Tachtig jaar geleden strandde „König Wilhelm" op de Haaks BREGMAN Tuinstraat en Brakkeveidweg moeten worden verbreed Fa J. N. QUERELLE De watervoorziening op Texel Predikbeurten Vletten brachten de zeventig passagiers in veiligheid Ook de bemanning PINDABRANDER'J kon worden gered Vrijdag opening van „Hong Kong" Wat de beide theaters brengen OPRUIMINGS AANBIEDING IN HET KORT Bestuur M.H. JIMMY BROWN EN DE BLOEDBOEF-BEREN 'I Zand Callantsoog Uit de geschiedenis van Den Helder (25) POLDERWEG Vergeefse pogingen Brief in fles Bekende namen Onderdeel van het nieuwe Centrum-plan IN HET GEWIJZIGDE CENTRUM-PLAN zijn ook enkele werkzaam heden opgenomen, die weliswaar buiten de grenzen van it p moeten worden uitgevoerd, maar die toch noodzakelijk zijn om e wederopbouwplan ten volle tot zijn recht te laten komen, liet betre hier een verbreding van Tuinstraat en Brakkeveidweg, dit n aan zienlijk intensiever verkeer te verwerken zullen krijgen, en het door trekken van de Kievitstraat naar de huidige overweg. Verlenging Kievitstraat naar huidige Overweg Buitengewone Deel der bossen zal ten offer vallen Opmerkingen Ged. Staten Eindelijk succes „KTk™'«-ZE*" Beiaardbespelingen „Stralende sterren" in het Tivoli-theater Damnieuws van „ROE" Bromfietser met auto in botsing Examens Schipper J. Bakker gaat met pensioen Bridgenieuws BESOMMINGEN IJMUIDEN jlssk:' 9-1^^-opTai K.Yu1, gïfi fe DONDERDAG 31 DECEMBER 195S (Advertentie, Ing. Med.) 0^ d'e gedenkwaardige 26e Novem oer 1873 raakte omstreeks half HnRe" het dorp 'Iu'sduinen in beroe ring. er was een Duitse stuurman aangekomen die sleepboothulp vroeg voor zijn schip, de „König Wilhelm", die al een paar uur vast zat op de banken ten Zuiden van het dorp. De kapitein vond de toestand gevaarlijk en had daarom zijn stuurman er met de vlet op uit gezonden om hulp te gaan zoeken. De „König Wilhelm" was een schip van 2500 ton, dat een geregelde dienst onderhield tussen New York en Hamburg, en behalve zeventig passagieres tabak en katoen als lading vervoerde. De agent van de sleepdienst aarzel de wel een ogenblik alvorens aan de sleepboten toestemming te geven om uit te varen. De wind stak al meer en meer op en de lucht was zeer dik: er zou dus weinig kans bestaan het schip onder deze omstandigheden vlot te slepen. Maar toch stoomden een uur later de beide sleepboten „Stad Amsterdam" en „Noordzee" naar bui ten om een poging te wagen. Op de plaats van het onheil bleek, dat men niet dicht genoeg bij de „Wil helm" kon komen om de slepers over te brengen; bovendien zat het schip er zeer gevaarlijk en dus besloten de sleepboot-kapiteins direct naar de ha ven terug te stomen om verslag van de toestand te doen aan de leden van de plaatselijke reddingscommissie. De heren van de reddingscommissie gaven onmiddellijk order, de roei- reddingboot in gereedheid te brengen, die om half twee 's nachts, gesleept door de „Stad Amsterdam" de haven verliet. Een half uur later was de sleepboot opnieuw op de strandings plaats en ging schipper Koningstein van de reddingboot proberen aan boord van de „König Wilhelm" te komen. Om hem zijn werken te ver gemakkelijken werd tussen de sleep boot en het gestrande schip een onaf gebroken flambouwvuur onderhou den. Alle pogen was echter tever geefs. I")E reddingboot sloeg vol en moest tenslotte terugkeren. Het had geen zin die nacht nog verdere pogingen te ondernemen en de sleepboot voer met de reddingboot terug om met dag- worden een hernieuwde poging te doen. Om acht uur werd het nog eens geprobeerdweer geen resul taat. Schipper Koningstein zou wel iswaar kans zien aan boord van het wrak te komen, maar niet om het weer te verlaten. Daartoe diende de ebstroom te worden afgewacht. Om twaalf uur 's middags stoomde de „Stad Amsterdam" andermaal de haven uit. Ditmaal niet alleen met de reddingboot op sleeptouw, maar ook de vlet „De Drie Gebroeders van A. Wilner. Intussen was de angst van de passagiers van de „Konig Wil helm" steeds groter geworden. Reeds tweemaal hadden zij de reddingboot pogingen zien ondernemen om hen van het schip af te halen, beide ma len zonder resultaat. Wij kunnen ons voorstellen hoe deze mensen met wan hoop in het hart de sleepboot weer zagen verschijnen: zou ditmaal de redding gelukken, of zouden zij een graf vinden in de golven? De zee beukte het schip, en geen enkel schip hoe hecht en sterk ook gebouwd kan op de duur de kracht van de aan rollende golven weerstaan. bovenmenselijke inspanning moesten getroosten. Pas de vierde keer lukte het aan lij van de „König Wilhelm" te komen en nog acht mensen over te n.emjn» die aan boord van de nog steeds op en neer houdende sleep- °/^L "Noordzee" werden gebracht. Om half vijf Donderdagmiddag voe ren de beide sleepboten met hun kost bare last de haven binnen. De redders, die ruwe visserlui, konden geen woor den vinden om de tonelen te "beschrij ven die zij aan boord van de „König Wilhelm" hadden aanschouwd. Vol gens het principe „vrouwen en kinde ren eerst" moesten deze gered worden vóór de mannen. Aangrijpende tonelen hadden zich afgespeeld, toen de vrou wen en kinderen afscheid namen van de mannen en de vaders, die zij wel licht nooit meer zouden zien. Een ge schiedschrijver uit die dagen noteerde „Het hart van de zeeman "-«rd daarbij klein". J £)E équipage was nog steeds aan boord gebleven, doch de volgende morgen, des Vrijdags, werd doormid del van een brief in een fles ge vraagd ook hen van boord te halen. Dat karwei nam de Huisduiner red dingboot op zich: een en twintig le den van de bemanning werden die dag van boord gehaald. Nu moet men zich niet voorstellen, dat bij „stran den" een schip hoog en droog op het strand zit. Direct na het aan de grond lopen bijvoorbeeld zat de boot op on geveer een kilometer uit de wal met de voorsteven naar het strand. Onder invloed van wind en golven werkte het schip zich steeds vaster, zodat het daags daarna evenwijdig aan het strand geheel aan de grond zat, zoals wij ons nog wel van de „Eugenia" herinneren. De steeds aanstormende zeeën bleven evenwel hun werk doen, zodat een week later het schip bij laagwater geheel droog, dus op het strand zat. £)OOR een toevallige omstandigheid zijn wij in het bezit van de namen van hen, die de drie reddingboten be- mensen in nood. J)E GESCHIEDENIS van onze kust is rijk aan scheepsram pen: vooral in de tijd van de zeil vaart strandden bij storm en slecht zicht tal van schepen op de Haaksgronden en op de Razende Bol. Door de geschiedenis van Den Helder loopt als een rode draad het verhaal van de vele schepen die hier op de kust bler ven, over de talrijke tochten die de reddingboot en de vletterlie* den moesten maken om mensen levens te redden, en over de vele verkopingen die de notarissen hier ter stede jaarlijks moesten verrichten van aangespoelde la ding, wrakgeslagen schepen en scheepsinventarissen. Daarom past het in deze serie de ge schiedenis te vertellen van de Duitse mailboot „König Wil helm", die in 1873 bij slecht zicht in de buurt van Falga strandde. manden. Daar treffen wij vele be kende Helderse namen bij aan, die wij aan de vergetelheid willen ont rukken. De Helderse reddingboot was bemand door: Jan Koningstein, P. van der Wiele, G. van der Wiele, N. Koningstein, Jan Visser, S. Visser, P. Borst, P. de Wijn, J. de Jong, W. Verberne en W. Sluisman. De vlet „De Drie Gebroeders" door A. Wilner, P. Kikkert, J. Verberne, A. Baak, J. A. Jansen, H. Kuiper, C. Jansen, C. Kikkert en W. van der Wiele. De Huisduiner reddingboot door Klaas Duit, Willem Zeeman, Jan Abbenes, Lodewijk Vermeulen, Jakob Been, A. Been, Dirk Strop, Pieter Rensmaag, Pieter Geerlof, Dorus Rijkers, Hen drik Rensmaag. Dit zijn dus wel de namen van een uitgeleze-. schare Jut ters, die de naam van Redders hoog hielden. Wat valt er nog meer te vertellen? Dit was een gelukkige redding. Het heeft de reddingboten mogen geluk ken allen van boord te halen iets wat lang niet altijd het geval was. Vergelijken wij de roei-reddingboten van toen, die met handkracht voort bewogen vletten, met de moderne mo torreddingboten van thans, dan kun nen wfj niet anders dan bewondering hebben voor de menslievendheid van deze jutters, die storm en ontij hun leven veil hadden voor hun mede- In de Keizerstraat 56 zjjn drie Chi nese heren een restaurant begonnen, dat op 1 Januari 's morgens om tien uur zal worden geopend. Een aantal dames en heren heeft gisteravond tjj de«s een uitgebreid diner reeds een voorproefje gehad van de voortreffe- lenke Chinese keuken, waarin onmis kenbaar een vakman aan het werk was. In dit korte bestek is het ons niet mogelijk, een opsomming te geven van de talloze heerlijkheden, welke het gezelschap zijn ten deel gevallen. Er werden dertien gangen geserveerd, en daaruit kon gemakkelijk de conclusie worden getrokken, dat het de gasten van „Hong Kong" straks aan niets zal mankeren. Het diner werd gegeven in een Ne derlands-Chinees interieur, eenvoudig doch smaakvol. Vindingrijke lieden hadden voor aantrekkelijke Chinese lampen gezorgd, en het geheel ademde een internationale sfeer. Voor de ver bouwing zorgde de fa. Reijers, de elec- trische installatie is van de fa. Buis, het schilderwerk van de fa. Sanders, en de stoffering van de fa. Zuidweg. De architectuur is van de heer L. Sok. In de beide Helderse bioscopen is he denavond uiteraard geen voorstelling. Vrijdag wordt het nieuwe programma in Tivoli begonnen met de uitstekende, be kroonde Italiaanse film „Verboden ver haal". Op Dinsdag- en Woensdagavond wordt „De vrouw uit de Lisbon-club" vertoond. Op Donderdagavond biedt Ti- voli een cabaret-revue met onder andere de Kilima Hawaiians. In de Witte gaat van Vrijdag tot en met Maandagavond „Abbott en Costello gaan naar Mars", en van Dinsdag, tot en met Donderdagavond draait „Harten Vrouw". Bij het opstellen van het „phasen- plan", waarover wij in ons nummer van Maandag jl. schreven, is reeds met deze werkzaamheden rekening gehouden. In afwijking van het oor spronkelijke plan zijn enkele andere onderdelen overgebracht naar de z.g. tweede urgentie. Deze komen dus na de afwerking van het zeven phasen- plan aan de orde. In eerste urgentie komen de plan- delen, die rechtstreeks in verband staan met het herstel der oorlogs schade. In de kosten hiervan wordt voórlopig met zestig procent door het Rijk bijgedragen. Daarbij behoort ook de „doorbraak" van de bocht in in echt lederen DAMESTASSEN en onze bekende goede PARAPLUIES Maandag 4 Januari begint de verkoop. BREEWATERSTR. 5 b.d. Sporstraat. (Advertentie, Ing. Med.) (Advertentie, Ing. Med.) Alt AAR dit keer lukte het wei. De reddingboot mocht er in slagen, in vier reizen vier en vijftig mensen aan boord van de sleepboot te brengem De „Drie Gebroeders mocht het, na onnoemelijke inspanning, gelukken in twee reizen zestien passagiers af te halen en op de sleepboot over te brengen. Intussen had de reddingboot van Huisduinen de gehele m°rgen gereed eestaan. Tot viermaal toe was een Doeing gewaagd om door de branding heen te komen; sleepboothulp was voor deze reddingboot niet aanwezig, zodat de redders zich teüter.ma^c aa - gevuurd door schipper Klaas Dun, I- Ch- Palmstraat: 19.30 uur ds Borg- hardt:' Huisduinen: 19 uur vicaris Crhnm. Gcref. Kerk: Bcthclkerk: 20 ur d- Hartkamp; Rehobothkerk: 20 ur ds Ham- rrJng Geref. Gem.: Janzendwarsstraat I>130 uur leesdienst Geref. Kerk, Weststraat: 2030 uur ds F. Tollenaar Lutli Kerk, Wezenstraat. 19.30 uur dr J A. SteUway - Vrije Evang. Gemeente, Hoogstraat: 19 30 uur evan geMst Glazer - Vrije Clmstengemeen- scb-i-, Spoorstraat: 19 uur dienst Oud-Kath Kerk. Middenweg: 19 uur lof van oudejaar .ivond - Doopsgez. Gem v-cT'-Tncht' 19.30 uur ds J. J- J. van Slutjs'- Evangelisatie. Vijzelstraat: 19.30 uur samenkomst. MI'GW JAARSDAG: Ned. Herv. Gem., P," matraat: 10.30 uur ds Borghardt rnef Kerk. Bothelkerk: 10 uur d; Swen Ge re:- Gen 10 uur leesdicn't Ger. Kerk8 43 uur ds F Tollenaar - Vrij Fvinn Gom.: 10.15 uur evang. Glazer - Oud-F-tK Kerk: 10 uur heilige dienst - p -rrti ion Gem.: 11 uur even". J. Dnm- inulier uit Alkmaar - Evangelisatie, Vtj- -ptreat: 10 uur samenkomst. JVLtANADOSP: heden: Ned. Herv. Gem.: '0 uur ds H. J Trommel Geref. Kerk: 18.30 uur ds Hamming. CA1.' ANTFOOG: heden: Nod. Herv. Gem.: 18.30 uur ds H. J. Trommel. Voor spoedeisende gevallen wordt de geneeskundige dienst te Den Helder op Nieuwjaarsdag (van 0—24 uur) waar genomen door de artsen mevr T. Schrau- wen-Monchouwer, Javastraat 18. telefoon 2707 (b.g.g. telefoon 3775), en S. J. J- Lemaire. Willem Barendszstraat 77. tele foon 3188. Aanvragen zo mogelijk voor tien uur. De apothekersdienst wordt van he denavond zes uur tot en met morgen avond waargenomen door apotheek De Bas, Keizerstraat 87, telefoon 2929 'na zes uur: Timorlaan 31, telefoon 2420); daarna tot en met volgende week Vrij dagavond door apotheek Bijl. Sluisdijk straat 137, telefoon 2303. Het bestuur van de voetbalvereni ging H.R.C. houdt morgenmiddag van drie tot vijf uur een nieuwjaarsreceptie in „Formosa". Aan boord van het ss „Tabinta", dat op 2 Januari te Am'terdam wordt ver wacht, bevindt zich kwartiermeester C. Prins, Oosts'ootstraat 52, op de thuisreis uit Indonesië. De stadsbeiaardier, de heer Tj. Joh. Dito, geeft vandaag op het klokkenspel het Monument Nederlands Redding wezen een tweetal concerten. Van 2.30 tot 3.30 uur brengt hij ten gehore: i. Hoe zacht glijdt ons bootje (Von Weber); 2. Peludc (Denijn); 3. Largo (Handel): 4- Kwarten- en kwintenspel (Basselaar); 5. Donauwals (Strauss); 6 Zeemans. en an dere liederen. Vannacht om twaalf uur speelt de heer Dito achtereenvolgens: 1. Oudejaar::- avondlied, 2. Gelukkig Nieuwjaar (Dito), De reddingboot (De Groot). In het Tivoli-theater wordt Donder dagavond een orogramma geboden, ge titeld „Stralende Sterren". Tot de me dewerkenden behoren Cees de l ange, de Kilima Hawaiians, Tom Erich en de Chico's. Voor de onderlinge competitie van de Christelijke damclub „ROE" werden in dc afgelopen weken de volgende partijen gespeeld Afdeling A: M. de Boer—Tj. Kraak 2-0, Js. Keizer- -M. de Boer 2-0. Tj. Kr^ak —Vink 0-2, M. de Beer—T. Keizer 0-2. W. Post- T. Keizer 1-1, J. Keizer—G. C. Podt 1-1. Afdeling B: J. van Zweden J. Mole naar 2-0, D. van Leeuwen—C. Kramer 0-2. J. van Zweden171 F' Molenaar—E. Louwinger 0-2 Door periodieke aftreding van mevr. J. Smit-Winkelman en de heren J. C. Dienaar en H. J. J. van Koningsbruggen, die zich herkiesbaar stellen, ontstaan op i Januari 1954 drie vacatures in het be stuur van het gemeentelijk bureau voor Maatschappelijk Hulpbetoon. De aftre denden zijn door B. en W. als nummer één op de aanbeveling geplaatst, met als nummer twee resp. mevr. D. van Loo- Tjepkema en de heren P. Bakker en K. Groenewegen. Nabij het Shell-depöt aan de Rijks weg zijn gistermiddag een bromfietser en een auto met elkaar in .botsing ge komen. Eerstgenoemde had niet vol doende opgelet, toen hij van rechts naar links de weg wilde oversteken. Beide bestuurders poogden uit alle macht een aanrijding tc voorkomen, doch dit mocht niet gelukken. De bromfietser werd naar „Park zicht" vervoerd. Hij bleek licht ge wond te zijn en kon spoedig naar huis terugkeren. Beide voertuigen werden beschadigd. De heren A. F. van Sikkelerus uit Rreezand en N. J. Wagemaker uit Anna Paulowna. leerlingen van het instituut „Mercurius" te Den Helder, zijn gerlaagd voor het Staatspractijkdiploma 1ste deel. In hun memorie van antwoord op het verslag der afdelingen van de Prov. Staten van Noord-Holland heb ben Gedeputeerde Staten een uiteen zetting gegeven van de stand van za- keni met betrekking tot de watervoor ziening van Texel. Daarin wordt me degedeeld, dat sinds Augustus 1953 op het eiland boringen worden verricht om een inzicht te krijgen van de bo demgesteldheid en de mogelijke wa- terontrekking. De daartoe ingerichte installaties worden tevens benut voor het onderzoek naar de beste wijze van zuivering, waartoe ter plaatse een proefinstallatie is opgegericht. Voor de waterwinning op Texel is men op de duineni aangewezen, daarin komen drie centra in aanmerking: 1. Het Noordelijke gebied „de Eijer- landse duinen". 2. Het middengedeelte ten Zuiden van de Koog. 3. Het Zuidelijke gedeelte ten Westen en ten Noordwesten van Den Hoorn. Het Zuidelijke gedeelte .bestaat uit een breed en. voor de waterwinning waarschijnlijk uitermate gunstig duin gebied. Échter zijn hierin natuurreser vaten gelegen, op het behoud waarvan zeer veel prijs wordt gesteld. Voor de- beide andere centra is een geo-hydro- logisch onderzoek aan de gang. Het geo-hydrologisch onderzoek in het Noordelijke gebied is weinig hoop gevend geweest. Bovendien betekent de geographische ongunstige ligging van de Eijerlandse duinen eem verho ging van de investeringskosten met f 250.000, en daarmede gepaard gaande een verhoging van de exploitatiekos ten met f 20.000 per jaar. In het middengedeelte ligt op een diepte van 13 m-NAP een keileemlaag. Tussen deze en een dunnere kleilaag, welke op lm-NAP is gelegen, bevin den zich sterk sübhoudende zandlagen, welke een voor de waterwinning on gunstig doorlaatvermogen bezitten. Bo ven de bovenste kleilaag is de doorla- tendheid gunstig, maar de inhoud van het waterhoudend grondpakket gering. Dc voorlopige conclusie is, dat niet temin in dit gebied de waterhoeveel- heid, zoals deze ook voor de toekomst is geraamd, kan worden gewonnen, zij het ook. dat de geringe capaciteit per oppervlakte-eenheid de winning kost baarder zal maken dan normaal het geval is. Indien deze veronderstelling onjuist zou zijn, zal een indringing der waterwinning in het meer Zuidelijke nabij Den Hoorn gelegen duingebied en aantasting van natuur,bezit onver mijdelijk zijn. Gedeputeerde Staten merken hierbij op, dat mede met het oog op de be perkte mogelijkheden der waterwin ning het in het voornemen ligt op Texel een algemene bemetering toe te passen. In Hoeverre de waterwinning hier van invloed zal zjjn op de omringende gronden buiten het eigenlijke winge- bied zal een voortgezet onderzoek moe ten uitwijzen. Als vaststaand kan reeds worden aangenomen, dat een aldaar nabij de duinvoet aanwezig jong bos van het staatsbosbeheer van 28.5 ha grotendeel ten offer zal moeten vallen. Tenslotte merken Ged. Staten nog op, dat de oorspronkelijke kostenraming voor de begroting 1953 was gebaseerd op het door het rijksinstituut voor drinkwatervoorziening ingestelde voor lopig onderzoek en de daarbij opge stelde begroting. Een nader door het PWN gehouden onderzoek wees uit, dat met verschillende kostenverhogen de factoren alsnog rekening moest wor den gehouden, waardoor het in 1953 uitgetrokken bedrag van f 2.300.000 door een aanvullend crediet van f 700.000 op de .begroting voor 1954 tot f 3.000.000 werd verhoogd. Aangezien ook thans nog op enkele punten onzekerheden bestaan, die on gunstig zouden kunnen uitvallen, moet het niet uitgesloten worden geacht, dat in de toekomst een nieuwe verho ging van het beschikbare crediet nood zakelijk zal zijn. Hierbij zij evenwel opgemerkt, dat van rijkswege een niet onbelangrijke subsidie kan worden verwacht. Voor het komende seizoen zal dus nog geen verbetering in de watervoor ziening op Texel kunnen komen, maar Gedeputeerde Staten zullen, voor het geval weder watergebrek mocht drei-1 gen er op toezien, dat van gemeentewe ge doeltreffende maatregelen zullen worden getroffen. Wegens het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd is aan schipper J. Bakker van de motorreddingboot „Joan Hodshon" te Dc Cocksdorp eervol ont slag verleend. In zijn loopbaan heeft hij tal van schipbreukelingen gered. Tot zijn opvolger is benoemd de heer A. Boon Mzn. de Keizerstraat naar het nieuwe Sta tionsplein. De verbreding van het ge deelte Keizerstraat tussen de bocht en de Keizersbrug is naar de tweede ur gentie overgebracht, evenals het ma ken van een nieuwe (en bredere!) Kei- zersbrug. Hierin zal het Rijk dus niet bijdragen. Hetzelfde geldt voor de stichting van een nieuw politiebureau en een brandweerkazerne. Deze objec ten komen eveneens eerst na de uit voering van het phasenplan aan de orde, waarna met het Rijk kan worden overlegd in hoeverre financiële me dewerking van Rijkswege mogelijk :s. Voor zover langs de spoorbaan spoor- weggronden aanwezig zijn, die niet in gebruik zijn ten behoeve van het eigenlijke spoorwegbedrijf, kunnen deze reeds de eerste phase (de phase der voorbereidende werkzaamheden) aan de gemeente worden overgedra gen en bouwrijp gemaakt. Dit zijn de terreinen, ongeveer gelegen tussen de Watertoren en de De Wetstraat. Ook aan de Oostzijde van het Julianapark en de Prins Hendriklaan zijn enkele terreinen voor bebouwing beschikbaar. Het op korte termijn doortrekken van de Kievitstraat naar de huidige overweg is nodig ten behoeve van de nieuwe kolenopslagplaatsen, die per spoor bereikbaar zullen zijn via een aftakking van het zijspoor naar het Bassin. De definitieve aansluiting van dit kleinspoor en het hoofdspoor kan pas tot stand komen na de afbouw van het seinhuis ter hoogte van de Violen straat en het nieuwe station met het bijbehorende emplacement. De onteigening van de gronden, die nodig zijn voor de „doorbraak" van de Keizerstraat naar de Parallelweg, zal moeten plaats vinden in de vierde phase, dus circa een jaar nadat met de uitvoering van het Centrumplan een begin is gemaakt. In diezelfde pe riode wordt ook de verbreding van de Tuinstraat tot stand gebracht, evenals de zo vurig gewenste verbreding tus sen Krugerstraat en Koningdwars straat. Pogingen zijn in het werk gesteld om deze verbinding op een zo vroeg mogelijk tijdstip aan te brengen, maar dat bleek niet mogelijk in verband met de belading van Belgische militaire treinen. Mede met het oog hierop wordt in de derde phase van uitvoering een tijdelijke overweg aangelegd tus sen de Boerhaavestraat en de Parallel weg, ter hoogte van de Kroonstraat. Het is morgen hoog water om 3.40 en 16.35 uur, en laag water om 10.15 en 22.40 uur. Zaterdag is het hoog wate. om 4.55 en 17.40 uur, en laag water om 11.20 en 23.55 uur. De temperatuur van het zeewater was 5,3 graden Celsius. (Advertentie, ing. Med.) 40. „t.aten we maar eerst gaan eten" smaakte. Wat het was wist hij niet, zei de professor tegen Jimmy. „Mis-1 maar het smaakte pittig en heerluk. schien wil hij wa zeggen, als weZodra zij hun lepels hadden neerge- '"'a»r zijn" .1 mmy knikte, dat hij dat legd, stond de monnik op, nam de lege schotel weg en zei tegen de professor: „Gij kunt mij alle vragen stellen om trent liet Bh-ioeloew< .ebergte, die gij wenst". Oom Pepie sprong verheugd op en stak meteen van wal. Er ont- wikkelde zich daarna een gesprek vearders in Den Hel der. rje „Netf en overigens toe", ven. dat de maaltijd die; waarvan Jimmy geen syllabe begreep, de „Keizer", die tot na Nieuwjaar blij- j men 'im had vomv t alleen over j maar hij za„; wel dat oom Pepie hoe ven. 1 vloedig was, maar ook verrukkelijk I Gisteren arriveerden twee kust goed vond. Hij vond het thuis wel eens vervelend als Miebet aan één stuk door tjer 2-0, j. j zat te kwebbelen, maar dit zwijgen van die somtere figuur aan de andere kart van de tafel werkte ook nie' weinig op ziin zenuwen Jimmy moest langer hoe bedrukter werd. De mon nik sprak langzaam. Zijn stem klonk melodieus. Voor Jimmy totaal onver wacht rees de monnik overeind en ver liet met een slepende pas het vertrek De professor greep zijn zakdoek om zijn voorhoofd wat af te vegen, want hij had het knap warm gekregen. „Hij kent dat deel van het Himalnja gebergte. Hij ontraadt ons er in door Ter gelegenheid van het 12jarig bestaan van de bridgeclub Up en down werd een bridgedrive gehouden met de volgende uitslag: A-lijn: A. van der Voort—N. van dei- Linden 25 pnt„ T. Blokland—P. Koop man 25 pnt., A. StropperKriek 21 pt„ N. Tesselaar—H. Veul 18 pnt., S. Len- ting—Th. Leek 16 pnt., W. Hertogh— D. den Brasem 15 pnt. B-lijn: W. de WitH. Schilder 11% pnt., J. de Wit—K. de Vries 8% pnt., mej. Do Wit—F. Hendriks 7% pnt.. P. Strooper—P. Hertogh 6% pnt., K. Slik H. Rozen 5 pnt. BRANDWEER BEHOEFDE NIET IN ACTIE TE KOMEN De brandweer van Callantsoog werd gistermiddag gealarmeerd voor een brand in de boerderij van mevr. de wed. J. de Wit aan de Zwarteweg. Bij aankomst bleek, dat buren het vuur - op onverklaarbare wijze ont staan in een op de dors staande wa gen stro - reeds hadden bedwongen. De schade bleef dus beperkt; een ge luk was, dat het vuur, dat wel een schot en een deur had geblakerd, geen ander licht ontvlambaar mate riaal kon bereiken. Besommingen van Woensdag: IJm. 32 Elie f 12.480, IJm. 20 Polderman f 9380, VI. 77 Polderman f 31.100, IJm. 20» f 4830, WR 7 f 1919. Aanvoer 6050 kisten. Prijzen per 1 kg: heilbot 2.33—1.80, gr. tong 3.70—3.50, grm. tong 2.412 31 kim. tong 2.24—2.—, kl. tong I 139— 1.30, kl. tong II 0.93—0.86. tarbot I 2.50—2.15. Per 50 kg: tarbot II 90. schartong 19.50—14.50, gr. schol 23—21.50, grm. schol 27—25, kim. schol 47—43, kl. schol I 38—36, kl. schol II 32—17, schar 22— 18, v. haring 12.20—10.50. makreel 35, gr. schelvis 33—30, grm. schelvis 32— 28, kim. schelvis 39—22, kl. schelvis I ogenblik erg verslagen yit. 10.50- 8. kl. haai 12.5010.50, poontjes 23—17, kl. koolvis wit 25.50.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3