
scb-i-, Spoorstraat: 19 uur dienst
Oud-Kath Kerk. Middenweg: 19 uur lof
van oudejaar .ivond - Doopsgez. Gem
v-cT'-Tncht' 19.30 uur ds J. J- J. van
Slutjs'- Evangelisatie. Vijzelstraat: 19.30
uur samenkomst.
MI'GW JAARSDAG: Ned. Herv. Gem.,
P," matraat: 10.30 uur ds Borghardt
rnef Kerk. Bothelkerk: 10 uur d; Swen
Ge re:- Gen 10 uur leesdicn't Ger.
Kerk8 43 uur ds F Tollenaar - Vrij
Fvinn Gom.: 10.15 uur evang. Glazer -
Oud-F-tK Kerk: 10 uur heilige dienst -
p -rrti ion Gem.: 11 uur even". J. Dnm-
inulier uit Alkmaar - Evangelisatie, Vtj-
-ptreat: 10 uur samenkomst.
JVLtANADOSP: heden: Ned. Herv. Gem.:
'0 uur ds H. J Trommel Geref. Kerk:
18.30 uur ds Hamming.
CA1.' ANTFOOG: heden: Nod. Herv. Gem.:
18.30 uur ds H. J. Trommel.
Voor spoedeisende gevallen wordt
de geneeskundige dienst te Den Helder
op Nieuwjaarsdag (van 0—24 uur) waar
genomen door de artsen mevr T. Schrau-
wen-Monchouwer, Javastraat 18. telefoon
2707 (b.g.g. telefoon 3775), en S. J. J-
Lemaire. Willem Barendszstraat 77. tele
foon 3188. Aanvragen zo mogelijk voor
tien uur.
De apothekersdienst wordt van he
denavond zes uur tot en met morgen
avond waargenomen door apotheek De
Bas, Keizerstraat 87, telefoon 2929 'na
zes uur: Timorlaan 31, telefoon 2420);
daarna tot en met volgende week Vrij
dagavond door apotheek Bijl. Sluisdijk
straat 137, telefoon 2303.
Het bestuur van de voetbalvereni
ging H.R.C. houdt morgenmiddag van
drie tot vijf uur een nieuwjaarsreceptie
in „Formosa".
Aan boord van het ss „Tabinta", dat
op 2 Januari te Am'terdam wordt ver
wacht, bevindt zich kwartiermeester C.
Prins, Oosts'ootstraat 52, op de thuisreis
uit Indonesië.
De stadsbeiaardier, de heer Tj. Joh.
Dito, geeft vandaag op het klokkenspel
het Monument Nederlands Redding
wezen een tweetal concerten. Van 2.30
tot 3.30 uur brengt hij ten gehore: i. Hoe
zacht glijdt ons bootje (Von Weber); 2.
Peludc (Denijn); 3. Largo (Handel): 4-
Kwarten- en kwintenspel (Basselaar); 5.
Donauwals (Strauss); 6 Zeemans. en an
dere liederen.
Vannacht om twaalf uur speelt de heer
Dito achtereenvolgens: 1. Oudejaar::-
avondlied, 2. Gelukkig Nieuwjaar (Dito),
De reddingboot (De Groot).
In het Tivoli-theater wordt Donder
dagavond een orogramma geboden, ge
titeld „Stralende Sterren". Tot de me
dewerkenden behoren Cees de l ange,
de Kilima Hawaiians, Tom Erich en
de Chico's.
Voor de onderlinge competitie van de
Christelijke damclub „ROE" werden in
dc afgelopen weken de volgende partijen
gespeeld
Afdeling A: M. de Boer—Tj. Kraak
2-0, Js. Keizer- -M. de Boer 2-0. Tj. Kr^ak
—Vink 0-2, M. de Beer—T. Keizer 0-2.
W. Post- T. Keizer 1-1, J. Keizer—G. C.
Podt 1-1.
Afdeling B: J. van Zweden J. Mole
naar 2-0, D. van Leeuwen—C. Kramer
0-2. J. van Zweden171 F'
Molenaar—E. Louwinger 0-2
Door periodieke aftreding van mevr.
J. Smit-Winkelman en de heren J. C.
Dienaar en H. J. J. van Koningsbruggen,
die zich herkiesbaar stellen, ontstaan op
i Januari 1954 drie vacatures in het be
stuur van het gemeentelijk bureau voor
Maatschappelijk Hulpbetoon. De aftre
denden zijn door B. en W. als nummer
één op de aanbeveling geplaatst, met als
nummer twee resp. mevr. D. van Loo-
Tjepkema en de heren P. Bakker en K.
Groenewegen.
Nabij het Shell-depöt aan de Rijks
weg zijn gistermiddag een bromfietser
en een auto met elkaar in .botsing ge
komen. Eerstgenoemde had niet vol
doende opgelet, toen hij van rechts
naar links de weg wilde oversteken.
Beide bestuurders poogden uit alle
macht een aanrijding tc voorkomen,
doch dit mocht niet gelukken.
De bromfietser werd naar „Park
zicht" vervoerd. Hij bleek licht ge
wond te zijn en kon spoedig naar huis
terugkeren. Beide voertuigen werden
beschadigd.
De heren A. F. van Sikkelerus uit
Rreezand en N. J. Wagemaker uit Anna
Paulowna. leerlingen van het instituut
„Mercurius" te Den Helder, zijn gerlaagd
voor het Staatspractijkdiploma 1ste deel.
In hun memorie van antwoord op
het verslag der afdelingen van de
Prov. Staten van Noord-Holland heb
ben Gedeputeerde Staten een uiteen
zetting gegeven van de stand van za-
keni met betrekking tot de watervoor
ziening van Texel. Daarin wordt me
degedeeld, dat sinds Augustus 1953 op
het eiland boringen worden verricht
om een inzicht te krijgen van de bo
demgesteldheid en de mogelijke wa-
terontrekking. De daartoe ingerichte
installaties worden tevens benut voor
het onderzoek naar de beste wijze van
zuivering, waartoe ter plaatse een
proefinstallatie is opgegericht.
Voor de waterwinning op Texel is
men op de duineni aangewezen, daarin
komen drie centra in aanmerking:
1. Het Noordelijke gebied „de Eijer-
landse duinen".
2. Het middengedeelte ten Zuiden van
de Koog.
3. Het Zuidelijke gedeelte ten Westen
en ten Noordwesten van Den Hoorn.
Het Zuidelijke gedeelte .bestaat uit
een breed en. voor de waterwinning
waarschijnlijk uitermate gunstig duin
gebied. Échter zijn hierin natuurreser
vaten gelegen, op het behoud waarvan
zeer veel prijs wordt gesteld. Voor de-
beide andere centra is een geo-hydro-
logisch onderzoek aan de gang.
Het geo-hydrologisch onderzoek in
het Noordelijke gebied is weinig hoop
gevend geweest. Bovendien betekent
de geographische ongunstige ligging
van de Eijerlandse duinen eem verho
ging van de investeringskosten met
f 250.000, en daarmede gepaard gaande
een verhoging van de exploitatiekos
ten met f 20.000 per jaar.
In het middengedeelte ligt op een
diepte van 13 m-NAP een keileemlaag.
Tussen deze en een dunnere kleilaag,
welke op lm-NAP is gelegen, bevin
den zich sterk sübhoudende zandlagen,
welke een voor de waterwinning on
gunstig doorlaatvermogen bezitten. Bo
ven de bovenste kleilaag is de doorla-
tendheid gunstig, maar de inhoud van
het waterhoudend grondpakket gering.
Dc voorlopige conclusie is, dat niet
temin in dit gebied de waterhoeveel-
heid, zoals deze ook voor de toekomst
is geraamd, kan worden gewonnen, zij
het ook. dat de geringe capaciteit per
oppervlakte-eenheid de winning kost
baarder zal maken dan normaal het
geval is. Indien deze veronderstelling
onjuist zou zijn, zal een indringing der
waterwinning in het meer Zuidelijke
nabij Den Hoorn gelegen duingebied
en aantasting van natuur,bezit onver
mijdelijk zijn.
Gedeputeerde Staten merken hierbij
op, dat mede met het oog op de be
perkte mogelijkheden der waterwin
ning het in het voornemen ligt op
Texel een algemene bemetering toe te
passen.
In Hoeverre de waterwinning hier
van invloed zal zjjn op de omringende
gronden buiten het eigenlijke winge-
bied zal een voortgezet onderzoek moe
ten uitwijzen. Als vaststaand kan reeds
worden aangenomen, dat een aldaar
nabij de duinvoet aanwezig jong bos
van het staatsbosbeheer van 28.5 ha
grotendeel ten offer zal moeten vallen.
Tenslotte merken Ged. Staten nog op,
dat de oorspronkelijke kostenraming
voor de begroting 1953 was gebaseerd
op het door het rijksinstituut voor
drinkwatervoorziening ingestelde voor
lopig onderzoek en de daarbij opge
stelde begroting. Een nader door het
PWN gehouden onderzoek wees uit,
dat met verschillende kostenverhogen
de factoren alsnog rekening moest wor
den gehouden, waardoor het in 1953
uitgetrokken bedrag van f 2.300.000
door een aanvullend crediet van
f 700.000 op de .begroting voor 1954 tot
f 3.000.000 werd verhoogd.
Aangezien ook thans nog op enkele
punten onzekerheden bestaan, die on
gunstig zouden kunnen uitvallen, moet
het niet uitgesloten worden geacht,
dat in de toekomst een nieuwe verho
ging van het beschikbare crediet nood
zakelijk zal zijn. Hierbij zij evenwel
opgemerkt, dat van rijkswege een niet
onbelangrijke subsidie kan worden
verwacht.
Voor het komende seizoen zal dus
nog geen verbetering in de watervoor
ziening op Texel kunnen komen, maar
Gedeputeerde Staten zullen, voor het
geval weder watergebrek mocht drei-1
gen er op toezien, dat van gemeentewe
ge doeltreffende maatregelen zullen
worden getroffen.
Wegens het bereiken van de pensioen
gerechtigde leeftijd is aan schipper J.
Bakker van de motorreddingboot „Joan
Hodshon" te Dc Cocksdorp eervol ont
slag verleend. In zijn loopbaan heeft hij
tal van schipbreukelingen gered. Tot zijn
opvolger is benoemd de heer A. Boon
Mzn.
de Keizerstraat naar het nieuwe Sta
tionsplein. De verbreding van het ge
deelte Keizerstraat tussen de bocht en
de Keizersbrug is naar de tweede ur
gentie overgebracht, evenals het ma
ken van een nieuwe (en bredere!) Kei-
zersbrug. Hierin zal het Rijk dus niet
bijdragen. Hetzelfde geldt voor de
stichting van een nieuw politiebureau
en een brandweerkazerne. Deze objec
ten komen eveneens eerst na de uit
voering van het phasenplan aan de
orde, waarna met het Rijk kan worden
overlegd in hoeverre financiële me
dewerking van Rijkswege mogelijk :s.
Voor zover langs de spoorbaan spoor-
weggronden aanwezig zijn, die niet in
gebruik zijn ten behoeve van het
eigenlijke spoorwegbedrijf, kunnen
deze reeds de eerste phase (de phase
der voorbereidende werkzaamheden)
aan de gemeente worden overgedra
gen en bouwrijp gemaakt. Dit zijn de
terreinen, ongeveer gelegen tussen de
Watertoren en de De Wetstraat. Ook
aan de Oostzijde van het Julianapark
en de Prins Hendriklaan zijn enkele
terreinen voor bebouwing beschikbaar.
Het op korte termijn doortrekken
van de Kievitstraat naar de huidige
overweg is nodig ten behoeve van de
nieuwe kolenopslagplaatsen, die per
spoor bereikbaar zullen zijn via een
aftakking van het zijspoor naar het
Bassin. De definitieve aansluiting van
dit kleinspoor en het hoofdspoor kan
pas tot stand komen na de afbouw van
het seinhuis ter hoogte van de Violen
straat en het nieuwe station met het
bijbehorende emplacement.
De onteigening van de gronden, die
nodig zijn voor de „doorbraak" van de
Keizerstraat naar de Parallelweg, zal
moeten plaats vinden in de vierde
phase, dus circa een jaar nadat met
de uitvoering van het Centrumplan
een begin is gemaakt. In diezelfde pe
riode wordt ook de verbreding van de
Tuinstraat tot stand gebracht, evenals
de zo vurig gewenste verbreding tus
sen Krugerstraat en Koningdwars
straat.
Pogingen zijn in het werk gesteld
om deze verbinding op een zo vroeg
mogelijk tijdstip aan te brengen, maar
dat bleek niet mogelijk in verband met
de belading van Belgische militaire
treinen. Mede met het oog hierop
wordt in de derde phase van uitvoering
een tijdelijke overweg aangelegd tus
sen de Boerhaavestraat en de Parallel
weg, ter hoogte van de Kroonstraat.
Het is morgen hoog water om 3.40
en 16.35 uur, en laag water om 10.15 en
22.40 uur. Zaterdag is het hoog wate.
om 4.55 en 17.40 uur, en laag water om
11.20 en 23.55 uur. De temperatuur van
het zeewater was 5,3 graden Celsius.
(Advertentie, ing. Med.)
40. „t.aten we maar eerst gaan eten" smaakte. Wat het was wist hij niet,
zei de professor tegen Jimmy. „Mis-1 maar het smaakte pittig en heerluk.
schien wil hij wa zeggen, als weZodra zij hun lepels hadden neerge-
'"'a»r zijn" .1 mmy knikte, dat hij dat
legd, stond de monnik op, nam de lege
schotel weg en zei tegen de professor:
„Gij kunt mij alle vragen stellen om
trent liet Bh-ioeloew< .ebergte, die gij
wenst". Oom Pepie sprong verheugd
op en stak meteen van wal. Er ont-
wikkelde zich daarna een gesprek
vearders in Den Hel der. rje „Netf en overigens toe", ven. dat de maaltijd die; waarvan Jimmy geen syllabe begreep,
de „Keizer", die tot na Nieuwjaar blij- j men 'im had vomv t alleen over j maar hij za„; wel dat oom Pepie hoe
ven. 1 vloedig was, maar ook verrukkelijk I
Gisteren arriveerden twee kust
goed vond. Hij vond het thuis wel eens
vervelend als Miebet aan één stuk door
tjer 2-0, j. j zat te kwebbelen, maar dit zwijgen
van die somtere figuur aan de andere
kart van de tafel werkte ook nie'
weinig op ziin zenuwen Jimmy moest
langer hoe bedrukter werd. De mon
nik sprak langzaam. Zijn stem klonk
melodieus. Voor Jimmy totaal onver
wacht rees de monnik overeind en ver
liet met een slepende pas het vertrek
De professor greep zijn zakdoek om
zijn voorhoofd wat af te vegen, want
hij had het knap warm gekregen. „Hij
kent dat deel van het Himalnja
gebergte. Hij ontraadt ons er in door
Ter gelegenheid van het 12jarig
bestaan van de bridgeclub Up en down
werd een bridgedrive gehouden met de
volgende uitslag:
A-lijn: A. van der Voort—N. van dei-
Linden 25 pnt„ T. Blokland—P. Koop
man 25 pnt., A. StropperKriek 21 pt„
N. Tesselaar—H. Veul 18 pnt., S. Len-
ting—Th. Leek 16 pnt., W. Hertogh—
D. den Brasem 15 pnt.
B-lijn: W. de WitH. Schilder 11%
pnt., J. de Wit—K. de Vries 8% pnt.,
mej. Do Wit—F. Hendriks 7% pnt.. P.
Strooper—P. Hertogh 6% pnt., K. Slik
H. Rozen 5 pnt.
BRANDWEER BEHOEFDE NIET IN
ACTIE TE KOMEN
De brandweer van Callantsoog werd
gistermiddag gealarmeerd voor een
brand in de boerderij van mevr. de
wed. J. de Wit aan de Zwarteweg.
Bij aankomst bleek, dat buren het
vuur - op onverklaarbare wijze ont
staan in een op de dors staande wa
gen stro - reeds hadden bedwongen.
De schade bleef dus beperkt; een ge
luk was, dat het vuur, dat wel een
schot en een deur had geblakerd,
geen ander licht ontvlambaar mate
riaal kon bereiken.
Besommingen van Woensdag: IJm. 32
Elie f 12.480, IJm. 20 Polderman f 9380,
VI. 77 Polderman f 31.100, IJm. 20»
f 4830, WR 7 f 1919. Aanvoer 6050
kisten.
Prijzen per 1 kg: heilbot 2.33—1.80,
gr. tong 3.70—3.50, grm. tong 2.412 31
kim. tong 2.24—2.—, kl. tong I 139—
1.30, kl. tong II 0.93—0.86. tarbot I
2.50—2.15.
Per 50 kg: tarbot II 90. schartong
19.50—14.50, gr. schol 23—21.50, grm.
schol 27—25, kim. schol 47—43, kl. schol
I 38—36, kl. schol II 32—17, schar 22—
18, v. haring 12.20—10.50. makreel 35,
gr. schelvis 33—30, grm. schelvis 32—
28, kim. schelvis 39—22, kl. schelvis I
ogenblik erg verslagen yit.
10.50- 8. kl. haai 12.5010.50, poontjes
23—17, kl. koolvis wit 25.50.