SIM DN DE WIT PAK zo n PAK!! NICO GRAAFF Nimmer in de historie was er zo'n verkeer op de Zuiderzee ^04oCe*t/ qp^oLkcop GELDERSE ROOKWORST „Geregelde" autodienst van Enkhuizen naar Urk prachtige Herencostuums i Koopt bij onze adverteerders Er hangen in onze rekken nog plm. 50 die deze laatste dagen van ONZE OPRUIMING beslist WEG MOETEN van 145.00 nu i 62.50 van 110.00 nu i 47.50 dus lager dan halve prijzen SPOORSTRAAT 50 DEN HELDER EN BOVENDIEN t/m Zaterdag 30 Jan. Gelijkenis der talenten in moderne practijk Zweden wil „vrijwillige predikanten" De vrouw in het ambt Streven naar eenheid in Vriezenveen Meningsverschil over ij; de hel Een R.K. universiteit in' Bandoeng in wording 5 Voorjaarszendingsweek der Ned. Herv. Kerk BEROEPINGSWERK GEESTELIJK LEVEN De preek blijve centraal De barre winter van 1929 25 jaar geleden begon de winter volop DONDERDAG 21 JANUARI 1954 per stuk, tenminste 195 gram ,..engeen„cadeaux",dieu perslot van re kening toch zelf moet betalen. Kwaliteit en daarbij een scherpe, lage prijs - dèl is de kracht van Simon de Wit! Kijk: Spliterwten per 500 gram 34-38 ci Bruine bonen per 500 gram 39-61 ct Witte bonen per 500 gram 49 ct Zuiver rundvet 500 gramsbeker 59 ct Hart-zuurkool, de beste. 500 gram 15 ct Ds J. O. Norel, Ned. Herv. Predikant te Beverwijk, heelt in navolging van wat zijn Methodistische ambtsbroeder Kingsley uit het Amerikaanse dorpje Wilson heeft ondernomen, een actuele toepassing beproefd van de gelijkenis der talenten uit het Evangelie van Lucas. Ds Kingsley gaf aan ruim ne gentig gemeenteleden een biljet van tien dollar, met de opdracht, dit geld op de een of andere manier te ver meerderen. Er kwam bijna achtduizend dollar uit dit experiment, zodat de schuldenlast van de kerk kon worden verlicht. Ds Norel nu, die dit verhaal ergens hoorde, heeft een aantal leden van de Jonge Kerk en catechisanten een bil jet van tien gulden In de handen ge drukt. Zij moeten nu zorgen, dat dit stamkapitaal aangroeit. Een bepaalde bestemming heeft ds Norel nog niet voor de winst; hij heeft tot dusverre slechts f 150 in de actie kunnen steken, maar hoopt nog nieuwe geldschieters te - inden. Aldus een bericht van het Vr. Volk. De Zweedse (Evang. Luth.) kerk recruteert de laatste tijd vrijwilligers om in het tekort aan predikanten te voorzien. Dit tekort, dat thans reeds ernstig is, zal in de komende jaren wellicht zulk een dreigende realiteit worden, dat men ernstig onderzoent hoe de kerk hieraan het hoofd zal moeten bieden. Men heeft o.m. het voorstel gedaan om op bepaalde plaat sen en voor bepaalde arbeid „vrijwil lige predikanten" aan te stellen, men sen dus wier voornaamste werkkring elders ligt, maar die geregeld een aan tal ren van hun vrije tijd aan het pastorale werk willen geven. Ook is in de Zweedse kerk, die staatskerk is, de vraag ter sprake gekomen om predi kanten uit andere Noordelijke landen te beroepen. Men hoopt dat pogingen in deze richting een waardevolle ver nieuwing zullen teweeg brengen in het kerkelijk leven an dit in veel opzich ten reeds ontkerstende land. In de Verenigde Staten is in de ker ken, die aangesloten zijn bij de „Fede- ral Oouncil of Churches of Christ" een onderzoek ingesteld naar de deelneming van de vrouw in de leiding van de kerk, alsook naar de gezindten, die vrouwen tot het ambt toelaten. Geble ken is, dat slechts weinig kerken de vrouw volledig tot het ambt toelaten en dat daar, waar vrouwelijke predi kanten wel worden toege iten, slechts weinigen hiervan gebruik maken. De meeste kerken, die zich tegen de vrou welijke predikant verklaren, doen dit niet zozeer op theologische ais wel op uiterlijke gronden. Alle kerken, die aan de enquête deelgenomen hebben, be noemen vrouwen in vooraanstaande kerkelijke oommissies. Tot de groepen, die géén vrouw tot het ambt toelaten, behoren de Lutherse kerk en de Episcopale kerk in Amerika- Bij de Presbyterianen worden de vrou wen weliswaar niet gewijd, maar zij kun nen in bijzondere gevallen als lekenpre- dikster te werk worden gesteld. De synode van de Presbyteriaanse kerk in de Ver. Staten had in 1932 ln totaal 43 vrouwe lijke en 313 mannelijke niet-theologen als lid en 411 theologen. In de Methodis- tenkerk kunnen vrouwen tot ouderling en diaken worden benoemd en zij kunnen als hulpprediker optreden; 320 vrouwen zijn op deze wijze werkzaam. Ook kunnen vrouwen afgevaardigd worden naar de jaarvergadering en de synode. Bij de Bap tisten worden vrouwen volledig tot het ambt toegelaten, evenals bij de Congrega- tionalisten. De benoeming van vrouwen in de leidende kerkelijke commissies neemt voortdurerd toe. Vooral stelt men prijs op de aanwezigheid van vrouwen in die commissies, waar praetische beslissin gen moeten worden genomen. GEEN RHYTHMISCH PSALMGEZANG In verband met het ontbreken van de nodige stichting besloot de Geref. kerke- raad van Koog a. d. Zaan het rhythmisch psalmzingen weer af te schaffen. Een voorstel om de zittende gebedshouding in de kerk als regel aan te nemen, werd verworpen. De kerkeraad van de Hervormde Ge meente van Vriezenveen heeft de laai ste jaren herhaaldelijk pogingen aaij gewend de scheiding op te heffen, a er bestaat doordat reeds sinds ong veer vijftig jaar een groep gemeentj leden afzonderlijk samenkomst in e Hervormde Evangelisatie. Deze pogit gen hebben evenwel geen zichtbaar ry sultaat gehad. J Daarom heeft de kerkeraad in-zi vergadering van 15 Januari j.1. besli ten een laatste mogelijkheid te openei^. Deze bestaat in de vestiging van e*r vierde predikantsplaats en het berot pen daarin van een predikant, die a bijzondere opdracht zal krijgen alles doen wat in zijn vermogen is om eenheid van de Hervormde gemeent in het bijzonder met die leden, die tc de Evangelisatie behoren, te bevord^ ren. De kerkeraad heeft bepaald dat te beroepen predikant een prediké moet zijn van Christus, de Gekruist de. Verder dat hij vrij zal zijn in zi liturgie. Van de vierde predikant wordt ve wacht dat hij samen zal werken nu de drie anderen predikanten bij pree" beurten, catechisaties, huwelijken, b grafenissen, huis- en ziekenbezoek. O in het jeugdwerk en het vereniging leven wordt van hem medewerki" verwacht. Bisschop Berggrav, de vroegere Lutherj j se bisschop van Oslo, heeft dezer dagen ee1 uitspraak in de pers gedaan n.a.v. de kwe^ tie SchielderupHallesby, over het vraag stuk der hel. De eerste theoloog had hc bestaan van de hel ontkend, de ander* had een orthodox standpuntdienaaftgaarr de ingenomen. Zoals bekend hebben all Noorse bisschoppen zich uitgesproken voc? het istandpunt-HaUesby, dat in de lijn de| kerkelijke traditie ligt. Berggrav zegt nv dat Schielderup wel een schrede zijwaarl heeft gedaan, maar zich daarmede no~ niet buiten de gemeenschap der ker'4 heeft geplaatst. Hij staat op bet unt va dit geloofsstuk niet buiten maar wel aa« de uiterste rand van de kerkelijke ge loofgbelijdenis, aldus Berggrav. De leidende kerkelijke figuren in Noor wegen beraadslagen thans hoe een eind1,, te maken aan deze kwestie, zonder da^ zij in het Storting (het Noorse parlement' ter sprake "wordt gebracht, daar allen ho er over eens zijn, dat het een uitermatj bedroevende, ja voor de kerk fatale situa,--: tie zou zijn, wanneer het Storting met eet meerderheid van stemmen zou moeter uitmaken hoe de leer en belijdenis de": kerk verkondigd moet worden. a al Er bestaan plannen om ln Bandoen! tot oprichting van een rooms-kathc lieke universiteit voor Indonesië t komen. De apostolisch vicaris va1: Bandoeng, mgr. P. Arntz, zal dez plannen nader hier te lande en i. Rome bespreken. De voorjaarszendingsweef der Ned. Herv. Kerk zal dit jaar va? 28 Februari tot 7 Maart worden gehoif: den. Aangezien het werk in IndonesU en op Nieuw-Guinea meer dan ooi1 nieuwe krachten eist, wordt er gehootfj op groter financiële steun dan ir vorige jaren. Ned,. Herv. kerk. j Beroepen te Sloten (Fr.) G. J. Verj steegh, vic. te Opperdoes. Beroepen te Waddinxveen: H. Harr kema te Zeist. j Aangenomen naar Bergum (toez.. (bijz. pred. plaats): dr F. Bloemhof tj. Spannum. Bedankt voor Hulzen (N.H.!, P. Bouw te Ridderkerk. Art. 31. L Tweetal te Utrecht: J. Groen te Gro, ningen en J. Waagmeester te Baarn. Chr. Geref. kerken. u Bedankt voor Zierikzee (2e pred. pl., H. Tporman te Deventer. j Geref- gemeenten. Tweetal te Scherpenisse: F. J. Diele' man te Ierseke en A. v. Stuyvenberg tv Nunspeet. Tweetal te St. Annaland: Fj J. Dieleman te Ierseke en H. Lig^n. berg te Rotterdam-W. In het vrijzinnig-hervormde blad Kerk en Wereld is een discussie gaan de over de plaats en de betekenis van de preek in de eredienst. Een gewoon gemeentelid schrijft thans, dat de ge middelde vrijzinnige kerkganger de preek het hoogtepunt vindt en dat hij weinig gevoel bezit voor de diensten, waarin de liturgie de overhand heeft. De predikanten zijn echter betrekke lijk eenzame figuren en zij komen er maar al te gemakkelijk toe een per soonlijke visie te geven. Bovendien worden zij nooit tegengesproken (dis cussie over de preek zou heilzaam zijn!) en verder blijkt luisteren wel een van de moeilijkst te verwerven eigenschappen te zijn. „De preek vind ik nog altijd het allerbelangrijkste. Eerst wanneer de dominee zijn preek aanvangt, begint ln de meeste gevallen naar mijn ge voelen de kerkdienst. Dan kun je luis teren, rustig neerzitten en het gespro kene op je laten inwerken. Het gespro kene dat zo dikwijls vorm geeft aan je eigen gedachten over God en Chris tus en de betekenis van God en Chris tus voor je persoonlijk leven. De preek is dikwijls voor mij als een oase in onze drukke, woelige, onrustige zenuwslopende tijd. Luisteren naar de preek betekent: stil zijn en je hart open kunnen stellen voor het Eeuwi ge. Het overige in de godsdienst-oefe ning is daarmede geenszins onbelang rijk. Neen zeker niet, maar de preek is het centrale. Moet de preek lang zijn, moet zij kort zijn of moet zij noch lang noch kort zijn? Voor mij geldt als antwoord: de preek moet kort zijn. De volledige godsdienstoefening moet in rond een uur, zo mogelijk nog enigs zins korter, zijn afgelopen. De aan dacht verslapt dan niet zo gauw. Som mige predikanten hebben de gewoonte, misschien heel goed bedoeld, op ker kelijke hoogtijdagen de kerkgangers enigszins langer vast te houden, om dat ze dan zulk een prachtige gelegen heid hebben om nog jets meer te zeg gen dan gewoonlijk. Dit lijkt mij juist op die dagen ongewenst. Ik ben het in dit opzicht volkomen eens met een predikant, die eens zei: op de kerke lijke hoogtijdagen moet je de dienst zo kprt mogelijk houden. Er zijn dan veelal verschillende mensen, die an ders niet ter kerke gaan en wanneer je een lange godsdienstoefening houdt, beginnen ze zich te vervelen en luis teren niet meer". op ZONDAG 16 Februari, 1929 was Enkhulzen als uitgestorven. De be volking kon men vinden op het ijs in het Krabbersgat en op het Enkhuizer Zand. En op 20 Febr. opende Leo Ma- ranus een „geregelde taxidienst Enk- hnizenUrk v.v. 's Middags om een uur vertrok de auto met aan „boord" de heren L. Maranus, P. v. Hurck, E. Drijver en M. de Boer, vanuit het Krabbersgat. Kort na het vertrek be vroor de radiateur en werd verder ge reden op luchtverkoeling. Een slee met twaalf Urkers werd ingehaald en op sleeptouw genomen. In de „Val van Urk" was het ijs niet best en moest een scheur van twintig centimeter breedte worden overgestoken en met een extra vaartje lukte dit. Om drie uur werd Urk bereikt. Later in de middag maakten meerdere autobezit ters de tocht naar het eiland. De heer Kornalijnslijper deed het per motor rijwiel. Honderden maakten deze en de volgende dagen de tocht per rijwiel, zo ook de heer P. SijbrandU en zijn neefje, die per K.L.M.-vliegtuig van Urk de reis naar Schiphol maakten. In dat zelfde vliegtuig werd ook een zieke Urker vrouw vervoerd, want het eiland was geheel geïsoleerd. N1IET ALLEEN URK was vanuit Enk huizen het doel van menige reis, ook Stavoren was zeer in trek. De heren E. Berghuis, G. Dekker en A. Edelenbosch charterden een veldschuit, die op een slede geplaatst werd. Zo uitgerust pionierden zij naar de Friese kust. Omstreeks 12 uur werd er ge start. Het werd een zware tocht het geen wel duidelijk blijkt uit het relaas, dat de heren later aan de journalisten gaven. „Omstreeks vijf uur in de mid dag konden we niet meer. We hadden het laatste uur slechts honderd meter afgelegd. Na een korte beraadslaging werd besloten de boot op het ijs achter te laten en met de slee verder te gaan. Omstreeks kwart voor zes was de zon verdwenen en liepen we op de maan- Enkhuizen, wist een oplossing. Vrij dagsmorgens om elf uur vertrok hij per auto naar Urk, alwaar 's middags om twee uur een doopbediening en predikbeurt door hem werden vervuld, 's Middags om vijf uur stond de pre dikant, na een voorspoedige overtocht, weer op Enkhuizer bodem. FNKHUIZEN en de nieuwe zeeweg naar Urk stonden in deze dagen in het grote nieuws. De landelijke bladen dirigeerden hun speciale verslaggevers naar de aloude Haringstad, waar de verhalen op het ijs voor het grijpen lagen. In grote opmaak werd verhaald over het grote „fête d'hiver", het ijs- feest, op het Enkhuizer Zand. Vreem delingenverkeer, de IJsclub en parti culieren werkten in spoed samen en Midden op het Enkhuizer Zand was een grote dansvloer gelegd en een groot pierement, meer dan duizend kilogram zwaar, verzorgde de dansmuziek. Witte uit Leeuwarden maakte op gym schoenen de tocht van Stavoren naar Enkhuizen. Bij aankomst bleken zijn voeten bevroren te zijn en deze moes ten in het S. v. L. Ziekenhuis worden geamputeerd. Vaak gebeurde het ook, dat na het invallen van de duisternis nog mensen op de Zuiderzee vertoef den en hulpexpedities werden dan uit gezonden. De barre winter van '29 is in deze kwart-eeuw niet in gestrengheid over troffen. Hoe koud het was blijkt ook uit de omzetcijfers van de Enkhuizer Gasfabriek. In Februari 1929 werd 402.625 kg. cokes meer afgeleverd dan in dezelfde maand van het jaar tevoren. Woens dags voor Paas, de 27ste Maart 1929, kon de Veerdienst Enkhuizen, die meer dan drie maanden gestaakt was, wor den hervat. Maar nog ver in April werd ijs in de Zuiderzee waargeno men. Het vuurtje op de strekdam van het Krabbersgat zat „warm" in het ijs. De fotografen kiekten hier de ganse dag groepen. OP -0 JANUARI 1929, dus 25 jaar geleden, stond de trouwe Enkliui- zer garde „onder de visafslag'' de situatie van het ogenblik te he spreken. Drie dagen tevoren hadden twintig Enkhuizer vissers de net ten nog naar zee gebracht, maar kregen daarna geen gelegenheid de neug binnen te halen. De wind was gekrompen en het water rondom de stad was door het ijs ingesloten. Later slaagden enkele vissers er met veel moeite nog in wat materiaal als touwen en simmen binnen te halen, maar honderden netten gingen verloren. Weldra konden de havenvuren worden gedoofd, want de Zuiderzee was één verlaten ijs vlakte. De barre winter van 1929 was begonnenDe kranten van die dagen meldden dagelijks in het weerbericht toenemende vorst en voorts hele series uitslagen van schaatswedstrijden. Op 30 Januari trad de dooi in, maar slechts voor enkele dagen, want op 4 Februari werd hier het kampioenschap van West-Friesland verreden. De felle koudegolf bleef aanhouden. Zondag 10 Februari vroor het 's avonds om acht uur 18 graden Fahrenheit en diezelfde nacht zelfs 32 graden. IN DE ENKHUIZER haven lagen tal van Urker schepen ingevroren en de bemanningen hadden hun eiland niet meer kunnen bereiken. Op 13 Febru ari probeerde een groep van vijf Ur kers over het lis Urk te bereiken. Drie bereikten het doel; twee anderen keer den 's avonds weer in de haven terug. Kort voor Urk hadden zij een tamelijk brede sloot „moeten nemen". Drie waagden de sprong daarover, de an dere twee durfden het niet aan. Dit bericht was het signaal voor een in tensief verkeer op de bevroren Zui derzee, De jongeren zeiden dat dit wel de strengste winter sinds mensenheugenis moest zijn, maar de ouderen hielden het neg steeds op 1890 aan. De rij melaar Siebe de Jong, die bijna dage lijks door het wintertij werd geïnspi reerd, schreef: „Danwanneer je half bevroren Thuis komt, zit daar heel bedaard Opa bijna boven op de Gloeiend hete insluithaard En met korte kraakgeluidjes (Hij is 80 jaren oud!) Schept ie op en zegt: in 't neeg'tig Was het wel driemaal zo koud verlichte Zuiderzee, met nog geen land in zicht. Doch Edelenbosch, die een compas had meegenomen, was zo zeker van zijn zaak, dat we ons gerust aan zijn leiding toevertrouwden. Even voor half zeven doemde in de verte een licht op en even daarna nog één en nog één. Een zucht van verlichting ontsnapte ons. Om kwart voor acht stapten we op Staverse grond, alwaar ons een hartelijk welkom werd bereid door een groot aantal belangstellenden, die telefonisch van onze komst op de hoogte waren gesteld. We werden naar de burgemeester van Stavoren ge bracht, die ons complimenteerde en een stevig glas klare aanbood. Later maakten nog velen, o.a. de heer L. Nieman en zijn zoons deze tocht. VAN NIEUWJAARSDAG tot Donder dag 21 Februari moest de Gerefor meerde Kerk te Urk, die in die dagen een predikantsvacature had, het zonder geestelijke hulp stellen. De kerkeraad verzocht de Classis Enkhuizen om een predikant zodra de verbinding met Urk mogelijk was. Twaalf kinderen moesten nog gedoopt worden. Wel, de toenmalige predikant, ds Hoek uit het resultaat was, dat op het Zand een dansvloer werd gelegd, waarop een groot pierement werd geplaatst. Daar omheen tal van consumptietenten en zelfs een zweef. De heer P. de Graaf en zijn zoon Tjip brachten de bezoe kers raison van tien centen van het vuur naar het feesterrein, waar de drukte enorm was. Als veiligheids maatregel zou bij gevaar vanaf het Vuur een rode vlag worden uitgesto ken. Na twee dagen van pret bleek dat noodzakelijk, want toen viel de dooi in. Echter ook weer voor een korte periode, want reeds op 26 Febru ari achtte de burgemeester van Urk de tocht naar Enkhuizen per auto en fiets weer mogelijk. Op de 1ste Maart ging Kornalijn slijper met een vracht van duizend kilogram kolen per auto naar Urk en deze tocht slaagde. Daags daarop ver dronk de auto in de Val van Urk. Die zelfde dag maakte de heer C. J. van Kleeff uit Grootebroek met enkele leden van zijn personeel, de heren D. Gerritsen, W. H. Horsman, N. de Boer, Gerrit Karemaker en C. Leegwater per schaats de tocht Enkhuizen-—Kam pen. Om kwart over acht verliet men Enkhuizen en 's middags om twee uur werd Kampen bereikt. QP DE 6e MAART viel voorgoed de dooi in. De 65-jarige Groninger S. Hartman wilde die dag toch nog pro beren om van Enkhuizen over het ijs naar Stavoren te gaan. Een drietal Enkhuizer jongens, Jac. Visser, Teun van Dam en Freek de Boer bood hij een bedrag van tweehonderd gulden aan, wanneer zij hem op zijn expedi tie wilden begeleiden, terwijl zij vier honderd gulden zouden ontvangen als de overkant werd bereikt. Men aan vaardde het aanbod, maar bij de Ril gekomen, kreeg het ijs zo'n verrader lijke kleur, dat met spoed weer de vei lige Enkhuizer wal werd gezocht. Hartman betaalde prompt zijn twee honderd gulden uit. Dagelijks stonden de kranten vol ijsverhalen van prettige, maar ook ernstige aard. De 181arige Y. van der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 3